In de wet: uitstoot CO2 moet in 2050 met 95% en in 2030 met 49% verminderd zijn. Het beleid wordt via de zogenaamde klimaattafels vastgesteld.quote:Tweede Kamer neemt Klimaatwet aan
Een ruime meerderheid van de Tweede Kamer heeft ingestemd met een wet die de overheid verplicht maatregelen te nemen om de uitstoot van CO2 terug te dringen. De stemming kwam een dag voordat het klimaatakkoord van de 'klimaattafels' wordt verwacht.
De wet is een initiatief uit 2015 van GroenLinks en de PvdA. De fracties van D66, VVD, CDA, SP, ChristenUnie en later ook 50Plus sloten zich erbij aan, waarbij het wetsvoorstel wel minder streng werd. Ook Denk stemde voor de wet.
De voorstanders benadrukken het belang van het vastleggen van maatregelen in een wet en het opstellen van doelen "die kabinetsperiodes overstijgen". Kamerleden van de partijen die de initiatiefwet indienden, namen eerder woorden in de mond als historisch, uniek en een mijlpaal.
De Partij voor de Dieren vindt de wet niet ver genoeg gaan en stemde tegen.
Ook de fracties van SGP, Forum voor Democratie en PVV stemden tegen de wet. PVV en Forum voor Democratie noemen de wet vreselijk en spreken van geldverspilling.
De wet is er nog niet: de initiatiefnemers moeten de wet nu verdedigen in de Eerste Kamer.
In de wet staat onder meer dat in 2050 de uitstoot van CO2 met 95 procent verminderd moet zijn en in 2030 met 49 procent. In de wet is ook een jaarlijkse 'klimaatdag' opgenomen. Op die dag in oktober moet het kabinet met een klimaatnota komen en het Planbureau voor de Leefomgeving becijfert of we op de juiste weg zijn.
Info bijgevoegd.quote:Op maandag 24 december 2018 11:22 schreef murp het volgende:
Wat staat er in het klimaatwet dan?
En welke partijen zijn er bij betrokken?
quote:Op maandag 24 december 2018 11:13 schreef Aanstootgevendenaam het volgende:
Ik ga een oude bus kopen en het klimaat ophalen
Dit.quote:Op maandag 24 december 2018 11:31 schreef Hamzoef het volgende:
Mensen die hier tegen zijn, zijn niet alleen egoïstisch, maar ook dom.
Wel leuk dat je blijkbaar zelf niet in staat bent om oplossingen te verzinnen voor de zaken die je noemt terwijl die toch echt niet zo ingewikkeld zijn.quote:Op maandag 24 december 2018 12:57 schreef Nintex het volgende:
Leg ons even uit hoe we dit gaan doen jongens
- Wie gaat de omscholing van auto monteurs betalen die nu nog met benzine auto's werken?
- Wie gaat het aanpassen van alle onderwijs programma's betalen naar electrisch?
- Op welke termijn gaan we alle voertuigen gebruikt door de overheid vervangen met electrische auto's? Zoals de politie, die heeft net gloednieuwe Mercedessen gekocht.
- Wat gaan we doen met alle auto onderdelen die garages op voorraad hebben voor de reparatie van benzine auto's?
- Wie gaat de garages compenseren die nu uitsluitend in bijv. 2e hands benzine auto's handelen en niet in electrische auto's?
- Wie gaat de benzinepomp medewerkers in dienst nemen als we allemaal een laadpaal voor de deur hebben staan?
- Wie gaat voor alle Nederlanders een laadpaal a 3000 euro vergoeden?
- Hoe komen we aan de energie voor een berg nieuwe electrische auto's?
- Wie gaat de rap dalende waarde van de +/- 8 miljoen benzine auto's die er nu rijden compenseren?
- Wat is het effect voor het klimaat als onze auto's goedkoop naar het buitenland gaan en daar mensen dus meer gaan rijden in goedkope Nederlandse afdankertjes?
- Hoe gaan we er voor zorgen dat mensen die geen electrische auto kunnen betalen en nu een goedkoop autotje hebben toch naar het ziekenhuis kunnen en boodschappen kunnen doen?
- Hoe gaan we de merkdealers compenseren die nu contractueel x-aantal auto's van bepaalde types moeten verkopen?
- Wat gaan we doen als mensen toch gewoon blijven rijden met zeg 4 miljoen benzine auto's en geen boetes betalen en de middelvinger opsteken naar Den Haag?
- Hoe voorkomen dat we bepaalde automerken die electrisch een monopolie positie krijgen op de NL markt en prijsafspraken maken over de aankoopprijs?
- Hoe compenseren we mensen met nieuw gekochte hybride auto's die over 12 jaar niets meer waard zijn?
- Hoe compenseert de overheid voor de inkomsten uit benzine accijns als niemand meer mag tanken?
- Hoe compenseert de overheid voor de inkomsten uit wegenbelasting als veel minder mensen een auto rijden?
- Wat doen we met buitenlanders (tel het aantal Poolse/Roemeense busjes eens) die in NL de weg op gaan met benzine auto's. Grenzen dicht voor benzine auto's met hardwerkende mensen en vakantiegangers?
Dit is reinste kapitaal vernietiging en het domste politieke idee in Europa sinds Hitler besloot om naar Moskou te marcheren. Ze zijn helemaal van de pot gerukt daar in Den Haag. Doe gewoon electrische auto's bij de belastingaftrek en verbied nieuwe benzine auto's met een catalogus waarde lager dan 10k. Zodat er alleen auto's bijkomen die goed gebouwd zijn en er mooi uit zien en niet de kiloknaller van Kia. Na een paar jaar worden er geen nieuwe benzine auto's meer gekocht, ontdekken mensen dat een 2e hands Focus of Polo veel lekkerder rijd dan een nieuwe Picanto en gaan we geleidelijk naar 100% electrisch.
Ik rij zelf nu een Mitsubishi Lancer Sport Sedan 10 jaar oud, 44k op de teller. Heerlijke sportieve auto met sportbanden en een bodykit.
Daarvoor een Mazda 6 uit 2004. Fijne comfortabele auto. Gekocht in 2013 met 160k op de teller.
Weg vanwege roest afscheid van moeten nemen dit jaar .
Het gemiddelde HBO minimumloon is 1800 euro. Voor MBO is dat 1400 a 1600 euro.
Een leuke nieuwe auto kost al snel 20k - 30k. Een 2e hands electrische auto al snel 10k - 20k.
Ik verdien bovengemiddeld, maar had dat geld toch niet op de plank liggen. Met mijn eigen vooruitzichten heb ik in 2030 wel een Tesla voor de deur staan.
Dit zijn echter Noord Koreaanse toestanden voor de rest van Nederland, want wat minder bedeeld Nederland kan nooit een electrische auto betalen die kunnen nu al geen nieuwe benzine auto betalen en gaan met een 2e hands Fiat of Peugeot de straat op.
Daarnaast trekt het kabinet een streep door de autoverkopen van nu tot 2030 en ze maken in de tussentijd de benzine auto's ook niet goedkoper, zodat dealers van de voorraad af kunnen komen.
Je hebt straks een leger werklozen in de auto branch, overvolle treinen en bussen en een kleine groep die nog de weg op kan/mag.
De branch is overigens nu al stervende, want de meest populaire auto in 2018 is een Opel Karl koekblik.
Ik ga de komende jaren extra veel en hard rijden met mijn Lancer
Leuke auto's met sportief rijgedrag verbieden en dan Ed Nijpels als klimaat tsaar op de TV.
In welke HEL zijn we godverdomme terecht gekomen.
Ik heb wel een ander goed idee. Doe een verbod op computers van meer dan 3 jaar oud, idem met iPads en Smartphones. Die zijn namelijk heel schadelijk voor het milieu. Plus voer een internet rijbewijs in die nagaat of men wel voldoende mentale capaciteit heeft om echt nieuws van nep nieuws te onderscheiden. Dan is het Internet niet meer van "iedereen ", maar weer van de nerds, zoals vroeger en kunnen we weer lekker praten over films, games, tieten en muziek en hoeven we niet te luisteren naar het gejengel over de gendervrije toilleten en Afrika.
quote:Mensen die hier tegen zijn, zijn niet alleen egoïstisch, maar ook dom.
Ga jij dat uitleggen aan mensen die in NuJij commenten of de nieuwe clip van Stef ekkel en Rene kast geweldig vinden? Of 's avonds naar Steven Seagal op RTL5 kijken?quote:Op maandag 24 december 2018 13:40 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Wel leuk dat je blijkbaar zelf niet in staat bent om oplossingen te verzinnen voor de zaken die je noemt terwijl die toch echt niet zo ingewikkeld zijn.
Ook wel grappig dat jij meent dat de overheid alles maar moet betalen terwijl het hier gaat om ons letterlijke overleven. Maar goed, het is helemaal geen moeilijke vraag hoe de overheid dat gaat doen, dat heet belastingen.
Ga jij in 2030 alle jonge felle Turkse en Marrokaanse ondernemers met BMW's en Audi's van de weg halen?quote:
Ah, dom rechts gaan samen met de "toeterturken" omdat ze niet slim genoeg zijn om te begrijpen hoe dingen veranderen?quote:Op maandag 24 december 2018 13:46 schreef Nintex het volgende:
[..]
Ga jij dat uitleggen aan mensen die in NuJij commenten of de nieuwe clip van Stef ekkel en Rene kast geweldig vinden? Of 's avonds naar Steven Seagal op RTL5 kijken?
Wanneer leert 'hoogopgeleid' Nederland nu eens dat er meer is dan de nationale bakfietsvereniging met kinderen die of Sterre of Wonder heten. Dat er mensen zijn die Kees heten en in de Mora fabriek frikadellen in doosjes stoppen en/of een Hans die van 's ochtends 6 tot 's avonds 6 met vrachtwagen banden aan het sjouwen zijn.
De hogere middenklasse en de 1% zegt straks tegen 80% van Nederland: "Jongens, jullie auto moet naar de sloop van Ed Nijpels, wij gaan lekker touren met de Tesla, adieu!" en verwachten niet dat het een backfire van jawelste gaat krijgen.
En jij gaat een beroepsgroep uit de werkloosheid redden met een belasting?
[..]
Ga jij in 2030 alle jonge felle Turkse en Marrokaanse ondernemers met BMW's en Audi's van de weg halen?
Denken jullie dat toeterturken electrisch rijden?
Olielampen hebben geen restwaarde. Een auto is niet alleen een vervoersmiddel, maar ook kapitaal voor veel mensen. Het is zelfs vaak het grootste bezit voor mensen die geen huis kunnen kopen. Een tweedehands auto die goed onderhouden is levert na 10 jaar sowieso nog 1000 a 2000 euro op. Een auto die nu nieuw gekocht is zal afhankelijk van het model 5k - 10k opleveren in 2030.quote:Je zou je bijna afvragen hoe we ooit electrisch licht gekregen hebben met dit soort volk, olielampen werkten toch ook prima?
Ik vind dit een achterlijke plan. Het staat vol wollig ontwijkend jargon, terwijl jan met de pet moet worden overtuigd om mee te doen. Zie Frankrijk voor bewijs daarvoor.quote:Op maandag 24 december 2018 11:31 schreef Hamzoef het volgende:
Mensen die hier tegen zijn, zijn niet alleen egoïstisch, maar ook dom.
Toen de eerste model T van de band kwam werden alle paarden en honden ook maar meteen geëxecuteerd toch? Al die losers die maar in het verleden hangenquote:Op maandag 24 december 2018 14:40 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ah, dom rechts gaan samen met de "toeterturken" omdat ze niet slim genoeg zijn om te begrijpen hoe dingen veranderen?
Je zou je bijna afvragen hoe we ooit electrisch licht gekregen hebben met dit soort volk, olielampen werkten toch ook prima?
Zo makkelijk: Alle klimaatdeugers gaan met het openbaar vervoer naar hun werk, of nog beter, met de fiets naar hun werk. Klaarrrrquote:Op maandag 24 december 2018 14:20 schreef AgLarrr het volgende:
Zo makkelijk: alle vliegvelden muv schiphol dicht. Schiphol enkel voor intercontinentaal vliegverkeer. CO2 tax op vakantievluchten. Klaaaaarr.
Dus omdat iets in de toekomst verandert moet per direct die verandering ingevoerd worden? Maar alles verandert in de toekomst. Wat wil je nou eigenlijk zeggen? Ik krijg hier gewoon hoofdpijn als ik hier aan denk. Dus alles wat je doet moet je maar eenmalig doen want in de toekomst doet men dat anders? Maar hoe zit het dan met het veranderen van veranderingen? Die zijn ook onvermijdelijk. Dus ook als je verandert ben je niet goed bezig want veranderingen veranderen.quote:Op maandag 24 december 2018 14:08 schreef KoosVogels het volgende:
Jezus fucking christus, die vragenlijst van Nintex
Je beseft hopelijk dat de transitie naar elektrisch rijden onvermijdelijk is, zelfs als overheid zich er niet mee bemoeit? En je snapt zelf toch ook wel dat de sector naar de toekomst kijkt en zich daar stapsgewijs op voorbereidt? Of moeten nieuwe ontwikkelingen worden tegengehouden omdat bepaalde mensen anders hun baan kwijtraken?
Maar goed, een stuk van Trouw waarin wordt uitgelegd hoe de sector reageert op komende veranderingen: Wat doet de automonteur van de toekomst? 'Straks slijten alleen de autobanden nog'
Probleem is trouwens niet dat monteurs moeten worden omgeschoold, meer dat er een stuk minder hoeft te worden gesleuteld aan een elektrische auto.
Maar de tering, ben je nou echt niet in staat om die vragen zelf te beantwoorden. Met Google en je verstand gebruiken kom je een heel eind.
Over welke populisten heb je het?quote:Op maandag 24 december 2018 16:46 schreef westwoodblvd het volgende:
Klimaatbeleid: het nieuwe speeltje van de kleine maar zeer vocale groep kortzichtige populisten. Beetje vermoeiend. Het gaat toch allemaal wel gebeuren, er is gewoon een meerderheid voor.
Tot voor kort hoorde ik weinig mensen over het klimaat. De PVDA draaide zelfs met de VVD de gaskraan verder open tijdens Rutte2. D66 en CU hielden zelfs Rutte2 in het zadel toen hij de gaskraan verder openzette. Hoe noemde men dat ook al weer? Oh ja, de constructieve oppositie.quote:Op maandag 24 december 2018 16:46 schreef westwoodblvd het volgende:
Klimaatbeleid: het nieuwe speeltje van de kleine maar zeer vocale groep kortzichtige populisten. Beetje vermoeiend. Het gaat toch allemaal wel gebeuren, er is gewoon een meerderheid voor.
Want D66 en CU hadden geen enkele andere reden om het vorige kabinet te helpen? :Squote:Op maandag 24 december 2018 17:05 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Tot voor kort hoorde ik weinig mensen over het klimaat. De PVDA draaide zelfs met de VVD de gaskraan verder open tijdens Rutte2. D66 en CU hielden zelfs Rutte2 in het zadel toen hij de gaskraan verder openzette. Hoe noemde men dat ook al weer? Oh ja, de constructieve oppositie.
En nu opeens van de ene minuut op de andere gaat de planeet dood en moet alles anders. Wie zijn dan de echte populisten?
PVV en FvD, je weet wel, de gasten die nooit iets voor elkaar krijgen. De brievenbuspissers van Nederland dusquote:Op maandag 24 december 2018 17:05 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Tot voor kort hoorde ik weinig mensen over het klimaat. De PVDA draaide zelfs met de VVD de gaskraan verder open tijdens Rutte2. D66 en CU hielden zelfs Rutte2 in het zadel toen hij de gaskraan verder openzette. Hoe noemde men dat ook al weer? Oh ja, de constructieve oppositie.
En nu opeens van de ene minuut op de andere gaat de planeet dood en moet alles anders. Wie zijn dan de echte populisten?
Onder de Baudet aanhangers is het vooral een onterecht geloof dat, omdat hun geliefde fopintellectueel het zegt, er niets van wat in tientallen jaren aan peer-reviewed klimaatwetenschap is opgebouwd klopt. En als je dan de al ontelbare keren onderuitgehaalde bullshit die ter ondersteuning van die fictie wordt aangehaald wegwuift, heb je oogkleppen op en ben je niet objectief enzo. Onder Wilders adepten is het eerder een onversneden egoïsme en het onvermogen om langetermijnproblematiek te doorgronden. Daarboven hangt dan een aura van mislukte wetenschappers die bijna hun doctoraat hebben weten te halen die met allerlei doorzichtige doelredeneringen en selectief shoppen in statistiek de troepen van een flinterdun laagje wetenschappelijke pretentie voorziet. Dan heb je denk wel zo ongeveer de hoofdstromingen van de 'klimaatsceptici' in Nederland.quote:Op maandag 24 december 2018 16:56 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Over welke populisten heb je het?
Met dat soort dingen hou ik me niet bezig. Ik vind het geweldig dat de aarde opwarmt. Of het nou een natuurlijk verschijnsel is of door de mens komt interesseert me weinig. Nou ja, het interesseert me wel iets maar je kan er zo weinig mee. Ik hoop gewoon dat de lente volgend jaar nog vroeger begint, de winter nog later begint en we weer zo'n warme zomer krijgen. Voor mij is de opwarming van de aarde geen probleem maar een zegen. Als de mens verantwoordelijk is voor extra opwarming van de aarde dan zie ik dat als iets positiefs. Het is toch geweldig dat de mens daar toe in staat is? Ik wil niet minder maar juist meer CO2-uitstoot. Niet dat we CO2-uitstoot moeten gaan subsidiëren maar als het het geval is zie ik dat alleen maar als iets positiefs.quote:Op maandag 24 december 2018 17:25 schreef westwoodblvd het volgende:
[..]
Onder de Baudet aanhangers is het vooral een onterecht geloof dat, omdat hun geliefde fopintellectueel het zegt, er niets van wat in tientallen jaren aan peer-reviewed klimaatwetenschap is opgebouwd klopt. En als je dan de al ontelbare keren onderuitgehaalde bullshit die ter ondersteuning van die fictie wordt aangehaald wegwuift, heb je oogkleppen op en ben je niet objectief enzo. Onder Wilders adepten is het eerder een onversneden egoïsme en het onvermogen om langetermijnproblematiek te doorgronden. Daarboven hangt dan een aura van mislukte wetenschappers die bijna hun doctoraat hebben weten te halen die met allerlei doorzichtige doelredeneringen en selectief shoppen in statistiek de troepen van een flinterdun laagje wetenschappelijke pretentie voorziet. Dan heb je denk wel zo ongeveer de hoofdstromingen van de 'klimaatsceptici' in Nederland.
Stel nou eens dat de opwarming van de aarde een puur natuurlijk verschijnsel was. Zou je dan ook voorstander van een klimaatwet zijn?quote:Op maandag 24 december 2018 17:25 schreef westwoodblvd het volgende:
[..]
Onder de Baudet aanhangers is het vooral een onterecht geloof dat, omdat hun geliefde fopintellectueel het zegt, er niets van wat in tientallen jaren aan peer-reviewed klimaatwetenschap is opgebouwd klopt. En als je dan de al ontelbare keren onderuitgehaalde bullshit die ter ondersteuning van die fictie wordt aangehaald wegwuift, heb je oogkleppen op en ben je niet objectief enzo. Onder Wilders adepten is het eerder een onversneden egoïsme en het onvermogen om langetermijnproblematiek te doorgronden. Daarboven hangt dan een aura van mislukte wetenschappers die bijna hun doctoraat hebben weten te halen die met allerlei doorzichtige doelredeneringen en selectief shoppen in statistiek de troepen van een flinterdun laagje wetenschappelijke pretentie voorziet. Dan heb je denk wel zo ongeveer de hoofdstromingen van de 'klimaatsceptici' in Nederland.
quote:Op maandag 24 december 2018 17:14 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
PVV en FvD, je weet wel, de gasten die nooit iets voor elkaar krijgen. De brievenbuspissers van Nederland dus
Jammer mannen, dat het zo enorm hatelijk moet tegen mensen die anders in de discussie staan. Op de inhoud staat er niets lezenswaardigs in jullie posts, spijt me dat ik het zeggen moet.quote:Op maandag 24 december 2018 17:25 schreef westwoodblvd het volgende:
[..]
Onder de Baudet aanhangers is het vooral een onterecht geloof dat, omdat hun geliefde fopintellectueel het zegt, er niets van wat in tientallen jaren aan peer-reviewed klimaatwetenschap is opgebouwd klopt. En als je dan de al ontelbare keren onderuitgehaalde bullshit die ter ondersteuning van die fictie wordt aangehaald wegwuift, heb je oogkleppen op en ben je niet objectief enzo. Onder Wilders adepten is het eerder een onversneden egoïsme en het onvermogen om langetermijnproblematiek te doorgronden. Daarboven hangt dan een aura van mislukte wetenschappers die bijna hun doctoraat hebben weten te halen die met allerlei doorzichtige doelredeneringen en selectief shoppen in statistiek de troepen van een flinterdun laagje wetenschappelijke pretentie voorziet. Dan heb je denk wel zo ongeveer de hoofdstromingen van de 'klimaatsceptici' in Nederland.
Qua invloed is, gezien over de hele aarde, het maar ongeveer 0,003% wat Nederland in zijn geheel kan verbeteren.quote:Op maandag 24 december 2018 18:29 schreef Smegma. het volgende:
[..]
[..]
Jammer mannen, dat het zo enorm hatelijk moet tegen mensen die anders in de discussie staan. Op de inhoud staat er niets lezenswaardigs in jullie posts, spijt me dat ik het zeggen moet.
On-topic dan maar: ik ben wel voor de Klimaatwet, maar de uitvoering heb ik twijfels bij. Het achterliggende idee, dat we meer moeten omkijken naar de aarde sta ik volledig achter. Nederland loopt op dit onderwerp behoorlijk achter. Op verduurzaming en energietransitie zijn er vele mooie technologieën op komst, die nu weleens uitgerold mogen worden.
Ik zie de wet dan ook niet meer dan als een aanjager vanuit de overheid richting bedrijfsleven en wetenschappers om hun verantwoordelijkheid te nemen. Hopelijk kan de wet, wat betreft uitvoering wat geremd worden als het om de spendeerdrift van de overheid en inbreuk op mensenlevens gaat.
Allemaal leuk en aardig maar dit onderstreept andermaal dat je geen enkel benul hebt van de negatieve aspecten van een temperatuurstijging.quote:Op maandag 24 december 2018 17:54 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Met dat soort dingen hou ik me niet bezig. Ik vind het geweldig dat de aarde opwarmt. Of het nou een natuurlijk verschijnsel is of door de mens komt interesseert me weinig. Nou ja, het interesseert me wel iets maar je kan er zo weinig mee. Ik hoop gewoon dat de lente volgend jaar nog vroeger begint, de winter nog later begint en we weer zo'n warme zomer krijgen. Voor mij is de opwarming van de aarde geen probleem maar een zegen. Als de mens verantwoordelijk is voor extra opwarming van de aarde dan zie ik dat als iets positiefs. Het is toch geweldig dat de mens daar toe in staat is? Ik wil niet minder maar juist meer CO2-uitstoot. Niet dat we CO2-uitstoot moeten gaan subsidiëren maar als het het geval is zie ik dat alleen maar als iets positiefs.
De temperatuur stijgt al een tijdje. Hoeveel doden en gewonden zijn er dit jaar eigenlijk in Nederland al gevallen vanwege die temperatuurstijging? Als er door Nederland tig miljard uitgegeven gaat worden verwacht ik wel een redelijke kosten-batenanalyse. Dus hoeveel Nederlanders zijn er dit jaar dood gegaan vanwege de temperatuurstijging en hoeveel Nederlanders worden over 20 jaar van de dood gered door deze +/- 100 miljard euro kostende kostenpost in 20 jaar?quote:Op maandag 24 december 2018 18:55 schreef westwoodblvd het volgende:
[..]
Allemaal leuk en aardig maar dit onderstreept andermaal dat je geen enkel benul hebt van de negatieve aspecten van een temperatuurstijging.
Aha, het is jou menens zie ik. Wat vind je van dit idee: Elke EU-burger krijgt niet een voedselbon maar een vliegbon waar hij 1 keer per jaar mee mag vliegen. Niet mijn ideaal maar als we toch die kant opgaan, verdeel de lasten wel eerlijk. Of wat denk je van deze: Iedere EU-burger mag maar 3 dagen per week zijn auto gebruiken?quote:Op maandag 24 december 2018 16:53 schreef Janneke141 het volgende:
Voor, al is het alleen maar om te genieten van alle schuimbekreacties.
Het is niet dat ik er nu echt zin in heb, maar we zullen wel moeten. Gelukkig heeft de hele westerse wereld dat wel in de gaten en is er een klimaatakkoord dat op termijn in alle landen wordt omgezet in wet en actie, al zal het wereldwijd echt wel een paar decennia in beslag nemen.
Binnen Nederland een gemiste kans dat het bedrijfsleven niet strikter wordt aangepakt in de wet, daar was nog wel wat te halen. En op internationaal vlak wordt het hoog tijd om wat te doen aan de lucht- en scheepvaart, maar dat is nog even lastig.
Zullen we gewoon beginnen met het verbieden van vliegvakanties naar all-inresorts?quote:Op maandag 24 december 2018 19:49 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Aha, het is jou menens zie ik. Wat vind je van dit idee: Elke EU-burger krijgt niet een voedselbon maar een vliegbon waar hij 1 keer per jaar mee mag vliegen. Niet mijn ideaal maar als we toch die kant opgaan, verdeel de lasten wel eerlijk. Of wat denk je van deze: Iedere EU-burger mag maar 3 dagen per week zijn auto gebruiken?
Welvaart is niet klimaatneutraal.quote:Op maandag 24 december 2018 17:21 schreef Tijger_m het volgende:
Anyways, ik wens iedereen hier een vrolijke Kerst(avond) en ik ga nu lekker Kerst vieren
Klimaatneutraal, uiteraard
Ach een mondiale accijns op kerosine zou best een goed plan zijn.quote:Op maandag 24 december 2018 19:57 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Zullen we gewoon beginnen met het verbieden van vliegvakanties naar all-inresorts?
Persoonlijk zou ik nog niet dood gevonden willen worden in een all-inn-resort maar daar pak je wel weer alleen het plebs mee. Waarom moeten die overal voor opdraaien. Ze moeten minder vlees eten, ze moeten 's winters in de kou zitten, het bezit van een auto wordt onmogelijk gemaakt. En ondertussen zet de klimaatbewuste progressieve elite zijn decadente levensstijl gewoon voort, terwijl zij de grootste vervuilers zijn.quote:Op maandag 24 december 2018 19:57 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Zullen we gewoon beginnen met het verbieden van vliegvakanties naar all-inresorts?
En wat als ik het prima kan onderbouwen? Of zijn one-liners belangrijker dan argumenten?quote:Op maandag 24 december 2018 11:31 schreef Hamzoef het volgende:
Mensen die hier tegen zijn, zijn niet alleen egoïstisch, maar ook dom.
De voorgestelde vliegtax van 6-7 euro is een lachertje ten opzichte van de manier waarop automobilisten worden belast. Nog los van de absurd hoge wegenbelasting op alleen maar het bezit van een dieselauto geldt dat zo'n beetje twee-derde van de brandstofprijs al uit accijnzen en belastingen bestaat.quote:Op maandag 24 december 2018 20:22 schreef Braindead2000 het volgende:
Het schijnt dus een probleem te zijn dat er teveel gevlogen wordt. Oke, het zal wel. Maar waarom moet het plebs daarvoor bloeden? Luchtvaartbelastingen treffen vooral de laagstbetaalden. Of een armoedzaaier nou vliegt of iemand die rijk is maakt niet uit. Allebei vervuilen ze evenveel tijdens hun vliegreis. Qua klimaatwinst maakt het dus niet uit wie je uit het vliegtuig jaagt. Eerlijker zou dan zijn dat vliegen alleen op rantsoen kan.
De autobranche zelf, daar is nog tijd genoeg voor. Als jij VW, BMW of Mercedes dealer bent krijg je per model extra cursussen.quote:Op maandag 24 december 2018 12:57 schreef Nintex het volgende:
Leg ons even uit hoe we dit gaan doen jongens
- Wie gaat de omscholing van auto monteurs betalen die nu nog met benzine auto's werken?
Net als een computerboek uit 2009 dat nu niet meer volstaat moeten cursusboeken wel eens vervangen worden.quote:- Wie gaat het aanpassen van alle onderwijs programma's betalen naar electrisch?
Zodra die afgeschreven zijn én er goede vervangers zijn. Met een Tesla kan je prima een boef vangen.quote:- Op welke termijn gaan we alle voertuigen gebruikt door de overheid vervangen met electrische auto's? Zoals de politie, die heeft net gloednieuwe Mercedessen gekocht.
Benzine-auto's mogen gewoon blijven rijden, onderdelen worden opgebruikt. Verder het risico van de fabrikant: produceer niet meer dan dat je kan afzetten.quote:- Wat gaan we doen met alle auto onderdelen die garages op voorraad hebben voor de reparatie van benzine auto's?
Waarom zou je die compenseren? Waarom zouden die niet elektrische auto's kunnen verhandelen? En het is niet alsof dat van de ene op de andere dag verandert.quote:- Wie gaat de garages compenseren die nu uitsluitend in bijv. 2e hands benzine auto's handelen en niet in electrische auto's?
Sowieso worden steeds meer benzinestations "zelfbediening" waar je kan pinnen. De winkels zijn handig voor je bakje koffie terwijl je laadt. En ook als je thuis een laadpaal hebt, kan je best nog eens onderweg moeten laden.quote:- Wie gaat de benzinepomp medewerkers in dienst nemen als we allemaal een laadpaal voor de deur hebben staan?
Laadpaal voor een Tesla of Nissan Leaf heb je al vanaf 600 Euro.quote:- Wie gaat voor alle Nederlanders een laadpaal a 3000 euro vergoeden?
De energie is geen enkel probleem. Als alle 8 miljoen auto's in Nederland elektrisch zijn, hebben we 17,33% meer stroom nodig. Het maken van benzine kost echter ook 1,5kWh per liter, daar kan een elektrische auto al 7,5km op rijden dus eigenlijk zou je met 10% meer energie al een heel eind komen als je de productie van brandstoffen er tegen wegstreept.quote:- Hoe komen we aan de energie voor een berg nieuwe electrische auto's?
De eigenaar van die auto. Je hebt daar nog 12 jaar voor, het is geen overgang van vandaag op morgen.quote:- Wie gaat de rap dalende waarde van de +/- 8 miljoen benzine auto's die er nu rijden compenseren?
Gunstig, die auto's vervangen in het buitenland oudere, onzuinigere en minder schone auto's (vaak nog zonder katalysator). Export is prima.quote:- Wat is het effect voor het klimaat als onze auto's goedkoop naar het buitenland gaan en daar mensen dus meer gaan rijden in goedkope Nederlandse afdankertjes?
Die kunnen nog in een brandstof auto blijven rijden tot de eerste 2e hands elektrische auto's interessant worden. Er is geen verbod op brandstofauto's, alleen op de verkoop van nieuwe.quote:- Hoe gaan we er voor zorgen dat mensen die geen electrische auto kunnen betalen en nu een goedkoop autotje hebben toch naar het ziekenhuis kunnen en boodschappen kunnen doen?
2030... kom op... VW wil in 2025 de helft van de modellen al elektrisch hebben.quote:- Hoe gaan we de merkdealers compenseren die nu contractueel x-aantal auto's van bepaalde types moeten verkopen?
Niet van toepassing. Je mag blijven rijden met je benzine auto. Het is geen verbod op brandstofauto's, alleen op de verkoop van nieuwe brandstofauto's.quote:- Wat gaan we doen als mensen toch gewoon blijven rijden met zeg 4 miljoen benzine auto's en geen boetes betalen en de middelvinger opsteken naar Den Haag?
Er zijn nu genoeg merken bezig met de ontwikkeling van elektrische auto's, lijkt me een non-issue. En anders is daar al wetgeving voor.quote:- Hoe voorkomen dat we bepaalde automerken die electrisch een monopolie positie krijgen op de NL markt en prijsafspraken maken over de aankoopprijs?
Ik zou niet weten waarom je die moet compenseren. Als je weet dat in 2030 nieuwe auto's elektrisch moeten zijn, doe je er misschien niet verstandig aan om in 2029 nog een hyrbride te kopen. Maar je kan er prima mee blijven rijden. En een hybride van nu is dan toch al oud.quote:- Hoe compenseren we mensen met nieuw gekochte hybride auto's die over 12 jaar niets meer waard zijn?
De overheid onderzoekt de mogelijkheden van kilometerheffing, waarschijnlijk in 2024 een pilot. En reken er maar op dat dat er komt, het is het enige alternatief dat werkbaar is.quote:- Hoe compenseert de overheid voor de inkomsten uit benzine accijns als niemand meer mag tanken?
- Hoe compenseert de overheid voor de inkomsten uit wegenbelasting als veel minder mensen een auto rijden?
Die mogen net als Nederlanders gewoon de weg op, ook na 2030.quote:- Wat doen we met buitenlanders (tel het aantal Poolse/Roemeense busjes eens) die in NL de weg op gaan met benzine auto's. Grenzen dicht voor benzine auto's met hardwerkende mensen en vakantiegangers?
Ook al is het misschien nu nog een lachertje (die tax gaat vast en zeker omhoog in de toekomst.), het gaat om het idee daarachter: Er moet minder gevlogen worden. Niet de grootste vervuilers, de zogenaamde klimaatbewuste elite, moeten daarvoor bloeden, niet de bedrijven (Vrachtvliegtuigen, Nederland, als doorvoerland) moeten daarvoor bloeden, nee het plebs moet uit het vliegtuig gejaagd worden.quote:Op maandag 24 december 2018 20:25 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
De voorgestelde vliegtax van 6-7 euro is een lachertje ten opzichte van de manier waarop automobilisten worden belast. Nog los van de absurd hoge wegenbelasting op alleen maar het bezit van een dieselauto geldt dat zo'n beetje twee-derde van de brandstofprijs al uit accijnzen en belastingen bestaat.
Als je autofabrikanten kunt dwingen om hun auto's schoner en zuiniger te maken, waarom kan dat dan niet bij vliegtuigfabrikanten? Leg gewoon de lat hoger. En belast vooral de korte vluchten veel zwaarder.
Ik ondersteun helemaal niet het idee dat er minder gevlogen moet worden. Ik zou willen dat er schoner gevlogen gaat worden. En het lijkt me wenselijk om vliegverkeer op korte afstanden te beperken. Van Amsterdam naar Parijs kun je prima met de hogesnelheidstrein.quote:Op maandag 24 december 2018 20:36 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Ook al is het misschien nu nog een lachertje (die tax gaat vast en zeker omhoog in de toekomst.), het gaat om het idee daarachter: Er moet minder gevlogen worden. Niet de grootste vervuilers, de zogenaamde klimaatbewuste elite, moeten daarvoor bloeden, niet de bedrijven (Vrachtvliegtuigen, Nederland, als doorvoerland) moeten daarvoor bloeden, nee het plebs moet uit het vliegtuig gejaagd worden.
Je gaat voorbij aan de voorspellingen van analisten en fabrikanten dat tussen 2025 en 2030 de prijs van een elektrische auto niet meer hoger zal zijn dan die van een brandstofvariant.quote:Op maandag 24 december 2018 20:43 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik ondersteun helemaal niet het idee dat er minder gevlogen moet worden. Ik zou willen dat er schoner gevlogen gaat worden. En het lijkt me wenselijk om vliegverkeer op korte afstanden te beperken. Van Amsterdam naar Parijs kun je prima met de hogesnelheidstrein.
Verder deel ik wel je mening dat de rekening weer bij de gewone burger wordt neergelegd. Rijke mensen kunnen probleemloos een elektrische auto kopen. De werkende klasse in Nederland vangt de klappen op, zoals altijd. Vroeger had je linkse partijen die nog voor deze groepen opkwamen; nu zijn ze zelf onderdeel van de (klimaat)elite en drukker begaan met migranten dan met autochtone Nederlanders.
Ja, als je de prijzen van benzine- en dieselauto's kunstmatig opdrijft en het rijden erin zo onaantrekkelijk mogelijk maakt, kom je een heel eind.quote:Op maandag 24 december 2018 21:07 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Je gaat voorbij aan de voorspellingen van analisten en fabrikanten dat tussen 2025 en 2030 de prijs van een elektrische auto niet meer hoger zal zijn dan die van een brandstofvariant.
Dezelfde ontwikkeling zie je met zonnepanelen, meer opbrengst per m2 maar lagere prijzen.
De huidige markt voor nieuwe auto's bestaat 2/3 uit de lease-markt en van de overgebleven 1/3 wordt meer dan de helft verkocht aan 60-plussers.quote:Op maandag 24 december 2018 12:57 schreef Nintex het volgende:
Leg ons even uit hoe we dit gaan doen jongens
- Wie gaat de omscholing van auto monteurs betalen die nu nog met benzine auto's werken?
- Wie gaat het aanpassen van alle onderwijs programma's betalen naar electrisch?
- Op welke termijn gaan we alle voertuigen gebruikt door de overheid vervangen met electrische auto's? Zoals de politie, die heeft net gloednieuwe Mercedessen gekocht.
- Wat gaan we doen met alle auto onderdelen die garages op voorraad hebben voor de reparatie van benzine auto's?
- Wie gaat de garages compenseren die nu uitsluitend in bijv. 2e hands benzine auto's handelen en niet in electrische auto's?
- Wie gaat de benzinepomp medewerkers in dienst nemen als we allemaal een laadpaal voor de deur hebben staan?
- Wie gaat voor alle Nederlanders een laadpaal a 3000 euro vergoeden?
- Hoe komen we aan de energie voor een berg nieuwe electrische auto's?
- Wie gaat de rap dalende waarde van de +/- 8 miljoen benzine auto's die er nu rijden compenseren?
- Wat is het effect voor het klimaat als onze auto's goedkoop naar het buitenland gaan en daar mensen dus meer gaan rijden in goedkope Nederlandse afdankertjes?
- Hoe gaan we er voor zorgen dat mensen die geen electrische auto kunnen betalen en nu een goedkoop autotje hebben toch naar het ziekenhuis kunnen en boodschappen kunnen doen?
- Hoe gaan we de merkdealers compenseren die nu contractueel x-aantal auto's van bepaalde types moeten verkopen?
- Wat gaan we doen als mensen toch gewoon blijven rijden met zeg 4 miljoen benzine auto's en geen boetes betalen en de middelvinger opsteken naar Den Haag?
- Hoe voorkomen dat we bepaalde automerken die electrisch een monopolie positie krijgen op de NL markt en prijsafspraken maken over de aankoopprijs?
- Hoe compenseren we mensen met nieuw gekochte hybride auto's die over 12 jaar niets meer waard zijn?
- Hoe compenseert de overheid voor de inkomsten uit benzine accijns als niemand meer mag tanken?
- Hoe compenseert de overheid voor de inkomsten uit wegenbelasting als veel minder mensen een auto rijden?
- Wat doen we met buitenlanders (tel het aantal Poolse/Roemeense busjes eens) die in NL de weg op gaan met benzine auto's. Grenzen dicht voor benzine auto's met hardwerkende mensen en vakantiegangers?
Dit is reinste kapitaal vernietiging en het domste politieke idee in Europa sinds Hitler besloot om naar Moskou te marcheren. Ze zijn helemaal van de pot gerukt daar in Den Haag. Doe gewoon electrische auto's bij de belastingaftrek en verbied nieuwe benzine auto's met een catalogus waarde lager dan 10k. Zodat er alleen auto's bijkomen die goed gebouwd zijn en er mooi uit zien en niet de kiloknaller van Kia. Na een paar jaar worden er geen nieuwe benzine auto's meer gekocht, ontdekken mensen dat een 2e hands Focus of Polo veel lekkerder rijd dan een nieuwe Picanto en gaan we geleidelijk naar 100% electrisch.
Ik rij zelf nu een Mitsubishi Lancer Sport Sedan 10 jaar oud, 44k op de teller. Heerlijke sportieve auto met sportbanden en een bodykit.
Daarvoor een Mazda 6 uit 2004. Fijne comfortabele auto. Gekocht in 2013 met 160k op de teller.
Weg vanwege roest afscheid van moeten nemen dit jaar .
Het gemiddelde HBO minimumloon is 1800 euro. Voor MBO is dat 1400 a 1600 euro.
Een leuke nieuwe auto kost al snel 20k - 30k. Een 2e hands electrische auto al snel 10k - 20k.
Ik verdien bovengemiddeld, maar had dat geld toch niet op de plank liggen. Met mijn eigen vooruitzichten heb ik in 2030 wel een Tesla voor de deur staan.
Dit zijn echter Noord Koreaanse toestanden voor de rest van Nederland, want wat minder bedeeld Nederland kan nooit een electrische auto betalen die kunnen nu al geen nieuwe benzine auto betalen en gaan met een 2e hands Fiat of Peugeot de straat op.
Daarnaast trekt het kabinet een streep door de autoverkopen van nu tot 2030 en ze maken in de tussentijd de benzine auto's ook niet goedkoper, zodat dealers van de voorraad af kunnen komen.
Je hebt straks een leger werklozen in de auto branch, overvolle treinen en bussen en een kleine groep die nog de weg op kan/mag.
De branch is overigens nu al stervende, want de meest populaire auto in 2018 is een Opel Karl koekblik.
Ik ga de komende jaren extra veel en hard rijden met mijn Lancer
Leuke auto's met sportief rijgedrag verbieden en dan Ed Nijpels als klimaat tsaar op de TV.
In welke HEL zijn we godverdomme terecht gekomen.
Ik heb wel een ander goed idee. Doe een verbod op computers van meer dan 3 jaar oud, idem met iPads en Smartphones. Die zijn namelijk heel schadelijk voor het milieu. Plus voer een internet rijbewijs in die nagaat of men wel voldoende mentale capaciteit heeft om echt nieuws van nep nieuws te onderscheiden. Dan is het Internet niet meer van "iedereen ", maar weer van de nerds, zoals vroeger en kunnen we weer lekker praten over films, games, tieten en muziek en hoeven we niet te luisteren naar het gejengel over de gendervrije toilleten en Afrika.
Wow, jij spreekt jezelf snel tegen.quote:Op maandag 24 december 2018 20:43 schreef Elfletterig het volgende:
Ik ondersteun helemaal niet het idee dat er minder gevlogen moet worden. Ik zou willen dat er schoner gevlogen gaat worden. En het lijkt me wenselijk om vliegverkeer op korte afstanden te beperken. Van Amsterdam naar Parijs kun je prima met de hogesnelheidstrein.
Hogere temperaturen is meer droogte en woestijnen.quote:Op maandag 24 december 2018 23:21 schreef Sjemmert het volgende:
Ik ben voor klimaatverandering. Een hogere temperatuur en veel CO2 zal deze planeet grootendeels doen veranderen in een mooi groene jungle/oerwoud en het aantal mensen mag best behoorlijk teruggebracht worden. Misschien overleven we het wel helemaal niet, jammer dan, niet is voor eeuwig, ook wij niet.
Je kiest dus voor genocides dmv niks doen aan broeikasklimaat, waardoor overstromingen, stormen, droogtes, mislukte oogstenquote:Op maandag 24 december 2018 23:21 schreef Sjemmert het volgende:
en het aantal mensen mag best behoorlijk teruggebracht worden.
Mensen willen niet dood in het algemeen. Als jij dat wil ..... ga je gang, maar belast niet anderen met je moordplannenquote:Misschien overleven we het wel helemaal niet, jammer dan, niet is voor eeuwig, ook wij niet.
Niet perse. Hogere temperaturen is ook meer regen. Regen en CO2 geeft bossen.quote:Op maandag 24 december 2018 23:23 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Hogere temperaturen is meer droogte en woestijnen.
Ik zie niet hoe dat elkaar tegenspreekt. Waar ik op doel, is dat er bij korte afstanden prima alternatieven zijn. Van mij hoeft er niet minder gevlogen te worden als het om verdere afstanden gaat, maar er valt winst te behalen door mij korte afstanden te kiezen voor bijvoorbeeld de hogesnelheidstrein.quote:Op maandag 24 december 2018 23:20 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Wow, jij spreekt jezelf snel tegen.
Eerst zeg je dat het idee niet ondersteunt dat er minder gevlogen moet wordenquote:Op maandag 24 december 2018 23:29 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik zie niet hoe dat elkaar tegenspreekt. Waar ik op doel, is dat er bij korte afstanden prima alternatieven zijn. Van mij hoeft er niet minder gevlogen te worden als het om verdere afstanden gaat, maar er valt winst te behalen door mij korte afstanden te kiezen voor bijvoorbeeld de hogesnelheidstrein.
Genocide is het uitroeien van bepaalde groepen mensen, door anderen mensen. Dit is het uitsterven of terugdringen van de mensheid, door de natuur, zei het beïnvloedt door ons mensen zelf, dat is wat anders dan genocide.quote:Op maandag 24 december 2018 23:24 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Je kiest dus voor genocides dmv niks doen aan broeikasklimaat, waardoor overstromingen, stormen, droogtes, mislukte oogsten
[..]
Mensen willen niet dood in het algemeen. Als jij dat wil ..... ga je gang, maar belast niet anderen met je moordplannen
Iemand in de Tweede Kamer gebruikte het woord 'ecocide' btw. Ik weet niet wie, ik denk iemand van GL, kende de man niet en zag het in een flits.quote:Op maandag 24 december 2018 23:56 schreef Sjemmert het volgende:
[..]
Genocide is het uitroeien van bepaalde groepen mensen, door anderen mensen. Dit is het uitsterven of terugdringen van de mensheid, door de natuur, zei het beïnvloedt door ons mensen zelf, dat is wat anders dan genocide.
Het is nogal naïef om te denken dat wij mensen voor altijd zullen blijven bestaan.
Probleem is natuurlijk straks wel dat als een substantieel aantal mensen in NL elektrisch rijdt, een vakantie met de auto wrs nog erg moeilijk wordt. Ik verwacht bijvoorbeeld dat zelfs ook maar in Dld straks niet overal laadpunten staan. België en Frankrijk wordt wrs al moeilijker dan Dld weer. Nog verder Europa in kun je het wrs gewoon op je buik schrijven. Dus dan wordt het of treinen of.... vliegen, vrees ik. Of met de auto in NL dan.quote:Op maandag 24 december 2018 20:22 schreef Braindead2000 het volgende:
Het schijnt dus een probleem te zijn dat er teveel gevlogen wordt. Oke, het zal wel. Maar waarom moet het plebs daarvoor bloeden? Luchtvaartbelastingen treffen vooral de laagstbetaalden. Of een armoedzaaier nou vliegt of iemand die rijk is maakt niet uit. Allebei vervuilen ze evenveel tijdens hun vliegreis. Qua klimaatwinst maakt het dus niet uit wie je uit het vliegtuig jaagt. Eerlijker zou dan zijn dat vliegen alleen op rantsoen kan.
Of een benzine auto huren net over de grens. Gat in de markt ?quote:Op dinsdag 25 december 2018 00:12 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Probleem is natuurlijk straks wel dat als een substantieel aantal mensen in NL elektrisch rijdt, een vakantie met de auto wrs nog erg moeilijk wordt. Ik verwacht bijvoorbeeld dat zelfs ook maar in Dld straks niet overal laadpunten staan. België en Frankrijk wordt wrs al moeilijker dan Dld weer. Nog verder Europa in kun je het wrs gewoon op je buik schrijven. Dus dan wordt het of treinen of.... vliegen, vrees ik. Of met de auto in NL dan.
Lol, ja, dat kan ook natuurlijk, benzine-auto huren om te kamperen in Frankrijk. .quote:Op dinsdag 25 december 2018 00:16 schreef Sjemmert het volgende:
[..]
Of een benzine auto huren net over de grens. Gat in de markt ?
quote:Op dinsdag 25 december 2018 00:21 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Lol, ja, dat kan ook natuurlijk, benzine-auto huren om te kamperen in Frankrijk. .
Elektrische auto's kunnen ook geen caravan trekken, toch? Dus substantieel deel van de caravanvloot wordt ook 'obsolete'. Of ja dan benzine-auto huren. Maar dat jaagt de mensen wel op kosten natuurlijk.
0,00007 graden minder opwarming. Punt is dat NL als aanjager wordt gezien. Ik las ergens dat de secretaris-generaal van de VN aan Rutte gevraagd heeft om dat voor mekaar te krijgen (kan dit artikeltje alleen niet terugvinden nu). Waarom NL: iedereen in de wereld weet dat we voor zoveel% onder de zeespiegel aan het kamperen zijn hier in NL. Iedereen op de wereld kent het riedeltje: God schiep de wereld, maar de NL'ers schiepen NL. Dat is zo'n beetje ons internationale uithangbord zelfs voor een deel. En daarom moeten we aanjager zijn, om de grote uitstoters ook over de streep te helpen. Het gaat dus niet daadwerkelijk om wat onze bijdrage is aan de verminderde opwarming in reële cijfers an sich, gaat erom dat we aanjager zijn.quote:Op maandag 24 december 2018 15:45 schreef Lyrebird het volgende:
Met hoe veel graden gaat de temperatuur dalen door dit voorstel?
Slotje.
Allemaal gezwets. Het is heel simpel: als ieder land denkt 'wij zijn maar zo'n klein stukje van de wereld, laat anderen maar eerst' dan kom je nergens.quote:Op dinsdag 25 december 2018 00:32 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
0,00007 graden minder opwarming. Punt is dat NL als aanjager wordt gezien. Ik las ergens dat de secretaris-generaal van de VN aan Rutte gevraagd heeft om dat voor mekaar te krijgen (kan dit artikeltje alleen niet terugvinden nu). Waarom NL: iedereen in de wereld weet dat we voor zoveel% onder de zeespiegel aan het kamperen zijn hier in NL. Iedereen op de wereld kent het riedeltje: God schiep de wereld, maar de NL'ers schiepen NL. Dat is zo'n beetje ons internationale uithangbord zelfs voor een deel. En daarom moeten we aanjager zijn, om de grote uitstoters ook over de streep te helpen. Het gaat dus niet daadwerkelijk om wat onze bijdrage is aan de verminderde opwarming in reële cijfers an sich, gaat erom dat we aanjager zijn.
(Hoeveel% onderwater is nog een leuk onderwerp zie: https://www.volkskrant.nl(...)welk-water~bfff8796/ Is het nou 55% of toch maar 26%???)
https://www.nemokennislin(...)moeite-met-caravans/quote:
Ja, en dan kun je dus ook opteren op den duur voor de e-trailer...quote:De nieuwe elektrische wagens hebben een actieradius van zo’n 350 kilometer. Dat is de afstand die ze afleggen zonder op te laden. Maar hang je een caravan aan de trekhaak? Dan neemt de actieradius flink af. Je kunt dan nog maar de helft zover rijden: ongeveer 175 kilometer. Dat is niet echt aantrekkelijk als je ver weg wilt naar Spanje, Zuid-Frankrijk of Italië.
Juist daarom wordt NL nu als aanjager gezien. Met een zeer voor de hand liggende reden: stijgt de zeespiegel dan is het bye bye NL voor 26 procent... of 55%... of...quote:Op dinsdag 25 december 2018 00:34 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Allemaal gezwets. Het is heel simpel: als ieder land denkt 'wij zijn maar zo'n klein stukje van de wereld, laat anderen maar eerst' dan kom je nergens.
Iedereen moet zijn verantwoordelijkheid nemen en er is voor ons geen goede reden om niet met ons deel te beginnen.
twitter:sypwynia twitterde op maandag 24-12-2018 om 07:53:54 Rutte zegt dat hij in september 2018 van VN-secretaris-generaal Guterres (tevens van #mondiaalmigratiepact #Marrakesh) de opdracht heeft gekregen dat Nederland leidend moet zijn met klimaat. Gek. Bovendien staan NL klimaatdoelen al in regeerakkoord 2017. https://t.co/uWPMxDw9hz reageer retweet
Ga dat mooie verhaal even in China vertellen ofzo of Indiaquote:Op dinsdag 25 december 2018 00:34 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Allemaal gezwets. Het is heel simpel: als ieder land denkt 'wij zijn maar zo'n klein stukje van de wereld, laat anderen maar eerst' dan kom je nergens.
Iedereen moet zijn verantwoordelijkheid nemen en er is voor ons geen goede reden om niet met ons deel te beginnen.
India groeit nog veel sneller dan China btw, in 2028 haalt India China wrs in: https://www.ad.nl/buitenl(...)-dan-china~aa4c037a/. Heeft een bevolkingsdichtheid van rond de 390 inwoners/km2 (vergelijk NL met 411 inwoners/km2). Maar grootste probleem is nu nog steeds het sanitair. Veel mensen poepen nog gezellig in de vrije natuur, hoorde ik onlangs in een reportage op radio1. Als die horde is genomen en echt een substantieel aantal mensen verkrijgt daar ook de middenklasse-status dan is er niet echt een houden meer aan. Of ja, ga die mensen maar eens uitleggen dan dat ze geen autootje mogen rijden.quote:Op dinsdag 25 december 2018 00:47 schreef Geerd het volgende:
[..]
Ga dat mooie verhaal even in China vertellen ofzo of India
Zijn die brommertjes waar ze nu massaal op rijden niet veel vervuilender dan de gemiddelde auto ?quote:Op dinsdag 25 december 2018 00:53 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
India groeit nog veel sneller dan China btw, in 2028 haalt India China wrs in. Heeft een bevolkingsdichtheid van rond de 390 inwoners/km2 (vergelijk NL met 411 inwoners/km2). Maar grootste probleem is nu nog steeds het sanitair. Veel mensen poepen nog gezellig in de vrije natuur, hoorde ik onlangs in een reportage op radio1. Als die horde is genomen en echt een substantieel aantal mensen verkrijgt daar ook de middenklasse-status dan is er niet echt een houden meer aan. Of ja, ga die mensen maar eens uitleggen dan dat ze geen autootje mogen rijden.
Tweetaktmotoren zijn an sich nog vervuilender idd. Maar het wil niet direct zeggen dat als het aantal auto's groeit, het aantal brommers daar afneemt wrs.quote:Op dinsdag 25 december 2018 00:57 schreef Sjemmert het volgende:
[..]
Zijn die brommertjes waar ze nu massaal op rijden niet veel vervuilender dan de gemiddelde auto ?
Of in china geen brommer meer die lachen je compleet uit met deze plannen...maar Nederland gaat de wereld wel even redden flikker toch op man geld klopperij, pleur der een zooi kernreactoren neer man klaar..quote:Op dinsdag 25 december 2018 00:53 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
India groeit nog veel sneller dan China btw, in 2028 haalt India China wrs in: https://www.ad.nl/buitenl(...)-dan-china~aa4c037a/. Heeft een bevolkingsdichtheid van rond de 390 inwoners/km2 (vergelijk NL met 411 inwoners/km2). Maar grootste probleem is nu nog steeds het sanitair. Veel mensen poepen nog gezellig in de vrije natuur, hoorde ik onlangs in een reportage op radio1. Als die horde is genomen en echt een substantieel aantal mensen verkrijgt daar ook de middenklasse-status dan is er niet echt een houden meer aan. Of ja, ga die mensen maar eens uitleggen dan dat ze geen autootje mogen rijden.
China is ook nog even exempt, want later begonnen met industrialisatie.quote:Op dinsdag 25 december 2018 00:59 schreef Geerd het volgende:
[..]
Of in china geen brommer meer die lachen je compleet uit met deze plannen...maar Nederland gaat de wereld wel even redden flikker toch op man geld klopperij, pleur der een zooi kernreactoren neer man klaar..
Nee... de klimaatverandering komt door mensen en het weigeren er niks aan te doen om zo door grote rampen minder mensen te laten voortbestaan is een menselijke keuze.quote:Op maandag 24 december 2018 23:56 schreef Sjemmert het volgende:
[..]
Genocide is het uitroeien van bepaalde groepen mensen, door anderen mensen. Dit is het uitsterven of terugdringen van de mensheid, door de natuur, zei het beïnvloedt door ons mensen zelf, dat is wat anders dan genocide.
En dus pleit jij ervoor mensen te doden ? Je begint al zovast met dat einde?quote:Het is nogal naïef om te denken dat wij mensen voor altijd zullen blijven bestaan.
Ze doen in ieder geval nog aan carpoolen om het milieu niet te veel te belasten.quote:Op dinsdag 25 december 2018 00:59 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Tweetaktmotoren zijn an sich nog vervuilender idd. Maar het wil niet direct zeggen dat als het aantal auto's groeit, het aantal brommers daar afneemt wrs.
Je gaat me toch niet serieus vertellen dat jij denkt dat je mensenlevens redt door gesubsidieerd elektrisch te rijden, 2 zonnepanelen aan te brengen op je dak en je spouw te vullen met glaswol hè? Of begrijp ik het verkeerd?quote:Op dinsdag 25 december 2018 01:04 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Nee... de klimaatverandering komt door mensen en het weigeren er niks aan te doen om zo door grote rampen minder mensen te laten voortbestaan is een menselijke keuze.
Dat is dus jouw keuze tot massamoorden.
[..]
En dus pleit jij ervoor mensen te doden ? Je begint al zovast met dat einde?
Ja, die treintjes daar zijn ook altijd grappig om te zien trouwens.quote:Op dinsdag 25 december 2018 01:07 schreef Sjemmert het volgende:
[..]
Ze doen in ieder geval nog aan carpoolen om het milieu niet te veel te belasten.
[ afbeelding ]
Een moord niet te voorkomen is niet hetzelfde als een moord plegen.quote:Op dinsdag 25 december 2018 01:04 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Nee... de klimaatverandering komt door mensen en het weigeren er niks aan te doen om zo door grote rampen minder mensen te laten voortbestaan is een menselijke keuze.
Dat is dus jouw keuze tot massamoorden.
[..]
En dus pleit jij ervoor mensen te doden ? Je begint al zovast met dat einde?
Ecocide is genoemd in de Tweede Kamer vorige week.quote:Op dinsdag 25 december 2018 01:12 schreef Sjemmert het volgende:
[..]
Een moord niet te voorkomen is niet hetzelfde als een moord plegen.
Sowieso wordt er niemand vermoord.
Lijkt me belangrijk dat de grote uitstoters iig voorop lopen dan. Maar ja, VS onder Trump zegt: lik mijn reet. China, India en Brazilië zijn nog even exempt en hoe wil je het daar doorvoeren met opkomende middenklasses? En Rusland??? Whehehehe.quote:Op dinsdag 25 december 2018 01:17 schreef Aanstootgevendenaam het volgende:
Deze klimaatregels zijn alleen zinvol als ze wereldwijd worden ingezet, niet door sommige landen wel en door andere niet.
Rutte kan dreigen met militaire actie als ze niet willen meewerken.quote:Op dinsdag 25 december 2018 01:23 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Lijkt me belangrijk dat de grote uitstoters iig voorop lopen dan. Maar ja, VS onder Trump zegt: lik mijn reet. China, India en Brazilië zijn nog even exempt en hoe wil je het daar doorvoeren met opkomende middeklasses? En Rusland??? Whehehehe.
Trouwens Canada is ook een heel grote uitstoter/vervuiler vreemd genoeg. Zie:
Dat is een slim verzonnen term ja.quote:Op dinsdag 25 december 2018 01:15 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ecocide is genoemd in de Tweede Kamer vorige week.
Populisten verwijten dat ze bezig zijn met angstpolitiek en dan zelf het woord ecocide gebruiken.
Praat de mensen geen angst aan hè. .quote:Op dinsdag 25 december 2018 01:33 schreef Sjemmert het volgende:
[..]
Dat is een slim verzonnen term ja.
Nou ?quote:Op dinsdag 25 december 2018 01:47 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Praat de mensen geen angst aan hè. .
Timmermans was onlangs ook aardig bezig: de mensen moeten op hem stemmen, want anders vergaat de wereld, of woorden van die strekking.
Weet je wat het erge is?
Je wordt gedreven in de armen, van wie je niet in gedreven wilt worden eigenlijk.quote:
Het gaat mij gewoon ook om de voorstelling van zaken hoor, los van de betaalbaarheid. Ik bedoel is het echt waar dat NL vergaat als we van alles en nog wat niet hebben ingevoerd in 2030 of 2050? En 2030 klinkt ver weg, maar dat is maar 11 jaar hè.quote:Op dinsdag 25 december 2018 02:30 schreef BasEnAad het volgende:
Of je voor of tegen bent is het punt helemaal niet.
Niemand is tegen duurzaamheid.
Maar als de klimaatwet voor jou betekent dat je niet meer rond kan komen dan ben je uiteraard tegen.
Als politicus heb je makkelijk praten, maar de praktijk is dat een groot deel van de bevolking het niet meer kan ophoesten.
En als je dan leest dat er wel subsidie is voor elektrische auto's met een aanschafprijs vanaf 40.000 euro dan word je gewoon cynisch. En dat ligt niet aan die mensen.
Nee, nee natuurlijk niet. Wat mij tegenvalt aan de klimaatwet is dat er fundamenteel niets gedaan wordt, maar alleen wordt er geschoven met belastingen en subsidies. En het resultaat daarvan zou dan 0,000... weet ik het minder opwarming zijn. Nederland heeft daar helemaal geen invloed op. Er wordt 0 waarde gecreëerd. Waarom zo passief?quote:Op dinsdag 25 december 2018 02:35 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Het gaat mij gewoon ook om de voorstelling van zaken hoor, los van de betaalbaarheid. Ik bedoel is het echt waar dat NL vergaat als we van alles en nog wat niet hebben ingevoerd in 2030 of 2050? En 2030 klinkt ver weg, maar dat is maar 11 jaar hè.
De urgentie wordt sws overdreven, ik bedoel anders zeg je ook niet tegen frigging China: jullie mogen nog even op dezelfde voet doorgaan. Wat ik hierboven zeg is natuurlijk waar. Gekke Terry en Greetje ervan beschuldigen de mensen alleen maar angst aan te jagen, maar wel met een klimatologisch rampscenario de boer op gaan en ook ongeveer in dezelfde tijdspanne. Terry en Greetje zeggen dat we volledig onder de knoet zitten van de islam en omgevolkt zijn binnen een luttele 50 jaar, maar zelf zeggen dat we allemaal kunnen gaan watertrappelen de hele dag als nu die hele zwik niet meteen wordt ingevoerd. Dat is van beide partijen natuurlijk blatante nonsense.quote:Op dinsdag 25 december 2018 02:56 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Nee, nee natuurlijk niet. Wat mij tegenvalt aan de klimaatwet is dat er fundamenteel niets gedaan wordt, maar alleen wordt er geschoven met belastingen en subsidies. En het resultaat daarvan zou dan 0,000... weet ik het minder opwarming zijn. Nederland heeft daar helemaal geen invloed op. Er wordt 0 waarde gecreëerd. Waarom zo passief?
Waarom geeft Nederland niet voor 1 miljard obligaties uit tegen bijna 0% rente en legt daar een park van zonnepanelen van aan waar iedereen van profiteert? Het is een misvatting dat de energietransitie zo veel moet kosten, het is juist een kans. Leuk die warmtepompen, maar het is gewoon stuivers rapen, doe dat gewoon geleidelijk, zonder slachtoffers. Er is geld genoeg.
Terechte klacht. VVD en D66 zijn verder ook geen haar beter dan FvD en PVV. Sterker nog, bij VVD en D66 moet je je altijd afvragen wat werkelijk hun agenda is, want hun teksten sporen totaal niet met hun acties. VVD is sowieso de hypocrisie zelve, iedereen moet met de schouders eronder en hun eigen boontjes doppen. Maar wat doet de ondernemende VVD?? Niets. De socialistische VVD kan alleen maar met budgetten schuiven, op ondernemerschap heb ik ze nog nooit kunnen betrappen. Als je zo graag van Nederland een BV wil maken, wees dan ook een beetje innovatief.quote:Op dinsdag 25 december 2018 03:07 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
De urgentie wordt sws overdreven, ik bedoel anders zeg je ook niet tegen frigging China: jullie mogen nog even op dezelfde voet doorgaan. Wat ik hierboven zeg is natuurlijk waar. Gekke Terry en Greetje ervan beschuldigen de mensen alleen maar angst aan te jagen, maar wel met een klimatologisch rampscenario de boer op gaan en ook ongeveer in dezelfde tijdspanne. Terry en Greetje zeggen dat we volledig onder de knoet zitten van de islam en omgevolkt zijn binnen een luttele 50 jaar, maar zelf zeggen dat we allemaal kunnen gaan watertrappelen de hele dag als nu die hele zwik niet meteen wordt ingevoerd. Dat is van beide partijen natuurlijk blatante nonsense.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |