abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_182565645
Hoe kan dat nou?
Het meest opvallende is dat de bedragen zoals afschrijving ed nog kloppen ook.
Waar zit het addertje?
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_182565699
In de eerste en laatste betaling.......
Same Shit, Different Day
pi_182565830
Op zich niet zo heel vreemd. O.h.a. zal een lease-maatschappij betere inkoopvoorwaarden (dus kortingen) kunnen afspreken met dealers, verzekeringsmaatschappijen, etc dan jij.
Het zal ook wel afhankelijk zijn van hoe je de berekening doet, maar nieuw kopen vs nieuw private-leasen kan best goedkoper uitpakken.

Vaak zit het addertje in meer gereden km's dan volgens lease-contract, sommige (maar ook weer lang niet allemaal) maatschappijen rekenen de hoofdprijs als je meer rijd dan contractueel afgesproken. Komt ook wel voor dat je erg weinig keus hebt in de uitrusting van de auto, maar goed, er zijn behoorlijk wat verschillende aanbieders en veel verschillende mogelijkheden. Volgens mij was Skoda een jaar of 2 geleden al goedkoper met private lease vs daadwerkelijke aanschaf. En naarmate het populairder word, zal het nog wel iets aantrekkelijker worden.
  woensdag 17 oktober 2018 @ 09:59:30 #4
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_182565900
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 09:47 schreef Kawa600 het volgende:
In de eerste en laatste betaling.......
dat heb je niet met private lease

quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 09:55 schreef allegoedenickszijnop het volgende:
Het zal ook wel afhankelijk zijn van hoe je de berekening doet, maar nieuw kopen vs nieuw private-leasen kan best goedkoper uitpakken
In het A-segment kan dat best zo zijn, maar het is inderdaad geen feit.
Where law ends, tyrrany begins.
pi_182565926
quote:
19s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 09:59 schreef Gunner het volgende:

[..]

dat heb je niet met private lease
Ho pas op, onacceptabele schades kost ¤150 per stuk.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  woensdag 17 oktober 2018 @ 10:01:01 #6
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_182565939
quote:
1s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 10:00 schreef halfway het volgende:

[..]

Ho pas op, onacceptabele schades kost ¤150 per stuk.
Dat is een Eigen Risico dat is heel wat anders. Dat heeft niets met maandbedragen te maken.
Where law ends, tyrrany begins.
pi_182565952
quote:
19s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 09:59 schreef Gunner het volgende:

[..]

dat heb je niet met private lease

[..]

In het A-segment kan dat best zo zijn, maar het is inderdaad geen feit.
Bij private lease heb je geen eerste en laatste betaling? Alleen tussenliggende :')?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_182565970
Ik vond die 10.000 km per jaar altijd een mooi intuimertje, volgens mij hebben veel mensen geen idee hoe weinig dat is.
Weggegaan en opgerot
pi_182565982
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 09:55 schreef allegoedenickszijnop het volgende:
Op zich niet zo heel vreemd. O.h.a. zal een lease-maatschappij betere inkoopvoorwaarden (dus kortingen) kunnen afspreken met dealers, verzekeringsmaatschappijen, etc dan jij.
Het zal ook wel afhankelijk zijn van hoe je de berekening doet, maar nieuw kopen vs nieuw private-leasen kan best goedkoper uitpakken.

Vaak zit het addertje in meer gereden km's dan volgens lease-contract, sommige (maar ook weer lang niet allemaal) maatschappijen rekenen de hoofdprijs als je meer rijd dan contractueel afgesproken. Komt ook wel voor dat je erg weinig keus hebt in de uitrusting van de auto, maar goed, er zijn behoorlijk wat verschillende aanbieders en veel verschillende mogelijkheden. Volgens mij was Skoda een jaar of 2 geleden al goedkoper met private lease vs daadwerkelijke aanschaf. En naarmate het populairder word, zal het nog wel iets aantrekkelijker worden.
Het kan goedkoper, door korting op aanschaf voor de maatschappij , verzekering en onderhoud.

Inderdaad zitten er kosten in te veel rijden, ook zit je vrij lang vast aan het contract, als je ontslagen wordt kun je er niet zomaar vanaf. Dat zijn ook serieuze risico’s die geld waard zijn.
Whatever...
pi_182565995
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 10:02 schreef robijntjestralendwit het volgende:
Ik vond die 10.000 km per jaar altijd een mooi intuimertje, volgens mij hebben veel mensen geen idee hoe weinig dat is.
Ik zit op 18.000 maar neem 20.000, daarboven kost 8,9cent per km
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  Moderator woensdag 17 oktober 2018 @ 10:07:18 #11
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_182566022
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 10:02 schreef robijntjestralendwit het volgende:
Ik vond die 10.000 km per jaar altijd een mooi intuimertje, volgens mij hebben veel mensen geen idee hoe weinig dat is.
10k km's per jaar is helemaal niets. Dan heb je een nieuwe auto voor de deur staan waar je wel flink voor aan het betalen bent, maar waar je dus niet mee mag rijden wat je wil.

Sure, je kunt meer km's per jaar op je contract nemen, maar dan zijn die lokprijsjes ook niet meer van toepassing.
Breitling - Instruments for Professionals
  woensdag 17 oktober 2018 @ 10:07:24 #12
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_182566024
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 10:01 schreef baskick het volgende:

[..]

Bij private lease heb je geen eerste en laatste betaling? Alleen tussenliggende :')?
Ik weet er alles van, heb zelf zo'n ding voor het vrouwtje geroggeld. Alleen de suggestie wordt gewekt dat die eerste en laatste betalingen hoger kunnen zijn maar voor zover ik weet is dat alleen bij andere vormen.

Maar missschien zijn er maatschappijen die een borg als eerste extra termijn willen ofzo.

10K kan best als je het als boodschappenwagen gebruikt maar als primair voertuig is het inderdaad wel weinig.
Where law ends, tyrrany begins.
pi_182566085
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 10:07 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

10k km's per jaar is helemaal niets. Dan heb je een nieuwe auto voor de deur staan waar je wel flink voor aan het betalen bent, maar waar je dus niet mee mag rijden wat je wil.

Sure, je kunt meer km's per jaar op je contract nemen, maar dan zijn die lokprijsjes ook niet meer van toepassing.
Als je afspreekt dat er 10k per jaar mee gereden mag worden (en meer tegen meerprijs) is dat toch logisch? Als je als consument geen goede schatting kunt maken van je jaarkilometrage, hoe is dat dan een probleem?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_182566091
TS heb je een voorbeeld?
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
  Moderator woensdag 17 oktober 2018 @ 10:18:49 #15
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_182566227
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 10:10 schreef baskick het volgende:

[..]

Als je afspreekt dat er 10k per jaar mee gereden mag worden (en meer tegen meerprijs) is dat toch logisch? Als je als consument geen goede schatting kunt maken van je jaarkilometrage, hoe is dat dan een probleem?
Oh het is volkomen logisch, maar als je maar 10k per jaar (of nog minder) rijdt, dan vraag ik me af waarom je per sé een nieuwe auto voor de deur wil hebben staan, terwijl je daar nauwelijks in rijdt.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_182566232
Ik zit even een inschatting te maken wat 10000 km in de praktijk is.

Stel : één vakantie naar Duitsland - 1500 km. Houd je 8500 km over.

8500/12≈700km per maand.
700km per maand is nog niet eens een familiebezoek per twee weken naar verder weggelegen plekken
-O- (mijn familie woont op 80-200 km afstand).
Of 700/20 werkdagen ≈ 35 km per werkdag om bij je werk en terug te komen. Kan je bijna fietsen....

Nee, 10000 is niet veel voor een leaseauto.
Somebody that I used to know
pi_182566287
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 10:10 schreef baskick het volgende:

[..]

Als je afspreekt dat er 10k per jaar mee gereden mag worden (en meer tegen meerprijs) is dat toch logisch? Als je als consument geen goede schatting kunt maken van je jaarkilometrage, hoe is dat dan een probleem?
Nee dat klopt, maar dat zijn de lokprijsjes.

Overigens denk ik als je het bedrag per KM uitrekent je ook wel redelijk gortig betaald al.

Natuurlijk is een auto met 30.000 km op de teller "zo goed als nieuw" te verkopen bij die Ex-lease handelaren.
Weggegaan en opgerot
pi_182566290
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 10:18 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Oh het is volkomen logisch, maar als je maar 10k per jaar (of nog minder) rijdt, dan vraag ik me af waarom je per sé een nieuwe auto voor de deur wil hebben staan, terwijl je daar nauwelijks in rijdt.
Ik kan me zo voorstellen dat ook mensen die 10k per jaar rijden graag enige luxe (als in 'nieuw') willen. En je betaalt natuurlijk ook voor het afkopen van grote risico's (geen onderhoudskosten) en gemak (alles is geregeld).

quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 10:22 schreef robijntjestralendwit het volgende:

[..]

Nee dat klopt, maar dat zijn de lokprijsjes.

Overigens denk ik als je het bedrag per KM uitrekent je ook wel redelijk gortig betaald al.

Natuurlijk is een auto met 30.000 km op de teller "zo goed als nieuw" te verkopen bij die Ex-lease handelaren.
Natuurlijk is het de "vanaf-prijs", maar dat staat er toch duidelijk bij? Ik herinner me in elk geval een radiocommercial waarin het wordt genoemd ("op basis van 10 duizend kilometer per jaar").
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_182566354
quote:
1s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 10:04 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Het kan goedkoper, door korting op aanschaf voor de maatschappij , verzekering en onderhoud.

Inderdaad zitten er kosten in te veel rijden, ook zit je vrij lang vast aan het contract, als je ontslagen wordt kun je er niet zomaar vanaf. Dat zijn ook serieuze risico’s die geld waard zijn.
Zijn ook al weer vormen waarbij je bijv. in geval van baan verlies je auto kunt inleveren zonder boete (ANWB even uit m'n hoofd). Het belangrijkste is gewoon domweg dat je goed inleest in contractvormen en voorwaarden EN dat je een overeenkomst aangaat die daadwerkelijk je wensen/eisen dekt. Als je weet dat je op jaarbasis 15-20k km rijd, dan moet je geen lease-contract voor 10k km/jaar gaan afsluiten want dat betaal je gewoon terug. En terecht ook, alleen zijn er weer voldoende aanbieders die schofterige prijzen rekenen voor meer-km's.
pi_182566388
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 10:19 schreef Postbus100 het volgende:
Nee, 10000 km per jaar is niet veel voor een leaseauto.
Fixed that for ya ;)
  Moderator woensdag 17 oktober 2018 @ 10:30:04 #21
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_182566402
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 10:22 schreef baskick het volgende:

[..]

Ik kan me zo voorstellen dat ook mensen die 10k per jaar rijden graag enige luxe (als in 'nieuw') willen. En je betaalt natuurlijk ook voor het afkopen van grote risico's (geen onderhoudskosten) en gemak (alles is geregeld).
Ja, en als dat jonge mensen zijn, die vooral graag tov hun vrienden willen kunnen roepen dat ze een nieuwe auto hebben komen voor een onaangename verrassing te staan als dan een jaar later ineens besluiten dat ze een huis willen kopen.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_182566414
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 10:29 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Fixed that for ya ;)
Oja.
Somebody that I used to know
  Moderator woensdag 17 oktober 2018 @ 10:31:43 #23
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_182566426
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 10:26 schreef allegoedenickszijnop het volgende:

[..]

Zijn ook al weer vormen waarbij je bijv. in geval van baan verlies je auto kunt inleveren zonder boete (ANWB even uit m'n hoofd). Het belangrijkste is gewoon domweg dat je goed inleest in contractvormen en voorwaarden EN dat je een overeenkomst aangaat die daadwerkelijk je wensen/eisen dekt. Als je weet dat je op jaarbasis 15-20k km rijd, dan moet je geen lease-contract voor 10k km/jaar gaan afsluiten want dat betaal je gewoon terug. En terecht ook, alleen zijn er weer voldoende aanbieders die schofterige prijzen rekenen voor meer-km's.
Ja, zo'n deal is vooral goed voor de leverende partij. Je krijgt geen nieuwe auto voor de deur voor een appel en een ei, daar zitten haken en ogen aan. Maar als je je blind staart op 'nieuw', dan ben je daar niet zo mee bezig over het algemeen.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_182566488
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 10:31 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Ja, zo'n deal is vooral goed voor de leverende partij. Je krijgt geen nieuwe auto voor de deur voor een appel en een ei, daar zitten haken en ogen aan. Maar als je je blind staart op 'nieuw', dan ben je daar niet zo mee bezig over het algemeen.
Maar dat is dus precies waar het vaak "fout" gaat, men staart zich blind op die nieuwe toet en vervolgens geen flauw idee wat er getekend word en gaan dan vervolgens klagen als de lease-maatschappij komt afrekenen. Maar goed, dat is een veelvuldig voortkomend probleem.

Begrijp me niet verkeerd, zijn ook genoeg van die clubs die juist ervan uitgaan dat er niet of nauwelijks gelezen word waar men voor tekent en daar hun verdienmodel van maken, wat verre van netjes ondernemen is, in mijn mening. Maar er zit ook wel een flink stuk eigen verantwoordelijkheid aan.
pi_182566492
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 10:30 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Ja, en als dat jonge mensen zijn, die vooral graag tov hun vrienden willen kunnen roepen dat ze een nieuwe auto hebben komen voor een onaangename verrassing te staan als dan een jaar later ineens besluiten dat ze een huis willen kopen.
Mensen die niet kunnen lezen voorwaarden niet lezen of niet snappen dat een krediet consequenties heeft moeten misschien maar geen huis kopen. En eigenlijk ook geen leaseovereenkomst aangaan.

Let op: geld lenen kost geld - zoiets was het toch?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  Moderator woensdag 17 oktober 2018 @ 10:37:41 #26
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_182566508
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 10:36 schreef baskick het volgende:

[..]

Mensen die niet kunnen lezen voorwaarden niet lezen of niet snappen dat een krediet consequenties heeft moeten misschien maar geen huis kopen. En eigenlijk ook geen leaseovereenkomst aangaan.

Let op: geld lenen kost geld - zoiets was het toch?
Daar ben ik het vol-le-dig mee eens. Maar het zijn die mensen die dan wel hard roepen dat private lease echt wel een heel strak plan is en daarna dat het de schuld van alles en iedereen is dat zij iets niet (meer) kunnen doen wat ze willen.
Breitling - Instruments for Professionals
  Moderator woensdag 17 oktober 2018 @ 10:38:57 #27
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_182566525
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 10:35 schreef allegoedenickszijnop het volgende:

[..]

Maar dat is dus precies waar het vaak "fout" gaat, men staart zich blind op die nieuwe toet en vervolgens geen flauw idee wat er getekend word en gaan dan vervolgens klagen als de lease-maatschappij komt afrekenen. Maar goed, dat is een veelvuldig voortkomend probleem.

Begrijp me niet verkeerd, zijn ook genoeg van die clubs die juist ervan uitgaan dat er niet of nauwelijks gelezen word waar men voor tekent en daar hun verdienmodel van maken, wat verre van netjes ondernemen is, in mijn mening. Maar er zit ook wel een flink stuk eigen verantwoordelijkheid aan.
Kijk uit hoor, dat is hier op FOK! een vies begrip, eigen verantwoordelijkheid. :')
Breitling - Instruments for Professionals
pi_182566538
Vorig jaar toevallig overwogen bij de aanschaf van een nieuwe auto. Het addertje is niet heel moeilijk te vinden, de leasemaatschappij verdient er altijd aan. Dus elk krasje, elk dingetje, elke KM ga jij extra betalen.
Sowieso hebben ze groot inkoopvoordeel en het is ook geen geheim dat occasions met +/- 50k aan kilometers en een leeftijd van 4 jaar het goed doen op de tweedehands markt.

Neem in je overweging dit eens mee:
De meeste contracten zijn voor 48 maanden met 10.000 km per jaar. Dat is all-in, exclusief brandstof. Meer kilometers kost simpelweg meer geld. De leasebedragen lopen hard op als je voor 20k, 30k of 40k kiest. En nog harder als je 10k kiest en achteraf betaald.
Conclusie: de prijs kan hard oplopen.

Een nieuwe auto heeft in de eerste 4 jaar (48 maanden) amper tot geen onderhoud nodig. Een mankement valt al snel onder de garantie en voor de rest moet je denken aan een setje banden aan onderhoud. Natuurlijk zit de jaarlijkse onderhoudsbeurt (olie verversen, ruitenwisservloeistof vullen) van ¤150 er wel bij in. Maar dan heb je het eigenlijk wel gehad.
Conclusie: Onderhoud stelt de eerste 4 jaar niks voor bij een auto.

Na de looptijd, heb jij helemaal niks. Gek genoeg heb je na 4 jaar ongeveer eenzelfde bedrag aan afschrijving als aan lease betaald. Reken maar eens uit, dat komt bijna altijd rond hetzelfde uit. Dat is niet gek, want de eerste 4 jaar gaat de afschrijving het hardst. Die betaal je, in de lease of als afschrijving. De leasemaatschappij heeft als voordeel dat ze goedkoop inkopen en goede verkoopkanalen hebben, hun afschrijving gaat minder hard dan die van jou. Toch betaal je de hoofdprijs.
Na 4 jaar kan een auto nog prima 4 jaar mee, en dan is de afschrijving vele malen minder. Natuurlijk wel wat meer onderhoud, setje remblokken en een accu, maar ook dat stelt nog weinig voor. Na 4 jaar heb je, bij aankoop, nog steeds een auto en een keuze of je nog even doorrijdt of iets anders wilt hebben. Bij lease heb je geen keuze (tenzij je de hoofdprijs voor overname wil betalen).
Conclusie: financieel maakt het niet uit, maar na 4 jaar heb je nog een auto bij prive aanschaf.

En als laatste, flexibiliteit. Er zijn inderdaad contracten waar je na 12 maanden of bijzondere situaties vanaf kunt. Maar in de basis zit je 4 jaar vast. In 4 jaar kan er veel gebeuren. Je kan niets anders dan betalen en hopen dat het goed komt. Heb je de auto gekocht, dan kan je hem altijd stallen, verkopen, uitlenen, verhuren of bedenk maar iets. Je bent volledig flexibel.
Conclusie: je pint je 4 jaar vast

Al met al waren voor mij de conclusies duidelijk: zelf kopen.
pi_182566543
quote:
14s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 10:38 schreef CoolGuy het volgende:

Kijk uit hoor, dat is hier op FOK! een vies begrip, eigen verantwoordelijkheid. :')
Volgens mij zo ongeveer de voortbestaansreden van WGR
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_182566548
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 10:37 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Daar ben ik het vol-le-dig mee eens. Maar het zijn die mensen die dan wel hard roepen dat private lease echt wel een heel strak plan is en daarna dat het de schuld van alles en iedereen is dat zij iets niet (meer) kunnen doen wat ze willen.
Klopt helemaal :Y
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_182566557
quote:
14s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 10:38 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Kijk uit hoor, dat is hier op FOK! een vies begrip, eigen verantwoordelijkheid. :')
Niet alleen hier op FOK! hoor, je ziet het overal terug.
Absoluut geen fan van de man, maar in een ding had Dr Phil wel altijd gelijk "own your choices".
pi_182566569
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 10:22 schreef baskick het volgende:

[..]

Ik kan me zo voorstellen dat ook mensen die 10k per jaar rijden graag enige luxe (als in 'nieuw') willen. En je betaalt natuurlijk ook voor het afkopen van grote risico's (geen onderhoudskosten) en gemak (alles is geregeld).
Welk onderhoud in de eerste 4 jaar? Oliewissel en ruitenwisservloeistof bijvullen.

Alles is geregeld? Een goede garage doet dat ook. Ik kan online een afspraak in plannen, breng de auto en er staat een leenauto of leenfiets klaar. Auto wordt gefixed en ik haal hem weer op. Voor die ene onderhoudsbeurt per jaar in de eerste 4 jaar.

Beiden zijn geen voordeel voor lease wat mij betreft.
pi_182566570
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 10:39 schreef GereDathan het volgende:
Een mankement valt al snel onder de garantie en voor de rest moet je denken aan een setje banden aan onderhoud.
40.000 km heb je nog niet eens nieuwe banden nodig.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  woensdag 17 oktober 2018 @ 10:42:34 #34
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_182566575
Er zijn ook gewoon mensen die weinig rijden maar wel bedrijfszeker willen zijn.
Die geen zin meer hebben in onderhandelingen over inruilprijzen en aankoopprijzen.

Die genoeg hebben van beloftes van de dealer over de waarde vastheid van hun auto en het gezeik over de kleur bij inruil.

Die gewoon uit de folder een auto willen bestellen en 4 jaar later weer willen inleveren.
Geen zin in verzekeringen uitzoeken en alles wat er bij een auto komt kijken.

Die mensen zijn dan mogelijk een paar euro duurder uit en zien dat als de prijs voor gemak.
Tot nooit .......
  Moderator woensdag 17 oktober 2018 @ 10:43:26 #35
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_182566587
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 10:41 schreef allegoedenickszijnop het volgende:

[..]

Niet alleen hier op FOK! hoor, je ziet het overal terug.
Absoluut geen fan van de man, maar in een ding had Dr Phil wel altijd gelijk "own your choices".
Yep. Dr Phil vind ik wel tof. Kies je voor een beslissing, dan kies je ook voor de consequenties van die beslissing. Maar, dat vinden veel mensen heel vervelend.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_182566595
quote:
1s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 10:05 schreef halfway het volgende:
Ik zit op 18.000 maar neem 20.000, daarboven kost 8,9cent per km
Maar goed, welk lease contract heb je op het oog, qua uitvoering en maandbedrag?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  Moderator woensdag 17 oktober 2018 @ 10:45:28 #37
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_182566611
quote:
14s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 10:40 schreef blomke het volgende:

[..]

Volgens mij zo ongeveer de voortbestaansreden van WGR
:D
Breitling - Instruments for Professionals
  Moderator woensdag 17 oktober 2018 @ 10:48:35 #38
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_182566657
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 10:39 schreef GereDathan het volgende:
Vorig jaar toevallig overwogen bij de aanschaf van een nieuwe auto. Het addertje is niet heel moeilijk te vinden, de leasemaatschappij verdient er altijd aan. Dus elk krasje, elk dingetje, elke KM ga jij extra betalen.
Sowieso hebben ze groot inkoopvoordeel en het is ook geen geheim dat occasions met +/- 50k aan kilometers en een leeftijd van 4 jaar het goed doen op de tweedehands markt.

Neem in je overweging dit eens mee:
De meeste contracten zijn voor 48 maanden met 10.000 km per jaar. Dat is all-in, exclusief brandstof. Meer kilometers kost simpelweg meer geld. De leasebedragen lopen hard op als je voor 20k, 30k of 40k kiest. En nog harder als je 10k kiest en achteraf betaald.
Conclusie: de prijs kan hard oplopen.

Een nieuwe auto heeft in de eerste 4 jaar (48 maanden) amper tot geen onderhoud nodig. Een mankement valt al snel onder de garantie en voor de rest moet je denken aan een setje banden aan onderhoud. Natuurlijk zit de jaarlijkse onderhoudsbeurt (olie verversen, ruitenwisservloeistof vullen) van ¤150 er wel bij in. Maar dan heb je het eigenlijk wel gehad.
Conclusie: Onderhoud stelt de eerste 4 jaar niks voor bij een auto.

Na de looptijd, heb jij helemaal niks. Gek genoeg heb je na 4 jaar ongeveer eenzelfde bedrag aan afschrijving als aan lease betaald. Reken maar eens uit, dat komt bijna altijd rond hetzelfde uit. Dat is niet gek, want de eerste 4 jaar gaat de afschrijving het hardst. Die betaal je, in de lease of als afschrijving. De leasemaatschappij heeft als voordeel dat ze goedkoop inkopen en goede verkoopkanalen hebben, hun afschrijving gaat minder hard dan die van jou. Toch betaal je de hoofdprijs.
Na 4 jaar kan een auto nog prima 4 jaar mee, en dan is de afschrijving vele malen minder. Natuurlijk wel wat meer onderhoud, setje remblokken en een accu, maar ook dat stelt nog weinig voor. Na 4 jaar heb je, bij aankoop, nog steeds een auto en een keuze of je nog even doorrijdt of iets anders wilt hebben. Bij lease heb je geen keuze (tenzij je de hoofdprijs voor overname wil betalen).
Conclusie: financieel maakt het niet uit, maar na 4 jaar heb je nog een auto bij prive aanschaf.

En als laatste, flexibiliteit. Er zijn inderdaad contracten waar je na 12 maanden of bijzondere situaties vanaf kunt. Maar in de basis zit je 4 jaar vast. In 4 jaar kan er veel gebeuren. Je kan niets anders dan betalen en hopen dat het goed komt. Heb je de auto gekocht, dan kan je hem altijd stallen, verkopen, uitlenen, verhuren of bedenk maar iets. Je bent volledig flexibel.
Conclusie: je pint je 4 jaar vast

Al met al waren voor mij de conclusies duidelijk: zelf kopen.
Ja, maar de meeste mensen die dit doen willen 'gewoon' een andere auto, hebben daar het geld niet voor, laat staan voor een NIEUWE auto, kunnen dat niet zo goed hebben en komen dan bij PL uit, en dat is dan geweldig he. Het geld er niet voor hebben om hem te kopen, maar tóch volgende week al die splinternieuwe auto voor de deur hebben staan.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_182566667
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 10:39 schreef GereDathan het volgende:
Vorig jaar toevallig overwogen bij de aanschaf van een nieuwe auto. Het addertje is niet heel moeilijk te vinden, de leasemaatschappij verdient er altijd aan. Dus elk krasje, elk dingetje, elke KM ga jij extra betalen.
Sowieso hebben ze groot inkoopvoordeel en het is ook geen geheim dat occasions met +/- 50k aan kilometers en een leeftijd van 4 jaar het goed doen op de tweedehands markt.

Neem in je overweging dit eens mee:
De meeste contracten zijn voor 48 maanden met 10.000 km per jaar. Dat is all-in, exclusief brandstof. Meer kilometers kost simpelweg meer geld. De leasebedragen lopen hard op als je voor 20k, 30k of 40k kiest. En nog harder als je 10k kiest en achteraf betaald.
Conclusie: de prijs kan hard oplopen.

Een nieuwe auto heeft in de eerste 4 jaar (48 maanden) amper tot geen onderhoud nodig. Een mankement valt al snel onder de garantie en voor de rest moet je denken aan een setje banden aan onderhoud. Natuurlijk zit de jaarlijkse onderhoudsbeurt (olie verversen, ruitenwisservloeistof vullen) van ¤150 er wel bij in. Maar dan heb je het eigenlijk wel gehad.
Conclusie: Onderhoud stelt de eerste 4 jaar niks voor bij een auto.

Na de looptijd, heb jij helemaal niks. Gek genoeg heb je na 4 jaar ongeveer eenzelfde bedrag aan afschrijving als aan lease betaald. Reken maar eens uit, dat komt bijna altijd rond hetzelfde uit. Dat is niet gek, want de eerste 4 jaar gaat de afschrijving het hardst. Die betaal je, in de lease of als afschrijving. De leasemaatschappij heeft als voordeel dat ze goedkoop inkopen en goede verkoopkanalen hebben, hun afschrijving gaat minder hard dan die van jou. Toch betaal je de hoofdprijs.
Na 4 jaar kan een auto nog prima 4 jaar mee, en dan is de afschrijving vele malen minder. Natuurlijk wel wat meer onderhoud, setje remblokken en een accu, maar ook dat stelt nog weinig voor. Na 4 jaar heb je, bij aankoop, nog steeds een auto en een keuze of je nog even doorrijdt of iets anders wilt hebben. Bij lease heb je geen keuze (tenzij je de hoofdprijs voor overname wil betalen).
Conclusie: financieel maakt het niet uit, maar na 4 jaar heb je nog een auto bij prive aanschaf.

En als laatste, flexibiliteit. Er zijn inderdaad contracten waar je na 12 maanden of bijzondere situaties vanaf kunt. Maar in de basis zit je 4 jaar vast. In 4 jaar kan er veel gebeuren. Je kan niets anders dan betalen en hopen dat het goed komt. Heb je de auto gekocht, dan kan je hem altijd stallen, verkopen, uitlenen, verhuren of bedenk maar iets. Je bent volledig flexibel.
Conclusie: je pint je 4 jaar vast

Al met al waren voor mij de conclusies duidelijk: zelf kopen.
Goed verhaal, denk dat je 1 ding vergeet. Zal misschien niet voor jou specifiek gelden, maar wel in veel gevallen waarbij mensen voor private lease kiezen.

Wat kost een gemiddelde auto ? 15-20K. Als je kiest voor Kopen, wat jij duidelijk hebt gemaakt, moet je dat wel ophoesten. Veel mensen hebben dit niet op de plank liggen, dus kosten voor een lening komen er dan nog bovenop.

Of, veel mensen hebben het geld wel, maar hebben het nodig om (voorbeeld) een kinderkamer in te richten, huis te verbouwen of weet ik veel. Vervolgens gaat dan ook nog de auto kapot…..

Kopen lijkt mij inderdaad het beste, (beetje het huurhuis versus een koophuis verhaal), maar denk dat je in jouw voorbeeld niet moet vergeten dat je bij koop dus wel een klap geld mee moet brengen wat je bij private lease dus niet hoeft te doen. (en wat denk ik het meest doorslaggevende argument zal zijn voor de meesten)
Honey ! Take me drunk, i am home !
  Moderator woensdag 17 oktober 2018 @ 10:50:04 #40
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_182566682
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 10:49 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]

Goed verhaal, denk dat je 1 ding vergeet. Zal misschien niet voor jou specifiek gelden, maar wel in veel gevallen waarbij mensen voor private lease kiezen.

Wat kost een gemiddelde auto ? 15-20K. Als je kiest voor Kopen, wat jij duidelijk hebt gemaakt, moet je dat wel ophoesten. Veel mensen hebben dit niet op de plank liggen, dus kosten voor een lening komen er dan nog bovenop.

Of, veel mensen hebben het geld wel, maar hebben het nodig om (voorbeeld) een kinderkamer in te richten, huis te verbouwen of weet ik veel. Vervolgens gaat dan ook nog de auto kapot…..

Kopen lijkt mij inderdaad het beste, (beetje het huurhuis versus een koophuis verhaal), maar denk dat je in jouw voorbeeld niet moet vergeten dat je bij koop dus wel een klap geld mee moet brengen wat je bij private lease dus niet hoeft te doen. (en wat denk ik het meest doorslaggevende argument zal zijn voor de meesten)
Ja, dan moeten die mensen misschien niet heel veel tegelijkertijd willen.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_182566702
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 10:50 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Ja, dan moeten die mensen misschien niet heel veel tegelijkertijd willen.
Hey, ik praat het niet goed he ? Enkel een verklaring :).
Honey ! Take me drunk, i am home !
  Moderator woensdag 17 oktober 2018 @ 10:55:17 #42
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_182566759
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 10:51 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]

Hey, ik praat het niet goed he ? Enkel een verklaring :).
Oh, nee nee! Nee ik val je ook niet aan ofzo! was zeker niet mijn bedoeling! :) Ik reageer gewoon op je verklaring. Want daar is die eigen verantwoordelijkheid dan weer. Als je teveel dingen tegelijk wil doen die dan geld kosten, en je redt het financieel niet meer, dan is het een goed idee om dan een pas op de plaats te maken en te zeggen 'wacht even, dit kan ik niet bekostigen' en dus iets laten vallen.

Niet als een kip zonder kop toch doordrukken.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_182566791
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 10:42 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Welk onderhoud in de eerste 4 jaar? Oliewissel en ruitenwisservloeistof bijvullen.

Alles is geregeld? Een goede garage doet dat ook. Ik kan online een afspraak in plannen, breng de auto en er staat een leenauto of leenfiets klaar. Auto wordt gefixed en ik haal hem weer op. Voor die ene onderhoudsbeurt per jaar in de eerste 4 jaar.

Beiden zijn geen voordeel voor lease wat mij betreft.
Zit nu aan mijn 5e gloednieuwe leaseauto van de zaak. Alle 5 hadden zware problemen in de 4 jaar dat ik ze had. 1x zelfs een vastgelopen motor
pi_182566811
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 10:18 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Oh het is volkomen logisch, maar als je maar 10k per jaar (of nog minder) rijdt, dan vraag ik me af waarom je per sé een nieuwe auto voor de deur wil hebben staan, terwijl je daar nauwelijks in rijdt.
Als tweede auto bijvoorbeeld voor vrouw met kleine kinderen.
Whatever...
  Moderator woensdag 17 oktober 2018 @ 11:04:26 #45
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_182566874
quote:
1s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 10:59 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Als tweede auto bijvoorbeeld voor vrouw met kleine kinderen.
Ik snap dat er een voorbeeld voor te bedenken is, maar waarom dan niet een 2e hands autootje van een 5000 euro ofzo.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_182566934
quote:
1s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 10:58 schreef devlinmr het volgende:

[..]

Zit nu aan mijn 5e gloednieuwe leaseauto van de zaak. Alle 5 hadden zware problemen in de 4 jaar dat ik ze had. 1x zelfs een vastgelopen motor
Tijd om een rij cursus te doen?

Maar wat serieuzer, je rijdt minder dan 10k kilometers neem ik aan? En de reparaties, heeft de LM die betaald of was dat gewoon garantie?
pi_182566938
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 11:04 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Ik snap dat er een voorbeeld voor te bedenken is, maar waarom dan niet een 2e hands autootje van een 5000 euro ofzo.
Als men het kan en wil betalen (en de consequenties overziet) - waarom geen private lease? Nieuw, geen omkijken naar, bij het uitzoeken ook gelijk de MRB en verzekering geregeld - gemak :)
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_182566972
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 11:04 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Ik snap dat er een voorbeeld voor te bedenken is, maar waarom dan niet een 2e hands autootje van een 5000 euro ofzo.
Dat is inderdaad ook een optie. Misschien wel de verstandigste. Tenzij je absoluut nieuw wilt rijden.
Whatever...
  Moderator woensdag 17 oktober 2018 @ 11:10:54 #49
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_182566974
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 11:08 schreef baskick het volgende:

[..]

Als men het kan en wil betalen (en de consequenties overziet) - waarom geen private lease?
Oh nee, dán is er niets aan de hand natuurlijk, als je aan die 3 voorwaarden voldoet.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_182567000
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 10:49 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]

Goed verhaal, denk dat je 1 ding vergeet. Zal misschien niet voor jou specifiek gelden, maar wel in veel gevallen waarbij mensen voor private lease kiezen.

Wat kost een gemiddelde auto ? 15-20K. Als je kiest voor Kopen, wat jij duidelijk hebt gemaakt, moet je dat wel ophoesten. Veel mensen hebben dit niet op de plank liggen, dus kosten voor een lening komen er dan nog bovenop.

Of, veel mensen hebben het geld wel, maar hebben het nodig om (voorbeeld) een kinderkamer in te richten, huis te verbouwen of weet ik veel. Vervolgens gaat dan ook nog de auto kapot…..

Kopen lijkt mij inderdaad het beste, (beetje het huurhuis versus een koophuis verhaal), maar denk dat je in jouw voorbeeld niet moet vergeten dat je bij koop dus wel een klap geld mee moet brengen wat je bij private lease dus niet hoeft te doen. (en wat denk ik het meest doorslaggevende argument zal zijn voor de meesten)
Klopt, dat heb ik niet meegenomen. Het is inderdaad een klap geld.

Gek genoeg maakt het voor veel mensen uit dat ze liever 4 jaar lang 500 per maand betalen (=48*50=24.000) dan dat ze 4 jaar lang 500 sparen en dan gewoon uit eigen middelen kunnen kopen.

Iedereen wil alles maar nu, want de buurman heeft ook zo'n grote TV en nieuwe auto, dus dan moet het maar zo.

Overigens heb ik niet zo heel veel moeite met lenen, als je dat verstandig doet dan is dat prima te overzien. Bij een auto zou je bijvoorbeeld de helft kunnen lenen, daarmee heb je de zekerheid dat je auto altijd meer waarde heeft dan de lening (mits je natuurlijk netjes aflost). Als je gedwongen de auto moet verkopen dan kan je altijd je lening afbetalen.

Maar wat CoolGuy ook zegt. Mensen moeten niet alles willen. Sommige dingen kan je wel, sommige dingen kan je niet.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')