abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_186292958
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2019 13:20 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

X5, Q7 en GLE zijn alle drie prima geschikt voor het terrein inderdaad.

En je kan bij heel veel auto’s aan de buitenzijde zien welke motorisering erin ligt. Sterker nog, bij alle auto’s op NL kenteken, maar ook gewoon in een oogopslag zie je het vaak.

Had jij geweten als je wel eens buiten kwam... :)
Neemt niet weg dat volgens onderzoek, ongeveer de helft van de nederlandse autos minder dan 100pk heeft. Dus kennelijk is het voor een groot gedeelte van de nederlandse bevolking inderdaad niet zo belangrijk hoeveel pk voorhanden is.

Zelfs in Duitsland ligt het gemiddelde van nieuw gekochte autos op 150ps En in dat artikel geven ze ook aan dat dat vooral is om te compenseren voor het hogere gewicht van de SUV (elke 4e nieuw verkochte auto in duitsland is een SUV).
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2019 13:25 schreef VEM2012 het volgende:
Je koopt een Aygo omdat je geen geld hebt voor een echte auto, niet omdat je die auto wel snel en luxe genoeg vindt.

De SR M3 zit in iets minder dan 6 sec op de 100 en zo’n Kia e niro doet er 8 seconden over. Zeker op de snelweg is de e niro een stuk minder rap dan je zou vermoeden aan die 0-100 tijd, ding rijdt ook niet harder dan 167 km/u.

En wat status betreft: een Kia heeft natuurlijk de status van een zak aardappelen op wielen.
Het is wel duidelijk dat het voor jou heel belangrijk is hoe snel je auto is, maar geef nou maar gewoon toe dat dat niet voor iedereen zo is. En nee, dat is niet alleen maar een kwestie van geld. Sterker nog, in mijn omgeving lijkt er eerder een omgekeerd verband te zijn tussen hoeveel iemand verdient en hoeveel zijn auto kost.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_186292972
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2019 13:17 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Je bent zeker het 14%-bijtelling dieseltijdperk alweer vergeten? De ondergemotoriseerde afgeknepen auto's waren niet aan te slepen, terwijl er van exact dezelfde modellen vaak aanzienlijk krachtigere versies beschikbaar waren die bijna niemand koos.

Slechts een heel beperkt deel van alle automobilisten geeft echt wat om de indrukwekkende acceleraties van een Tesla. Het overgrote deel van de automobilisten vindt het meer dan prima wanneer de 100 binnen 10 tot 12 seconden aangetikt kan worden. En in het A-segement is 14 seconden ook nog acceptabel. Merken die geen spaar-dieseltje in het assortiment hadden, hadden het behoorlijk zwaar.

Tesla gaat met die cijfers de oorlog om marktaandeel niet winnen. Er zijn slechts twee punten waarop Tesla het huidige marktaandeel in Nederland heeft kunnen bereiken:
- Ongekende belastingvoordelen
- Grotere range dan alle concurrenten die er tot voor kort op de EV-markt waren.

Het range-argument begint steeds meer achterhaald te worden, het belastingvoordeel is er natuurlijk nog wel ten opzichte van BEV maar Tesla is niet meer de enige EV op de markt met grote range.
De Model 3 verkoopt ook ongekend goed in landen waar de belastingvoordelen vrijwel nihil zijn.

En ja, zeker in het begin had de EV belastingvoordelen nodig om te verkopen. Net zoals bij zonnepanelen.
pi_186293070
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2019 13:36 schreef knoopie het volgende:

[..]

Neemt niet weg dat volgens onderzoek, ongeveer de helft van de nederlandse autos minder dan 100pk heeft. Dus kennelijk is het voor een groot gedeelte van de nederlandse bevolking inderdaad niet zo belangrijk hoeveel pk voorhanden is.

Zelfs in Duitsland ligt het gemiddelde van nieuw gekochte autos op 150ps En in dat artikel geven ze ook aan dat dat vooral is om te compenseren voor het hogere gewicht van de SUV (elke 4e nieuw verkochte auto in duitsland is een SUV).
[..]

Het is wel duidelijk dat het voor jou heel belangrijk is hoe snel je auto is, maar geef nou maar gewoon toe dat dat niet voor iedereen zo is. En nee, dat is niet alleen maar een kwestie van geld. Sterker nog, in mijn omgeving lijkt er eerder een omgekeerd verband te zijn tussen hoeveel iemand verdient en hoeveel zijn auto kost.
Auto’s zijn zeker in Nederland kunstmatig enorm duur, waarbij we in Nederland ook nog de zuinige (pk arme) auto’s ontzien. Daardoor worden veel mensen gedwongen te kiezen voor een model waar ze niet voor zouden kiezen als ze voor hetzelfde geld meer kunnen krijgen.

En dat is wel waar we het over hadden: voor hetzelfde geld veel meer waar.

Daarnaast heb je ook nog heel veel autootjes die nauwelijks het dorp uitkomen, waar moeder de vrouw in rijdt.

Zou je 99 pk in een Aygo leggen is zo’n Aygo trouwens nog steeds rap, maar dat terzijde. ;)

BTW: rare omgeving waar de bijstandsgerechtigden Range Rovers rijden en de miljonairs een Aygo. Hier in het dorp is dat wel exact andersom. :)
pi_186297749
quote:
1s.gif Op donderdag 18 april 2019 13:45 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Auto’s zijn zeker in Nederland kunstmatig enorm duur, waarbij we in Nederland ook nog de zuinige (pk arme) auto’s ontzien. Daardoor worden veel mensen gedwongen te kiezen voor een model waar ze niet voor zouden kiezen als ze voor hetzelfde geld meer kunnen krijgen.

En dat is wel waar we het over hadden: voor hetzelfde geld veel meer waar.
Als „veel meer waar” is gedefinieerd als meer snelheid en meer range, dan heb je helemaal gelijk.
Maar dat is nu juist het punt! Zodra iemand niet die range nodig heeft, bijvoorbeeld omdat het een tweede auto is, dan is het niet “meer waar voor je geld”. Dan is hij gewoon onnodig duur door iets waar je nooit gebruik van maakt. Bij snelheid is dat natuurlijk nog veel subjectiever, want dat heeft niemand echt nodig.

En het is natuurlijk tamelijk utopisch om te denken dat mensen objectief of pragmatisch zijn bij het kopen van een auto (of welk product dan ook).

quote:
Daarnaast heb je ook nog heel veel autootjes die nauwelijks het dorp uitkomen, waar moeder de vrouw in rijdt.

Zou je 99 pk in een Aygo leggen is zo’n Aygo trouwens nog steeds rap, maar dat terzijde. ;)
Drie van de vier nu beschikbare aygo modellen hebben meer dan 100pk.
quote:
BTW: rare omgeving waar de bijstandsgerechtigden Range Rovers rijden en de miljonairs een Aygo. Hier in het dorp is dat wel exact andersom. :)
Ik ken daadwerkelijk een miljonair met een Volvo 960. Mijn leidinggevende heeft een Opel Astra van 10 jaar oud, zijn leidinggevende zelfs een Citroën c2. De ingenieurs in mijn team hebben duurdere autos, en de groepsleiders in de productie rijden zelfs ford mustang en BMW x5 e.d. Die laatsten zijn ook wel van die figuren die over “karakter” en “imago” praten als het over autos gaat. Hogerop gebruiken ze het vooral om van a naar b te komen. Dus ja, in mijn omgeving is het eerder omgekeerd.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_186298028
Rij eens door de Gooise villawijken. Zeker, je vindt er veel automobiele pracht en praal. Maar er staan ook vele auto's van 10+ jaar oud op de opritten.

En wat er aan pracht en praal staat, is lang niet altijd bloedsnel.
pi_186298034
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2019 19:33 schreef knoopie het volgende:

[..]

Als „veel meer waar” is gedefinieerd als meer snelheid en meer range, dan heb je helemaal gelijk.
Maar dat is nu juist het punt! Zodra iemand niet die range nodig heeft, bijvoorbeeld omdat het een tweede auto is, dan is het niet “meer waar voor je geld”. Dan is hij gewoon onnodig duur door iets waar je nooit gebruik van maakt. Bij snelheid is dat natuurlijk nog veel subjectiever, want dat heeft niemand echt nodig.

En het is natuurlijk tamelijk utopisch om te denken dat mensen objectief of pragmatisch zijn bij het kopen van een auto (of welk product dan ook).
[..]

Drie van de vier nu beschikbare aygo modellen hebben meer dan 100pk.
[..]

Ik ken daadwerkelijk een miljonair met een Volvo 960. Mijn leidinggevende heeft een Opel Astra van 10 jaar oud, zijn leidinggevende zelfs een Citroën c2. De ingenieurs in mijn team hebben duurdere autos, en de groepsleiders in de productie rijden zelfs ford mustang en BMW x5 e.d. Die laatsten zijn ook wel van die figuren die over “karakter” en “imago” praten als het over autos gaat. Hogerop gebruiken ze het vooral om van a naar b te komen. Dus ja, in mijn omgeving is het eerder omgekeerd.
Twee voorbeelden. Ok.

Frits Philips reed ook in een oude Volvo, maar dan heb je het gewoon over uitzonderingen.

Vwb de Aygo: bericht was uit 2015.

Vwb meer waar voor je geld: de Tesla biedt veel meer dan alleen meer range en snelheid.
  donderdag 18 april 2019 @ 21:57:47 #207
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_186301259
quote:
1s.gif Op maandag 15 april 2019 16:39 schreef Ivo1985 het volgende:
Even wat rond geneusd.

Een Model S van 4 jaar oud is toch zomaar een 30-35 mille op afgeschreven. Zo hard schrijft een goed uitgeruste Auris Hybrid niet af.

Misschien schrijft Tesla in procenten relatief weinig af, maar in keiharde euro's ligt het toch wat anders.
Ga je nu de afschrijving van een luxe e segment S vergelijken met een middenklasse C segment Toyota ?

Als je dan toch een vergelijk wilt maken doe dat dan tussen de S en de Audi A7.
Ik ben benieuwd naar je bevindingen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Revolution-NL op 18-04-2019 22:43:46 ]
pi_186302128
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2019 21:57 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Ga je nu de afschrijving van een luxe e segment S vergelijken met een middenklasse C segment Toyota ?

Als je dan toch een vergelijk wilt maken doe dat dan tussen de S en de Audi 7.
Ik ben benieuwd naar je bevindingen.
Die gast praat het hele topic al poep.
Facts don't care about your feelings
pi_186305109
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2019 21:57 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Ga je nu de afschrijving van een luxe e segment S vergelijken met een middenklasse C segment Toyota ?

Als je dan toch een vergelijk wilt maken doe dat dan tussen de S en de Audi A7.
Ik ben benieuwd naar je bevindingen.
Ga je nu een auto uit een segment wat waarin de meeste mensen zonder enorme belastingvoordelen nooit zou kopen of leasen, vergelijken met een auto die door de belastingvoordelen wel binnen bereik ligt?

Wat heeft dat voor zin?
pi_186305114
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2019 22:33 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Die gast praat het hele topic al poep.
Vervelend joh, als je kritiek niet inhoudelijk kunt weerleggen en je dan maar als een klein kind gaat gedragen.
pi_186306078
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2019 07:43 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Ga je nu een auto uit een segment wat waarin de meeste mensen zonder enorme belastingvoordelen nooit zou kopen of leasen, vergelijken met een auto die door de belastingvoordelen wel binnen bereik ligt?

Wat heeft dat voor zin?
Sorry, maar in tegenstelling tot wat jij denkt zijn er genoeg mensen die een auto in het segment van de A7 af zullen wegen aan een Model S.

Daarnaast is restwaarde voor iemand die leased totaal niet van belang, wel?
pi_186306146
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2019 07:44 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Vervelend joh, als je kritiek niet inhoudelijk kunt weerleggen en je dan maar als een klein kind gaat gedragen.
:') tja ik kan ook 1985 in m'n username zetten en dan doen alsof ik volwassen ben. Zoals ik al eerder in aangaf kocht ik mijn Tesla voor ¤86.500 en verkocht voor ¤64.000 na 2.5 jaar. Dat lijkt me niet heel slecht. Vergelijken met een Auris Hybrid slaat echt nergens op. Vergelijk het dan op z'n minst met een A6 of een 5-serie en dan zit je volgens mij niet op hele andere bedragen. Als het al niet erger is.

Op zich is het logisch ook want je kan een elektromotor veel minder aftrappen, je hebt 8 jaar garantie op de aandrijflijn en accu (tov 2 jaar bij een Audi??) en 4 jaar op de rest. Ook zaten er nog wat regelingen op oudere Tesla's die gunstig waren, onbeperkt superchargen en nog een aantal jaar het oude bijtellingstarief. Dus nogmaals, je praat poep. Er is nergens bewijs dat Tesla's absurd veel afschrijven.
Facts don't care about your feelings
pi_186309603
Maar even wat anders, is die Model 3 SR al ergens in operational lease te krijgen? Zie bij de bekende alleen nog long range en performance.
Facts don't care about your feelings
pi_186310567
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2019 13:35 schreef YoshiBignose het volgende:
Maar even wat anders, is die Model 3 SR al ergens in operational lease te krijgen? Zie bij de bekende alleen nog long range en performance.
lease plan heeft ze ass we speak
pi_186311093
Ik had er vanmorgen 1 achter mij rijden, maar ik blijf die voorkant maar een vissenkop vinden. En van achteren lijkt het wel een Chinees model.
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
pi_186312229
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2019 14:37 schreef Tailless het volgende:

[..]

lease plan heeft ze ass we speak
Oh ja ¤670 ex. btw voor 60mnd/30.000 km. Had iets goedkoper verwacht om eerlijk te zijn... alhoewel een Ioniq met die km's is ¤492. Dan had ik het wel geweten >:)
Facts don't care about your feelings
pi_186312883
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2019 16:28 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Oh ja ¤670 ex. btw voor 60mnd/30.000 km. Had iets goedkoper verwacht om eerlijk te zijn... alhoewel een Ioniq met die km's is ¤492. Dan had ik het wel geweten >:)
Voor de AWD Dual Motor vragen ze 800 bij 60mnd/30.000.

Je kan veel beter via Tesla financial lease nemen. Tesla regelt de mobiliteit toch al standaard en bijna 300 euro per maand extra voor operational is bij de Model 3 gewoon idioot veel geld.
pi_186313085
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2019 17:15 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Voor de AWD Dual Motor vragen ze 800 bij 60mnd/30.000.

Je kan veel beter via Tesla financial lease nemen. Tesla regelt de mobiliteit toch al standaard en bijna 300 euro per maand extra voor operational is bij de Model 3 gewoon idioot veel geld.
is dat zo?
pi_186313090
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 april 2019 17:27 schreef Tailless het volgende:

[..]

is dat zo?
Wat precies? ;)
pi_186313240
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2019 17:15 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Voor de AWD Dual Motor vragen ze 800 bij 60mnd/30.000.

Je kan veel beter via Tesla financial lease nemen. Tesla regelt de mobiliteit toch al standaard en bijna 300 euro per maand extra voor operational is bij de Model 3 gewoon idioot veel geld.
Wat bedoel je met mobiliteit? Je hebt dan toch alsnog kosten voor verzekering en onderhoud apart?
Facts don't care about your feelings
pi_186313268
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2019 17:28 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Wat precies? ;)
Dat tesla bij een financial lease de mobiliteit verzorgt?
pi_186313498
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2019 17:38 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Wat bedoel je met mobiliteit? Je hebt dan toch alsnog kosten voor verzekering en onderhoud apart?
Verzekering moet je idd betalen, ongeveer 70 euro als je geen brokkenpiloot bent. Onderhoud is verwaarloosbaar. Bandjes af en toe. Vind ik geen 300 euro waard.

En ja, ik weet dat er ook nog wegenbelasting bijkomt vanaf 2021.
pi_186313529
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 april 2019 17:39 schreef Tailless het volgende:

[..]

Dat tesla bij een financial lease de mobiliteit verzorgt?
Bij iedere Tesla krijg je gewoon een leenauto. Onderweg een probleem, krijg je een huurauto.

Ik snap dat operational best voordelen kent, maar ik vind het verschil gewoon te groot.
pi_186313630
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2019 17:56 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Verzekering moet je idd betalen, ongeveer 70 euro als je geen brokkenpiloot bent. Onderhoud is verwaarloosbaar. Bandjes af en toe. Vind ik geen 300 euro waard.

En ja, ik weet dat er ook nog wegenbelasting bijkomt vanaf 2021.
ik als nog 23 jarige kan geen verzekering afsluiten van 70 euro per maand
pi_186313637
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2019 17:58 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Bij iedere Tesla krijg je gewoon een leenauto. Onderweg een probleem, krijg je een huurauto.

Ik snap dat operational best voordelen kent, maar ik vind het verschil gewoon te groot.
bron?
pi_186314062
Volgens mij is financial lease niet duidelijk bij sommige.
pi_186314382
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2019 17:56 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Verzekering moet je idd betalen, ongeveer 70 euro als je geen brokkenpiloot bent. Onderhoud is verwaarloosbaar. Bandjes af en toe. Vind ik geen 300 euro waard.

Ja maar er zit natuurlijk ook nog het stukje restwaarde in. Operational lease lever je weer in aan het eind van de looptijd, bij financial hou je de auto of verkoop je het. Ik ben zelf uiteindelijk ook voor financial gegaan maar ik kan ook begrijpen waarom je operational zou nemen (weinig schadevrije jaren, niet zuinig met auto's omgaan, geen risico's of schommelingen in je liquiditeit etc.).

quote:
1s.gif Op vrijdag 19 april 2019 18:04 schreef Tailless het volgende:

[..]

bron?
Dat was bij m'n S in ieder geval wel het geval. Bij onderhoud of reparaties stond er altijd een andere Tesla klaar die je dan mocht lenen. In het geval dat m'n motor onderweg stuk ging mocht ik een 5-serie huren en werd dat vergoed (taxi kosten ook). Op zich ook wel logisch.

quote:
1s.gif Op vrijdag 19 april 2019 18:34 schreef Tailless het volgende:
Volgens mij is financial lease niet duidelijk bij sommige.
Bij jezelf? :')

Operational = auto huren voor een bepaalde periode. Vaste maandelijkse kosten, alles inbegrepen. Teruggeven bij einde periode.
Financial = krediet nemen om een auto te kopen. Alle kosten zijn voor jezelf (verzekering, onderhoud, wegenbelasting etc.), je lost alleen maandelijks het krediet af en eind van looptijd is de auto van jou.

Bij brandstofauto's zou ik zeggen, ga je zuinig met je auto om neem financial en als je houdt van een auto aftrappen neem operational. Auto's met een goede restwaarde kun je ook beter financial lease nemen (maar goed dat weten de leasemaatschappijen ook wel).
Facts don't care about your feelings
pi_186314428
De meeste werkgevers zitten alleen niet te wachten op finlease.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Friedman on Donahue
pi_186314701
quote:
12s.gif Op vrijdag 19 april 2019 19:01 schreef nostra het volgende:
De meeste werkgevers zitten alleen niet te wachten op finlease.
Dit.
pi_186315714
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 april 2019 19:18 schreef Tailless het volgende:

[..]

Dit.
:')
Facts don't care about your feelings
pi_186319703
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 april 2019 18:04 schreef Tailless het volgende:

[..]

ik als nog 23 jarige kan geen verzekering afsluiten van 70 euro per maand
Nee, dat snap ik. Ik doel ook meer op ondernemers. Die zijn meestal wat ouder. Niet allemaal natuurlijk.
pi_186319715
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 april 2019 18:04 schreef Tailless het volgende:

[..]

bron?
Ik rij al 5 jaar Tesla.
pi_186319745
quote:
12s.gif Op vrijdag 19 april 2019 19:01 schreef nostra het volgende:
De meeste werkgevers zitten alleen niet te wachten op finlease.
Bron?
  zaterdag 20 april 2019 @ 00:09:15 #234
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_186320532
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2019 13:25 schreef VEM2012 het volgende:

Je koopt een Aygo omdat je geen geld hebt voor een echte auto,
Je koopt een Aygo because you dont give a shit. Jouw aanname dat iedereen kiest voor pk's is bullshit.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  zaterdag 20 april 2019 @ 00:12:01 #235
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_186320585
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2019 13:29 schreef VEM2012 het volgende:

In die Tesla zat dus een volwassene die het verkeer en circuit niet door elkaar haalt en dus ook geen moment bezig is geweest om sneller te zijn dan jij. Want iedere idioot is in een Model X makkelijk sneller dan wie dan ook in een V70R in rechte lijn.
Ach, strookt de realiteit weer eens niet met jouw denkbeeldige wereld? Vervelend voor je. :)

Een X 75D heeft 6.2 seconden nodig van 0-100, een V70R MY 2006 minder.

[ Bericht 2% gewijzigd door Captain_Jack_Sparrow op 20-04-2019 00:33:33 ]
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  zaterdag 20 april 2019 @ 00:50:49 #236
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_186321325
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2019 19:33 schreef knoopie het volgende:

Drie van de vier nu beschikbare aygo modellen hebben meer dan 100pk.
Hoe kom je aan die info? Volgens mij hebben alle Aygo's de 1.0 VVT met 72 pk.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_186323046
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2019 00:09 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Je koopt een Aygo because you dont give a shit. Jouw aanname dat iedereen kiest voor pk's is bullshit.
Niet de zaak omdraaien. Iemand beweerde dat de doorsnee automobilist niets geeft om vermogen. Daar was ik het niet meer eens. Dat is iets heel anders dan dat ik beweer dat iedereen kiest voor vermogen als dat financieel kan.

Er zijn trouwens legio goede redenen om geen Aygo te willen buiten vermogen om. Die auto verkoopt op basis van prijs en niets anders.
pi_186323084
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2019 00:12 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Ach, strookt de realiteit weer eens niet met jouw denkbeeldige wereld? Vervelend voor je. :)

Een X 75D heeft 6.2 seconden nodig van 0-100, een V70R MY 2006 minder.
MX 75D heeft aan 5,2 seconden genoeg en haalt dat keer op keer, aangezien je alleen maar het pedaal tegen de grond aan moet drukken.

Een handgeschakelde V70R zou dat volgens Volvo in net wat minder dan 6 seconden moeten kunnen doen onder de meest ideale omstandigheden, maar uit tests die diverse autobladen gedaan hebben komt een gemiddeld gerealiseerde tijd van 6,4 seconden.

Feiten.
pi_186323606
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2019 23:38 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Bron?
Die werkgevers. Financial lease is eigenlijk alleen een gangbare optie voor eenpitters. Voor de rest komt er teveel administratieve en operationele rompslomp bij het wagenpark in eigen beheer houden kijken, is het risico en de onzekerheid te hoog, past het slecht binnen een beloningshuis en is het ruk voor je balansverhoudingen en dus je positie naar de bank.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Friedman on Donahue
pi_186324113
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2019 07:08 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

MX 75D heeft aan 5,2 seconden genoeg en haalt dat keer op keer, aangezien je alleen maar het pedaal tegen de grond aan moet drukken.

Een handgeschakelde V70R zou dat volgens Volvo in net wat minder dan 6 seconden moeten kunnen doen onder de meest ideale omstandigheden, maar uit tests die diverse autobladen gedaan hebben komt een gemiddeld gerealiseerde tijd van 6,4 seconden.

Feiten.
Je kan het hem 100x uitleggen maar hij is niet zo goed met cijfers. En hij denkt ook dat die oude verrotte pk's in z'n Volvo er nog allemaal zijn omdat hij een keer een Model X er uit heeft gereden die waarschijnlijk het pedaal half had ingedrukt.
Facts don't care about your feelings
pi_186324536
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 april 2019 08:37 schreef nostra het volgende:

[..]

Die werkgevers. Financial lease is eigenlijk alleen een gangbare optie voor eenpitters. Voor de rest komt er teveel administratieve en operationele rompslomp bij het wagenpark in eigen beheer houden kijken, is het risico en de onzekerheid te hoog, past het slecht binnen een beloningshuis en is het ruk voor je balansverhoudingen en dus je positie naar de bank.
Lekker specifiek weer: die werkgevers.

Ik ben werkgever. Mijn beslissingen neem ik op basis van ratio en niet op basis van ‘operational lease is beter, ongeacht de kosten’.

Zoals al gezegd doelde ik meer op de zzp-er. Want het klopt op zich wel dat veel bedrijven te weinig nadenken en teveel doen wat gebruikelijk is.
pi_186325062
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2019 10:05 schreef VEM2012 het volgende:
Ik ben werkgever. Mijn beslissingen neem ik op basis van ratio en niet op basis van ‘operational lease is beter, ongeacht de kosten’.
De argumenten die ik noemde en voor veel ondernemers de doorslag geven naar operational lease (of tegenwoordig juist nog verder weg van langdurig full operational naar allerlei flexvormen of mobiliteitsvergoedingen) zijn gewoon gebaseerd op ratio.

quote:
Zoals al gezegd doelde ik meer op de zzp-er.
Dan zeg je dus gewoon hetzelfde.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Friedman on Donahue
pi_186325304
quote:
18s.gif Op zaterdag 20 april 2019 10:58 schreef nostra het volgende:

[..]

De argumenten die ik noemde en voor veel ondernemers de doorslag geven naar operational lease (of tegenwoordig juist nog verder weg van langdurig full operational naar allerlei flexvormen of mobiliteitsvergoedingen) zijn gewoon gebaseerd op ratio.
[..]

Dan zeg je dus gewoon hetzelfde.
Nee, ik zei niet hetzelfde.
pi_186325383
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2019 06:56 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Niet de zaak omdraaien. Iemand beweerde dat de doorsnee automobilist niets geeft om vermogen. Daar was ik het niet meer eens. Dat is iets heel anders dan dat ik beweer dat iedereen kiest voor vermogen als dat financieel kan.

Er zijn trouwens legio goede redenen om geen Aygo te willen buiten vermogen om. Die auto verkoopt op basis van prijs en niets anders.
een auto die je 2e handskoopt voor 3k en dan 20k mee rijd en verkoopt voor 3,5k?
Ja een aygo is financieel heel aantrekkelijk. Ook nogal kleiner etc.
pi_186325834
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 april 2019 11:27 schreef Tailless het volgende:

[..]

een auto die je 2e handskoopt voor 3k en dan 20k mee rijd en verkoopt voor 3,5k?
Ja een aygo is financieel heel aantrekkelijk. Ook nogal kleiner etc.
Natuurlijk is een Aygo financieel heel aantrekkelijk. Maar als auto stelt het geen reet voor. Je bent zelf de kreukelzone. Het is een heel kaal voertuig en niet zo snel.

Maar goedkoop. Dat wel. En daarom verkoopt hij goed.
pi_186325856
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2019 12:11 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Natuurlijk is een Aygo financieel heel aantrekkelijk. Maar als auto stelt het geen reet voor. Je bent zelf de kreukelzone. Het is een heel kaal voertuig en niet zo snel.

Maar goedkoop. Dat wel. En daarom verkoopt hij goed.
Ten opzichte van auto's van uit de 90's en eerder zit je in een Aygo best veilig, zeker vergeleken met dooskisten als de Citroen Saxo, Fiat Seicento of Rover 100.
Maar op gewicht verlies je het wel in het huidige verkeer.



[ Bericht 10% gewijzigd door TheFreshPrince op 20-04-2019 12:20:39 ]
pi_186325907
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2019 12:11 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Natuurlijk is een Aygo financieel heel aantrekkelijk. Maar als auto stelt het geen reet voor. Je bent zelf de kreukelzone. Het is een heel kaal voertuig en niet zo snel.

Maar goedkoop. Dat wel. En daarom verkoopt hij goed.
Maar dit is een tesla model 3 topic en een auto vergelijken die zo goedkoop is is niet eerlijk voor deze mooie sedan. Mag wel maar vergelijk de autos dan ook.
  zaterdag 20 april 2019 @ 13:14:05 #248
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_186326396
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2019 12:11 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Natuurlijk is een Aygo financieel heel aantrekkelijk. Maar als auto stelt het geen reet voor. Je bent zelf de kreukelzone. Het is een heel kaal voertuig en niet zo snel.

Maar goedkoop. Dat wel. En daarom verkoopt hij goed.
Je vergeet zuinig erbij te vermelden
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
pi_186326484
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 april 2019 12:19 schreef Tailless het volgende:

[..]

Maar dit is een tesla model 3 topic en een auto vergelijken die zo goedkoop is is niet eerlijk voor deze mooie sedan. Mag wel maar vergelijk de autos dan ook.
Je hebt gelijk.

On topic weer!
pi_186326580
Range is nog steeds om te janken met zo'n ding. En volgens mij zit de accu/batterij techniek al aardig tegen het plafond dus veel beter dan deze matige specs zal het ook niet worden voorlopig.
pi_186326818
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2019 13:28 schreef Sjemmert het volgende:
Range is nog steeds om te janken met zo'n ding. En volgens mij zit de accu/batterij techniek al aardig tegen het plafond dus veel beter dan deze matige specs zal het ook niet worden voorlopig.
Gelukkig heeft een BMW M3 een kortere range. Maar die mensen tanken zeker elke dag?
De range van een tesla Model 3 long range kort noemen is nogal kortzichtig. Zeker aangezien er veel benzine autos zijn met een kortere range.

Waarbij je een EV dagelijks kan opladen zonder dat het je extra tijd kost en een ICE dat niet heeft.
pi_186326939
BMW M3
Verbruik 8,9km per liter (fabrieks)
Tank 63 liter
Is 560 km


Tesla model 3 long range AWD
560 km range(WLTP)

Dit als allebei met fabrieks metingen en klopt WLTP heel erg met de werkelijkheid.
Veel auto’s hebben een range van 500-700km


Nog leuker als je dan gaat kijken wat die afstand je kost.
63l x 1,80= 113,6 euro
75kW * 0,25= 18,75 euro.

[ Bericht 25% gewijzigd door #ANONIEM op 20-04-2019 14:00:40 ]
pi_186327208
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 april 2019 13:51 schreef Tailless het volgende:
BMW M3
Verbruik 8,9km per liter (fabrieks)
Tank 63 liter
Is 560 km


Tesla model 3 long range AWD
560 km range(WLTP)

Dit als allebei met fabrieks metingen en klopt WLTP heel erg met de werkelijkheid.
Veel auto’s hebben een range van 500-700km


Nog leuker als je dan gaat kijken wat die afstand je kost.
63l x 1,80= 113,6 euro
75kW * 0,25= 18,75 euro.
En hoelang moet je dan laden als die leeg is ?
pi_186327222
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2019 14:08 schreef Sjemmert het volgende:

[..]

En hoelang moet je dan laden als die leeg is ?
Snel laden of gewoon traag?
Want traag laden is geen issue want dat doe je toch snachts
pi_186327318
Bedoel als ik werk is die gewoon inpluggen wat 4 sec werk is en daarna is die vol. Dus altijd 500 km range beschikbaar
pi_186327328
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 april 2019 14:09 schreef Tailless het volgende:

[..]

Snel laden of gewoon traag?
Want traag laden is geen issue want dat doe je toch snachts
Als je op de snelweg rijd en het is wat kouder dan kom je nooit aan die 570 hoor trek daar nog maar 100km vanaf. En dan mag je weer gaan laden. Een oude Suzuki alto is minstens 2 keer zo snel in zuid Spanje dan zo'n tesla vermoed ik zomaar.

En dat is dan het beste wat er is ?
pi_186327370
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 april 2019 14:18 schreef Sjemmert het volgende:

[..]

Als je op de snelweg rijd en het is wat kouder dan kom je nooit aan die 570 hoor trek daar nog maar 100km vanaf. En dan mag je weer gaan laden. Een oude Suzuki alto is minstens 2 keer zo snel in zuid Spanje dan zo'n tesla vermoed ik zomaar.

En dat is dan het beste wat er is ?
Dat is wel overdreven. Als ik naar Londen ging was dat ongeveer 650 km. Ik had met de 75 dan ongeveer 300 km range maar je laadt meestal iets eerder al op, dan gaat het ook sneller. Als dat betekent dat je iedere 3 uur even moet laden (zeg ruim 45 minuten) dan is dat niet zo erg toch? Iedere 3 uur even eten en pissen doe je volgens mij normaal ook (met kleine kinderen misschien wel meer), dus echt veel extra verlies heb je niet.

En geloof mij, als je met je Tesla eenmaal aankomt voel je je veel fitter dan met een Alto :P Mede door de auto pilot hoef je op de snelwegen bijna niets te doen.
Facts don't care about your feelings
pi_186327418
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 april 2019 13:51 schreef Tailless het volgende:
Tesla model 3 long range AWD
560 km range(WLTP)
Leuk die range, naar dat is alleen en uitsluitend in de zomer, zolang de airco niet gebruikt wordt.
In de winter - met gebruik van de verwarming - zit je gauw aan gemiddeld 400 kilometer.
Ben je onderweg naar de wintersport op de snelweg dan kom je niet verder dan zo'n 350 kilometer.
In de zomervakantie op de snelweg haal je ook niet veel meer als 450 kilometer.
Zie: https://ev-database.nl/au(...)ong-Range-Dual-Motor
pi_186327459
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2019 14:25 schreef oldford het volgende:

[..]

Leuk die range, naar dat is alleen en uitsluitend in de zomer, zolang de airco niet gebruikt wordt.
In de winter - met gebruik van de verwarming - zit je gauw aan gemiddeld 400 kilometer.
Ben je onderweg naar de wintersport op de snelweg dan kom je niet verder dan zo'n 350 kilometer.
In de zomervakantie op de snelweg haal je ook niet veel meer als 450 kilometer.
Zie: https://ev-database.nl/au(...)ong-Range-Dual-Motor
vergelijk even met een ICE airco kost ongeveer 0,5 liter benzine per uur. Range van een ICE is ook veel lager dan op papier he.
pi_186327655
Ook benzine wagens komen minder ver in de winter.
Maar dan nog steeds als je tijdens eten kan laden is het nooit een probleem en hoevaak ga jij op vakantie met je auto? 1 keer per jaar? Huur dan een andere auto voor die ene dag.
pi_186327751
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 april 2019 14:43 schreef Tailless het volgende:
Ook benzine wagens komen minder ver in de winter.
Maar dan nog steeds als je tijdens eten kan laden is het nooit een probleem en hoevaak ga jij op vakantie met je auto? 1 keer per jaar? Huur dan een andere auto voor die ene dag.
Leuke en aardige excuses maar doe dan niet alsof het geen probleem is van een EV en je wel range hebt. Het is gewoon een feit dat een EV daar nog flink te kort komt ten opzichte van benzine auto's en voorlopig lijkt het er niet op dat dat gauw beter wordt.
pi_186327894
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2019 14:22 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Dat is wel overdreven. Als ik naar Londen ging was dat ongeveer 650 km. Ik had met de 75 dan ongeveer 300 km range maar je laadt meestal iets eerder al op, dan gaat het ook sneller. Als dat betekent dat je iedere 3 uur even moet laden (zeg ruim 45 minuten) dan is dat niet zo erg toch? Iedere 3 uur even eten en pissen doe je volgens mij normaal ook (met kleine kinderen misschien wel meer), dus echt veel extra verlies heb je niet.

En geloof mij, als je met je Tesla eenmaal aankomt voel je je veel fitter dan met een Alto :P Mede door de auto pilot hoef je op de snelwegen bijna niets te doen.
Ik vind 25% langere reisduur behoorlijk anders. Een auto moet je van A naar B brengen en een tesla duurt daar gewoon aanzienlijk langer over wanneer je tussendoor moet laden.
pi_186327898
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2019 14:49 schreef Sjemmert het volgende:

[..]

Leuke en aardige excuses maar doe dan niet alsof het geen probleem is van een EV en je wel range hebt. Het is gewoon een feit dat een EV daar nog flink te kort komt ten opzichte van benzine auto's en voorlopig lijkt het er niet op dat dat gauw beter wordt.
Nou dan draaien we het om.
Ik rijd 250 km op een dag.

Bij mijn M3 tank ik dus om dag.

Dit kost mij 10 a 15!minuten per week.

Bij een model 3 kan ik elke dag mijn auto opladen thuis en dit kost mij 5 seconden per dag elke dat heb ik weer de volle 550 km range.
Dit kost mij 70 seconden per week.

Voor het gemak ben ik dus 5 keer sneller met mijn vervoersmiddel vol te tanken.
pi_186327950
Verder vind ik het heel normaal om elke 2,5 uur even kwartiertje mijn benen te strekken. 250 km kan je in een kwartier snel laden er wel bij krijgen.
pi_186328227
Je kan het bagatelliseren wat je wilt. Je kan ook gewoon eerlijk zijn en erkennen dat het wel degelijk een nadeel is ten opzichte van een benzine auto.
pi_186328295
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2019 15:27 schreef Sjemmert het volgende:
Je kan het bagatelliseren wat je wilt. Je kan ook gewoon eerlijk zijn en erkennen dat het wel degelijk een nadeel is ten opzichte van een benzine auto.
Die situatie die je schetst? Ik vind een half uurtje later op vakantie geen mega groot nadeel. Die tijd bespaar ik dik door niet meer te moeten tanken. Wat voor jou een nadeel is zie ik niet als probleem. Gewoon plannen met laden. Waarin ik benzine nu ook al plan
pi_186328310
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2019 15:27 schreef Sjemmert het volgende:
Je kan het bagatelliseren wat je wilt. Je kan ook gewoon eerlijk zijn en erkennen dat het wel degelijk een nadeel is ten opzichte van een benzine auto.
Ik zie niet in waarom het een nadeel is.

Altijd met volle accu vertrekken, dus zelden hoeven bij te laden is een voordeel.
En met een range van >380km ben je zelfs vanuit Groningen al over de grens bij Luik voor je weer moet laden. Normaal zou ik dan allang even een pauze houden, benzine tanken, broodje eten.

¤0,046 per kilometer aan stroomkosten is ook heel netjes, met mijn benzinevoertuig zit ik op ¤0,14 per km. :)
pi_186328334
En de echte kilometervreters kunnen natuurlijk nog enkele jaren wachten, het lijkt altijd zo'n discussie van "alles of niets".

Als je in de doelgroep van ongeduldige kilometervreters valt, is het misschien (nog) niets voor jou.

Tesla heeft voor volgend jaar (dus ga maar uit van 2021 :') ) al een 600 mile / 965km range auto aangekondigd anderen zullen zeker volgen.

Meer dan 1000km lijkt me tamelijk nutteloos, je sleept dan veel te veel accu mee, dat soort afstanden ineens rijden is ook niet heel gezond voor je jezelf en medeweggebruikers.

Ik zou met 350 tot 400 echte kilometers ruimschoots toe kunnen.
pi_186328355
Trouwens bij de meeste mc Donalds zijn er tesla snellaadstations. Mijn benzine wagen is nooit vol als ik daar eet🍔
pi_186328363
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2019 15:37 schreef MaGNeT het volgende:
En de echte kilometervreters kunnen natuurlijk nog enkele jaren wachten, het lijkt altijd zo'n discussie van "alles of niets".

Als je in de doelgroep van ongeduldige kilometervreters valt, is het misschien (nog) niets voor jou.

Tesla heeft voor volgend jaar (dus ga maar uit van 2021 :') ) al een 600 mile / 965km range auto aangekondigd anderen zullen zeker volgen.

40k per jaar wat voor ritjes rijden die mensen dan? Ben echt benieuwd
pi_186328369
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 april 2019 15:41 schreef Tailless het volgende:

[..]

40k per jaar wat voor ritjes rijden die mensen dan? Ben echt benieuwd
Dat is gemiddeld ook maar ~150km per werkdag.
pi_186328400
Dat jullie het niet willen zien maakt niet dat het niet zo is. Ik zal niet ontkennen dat een EV ook voordelen kan hebben ten opzichte van benzine auto's. Ik vind het alleen wel vrij grappig om te zien hoe de voordelen inmens geprezen worden maar de nadelen een beetje genegeerd of gebagatelliseerd worden.
pi_186328407
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2019 15:45 schreef Sjemmert het volgende:
Dat jullie het niet willen zien maakt niet dat het niet zo is. Ik zal niet ontkennen dat een EV ook voordelen kan hebben ten opzichte van benzine auto's. Ik vind het alleen wel vrij grappig om te zien hoe de voordelen inmens geprezen worden maar de nadelen een beetje genegeerd of gebagatelliseerd worden.
Welke range zou voor jou voldoende zijn?
pi_186328578
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2019 15:46 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Welke range zou voor jou voldoende zijn?
Wat jij hierboven noemde klinkt al een stuk beter. Dat zou ik persoonlijk acceptabel vinden als je dat werkelijk kan halen. Ik vraag me alleen af wat dat dan gaat wegen. En ik vraag me af hoe lang het duurt om zo'n accu weer te vullen met snel laden (ik heb eerlijk geen idee).
pi_186328651
Laadtijd volgens Tesla voor de model 3: 270 kilometer in 30 minuten.
https://www.tesla.com/nl_NL/model3
pi_186328652
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2019 16:04 schreef Sjemmert het volgende:

[..]

Wat jij hierboven noemde klinkt al een stuk beter. Dat zou ik persoonlijk acceptabel vinden als je dat werkelijk kan halen. Ik vraag me alleen af wat dat dan gaat wegen. En ik vraag me af hoe lang het duurt om zo'n accu weer te vullen met snel laden (ik heb eerlijk geen idee).
Dat hangt af van de laadstroom.

Een accu om 1000km te halen, zal een capaciteit van zo'n 200kWh moeten hebben.

Tesla kan met z'n nieuwe supercharger 350kW laden (watergekoelde kabels :D ), dus zou je die in 35 minuten vol hebben maar dan ga je er vanuit dat hij helemaal leeg is en dat je direct nog eens 1000km af te leggen hebt.

Thuis laden zal uiteraard een stuk langer duren aangezien je daar op 3-fasen met zo'n 11kW kan laden.
pi_186328736
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2019 16:10 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Dat hangt af van de laadstroom.

Een accu om 1000km te halen, zal een capaciteit van zo'n 200kWh moeten hebben.

Tesla kan met z'n nieuwe supercharger 350kW laden, dus zou je die in 35 minuten vol hebben maar dan ga je er vanuit dat hij helemaal leeg is en dat je direct nog eens 1000km af te leggen hebt.

Thuis laden zal uiteraard een stuk langer duren aangezien je daar op 3-fasen met zo'n 11kW kan laden.
Hmm oke met supercharger 3 kwartier laden per 1000km zou ik mee kunnen leven dat is imo acceptabel. 18 uur laden (thuis) voor een volle lading vind ik dan wel weer te lang.

Maar wat gaat het wegen ? 1000kg accu ?
pi_186328852
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 april 2019 16:15 schreef Sjemmert het volgende:

[..]

Hmm oke met supercharger 3 kwartier laden per 1000km zou ik mee kunnen leven dat is imo acceptabel. 18 uur laden (thuis) voor een volle lading vind ik dan wel weer te lang.

Maar wat gaat het wegen ? 1000kg accu ?
Hangt af van de energiedichtheid, nog geen info over gezien.
pi_186328887
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2019 16:24 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Hangt af van de energiedichtheid, nog geen info over gezien.
Worden daar nog een beetje stappen gemaakt dan ?
pi_186328990
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2019 16:26 schreef Sjemmert het volgende:

[..]

Worden daar nog een beetje stappen gemaakt dan ?
Gemiddeld een verdubbeling in capaciteit iedere 10 jaar.

De overstap van 18650 naar 21700 cellen helpt ook nog zo'n 15%.
Daarnaast productieproces naar (NCA) Nickel Cobalt Aluminium cathode.
Het voltage per cel kan misschien ook omhoog naar zo'n 5 volt.
Allemaal kleine verbeteringen en mogelijk een zwaarder accupakket.

En het kan daarnaast natuurlijk ook zijn dat ze nog iets meer kilometers uit een kWh weten te persen.
pi_186330392
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2019 16:10 schreef MaGNeT het volgende:
Tesla kan met z'n nieuwe supercharger 350kW laden (watergekoelde kabels :D ), dus zou je die in 35 minuten vol hebben maar dan ga je er vanuit dat hij helemaal leeg is en dat je direct nog eens 1000km af te leggen hebt.
Wederom wel erg optimistische cijfers.
Ten eerste wordt de volle capaciteit alleen gebruikt tot de accu zo'n 80% vol is. Daarna gaat het een stuk langzamer. Volgens Tesla zelf duurt het opladen van die laatste 20% langer als de1e 80%.
De nieuwste laders die gaan komen (eind dit jaar misschien) kunnen 250kW laden.
De huidige laders kunnen 135 kW aan, verdeeld over 2 voertuigen met een maximum van 120kW per voertuig.
Dus de laadtijd voor 1000 kilometer is zelfs met de nieuwe laders nog altijd meer dan 1 uur.
Met een oudere lader ben je ruim 2 uur kwijt.

En dan is er ook nog de waarschuwing dat de batterijen terug kunnen lopen als je te vaak bij een supercharger laad. Dat geldt vooral voor de volle ladingen. Er wordt geadviseerd om normaal niet verder te gaan als 80%.
pi_186330516
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2019 18:01 schreef oldford het volgende:

[..]

Wederom wel erg optimistische cijfers.
Ten eerste wordt de volle capaciteit alleen gebruikt tot de accu zo'n 80% vol is. Daarna gaat het een stuk langzamer. Volgens Tesla zelf duurt het opladen van die laatste 20% langer als de1e 80%.
De nieuwste laders die gaan komen (eind dit jaar misschien) kunnen 250kW laden.
De huidige laders kunnen 135 kW aan, verdeeld over 2 voertuigen met een maximum van 120kW per voertuig.
Dus de laadtijd voor 1000 kilometer is zelfs met de nieuwe laders nog altijd meer dan 1 uur.
Met een oudere lader ben je ruim 2 uur kwijt.

En dan is er ook nog de waarschuwing dat de batterijen terug kunnen lopen als je te vaak bij een supercharger laad. Dat geldt vooral voor de volle ladingen. Er wordt geadviseerd om normaal niet verder te gaan als 80%.
Die 350kW lader is blijkbaar van Porsche, dat krijg je als je dingen niet opzoekt :P

En het klopt, het eerste deel van het laden gaat sneller dan de laatste 15-20%.

Is ook een goede reden om tot 80% te laden en dan weer te rijden, met een range van 1000km kan je dan weer zo'n 800km vooruit.

Afijn, dan ben je ook binnen drie kwartier weer onderweg ;)
pi_186331017
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2019 13:28 schreef Sjemmert het volgende:
Range is nog steeds om te janken met zo'n ding. En volgens mij zit de accu/batterij techniek al aardig tegen het plafond dus veel beter dan deze matige specs zal het ook niet worden voorlopig.
500 km is zat. Veel benzineauto’s komen nauwelijks verder op een tank.

Echt gelul dit.
pi_186331090
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 april 2019 14:18 schreef Sjemmert het volgende:

[..]

Als je op de snelweg rijd en het is wat kouder dan kom je nooit aan die 570 hoor trek daar nog maar 100km vanaf. En dan mag je weer gaan laden. Een oude Suzuki alto is minstens 2 keer zo snel in zuid Spanje dan zo'n tesla vermoed ik zomaar.

En dat is dan het beste wat er is ?
Vanaf tweede helft dit jaar is het nog maar een kwartier snelladen. Zo’n Suzuki Alto heeft een kleine tank en op de snelweg zal die ook ongeveer om de 500 km moeten stoppen. Inclusief afrekenen win je dan per tankbeurt misschien 5 minuten, tenzij het druk is aan de pomp, dan verlies je tijd.

En in een Tesla kom je uitgerust aan en met de Suzuki kun je meteen in Zuid Spanje naar de chiropractor.
pi_186331161
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2019 14:25 schreef oldford het volgende:

[..]

Leuk die range, naar dat is alleen en uitsluitend in de zomer, zolang de airco niet gebruikt wordt.
In de winter - met gebruik van de verwarming - zit je gauw aan gemiddeld 400 kilometer.
Ben je onderweg naar de wintersport op de snelweg dan kom je niet verder dan zo'n 350 kilometer.
In de zomervakantie op de snelweg haal je ook niet veel meer als 450 kilometer.
Zie: https://ev-database.nl/au(...)ong-Range-Dual-Motor
Ook met airco aan haal je 500 km makkelijk.

Onderweg naar de wintersport 350 km klopt wel. Twee stops. lunch en diner. In beide gevallen zit de auto weer vol zonder extra te hoeven wachten.

Zonder enige kennis van zaken lullen kan iedereen.

Ps

Bij wintersport ben je ong 9 uur onderweg. Stel ICE twee stops met eten, M3 3 stops, waarvan twee met eten.

Extra stop kost 15 min, plus 5 af en op snelweg. Twee stops met eten kost de M3 geen extra tijd, maar de ICE moet dan wel tanken, twee keer 10 min incl afrekenen, uitgaande van niet al te druk.

Kortom: naar de wintersport is een M3 voor iemand die normaal rijdt al net zo snel.

Ten opzichte van iemand die midden in de nacht met 200-250 km/u gemiddeld naar Italië dendert verlies je tijd. Maar eigenlijk nog niet eens zo heel veel hoor. Grote stukken kun je niets harder, want limieten.

Geloof me, ik heb beide opties gedaan. En de optie loeihard midden in de nacht is slechts voor een enkeling.

[ Bericht 23% gewijzigd door VEM2012 op 20-04-2019 19:13:17 ]
pi_186331221
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2019 16:10 schreef oldford het volgende:
Laadtijd volgens Tesla voor de model 3: 270 kilometer in 30 minuten.
https://www.tesla.com/nl_NL/model3
V3 gaat dubbel zo snel. Overigens haal je nu al 750 km/uur aan laadsnelheid met de Model 3. Dat wordt dus 1500! Vanaf 50% neemt dat wel af overigens.
pi_186331697
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2019 18:42 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Vanaf tweede helft dit jaar is het nog maar een kwartier snelladen. Zo’n Suzuki Alto heeft een kleine tank en op de snelweg zal die ook ongeveer om de 500 km moeten stoppen. Inclusief afrekenen win je dan per tankbeurt misschien 5 minuten, tenzij het druk is aan de pomp, dan verlies je tijd.

En in een Tesla kom je uitgerust aan en met de Suzuki kun je meteen in Zuid Spanje naar de chiropractor.
En als het druk is bij de chargers ? Ik weet niet hoeveel van die dingen er staan bij een tankstation maar als er 1 of 2 voor je staan sta je al gauw een lange tijd te wachten. Bij een pomp gaat dat veel sneller.
pi_186331860
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 april 2019 19:17 schreef Sjemmert het volgende:

[..]

En als het druk is bij de chargers ? Ik weet niet hoeveel van die dingen er staan bij een tankstation maar als er 1 of 2 voor je staan sta je al gauw een lange tijd te wachten. Bij een pomp gaat dat veel sneller.
Nog nooit meegemaakt dat ik onderweg op een supercharger moest wachten.
pi_186332336
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2019 18:46 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Ook met airco aan haal je 500 km makkelijk.

Onderweg naar de wintersport 350 km klopt wel. Twee stops. lunch en diner. In beide gevallen zit de auto weer vol zonder extra te hoeven wachten.

Zonder enige kennis van zaken lullen kan iedereen.
Dan moet je natuurlijk wel ski’s huren te plekke, of met zijn tweeën gaan skiën. Want tesla is vergeten om een skiluik in de achterbank te maken. Geen idee waarom ze op zoiets onnozels besparen. Ski’s op het dak veroorzaken ongeveer 10 tot 15% minder range, volgens Amerikaanse gebruikers op het internet. Bij Duitse autobahnsnelheden zal dat helaas nog meer impact hebben dan bij de snelheden die ze in de VS mogen rijden. Juist omdat de tesla zonder zo aerodynamisch is, is de impact van skis (of een fiets) op het dak serieus.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_186332741
Maar eigenlijk is dat gedoe over het bereik natuurlijk voor 90% van de Nederlanders maar twee keer per jaar relevant. Hoeveel mensen rijden er daadwerkelijk dagelijks meer dan de range van bijvoorbeeld een i3 of een leaf? Gemiddeld genomen rijdt een Nederlandse auto maar 13.000km per jaar. Dat is als je het over 47 weken en vijf werkdagen rekent maar 55km per dag! Dat haal je zelfs nog met de EV met het kleinste bereik die momenteel te koop is. En financieel houd je dan zo veel over, dat je voor de vakanties een grote station diesel kan huren en nog steeds goedkoper uit zijn.

Ik kook tenslotte ook niet elke avond mijn eten in een pan van vijftien liter, alleen maar omdat ik twee keer per jaar mijn hele familie op bezoek heb en dan die grote pan nodig heb? Waarom zou ik dan elke dag 500km bereik meeslepen terwijl ik met 100km meestal ook uit kom?
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_186333210
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2019 19:25 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Nog nooit meegemaakt dat ik onderweg op een supercharger moest wachten.
Nog niet maar als straks meer mensen elektrisch gaan rijden ga je dat misschien wel krijgen ?

Ik kan me voorstellen dat wanneer iedereen over op een EV moet tankstations zullen veranderen in gigantische parkeerplaatsen ?

Als elke auto die nu snel even tankt en dan door rijd straks een tijd stil moet staan om te laden zal het snel vol raken denk ik.

Hoewel mensen dan wss wel minder vaak langs een tankstation moeten omdat ze thuis natuurlijk ook kunnen laden.
pi_186333781
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2019 19:47 schreef knoopie het volgende:

[..]

Dan moet je natuurlijk wel ski’s huren te plekke, of met zijn tweeën gaan skiën. Want tesla is vergeten om een skiluik in de achterbank te maken. Geen idee waarom ze op zoiets onnozels besparen. Ski’s op het dak veroorzaken ongeveer 10 tot 15% minder range, volgens Amerikaanse gebruikers op het internet. Bij Duitse autobahnsnelheden zal dat helaas nog meer impact hebben dan bij de snelheden die ze in de VS mogen rijden. Juist omdat de tesla zonder zo aerodynamisch is, is de impact van skis (of een fiets) op het dak serieus.
Zelfs de GS (180 cm) past gewoon in de Model S met twee kinderen achterin. Ik heb zelf altijd drie paar ski’s bij me en dan ook nog voor de rest.

Past prima.
pi_186333834
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 april 2019 20:22 schreef Sjemmert het volgende:

[..]

Nog niet maar als straks meer mensen elektrisch gaan rijden ga je dat misschien wel krijgen ?

Ik kan me voorstellen dat wanneer iedereen over op een EV moet tankstations zullen veranderen in gigantische parkeerplaatsen ?

Als elke auto die nu snel even tankt en dan door rijd straks een tijd stil moet staan om te laden zal het snel vol raken denk ik.

Hoewel mensen dan wss wel minder vaak langs een tankstation moeten omdat ze thuis natuurlijk ook kunnen laden.
Ze bouwen laders in enorm tempo bij en laden gaat steeds sneller.
pi_186334635
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2019 20:41 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Ze bouwen laders in enorm tempo bij en laden gaat steeds sneller.
Die fast chargers vind je nog alleen langs de snelweg zeker ? Ik zie dat er in heel Nederland maar iets meer dan 1000 van die fast chargers zijn.
pi_186334782
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2019 21:08 schreef Sjemmert het volgende:

[..]

Die fast chargers vind je nog alleen langs de snelweg zeker ? Ik zie dat er in heel Nederland maar iets meer dan 1000 van die fast chargers zijn.
Die dingen heb je ook alleen nodig voor snelweg want je maakt niet zo snel 300-500 km via binnenwegen. In principe kan je er vanuit gaan dat je altijd met volle batterij vertrekt als je een oprit of een laadpaal in de buurt hebt. Voor vakanties pak je superchargers langs snelwegen. Als je een vertegenwoordiger bent wordt het misschien iets lastiger maar dan nog is 300-500 km rijden op een dag wel erg veel.

Natuurlijk is range nog een nadeel van de EV, maar mensen maken het probleem wel groter dan het is. De eerste generaties Leaf hebben in de winter zo'n 75 km, dat is wel behappen :P maar zelfs dan is het voor de meeste mensen genoeg voor woon-werk.
Facts don't care about your feelings
pi_186337470
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2019 21:08 schreef Sjemmert het volgende:

[..]

Die fast chargers vind je nog alleen langs de snelweg zeker ? Ik zie dat er in heel Nederland maar iets meer dan 1000 van die fast chargers zijn.
In Nederland zijn er 20 supercharge locaties. En dat is voor de Tesla’s die in Nederland rondrijden gewoon voldoende.

Ten aanzien van andere snelladers heb ik geen idee, maar 1.000 stuks voor alle elektrische voertuigen in Nederland lijkt mij zelfs overkill.
  zondag 21 april 2019 @ 00:48:58 #297
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_186339227
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2019 06:56 schreef VEM2012 het volgende:
Niet de zaak omdraaien. Iemand beweerde dat de doorsnee automobilist niets geeft om vermogen. Daar was ik het niet meer eens.
Daar kun je het niet mee eens zijn, maar dat klopt wel.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  zondag 21 april 2019 @ 00:56:50 #298
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_186339393
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2019 07:08 schreef VEM2012 het volgende:

MX 75D heeft aan 5,2 seconden genoeg
Nee, hoor. Dat geldt voor de 100D, niet voor de 75D. Volgens Tesla dan.

quote:
Een handgeschakelde V70R zou dat volgens Volvo in net wat minder dan 6 seconden moeten kunnen doen onder de meest ideale omstandigheden, maar uit tests die diverse autobladen gedaan hebben komt een gemiddeld gerealiseerde tijd van 6,4 seconden.

Leuk verzonnen. :)

[ Bericht 0% gewijzigd door Captain_Jack_Sparrow op 21-04-2019 01:08:10 ]
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_186340526
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2019 18:01 schreef oldford het volgende:

[..]

Wederom wel erg optimistische cijfers.
Ten eerste wordt de volle capaciteit alleen gebruikt tot de accu zo'n 80% vol is. Daarna gaat het een stuk langzamer. Volgens Tesla zelf duurt het opladen van die laatste 20% langer als de1e 80%.
De nieuwste laders die gaan komen (eind dit jaar misschien) kunnen 250kW laden.
De huidige laders kunnen 135 kW aan, verdeeld over 2 voertuigen met een maximum van 120kW per voertuig.
Dus de laadtijd voor 1000 kilometer is zelfs met de nieuwe laders nog altijd meer dan 1 uur.
Met een oudere lader ben je ruim 2 uur kwijt.

En dan is er ook nog de waarschuwing dat de batterijen terug kunnen lopen als je te vaak bij een supercharger laad. Dat geldt vooral voor de volle ladingen. Er wordt geadviseerd om normaal niet verder te gaan als 80%.
Wat je noemt heeft niks met supercharging te maken maar met hoe Lition batterijen werken.
pi_186342286
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2019 00:56 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Nee, hoor. Dat geldt voor de 100D, niet voor de 75D. Volgens Tesla dan.
[..]

Leuk verzonnen. :)
De 100D zit op 4,9.

Maar hier heb je een praktijktest met nauwkeurige telemetrie (kijken vanaf 7 minuten):
4,67 seconden 0-96 km/u (ook nog met twee man aan boord). Dan zal 0-100 in de praktijk zo 4,9 seconden zijn. Dus nog eens drie tienden beter dan de opgave van Tesla (die vaak conservatief is).

Dan over jouw Volvo: http://www.zeperfs.com/en/fiche4651-volvo-v70-r.htm

Niets verzonnen dus.

Bedenk dan ook nog even dat dit testers zijn die hiervoor de meest ideale omstandigheden opzoeken en ook weten hoe ze een auto zo snel mogelijk van de lijn af moeten laten gaan, ze meerdere runs maken en daarvan de beste kiezen en de auto toen nog nieuw was (een ICE verliest nu eenmaal vermogen met de jaren) en je kan op je vingers natellen dat die frikandel van jou met jou achter het stuur ongeveer 7 seconden nodig zal om de 100 km/u te bereiken.

Kortom: die Model X rijdt rondjes om jouw V70R als die dat wil.

Feiten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')