abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_184453858
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2019 13:51 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Hoe het werkt eigenlijk :D

Je beheert verschillende websites en schrijft op de ene iets over de andere? Of zie ik dat verkeerd?
Ook. Stel ik heb een website over LEGO, dan ga ik nadenken; Wat is mijn doelgroep? Waar zou ik een artikel kunnen plaatsen over LEGO met 2 linkjes naar mijn site? Dan ga ik zoeken naar passende websites. In dit geval bijvoorbeeld een speelgoedreviewsite of een vergelijker of een mannenmagazine etc etc. Dan benader ik die websites (vaak tegen betaling) en dan schrijf ik een stukje over bijvoorbeeld blauwe LEGO blokjes. Het mag nooit een advertorial zijn. Het moet iets informatiefs zijn met daarin 2 externe linkjes naar mij met een bepaalde anchor erin uiteraard.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_184453957
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2019 08:57 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Dit is volgens mij iemand die aan online promotie doet, dit is slechts eendeel van marketing als vakgebied wat dat betreft. Want in plaats van mensen door promotie binnenhalen kun je ook zoeken naar een probleem waarvan de oplossing geld waard is, dit na goed functional design aanbieden en zodoende mensen op een heel andere manier binnenhalen.

Beiden bestaan. Daarnaast heb je nog een hele rits aan andere disciplines binnen marketing.
Exact, en dan is er nog een heel dun lijntje tussen marketing en andere (vaak veel te generiek gebruikte) begrippen zoals communicatie, PR, PA, etc.

Bij zo'n studie leer je eigenlijk maar een heel klein beetje van alles helaas. En docenten hebben vaak ook maar weinig of generieke kennis, die vaak al verouderd is omdat ze al een aantal jaar niet meer in de praktijk gewerkt hebben. Als ik zie op hoe diverse plekken mijn studiegenoten terecht zijn gekomen. :')
pi_184454073
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2019 14:01 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Ook. Stel ik heb een website over LEGO, dan ga ik nadenken; Wat is mijn doelgroep? Waar zou ik een artikel kunnen plaatsen over LEGO met 2 linkjes naar mijn site? Dan ga ik zoeken naar passende websites. In dit geval bijvoorbeeld een speelgoedreviewsite of een vergelijker of een mannenmagazine etc etc. Dan benader ik die websites (vaak tegen betaling) en dan schrijf ik een stukje over bijvoorbeeld blauwe LEGO blokjes. Het mag nooit een advertorial zijn. Het moet iets informatiefs zijn met daarin 2 externe linkjes naar mij met een bepaalde anchor erin uiteraard.
Ah helder, bedankt weer.

Een tijdje terug las ik dat het gunstig kan zijn om op je webshop of bedrijfssite zo af en toe een blog te schrijven. Dat vindt Google leuk zei men.
Heeft zoiets nou echt toegevoegde waarde?
Spoilers!
pi_184454109
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2019 14:16 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Ah helder, bedankt weer.

Een tijdje terug las ik dat het gunstig kan zijn om op je webshop of bedrijfssite zo af en toe een blog te schrijven. Dat vindt Google leuk zei men.
Heeft zoiets nou echt toegevoegde waarde?
Ja 100%. Intern linken + Google rankt informatieve websites/shops met authoriteit hoger dan de rest. Dus informeer jij je bezoekers continu (dus niet 1 blogje per jaar) met mooie foto's en links dan zal Google dat zeer hoog waarderen.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_184454125
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2019 14:07 schreef Lafoy het volgende:

[..]

Exact, en dan is er nog een heel dun lijntje tussen marketing en andere (vaak veel te generiek gebruikte) begrippen zoals communicatie, PR, PA, etc.

Bij zo'n studie leer je eigenlijk maar een heel klein beetje van alles helaas. En docenten hebben vaak ook maar weinig of generieke kennis, die vaak al verouderd is omdat ze al een aantal jaar niet meer in de praktijk gewerkt hebben. Als ik zie op hoe diverse plekken mijn studiegenoten terecht zijn gekomen. :')
Ik had laatst een collega (HBO) die mij vertelde dat er tijdens haar studie marketing niet werd ingegaan op Instagram en ook niet op YouTube, tja.... Er werd gezegd; Dit is Instagram en dit kun je ermee en dat is het. De opleidingen lijken nog steeds uit het jaar 0 te komen in plaats van mee te gaan met de tijd van nu.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_184454219
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2019 14:21 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Ik had laatst een collega (HBO) die mij vertelde dat er tijdens haar studie marketing niet werd ingegaan op Instagram en ook niet op YouTube, tja.... Er werd gezegd; Dit is Instagram en dit kun je ermee en dat is het. De opleidingen lijken nog steeds uit het jaar 0 te komen in plaats van mee te gaan met de tijd van nu.
Haha echt hoor :') Bij ons is bv SEO echt nooit aan de orde geweest, en ik ben van studiejaren 2011-2016 :') Echt zonde eigenlijk dat ze bij dit soort studies niet meer mensen uit de praktijk gastcolleges laten geven. Ik geef studenten ook echt de tip om stage te lopen of na je studie te gaan werken bij een bureau - of het nu marketing, communicatie of PR is.
pi_184454575
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2019 14:20 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Ja 100%. Intern linken + Google rankt informatieve websites/shops met authoriteit hoger dan de rest. Dus informeer jij je bezoekers continu (dus niet 1 blogje per jaar) met mooie foto's en links dan zal Google dat zeer hoog waarderen.
Dank je. Ik heb wel een marketingopleiding gedaan maar dat is 14 jaar geleden en sindsdien heb ik er nauwelijks iets mee gedaan. Ik ben nu aan het onderzoeken in hoeverre ik marketing e.d. binnen onze bedrijven kan gebruiken, vandaar mijn vragen.
Spoilers!
pi_184454787
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2019 14:27 schreef Lafoy het volgende:

[..]

Haha echt hoor :') Bij ons is bv SEO echt nooit aan de orde geweest, en ik ben van studiejaren 2011-2016 :') Echt zonde eigenlijk dat ze bij dit soort studies niet meer mensen uit de praktijk gastcolleges laten geven. Ik geef studenten ook echt de tip om stage te lopen of na je studie te gaan werken bij een bureau - of het nu marketing, communicatie of PR is.
Daarom moet ik altijd - met alle respect - lachen om die mannen en vrouwen die hun marketingdiploma hebben :') Je weet nog werkelijk niets en dat is best schandalig eigenlijk. Het is echt een vak waar je zelf moet willen leren, want aan school heb je niet veel.

Nog een andere collega (afgestudeerde marketing) had nog nooit van Amazon gehoord :') Ik maak geen grap _O-
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_184454871
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2019 14:48 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Dank je. Ik heb wel een marketingopleiding gedaan maar dat is 14 jaar geleden en sindsdien heb ik er nauwelijks iets mee gedaan. Ik ben nu aan het onderzoeken in hoeverre ik marketing e.d. binnen onze bedrijven kan gebruiken, vandaar mijn vragen.
Tof! Eventueel via dm kan ik je misschien verder helpen.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_184455312
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2019 15:03 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Daarom moet ik altijd - met alle respect - lachen om die mannen en vrouwen die hun marketingdiploma hebben :') Je weet nog werkelijk niets en dat is best schandalig eigenlijk. Het is echt een vak waar je zelf moet willen leren, want aan school heb je niet veel.

Nog een andere collega (afgestudeerde marketing) had nog nooit van Amazon gehoord :') Ik maak geen grap _O-
hahaha ja dat maak je echt mee.

Ik moet wel zeggen dat ik alsnog niet vind dat een diploma pleepapier is. Je toont er wel mee dat je een bepaald niveau hebt, leert softskills en in ieder geval de basics - ook van zaken als bijvoorbeeld bedrijfseconomie en als je slim bent kies je goede stages en doe je dingen naast je studie. Ik ben nu ruim 2 jaar afgestudeerd en zie wel echt dat die laatste twee echt het verschil maken in het soort bedrijf waar je binnen komt en het salaris wat daar bij hoort.
pi_184456729
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2019 15:09 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Tof! Eventueel via dm kan ik je misschien verder helpen.
Bedankt voor je aanbod maar ik sla het af. Lang verhaal, niets persoonlijks ;)
Spoilers!
  donderdag 17 januari 2019 @ 17:43:25 #162
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_184457650
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2019 13:54 schreef VraagWatJeWil het volgende:
Ik zit vanaf mijn 12e al in de online wereld. Vooral veel zelf doen en lezen en studeren.
En je bent nu 18? ;)
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  Moderator donderdag 17 januari 2019 @ 19:27:06 #163
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_184460168
Ik ga het account doorgeven aan de volgende. Eventuele antwoorden op deze laatste paar vragen kan de TS nog via mij beantwoorden als hij dat wil :)

Heel erg bedankt voor de vele antwoorden en alle extra inzichten :)
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_184468319
quote:
2s.gif Op woensdag 16 januari 2019 16:39 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Ik denk omdat het gewoon nogal duidelijk is geworden dat je aan alle kanten gemanipuleerd wordt, en dat mensen dat niet fijn vinden. Het is tegenwoordig nogal moeilijk om gewoon ongezouten, niet opgeleukte product specificaties te krijgen. Zoals VWJW al zegt alles is nep, alles is ontworpen om jou tot een koop aan te zetten, en dat is gewoon vervelend. Als ik tegenwoordig een product zie dan zie ik voornamelijk methodes om iets beter te laten lijken dan het is. De naam van het product welke specificatie bovenaan staat welke kleur iets heeft welk geluid iets maakt etc etc alles ontworpen niet om een goed poduct te hebben maar om de potentiele koper over te halen om het te kopen.

Dan ook nog maar even een vraag van mijn kant, waar vind jij TS eigenlijk de grens liggen van wat nog mag? En dan bedoel ik in maken van claims, verdraaien van waarheid of halve waarheden verkondigen...
Totaal niet met je eens. Promotie is een klein deel van marketing en mijn inziens is helemaal niet alles zomaar manipulatie en bedrog, sowieso niet bij de bedrijven welke een duurzame marketing strategie hebben.

In hoeverre is het manipulatie als bijvoorbeeld een automerk onderzoek doet, er achter komt dat een substantieel gedeelte van hun doelgroep bijvoorbeeld graag oranje auto’s wil en vervolgens besluit deze auto’s te gaan produceren?

Of wanneer een webshop in koelkasten ziet dat er veel zoekvolume is naar het schoonmaken van koelkasten en dus besluit een blog of video te maken met handige tips hiervoor?

Of wanneer blijkt dat een product met de prijs van 20 euro weinig verkocht wordt maar dat wanneer de prijs op 15 gezet wordt de winst wel zal toenemen?

Het is te kort door de bocht om het afstemmen van vraag en aanbod op elkaar af te doen als manipulatie. Zoals ik zei helemaal bedrijven welke nog een tijdje willen blijven bestaan hebben er niks aan om hun klanten te manipuleren en te bedriegen, ze hebben er veel meer aan om tevreden klanten te creëren welke terugkomen om herhaalaankopen te doen.
  Moderator vrijdag 18 januari 2019 @ 09:21:23 #165
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_184468691
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 08:54 schreef J3PP4 het volgende:
Het is te kort door de bocht om het afstemmen van vraag en aanbod op elkaar af te doen als manipulatie. Zoals ik zei helemaal bedrijven welke nog een tijdje willen blijven bestaan hebben er niks aan om hun klanten te manipuleren en te bedriegen, ze hebben er veel meer aan om tevreden klanten te creëren welke terugkomen om herhaalaankopen te doen
Het zit waarschijnlijk een beetje in het midden. Het waarschijnlijk ook mijn agitatie tegen vele vormen van marktwerken waardoor producten wel daadwerkelijk slechter worden. Apparaten die kapot gaan als je ze zelf open wilt maken om te repareren, verandering die een product goedkoper en slechter maken, apparaten die minder degelijk zijn omdat ze anders te lang mee gaan.

Terwijl er in het hoofd van veel marketiers leeft dat marktwerking dingen beter maakt zie vaker het omgekeerde. Ikzelf heb bijvoorbeeld een geweldige sansui radio uit de jaren 70 niet kapot te krijgen en geweldig geluid. In de jaren 80 is dat bedrijf kapot gegaan omdat ze geen nieuwe radio's meer verkochten iedereen was blij met de oude. De jaren 70 opzet van sansui was ontzettend slecht voor de markt maar prima voor de klant die nu 40 jaar later er nog steeds plezier van heeft :) (trouwens heeft sansui nog wel in de jaren 80 radio's verkocht die wel gewoon stuk gingen op een gegeven moment maar toen was het schip al gezonken).

Dus ik blijf toch wel bij mij standpunt dat marktwerking een staat creeert waarbij de fabrikant zoveel mogelijk winst maakt en de klant denkt dat hij het beste krijgt. Terwijl de fabrikant vrijwel altijd best beter kan... Dus waar de markt voor zorgt is een soort van optimale middenweg voor klant en fabrikant dus dat is altijd voor beide niet optimaal.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_184468983
quote:
2s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 09:21 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Dus ik blijf toch wel bij mij standpunt dat marktwerking een staat creeert waarbij de fabrikant zoveel mogelijk winst maakt en de klant denkt dat hij het beste krijgt. Terwijl de fabrikant vrijwel altijd best beter kan... Dus waar de markt voor zorgt is een soort van optimale middenweg voor klant en fabrikant dus dat is altijd voor beide niet optimaal.
Tuurlijk gaat het om winst maken bij commerciëlele bedrijven, dat is nodig om te blijven voortbestaan en het personeel te kunnen betalen. Maar ik heb het idee dat jij het beeld hebt dat je geen winst kan maken zonder klanten te bedriegen en te manipuleren terwijl dat echt geen reëel beeld is.

Voor bedrijven is het echt veel interessanter en rendabeler om klanten tevreden en enthousiast te krijgen voor hun product of merk. Dit levert veel meer op dan met slinkse trucjes te zorgen dat het product snel kapot gaat en ze iets nieuws gaan kopen. Ontevreden klanten kopen namelijk zelden hetzelfde product/merk nog een keer.

Juist de beleving van de klant na afloop van de aankoop van een product of dienst gebeurt is belangrijk voor tevreden klanten. Hierbij kan je dus denken aan de beste klantenservice, smartphone apps met echt toegevoegde waarde, misschien zelfs een community van allemaal mensen welke hetzelfde product gebruiken etc. In elk geval een situatie waarbij zowel de fabrikant/verkoper als de consument echt winst uit behalen.

Voorbeeldjes:


- De klantenservice van Apple wordt alom geprezen door klanten. Gevolg: Tevreden loyale klanten.
- Elektrische fietsen met GPS en smartphone app waarbij de fiets in geval van diefstal getraceerd kan worden.
- LEGO creator waarbij klanten zelf LEGO producten kunnen ontwerpen waarbij de populairste door LEGO worden geproduceerd.
- Fendtastic Tour waarbij Fendt tractoren door het land gaan zodat agrariërs ze kunnen uitproberen.

Zomaar een paar voorbeelden van marketing waarbij zowel producent als consument beter van worden en wat echt niks met manipulatie van doen heeft. Het gaat juist om het creëren van die win-win situatie.
  Moderator vrijdag 18 januari 2019 @ 09:55:54 #167
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_184469147
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 09:42 schreef J3PP4 het volgende:
Het gaat juist om het creëren van die win-win situatie.
Maar wat nou als de win - verlies situatie veel beter is voor het product.

Ander voorbeeldje microscoop lens makers kunnen fantastische lenzen maken maar dat is dan een lens met handpicked componenten en veel gepruts maar uiteindelijk hebben ze de lens met de beste eigenschappen. Dat kunnen ze dus. Denk je dat ze die lenzen in een catalogus zetten, nope. Als klant moet je eerst een band op bouwen met zo'n bedrijf veel zeuren etc en dan willen ze op een gegeven moment best een keer zo'n hele goede lens aan je verkopen. Dat doen ze niet aan de gemiddelde klant (vooral omdat ze geen honderden van die lenzen hebben liggen) als klant kun je dus wel beter krijgen maar het bedrijf gaat het je niet vertellen.

Ik noem het ook geen bedriegen maar manipulatie het bedrijf vertelt je dit is het beste dat je kunt krijgen! maar ze weten zelf ook wel dat dat niet waar is het kan namelijk beter! (dat is waarschijnlijk te duur voor de klant en de klant wil dat niet altijd maar vertel het dan wel! Dankan de klant zelf kiezen)....

Er worden bij elk bedrijf keuzes gemaakt die gunstig zijn voor het bedrijf maar minder gunstig voor de klant, dat is niet erg waar de misleiding ontstaat is bij het niet vertellen aan de klant. Is die misleiding direct erg nou nee want niet elke klant zit erop te wachten om alle ins en outs te weten. Ik vind het wel jammer dat dat blijkbaar moet.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_184469226
Goedemorgen Heren,

Graag zou ik mij mengen in deze discussie omtrent acceptabel marketinggedrag,

Ik sluit mij momenteel deels aan bij J3PP4 voor wat betreft het doen van gedegen marktonderzoek waarna de producent zijn assortiment hierop aanpast, dit is gewoon handhaven van je bestaansrecht. Binnen een goede businesscase hoort, zoals J3PP4 wederom aangeeft, ook een onderzoek naar de prijselasticiteit van desbetreffend artikel.

quote:
2s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 09:21 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Het zit waarschijnlijk een beetje in het midden. Het waarschijnlijk ook mijn agitatie tegen vele vormen van marktwerken waardoor producten wel daadwerkelijk slechter worden. Apparaten die kapot gaan als je ze zelf open wilt maken om te repareren, verandering die een product goedkoper en slechter maken, apparaten die minder degelijk zijn omdat ze anders te lang mee gaan.

Dit is deel waar, maar je moet niet vergeten dat de producenten ook bezig zijn om hun bestaansrecht te behouden. Wellicht concluderen zij dat er ofwel meer vraag is naar revisie van producten i.p.v. vervanging ofwel dat zij zelf marge laten liggen in de servicebranche.

Wel is het logisch dat je geen product wilt maken dat 1-maal verkocht wordt, waarna dit tot in de eeuwigheid gebruikt kan worden. Want dan zou simpelweg de verkoopprijs te hoog worden, omdat alle gemaakte kosten (onderzoek en ontwikkeling) middels 1 transactie (per consument) terug verdient moet worden.

Verder heeft het niet zelf repareren ook verband met de gegeven garantie bij aflevering, welke zij uiteraard niet meer kunnen garanderen als jan-en-alleman aan de apparatuur gaat sleutelen.

Verder spreek je jezelf volledig tegen met onderstaande quote i.t.t. je voorgaande beweringen in dit topic. Want bedrijven zijn geen charitatieve instellingen!

quote:
2s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 09:21 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Terwijl er in het hoofd van veel marketiers leeft dat marktwerking dingen beter maakt zie vaker het omgekeerde. Ikzelf heb bijvoorbeeld een geweldige sansui radio uit de jaren 70 niet kapot te krijgen en geweldig geluid. In de jaren 80 is dat bedrijf kapot gegaan omdat ze geen nieuwe radio's meer verkochten iedereen was blij met de oude. De jaren 70 opzet van sansui was ontzettend slecht voor de markt maar prima voor de klant die nu 40 jaar later er nog steeds plezier van heeft :) (trouwens heeft sansui nog wel in de jaren 80 radio's verkocht die wel gewoon stuk gingen op een gegeven moment maar toen was het schip al gezonken).

quote:
2s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 09:21 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Juist de beleving van de klant na afloop van de aankoop van een product of dienst gebeurt is belangrijk voor tevreden klanten. Hierbij kan je dus denken aan de beste klantenservice, smartphone apps met echt toegevoegde waarde, misschien zelfs een community van allemaal mensen welke hetzelfde product gebruiken etc. In elk geval een situatie waarbij zowel de fabrikant/verkoper als de consument echt winst uit behalen.
Leuke gedachte, maar betalen deze communitygebruikers ook mee aan de huurkosten van de onderneming?

Al met al doe jij nu alsof het een het ander verminderd.
Aan de ene kant haal je aan dat het bedrijven om zoveel mogelijk winst gaat door de artikelen beter aan te prijzen dan ze zijn. Dus dat het lijkt of deze artikelen te goedkoop zijn / meer functies hebben. Maar heeft het volgens jou dan geen effect op herhalingsaankopen indien de kwaliteit niet conform de aanbieding is? Dan zou dit zichzelf in een efficiente markt vanzelf uitbalanseren en kom je tot een situatie waarin de prijs van het product in redelijke verhouding staat tot zowel de kwaliteit van het product als de productiekosten.

“The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten” – Benjamin Franklin.

[ Bericht 0% gewijzigd door RedHeadRedemption op 18-01-2019 10:06:36 ]
Signature
  Moderator vrijdag 18 januari 2019 @ 10:07:25 #169
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_184469286
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 10:01 schreef RedHeadRedemption het volgende:
Verder heeft het niet zelf repareren ook verband met de gegeven garantie bij aflevering, welke zij uiteraard niet meer kunnen garanderen als jan-en-alleman aan de apparatuur gaat sleutelen.
Ik heb een pandora (kleine handheld) waar zelf repareren gewaardeerd wordt en er zelf op de printplaat plekken zitten ontworpen om zelf toevoegingen te doen,en dat valt binnen de garantie. Ikzelf vind dat zoveel prettiger. Nou is dat een heel klein project (er zijn er denk ik 3000 verkocht ofzo) en de makers zijn bloody honest over het productie process. Ik snap niet waarom er bij andere bedrijven zo moeilijk gedaan moet worden. Ik zie graag hoe een worst gemaakt wordt en dan maakt het mij niet uit dat er schapekinnen in zitten als de worst maar lekker is. Ik heb veel meer met transparantie dan met geliktheid en dat alles maar smooth lijkt te zijn/gaan. Doordat we in deze wereld zo lang net hebben gedaan (mede door marketing) alsof alles soepel gaat, gaan we nu al miepen bij de kleinste kink in de kabel... Ik vind dat er best veel eerlijker gedaan mag worden over producten en productie. En dat niet alles "leuk" en "mooi" hoeft te zijn.

Maar wellicht ben ik raar en hebben andere liever een product die er fancy uitziet maar het niet persee is.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Moderator vrijdag 18 januari 2019 @ 10:08:32 #170
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_184469300
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 10:01 schreef RedHeadRedemption het volgende:
Goedemorgen Heren,

Graag zou ik mij mengen in deze discussie omtrent acceptabel marketinggedrag,

Ik sluit mij momenteel deels aan bij J3PP4 voor wat betreft het doen van gedegen marktonderzoek waarna de producent zijn assortiment hierop aanpast, dit is gewoon handhaven van je bestaansrecht. Binnen een goede businesscase hoort, zoals J3PP4 wederom aangeeft, ook een onderzoek naar de prijselasticiteit van desbetreffend artikel.

[..]

Dit is deel waar, maar je moet niet vergeten dat de producenten ook bezig zijn om hun bestaansrecht te behouden. Wellicht concluderen zij dat er ofwel meer vraag is naar revisie van producten i.p.v. vervanging ofwel dat zij zelf marge laten liggen in de servicebranche.

Wel is het logisch dat je geen product wilt maken dat 1-maal verkocht wordt, waarna dit tot in de eeuwigheid gebruikt kan worden. Want dan zou simpelweg de verkoopprijs te hoog worden, omdat alle gemaakte kosten (onderzoek en ontwikkeling) middels 1 transactie (per consument) terug verdient moet worden.

Verder heeft het niet zelf repareren ook verband met de gegeven garantie bij aflevering, welke zij uiteraard niet meer kunnen garanderen als jan-en-alleman aan de apparatuur gaat sleutelen.

Verder spreek je jezelf volledig tegen met onderstaande quote i.t.t. je voorgaande beweringen in dit topic. Want bedrijven zijn geen charitatieve instellingen!

[..]

[..]

Leuke gedachte, maar betalen deze communitygebruikers ook mee aan de huurkosten van de onderneming?

Al met al doe jij nu alsof het een het ander verminderd.
Aan de ene kant haal je aan dat het bedrijven om zoveel mogelijk winst gaat door de artikelen beter aan te prijzen dan ze zijn. Dus dat het lijkt of deze artikelen te goedkoop zijn / meer functies hebben. Maar heeft het volgens jou dan geen effect op herhalingsaankopen indien de kwaliteit niet conform de aanbieding is? Dan zou dit zichzelf in een efficiente markt vanzelf uitbalanseren en kom je tot een situatie waarin de prijs van het product in redelijke verhouding staat tot zowel de kwaliteit van het product als de productiekosten.

“The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten” – Benjamin Franklin.
Trouwens die onderste quote heb ik niet gepost.... :?
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_184469315
De onderste quote is ook van Benjamin Franklin.

Maar er ging inderdaad iets mis met het quoten.
Signature
pi_184469328
quote:
2s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 09:55 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Maar wat nou als de win - verlies situatie veel beter is voor het product.

Ander voorbeeldje microscoop lens makers kunnen fantastische lenzen maken maar dat is dan een lens met handpicked componenten en veel gepruts maar uiteindelijk hebben ze de lens met de beste eigenschappen. Dat kunnen ze dus. Denk je dat ze die lenzen in een catalogus zetten, nope. Als klant moet je eerst een band op bouwen met zo'n bedrijf veel zeuren etc en dan willen ze op een gegeven moment best een keer zo'n hele goede lens aan je verkopen. Dat doen ze niet aan de gemiddelde klant (vooral omdat ze geen honderden van die lenzen hebben liggen) als klant kun je dus wel beter krijgen maar het bedrijf gaat het je niet vertellen.

Ik noem het ook geen bedriegen maar manipulatie het bedrijf vertelt je dit is het beste dat je kunt krijgen! maar ze weten zelf ook wel dat dat niet waar is het kan namelijk beter! (dat is waarschijnlijk te duur voor de klant en de klant wil dat niet altijd maar vertel het dan wel! Dankan de klant zelf kiezen)....

Hmm je wil een product kopen welke niet aan jou wordt aangeboden? Het bedrijf biedt een minder alternatief aan maar na lang zeuren krijg je toch het door jou gewenste product.

Ik denk dat dit juist een teken is van marketing welke niet op jou is aangepast, maar wellicht op de b2b markt oid. 

Een marketingkans voor dit bedrijf zou kunnen zijn om de high-end producten gemakkelijker aan te bieden aan consumenten. Bijvoorbeeld door gebruik te maken van een webshop. Volgens mij zie je in jouw voorbeeld het voordeel van wat slechte- of goed uitgevoerde marketing kan betekenen in de klantervaring. In dit geval dus negatief.
  Moderator vrijdag 18 januari 2019 @ 10:12:12 #173
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_184469336
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 10:01 schreef RedHeadRedemption het volgende:
Dan zou dit zichzelf in een efficiente markt vanzelf uitbalanseren en kom je tot een situatie waarin de prijs van het product in redelijke verhouding staat tot zowel de kwaliteit van het product als de productiekosten.
Dat ben ik met je eens maar dat leidt dus niet tot betere producten hooguit tot een kloppende prijs.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_184469379
quote:
2s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 10:07 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Ik heb een pandora (kleine handheld) waar zelf repareren gewaardeerd wordt en er zelf op de printplaat plekken zitten ontworpen om zelf toevoegingen te doen,en dat valt binnen de garantie. Ikzelf vind dat zoveel prettiger. Nou is dat een heel klein project (er zijn er denk ik 3000 verkocht ofzo) en de makers zijn bloody honest over het productie process. Ik snap niet waarom er bij andere bedrijven zo moeilijk gedaan moet worden. Ik zie graag hoe een worst gemaakt wordt en dan maakt het mij niet uit dat er schapekinnen in zitten als de worst maar lekker is. Ik heb veel meer met transparantie dan met geliktheid en dat alles maar smooth lijkt te zijn/gaan. Doordat we in deze wereld zo lang net hebben gedaan (mede door marketing) alsof alles soepel gaat, gaan we nu al miepen bij de kleinste kink in de kabel... Ik vind dat er best veel eerlijker gedaan mag worden over producten en productie. En dat niet alles "leuk" en "mooi" hoeft te zijn.

Maar wellicht ben ik raar en hebben andere liever een product die er fancy uitziet maar het niet persee is.
Je ziet steeds meer vraag naar volledige transparantie op het gebied van de herkomst van bijvoorbeeld materialen. In Italie bijvoorbeeld zie je dat veel e-commerce bedrijven hun supply chain inzichtelijk maken zodat consumenten zien waar de producten vandaan komen. Zorgt ook weer voor vertrouwen bij de consument en draagt bij aan het duurzame karakter van de onderneming.

Er komt dus wel verandering in aangezien de markt hier ook om vraagt.
  Moderator vrijdag 18 januari 2019 @ 10:17:04 #175
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_184469416
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 10:11 schreef J3PP4 het volgende:

[..]

Hmm je wil een product kopen welke niet aan jou wordt aangeboden? Het bedrijf biedt een minder alternatief aan maar na lang zeuren krijg je toch het door jou gewenste product.

Ik denk dat dit juist een teken is van marketing welke niet op jou is aangepast, maar wellicht op de b2b markt oid. 

Een marketingkans voor dit bedrijf zou kunnen zijn om de high-end producten gemakkelijker aan te bieden aan consumenten. Bijvoorbeeld door gebruik te maken van een webshop. Volgens mij zie je in jouw voorbeeld het voordeel van wat slechte- of goed uitgevoerde marketing kan betekenen in de klantervaring. In dit geval dus negatief.
Nouja in dit voorbeeld gaan ze het ook niet oplossen met andere marketing het geval is gewoon dat er maar een handjevol van dat soort lenzen op de wereld zijn, en dat elke wetenschapper die een microscoop gebruikt wel zo'n ding wil maar dat die er gewoon niet zijn en niet consistent gemaakt kunnen worden (het zijn een beetje toevaltreffers). Dus alleen klanten waar van ze vermoeden dat ze nog lang klant blijven en nog vaak een microscoop kopen kunnen zo'n ding aanschaffen en dat is niet heel eerlijk vind ik. Net als bij CPUs waarbij de slechte uit een batch een ander naampje krijgen dan de goede....

Waar het in mijn ogen de mist in gaat is dat er altijd geroepen wordt dat marktwerking goed is voor de klant of zelfs leidt tot de beste producten.. en dat is dus gewoon niet zo. Het leidt tot een situatie die goed is voor de producent en leidt tot producten met een voor de producent handige prijs/kwaliteit verhouding.

Dat er dan ook nog geld naar marketing gaat helpt niet mee.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_184469479
quote:
2s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 10:12 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Dat ben ik met je eens maar dat leidt dus niet tot betere producten hooguit tot een kloppende prijs.
Het kan twee kanten op werken.
Als jij voor een auto bereid bent om 15.000 te betalen, dan moet je er rekening mee houden dat deze 10-15 jaar mee kan gaan.
Maar ben jij bereidt om 1.000.000 te betalen voor dezelfde auto welke nooit meer stuk gaat, dan is het bedrijf blijer want kunnen ze alle productseries zien als projecten waarbij de ontwikkelkosten direct terugverdient zijn en je hebt voor altijd jouw productaandeel in het auto segment.

Maar je ziet zelf ook wel dat er meerdere problemen ontstaan, zo is de door jouw gevraagde kwaliteit (oneindig bruikbaar) niet in verhouding tot jouw portemonnee, of tenminste de doorsnee consument. Als we massaal zeggen maar een auto welke nooit stuk gaat en iedereen wil er 1.000.000 voor betalen (hyperinflatie maar even buiten beschouwing gelaten) dan kan dit zeker geregeld worden. Met alle praktisch onmogelijke situaties welke hieruit voort zullen vloeien zoals eeuwige garantie etc.
Signature
pi_184469509
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 10:01 schreef RedHeadRedemption het volgende:
Goedemorgen Heren,

[..]

Leuke gedachte, maar betalen deze communitygebruikers ook mee aan de huurkosten van de onderneming?

Ja, dit zijn klanten welke je al hebt overtuigd om een product van jou aan te schaffen. Ze hebben de hele klantreis doorgemaakt, waarschijnlijk hebben ze alternatieven overwogen etc. en uiteindelijk besloten om jouw product te kopen.

Wanneer ze meer dan tevreden zijn en zelfs deel gaan uitmaken van een community is de kans groot dat ze de volgende keer dat ze een product gaan aanschaffen weer voor jouw merk gaan.

En het hoeft niet eens te gaan om een hele community. Kijk naar bijvoorbeeld T-Mobile thuis waarbij de klant na afloop van de aankoop niet genegeerd wordt maar voordeel ervaart wanneer hij meerdere T-Mobile diensten op hetzelfde adres heeft. De kans is groot wanneer hij een nieuw abonnement wil afsluiten hij weer voor T-Mobile kiest. Het gaat erom dat je je klant warm blijft houden, ook na de aankoop.
  Moderator vrijdag 18 januari 2019 @ 10:26:53 #178
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_184469578
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 10:22 schreef J3PP4 het volgende:
En het hoeft niet eens te gaan om een hele community. Kijk naar bijvoorbeeld T-Mobile thuis waarbij de klant na afloop van de aankoop niet genegeerd wordt maar voordeel ervaart wanneer hij meerdere T-Mobile diensten op hetzelfde adres heeft. De kans is groot wanneer hij een nieuw abonnement wil afsluiten hij weer voor T-Mobile kiest. Het gaat erom dat je je klant warm blijft houden, ook na de aankoop.
De klant over te halen nog een product van jou aan te kopen ook al heeft de klant dat product niet nodig of is er een beter product van een andere partij op de markt...

Als het dan al geen misleiding is is het op zijn minst verleiding... :D

We gaan hier ook gewoon niet uitkomen, ik zie gewoon een wereld voor me waar dingen niet persee mooier gemaakt hoeven te worden dan ze zijn. Maar helaas leven we in een wereld waar uiterlijke schijn een stuk belangrijker is dan functionaliteit.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_184469589
quote:
2s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 10:17 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Nouja in dit voorbeeld gaan ze het ook niet oplossen met andere marketing het geval is gewoon dat er maar een handjevol van dat soort lenzen op de wereld zijn, en dat elke wetenschapper die een microscoop gebruikt wel zo'n ding wil maar dat die er gewoon niet zijn en niet consistent gemaakt kunnen worden (het zijn een beetje toevaltreffers). Dus alleen klanten waar van ze vermoeden dat ze nog lang klant blijven en nog vaak een microscoop kopen kunnen zo'n ding aanschaffen en dat is niet heel eerlijk vind ik. Net als bij CPUs waarbij de slechte uit een batch een ander naampje krijgen dan de goede....

Waar het in mijn ogen de mist in gaat is dat er altijd geroepen wordt dat marktwerking goed is voor de klant of zelfs leidt tot de beste producten.. en dat is dus gewoon niet zo. Het leidt tot een situatie die goed is voor de producent en leidt tot producten met een voor de producent handige prijs/kwaliteit verhouding.

Dat er dan ook nog geld naar marketing gaat helpt niet mee.
Ik ben het met je eens dat marktwerking niet altijd het beste is. Maar ik denk wel dat het over het algemeen het beste resultaat oplevert.

Het geval met de microscoop is wel ingewikkeld aangezien er een enorme schaarste heerst blijkbaar. Lijkt me niet dat je daar dan erg veel marketing geld in hoeft te stoppen. Het product verkoopt zichzelf ook wel.

Opzich logisch dat niet iedereen zo'n ding gemakkelijk kan bemachtigen en dat het exclusief is voor de wat 'serieuzere' onderzoeker?
pi_184469593
quote:
2s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 09:55 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Maar wat nou als de win - verlies situatie veel beter is voor het product.

Ander voorbeeldje microscoop lens makers kunnen fantastische lenzen maken maar dat is dan een lens met handpicked componenten en veel gepruts maar uiteindelijk hebben ze de lens met de beste eigenschappen. Dat kunnen ze dus. Denk je dat ze die lenzen in een catalogus zetten, nope. Als klant moet je eerst een band op bouwen met zo'n bedrijf veel zeuren etc en dan willen ze op een gegeven moment best een keer zo'n hele goede lens aan je verkopen. Dat doen ze niet aan de gemiddelde klant (vooral omdat ze geen honderden van die lenzen hebben liggen) als klant kun je dus wel beter krijgen maar het bedrijf gaat het je niet vertellen.

Ik noem het ook geen bedriegen maar manipulatie het bedrijf vertelt je dit is het beste dat je kunt krijgen! maar ze weten zelf ook wel dat dat niet waar is het kan namelijk beter! (dat is waarschijnlijk te duur voor de klant en de klant wil dat niet altijd maar vertel het dan wel! Dankan de klant zelf kiezen)....
De redenatie vanuit het bedrijf lijkt mij volledig terecht.
Je kan ze niet massaal maken, dus dan moet je ze ook niet massaal aanbieden.
Of zou jij graag op bol.com zoeken naar een huis-tuin en keukentelescoop tussen 100den niet beschikbare NASA telescopen welke puur ter kwaliteitsreferentie vermeld zullen worden, want geproduceerd worden ze niet.

Verder zou ik maar een googlen op Strategic Partnership. Want waarschijnlijk heeft deze klant ook een meerwaarde aan het realiseren van de strategische doelen van de producent.
Signature
  Moderator vrijdag 18 januari 2019 @ 10:30:24 #181
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_184469640
Ik heb ook veel te veel wetenschappersogen... ik zie vaak termen als beste en nieuwste en cutting edge terwijl ik dan denk... hmm zo cutting edge is dat toch niet je kunt ook wel een betere x krijgen.

Misschien is het ook mijn handicap omdat ik slechts met bleeding edge dingen werk :D En anders zelf wel een nieuwe edge verzin :D
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_184469644
quote:
2s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 10:26 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

De klant over te halen nog een product van jou aan te kopen ook al heeft de klant dat product niet nodig of is er een beter product van een andere partij op de markt...

Als het dan al geen misleiding is is het op zijn minst verleiding... :D
Het is sowieso verleiding. Daar is niks mis mee toch? En wat is beter? De consument heeft de vrijheid aan te schaffen wat die zelf wil. Alleen je krijgt korting bij merk A. Als merk B beter is dan kan hij dat toch gewoon aanschaffen als het verschil in prijs hem dat waard is.

quote:
We gaan hier ook gewoon niet uitkomen, ik zie gewoon een wereld voor me waar dingen niet persee mooier gemaakt hoeven te worden dan ze zijn. Maar helaas leven we in een wereld waar uiterlijke schijn een stuk belangrijker is dan functionaliteit.
Denk inderdaad dat we hier en daar een wat andere opvatting hebben haha.
Ik denk dat als er een doelgroep is voor mensen welke niet voor uiterlijke schijn gaan maar voor functionaliteit dat je die doelgroep moet bedienen. Maar daar heb je wel een marketeer voor nodig ;)
pi_184469649
quote:
2s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 10:30 schreef Bosbeetle het volgende:
Ik heb ook veel te veel wetenschappersogen... ik zie vaak termen als beste en nieuwste en cutting edge terwijl ik dan denk... hmm zo cutting edge is dat toch niet je kunt ook wel een betere x krijgen.

Misschien is het ook mijn handicap omdat ik slechts met bleeding edge dingen werk :D En anders zelf wel een nieuwe edge verzin :D
Dit heet gewoon hobby of interesse.
Jammerlijk dat je dit niet kunt scheiden van een algehele marktbenadering welke de producent en markt moeten maken.
Signature
  Moderator vrijdag 18 januari 2019 @ 10:42:01 #184
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_184469840
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 10:31 schreef RedHeadRedemption het volgende:

[..]

Dit heet gewoon hobby of interesse.
Jammerlijk dat je dit niet kunt scheiden van een algehele marktbenadering welke de producent en markt moeten maken.
Ik noem het liever gewoon baan/beroep...

Nouja ik zie gewoon de "markt" zoveel dingen vernaggelen dat vind ik gewoon zo jammer. De huidige markt maakt van alles iets glimmends zonder daarbij goed na te denken over gebruik. En daar heb ik gewoon teveel voorbeelden van.

Nou ligt dat denk ik niet alleen maar aan de markt maar ook aan de mensen zelf. Maar ik zou het toch zoveel fijner vinden als de markt/productie eens stopt met focussen op gemak en uiterlijk. Maar meer gaat kijken naar multifunctionaliteit/flexibiliteit/transparantie... En vooral ons klanten niet continu benaderd alsof we niets kunnen/weten.


Mischien is dat nog wel het ergste dat "wij weten wel wat jij nodig hebt, namelijk dit" toontje. Ik hoor liever "wij bieden dit en dat kijk maar of je het nodig hebt"
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_184470080
quote:
2s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 10:42 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Mischien is dat nog wel het ergste dat "wij weten wel wat jij nodig hebt, namelijk dit" toontje. Ik hoor liever "wij bieden dit en dat kijk maar of je het nodig hebt"
Maar heeft dat niet gewoon te maken met jouw voorkeuren in plaats van het 'nut' van marketing?
pi_184470765
quote:
2s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 10:42 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Ik noem het liever gewoon baan/beroep...

Nouja ik zie gewoon de "markt" zoveel dingen vernaggelen dat vind ik gewoon zo jammer. De huidige markt maakt van alles iets glimmends zonder daarbij goed na te denken over gebruik. En daar heb ik gewoon teveel voorbeelden van.

Nou ligt dat denk ik niet alleen maar aan de markt maar ook aan de mensen zelf. Maar ik zou het toch zoveel fijner vinden als de markt/productie eens stopt met focussen op gemak en uiterlijk. Maar meer gaat kijken naar multifunctionaliteit/flexibiliteit/transparantie... En vooral ons klanten niet continu benaderd alsof we niets kunnen/weten.

Mischien is dat nog wel het ergste dat "wij weten wel wat jij nodig hebt, namelijk dit" toontje. Ik hoor liever "wij bieden dit en dat kijk maar of je het nodig hebt"
Als dit echt een ontbrekende factor op de markt (en dus consumentenbehoefte) is, dan zou ik hier z.s.m. mee beginnen als eigen producent of als marketingadviseur.
Signature
  Moderator vrijdag 18 januari 2019 @ 13:06:18 #187
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_184472563
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 10:54 schreef J3PP4 het volgende:

[..]

Maar heeft dat niet gewoon te maken met jouw voorkeuren in plaats van het 'nut' van marketing?
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 11:30 schreef RedHeadRedemption het volgende:

[..]

Als dit echt een ontbrekende factor op de markt (en dus consumentenbehoefte) is, dan zou ik hier z.s.m. mee beginnen als eigen producent of als marketingadviseur.
Dat is nou net het probleem waarom alleen maar dingen maken waar een consumenten behoefte voor is of een markt voor is. Hiermee maak je dus dingen kapot, als ook maar één iemand het wil hebben is het voor mij genoeg waarde om het te ontwikkelen. En dat kan ook best kijk bijvoorbeeld naar de kunst, daar gaat ook niemand zeggen nou zou je dat schilderij nou wel maken is daar wel een consumentenmarkt voor... Als alle muzikanten zouden gaan nadenken over welke muziek hun publiek wil horen dan krijg je kutmuziek. Ik denk dat dat ook is wat we bij producten zien gebeuren. Minder afvragen wat het publiek wil en meer gewoon echt toffe dingen maken :Y

Ik identificeer me sowieso veel meer met de artiesten en vrije geesten die niet vast zitten aan de consumptie maatschappij. Trouwens ben ik in het algemeen voor minder "nut" er moeten meer nutteloze dingen gebeuren wmb :Y
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_184472904
quote:
2s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 09:21 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Ikzelf heb bijvoorbeeld een geweldige sansui radio uit de jaren 70 niet kapot te krijgen en geweldig geluid. In de jaren 80 is dat bedrijf kapot gegaan omdat ze geen nieuwe radio's meer verkochten iedereen was blij met de oude. De jaren 70 opzet van sansui was ontzettend slecht voor de markt maar prima voor de klant die nu 40 jaar later er nog steeds plezier van heeft :) (trouwens heeft sansui nog wel in de jaren 80 radio's verkocht die wel gewoon stuk gingen op een gegeven moment maar toen was het schip al gezonken).
Er zijn net zo goed veel voorbeelden te vinden van bedrijven die een uiterst degelijk en goed te repareren product op de markt zetten, en daar decennialang uitstekend mee verdienen. Bijvoorbeeld Ankarsrum, of Graef, of Lelit. Alle drie merken met kwaliteitsproducten, die je zelf kan (laten) repareren, en waar de reserveonderdelen heel redelijk van prijs zijn. Alleen het leveren van een kwaliteitsproduct kan dus niet de enige reden zijn waarom een bedrijf failliet gaat.
Liefhebbers van Saab zeggen ook graag dat het merk ten onder is gegaan aan zijn eigen kwaliteit. En alhoewel de kwaliteit van Saab zeker niet slecht was, zijn er genoeg andere redenen te bedenken waarom ze het niet hebben gered. Maar ja, tenonder gaan aan je eigen succes klinkt nu eenmaal beter dan toegeven dat je je trouwe klantenbasis verloochend hebt, door opels als saab te verkleden...
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
  Moderator vrijdag 18 januari 2019 @ 13:38:01 #189
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_184473049
Gelukkig kan de wereld veranderen :Y wie weet voor alsnog ben ik gewoon op me hoede. En ik trap vast ook wel vaak genoeg in...
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_184473390
quote:
2s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 13:06 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

[..]

Dat is nou net het probleem waarom alleen maar dingen maken waar een consumenten behoefte voor is of een markt voor is. Hiermee maak je dus dingen kapot, als ook maar één iemand het wil hebben is het voor mij genoeg waarde om het te ontwikkelen. En dat kan ook best kijk bijvoorbeeld naar de kunst, daar gaat ook niemand zeggen nou zou je dat schilderij nou wel maken is daar wel een consumentenmarkt voor... Als alle muzikanten zouden gaan nadenken over welke muziek hun publiek wil horen dan krijg je kutmuziek. Ik denk dat dat ook is wat we bij producten zien gebeuren. Minder afvragen wat het publiek wil en meer gewoon echt toffe dingen maken :Y

Er moet toch altijd wel een doelgroep voor zijn, al is het een enorme niche. Als je kunst of muziek maakt waar echt helemaal niemand op zit te wachten is het alleen voor jezelf leuk. Maar volgens mij is dat bij de meeste kunst/muziek niet het geval.
  Moderator vrijdag 18 januari 2019 @ 14:47:14 #191
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_184474115
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 14:00 schreef J3PP4 het volgende:

[..]

Er moet toch altijd wel een doelgroep voor zijn, al is het een enorme niche. Als je kunst of muziek maakt waar echt helemaal niemand op zit te wachten is het alleen voor jezelf leuk. Maar volgens mij is dat bij de meeste kunst/muziek niet het geval.
Er is genoeg kunst die niemand wil hoor :D Gelukkig boeit dat niet.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_184474375
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 09:42 schreef J3PP4 het volgende:

[..]

Tuurlijk gaat het om winst maken bij commerciëlele bedrijven, dat is nodig om te blijven voortbestaan en het personeel te kunnen betalen. Maar ik heb het idee dat jij het beeld hebt dat je geen winst kan maken zonder klanten te bedriegen en te manipuleren terwijl dat echt geen reëel beeld is.

Voor bedrijven is het echt veel interessanter en rendabeler om klanten tevreden en enthousiast te krijgen voor hun product of merk. Dit levert veel meer op dan met slinkse trucjes te zorgen dat het product snel kapot gaat en ze iets nieuws gaan kopen. Ontevreden klanten kopen namelijk zelden hetzelfde product/merk nog een keer.

Juist de beleving van de klant na afloop van de aankoop van een product of dienst gebeurt is belangrijk voor tevreden klanten. Hierbij kan je dus denken aan de beste klantenservice, smartphone apps met echt toegevoegde waarde, misschien zelfs een community van allemaal mensen welke hetzelfde product gebruiken etc. In elk geval een situatie waarbij zowel de fabrikant/verkoper als de consument echt winst uit behalen.

Voorbeeldjes:


- De klantenservice van Apple wordt alom geprezen door klanten. Gevolg: Tevreden loyale klanten.
- Elektrische fietsen met GPS en smartphone app waarbij de fiets in geval van diefstal getraceerd kan worden.
- LEGO creator waarbij klanten zelf LEGO producten kunnen ontwerpen waarbij de populairste door LEGO worden geproduceerd.
- Fendtastic Tour waarbij Fendt tractoren door het land gaan zodat agrariërs ze kunnen uitproberen.

Zomaar een paar voorbeelden van marketing waarbij zowel producent als consument beter van worden en wat echt niks met manipulatie van doen heeft. Het gaat juist om het creëren van die win-win situatie.
De voorbeelden die jij noemt zijn wel allemaal vrij specifieke voorbeelden die in specifieke branches (technologie, automotive) van toepassing zijn, maar er zijn ook voorbeelden van marketing waarbij (veel) klanten minder gebonden zijn aan merken, denk bijvoorbeeld aan heel veel producten in de supermarkt of drogist. Dat vergt juist een heel andere aanpak van een marketeer.
pi_184475653
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 15:01 schreef Lafoy het volgende:

[..]

De voorbeelden die jij noemt zijn wel allemaal vrij specifieke voorbeelden die in specifieke branches (technologie, automotive) van toepassing zijn, maar er zijn ook voorbeelden van marketing waarbij (veel) klanten minder gebonden zijn aan merken, denk bijvoorbeeld aan heel veel producten in de supermarkt of drogist. Dat vergt juist een heel andere aanpak van een marketeer.
Klopt, heb alleen zelf geen ervaring in de FMCG. Kan me zo voorstellen dat het daar meer om een soort gevoel of experience gaat tijdens het gebruiken van het product. Zie bijvoorbeeld de pepsi test waarbij pepsi lekkerder wordt ervaren tijdens een blinde test en coca-cola wanneer het merk wel zichtbaar is.

Je moet je als merk natuurlijk wel ergens in onderscheiden. Of je product is beter (Trippel Karmeliet), of je communicatie is beter (Heineken) of je bent de goedkoopste (Euroshopper).
pi_184512700
Ik ben zelf 25 jaar betrokken in de internet wereld, voornamelijk in technische beroepen, hoe verklaar je het dat veel goedlopende zaken het gedaan hebben zonder marketing (in ieder geval zonder marketeers), ben je van mening dat je je technische zaken eerst op orde moet heb hebben voordat je uberhaupt marketing toepast?
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  Moderator maandag 21 januari 2019 @ 07:30:24 #195
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_184526202
De user van deze vraag wat je wil heeft het account niet meer. Als hij meeleest en het wil kan hij antwoorden naar mij sturen en dan zal ik ze plaatsen...
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_184547428
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2019 15:27 schreef raptorix het volgende:
Ik ben zelf 25 jaar betrokken in de internet wereld, voornamelijk in technische beroepen, hoe verklaar je het dat veel goedlopende zaken het gedaan hebben zonder marketing (in ieder geval zonder marketeers), ben je van mening dat je je technische zaken eerst op orde moet heb hebben voordat je uberhaupt marketing toepast?
Ik hoop dat de eigenaar van dit topic ook nog reageert maar mijn persoonlijke mening is dat dit meer mazzel is. Internet was/is een booming business welke enorme groei heeft doorgemaakt en dat nog steeds doet. Volgens mij groeit bijvoorbeeld de e-commerce markt elk jaar met 15% oid.

Echter wanneer je begint met een onderneming lijkt het mij wel verstandig om een beetje marketing toe te passen in de vorm van bijvoorbeeld een marktonderzoek. Is er vraag naar je product? In welke vorm? Door wie? Hoeveel vraag? Voor welk bedrag? etc. Anders investeer je mogelijk geld in iets wat helemaal geen geld gaat opleveren.
pi_184565906
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 09:11 schreef J3PP4 het volgende:

[..]

Ik hoop dat de eigenaar van dit topic ook nog reageert maar mijn persoonlijke mening is dat dit meer mazzel is. Internet was/is een booming business welke enorme groei heeft doorgemaakt en dat nog steeds doet. Volgens mij groeit bijvoorbeeld de e-commerce markt elk jaar met 15% oid.

Echter wanneer je begint met een onderneming lijkt het mij wel verstandig om een beetje marketing toe te passen in de vorm van bijvoorbeeld een marktonderzoek. Is er vraag naar je product? In welke vorm? Door wie? Hoeveel vraag? Voor welk bedrag? etc. Anders investeer je mogelijk geld in iets wat helemaal geen geld gaat opleveren.
Dat hangt er vanaf, veel succesvolle ondernemingen zijn ontstaan uit een hobby, persoonlijke overtuiging, of een probleem waar ze tegen aan lopen, daarnaast moet je een beetje geluk hebben.

Toen ik in 1998 mijn eerste webshop startte, ging een week later een concurrent life die het zelfde assortiment aanbood, alleen hadden ze 70 miljoen gulden aan backing achter zich die ze in een half jaar verbrandde door aan prijs dumping te doen. Tja daar doe je niks aan.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_184569371
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 05:26 schreef raptorix het volgende:

[..]

Dat hangt er vanaf, veel succesvolle ondernemingen zijn ontstaan uit een hobby, persoonlijke overtuiging, of een probleem waar ze tegen aan lopen, daarnaast moet je een beetje geluk hebben.

Toen ik in 1998 mijn eerste webshop startte, ging een week later een concurrent life die het zelfde assortiment aanbood, alleen hadden ze 70 miljoen gulden aan backing achter zich die ze in een half jaar verbrandde door aan prijs dumping te doen. Tja daar doe je niks aan.
Dan zijn we het toch met elkaar eens dat je mazzel moet hebben als je gewoon vanuit hobby of interesse iets doet wat plotseling uitgroeit tot succesvolle onderneming?
pi_184570129
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 11:29 schreef J3PP4 het volgende:

[..]

Dan zijn we het toch met elkaar eens dat je mazzel moet hebben als je gewoon vanuit hobby of interesse iets doet wat plotseling uitgroeit tot succesvolle onderneming?
Zeker, overigens doen marketeers niet een marktonderzoek naar haalbaarheid hoor, daar zijn ze niet slim genoeg voor. Dat zijn meestal business analysten die zich daar mee bezig houden.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')