abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
pi_184453858
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2019 13:51 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Hoe het werkt eigenlijk :D

Je beheert verschillende websites en schrijft op de ene iets over de andere? Of zie ik dat verkeerd?
Ook. Stel ik heb een website over LEGO, dan ga ik nadenken; Wat is mijn doelgroep? Waar zou ik een artikel kunnen plaatsen over LEGO met 2 linkjes naar mijn site? Dan ga ik zoeken naar passende websites. In dit geval bijvoorbeeld een speelgoedreviewsite of een vergelijker of een mannenmagazine etc etc. Dan benader ik die websites (vaak tegen betaling) en dan schrijf ik een stukje over bijvoorbeeld blauwe LEGO blokjes. Het mag nooit een advertorial zijn. Het moet iets informatiefs zijn met daarin 2 externe linkjes naar mij met een bepaalde anchor erin uiteraard.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_184453957
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2019 08:57 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Dit is volgens mij iemand die aan online promotie doet, dit is slechts eendeel van marketing als vakgebied wat dat betreft. Want in plaats van mensen door promotie binnenhalen kun je ook zoeken naar een probleem waarvan de oplossing geld waard is, dit na goed functional design aanbieden en zodoende mensen op een heel andere manier binnenhalen.

Beiden bestaan. Daarnaast heb je nog een hele rits aan andere disciplines binnen marketing.
Exact, en dan is er nog een heel dun lijntje tussen marketing en andere (vaak veel te generiek gebruikte) begrippen zoals communicatie, PR, PA, etc.

Bij zo'n studie leer je eigenlijk maar een heel klein beetje van alles helaas. En docenten hebben vaak ook maar weinig of generieke kennis, die vaak al verouderd is omdat ze al een aantal jaar niet meer in de praktijk gewerkt hebben. Als ik zie op hoe diverse plekken mijn studiegenoten terecht zijn gekomen. :')
  Moderator donderdag 17 januari 2019 @ 14:16:42 #153
69724 crew  Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_184454073
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2019 14:01 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Ook. Stel ik heb een website over LEGO, dan ga ik nadenken; Wat is mijn doelgroep? Waar zou ik een artikel kunnen plaatsen over LEGO met 2 linkjes naar mijn site? Dan ga ik zoeken naar passende websites. In dit geval bijvoorbeeld een speelgoedreviewsite of een vergelijker of een mannenmagazine etc etc. Dan benader ik die websites (vaak tegen betaling) en dan schrijf ik een stukje over bijvoorbeeld blauwe LEGO blokjes. Het mag nooit een advertorial zijn. Het moet iets informatiefs zijn met daarin 2 externe linkjes naar mij met een bepaalde anchor erin uiteraard.
Ah helder, bedankt weer.

Een tijdje terug las ik dat het gunstig kan zijn om op je webshop of bedrijfssite zo af en toe een blog te schrijven. Dat vindt Google leuk zei men.
Heeft zoiets nou echt toegevoegde waarde?
I happen to think that mine is the level head and yours is the one things would roll off of.
We zijn bezig: K&W / Begonnen: Verhuizen van A tot Z #2
pi_184454109
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2019 14:16 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Ah helder, bedankt weer.

Een tijdje terug las ik dat het gunstig kan zijn om op je webshop of bedrijfssite zo af en toe een blog te schrijven. Dat vindt Google leuk zei men.
Heeft zoiets nou echt toegevoegde waarde?
Ja 100%. Intern linken + Google rankt informatieve websites/shops met authoriteit hoger dan de rest. Dus informeer jij je bezoekers continu (dus niet 1 blogje per jaar) met mooie foto's en links dan zal Google dat zeer hoog waarderen.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_184454125
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2019 14:07 schreef Lafoy het volgende:

[..]

Exact, en dan is er nog een heel dun lijntje tussen marketing en andere (vaak veel te generiek gebruikte) begrippen zoals communicatie, PR, PA, etc.

Bij zo'n studie leer je eigenlijk maar een heel klein beetje van alles helaas. En docenten hebben vaak ook maar weinig of generieke kennis, die vaak al verouderd is omdat ze al een aantal jaar niet meer in de praktijk gewerkt hebben. Als ik zie op hoe diverse plekken mijn studiegenoten terecht zijn gekomen. :')
Ik had laatst een collega (HBO) die mij vertelde dat er tijdens haar studie marketing niet werd ingegaan op Instagram en ook niet op YouTube, tja.... Er werd gezegd; Dit is Instagram en dit kun je ermee en dat is het. De opleidingen lijken nog steeds uit het jaar 0 te komen in plaats van mee te gaan met de tijd van nu.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_184454219
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2019 14:21 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Ik had laatst een collega (HBO) die mij vertelde dat er tijdens haar studie marketing niet werd ingegaan op Instagram en ook niet op YouTube, tja.... Er werd gezegd; Dit is Instagram en dit kun je ermee en dat is het. De opleidingen lijken nog steeds uit het jaar 0 te komen in plaats van mee te gaan met de tijd van nu.
Haha echt hoor :') Bij ons is bv SEO echt nooit aan de orde geweest, en ik ben van studiejaren 2011-2016 :') Echt zonde eigenlijk dat ze bij dit soort studies niet meer mensen uit de praktijk gastcolleges laten geven. Ik geef studenten ook echt de tip om stage te lopen of na je studie te gaan werken bij een bureau - of het nu marketing, communicatie of PR is.
  Moderator donderdag 17 januari 2019 @ 14:48:19 #157
69724 crew  Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_184454575
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2019 14:20 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Ja 100%. Intern linken + Google rankt informatieve websites/shops met authoriteit hoger dan de rest. Dus informeer jij je bezoekers continu (dus niet 1 blogje per jaar) met mooie foto's en links dan zal Google dat zeer hoog waarderen.
Dank je. Ik heb wel een marketingopleiding gedaan maar dat is 14 jaar geleden en sindsdien heb ik er nauwelijks iets mee gedaan. Ik ben nu aan het onderzoeken in hoeverre ik marketing e.d. binnen onze bedrijven kan gebruiken, vandaar mijn vragen.
I happen to think that mine is the level head and yours is the one things would roll off of.
We zijn bezig: K&W / Begonnen: Verhuizen van A tot Z #2
pi_184454787
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2019 14:27 schreef Lafoy het volgende:

[..]

Haha echt hoor :') Bij ons is bv SEO echt nooit aan de orde geweest, en ik ben van studiejaren 2011-2016 :') Echt zonde eigenlijk dat ze bij dit soort studies niet meer mensen uit de praktijk gastcolleges laten geven. Ik geef studenten ook echt de tip om stage te lopen of na je studie te gaan werken bij een bureau - of het nu marketing, communicatie of PR is.
Daarom moet ik altijd - met alle respect - lachen om die mannen en vrouwen die hun marketingdiploma hebben :') Je weet nog werkelijk niets en dat is best schandalig eigenlijk. Het is echt een vak waar je zelf moet willen leren, want aan school heb je niet veel.

Nog een andere collega (afgestudeerde marketing) had nog nooit van Amazon gehoord :') Ik maak geen grap _O-
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_184454871
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2019 14:48 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Dank je. Ik heb wel een marketingopleiding gedaan maar dat is 14 jaar geleden en sindsdien heb ik er nauwelijks iets mee gedaan. Ik ben nu aan het onderzoeken in hoeverre ik marketing e.d. binnen onze bedrijven kan gebruiken, vandaar mijn vragen.
Tof! Eventueel via dm kan ik je misschien verder helpen.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_184455312
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2019 15:03 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Daarom moet ik altijd - met alle respect - lachen om die mannen en vrouwen die hun marketingdiploma hebben :') Je weet nog werkelijk niets en dat is best schandalig eigenlijk. Het is echt een vak waar je zelf moet willen leren, want aan school heb je niet veel.

Nog een andere collega (afgestudeerde marketing) had nog nooit van Amazon gehoord :') Ik maak geen grap _O-
hahaha ja dat maak je echt mee.

Ik moet wel zeggen dat ik alsnog niet vind dat een diploma pleepapier is. Je toont er wel mee dat je een bepaald niveau hebt, leert softskills en in ieder geval de basics - ook van zaken als bijvoorbeeld bedrijfseconomie en als je slim bent kies je goede stages en doe je dingen naast je studie. Ik ben nu ruim 2 jaar afgestudeerd en zie wel echt dat die laatste twee echt het verschil maken in het soort bedrijf waar je binnen komt en het salaris wat daar bij hoort.
  Moderator donderdag 17 januari 2019 @ 16:57:53 #161
69724 crew  Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_184456729
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2019 15:09 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Tof! Eventueel via dm kan ik je misschien verder helpen.
Bedankt voor je aanbod maar ik sla het af. Lang verhaal, niets persoonlijks ;)
I happen to think that mine is the level head and yours is the one things would roll off of.
We zijn bezig: K&W / Begonnen: Verhuizen van A tot Z #2
  donderdag 17 januari 2019 @ 17:43:25 #162
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_184457650
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2019 13:54 schreef VraagWatJeWil het volgende:
Ik zit vanaf mijn 12e al in de online wereld. Vooral veel zelf doen en lezen en studeren.
En je bent nu 18? ;)
Poef.....gone! ©golfer
  Moderator donderdag 17 januari 2019 @ 19:27:06 #163
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_184460168
Ik ga het account doorgeven aan de volgende. Eventuele antwoorden op deze laatste paar vragen kan de TS nog via mij beantwoorden als hij dat wil :)

Heel erg bedankt voor de vele antwoorden en alle extra inzichten :)
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
LPs | CDs
pi_184468319
quote:
2s.gif Op woensdag 16 januari 2019 16:39 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Ik denk omdat het gewoon nogal duidelijk is geworden dat je aan alle kanten gemanipuleerd wordt, en dat mensen dat niet fijn vinden. Het is tegenwoordig nogal moeilijk om gewoon ongezouten, niet opgeleukte product specificaties te krijgen. Zoals VWJW al zegt alles is nep, alles is ontworpen om jou tot een koop aan te zetten, en dat is gewoon vervelend. Als ik tegenwoordig een product zie dan zie ik voornamelijk methodes om iets beter te laten lijken dan het is. De naam van het product welke specificatie bovenaan staat welke kleur iets heeft welk geluid iets maakt etc etc alles ontworpen niet om een goed poduct te hebben maar om de potentiele koper over te halen om het te kopen.

Dan ook nog maar even een vraag van mijn kant, waar vind jij TS eigenlijk de grens liggen van wat nog mag? En dan bedoel ik in maken van claims, verdraaien van waarheid of halve waarheden verkondigen...
Totaal niet met je eens. Promotie is een klein deel van marketing en mijn inziens is helemaal niet alles zomaar manipulatie en bedrog, sowieso niet bij de bedrijven welke een duurzame marketing strategie hebben.

In hoeverre is het manipulatie als bijvoorbeeld een automerk onderzoek doet, er achter komt dat een substantieel gedeelte van hun doelgroep bijvoorbeeld graag oranje auto’s wil en vervolgens besluit deze auto’s te gaan produceren?

Of wanneer een webshop in koelkasten ziet dat er veel zoekvolume is naar het schoonmaken van koelkasten en dus besluit een blog of video te maken met handige tips hiervoor?

Of wanneer blijkt dat een product met de prijs van 20 euro weinig verkocht wordt maar dat wanneer de prijs op 15 gezet wordt de winst wel zal toenemen?

Het is te kort door de bocht om het afstemmen van vraag en aanbod op elkaar af te doen als manipulatie. Zoals ik zei helemaal bedrijven welke nog een tijdje willen blijven bestaan hebben er niks aan om hun klanten te manipuleren en te bedriegen, ze hebben er veel meer aan om tevreden klanten te creŽren welke terugkomen om herhaalaankopen te doen.
  Moderator vrijdag 18 januari 2019 @ 09:21:23 #165
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_184468691
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 08:54 schreef J3PP4 het volgende:
Het is te kort door de bocht om het afstemmen van vraag en aanbod op elkaar af te doen als manipulatie. Zoals ik zei helemaal bedrijven welke nog een tijdje willen blijven bestaan hebben er niks aan om hun klanten te manipuleren en te bedriegen, ze hebben er veel meer aan om tevreden klanten te creŽren welke terugkomen om herhaalaankopen te doen
Het zit waarschijnlijk een beetje in het midden. Het waarschijnlijk ook mijn agitatie tegen vele vormen van marktwerken waardoor producten wel daadwerkelijk slechter worden. Apparaten die kapot gaan als je ze zelf open wilt maken om te repareren, verandering die een product goedkoper en slechter maken, apparaten die minder degelijk zijn omdat ze anders te lang mee gaan.

Terwijl er in het hoofd van veel marketiers leeft dat marktwerking dingen beter maakt zie vaker het omgekeerde. Ikzelf heb bijvoorbeeld een geweldige sansui radio uit de jaren 70 niet kapot te krijgen en geweldig geluid. In de jaren 80 is dat bedrijf kapot gegaan omdat ze geen nieuwe radio's meer verkochten iedereen was blij met de oude. De jaren 70 opzet van sansui was ontzettend slecht voor de markt maar prima voor de klant die nu 40 jaar later er nog steeds plezier van heeft :) (trouwens heeft sansui nog wel in de jaren 80 radio's verkocht die wel gewoon stuk gingen op een gegeven moment maar toen was het schip al gezonken).

Dus ik blijf toch wel bij mij standpunt dat marktwerking een staat creeert waarbij de fabrikant zoveel mogelijk winst maakt en de klant denkt dat hij het beste krijgt. Terwijl de fabrikant vrijwel altijd best beter kan... Dus waar de markt voor zorgt is een soort van optimale middenweg voor klant en fabrikant dus dat is altijd voor beide niet optimaal.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
LPs | CDs
pi_184468983
quote:
2s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 09:21 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Dus ik blijf toch wel bij mij standpunt dat marktwerking een staat creeert waarbij de fabrikant zoveel mogelijk winst maakt en de klant denkt dat hij het beste krijgt. Terwijl de fabrikant vrijwel altijd best beter kan... Dus waar de markt voor zorgt is een soort van optimale middenweg voor klant en fabrikant dus dat is altijd voor beide niet optimaal.
Tuurlijk gaat het om winst maken bij commerciŽlele bedrijven, dat is nodig om te blijven voortbestaan en het personeel te kunnen betalen. Maar ik heb het idee dat jij het beeld hebt dat je geen winst kan maken zonder klanten te bedriegen en te manipuleren terwijl dat echt geen reŽel beeld is.

Voor bedrijven is het echt veel interessanter en rendabeler om klanten tevreden en enthousiast te krijgen voor hun product of merk. Dit levert veel meer op dan met slinkse trucjes te zorgen dat het product snel kapot gaat en ze iets nieuws gaan kopen. Ontevreden klanten kopen namelijk zelden hetzelfde product/merk nog een keer.

Juist de beleving van de klant na afloop van de aankoop van een product of dienst gebeurt is belangrijk voor tevreden klanten. Hierbij kan je dus denken aan de beste klantenservice, smartphone apps met echt toegevoegde waarde, misschien zelfs een community van allemaal mensen welke hetzelfde product gebruiken etc. In elk geval een situatie waarbij zowel de fabrikant/verkoper als de consument echt winst uit behalen.

Voorbeeldjes:


- De klantenservice van Apple wordt alom geprezen door klanten. Gevolg: Tevreden loyale klanten.
- Elektrische fietsen met GPS en smartphone app waarbij de fiets in geval van diefstal getraceerd kan worden.
- LEGO creator waarbij klanten zelf LEGO producten kunnen ontwerpen waarbij de populairste door LEGO worden geproduceerd.
- Fendtastic Tour waarbij Fendt tractoren door het land gaan zodat agrariŽrs ze kunnen uitproberen.

Zomaar een paar voorbeelden van marketing waarbij zowel producent als consument beter van worden en wat echt niks met manipulatie van doen heeft. Het gaat juist om het creŽren van die win-win situatie.
  Moderator vrijdag 18 januari 2019 @ 09:55:54 #167
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_184469147
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 09:42 schreef J3PP4 het volgende:
Het gaat juist om het creŽren van die win-win situatie.
Maar wat nou als de win - verlies situatie veel beter is voor het product.

Ander voorbeeldje microscoop lens makers kunnen fantastische lenzen maken maar dat is dan een lens met handpicked componenten en veel gepruts maar uiteindelijk hebben ze de lens met de beste eigenschappen. Dat kunnen ze dus. Denk je dat ze die lenzen in een catalogus zetten, nope. Als klant moet je eerst een band op bouwen met zo'n bedrijf veel zeuren etc en dan willen ze op een gegeven moment best een keer zo'n hele goede lens aan je verkopen. Dat doen ze niet aan de gemiddelde klant (vooral omdat ze geen honderden van die lenzen hebben liggen) als klant kun je dus wel beter krijgen maar het bedrijf gaat het je niet vertellen.

Ik noem het ook geen bedriegen maar manipulatie het bedrijf vertelt je dit is het beste dat je kunt krijgen! maar ze weten zelf ook wel dat dat niet waar is het kan namelijk beter! (dat is waarschijnlijk te duur voor de klant en de klant wil dat niet altijd maar vertel het dan wel! Dankan de klant zelf kiezen)....

Er worden bij elk bedrijf keuzes gemaakt die gunstig zijn voor het bedrijf maar minder gunstig voor de klant, dat is niet erg waar de misleiding ontstaat is bij het niet vertellen aan de klant. Is die misleiding direct erg nou nee want niet elke klant zit erop te wachten om alle ins en outs te weten. Ik vind het wel jammer dat dat blijkbaar moet.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
LPs | CDs
pi_184469226
Goedemorgen Heren,

Graag zou ik mij mengen in deze discussie omtrent acceptabel marketinggedrag,

Ik sluit mij momenteel deels aan bij J3PP4 voor wat betreft het doen van gedegen marktonderzoek waarna de producent zijn assortiment hierop aanpast, dit is gewoon handhaven van je bestaansrecht. Binnen een goede businesscase hoort, zoals J3PP4 wederom aangeeft, ook een onderzoek naar de prijselasticiteit van desbetreffend artikel.

quote:
2s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 09:21 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Het zit waarschijnlijk een beetje in het midden. Het waarschijnlijk ook mijn agitatie tegen vele vormen van marktwerken waardoor producten wel daadwerkelijk slechter worden. Apparaten die kapot gaan als je ze zelf open wilt maken om te repareren, verandering die een product goedkoper en slechter maken, apparaten die minder degelijk zijn omdat ze anders te lang mee gaan.

Dit is deel waar, maar je moet niet vergeten dat de producenten ook bezig zijn om hun bestaansrecht te behouden. Wellicht concluderen zij dat er ofwel meer vraag is naar revisie van producten i.p.v. vervanging ofwel dat zij zelf marge laten liggen in de servicebranche.

Wel is het logisch dat je geen product wilt maken dat 1-maal verkocht wordt, waarna dit tot in de eeuwigheid gebruikt kan worden. Want dan zou simpelweg de verkoopprijs te hoog worden, omdat alle gemaakte kosten (onderzoek en ontwikkeling) middels 1 transactie (per consument) terug verdient moet worden.

Verder heeft het niet zelf repareren ook verband met de gegeven garantie bij aflevering, welke zij uiteraard niet meer kunnen garanderen als jan-en-alleman aan de apparatuur gaat sleutelen.

Verder spreek je jezelf volledig tegen met onderstaande quote i.t.t. je voorgaande beweringen in dit topic. Want bedrijven zijn geen charitatieve instellingen!

quote:
2s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 09:21 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Terwijl er in het hoofd van veel marketiers leeft dat marktwerking dingen beter maakt zie vaker het omgekeerde. Ikzelf heb bijvoorbeeld een geweldige sansui radio uit de jaren 70 niet kapot te krijgen en geweldig geluid. In de jaren 80 is dat bedrijf kapot gegaan omdat ze geen nieuwe radio's meer verkochten iedereen was blij met de oude. De jaren 70 opzet van sansui was ontzettend slecht voor de markt maar prima voor de klant die nu 40 jaar later er nog steeds plezier van heeft :) (trouwens heeft sansui nog wel in de jaren 80 radio's verkocht die wel gewoon stuk gingen op een gegeven moment maar toen was het schip al gezonken).

quote:
2s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 09:21 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Juist de beleving van de klant na afloop van de aankoop van een product of dienst gebeurt is belangrijk voor tevreden klanten. Hierbij kan je dus denken aan de beste klantenservice, smartphone apps met echt toegevoegde waarde, misschien zelfs een community van allemaal mensen welke hetzelfde product gebruiken etc. In elk geval een situatie waarbij zowel de fabrikant/verkoper als de consument echt winst uit behalen.
Leuke gedachte, maar betalen deze communitygebruikers ook mee aan de huurkosten van de onderneming?

Al met al doe jij nu alsof het een het ander verminderd.
Aan de ene kant haal je aan dat het bedrijven om zoveel mogelijk winst gaat door de artikelen beter aan te prijzen dan ze zijn. Dus dat het lijkt of deze artikelen te goedkoop zijn / meer functies hebben. Maar heeft het volgens jou dan geen effect op herhalingsaankopen indien de kwaliteit niet conform de aanbieding is? Dan zou dit zichzelf in een efficiente markt vanzelf uitbalanseren en kom je tot een situatie waarin de prijs van het product in redelijke verhouding staat tot zowel de kwaliteit van het product als de productiekosten.

“The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten” – Benjamin Franklin.

[ Bericht 0% gewijzigd door RedHeadRedemption op 18-01-2019 10:06:36 ]
Signature
  Moderator vrijdag 18 januari 2019 @ 10:07:25 #169
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_184469286
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 10:01 schreef RedHeadRedemption het volgende:
Verder heeft het niet zelf repareren ook verband met de gegeven garantie bij aflevering, welke zij uiteraard niet meer kunnen garanderen als jan-en-alleman aan de apparatuur gaat sleutelen.
Ik heb een pandora (kleine handheld) waar zelf repareren gewaardeerd wordt en er zelf op de printplaat plekken zitten ontworpen om zelf toevoegingen te doen,en dat valt binnen de garantie. Ikzelf vind dat zoveel prettiger. Nou is dat een heel klein project (er zijn er denk ik 3000 verkocht ofzo) en de makers zijn bloody honest over het productie process. Ik snap niet waarom er bij andere bedrijven zo moeilijk gedaan moet worden. Ik zie graag hoe een worst gemaakt wordt en dan maakt het mij niet uit dat er schapekinnen in zitten als de worst maar lekker is. Ik heb veel meer met transparantie dan met geliktheid en dat alles maar smooth lijkt te zijn/gaan. Doordat we in deze wereld zo lang net hebben gedaan (mede door marketing) alsof alles soepel gaat, gaan we nu al miepen bij de kleinste kink in de kabel... Ik vind dat er best veel eerlijker gedaan mag worden over producten en productie. En dat niet alles "leuk" en "mooi" hoeft te zijn.

Maar wellicht ben ik raar en hebben andere liever een product die er fancy uitziet maar het niet persee is.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
LPs | CDs
  Moderator vrijdag 18 januari 2019 @ 10:08:32 #170
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_184469300
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 10:01 schreef RedHeadRedemption het volgende:
Goedemorgen Heren,

Graag zou ik mij mengen in deze discussie omtrent acceptabel marketinggedrag,

Ik sluit mij momenteel deels aan bij J3PP4 voor wat betreft het doen van gedegen marktonderzoek waarna de producent zijn assortiment hierop aanpast, dit is gewoon handhaven van je bestaansrecht. Binnen een goede businesscase hoort, zoals J3PP4 wederom aangeeft, ook een onderzoek naar de prijselasticiteit van desbetreffend artikel.

[..]

Dit is deel waar, maar je moet niet vergeten dat de producenten ook bezig zijn om hun bestaansrecht te behouden. Wellicht concluderen zij dat er ofwel meer vraag is naar revisie van producten i.p.v. vervanging ofwel dat zij zelf marge laten liggen in de servicebranche.

Wel is het logisch dat je geen product wilt maken dat 1-maal verkocht wordt, waarna dit tot in de eeuwigheid gebruikt kan worden. Want dan zou simpelweg de verkoopprijs te hoog worden, omdat alle gemaakte kosten (onderzoek en ontwikkeling) middels 1 transactie (per consument) terug verdient moet worden.

Verder heeft het niet zelf repareren ook verband met de gegeven garantie bij aflevering, welke zij uiteraard niet meer kunnen garanderen als jan-en-alleman aan de apparatuur gaat sleutelen.

Verder spreek je jezelf volledig tegen met onderstaande quote i.t.t. je voorgaande beweringen in dit topic. Want bedrijven zijn geen charitatieve instellingen!

[..]

[..]

Leuke gedachte, maar betalen deze communitygebruikers ook mee aan de huurkosten van de onderneming?

Al met al doe jij nu alsof het een het ander verminderd.
Aan de ene kant haal je aan dat het bedrijven om zoveel mogelijk winst gaat door de artikelen beter aan te prijzen dan ze zijn. Dus dat het lijkt of deze artikelen te goedkoop zijn / meer functies hebben. Maar heeft het volgens jou dan geen effect op herhalingsaankopen indien de kwaliteit niet conform de aanbieding is? Dan zou dit zichzelf in een efficiente markt vanzelf uitbalanseren en kom je tot een situatie waarin de prijs van het product in redelijke verhouding staat tot zowel de kwaliteit van het product als de productiekosten.

“The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten” – Benjamin Franklin.
Trouwens die onderste quote heb ik niet gepost.... :?
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
LPs | CDs
pi_184469315
De onderste quote is ook van Benjamin Franklin.

Maar er ging inderdaad iets mis met het quoten.
Signature
pi_184469328
quote:
2s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 09:55 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Maar wat nou als de win - verlies situatie veel beter is voor het product.

Ander voorbeeldje microscoop lens makers kunnen fantastische lenzen maken maar dat is dan een lens met handpicked componenten en veel gepruts maar uiteindelijk hebben ze de lens met de beste eigenschappen. Dat kunnen ze dus. Denk je dat ze die lenzen in een catalogus zetten, nope. Als klant moet je eerst een band op bouwen met zo'n bedrijf veel zeuren etc en dan willen ze op een gegeven moment best een keer zo'n hele goede lens aan je verkopen. Dat doen ze niet aan de gemiddelde klant (vooral omdat ze geen honderden van die lenzen hebben liggen) als klant kun je dus wel beter krijgen maar het bedrijf gaat het je niet vertellen.

Ik noem het ook geen bedriegen maar manipulatie het bedrijf vertelt je dit is het beste dat je kunt krijgen! maar ze weten zelf ook wel dat dat niet waar is het kan namelijk beter! (dat is waarschijnlijk te duur voor de klant en de klant wil dat niet altijd maar vertel het dan wel! Dankan de klant zelf kiezen)....

Hmm je wil een product kopen welke niet aan jou wordt aangeboden? Het bedrijf biedt een minder alternatief aan maar na lang zeuren krijg je toch het door jou gewenste product.

Ik denk dat dit juist een teken is van marketing welke niet op jou is aangepast, maar wellicht op de b2b markt oid. 

Een marketingkans voor dit bedrijf zou kunnen zijn om de high-end producten gemakkelijker aan te bieden aan consumenten. Bijvoorbeeld door gebruik te maken van een webshop. Volgens mij zie je in jouw voorbeeld het voordeel van wat slechte- of goed uitgevoerde marketing kan betekenen in de klantervaring. In dit geval dus negatief.
  Moderator vrijdag 18 januari 2019 @ 10:12:12 #173
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_184469336
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 10:01 schreef RedHeadRedemption het volgende:
Dan zou dit zichzelf in een efficiente markt vanzelf uitbalanseren en kom je tot een situatie waarin de prijs van het product in redelijke verhouding staat tot zowel de kwaliteit van het product als de productiekosten.
Dat ben ik met je eens maar dat leidt dus niet tot betere producten hooguit tot een kloppende prijs.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
LPs | CDs
pi_184469379
quote:
2s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 10:07 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Ik heb een pandora (kleine handheld) waar zelf repareren gewaardeerd wordt en er zelf op de printplaat plekken zitten ontworpen om zelf toevoegingen te doen,en dat valt binnen de garantie. Ikzelf vind dat zoveel prettiger. Nou is dat een heel klein project (er zijn er denk ik 3000 verkocht ofzo) en de makers zijn bloody honest over het productie process. Ik snap niet waarom er bij andere bedrijven zo moeilijk gedaan moet worden. Ik zie graag hoe een worst gemaakt wordt en dan maakt het mij niet uit dat er schapekinnen in zitten als de worst maar lekker is. Ik heb veel meer met transparantie dan met geliktheid en dat alles maar smooth lijkt te zijn/gaan. Doordat we in deze wereld zo lang net hebben gedaan (mede door marketing) alsof alles soepel gaat, gaan we nu al miepen bij de kleinste kink in de kabel... Ik vind dat er best veel eerlijker gedaan mag worden over producten en productie. En dat niet alles "leuk" en "mooi" hoeft te zijn.

Maar wellicht ben ik raar en hebben andere liever een product die er fancy uitziet maar het niet persee is.
Je ziet steeds meer vraag naar volledige transparantie op het gebied van de herkomst van bijvoorbeeld materialen. In Italie bijvoorbeeld zie je dat veel e-commerce bedrijven hun supply chain inzichtelijk maken zodat consumenten zien waar de producten vandaan komen. Zorgt ook weer voor vertrouwen bij de consument en draagt bij aan het duurzame karakter van de onderneming.

Er komt dus wel verandering in aangezien de markt hier ook om vraagt.
  Moderator vrijdag 18 januari 2019 @ 10:17:04 #175
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_184469416
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 10:11 schreef J3PP4 het volgende:

[..]

Hmm je wil een product kopen welke niet aan jou wordt aangeboden? Het bedrijf biedt een minder alternatief aan maar na lang zeuren krijg je toch het door jou gewenste product.

Ik denk dat dit juist een teken is van marketing welke niet op jou is aangepast, maar wellicht op de b2b markt oid. 

Een marketingkans voor dit bedrijf zou kunnen zijn om de high-end producten gemakkelijker aan te bieden aan consumenten. Bijvoorbeeld door gebruik te maken van een webshop. Volgens mij zie je in jouw voorbeeld het voordeel van wat slechte- of goed uitgevoerde marketing kan betekenen in de klantervaring. In dit geval dus negatief.
Nouja in dit voorbeeld gaan ze het ook niet oplossen met andere marketing het geval is gewoon dat er maar een handjevol van dat soort lenzen op de wereld zijn, en dat elke wetenschapper die een microscoop gebruikt wel zo'n ding wil maar dat die er gewoon niet zijn en niet consistent gemaakt kunnen worden (het zijn een beetje toevaltreffers). Dus alleen klanten waar van ze vermoeden dat ze nog lang klant blijven en nog vaak een microscoop kopen kunnen zo'n ding aanschaffen en dat is niet heel eerlijk vind ik. Net als bij CPUs waarbij de slechte uit een batch een ander naampje krijgen dan de goede....

Waar het in mijn ogen de mist in gaat is dat er altijd geroepen wordt dat marktwerking goed is voor de klant of zelfs leidt tot de beste producten.. en dat is dus gewoon niet zo. Het leidt tot een situatie die goed is voor de producent en leidt tot producten met een voor de producent handige prijs/kwaliteit verhouding.

Dat er dan ook nog geld naar marketing gaat helpt niet mee.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
LPs | CDs
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')