abonnement Unibet Coolblue
pi_196772040
quote:
Vervanger beruchte Stint vliegt voor eerste gebruik al in brand

Een ‘veilige’ vervanger voor de verbannen Stint-bolderkar is voor het eerste gebruik al in brand gevlogen. De gloednieuwe BSO-bus stond nog in de stalling bij een kinderdagverblijf in Wierden toen hij woensdagmorgen door nog onbekende oorzaak oververhit raakte en begon te smeulen.

De BSO-bus is de opvolger van de omstreden Stint. Die elektrische bolderkar kwam in september 2018 in opspraak door een afschuwelijk ongeval in Oss. De Stint schoot een bewaakte spoorweg op, waar net een trein aankwam. Vier jonge kinderen kwamen daarbij om het leven.

Vanwege het ongeval deden kinderopvangorganisaties de Stint massaal in de ban. Alleen de Twentse kinderopvangorganisatie Columbus bleef de Stint nog enige tijd gebruiken: de leiding wilde eerst het onderzoek naar de oorzaak van het ongeval afwachten. Toen de Rijksdienst voor het Wegverkeer RDW de Stint verbood stopte ook Columbus het gebruik en ging op zoek naar een veilige vervanger.

BSO-bus goedgekeurd

Dat werd de BSO-bus. Ontwikkeld en geproduceerd door hetzelfde bedrijf als de Stint, namelijk Stintum in Bilthoven. Het voertuig onderging vele keuringen, onder meer van TNO en van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV), voordat het begin oktober het groene licht kreeg van het ministerie van Verkeer en Waterstaat.

Columbus schafte er 24 aan voor het vervoer van kinderen van school naar de opvang, en voor uitjes. De kar werd ‘Co-bus’ gedoopt en zou woensdag feestelijk in gebruik worden genomen.

Oververhit

Maar het ging woensdagmorgen voor het eerste gebruik al mis. De bus stond gestald in een bijgebouw van kinderdagverblijf Het Compas aan de Grote Maatweg in Wierden. Door nog onbekende oorzaak raakte het voertuig oververhit en begon te smeulen, met rookontwikkeling tot gevolg. De brandweer rukte met meerdere wagens uit, maar al snel beek dat het gebouw zelf niet in brand stond.

Directeur Edwin Renzen van Stintum, het bedrijf dat de BSO-bus ontwikkelde, was woensdagmorgen al snel in Wierden om persoonlijk te kijken wat er aan de hand was. Hij is zeer verbaasd over het het incident. „Dit voertuig is onder iedere denkbare loep gelegd, het is door allerlei experts gecontroleerd. Het is uitgerust met een gecertificeerd Nederlands batterijpakket, geen Chinese rommel ofzo. Dus ik ben echt heel benieuwd wat hier is gebeurd. Gelukkig is het geen echte brand geweest, er is alleen iets gesmolten in de buurt van de accu. We gaan alles controleren, samen met de brandweer, de Veiligheidsregio en de leverancier van de batterijen.”

‘Voorlopig niet nodig’

Ook directeur Sebastiaan Dekkers van Columbus wacht dat onderzoek met spanning af: „We hebben de bus voorlopig niet nodig, want de scholen zijn dicht en uitjes mogen we ook niet maken. Bovendien zijn de rijtrainingen vanwege de coronamaatregelen opgeschort. De hele feestelijke ingebruikneming ging dus toch al niet door. En nu komt die brand erbij. We balen hier ontzettend van, want veiligheid gaat uiteraard voor alles. Maar het kan nog best even duren voor we weten waar we aan toen zijn.”

Bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer, die de nieuwe BSO-bus goedkeurde voor gebruik, was de brand vanmorgen nog niet bekend. De dienst kon dan ook nog geen commentaar geven.

Kamervragen

De PVV eist helderheid van de minister van Infrastructuur en Waterstaat.
PZC

Speciaal voor Psychopaatje nog een deel.

quote:
0s.gif Op woensdag 16 december 2020 19:55 schreef Psychopaatje het volgende:
Wat een kut kick
  woensdag 16 december 2020 @ 20:08:19 #2
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_196772247
Jammer dat zo’n Stint niet van hout is.
pi_196772268
Deze TS, over de rug van onschuldige dode kinderen een nieuw deel gaan openen :')
  Moderator woensdag 16 december 2020 @ 20:10:20 #4
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_196772315
quote:
0s.gif Op woensdag 16 december 2020 20:08 schreef Dries4Ever het volgende:
Deze TS, over de rug van onschuldige dode kinderen een nieuw deel gaan openen :')
:')
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Jaap van Dissel-award 2022 woensdag 16 december 2020 @ 20:11:10 #5
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_196772340
quote:
0s.gif Op woensdag 16 december 2020 20:08 schreef Dries4Ever het volgende:
Deze TS, over de rug van onschuldige dode kinderen een nieuw deel gaan openen :')
:')
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_196772393
quote:
0s.gif Op woensdag 16 december 2020 20:08 schreef Dries4Ever het volgende:
Deze TS, over de rug van onschuldige dode kinderen een nieuw deel gaan openen :')
Wel precies 2 jaar later wat een toeval.
pi_196772437
quote:
7s.gif Op woensdag 16 december 2020 20:13 schreef Steven_Stil het volgende:

[..]

Wel precies 2 jaar later wat een toeval.
precies 2 jaar?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 16-12-2020 20:15:00 ]
pi_196772449
quote:
0s.gif Op woensdag 16 december 2020 20:14 schreef Dries4Ever het volgende:

[..]

precies 2 jaar?
Na de vorige TS.
pi_196772595
Is er alweer een aanrijding geweest?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')