abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 17 oktober 2018 @ 18:13:40 #176
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_182575524
quote:
1s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 18:01 schreef Lonsje het volgende:

[..]

Dus waarom haal je mij erbij? Staat niet op mijn naam dus Pl heeft geen invloed op mijn situatie
Dan heb jij dus ook geen Private Lease.

Wel grappig dat men dezelfde afkorting gebruikt als wat standaard de afkorting van Persoonlijke Lening was....
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_182575604
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 11:04 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Ik snap dat er een voorbeeld voor te bedenken is, maar waarom dan niet een 2e hands autootje van een 5000 euro ofzo.
Als jij geen verstand hebt van auto’s grote kans dat jij de inruiler van Mien koopt, die voor 2500¤ afgedankt is bij de dealer en via de handel en een poetsbeurt weer voor 5000¤ verkocht wordt.

Zolang je met de financiele verplichtingen en inflexibiliteit van een leasecontract kan omgaan, zie ik weinig bezwaar.
.
pi_182575612
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 18:13 schreef Leandra het volgende:

[..]

Dan heb jij dus ook geen Private Lease.

Wel grappig dat men dezelfde afkorting gebruikt als wat standaard de afkorting van Persoonlijke Lening was....
Ik betaal ervoor en rijd erin. Lijkt me dat je dan kunt zeggen dat je private lease hebt.
pi_182575959
voor mij is het niet goedkoper in ieder geval.

7-zitter met 30k per jaar aan kilometers... ik rij incl benzine/afschrijving/verzekeringen/etc voor 400 per maand.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_182576014
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 14:39 schreef Leandra het volgende:
Als men het in een keer zelf moet aftikken koopt nagenoeg niemand privé een nieuwe auto.
Iedereen ziet de vergelijking wel met zelf nieuw kopen, maar in feite zou niemand dat doen.
Maar goed, de consumentenbond en ANWB doen vrolijk mee aan de vergelijkingsberekeningen, en iedereen doet spontaan alsof zelf nieuw kopen werkelijk een alternatief zou zijn.
Het is wachten op het moment dat de Repo-man in NL zijn intrede doet.
ik ken ook niemand die een nieuwe auto heeft gekocht.
Ooit een keer iemand gesproken die zei dat het de grootste miskoop ooit was.

Nieuwe auto's gaan toch massaal naar leasemaatschappijen?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_182576219
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 18:31 schreef sjorsie1982 het volgende:
voor mij is het niet goedkoper in ieder geval.

7-zitter met 30k per jaar aan kilometers... ik rij incl benzine/afschrijving/verzekeringen/etc voor 400 per maand.
Bij een grote auto is kopen wel voordeliger maar voor een 6 jaar afgetrapte Aygo wordt rustig 5000¤ gevraagd en dan gaan er nog dingen stuk ook, door die matige bouwkwaliteit.

Dus als iemand de financiën op orde heeft, snap ik zo’n leaseconstructie wel.
.
pi_182576232
quote:
1s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 18:43 schreef Fer het volgende:

[..]

Bij een grote auto is kopen wel voordeliger maar voor een 6 jaar afgetrapte Aygo wordt rustig 5000¤ gevraagd en dan gaan er nog dingen stuk ook, door die matige bouwkwaliteit.

Dus als iemand de financiën op orde heeft, snap ik zo’n leaseconstructie wel.
dan koop je een fatsoenlijke auto.....
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_182576483
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 17:12 schreef Leandra het volgende:

[..]

Kennissen van ons hebben idd geen auto (wonen ook in de binnenstad dus parkeren is altijd een probleem) en die huren voor vakanties idd een auto of camper en tussendoor huren ze ook nog wel eens een auto als ze er een nodig hebben, maar ze redden het verder prima zonder.
Zo doen wij het ook. Abonnement op Greenwheels voor familiebezoek en incidenteel voor werk, luxe huurbak voor de zomervakantie, en verder fietsen en ov. Bevalt uitstekend.
  woensdag 17 oktober 2018 @ 19:09:56 #184
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_182576659
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 18:34 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

ik ken ook niemand die een nieuwe auto heeft gekocht.
Ooit een keer iemand gesproken die zei dat het de grootste miskoop ooit was.

Nieuwe auto's gaan toch massaal naar leasemaatschappijen?
Valt ook wel mee, heb sowieso zelf al 2 auto's nieuw gekocht.
Van de nieuwe auto's is 45% lease (zakelijk en prive). Die 55% zal toch echt privé gekocht zijn lijkt me. Op een aantal zakelijke kopers na uiteraard, maar zoveel zullen dat er nu ook weer niet zijn.

Bij consumenten zijn wel de kleinere auto's populair, zoals een Corsa, Aygo of Pikanto. Het nieuw kopen van een V60 gebeurt wel een stuk minder privé gok ik zo ;)

In dit hele verhaal is ook het eisenpakket van de gebruiker van groot belang.
Ik rij 36000 per jaar, als ik een 2e hands van 5000 koop is het maar de vraag of hij de 4 jaar haalt. Als je 5000 km per jaar rijd zal die het echt wel een paar jaar vol houden :)
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
pi_182576687
quote:
1s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 17:09 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Dat laatste is er al in de vorm van huurauto’s
Ja, maar ik zie de Netflix van vervoer nog we komen. Tov het huidige videobandenverhuur soort van auto huren.

Het werkt voor mij alleen als ik reis voor werk, want vliegveld.

Als ik een auto huur dan wil ik hem op loopafstand ophalen. En ik wil dat ze hem komen omwisselen voor het type dat ik op dat moment nodig heb.

Nu nog utopie, maar dit gaan we allemaal nog zien gebeuren.
Whatever...
pi_182577448
De afweging private lease vs kopen is alleen relevant als je concrete voorbeelden hebt. Nu is het vooral appels met peren vergelijken.
pi_182577464
quote:
1s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 19:11 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Ja, maar ik zie de Netflix van vervoer nog we komen. Tov het huidige videobandenverhuur soort van auto huren.

Het werkt voor mij alleen als ik reis voor werk, want vliegveld.

Als ik een auto huur dan wil ik hem op loopafstand ophalen. En ik wil dat ze hem komen omwisselen voor het type dat ik op dat moment nodig heb.

Nu nog utopie, maar dit gaan we allemaal nog zien gebeuren.
Essentieel verschil is dat een Netflix film altijd als nieuw is en geen vlekken en drop-outs zoals gebruikte VHS banden die hadden. Met een deelauto heb je hetzelfde.

Wellicht dat de leasecontracten nog flexibeler worden en er een levendiger (ruil)handel over ontstaat.Maar in de basis wel een “eigen” auto.
.
  woensdag 17 oktober 2018 @ 19:56:48 #188
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_182577655
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 19:09 schreef zalkc het volgende:

[..]

Valt ook wel mee, heb sowieso zelf al 2 auto's nieuw gekocht.
Van de nieuwe auto's is 45% lease (zakelijk en prive). Die 55% zal toch echt privé gekocht zijn lijkt me. Op een aantal zakelijke kopers na uiteraard, maar zoveel zullen dat er nu ook weer niet zijn.

Bij consumenten zijn wel de kleinere auto's populair, zoals een Corsa, Aygo of Pikanto. Het nieuw kopen van een V60 gebeurt wel een stuk minder privé gok ik zo ;)

In dit hele verhaal is ook het eisenpakket van de gebruiker van groot belang.
Ik rij 36000 per jaar, als ik een 2e hands van 5000 koop is het maar de vraag of hij de 4 jaar haalt. Als je 5000 km per jaar rijd zal die het echt wel een paar jaar vol houden :)
Ik denk dat je je verkijkt op het aantal mensen die een auto kopen op naam van de zaak.
Daar ken ik er meer van dan mensen die particulier nieuwe auto's kopen, maar ik ken beiden wel.
Maar als je een beetje vermogen in de zaak hebt zitten dan is dat een vrij gebruikelijke manier, en dat zijn dus geen particulieren, maar een fors deel van die 55%.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_182577849
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 19:09 schreef zalkc het volgende:

[..]

Valt ook wel mee, heb sowieso zelf al 2 auto's nieuw gekocht.
Van de nieuwe auto's is 45% lease (zakelijk en prive). Die 55% zal toch echt privé gekocht zijn lijkt me. Op een aantal zakelijke kopers na uiteraard, maar zoveel zullen dat er nu ook weer niet zijn.

Bij consumenten zijn wel de kleinere auto's populair, zoals een Corsa, Aygo of Pikanto. Het nieuw kopen van een V60 gebeurt wel een stuk minder privé gok ik zo ;)

In dit hele verhaal is ook het eisenpakket van de gebruiker van groot belang.
Ik rij 36000 per jaar, als ik een 2e hands van 5000 koop is het maar de vraag of hij de 4 jaar haalt. Als je 5000 km per jaar rijd zal die het echt wel een paar jaar vol houden :)
inderdaad, het aantal km telt flink mee.
Als ik mijn kms invul op een PL website dan stijgt de prijs explosief.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_182577926
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 16:57 schreef AQuila360 het volgende:

[..]

Ja maar dat is hier volgens mij nog niet echt goed beschikbaar en ik gebruik mn auto opzich wel veel voor kleine ritjes nog.

Maar aan vaste lasten (dus ex. benzine) kost die me ongeveer 70,- per maand nu dus dat is eigenlijk niets.
Greenwheels is inderdaad alleen interessant als ze er zijn, hier is er ook geen helaas.

Maar 70 is wel te overzien, ken mensen die in een weekend meer wegzuipen of per week meer wegroken.
  woensdag 17 oktober 2018 @ 20:11:25 #191
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_182577941
Maar om de vraag van OP te beantwoorden.
Met lease weet je waaraan toe bent.
Met koop is er meer variabel.

Maar dat kan twee kanten op werken, als jij door ander werk, kinderen, verhuizing, echtscheiding of wat dan ook in een andere situatie komt zit je vast aan het contract en is het lastig om er af te komen of aan te passen.
Aan de andere kant is het zo dat de auto die je koopt, 2e hands of nieuw, ook wat minder zekerheid kan bieden als het aankomt op onderhoud en afschrijving. De kosten zullen meestal tegen of meevallen maar niet snel wat je zelf had gedacht blijken. Uiteraard valt het bij iedereen die het erover heeft mee natuurlijk ;)

Mijn buurvrouw heeft de afgelopen 3 maanden 4 leuke 2e handsjes op de kop getikt. waarvan er 3 toch wat meer probleempjes hadden als dat ze dacht. Ik weet vrijwel zeker dat het voor haar nu goedkoper was geweest om te leasen ;)
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
pi_182577979
quote:
1s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 15:59 schreef Ivo1985 het volgende:
Alles wat verder stuk gaat valt in principe onder garantie, APK komt pas na die 4 jaar aan de orde en als je normaal rijdt heb je in 40.000km ook geen nieuwe bandjes, remblokken of schokbrekers nodig.
Je kan een maandagmorgen model hebben, maar schokbrekers en remblokken binnen 4 jaar zegt over het algemeen wel iets over de rijstijl.

quote:
Afschrijving is ook een zo'n leuk punt. Volgens de ANWB verliest een Aygo maandelijks 106 euro aan waarde. Over 48 maanden is dat 5.088 euro op een nieuwprijs van ¤12.500
Opmerkelijk is ook dat de ANWB de restwaarde van de nieuwe Aygo in haar vergelijking maar liefst 2000 euro lager inschat als de aanschafwaarde van de tweedehands Aygo waarmee wordt vergeleken.
Dat was mij ook al opgevallen. Vandaar dat ik ze niet zo serieus neem. Het is natuurlijk een richtlijn, maar daar houdt het voor mij ook bij op.

quote:
Ook als je na die eerste 4 jaar nog een paar jaar door rijdt, zullen in de meeste gevallen de onderhoudskosten erg laag zijn, terwijl tegelijkertijd de afschrijving fors lager is en je niet opnieuw rentekosten maakt. Het niet hoeven inruilen van een nog zo goed als nieuwe auto is financieel de grootste winst voor de particulier.
Vergeet ook het voordeel van de kennis niet. Als ik een 8 jaar oude auto koop, dan weet ik niet wat er in die 8 jaar gebeurd is. Bij een nieuwe weet ik dat na 8 jaar wel. Dat geeft ook een stuk zekerheid en vertrouwen. Zegt niet alles, maar het is in ieder geval een fatsoenlijke indicatie.

Dit werkt overigens alleen voor mensen die niet elke 4 jaar een grotere auto aan hun buurman willen showen.
pi_182581769
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 16:33 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Neem een Kia Picanto als voorbeeld. Dat ding is er vanaf 11.895 euro, en die uitvoering kost 189 euro per maand in PL bij 48 maanden en 10k km per jaar.

Dan heb je dus na 4 jaar 48 x 189 = 9.072 euro betaald, waar je niets voor terug ziet na die 4 jaar, en dan heb je op 2.823 euro na die auto wel helemaal betaald :D
Deze situatie had ik ook meegemaakt. Suzuki Alto ging uit het assortiment: Voor de instapprijs van 9.100 euro had je alle opties erbij als Celebration edition. Ik heb bij rond de 10 private lease aanbieders gekeken en goedkoper dan 250 euro p.m. voor dezelfde auto met basis opties had je niet.

Wanneer ik dit door rekende zou ik in 36 maanden: 250 x 36 = 9.000 euro betalen (praktisch de hele auto zou dan afbetaald zijn). En na die periode zou ik de auto weer moeten inleveren. Nu ruim 3 jaar later worden Alto's uit 2015 met mijn km stand nog aangeboden op auto sites voor rond de 6.500 euro. Een ander nadeel was dat je maar 10.000km per jaar mee mocht rijden. Anders rekenen ze een hoge opslag per extra km.

Reparatiekosten, verzekering, wegenbelasting is erg laag geweest in de jaren en is rond de 500 euro per jaar uitgekomen in totaal voor alles. Dus niet in alle gevallen is leasen beter dan kopen.

Ik zou eerst heel goed de rekensommen maken. Want ook bij koop heb je vaak constructies zoals 50/50 waarbij je een deel na x jaar betaald zonder rente waardoor je voor jezelf elke maand geld opzij kan zetten voor de terugbetaling. Ik snap dan wel dat ze private lease graag aansmeren. Het hele aankoopbedrag terugverdienen in de lease periode en dan de auto verkopen voor 70% van de aankoopwaarde. Plus dat de dealers belasting voordelen hebben bij leasecontracten en extra kortingen krijgen bij het afnemen van auto's bij auto merken.
pi_182582674
Ik ken trouwens iemand die een auto nieuw gekocht heeft en 6 jaar lang geen onderhoud gegeven heeft, en toen ingeruild en de dealer had niet na gecheckt of het wel onderhouden was, want eh 1e eigenaren zijn altijd trouw netjes in onderhoud, zijn bakkie had ruim 100.000 op de klok en werd wel netjes gewassen en schoon gehouden.

Enige wat hij deed is een litertje olie bijvullen na 3 jaar, voor de rest werkelijk niks gedaan bij zijn Megane.

Dat is pas goedkoop rijden :)

Zelf durf ik dat gewoonweg niet, overal zeggen garages als je langer door rijdt met de zelfde olie dan loopt je motor vast of je koelvloeistof koelt niet meer :{

Maar toch...
Interessant he ?
pi_182584035
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 17:05 schreef Leandra het volgende:

[..]

En ondertussen wel miepen dat het kopen van een huis een probleem is, waarbij je private lease auto een essentieel onderdeel van het probleem zal blijken.
Of je nu 200 euro per maand betaalt aan private lease, of je stopt 200 euro per maand in een auto die je zelf financiert spaart, onkosten aan betaalt maakt voor je hypotheek toch niet uit ?

Ik bedoel, in beide gevallen, kan je de 200 euro niet meer gebruiken voor hypotheek kosten ?
Honey ! Take me drunk, i am home !
  donderdag 18 oktober 2018 @ 06:05:10 #196
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_182584298
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2018 04:03 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]

Of je nu 200 euro per maand betaalt aan private lease, of je stopt 200 euro per maand in een auto die je zelf financiert spaart, onkosten aan betaalt maakt voor je hypotheek toch niet uit ?

Ik bedoel, in beide gevallen, kan je de 200 euro niet meer gebruiken voor hypotheek kosten ?
Zolang je die niet zelf financiert met een lening maakt dat zeker wel uit, het gaat om de betaalverplichting die bij een krediet hoort.

Het ene geeft wel een fors verschil op de hoogte van de hypotheek die je kunt krijgen, het ander niet.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_182584317
quote:
1s.gif Op donderdag 18 oktober 2018 06:05 schreef Leandra het volgende:

[..]

Zolang je die niet zelf financiert met een lening maakt dat zeker wel uit, het gaat om de betaalverplichting die bij een krediet hoort.

Het ene geeft wel een fors verschil op de hoogte van de hypotheek die je kunt krijgen, het ander niet.
Mijn punt is een beetje dat of je geeft 200 euro uit aan private lease, of je geeft 200 euro uit aan eigen financiering en onderhoud van een auto je in beide gevallen die 200 euro meer kan gebruiken voor een hypotheek.

Dat in het tweede geval (eigen financiering) het niet wordt "gezien" door de bank en je dus een hogere hypotheek kunt krijgen is dus echter maar schijn, aangezien je de 200 euro dus niet kunt gebruiken, want hij zit al in je autokosten uitgegeven.
Honey ! Take me drunk, i am home !
  donderdag 18 oktober 2018 @ 06:13:19 #198
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_182584323
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2018 06:10 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]

Mijn punt is een beetje dat of je geeft 200 euro uit aan private lease, of je geeft 200 euro uit aan eigen financiering en onderhoud van een auto je in beide gevallen die 200 euro meer kan gebruiken voor een hypotheek.

Dat in het tweede geval (eigen financiering) het niet wordt "gezien" door de bank en je dus een hogere hypotheek kunt krijgen is dus echter maar schijn, aangezien je de 200 euro dus niet kunt gebruiken, want hij zit al in je autokosten uitgegeven.
Het punt is dat je met de regels vam hypotheekbanken te maken hebt en die kijken naar je overige betalingsverplichtingen.
Private Lease kun je niet tussentijds beëindigen, je eigen auto kun je verkopen als je hem niet meer kunt betalen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_182584345
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 16:29 schreef Braddie het volgende:

[..]

Misschien niet representatief, maar wel logischer.
Een bedrijfje waar ik een x aantal jaar geleden gewerkt heeft bezorgd ook spullen in een wat oudere Chrysler Voyager, ding is al 15 jaar oud maar ziet er uit om door een ringetje te halen.

Denk jij dat de gemiddelde klant het ook maar iets boeit met wat voor auto jij aankomt zetten? Als de auto er gewoon netjes uitziet, goed gepoetst/geen deuken/geen rare schades, dan boeit het mensen echt weinig.

Ligt natuurlijk ook aan de branche, maar over het algemeen staren mensen zich daar erg blind op.
Met representatief bedoelde ik niet het uiterlijk van de auto, maar dat statistisch gezien de meeste oude auto's meer onderhoudskosten hebben en dat jouw situatie dus niet automatisch voor alle oude auto's geldt.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_182584397
Ik heb ooit eens een berekening gemaakt (anderhalf jaar terug, geloof ik) tussen een privelease en een goede 2de hands (8.000 euro). UItgaande van 20.000 km/jaar. En alles meegerekend, verzekering, ruim bedrag voor onderhoud enz. en 500 / 1000 euro inruil naar 4 jaar op de 2de hands.

Voor mij was het beter om de goede 2de hands te kopen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')