Het kan twee kanten op werken.quote:Op vrijdag 18 januari 2019 10:12 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Dat ben ik met je eens maar dat leidt dus niet tot betere producten hooguit tot een kloppende prijs.
Ja, dit zijn klanten welke je al hebt overtuigd om een product van jou aan te schaffen. Ze hebben de hele klantreis doorgemaakt, waarschijnlijk hebben ze alternatieven overwogen etc. en uiteindelijk besloten om jouw product te kopen.quote:Op vrijdag 18 januari 2019 10:01 schreef RedHeadRedemption het volgende:
Goedemorgen Heren,
[..]
Leuke gedachte, maar betalen deze communitygebruikers ook mee aan de huurkosten van de onderneming?
De klant over te halen nog een product van jou aan te kopen ook al heeft de klant dat product niet nodig of is er een beter product van een andere partij op de markt...quote:Op vrijdag 18 januari 2019 10:22 schreef J3PP4 het volgende:
En het hoeft niet eens te gaan om een hele community. Kijk naar bijvoorbeeld T-Mobile thuis waarbij de klant na afloop van de aankoop niet genegeerd wordt maar voordeel ervaart wanneer hij meerdere T-Mobile diensten op hetzelfde adres heeft. De kans is groot wanneer hij een nieuw abonnement wil afsluiten hij weer voor T-Mobile kiest. Het gaat erom dat je je klant warm blijft houden, ook na de aankoop.
Ik ben het met je eens dat marktwerking niet altijd het beste is. Maar ik denk wel dat het over het algemeen het beste resultaat oplevert.quote:Op vrijdag 18 januari 2019 10:17 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Nouja in dit voorbeeld gaan ze het ook niet oplossen met andere marketing het geval is gewoon dat er maar een handjevol van dat soort lenzen op de wereld zijn, en dat elke wetenschapper die een microscoop gebruikt wel zo'n ding wil maar dat die er gewoon niet zijn en niet consistent gemaakt kunnen worden (het zijn een beetje toevaltreffers). Dus alleen klanten waar van ze vermoeden dat ze nog lang klant blijven en nog vaak een microscoop kopen kunnen zo'n ding aanschaffen en dat is niet heel eerlijk vind ik. Net als bij CPUs waarbij de slechte uit een batch een ander naampje krijgen dan de goede....
Waar het in mijn ogen de mist in gaat is dat er altijd geroepen wordt dat marktwerking goed is voor de klant of zelfs leidt tot de beste producten.. en dat is dus gewoon niet zo. Het leidt tot een situatie die goed is voor de producent en leidt tot producten met een voor de producent handige prijs/kwaliteit verhouding.
Dat er dan ook nog geld naar marketing gaat helpt niet mee.
De redenatie vanuit het bedrijf lijkt mij volledig terecht.quote:Op vrijdag 18 januari 2019 09:55 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Maar wat nou als de win - verlies situatie veel beter is voor het product.
Ander voorbeeldje microscoop lens makers kunnen fantastische lenzen maken maar dat is dan een lens met handpicked componenten en veel gepruts maar uiteindelijk hebben ze de lens met de beste eigenschappen. Dat kunnen ze dus. Denk je dat ze die lenzen in een catalogus zetten, nope. Als klant moet je eerst een band op bouwen met zo'n bedrijf veel zeuren etc en dan willen ze op een gegeven moment best een keer zo'n hele goede lens aan je verkopen. Dat doen ze niet aan de gemiddelde klant (vooral omdat ze geen honderden van die lenzen hebben liggen) als klant kun je dus wel beter krijgen maar het bedrijf gaat het je niet vertellen.
Ik noem het ook geen bedriegen maar manipulatie het bedrijf vertelt je dit is het beste dat je kunt krijgen! maar ze weten zelf ook wel dat dat niet waar is het kan namelijk beter! (dat is waarschijnlijk te duur voor de klant en de klant wil dat niet altijd maar vertel het dan wel! Dankan de klant zelf kiezen)....
Het is sowieso verleiding. Daar is niks mis mee toch? En wat is beter? De consument heeft de vrijheid aan te schaffen wat die zelf wil. Alleen je krijgt korting bij merk A. Als merk B beter is dan kan hij dat toch gewoon aanschaffen als het verschil in prijs hem dat waard is.quote:Op vrijdag 18 januari 2019 10:26 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
De klant over te halen nog een product van jou aan te kopen ook al heeft de klant dat product niet nodig of is er een beter product van een andere partij op de markt...
Als het dan al geen misleiding is is het op zijn minst verleiding...
Denk inderdaad dat we hier en daar een wat andere opvatting hebben haha.quote:We gaan hier ook gewoon niet uitkomen, ik zie gewoon een wereld voor me waar dingen niet persee mooier gemaakt hoeven te worden dan ze zijn. Maar helaas leven we in een wereld waar uiterlijke schijn een stuk belangrijker is dan functionaliteit.
Dit heet gewoon hobby of interesse.quote:Op vrijdag 18 januari 2019 10:30 schreef Bosbeetle het volgende:
Ik heb ook veel te veel wetenschappersogen... ik zie vaak termen als beste en nieuwste en cutting edge terwijl ik dan denk... hmm zo cutting edge is dat toch niet je kunt ook wel een betere x krijgen.
Misschien is het ook mijn handicap omdat ik slechts met bleeding edge dingen werk En anders zelf wel een nieuwe edge verzin
Ik noem het liever gewoon baan/beroep...quote:Op vrijdag 18 januari 2019 10:31 schreef RedHeadRedemption het volgende:
[..]
Dit heet gewoon hobby of interesse.
Jammerlijk dat je dit niet kunt scheiden van een algehele marktbenadering welke de producent en markt moeten maken.
Maar heeft dat niet gewoon te maken met jouw voorkeuren in plaats van het 'nut' van marketing?quote:Op vrijdag 18 januari 2019 10:42 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Mischien is dat nog wel het ergste dat "wij weten wel wat jij nodig hebt, namelijk dit" toontje. Ik hoor liever "wij bieden dit en dat kijk maar of je het nodig hebt"
Als dit echt een ontbrekende factor op de markt (en dus consumentenbehoefte) is, dan zou ik hier z.s.m. mee beginnen als eigen producent of als marketingadviseur.quote:Op vrijdag 18 januari 2019 10:42 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Ik noem het liever gewoon baan/beroep...
Nouja ik zie gewoon de "markt" zoveel dingen vernaggelen dat vind ik gewoon zo jammer. De huidige markt maakt van alles iets glimmends zonder daarbij goed na te denken over gebruik. En daar heb ik gewoon teveel voorbeelden van.
Nou ligt dat denk ik niet alleen maar aan de markt maar ook aan de mensen zelf. Maar ik zou het toch zoveel fijner vinden als de markt/productie eens stopt met focussen op gemak en uiterlijk. Maar meer gaat kijken naar multifunctionaliteit/flexibiliteit/transparantie... En vooral ons klanten niet continu benaderd alsof we niets kunnen/weten.
Mischien is dat nog wel het ergste dat "wij weten wel wat jij nodig hebt, namelijk dit" toontje. Ik hoor liever "wij bieden dit en dat kijk maar of je het nodig hebt"
quote:Op vrijdag 18 januari 2019 10:54 schreef J3PP4 het volgende:
[..]
Maar heeft dat niet gewoon te maken met jouw voorkeuren in plaats van het 'nut' van marketing?
Dat is nou net het probleem waarom alleen maar dingen maken waar een consumenten behoefte voor is of een markt voor is. Hiermee maak je dus dingen kapot, als ook maar één iemand het wil hebben is het voor mij genoeg waarde om het te ontwikkelen. En dat kan ook best kijk bijvoorbeeld naar de kunst, daar gaat ook niemand zeggen nou zou je dat schilderij nou wel maken is daar wel een consumentenmarkt voor... Als alle muzikanten zouden gaan nadenken over welke muziek hun publiek wil horen dan krijg je kutmuziek. Ik denk dat dat ook is wat we bij producten zien gebeuren. Minder afvragen wat het publiek wil en meer gewoon echt toffe dingen makenquote:Op vrijdag 18 januari 2019 11:30 schreef RedHeadRedemption het volgende:
[..]
Als dit echt een ontbrekende factor op de markt (en dus consumentenbehoefte) is, dan zou ik hier z.s.m. mee beginnen als eigen producent of als marketingadviseur.
Er zijn net zo goed veel voorbeelden te vinden van bedrijven die een uiterst degelijk en goed te repareren product op de markt zetten, en daar decennialang uitstekend mee verdienen. Bijvoorbeeld Ankarsrum, of Graef, of Lelit. Alle drie merken met kwaliteitsproducten, die je zelf kan (laten) repareren, en waar de reserveonderdelen heel redelijk van prijs zijn. Alleen het leveren van een kwaliteitsproduct kan dus niet de enige reden zijn waarom een bedrijf failliet gaat.quote:Op vrijdag 18 januari 2019 09:21 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Ikzelf heb bijvoorbeeld een geweldige sansui radio uit de jaren 70 niet kapot te krijgen en geweldig geluid. In de jaren 80 is dat bedrijf kapot gegaan omdat ze geen nieuwe radio's meer verkochten iedereen was blij met de oude. De jaren 70 opzet van sansui was ontzettend slecht voor de markt maar prima voor de klant die nu 40 jaar later er nog steeds plezier van heeft (trouwens heeft sansui nog wel in de jaren 80 radio's verkocht die wel gewoon stuk gingen op een gegeven moment maar toen was het schip al gezonken).
Er moet toch altijd wel een doelgroep voor zijn, al is het een enorme niche. Als je kunst of muziek maakt waar echt helemaal niemand op zit te wachten is het alleen voor jezelf leuk. Maar volgens mij is dat bij de meeste kunst/muziek niet het geval.quote:Op vrijdag 18 januari 2019 13:06 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
[..]
Dat is nou net het probleem waarom alleen maar dingen maken waar een consumenten behoefte voor is of een markt voor is. Hiermee maak je dus dingen kapot, als ook maar één iemand het wil hebben is het voor mij genoeg waarde om het te ontwikkelen. En dat kan ook best kijk bijvoorbeeld naar de kunst, daar gaat ook niemand zeggen nou zou je dat schilderij nou wel maken is daar wel een consumentenmarkt voor... Als alle muzikanten zouden gaan nadenken over welke muziek hun publiek wil horen dan krijg je kutmuziek. Ik denk dat dat ook is wat we bij producten zien gebeuren. Minder afvragen wat het publiek wil en meer gewoon echt toffe dingen maken
Er is genoeg kunst die niemand wil hoor Gelukkig boeit dat niet.quote:Op vrijdag 18 januari 2019 14:00 schreef J3PP4 het volgende:
[..]
Er moet toch altijd wel een doelgroep voor zijn, al is het een enorme niche. Als je kunst of muziek maakt waar echt helemaal niemand op zit te wachten is het alleen voor jezelf leuk. Maar volgens mij is dat bij de meeste kunst/muziek niet het geval.
De voorbeelden die jij noemt zijn wel allemaal vrij specifieke voorbeelden die in specifieke branches (technologie, automotive) van toepassing zijn, maar er zijn ook voorbeelden van marketing waarbij (veel) klanten minder gebonden zijn aan merken, denk bijvoorbeeld aan heel veel producten in de supermarkt of drogist. Dat vergt juist een heel andere aanpak van een marketeer.quote:Op vrijdag 18 januari 2019 09:42 schreef J3PP4 het volgende:
[..]
Tuurlijk gaat het om winst maken bij commerciëlele bedrijven, dat is nodig om te blijven voortbestaan en het personeel te kunnen betalen. Maar ik heb het idee dat jij het beeld hebt dat je geen winst kan maken zonder klanten te bedriegen en te manipuleren terwijl dat echt geen reëel beeld is.
Voor bedrijven is het echt veel interessanter en rendabeler om klanten tevreden en enthousiast te krijgen voor hun product of merk. Dit levert veel meer op dan met slinkse trucjes te zorgen dat het product snel kapot gaat en ze iets nieuws gaan kopen. Ontevreden klanten kopen namelijk zelden hetzelfde product/merk nog een keer.
Juist de beleving van de klant na afloop van de aankoop van een product of dienst gebeurt is belangrijk voor tevreden klanten. Hierbij kan je dus denken aan de beste klantenservice, smartphone apps met echt toegevoegde waarde, misschien zelfs een community van allemaal mensen welke hetzelfde product gebruiken etc. In elk geval een situatie waarbij zowel de fabrikant/verkoper als de consument echt winst uit behalen.
Voorbeeldjes:
- De klantenservice van Apple wordt alom geprezen door klanten. Gevolg: Tevreden loyale klanten.
- Elektrische fietsen met GPS en smartphone app waarbij de fiets in geval van diefstal getraceerd kan worden.
- LEGO creator waarbij klanten zelf LEGO producten kunnen ontwerpen waarbij de populairste door LEGO worden geproduceerd.
- Fendtastic Tour waarbij Fendt tractoren door het land gaan zodat agrariërs ze kunnen uitproberen.
Zomaar een paar voorbeelden van marketing waarbij zowel producent als consument beter van worden en wat echt niks met manipulatie van doen heeft. Het gaat juist om het creëren van die win-win situatie.
Klopt, heb alleen zelf geen ervaring in de FMCG. Kan me zo voorstellen dat het daar meer om een soort gevoel of experience gaat tijdens het gebruiken van het product. Zie bijvoorbeeld de pepsi test waarbij pepsi lekkerder wordt ervaren tijdens een blinde test en coca-cola wanneer het merk wel zichtbaar is.quote:Op vrijdag 18 januari 2019 15:01 schreef Lafoy het volgende:
[..]
De voorbeelden die jij noemt zijn wel allemaal vrij specifieke voorbeelden die in specifieke branches (technologie, automotive) van toepassing zijn, maar er zijn ook voorbeelden van marketing waarbij (veel) klanten minder gebonden zijn aan merken, denk bijvoorbeeld aan heel veel producten in de supermarkt of drogist. Dat vergt juist een heel andere aanpak van een marketeer.
Ik hoop dat de eigenaar van dit topic ook nog reageert maar mijn persoonlijke mening is dat dit meer mazzel is. Internet was/is een booming business welke enorme groei heeft doorgemaakt en dat nog steeds doet. Volgens mij groeit bijvoorbeeld de e-commerce markt elk jaar met 15% oid.quote:Op zondag 20 januari 2019 15:27 schreef raptorix het volgende:
Ik ben zelf 25 jaar betrokken in de internet wereld, voornamelijk in technische beroepen, hoe verklaar je het dat veel goedlopende zaken het gedaan hebben zonder marketing (in ieder geval zonder marketeers), ben je van mening dat je je technische zaken eerst op orde moet heb hebben voordat je uberhaupt marketing toepast?
Dat hangt er vanaf, veel succesvolle ondernemingen zijn ontstaan uit een hobby, persoonlijke overtuiging, of een probleem waar ze tegen aan lopen, daarnaast moet je een beetje geluk hebben.quote:Op dinsdag 22 januari 2019 09:11 schreef J3PP4 het volgende:
[..]
Ik hoop dat de eigenaar van dit topic ook nog reageert maar mijn persoonlijke mening is dat dit meer mazzel is. Internet was/is een booming business welke enorme groei heeft doorgemaakt en dat nog steeds doet. Volgens mij groeit bijvoorbeeld de e-commerce markt elk jaar met 15% oid.
Echter wanneer je begint met een onderneming lijkt het mij wel verstandig om een beetje marketing toe te passen in de vorm van bijvoorbeeld een marktonderzoek. Is er vraag naar je product? In welke vorm? Door wie? Hoeveel vraag? Voor welk bedrag? etc. Anders investeer je mogelijk geld in iets wat helemaal geen geld gaat opleveren.
Dan zijn we het toch met elkaar eens dat je mazzel moet hebben als je gewoon vanuit hobby of interesse iets doet wat plotseling uitgroeit tot succesvolle onderneming?quote:Op woensdag 23 januari 2019 05:26 schreef raptorix het volgende:
[..]
Dat hangt er vanaf, veel succesvolle ondernemingen zijn ontstaan uit een hobby, persoonlijke overtuiging, of een probleem waar ze tegen aan lopen, daarnaast moet je een beetje geluk hebben.
Toen ik in 1998 mijn eerste webshop startte, ging een week later een concurrent life die het zelfde assortiment aanbood, alleen hadden ze 70 miljoen gulden aan backing achter zich die ze in een half jaar verbrandde door aan prijs dumping te doen. Tja daar doe je niks aan.
Zeker, overigens doen marketeers niet een marktonderzoek naar haalbaarheid hoor, daar zijn ze niet slim genoeg voor. Dat zijn meestal business analysten die zich daar mee bezig houden.quote:Op woensdag 23 januari 2019 11:29 schreef J3PP4 het volgende:
[..]
Dan zijn we het toch met elkaar eens dat je mazzel moet hebben als je gewoon vanuit hobby of interesse iets doet wat plotseling uitgroeit tot succesvolle onderneming?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |