abonnement Unibet Coolblue
  Heeft over alles een mening 2022 zaterdag 3 november 2018 @ 15:43:51 #201
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_182920090
oh ja dat wel natuurlijk :Y
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zondag 4 november 2018 @ 15:28:02 #202
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_182938153
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 november 2018 15:20 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

I min mor.
Jeg insisterer på, at OV-chipkortet skal destrueres
pi_182942286
Bier.
  Heeft over alles een mening 2022 zondag 4 november 2018 @ 19:10:23 #204
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_182942778
_O- :') Nikskunners :')
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zondag 4 november 2018 @ 20:25:15 #205
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_182944366
Vraagje: nu het Rotterdamse metronetwerk tusden cs en beurs in 2 geknipt is, is het überhaupt nog mogelijke iets van den haag naar bv slinge te rijden?

Wat hebben ze bijvoorbeeld gedaan met de metro stellen die op cs stonden op het moment van onderbreking niet op t haagse deel kunnen rijden? Kunnen ze die ergens stallen?
  Redactie Frontpage / Sport zondag 4 november 2018 @ 20:30:08 #206
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_182944506
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 20:25 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Vraagje: nu het Rotterdamse metronetwerk tusden cs en beurs in 2 geknipt is, is het überhaupt nog mogelijke iets van den haag naar bv slinge te rijden?

Wat hebben ze bijvoorbeeld gedaan met de metro stellen die op cs stonden op het moment van onderbreking niet op t haagse deel kunnen rijden? Kunnen ze die ergens stallen?
in theorie kan er wat heen en weer gereden worden. Je kunt namelijk gesleept bij Nedtrain Leidschendam het metrospoor af en dan via de Den Haag Hollands Spoor en Rotterdam Centraal naar de Waalhaven waar de metro's het metrospoor weer op kunnen.

Wil je metro's stallen dan kun je op Leidschendam op de sporen waar normaal de HTM staat wel iets kwijt of anders zet je iets in de metrotunnel onder Rotterdam neer
Altijd onderweg naar het avontuur
  zondag 4 november 2018 @ 20:33:12 #207
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_182944578
quote:
14s.gif Op zondag 4 november 2018 20:30 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

in theorie kan er wat heen en weer gereden worden. Je kunt namelijk gesleept bij Nedtrain Leidschendam het metrospoor af en dan via de Den Haag Hollands Spoor en Rotterdam Centraal naar de Waalhaven waar de metro's het metrospoor weer op kunnen.

Wil je metro's stallen dan kun je op Leidschendam op de sporen waar normaal de HTM staat wel iets kwijt of anders zet je iets in de metrotunnel onder Rotterdam neer
Maar kan SG/2 MG/2 wel op eigen kracht naar Leidschendam?
  Redactie Frontpage / Sport zondag 4 november 2018 @ 20:33:58 #208
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_182944595
quote:
1s.gif Op zondag 4 november 2018 20:33 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Maar kan SG/2 MG/2 wel op eigen kracht naar Leidschendam?
nope, alleen gesleept
Altijd onderweg naar het avontuur
  zondag 4 november 2018 @ 20:40:44 #209
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_182944771
quote:
14s.gif Op zondag 4 november 2018 20:33 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

nope, alleen gesleept
Maar dat is dan toch alleen een beveiligings issue?
  Redactie Frontpage / Sport zondag 4 november 2018 @ 20:43:09 #210
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_182944836
quote:
1s.gif Op zondag 4 november 2018 20:40 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Maar dat is dan toch alleen een beveiligings issue?
ik weet niet of ze ook 1800V lusten. Daarnaast is er toelating natuurlijk
Altijd onderweg naar het avontuur
  zondag 4 november 2018 @ 20:44:34 #211
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_182944876
Vanaf morgen wordt er weer gereden tussen Beurs en Centraal Station, al blijft station Stadhuis voorlopig gesloten.
  zondag 4 november 2018 @ 21:13:30 #212
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_182945823
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 20:25 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Wat hebben ze bijvoorbeeld gedaan met de metro stellen die op cs stonden op het moment van onderbreking niet op t haagse deel kunnen rijden? Kunnen ze die ergens stallen?
Volgens mij stond er niks wat niet naar Den Haag kon rijden.
So we just called him Fred
  zondag 4 november 2018 @ 21:15:03 #213
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_182945863
quote:
14s.gif Op zondag 4 november 2018 20:43 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

ik weet niet of ze ook 1800V lusten. Daarnaast is er toelating natuurlijk
Volgens mij rijden ze alleen op 750V. Er zijn ooit 10 5200's van een downchopper voorzien, maar die zijn er allang niet meer.
So we just called him Fred
pi_182945916
quote:
1s.gif Op zondag 4 november 2018 15:28 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Jeg insisterer på, at OV-chipkortet skal destrueres
Håld nu kæft.
Bier.
  zondag 4 november 2018 @ 21:17:35 #215
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_182945962
quote:
1s.gif Op zondag 4 november 2018 20:33 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Maar kan SG/2 MG/2 wel op eigen kracht naar Leidschendam?
MG2 is al een paar jaar niet meer, op het romeo stel na
SG2 doet het nog verdienstelijk in Bursa.
So we just called him Fred
  zondag 4 november 2018 @ 21:33:15 #216
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_182946393
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 21:16 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Håld nu kæft.
Hold dig selv, fyren har ret!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_182946490
quote:
6s.gif Op zondag 4 november 2018 21:33 schreef Duvel het volgende:

[..]

Hold dig selv, fyren har ret!
Undskyld mit venner :'(
Bier.
  Heeft over alles een mening 2022 maandag 5 november 2018 @ 20:08:03 #218
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_182964989
Nou, toen konden we hier wel weer normaal gaan praten :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 5 november 2018 @ 20:40:15 #219
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_182965843
Een paar fotootjes om het topic wat op te fleuren:


Een Schienenbus van de Oleftalbahn (Kall - Hellenthal), waar ik een paar weken geleden samen met Dennis en PSM in heb gezeten.


Vanuit mijn slaapkamerraam zie ik soms oude zooi langskomen.


In Porthmadog (Wales) is het eindpunt van de Ffestiniog Railway, een smalspoorlijn door Snowdonia National Park. Deze loc, "Lyd", is door de Ffestiniog Railway zelf gebouwd en is in dienst sinds 2010.


De Ffestiniog Railway is een uiterst professionele organisatie. Er is een centrale verkeersleiding, er wordt gewerkt met tokens, en hoewel men probeert de charme van weleer uit te stralen valt niet te ontkennen dat het een moderne organisatie is: de armseinen worden bijvoorbeeld aangestuurd met een motortje.

Vertrek van de "Lyd"-locomotief met een sleep rijtuigen uit Porthmadog.

Lyd in Snowdonia National Park :9
pi_182972609
NS wil snellere intercity testen tussen Groningen en Randstad

Ik mis alleen nog de maatregel van een hele ruime boog om Hoogeveen heen :P
pi_182972732
Ik snap ook nog steeds niet waarom er geen directe lijn Lelystad - Emmeloord - Heerenveen - Drachten - Groningen gaat komen.

Geld is 1 ding, er is genoeg groei in de toekomst en en moet je zien hoe snel je vanaf Amsterdam in Leeuwarden of Groningen kunt zijn als je bij Lelystad omhoog vliegt. Lang stuk 160 knallen. Als IC hoef je niet te stoppen op Emmeloord. Volle bak, nieuw baanvak, ERTMS, hatseflats.
pi_182972810
quote:
14s.gif Op dinsdag 6 november 2018 08:59 schreef Monopoly het volgende:
Ik snap ook nog steeds niet waarom er geen directe lijn Lelystad - Emmeloord - Heerenveen - Drachten - Groningen gaat komen.

Geld is 1 ding, er is genoeg groei in de toekomst en en moet je zien hoe snel je vanaf Amsterdam in Leeuwarden of Groningen kunt zijn als je bij Lelystad omhoog vliegt. Lang stuk 160 knallen. Als IC hoef je niet te stoppen op Emmeloord. Volle bak, nieuw baanvak, ERTMS, hatseflats.
Men heeft dat toen doorgerekend in een MKBA en kwam tot de conclusie dat het niet maatschappelijk rendabel was. In plaats daarvan is het geld toen beschikbaar gesteld voor andere infrastructuur in het noorden.
pi_182972826
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 november 2018 09:06 schreef Igen het volgende:

[..]

Men heeft dat toen doorgerekend in een MKBA en kwam tot de conclusie dat het niet maatschappelijk rendabel was. In plaats daarvan is het geld toen beschikbaar gesteld voor andere infrastructuur in het noorden.
Dat was een waardeloos besluit. Goed, dat is achteraf.
Deel van het geld ging o.a naar een nieuwe ringweg rond Groningen. Daar is vanaf het eerste moment bezuinigd op zo'n beetje alles. Alles ligt al weken stil nu. Het ziet er naar uit dat dit een gigantische kostenpost gaat worden omdat alles vanaf de eerste schep in de grond al niet deugde :')
pi_182972844
Toen NS de Noordelijke lijnen afstootte wegens te weinig reizigers dacht men ook dat het niet meer rendabel was. Nu rijden er regelmatig (over)volle treinen op de lijntjes daar. Ik denk dat het Noorden wel degelijk baat zou hebben bij de Zuiderzeelijn.
  Heeft over alles een mening 2022 dinsdag 6 november 2018 @ 09:13:26 #225
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_182972886
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 november 2018 08:45 schreef Salatrel het volgende:
NS wil snellere intercity testen tussen Groningen en Randstad

Ik mis alleen nog de maatregel van een hele ruime boog om Hoogeveen heen :P
Whehehe :P Ik denk dat ze vooral bezig zijn met de vraag hoeveel toeslag ze hiervoor gaan vragen :')
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 6 november 2018 @ 09:24:22 #226
415574 boriq
Blacksmith of Rhythm
pi_182973026
Iemand die weet waarom ProRail bij het fuseren van Railinfratrust toentertijd niet gelijk is omgevormd naar zbo?
  dinsdag 6 november 2018 @ 10:13:56 #227
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_182973602
Doe dit maar:


Compleet met TGV Duplex.
So we just called him Fred
pi_182973750
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 november 2018 10:13 schreef FredvZ het volgende:
Doe dit maar:
[ afbeelding ]

Compleet met TGV Duplex.
Mooi niet, als we hier in de noordoostpolder spoor krijgen komt er ook een station.
pi_182973765
En dan bestaand tracé, die lijn van Zwolle naar Leeuwarden :')

[ Bericht 44% gewijzigd door #ANONIEM op 06-11-2018 10:27:39 ]
pi_182974065
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 november 2018 10:26 schreef Fokker89 het volgende:

[..]

Mooi niet, als we hier in de noordoostpolder spoor krijgen komt er ook een station.
Lijkt me niet meer dan logisch inderdaad. Emmeloord een station lijkt me vrij logisch

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 06-11-2018 10:47:05 ]
  dinsdag 6 november 2018 @ 11:58:02 #231
231016 Goverman
asfalteren kun je leren
pi_182975400
quote:
14s.gif Op dinsdag 6 november 2018 09:07 schreef Monopoly het volgende:

[..]

Dat was een waardeloos besluit. Goed, dat is achteraf.
Deel van het geld ging o.a naar een nieuwe ringweg rond Groningen. Daar is vanaf het eerste moment bezuinigd op zo'n beetje alles. Alles ligt al weken stil nu. Het ziet er naar uit dat dit een gigantische kostenpost gaat worden omdat alles vanaf de eerste schep in de grond al niet deugde :')
Wel even volledig zijn heh... Ja, de Zuiderzeelijn is afgeschoten. Kostte veel en leverde niet heel veel op t.o.v. bestaande lijnen (inclusief Hanzelijn die toen nog in aanleg was). Het gereserveerde budget (¤ 2,73 mld) is toen in een "Regiospecifiek Pakket Zuiderzeelijn" gestopt waar de regio (provincies Groningen, Fryslan en Drenthe) zelf beschikking over hadden. En daar zijn heel veel grotere en kleinere projecten voor bedacht. Variërend van een qua verkeersveiligheid sterk verbeterde N33 tot aan een nieuw opstelterrein bij Zwolle (i.h.k.v. Zwolle-Herfte), maar ook Groningen Spoorzone, Extra Sneltrein Groningen-Leeuwarden, boogverruiming Hoogeveen (jaja...) en nog veel meer. Er is ook een deel naar de zuidelijke ring van Groningen gegaan, dat klopt.
Nadat de regio beschikking had over dit budget hebben zij (de regio) ze nog een analyse gedaan naar de Zuiderzeelijn in tranches (al noemden ze het anders): Groningen - Heerenveen zou ¤ 600 mln. moeten kosten o.b.v. eerste kostenindicaties. Die bleken niet te kloppen en de baten bleken heel erg gering. Dus ook dat plan is dus snel afgeschoten.

Zuiderzeelijn? Ik denk het niet. Helemaal niet wanneer die IC zonder stops in Assen/Lelystad e.d. er ook nog eens komt. De verschillen met bestaande infra wordt hierdoor immers alleen maar kleiner.
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan.
  dinsdag 6 november 2018 @ 12:25:25 #232
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_182975861
Mag wel spoorlijntje komen van Enkhuizen direct naar oostkant ipv hele lus naar beneden via Amsterdam.

Zal wel te duur zijn :)
  dinsdag 6 november 2018 @ 14:26:41 #233
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_182978146
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 november 2018 10:26 schreef Fokker89 het volgende:

[..]

Mooi niet, als we hier in de noordoostpolder spoor krijgen komt er ook een station.
Het detailniveau van dat kaartje gaat niet eens in op dat soort kleine stations, dus geen idee waarom je denkt dat er geen station komt volgens dit kaartje.
So we just called him Fred
pi_182978208
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 november 2018 14:26 schreef FredvZ het volgende:

[..]

Het detailniveau van dat kaartje gaat niet eens in op dat soort kleine stations, dus geen idee waarom je denkt dat er geen station komt volgens dit kaartje.
Nee, dat kaartje is sowieso een beetje warrig, gaat nergens over.
pi_182979376
De Oops van gisteren in Australië in beeld: https://mobile.abc.net.au(...)10469802?pfmredir=sm
Bier.
  Heeft over alles een mening 2022 dinsdag 6 november 2018 @ 15:33:22 #236
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_182979579
Dat gaat voorlopig niet meer de baan op :')
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_182980003
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 november 2018 15:33 schreef Dr_Flash het volgende:
Dat gaat voorlopig niet meer de baan op :')
welke baan? :P
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 6 november 2018 @ 18:00:03 #238
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_182982410
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 november 2018 15:22 schreef DeaDLocK2K het volgende:
De Oops van gisteren in Australië in beeld: https://mobile.abc.net.au(...)10469802?pfmredir=sm
Die zijn nog wel even bezig met opruimen aangezien die treinen behoorlijk lang zijn
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Sport dinsdag 6 november 2018 @ 18:34:04 #239
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_182983097
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 november 2018 15:22 schreef DeaDLocK2K het volgende:
De Oops van gisteren in Australië in beeld: https://mobile.abc.net.au(...)10469802?pfmredir=sm
Altijd zo fijn he, als ze aan verticale video's balken aan de zijkant toevoegen waardoor ze op de telefoon extra klein zijn... :')
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  dinsdag 6 november 2018 @ 19:11:39 #240
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_182983845
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 november 2018 12:25 schreef Frozen-assassin het volgende:
Mag wel spoorlijntje komen van Enkhuizen direct naar oostkant ipv hele lus naar beneden via Amsterdam.

Zal wel te duur zijn :)
Enkhuizen - Stavoren? Ik ben voor. Maar misschien is langs de Afsluitdijk handiger. Erop lukt niet meer, want asfalt was belangrijker.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
<a href="https://regenrace.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >regenrace of niet?</a>
  dinsdag 6 november 2018 @ 19:15:49 #241
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_182983946
Breda-Utrecht is al verdomde lastig blijkbaar. Laat staan een dijk van Kuthoven naar Nikshuizen.
It's always around me, all this noise
But not nearly as loud as the voice saying
"Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good)
Just let it happen, let it happen"
  dinsdag 6 november 2018 @ 19:16:53 #242
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_182983970
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 november 2018 19:11 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Enkhuizen - Stavoren? Ik ben voor. Maar misschien is langs de Afsluitdijk handiger. Erop lukt niet meer, want asfalt was belangrijker.
Zolang noordkant van Noord-Holland sneller bereikbaar is vanaf Lwd of Groningen. Nu is het 3 uur en meer...
  Heeft over alles een mening 2022 dinsdag 6 november 2018 @ 19:21:24 #243
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_182984086
Wie de fuck wil er nou ever ooit in de noordkant van Noord-Holland zijn? :? 8)7
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_182984153
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 november 2018 19:16 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]

Zolang noordkant van Noord-Holland sneller bereikbaar is vanaf Lwd of Groningen. Nu is het 3 uur en meer...
gaat er geen interlinert over de Afsluitdijk oid?
pi_182984172
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 november 2018 19:11 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Enkhuizen - Stavoren? Ik ben voor. Maar misschien is langs de Afsluitdijk handiger. Erop lukt niet meer, want asfalt was belangrijker.
Daar is zo wat extra zand tegenaan gespoten om hem te verbreden.
Bier.
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 6 november 2018 @ 19:25:58 #246
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_182984227
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 november 2018 19:23 schreef Salatrel het volgende:

[..]

gaat er geen interlinert over de Afsluitdijk oid?
De Qliner doet er een uurtje of 2 over om vanaf Alkmaar in Leeuwarden te komen
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 6 november 2018 @ 19:36:08 #247
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_182984531
quote:
10s.gif Op dinsdag 6 november 2018 19:15 schreef JDude het volgende:
Breda-Utrecht is al verdomde lastig blijkbaar.
Maatschappelijke kostenbatenanalyse voor die route valt niet echt goed uit.

De A27-route zou eigenlijk alleen de relatie Breda - Utrecht - Almere bedienen: voor reizigers uit Tilburg zal er weinig veranderen, via 's-Hertogenbosch is net zo snel (of misschien sneller).

Misschien kunnen reizigers uit Roosendaal er nog wat van profiteren, maar of er genoeg vraag is om Roosendaal - Utrecht te versnellen? :?
  Heeft over alles een mening 2022 dinsdag 6 november 2018 @ 19:40:55 #248
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_182984641
Wat negatief gezien zeg. Was er ooit een reden om een verbinding als Dordrecht - Tiel aan te leggen? Nee natuurlijk niet. Maar toen de trein er eenmaal was, ging het lopen en ontwikkelde het gebied zich. Met een spoorlijn Breda - Utrecht kun je ook Oosterhout, Raamsdonksveer, Vianen en Nieuwegein aansluiten op de vaart der volkeren. Gorinchem zou een heus knooppunt worden.

Het is gewoon onwil.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 6 november 2018 @ 19:42:27 #249
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_182984677
Van mij mag die lijn er best komen hoor :P
pi_182984715
quote:
11s.gif Op dinsdag 6 november 2018 19:40 schreef Dr_Flash het volgende:
Wat negatief gezien zeg. Was er ooit een reden om een verbinding als Dordrecht - Tiel aan te leggen? Nee natuurlijk niet. Maar toen de trein er eenmaal was, ging het lopen en ontwikkelde het gebied zich. Met een spoorlijn Breda - Utrecht kun je ook Oosterhout, Raamsdonksveer, Vianen en Nieuwegein aansluiten op de vaart der volkeren. Gorinchem zou een heus knooppunt worden.

Het is gewoon onwil.
Ik zeg het niet vaak maar ik ben het roerend met je eens. Daarnaast creëer je vanaf Utrecht een nog snellere manier om in België en Parijs te komen én een goede omreisroute. Misschien levert het zelfs wel wat capaciteit op voor badslippers.
Bier.
  dinsdag 6 november 2018 @ 19:45:20 #251
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_182984760
In 2010 is er een onderzoek gedaan n.a.v. het plan dat in 2008 door BAM en Goudappel Coffeng was gepresenteerd, die is hier te lezen (lang leve Google):

http://www.decisio.nl/wp-(...)jn-Breda-Utrecht.pdf
  Heeft over alles een mening 2022 dinsdag 6 november 2018 @ 20:35:15 #252
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_182986041
tl;dr
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Heeft over alles een mening 2022 dinsdag 6 november 2018 @ 20:50:30 #253
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_182986389
Okee, het hangt dus van werkelijk honderden schattingen, ramingen en ander nat vingerwerk aan elkaar. Als we meteen die lijn aangelegd hadden in de jaren '70 dan waren we minder geld kwijt geweest dan wat al dit soort lijvige kutonzinrapporten inmiddel gekost heeft aan dure consultants en topambtenaren. Waardeloos.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Moderator dinsdag 6 november 2018 @ 20:55:51 #254
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_182986494
Zou het overigens idioot vinden als Assen wordt overgeslagen. Nu al is Zwolle Assen het langste IC traject.
D'r is meer in het Noorden dan Grunn'n :Y
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_182986597
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 november 2018 20:55 schreef derLudolf het volgende:
Zou het overigens idioot vinden als Assen wordt overgeslagen. Nu al is Zwolle Assen het langste IC traject.
D'r is meer in het Noorden dan Grunn'n :Y
Nee.

Trouwens, ik vermoed eerder dat er een uurlijkse super-IC wordt toegevoegd bovenop de al bestaande treinen. Volgens mij moet dat net passen en je kan dan de IC uit Enschede er op aan laten sluiten in Zwolle.
Bier.
  dinsdag 6 november 2018 @ 21:02:47 #256
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_182986698
quote:
10s.gif Op dinsdag 6 november 2018 20:50 schreef Dr_Flash het volgende:
Okee, het hangt dus van werkelijk honderden schattingen, ramingen en ander nat vingerwerk aan elkaar.
Het lastige is dat veel van de te verwachten baten lastig te kwantificeren zijn. Het valt te verwachten dat er een nieuwe woonwijk zal ontstaan rondom een station (kijk maar naar Tilburg Reeshof), maar over wat voor termijn gaat het? En gaan de mensen die daar wonen ook in groten getale met de trein, of komen ze daar wonen omdat er kavels/woningen zijn en stappen ze vervolgens alsnog in de auto?

quote:
Als we meteen die lijn aangelegd hadden in de jaren '70 dan waren we minder geld kwijt geweest dan wat al dit soort lijvige kutonzinrapporten inmiddel gekost heeft aan dure consultants en topambtenaren. Waardeloos.
"Vroeger" werd er waarschijnlijk wat makkelijker een besluit genomen, tegenwoordig moet het veel beter onderbouwd worden omdat er heel veel andere projecten zijn die ook een goed idee lijken... maar dat niet altijd zijn.

Misschien gaat het makkelijker als er voor de financiering een private partner wordt gevonden, maar die zullen er ook niet om staan te springen. De Eurotunnelgroep schreef pas 21 jaar na haar oprichting voor het eerst zwarte cijfers.
  Heeft over alles een mening 2022 dinsdag 6 november 2018 @ 21:06:23 #257
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_182986852
Ja, maar toch vind ik dat geen reden om het dan maar niet te doen. Want als er naar al die zogenaamd goeie ideeën op die manier gekeken wordt, gebeurt er nooit wat.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 6 november 2018 @ 21:09:59 #258
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_182986954
De verwachte reistijd voor Utrecht - Breda valt me trouwens een beetje tegen.



Dat is 51 minuten. Utrecht - Breda via 's-Hertogenbosch is momenteel mogelijk in 56 minuten.

De reistijd naar de tussengelegen stations gaat er natuurlijk wel flink op vooruit.

Breda - Utrecht Centraal is met de auto te doen in 52 minuten, mits er geen files staan.
  Heeft over alles een mening 2022 dinsdag 6 november 2018 @ 21:26:51 #259
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_182987487
En een IC die nergens stopt en het in onder de 40 minuten doet. Hoppatee.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 6 november 2018 @ 21:32:24 #260
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_182987681
25 kV, ERTMS, en 200 km/u rijden. ^O^
  dinsdag 6 november 2018 @ 23:19:58 #261
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_182990798
Er zou toch 200km/h gereden moeten worden op Hanzelijn?
  dinsdag 6 november 2018 @ 23:25:19 #262
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_182990881
quote:
14s.gif Op dinsdag 6 november 2018 21:26 schreef Dr_Flash het volgende:
En een IC die nergens stopt en het in onder de 40 minuten doet. Hoppatee.
IC-direct rondrit Amsterdam-Schiphol-Rotterdam-Breda-Utrecht-Amsterdam.
It's always around me, all this noise
But not nearly as loud as the voice saying
"Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good)
Just let it happen, let it happen"
  dinsdag 6 november 2018 @ 23:32:27 #263
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_182990989
quote:
6s.gif Op dinsdag 6 november 2018 23:25 schreef JDude het volgende:

[..]

IC-direct rondrit Amsterdam-Schiphol-Rotterdam-Breda-Utrecht-Amsterdam.
Huuuu rondje rond de kerk. Of eigenlijk, rond een hoop kerken.
  Heeft over alles een mening 2022 woensdag 7 november 2018 @ 06:13:56 #264
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_182992720
Nou ja alles leuk en best, maar het klopt natuurlijk wel wat deadlock zegt: het is een extra omreisroute. Er zijn nu maar 3 plekken in het land waar je de grote rivieren over kunt steken. En wat extra cargo capacity om de rest van het net te ontlasten. Dat is in geen miljarden uit te drukken natuurlijk. En dat zogenaamde rapport rept daar met geen woord over :P
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_182993865
Zit nu in stelletje 2111, volgens mij de oudste Sprinter uit 1975. Nog een maandje voordat deze afgevoerd worden?

  woensdag 7 november 2018 @ 10:04:14 #266
231016 Goverman
asfalteren kun je leren
pi_182994528
Utrecht-Breda... Dat is dezelfde categorie als de A3, Zuiderzeelijn en Markerwaard. Maar het is ook dezelfde categorie als "zwarte piet of niet", de uitgelekte miljoenennota en de deelname van Nederland aan het songfestival. Elk infradebat komt de lijn terug, net als de brug bij Ravenstein... En elke keer met dezelfde argumenten voor en tegen.

Simpelgezegd: voor een extra lijn op de kaart en in gebruik betaal je een paar miljard euro (ik heb bedragen gehoord tussen de 2 en de 6). Die lijn trekt bijna geen nieuwe reizigers, maar 'kannibaliseert' de andere lijnen (wat op zich niet verkeerd hoeft te zijn). Uit het staatje komt naar voren dat de reistijdwinst vijf minuten is tussen Utrecht en Breda. Voor andere bestemmingen voor/na Utrecht/Breda is het nog veel diffuser. Tja, dan gebeurt het dus gewoon niet...
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan.
pi_182994568
quote:
11s.gif Op dinsdag 6 november 2018 19:40 schreef Dr_Flash het volgende:
Wat negatief gezien zeg. Was er ooit een reden om een verbinding als Dordrecht - Tiel aan te leggen? Nee natuurlijk niet. Maar toen de trein er eenmaal was, ging het lopen en ontwikkelde het gebied zich. Met een spoorlijn Breda - Utrecht kun je ook Oosterhout, Raamsdonksveer, Vianen en Nieuwegein aansluiten op de vaart der volkeren. Gorinchem zou een heus knooppunt worden.

Het is gewoon onwil.
Moet je nagaan, als zelfs toen niet is besloten om die lijn aan te leggen en wel Dordrecht - Tiel hoe kansloos die lijn Utrecht - Breda is >:)
pi_182994589
quote:
0s.gif Op woensdag 7 november 2018 10:04 schreef Goverman het volgende:
Utrecht-Breda... Dat is dezelfde categorie als de A3, Zuiderzeelijn en Markerwaard. Maar het is ook dezelfde categorie als "zwarte piet of niet", de uitgelekte miljoenennota en de deelname van Nederland aan het songfestival. Elk infradebat komt de lijn terug, net als de brug bij Ravenstein... En elke keer met dezelfde argumenten voor en tegen.

Simpelgezegd: voor een extra lijn op de kaart en in gebruik betaal je een paar miljard euro (ik heb bedragen gehoord tussen de 2 en de 6). Die lijn trekt bijna geen nieuwe reizigers, maar 'kannibaliseert' de andere lijnen (wat op zich niet verkeerd hoeft te zijn). Uit het staatje komt naar voren dat de reistijdwinst vijf minuten is tussen Utrecht en Breda. Voor andere bestemmingen voor/na Utrecht/Breda is het nog veel diffuser. Tja, dan gebeurt het dus gewoon niet...
Je zou het kunnen overwegen als de treinen op Den Bosch - Utrecht verder gaan uitpuilen. Zelfde idee als de BetuweRoute, of verbreden in de grote steden langs de Brabantroute of een nieuwe spoorlijn aanleggen. Of de Hanzelijn, anders waren er ook grootschalige spoorprojecten nodig langs weeps - Amersfoort en Amersfoort - Zwolle.
  woensdag 7 november 2018 @ 10:58:59 #269
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_182995326
quote:
1s.gif Op woensdag 7 november 2018 09:19 schreef Bitlord het volgende:
Zit nu in stelletje 2111, volgens mij de oudste Sprinter uit 1975. Nog een maandje voordat deze afgevoerd worden?
Afvoeren? Terwijl de opvolger nog in dienst moet komen?
  woensdag 7 november 2018 @ 11:16:33 #270
402291 desbarts
Des geweldige, almachtige bart
pi_182995602
De lijn Utrecht - Breda aanleggen is ook een manier om de A27 te ontlasten. Je zult hier wel degelijk reizigers winnen die de files zat zijn. Daarnaast maak je het bestaande spoornetwerk robuuster door een alternatieve route te bieden bij werkzaamheden of verstoringen. Hetzelfde geld voor de zuiderzeelijn. Mocht er een storing zijn tussen meppel en zwolle dan is meteen heel noord Nederland onbereikbaar per spoor. Als je meer reizigers wil trekken is betrouwbaarheid belangrijk. En die kun je bieden als er 2 spoorlijnen via 2 verschillende trajecten naar de randstad gaan.

En daarnaast zie ik Lelystad graag uitgroeien als knooppunt :9~
Bedankt DOEI!
  woensdag 7 november 2018 @ 11:19:17 #271
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_182995659
De A27 ontlasten kun je ook doen met een totaalverbod op vrachtvervoer tijdens de brede spitsen. :P
  woensdag 7 november 2018 @ 11:33:39 #272
231016 Goverman
asfalteren kun je leren
pi_182995953
quote:
0s.gif Op woensdag 7 november 2018 11:16 schreef desbarts het volgende:
De lijn Utrecht - Breda aanleggen is ook een manier om de A27 te ontlasten. Je zult hier wel degelijk reizigers winnen die de files zat zijn. Daarnaast maak je het bestaande spoornetwerk robuuster door een alternatieve route te bieden bij werkzaamheden of verstoringen. Hetzelfde geld voor de zuiderzeelijn. Mocht er een storing zijn tussen meppel en zwolle dan is meteen heel noord Nederland onbereikbaar per spoor. Als je meer reizigers wil trekken is betrouwbaarheid belangrijk. En die kun je bieden als er 2 spoorlijnen via 2 verschillende trajecten naar de randstad gaan.

En daarnaast zie ik Lelystad graag uitgroeien als knooppunt :9~
Allemaal leuk en aardig... Maar om een paar duizend (zeer, zeer optimistisch geschat) van de weg te halen dan maar een nieuwe spoorlijn aan te leggen voor een paar miljard? Ik denk het niet.

En verder: het spoor netwerk richting het zuiden is prima robuust: via Rotterdam/Breda en via Utrecht/Den Bosch heb je twee routes...
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan.
  woensdag 7 november 2018 @ 11:50:08 #273
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_182996345
quote:
1s.gif Op woensdag 7 november 2018 11:19 schreef James1988 het volgende:
De A27 ontlasten kun je ook doen met een totaalverbod op vrachtvervoer tijdens de brede spitsen. :P
Kon ook prima toen die brug opeens op instorten stond.
It's always around me, all this noise
But not nearly as loud as the voice saying
"Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good)
Just let it happen, let it happen"
  woensdag 7 november 2018 @ 11:57:42 #274
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_182996517
quote:
0s.gif Op woensdag 7 november 2018 11:33 schreef Goverman het volgende:

[..]

En verder: het spoor netwerk richting het zuiden is prima robuust: via Rotterdam/Breda en via Utrecht/Den Bosch heb je twee routes...
Utrecht-Den Bosch via Rotterdam en Breda is anders best een grote omweg. Bij een verstoring ben je een kleine 2 uur onderweg voor wat normaal een half uurtje duurt.

't Is maar wat je robuust noemt natuurlijk...
  woensdag 7 november 2018 @ 12:09:37 #275
231016 Goverman
asfalteren kun je leren
pi_182996765
quote:
0s.gif Op woensdag 7 november 2018 11:57 schreef ReisT het volgende:

[..]

Utrecht-Den Bosch via Rotterdam en Breda is anders best een grote omweg. Bij een verstoring ben je een kleine 2 uur onderweg voor wat normaal een half uurtje duurt.

't Is maar wat je robuust noemt natuurlijk...
Daarom is inzetten op versterking van bestaande verbindingen (zowel qua onderhoud als qua uitbreiding van capaciteit) volgens mij ook veel slimmer.
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan.
  woensdag 7 november 2018 @ 13:15:59 #276
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_182997924
Op Utrecht-Den Bosch ga je natuurlijk via Arnhem bij een verstoring. Veel korter.

Nadeel van dit soort discussies is dat iedereen wat roept. Hetzelfde geldt voor het dubbelspoor tussen Deventer en Olst. Terwijl 90-95% van de vertraagde treinen richting Zwolle komen door vertragingen voor Zutphen of moeten wachten op het binnenrijden van station Zutphen. Deventer-Olst verdubbelen levert slechts een beperkt voordeel. Het geld wat je bespaart door dat niet te doen kan je beter uitgeven aan maatregelen om tijd te winnen op Zutphen-Zwolle-Zutphen. Kost minder en je hebt er in alle vertragingssituaties wat aan.
  Redactie Sport woensdag 7 november 2018 @ 13:18:06 #277
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_182997957
quote:
1s.gif Op woensdag 7 november 2018 09:19 schreef Bitlord het volgende:
Zit nu in stelletje 2111, volgens mij de oudste Sprinter uit 1975. Nog een maandje voordat deze afgevoerd worden?

[ afbeelding ]
Volgens mij blijft de boel eerst nog gewoon in dienst, en dan nog een tijdje als warme reserve. SNG heeft zich immers nog niet betrouwbaar bewezen in de reizigersdienst.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_182998073
quote:
0s.gif Op woensdag 7 november 2018 11:57 schreef ReisT het volgende:

[..]

Utrecht-Den Bosch via Rotterdam en Breda is anders best een grote omweg. Bij een verstoring ben je een kleine 2 uur onderweg voor wat normaal een half uurtje duurt.

't Is maar wat je robuust noemt natuurlijk...
Utrecht - Den Bosch via Breda als omreisroute ben je ook wel even zoet mee natuurlijk
  woensdag 7 november 2018 @ 13:27:07 #279
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_182998187
En Rotterdam - Utrecht doet ook niemand via 's-Hertogenbosch. Dan ga je of via Den Haag (als Rotterdam - Gouda eruit ligt), of via Schiphol (als het probleem tussen Gouda en Utrecht zit).
  woensdag 7 november 2018 @ 14:33:16 #280
106942 Eix
Stranded here on planet earth
pi_182999638
quote:
6s.gif Op dinsdag 6 november 2018 23:25 schreef JDude het volgende:

[..]

IC-direct rondrit Amsterdam-Schiphol-Rotterdam-Breda-Utrecht-Amsterdam.
En toch blijf ik het een gemiste kans vinden dat een spoorlijn Breda-Utrecht niet is gekoppeld aan de HSL.

Denk aan een alternatief als:
- de huidige HSL Antwerpen-Breda (evt. max 200 km/u)
- opwaarderen van de bestaande spoorlijn Breda - Rotterdam - Schiphol naar 200 km/u
- een nieuwe 200km/u-lijn vanuit Breda naar Utrecht

Dat was toch veel beter dan met 160km/u boemelen op een state-of-the-art hsl?

Maar achteraf is mooi wonen, I guess. ;(
Most people keep their brains
Between their legs
(Don't you find ?)
  woensdag 7 november 2018 @ 14:39:09 #281
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_182999752
quote:
1s.gif Op woensdag 7 november 2018 14:33 schreef Eix het volgende:

[..]


Dat was toch veel beter dan met 160km/u boemelen op een state-of-the-art hsl?

Maar achteraf is mooi wonen, I guess. ;(
Dat heeft weinig met de infra te maken, meer met het aanschaffen van uit elkaar vallende V250's.
It's always around me, all this noise
But not nearly as loud as the voice saying
"Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good)
Just let it happen, let it happen"
  Heeft over alles een mening 2022 woensdag 7 november 2018 @ 15:19:09 #282
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_183000496
quote:
9s.gif Op woensdag 7 november 2018 14:39 schreef JDude het volgende:

[..]

Dat heeft weinig met de infra te maken, meer met het aanschaffen van uit elkaar vallende V250's.
}:|
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 7 november 2018 @ 15:28:10 #283
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_183000716
quote:
8s.gif Op woensdag 7 november 2018 15:19 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

}:|
Heb je al een reis naar Italië geboekt? :P
  Heeft over alles een mening 2022 woensdag 7 november 2018 @ 16:18:49 #284
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_183001649
Nee :P
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 7 november 2018 @ 16:30:14 #285
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_183001872
Snel zijn, anders haalt Trenitalia ze misschien ook wel weer uit dienst :P
  Heeft over alles een mening 2022 woensdag 7 november 2018 @ 16:45:21 #286
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_183002238
:D Heb je best kans van ja :')
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 7 november 2018 @ 17:12:00 #287
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_183002809
quote:
0s.gif Op woensdag 7 november 2018 15:28 schreef James1988 het volgende:

[..]

Heb je al een reis naar Italië geboekt? :P
Wat is bodemplaat in het Italiaans?
It's always around me, all this noise
But not nearly as loud as the voice saying
"Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good)
Just let it happen, let it happen"
pi_183002888
Di boooodum :)
  woensdag 7 november 2018 @ 17:18:09 #289
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_183002976
quote:
9s.gif Op woensdag 7 november 2018 17:12 schreef JDude het volgende:

[..]

Wat is bodemplaat in het Italiaans?
crosta di pizza :P
  woensdag 7 november 2018 @ 17:23:34 #290
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_183003118
quote:
0s.gif Op woensdag 7 november 2018 17:18 schreef James1988 het volgende:

[..]

crosta di pizza :P
Oh dát is het. Ze hebben de afbaktemperatuur verward met de snelheid die het hok moest kunnen halen.
It's always around me, all this noise
But not nearly as loud as the voice saying
"Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good)
Just let it happen, let it happen"
  Heeft over alles een mening 2022 woensdag 7 november 2018 @ 18:12:23 #291
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_183004083
quote:
0s.gif Op woensdag 7 november 2018 17:18 schreef James1988 het volgende:

[..]

crosta di pizza :P
_O-
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Heeft over alles een mening 2022 woensdag 7 november 2018 @ 19:15:40 #292
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_183005261
Even eentje uit den ouden doosch O+

Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 7 november 2018 @ 20:44:04 #293
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_183008072
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 november 2018 11:58 schreef Goverman het volgende:

[..]

Wel even volledig zijn heh... Ja, de Zuiderzeelijn is afgeschoten. Kostte veel en leverde niet heel veel op t.o.v. bestaande lijnen (inclusief Hanzelijn die toen nog in aanleg was). Het gereserveerde budget (¤ 2,73 mld) is toen in een "Regiospecifiek Pakket Zuiderzeelijn" gestopt waar de regio (provincies Groningen, Fryslan en Drenthe) zelf beschikking over hadden. En daar zijn heel veel grotere en kleinere projecten voor bedacht. Variërend van een qua verkeersveiligheid sterk verbeterde N33 tot aan een nieuw opstelterrein bij Zwolle (i.h.k.v. Zwolle-Herfte), maar ook Groningen Spoorzone, Extra Sneltrein Groningen-Leeuwarden, boogverruiming Hoogeveen (jaja...) en nog veel meer. Er is ook een deel naar de zuidelijke ring van Groningen gegaan, dat klopt.
Nadat de regio beschikking had over dit budget hebben zij (de regio) ze nog een analyse gedaan naar de Zuiderzeelijn in tranches (al noemden ze het anders): Groningen - Heerenveen zou ¤ 600 mln. moeten kosten o.b.v. eerste kostenindicaties. Die bleken niet te kloppen en de baten bleken heel erg gering. Dus ook dat plan is dus snel afgeschoten.

Zuiderzeelijn? Ik denk het niet. Helemaal niet wanneer die IC zonder stops in Assen/Lelystad e.d. er ook nog eens komt. De verschillen met bestaande infra wordt hierdoor immers alleen maar kleiner.
Vergeet de ombouw van knooppunt Joure niet, daar zit ook een deel van dat geld in.
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
  Heeft over alles een mening 2022 woensdag 7 november 2018 @ 21:01:48 #294
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_183008587
quote:
0s.gif Op woensdag 7 november 2018 20:44 schreef Kentekenplaat het volgende:

[..]

Vergeet de ombouw van knooppunt Joure niet, daar zit ook een deel van dat geld in.
ja, een promille of... een kwart
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_183009450
77 miljoen ekkies
  Heeft over alles een mening 2022 woensdag 7 november 2018 @ 21:29:21 #296
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_183009521
quote:
0s.gif Op woensdag 7 november 2018 21:27 schreef b2py het volgende:
77 miljoen ekkies
in 1 rotonde? :D :')

Dan nog, nog geen 4 % van de 2 miljard die er was.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_183009644
quote:
0s.gif Op woensdag 7 november 2018 21:29 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

in 1 rotonde? :D :')

Dan nog, nog geen 4 % van de 2 miljard die er was.
Het opheffen van een rotonde
  Heeft over alles een mening 2022 woensdag 7 november 2018 @ 21:32:43 #298
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_183009687
quote:
0s.gif Op woensdag 7 november 2018 21:31 schreef b2py het volgende:

[..]

Het opheffen van een rotonde
Oh daarvoor is een klaverblad aangelegd of zo? Dan tikt het aardig aan ja
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_183009855
quote:
0s.gif Op woensdag 7 november 2018 21:32 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Oh daarvoor is een klaverblad aangelegd of zo? Dan tikt het aardig aan ja
Trompet- en haarlemmermeeraansluiting :Y
  donderdag 8 november 2018 @ 07:33:44 #300
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_183015171
Er zijn ook wel wat minder nuttige dingen van het geld gedaan. Zoals investeringen om de kanalen in Assen weer bevaarbaar maken of een gebouw waar alle cultuur zich zou moeten clusteren in Groningen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')