quote:Op woensdag 17 oktober 2018 11:12 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Klopt, dat heb ik niet meegenomen. Het is inderdaad een klap geld.
Gek genoeg maakt het voor veel mensen uit dat ze liever 4 jaar lang 500 per maand betalen (=48*50=24.000) dan dat ze 4 jaar lang 500 sparen en dan gewoon uit eigen middelen kunnen kopen.
Iedereen wil alles maar nu, want de buurman heeft ook zo'n grote TV en nieuwe auto, dus dan moet het maar zo.
Overigens heb ik niet zo heel veel moeite met lenen, als je dat verstandig doet dan is dat prima te overzien. Bij een auto zou je bijvoorbeeld de helft kunnen lenen, daarmee heb je de zekerheid dat je auto altijd meer waarde heeft dan de lening (mits je natuurlijk netjes aflost). Als je gedwongen de auto moet verkopen dan kan je altijd je lening afbetalen.
Duidelijk verhaal, maar deze regel snap ik niet helemaal. Als afschrijving net zoveel als lease-kosten is, dan is dat toch juist in het voordeel van de lease? Immers moet je bij een eigen auto ook nog verzekering en wegenbelasting betalen?quote:Op woensdag 17 oktober 2018 10:39 schreef GereDathan het volgende:
...
Na de looptijd, heb jij helemaal niks. Gek genoeg heb je na 4 jaar ongeveer eenzelfde bedrag aan afschrijving als aan lease betaald. Reken maar eens uit, dat komt bijna altijd rond hetzelfde uit.
Sorry, daarin was ik niet duidelijk.quote:Op woensdag 17 oktober 2018 11:27 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
[..]
Duidelijk verhaal, maar deze regel snap ik niet helemaal. Als afschrijving net zoveel als lease-kosten is, dan is dat toch juist in het voordeel van de lease? Immers moet je bij een eigen auto ook nog verzekering en wegenbelasting betalen?
Of begrijp ik je verkeerd en had je die kosten ook mee verrekend in de vergelijking lease <-> afschrijving?
Klopt hoor.quote:Op woensdag 17 oktober 2018 10:26 schreef allegoedenickszijnop het volgende:
[..]
Zijn ook al weer vormen waarbij je bijv. in geval van baan verlies je auto kunt inleveren zonder boete (ANWB even uit m'n hoofd). Het belangrijkste is gewoon domweg dat je goed inleest in contractvormen en voorwaarden EN dat je een overeenkomst aangaat die daadwerkelijk je wensen/eisen dekt. Als je weet dat je op jaarbasis 15-20k km rijd, dan moet je geen lease-contract voor 10k km/jaar gaan afsluiten want dat betaal je gewoon terug. En terecht ook, alleen zijn er weer voldoende aanbieders die schofterige prijzen rekenen voor meer-km's.
En dan moet je die afschrijving ook nog zien te halen.quote:Op woensdag 17 oktober 2018 11:36 schreef GereDathan het volgende:
Wat ik voor diverse auto's berekend hebt was inclusief alle kosten, exclusief brandstof. Na 4 jaar had ik in alle gevallen ongeveer hetzelfde betaalt aan lease als aan afschrijving (uitgaande van 50% afschrijving).
30 tot 40 k p/jquote:Op woensdag 17 oktober 2018 11:08 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Tijd om een rij cursus te doen?
Maar wat serieuzer, je rijdt minder dan 10k kilometers neem ik aan? En de reparaties, heeft de LM die betaald of was dat gewoon garantie?
Nou ja, het feit dat mensen een lening nemen voor een auto (of private lease), betekent nog niet dat men maar aan het overcrediteren is he ? Er zullen er vast wel bijzitten, maar er zullen er ook bijzitten die het gewoon goed doorrekenen, en tot de conclusive komen dat private lease beter is (of een lening of wat dan ook).quote:Op woensdag 17 oktober 2018 10:55 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Oh, nee nee! Nee ik val je ook niet aan ofzo! was zeker niet mijn bedoeling!Ik reageer gewoon op je verklaring. Want daar is die eigen verantwoordelijkheid dan weer. Als je teveel dingen tegelijk wil doen die dan geld kosten, en je redt het financieel niet meer, dan is het een goed idee om dan een pas op de plaats te maken en te zeggen 'wacht even, dit kan ik niet bekostigen' en dus iets laten vallen.
Niet als een kip zonder kop toch doordrukken.
Ik ben zelf de gelukkig eigenaar van een maandagmorgen-auto geweest.quote:Op woensdag 17 oktober 2018 11:45 schreef zalkc het volgende:
Damocles boven mijn hoofd hangend hebben van een "maandagochtendauto" gaf voor mij de doorslag.
Kwestie van goed onderhandelen.quote:Op woensdag 17 oktober 2018 11:44 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
En dan moet je die afschrijving ook nog zien te halen.
Meestal weten de autoverkopers je na 4 jaar haarfijn uit te leggen dat je net de verkeerde kleur hebt en dat jouw uitvoering eigenlijk onverkoopbaar is.
Voordeel van de leasemaatschappij: die spreekt vooraf de inruilprijs af, iets dat jouw nooit zal lukken.
En je zal drie jaar geleden maar een diesel hebben gekocht. De dealer gaat jouw de duitse prijzen wel uitleggen hoor.
Dat is natuurlijk niet helemaal waar. Je zal dan ongetwijfeld een eigen risico om je oren krijgen. Maar je kan ook voorwaarden hebben waar zaken die buiten 'normaal gebruik' vallen ineens anders afhandelt worden. Dan kan je de strijdbijl ook opgraven.quote:Op woensdag 17 oktober 2018 11:45 schreef zalkc het volgende:
PL was een tientje of twee duurder in de maand maar wel met de zekerheid dat als het motorblok er morgen uitvalt dat er zonder extra kosten een dag later een andere auto staat.
Ik laat dat onderhandelen graag over aan de leasemaatschappij.quote:Op woensdag 17 oktober 2018 11:56 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Kwestie van goed onderhandelen.
Want na 5 jaar heb je een betere positie?quote:En je hoeft niet te verkopen na 4 jaar.
Als je het eigen risico al zou moeten betalen is dat vast goedkoper dan een nieuw motorblok.quote:Op woensdag 17 oktober 2018 12:00 schreef GereDathan het volgende:
Dat is natuurlijk niet helemaal waar. Je zal dan ongetwijfeld een eigen risico om je oren krijgen.
Dat zijn wel andere getallen dan de 10k p/j waar private lease/aankoop normaal over gaat.quote:Op woensdag 17 oktober 2018 11:45 schreef devlinmr het volgende:
[..]
30 tot 40 k p/j
Reparaties waren gedeeltelijk garantie, die vastgelopen motor bijv is door de lm betaald
Maar als het je eigen auto was (niet jij persoonlijk, maar in het algemeen) zouden die reparaties dan ook niet onder de fabrieksgaranties vallen?quote:Op woensdag 17 oktober 2018 11:45 schreef devlinmr het volgende:
30 tot 40 k p/j
Reparaties waren gedeeltelijk garantie, die vastgelopen motor bijv is door de lm betaald
Na 5 jaar heb je natuurlijk een andere positie, net als na 3 jaar.quote:Op woensdag 17 oktober 2018 12:00 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Ik laat dat onderhandelen graag over aan de leasemaatschappij.
incl. alles wat er omheen zit. En dan kan je het hebben dat leasen voor sloebers is zonder geld.
Je kan ook zeggen dat het is voor mensen die het geld hebben om dat hele proces uit te besteden.
[..]
Want na 5 jaar heb je een betere positie?
Beetje hetzelfde verhaal als schadeherstel. Vanuit de verzekering kost een kras repareren bv. ¤ 1000, kom je als particulier dan ben je voor ¤ 325 klaar.....quote:Op woensdag 17 oktober 2018 12:03 schreef blomke het volgende:
[..]
Maar als het je eigen auto was (niet jij persoonlijk, maar in het algemeen) zouden die reparaties dan ook niet onder de fabrieksgaranties vallen?
Als je het al zelf moet betalen dat blok...quote:Op woensdag 17 oktober 2018 12:02 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Als je het eigen risico al zou moeten betalen is dat vast goedkoper dan een nieuw motorblok.
Ik verdedig de keuze niet speciaal aan jouw, maar in het algemeen.quote:Op woensdag 17 oktober 2018 12:04 schreef GereDathan het volgende:
Maar je hoeft voor mij je keuze niet te verdedigen. Als jij kiest voor gemak en daarvoor betaalt, dan is daar toch helemaal niets mis mee?
Nee je hebt het redelijk doorgerekend. Ik kwam bij elke auto die ik berekend heb ongeveer op hetzelfde uit. Kan een duizendje meer of minder zijn, maar zaten geen grote verschillen in.quote:Op woensdag 17 oktober 2018 12:03 schreef namliam het volgende:
Ik heb dit toevallig laatst nog een beetje door zitten rekenen. Ik heb zo een 4 jaar geleden een nieuwe dacia logan prestige gekocht.... ja ja weet het dacia logan...
Anyways...
Logan leasen vai Dacia.nl voor 5 jaar ad 20.000 km = 60 maanden * 359 euro = 21.540
+ 5000 km per jaar ad 0,06 euro = 5 * 300 = 1500 euro
23040 euro totale kosten
Kosten reeel:
Rente kosten: 5% van 15k * 5 jaar = 3750 (tja rente over rente, maar 5% is aanzienlijk)
Verzekering: 5 jaar * 50 euro all-risk per maand = 3000 euro
Wegenbelasting, NH in mijn geval = 5 jaar * 32 euro per maand = 1920
Op basis van "real" dealer onderhoud, nieuw setje banden plus een stukje prognose voor het komende jaar EN nog een nieuw setje banden, incl APK * 2
(de tweede set banden en 2e maal APK zijn natuurlijk dubieus, kan dus een 500 euro van af)
Onderhoud: 3653 euro
Rest waarde o.b.v. lineare afschrijving (niet geheel reeel natuurlijk)
Rest waarde: 5000 euro (anwb prijslijst met bouwjaar -1 en 125.000 op de teller geeft 6450 euro)
dus afschrijving 10.000 euro
Dus:
3750 euro rente
3000 euro verzekering
1920 euro wegenbelasting
3653 euro onderhoud
10000 euro afschrijving
+
22923 euro ten opzichte van 23040 lease
Dus op de basis lijkt het wel 1 op 1 ongeveer.
Nu is natuurlijk 5% een aardige post, maar als je het lenen moet, betaal je dat makkelijk.
Heb je die 15k liggen dan is 5% een aardig rendement, maar kan je ook met 2,5% rekenenen, dus zit hier eventueel wat ruimte in (1875 euro). Ook heb ik in den tijd 75% van de auto met een deal gekocht waardoor ik 75% kon lenen tegen 0%, sinds relatief kort is de auto "echt" van mij
Ook het tweede setje nieuwe banden (mijn rijstijl pas tegen de 150/160k kms)
en evt APK (pas na het 6e jaar) geeft nog wat extra lucht (500 euro)
Ook lijkt de afschrijving aan de hoge kant (1000 - 1500) euro
Dus 22923 euro - 1875 - 500 - 1000 = 19548 euro prive vs 23040 euro lease, steek je toch 3500 euro (= 17,8% resp 15,1% afhankelijk van wat je als 100% neemt) in je eigen zak... Toch ruim 55 euro per maand.
Of vergeet ik hier nog kosten van de een of andere soort? Afgezien van het logische feit dat als je die 15k heb liggen je evt nog VRH mag betalen en de eventuele impact van lease op je leencapaciteiten (al dan niet Hypotheek)
Ik ben het niet eens met de algemene stelling die je neerzet. Er zijn meer dan voldoende, valide, redenen om private lease te doen. Net als dat er meer dan voldoende, valide, redenen zijn om dat niet te doen.quote:Op woensdag 17 oktober 2018 12:06 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Ik verdedig de keuze niet speciaal aan jouw, maar in het algemeen.
De algemene stelling dat je een auto leased als je geen geld hebt.
De ANWB (en anderen) slaan nergens op qua afschrijving/onderhoud. Altijd veel hoger dan de werkelijke wereld. Waarschijnlijk gebaseerd op lease-tarieven bij de garage.quote:Op woensdag 17 oktober 2018 12:10 schreef GS-Raw het volgende:
Wij denken er aan een Skoda Citigo (occasion) 2 jaar, 25000 km voor ¤288 per maand te leasen. Ik heb op de ANWB een berekening gemaakt waarbij wij goedkoper uit zijn in vergelijking met de auto kopen. Ik snap ook niet hoe het kan, wellicht dat de ANWB de afschrijving/onderhoud te hoog inschat.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |