abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 6 november 2018 @ 19:45:20 #251
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_182984760
In 2010 is er een onderzoek gedaan n.a.v. het plan dat in 2008 door BAM en Goudappel Coffeng was gepresenteerd, die is hier te lezen (lang leve Google):

http://www.decisio.nl/wp-(...)jn-Breda-Utrecht.pdf
  Heeft over alles een mening 2022 dinsdag 6 november 2018 @ 20:35:15 #252
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_182986041
tl;dr
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Heeft over alles een mening 2022 dinsdag 6 november 2018 @ 20:50:30 #253
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_182986389
Okee, het hangt dus van werkelijk honderden schattingen, ramingen en ander nat vingerwerk aan elkaar. Als we meteen die lijn aangelegd hadden in de jaren '70 dan waren we minder geld kwijt geweest dan wat al dit soort lijvige kutonzinrapporten inmiddel gekost heeft aan dure consultants en topambtenaren. Waardeloos.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Moderator dinsdag 6 november 2018 @ 20:55:51 #254
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_182986494
Zou het overigens idioot vinden als Assen wordt overgeslagen. Nu al is Zwolle Assen het langste IC traject.
D'r is meer in het Noorden dan Grunn'n :Y
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_182986597
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 november 2018 20:55 schreef derLudolf het volgende:
Zou het overigens idioot vinden als Assen wordt overgeslagen. Nu al is Zwolle Assen het langste IC traject.
D'r is meer in het Noorden dan Grunn'n :Y
Nee.

Trouwens, ik vermoed eerder dat er een uurlijkse super-IC wordt toegevoegd bovenop de al bestaande treinen. Volgens mij moet dat net passen en je kan dan de IC uit Enschede er op aan laten sluiten in Zwolle.
Bier.
  dinsdag 6 november 2018 @ 21:02:47 #256
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_182986698
quote:
10s.gif Op dinsdag 6 november 2018 20:50 schreef Dr_Flash het volgende:
Okee, het hangt dus van werkelijk honderden schattingen, ramingen en ander nat vingerwerk aan elkaar.
Het lastige is dat veel van de te verwachten baten lastig te kwantificeren zijn. Het valt te verwachten dat er een nieuwe woonwijk zal ontstaan rondom een station (kijk maar naar Tilburg Reeshof), maar over wat voor termijn gaat het? En gaan de mensen die daar wonen ook in groten getale met de trein, of komen ze daar wonen omdat er kavels/woningen zijn en stappen ze vervolgens alsnog in de auto?

quote:
Als we meteen die lijn aangelegd hadden in de jaren '70 dan waren we minder geld kwijt geweest dan wat al dit soort lijvige kutonzinrapporten inmiddel gekost heeft aan dure consultants en topambtenaren. Waardeloos.
"Vroeger" werd er waarschijnlijk wat makkelijker een besluit genomen, tegenwoordig moet het veel beter onderbouwd worden omdat er heel veel andere projecten zijn die ook een goed idee lijken... maar dat niet altijd zijn.

Misschien gaat het makkelijker als er voor de financiering een private partner wordt gevonden, maar die zullen er ook niet om staan te springen. De Eurotunnelgroep schreef pas 21 jaar na haar oprichting voor het eerst zwarte cijfers.
  Heeft over alles een mening 2022 dinsdag 6 november 2018 @ 21:06:23 #257
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_182986852
Ja, maar toch vind ik dat geen reden om het dan maar niet te doen. Want als er naar al die zogenaamd goeie ideeën op die manier gekeken wordt, gebeurt er nooit wat.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 6 november 2018 @ 21:09:59 #258
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_182986954
De verwachte reistijd voor Utrecht - Breda valt me trouwens een beetje tegen.



Dat is 51 minuten. Utrecht - Breda via 's-Hertogenbosch is momenteel mogelijk in 56 minuten.

De reistijd naar de tussengelegen stations gaat er natuurlijk wel flink op vooruit.

Breda - Utrecht Centraal is met de auto te doen in 52 minuten, mits er geen files staan.
  Heeft over alles een mening 2022 dinsdag 6 november 2018 @ 21:26:51 #259
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_182987487
En een IC die nergens stopt en het in onder de 40 minuten doet. Hoppatee.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 6 november 2018 @ 21:32:24 #260
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_182987681
25 kV, ERTMS, en 200 km/u rijden. ^O^
  dinsdag 6 november 2018 @ 23:19:58 #261
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_182990798
Er zou toch 200km/h gereden moeten worden op Hanzelijn?
  dinsdag 6 november 2018 @ 23:25:19 #262
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_182990881
quote:
14s.gif Op dinsdag 6 november 2018 21:26 schreef Dr_Flash het volgende:
En een IC die nergens stopt en het in onder de 40 minuten doet. Hoppatee.
IC-direct rondrit Amsterdam-Schiphol-Rotterdam-Breda-Utrecht-Amsterdam.
It's always around me, all this noise
But not nearly as loud as the voice saying
"Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good)
Just let it happen, let it happen"
  dinsdag 6 november 2018 @ 23:32:27 #263
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_182990989
quote:
6s.gif Op dinsdag 6 november 2018 23:25 schreef JDude het volgende:

[..]

IC-direct rondrit Amsterdam-Schiphol-Rotterdam-Breda-Utrecht-Amsterdam.
Huuuu rondje rond de kerk. Of eigenlijk, rond een hoop kerken.
  Heeft over alles een mening 2022 woensdag 7 november 2018 @ 06:13:56 #264
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_182992720
Nou ja alles leuk en best, maar het klopt natuurlijk wel wat deadlock zegt: het is een extra omreisroute. Er zijn nu maar 3 plekken in het land waar je de grote rivieren over kunt steken. En wat extra cargo capacity om de rest van het net te ontlasten. Dat is in geen miljarden uit te drukken natuurlijk. En dat zogenaamde rapport rept daar met geen woord over :P
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_182993865
Zit nu in stelletje 2111, volgens mij de oudste Sprinter uit 1975. Nog een maandje voordat deze afgevoerd worden?

  woensdag 7 november 2018 @ 10:04:14 #266
231016 Goverman
asfalteren kun je leren
pi_182994528
Utrecht-Breda... Dat is dezelfde categorie als de A3, Zuiderzeelijn en Markerwaard. Maar het is ook dezelfde categorie als "zwarte piet of niet", de uitgelekte miljoenennota en de deelname van Nederland aan het songfestival. Elk infradebat komt de lijn terug, net als de brug bij Ravenstein... En elke keer met dezelfde argumenten voor en tegen.

Simpelgezegd: voor een extra lijn op de kaart en in gebruik betaal je een paar miljard euro (ik heb bedragen gehoord tussen de 2 en de 6). Die lijn trekt bijna geen nieuwe reizigers, maar 'kannibaliseert' de andere lijnen (wat op zich niet verkeerd hoeft te zijn). Uit het staatje komt naar voren dat de reistijdwinst vijf minuten is tussen Utrecht en Breda. Voor andere bestemmingen voor/na Utrecht/Breda is het nog veel diffuser. Tja, dan gebeurt het dus gewoon niet...
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan.
pi_182994568
quote:
11s.gif Op dinsdag 6 november 2018 19:40 schreef Dr_Flash het volgende:
Wat negatief gezien zeg. Was er ooit een reden om een verbinding als Dordrecht - Tiel aan te leggen? Nee natuurlijk niet. Maar toen de trein er eenmaal was, ging het lopen en ontwikkelde het gebied zich. Met een spoorlijn Breda - Utrecht kun je ook Oosterhout, Raamsdonksveer, Vianen en Nieuwegein aansluiten op de vaart der volkeren. Gorinchem zou een heus knooppunt worden.

Het is gewoon onwil.
Moet je nagaan, als zelfs toen niet is besloten om die lijn aan te leggen en wel Dordrecht - Tiel hoe kansloos die lijn Utrecht - Breda is >:)
pi_182994589
quote:
0s.gif Op woensdag 7 november 2018 10:04 schreef Goverman het volgende:
Utrecht-Breda... Dat is dezelfde categorie als de A3, Zuiderzeelijn en Markerwaard. Maar het is ook dezelfde categorie als "zwarte piet of niet", de uitgelekte miljoenennota en de deelname van Nederland aan het songfestival. Elk infradebat komt de lijn terug, net als de brug bij Ravenstein... En elke keer met dezelfde argumenten voor en tegen.

Simpelgezegd: voor een extra lijn op de kaart en in gebruik betaal je een paar miljard euro (ik heb bedragen gehoord tussen de 2 en de 6). Die lijn trekt bijna geen nieuwe reizigers, maar 'kannibaliseert' de andere lijnen (wat op zich niet verkeerd hoeft te zijn). Uit het staatje komt naar voren dat de reistijdwinst vijf minuten is tussen Utrecht en Breda. Voor andere bestemmingen voor/na Utrecht/Breda is het nog veel diffuser. Tja, dan gebeurt het dus gewoon niet...
Je zou het kunnen overwegen als de treinen op Den Bosch - Utrecht verder gaan uitpuilen. Zelfde idee als de BetuweRoute, of verbreden in de grote steden langs de Brabantroute of een nieuwe spoorlijn aanleggen. Of de Hanzelijn, anders waren er ook grootschalige spoorprojecten nodig langs weeps - Amersfoort en Amersfoort - Zwolle.
  woensdag 7 november 2018 @ 10:58:59 #269
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_182995326
quote:
1s.gif Op woensdag 7 november 2018 09:19 schreef Bitlord het volgende:
Zit nu in stelletje 2111, volgens mij de oudste Sprinter uit 1975. Nog een maandje voordat deze afgevoerd worden?
Afvoeren? Terwijl de opvolger nog in dienst moet komen?
  woensdag 7 november 2018 @ 11:16:33 #270
402291 desbarts
Des geweldige, almachtige bart
pi_182995602
De lijn Utrecht - Breda aanleggen is ook een manier om de A27 te ontlasten. Je zult hier wel degelijk reizigers winnen die de files zat zijn. Daarnaast maak je het bestaande spoornetwerk robuuster door een alternatieve route te bieden bij werkzaamheden of verstoringen. Hetzelfde geld voor de zuiderzeelijn. Mocht er een storing zijn tussen meppel en zwolle dan is meteen heel noord Nederland onbereikbaar per spoor. Als je meer reizigers wil trekken is betrouwbaarheid belangrijk. En die kun je bieden als er 2 spoorlijnen via 2 verschillende trajecten naar de randstad gaan.

En daarnaast zie ik Lelystad graag uitgroeien als knooppunt :9~
Bedankt DOEI!
  woensdag 7 november 2018 @ 11:19:17 #271
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_182995659
De A27 ontlasten kun je ook doen met een totaalverbod op vrachtvervoer tijdens de brede spitsen. :P
  woensdag 7 november 2018 @ 11:33:39 #272
231016 Goverman
asfalteren kun je leren
pi_182995953
quote:
0s.gif Op woensdag 7 november 2018 11:16 schreef desbarts het volgende:
De lijn Utrecht - Breda aanleggen is ook een manier om de A27 te ontlasten. Je zult hier wel degelijk reizigers winnen die de files zat zijn. Daarnaast maak je het bestaande spoornetwerk robuuster door een alternatieve route te bieden bij werkzaamheden of verstoringen. Hetzelfde geld voor de zuiderzeelijn. Mocht er een storing zijn tussen meppel en zwolle dan is meteen heel noord Nederland onbereikbaar per spoor. Als je meer reizigers wil trekken is betrouwbaarheid belangrijk. En die kun je bieden als er 2 spoorlijnen via 2 verschillende trajecten naar de randstad gaan.

En daarnaast zie ik Lelystad graag uitgroeien als knooppunt :9~
Allemaal leuk en aardig... Maar om een paar duizend (zeer, zeer optimistisch geschat) van de weg te halen dan maar een nieuwe spoorlijn aan te leggen voor een paar miljard? Ik denk het niet.

En verder: het spoor netwerk richting het zuiden is prima robuust: via Rotterdam/Breda en via Utrecht/Den Bosch heb je twee routes...
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan.
  woensdag 7 november 2018 @ 11:50:08 #273
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_182996345
quote:
1s.gif Op woensdag 7 november 2018 11:19 schreef James1988 het volgende:
De A27 ontlasten kun je ook doen met een totaalverbod op vrachtvervoer tijdens de brede spitsen. :P
Kon ook prima toen die brug opeens op instorten stond.
It's always around me, all this noise
But not nearly as loud as the voice saying
"Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good)
Just let it happen, let it happen"
  woensdag 7 november 2018 @ 11:57:42 #274
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_182996517
quote:
0s.gif Op woensdag 7 november 2018 11:33 schreef Goverman het volgende:

[..]

En verder: het spoor netwerk richting het zuiden is prima robuust: via Rotterdam/Breda en via Utrecht/Den Bosch heb je twee routes...
Utrecht-Den Bosch via Rotterdam en Breda is anders best een grote omweg. Bij een verstoring ben je een kleine 2 uur onderweg voor wat normaal een half uurtje duurt.

't Is maar wat je robuust noemt natuurlijk...
  woensdag 7 november 2018 @ 12:09:37 #275
231016 Goverman
asfalteren kun je leren
pi_182996765
quote:
0s.gif Op woensdag 7 november 2018 11:57 schreef ReisT het volgende:

[..]

Utrecht-Den Bosch via Rotterdam en Breda is anders best een grote omweg. Bij een verstoring ben je een kleine 2 uur onderweg voor wat normaal een half uurtje duurt.

't Is maar wat je robuust noemt natuurlijk...
Daarom is inzetten op versterking van bestaande verbindingen (zowel qua onderhoud als qua uitbreiding van capaciteit) volgens mij ook veel slimmer.
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')