Neemt niet weg dat volgens onderzoek, ongeveer de helft van de nederlandse autos minder dan 100pk heeft. Dus kennelijk is het voor een groot gedeelte van de nederlandse bevolking inderdaad niet zo belangrijk hoeveel pk voorhanden is.quote:Op donderdag 18 april 2019 13:20 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
X5, Q7 en GLE zijn alle drie prima geschikt voor het terrein inderdaad.
En je kan bij heel veel auto’s aan de buitenzijde zien welke motorisering erin ligt. Sterker nog, bij alle auto’s op NL kenteken, maar ook gewoon in een oogopslag zie je het vaak.
Had jij geweten als je wel eens buiten kwam...
Het is wel duidelijk dat het voor jou heel belangrijk is hoe snel je auto is, maar geef nou maar gewoon toe dat dat niet voor iedereen zo is. En nee, dat is niet alleen maar een kwestie van geld. Sterker nog, in mijn omgeving lijkt er eerder een omgekeerd verband te zijn tussen hoeveel iemand verdient en hoeveel zijn auto kost.quote:Op donderdag 18 april 2019 13:25 schreef VEM2012 het volgende:
Je koopt een Aygo omdat je geen geld hebt voor een echte auto, niet omdat je die auto wel snel en luxe genoeg vindt.
De SR M3 zit in iets minder dan 6 sec op de 100 en zo’n Kia e niro doet er 8 seconden over. Zeker op de snelweg is de e niro een stuk minder rap dan je zou vermoeden aan die 0-100 tijd, ding rijdt ook niet harder dan 167 km/u.
En wat status betreft: een Kia heeft natuurlijk de status van een zak aardappelen op wielen.
De Model 3 verkoopt ook ongekend goed in landen waar de belastingvoordelen vrijwel nihil zijn.quote:Op donderdag 18 april 2019 13:17 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Je bent zeker het 14%-bijtelling dieseltijdperk alweer vergeten? De ondergemotoriseerde afgeknepen auto's waren niet aan te slepen, terwijl er van exact dezelfde modellen vaak aanzienlijk krachtigere versies beschikbaar waren die bijna niemand koos.
Slechts een heel beperkt deel van alle automobilisten geeft echt wat om de indrukwekkende acceleraties van een Tesla. Het overgrote deel van de automobilisten vindt het meer dan prima wanneer de 100 binnen 10 tot 12 seconden aangetikt kan worden. En in het A-segement is 14 seconden ook nog acceptabel. Merken die geen spaar-dieseltje in het assortiment hadden, hadden het behoorlijk zwaar.
Tesla gaat met die cijfers de oorlog om marktaandeel niet winnen. Er zijn slechts twee punten waarop Tesla het huidige marktaandeel in Nederland heeft kunnen bereiken:
- Ongekende belastingvoordelen
- Grotere range dan alle concurrenten die er tot voor kort op de EV-markt waren.
Het range-argument begint steeds meer achterhaald te worden, het belastingvoordeel is er natuurlijk nog wel ten opzichte van BEV maar Tesla is niet meer de enige EV op de markt met grote range.
Auto’s zijn zeker in Nederland kunstmatig enorm duur, waarbij we in Nederland ook nog de zuinige (pk arme) auto’s ontzien. Daardoor worden veel mensen gedwongen te kiezen voor een model waar ze niet voor zouden kiezen als ze voor hetzelfde geld meer kunnen krijgen.quote:Op donderdag 18 april 2019 13:36 schreef knoopie het volgende:
[..]
Neemt niet weg dat volgens onderzoek, ongeveer de helft van de nederlandse autos minder dan 100pk heeft. Dus kennelijk is het voor een groot gedeelte van de nederlandse bevolking inderdaad niet zo belangrijk hoeveel pk voorhanden is.
Zelfs in Duitsland ligt het gemiddelde van nieuw gekochte autos op 150ps En in dat artikel geven ze ook aan dat dat vooral is om te compenseren voor het hogere gewicht van de SUV (elke 4e nieuw verkochte auto in duitsland is een SUV).
[..]
Het is wel duidelijk dat het voor jou heel belangrijk is hoe snel je auto is, maar geef nou maar gewoon toe dat dat niet voor iedereen zo is. En nee, dat is niet alleen maar een kwestie van geld. Sterker nog, in mijn omgeving lijkt er eerder een omgekeerd verband te zijn tussen hoeveel iemand verdient en hoeveel zijn auto kost.
Als „veel meer waar” is gedefinieerd als meer snelheid en meer range, dan heb je helemaal gelijk.quote:Op donderdag 18 april 2019 13:45 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Auto’s zijn zeker in Nederland kunstmatig enorm duur, waarbij we in Nederland ook nog de zuinige (pk arme) auto’s ontzien. Daardoor worden veel mensen gedwongen te kiezen voor een model waar ze niet voor zouden kiezen als ze voor hetzelfde geld meer kunnen krijgen.
En dat is wel waar we het over hadden: voor hetzelfde geld veel meer waar.
Drie van de vier nu beschikbare aygo modellen hebben meer dan 100pk.quote:Daarnaast heb je ook nog heel veel autootjes die nauwelijks het dorp uitkomen, waar moeder de vrouw in rijdt.
Zou je 99 pk in een Aygo leggen is zo’n Aygo trouwens nog steeds rap, maar dat terzijde.
Ik ken daadwerkelijk een miljonair met een Volvo 960. Mijn leidinggevende heeft een Opel Astra van 10 jaar oud, zijn leidinggevende zelfs een Citroën c2. De ingenieurs in mijn team hebben duurdere autos, en de groepsleiders in de productie rijden zelfs ford mustang en BMW x5 e.d. Die laatsten zijn ook wel van die figuren die over “karakter” en “imago” praten als het over autos gaat. Hogerop gebruiken ze het vooral om van a naar b te komen. Dus ja, in mijn omgeving is het eerder omgekeerd.quote:BTW: rare omgeving waar de bijstandsgerechtigden Range Rovers rijden en de miljonairs een Aygo. Hier in het dorp is dat wel exact andersom.
Twee voorbeelden. Ok.quote:Op donderdag 18 april 2019 19:33 schreef knoopie het volgende:
[..]
Als „veel meer waar” is gedefinieerd als meer snelheid en meer range, dan heb je helemaal gelijk.
Maar dat is nu juist het punt! Zodra iemand niet die range nodig heeft, bijvoorbeeld omdat het een tweede auto is, dan is het niet “meer waar voor je geld”. Dan is hij gewoon onnodig duur door iets waar je nooit gebruik van maakt. Bij snelheid is dat natuurlijk nog veel subjectiever, want dat heeft niemand echt nodig.
En het is natuurlijk tamelijk utopisch om te denken dat mensen objectief of pragmatisch zijn bij het kopen van een auto (of welk product dan ook).
[..]
Drie van de vier nu beschikbare aygo modellen hebben meer dan 100pk.
[..]
Ik ken daadwerkelijk een miljonair met een Volvo 960. Mijn leidinggevende heeft een Opel Astra van 10 jaar oud, zijn leidinggevende zelfs een Citroën c2. De ingenieurs in mijn team hebben duurdere autos, en de groepsleiders in de productie rijden zelfs ford mustang en BMW x5 e.d. Die laatsten zijn ook wel van die figuren die over “karakter” en “imago” praten als het over autos gaat. Hogerop gebruiken ze het vooral om van a naar b te komen. Dus ja, in mijn omgeving is het eerder omgekeerd.
Ga je nu de afschrijving van een luxe e segment S vergelijken met een middenklasse C segment Toyota ?quote:Op maandag 15 april 2019 16:39 schreef Ivo1985 het volgende:
Even wat rond geneusd.
Een Model S van 4 jaar oud is toch zomaar een 30-35 mille op afgeschreven. Zo hard schrijft een goed uitgeruste Auris Hybrid niet af.
Misschien schrijft Tesla in procenten relatief weinig af, maar in keiharde euro's ligt het toch wat anders.
Die gast praat het hele topic al poep.quote:Op donderdag 18 april 2019 21:57 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Ga je nu de afschrijving van een luxe e segment S vergelijken met een middenklasse C segment Toyota ?
Als je dan toch een vergelijk wilt maken doe dat dan tussen de S en de Audi 7.
Ik ben benieuwd naar je bevindingen.
Ga je nu een auto uit een segment wat waarin de meeste mensen zonder enorme belastingvoordelen nooit zou kopen of leasen, vergelijken met een auto die door de belastingvoordelen wel binnen bereik ligt?quote:Op donderdag 18 april 2019 21:57 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Ga je nu de afschrijving van een luxe e segment S vergelijken met een middenklasse C segment Toyota ?
Als je dan toch een vergelijk wilt maken doe dat dan tussen de S en de Audi A7.
Ik ben benieuwd naar je bevindingen.
Vervelend joh, als je kritiek niet inhoudelijk kunt weerleggen en je dan maar als een klein kind gaat gedragen.quote:Op donderdag 18 april 2019 22:33 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Die gast praat het hele topic al poep.
Sorry, maar in tegenstelling tot wat jij denkt zijn er genoeg mensen die een auto in het segment van de A7 af zullen wegen aan een Model S.quote:Op vrijdag 19 april 2019 07:43 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Ga je nu een auto uit een segment wat waarin de meeste mensen zonder enorme belastingvoordelen nooit zou kopen of leasen, vergelijken met een auto die door de belastingvoordelen wel binnen bereik ligt?
Wat heeft dat voor zin?
quote:Op vrijdag 19 april 2019 07:44 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Vervelend joh, als je kritiek niet inhoudelijk kunt weerleggen en je dan maar als een klein kind gaat gedragen.
lease plan heeft ze ass we speakquote:Op vrijdag 19 april 2019 13:35 schreef YoshiBignose het volgende:
Maar even wat anders, is die Model 3 SR al ergens in operational lease te krijgen? Zie bij de bekende alleen nog long range en performance.
Oh ja ¤670 ex. btw voor 60mnd/30.000 km. Had iets goedkoper verwacht om eerlijk te zijn... alhoewel een Ioniq met die km's is ¤492. Dan had ik het wel gewetenquote:
Voor de AWD Dual Motor vragen ze 800 bij 60mnd/30.000.quote:Op vrijdag 19 april 2019 16:28 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Oh ja ¤670 ex. btw voor 60mnd/30.000 km. Had iets goedkoper verwacht om eerlijk te zijn... alhoewel een Ioniq met die km's is ¤492. Dan had ik het wel geweten
is dat zo?quote:Op vrijdag 19 april 2019 17:15 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Voor de AWD Dual Motor vragen ze 800 bij 60mnd/30.000.
Je kan veel beter via Tesla financial lease nemen. Tesla regelt de mobiliteit toch al standaard en bijna 300 euro per maand extra voor operational is bij de Model 3 gewoon idioot veel geld.
Wat bedoel je met mobiliteit? Je hebt dan toch alsnog kosten voor verzekering en onderhoud apart?quote:Op vrijdag 19 april 2019 17:15 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Voor de AWD Dual Motor vragen ze 800 bij 60mnd/30.000.
Je kan veel beter via Tesla financial lease nemen. Tesla regelt de mobiliteit toch al standaard en bijna 300 euro per maand extra voor operational is bij de Model 3 gewoon idioot veel geld.
Verzekering moet je idd betalen, ongeveer 70 euro als je geen brokkenpiloot bent. Onderhoud is verwaarloosbaar. Bandjes af en toe. Vind ik geen 300 euro waard.quote:Op vrijdag 19 april 2019 17:38 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Wat bedoel je met mobiliteit? Je hebt dan toch alsnog kosten voor verzekering en onderhoud apart?
Bij iedere Tesla krijg je gewoon een leenauto. Onderweg een probleem, krijg je een huurauto.quote:Op vrijdag 19 april 2019 17:39 schreef Tailless het volgende:
[..]
Dat tesla bij een financial lease de mobiliteit verzorgt?
ik als nog 23 jarige kan geen verzekering afsluiten van 70 euro per maandquote:Op vrijdag 19 april 2019 17:56 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Verzekering moet je idd betalen, ongeveer 70 euro als je geen brokkenpiloot bent. Onderhoud is verwaarloosbaar. Bandjes af en toe. Vind ik geen 300 euro waard.
En ja, ik weet dat er ook nog wegenbelasting bijkomt vanaf 2021.
bron?quote:Op vrijdag 19 april 2019 17:58 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Bij iedere Tesla krijg je gewoon een leenauto. Onderweg een probleem, krijg je een huurauto.
Ik snap dat operational best voordelen kent, maar ik vind het verschil gewoon te groot.
Ja maar er zit natuurlijk ook nog het stukje restwaarde in. Operational lease lever je weer in aan het eind van de looptijd, bij financial hou je de auto of verkoop je het. Ik ben zelf uiteindelijk ook voor financial gegaan maar ik kan ook begrijpen waarom je operational zou nemen (weinig schadevrije jaren, niet zuinig met auto's omgaan, geen risico's of schommelingen in je liquiditeit etc.).quote:Op vrijdag 19 april 2019 17:56 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Verzekering moet je idd betalen, ongeveer 70 euro als je geen brokkenpiloot bent. Onderhoud is verwaarloosbaar. Bandjes af en toe. Vind ik geen 300 euro waard.
Dat was bij m'n S in ieder geval wel het geval. Bij onderhoud of reparaties stond er altijd een andere Tesla klaar die je dan mocht lenen. In het geval dat m'n motor onderweg stuk ging mocht ik een 5-serie huren en werd dat vergoed (taxi kosten ook). Op zich ook wel logisch.quote:
Bij jezelf?quote:Op vrijdag 19 april 2019 18:34 schreef Tailless het volgende:
Volgens mij is financial lease niet duidelijk bij sommige.
Dit.quote:Op vrijdag 19 april 2019 19:01 schreef nostra het volgende:
De meeste werkgevers zitten alleen niet te wachten op finlease.
Nee, dat snap ik. Ik doel ook meer op ondernemers. Die zijn meestal wat ouder. Niet allemaal natuurlijk.quote:Op vrijdag 19 april 2019 18:04 schreef Tailless het volgende:
[..]
ik als nog 23 jarige kan geen verzekering afsluiten van 70 euro per maand
Bron?quote:Op vrijdag 19 april 2019 19:01 schreef nostra het volgende:
De meeste werkgevers zitten alleen niet te wachten op finlease.
Je koopt een Aygo because you dont give a shit. Jouw aanname dat iedereen kiest voor pk's is bullshit.quote:Op donderdag 18 april 2019 13:25 schreef VEM2012 het volgende:
Je koopt een Aygo omdat je geen geld hebt voor een echte auto,
Ach, strookt de realiteit weer eens niet met jouw denkbeeldige wereld? Vervelend voor je.quote:Op donderdag 18 april 2019 13:29 schreef VEM2012 het volgende:
In die Tesla zat dus een volwassene die het verkeer en circuit niet door elkaar haalt en dus ook geen moment bezig is geweest om sneller te zijn dan jij. Want iedere idioot is in een Model X makkelijk sneller dan wie dan ook in een V70R in rechte lijn.
Hoe kom je aan die info? Volgens mij hebben alle Aygo's de 1.0 VVT met 72 pk.quote:Op donderdag 18 april 2019 19:33 schreef knoopie het volgende:
Drie van de vier nu beschikbare aygo modellen hebben meer dan 100pk.
Niet de zaak omdraaien. Iemand beweerde dat de doorsnee automobilist niets geeft om vermogen. Daar was ik het niet meer eens. Dat is iets heel anders dan dat ik beweer dat iedereen kiest voor vermogen als dat financieel kan.quote:Op zaterdag 20 april 2019 00:09 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Je koopt een Aygo because you dont give a shit. Jouw aanname dat iedereen kiest voor pk's is bullshit.
MX 75D heeft aan 5,2 seconden genoeg en haalt dat keer op keer, aangezien je alleen maar het pedaal tegen de grond aan moet drukken.quote:Op zaterdag 20 april 2019 00:12 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Ach, strookt de realiteit weer eens niet met jouw denkbeeldige wereld? Vervelend voor je.
Een X 75D heeft 6.2 seconden nodig van 0-100, een V70R MY 2006 minder.
Die werkgevers. Financial lease is eigenlijk alleen een gangbare optie voor eenpitters. Voor de rest komt er teveel administratieve en operationele rompslomp bij het wagenpark in eigen beheer houden kijken, is het risico en de onzekerheid te hoog, past het slecht binnen een beloningshuis en is het ruk voor je balansverhoudingen en dus je positie naar de bank.quote:
Je kan het hem 100x uitleggen maar hij is niet zo goed met cijfers. En hij denkt ook dat die oude verrotte pk's in z'n Volvo er nog allemaal zijn omdat hij een keer een Model X er uit heeft gereden die waarschijnlijk het pedaal half had ingedrukt.quote:Op zaterdag 20 april 2019 07:08 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
MX 75D heeft aan 5,2 seconden genoeg en haalt dat keer op keer, aangezien je alleen maar het pedaal tegen de grond aan moet drukken.
Een handgeschakelde V70R zou dat volgens Volvo in net wat minder dan 6 seconden moeten kunnen doen onder de meest ideale omstandigheden, maar uit tests die diverse autobladen gedaan hebben komt een gemiddeld gerealiseerde tijd van 6,4 seconden.
Feiten.
Lekker specifiek weer: die werkgevers.quote:Op zaterdag 20 april 2019 08:37 schreef nostra het volgende:
[..]
Die werkgevers. Financial lease is eigenlijk alleen een gangbare optie voor eenpitters. Voor de rest komt er teveel administratieve en operationele rompslomp bij het wagenpark in eigen beheer houden kijken, is het risico en de onzekerheid te hoog, past het slecht binnen een beloningshuis en is het ruk voor je balansverhoudingen en dus je positie naar de bank.
De argumenten die ik noemde en voor veel ondernemers de doorslag geven naar operational lease (of tegenwoordig juist nog verder weg van langdurig full operational naar allerlei flexvormen of mobiliteitsvergoedingen) zijn gewoon gebaseerd op ratio.quote:Op zaterdag 20 april 2019 10:05 schreef VEM2012 het volgende:
Ik ben werkgever. Mijn beslissingen neem ik op basis van ratio en niet op basis van ‘operational lease is beter, ongeacht de kosten’.
Dan zeg je dus gewoon hetzelfde.quote:Zoals al gezegd doelde ik meer op de zzp-er.
Nee, ik zei niet hetzelfde.quote:Op zaterdag 20 april 2019 10:58 schreef nostra het volgende:
[..]
De argumenten die ik noemde en voor veel ondernemers de doorslag geven naar operational lease (of tegenwoordig juist nog verder weg van langdurig full operational naar allerlei flexvormen of mobiliteitsvergoedingen) zijn gewoon gebaseerd op ratio.
[..]
Dan zeg je dus gewoon hetzelfde.
een auto die je 2e handskoopt voor 3k en dan 20k mee rijd en verkoopt voor 3,5k?quote:Op zaterdag 20 april 2019 06:56 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Niet de zaak omdraaien. Iemand beweerde dat de doorsnee automobilist niets geeft om vermogen. Daar was ik het niet meer eens. Dat is iets heel anders dan dat ik beweer dat iedereen kiest voor vermogen als dat financieel kan.
Er zijn trouwens legio goede redenen om geen Aygo te willen buiten vermogen om. Die auto verkoopt op basis van prijs en niets anders.
Natuurlijk is een Aygo financieel heel aantrekkelijk. Maar als auto stelt het geen reet voor. Je bent zelf de kreukelzone. Het is een heel kaal voertuig en niet zo snel.quote:Op zaterdag 20 april 2019 11:27 schreef Tailless het volgende:
[..]
een auto die je 2e handskoopt voor 3k en dan 20k mee rijd en verkoopt voor 3,5k?
Ja een aygo is financieel heel aantrekkelijk. Ook nogal kleiner etc.
Ten opzichte van auto's van uit de 90's en eerder zit je in een Aygo best veilig, zeker vergeleken met dooskisten als de Citroen Saxo, Fiat Seicento of Rover 100.quote:Op zaterdag 20 april 2019 12:11 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Natuurlijk is een Aygo financieel heel aantrekkelijk. Maar als auto stelt het geen reet voor. Je bent zelf de kreukelzone. Het is een heel kaal voertuig en niet zo snel.
Maar goedkoop. Dat wel. En daarom verkoopt hij goed.
Maar dit is een tesla model 3 topic en een auto vergelijken die zo goedkoop is is niet eerlijk voor deze mooie sedan. Mag wel maar vergelijk de autos dan ook.quote:Op zaterdag 20 april 2019 12:11 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Natuurlijk is een Aygo financieel heel aantrekkelijk. Maar als auto stelt het geen reet voor. Je bent zelf de kreukelzone. Het is een heel kaal voertuig en niet zo snel.
Maar goedkoop. Dat wel. En daarom verkoopt hij goed.
Je vergeet zuinig erbij te vermeldenquote:Op zaterdag 20 april 2019 12:11 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Natuurlijk is een Aygo financieel heel aantrekkelijk. Maar als auto stelt het geen reet voor. Je bent zelf de kreukelzone. Het is een heel kaal voertuig en niet zo snel.
Maar goedkoop. Dat wel. En daarom verkoopt hij goed.
Je hebt gelijk.quote:Op zaterdag 20 april 2019 12:19 schreef Tailless het volgende:
[..]
Maar dit is een tesla model 3 topic en een auto vergelijken die zo goedkoop is is niet eerlijk voor deze mooie sedan. Mag wel maar vergelijk de autos dan ook.
Gelukkig heeft een BMW M3 een kortere range. Maar die mensen tanken zeker elke dag?quote:Op zaterdag 20 april 2019 13:28 schreef Sjemmert het volgende:
Range is nog steeds om te janken met zo'n ding. En volgens mij zit de accu/batterij techniek al aardig tegen het plafond dus veel beter dan deze matige specs zal het ook niet worden voorlopig.
En hoelang moet je dan laden als die leeg is ?quote:Op zaterdag 20 april 2019 13:51 schreef Tailless het volgende:
BMW M3
Verbruik 8,9km per liter (fabrieks)
Tank 63 liter
Is 560 km
Tesla model 3 long range AWD
560 km range(WLTP)
Dit als allebei met fabrieks metingen en klopt WLTP heel erg met de werkelijkheid.
Veel auto’s hebben een range van 500-700km
Nog leuker als je dan gaat kijken wat die afstand je kost.
63l x 1,80= 113,6 euro
75kW * 0,25= 18,75 euro.
Snel laden of gewoon traag?quote:Op zaterdag 20 april 2019 14:08 schreef Sjemmert het volgende:
[..]
En hoelang moet je dan laden als die leeg is ?
Als je op de snelweg rijd en het is wat kouder dan kom je nooit aan die 570 hoor trek daar nog maar 100km vanaf. En dan mag je weer gaan laden. Een oude Suzuki alto is minstens 2 keer zo snel in zuid Spanje dan zo'n tesla vermoed ik zomaar.quote:Op zaterdag 20 april 2019 14:09 schreef Tailless het volgende:
[..]
Snel laden of gewoon traag?
Want traag laden is geen issue want dat doe je toch snachts
Dat is wel overdreven. Als ik naar Londen ging was dat ongeveer 650 km. Ik had met de 75 dan ongeveer 300 km range maar je laadt meestal iets eerder al op, dan gaat het ook sneller. Als dat betekent dat je iedere 3 uur even moet laden (zeg ruim 45 minuten) dan is dat niet zo erg toch? Iedere 3 uur even eten en pissen doe je volgens mij normaal ook (met kleine kinderen misschien wel meer), dus echt veel extra verlies heb je niet.quote:Op zaterdag 20 april 2019 14:18 schreef Sjemmert het volgende:
[..]
Als je op de snelweg rijd en het is wat kouder dan kom je nooit aan die 570 hoor trek daar nog maar 100km vanaf. En dan mag je weer gaan laden. Een oude Suzuki alto is minstens 2 keer zo snel in zuid Spanje dan zo'n tesla vermoed ik zomaar.
En dat is dan het beste wat er is ?
Leuk die range, naar dat is alleen en uitsluitend in de zomer, zolang de airco niet gebruikt wordt.quote:Op zaterdag 20 april 2019 13:51 schreef Tailless het volgende:
Tesla model 3 long range AWD
560 km range(WLTP)
vergelijk even met een ICE airco kost ongeveer 0,5 liter benzine per uur. Range van een ICE is ook veel lager dan op papier he.quote:Op zaterdag 20 april 2019 14:25 schreef oldford het volgende:
[..]
Leuk die range, naar dat is alleen en uitsluitend in de zomer, zolang de airco niet gebruikt wordt.
In de winter - met gebruik van de verwarming - zit je gauw aan gemiddeld 400 kilometer.
Ben je onderweg naar de wintersport op de snelweg dan kom je niet verder dan zo'n 350 kilometer.
In de zomervakantie op de snelweg haal je ook niet veel meer als 450 kilometer.
Zie: https://ev-database.nl/au(...)ong-Range-Dual-Motor
Leuke en aardige excuses maar doe dan niet alsof het geen probleem is van een EV en je wel range hebt. Het is gewoon een feit dat een EV daar nog flink te kort komt ten opzichte van benzine auto's en voorlopig lijkt het er niet op dat dat gauw beter wordt.quote:Op zaterdag 20 april 2019 14:43 schreef Tailless het volgende:
Ook benzine wagens komen minder ver in de winter.
Maar dan nog steeds als je tijdens eten kan laden is het nooit een probleem en hoevaak ga jij op vakantie met je auto? 1 keer per jaar? Huur dan een andere auto voor die ene dag.
Ik vind 25% langere reisduur behoorlijk anders. Een auto moet je van A naar B brengen en een tesla duurt daar gewoon aanzienlijk langer over wanneer je tussendoor moet laden.quote:Op zaterdag 20 april 2019 14:22 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Dat is wel overdreven. Als ik naar Londen ging was dat ongeveer 650 km. Ik had met de 75 dan ongeveer 300 km range maar je laadt meestal iets eerder al op, dan gaat het ook sneller. Als dat betekent dat je iedere 3 uur even moet laden (zeg ruim 45 minuten) dan is dat niet zo erg toch? Iedere 3 uur even eten en pissen doe je volgens mij normaal ook (met kleine kinderen misschien wel meer), dus echt veel extra verlies heb je niet.
En geloof mij, als je met je Tesla eenmaal aankomt voel je je veel fitter dan met een AltoMede door de auto pilot hoef je op de snelwegen bijna niets te doen.
Nou dan draaien we het om.quote:Op zaterdag 20 april 2019 14:49 schreef Sjemmert het volgende:
[..]
Leuke en aardige excuses maar doe dan niet alsof het geen probleem is van een EV en je wel range hebt. Het is gewoon een feit dat een EV daar nog flink te kort komt ten opzichte van benzine auto's en voorlopig lijkt het er niet op dat dat gauw beter wordt.
Die situatie die je schetst? Ik vind een half uurtje later op vakantie geen mega groot nadeel. Die tijd bespaar ik dik door niet meer te moeten tanken. Wat voor jou een nadeel is zie ik niet als probleem. Gewoon plannen met laden. Waarin ik benzine nu ook al planquote:Op zaterdag 20 april 2019 15:27 schreef Sjemmert het volgende:
Je kan het bagatelliseren wat je wilt. Je kan ook gewoon eerlijk zijn en erkennen dat het wel degelijk een nadeel is ten opzichte van een benzine auto.
Ik zie niet in waarom het een nadeel is.quote:Op zaterdag 20 april 2019 15:27 schreef Sjemmert het volgende:
Je kan het bagatelliseren wat je wilt. Je kan ook gewoon eerlijk zijn en erkennen dat het wel degelijk een nadeel is ten opzichte van een benzine auto.
40k per jaar wat voor ritjes rijden die mensen dan? Ben echt benieuwdquote:Op zaterdag 20 april 2019 15:37 schreef MaGNeT het volgende:
En de echte kilometervreters kunnen natuurlijk nog enkele jaren wachten, het lijkt altijd zo'n discussie van "alles of niets".
Als je in de doelgroep van ongeduldige kilometervreters valt, is het misschien (nog) niets voor jou.
Tesla heeft voor volgend jaar (dus ga maar uit van 2021) al een 600 mile / 965km range auto aangekondigd anderen zullen zeker volgen.
Dat is gemiddeld ook maar ~150km per werkdag.quote:Op zaterdag 20 april 2019 15:41 schreef Tailless het volgende:
[..]
40k per jaar wat voor ritjes rijden die mensen dan? Ben echt benieuwd
Welke range zou voor jou voldoende zijn?quote:Op zaterdag 20 april 2019 15:45 schreef Sjemmert het volgende:
Dat jullie het niet willen zien maakt niet dat het niet zo is. Ik zal niet ontkennen dat een EV ook voordelen kan hebben ten opzichte van benzine auto's. Ik vind het alleen wel vrij grappig om te zien hoe de voordelen inmens geprezen worden maar de nadelen een beetje genegeerd of gebagatelliseerd worden.
Wat jij hierboven noemde klinkt al een stuk beter. Dat zou ik persoonlijk acceptabel vinden als je dat werkelijk kan halen. Ik vraag me alleen af wat dat dan gaat wegen. En ik vraag me af hoe lang het duurt om zo'n accu weer te vullen met snel laden (ik heb eerlijk geen idee).quote:Op zaterdag 20 april 2019 15:46 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Welke range zou voor jou voldoende zijn?
Dat hangt af van de laadstroom.quote:Op zaterdag 20 april 2019 16:04 schreef Sjemmert het volgende:
[..]
Wat jij hierboven noemde klinkt al een stuk beter. Dat zou ik persoonlijk acceptabel vinden als je dat werkelijk kan halen. Ik vraag me alleen af wat dat dan gaat wegen. En ik vraag me af hoe lang het duurt om zo'n accu weer te vullen met snel laden (ik heb eerlijk geen idee).
Hmm oke met supercharger 3 kwartier laden per 1000km zou ik mee kunnen leven dat is imo acceptabel. 18 uur laden (thuis) voor een volle lading vind ik dan wel weer te lang.quote:Op zaterdag 20 april 2019 16:10 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Dat hangt af van de laadstroom.
Een accu om 1000km te halen, zal een capaciteit van zo'n 200kWh moeten hebben.
Tesla kan met z'n nieuwe supercharger 350kW laden, dus zou je die in 35 minuten vol hebben maar dan ga je er vanuit dat hij helemaal leeg is en dat je direct nog eens 1000km af te leggen hebt.
Thuis laden zal uiteraard een stuk langer duren aangezien je daar op 3-fasen met zo'n 11kW kan laden.
Hangt af van de energiedichtheid, nog geen info over gezien.quote:Op zaterdag 20 april 2019 16:15 schreef Sjemmert het volgende:
[..]
Hmm oke met supercharger 3 kwartier laden per 1000km zou ik mee kunnen leven dat is imo acceptabel. 18 uur laden (thuis) voor een volle lading vind ik dan wel weer te lang.
Maar wat gaat het wegen ? 1000kg accu ?
Worden daar nog een beetje stappen gemaakt dan ?quote:Op zaterdag 20 april 2019 16:24 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Hangt af van de energiedichtheid, nog geen info over gezien.
Gemiddeld een verdubbeling in capaciteit iedere 10 jaar.quote:Op zaterdag 20 april 2019 16:26 schreef Sjemmert het volgende:
[..]
Worden daar nog een beetje stappen gemaakt dan ?
Wederom wel erg optimistische cijfers.quote:Op zaterdag 20 april 2019 16:10 schreef MaGNeT het volgende:
Tesla kan met z'n nieuwe supercharger 350kW laden (watergekoelde kabels), dus zou je die in 35 minuten vol hebben maar dan ga je er vanuit dat hij helemaal leeg is en dat je direct nog eens 1000km af te leggen hebt.
Die 350kW lader is blijkbaar van Porsche, dat krijg je als je dingen niet opzoektquote:Op zaterdag 20 april 2019 18:01 schreef oldford het volgende:
[..]
Wederom wel erg optimistische cijfers.
Ten eerste wordt de volle capaciteit alleen gebruikt tot de accu zo'n 80% vol is. Daarna gaat het een stuk langzamer. Volgens Tesla zelf duurt het opladen van die laatste 20% langer als de1e 80%.
De nieuwste laders die gaan komen (eind dit jaar misschien) kunnen 250kW laden.
De huidige laders kunnen 135 kW aan, verdeeld over 2 voertuigen met een maximum van 120kW per voertuig.
Dus de laadtijd voor 1000 kilometer is zelfs met de nieuwe laders nog altijd meer dan 1 uur.
Met een oudere lader ben je ruim 2 uur kwijt.
En dan is er ook nog de waarschuwing dat de batterijen terug kunnen lopen als je te vaak bij een supercharger laad. Dat geldt vooral voor de volle ladingen. Er wordt geadviseerd om normaal niet verder te gaan als 80%.
500 km is zat. Veel benzineauto’s komen nauwelijks verder op een tank.quote:Op zaterdag 20 april 2019 13:28 schreef Sjemmert het volgende:
Range is nog steeds om te janken met zo'n ding. En volgens mij zit de accu/batterij techniek al aardig tegen het plafond dus veel beter dan deze matige specs zal het ook niet worden voorlopig.
Vanaf tweede helft dit jaar is het nog maar een kwartier snelladen. Zo’n Suzuki Alto heeft een kleine tank en op de snelweg zal die ook ongeveer om de 500 km moeten stoppen. Inclusief afrekenen win je dan per tankbeurt misschien 5 minuten, tenzij het druk is aan de pomp, dan verlies je tijd.quote:Op zaterdag 20 april 2019 14:18 schreef Sjemmert het volgende:
[..]
Als je op de snelweg rijd en het is wat kouder dan kom je nooit aan die 570 hoor trek daar nog maar 100km vanaf. En dan mag je weer gaan laden. Een oude Suzuki alto is minstens 2 keer zo snel in zuid Spanje dan zo'n tesla vermoed ik zomaar.
En dat is dan het beste wat er is ?
Ook met airco aan haal je 500 km makkelijk.quote:Op zaterdag 20 april 2019 14:25 schreef oldford het volgende:
[..]
Leuk die range, naar dat is alleen en uitsluitend in de zomer, zolang de airco niet gebruikt wordt.
In de winter - met gebruik van de verwarming - zit je gauw aan gemiddeld 400 kilometer.
Ben je onderweg naar de wintersport op de snelweg dan kom je niet verder dan zo'n 350 kilometer.
In de zomervakantie op de snelweg haal je ook niet veel meer als 450 kilometer.
Zie: https://ev-database.nl/au(...)ong-Range-Dual-Motor
V3 gaat dubbel zo snel. Overigens haal je nu al 750 km/uur aan laadsnelheid met de Model 3. Dat wordt dus 1500! Vanaf 50% neemt dat wel af overigens.quote:Op zaterdag 20 april 2019 16:10 schreef oldford het volgende:
Laadtijd volgens Tesla voor de model 3: 270 kilometer in 30 minuten.
https://www.tesla.com/nl_NL/model3
En als het druk is bij de chargers ? Ik weet niet hoeveel van die dingen er staan bij een tankstation maar als er 1 of 2 voor je staan sta je al gauw een lange tijd te wachten. Bij een pomp gaat dat veel sneller.quote:Op zaterdag 20 april 2019 18:42 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Vanaf tweede helft dit jaar is het nog maar een kwartier snelladen. Zo’n Suzuki Alto heeft een kleine tank en op de snelweg zal die ook ongeveer om de 500 km moeten stoppen. Inclusief afrekenen win je dan per tankbeurt misschien 5 minuten, tenzij het druk is aan de pomp, dan verlies je tijd.
En in een Tesla kom je uitgerust aan en met de Suzuki kun je meteen in Zuid Spanje naar de chiropractor.
Nog nooit meegemaakt dat ik onderweg op een supercharger moest wachten.quote:Op zaterdag 20 april 2019 19:17 schreef Sjemmert het volgende:
[..]
En als het druk is bij de chargers ? Ik weet niet hoeveel van die dingen er staan bij een tankstation maar als er 1 of 2 voor je staan sta je al gauw een lange tijd te wachten. Bij een pomp gaat dat veel sneller.
Dan moet je natuurlijk wel ski’s huren te plekke, of met zijn tweeën gaan skiën. Want tesla is vergeten om een skiluik in de achterbank te maken. Geen idee waarom ze op zoiets onnozels besparen. Ski’s op het dak veroorzaken ongeveer 10 tot 15% minder range, volgens Amerikaanse gebruikers op het internet. Bij Duitse autobahnsnelheden zal dat helaas nog meer impact hebben dan bij de snelheden die ze in de VS mogen rijden. Juist omdat de tesla zonder zo aerodynamisch is, is de impact van skis (of een fiets) op het dak serieus.quote:Op zaterdag 20 april 2019 18:46 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ook met airco aan haal je 500 km makkelijk.
Onderweg naar de wintersport 350 km klopt wel. Twee stops. lunch en diner. In beide gevallen zit de auto weer vol zonder extra te hoeven wachten.
Zonder enige kennis van zaken lullen kan iedereen.
Nog niet maar als straks meer mensen elektrisch gaan rijden ga je dat misschien wel krijgen ?quote:Op zaterdag 20 april 2019 19:25 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Nog nooit meegemaakt dat ik onderweg op een supercharger moest wachten.
Zelfs de GS (180 cm) past gewoon in de Model S met twee kinderen achterin. Ik heb zelf altijd drie paar ski’s bij me en dan ook nog voor de rest.quote:Op zaterdag 20 april 2019 19:47 schreef knoopie het volgende:
[..]
Dan moet je natuurlijk wel ski’s huren te plekke, of met zijn tweeën gaan skiën. Want tesla is vergeten om een skiluik in de achterbank te maken. Geen idee waarom ze op zoiets onnozels besparen. Ski’s op het dak veroorzaken ongeveer 10 tot 15% minder range, volgens Amerikaanse gebruikers op het internet. Bij Duitse autobahnsnelheden zal dat helaas nog meer impact hebben dan bij de snelheden die ze in de VS mogen rijden. Juist omdat de tesla zonder zo aerodynamisch is, is de impact van skis (of een fiets) op het dak serieus.
Ze bouwen laders in enorm tempo bij en laden gaat steeds sneller.quote:Op zaterdag 20 april 2019 20:22 schreef Sjemmert het volgende:
[..]
Nog niet maar als straks meer mensen elektrisch gaan rijden ga je dat misschien wel krijgen ?
Ik kan me voorstellen dat wanneer iedereen over op een EV moet tankstations zullen veranderen in gigantische parkeerplaatsen ?
Als elke auto die nu snel even tankt en dan door rijd straks een tijd stil moet staan om te laden zal het snel vol raken denk ik.
Hoewel mensen dan wss wel minder vaak langs een tankstation moeten omdat ze thuis natuurlijk ook kunnen laden.
Die fast chargers vind je nog alleen langs de snelweg zeker ? Ik zie dat er in heel Nederland maar iets meer dan 1000 van die fast chargers zijn.quote:Op zaterdag 20 april 2019 20:41 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ze bouwen laders in enorm tempo bij en laden gaat steeds sneller.
Die dingen heb je ook alleen nodig voor snelweg want je maakt niet zo snel 300-500 km via binnenwegen. In principe kan je er vanuit gaan dat je altijd met volle batterij vertrekt als je een oprit of een laadpaal in de buurt hebt. Voor vakanties pak je superchargers langs snelwegen. Als je een vertegenwoordiger bent wordt het misschien iets lastiger maar dan nog is 300-500 km rijden op een dag wel erg veel.quote:Op zaterdag 20 april 2019 21:08 schreef Sjemmert het volgende:
[..]
Die fast chargers vind je nog alleen langs de snelweg zeker ? Ik zie dat er in heel Nederland maar iets meer dan 1000 van die fast chargers zijn.
In Nederland zijn er 20 supercharge locaties. En dat is voor de Tesla’s die in Nederland rondrijden gewoon voldoende.quote:Op zaterdag 20 april 2019 21:08 schreef Sjemmert het volgende:
[..]
Die fast chargers vind je nog alleen langs de snelweg zeker ? Ik zie dat er in heel Nederland maar iets meer dan 1000 van die fast chargers zijn.
Daar kun je het niet mee eens zijn, maar dat klopt wel.quote:Op zaterdag 20 april 2019 06:56 schreef VEM2012 het volgende:
Niet de zaak omdraaien. Iemand beweerde dat de doorsnee automobilist niets geeft om vermogen. Daar was ik het niet meer eens.
Nee, hoor. Dat geldt voor de 100D, niet voor de 75D. Volgens Tesla dan.quote:
Leuk verzonnen.quote:Een handgeschakelde V70R zou dat volgens Volvo in net wat minder dan 6 seconden moeten kunnen doen onder de meest ideale omstandigheden, maar uit tests die diverse autobladen gedaan hebben komt een gemiddeld gerealiseerde tijd van 6,4 seconden.
Wat je noemt heeft niks met supercharging te maken maar met hoe Lition batterijen werken.quote:Op zaterdag 20 april 2019 18:01 schreef oldford het volgende:
[..]
Wederom wel erg optimistische cijfers.
Ten eerste wordt de volle capaciteit alleen gebruikt tot de accu zo'n 80% vol is. Daarna gaat het een stuk langzamer. Volgens Tesla zelf duurt het opladen van die laatste 20% langer als de1e 80%.
De nieuwste laders die gaan komen (eind dit jaar misschien) kunnen 250kW laden.
De huidige laders kunnen 135 kW aan, verdeeld over 2 voertuigen met een maximum van 120kW per voertuig.
Dus de laadtijd voor 1000 kilometer is zelfs met de nieuwe laders nog altijd meer dan 1 uur.
Met een oudere lader ben je ruim 2 uur kwijt.
En dan is er ook nog de waarschuwing dat de batterijen terug kunnen lopen als je te vaak bij een supercharger laad. Dat geldt vooral voor de volle ladingen. Er wordt geadviseerd om normaal niet verder te gaan als 80%.
De 100D zit op 4,9.quote:Op zondag 21 april 2019 00:56 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Nee, hoor. Dat geldt voor de 100D, niet voor de 75D. Volgens Tesla dan.
[..]
Leuk verzonnen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |