abonnement Unibet Coolblue
pi_184476817
Goh, hoe deden we dan handel in de 17e eeuw zonder EU, we waren natuurlijk de paria van de wereld en niemand wilde handel met ons drijven.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  vrijdag 18 januari 2019 @ 17:47:00 #52
36461 Joppy
geen colaboy
pi_184477028
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 17:34 schreef raptorix het volgende:
Goh, hoe deden we dan handel in de 17e eeuw zonder EU, we waren natuurlijk de paria van de wereld en niemand wilde handel met ons drijven.
:')

Ja, je kan ook je (mobiele) telefoon en pc/laptop/tablet het huis/kantoor uit flikkeren en alleen nog communiceren via de post. Je kan gewoon overleven, maar je maakt het jezelf verdomd lastig als je op een normale manier wil meedraaien in de maatschappij.
Let the beat control your body!
pi_184477103
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 17:47 schreef Joppy het volgende:

[..]

:')

Ja, je kan ook je (mobiele) telefoon en pc/laptop/tablet het huis/kantoor uit flikkeren en alleen nog communiceren via de post. Je kan gewoon overleven, maar je maakt het jezelf verdomd lastig als je op een normale manier wil meedraaien in de maatschappij.
Het gaat erom dat je zonder dat je een unie bent prima handel kan drijven, dat heeft niets met technologische middelen te maken, overigens onderschat je denk ik hoe vernuftig men in die tijd was. Google maar eens op het Hawala systeem.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  vrijdag 18 januari 2019 @ 18:13:05 #54
36461 Joppy
geen colaboy
pi_184477468
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 17:34 schreef raptorix het volgende:
Goh, hoe deden we dan handel in de 17e eeuw zonder EU, we waren natuurlijk de paria van de wereld en niemand wilde handel met ons drijven.
Maar nu iets serieuzer, je kan de situatie in de 17e eeuw natuurlijk niet met nu vergeljken qua omvang en snelheid van de handel. Daarnaast was de republiek in die tijd in zekere zin inderdaad de paria van West-Europa. De 1e helft van 17e eeuw waren we nig volop in oorlog met de Spaanse habsburgers. En in het rampjaar 1672 werden we aangevallen door Frankrijk, enkele duitse gebieden en Engeland. Die oorlogen gingen voor een heel groot deel in de basis ook over de handel.

Als je het grotere plaatje bekijkt is het gebied van het huidige Nederland vanaf de hoge middeleeuwen altijd nauw betrokken geweest bij de economische en politieke ontwikkelingen in west-Europa. Veel Nederlandse steden zijn ook lid geweest van het Hanzeverbond, een handelsunie.
Enkel in de periode na Napoleon cq belgische onafhankelijkheid tot aan WO2 was NL neutraal en niet gelieerd met de andere machten. Dat was in die periode overigens ook de meest logische keuze. Aan de ene kant had je Engeland die de wereldzeeen beheersten en de kaapkolonie hadden overgenomen. Ruzie met Engeland betekent dat NL kon worden afgesneden van de kolonies. Aan de andere kant had je het opkomende Pruisen dat in het huidige Duitsland steeds machtiger werd en ook economisch steeds sterker werd. Pruisen/Duitsland had de macht om Nederland militair over land te bedreigen.
Let the beat control your body!
  vrijdag 18 januari 2019 @ 18:24:43 #55
36461 Joppy
geen colaboy
pi_184477663
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 17:51 schreef raptorix het volgende:

[..]

Het gaat erom dat je zonder dat je een unie bent prima handel kan drijven, dat heeft niets met technologische middelen te maken, overigens onderschat je denk ik hoe vernuftig men in die tijd was. Google maar eens op het Hawala systeem.
Het gaat mij ook niet om de technologische middelen (dat was een analogie, voor het geval je dat niet begreep). Het gaat mij er om dat je het zelf erg lastig maakt als je uit de unie stapt. Niet dat het onmogelijk is.

Zolang de rest van West-Europa in de EU zit, heeft NL er niks aan om er uit te stappen. Dan zullen we op heel veel gebieden nog steeds moeten voldoen aan EU-regels. Simpelweg omdat onze buren onze belangrijkste handelspartners zijn.

Dus ja, we kunnen handeldrijven zonder EU, maar dat zal grotendeels op voorwaarden van de EU zijn. Dus wat schieten we daarmee op? Nog afgezien van douane-controles etc...
Let the beat control your body!
pi_184477818
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2019 09:35 schreef Gohf046 het volgende:
De EU stelt ook wel een lekker voorbeeld met het Verenigd Koninkrijk, die is er alles aan gelegen om ze het zo moeilijk mogelijk te maken, zo dat de andere kindertjes uit de klas braaf blijven zitten.

Maar goed niet geheel verrassend na de ronduit schandalige behandeling die de Grieken hebben gekregen, die moesten ook kostte wat kost erin blijven en als voorbeeld gesteld worden.

We hadden er nooit in moeten stappen, maar nu we er eenmaal inzitten kunnen we er voorlopig beter in blijven. Want met de grondbeginselen van de EU is helemaal niks mis. Probleem is alleen dat we ondertussen een verkrachte versie er van hebben.
Dan heb jij een iets andere mening dan FvD
pi_184478250
De EU belemmert onze handel met landen buiten de EU. We kunnen beter uit de EU gaan en zelf handelsverdragen sluiten. Met de Brexit groeit 'de rest van de wereld' weer een stukje. Ik denk zelf dat er daarna vanzelf meer landen zullen afhaken. Het geld wat de EU over de balk smijt moet toch worden opgehoest. Straks betaalt het VK niet meer mee. Dat wordt al ruzie. Als Nederland ook niet meer mee betaalt, wordt het helemaal een probleem. Ik denk dat Noorwegen wel eens vrij snel uit de EER kan stappen, als ze een goede deal krijgen met het VK.
pi_184478448
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 18:59 schreef Benger het volgende:
De EU belemmert onze handel met landen buiten de EU. We kunnen beter uit de EU gaan en zelf handelsverdragen sluiten. Met de Brexit groeit 'de rest van de wereld' weer een stukje. Ik denk zelf dat er daarna vanzelf meer landen zullen afhaken. Het geld wat de EU over de balk smijt moet toch worden opgehoest. Straks betaalt het VK niet meer mee. Dat wordt al ruzie. Als Nederland ook niet meer mee betaalt, wordt het helemaal een probleem. Ik denk dat Noorwegen wel eens vrij snel uit de EER kan stappen, als ze een goede deal krijgen met het VK.
Je bent het niet eens met de sancties tegen Rusland?
pi_184478483
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 19:10 schreef zakjapannertje het volgende:

[..]

Je bent het niet eens met de sancties tegen Rusland?
Nee, met het feit dat wij Europese industrieën beschermen via importheffingen.
  vrijdag 18 januari 2019 @ 19:23:57 #60
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_184478701
Ja is echt jezelf voor je bek slaan.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_184478957
Een Nexit lijkt me absoluut geen goed idee maar de huidige EU is een gedrocht dat enkel de belangen van het grootkapitaal dient.
pi_184479420
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 19:12 schreef Benger het volgende:

[..]

Nee, met het feit dat wij Europese industrieën beschermen via importheffingen.
De EU heeft met Japan, ook een industriële grootmacht, juist een handelsverdrag, met ingang vanaf 2019, gesloten dat importheffingen bijna helemaal ongedaan maakt:
quote:
De JEFTA, de Japan EU Free Trade Agreement, wordt wel het auto en kaas-akkoord genoemd. Het akkoord verlaagt veel importtarieven drastisch of schaft ze zelfs af. Zo verdwijnt de Europese heffing van 10 procent op Japanse auto's. Japan verlaagt de importheffingen op kaas, wijn, zuivel en vlees. Op vlees wordt nu nog een heffing gelegd van 40 procent, op chocolade tot 30 procent, op wijn 15 procent en kaas tot 40 procent.

De importtarieven worden voor 99 procent van de Japanse goederen afgeschaft en voorlopig voor 94 procent voor de Europese goederen, maar dat wordt in een paar jaar ook 99 procent.
https://nos.nl/artikel/22(...)-handelsakkoord.html
pi_184481424
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 19:51 schreef zakjapannertje het volgende:

[..]

De EU heeft met Japan, ook een industriële grootmacht, juist een handelsverdrag, met ingang vanaf 2019, gesloten dat importheffingen bijna helemaal ongedaan maakt:

[..]

https://nos.nl/artikel/22(...)-handelsakkoord.html
..bijna... Het kan een stuk beter.
pi_184481985
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2019 10:15 schreef Hugo862 het volgende:
Uit de EU stappen is GEEN oplossing voor welk probleem dan ook. Alle redenen die in dit topic tot nu toe genoemd zijn waarom uit de EU stappen een goed idee zou zijn slaan de plank volledig mis. Economieën, banken en bedrijfsleven zijn ook zonder EU verregaand met elkaar verbonden. Valt Italie om dan zal Nederland daar met of zonder EU veel schade van ondervinden. Nederlandse bedrijven investeren ook in Italie, Frankrijk, Spanje, Portugal en welk land dan ook. Mensen zijn blijkbaar al totaal vergeten dat de vorige crisis in een NIET EU land is begonnen, namelijk de VS. Het enige wat uit de EU stappen oplevert is dat de invloed op het oplossen van een volgende crisis gemarginaliseerd wordt. Dus wel de schade, niet de invloed.

^O^ ^O^ ^O^
pi_184486437
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2019 04:14 schreef Lyrebird het volgende:
Het Griekenland debacle was niets in vergelijking met wat ons te wachten staat als Italie of Frankrijk de handdoek in de ring werpt.

Vrijhandel? Prima. Samenwerking? Ook goed. Je laten regeren door anonieme ambtenaren in Brussel? Dat is geen goed plan.
Maar is een ambtenaar in Den Haag dan zoveel beter?
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_184487009
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 02:33 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]

Maar is een ambtenaar in Den Haag dan zoveel beter?
Zolang deze wordt aangestuurd door een regering die we kunnen wegsturen wel.

Het draait hier om verantwoordelijkheid dragen. Wie of wat is verantwoordelijk, en wie kunnen we ter verantwoordelijkheid roepen als het fout gaat?
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_184487066
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2019 07:52 schreef Beobachter het volgende:
Er is een minderheid die belang heeft, bij het voortbestaan van de EU en ‘in’ blijven van Nederland.
De EU is bedoeld om de grootste bedrijven te faciliteren met voor hun gunstige belastingconstructies. De eigenaren behoren tot de 1%. Daaronder is er een groep van 20% die direct verdient aan de 1%, dat zijn advocaten, ambtenaren, transportsector, banken en niet te vergeten de media. Die 20% zitten op sleutelposities waardoor zij de algemene mening en discussie bepalen.

Is dat de EU ja? En ik maar denken dat Zwitserland, Liechtenstein, Monaco, de Kaaimaneilanden enzovoorts helemaal niet in de EU liggen...
pi_184487366
Nu zijn partijen als PVV en FvD ook heel rustig.
Als VK makkelijk uit de EU stapte en het goed/beter ging
hoorde je wel meer
pi_184489263
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 18:59 schreef Benger het volgende:
De EU belemmert onze handel met landen buiten de EU. We kunnen beter uit de EU gaan en zelf handelsverdragen sluiten. Met de Brexit groeit 'de rest van de wereld' weer een stukje. Ik denk zelf dat er daarna vanzelf meer landen zullen afhaken. Het geld wat de EU over de balk smijt moet toch worden opgehoest. Straks betaalt het VK niet meer mee. Dat wordt al ruzie. Als Nederland ook niet meer mee betaalt, wordt het helemaal een probleem. Ik denk dat Noorwegen wel eens vrij snel uit de EER kan stappen, als ze een goede deal krijgen met het VK.
De EU heeft handelsverdragen met de hele wereld die je kwijtraakt als je uit de EU stapt. En als kleine Nederland zullen we nooit maar dan ook nooit de voorwaarden krijgen die een enorm handelsblok als de EU heeft bedongen. Naïeve gedachte.
pi_184489828
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 11:20 schreef westwoodblvd het volgende:

[..]

De EU heeft handelsverdragen met de hele wereld die je kwijtraakt als je uit de EU stapt. En als kleine Nederland zullen we nooit maar dan ook nooit de voorwaarden krijgen die een enorm handelsblok als de EU heeft bedongen. Naïeve gedachte.
Je zou maar eens in Zwitserland of Noorwegen wonen...

Het kan best zijn dat je met EU voorwaarden nu voordelig uitbent, maar wij zijn de koelies van Europa.

Dat terwijl je bijvoorbeeld met het werk van ASML veel meer toegevoegde waarde creëert.

De Zwitsers snappen dat veel beter met hun koekoeksklokken.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_184490268
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 12:01 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Je zou maar eens in Zwitserland of Noorwegen wonen...

Het kan best zijn dat je met EU voorwaarden nu voordelig uitbent, maar wij zijn de koelies van Europa.

Dat terwijl je bijvoorbeeld met het werk van ASML veel meer toegevoegde waarde creëert.

De Zwitsers snappen dat veel beter met hun koekoeksklokken.
Zwitserland en Noorwegen zitten allebei in de Single Market en betalen dus contributie en volgen Europese regels zonder dat ze enige zeggenschap hebben. Vind jij dat een betere deal? Om nog maar te zwijgen over het feit dat Noorwegen en Zwitserland een hele andere economische structuur hebben dan Nederland en dus ook hele andere belangen binnen hun relatie met de EU.

Je opmerking over ASML kan ik niet plaatsen, wordt ASML tegengewerkt door de EU ofzo? Wat bedoel je daarmee?
pi_184490499
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2019 10:23 schreef Gohf046 het volgende:

[..]

Dit is wel behoorlijk schrijnend ja.
Ik ben trouwens nog een ding vergeten.
Praktisch alle grondstoffen voor de medicijnen die wij slikken en de farmaceuten ‘produceren’ komen uit India of China.
Ook dat anti-kanker eiwit in genoemd voorbeeld.
pi_184490545
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 11:20 schreef westwoodblvd het volgende:

[..]

De EU heeft handelsverdragen met de hele wereld die je kwijtraakt als je uit de EU stapt. En als kleine Nederland zullen we nooit maar dan ook nooit de voorwaarden krijgen die een enorm handelsblok als de EU heeft bedongen. Naïeve gedachte.
Een handelsverdrag is in 48 uur te maken, dus al die handelsverdragen kwijtraken is geen onoverkomelijk probleem.
  Moderator zaterdag 19 januari 2019 @ 12:48:02 #74
54278 crew  Tijger_m
42
pi_184490596
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 18:59 schreef Benger het volgende:
De EU belemmert onze handel met landen buiten de EU. We kunnen beter uit de EU gaan en zelf handelsverdragen sluiten. Met de Brexit groeit 'de rest van de wereld' weer een stukje. Ik denk zelf dat er daarna vanzelf meer landen zullen afhaken. Het geld wat de EU over de balk smijt moet toch worden opgehoest. Straks betaalt het VK niet meer mee. Dat wordt al ruzie. Als Nederland ook niet meer mee betaalt, wordt het helemaal een probleem. Ik denk dat Noorwegen wel eens vrij snel uit de EER kan stappen, als ze een goede deal krijgen met het VK.
Hoe dan? Hoe belemmert de EU ons handel te drijven en waarom drijven wij succesvol handel met de hele wereld in de EU?
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  Moderator zaterdag 19 januari 2019 @ 12:49:37 #75
54278 crew  Tijger_m
42
pi_184490613
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 12:45 schreef Beobachter het volgende:

[..]

Een handelsverdrag is in 48 uur te maken, dus al die handelsverdragen kwijtraken is geen onoverkomelijk probleem.
Nee, dat is pure onzin. Maar goed, als dat zo is dan kan je vast wel een handelsverdrag noemen wat in 48 uur gemaakt is. Put up or shut up.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  Moderator zaterdag 19 januari 2019 @ 12:51:06 #76
54278 crew  Tijger_m
42
pi_184490635
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 12:01 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Je zou maar eens in Zwitserland of Noorwegen wonen...

Het kan best zijn dat je met EU voorwaarden nu voordelig uitbent, maar wij zijn de koelies van Europa.

Dat terwijl je bijvoorbeeld met het werk van ASML veel meer toegevoegde waarde creëert.

De Zwitsers snappen dat veel beter met hun koekoeksklokken.
Wij zijn nog nooit zo rijk geweest, de middenklasse in Nederland is nog nooit zo groot geweest en we laagste inkomensongelijkheid ter wereld maar wij zijn de koelies.

Yah. Klinkt logisch.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_184490829
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 19:51 schreef zakjapannertje het volgende:

[..]

De EU heeft met Japan, ook een industriële grootmacht, juist een handelsverdrag, met ingang vanaf 2019, gesloten dat importheffingen bijna helemaal ongedaan maakt:
Slechte zaak. Dit zal alleen maar leiden tot meer niet-tarifaire belemmeringen. Liever transparante importheffingen, dan slinkse niet-tarifaire belemmeringen.
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
pi_184491020
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 12:25 schreef westwoodblvd het volgende:
Zwitserland en Noorwegen zitten allebei in de Single Market
Zwitserland is geen lid van de EER.
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
pi_184491079
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 12:51 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Wij zijn nog nooit zo rijk geweest, de middenklasse in Nederland is nog nooit zo groot geweest en we laagste inkomensongelijkheid ter wereld maar wij zijn de koelies.
Misschien ook eens even kijken naar de vermogensongelijkheid?
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
pi_184491268
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 13:14 schreef oranjevogel1 het volgende:

[..]

Zwitserland is geen lid van de EER.
Dat heb ik ook niet geclaimd.
pi_184491276
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 12:45 schreef Beobachter het volgende:

[..]

Een handelsverdrag is in 48 uur te maken, dus al die handelsverdragen kwijtraken is geen onoverkomelijk probleem.
_O- :')
pi_184491287
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 12:49 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Nee, dat is pure onzin. Maar goed, als dat zo is dan kan je vast wel een handelsverdrag noemen wat in 48 uur gemaakt is. Put up or shut up.
Tweede nafta verdrag bv
pi_184491302
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 13:24 schreef Beobachter het volgende:

[..]

Tweede nafta verdrag bv
Dat is in 2 dagen uitonderhandeld? Ga toch weg man. Je weet niet waar je het over hebt.
pi_184491306
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 13:23 schreef westwoodblvd het volgende:

[..]

Dat heb ik ook niet geclaimd.
Dat impliceert onderdeel zijn van de "Single Market" wel.
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
pi_184491317
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 13:25 schreef oranjevogel1 het volgende:

[..]

Dat impliceert onderdeel zijn van de "Single Market" wel.
Nee hoor, de Europese Economische Ruimte en de interne markt zijn twee verschillende dingen. Dat jij die twee niet uit elkaar kan houden ligt niet aan mij.
pi_184491537
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 13:25 schreef westwoodblvd het volgende:

[..]

Nee hoor, de Europese Economische Ruimte en de interne markt zijn twee verschillende dingen.
Het een is het gevolg van een ander.

Of kun jij anders uitleggen waarom ik invoerheffingen moet betalen als Nederlandse vis in Zwitserland invoer?



Is dat een voorbeeld van een gemeenschappelijke markt, soms? :?
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
pi_184492000
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 13:39 schreef oranjevogel1 het volgende:

[..]

Het een is het gevolg van een ander.

Of kun jij anders uitleggen waarom ik invoerheffingen moet betalen als Nederlandse vis in Zwitserland invoer?

[ afbeelding ]

Is dat een voorbeeld van een gemeenschappelijke markt, soms? :?
Je haalt van alles door elkaar. Zwitserland zit niet in de douane unie, dus daarom moet je importheffingen betalen als je iets importeert. Een douane unie is iets anders dan de interne markt wat weer iets anders is dan de EER.
pi_184493703
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 12:25 schreef westwoodblvd het volgende:

[..]

Zwitserland en Noorwegen zitten allebei in de Single Market en betalen dus contributie en volgen Europese regels zonder dat ze enige zeggenschap hebben. Vind jij dat een betere deal? Om nog maar te zwijgen over het feit dat Noorwegen en Zwitserland een hele andere economische structuur hebben dan Nederland en dus ook hele andere belangen binnen hun relatie met de EU.
Onze zeggenschap is een wassen neus.

Dat is nou net het probleem met de EU. We hebben niets te zeggen. Of ben je ons referendum, het referendum van de Fransen vergeten? In volle vaart zal de trein door blijven denderen.

quote:
Je opmerking over ASML kan ik niet plaatsen, wordt ASML tegengewerkt door de EU ofzo? Wat bedoel je daarmee?
Dat je beter kunt verdienen met high dan met het verplaatsen van producten. Op iedere waferstepper zit bijna 50% winst.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_184493878
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 16:03 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Onze zeggenschap is een wassen neus.

Dat is nou net het probleem met de EU. We hebben niets te zeggen. Of ben je ons referendum, het referendum van de Fransen vergeten? In volle vaart zal de trein door blijven denderen.

[..]

Dat je beter kunt verdienen met high dan met het verplaatsen van producten. Op iedere waferstepper zit bijna 50% winst.
Onzin. Ieder voorstel moet worden goedgekeurd door een Raad waar de door ons gekozen regering in zit en door een parlement waar door ons gekozen parlementariërs inzitten.

En je punt over ASML raakt echt kant noch wal. Wat wil je nou eigenlijk zeggen? Wij verdienen in Nederland ons geld toch ook deels door hightech? En we zitten in de EU. Op wat voor manier wordt dat belemmerd door de EU? Sterker nog, wanneer we uit de EU stappen zijn zulke sectoren de eerste die geraakt worden. Geen kennismigratie meer, geen vrij verkeer van benodigde onderdelen en grondstoffen, geen subsidies voor innovatieve projecten, hoge exporttarieven voor eindproducten die geëxporteerd worden. Zo kan ik nog wel even doorgaan. Slaat echt nergens op, bijna te bizar voor woorden dat je uitgerekend dit aangrijpt in een poging tegen de EU te agenderen
  Moderator zaterdag 19 januari 2019 @ 16:17:11 #90
54278 crew  Tijger_m
42
pi_184493891
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 13:16 schreef oranjevogel1 het volgende:

[..]

Misschien ook eens even kijken naar de vermogensongelijkheid?
Dat heb ik gedaan. Ik geef de feiten weer.

Heb jij al bedacht hoe Nederland beter af gaat zijn op de lange termijn zonder de EU?
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  Moderator zaterdag 19 januari 2019 @ 16:17:52 #91
54278 crew  Tijger_m
42
pi_184493902
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 13:24 schreef Beobachter het volgende:

[..]

Tweede nafta verdrag bv
De Trump deal? Duurde langer dan dat en was gewoon een copie van de eerste met een andere naam.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_184493991
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 14:09 schreef westwoodblvd het volgende:

[..]

Je haalt van alles door elkaar.
We zullen nog wel eens zien wie hier van alles door elkaar haalt.
quote:
Zwitserland zit niet in de douane unie,
Noorwegen ook niet. dus?
quote:
Een douane unie is iets anders dan de interne markt wat weer iets anders is dan de EER.
precies. Ook zonder deel te zijn van de douane unie, kun je deel uitmaken van de interne markt, wat de EER lidstaten ook doen.

Een interne markt is een gebied waarbinnen productiefactoren (goederen, personen, diensten en kapitaal) zich vrijelijk kunnen bewegen.

Als je dus een vis in Nederland vangt kun je deze vrij, dat wil zeggen zonder tarieven, door het hele gebied laten bewegen. Als je dan voor je Nederlandse vis invoerheffingen moet betalen, kun je niet zeggen dat Zwitserland en Nederland deel uit maken van een interne markt.

Kijken we daarentegen naar de overeenkomst betreffende de europese economische ruimte, dan zien we in artikel 2:

quote:
Ten einde de in lid 1 genoemde doelstellingen te bereiken, voorziet de associatie, in overeenstemming met de bepalingen van deze Overeenkomst, in:
a) het vrije verkeer van goederen,
b) het vrije verkeer van personen,
c) het vrije verkeer van diensten,
d) het vrije verkeer van kapitaal,
e) de totstandbrenging van een systeem waardoor wordt gewaarborgd dat de mededinging niet wordt vervalst en dat de mededingingsregels gelijkelijk worden na ­ gekomen, alsmede
f ) nauwere samenwerking op andere gebieden, zoals onderzoek en ontwikkeling, het milieu, het onderwijs en het sociaal beleid.
Vervolgens lezen we over het vrije verkeer van goederen in artikel 10:

quote:
In- en uitvoerrechten en heffingen van gelijke werking zijn tussen de overeenkomstsluitende partijen verboden. Onverminderd de in Protocol 5 opgenomen regelingen geldt zulks eveneens voor douanerechten van fiscale aard.
Diengevolge wordt er in Noorwegen geen invoerrechten berekend over Nederlandse vis, omdat Noorwegen in tegenstelling tot Zwitserland deel uit maakt van de interne markt en het diengevolge Noorwegen verboden is om invoerrechten te heffen. Zwitserland daarentegen maakt geen deel uit van de interne markt en is vrij (zoals we in het voorbeeld uit mijn vorige post hebben kunnen zien) om invoerrechten te rekenen op Nederlandse vis, in zoverre ze niet anders overeengekomen zijn in bilaterale verdragen met de EU.
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
pi_184496672
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 13:04 schreef oranjevogel1 het volgende:

[..]

Slechte zaak. Dit zal alleen maar leiden tot meer niet-tarifaire belemmeringen. Liever transparante importheffingen, dan slinkse niet-tarifaire belemmeringen.
Perfecter kan dit handelsverdrag dus niet meer worden, want volgens Benger blijven er nog genoeg importheffingen tussen Japan en de EU bestaan.
pi_184497126
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 16:25 schreef oranjevogel1 het volgende:

[..]

We zullen nog wel eens zien wie hier van alles door elkaar haalt.

[..]

Noorwegen ook niet. dus?

[..]

precies. Ook zonder deel te zijn van de douane unie, kun je deel uitmaken van de interne markt, wat de EER lidstaten ook doen.

Een interne markt is een gebied waarbinnen productiefactoren (goederen, personen, diensten en kapitaal) zich vrijelijk kunnen bewegen.

Als je dus een vis in Nederland vangt kun je deze vrij, dat wil zeggen zonder tarieven, door het hele gebied laten bewegen. Als je dan voor je Nederlandse vis invoerheffingen moet betalen, kun je niet zeggen dat Zwitserland en Nederland deel uit maken van een interne markt.

Kijken we daarentegen naar de overeenkomst betreffende de europese economische ruimte, dan zien we in artikel 2:

[..]

Vervolgens lezen we over het vrije verkeer van goederen in artikel 10:

[..]

Diengevolge wordt er in Noorwegen geen invoerrechten berekend over Nederlandse vis, omdat Noorwegen in tegenstelling tot Zwitserland deel uit maakt van de interne markt en het diengevolge Noorwegen verboden is om invoerrechten te heffen. Zwitserland daarentegen maakt geen deel uit van de interne markt en is vrij (zoals we in het voorbeeld uit mijn vorige post hebben kunnen zien) om invoerrechten te rekenen op Nederlandse vis, in zoverre ze niet anders overeengekomen zijn in bilaterale verdragen met de EU.
Een hele lap tekst maar het verandert niets aan het feit dat ik niet heb geclaimd dat Zwitserland in de EER zit, en dat de EER niet hetzelfde is als de interne markt. Snap dus niet precies wat je punt is.
pi_184497184
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 19:30 schreef westwoodblvd het volgende:

[..]

Een hele lap tekst maar het verandert niets aan het feit dat ik niet heb geclaimd dat Zwitserland in de EER zit, en dat de EER niet hetzelfde is als de interne markt. Snap dus niet precies wat je punt is.
Zwitserland maakt geen deel uit van de interne markt, hetgeen jij wel claimt. Typisch ook dat je niet inhoudelijk op mijn post ingaat.
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
pi_184497223
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 19:33 schreef oranjevogel1 het volgende:

[..]

Zwitserland maakt geen deel uit van de interne markt, hetgeen jij wel claimt. Typisch ook dat je niet inhoudelijk op mijn post ingaat.
Zwitserland doet door middel van een reeks bilaterale verdragen mee in de Europese interne markt. Ga je nu echt een semantische discussie voeren over wat "in" de interne markt betekent? Beetje treurig.

En er valt vrij weinig inhoudelijk te reageren op je post, er staat niks in wat ik niet al wist en er staat evenmin iets in dat iets tegenspreekt wat ik gezegd heb. Dusja.
pi_184497489
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 19:36 schreef westwoodblvd het volgende:

[..]

Zwitserland doet door middel van een reeks bilaterale verdragen mee in de Europese interne markt.
Op bepaalde terreinen wel. Daarmee kun je Zwitserland en Noorwegen nog niet gelijk stellen en is behalve de feitelijk onjuiste bewering dat Zwitserland deel uit maakt van de interne markt het volgende ook onjuist:
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 12:25 schreef westwoodblvd het volgende:
Zwitserland en Noorwegen zitten allebei in de Single Market en betalen dus contributie en volgen Europese regels zonder dat ze enige zeggenschap hebben.
Zwitserland heeft in tegenstelling tot Noorwegen wel degelijk enige zeggenschap, daar ze niet via de EER gebonden zijn.
quote:
Ga je nu echt een semantische discussie voeren over wat "in" de interne markt betekent? Beetje treurig.
Ik vind het eerder treurig dat jij mij er van beticht dingen door elkaar te halen, terwijl blijkt dat jouw eigen posts feitelijke onjuistheden bevatten. Niet dat ik denk dat ad hominem aanvallen van toegevoegde waarde zijn in deze discussie. Wederom een zwaktebod geiniteerd aan jouw zijde van de discussie.
quote:
En er valt vrij weinig inhoudelijk te reageren op je post, er staat niks in wat ik niet al wist en er staat evenmin iets in dat iets tegenspreekt wat ik gezegd heb. Dusja.
Wel. Eerder stelde jij dat de invoerheffingen die Zwitserland heft over EU-goederen voortkomen uit het feit dat Zwitserland niet in de douane unie zit. Zoals ik in mijn post heb betoogd is dit een onjuiste gedachtegang: Zwitserland heft invoerheffingen over bepaalde EU-goederen vanwege het feit dat het geen deel is van de interne markt. Noorwegen maakt evenals Zwitserland geen deel uit van de douane unie, maar is als deel van de interne markt gebonden aan de EU regels.
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
pi_184498153
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 19:53 schreef oranjevogel1 het volgende:

[..]

Op bepaalde terreinen wel. Daarmee kun je Zwitserland en Noorwegen nog niet gelijk stellen en is behalve de feitelijk onjuiste bewering dat Zwitserland deel uit maakt van de interne markt het volgende ook onjuist:

[..]

Zwitserland heeft in tegenstelling tot Noorwegen wel degelijk enige zeggenschap, daar ze niet via de EER gebonden zijn.

[..]

Ik vind het eerder treurig dat jij mij er van beticht dingen door elkaar te halen, terwijl blijkt dat jouw eigen posts feitelijke onjuistheden bevatten. Niet dat ik denk dat ad hominem aanvallen van toegevoegde waarde zijn in deze discussie. Wederom een zwaktebod geiniteerd aan jouw zijde van de discussie.

[..]

Wel. Eerder stelde jij dat de invoerheffingen die Zwitserland heft over EU-goederen voortkomen uit het feit dat Zwitserland niet in de douane unie zit. Zoals ik in mijn post heb betoogd is dit een onjuiste gedachtegang: Zwitserland heft invoerheffingen over bepaalde EU-goederen vanwege het feit dat het geen deel is van de interne markt. Noorwegen maakt evenals Zwitserland geen deel uit van de douane unie, maar is als deel van de interne markt gebonden aan de EU regels.
Ik heb Zwitserland en Noorwegen ook niet gelijkgesteld. Je verzint er van alles bij. Een lidstaat van de EER heeft juist meer zeggenschap dan Zwitserland daar deze landen door middel van het EEA Joint Committee, Parliamentary Committee en het Consultative Committee mede gehoord worden bij het vormgeven van beleid dat ook hen raakt. De enige zeggenschap die Zwitserland heeft is dat ze de bilaterale verdragen met de EU kunnen opzeggen. Ik weet dat ik je er niet opag wijzen dat je dingen door elkaar haalt maar veel anders kan ik er hier ook niet van maken.

Ten slotte: de reden dat Zwitserland wel invoerheffingen betaald en Noorwegen niet, komt door het feit dat Zwitserland, net als Noorwegen inderdaad, niet in de Europese Douane unie zit. Noorwegen is echter vrijgesteld op grond van het feit dat Noorwegen in de EEA zit. De uitgangspositie is Zwitserland, niet Noorwegen. Je doet voortdurend alsof je me 'betrapt' op een onjuistheid terwijl dat vervolgens gebaseerd blijkt te zijn op jouw foute interpretatie van mijn woorden. Beetje vermoeiend.

Overigens, wel grappig gezien je voorbeeld van vis, de meeste Noorse vis en ander voedsel valt namelijk niet onder de vrijstelling en daar moet dus ook gewoon importtatieven over worden betaald.
pi_184498188
Maargoed, voordat we eindeloos over de technische details van de Douaneunie, EEA, EFTA en bilaterale handelsverdragen tussen Zwitserland en de EU gaan bakkeleien kunnen we beter weer gewoon on topic gaan.
pi_184498482
Zolang we niet volledig zelfvoorzienend zijn zie ik weinig voordelen om uit de EU te stappen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')