abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_182831639
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 oktober 2018 10:44 schreef Igen het volgende:

[..]

Bijna niemand, denk ik. Maar het is niet zo dat je een probleem oplost door gewoon niet met de oplossing akkoord te gaan.
Beter zet jij nu je computer uit als jij bij wil dragen aan een oplossing.
  Moderator dinsdag 30 oktober 2018 @ 10:47:39 #102
451823 crew  Plompzakker
HAAAAAAA!
pi_182831643
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 oktober 2018 10:46 schreef ijs_beer het volgende:

[..]

Die efficiëntie heeft wel enorme gevolgen gehad voor de biodiversiteit, dus als wij zelf een manier kunnen uitvinden om de efficiëntie te behouden zonder al te veel natuurschade, dan zijn we pas echt een lichtend voorbeeld.
Want het ultieme doel is om zoveel mogelijk verschillende levensvormen te hebben?
Deze user is best OK als je hem normaal aanspreekt via DM.
pi_182831645
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 oktober 2018 10:44 schreef Igen het volgende:

[..]

Bijna niemand, denk ik. Maar het is niet zo dat je een probleem oplost door gewoon niet met de oplossing akkoord te gaan.
Als het dergelijke draconische maatregelen vereist is het voor mij persoonlijk een kwestie van blijven dwarsliggen / verhuizen indien nodig tot ik dood ga. Ik ga niet de rest van mijn leven op aardappels en een stukje taaie koe leven zodat de generaties na mij lekker kunnen leven.

Dat klinkt egoïstisch, maar dat is het ook. Wel de volle mep belasting blijven betalen zeker voor zo'n horigen bestaan, mij niet gezien.
  Moderator dinsdag 30 oktober 2018 @ 10:48:35 #104
351614 crew  ijs_beer
ijskoud de lekkerste
pi_182831665
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 oktober 2018 10:47 schreef Plompzakker het volgende:

[..]

Want het ultieme doel is om zoveel mogelijk verschillende levensvormen te hebben?
Het ultieme doel is om als mens te kunnen voorzien in onze behoefte, zonder dat er levensvormen uitsterven of ernstige schade oplopen.

Klimaat/Millieu is niet alleen maar CO2, als je dat soms denkt.
Op donderdag 15 juni 2017 16:53 schreef Cyan9 het volgende:
IJsbeer is inderdaad officieel cute. :D
Op donderdag 30 juli 2020 16:27 schreef Guanabana het volgende:Houdt @:ijs_beer een beetje van ouder? En dan niet 40 jaar ouder, maar laten we zeggen bijvoorbeeld, iets van 5 jaar ouder?
  dinsdag 30 oktober 2018 @ 10:54:45 #105
479054 Bugno2
Campeone del Mondo
pi_182831772
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 oktober 2018 10:41 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

Wanneer het maar genoeg geld/comfort kost komt er natuurlijk een punt dat de gemiddelde persoon zegt: "fuck het milieu, na mij de zondvloed".
En dat is wat er op globale schaal gebeurt. Het Westen wijst waar het maar wil naar de stoute Derde Wereld. Zonder hierbij rekening te houden met het feit dat alles hier is begonnen én dat de hele uitstoot en andere natuurschade elders voor een zeer groot deel plaatsvindt om ons perverse consumptiepatroon maar te blijven voeden.
  Moderator dinsdag 30 oktober 2018 @ 10:55:13 #106
451823 crew  Plompzakker
HAAAAAAA!
pi_182831781
quote:
15s.gif Op dinsdag 30 oktober 2018 10:48 schreef ijs_beer het volgende:

[..]

Het ultieme doel is om als mens te kunnen voorzien in onze behoefte, zonder dat er levensvormen uitsterven of ernstige schade oplopen.

Klimaat/Millieu is niet alleen maar CO2, als je dat soms denkt.
Waar schrijf ik dat ik dat denk?

En het geforceerd terugschroeven van de eigen behoefte zodat we weer een aantal extra planten of insectensoorten, die niemand wat kan interesseren, erbij houden zie ik het nut niet zo van in.

Wat beter zou zijn, is om overbevolking tegen te gaan. Maar dat deugt niet om te zeggen dus moeten we naar andere dingen gaan roepen om te verbieden
  dinsdag 30 oktober 2018 @ 10:56:38 #107
479054 Bugno2
Campeone del Mondo
pi_182831812
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 oktober 2018 10:47 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

Als het dergelijke draconische maatregelen vereist is het voor mij persoonlijk een kwestie van blijven dwarsliggen / verhuizen indien nodig tot ik dood ga. Ik ga niet de rest van mijn leven op aardappels en een stukje taaie koe leven zodat de generaties na mij lekker kunnen leven.

Dat klinkt egoïstisch, maar dat is het ook. Wel de volle mep belasting blijven betalen zeker voor zo'n horigen bestaan, mij niet gezien.
Dus moet de rest van de wereld maar wel als horige aan het Westen leven? En vooral niet onze kant op komen. Stelletje gelukszoekers!
pi_182831861
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 oktober 2018 10:56 schreef Bugno2 het volgende:

[..]

Dus moet de rest van de wereld maar wel als horige aan het Westen leven? En vooral niet onze kant op komen. Stelletje gelukszoekers!
Ik dwing niemand om iets te doen. Maar ik ben wel zo eerlijk dat ik het niet zie zitten om in zo'n voor-oorlogse levensstijl gedwongen te worden. Ik denk dat ik het nog wel kan uitzingen tot de gehele maatschappij in elkaar stort en daar kan ik wel mee leven.

Uiteraard kies ik er dan wel voor om geen kinderen te nemen, wat mij meteen één van de meest milieuvriendelijke personen maakt.
pi_182831906
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 oktober 2018 10:28 schreef Igen het volgende:
Ik heb zelf met die site net eens mijn voetafdruk uitgerekend en kom op iets van 7
Jezus :'). Dat is gewoon asociaal veel.
  Moderator dinsdag 30 oktober 2018 @ 11:02:19 #110
351614 crew  ijs_beer
ijskoud de lekkerste
pi_182831935
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 oktober 2018 10:55 schreef Plompzakker het volgende:

[..]

Waar schrijf ik dat ik dat denk?

En het geforceerd terugschroeven van de eigen behoefte zodat we weer een aantal extra planten of insectensoorten, die niemand wat kan interesseren, erbij houden zie ik het nut niet zo van in.

Wat beter zou zijn, is om overbevolking tegen te gaan. Maar dat deugt niet om te zeggen dus moeten we naar andere dingen gaan roepen om te verbieden
Jij snapt dus niet dat een paar insecten of plantensoorten die verdwijnen ook weer effecten kunnen hebben op andere dieren, of als het je niet interesseert vind ik dat tamelijk egocentrisch.

Hoe ga je overbevolking tegen? Anticonceptie, en ondanks de inspanningen van oa. Lilianne Ploumen bijv. zouden we ook daar nog wel meer in kunnen doen inderdaad. (Dus waar dat deugen-geneuzel nu weer vandaan komt?)

En verbieden tja, soms is dat gewoon nodig, neem nou dat verbod op die plastic wegwerpspullen van afgelopen week, dat is toch juist goed? Ja, een papieren rietje kost ietsje meer dan een van plastic, maar is zo veel makkelijker te recyclen en afbreekbaar.
Op donderdag 30 juli 2020 16:27 schreef Guanabana het volgende:Houdt @:ijs_beer een beetje van ouder? En dan niet 40 jaar ouder, maar laten we zeggen bijvoorbeeld, iets van 5 jaar ouder?
  dinsdag 30 oktober 2018 @ 11:04:16 #111
479054 Bugno2
Campeone del Mondo
pi_182831982
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 oktober 2018 10:59 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

Ik dwing niemand om iets te doen. Maar ik ben wel zo eerlijk dat ik het niet zie zitten om in zo'n voor-oorlogse levensstijl gedwongen te worden. Ik denk dat ik het nog wel kan uitzingen tot de gehele maatschappij in elkaar stort en daar kan ik wel mee leven.

Uiteraard kies ik er dan wel voor om geen kinderen te nemen, wat mij meteen één van de meest milieuvriendelijke personen maakt.
Ok, eerlijk antwoord. Wel een beetje de oorzaak van alle problemen, maar toch.
  dinsdag 30 oktober 2018 @ 11:06:12 #112
308660 kl1172
De zomer van '83...
pi_182832032
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 oktober 2018 11:04 schreef Bugno2 het volgende:

[..]

Ok, eerlijk antwoord. Wel een beetje de oorzaak van alle problemen, maar toch.
Jammer genoeg is dat hoe het gros van de mensen er over denkt volgens mij (behalve van dat geen kinderen nemen). Althans zo voel ik het toch aan in mijn omgeving.
  Moderator dinsdag 30 oktober 2018 @ 11:13:24 #113
451823 crew  Plompzakker
HAAAAAAA!
pi_182832165
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 oktober 2018 11:02 schreef ijs_beer het volgende:

[..]

Jij snapt dus niet dat een paar insecten of plantensoorten die verdwijnen ook weer effecten kunnen hebben op andere dieren, of als het je niet interesseert vind ik dat tamelijk egocentrisch.

Hoe ga je overbevolking tegen? Anticonceptie, en ondanks de inspanningen van oa. Lilianne Ploumen bijv. zouden we ook daar nog wel meer in kunnen doen inderdaad. (Dus waar dat deugen-geneuzel nu weer vandaan komt?)

En verbieden tja, soms is dat gewoon nodig, neem nou dat verbod op die plastic wegwerpspullen van afgelopen week, dat is toch juist goed? Ja, een papieren rietje kost ietsje meer dan een van plastic, maar is zo veel makkelijker te recyclen en afbreekbaar.
Alsof de excessieve hoeveelheid geld en moeite die gedaan wordt om weer eens een of andere Congolese blauwstipkever van uitsterven te behoeden niet veel beter ergens anders aan besteed kunnen worden. Alsof er niet nog honderden vergelijkbare soorten overblijven. Ook dat is natuur.

Anticonceptie is leuk, maar het is met name de westerse wereld die dicht aan het slibben is. Er is geen capaciteit om iedereen op te vangen die het beter wil hebben en om ook nog eens goed voor het milieu te zijn. Maar de stroom Afrikanen tegenhouden zodat we hier de ruimte krijgen om op een betere manier te produceren dat deugt inderdaad niet.

Dat plastic verhaal vind ik verder prima hoor, zolang het alternatief niet voor kwaliteitsverlies zorgt. Lijkt me hier niet aan de orde
pi_182832167
quote:
9s.gif Op dinsdag 30 oktober 2018 11:06 schreef kl1172 het volgende:

[..]

Jammer genoeg is dat hoe het gros van de mensen er over denkt volgens mij (behalve van dat geen kinderen nemen). Althans zo voel ik het toch aan in mijn omgeving.
Maar afgaand op de eerdere bewering van hoe het voedingspatroon van de Nederlander eruit zou mogen zien om het allemaal hier te kunnen produceren... Dat is gewoon nog schameler dan mijn opa en oma aten. Niet alleen dat, maar die werkten ook nog naar iets toe om het beter te hebben voor hun kinderen. Zolang er meer mensen bijkomen op deze planeet valt er weinig aan te verbeteren denk ik dan.

Ik denk dat best veel mensen bereid zijn om een keer een dagje geen vlees te eten en om het vlees wat ze dan wel kopen voor 20% duurder te kopen. Maar als zelfs dat al niet rendabel is, dan verwacht ik niet dat mensen zich massaal storten op de aardappels en de boontjes. Inclusief ik dus.
  dinsdag 30 oktober 2018 @ 11:15:21 #115
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_182832202
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 oktober 2018 09:15 schreef ijs_beer het volgende:

[..]

Een vraagstuk waar ze in Wageningen bijvoorbeeld ook mee bezig zijn. Denk aan oplossingen zoals verticale- en stadslandbouw, het beter benutten van Afrikaanse landbouwgronden (niet noodzakelijk op de wijze zoals we dat hier doen :P) , het tegengaan van het oprukken van de woestijnen. Oplossing zijn er nog niet volledig, maar er zijn iig al genoeg ideeën. w/
Goed bezig. ^O^
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  Moderator dinsdag 30 oktober 2018 @ 11:15:37 #116
351614 crew  ijs_beer
ijskoud de lekkerste
pi_182832206
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 oktober 2018 11:13 schreef Plompzakker het volgende:

[..]

Alsof de excessieve hoeveelheid geld en moeite die gedaan wordt om weer eens een of andere Congolese blauwstipkever van uitsterven te behoeden niet veel beter ergens anders aan besteed kunnen worden. Alsof er niet nog honderden vergelijkbare soorten overblijven. Ook dat is natuur.

Anticonceptie is leuk, maar het is met name de westerse wereld die dicht aan het slibben is. Er is geen capaciteit om iedereen op te vangen die het beter wil hebben en om ook nog eens goed voor het milieu te zijn. Maar de stroom Afrikanen tegenhouden zodat we hier de ruimte krijgen om op een betere manier te produceren dat deugt inderdaad niet.

Dat plastic verhaal vind ik verder prima hoor, zolang het alternatief niet voor kwaliteitsverlies zorgt. Lijkt me hier niet aan de orde
Daarom ook onze kennis over voedselproductie en anticonceptemiddelen naar Afrika brengen... dan pakken we het probleem bij de basis aan, toch?
  dinsdag 30 oktober 2018 @ 11:15:41 #117
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_182832208
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 oktober 2018 08:50 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

Van die één van de grootste zou ik wel eens bronnen willen zien dan. Ik weet dat het een aanzienlijke boosdoener is, maar ik meen dat industrie, vervoer en menselijke woonomgeving nog altijd een stuk schadelijker was.

Maar goed, ik wil best wat meer gaan betalen voor een stukje vlees, maar dat het dan nog wel betaalbaar blijft. De overheid is de laatste tijd al nogal ijverig in het ontmoedigen van bepaalde dingen die 'slecht voor de volksgezondheid / het milieu' zijn. In die zin had je eerder wel gelijk dat mensen niet snel hun leefwijze onder dwang willen aanpassen, want ik zie dit dus ook niet zo zitten. Ik leef immers niet enkel voor het grotere goed voor de mensheid maar vooral voor mezelf.
Oud, maar nogsteeds relevant. De docu cowspiracy.
Vergeet vooral niet de bronnen die ze gebruiken te volgen. Maar de docu alleen al geeft een aardig beeld van hoe very de negatieve invloed van de vlees industrie gaat.
Behandeld veel meer dan enkel co2.

Alles bij elkaar is de vlees industrie de grootste vervuiler en vernietiger die we hebben als mensheid.
Als we het bv over de massa instinctie hebben die in de OP genoemd wordt dan is de vlees industrie de grootste boosdoener. Of als je het hebt over de dode zones in zeeen en overbevissing (30% van de visserij is er voor veevoer).
Maar ook mbt co2, als je alles van productie, vervoer en verwerking van veevoer tot de vervuiling direct voor de consumptie meeneemt wordt het veel hoger.
Bedenk je eens hoeveel vrachtwagens er rijden, hoeveel schepen er varen en hoeveel vliegtuigen er vliegen voor de vlees industrie. Alleen al om dat voer voor al die dieren te produceren.

Veel mensen vatten niet goed hoe enorm deze industrie is. En over hoeveel vlakken die heen gaat.
Enkel in nederland worden er al 550 miljoen dieren per jaar geslacht.
Wereldwijd hebben we het over 1585 dieren per seconde. Sta daar maar eens even bij stil. Probeer eens uit te rekenen hoeveel dieren dat zijn in de tijd die je nodig hebt om deze tekst te lezen.

Al die dieren moeten eten en fiks ook om ze zoveel en zo snel te laten produceren. Al die dieren hebben hun eigen uitstoot en afval. Wat er nodig is om dat te faciliteren is enorm. Natuurlijk heeft dat dan ook enorme gevolgen.
Zeer zeker omdat het gros daarvan snel en spotgoedkoop moet. En dus niet op de meest 'duurzame' manier gebeurd.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
  Moderator dinsdag 30 oktober 2018 @ 11:16:32 #118
451823 crew  Plompzakker
HAAAAAAA!
pi_182832225
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 oktober 2018 11:15 schreef ijs_beer het volgende:

[..]

Daarom ook onze kennis over voedselproductie en anticonceptemiddelen naar Afrika brengen... dan pakken we het probleem bij de basis aan, toch?
Ja eens, zelfvoorzienendheid daar lijkt me een uitstekend idee
  Moderator dinsdag 30 oktober 2018 @ 11:17:12 #119
351614 crew  ijs_beer
ijskoud de lekkerste
pi_182832242
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 oktober 2018 11:16 schreef Plompzakker het volgende:

[..]

Ja eens, zelfvoorzienendheid daar lijkt me een uitstekend idee
Zijn we het toch nog ergens eens over. O+
pi_182832312
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 oktober 2018 11:15 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Oud, maar nogsteeds relevant. De docu cowspiracy.
Vergeet vooral niet de bronnen die ze gebruiken te volgen. Maar de docu alleen al geeft een aardig beeld van hoe very de negatieve invloed van de vlees industrie gaat.
Behandeld veel meer dan enkel co2.

Alles bij elkaar is de vlees industrie de grootste vervuiler en vernietiger die we hebben als mensheid.
Als we het bv over de massa instinctie hebben die in de OP genoemd wordt dan is de vlees industrie de grootste boosdoener. Of als je het hebt over de dode zones in zeeen en overbevissing (30% van de visserij is er voor veevoer).
Maar ook mbt co2, als je alles van productie, vervoer en verwerking van veevoer tot de vervuiling direct voor de consumptie meeneemt wordt het veel hoger.
Bedenk je eens hoeveel vrachtwagens er rijden, hoeveel schepen er varen en hoeveel vliegtuigen er vliegen voor de vlees industrie. Alleen al om dat voer voor al die dieren te produceren.

Veel mensen vatten niet goed hoe enorm deze industrie is. En over hoeveel vlakken die heen gaat.
Enkel in nederland worden er al 550 miljoen dieren per jaar geslacht.
Wereldwijd hebben we het over 1585 dieren per seconde. Sta daar maar eens even bij stil. Probeer eens uit te rekenen hoeveel dieren dat zijn in de tijd die je nodig hebt om deze tekst te lezen.

Al die dieren moeten eten en fiks ook om ze zoveel en zo snel te laten produceren. Al die dieren hebben hun eigen uitstoot en afval. Wat er nodig is om dat te faciliteren is enorm. Natuurlijk heeft dat dan ook enorme gevolgen.
Zeer zeker omdat het gros daarvan snel en spotgoedkoop moet. En dus niet op de meest 'duurzame' manier gebeurd.
Ben er ooit aan begonnen, maar vond het nogal een belerend toontje hebben. Ik wist al dat vlees eten slecht voor het milieu was echter, dus daar kan het ook aan liggen. De logistiek daaromheen zou wellicht wat efficiënter kunnen en de faciliteiten dichter bij huis om de uitstoot toch nog wat te verminderen ten koste van een iets hogere prijs. Maar het feit is dat deze industrie nu eenmaal altijd vervuilend zal zijn. Als ik een boerderijtje had met wat eigen dieren zou ik dat soort vlees niet hoeven kopen, maar dat is tegenwoordig onbetaalbaar, dus wordt het toch de supermarkt maar.
pi_182832322
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 oktober 2018 11:00 schreef pussycatdoll het volgende:

[..]

Jezus :'). Dat is gewoon asociaal veel.
Het leeuwendeel daarvan komt volgens die site van voeding. Elke dag vlees enzo.
  dinsdag 30 oktober 2018 @ 11:27:09 #122
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_182832399
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 oktober 2018 09:17 schreef Zalmslaatje het volgende:
Altijd en overal het zelfde, eindeloos geblaat maar niet de kern van het probleem durven benoemen.

Er zijn gewoon heel veel te veel mensen op deze wereld...
Nee.
Nou ja, nuance.

Er zijn meerdere problemen die naast elkaar lopen en elkaar (kunnen) versterken.
Ja, de groei van de wereldbevolking is een probleem. Maar wel 1 voor de toekomst.
Een probleem dat nu niet zozeer het grootste probleem is en vooral waar tijd nodig voor is om het onder controle te krijgen. Zelfs als we nu wereldwijd de afspraak maken om max 2 kinderen per koppel te nemen zal het effect ervan pas over 2/3 generatie's zoden aan de dijk gaan zetten.

Die tijd hebben we simpelweg niet. De vervuiling en vernietiging van biotopen en diersoorten gaat ziek snel. En maakt dat er geen ruimte is om het probleem van die groeiende wereldbevolking op te vangen.
Maar vooral, zelfs als god himself van zijn wolkje naar beneden komt en de mensheid uitdunt tot er nog maar de helft is zal het met ons tempo niet genoeg zijn.
Minder mensen betekend op dit moment gewoonweg niet dat er geen problemen meer zijn.
Grofweg 1/3de van de mensheid (iets erover heen inmiddels) maakt bv gebruik van die vlees industrie. En nu al vernietigt het alles.

Dat is dus een probleem dat op zichzelf staat. Het is dus niet zinnig te wijzen naar de groei van de wereldbevolking onder controle krijgen als oplossing. Dat is namelijk geen oplossing voor dit probleem.
Dit probleem is hier en nu en heeft bar weinig te maken met de totale hoeveelheden mensen op deze aarde.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
  dinsdag 30 oktober 2018 @ 11:27:58 #123
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_182832416
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 oktober 2018 10:25 schreef DrMabuse het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

[..]

http://www.welingelichtek(...)nden-ter-wereld.html

Wijs je ook even naar jezelf Vasil?
Fijn dat jij je ook mengt in de discussie. Na even goed uitgezocht te hebben wat dit betreft, gaat het met name om de PM2.5 hoeveelheden. Een bepaalde grootte fijnstof. Dit kan meerdere oorzaken hebben zoals bijvoorbeeld transport, verbrandingsprocessen maar ook natuurlijke processen. Daarom vind je hoge concentraties terug in bijvoorbeeld woestijn- en steppegebieden.

Ik heb nimmer gesteld dat Bulgarije geen vervuiling kent. Spijtig genoeg is dat er inderdaad genoeg. Grote delen van de bevolking zijn niet goed genoeg ingelicht wat voor effecten dit kan hebben of zijn bijvoorbeeld te arm en hebben er schijt aan om verkeerd hout of andere materialen in de kachel te gooien in de soms ijskoude winters. Wel wil ik je er nog even op wijzen dat het kaartje over vervuilde landen en niet over vervuilende landen spreekt.

In het geval van Bulgarije is er bijvoorbeeld erg veel luchtvervuiling die zich in de donauvlakte verzamelt ( en overigens met name afkomstig is vanuit zuidelijk Roemenië) en het Sofiadal (wat met name door Sofia zelf wordt veroorzaakt).

Voorts wil ik je er ook nog even op wijzen dat het ene fijnstof het andere fijnstof niet is. natuurlijk stof, zeezout (ongevaarlijk maar toch een groot gedeelte van fijnstofhoeveelheden in kustgebieden is hiervan afkomstig maar wordt wel meegerekend in de totalen), zand, etc. wordt allemaal tot fijnstof gerekend maar hebben geen of heel wat mindere schadelijke gevolgen dan bijvoorbeeld fijnstof afkomstig vanuit roet en dergelijke.

Overigens vind je het vast interessant om een kaartje te zien met de hoeveelheid stikstofdioxide, omdat dit een giftig gas is wat voor veel problemen aan de luchtwegen en longen kan zorgen en je veel vatbaarder bent voor astma, ontstekingen, virussen en wat al nog meer en heel wat meer dan fijnstof een directe oorzaak is van vervuiling op locatie ipv randvervuiling of natuurlijke processen.

Bedankt en een goede gezondheid :)
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  dinsdag 30 oktober 2018 @ 11:29:55 #124
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_182832448
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 oktober 2018 10:33 schreef Oud_student het volgende:

[..]

Een land op wereldschaal zo klein als een postzegel, maar wel de 2e exporteur van landbouwproducten.
Als alle landen zo efficiënt werkten als in Nederland, dan waren er geen problemen.
Nederland is goed in handel inderdaad. Qua productie staat het overigens niet in de top 5 van Europa.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  dinsdag 30 oktober 2018 @ 11:35:59 #125
289840 napoleonfour
Meneer de praeses
pi_182832573
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 oktober 2018 11:27 schreef Dven het volgende:

[..]

prachtig verhaal

[ afbeelding ]

Bedankt en een goede gezondheid :)
fijnstoflongen _O_ Schipholgenot _O_ Haven van Rotterdam genot _O_
Wat zit daar in de rode vlekken in Belgs? Antwerpen?
Indien 't hier in 't vaderlandt zoo gelegen is dat men de waarheit niet magh spreeken, zoo is 't er ellendigh gestelt. Nochtans zal ik die spreeken zoo lang als myn oogen open staan. Zyn trouw en oprechtigheit.
  dinsdag 30 oktober 2018 @ 11:37:41 #126
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_182832601
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 oktober 2018 11:21 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

Ben er ooit aan begonnen, maar vond het nogal een belerend toontje hebben. Ik wist al dat vlees eten slecht voor het milieu was echter, dus daar kan het ook aan liggen. De logistiek daaromheen zou wellicht wat efficiënter kunnen en de faciliteiten dichter bij huis om de uitstoot toch nog wat te verminderen ten koste van een iets hogere prijs. Maar het feit is dat deze industrie nu eenmaal altijd vervuilend zal zijn. Als ik een boerderijtje had met wat eigen dieren zou ik dat soort vlees niet hoeven kopen, maar dat is tegenwoordig onbetaalbaar, dus wordt het toch de supermarkt maar.
Het zijn gewoon feiten, apart dat jij dat als belerend beschouwd.

Je vroeg zelf om bronnen, als je dan bronnen niet wil zien omdat je feiten 'belerend' vindt dan kom je niet echt verder. Maar je kan altijd ook de onderzoeken lezen waar ze de docu omheen hebben gebouwt. Ze staan keurig op de site vernoemd, met links en alles. Makkelijker kan niet.

Er echt veel verbeterd worden zonder dat je gelijk op een houtje moet gaan bijten.
Een beetje kritisch zijn in wat je doet. Niet elke dag vlees op tafel, niet elke keer die auto pakken. Dat product kopen dat net wat duurder is, maar betere eisen mbt productie heeft.

We moeten vooral ophouden met naar anderen wijzen. Naar afrika, naar de overheid, naar de bedrijven. We moeten gaan inzien dat in deze constructie de consument niet tandeloos is.
Als wij bewuster worden van wat wij doen, als wij daarin (binnen het redelijke) wat terug schroeven of alternatieven steunen scheelt dat echt heel veel. En zal innovatie volgen, zullen bedrijven daar meer op gaan richten, zullen overheden er meer op gaan richten.
  dinsdag 30 oktober 2018 @ 11:37:58 #127
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_182832603
quote:
14s.gif Op dinsdag 30 oktober 2018 11:35 schreef napoleonfour het volgende:

[..]

fijnstoflongen _O_ Schipholgenot _O_ Haven van Rotterdam genot _O_
Wat zit daar in de rode vlekken in Belgs? Antwerpen?
Haven van Antwerpen is een flinke vervuiler natuurlijk. Buiten dat is Vlaanderen nog dichterbevolkt dan NL.
pi_182832627
https://en.wikipedia.org/wiki/Pleistocene_megafauna

quote:
Theories
Four theories have been advanced as likely causes of these extinctions: hunting by the spreading humans,[21] climatic change, spreading disease, and an impact from an asteroid or comet.[22] These factors are not necessarily exclusive: two or more may have combined to cause the extinctions. Most evidence suggests that humans were a major factor responsible for these extinctions
Meer dan 10.000 jaar geleden was de bevolking van mensheid al groot genoeg om tot een aanzienlijke uitsterving van soorten te leiden. Een sterk groeiende wereldbevolking die ook graag een westers niveau van levenstandaard wil bereiken is fataal voor de biodiversiteit. De biosfeer zal in een wereld van A.I. en robots zoiets zijn als een uitje naar de dierentuin, het zal een schaars goed worden.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_182832652
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 oktober 2018 06:35 schreef Kaneelstokje het volgende:
Gewoon lekker doorgaan met fokken in Afrika en Azië.
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 oktober 2018 06:39 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Gewoon de oogkleppen op, door eerst met het vingertje te wijzen naar andere landen / continenten.
"Pools are perfect for holding water"
pi_182832807
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 oktober 2018 11:37 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Het zijn gewoon feiten, apart dat jij dat als belerend beschouwd.

Je vroeg zelf om bronnen, als je dan bronnen niet wil zien omdat je feiten 'belerend' vindt dan kom je niet echt verder. Maar je kan altijd ook de onderzoeken lezen waar ze de docu omheen hebben gebouwt. Ze staan keurig op de site vernoemd, met links en alles. Makkelijker kan niet.

Er echt veel verbeterd worden zonder dat je gelijk op een houtje moet gaan bijten.
Een beetje kritisch zijn in wat je doet. Niet elke dag vlees op tafel, niet elke keer die auto pakken. Dat product kopen dat net wat duurder is, maar betere eisen mbt productie heeft.

We moeten vooral ophouden met naar anderen wijzen. Naar afrika, naar de overheid, naar de bedrijven. We moeten gaan inzien dat in deze constructie de consument niet tandeloos is.
Als wij bewuster worden van wat wij doen, als wij daarin (binnen het redelijke) wat terug schroeven of alternatieven steunen scheelt dat echt heel veel. En zal innovatie volgen, zullen bedrijven daar meer op gaan richten, zullen overheden er meer op gaan richten.
Belerend als in, het zijn feiten om een stelling te ondersteunen die ik al onderschreef. Niet dat ze onjuist zijn.

Ik ga vrijwel altijd al met de fiets of anders met het OV en ik eet niet elke dag vlees. Maar als relatief arme student haal ik toch wel altijd die kiloknallers, gewoon omdat het flink in de prijs scheelt. Als ik later een beetje een fatsoenlijke baan heb en de overheid mij nog niet dwingt om krom te liggen voor een stukje vlees an sich wil ik best wel voor het biologische vlees gaan.
pi_182832981
De antropocene extinctiegolf zal denk ik de laatste zijn die biologisch leven betreft en gecombineerd gaan met een soort van cambrain explosion van niet biologisch "leven" dat ook beter in staat is de aarde te verlaten en het heelal te koloniseren.
  dinsdag 30 oktober 2018 @ 12:09:26 #132
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_182833231
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 oktober 2018 07:21 schreef Dven het volgende:

[..]

Het is nogal makkelijk afgeven op Afrika en Azië wanneer je er zelf niet eens woont.
Ik woon er. Wat nu?
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_182833237
quote:
14s.gif Op dinsdag 30 oktober 2018 11:39 schreef probeer het volgende:

[..]

[..]

Gewoon de oogkleppen op, door eerst met het vingertje te wijzen naar andere landen / continenten.
Met al het import dat hier naartoe komt hebben we nog meer landbouwgrond nodig. Dus qua natuur gaan we nog verder achteruit.
Ô mon citoyens vous serez unis.
  dinsdag 30 oktober 2018 @ 12:13:40 #134
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_182833301
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 oktober 2018 12:09 schreef HSG het volgende:

[..]

Met al het import dat hier naartoe komt hebben we nog meer landbouwgrond nodig. Dus qua natuur gaan we nog verder achteruit.
Landbouwareaal daalt al decennia in Nederland terwijl de 'natuur' aangroeit. Buiten dat is het grootste gedeelte van de landbouw in NL bestemd voor export.

Je opmerking slaat dus helemaal nergens op. Maar dat wist je al.
  dinsdag 30 oktober 2018 @ 12:16:24 #135
102757 EdvandeBerg
LETS GO BRANDON!
pi_182833352
quote:
7s.gif Op dinsdag 30 oktober 2018 07:36 schreef Ringo het volgende:

[..]

Gewoon lekker doorgaan met houtkappen in Brazilië. Gelukkig is die nieuwe president daar ook voorstander van.
Is daar op internationaal vlak niets aan te doen? De VN gillen om iedere scheet die de Israeliers richting de Palestijnen maken, maar over de aanstaande explosieve bevolkingsgroei in Afrika en Azie en de grootschalige kap van oerwouden in diverse continenten hoor in vrij weinig.
Scratch a liberal and you will find a fascist
pi_182833448
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 oktober 2018 12:16 schreef probeer het volgende:

[..]

Precies. Alles komt door de immigranten.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ooh dus jij wilt zeggen dat als hier meer mensen komen dat je niks extra's hoeft te doen.
Ô mon citoyens vous serez unis.
  dinsdag 30 oktober 2018 @ 12:28:38 #137
479054 Bugno2
Campeone del Mondo
pi_182833568
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 oktober 2018 12:16 schreef EdvandeBerg het volgende:

[..]

Is daar op internationaal vlak niets aan te doen? De VN gillen om iedere scheet die de Israeliers richting de Palestijnen maken, maar over de aanstaande explosieve bevolkingsgroei in Afrika en Azie en de grootschalige kap van oerwouden in diverse continenten hoor in vrij weinig.
_O-

Verder: :')
pi_182833591
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 oktober 2018 12:22 schreef HSG het volgende:

[..]

Ooh dus jij wilt zeggen dat als hier meer mensen komen dat je niks extra's hoeft te doen.
Vast en zeker. En als jij een grotere auto koopt ook.

Maar alles moet bij jou over immigratie gaan.
"Pools are perfect for holding water"
pi_182834528
Zo een heleboel posts waar weer gezellig op de man gespeeld wordt zijn weg.
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 oktober 2018 12:22 schreef HSG het volgende:

[..]

Vast wel hoor, en je kan mij niet vertellen dat je die ruimte op FOK! niet hebt om het hierover te hebben. Maar als er een topic geopend wordt zoals dit hoeft het niet altijd alleen maar in een bepaalde richting geduwd te worden onder andere omdat er mensen posten met een andere instelling en hullie met ze allen even deze mensen willen innhakken.
Mocht je je stelling toch als argument willen gebruiken, gebruik het dan als argument en niet een oneliner en hoppa topic ontspoort.
ijs_beer fan!
  dinsdag 30 oktober 2018 @ 13:36:27 #140
425882 Lothiriel
Altijd optimistisch!
pi_182834877
Ik ben wel een stuk bewuster met vlees gaan omgaan tegenwoordig. Dat wilt niet zeggen dat ik geen vlees meer eet (1) ik vind het lekker en 2) zolang ik om de zoveel tijd commentaar krijg van vegans zie ik geen reden om ermee te stoppen) maar wel veel minder dan vroeger. Meestal nog 2 of 3x per week, 1x vis en de overige 3-4 dagen vegetarisch, bijvoorbeeld met een eitje uit de tuin ipv een stuk vlees.

Voorts neem ik als dat kan altijd de fiets of de bus, en als dat niet kan gewoon de auto. Ik vlieg nooit en ga enkel op vakantie met de auto. Allemaal zaken die bijdragen aan een beter klimaat denk ik zo. Het zou nog beter zijn als ik uitsluitend in m'n tuintje zou zitten maar he dat lijkt me niet echt realistisch :)

Heb wel een schijthekel aan die zogenaamd "groene" mensen die wel de hele wereld gaan ontdekken met het vliegtuig maar dan wel vegan eten omdat dierlijk eten slecht is. Denk dat wat dieren houden in de tuin minder vervuilend is dan de miljoenen liters kerosine die een vliegtuig erdoor jaagt _O-

Voorts is het inderdaad grotendeels de verantwoordelijkheid van het westen dat de wereld er momenteel slecht aan toe is. Dat maakt het echter niet opeens goed dat ontwikkelende landen dezelfde richting op gaan wat vervuiling betreft. Er is geen nood aan het bouwen van vervuilende koolcentrales als je ook meteen zonnepanelen kan leggen, turbines kan bouwen of kerncentrales kan neerpoten. Die bestonden immers niet toen Europa haar grote ontwikkeling doormaakte. Ik vind dat dus wel een belangrijke nuance.

Het is daarbij ook belangrijk dat niet enkel Europa zich inzet voor de planeet maar dat iedereen dat doet (of op z'n minst bijna iedereen). Ik vergelijk het beetje met ontwapenen. Je hebt zo van die wappies die tegen een leger zijn en het leger willen opdoeken om "vrede te brengen" terwijl de rest van de wereld zich daar niks van aantrekt en gewoon lekker verder hun leger uitbouwt. Intussen zijn wij defenseless _O- . Ik zie hetzelfde gebeuren in de klimaatdiscussie: wij gaan leven op aardappelen en oud brood terwijl de rest van de wereld profiteert. Een beetje opkomen voor je eigen belang is niks mis mee. Dat houdt inderdaad in dat Europeanen op veel vlakken zullen moeten inleveren - wat normaal is gezien onze voetafdruk - maar dan moet je wel de hele wereld meekrijgen en niet jezelf gaan kastijden terwijl dit helemaal geen invloed heeft op de wereld als de rest dat voorbeeld niet volgt.
Political correctness is tyranny with manners
- Charlton Heston
pi_182841767
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 oktober 2018 07:02 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

Het is nogal makkelijk afgeven op Nederland als je er niet eens meer woont. Beetje triest vind ik het om dat consequent te blijven doen vanuit een ander land. Maar goed, dat is een andere discussie en die wil ik ook helemaal niet voeren.

Verder hebben we in Nederland, voor een Westers land, een vrij redelijke footprint t.o.v. bijvoorbeeld Amerika. Sterker nog, we liggen een stuk dichter bij China dan bij de VS, Canada en Australië. Maar goed, alsnog hoger dan bijvoorbeeld India of Afrika. Het punt is alleen dat wij inmiddels aan het afbouwen zijn, terwijl opkomende landen als Brazilië en India alleen nog maar aan het stijgen zijn. Gekoppeld met de bevolkingsgroei in die regio's kan je niet anders dan concluderen dat het Westen momenteel het probleem is, maar wanneer er niets verandert dit probleem zal verschuiven naar Azië, Afrika en Zuid-Amerika.

https://data.worldbank.or(...)?year_high_desc=true
Ecologische voetprint is meer dan CO2

quote:
De gemiddelde Nederlander verbruikt zes keer zoveel aan grondstoffen dan er binnen onze grenzen beschikbaar is.
https://www.footprintchallenge.nl/ecologische-voetafdruk/
  dinsdag 30 oktober 2018 @ 22:50:29 #142
168739 Red_85
'echt wel'
pi_182847687
quote:
14s.gif Op dinsdag 30 oktober 2018 11:39 schreef probeer het volgende:

[..]

[..]

Bnr nieuwsberichten vanmorgen: '...vooral in de tropen...'
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_182849169
quote:
4s.gif Op dinsdag 30 oktober 2018 06:33 schreef Kim-Holland het volgende:

de mens
Ik heb het niet zo op dit soort veralgemeniseringen. Er zijn maar een paar poppen die daadwerkelijk aan het dansen zijn.
pi_182849242
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 oktober 2018 06:36 schreef Dven het volgende:

[..]

Gewoon lekker doorgaan met landbouw in Nederland
Onze landbouw is geen probleem, maar juist een oplossing. Veel effectiever en innovatiever vind je het bijna nergens. Ons consumptiepatroon daarentegen.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  woensdag 31 oktober 2018 @ 03:47:49 #145
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_182849658
quote:
0s.gif Op woensdag 31 oktober 2018 01:21 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Onze landbouw is geen probleem, maar juist een oplossing. Veel effectiever en innovatiever vind je het bijna nergens. Ons consumptiepatroon daarentegen.
Veel doder ook niet. Nedeelandse landbouw is een ecologische ramp. Waarom denk je dat zoveel soorten het lastig hebben in Nederland?
pi_182851139
quote:
0s.gif Op woensdag 31 oktober 2018 01:21 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Landbouw heeft altijd erg veel impact op de natuur gehad en heeft dat nog steeds. Los van CO2, want dit topic is breder dan dat.
  woensdag 31 oktober 2018 @ 09:22:40 #147
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_182851511
quote:
0s.gif Op woensdag 31 oktober 2018 08:51 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Landbouw heeft altijd erg veel impact op de natuur gehad en heeft dat nog steeds. Los van CO2, want dit topic is breder dan dat.
Hangt een beetje van het type landbouw af. Landbouw kan juist een toegevoegde waarde hebben voor de natuur. Net als veeteelt overigens. Alleen om productie zo hoog mogelijk te krijgen is het habitat dat bijvoorbeeld de weidevogels zo goed deed compleet verwoest. Verlaagde waterstanden, veelvuldig maaien, slechts één type gras enzovoorts. En iedereen die inmiddels op het platteland woont allemaal juichen omdat ze zo prachtig in het groen wonen terwijl ze eigenlijk gewoon in een dood gebied wonen en zelfs een stad inmiddels meer biodiversiteit kent.

Men kent de oude weides simpelweg niet meer die vol stonden vol verschillende soorten gras, kruiden, bloemen en barstte van het leven.
pi_182851560
Zijn massa extincties niet ook gewoon onderdeel van de Natuur
Aai nooit een brandende hond.
pi_182851723
quote:
0s.gif Op woensdag 31 oktober 2018 09:22 schreef Dven het volgende:

[..]

Hangt een beetje van het type landbouw af. Landbouw kan juist een toegevoegde waarde hebben voor de natuur. Net als veeteelt overigens. Alleen om productie zo hoog mogelijk te krijgen is het habitat dat bijvoorbeeld de weidevogels zo goed deed compleet verwoest. Verlaagde waterstanden, veelvuldig maaien, slechts één type gras enzovoorts. En iedereen die inmiddels op het platteland woont allemaal juichen omdat ze zo prachtig in het groen wonen terwijl ze eigenlijk gewoon in een dood gebied wonen en zelfs een stad inmiddels meer biodiversiteit kent.

Men kent de oude weides simpelweg niet meer die vol stonden vol verschillende soorten gras, kruiden, bloemen en barstte van het leven.
Je bedoeld dat er door de tijd veranderingen opgetreden zijn in het cultuurlandschap dat door landbouw is ontstaan.

quote:
0s.gif Op woensdag 31 oktober 2018 09:27 schreef Munktar het volgende:
Zijn massa extincties niet ook gewoon onderdeel van de Natuur
Over het effect van CO2 valt te twisten maar het lijkt me vrij onnatuurlijk als er een soort is die alle soorten langzaam uitroeit door een enorm scala aan activiteiten. Mensen gaan als het gegeven er is dat een soort op omvallen staat ook niet collectief beschermen, maar er wordt dan een prijs op zo'n dier gezet waardoor deze nog sneller verdwijnt door de stroperij.
  woensdag 31 oktober 2018 @ 09:49:06 #150
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_182851796
quote:
0s.gif Op woensdag 31 oktober 2018 09:44 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Je bedoeld dat er door de tijd veranderingen opgetreden zijn in het cultuurlandschap dat door landbouw is ontstaan.

[..]

Over het effect van CO2 valt te twisten maar het lijkt me vrij onnatuurlijk als er een soort is die alle soorten langzaam uitroeit door een enorm scala aan activiteiten. Mensen gaan als het gegeven er is dat een soort op omvallen staat ook niet collectief beschermen, maar er wordt dan een prijs op zo'n dier gezet waardoor deze nog sneller verdwijnt door de stroperij.
Het cultuurlandschap viel vroegah prima binnen de lijnen als dat de Neerlandsche fauna als biotoop vereiste.
  woensdag 31 oktober 2018 @ 10:03:18 #151
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_182852014
Deze is ook wel mooi: https://nos.nl/artikel/22(...)eval-afschieten.html

quote:
Groningen gaat als eerste provincie in Nederland het afschieten van wolven mogelijk maken.

"Het is altijd mogelijk voor Gedeputeerde Staten om ergens ontheffing voor te verlenen", zegt gedeputeerde Henk Staghouwer tegen RTV Noord. "Daar hebben we strenge regels voor. Het verlenen moet erg goed gemotiveerd zijn. In dat geval kun je gebruik maken van dat ontsnappingsventiel."

Staghouwer reageert op de onrust onder boeren in Noord- en Oost-Nederland. Nu de wolf lijkt terug te keren, zijn ze bang dat hun schapen een gemakkelijke prooi zijn.

Laatste redmiddel
"Het is niet zo dat wij op voorhand meteen met het geweer klaarstaan, maar er is altijd een mogelijkheid", stelt de Groningse gedeputeerde, Hij vindt wel dat het om een laatste redmiddel gaat. "Alleen als mensen in gevaar zijn. We zijn heel voorzichtig met het gebruik van dit middel."

Een CDA-raadslid uit Oldambt, Bianca Lubberts, is bezorgd dat de wolven niet alleen dieren maar ook mensen zullen aanvallen. Zij suggereert zelfs dat wolven zich zullen vergrijpen aan kinderen, hoewel bekend is dat wolven uiterst schuw zijn. "Hoe veilig zijn kinderen die in het buitengebied alleen naar school moeten fietsen?"

"Afschieten slecht idee"

Volgens Maurice La Haye van Wolven in Nederland, een samenwerking van natuurorganisaties, heeft afschieten geen zin. "Dat is het slechtste idee dat ik heb gehoord, want het helpt niet. Als je ze wil terugdringen, dan zou je de wolf in heel Europa moeten uitroeien."

"Het dier komt er, is er en het blijft. Afschot helpt niet", zei La Haye eerder. Hij denkt dat jagen alleen maar meer schade veroorzaakt. "Het toestaan van jagen leidt tot meer bejaging. Daarmee ga je ook de sociale structuur in roedels kapot maken. Dat betekent dat je wellicht het mannetje en vrouwtje doodschiet, waardoor de jongen vader- en moederloos rondlopen en dan voor een makkelijke prooi gaan. En een schaap is nou eenmaal een makkelijke prooi."
Die heeft echt te veel sprookjes gelezen :')
  woensdag 31 oktober 2018 @ 18:38:37 #152
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_182861562
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 oktober 2018 11:27 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Nee.
Nou ja, nuance.

Er zijn meerdere problemen die naast elkaar lopen en elkaar (kunnen) versterken.
Ja, de groei van de wereldbevolking is een probleem. Maar wel 1 voor de toekomst.
Een probleem dat nu niet zozeer het grootste probleem is en vooral waar tijd nodig voor is om het onder controle te krijgen. Zelfs als we nu wereldwijd de afspraak maken om max 2 kinderen per koppel te nemen zal het effect ervan pas over 2/3 generatie's zoden aan de dijk gaan zetten.

Die tijd hebben we simpelweg niet. De vervuiling en vernietiging van biotopen en diersoorten gaat ziek snel. En maakt dat er geen ruimte is om het probleem van die groeiende wereldbevolking op te vangen.
Maar vooral, zelfs als god himself van zijn wolkje naar beneden komt en de mensheid uitdunt tot er nog maar de helft is zal het met ons tempo niet genoeg zijn.
Minder mensen betekend op dit moment gewoonweg niet dat er geen problemen meer zijn.
Grofweg 1/3de van de mensheid (iets erover heen inmiddels) maakt bv gebruik van die vlees industrie. En nu al vernietigt het alles.

Dat is dus een probleem dat op zichzelf staat. Het is dus niet zinnig te wijzen naar de groei van de wereldbevolking onder controle krijgen als oplossing. Dat is namelijk geen oplossing voor dit probleem.
Dit probleem is hier en nu en heeft bar weinig te maken met de totale hoeveelheden mensen op deze aarde.
Overbevolking heeft er juist alles mee te maken. De problemen die we veroorzaken zijn alleen maar zo groot omdat we met zo belachelijk veel zijn. Waren we met er paar miljoen op aarde, dan kon iedereen leven als een koning en was het effect op de aarde vrijwel nihil. Anderzijds zal bijna elke poging te verduurzamen hooguit een tijdelijk effect hebben, want als je per persoon iets minder verbruikt wordt dat weer teniet gedaan zodra er mensen bijkomen.

Punt is alleen dat het verkleinen van de wereldbevolking minstens even lastig is als elke andere echt goede aanpak. Er is geen eenheid en het gevoel van noodzaak is er niet. We komen voorlopig niet verder dan rommelen in de marges.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_182881317
quote:
Wetenschappers willen DNA van alle soorten levende wezens vastleggen

Wetenschappers zijn een project gestart om de genomen van alle 1,5 miljoen soorten levende wezens vast te leggen. Het zogeheten Earth BioGenome Project (EBP) moet binnen tien jaar zijn afgerond. De kosten worden geschat op 4,1 miljard euro.

Het project is er volgens de voorzitter Harris Lewin op gericht om de biodiversiteit te kunnen behouden en ervoor te zorgen dat soorten niet uitsterven. "Deze biologische kaart wordt een enorm belangrijke bron voor onderzoek naar bijvoorbeeld evolutie, het ontwikkelen van medicijnen en het bestrijden van ziektes."

De onderzoekers hopen met hun onderzoek ook nieuwe manieren te kunnen vinden voor het verbouwen van eten of het maken van groene brandstof. "We denken dat de data zelfs kunnen helpen bij het tegengaan van ouder worden", stelt Lewin.

Een genoom is het geheel van erfelijke informatie in een cel. Tot nu toe zijn de genomen van ongeveer 3.500 soorten vastgelegd. Dat komt neer op 0,2 procent van alle bekende soorten, waarvan maar honderd voldoen aan de kwaliteit die de onderzoekers nastreven.

Project maakt gebruik van internationale onderzoeken
Omdat steeds meer diersoorten met uitsterven worden bedreigd, is het volgens Lewin noodzakelijk dat er haast wordt gemaakt met het vastleggen van het DNA.

Aan het project werken meerdere internationale onderzoekers mee die allemaal het DNA van andere diersoorten vast gaan leggen. Zo gaan Amerikaanse onderzoekers de genomen van alle 66.000 soorten gewervelde dieren vastleggen en worden in China 10.000 plantensoorten vastgelegd
Dat het project is er op gericht is om de biodiversiteit te kunnen behouden en ervoor te zorgen dat soorten niet uitsterven vind ik vergezocht. Tot nu toe is het nog niet gelukt een soort te de-extincten middels slechts DNA zoals de mammoet of de tasmaanse wolf/tijger.
  donderdag 1 november 2018 @ 22:51:58 #154
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_182888472
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 oktober 2018 06:36 schreef Dven het volgende:

[..]

Gewoon lekker doorgaan met landbouw in Nederland
Wat een kul zeg, weer zo'n loze kreet. In het buitenland wellicht het geval met grootschalige ontbossing e.d. In Nederland gaan landbouw en natuur prima samen. Maar over alsmaar groeiende steden hoor je niemand...
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
  vrijdag 2 november 2018 @ 06:39:08 #155
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_182891359
quote:
1s.gif Op donderdag 1 november 2018 22:51 schreef PzKpfw het volgende:

[..]

Wat een kul zeg, weer zo'n loze kreet. In het buitenland wellicht het geval met grootschalige ontbossing e.d. In Nederland gaan landbouw en natuur prima samen. Maar over alsmaar groeiende steden hoor je niemand...
Verder in topic al meersere malen uitgelegd waarom wat je nu zegt de grootste onzin ooit is. Kul. Een feitelijke leugen. Schaam je dood, huichelaar :r
pi_182891391
Er komen 500.000 mensen bij in de Randstad.
pi_182891395
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 november 2018 06:43 schreef Loekie1 het volgende:
Er komen 500.000 mensen bij in de Randstad.
Wanneer?
pi_182891416
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 november 2018 06:44 schreef Mariocash het volgende:

[..]

Wanneer?
Luister naar Stientje van Veldhoven deel II gisteren op radio 1.
https://www.nporadio1.nl/gemist/2018-11-01

[ Bericht 1% gewijzigd door Loekie1 op 02-11-2018 06:55:01 ]
pi_182891430
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 november 2018 06:48 schreef Loekie1 het volgende:

[..]

Luister naar Stientje van Veldhoven deel II gisteren op radio 1.
https://www.nporadio1.nl/gemist/2018-11-01 vanaf 9.45 uur.
Lieverd, verwacht jij nu van mij dat ik een hele radio-uitzending ga luisteren?
pi_182891460
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 november 2018 06:50 schreef Mariocash het volgende:

[..]

Lieverd, verwacht jij nu van mij dat ik een hele radio-uitzending ga luisteren?
In de randstad komende tien jaar 500.000 mensen erbij, zegt ze. Files? Luchtkwaliteit? De fiets is de oplossing! Subsidies voor een gunstige elektrische fiets-leaseregeling.
Meer spoor, meer wegen.
Langere treinen, meer treinstellen, in de treinen gaan de interieurs op de schop om meer zitplaatsen te creeeren, elke tien minuten een trein op alle drukke trajecten, nieuw beveiligingssysteem waardoor treinen dichter op elkaar kunnen rijden.

Geen enkele kritische vraag van de radiojournaliste hoezo er 500.000 mensen bij komen, waar ze vandaan komen en of dat per se gaat en moet gebeuren.
Want Nederland is van iedereen en iedereen mag hier komen! De tafel is van ons allemaal volgens Twan Huys en ons land is van de hele wereld en zo denkt heel links Nederland tegenwoordig. Niks geen discussie of het niet wat te vol wordt, kritische geluiden worden niet geduld.
Rechts maakt daar gretig snel gebruik van door Nederland vol te leggen met wegen en alles vol te bouwen met huizen en wolkenkrabbers.

[ Bericht 4% gewijzigd door Loekie1 op 02-11-2018 07:05:07 ]
  vrijdag 2 november 2018 @ 08:04:11 #161
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_182892058
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 november 2018 06:54 schreef Loekie1 het volgende:

[..]

In de randstad komende tien jaar 500.000 mensen erbij, zegt ze. Files? Luchtkwaliteit? De fiets is de oplossing! Subsidies voor een gunstige elektrische fiets-leaseregeling.
Meer spoor, meer wegen.
Langere treinen, meer treinstellen, in de treinen gaan de interieurs op de schop om meer zitplaatsen te creeeren, elke tien minuten een trein op alle drukke trajecten, nieuw beveiligingssysteem waardoor treinen dichter op elkaar kunnen rijden.

Geen enkele kritische vraag van de radiojournaliste hoezo er 500.000 mensen bij komen, waar ze vandaan komen en of dat per se gaat en moet gebeuren.
Want Nederland is van iedereen en iedereen mag hier komen! De tafel is van ons allemaal volgens Twan Huys en ons land is van de hele wereld en zo denkt heel links Nederland tegenwoordig. Niks geen discussie of het niet wat te vol wordt, kritische geluiden worden niet geduld.
Rechts maakt daar gretig snel gebruik van door Nederland vol te leggen met wegen en alles vol te bouwen met huizen en wolkenkrabbers.
Zullen we het gewoon weer over natuur hebben? Je migratiegeneuzel kan je ergens anders spammen.
  vrijdag 2 november 2018 @ 08:29:00 #162
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_182892189
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 november 2018 08:22 schreef Dven het volgende:

[..]

Dan had je absoluut niet gezegd dat landbouw en natuur prima samengaan in Nederland.

Je nationale vogel wordt nota bene door de Nederlandse landbouw wereldwijd met uitsterven bedreigd _O- Manmanman, wat ben jij dom :D _O-
Blijf vooral in je eigen leugens geloven.

[ Bericht % gewijzigd door NanKing op 02-11-2018 14:16:09 ]
Op 't randje en erover.
  vrijdag 2 november 2018 @ 08:47:38 #163
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_182892368
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 november 2018 08:29 schreef PzKpfw het volgende:

[..]

Blijf vooral in je eigen leugens geloven.
quote:
Om de vogelsoort te redden pleit de hoogleraar voor landbouw die rekening houdt met de natuur en een 'moderne, gezonde en duurzame veehouderij die kwaliteitsproducten maakt die voor een hogere prijs op de wereldmarkt worden verkocht.' Daarmee krijg je een nieuw soortenrijk landschap dat volgens Piersma lijkt op het karakteristieke landschap waarmee Nederland zo beroemd is geworden.
quote:
Het idyllische beeld van de kleine landbouwer als hoeder van het landschap is een zeldzaamheid geworden. In het steriele landbouwgebied van hoogproductieve graslanden en maïsakkers vinden dieren en planten geen plaats meer. Met uitsterven bedreigde bijen doen het vandaag zelfs beter in steden dan in een groene woestijn.
quote:
Het aardoppervlak, voor zover niet bedekt door ijs of woestijn, is voor 40 procent in gebruik voor landbouw. Twee derde van het beschikbare zoetwater gaat naar landbouw. En de landbouw is de grootste bedreiging voor in het wild levende soorten.
quote:
Alleen invoering van een duurzame landbouw kan het tij nog keren voor de dramatisch verslechterde natuur op het platteland en in de open natuurgebieden van Nederland. Die conclusie trekt WNF-directeur Johan van de Gronden uit het eerste Living Planet Report - Natuur in Nederland, dat het Wereld Natuur Fonds vandaag publiceert.

Op het platteland en in aangrenzende open natuurgebieden, zoals hei en duinen, is de fauna daarentegen met respectievelijk 40 en 50 procent populatieverlies vrijwel gehalveerd. Met vermesting, verzuring en pesticiden uit de intensieve landbouw als grote boosdoeners.
Wetenschappers, overheid en zelfs de boeren zelf zijn het er mee eens. Maar domme lul PzKpfw weet heus wel beter hoor! :W

Doei, ga ergens anders je domheid maar verspreiden. Hier ben je namelijk al compleet door de mand gevallen :W
  vrijdag 2 november 2018 @ 08:56:12 #164
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_182892462
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 november 2018 08:47 schreef Dven het volgende:

[..]

[..]

[..]

[..]

Wetenschappers, overheid en zelfs de boeren zelf zijn het er mee eens. Maar domme lul PzKpfw weet heus wel beter hoor! :W

Doei, ga ergens anders je domheid maar verspreiden. Hier ben je namelijk al compleet door de mand gevallen :W
Je komt nu met oud nieuws aanzetten. Op dat gebied zijn er al lang en breed maatregelen genomen. Daarnaast zijn er talloze andere soorten waar het wel prima mee gaat. Verder moet er meer en meer landbouwgrond plaatsmaken voor natuurlijke ontwikkeling.
Op 't randje en erover.
  vrijdag 2 november 2018 @ 09:04:42 #165
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_182892531
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 november 2018 08:56 schreef PzKpfw het volgende:

[..]

Je komt nu met oud nieuws aanzetten. Op dat gebied zijn er al lang en breed maatregelen genomen. Daarnaast zijn er talloze andere soorten waar het wel prima mee gaat. Verder moet er meer en meer landbouwgrond plaatsmaken voor natuurlijke ontwikkeling.
...

quote:
oogleraar dierecologie Henk Siepel van de Radboud Universiteit Nijmegen schuwt het niet om zaken in scherpe bewoordingen neer te zetten. Zo gebruikte hij de term 'zombienatuur' in een artikel in het Brabants Dagblad om te benadrukken dat het niet goed gaat met de Nederlandse natuur. 'Op het oog zien de gebieden in Brabant er groen uit. Maar het is 'zombienatuur', zo dood als een pier. Het roer moet om.'
quote:
Het zijn maatregelen om de biodiversiteit op de Limburgse landbouwgrond bij Neer te vergroten. Zodat bijen zich kunnen voeden, het bodemleven zich kan herstellen en ook de vogels voedsel en schuilplaatsen vinden. Dat dit nodig is in Nederland, werd vorige week (weer) benadrukt in onderzoek van Wageningen University & Research (WUR).
Allemaal 2018 :W Rot op met je oud nieuws. Waarom denk je dat de roep om 'Deltaplan Biodiversiteit' zo groot is joh, sukkel :D

[ Bericht 1% gewijzigd door NanKing op 02-11-2018 14:11:37 ]
  vrijdag 2 november 2018 @ 10:05:44 #166
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_182893480
Iemand anders aanwezig die het wel kan zonder continu te liegen?

[ Bericht % gewijzigd door NanKing op 02-11-2018 14:02:34 ]
  Moderator vrijdag 2 november 2018 @ 10:08:39 #167
451823 crew  Plompzakker
HAAAAAAA!
pi_182893522
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 november 2018 10:05 schreef Dven het volgende:
Iemand anders aanwezig die het wel kan zonder continu te liegen?
Iets zeggen wat niet in jouw straatje past is niet per definitie liegen.
En als je dit wel zo ziet dan raad ik je aan om verder in je safe space verscholen te blijven. Je kraakpand of joop.nl bijvoorbeeld, daar zitten niet van die enge andersdenkenden
  vrijdag 2 november 2018 @ 11:14:42 #168
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_182894599
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 november 2018 10:59 schreef Plompzakker het volgende:

[..]

Ik denk niet dat er veel anderen zijn die zin hebben om onder jouw voorwaarden te discussiëren. Probeer het daarom op joop
Wederom zit je er compleet naast, wederom faal je hopeloos. Of je insinueert nu dat jij graag gebruikmaakt van leugens in discussies. Dan pas je inderdaad prima bij die janlul die hiervoor bezig was.

Richt samen een clubje op.
  vrijdag 2 november 2018 @ 11:52:08 #169
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_182895402
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 november 2018 11:49 schreef Plompzakker het volgende:

[..]

Uiteraard niet. Dat jij een topic opent betekent niet dat iedereen die hier wil posten het met jou eens moet zijn
1. Ik heb het topic niet geopend
2. Voor de elfendertigste keer : Nee, mensen hoeven het inderdaad niet met mij eens te zijn
3. Een topic is bedoeld om de OP te bespreken en bediscussiëren, niet om je persoonlijke vetetjes uit te vechten.

Manmanman, wat ben jij toch ongelofelijk dom :'(

[ Bericht % gewijzigd door NanKing op 02-11-2018 14:09:08 ]
  Moderator vrijdag 2 november 2018 @ 11:55:33 #170
451823 crew  Plompzakker
HAAAAAAA!
pi_182895477
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 november 2018 11:52 schreef Dven het volgende:

[..]

1. Ik heb het topic niet geopend
2. Voor de elfendertigste keer : Nee, mensen hoeven het inderdaad niet met mij eens te zijn
3. Een topic is bedoeld om de OP te bespreken en bediscussiëren, niet om je persoonlijke vetetjes uit te vechten.

Manmanman, wat ben jij toch ongelofelijk dom :'(
Maar waarom begin je dan een persoonlijke vete wanneer iemand het niet met jou eens is?

[ Bericht 0% gewijzigd door NanKing op 02-11-2018 14:05:32 ]
  vrijdag 2 november 2018 @ 11:57:02 #171
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_182895505
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 november 2018 11:55 schreef Plompzakker het volgende:

[..]

Maar waarom begin je dan een persoonlijke vete wanneer iemand het niet met jou eens is?
Ik begin geen persoonlijke vete. Ik noem iemand een leugenachtige huichelaar omdat hij onwaarheden als een feit probeert voor te doen.

Blijf het proberen ! Je kan het :)
pi_182896472
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 oktober 2018 06:35 schreef Kaneelstokje het volgende:
Gewoon lekker doorgaan met fokken in Afrika en Azië.
Gewoon lekker doorgaan met bestellen op Aliexpress
  vrijdag 2 november 2018 @ 12:56:56 #173
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_182896619
We geven de multinationals & de vleesindustrie de schuld en we gaan met het vliegtuig naar Azië. Want je wil toch wat van de wereld hebben gezien.
pi_182898349
Zo Dven en Plompzakker laten jullie elkaar nou gewoon met rust of kom met argumenten tegen elkaar. Dit op de persoon gespeel (van beiden!) is echt onnodig topic verneukend.

Laten we het gewoon over de inhoud hebben en niet over de persoon of hoe huichelachtig iemand is of hoe een sjwert iemand is. Discussieren doe je met argumenten en niet scheldkanonnen.
ijs_beer fan!
pi_182993240
quote:
'Zeker tien vogelsoorten in Nederland sterven uit als er niets verandert'

De afgelopen decennia zijn al vogelsoorten uitgestorven en er zullen meer soorten uitsterven als er geen maatregelen worden genomen, stelt de Vogelbescherming in het boek Bedreigde vogels in Nederland, dat woensdag verschijnt.

In bijna alle leefgebieden, zoals stedelijk, moeras en duin, zijn veel soorten sinds 1950 sterk in aantal achteruitgegaan of zelfs uitgestorven. De verandering van het boerenlandschap en het toenemende gebruik van pesticiden en kunstmest zijn oorzaken dat vogelsoorten ernstig worden bedreigd en zelfs uitsterven.

"Als je gerichte maatregelen neemt, is er een mogelijkheid tot verbetering, maar je moet het wel doen", zegt Kees de Pater van de Vogelbescherming in de Volkskrant. "Het herstel van populaties onder water- en moerasvogels in de afgelopen jaren laat zien dat je het tij nog kan keren."

Zomertortel sterft als eerst uit als er niets veranderd
Als er niets verandert is de zomertortel de eerste vogelsoort die zal verdwijnen uit Nederland. Sinds de jaren vijftig is de soort met meer dan 90 procent in aantal achteruitgegaan. Daarnaast dreigen ook weidevogels zoals de grutto uit te sterven.

De Pater stelt dat het boerenlandschap moet veranderen en het gebruik van stikstof en pesticiden moet worden teruggedrongen om de leefomgeving te herstellen. De Vogelbescherming stelt ook voor om bloemrijke stroken langs akkers te creëren. "Alle inwoners van Nederland kunnen helpen om de basiskwaliteit van onze leefomgeving te herstellen.
Ik vrees dat het terugdringen van het gebruik van pesticiden en stikstof lang gaat duren omdat dit op europees niveau wordt besloten. Voor de stikstofnorm wordt vooral gekeken naar de niveaus van uitspoeling in het oppervlaktewater en grondwater. Het uitsterven van diersoorten door een sterk veranderde biotoop die veroorzaakt wordt door stikstof is daarbij helemaal geen criterium.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')