Oh, dat vind ik wel interessant, maar hoe werkt dat dan? Niet genoeg diepe slaap doordat het licht blijft?quote:Op zaterdag 27 oktober 2018 23:22 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Omdat het hoogzomer om half 3 al begint te schemeren als je goed kijkt. In Zweden hebben ze dan ook meer last van depressies en ziektes als MS. Nu is er bij de laatste nog geen causaliteit aangetoond, maar een correlatie is er wel degelijk.
Heeft oa te maken met de aanmaak van melatonine en vitamine D. Zoals ik al aangaf is er met MS (bv)nog geen hard verband gevonden, maar er is wel degelijk een verband. Zo komt MS nauwelijks tot niet voor in regionen waar er veel meer zonuren zijn.quote:Op zaterdag 27 oktober 2018 23:29 schreef ietjefietje het volgende:
[..]
Oh, dat vind ik wel interessant, maar hoe werkt dat dan? Niet genoeg diepe slaap doordat het licht blijft?
Los van het wisselen van de klok twee maal per jaar is dat inderdaad de beste oplossing.quote:Op zaterdag 27 oktober 2018 23:29 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Als het aan mij ligt houden we de huidige situatie gewoon aan, maar goed.. dat mag blijkbaar niet.
Oh echt? Ik doelde op het wisselen van de klok omdat je op die manier de pijn een beetje door het midden deelt voor iedereenquote:Op zaterdag 27 oktober 2018 23:32 schreef Arcee het volgende:
[..]
Los van het wisselen van de klok twee maal per jaar is dat inderdaad de beste oplossing.
Maar dat wisselen van de klok heb ik nou juist een hekel aan. Dan mag het van mij ook het hele jaar zomertijd zijn, zolang dat klokwisselen maar afgelopen is.
Nee, dus niet voor degenen die juist aan dat wisselen van de klok een hekel hebben.quote:Op zaterdag 27 oktober 2018 23:33 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Oh echt? Ik doelde op het wisselen van de klok omdat je op die manier de pijn een beetje door het midden deelt voor iedereen
Als het teruggaat zoals vannacht, denk ik dat weinig mensen dat erg vinden, maar de andere kant op! Poeh, echt vreselijk vind ik dat! Verder, wat ik al schreef, met kinderen in de leeftijd rond de 7 a 8 heb ik zelf veel moeite gehad, de langste dag valt NIET in de grote vakantie, dus 's avonds willen ze niet slapen (terwijl je weet als ouder dat ze die slaap zo nodig hebben) en 's morgens krijg je ze dan niet wakker.quote:Op zaterdag 27 oktober 2018 23:32 schreef Arcee het volgende:
[..]
Los van het wisselen van de klok twee maal per jaar is dat inderdaad de beste oplossing.
Maar dat wisselen van de klok heb ik nou juist een hekel aan. Dan mag het van mij ook het hele jaar zomertijd zijn, zolang dat klokwisselen maar afgelopen is.
Lijkt me ook wel wat?quote:Op zaterdag 27 oktober 2018 23:36 schreef Arcee het volgende:
[..]
Nee, dus niet voor degenen die juist aan dat wisselen van de klok een hekel hebben.
Maar de klok tussen winter- en zomertijd in zetten zou een mooi compromis zijn. Wintertijd +30 minuten dus.
Lijkt ook meer op Amsterdamse tijd (GMT-20min) wat we hadden tot de 2e wereldoorlog.quote:Op zaterdag 27 oktober 2018 23:36 schreef Arcee het volgende:
[..]
Nee, dus niet voor degenen die juist aan dat wisselen van de klok een hekel hebben.
Maar de klok tussen winter- en zomertijd in zetten zou een mooi compromis zijn. Wintertijd +30 minuten dus.
Oh zoo...wij wonen hier op een ongezonde breedte graad, er zijn wel meer ziektes die in landen met meer zon minder voorkomen, tenzij je de aussies neemt, maar die zuipen veel te veel.quote:Op zaterdag 27 oktober 2018 23:30 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Heeft oa te maken met de aanmaak van melatonine en vitamine D. Zoals ik al aangaf is er met MS (bv)nog geen hard verband gevonden, maar er is wel degelijk een verband. Zo komt MS nauwelijks tot niet voor in regionen waar er veel meer zonuren zijn.
Nu verwacht ik dat je hele melatonine huishouding op de schop gaat als het 48 uur lang donker of licht blijft, maar goed. Gekke scandinaviers
Op maandag na is de eerste week van wintertijd voor mij persoonlijk ook altijd een hele zware. Geen idee waarom eigenlijk, maar te laat slapen zal een rol spelen.quote:Op zaterdag 27 oktober 2018 23:26 schreef Schuifpui het volgende:
Gewoon lekker laten zoals het is. Dit weekend vind ik heerlijk met het uurtje extra. In het voorjaar merk ik het wel de maandag er na, maar je maakt het toch af en toe wel eens wat later. Die mensen die gelijk helemaal ontregeld zijn.![]()
Die polls die de laatste tijd zijn gehouden, zullen volgens mij heel anders uitvallen als je dan over een week zal herhalen, als het om half zes al donker begint te worden.
Ik hoor juist vaak van ouders dat ze dat vroege licht vreselijk vinden omdat kinderen dan bij het eerste zonnestraaltje al weer op zijn en naast je bed staan te jengelen.quote:Op zaterdag 27 oktober 2018 23:39 schreef ietjefietje het volgende:
[..]
Als het teruggaat zoals vannacht, denk ik dat weinig mensen dat erg vinden, maar de andere kant op! Poeh, echt vreselijk vind ik dat! Verder, wat ik al schreef, met kinderen in de leeftijd rond de 7 a 8 heb ik zelf veel moeite gehad, de langste dag valt NIET in de grote vakantie, dus 's avonds willen ze niet slapen (terwijl je weet als ouder dat ze die slaap zo nodig hebben) en 's morgens krijg je ze dan niet wakker.
GMT+20minquote:Op zaterdag 27 oktober 2018 23:42 schreef barthol het volgende:
Lijkt ook meer op Amsterdamse tijd (GMT-20min) wat we hadden tot de 2e wereldoorlog.
Ik raak in de war met dat min of plusquote:Op zondag 28 oktober 2018 00:08 schreef Arcee het volgende:
[..]
GMT+20min
Maar wintertijd +30 minuten is GMT+1h30m..
Het risico op MS lijkt vooral afhankelijk van waar je opgroeit (eerste 15 jaar van je leven), daarna verhuizen zou weinig invloed hebben.quote:Op zaterdag 27 oktober 2018 23:30 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Heeft oa te maken met de aanmaak van melatonine en vitamine D. Zoals ik al aangaf is er met MS (bv)nog geen hard verband gevonden, maar er is wel degelijk een verband. Zo komt MS nauwelijks tot niet voor in regionen waar er veel meer zonuren zijn.
Nu verwacht ik dat je hele melatonine huishouding op de schop gaat als het 48 uur lang donker of licht blijft, maar goed. Gekke scandinaviers
Ja, dat denk ik ook al de hele tijd, waarom niet gewoon ertussen in inderdaad.quote:Op zaterdag 27 oktober 2018 23:36 schreef Arcee het volgende:
[..]
Waarom kun je 's ochtends niks nuttigs verzinnen en 's avonds wel?quote:Op zaterdag 27 oktober 2018 20:50 schreef Zelva het volgende:
[..]
Nee, ik kan mijn schema niet aanpassen aan het daglicht 's ochtends Ik sta nu op om 7.15 uur. Als ik dan ga opstaan om 6.15 heb ik niets aan dat uur daglicht, want ik kan niets nuttigs waar ik daglicht voor gebruik gaan doen in die tijd. Dat maakt dat uur nog steeds compleet nutteloos en géén vervanging van het uur aan het einde van de dag.
Gewoon een goed rolgordijn + goede gordijnen.quote:Op zaterdag 27 oktober 2018 23:48 schreef Zelva het volgende:
[..]
Ik hoor juist vaak van ouders dat ze dat vroege licht vreselijk vinden omdat kinderen dan bij het eerste zonnestraaltje al weer op zijn en naast je bed staan te jengelen.
Eens met jou. Dit is het beste systeem. En de koeien hebben er ook geen problemen mee.quote:Op zaterdag 27 oktober 2018 23:29 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Als het aan mij ligt houden we de huidige situatie gewoon aan, maar goed.. dat mag blijkbaar niet.
Mijn is eigen ervaring, maar horen zeggen is natuurlijk echter.quote:Op zaterdag 27 oktober 2018 23:48 schreef Zelva het volgende:
[..]
Ik hoor juist vaak van ouders dat ze dat vroege licht vreselijk vinden omdat kinderen dan bij het eerste zonnestraaltje al weer op zijn en naast je bed staan te jengelen.
Maar ja, dat zou te simpel zijn....quote:Op zondag 28 oktober 2018 08:03 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Eens met jou. Dit is het beste systeem. En de koeien hebben er ook geen problemen mee.
Precies wat ik doe. In de winter slaap ik rustig tot half tien op een doordeweekse dag. In de zomer ben ik acht uur wakker...quote:Op zaterdag 27 oktober 2018 18:21 schreef Arcee het volgende:
Mensen kunnen natuurlijk ook hun gewoontes afstemmen op het daglicht in plaats van de klok af te stemmen op hun activiteiten.
Nee, dat kan natuurlijk niet overal en altijd, maar of je nou zomertijd- of wintertijd kiest het gaat op geen enkel moment in het jaar meer of minder daglicht opleveren.
Wat gebeurt er dan met je? Hoe slecht voel je je en voor hoelang?quote:Op zaterdag 27 oktober 2018 23:32 schreef Arcee het volgende:
[..]
Ah kijk, dit is hoe politici over kiezers denkenquote:Op zondag 28 oktober 2018 08:39 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
Die grote Europese opiniepeiling heeft hiervoor gezorgd. Die uitslag verbaasde mij zeer. Ik heb het idee dat veel mensen er helemaal niet goed over hebben nagedacht. Goede voorstelling maken van alleen zomertijd of alleen wintertijd is veel complexer dan voorstelling maken van het ongemak van de klok verzetten.
Nouja, integendeel eigenlijk; de politici voeren juist een mening uit een vrijblijvende opiniepeiling uit.quote:Op zondag 28 oktober 2018 08:48 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ah kijk, dit is hoe politici over kiezers denken
Wekenlang het gevoel hebben dat je een essentieel uur slaap mist. Omdat dit een opgefokte maatschappij is waardoor je niet natuurlijk kunt ontwaken, maar een wekker moet zetten om tijdig op je werk te komen. En juist in dat uurtje wat ik in het voorjaar mis, slaap ik via biologische klok het diepst. Dus vrijwel de hele zomer moe, en dan slaap je door de hitte en het lange licht al zo slecht.quote:Op zondag 28 oktober 2018 08:36 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Wat gebeurt er dan met je? Hoe slecht voel je je en voor hoelang?
Dat roep ik al 3 topicsquote:Op zaterdag 27 oktober 2018 23:36 schreef Arcee het volgende:
[..]
Je werkt dus op zondag en kan die ene dag in maart absoluut geen vrij nemen begrijp ik hieruit.quote:Op zondag 28 oktober 2018 11:26 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Wekenlang het gevoel hebben dat je een essentieel uur slaap mist. Omdat dit een opgefokte maatschappij is waardoor je niet natuurlijk kunt ontwaken, maar een wekker moet zetten om tijdig op je werk te komen. En juist in dat uurtje wat ik in het voorjaar mis, slaap ik via biologische klok het diepst. Dus vrijwel de hele zomer moe, en dan slaap je door de hitte en het lange licht al zo slecht.
Nope. Doordat de wekker gaat, mis ik met zomertijd *elke dag* het uurtje slaap waarvan mijn biologische klok vindt dat ik dan het diepst moet slapen.quote:Op zondag 28 oktober 2018 11:34 schreef Zelva het volgende:
[..]
Je werkt dus op zondag en kan die ene dag in maart absoluut geen vrij nemen begrijp ik hieruit.
Waarom zet je in godsnaam de wekker dan niet uit? Dan word je vanzelf wel wakker als je genoeg slaap hebt gehad.quote:Op zondag 28 oktober 2018 11:41 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Nope. Doordat de wekker gaat, mis ik met zomertijd *elke dag* het uurtje slaap waarvan mijn biologische klok vindt dat ik dan het diepst moet slapen.
De biologische klok laat zich maar met moeite voor- of achteruit zetten. Naar andere tijdszones ga ik ook niet graag (en meer dan vier tijdszones verschil heb ik nooit gehad).
Het is niet zo dat je door eerder naar bed te gaan dat even bijslaapt, eerder naar bed gaan is een uur langer plafonddienst.
Omdat je baas wil dat je op tijd op je werk bent omdat er klanten staan te wachten?quote:Op zondag 28 oktober 2018 11:44 schreef Zelva het volgende:
[..]
Waarom zet je in godsnaam de wekker dan niet uit? Dan word je vanzelf wel wakker als je genoeg slaap hebt gehad.
Als je de héle zomertijd kennelijk last van een soort jetlag denkt te hebben, denk je dan niet dat het verstandig is om je zelf eens aan die vermeende jetlag te laten wennen door gewoon eens een weekje of zo vrij te nemen na het klok verzetten in plaats van alleen maar door te blijven stressen en je op te blijven fokken en geforceerd tijdsveranderingen te vermijden?quote:Op zondag 28 oktober 2018 12:19 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Omdat je baas wil dat je op tijd op je werk bent omdat er klanten staan te wachten?
Ben trouwens razend benieuwd welk uur diepe slaap dat dan is dat opeens niet meer voorkomt in je slaapritme als we overgaan op zomertijd.quote:Doordat de wekker gaat, mis ik met zomertijd *elke dag* het uurtje slaap waarvan mijn biologische klok vindt dat ik dan het diepst moet slapen.
nooit op vakantie buiten Europa gaan dan.quote:Op zondag 28 oktober 2018 11:26 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Wekenlang het gevoel hebben dat je een essentieel uur slaap mist. Omdat dit een opgefokte maatschappij is waardoor je niet natuurlijk kunt ontwaken, maar een wekker moet zetten om tijdig op je werk te komen. En juist in dat uurtje wat ik in het voorjaar mis, slaap ik via biologische klok het diepst. Dus vrijwel de hele zomer moe, en dan slaap je door de hitte en het lange licht al zo slecht.
Een werkvakantie bedoel jij?quote:Op zondag 28 oktober 2018 12:36 schreef Oscar. het volgende:
[..]
nooit op vakantie buiten Europa gaan dan.
Dat weekje maakt dus geen ruk uit. Ik heb máánden nodig. En bovendien verval je in vakanties veel te makkelijk in het ritme van die biologische klok.quote:Op zondag 28 oktober 2018 12:34 schreef Zelva het volgende:
[..]
Als je de héle zomertijd kennelijk last van een soort jetlag denkt te hebben, denk je dan niet dat het verstandig is om je zelf eens aan die vermeende jetlag te laten wennen door gewoon eens een weekje of zo vrij te nemen na het klok verzetten in plaats van alleen maar door te blijven stressen en je op te blijven fokken en geforceerd tijdsveranderingen te vermijden?
Als er een fijne kantoorbaan is met vasts werktijden tussen 12 en 20 ben ik de eerste die reageert. Alleen blijkt uit de praktijk dat vrijwel alle bedrijven in de dienstverlening en ict nog klassieke nine to five bedrijven zijn. Dus werk je na 17:00, dan kun je niemand meer bereikenquote:En geen enkele baan is het waard om een half jaar jezelf miserabel te voelen. Dan zou ik toch echt op zoek gaan naar wat anders als je biologische klok zó strak is afgesteld dat die precies op de minuut staat afgesteld ongeacht wat voor licht er is.
Tussen half zeven en acht uur wintertijd ongeveer, dus daar is het ook al krap. Met zomertijd is dat dus tussen half acht en negen uur.quote:Ben trouwens razend benieuwd welk uur diepe slaap dat dan is dat opeens niet meer voorkomt in je slaapritme als we overgaan op zomertijd.
Bijna heel Afrika ligt in onze tijdzone of dicht genoeg erbij om niet om twee uur 's nachts te hoeven ontbijten.quote:Op zondag 28 oktober 2018 12:36 schreef Oscar. het volgende:
[..]
nooit op vakantie buiten Europa gaan dan.
Er is inderdaad geen 'natuurlijke tijd'.quote:Op zondag 28 oktober 2018 13:09 schreef fripper het volgende:
Ik hoor steeds opmerkingen dat de wintertijd de "natuurlijke" tijd is, en dat de zomertijd een "kunstmatige" tijd is. Wintertijd zou de standaard zijn.
Maar dat is ook niet helemaal waar ...
Wellicht even een keer naar de huisarts want dit klinkt als een slaapafwijking.quote:Op zondag 28 oktober 2018 13:09 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Bijna heel Afrika ligt in onze tijdzone of dicht genoeg erbij om niet om twee uur 's nachts te hoeven ontbijten.
Hoezo?quote:Op zondag 28 oktober 2018 13:11 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Wellicht even een keer naar de huisarts want dit klinkt als een slaapafwijking.
Er is iets mis met je slaappatroon.quote:
Noem één reden waarom dat de natuurlijke tijdzone moet zijn.quote:Op zondag 28 oktober 2018 13:09 schreef fripper het volgende:
Ik hoor steeds opmerkingen dat de wintertijd de "natuurlijke" tijd is, en dat de zomertijd een "kunstmatige" tijd is. Wintertijd zou de standaard zijn.
Maar dat is ook niet helemaal waar ...
De basis van het verhaal is dat de wereld is ingedeeld in 24 tijdzones met een onderling verschil van een uur. Het nul-punt van die verdeling is Greenwich, dat is het midden van de tijdzone Greenwich Mean Time.
Om praktische reden hebben wij, en de meeste West-Europese landen al lang de West-Europese Tijd aangenomen. De tijdzone is veel breder dan 15 graden (= 360/24).
De natuurlijke oost-grens van de GMT tijdzone is echter 7.5 graden oost van Greenwich, en loopt ongeveer door Münster. Deze lijn loopt dus aan de oostkant van de Nederlandse grens.
De natuurlijke tijdzone in Nederland zou dus GMT moeten zijn, we zouden de zelfde tijdzone als de Engelsen "moeten" hebben.
[ afbeelding ]
Dar legt ie net heel helder uit en dan ga jij zo'n vraag stellen?quote:Op zondag 28 oktober 2018 13:27 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Noem één reden waarom dat de natuurlijke tijdzone moet zijn.
*hurrdurrr omdat het zo hoort hurrdurr*quote:Op zondag 28 oktober 2018 13:32 schreef Boezeidekoe het volgende:
[..]
Dar legt ie net heel helder uit en dan ga jij zo'n vraag stellen?
Laat me raden, jouw onderbuikgevoel zegt iets heel anders dus dan ben je weer eens oostindisch doof voor redelijke argumenten?quote:Op zondag 28 oktober 2018 13:27 schreef Nattekat het volgende:
Noem één reden waarom dat de natuurlijke tijdzone moet zijn.
Het heeft er in elk geval verdacht veel van weg dat hij iets heel anders leest in de posts waarop hij reageert dan wat er werkelijk staat.quote:Op zondag 28 oktober 2018 13:44 schreef Ringo het volgende:
[..]
Laat me raden, jouw onderbuikgevoel zegt iets heel anders dus dan ben je weer eens oostindisch doof voor redelijke argumenten?
Dat een stel oude mannen 200 jaar geleden heeft besloten dat 12:00 samen moet vallen met de hoogste stand van de zon is geen argument.quote:Op zondag 28 oktober 2018 13:44 schreef Ringo het volgende:
[..]
Laat me raden, jouw onderbuikgevoel zegt iets heel anders dus dan ben je weer eens oostindisch doof voor redelijke argumenten?
Welke argumenten dan? Ik zie ze niet. Dat er ooit in een ver verleden lijntjes getrokken zijn is zonder verdere argumentatie geen reden om ons per se te moeten conformeren aan die lijntjes.quote:Op zondag 28 oktober 2018 13:44 schreef Ringo het volgende:
[..]
We zouden natuurlijk allemaal UTC kunnen gaan aanhouden, maar dat betekent wel dat de helft van de wereld nauwelijks nog daglicht ziet.quote:Op zondag 28 oktober 2018 13:45 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Dat een stel oude mannen 200 jaar geleden heeft besloten dat 12:00 samen moet vallen met de hoogste stand van de zon is geen argument.
Dat is denken in oplossingen.quote:Op zondag 28 oktober 2018 13:47 schreef Molurus het volgende:
[..]
We zouden natuurlijk allemaal UTC kunnen gaan aanhouden, maar dat betekent wel dat de helft van de wereld nauwelijks nog daglicht ziet.
Wat vind je van m'n voorstel in post #150?quote:Op zondag 28 oktober 2018 13:49 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Dat is denken in oplossingen.
Maar achter de onderverdeling in tijdzones zit gelukkig nog een goede reden.
Tikkie te ingewikkeld. Een vloeiende overgang tussen zomer- en wintertijd zou ideaal zijn, maar dat gaat ook nu gewoon niet lukken.quote:Op zondag 28 oktober 2018 13:51 schreef Molurus het volgende:
[..]
Wat vind je van m'n voorstel in post #150?
Lijkt me een prima oplossing in deze tijd. (Los van de discussie over de exacte indeling van de tijdzones, die hier wat mij betreft los van staat. Laag 2.)
Waarom zou dat te ingewikkeld zijn? Dat kun je allemaal laten doen door computers en smartphones. Niemand hoeft er iets voor uit te rekenen, dat kan allemaal vanzelf gaan.quote:Op zondag 28 oktober 2018 13:54 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Tikkie te ingewikkeld. Een vloeiende overgang tussen zomer- en wintertijd zou ideaal zijn, maar dat gaat ook nu gewoon niet lukken.
Het is een heel redelijk argument om de hoogste zonnestand zo veel mogelijk te laten samenvallen met het middelste punt van onze tijdmeting. Objectiever kan niet. Als voor onze breedtegraad de GMT dichter het ideaal nadert dan de tijdzones daarvóór of daarna, is er objectief gezien weinig reden om niet voor invoering van de GMT te kiezen.quote:Op zondag 28 oktober 2018 13:45 schreef Nattekat het volgende:
Dat een stel oude mannen 200 jaar geleden heeft besloten dat 12:00 samen moet vallen met de hoogste stand van de zon is geen argument.
Het middelste punt van onze tijdmeting laten samenvallen met de hoogste zonnestand plus één uur, twee uur, drie uur, of wat je ook wilt, is net zo objectief.quote:Op zondag 28 oktober 2018 13:57 schreef Ringo het volgende:
[..]
Het is een heel redelijk argument om de hoogste zonnestand zo veel mogelijk te laten samenvallen met het middelste punt van onze tijdmeting. Objectiever kan niet. Als voor onze breedtegraad de GMT dichter het ideaal nadert dan de tijdzones daarvóór of daarna, is er objectief gezien weinig reden om niet voor invoering van de GMT te kiezen.
Tenzij je allerlei subjectieve argumenten de boventoon laat voeren in deze discussie. Dat mag, maar daar is dan ook alles mee gezegd.
Het is een subjectieve discussie. Iedereen heeft andere voorkeuren en daar moet naar geluisterd worden.quote:Op zondag 28 oktober 2018 13:57 schreef Ringo het volgende:
[..]
Het is een heel redelijk argument om de hoogste zonnestand zo veel mogelijk te laten samenvallen met het middelste punt van onze tijdmeting. Objectiever kan niet. Als voor onze breedtegraad de GMT dichter het ideaal nadert dan de tijdzones daarvóór of daarna, is er objectief gezien weinig reden om niet voor invoering van de GMT te kiezen.
Tenzij je allerlei subjectieve argumenten de boventoon laat voeren in deze discussie. Dat mag, maar daar is dan ook alles mee gezegd.
Dat heeft wel twee belangrijke nadelen:quote:Op zondag 28 oktober 2018 14:00 schreef Nattekat het volgende:
Gewoon de klok resetten naar 0:00 zodra de zon op komt.
Dat gaat uit van een dagindeling zoals die in de boerentijd was. Ergens rond 4 uur opstaan en om 20:00 alweer onder de wol. Dan is 12:00 precies het midden van de dag.quote:Op zondag 28 oktober 2018 13:57 schreef Ringo het volgende:
[..]
Was een grapjequote:Op zondag 28 oktober 2018 14:03 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat heeft wel twee belangrijke nadelen:
1) dat is erg afhankelijk van lengtegraad. Het is gewoon nogal onpraktisch als, zeg, Den Haag een andere tijd heeft dan Arnhem.
2) het gat tussen zomer- en wintertijd is dan niet 1 uur maar eerder iets van 4 uur. Dat betekent dus dat je in de winter letterlijk 4 uur later opstaat dan in de zomer.
Nee, ik blijf toch bij m'n sinus voorstel, met een net wat minder extreem verloop en toch gekoppeld aan tijdzones.
Interessant, zeker, maar dan zit je nog wel met een hoop oude uurwerken in magnetrons, ovens, auto's, wandklokken, enz. die niks kunnen met die mooie formule.quote:Op zondag 28 oktober 2018 13:56 schreef Molurus het volgende:
Waarom zou dat te ingewikkeld zijn? Dat kun je allemaal laten doen door computers en smartphones. Niemand hoeft er iets voor uit te rekenen, dat kan allemaal vanzelf gaan.
Andersom past veel beter.quote:Op zondag 28 oktober 2018 14:11 schreef Arcee het volgende:
Ander voorstel: we voeren de wintertijd in en #teamzomertijd begint zomers een uur eerder met school en werk en zo lossen we tevens het fileprobleem op.
Ik zie dat als groeipijnen. Mijn brievenbus kon ook niet zo goed omgaan met email. Daar komen we echt wel uit.quote:Op zondag 28 oktober 2018 14:10 schreef Arcee het volgende:
[..]
Interessant, zeker, maar dan zit je nog wel met een hoop oude uurwerken in magnetrons, ovens, auto's, wandklokken, enz. die niks kunnen met die mooie formule.
Sowieso zijn flexibelere werktijden een goede oplossing voor een hele hoop problemen.quote:Op zondag 28 oktober 2018 14:11 schreef Arcee het volgende:
Ander voorstel: we voeren de wintertijd in en #teamzomertijd begint zomers een uur eerder met school en werk en zo lossen we tevens het fileprobleem op.
Dat is ook een optie idd.quote:
Als het maar minimaal UTC+0,5 is.quote:Op zondag 28 oktober 2018 14:21 schreef Arcee het volgende:
[..]
Dat is ook een optie idd.
Is het voor jou denkbaar dat dat blanco velletje waar je het over had met iets anders gevuld gaat worden dan met precies jouw persoonlijke voorkeur?
Maar dat is wintertijd -0,5.quote:
Onder welke steen heb jij de afgelopen tijd gezeten?quote:Op zondag 28 oktober 2018 14:33 schreef ietjefietje het volgende:
Je kan er lang en breed over praten, en het zal schadelijk zijn voor ons bioritme maar uiteindelijk beslist de EU voor zomertijd, omdat dat stroom uitspaart!
Klinkt wel heftig. Hoeveel mensen hebben hier dusdanig last van?quote:Op zondag 28 oktober 2018 11:41 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Nope. Doordat de wekker gaat, mis ik met zomertijd *elke dag* het uurtje slaap waarvan mijn biologische klok vindt dat ik dan het diepst moet slapen.
De biologische klok laat zich maar met moeite voor- of achteruit zetten. Naar andere tijdszones ga ik ook niet graag (en meer dan vier tijdszones verschil heb ik nooit gehad).
Het is niet zo dat je door eerder naar bed te gaan dat even bijslaapt, eerder naar bed gaan is een uur langer plafonddienst.
je herstelt niet als je niet goed kunt slapen hequote:Op zondag 28 oktober 2018 13:03 schreef john2406 het volgende:
[..]
Een werkvakantie bedoel jij?
Wat mij betreft is vakantie om te herstellen, niet om te werken, dus dan maakt een paar uurtjes niks uit.
Rwanda lijkt mij wel wat voor jou.quote:Op zondag 28 oktober 2018 13:09 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Bijna heel Afrika ligt in onze tijdzone of dicht genoeg erbij om niet om twee uur 's nachts te hoeven ontbijten.
Als je niet goed kan slapen door een fucking uur tijdverschil dan zit er iets echt niet goed in je bovenkamer.quote:Op zondag 28 oktober 2018 15:33 schreef Oscar. het volgende:
[..]
je herstelt niet als je niet goed kunt slapen he
klopt.quote:Op zondag 28 oktober 2018 15:36 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Als je niet goed kan slapen door een fucking uur tijdverschil dan zit er iets echt niet goed in je bovenkamer.
Doe dan gewoon een lamp aan.quote:Op zondag 28 oktober 2018 17:38 schreef Blueheeler het volgende:
Kunnen we alsjeblieft de zomertijd aanhouden?
Het is nu al donker en dat haat ik.
Dan vrees ik voor je dat Nederland niet het juiste land voor je is.quote:Op zondag 28 oktober 2018 17:38 schreef Blueheeler het volgende:
Ik denk dat je meer bronnen zult vinden die het verhaal zullen onderschrijven dan bronnen die stellen dat het maar onzin is.quote:Op zondag 28 oktober 2018 15:36 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Als je niet goed kan slapen door een fucking uur tijdverschil dan zit er iets echt niet goed in je bovenkamer.
Dat weet ik wel zeker. Als ik zou kunnen was ik ook al lang weg geweestquote:Op zondag 28 oktober 2018 18:26 schreef Arcee het volgende:
[..]
Dan vrees ik voor je dat Nederland niet het juiste land voor je is.
1+1=2 omdat het zo hoort hurrdurr... Waarom geen 3? Kan toch makkelijk?quote:Op zondag 28 oktober 2018 13:42 schreef Nattekat het volgende:
*hurrdurrr omdat het zo hoort hurrdurr*
Verduisteringsgordijnenquote:Op zondag 28 oktober 2018 15:03 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Klinkt wel heftig. Hoeveel mensen hebben hier dusdanig last van?
Hoe laat gaat het nu licht worden in de zomer? Half 5? Heb je daar geen last van? (Ik vermoed ik wel. Die gevaarlijke gordijnenindustrie lobby heeft genadeloos toegeslagen.)
Veel te heetquote:
quote:Op zondag 28 oktober 2018 20:25 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Het gaat niet om het licht
...
... die langere avonden met zonlicht wordt je echt niet blij van als je wilt slapen
nee om half 10 pas zonlicht hebben in de ochtend, dat is fijnquote:Op zondag 28 oktober 2018 17:38 schreef Blueheeler het volgende:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |