Uiteraard niet is dat veilig, daar mag bij of van alleen vandoor gaan gerust bij?quote:Op maandag 10 december 2018 16:00 schreef daNpy het volgende:
[..]
Gefixed, auto correct zat te vervelen en/of niet goed opgelet (mobiel...)
De stint is en wordt geen veilig voertuig. Het is een plastic bak met kindertjes of pakketjes erin.
Ondertussen is ook de hele administratie opgehaald bij mijnheer Stint...quote:Op donderdag 13 december 2018 00:16 schreef matspontius het volgende:
Donderdag 13 dec 8:30h eindelijk het rapport van TNO over de verongelukte Stint. Ben benieuwd.
Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat er nog wel wat meer lijken uit de kast gaan komen dus.quote:OM neemt administratie van Stint-fabrikant in beslag voor onderzoek
De recherche heeft op meerdere plekken onderzoek gedaan. De uitkomst van het justitieonderzoek laat naar verwachting nog maanden op zich wachten.
Het Openbaar Ministerie (OM) heeft woensdag de administratie in beslag genomen van de Stint-fabrikant. Op verschillende locaties heeft de recherche eveneens onderzoek gedaan. Aanleiding is het ongeluk met de elektrische bolderkar in Oss, waarbij eind september vier jonge kinderen omkwamen, en een vijfde kind en een begeleidster zwaargewond raakten.
Het is onduidelijk waar het OM, tweeënhalve maand na het ongeluk, precies naar op zoek is. Een woordvoerder wil daar niets over zeggen. “Wij moeten zorgvuldig beoordelen of bij het drama van 20 september een strafrechtelijk verwijt valt te maken”, zegt persofficier Janine Kramer in een schriftelijke reactie. Daarbij wordt volgens haar ook gekeken naar de rol van de maker van de Stint. Afronding van het justitieonderzoek kan volgens het OM nog “maanden” duren.
Verschillende onderzoeken
Er lopen op dit moment vier onderzoeken naar de Stint, inclusief dat van justitie. De Onderzoeksraad voor Veiligheid doet onderzoek naar het ongeluk zelf, en onderzoekt inmiddels ook of de toelatingsprocedure voor voertuigen als de Stint op de openbare weg wel goed verloopt. De uitkomst van dat onderzoek volgt waarschijnlijk tegen het eind van de zomer.
De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) bekijkt samen met TNO of de Stint wel veilig is. Daarnaast wordt onderzocht of elektromagnetische velden van het spoor, veroorzaakt door bijvoorbeeld de bovenleiding, van invloed zijn geweest op het ongeluk. Daarvoor wordt samengewerkt met het Agentschap Telecom.
Ook werkt de ILT mee aan het onderzoek van de politie. De eerste resultaten van het onderzoek van ILT en TNO worden eind deze maand verwacht.
Spoorbeheerder ProRail doet zelf geen onderzoek, maar heeft wel informatie geleverd aan onderzoekers.
De beerput gaat nu open inderdaad! De schuldigen moeten zich heel diep gaan schamen. Dat die invallen plaatsvinden gebeurt natuurlijk niet zo maar ...quote:Op donderdag 13 december 2018 00:33 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ondertussen is ook de hele administratie opgehaald bij mijnheer Stint...
[..]
Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat er nog wel wat meer lijken uit de kast gaan komen dus.
quote:De stint is onvoldoende veilig voor personenvervoer. Dat blijkt uit het onderzoek dat TNO deed naar de elektrische bakfiets. Volgens minister Van Nieuwenhuizen betekent dat dat de stint voorlopig niet terug de weg op kan. Pas als er aanpassingen zijn gedaan, kan het voertuig weer toegelaten worden.
Het onderzoek werd uitgevoerd naar aanleiding van het ongeluk met de elektrische bakfiets op een spoorwegovergang in Oss. Daarbij kwamen eind september vier kinderen om en raakten een vijfde kind en de begeleidster zwaargewond.
quote:Slechte rem
TNO keek naar zes aspecten van de veiligheid en vindt de Stint op al die aspecten niet voldoende veilig. Vooral de rem is slecht. Daardoor heeft het voertuig een veel te lange remweg. De Stint staat na zes meter stil, terwijl dat hooguit drie meter mag zijn. Ook de elektronica deugt niet. De nuldraad van de gashendel kan loslaten en dan slaat de Stint op hol.
De conclusie van het NFI zal hier niet veel van afwijken - benieuwd of de verantwoordelijken voor dit drama te zijner tijd ter verantwoording worden geroepenquote:Op donderdag 13 december 2018 09:49 schreef AchJa het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Kortom er deugt niks van dat apparaat.
Maar ja, GereDathan cs. zullen het wel weer zo spinnen dat TNO het toch echt verkeerd heeft.
Hindsight is 20/20quote:Op donderdag 13 december 2018 11:06 schreef Leandra het volgende:
En dat is allemaal niet aan de orde gekomen toen het ding zijn goedkeuring kreeg van het ministerie?
quote:De Stint had nooit mogen worden toegelaten op de openbare weg. Dat zeggen Tweede Kamerleden naar aanleiding van het rapport van TNO over de veiligheid van het voertuig. TNO concludeert dat de Stint op alle aspecten niet veilig is en in de huidige vorm niet geschikt voor personenvervoer.
De elektrische bolderkar werd in 2011 toegelaten als 'bijzondere bromfiets'. Er werd daarbij niet nauwkeurig gekeken naar de veiligheid. Kinderopvangcentra gingen de Stint op grote schaal gebruiken om kleine kinderen mee te vervoeren. Afgelopen september kwamen vier kinderen om het leven bij een ongeluk op een spoorwegovergang in Oss.
"Het toetsingkader was destijds niet op orde en het toezicht was niet goed. Dat is triest", zegt Kamerlid Remco Dijkstra van regeringspartij VVD. "We hadden er nooit aan moeten beginnen." Hij wijst erop dat de Tweede Kamer nooit op de rem is gaan staan. "Ik hoop dat we daar lessen uit leren."
Veiligheid niet voorop
Oppositiepartij SP begrijpt het besluit van minister Van Nieuwenhuizen dat de Stint voorlopig niet meer de weg op mag. "Veiligheid staat voorop, maar dat gold de afgelopen jaren kennelijk niet. Er heeft jarenlang een onveilig voertuig op de weg gereden", zegt Kamerlid Lacin.
GroenLinks wil vooral weten hoe het kan dat er zo'n verschil zit tussen de regels en wat er daadwerkelijk veilig is. Kamerlid Kröger noemt het schokkend dat dat verschil zo groot is.
De Tweede Kamer gaat binnenkort uitgebreid spreken over het TNO-rapport en de toekomst van de Stint.
Nee want er is een "bijzondere" toelating afgegevenquote:Op donderdag 13 december 2018 11:06 schreef Leandra het volgende:
En dat is allemaal niet aan de orde gekomen toen het ding zijn goedkeuring kreeg van het ministerie?
Nou ja, de RDW moet buiten schot blijven natuurlijk.quote:Op donderdag 13 december 2018 05:44 schreef matspontius het volgende:
[..]
De beerput gaat nu open inderdaad! De schuldigen moeten zich heel diep gaan schamen. Dat die invallen plaatsvinden gebeurt natuurlijk niet zo maar ...
Rijks dienst voor wegverkeer, wie is daar de werkgever van?quote:Op donderdag 13 december 2018 11:50 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Nou ja, de RDW moet buiten schot blijven natuurlijk.
Je hebt gelijk... hoewel het iets wat te kort door de bocht is.quote:Op donderdag 13 december 2018 09:49 schreef AchJa het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Kortom er deugt niks van dat apparaat.
Maar ja, GereDathan cs. zullen het wel weer zo spinnen dat TNO het toch echt verkeerd heeft.
Dit dus. Schandalig dat dit voertuig ooit toegelaten is en schandalig dat een fabrikant zo'n falend apparaat op de markt brengt en mag brengen. Nu er 4 jonge kinderen dood zijn wordt er pas goed gekeken naar dit vervoermiddel - mosterd na de maaltijd!quote:Op donderdag 13 december 2018 11:12 schreef Patrice_Consigny het volgende:
[..]
Hindsight is 20/20
https://nos.nl/artikel/22(...)moeten-beginnen.html
[..]
Als ik zo de eisen lees zouden we ook meteen de scootmobiels dan moeten verbieden.quote:Op donderdag 13 december 2018 09:49 schreef matspontius het volgende:
Dit TNO-rapport staat los van het onderzoek dat naar het ongeluk in Oss wordt uitgevoerd door het Nederlands Forensisch Instituut NFI. Conclusie: een Stint is geen veilig vervoer middel!
Het is best te begrijpen, dat het NU deze verbazing geeft is wat mij stoort.quote:Op donderdag 13 december 2018 12:04 schreef kaasplankje het volgende:
Het gaat niet om een hulpkarretje maar om een gemotoriseerd voertuig waarmee men personen vervoert over de openbare weg. Het is werkelijk onbegrijpelijk dat dit in deze huidige vorm door de overheid wordt toegelaten op de weg.
Zijn die door een adequate keuring getoetst? Zo niet, dan zie ik daar hetzelfde probleem opdoemen.quote:Op donderdag 13 december 2018 12:28 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Als ik zo de eisen lees zouden we ook meteen de scootmobiels dan moeten verbieden.
Wedden dat dit niet gaat gebeuren.
Ik vind dat er voor ieder gemotoriseerd voertuig wat de openbare weg op mag er veiligheidseisen moeten zijn. En, zodra dat voertuig aan die eisen voldoet zouden daar prima goederen mee vervoert kunnen worden.quote:Op donderdag 13 december 2018 12:35 schreef Vallon het volgende:
[..]
Het is best te begrijpen, dat het NU deze verbazing geeft is wat mij stoort.
Het andere dat wat onderbelicht blijft is de voortdurende onveiligheid die het spoor in onze samenleving (op)eist.
Het karretje sluit perfect het vervoersgat dat er nu is. Tussen lopen en taxibusjes is voor het verplaatsen van groepjes kinderen nu geen oplossing.
De kosten van taxibusjes zijn (chauffeur & - soms meerdere - voertuigen), significant hoger en taxibusjes komen lang niet zo makkelijk waar je met Stint wel - o.a. voor de deur - kunt zijn.
De Sint is daarnaast ook leuker en spontaner te gebruiken, met mooi weer FF de speel/water/zand/bosplaats etc.
Hoe (on)veilig denk je dat al die scootmobielen, laat staan invalide rolstoelen zijn ?
Wedervraag, zou je de Stint - met betere remmen - wel willen toestaan voor zeg post & pakketvervoer ?
Conclusie in deze kan wel zijn dat de overheid gigantisch gefaald heeft bij het toelaten van de Stint - deze knullige constructie had dus niet de weg op gemogenquote:Op donderdag 13 december 2018 12:39 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Ik vind dat er voor ieder gemotoriseerd voertuig wat de openbare weg op mag er veiligheidseisen moeten zijn. En, zodra dat voertuig aan die eisen voldoet zouden daar prima goederen mee vervoert kunnen worden.
Dat roep ik al de hele tijd in dit topic.quote:Op donderdag 13 december 2018 12:46 schreef matspontius het volgende:
[..]
Conclusie in deze kan wel zijn dat de overheid gigantisch gefaald heeft bij het toelaten van de Stint - deze knullige constructie had dus niet de weg op gemogen
Pas nadat 4 jonge kinderen omgekomen zijn wordt er actie ondernomen - heel typisch
Daar zijn we het dan in ieder geval volledig over eensquote:Op donderdag 13 december 2018 13:00 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Dat roep ik al de hele tijd in dit topic.
Vandaag is het rapport gepresenteerd. Mmmm.quote:Op donderdag 13 december 2018 13:00 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Dat roep ik al de hele tijd in dit topic.
Dus?quote:Op donderdag 13 december 2018 15:07 schreef manny het volgende:
[..]
Vandaag is het rapport gepresenteerd. Mmmm.
Met een beetje inzicht, gezond verstand en normaal redeneren, kon die conclusie eigenlijk op de dag van het ongeluk al worden getrokken.quote:Op donderdag 13 december 2018 15:07 schreef manny het volgende:
Vandaag is het rapport gepresenteerd. Mmmm.
quote:TNO heeft de stint gecontroleerd op zes punten die belangrijk zijn voor de veiligheid van een voertuig. De stint blijkt op al die punten niet veilig. Zo komt het onderzoeksinstituut tot de conclusie dat er problemen kunnen optreden met de rem van de stint en de lengte van de remweg. Daarnaast kan er een "onbeheersbare versnelling" optreden, waardoor de stint als het ware op hol slaat.
TNO schrijft dat een fors aantal aanpassingen nodig is om de stint zo veilig te maken dat het voertuig weer de weg op kan. De aangepaste stint moet voor een toelating tot de openbare weg opnieuw gekeurd worden.
Nou, 'doorontwikkeld'. Hij heeft wijzigingen doorgevoerd die hij had moeten melden bij het RDW en dat heeft hij niet gedaan.quote:Op donderdag 13 december 2018 12:01 schreef Vallon het volgende:
Mij rijst de vraag rijst hoe dat voertuig(type) destijds dan ooit WEL kon worden goedgekeurd.
Zover ik het heb begrepen heeft de fabrikant het voertuig JUIST doorontwikkeld.
Mwoh, ik vind zaken zoals remvertraging en 'op hol slaan' wel relevant.quote:Zelf vind ik, als techneut, het het aantal geconstateerde problemen niet zo heftig is als men doet voorkomen.
Prima, dat moet dan maar.quote:Wanneer men dat op die toer voortzet, kan je op termijn ook verwachten dat diverse andere hulpkarretjes worden verboden.
ok. dat is fijn. is overigens wel een trend. bij elk nieuwsbericht allemaal experts op internet die alles al meteen wetenquote:Op donderdag 13 december 2018 18:14 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Met een beetje inzicht, gezond verstand en normaal redeneren, kon die conclusie eigenlijk op de dag van het ongeluk al worden getrokken.
[..]
De Stint is nooit veilig geweest: de weg ligt open voor schadeclaimsquote:Op donderdag 13 december 2018 15:07 schreef manny het volgende:
Vandaag is het rapport gepresenteerd. Mmmm.
Alleen maar om te bevestigen wat wij allemaal al wisten, natuurlijk.quote:Op donderdag 13 december 2018 18:26 schreef manny het volgende:
waarom we nog instanties als TNO, de politie of rechters nodig hebben is me een raadsel.
tja. die sukkels werken met bewijs en degelijk onderzoek en zo. en gaan pas communiceren als dingen uitgezocht zijn i.p.v. mensen beschuldigen voor je iets zeker weet. wat een loosers.quote:Op donderdag 13 december 2018 18:42 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Alleen maar om te bevestigen wat wij allemaal al wisten, natuurlijk.
Wie heb jij beschuldigd zonder bewijs, dan?quote:Op donderdag 13 december 2018 19:05 schreef manny het volgende:
[..]
tja. die sukkels werken met bewijs en degelijk onderzoek en zo. en gaan pas communiceren als dingen uitgezocht zijn i.p.v. mensen beschuldigen voor je iets zeker weet. wat een loosers.
ik begon met een reactie op meneer of mevrouw kaasplankje, maar als je dit topic terugleest is het al vanaf dag 1 volop beschuldigen door diverse users.quote:Op donderdag 13 december 2018 19:09 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Wie heb jij beschuldigd zonder bewijs, dan?
Mevrouw kaasplank was al geïnformeerd over de electronica in de Stint door een deskundig persoon dus je kan concluderen dat zij handelde met voorkennis van zaken.quote:Op donderdag 13 december 2018 19:55 schreef manny het volgende:
[..]
ik begon met een reactie op meneer of mevrouw kaasplankje, maar als je dit topic terugleest is het al vanaf dag 1 volop beschuldigen door diverse users.
Oh, really? Is mij niet opgevallen. Wel veel users die stelden dat de Stint niet veilig was, waarvan akte.quote:Op donderdag 13 december 2018 19:55 schreef manny het volgende:
ik begon met een reactie op meneer of mevrouw kaasplankje, maar als je dit topic terugleest is het al vanaf dag 1 volop beschuldigen door diverse users.
Volgende keer die deskundige maar bellen dan i.p.v. TNO inhuren. die kan blijkbaar in een hele korte tijd al weten waar TNO weken / maanden voor nodig heeft.quote:Op donderdag 13 december 2018 20:04 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Mevrouw kaasplank was al geïnformeerd over de electronica in de Stint door een deskundig persoon dus je kan concluderen dat zij handelde met voorkennis van zaken.
Waarvan akte.
Een vermoeden wat je hebt op basis van wat een deskundige zegt is iets anders dan een technisch onderzoek door een officiële instantie maar wat is je punt precies?quote:Op donderdag 13 december 2018 20:14 schreef manny het volgende:
[..]
Volgende keer die deskundige maar bellen dan i.p.v. TNO inhuren. die kan blijkbaar in een hele korte tijd al weten waar TNO weken / maanden voor nodig heeft.
Er worden ook nog steeds Toyota's verkocht toch?quote:Op donderdag 13 december 2018 21:07 schreef matspontius het volgende:
Dus die fabrikant kan een ondeugdelijk voertuig op de markt brengen, waar van alles qua veiligheid aan mankeert. Vervolgens vind een drama plaats waar 4 jonge kinderen de dood vinden. Dezelfde fabrikant kan nu weer een verbeterde versie gaan bouwen die wel voldoet aan alle eisen en normen?
Het zal verder iedereen ook jeuken als er met de Toyota, Stint of wat voor apparaat dan ook de eigen kinderen of pakketten rondgebracht gaan worden. Het is wel een probleem als er tien kinderen in vervoerd gaan worden.quote:Op donderdag 13 december 2018 22:48 schreef daNpy het volgende:
Er worden ook nog steeds Toyota's verkocht toch?
Als de nieuwe stint wél aan de veiligheidseisen voldoet, wat is dan het probleem?
Het probleem is dezelfde faal fabrikantquote:Op donderdag 13 december 2018 22:48 schreef daNpy het volgende:
[..]
Er worden ook nog steeds Toyota's verkocht toch?
Als de nieuwe stint wél aan de veiligheidseisen voldoet, wat is dan het probleem?
Dat er dan nog steeds dodelijke ongelukken mee kunnen gebeuren. En dat kun je dus nooit helemaal uitsluiten.quote:Op donderdag 13 december 2018 22:48 schreef daNpy het volgende:
[..]
Er worden ook nog steeds Toyota's verkocht toch?
Als de nieuwe stint wél aan de veiligheidseisen voldoet, wat is dan het probleem?
Nee. Het wordt enkel tijdelijk een probleem als er 10 kinderen inzitten en er weer een ongeval mee gebeurd. Want dan treedt de emotie weer op: 'kinderen', 'onveilig' en vooral heel veel gehuil van boze mensen die het ding onveilig vinden omdat er 10 kinderen in kunnen.quote:Op donderdag 13 december 2018 22:57 schreef AchJa het volgende:
[..]
Het zal verder iedereen ook jeuken als er met de Toyota, Stint of wat voor apparaat dan ook de eigen kinderen of pakketten rondgebracht gaan worden. Het is wel een probleem als er tien kinderen in vervoerd gaan worden.
Als je zo redeneert kun je ook personen/ kinderen gaan vervoeren met een heftruck op de lepels of je stopt ze in een goederenlift...quote:Op donderdag 13 december 2018 23:13 schreef Inbox het volgende:
Nee. Het wordt enkel tijdelijk een probleem als er 10 kinderen inzitten en er weer een ongeval mee gebeurd. Want dan treedt de emotie weer op: 'kinderen', 'onveilig' en vooral heel veel gehuil van boze mensen die het ding onveilig vinden omdat er 10 kinderen in kunnen.
Is er nog niet genoeg bureaucratie?quote:Op donderdag 13 december 2018 23:18 schreef AchJa het volgende:
[..]
Als je zo redeneert kun je ook personen/ kinderen gaan vervoeren met een heftruck op de lepels of je stopt ze in een goederenlift...
Je snapt toch wel dat de eisen voor personenvervoer anders liggen dan voor goederenvervoer? Maar goed, pleur alles en iedereen maar los in de trailer want vervoer is vervoer toch?
Als men uitvoeren doet waar men voor daar is denk ik wel.quote:Op donderdag 13 december 2018 23:24 schreef Inbox het volgende:
[..]
Is er nog niet genoeg bureaucratie?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |