Ik heb wel overwogen een nieuwe Dacia logan gekocht, zelf in principe cash afgetikt.quote:Op woensdag 17 oktober 2018 14:39 schreef Leandra het volgende:
Als men het in een keer zelf moet aftikken koopt nagenoeg niemand privé een nieuwe auto.
Nagenoeg niemand. Jij dus wel. En anderen ook, want er worden jaarlijks echt meerdere nieuwe auto's toegelaten (en ook particulier eigendom).quote:Op woensdag 17 oktober 2018 14:46 schreef namliam het volgende:
[..]
Ik heb wel overwogen een nieuwe Dacia logan gekocht, zelf in principe cash afgetikt.
Het verschil in afschrijving tov zgan tweede hands via een dealer (of bedrijf) tov nieuw van dealer stemde mij niet heel vrolijk.
Leandra had het over een autoquote:Op woensdag 17 oktober 2018 14:46 schreef namliam het volgende:
Ik heb wel overwogen een nieuwe Dacia logan gekocht, zelf in principe cash afgetikt.
Het verschil in afschrijving tov zgan tweede hands via een dealer (of bedrijf) tov nieuw van dealer stemde mij niet heel vrolijk.
Voor de mensen die private lease overwegen is dat zat. Dat zijn toch geen echte automobilisten.quote:Op woensdag 17 oktober 2018 10:02 schreef robijntjestralendwit het volgende:
Ik vond die 10.000 km per jaar altijd een mooi intuimertje, volgens mij hebben veel mensen geen idee hoe weinig dat is.
Iedereen kent wel dat soort verhalen. Flink OT, maar goed.quote:Op woensdag 17 oktober 2018 12:17 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Motoren lopen dan ook niet zomaar vast, als het een fabricagefout zou zijn dan valt het ook na je garantieperiode nog (deels) onder garantie.
Maar dat is allemaal speculeren. Het is rot dat je tegen zoiets aangelopen bent.
Dit geloof ik absoluut. Ik geloof absoluut dat een groot deel van de auto's op de een of andere manier gefinancierd is. Goed, er is een hoop zakelijk verkeer, daar zit dus een werkgever achter, maar ik denk dat van de auto's die niet zakelijk-lease zijn, nog steeds een groot deel gefinancierd is.quote:Op woensdag 17 oktober 2018 14:54 schreef zalkc het volgende:
Ooit een keer op een auto forum gelezen:
"Lenen voor een auto is bijna hetzelfde als porno kijken, niemand doet het"
Uiteraard zal niemand ooit geld voor een auto hebben geleend hier, maar ik weet van een oud autodealer dat de verhouding bijna 50-50 is. In welke vorm dan ook, ook voor 2e handsjes
En die impact op je hypotheekmogelijkheden is echt flínk. Ik dacht dat een leaseauto van 249 349 euro per maand uiteindelijk rond de 60.000 euro minder hypotheek als resultaat heeft.quote:Op woensdag 17 oktober 2018 15:21 schreef VenusFlyTrap het volgende:
Toen wij onze mini kochten hebben wij ook even nagedacht over private leasing. Alles nagerekend en het zag er allemaal goed uit, tot we er achter kwamen dat het een probleem kan zijn om van de overeenkomst af te komen mocht een van ons zonder werk komen te zitten of we wegens gezinsuitbreiding een grotere auto nodig hebben.
Ook kan het problemen geven bij het verkrijgen van een hypotheek omdat het meetelt als schuld. Daarbij kan het gezeik geven als je deukjes hebt (denk aan mensen die hun deur open gooien tegen jouw auto) ook al is het niet jouw schuld moet je er wel voor opdraaien met een prive lease overeenkomst
Wat hierboven staat kan verschillen per leasemaatschappij en/of gemaakte afspraken
Dit geldt natuurlijk net zo goed voor een eigen auto, is het niet?quote:Op woensdag 17 oktober 2018 15:21 schreef VenusFlyTrap het volgende:
Daarbij kan het gezeik geven als je deukjes hebt (denk aan mensen die hun deur open gooien tegen jouw auto) ook al is het niet jouw schuld moet je er wel voor opdraaien met een prive lease overeenkomst.
Zeker iets om rekening mee te houden, maar daar ondervindt je alleen hinder van op het moment dat je de maximale hypotheek wilt afsluiten.quote:Op woensdag 17 oktober 2018 15:22 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
En die impact op je hypotheekmogelijkheden is echt flínk. Ik dacht dat een leaseauto van 249 349 euro per maand uiteindelijk rond de 60.000 euro minder hypotheek als resultaat heeft.
https://www.hypotheker.nl(...)/2016/private-lease/
Met je eigen auto kan je beslissen of je het laat repareren of nietquote:Op woensdag 17 oktober 2018 15:28 schreef baskick het volgende:
[..]
Dit geldt natuurlijk net zo goed voor een eigen auto, is het niet?
Ja, dat wel (maar normaliter vergelijk ik appels met appels).quote:Op woensdag 17 oktober 2018 15:28 schreef VenusFlyTrap het volgende:
[..]
Met je eigen auto kan je beslissen of je het laat repareren of niet
Mwah, 60K verschil hoeft niet noodzakelijkerwijs een maximale hypotheek te betekenen.quote:Op woensdag 17 oktober 2018 15:28 schreef baskick het volgende:
[..]
Dit geldt natuurlijk net zo goed voor een eigen auto, is het niet?
[..]
Zeker iets om rekening mee te houden, maar daar ondervindt je alleen hinder van op het moment dat je de maximale hypotheek wilt afsluiten.
Een tweedehandsje van een paar duizend euro kan geen 'fatsoenlijke' auto zijn?quote:Op woensdag 17 oktober 2018 13:43 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
want als je 4k per jaar rijdt wil je geen fatsoenlijke auto?
Ligt er aan hoever/hoelang je moet reizen om bij zo'n verhuurder te komen. Zit er eentje 'om de hoek' op een paar minuten fietsen, dan kan het zeker aantrekkelijk zijn. Moet je er eerst voor naar een andere plaats reizen, dan is het behoorlijk omslachtig.quote:Op woensdag 17 oktober 2018 13:47 schreef zalkc het volgende:
[..]
Misschien zelfs al een oude
Je hebt van die verhuurbedrijven waar je voor 17,50 een dag een aygo kan huren. Als je dat elk weekend doet ben je 875 euro kwijt. Vraag me af of je niet met wegenbelasting en verzekering daar al overheen gaat.
Is wel een hoop gedoe
Ik bedoelde dat de verlaging van hypotheek alleen problematisch is al die verder beperkt wordt dan wat je voor een huis wilt financieren.quote:Op woensdag 17 oktober 2018 15:33 schreef Leandra het volgende:
[..]
Mwah, 60K verschil hoeft niet noodzakelijkerwijs een maximale hypotheek te betekenen.
Ja, en dan bestaat er nog de kans dat de restwaarde op dag 1 nihil wordt als er iemand in de flank of achterop rijdt en zich niet meldt en de auto economisch total loss is. Of als je 'm zelf total loss rijdt...quote:Op woensdag 17 oktober 2018 15:34 schreef jroz het volgende:
Met de 2e hands auto's die ik de afgelopen jaren heb gehad mag je zonder meer ¤ 100 per maand opzij leggen voor onderhoud. Aanschaf ¤ 4000, restwaarde na 48 maanden ¤ 2000 (?), dus per maand ¤ 40 afschrijving. WA verzekering voor ¤ 25 per maand, wegenbelasting á ¤ 45 per maand, ¤ 200 per maand benzine. In totaal was ik dus ¤ 410 per maand kwijt aan autorijden.
Als je koopt is de auto van jou, bij lease is hij dat nietquote:Op woensdag 17 oktober 2018 09:43 schreef halfway het volgende:
Hoe kan dat nou?
Het meest opvallende is dat de bedragen zoals afschrijving ed nog kloppen ook.
Waar zit het addertje?
Maar wel stressen over wonen en de prijzen van wonenquote:Op woensdag 17 oktober 2018 15:28 schreef Lonsje het volgende:
Gewoon private lease doen! Heb het nu ook een jaar en het is echt top ondanks dat ik een skoda citigo rijdt welke lekker zuinig is. Geen stress meer als er iets stuk is.
Ja duh.quote:Op woensdag 17 oktober 2018 15:47 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Als je koopt is de auto van jou, bij lease is hij dat niet
Nou ja, lijkt me op zich wel belangrijk.quote:
Die tamelijk hoge afschrijving en onderhoudskosten vallen mij ook vaak op.quote:Op woensdag 17 oktober 2018 12:12 schreef GereDathan het volgende:
[..]
De ANWB (en anderen) slaan nergens op qua afschrijving/onderhoud. Altijd veel hoger dan de werkelijke wereld. Waarschijnlijk gebaseerd op lease-tarieven bij de garage.
Als er iemand achterop rijdt op dag 1 is de restwaarde gelijk aan de aanschafwaarde (tenzij je teveel betaald hebt voor de aanschaf).quote:Op woensdag 17 oktober 2018 15:45 schreef baskick het volgende:
[..]
Ja, en dan bestaat er nog de kans dat de restwaarde op dag 1 nihil wordt als er iemand in de flank of achterop rijdt en de auto economisch total loss is.
Ik wou dat ik een euro kreeg voor iedereen die niet snapt dat dit een flink onderscheid is, of mensen die niet doorhebben dat de auto na de lease termijn niet van hun is.quote:
Het gaat om het totaalplaatje.quote:Op woensdag 17 oktober 2018 15:53 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nou ja, lijkt me op zich wel belangrijk.
Ja, en dat is dat je dan na....zeg 48 maanden x bedrag X je uiteindelijk niks hebt.quote:
Er zit ook een stukje winst en garantiegeld in he?quote:Op woensdag 17 oktober 2018 16:01 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Als er iemand achterop rijdt op dag 1 is de restwaarde gelijk aan de aanschafwaarde (tenzij je teveel betaald hebt voor de aanschaf).
Zeg je nou dat een tweedehands auto die in puin ligt is evenveel waard als een deukloze tweedehands auto die nog rijdt?quote:Op woensdag 17 oktober 2018 16:01 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Als er iemand achterop rijdt op dag 1 is de restwaarde gelijk aan de aanschafwaarde (tenzij je teveel betaald hebt voor de aanschaf).
Nee, Ivo denkt dat je van de verzekering de aanschafprijs terugkrijgt.quote:Op woensdag 17 oktober 2018 16:06 schreef baskick het volgende:
Zeg je nou dat een auto die in puin ligt is evenveel waard als een deukloze auto die nog rijdt?
Nee zie het als een huurhuis, na 48 maanden heb je 48 maanden vervoer gehad, na aftrek van afschrijving, onderhoud, wegenbelasting, verzekering kom in zelfs op plus ¤1500 uit tov zelf die auto contant te betalen.quote:Op woensdag 17 oktober 2018 16:03 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, en dat is dat je dan na....zeg 48 maanden x bedrag X je uiteindelijk niks hebt.
Net zoals mensen niet snappen dat ze aan het eind van 30 jaar rente betalen voor hun aflossingsvrije hypotheek nog steeds een schuld aan de bank hebben....quote:Op woensdag 17 oktober 2018 16:01 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik wou dat ik een euro kreeg voor iedereen die niet snapt dat dit een flink onderscheid is, of mensen die niet doorhebben dat de auto na de lease termijn niet van hun is.
Ja, als de dader bekend is (of getuigen). En wat als het je eigen schuld is? Die was in de post waar ik op reageerde even buiten beschouwing gelaten.quote:Op woensdag 17 oktober 2018 16:07 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Nee, Ivo denkt dat je van de verzekering de aanschafprijs terugkrijgt.
Bij een aantal verzekeraars is dat de eerste 3 jaar ook zo bij een all-risk verzekering.quote:Op woensdag 17 oktober 2018 16:07 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Nee, Ivo denkt dat je van de verzekering de aanschafprijs terugkrijgt.
Dat is best een nadeel. Het ergste van een nieuwe auto kopen was het kwijtraken van de oude voor een redelijke prijs.quote:Op woensdag 17 oktober 2018 15:47 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Als je koopt is de auto van jou, bij lease is hij dat niet
Ook bij een tweedehands?quote:Op woensdag 17 oktober 2018 16:10 schreef Leandra het volgende:
[..]
Bij een aantal verzekeraars is dat de eerste 3 jaar ook zo bij een all-risk verzekering.
Yep, Centraal Beheerquote:Op woensdag 17 oktober 2018 16:11 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Ook bij een tweedehands?
Dat wist ik niet, klinkt wel interessant. Heb je namen?
quote:Binnen 3 jaar uw aanschafprijs terug
Uw auto binnen 3 jaar total loss of gestolen? U krijgt de aanschafprijs terug
Kocht u uw auto nog geen 3 jaar geleden? En heeft u een WA+ of een All Risk verzekering? Dan betalen wij het bedrag dat u voor de auto betaalde. Het maakt niet uit of u de auto nieuw of 2e hands kocht.
LET OP! Betaalde u meer dan ¤ 50.000,- voor uw auto? Dan krijgt u de dagwaarde plus 10%.
Kocht u uw auto langer dan 3 jaar geleden?
Dan betalen we de dagwaarde.
Wat is het verschil tussen aanschafwaarde en dagwaarde?
De aanschafwaarde is het bedrag dat u voor uw auto betaalde. De dagwaarde is het bedrag dat de auto vlak voor de schade of diefstal waard was.
Jep, en dat je dan 30 jaar over het gehele bedrag rente betaald, i.p.v. over de restschuld bij een linieaire hypotheek scheelt je al snel een 20-30 K per ton hypotheekschuld die je meer aan rente betaald over de gehele looptijd.quote:Op woensdag 17 oktober 2018 16:08 schreef Leandra het volgende:
[..]
Net zoals mensen niet snappen dat ze aan het eind van 30 jaar rente betalen voor hun aflossingsvrije hypotheek nog steeds een schuld aan de bank hebben....
Niet alleen die 10k per jaar (Wat inderdaad ruim onder het gemiddelde ligt) maar vooral ook het feit dat je een maandbedrag betaald waar ook je "onderhoud" bij in zit, auto kost je een kleine 200 p/m..quote:Op woensdag 17 oktober 2018 10:02 schreef robijntjestralendwit het volgende:
Ik vond die 10.000 km per jaar altijd een mooi intuimertje, volgens mij hebben veel mensen geen idee hoe weinig dat is.
Ja, maar die 1500 euro die je dan nog in je zak hebt, daarvoor heb je dan dus géén auto aan het eind van die 4 jaar.quote:Op woensdag 17 oktober 2018 16:08 schreef halfway het volgende:
[..]
Nee zie het als een huurhuis, na 48 maanden heb je 48 maanden vervoer gehad, na aftrek van afschrijving, onderhoud, wegenbelasting, verzekering kom in zelfs op plus ¤1500 uit tov zelf die auto contant te betalen.
Lekker representatief, ja.quote:Op woensdag 17 oktober 2018 16:21 schreef Braddie het volgende:
[..]
Niet alleen die 10k per jaar (Wat inderdaad ruim onder het gemiddelde ligt) maar vooral ook het feit dat je een maandbedrag betaald waar ook je "onderhoud" bij in zit, auto kost je een kleine 200 p/m..
Zeg mij eens wat voor onderhoud jij gaat krijgen aan een nieuwe auto die dat bedrag rechtvaard?
Heb zelf een oude auto, rij er nu bijna 4 maanden mee, heb er 8300 kilometer mee gereden en heb de distributieriem + waterpomp vervangen (kosten 48 euro) heb een setje remblokken vervangen (44 euro) en de gaskabel is een keer losgesprongen, was letterlijk een kwestie van vastklikken en aandraaien en sindsdien niet meer losgekomen.
Zitten we dus op 92 euro kosten over 4 maanden.
MRB is 18 euro. Verzekering 36. Dat is dus 54, ben ik dus totaal kwijt nu 216 + 92 euro, zitten we op 308 euro.
Met Private Lease ben je in die 4 maanden alleen al bijna het 3 dubbele kwijt aan een auto die A, geen onderhoud nodig gaat hebben de komende paar jaar op olie/bougies na (Want gloednieuw) en B, je mag de auto niet houden, oh en C, je mag maximaal 10,000 kilometer rijden en daarna kost het je 9 cent per kilometer extra..
Dan rij ik toch liever in een barreltje.
Dat niet alleen; momenteel levert extra aflossen op de hypotheek me meer op dan op de bankrekening laten staan.quote:Op woensdag 17 oktober 2018 16:19 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Jep, en dat je dan 30 jaar over het gehele bedrag rente betaald, i.p.v. over de restschuld bij een linieaire hypotheek scheelt je al snel een 20-30 K per ton hypotheekschuld die je meer aan rente betaald over de gehele looptijd.
- ja maar, zei mijn aflossing vrije schoonzus, je huis wordt ook meer waard!
Dat is bij een hypotheek die je aflost ook zo, dus dat is een non argument.
Je hypotheek aflossen is trouwens ook belastingvrij sparen. Het bedrag wat je hebt afgelost hebt wordt niet belast met fictief rendement.
Plus dat je dat hondenhokje dat je als private lease hebt (want het zijn altijd van die Up en Aygo gebakjes waar je amper 2 kinderen en een hond in kwijt kunt) nog helemaal niet zou inruilen als je hem gekocht zou hebben, terwijl de kosten de volgende 4 jaar ook nog reuze meevallen, zeker met een Aygo.quote:Op woensdag 17 oktober 2018 16:24 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, maar die 1500 euro die je dan nog in je zak hebt, daarvoor heb je dan dus géén auto aan het eind van die 4 jaar.
Ik heb die 1500 euro wel uitgegeven, maar ik heb na die 4 jaar nog steeds een auto voor de deur staan. Niet dat dat op mij van toepassing is want zakelijk lease, maar even voor het idee.
Misschien niet representatief, maar wel logischer.quote:
En, als je extra aflost gaat er daarna een groter deel van je vaste maandbedrag in aflossing omdat je minder restschuld rente betaald. Hierdoor daalt je restschuld sneller en betaal je nog minder rente over de looptijd, win-winquote:Op woensdag 17 oktober 2018 16:25 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat niet alleen; momenteel levert extra aflossen op de hypotheek me meer op dan op de bankrekening laten staan.
Is toch echt het gemiddelde voor particuliere benzineauto's volgens het CBSquote:Op woensdag 17 oktober 2018 16:21 schreef Braddie het volgende:
[..]
Niet alleen die 10k per jaar (Wat inderdaad ruim onder het gemiddelde ligt)
100 euro afschrijving + 20 euro wegenbelasting + 30 euro verzekering + 20 onderhoud. Zijn reële bedragen als je het zelf koopt.quote:maar vooral ook het feit dat je een maandbedrag betaald waar ook je "onderhoud" bij in zit, auto kost je een kleine 200 p/m..
Zeg mij eens wat voor onderhoud jij gaat krijgen aan een nieuwe auto die dat bedrag rechtvaard?
Die reparaties kun jij zelf doen, ik niet. Bij de garage was je waarschijnlijk 500 kwijt.quote:Heb zelf een oude auto, rij er nu bijna 4 maanden mee, heb er 8300 kilometer mee gereden en heb de distributieriem + waterpomp vervangen (kosten 48 euro) heb een setje remblokken vervangen (44 euro) en de gaskabel is een keer losgesprongen, was letterlijk een kwestie van vastklikken en aandraaien en sindsdien niet meer losgekomen.
Zitten we dus op 92 euro kosten over 4 maanden.
MRB is 18 euro. Verzekering 36. Dat is dus 54, ben ik dus totaal kwijt nu 216 + 92 euro, zitten we op 308 euro.
Jouw auto heeft dus geen afschrijving? De reparaties hebben geen tijd gekost?quote:Met Private Lease ben je in die 4 maanden alleen al bijna het 3 dubbele kwijt aan een auto die A, geen onderhoud nodig gaat hebben de komende paar jaar op olie/bougies na (Want gloednieuw) en B, je mag de auto niet houden, oh en C, je mag maximaal 10,000 kilometer rijden en daarna kost het je 9 cent per kilometer extra..
Dan rij ik toch liever in een barreltje.
Ligt ook aan het land waar je actief bent. In D wordt een consultant is een oude of goedkope auto niet serieus genomen, kom in Nederland in een nieuwe A8 of 7 serie aan en de klant is van mening dat je te duur bent, dat is zijn geld wat daar staat.quote:Op woensdag 17 oktober 2018 16:29 schreef Braddie het volgende:
[..]
Misschien niet representatief, maar wel logischer.
Een bedrijfje waar ik een x aantal jaar geleden gewerkt heeft bezorgd ook spullen in een wat oudere Chrysler Voyager, ding is al 15 jaar oud maar ziet er uit om door een ringetje te halen.
Denk jij dat de gemiddelde klant het ook maar iets boeit met wat voor auto jij aankomt zetten? Als de auto er gewoon netjes uitziet, goed gepoetst/geen deuken/geen rare schades, dan boeit het mensen echt weinig.
Ligt natuurlijk ook aan de branche, maar over het algemeen staren mensen zich daar erg blind op.
Klopt, het leningdeel waarop ik extra aflos (en waarvan ik het vaste bedrag wel vast heb laten staan) is inmiddels al bijna 50¤ meer aflossing dan het zonder die extra aflossingen zou zijn, en dat blijft maandelijks oplopen, dus ik vind het helemaal feest.quote:Op woensdag 17 oktober 2018 16:30 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
En, als je extra aflost gaat er daarna een groter deel van je vaste maandbedrag in aflossing omdat je minder restschuld rente betaald. Hierdoor daalt je restschuld sneller en betaal je nog minder rente over de looptijd, win-win
Neem een Kia Picanto als voorbeeld. Dat ding is er vanaf 11.895 euro, en die uitvoering kost 189 euro per maand in PL bij 48 maanden en 10k km per jaar.quote:Op woensdag 17 oktober 2018 16:28 schreef Leandra het volgende:
[..]
Plus dat je dat hondenhokje dat je als private lease hebt (want het zijn altijd van die Up en Aygo gebakjes waar je amper 2 kinderen en een hond in kwijt kunt) nog helemaal niet zou inruilen als je hem gekocht zou hebben, terwijl de kosten de volgende 4 jaar ook nog reuze meevallen, zeker met een Aygo.
Dus daarmee zou je als eigenaar die forse afschrijving van de eerste 4 jaar behoorlijk compenseren.
Gemiddeld tussen auto’s om naar het werk te gaan en op vakantie en kleine boodschappen auto’squote:Op woensdag 17 oktober 2018 16:32 schreef zalkc het volgende:
[..]
Is toch echt het gemiddelde voor particuliere benzineauto's volgens het CBS
Misschien is de restwaarde na 4 jaar nog maar 3.000?quote:Op woensdag 17 oktober 2018 16:33 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Neem een Kia Picanto als voorbeeld. Dat ding is er vanaf 11.895 euro, en die uitvoering kost 189 euro per maand in PL bij 48 maanden en 10k km per jaar.
Dan heb je dus na 4 jaar 48 x 189 = 9.072 euro betaald, waar je niets voor terug ziet na die 4 jaar, en dan heb je op 2.823 euro na die auto wel helemaal betaald
Daar tellen auto's zoals die van mijn vader ook mee.... die in anderhalf jaar tijd 2.700 km gereden hadquote:Op woensdag 17 oktober 2018 16:33 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Gemiddeld tussen auto’s om naar het werk te gaan en op vakantie en kleine boodschappen auto’s
Hahaha, och, ze hebben best mooie modellen hoor, vind ik Maar het punt is dat hij na 4 jaar weer met de Batavus mag, en ik nog steeds in die auto kan rondkoetsen (als ie nog rijdt, want ja, wel Kia natuurlijk )quote:Op woensdag 17 oktober 2018 16:38 schreef Leandra het volgende:
[..]
Misschien is de restwaarde na 4 jaar nog maar 3.000?
Het is wel een Kia natuurlijk
Je vergeet denk ik dat je voor een auto ook onderhoud, verzekering en belasting betaalt.quote:Op woensdag 17 oktober 2018 16:33 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Neem een Kia Picanto als voorbeeld. Dat ding is er vanaf 11.895 euro, en die uitvoering kost 189 euro per maand in PL bij 48 maanden en 10k km per jaar.
Dan heb je dus na 4 jaar 48 x 189 = 9.072 euro betaald, waar je niets voor terug ziet na die 4 jaar, en dan heb je op 2.823 euro na die auto wel helemaal betaald
Als je de marktprijs voor je net één dag terug gekochte 2e hands auto hebt betaald, dan krijg je ook de aanschafprijs terug als een ander hem in puin rijdt.quote:Op woensdag 17 oktober 2018 16:07 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Nee, Ivo denkt dat je van de verzekering de aanschafprijs terugkrijgt.
Dat is waar, dus betaal ik in dat opzicht meer, maar, die auto is dan wel direct van mij, en na 4 jaar nog steeds + dat ik geen toestanden heb met BKR registraties en hypotheken en zo. Goed, als je al een huis hebt gekocht is dat geen punt, maar voor jou is dit wel een dingetje.quote:Op woensdag 17 oktober 2018 16:50 schreef Lonsje het volgende:
[..]
Je vergeet denk ik dat je voor een auto ook onderhoud, verzekering en belasting betaalt.
4 jaar private lease weet je precies wat je betaalt. Bij het kopen van een auto voor 11k komt de rest er nog bij dus
Ja maar dat is hier volgens mij nog niet echt goed beschikbaar en ik gebruik mn auto opzich wel veel voor kleine ritjes nog.quote:Op woensdag 17 oktober 2018 14:24 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Met zo weinig kilometers is een Greenwheels (of andere variant) ook nog een optie.
Dat zou wel echt perfect zijn ja.quote:Op woensdag 17 oktober 2018 16:10 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Ik zie auto als service opkomen. Nu met private lease, straks met abonnementen waarbij je ook van auto kunt wisselen wanneer je wilt. Een aygo voor boodschappen en kleine stukjes, maar een ruime station voor de vakantie naar Spanje.
Als je dat ding zelf koopt en na 48 maanden op ongeveer hetzelfde maandbedrag uit wilt komen heb je ook niks meer.quote:Op woensdag 17 oktober 2018 16:03 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, en dat is dat je dan na....zeg 48 maanden x bedrag X je uiteindelijk niks hebt.
En ondertussen wel miepen dat het kopen van een huis een probleem is, waarbij je private lease auto een essentieel onderdeel van het probleem zal blijken.quote:Op woensdag 17 oktober 2018 16:50 schreef Lonsje het volgende:
[..]
Je vergeet denk ik dat je voor een auto ook onderhoud, verzekering en belasting betaalt.
4 jaar private lease weet je precies wat je betaalt. Bij het kopen van een auto voor 11k komt de rest er nog bij dus
Dat laatste is er al in de vorm van huurauto’squote:Op woensdag 17 oktober 2018 16:10 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Ik zie auto als service opkomen. Nu met private lease, straks met abonnementen waarbij je ook van auto kunt wisselen wanneer je wilt. Een aygo voor boodschappen en kleine stukjes, maar een ruime station voor de vakantie naar Spanje.
Je vergeet even dat bij die 9.072 wegenbelasting en verzekering al in zit. Zal bij elkaar 50 euro per maand zijn? Dan gaat er dus nog 2400 vanaf en heb je voor puur voor die auto 6.672 betaald. Dan heb je ook nog eens geen rekening met onderhoud gehouden (zal in bedrag wel meevallen).quote:Op woensdag 17 oktober 2018 16:33 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Neem een Kia Picanto als voorbeeld. Dat ding is er vanaf 11.895 euro, en die uitvoering kost 189 euro per maand in PL bij 48 maanden en 10k km per jaar.
Dan heb je dus na 4 jaar 48 x 189 = 9.072 euro betaald, waar je niets voor terug ziet na die 4 jaar, en dan heb je op 2.823 euro na die auto wel helemaal betaald
Kennissen van ons hebben idd geen auto (wonen ook in de binnenstad dus parkeren is altijd een probleem) en die huren voor vakanties idd een auto of camper en tussendoor huren ze ook nog wel eens een auto als ze er een nodig hebben, maar ze redden het verder prima zonder.quote:Op woensdag 17 oktober 2018 17:09 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat laatste is er al in de vorm van huurauto’s
Staat niet op mijn naam dus daarom niet genoemd aangezien het geen invloed heeft op die casusquote:Op woensdag 17 oktober 2018 17:05 schreef Leandra het volgende:
[..]
En ondertussen wel miepen dat het kopen van een huis een probleem is, waarbij je private lease auto een essentieel onderdeel van het probleem zal blijken.
Als je op alleen jouw inkomen kunt kopen kan het dus ook geen probleem zijn.quote:Op woensdag 17 oktober 2018 17:38 schreef Lonsje het volgende:
[..]
Staat niet op mijn naam dus daarom niet genoemd aangezien het geen invloed heeft op die casus
Jij zegt dat het een probleem is, niet ik.quote:Op woensdag 17 oktober 2018 17:43 schreef Leandra het volgende:
[..]
Als je op alleen jouw inkomen kunt kopen kan het dus ook geen probleem zijn.
Waarom post je dat in dit topic? Heeft TS toch niets aan?quote:Op woensdag 17 oktober 2018 17:52 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik ben niet degene die "boehoe, de huizenmarkt" topics opent....
Wat heeft dat er mee te maken?quote:Op woensdag 17 oktober 2018 17:54 schreef Lonsje het volgende:
[..]
Waarom post je dat in dit topic? Heeft TS toch niets aan?
quote:Op woensdag 17 oktober 2018 11:45 schreef zalkc het volgende:
Ik heb heel bewust voor PL gekozen omdat ik een kneus ben.
Ik heb voor een simpele Astra station doorgerekend wat die mij ging kosten in de gevallen Nieuw/PL/2e hands op basis van 36.000 km per jaar. Als ik rekening hield met de gemiddelde kosten zoals door bijvoorbeeld ANWB of Autoweek werden gegeven kwam het erop neer dat het niks uitmaakte, de 2e hands werd even duur als nieuw door het hogere onderhoud en het hoger verbruik.
PL was een tientje of twee duurder in de maand maar wel met de zekerheid dat als het motorblok er morgen uitvalt dat er zonder extra kosten een dag later een andere auto staat.Die zekerheid van waar ik aan toe was en niet het zwaard van Damocles boven mijn hoofd hangend hebben van een "maandagochtendauto" gaf voor mij de doorslag.
Waarom zeg ik dan dat ik een kneus ben? Omdat ik niet de mazzel heb dat ik wel even een goedkoop 2e handsje met weinig kilometers op de kop tik waar nooit wat mee is en die ik later voor een goede prijs weer doorverkoop door mijn goede onderhandel skills. Dat ik niet in staat ben om zelf onderhoud uit te voeren, als een monteur zegt dat de bobine schijven roest hebben ben ik in staat dat blind te geloven.
Met PL weet ik gewoon waar ik aan toe ben zonder dat het veel meer kost. Het risico van zelf aanschaffen en daar een redelijk grote kans te hebben op een wisselend eindresultaat (het kan rustig 5000 mee of tegen vallen over de loop van 4 jaar) had ik geen zin in.
Dus waarom haal je mij erbij? Staat niet op mijn naam dus Pl heeft geen invloed op mijn situatiequote:Op woensdag 17 oktober 2018 17:55 schreef Leandra het volgende:
[..]
Wat heeft dat er mee te maken?
Private lease is fors van invloed op je hypotheekmogelijkheden, dus als je hier zit te roepen dat je zo blij bent met je private lease terwijl je ook meerdere "boehoe, de huizenmarkt" topics hebt geopend, dan liggen je prioriteiten misschien niet op het juiste punt.
En prioriteiten zijn met betrekking tot private lease wel van belang.
Dan heb jij dus ook geen Private Lease.quote:Op woensdag 17 oktober 2018 18:01 schreef Lonsje het volgende:
[..]
Dus waarom haal je mij erbij? Staat niet op mijn naam dus Pl heeft geen invloed op mijn situatie
Als jij geen verstand hebt van auto’s grote kans dat jij de inruiler van Mien koopt, die voor 2500¤ afgedankt is bij de dealer en via de handel en een poetsbeurt weer voor 5000¤ verkocht wordt.quote:Op woensdag 17 oktober 2018 11:04 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik snap dat er een voorbeeld voor te bedenken is, maar waarom dan niet een 2e hands autootje van een 5000 euro ofzo.
Ik betaal ervoor en rijd erin. Lijkt me dat je dan kunt zeggen dat je private lease hebt.quote:Op woensdag 17 oktober 2018 18:13 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dan heb jij dus ook geen Private Lease.
Wel grappig dat men dezelfde afkorting gebruikt als wat standaard de afkorting van Persoonlijke Lening was....
ik ken ook niemand die een nieuwe auto heeft gekocht.quote:Op woensdag 17 oktober 2018 14:39 schreef Leandra het volgende:
Als men het in een keer zelf moet aftikken koopt nagenoeg niemand privé een nieuwe auto.
Iedereen ziet de vergelijking wel met zelf nieuw kopen, maar in feite zou niemand dat doen.
Maar goed, de consumentenbond en ANWB doen vrolijk mee aan de vergelijkingsberekeningen, en iedereen doet spontaan alsof zelf nieuw kopen werkelijk een alternatief zou zijn.
Het is wachten op het moment dat de Repo-man in NL zijn intrede doet.
Bij een grote auto is kopen wel voordeliger maar voor een 6 jaar afgetrapte Aygo wordt rustig 5000¤ gevraagd en dan gaan er nog dingen stuk ook, door die matige bouwkwaliteit.quote:Op woensdag 17 oktober 2018 18:31 schreef sjorsie1982 het volgende:
voor mij is het niet goedkoper in ieder geval.
7-zitter met 30k per jaar aan kilometers... ik rij incl benzine/afschrijving/verzekeringen/etc voor 400 per maand.
dan koop je een fatsoenlijke auto.....quote:Op woensdag 17 oktober 2018 18:43 schreef Fer het volgende:
[..]
Bij een grote auto is kopen wel voordeliger maar voor een 6 jaar afgetrapte Aygo wordt rustig 5000¤ gevraagd en dan gaan er nog dingen stuk ook, door die matige bouwkwaliteit.
Dus als iemand de financiën op orde heeft, snap ik zo’n leaseconstructie wel.
Zo doen wij het ook. Abonnement op Greenwheels voor familiebezoek en incidenteel voor werk, luxe huurbak voor de zomervakantie, en verder fietsen en ov. Bevalt uitstekend.quote:Op woensdag 17 oktober 2018 17:12 schreef Leandra het volgende:
[..]
Kennissen van ons hebben idd geen auto (wonen ook in de binnenstad dus parkeren is altijd een probleem) en die huren voor vakanties idd een auto of camper en tussendoor huren ze ook nog wel eens een auto als ze er een nodig hebben, maar ze redden het verder prima zonder.
Valt ook wel mee, heb sowieso zelf al 2 auto's nieuw gekocht.quote:Op woensdag 17 oktober 2018 18:34 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
ik ken ook niemand die een nieuwe auto heeft gekocht.
Ooit een keer iemand gesproken die zei dat het de grootste miskoop ooit was.
Nieuwe auto's gaan toch massaal naar leasemaatschappijen?
Ja, maar ik zie de Netflix van vervoer nog we komen. Tov het huidige videobandenverhuur soort van auto huren.quote:Op woensdag 17 oktober 2018 17:09 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat laatste is er al in de vorm van huurauto’s
Essentieel verschil is dat een Netflix film altijd als nieuw is en geen vlekken en drop-outs zoals gebruikte VHS banden die hadden. Met een deelauto heb je hetzelfde.quote:Op woensdag 17 oktober 2018 19:11 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Ja, maar ik zie de Netflix van vervoer nog we komen. Tov het huidige videobandenverhuur soort van auto huren.
Het werkt voor mij alleen als ik reis voor werk, want vliegveld.
Als ik een auto huur dan wil ik hem op loopafstand ophalen. En ik wil dat ze hem komen omwisselen voor het type dat ik op dat moment nodig heb.
Nu nog utopie, maar dit gaan we allemaal nog zien gebeuren.
Ik denk dat je je verkijkt op het aantal mensen die een auto kopen op naam van de zaak.quote:Op woensdag 17 oktober 2018 19:09 schreef zalkc het volgende:
[..]
Valt ook wel mee, heb sowieso zelf al 2 auto's nieuw gekocht.
Van de nieuwe auto's is 45% lease (zakelijk en prive). Die 55% zal toch echt privé gekocht zijn lijkt me. Op een aantal zakelijke kopers na uiteraard, maar zoveel zullen dat er nu ook weer niet zijn.
Bij consumenten zijn wel de kleinere auto's populair, zoals een Corsa, Aygo of Pikanto. Het nieuw kopen van een V60 gebeurt wel een stuk minder privé gok ik zo
In dit hele verhaal is ook het eisenpakket van de gebruiker van groot belang.
Ik rij 36000 per jaar, als ik een 2e hands van 5000 koop is het maar de vraag of hij de 4 jaar haalt. Als je 5000 km per jaar rijd zal die het echt wel een paar jaar vol houden
inderdaad, het aantal km telt flink mee.quote:Op woensdag 17 oktober 2018 19:09 schreef zalkc het volgende:
[..]
Valt ook wel mee, heb sowieso zelf al 2 auto's nieuw gekocht.
Van de nieuwe auto's is 45% lease (zakelijk en prive). Die 55% zal toch echt privé gekocht zijn lijkt me. Op een aantal zakelijke kopers na uiteraard, maar zoveel zullen dat er nu ook weer niet zijn.
Bij consumenten zijn wel de kleinere auto's populair, zoals een Corsa, Aygo of Pikanto. Het nieuw kopen van een V60 gebeurt wel een stuk minder privé gok ik zo
In dit hele verhaal is ook het eisenpakket van de gebruiker van groot belang.
Ik rij 36000 per jaar, als ik een 2e hands van 5000 koop is het maar de vraag of hij de 4 jaar haalt. Als je 5000 km per jaar rijd zal die het echt wel een paar jaar vol houden
Greenwheels is inderdaad alleen interessant als ze er zijn, hier is er ook geen helaas.quote:Op woensdag 17 oktober 2018 16:57 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
Ja maar dat is hier volgens mij nog niet echt goed beschikbaar en ik gebruik mn auto opzich wel veel voor kleine ritjes nog.
Maar aan vaste lasten (dus ex. benzine) kost die me ongeveer 70,- per maand nu dus dat is eigenlijk niets.
Je kan een maandagmorgen model hebben, maar schokbrekers en remblokken binnen 4 jaar zegt over het algemeen wel iets over de rijstijl.quote:Op woensdag 17 oktober 2018 15:59 schreef Ivo1985 het volgende:
Alles wat verder stuk gaat valt in principe onder garantie, APK komt pas na die 4 jaar aan de orde en als je normaal rijdt heb je in 40.000km ook geen nieuwe bandjes, remblokken of schokbrekers nodig.
Dat was mij ook al opgevallen. Vandaar dat ik ze niet zo serieus neem. Het is natuurlijk een richtlijn, maar daar houdt het voor mij ook bij op.quote:Afschrijving is ook een zo'n leuk punt. Volgens de ANWB verliest een Aygo maandelijks 106 euro aan waarde. Over 48 maanden is dat 5.088 euro op een nieuwprijs van ¤12.500
Opmerkelijk is ook dat de ANWB de restwaarde van de nieuwe Aygo in haar vergelijking maar liefst 2000 euro lager inschat als de aanschafwaarde van de tweedehands Aygo waarmee wordt vergeleken.
Vergeet ook het voordeel van de kennis niet. Als ik een 8 jaar oude auto koop, dan weet ik niet wat er in die 8 jaar gebeurd is. Bij een nieuwe weet ik dat na 8 jaar wel. Dat geeft ook een stuk zekerheid en vertrouwen. Zegt niet alles, maar het is in ieder geval een fatsoenlijke indicatie.quote:Ook als je na die eerste 4 jaar nog een paar jaar door rijdt, zullen in de meeste gevallen de onderhoudskosten erg laag zijn, terwijl tegelijkertijd de afschrijving fors lager is en je niet opnieuw rentekosten maakt. Het niet hoeven inruilen van een nog zo goed als nieuwe auto is financieel de grootste winst voor de particulier.
Deze situatie had ik ook meegemaakt. Suzuki Alto ging uit het assortiment: Voor de instapprijs van 9.100 euro had je alle opties erbij als Celebration edition. Ik heb bij rond de 10 private lease aanbieders gekeken en goedkoper dan 250 euro p.m. voor dezelfde auto met basis opties had je niet.quote:Op woensdag 17 oktober 2018 16:33 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Neem een Kia Picanto als voorbeeld. Dat ding is er vanaf 11.895 euro, en die uitvoering kost 189 euro per maand in PL bij 48 maanden en 10k km per jaar.
Dan heb je dus na 4 jaar 48 x 189 = 9.072 euro betaald, waar je niets voor terug ziet na die 4 jaar, en dan heb je op 2.823 euro na die auto wel helemaal betaald
Of je nu 200 euro per maand betaalt aan private lease, of je stopt 200 euro per maand in een auto die je zelf financiert spaart, onkosten aan betaalt maakt voor je hypotheek toch niet uit ?quote:Op woensdag 17 oktober 2018 17:05 schreef Leandra het volgende:
[..]
En ondertussen wel miepen dat het kopen van een huis een probleem is, waarbij je private lease auto een essentieel onderdeel van het probleem zal blijken.
Zolang je die niet zelf financiert met een lening maakt dat zeker wel uit, het gaat om de betaalverplichting die bij een krediet hoort.quote:Op donderdag 18 oktober 2018 04:03 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Of je nu 200 euro per maand betaalt aan private lease, of je stopt 200 euro per maand in een auto die je zelf financiert spaart, onkosten aan betaalt maakt voor je hypotheek toch niet uit ?
Ik bedoel, in beide gevallen, kan je de 200 euro niet meer gebruiken voor hypotheek kosten ?
Mijn punt is een beetje dat of je geeft 200 euro uit aan private lease, of je geeft 200 euro uit aan eigen financiering en onderhoud van een auto je in beide gevallen die 200 euro meer kan gebruiken voor een hypotheek.quote:Op donderdag 18 oktober 2018 06:05 schreef Leandra het volgende:
[..]
Zolang je die niet zelf financiert met een lening maakt dat zeker wel uit, het gaat om de betaalverplichting die bij een krediet hoort.
Het ene geeft wel een fors verschil op de hoogte van de hypotheek die je kunt krijgen, het ander niet.
Het punt is dat je met de regels vam hypotheekbanken te maken hebt en die kijken naar je overige betalingsverplichtingen.quote:Op donderdag 18 oktober 2018 06:10 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Mijn punt is een beetje dat of je geeft 200 euro uit aan private lease, of je geeft 200 euro uit aan eigen financiering en onderhoud van een auto je in beide gevallen die 200 euro meer kan gebruiken voor een hypotheek.
Dat in het tweede geval (eigen financiering) het niet wordt "gezien" door de bank en je dus een hogere hypotheek kunt krijgen is dus echter maar schijn, aangezien je de 200 euro dus niet kunt gebruiken, want hij zit al in je autokosten uitgegeven.
Met representatief bedoelde ik niet het uiterlijk van de auto, maar dat statistisch gezien de meeste oude auto's meer onderhoudskosten hebben en dat jouw situatie dus niet automatisch voor alle oude auto's geldt.quote:Op woensdag 17 oktober 2018 16:29 schreef Braddie het volgende:
[..]
Misschien niet representatief, maar wel logischer.
Een bedrijfje waar ik een x aantal jaar geleden gewerkt heeft bezorgd ook spullen in een wat oudere Chrysler Voyager, ding is al 15 jaar oud maar ziet er uit om door een ringetje te halen.
Denk jij dat de gemiddelde klant het ook maar iets boeit met wat voor auto jij aankomt zetten? Als de auto er gewoon netjes uitziet, goed gepoetst/geen deuken/geen rare schades, dan boeit het mensen echt weinig.
Ligt natuurlijk ook aan de branche, maar over het algemeen staren mensen zich daar erg blind op.
Dit het verhaal mbt het tussendoor beëindigen klopt niet helemaal. Bij Toyota bijv heb je nu regelmatig als je leased voor 4jr dat je na een jaar al kunt opzeggen.quote:Op donderdag 18 oktober 2018 06:13 schreef Leandra het volgende:
[..]
Het punt is dat je met de regels vam hypotheekbanken te maken hebt en die kijken naar je overige betalingsverplichtingen.
Private Lease kun je niet tussentijds beëindigen, je eigen auto kun je verkopen als je hem niet meer kunt betalen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |