abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator woensdag 17 oktober 2018 @ 11:13:18 #51
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_182567012
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 11:12 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Klopt, dat heb ik niet meegenomen. Het is inderdaad een klap geld.

Gek genoeg maakt het voor veel mensen uit dat ze liever 4 jaar lang 500 per maand betalen (=48*50=24.000) dan dat ze 4 jaar lang 500 sparen en dan gewoon uit eigen middelen kunnen kopen.

Iedereen wil alles maar nu, want de buurman heeft ook zo'n grote TV en nieuwe auto, dus dan moet het maar zo.

Overigens heb ik niet zo heel veel moeite met lenen, als je dat verstandig doet dan is dat prima te overzien. Bij een auto zou je bijvoorbeeld de helft kunnen lenen, daarmee heb je de zekerheid dat je auto altijd meer waarde heeft dan de lening (mits je natuurlijk netjes aflost). Als je gedwongen de auto moet verkopen dan kan je altijd je lening afbetalen.
_O_
Breitling - Instruments for Professionals
pi_182567206
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 10:39 schreef GereDathan het volgende:
...
Na de looptijd, heb jij helemaal niks. Gek genoeg heb je na 4 jaar ongeveer eenzelfde bedrag aan afschrijving als aan lease betaald. Reken maar eens uit, dat komt bijna altijd rond hetzelfde uit.
Duidelijk verhaal, maar deze regel snap ik niet helemaal. Als afschrijving net zoveel als lease-kosten is, dan is dat toch juist in het voordeel van de lease? Immers moet je bij een eigen auto ook nog verzekering en wegenbelasting betalen?

Of begrijp ik je verkeerd en had je die kosten ook mee verrekend in de vergelijking lease <-> afschrijving?
pi_182567364
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 11:27 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:

[..]

Duidelijk verhaal, maar deze regel snap ik niet helemaal. Als afschrijving net zoveel als lease-kosten is, dan is dat toch juist in het voordeel van de lease? Immers moet je bij een eigen auto ook nog verzekering en wegenbelasting betalen?

Of begrijp ik je verkeerd en had je die kosten ook mee verrekend in de vergelijking lease <-> afschrijving?
Sorry, daarin was ik niet duidelijk.

Wat ik voor diverse auto's berekend hebt was inclusief alle kosten, exclusief brandstof. Na 4 jaar had ik in alle gevallen ongeveer hetzelfde betaalt aan lease als aan afschrijving (uitgaande van 50% afschrijving).

Dat kan overigens nog wel wat wisselen bij mensen, ik heb een relatief gunstige verzekering (veel schadevrije jaren) en woon in een gunstige provincie. Maar dat maakt geen duizendjes uit per jaar :)
pi_182567557
Ik zie zo na een snelle scan allemaal reacties zonder het onderscheid tussen financial en operational lease.

Wereld van verschil..
pi_182567566
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 10:26 schreef allegoedenickszijnop het volgende:

[..]

Zijn ook al weer vormen waarbij je bijv. in geval van baan verlies je auto kunt inleveren zonder boete (ANWB even uit m'n hoofd). Het belangrijkste is gewoon domweg dat je goed inleest in contractvormen en voorwaarden EN dat je een overeenkomst aangaat die daadwerkelijk je wensen/eisen dekt. Als je weet dat je op jaarbasis 15-20k km rijd, dan moet je geen lease-contract voor 10k km/jaar gaan afsluiten want dat betaal je gewoon terug. En terecht ook, alleen zijn er weer voldoende aanbieders die schofterige prijzen rekenen voor meer-km's.
Klopt hoor.

We gaan gewoon steeds meer toe naar car as a service, cq een abonnement.
Whatever...
  woensdag 17 oktober 2018 @ 11:44:43 #56
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_182567574
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 11:36 schreef GereDathan het volgende:
Wat ik voor diverse auto's berekend hebt was inclusief alle kosten, exclusief brandstof. Na 4 jaar had ik in alle gevallen ongeveer hetzelfde betaalt aan lease als aan afschrijving (uitgaande van 50% afschrijving).
En dan moet je die afschrijving ook nog zien te halen.
Meestal weten de autoverkopers je na 4 jaar haarfijn uit te leggen dat je net de verkeerde kleur hebt en dat jouw uitvoering eigenlijk onverkoopbaar is.
Voordeel van de leasemaatschappij: die spreekt vooraf de inruilprijs af, iets dat jouw nooit zal lukken.

En je zal drie jaar geleden maar een diesel hebben gekocht. De dealer gaat jouw de duitse prijzen wel uitleggen hoor.
Tot nooit .......
pi_182567587
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 11:08 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Tijd om een rij cursus te doen?

Maar wat serieuzer, je rijdt minder dan 10k kilometers neem ik aan? En de reparaties, heeft de LM die betaald of was dat gewoon garantie?
30 tot 40 k p/j
Reparaties waren gedeeltelijk garantie, die vastgelopen motor bijv is door de lm betaald
  woensdag 17 oktober 2018 @ 11:45:47 #58
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_182567596
Ik heb heel bewust voor PL gekozen omdat ik een kneus ben.

Ik heb voor een simpele Astra station doorgerekend wat die mij ging kosten in de gevallen Nieuw/PL/2e hands op basis van 36.000 km per jaar. Als ik rekening hield met de gemiddelde kosten zoals door bijvoorbeeld ANWB of Autoweek werden gegeven kwam het erop neer dat het niks uitmaakte, de 2e hands werd even duur als nieuw door het hogere onderhoud en het hoger verbruik.

PL was een tientje of twee duurder in de maand maar wel met de zekerheid dat als het motorblok er morgen uitvalt dat er zonder extra kosten een dag later een andere auto staat.Die zekerheid van waar ik aan toe was en niet het zwaard van Damocles boven mijn hoofd hangend hebben van een "maandagochtendauto" gaf voor mij de doorslag.

Waarom zeg ik dan dat ik een kneus ben? Omdat ik niet de mazzel heb dat ik wel even een goedkoop 2e handsje met weinig kilometers op de kop tik waar nooit wat mee is en die ik later voor een goede prijs weer doorverkoop door mijn goede onderhandel skills. Dat ik niet in staat ben om zelf onderhoud uit te voeren, als een monteur zegt dat de bobine schijven roest hebben ben ik in staat dat blind te geloven.

Met PL weet ik gewoon waar ik aan toe ben zonder dat het veel meer kost. Het risico van zelf aanschaffen en daar een redelijk grote kans te hebben op een wisselend eindresultaat (het kan rustig 5000 mee of tegen vallen over de loop van 4 jaar) had ik geen zin in.
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
pi_182567654
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 10:55 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Oh, nee nee! Nee ik val je ook niet aan ofzo! was zeker niet mijn bedoeling! :) Ik reageer gewoon op je verklaring. Want daar is die eigen verantwoordelijkheid dan weer. Als je teveel dingen tegelijk wil doen die dan geld kosten, en je redt het financieel niet meer, dan is het een goed idee om dan een pas op de plaats te maken en te zeggen 'wacht even, dit kan ik niet bekostigen' en dus iets laten vallen.

Niet als een kip zonder kop toch doordrukken.
Nou ja, het feit dat mensen een lening nemen voor een auto (of private lease), betekent nog niet dat men maar aan het overcrediteren is he ? Er zullen er vast wel bijzitten, maar er zullen er ook bijzitten die het gewoon goed doorrekenen, en tot de conclusive komen dat private lease beter is (of een lening of wat dan ook).
Honey ! Take me drunk, i am home !
  woensdag 17 oktober 2018 @ 11:53:33 #60
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_182567760
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 11:45 schreef zalkc het volgende:
Damocles boven mijn hoofd hangend hebben van een "maandagochtendauto" gaf voor mij de doorslag.
Ik ben zelf de gelukkig eigenaar van een maandagmorgen-auto geweest.
Daar wordt je inderdaad heel vrolijk van. Gelukkig was de laatste grote reparatie (van de 5) nog net binnen de garantie. (vloeistofslang onder de motorkap los geschoten waardoor alle leidingen en pakkingen uit voorzorg zijn vervangen.)

De lijst met zaken die onder garantie zijn vervangen is echt onuitputtelijk.

wat een gezeur, doe mij dan maar een lease auto voor een paar euro meer.
Tot nooit .......
pi_182567813
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 11:44 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

En dan moet je die afschrijving ook nog zien te halen.
Meestal weten de autoverkopers je na 4 jaar haarfijn uit te leggen dat je net de verkeerde kleur hebt en dat jouw uitvoering eigenlijk onverkoopbaar is.
Voordeel van de leasemaatschappij: die spreekt vooraf de inruilprijs af, iets dat jouw nooit zal lukken.

En je zal drie jaar geleden maar een diesel hebben gekocht. De dealer gaat jouw de duitse prijzen wel uitleggen hoor.
Kwestie van goed onderhandelen.

En je hoeft niet te verkopen na 4 jaar.
pi_182567891
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 11:45 schreef zalkc het volgende:
PL was een tientje of twee duurder in de maand maar wel met de zekerheid dat als het motorblok er morgen uitvalt dat er zonder extra kosten een dag later een andere auto staat.
Dat is natuurlijk niet helemaal waar. Je zal dan ongetwijfeld een eigen risico om je oren krijgen. Maar je kan ook voorwaarden hebben waar zaken die buiten 'normaal gebruik' vallen ineens anders afhandelt worden. Dan kan je de strijdbijl ook opgraven.

Maar in de basis heb je wel gelijk, voor een paar tientjes koop je in het algemeen een hoop gezeur af. En dat is een hoop mensen ook iets waard.
  woensdag 17 oktober 2018 @ 12:00:53 #63
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_182567895
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 11:56 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Kwestie van goed onderhandelen.

Ik laat dat onderhandelen graag over aan de leasemaatschappij.
incl. alles wat er omheen zit. En dan kan je het hebben dat leasen voor sloebers is zonder geld.
Je kan ook zeggen dat het is voor mensen die het geld hebben om dat hele proces uit te besteden. Ik houd met graag met andere dingen bezig in plaats van het kopen van een auto.
quote:
En je hoeft niet te verkopen na 4 jaar.
Want na 5 jaar heb je een betere positie?
Tot nooit .......
  woensdag 17 oktober 2018 @ 12:02:00 #64
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_182567923
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 12:00 schreef GereDathan het volgende:
Dat is natuurlijk niet helemaal waar. Je zal dan ongetwijfeld een eigen risico om je oren krijgen.
Als je het eigen risico al zou moeten betalen is dat vast goedkoper dan een nieuw motorblok.
Tot nooit .......
pi_182567929
quote:
1s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 11:45 schreef devlinmr het volgende:

[..]

30 tot 40 k p/j
Reparaties waren gedeeltelijk garantie, die vastgelopen motor bijv is door de lm betaald
Dat zijn wel andere getallen dan de 10k p/j waar private lease/aankoop normaal over gaat.

En ik wil het niet bagatelliseren, maar 1x dergelijke kosten is wel een uitzondering. Jij bent duidelijk de uitzondering tegengekomen.
pi_182567946
Ik heb dit toevallig laatst nog een beetje door zitten rekenen. Ik heb zo een 4 jaar geleden een nieuwe dacia logan prestige gekocht.... ja ja weet het dacia logan...

Anyways...
Logan leasen vai Dacia.nl voor 5 jaar ad 20.000 km = 60 maanden * 359 euro = 21.540
+ 5000 km per jaar ad 0,06 euro = 5 * 300 = 1500 euro
23040 euro totale kosten

Kosten reeel:
Rente kosten: 5% van 15k * 5 jaar = 3750 (tja rente over rente, maar 5% is aanzienlijk)
Verzekering: 5 jaar * 50 euro all-risk per maand = 3000 euro
Wegenbelasting, NH in mijn geval = 5 jaar * 32 euro per maand = 1920

Op basis van "real" dealer onderhoud, nieuw setje banden plus een stukje prognose voor het komende jaar EN nog een nieuw setje banden, incl APK * 2
(de tweede set banden en 2e maal APK zijn natuurlijk dubieus, kan dus een 500 euro van af)
Onderhoud: 3653 euro

Rest waarde o.b.v. lineare afschrijving (niet geheel reeel natuurlijk)
Rest waarde: 5000 euro (anwb prijslijst met bouwjaar -1 en 125.000 op de teller geeft 6450 euro)

dus afschrijving 10.000 euro

Dus:
3750 euro rente
3000 euro verzekering
1920 euro wegenbelasting
3653 euro onderhoud
10000 euro afschrijving
+
22923 euro ten opzichte van 23040 lease
Dus op de basis lijkt het wel 1 op 1 ongeveer.

Nu is natuurlijk 5% een aardige post, maar als je het lenen moet, betaal je dat makkelijk.
Heb je die 15k liggen dan is 5% een aardig rendement, maar kan je ook met 2,5% rekenenen, dus zit hier eventueel wat ruimte in (1875 euro). Ook heb ik in den tijd 75% van de auto met een deal gekocht waardoor ik 75% kon lenen tegen 0%, sinds relatief kort is de auto "echt" van mij :)

Ook het tweede setje nieuwe banden (mijn rijstijl pas tegen de 150/160k kms)
en evt APK (pas na het 6e jaar) geeft nog wat extra lucht (500 euro)

Ook lijkt de afschrijving aan de hoge kant (1000 - 1500) euro

Dus 22923 euro - 1875 - 500 - 1000 = 19548 euro prive vs 23040 euro lease, steek je toch 3500 euro (= 17,8% resp 15,1% afhankelijk van wat je als 100% neemt) in je eigen zak... Toch ruim 55 euro per maand.

Of vergeet ik hier nog kosten van de een of andere soort? Afgezien van het logische feit dat als je die 15k heb liggen je evt nog VRH mag betalen en de eventuele impact van lease op je leencapaciteiten (al dan niet Hypotheek)
pi_182567958
quote:
1s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 11:45 schreef devlinmr het volgende:
30 tot 40 k p/j
Reparaties waren gedeeltelijk garantie, die vastgelopen motor bijv is door de lm betaald
Maar als het je eigen auto was (niet jij persoonlijk, maar in het algemeen) zouden die reparaties dan ook niet onder de fabrieksgaranties vallen?
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_182567972
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 12:00 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Ik laat dat onderhandelen graag over aan de leasemaatschappij.
incl. alles wat er omheen zit. En dan kan je het hebben dat leasen voor sloebers is zonder geld.
Je kan ook zeggen dat het is voor mensen die het geld hebben om dat hele proces uit te besteden.

[..]

Want na 5 jaar heb je een betere positie?
Na 5 jaar heb je natuurlijk een andere positie, net als na 3 jaar.

Overigens zijn die onderhandelingen van de LM helemaal niet zo spannend. Of je moet afgaan op de vraagprijzen die je ziet op de diverse 'outlet stores' van ALD en Athlon. Daar kopen enkel de domme mensen met geld teveel.

Mijn werkgever koopt bewust alle auto's zelf, de financieel directeur krijgt veel meer geld terug bij inruil dan welke LM dan ook. Ja, dat kost ook geld omdat het hem tijd kost, maar hij vind het leuk om te doen en financieel winnen we er nog iets bij. Ideaal.

Maar je hoeft voor mij je keuze niet te verdedigen. Als jij kiest voor gemak en daarvoor betaalt, dan is daar toch helemaal niets mis mee?
pi_182567994
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 12:03 schreef blomke het volgende:

[..]

Maar als het je eigen auto was (niet jij persoonlijk, maar in het algemeen) zouden die reparaties dan ook niet onder de fabrieksgaranties vallen?
Beetje hetzelfde verhaal als schadeherstel. Vanuit de verzekering kost een kras repareren bv. ¤ 1000, kom je als particulier dan ben je voor ¤ 325 klaar.....
pi_182568010
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 12:02 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Als je het eigen risico al zou moeten betalen is dat vast goedkoper dan een nieuw motorblok.
Als je het al zelf moet betalen dat blok...
  woensdag 17 oktober 2018 @ 12:06:39 #71
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_182568026
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 12:04 schreef GereDathan het volgende:
Maar je hoeft voor mij je keuze niet te verdedigen. Als jij kiest voor gemak en daarvoor betaalt, dan is daar toch helemaal niets mis mee?
Ik verdedig de keuze niet speciaal aan jouw, maar in het algemeen.
De algemene stelling dat je een auto leased als je geen geld hebt.
Tot nooit .......
pi_182568081
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 12:03 schreef namliam het volgende:
Ik heb dit toevallig laatst nog een beetje door zitten rekenen. Ik heb zo een 4 jaar geleden een nieuwe dacia logan prestige gekocht.... ja ja weet het dacia logan...

Anyways...
Logan leasen vai Dacia.nl voor 5 jaar ad 20.000 km = 60 maanden * 359 euro = 21.540
+ 5000 km per jaar ad 0,06 euro = 5 * 300 = 1500 euro
23040 euro totale kosten

Kosten reeel:
Rente kosten: 5% van 15k * 5 jaar = 3750 (tja rente over rente, maar 5% is aanzienlijk)
Verzekering: 5 jaar * 50 euro all-risk per maand = 3000 euro
Wegenbelasting, NH in mijn geval = 5 jaar * 32 euro per maand = 1920

Op basis van "real" dealer onderhoud, nieuw setje banden plus een stukje prognose voor het komende jaar EN nog een nieuw setje banden, incl APK * 2
(de tweede set banden en 2e maal APK zijn natuurlijk dubieus, kan dus een 500 euro van af)
Onderhoud: 3653 euro

Rest waarde o.b.v. lineare afschrijving (niet geheel reeel natuurlijk)
Rest waarde: 5000 euro (anwb prijslijst met bouwjaar -1 en 125.000 op de teller geeft 6450 euro)

dus afschrijving 10.000 euro

Dus:
3750 euro rente
3000 euro verzekering
1920 euro wegenbelasting
3653 euro onderhoud
10000 euro afschrijving
+
22923 euro ten opzichte van 23040 lease
Dus op de basis lijkt het wel 1 op 1 ongeveer.

Nu is natuurlijk 5% een aardige post, maar als je het lenen moet, betaal je dat makkelijk.
Heb je die 15k liggen dan is 5% een aardig rendement, maar kan je ook met 2,5% rekenenen, dus zit hier eventueel wat ruimte in (1875 euro). Ook heb ik in den tijd 75% van de auto met een deal gekocht waardoor ik 75% kon lenen tegen 0%, sinds relatief kort is de auto "echt" van mij :)

Ook het tweede setje nieuwe banden (mijn rijstijl pas tegen de 150/160k kms)
en evt APK (pas na het 6e jaar) geeft nog wat extra lucht (500 euro)

Ook lijkt de afschrijving aan de hoge kant (1000 - 1500) euro

Dus 22923 euro - 1875 - 500 - 1000 = 19548 euro prive vs 23040 euro lease, steek je toch 3500 euro (= 17,8% resp 15,1% afhankelijk van wat je als 100% neemt) in je eigen zak... Toch ruim 55 euro per maand.

Of vergeet ik hier nog kosten van de een of andere soort? Afgezien van het logische feit dat als je die 15k heb liggen je evt nog VRH mag betalen en de eventuele impact van lease op je leencapaciteiten (al dan niet Hypotheek)
Nee je hebt het redelijk doorgerekend. Ik kwam bij elke auto die ik berekend heb ongeveer op hetzelfde uit. Kan een duizendje meer of minder zijn, maar zaten geen grote verschillen in.

Enige echte verschil is dat je ook een stuk gemak koopt met lease. Dat is lastig te berekenen.

Wat ik ook nog wil opmerken is dat mensen wel moeten opletten met de leningen. Leen je bij een dealer dan leen je normaliter op basis van huurkoop. Dat betekent dat je pas aan het einde van de looptijd eigenaar wordt (wat jij dus ook aangeeft). Daarmee geef je heel veel flexibiliteit op en loop je risico's. Leuk die lage procenten, maar als je 1 termijn niet betaalt dan halen ze zonder pardon je auto op in het ongunstigste geval.
Beter is om de financiering elders, los, van de auto te regelen. De auto is dan gelijk je eigendom en als het nodig is kan je zelf direct beslissen dat je verkoopt en daarmee je lening aflossen.

[ Bericht 8% gewijzigd door GereDathan op 17-10-2018 12:16:03 ]
pi_182568101
Wij denken er aan een Skoda Citigo (occasion) 2 jaar, 25000 km voor ¤288 per maand te leasen. Ik heb op de ANWB een berekening gemaakt waarbij wij goedkoper uit zijn in vergelijking met de auto kopen. Ik snap ook niet hoe het kan, wellicht dat de ANWB de afschrijving/onderhoud te hoog inschat.
pi_182568112
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 12:06 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Ik verdedig de keuze niet speciaal aan jouw, maar in het algemeen.
De algemene stelling dat je een auto leased als je geen geld hebt.
Ik ben het niet eens met de algemene stelling die je neerzet. Er zijn meer dan voldoende, valide, redenen om private lease te doen. Net als dat er meer dan voldoende, valide, redenen zijn om dat niet te doen.
pi_182568143
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 12:10 schreef GS-Raw het volgende:
Wij denken er aan een Skoda Citigo (occasion) 2 jaar, 25000 km voor ¤288 per maand te leasen. Ik heb op de ANWB een berekening gemaakt waarbij wij goedkoper uit zijn in vergelijking met de auto kopen. Ik snap ook niet hoe het kan, wellicht dat de ANWB de afschrijving/onderhoud te hoog inschat.
De ANWB (en anderen) slaan nergens op qua afschrijving/onderhoud. Altijd veel hoger dan de werkelijke wereld. Waarschijnlijk gebaseerd op lease-tarieven bij de garage.

Ik zou de Opel Karl of Hyundai i10 ook eens goed bekijken. Zeker de eerste is veel luxer / meer aangekleed voor dat geld (bijvoorbeeld geen kaal metaal aan de binnenkant). Je gaat toch geen 2 jaar oud hok leasen voor 288? Maar dat terzijde :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')