abonnement Unibet Coolblue
pi_182565645
Hoe kan dat nou?
Het meest opvallende is dat de bedragen zoals afschrijving ed nog kloppen ook.
Waar zit het addertje?
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_182565699
In de eerste en laatste betaling.......
Same Shit, Different Day
pi_182565830
Op zich niet zo heel vreemd. O.h.a. zal een lease-maatschappij betere inkoopvoorwaarden (dus kortingen) kunnen afspreken met dealers, verzekeringsmaatschappijen, etc dan jij.
Het zal ook wel afhankelijk zijn van hoe je de berekening doet, maar nieuw kopen vs nieuw private-leasen kan best goedkoper uitpakken.

Vaak zit het addertje in meer gereden km's dan volgens lease-contract, sommige (maar ook weer lang niet allemaal) maatschappijen rekenen de hoofdprijs als je meer rijd dan contractueel afgesproken. Komt ook wel voor dat je erg weinig keus hebt in de uitrusting van de auto, maar goed, er zijn behoorlijk wat verschillende aanbieders en veel verschillende mogelijkheden. Volgens mij was Skoda een jaar of 2 geleden al goedkoper met private lease vs daadwerkelijke aanschaf. En naarmate het populairder word, zal het nog wel iets aantrekkelijker worden.
  woensdag 17 oktober 2018 @ 09:59:30 #4
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_182565900
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 09:47 schreef Kawa600 het volgende:
In de eerste en laatste betaling.......
dat heb je niet met private lease

quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 09:55 schreef allegoedenickszijnop het volgende:
Het zal ook wel afhankelijk zijn van hoe je de berekening doet, maar nieuw kopen vs nieuw private-leasen kan best goedkoper uitpakken
In het A-segment kan dat best zo zijn, maar het is inderdaad geen feit.
pi_182565926
quote:
19s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 09:59 schreef Gunner het volgende:

[..]

dat heb je niet met private lease
Ho pas op, onacceptabele schades kost ¤150 per stuk.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  woensdag 17 oktober 2018 @ 10:01:01 #6
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_182565939
quote:
1s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 10:00 schreef halfway het volgende:

[..]

Ho pas op, onacceptabele schades kost ¤150 per stuk.
Dat is een Eigen Risico dat is heel wat anders. Dat heeft niets met maandbedragen te maken.
pi_182565952
quote:
19s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 09:59 schreef Gunner het volgende:

[..]

dat heb je niet met private lease

[..]

In het A-segment kan dat best zo zijn, maar het is inderdaad geen feit.
Bij private lease heb je geen eerste en laatste betaling? Alleen tussenliggende :')?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_182565970
Ik vond die 10.000 km per jaar altijd een mooi intuimertje, volgens mij hebben veel mensen geen idee hoe weinig dat is.
Weggegaan en opgerot
pi_182565982
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 09:55 schreef allegoedenickszijnop het volgende:
Op zich niet zo heel vreemd. O.h.a. zal een lease-maatschappij betere inkoopvoorwaarden (dus kortingen) kunnen afspreken met dealers, verzekeringsmaatschappijen, etc dan jij.
Het zal ook wel afhankelijk zijn van hoe je de berekening doet, maar nieuw kopen vs nieuw private-leasen kan best goedkoper uitpakken.

Vaak zit het addertje in meer gereden km's dan volgens lease-contract, sommige (maar ook weer lang niet allemaal) maatschappijen rekenen de hoofdprijs als je meer rijd dan contractueel afgesproken. Komt ook wel voor dat je erg weinig keus hebt in de uitrusting van de auto, maar goed, er zijn behoorlijk wat verschillende aanbieders en veel verschillende mogelijkheden. Volgens mij was Skoda een jaar of 2 geleden al goedkoper met private lease vs daadwerkelijke aanschaf. En naarmate het populairder word, zal het nog wel iets aantrekkelijker worden.
Het kan goedkoper, door korting op aanschaf voor de maatschappij , verzekering en onderhoud.

Inderdaad zitten er kosten in te veel rijden, ook zit je vrij lang vast aan het contract, als je ontslagen wordt kun je er niet zomaar vanaf. Dat zijn ook serieuze risico’s die geld waard zijn.
Whatever...
pi_182565995
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 10:02 schreef robijntjestralendwit het volgende:
Ik vond die 10.000 km per jaar altijd een mooi intuimertje, volgens mij hebben veel mensen geen idee hoe weinig dat is.
Ik zit op 18.000 maar neem 20.000, daarboven kost 8,9cent per km
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  Moderator woensdag 17 oktober 2018 @ 10:07:18 #11
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_182566022
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 10:02 schreef robijntjestralendwit het volgende:
Ik vond die 10.000 km per jaar altijd een mooi intuimertje, volgens mij hebben veel mensen geen idee hoe weinig dat is.
10k km's per jaar is helemaal niets. Dan heb je een nieuwe auto voor de deur staan waar je wel flink voor aan het betalen bent, maar waar je dus niet mee mag rijden wat je wil.

Sure, je kunt meer km's per jaar op je contract nemen, maar dan zijn die lokprijsjes ook niet meer van toepassing.
Breitling - Instruments for Professionals
  woensdag 17 oktober 2018 @ 10:07:24 #12
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_182566024
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 10:01 schreef baskick het volgende:

[..]

Bij private lease heb je geen eerste en laatste betaling? Alleen tussenliggende :')?
Ik weet er alles van, heb zelf zo'n ding voor het vrouwtje geroggeld. Alleen de suggestie wordt gewekt dat die eerste en laatste betalingen hoger kunnen zijn maar voor zover ik weet is dat alleen bij andere vormen.

Maar missschien zijn er maatschappijen die een borg als eerste extra termijn willen ofzo.

10K kan best als je het als boodschappenwagen gebruikt maar als primair voertuig is het inderdaad wel weinig.
pi_182566085
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 10:07 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

10k km's per jaar is helemaal niets. Dan heb je een nieuwe auto voor de deur staan waar je wel flink voor aan het betalen bent, maar waar je dus niet mee mag rijden wat je wil.

Sure, je kunt meer km's per jaar op je contract nemen, maar dan zijn die lokprijsjes ook niet meer van toepassing.
Als je afspreekt dat er 10k per jaar mee gereden mag worden (en meer tegen meerprijs) is dat toch logisch? Als je als consument geen goede schatting kunt maken van je jaarkilometrage, hoe is dat dan een probleem?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_182566091
TS heb je een voorbeeld?
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
  Moderator woensdag 17 oktober 2018 @ 10:18:49 #15
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_182566227
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 10:10 schreef baskick het volgende:

[..]

Als je afspreekt dat er 10k per jaar mee gereden mag worden (en meer tegen meerprijs) is dat toch logisch? Als je als consument geen goede schatting kunt maken van je jaarkilometrage, hoe is dat dan een probleem?
Oh het is volkomen logisch, maar als je maar 10k per jaar (of nog minder) rijdt, dan vraag ik me af waarom je per sé een nieuwe auto voor de deur wil hebben staan, terwijl je daar nauwelijks in rijdt.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_182566232
Ik zit even een inschatting te maken wat 10000 km in de praktijk is.

Stel : één vakantie naar Duitsland - 1500 km. Houd je 8500 km over.

8500/12≈700km per maand.
700km per maand is nog niet eens een familiebezoek per twee weken naar verder weggelegen plekken
-O- (mijn familie woont op 80-200 km afstand).
Of 700/20 werkdagen ≈ 35 km per werkdag om bij je werk en terug te komen. Kan je bijna fietsen....

Nee, 10000 is niet veel voor een leaseauto.
Somebody that I used to know
pi_182566287
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 10:10 schreef baskick het volgende:

[..]

Als je afspreekt dat er 10k per jaar mee gereden mag worden (en meer tegen meerprijs) is dat toch logisch? Als je als consument geen goede schatting kunt maken van je jaarkilometrage, hoe is dat dan een probleem?
Nee dat klopt, maar dat zijn de lokprijsjes.

Overigens denk ik als je het bedrag per KM uitrekent je ook wel redelijk gortig betaald al.

Natuurlijk is een auto met 30.000 km op de teller "zo goed als nieuw" te verkopen bij die Ex-lease handelaren.
Weggegaan en opgerot
pi_182566290
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 10:18 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Oh het is volkomen logisch, maar als je maar 10k per jaar (of nog minder) rijdt, dan vraag ik me af waarom je per sé een nieuwe auto voor de deur wil hebben staan, terwijl je daar nauwelijks in rijdt.
Ik kan me zo voorstellen dat ook mensen die 10k per jaar rijden graag enige luxe (als in 'nieuw') willen. En je betaalt natuurlijk ook voor het afkopen van grote risico's (geen onderhoudskosten) en gemak (alles is geregeld).

quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 10:22 schreef robijntjestralendwit het volgende:

[..]

Nee dat klopt, maar dat zijn de lokprijsjes.

Overigens denk ik als je het bedrag per KM uitrekent je ook wel redelijk gortig betaald al.

Natuurlijk is een auto met 30.000 km op de teller "zo goed als nieuw" te verkopen bij die Ex-lease handelaren.
Natuurlijk is het de "vanaf-prijs", maar dat staat er toch duidelijk bij? Ik herinner me in elk geval een radiocommercial waarin het wordt genoemd ("op basis van 10 duizend kilometer per jaar").
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_182566354
quote:
1s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 10:04 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Het kan goedkoper, door korting op aanschaf voor de maatschappij , verzekering en onderhoud.

Inderdaad zitten er kosten in te veel rijden, ook zit je vrij lang vast aan het contract, als je ontslagen wordt kun je er niet zomaar vanaf. Dat zijn ook serieuze risico’s die geld waard zijn.
Zijn ook al weer vormen waarbij je bijv. in geval van baan verlies je auto kunt inleveren zonder boete (ANWB even uit m'n hoofd). Het belangrijkste is gewoon domweg dat je goed inleest in contractvormen en voorwaarden EN dat je een overeenkomst aangaat die daadwerkelijk je wensen/eisen dekt. Als je weet dat je op jaarbasis 15-20k km rijd, dan moet je geen lease-contract voor 10k km/jaar gaan afsluiten want dat betaal je gewoon terug. En terecht ook, alleen zijn er weer voldoende aanbieders die schofterige prijzen rekenen voor meer-km's.
pi_182566388
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 10:19 schreef Postbus100 het volgende:
Nee, 10000 km per jaar is niet veel voor een leaseauto.
Fixed that for ya ;)
  Moderator woensdag 17 oktober 2018 @ 10:30:04 #21
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_182566402
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 10:22 schreef baskick het volgende:

[..]

Ik kan me zo voorstellen dat ook mensen die 10k per jaar rijden graag enige luxe (als in 'nieuw') willen. En je betaalt natuurlijk ook voor het afkopen van grote risico's (geen onderhoudskosten) en gemak (alles is geregeld).
Ja, en als dat jonge mensen zijn, die vooral graag tov hun vrienden willen kunnen roepen dat ze een nieuwe auto hebben komen voor een onaangename verrassing te staan als dan een jaar later ineens besluiten dat ze een huis willen kopen.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_182566414
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 10:29 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Fixed that for ya ;)
Oja.
Somebody that I used to know
  Moderator woensdag 17 oktober 2018 @ 10:31:43 #23
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_182566426
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 10:26 schreef allegoedenickszijnop het volgende:

[..]

Zijn ook al weer vormen waarbij je bijv. in geval van baan verlies je auto kunt inleveren zonder boete (ANWB even uit m'n hoofd). Het belangrijkste is gewoon domweg dat je goed inleest in contractvormen en voorwaarden EN dat je een overeenkomst aangaat die daadwerkelijk je wensen/eisen dekt. Als je weet dat je op jaarbasis 15-20k km rijd, dan moet je geen lease-contract voor 10k km/jaar gaan afsluiten want dat betaal je gewoon terug. En terecht ook, alleen zijn er weer voldoende aanbieders die schofterige prijzen rekenen voor meer-km's.
Ja, zo'n deal is vooral goed voor de leverende partij. Je krijgt geen nieuwe auto voor de deur voor een appel en een ei, daar zitten haken en ogen aan. Maar als je je blind staart op 'nieuw', dan ben je daar niet zo mee bezig over het algemeen.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_182566488
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 10:31 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Ja, zo'n deal is vooral goed voor de leverende partij. Je krijgt geen nieuwe auto voor de deur voor een appel en een ei, daar zitten haken en ogen aan. Maar als je je blind staart op 'nieuw', dan ben je daar niet zo mee bezig over het algemeen.
Maar dat is dus precies waar het vaak "fout" gaat, men staart zich blind op die nieuwe toet en vervolgens geen flauw idee wat er getekend word en gaan dan vervolgens klagen als de lease-maatschappij komt afrekenen. Maar goed, dat is een veelvuldig voortkomend probleem.

Begrijp me niet verkeerd, zijn ook genoeg van die clubs die juist ervan uitgaan dat er niet of nauwelijks gelezen word waar men voor tekent en daar hun verdienmodel van maken, wat verre van netjes ondernemen is, in mijn mening. Maar er zit ook wel een flink stuk eigen verantwoordelijkheid aan.
pi_182566492
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 10:30 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Ja, en als dat jonge mensen zijn, die vooral graag tov hun vrienden willen kunnen roepen dat ze een nieuwe auto hebben komen voor een onaangename verrassing te staan als dan een jaar later ineens besluiten dat ze een huis willen kopen.
Mensen die niet kunnen lezen voorwaarden niet lezen of niet snappen dat een krediet consequenties heeft moeten misschien maar geen huis kopen. En eigenlijk ook geen leaseovereenkomst aangaan.

Let op: geld lenen kost geld - zoiets was het toch?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  Moderator woensdag 17 oktober 2018 @ 10:37:41 #26
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_182566508
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 10:36 schreef baskick het volgende:

[..]

Mensen die niet kunnen lezen voorwaarden niet lezen of niet snappen dat een krediet consequenties heeft moeten misschien maar geen huis kopen. En eigenlijk ook geen leaseovereenkomst aangaan.

Let op: geld lenen kost geld - zoiets was het toch?
Daar ben ik het vol-le-dig mee eens. Maar het zijn die mensen die dan wel hard roepen dat private lease echt wel een heel strak plan is en daarna dat het de schuld van alles en iedereen is dat zij iets niet (meer) kunnen doen wat ze willen.
Breitling - Instruments for Professionals
  Moderator woensdag 17 oktober 2018 @ 10:38:57 #27
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_182566525
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 10:35 schreef allegoedenickszijnop het volgende:

[..]

Maar dat is dus precies waar het vaak "fout" gaat, men staart zich blind op die nieuwe toet en vervolgens geen flauw idee wat er getekend word en gaan dan vervolgens klagen als de lease-maatschappij komt afrekenen. Maar goed, dat is een veelvuldig voortkomend probleem.

Begrijp me niet verkeerd, zijn ook genoeg van die clubs die juist ervan uitgaan dat er niet of nauwelijks gelezen word waar men voor tekent en daar hun verdienmodel van maken, wat verre van netjes ondernemen is, in mijn mening. Maar er zit ook wel een flink stuk eigen verantwoordelijkheid aan.
Kijk uit hoor, dat is hier op FOK! een vies begrip, eigen verantwoordelijkheid. :')
Breitling - Instruments for Professionals
pi_182566538
Vorig jaar toevallig overwogen bij de aanschaf van een nieuwe auto. Het addertje is niet heel moeilijk te vinden, de leasemaatschappij verdient er altijd aan. Dus elk krasje, elk dingetje, elke KM ga jij extra betalen.
Sowieso hebben ze groot inkoopvoordeel en het is ook geen geheim dat occasions met +/- 50k aan kilometers en een leeftijd van 4 jaar het goed doen op de tweedehands markt.

Neem in je overweging dit eens mee:
De meeste contracten zijn voor 48 maanden met 10.000 km per jaar. Dat is all-in, exclusief brandstof. Meer kilometers kost simpelweg meer geld. De leasebedragen lopen hard op als je voor 20k, 30k of 40k kiest. En nog harder als je 10k kiest en achteraf betaald.
Conclusie: de prijs kan hard oplopen.

Een nieuwe auto heeft in de eerste 4 jaar (48 maanden) amper tot geen onderhoud nodig. Een mankement valt al snel onder de garantie en voor de rest moet je denken aan een setje banden aan onderhoud. Natuurlijk zit de jaarlijkse onderhoudsbeurt (olie verversen, ruitenwisservloeistof vullen) van ¤150 er wel bij in. Maar dan heb je het eigenlijk wel gehad.
Conclusie: Onderhoud stelt de eerste 4 jaar niks voor bij een auto.

Na de looptijd, heb jij helemaal niks. Gek genoeg heb je na 4 jaar ongeveer eenzelfde bedrag aan afschrijving als aan lease betaald. Reken maar eens uit, dat komt bijna altijd rond hetzelfde uit. Dat is niet gek, want de eerste 4 jaar gaat de afschrijving het hardst. Die betaal je, in de lease of als afschrijving. De leasemaatschappij heeft als voordeel dat ze goedkoop inkopen en goede verkoopkanalen hebben, hun afschrijving gaat minder hard dan die van jou. Toch betaal je de hoofdprijs.
Na 4 jaar kan een auto nog prima 4 jaar mee, en dan is de afschrijving vele malen minder. Natuurlijk wel wat meer onderhoud, setje remblokken en een accu, maar ook dat stelt nog weinig voor. Na 4 jaar heb je, bij aankoop, nog steeds een auto en een keuze of je nog even doorrijdt of iets anders wilt hebben. Bij lease heb je geen keuze (tenzij je de hoofdprijs voor overname wil betalen).
Conclusie: financieel maakt het niet uit, maar na 4 jaar heb je nog een auto bij prive aanschaf.

En als laatste, flexibiliteit. Er zijn inderdaad contracten waar je na 12 maanden of bijzondere situaties vanaf kunt. Maar in de basis zit je 4 jaar vast. In 4 jaar kan er veel gebeuren. Je kan niets anders dan betalen en hopen dat het goed komt. Heb je de auto gekocht, dan kan je hem altijd stallen, verkopen, uitlenen, verhuren of bedenk maar iets. Je bent volledig flexibel.
Conclusie: je pint je 4 jaar vast

Al met al waren voor mij de conclusies duidelijk: zelf kopen.
pi_182566543
quote:
14s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 10:38 schreef CoolGuy het volgende:

Kijk uit hoor, dat is hier op FOK! een vies begrip, eigen verantwoordelijkheid. :')
Volgens mij zo ongeveer de voortbestaansreden van WGR
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_182566548
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 10:37 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Daar ben ik het vol-le-dig mee eens. Maar het zijn die mensen die dan wel hard roepen dat private lease echt wel een heel strak plan is en daarna dat het de schuld van alles en iedereen is dat zij iets niet (meer) kunnen doen wat ze willen.
Klopt helemaal :Y
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_182566557
quote:
14s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 10:38 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Kijk uit hoor, dat is hier op FOK! een vies begrip, eigen verantwoordelijkheid. :')
Niet alleen hier op FOK! hoor, je ziet het overal terug.
Absoluut geen fan van de man, maar in een ding had Dr Phil wel altijd gelijk "own your choices".
pi_182566569
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 10:22 schreef baskick het volgende:

[..]

Ik kan me zo voorstellen dat ook mensen die 10k per jaar rijden graag enige luxe (als in 'nieuw') willen. En je betaalt natuurlijk ook voor het afkopen van grote risico's (geen onderhoudskosten) en gemak (alles is geregeld).
Welk onderhoud in de eerste 4 jaar? Oliewissel en ruitenwisservloeistof bijvullen.

Alles is geregeld? Een goede garage doet dat ook. Ik kan online een afspraak in plannen, breng de auto en er staat een leenauto of leenfiets klaar. Auto wordt gefixed en ik haal hem weer op. Voor die ene onderhoudsbeurt per jaar in de eerste 4 jaar.

Beiden zijn geen voordeel voor lease wat mij betreft.
pi_182566570
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 10:39 schreef GereDathan het volgende:
Een mankement valt al snel onder de garantie en voor de rest moet je denken aan een setje banden aan onderhoud.
40.000 km heb je nog niet eens nieuwe banden nodig.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  woensdag 17 oktober 2018 @ 10:42:34 #34
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_182566575
Er zijn ook gewoon mensen die weinig rijden maar wel bedrijfszeker willen zijn.
Die geen zin meer hebben in onderhandelingen over inruilprijzen en aankoopprijzen.

Die genoeg hebben van beloftes van de dealer over de waarde vastheid van hun auto en het gezeik over de kleur bij inruil.

Die gewoon uit de folder een auto willen bestellen en 4 jaar later weer willen inleveren.
Geen zin in verzekeringen uitzoeken en alles wat er bij een auto komt kijken.

Die mensen zijn dan mogelijk een paar euro duurder uit en zien dat als de prijs voor gemak.
Tot nooit .......
  Moderator woensdag 17 oktober 2018 @ 10:43:26 #35
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_182566587
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 10:41 schreef allegoedenickszijnop het volgende:

[..]

Niet alleen hier op FOK! hoor, je ziet het overal terug.
Absoluut geen fan van de man, maar in een ding had Dr Phil wel altijd gelijk "own your choices".
Yep. Dr Phil vind ik wel tof. Kies je voor een beslissing, dan kies je ook voor de consequenties van die beslissing. Maar, dat vinden veel mensen heel vervelend.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_182566595
quote:
1s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 10:05 schreef halfway het volgende:
Ik zit op 18.000 maar neem 20.000, daarboven kost 8,9cent per km
Maar goed, welk lease contract heb je op het oog, qua uitvoering en maandbedrag?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  Moderator woensdag 17 oktober 2018 @ 10:45:28 #37
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_182566611
quote:
14s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 10:40 schreef blomke het volgende:

[..]

Volgens mij zo ongeveer de voortbestaansreden van WGR
:D
Breitling - Instruments for Professionals
  Moderator woensdag 17 oktober 2018 @ 10:48:35 #38
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_182566657
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 10:39 schreef GereDathan het volgende:
Vorig jaar toevallig overwogen bij de aanschaf van een nieuwe auto. Het addertje is niet heel moeilijk te vinden, de leasemaatschappij verdient er altijd aan. Dus elk krasje, elk dingetje, elke KM ga jij extra betalen.
Sowieso hebben ze groot inkoopvoordeel en het is ook geen geheim dat occasions met +/- 50k aan kilometers en een leeftijd van 4 jaar het goed doen op de tweedehands markt.

Neem in je overweging dit eens mee:
De meeste contracten zijn voor 48 maanden met 10.000 km per jaar. Dat is all-in, exclusief brandstof. Meer kilometers kost simpelweg meer geld. De leasebedragen lopen hard op als je voor 20k, 30k of 40k kiest. En nog harder als je 10k kiest en achteraf betaald.
Conclusie: de prijs kan hard oplopen.

Een nieuwe auto heeft in de eerste 4 jaar (48 maanden) amper tot geen onderhoud nodig. Een mankement valt al snel onder de garantie en voor de rest moet je denken aan een setje banden aan onderhoud. Natuurlijk zit de jaarlijkse onderhoudsbeurt (olie verversen, ruitenwisservloeistof vullen) van ¤150 er wel bij in. Maar dan heb je het eigenlijk wel gehad.
Conclusie: Onderhoud stelt de eerste 4 jaar niks voor bij een auto.

Na de looptijd, heb jij helemaal niks. Gek genoeg heb je na 4 jaar ongeveer eenzelfde bedrag aan afschrijving als aan lease betaald. Reken maar eens uit, dat komt bijna altijd rond hetzelfde uit. Dat is niet gek, want de eerste 4 jaar gaat de afschrijving het hardst. Die betaal je, in de lease of als afschrijving. De leasemaatschappij heeft als voordeel dat ze goedkoop inkopen en goede verkoopkanalen hebben, hun afschrijving gaat minder hard dan die van jou. Toch betaal je de hoofdprijs.
Na 4 jaar kan een auto nog prima 4 jaar mee, en dan is de afschrijving vele malen minder. Natuurlijk wel wat meer onderhoud, setje remblokken en een accu, maar ook dat stelt nog weinig voor. Na 4 jaar heb je, bij aankoop, nog steeds een auto en een keuze of je nog even doorrijdt of iets anders wilt hebben. Bij lease heb je geen keuze (tenzij je de hoofdprijs voor overname wil betalen).
Conclusie: financieel maakt het niet uit, maar na 4 jaar heb je nog een auto bij prive aanschaf.

En als laatste, flexibiliteit. Er zijn inderdaad contracten waar je na 12 maanden of bijzondere situaties vanaf kunt. Maar in de basis zit je 4 jaar vast. In 4 jaar kan er veel gebeuren. Je kan niets anders dan betalen en hopen dat het goed komt. Heb je de auto gekocht, dan kan je hem altijd stallen, verkopen, uitlenen, verhuren of bedenk maar iets. Je bent volledig flexibel.
Conclusie: je pint je 4 jaar vast

Al met al waren voor mij de conclusies duidelijk: zelf kopen.
Ja, maar de meeste mensen die dit doen willen 'gewoon' een andere auto, hebben daar het geld niet voor, laat staan voor een NIEUWE auto, kunnen dat niet zo goed hebben en komen dan bij PL uit, en dat is dan geweldig he. Het geld er niet voor hebben om hem te kopen, maar tóch volgende week al die splinternieuwe auto voor de deur hebben staan.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_182566667
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 10:39 schreef GereDathan het volgende:
Vorig jaar toevallig overwogen bij de aanschaf van een nieuwe auto. Het addertje is niet heel moeilijk te vinden, de leasemaatschappij verdient er altijd aan. Dus elk krasje, elk dingetje, elke KM ga jij extra betalen.
Sowieso hebben ze groot inkoopvoordeel en het is ook geen geheim dat occasions met +/- 50k aan kilometers en een leeftijd van 4 jaar het goed doen op de tweedehands markt.

Neem in je overweging dit eens mee:
De meeste contracten zijn voor 48 maanden met 10.000 km per jaar. Dat is all-in, exclusief brandstof. Meer kilometers kost simpelweg meer geld. De leasebedragen lopen hard op als je voor 20k, 30k of 40k kiest. En nog harder als je 10k kiest en achteraf betaald.
Conclusie: de prijs kan hard oplopen.

Een nieuwe auto heeft in de eerste 4 jaar (48 maanden) amper tot geen onderhoud nodig. Een mankement valt al snel onder de garantie en voor de rest moet je denken aan een setje banden aan onderhoud. Natuurlijk zit de jaarlijkse onderhoudsbeurt (olie verversen, ruitenwisservloeistof vullen) van ¤150 er wel bij in. Maar dan heb je het eigenlijk wel gehad.
Conclusie: Onderhoud stelt de eerste 4 jaar niks voor bij een auto.

Na de looptijd, heb jij helemaal niks. Gek genoeg heb je na 4 jaar ongeveer eenzelfde bedrag aan afschrijving als aan lease betaald. Reken maar eens uit, dat komt bijna altijd rond hetzelfde uit. Dat is niet gek, want de eerste 4 jaar gaat de afschrijving het hardst. Die betaal je, in de lease of als afschrijving. De leasemaatschappij heeft als voordeel dat ze goedkoop inkopen en goede verkoopkanalen hebben, hun afschrijving gaat minder hard dan die van jou. Toch betaal je de hoofdprijs.
Na 4 jaar kan een auto nog prima 4 jaar mee, en dan is de afschrijving vele malen minder. Natuurlijk wel wat meer onderhoud, setje remblokken en een accu, maar ook dat stelt nog weinig voor. Na 4 jaar heb je, bij aankoop, nog steeds een auto en een keuze of je nog even doorrijdt of iets anders wilt hebben. Bij lease heb je geen keuze (tenzij je de hoofdprijs voor overname wil betalen).
Conclusie: financieel maakt het niet uit, maar na 4 jaar heb je nog een auto bij prive aanschaf.

En als laatste, flexibiliteit. Er zijn inderdaad contracten waar je na 12 maanden of bijzondere situaties vanaf kunt. Maar in de basis zit je 4 jaar vast. In 4 jaar kan er veel gebeuren. Je kan niets anders dan betalen en hopen dat het goed komt. Heb je de auto gekocht, dan kan je hem altijd stallen, verkopen, uitlenen, verhuren of bedenk maar iets. Je bent volledig flexibel.
Conclusie: je pint je 4 jaar vast

Al met al waren voor mij de conclusies duidelijk: zelf kopen.
Goed verhaal, denk dat je 1 ding vergeet. Zal misschien niet voor jou specifiek gelden, maar wel in veel gevallen waarbij mensen voor private lease kiezen.

Wat kost een gemiddelde auto ? 15-20K. Als je kiest voor Kopen, wat jij duidelijk hebt gemaakt, moet je dat wel ophoesten. Veel mensen hebben dit niet op de plank liggen, dus kosten voor een lening komen er dan nog bovenop.

Of, veel mensen hebben het geld wel, maar hebben het nodig om (voorbeeld) een kinderkamer in te richten, huis te verbouwen of weet ik veel. Vervolgens gaat dan ook nog de auto kapot…..

Kopen lijkt mij inderdaad het beste, (beetje het huurhuis versus een koophuis verhaal), maar denk dat je in jouw voorbeeld niet moet vergeten dat je bij koop dus wel een klap geld mee moet brengen wat je bij private lease dus niet hoeft te doen. (en wat denk ik het meest doorslaggevende argument zal zijn voor de meesten)
Honey ! Take me drunk, i am home !
  Moderator woensdag 17 oktober 2018 @ 10:50:04 #40
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_182566682
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 10:49 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]

Goed verhaal, denk dat je 1 ding vergeet. Zal misschien niet voor jou specifiek gelden, maar wel in veel gevallen waarbij mensen voor private lease kiezen.

Wat kost een gemiddelde auto ? 15-20K. Als je kiest voor Kopen, wat jij duidelijk hebt gemaakt, moet je dat wel ophoesten. Veel mensen hebben dit niet op de plank liggen, dus kosten voor een lening komen er dan nog bovenop.

Of, veel mensen hebben het geld wel, maar hebben het nodig om (voorbeeld) een kinderkamer in te richten, huis te verbouwen of weet ik veel. Vervolgens gaat dan ook nog de auto kapot…..

Kopen lijkt mij inderdaad het beste, (beetje het huurhuis versus een koophuis verhaal), maar denk dat je in jouw voorbeeld niet moet vergeten dat je bij koop dus wel een klap geld mee moet brengen wat je bij private lease dus niet hoeft te doen. (en wat denk ik het meest doorslaggevende argument zal zijn voor de meesten)
Ja, dan moeten die mensen misschien niet heel veel tegelijkertijd willen.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_182566702
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 10:50 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Ja, dan moeten die mensen misschien niet heel veel tegelijkertijd willen.
Hey, ik praat het niet goed he ? Enkel een verklaring :).
Honey ! Take me drunk, i am home !
  Moderator woensdag 17 oktober 2018 @ 10:55:17 #42
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_182566759
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 10:51 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]

Hey, ik praat het niet goed he ? Enkel een verklaring :).
Oh, nee nee! Nee ik val je ook niet aan ofzo! was zeker niet mijn bedoeling! :) Ik reageer gewoon op je verklaring. Want daar is die eigen verantwoordelijkheid dan weer. Als je teveel dingen tegelijk wil doen die dan geld kosten, en je redt het financieel niet meer, dan is het een goed idee om dan een pas op de plaats te maken en te zeggen 'wacht even, dit kan ik niet bekostigen' en dus iets laten vallen.

Niet als een kip zonder kop toch doordrukken.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_182566791
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 10:42 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Welk onderhoud in de eerste 4 jaar? Oliewissel en ruitenwisservloeistof bijvullen.

Alles is geregeld? Een goede garage doet dat ook. Ik kan online een afspraak in plannen, breng de auto en er staat een leenauto of leenfiets klaar. Auto wordt gefixed en ik haal hem weer op. Voor die ene onderhoudsbeurt per jaar in de eerste 4 jaar.

Beiden zijn geen voordeel voor lease wat mij betreft.
Zit nu aan mijn 5e gloednieuwe leaseauto van de zaak. Alle 5 hadden zware problemen in de 4 jaar dat ik ze had. 1x zelfs een vastgelopen motor
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
pi_182566811
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 10:18 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Oh het is volkomen logisch, maar als je maar 10k per jaar (of nog minder) rijdt, dan vraag ik me af waarom je per sé een nieuwe auto voor de deur wil hebben staan, terwijl je daar nauwelijks in rijdt.
Als tweede auto bijvoorbeeld voor vrouw met kleine kinderen.
Whatever...
  Moderator woensdag 17 oktober 2018 @ 11:04:26 #45
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_182566874
quote:
1s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 10:59 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Als tweede auto bijvoorbeeld voor vrouw met kleine kinderen.
Ik snap dat er een voorbeeld voor te bedenken is, maar waarom dan niet een 2e hands autootje van een 5000 euro ofzo.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_182566934
quote:
1s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 10:58 schreef devlinmr het volgende:

[..]

Zit nu aan mijn 5e gloednieuwe leaseauto van de zaak. Alle 5 hadden zware problemen in de 4 jaar dat ik ze had. 1x zelfs een vastgelopen motor
Tijd om een rij cursus te doen?

Maar wat serieuzer, je rijdt minder dan 10k kilometers neem ik aan? En de reparaties, heeft de LM die betaald of was dat gewoon garantie?
pi_182566938
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 11:04 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Ik snap dat er een voorbeeld voor te bedenken is, maar waarom dan niet een 2e hands autootje van een 5000 euro ofzo.
Als men het kan en wil betalen (en de consequenties overziet) - waarom geen private lease? Nieuw, geen omkijken naar, bij het uitzoeken ook gelijk de MRB en verzekering geregeld - gemak :)
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_182566972
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 11:04 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Ik snap dat er een voorbeeld voor te bedenken is, maar waarom dan niet een 2e hands autootje van een 5000 euro ofzo.
Dat is inderdaad ook een optie. Misschien wel de verstandigste. Tenzij je absoluut nieuw wilt rijden.
Whatever...
  Moderator woensdag 17 oktober 2018 @ 11:10:54 #49
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_182566974
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 11:08 schreef baskick het volgende:

[..]

Als men het kan en wil betalen (en de consequenties overziet) - waarom geen private lease?
Oh nee, dán is er niets aan de hand natuurlijk, als je aan die 3 voorwaarden voldoet.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_182567000
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 10:49 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]

Goed verhaal, denk dat je 1 ding vergeet. Zal misschien niet voor jou specifiek gelden, maar wel in veel gevallen waarbij mensen voor private lease kiezen.

Wat kost een gemiddelde auto ? 15-20K. Als je kiest voor Kopen, wat jij duidelijk hebt gemaakt, moet je dat wel ophoesten. Veel mensen hebben dit niet op de plank liggen, dus kosten voor een lening komen er dan nog bovenop.

Of, veel mensen hebben het geld wel, maar hebben het nodig om (voorbeeld) een kinderkamer in te richten, huis te verbouwen of weet ik veel. Vervolgens gaat dan ook nog de auto kapot…..

Kopen lijkt mij inderdaad het beste, (beetje het huurhuis versus een koophuis verhaal), maar denk dat je in jouw voorbeeld niet moet vergeten dat je bij koop dus wel een klap geld mee moet brengen wat je bij private lease dus niet hoeft te doen. (en wat denk ik het meest doorslaggevende argument zal zijn voor de meesten)
Klopt, dat heb ik niet meegenomen. Het is inderdaad een klap geld.

Gek genoeg maakt het voor veel mensen uit dat ze liever 4 jaar lang 500 per maand betalen (=48*50=24.000) dan dat ze 4 jaar lang 500 sparen en dan gewoon uit eigen middelen kunnen kopen.

Iedereen wil alles maar nu, want de buurman heeft ook zo'n grote TV en nieuwe auto, dus dan moet het maar zo.

Overigens heb ik niet zo heel veel moeite met lenen, als je dat verstandig doet dan is dat prima te overzien. Bij een auto zou je bijvoorbeeld de helft kunnen lenen, daarmee heb je de zekerheid dat je auto altijd meer waarde heeft dan de lening (mits je natuurlijk netjes aflost). Als je gedwongen de auto moet verkopen dan kan je altijd je lening afbetalen.

Maar wat CoolGuy ook zegt. Mensen moeten niet alles willen. Sommige dingen kan je wel, sommige dingen kan je niet.
  Moderator woensdag 17 oktober 2018 @ 11:13:18 #51
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_182567012
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 11:12 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Klopt, dat heb ik niet meegenomen. Het is inderdaad een klap geld.

Gek genoeg maakt het voor veel mensen uit dat ze liever 4 jaar lang 500 per maand betalen (=48*50=24.000) dan dat ze 4 jaar lang 500 sparen en dan gewoon uit eigen middelen kunnen kopen.

Iedereen wil alles maar nu, want de buurman heeft ook zo'n grote TV en nieuwe auto, dus dan moet het maar zo.

Overigens heb ik niet zo heel veel moeite met lenen, als je dat verstandig doet dan is dat prima te overzien. Bij een auto zou je bijvoorbeeld de helft kunnen lenen, daarmee heb je de zekerheid dat je auto altijd meer waarde heeft dan de lening (mits je natuurlijk netjes aflost). Als je gedwongen de auto moet verkopen dan kan je altijd je lening afbetalen.
_O_
Breitling - Instruments for Professionals
pi_182567206
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 10:39 schreef GereDathan het volgende:
...
Na de looptijd, heb jij helemaal niks. Gek genoeg heb je na 4 jaar ongeveer eenzelfde bedrag aan afschrijving als aan lease betaald. Reken maar eens uit, dat komt bijna altijd rond hetzelfde uit.
Duidelijk verhaal, maar deze regel snap ik niet helemaal. Als afschrijving net zoveel als lease-kosten is, dan is dat toch juist in het voordeel van de lease? Immers moet je bij een eigen auto ook nog verzekering en wegenbelasting betalen?

Of begrijp ik je verkeerd en had je die kosten ook mee verrekend in de vergelijking lease <-> afschrijving?
pi_182567364
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 11:27 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:

[..]

Duidelijk verhaal, maar deze regel snap ik niet helemaal. Als afschrijving net zoveel als lease-kosten is, dan is dat toch juist in het voordeel van de lease? Immers moet je bij een eigen auto ook nog verzekering en wegenbelasting betalen?

Of begrijp ik je verkeerd en had je die kosten ook mee verrekend in de vergelijking lease <-> afschrijving?
Sorry, daarin was ik niet duidelijk.

Wat ik voor diverse auto's berekend hebt was inclusief alle kosten, exclusief brandstof. Na 4 jaar had ik in alle gevallen ongeveer hetzelfde betaalt aan lease als aan afschrijving (uitgaande van 50% afschrijving).

Dat kan overigens nog wel wat wisselen bij mensen, ik heb een relatief gunstige verzekering (veel schadevrije jaren) en woon in een gunstige provincie. Maar dat maakt geen duizendjes uit per jaar :)
pi_182567557
Ik zie zo na een snelle scan allemaal reacties zonder het onderscheid tussen financial en operational lease.

Wereld van verschil..
pi_182567566
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 10:26 schreef allegoedenickszijnop het volgende:

[..]

Zijn ook al weer vormen waarbij je bijv. in geval van baan verlies je auto kunt inleveren zonder boete (ANWB even uit m'n hoofd). Het belangrijkste is gewoon domweg dat je goed inleest in contractvormen en voorwaarden EN dat je een overeenkomst aangaat die daadwerkelijk je wensen/eisen dekt. Als je weet dat je op jaarbasis 15-20k km rijd, dan moet je geen lease-contract voor 10k km/jaar gaan afsluiten want dat betaal je gewoon terug. En terecht ook, alleen zijn er weer voldoende aanbieders die schofterige prijzen rekenen voor meer-km's.
Klopt hoor.

We gaan gewoon steeds meer toe naar car as a service, cq een abonnement.
Whatever...
  woensdag 17 oktober 2018 @ 11:44:43 #56
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_182567574
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 11:36 schreef GereDathan het volgende:
Wat ik voor diverse auto's berekend hebt was inclusief alle kosten, exclusief brandstof. Na 4 jaar had ik in alle gevallen ongeveer hetzelfde betaalt aan lease als aan afschrijving (uitgaande van 50% afschrijving).
En dan moet je die afschrijving ook nog zien te halen.
Meestal weten de autoverkopers je na 4 jaar haarfijn uit te leggen dat je net de verkeerde kleur hebt en dat jouw uitvoering eigenlijk onverkoopbaar is.
Voordeel van de leasemaatschappij: die spreekt vooraf de inruilprijs af, iets dat jouw nooit zal lukken.

En je zal drie jaar geleden maar een diesel hebben gekocht. De dealer gaat jouw de duitse prijzen wel uitleggen hoor.
Tot nooit .......
pi_182567587
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 11:08 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Tijd om een rij cursus te doen?

Maar wat serieuzer, je rijdt minder dan 10k kilometers neem ik aan? En de reparaties, heeft de LM die betaald of was dat gewoon garantie?
30 tot 40 k p/j
Reparaties waren gedeeltelijk garantie, die vastgelopen motor bijv is door de lm betaald
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
  woensdag 17 oktober 2018 @ 11:45:47 #58
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_182567596
Ik heb heel bewust voor PL gekozen omdat ik een kneus ben.

Ik heb voor een simpele Astra station doorgerekend wat die mij ging kosten in de gevallen Nieuw/PL/2e hands op basis van 36.000 km per jaar. Als ik rekening hield met de gemiddelde kosten zoals door bijvoorbeeld ANWB of Autoweek werden gegeven kwam het erop neer dat het niks uitmaakte, de 2e hands werd even duur als nieuw door het hogere onderhoud en het hoger verbruik.

PL was een tientje of twee duurder in de maand maar wel met de zekerheid dat als het motorblok er morgen uitvalt dat er zonder extra kosten een dag later een andere auto staat.Die zekerheid van waar ik aan toe was en niet het zwaard van Damocles boven mijn hoofd hangend hebben van een "maandagochtendauto" gaf voor mij de doorslag.

Waarom zeg ik dan dat ik een kneus ben? Omdat ik niet de mazzel heb dat ik wel even een goedkoop 2e handsje met weinig kilometers op de kop tik waar nooit wat mee is en die ik later voor een goede prijs weer doorverkoop door mijn goede onderhandel skills. Dat ik niet in staat ben om zelf onderhoud uit te voeren, als een monteur zegt dat de bobine schijven roest hebben ben ik in staat dat blind te geloven.

Met PL weet ik gewoon waar ik aan toe ben zonder dat het veel meer kost. Het risico van zelf aanschaffen en daar een redelijk grote kans te hebben op een wisselend eindresultaat (het kan rustig 5000 mee of tegen vallen over de loop van 4 jaar) had ik geen zin in.
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
pi_182567654
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 10:55 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Oh, nee nee! Nee ik val je ook niet aan ofzo! was zeker niet mijn bedoeling! :) Ik reageer gewoon op je verklaring. Want daar is die eigen verantwoordelijkheid dan weer. Als je teveel dingen tegelijk wil doen die dan geld kosten, en je redt het financieel niet meer, dan is het een goed idee om dan een pas op de plaats te maken en te zeggen 'wacht even, dit kan ik niet bekostigen' en dus iets laten vallen.

Niet als een kip zonder kop toch doordrukken.
Nou ja, het feit dat mensen een lening nemen voor een auto (of private lease), betekent nog niet dat men maar aan het overcrediteren is he ? Er zullen er vast wel bijzitten, maar er zullen er ook bijzitten die het gewoon goed doorrekenen, en tot de conclusive komen dat private lease beter is (of een lening of wat dan ook).
Honey ! Take me drunk, i am home !
  woensdag 17 oktober 2018 @ 11:53:33 #60
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_182567760
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 11:45 schreef zalkc het volgende:
Damocles boven mijn hoofd hangend hebben van een "maandagochtendauto" gaf voor mij de doorslag.
Ik ben zelf de gelukkig eigenaar van een maandagmorgen-auto geweest.
Daar wordt je inderdaad heel vrolijk van. Gelukkig was de laatste grote reparatie (van de 5) nog net binnen de garantie. (vloeistofslang onder de motorkap los geschoten waardoor alle leidingen en pakkingen uit voorzorg zijn vervangen.)

De lijst met zaken die onder garantie zijn vervangen is echt onuitputtelijk.

wat een gezeur, doe mij dan maar een lease auto voor een paar euro meer.
Tot nooit .......
pi_182567813
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 11:44 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

En dan moet je die afschrijving ook nog zien te halen.
Meestal weten de autoverkopers je na 4 jaar haarfijn uit te leggen dat je net de verkeerde kleur hebt en dat jouw uitvoering eigenlijk onverkoopbaar is.
Voordeel van de leasemaatschappij: die spreekt vooraf de inruilprijs af, iets dat jouw nooit zal lukken.

En je zal drie jaar geleden maar een diesel hebben gekocht. De dealer gaat jouw de duitse prijzen wel uitleggen hoor.
Kwestie van goed onderhandelen.

En je hoeft niet te verkopen na 4 jaar.
pi_182567891
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 11:45 schreef zalkc het volgende:
PL was een tientje of twee duurder in de maand maar wel met de zekerheid dat als het motorblok er morgen uitvalt dat er zonder extra kosten een dag later een andere auto staat.
Dat is natuurlijk niet helemaal waar. Je zal dan ongetwijfeld een eigen risico om je oren krijgen. Maar je kan ook voorwaarden hebben waar zaken die buiten 'normaal gebruik' vallen ineens anders afhandelt worden. Dan kan je de strijdbijl ook opgraven.

Maar in de basis heb je wel gelijk, voor een paar tientjes koop je in het algemeen een hoop gezeur af. En dat is een hoop mensen ook iets waard.
  woensdag 17 oktober 2018 @ 12:00:53 #63
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_182567895
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 11:56 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Kwestie van goed onderhandelen.

Ik laat dat onderhandelen graag over aan de leasemaatschappij.
incl. alles wat er omheen zit. En dan kan je het hebben dat leasen voor sloebers is zonder geld.
Je kan ook zeggen dat het is voor mensen die het geld hebben om dat hele proces uit te besteden. Ik houd met graag met andere dingen bezig in plaats van het kopen van een auto.
quote:
En je hoeft niet te verkopen na 4 jaar.
Want na 5 jaar heb je een betere positie?
Tot nooit .......
  woensdag 17 oktober 2018 @ 12:02:00 #64
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_182567923
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 12:00 schreef GereDathan het volgende:
Dat is natuurlijk niet helemaal waar. Je zal dan ongetwijfeld een eigen risico om je oren krijgen.
Als je het eigen risico al zou moeten betalen is dat vast goedkoper dan een nieuw motorblok.
Tot nooit .......
pi_182567929
quote:
1s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 11:45 schreef devlinmr het volgende:

[..]

30 tot 40 k p/j
Reparaties waren gedeeltelijk garantie, die vastgelopen motor bijv is door de lm betaald
Dat zijn wel andere getallen dan de 10k p/j waar private lease/aankoop normaal over gaat.

En ik wil het niet bagatelliseren, maar 1x dergelijke kosten is wel een uitzondering. Jij bent duidelijk de uitzondering tegengekomen.
pi_182567946
Ik heb dit toevallig laatst nog een beetje door zitten rekenen. Ik heb zo een 4 jaar geleden een nieuwe dacia logan prestige gekocht.... ja ja weet het dacia logan...

Anyways...
Logan leasen vai Dacia.nl voor 5 jaar ad 20.000 km = 60 maanden * 359 euro = 21.540
+ 5000 km per jaar ad 0,06 euro = 5 * 300 = 1500 euro
23040 euro totale kosten

Kosten reeel:
Rente kosten: 5% van 15k * 5 jaar = 3750 (tja rente over rente, maar 5% is aanzienlijk)
Verzekering: 5 jaar * 50 euro all-risk per maand = 3000 euro
Wegenbelasting, NH in mijn geval = 5 jaar * 32 euro per maand = 1920

Op basis van "real" dealer onderhoud, nieuw setje banden plus een stukje prognose voor het komende jaar EN nog een nieuw setje banden, incl APK * 2
(de tweede set banden en 2e maal APK zijn natuurlijk dubieus, kan dus een 500 euro van af)
Onderhoud: 3653 euro

Rest waarde o.b.v. lineare afschrijving (niet geheel reeel natuurlijk)
Rest waarde: 5000 euro (anwb prijslijst met bouwjaar -1 en 125.000 op de teller geeft 6450 euro)

dus afschrijving 10.000 euro

Dus:
3750 euro rente
3000 euro verzekering
1920 euro wegenbelasting
3653 euro onderhoud
10000 euro afschrijving
+
22923 euro ten opzichte van 23040 lease
Dus op de basis lijkt het wel 1 op 1 ongeveer.

Nu is natuurlijk 5% een aardige post, maar als je het lenen moet, betaal je dat makkelijk.
Heb je die 15k liggen dan is 5% een aardig rendement, maar kan je ook met 2,5% rekenenen, dus zit hier eventueel wat ruimte in (1875 euro). Ook heb ik in den tijd 75% van de auto met een deal gekocht waardoor ik 75% kon lenen tegen 0%, sinds relatief kort is de auto "echt" van mij :)

Ook het tweede setje nieuwe banden (mijn rijstijl pas tegen de 150/160k kms)
en evt APK (pas na het 6e jaar) geeft nog wat extra lucht (500 euro)

Ook lijkt de afschrijving aan de hoge kant (1000 - 1500) euro

Dus 22923 euro - 1875 - 500 - 1000 = 19548 euro prive vs 23040 euro lease, steek je toch 3500 euro (= 17,8% resp 15,1% afhankelijk van wat je als 100% neemt) in je eigen zak... Toch ruim 55 euro per maand.

Of vergeet ik hier nog kosten van de een of andere soort? Afgezien van het logische feit dat als je die 15k heb liggen je evt nog VRH mag betalen en de eventuele impact van lease op je leencapaciteiten (al dan niet Hypotheek)
pi_182567958
quote:
1s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 11:45 schreef devlinmr het volgende:
30 tot 40 k p/j
Reparaties waren gedeeltelijk garantie, die vastgelopen motor bijv is door de lm betaald
Maar als het je eigen auto was (niet jij persoonlijk, maar in het algemeen) zouden die reparaties dan ook niet onder de fabrieksgaranties vallen?
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_182567972
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 12:00 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Ik laat dat onderhandelen graag over aan de leasemaatschappij.
incl. alles wat er omheen zit. En dan kan je het hebben dat leasen voor sloebers is zonder geld.
Je kan ook zeggen dat het is voor mensen die het geld hebben om dat hele proces uit te besteden.

[..]

Want na 5 jaar heb je een betere positie?
Na 5 jaar heb je natuurlijk een andere positie, net als na 3 jaar.

Overigens zijn die onderhandelingen van de LM helemaal niet zo spannend. Of je moet afgaan op de vraagprijzen die je ziet op de diverse 'outlet stores' van ALD en Athlon. Daar kopen enkel de domme mensen met geld teveel.

Mijn werkgever koopt bewust alle auto's zelf, de financieel directeur krijgt veel meer geld terug bij inruil dan welke LM dan ook. Ja, dat kost ook geld omdat het hem tijd kost, maar hij vind het leuk om te doen en financieel winnen we er nog iets bij. Ideaal.

Maar je hoeft voor mij je keuze niet te verdedigen. Als jij kiest voor gemak en daarvoor betaalt, dan is daar toch helemaal niets mis mee?
pi_182567994
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 12:03 schreef blomke het volgende:

[..]

Maar als het je eigen auto was (niet jij persoonlijk, maar in het algemeen) zouden die reparaties dan ook niet onder de fabrieksgaranties vallen?
Beetje hetzelfde verhaal als schadeherstel. Vanuit de verzekering kost een kras repareren bv. ¤ 1000, kom je als particulier dan ben je voor ¤ 325 klaar.....
pi_182568010
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 12:02 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Als je het eigen risico al zou moeten betalen is dat vast goedkoper dan een nieuw motorblok.
Als je het al zelf moet betalen dat blok...
  woensdag 17 oktober 2018 @ 12:06:39 #71
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_182568026
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 12:04 schreef GereDathan het volgende:
Maar je hoeft voor mij je keuze niet te verdedigen. Als jij kiest voor gemak en daarvoor betaalt, dan is daar toch helemaal niets mis mee?
Ik verdedig de keuze niet speciaal aan jouw, maar in het algemeen.
De algemene stelling dat je een auto leased als je geen geld hebt.
Tot nooit .......
pi_182568081
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 12:03 schreef namliam het volgende:
Ik heb dit toevallig laatst nog een beetje door zitten rekenen. Ik heb zo een 4 jaar geleden een nieuwe dacia logan prestige gekocht.... ja ja weet het dacia logan...

Anyways...
Logan leasen vai Dacia.nl voor 5 jaar ad 20.000 km = 60 maanden * 359 euro = 21.540
+ 5000 km per jaar ad 0,06 euro = 5 * 300 = 1500 euro
23040 euro totale kosten

Kosten reeel:
Rente kosten: 5% van 15k * 5 jaar = 3750 (tja rente over rente, maar 5% is aanzienlijk)
Verzekering: 5 jaar * 50 euro all-risk per maand = 3000 euro
Wegenbelasting, NH in mijn geval = 5 jaar * 32 euro per maand = 1920

Op basis van "real" dealer onderhoud, nieuw setje banden plus een stukje prognose voor het komende jaar EN nog een nieuw setje banden, incl APK * 2
(de tweede set banden en 2e maal APK zijn natuurlijk dubieus, kan dus een 500 euro van af)
Onderhoud: 3653 euro

Rest waarde o.b.v. lineare afschrijving (niet geheel reeel natuurlijk)
Rest waarde: 5000 euro (anwb prijslijst met bouwjaar -1 en 125.000 op de teller geeft 6450 euro)

dus afschrijving 10.000 euro

Dus:
3750 euro rente
3000 euro verzekering
1920 euro wegenbelasting
3653 euro onderhoud
10000 euro afschrijving
+
22923 euro ten opzichte van 23040 lease
Dus op de basis lijkt het wel 1 op 1 ongeveer.

Nu is natuurlijk 5% een aardige post, maar als je het lenen moet, betaal je dat makkelijk.
Heb je die 15k liggen dan is 5% een aardig rendement, maar kan je ook met 2,5% rekenenen, dus zit hier eventueel wat ruimte in (1875 euro). Ook heb ik in den tijd 75% van de auto met een deal gekocht waardoor ik 75% kon lenen tegen 0%, sinds relatief kort is de auto "echt" van mij :)

Ook het tweede setje nieuwe banden (mijn rijstijl pas tegen de 150/160k kms)
en evt APK (pas na het 6e jaar) geeft nog wat extra lucht (500 euro)

Ook lijkt de afschrijving aan de hoge kant (1000 - 1500) euro

Dus 22923 euro - 1875 - 500 - 1000 = 19548 euro prive vs 23040 euro lease, steek je toch 3500 euro (= 17,8% resp 15,1% afhankelijk van wat je als 100% neemt) in je eigen zak... Toch ruim 55 euro per maand.

Of vergeet ik hier nog kosten van de een of andere soort? Afgezien van het logische feit dat als je die 15k heb liggen je evt nog VRH mag betalen en de eventuele impact van lease op je leencapaciteiten (al dan niet Hypotheek)
Nee je hebt het redelijk doorgerekend. Ik kwam bij elke auto die ik berekend heb ongeveer op hetzelfde uit. Kan een duizendje meer of minder zijn, maar zaten geen grote verschillen in.

Enige echte verschil is dat je ook een stuk gemak koopt met lease. Dat is lastig te berekenen.

Wat ik ook nog wil opmerken is dat mensen wel moeten opletten met de leningen. Leen je bij een dealer dan leen je normaliter op basis van huurkoop. Dat betekent dat je pas aan het einde van de looptijd eigenaar wordt (wat jij dus ook aangeeft). Daarmee geef je heel veel flexibiliteit op en loop je risico's. Leuk die lage procenten, maar als je 1 termijn niet betaalt dan halen ze zonder pardon je auto op in het ongunstigste geval.
Beter is om de financiering elders, los, van de auto te regelen. De auto is dan gelijk je eigendom en als het nodig is kan je zelf direct beslissen dat je verkoopt en daarmee je lening aflossen.

[ Bericht 8% gewijzigd door GereDathan op 17-10-2018 12:16:03 ]
pi_182568101
Wij denken er aan een Skoda Citigo (occasion) 2 jaar, 25000 km voor ¤288 per maand te leasen. Ik heb op de ANWB een berekening gemaakt waarbij wij goedkoper uit zijn in vergelijking met de auto kopen. Ik snap ook niet hoe het kan, wellicht dat de ANWB de afschrijving/onderhoud te hoog inschat.
pi_182568112
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 12:06 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Ik verdedig de keuze niet speciaal aan jouw, maar in het algemeen.
De algemene stelling dat je een auto leased als je geen geld hebt.
Ik ben het niet eens met de algemene stelling die je neerzet. Er zijn meer dan voldoende, valide, redenen om private lease te doen. Net als dat er meer dan voldoende, valide, redenen zijn om dat niet te doen.
pi_182568143
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 12:10 schreef GS-Raw het volgende:
Wij denken er aan een Skoda Citigo (occasion) 2 jaar, 25000 km voor ¤288 per maand te leasen. Ik heb op de ANWB een berekening gemaakt waarbij wij goedkoper uit zijn in vergelijking met de auto kopen. Ik snap ook niet hoe het kan, wellicht dat de ANWB de afschrijving/onderhoud te hoog inschat.
De ANWB (en anderen) slaan nergens op qua afschrijving/onderhoud. Altijd veel hoger dan de werkelijke wereld. Waarschijnlijk gebaseerd op lease-tarieven bij de garage.

Ik zou de Opel Karl of Hyundai i10 ook eens goed bekijken. Zeker de eerste is veel luxer / meer aangekleed voor dat geld (bijvoorbeeld geen kaal metaal aan de binnenkant). Je gaat toch geen 2 jaar oud hok leasen voor 288? Maar dat terzijde :)
pi_182568162
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 12:03 schreef blomke het volgende:

[..]

Maar als het je eigen auto was (niet jij persoonlijk, maar in het algemeen) zouden die reparaties dan ook niet onder de fabrieksgaranties vallen?
Sommige wel, die vastgelopen motor bv dan weer niet
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
pi_182568231
quote:
1s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 12:13 schreef devlinmr het volgende:

[..]

Sommige wel, die vastgelopen motor bv dan weer niet
Motoren lopen dan ook niet zomaar vast, als het een fabricagefout zou zijn dan valt het ook na je garantieperiode nog (deels) onder garantie.

Maar dat is allemaal speculeren. Het is rot dat je tegen zoiets aangelopen bent.
pi_182568663
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 10:02 schreef robijntjestralendwit het volgende:
Ik vond die 10.000 km per jaar altijd een mooi intuimertje, volgens mij hebben veel mensen geen idee hoe weinig dat is.
Dit idd... had toen ik voor mijn eerste auto (eigen aanschaf) de verzekering afsloot aangegeven ongeveer 12.000 km te rijden. Bleken er na één jaar 30.000 te zijn geweest. :')

10K haal je hooguit voor een stadsautootje idd en woon-werkverkeer van max 10km enkel.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
  woensdag 17 oktober 2018 @ 12:42:22 #79
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_182568805
quote:
19s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 10:07 schreef Gunner het volgende:

[..]

10K kan best als je het als boodschappenwagen gebruikt maar als primair voertuig is het inderdaad wel weinig.
Mijn moeder rijdt met haar doodskist Alto al 15000 km per jaar. En dat zijn gewoon prive-kilometers. 10k is echt niks.
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
pi_182569042
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 12:36 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]

Dit idd... had toen ik voor mijn eerste auto (eigen aanschaf) de verzekering afsloot aangegeven ongeveer 12.000 km te rijden. Bleken er na één jaar 30.000 te zijn geweest. :')

10K haal je hooguit voor een stadsautootje idd en woon-werkverkeer van max 10km enkel.
Zelfs met een stadsautotje is dat niet te doen. Ik ben erg zuinig op mijn nieuwe auto en pak waar mogelijk een van de andere auto's. Maar dan nog kom ik met gemak aan de 14k-15k per jaar.

Verzekeringen zijn overigens niet heel moeilijk bij iets overschrijding, maar wel iets om rekening mee te houden inderdaad.
  woensdag 17 oktober 2018 @ 12:56:27 #81
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_182569135
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 12:42 schreef Kentekenplaat het volgende:

[..]

Mijn moeder rijdt met haar doodskist Alto al 15000 km per jaar. En dat zijn gewoon prive-kilometers..
Ik red het met een tweede auto prima (met PL). Als je het beperkt tot incidenteel woonwerkverkeer of familiebezoek en voor de rest stadsverkeer gaat het best. maar volgens mij zei ik dat ook in de post die je quote. Ik heb die auto dan ook niet als primair vervoersmiddel.

quote:
10k is echt niks
Ik daag je uit om het jaarlijks te kruipen :P
  woensdag 17 oktober 2018 @ 13:04:35 #82
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_182569328
Heb ooit eens de berekening gemaakt en je kunt ze online van de ANWB of zo zelf ook wel vinden.
Het is een paar tientjes in de maand duurder 10-30 euro.
Mensen vergeten vaak zelf afschrijven te berekenen of in ieder geval apart te houden waardoor private lease veel duurder lijkt.

Een tweedehands auto kopen en afrijden is goedkoper. Mits je geen tegenslagen tegen komt qua reparaties.

Zo had ik laatst aan mijn auto een kleine beurt, APK, remblokjes en 2 nieuwe voorbanden (wel Michelins), was 750 euro. Dat is al 62,5 euro per maand om dat te coveren.
Gaat je koppeling een keer kapot of een turbootje of een airco dan schiet dat omhoog.

Heb nu zelf ook een private lease auto.
Kost me 579 euro in de maand voor 36 maanden en 30.000 km per jaar (voor een mid size hybride SUV).
Denk niet dat dit gewoon los veel goedkoper zou kunnen.
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
  woensdag 17 oktober 2018 @ 13:07:08 #83
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_182569397
https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)37-kilometer-per-dag

Die 10.000 km is trouwens gewoon het gemiddelde voor particuliere benzine auto's
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
pi_182569665
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 10:22 schreef baskick het volgende:
Ik kan me zo voorstellen dat ook mensen die 10k per jaar rijden graag enige luxe (als in 'nieuw') willen. En je betaalt natuurlijk ook voor het afkopen van grote risico's (geen onderhoudskosten) en gemak (alles is geregeld).
Dat gold voor ons. Wij hebben ook alles doorgerekend, het ging dan om een nieuwe leasen of een tweedehands kopen. Eerder in dit soort topics werd gezegd dat die vergelijking niet op ging maar dat is nu eenmaal de afweging die reëel is. We zouden nooit nieuw gekocht hebben. Niet-nieuw leasen was daarentegen prima geweest, maar dat was geen mogelijkheid. Tweedehands kopen was gewoon spannender omdat er net weer van alles mis mee kan zijn. Zoals iemand anders hier al zei, je maakt mij alles wijs want ik weet er niets van. Dus je loopt dan het risico nog veel meer extra kwijt te zijn.

Voor ons kwam leasen wellicht ietsje duurder uit de bus, maar daarmee kochten we al het "gedoe" af. Misschien is dat lastig in te zien voor mensen die zelf van auto's houden, maar als je er niets om geeft zijn onderhoud en problemen al snel gedoe.

Dus zoals iemand anders al zei, kopen we gemak: we rijden nu een fijn autootje en als er iets mis mee is wordt het voor ons geregeld. Helemaal top. Contract voor 3 jaar à 12.000 km per jaar. Dat contract loopt nog een half jaartje maar we zitten nog niet in de buurt van de 36.000. Is niet ons primaire vervoersmiddel (dat is namelijk de fiets), maar we willen wel graag een auto voor grote boodschappen, familiebezoek, etc.
The rock candy's melted, only diamonds now remain
  Moderator woensdag 17 oktober 2018 @ 13:20:06 #85
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_182569705
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 13:18 schreef LastRequest het volgende:

[..]

Dat gold voor ons. Wij hebben ook alles doorgerekend, het ging dan om een nieuwe leasen of een tweedehands kopen. Eerder in dit soort topics werd gezegd dat die vergelijking niet op ging maar dat is nu eenmaal de afweging die reëel is. We zouden nooit nieuw gekocht hebben. Niet-nieuw leasen was daarentegen prima geweest, maar dat was geen mogelijkheid. Tweedehands kopen was gewoon spannender omdat er net weer van alles mis mee kan zijn. Zoals iemand anders hier al zei, je maakt mij alles wijs want ik weet er niets van. Dus je loopt dan het risico nog veel meer extra kwijt te zijn.

Voor ons kwam leasen wellicht ietsje duurder uit de bus, maar daarmee kochten we al het "gedoe" af. Misschien is dat lastig in te zien voor mensen die zelf van auto's houden, maar als je er niets om geeft zijn onderhoud en problemen al snel gedoe.

Dus zoals iemand anders al zei, kopen we gemak: we rijden nu een fijn autootje en als er iets mis mee is wordt het voor ons geregeld. Helemaal top. Contract voor 3 jaar à 12.000 km per jaar. Dat contract loopt nog een half jaartje maar we zitten nog niet in de buurt van de 36.000. Is niet ons primaire vervoersmiddel (dat is namelijk de fiets), maar we willen wel graag een auto voor grote boodschappen, familiebezoek, etc.
En wat betaal je dan per maand aan de auto? :) Even los van de brandstof he, dus gewoon het PL bedrag.

En wat voor auto is het? :P
Breitling - Instruments for Professionals
pi_182569751
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 10:42 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Welk onderhoud in de eerste 4 jaar? Oliewissel en ruitenwisservloeistof bijvullen.

Alles is geregeld? Een goede garage doet dat ook. Ik kan online een afspraak in plannen, breng de auto en er staat een leenauto of leenfiets klaar. Auto wordt gefixed en ik haal hem weer op. Voor die ene onderhoudsbeurt per jaar in de eerste 4 jaar.

Beiden zijn geen voordeel voor lease wat mij betreft.
Ik verwacht bij veel mensen de keuze ging tussen private lease of tweedehands kopen. Bij tweedehands is de kans op onderhoud (of miskoop) gewoon reëel. Dat kan 'afgekocht' worden door (het wellicht iets duurdere) private lease.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_182569858
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 13:22 schreef baskick het volgende:

[..]

Ik verwacht bij veel mensen de keuze ging tussen private lease of tweedehands kopen. Bij tweedehands is de kans op onderhoud (of miskoop) gewoon reëel. Dat kan 'afgekocht' worden door (het wellicht iets duurdere) private lease.
Tweedehands heb je ook wel wat opties natuurlijk, verlengde garantie en een degelijke aankoopkeuring.

Maar ik begrijp en ondersteun je punt.
pi_182569875
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 10:42 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Welk onderhoud in de eerste 4 jaar? Oliewissel en ruitenwisservloeistof bijvullen.

Alles is geregeld? Een goede garage doet dat ook. Ik kan online een afspraak in plannen, breng de auto en er staat een leenauto of leenfiets klaar. Auto wordt gefixed en ik haal hem weer op. Voor die ene onderhoudsbeurt per jaar in de eerste 4 jaar.

Beiden zijn geen voordeel voor lease wat mij betreft.
Ik heb dit jaar voor mijn 4 jarige auto moeten vervangen 4 gloeibougies, schokdempers voor, uitlaat, alle filters, ruitenwissers, remmen, ketting begint ook geluid te maken. Ik wil dus af van ieder jaar ¤1000 geouwehoer.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_182569888
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 13:18 schreef LastRequest het volgende:
Tweedehands kopen was gewoon spannender omdat er net weer van alles mis mee kan zijn. Zoals iemand anders hier al zei, je maakt mij alles wijs want ik weet er niets van.
Dat kan je deels ondervangen met een goede en degelijke aankoopkeuring. Dat is niet goedkoop, maar vertelt je wel heel veel over de staat van een auto. Zeker een jonge auto is goed te beoordelen.

Maar wat je verder zegt klopt helemaal, gemak kan je ook kopen. Niet alles is of hoeft enkel een financiële afweging te zijn.
pi_182569948
quote:
1s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 13:27 schreef halfway het volgende:

[..]

Ik heb dit jaar voor mijn 4 jarige auto moeten vervangen 4 gloeibougies, schokdempers voor, uitlaat, alle filters, ruitenwissers, remmen, ketting begint ook geluid te maken. Ik wil dus af van ieder jaar ¤1000 geouwehoer.
18.000 pj met een diesel is ook wel erg weinig. Maar na 4 jaar zouden daar geen nieuwe schokdempers, uitlaat, remmen en ketting in moeten hoeven.

Volgende keer geen Dacia nemen ;)
  woensdag 17 oktober 2018 @ 13:32:49 #91
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_182570009
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 13:30 schreef GereDathan het volgende:
18.000 pj met een diesel is ook wel erg weinig. Maar na 4 jaar zouden daar geen nieuwe schokdempers, uitlaat, remmen en ketting in moeten hoeven.
Ik had het eerder al over mijn maandagmorgen DIESEL van een behoorlijk merk.
Ik zou blij zijn geweest als dit mijn rijtje de eerste twee jaar van die auto was.
Tot nooit .......
pi_182570178
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 10:02 schreef robijntjestralendwit het volgende:
Ik vond die 10.000 km per jaar altijd een mooi intuimertje, volgens mij hebben veel mensen geen idee hoe weinig dat is.
Ik kom maar aan 4k per jaar ofzo.

Ik heb nu gewoon daarom een oud wagentje kost niets maar als ik een keer een ander moet kan private lease wel een optie zijn voor me.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_182570221
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 13:39 schreef AQuila360 het volgende:

[..]

Ik kom maar aan 4k per jaar ofzo.

Ik heb nu gewoon daarom een oud wagentje kost niets maar als ik een keer een ander moet kan private lease wel een optie zijn voor me.
Voor 4k per jaar, is het toch zonde om een nieuwe auto voor de deur te zetten?
Weggegaan en opgerot
  woensdag 17 oktober 2018 @ 13:43:34 #94
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_182570276
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 13:41 schreef robijntjestralendwit het volgende:

[..]

Voor 4k per jaar, is het toch zonde om een nieuwe auto voor de deur te zetten?
want als je 4k per jaar rijdt wil je geen fatsoenlijke auto?
Tot nooit .......
pi_182570294
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 13:43 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

want als je 4k per jaar rijdt wil je geen fatsoenlijke auto?
Heb je hem weer :')
Weggegaan en opgerot
pi_182570347
quote:
1s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 13:27 schreef halfway het volgende:
Ik heb dit jaar voor mijn 4 jarige auto moeten vervangen 4 gloeibougies, schokdempers voor, uitlaat, alle filters, ruitenwissers, remmen, ketting begint ook geluid te maken. Ik wil dus af van ieder jaar ¤1000 geouwehoer.
Dat is / was een Dacia?
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  woensdag 17 oktober 2018 @ 13:47:07 #97
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_182570366
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 13:41 schreef robijntjestralendwit het volgende:

[..]

Voor 4k per jaar, is het toch zonde om een nieuwe auto voor de deur te zetten?
Misschien zelfs al een oude
Je hebt van die verhuurbedrijven waar je voor 17,50 een dag een aygo kan huren. Als je dat elk weekend doet ben je 875 euro kwijt. Vraag me af of je niet met wegenbelasting en verzekering daar al overheen gaat.

Is wel een hoop gedoe
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
pi_182570403
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 13:41 schreef robijntjestralendwit het volgende:

[..]

Voor 4k per jaar, is het toch zonde om een nieuwe auto voor de deur te zetten?
Sorry, er viel eigenlijk een stuk weg.

Ik rijd nu idd 4k per jaar ongeveer dus heb ik de beste auto ooit op het moment (Toyota Starlet) Maar stel dat ik meer ga rijden (vanwege een andere baan o.i.d) dan zou ik denk ik wel voor Privat Lease gaan.

Hoofdzakelijk ook vanwege het gemak en omdat ik totaal niet in de auto's zit dus dan ook wel bang zou zijn om een kat in de zak te kopen.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_182570405
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 13:47 schreef zalkc het volgende:

[..]

Misschien zelfs al een oude
Je hebt van die verhuurbedrijven waar je voor 17,50 een dag een aygo kan huren. Als je dat elk weekend doet ben je 875 euro kwijt. Vraag me af of je niet met wegenbelasting en verzekering daar al overheen gaat.

Is wel een hoop gedoe
Een kleine oude panda is dan toch (net iets) goedkoper denk ik. Maar idd, als je een nieuwere auto huurt, kom je wel veiliger op je bestemming.
Weggegaan en opgerot
pi_182571210
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 13:20 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

En wat betaal je dan per maand aan de auto? :) Even los van de brandstof he, dus gewoon het PL bedrag.

En wat voor auto is het? :P
Fiat 500, voor 200 euro in de maand! Was ook een mooie aanbieding overigens. Eigenlijk 180, maar voor 20 extra is het inclusief media center en navigatie enzo, vonden wij wel prettig :)
The rock candy's melted, only diamonds now remain
pi_182571243
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 13:39 schreef AQuila360 het volgende:

[..]

Ik kom maar aan 4k per jaar ofzo.

Ik heb nu gewoon daarom een oud wagentje kost niets maar als ik een keer een ander moet kan private lease wel een optie zijn voor me.
Met zo weinig kilometers is een Greenwheels (of andere variant) ook nog een optie.
pi_182571442
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 13:46 schreef blomke het volgende:

[..]

Dat is / was een Dacia?
Nee opel(psa)
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  woensdag 17 oktober 2018 @ 14:39:56 #103
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_182571573
Als men het in een keer zelf moet aftikken koopt nagenoeg niemand privé een nieuwe auto.
Iedereen ziet de vergelijking wel met zelf nieuw kopen, maar in feite zou niemand dat doen.
Maar goed, de consumentenbond en ANWB doen vrolijk mee aan de vergelijkingsberekeningen, en iedereen doet spontaan alsof zelf nieuw kopen werkelijk een alternatief zou zijn.
Het is wachten op het moment dat de Repo-man in NL zijn intrede doet.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_182571722
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 14:39 schreef Leandra het volgende:
Als men het in een keer zelf moet aftikken koopt nagenoeg niemand privé een nieuwe auto.
Ik heb wel overwogen een nieuwe Dacia logan gekocht, zelf in principe cash afgetikt.

Het verschil in afschrijving tov zgan tweede hands via een dealer (of bedrijf) tov nieuw van dealer stemde mij niet heel vrolijk.
pi_182571816
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 14:46 schreef namliam het volgende:

[..]

Ik heb wel overwogen een nieuwe Dacia logan gekocht, zelf in principe cash afgetikt.

Het verschil in afschrijving tov zgan tweede hands via een dealer (of bedrijf) tov nieuw van dealer stemde mij niet heel vrolijk.
Nagenoeg niemand. Jij dus wel. En anderen ook, want er worden jaarlijks echt meerdere nieuwe auto's toegelaten (en ook particulier eigendom).
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  woensdag 17 oktober 2018 @ 14:50:23 #106
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_182571825
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 14:46 schreef namliam het volgende:
Ik heb wel overwogen een nieuwe Dacia logan gekocht, zelf in principe cash afgetikt.

Het verschil in afschrijving tov zgan tweede hands via een dealer (of bedrijf) tov nieuw van dealer stemde mij niet heel vrolijk.
Leandra had het over een auto :)
Nee sorry, was te makkelijk.

Ik denk dat auto's tot 20k nog wel voor een flink deel worden afgetikt. En dan waarschijnlijk alle ferrari's en zo. Maar daar tussen in het vooral lease/tweedehands en lenen is.
Tot nooit .......
pi_182571868
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 10:02 schreef robijntjestralendwit het volgende:
Ik vond die 10.000 km per jaar altijd een mooi intuimertje, volgens mij hebben veel mensen geen idee hoe weinig dat is.
Voor de mensen die private lease overwegen is dat zat. Dat zijn toch geen echte automobilisten.
  woensdag 17 oktober 2018 @ 14:54:42 #108
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_182571922
Ooit een keer op een auto forum gelezen:
"Lenen voor een auto is bijna hetzelfde als porno kijken, niemand doet het"

Uiteraard zal niemand ooit geld voor een auto hebben geleend hier, maar ik weet van een oud autodealer dat de verhouding bijna 50-50 is. In welke vorm dan ook, ook voor 2e handsjes
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
pi_182572061
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 12:17 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Motoren lopen dan ook niet zomaar vast, als het een fabricagefout zou zijn dan valt het ook na je garantieperiode nog (deels) onder garantie.

Maar dat is allemaal speculeren. Het is rot dat je tegen zoiets aangelopen bent.
Iedereen kent wel dat soort verhalen. Flink OT, maar goed.

Bij m'n laatste (tweedehands) auto ook private lease overwogen, maar uiteindelijk voor een jonge tweedehands van een Duits merk gegaan. Extreem blij dat ik 2 jaar garantie had, dealer heeft daar geen cent op verdiend door allerlei flinke toestanden (en een paar levensgevaarlijke situaties).

Het blijft mechaniek en ook (relatief) nieuw spul kan flink kapot gaan, volgende keer ga ik wsl toch echt voor een PL constructie (wel met voldoende km's :) ).
  Moderator woensdag 17 oktober 2018 @ 15:20:06 #110
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_182572383
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 14:54 schreef zalkc het volgende:
Ooit een keer op een auto forum gelezen:
"Lenen voor een auto is bijna hetzelfde als porno kijken, niemand doet het"

Uiteraard zal niemand ooit geld voor een auto hebben geleend hier, maar ik weet van een oud autodealer dat de verhouding bijna 50-50 is. In welke vorm dan ook, ook voor 2e handsjes
Dit geloof ik absoluut. Ik geloof absoluut dat een groot deel van de auto's op de een of andere manier gefinancierd is. Goed, er is een hoop zakelijk verkeer, daar zit dus een werkgever achter, maar ik denk dat van de auto's die niet zakelijk-lease zijn, nog steeds een groot deel gefinancierd is.
Breitling - Instruments for Professionals
  woensdag 17 oktober 2018 @ 15:21:06 #111
456899 VenusFlyTrap
vind alles leuk
pi_182572401
Toen wij onze mini kochten hebben wij ook even nagedacht over private leasing. Alles nagerekend en het zag er allemaal goed uit, tot we er achter kwamen dat het een probleem kan zijn om van de overeenkomst af te komen mocht een van ons zonder werk komen te zitten of we wegens gezinsuitbreiding een grotere auto nodig hebben.
Ook kan het problemen geven bij het verkrijgen van een hypotheek omdat het meetelt als schuld. Daarbij kan het gezeik geven als je deukjes hebt (denk aan mensen die hun deur open gooien tegen jouw auto) ook al is het niet jouw schuld moet je er wel voor opdraaien met een prive lease overeenkomst

Wat hierboven staat kan verschillen per leasemaatschappij en/of gemaakte afspraken :P
  Moderator woensdag 17 oktober 2018 @ 15:22:22 #112
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_182572431
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 15:21 schreef VenusFlyTrap het volgende:
Toen wij onze mini kochten hebben wij ook even nagedacht over private leasing. Alles nagerekend en het zag er allemaal goed uit, tot we er achter kwamen dat het een probleem kan zijn om van de overeenkomst af te komen mocht een van ons zonder werk komen te zitten of we wegens gezinsuitbreiding een grotere auto nodig hebben.
Ook kan het problemen geven bij het verkrijgen van een hypotheek omdat het meetelt als schuld. Daarbij kan het gezeik geven als je deukjes hebt (denk aan mensen die hun deur open gooien tegen jouw auto) ook al is het niet jouw schuld moet je er wel voor opdraaien met een prive lease overeenkomst

Wat hierboven staat kan verschillen per leasemaatschappij en/of gemaakte afspraken :P
En die impact op je hypotheekmogelijkheden is echt flínk. Ik dacht dat een leaseauto van 249 349 euro per maand uiteindelijk rond de 60.000 euro minder hypotheek als resultaat heeft.

https://www.hypotheker.nl(...)/2016/private-lease/
Breitling - Instruments for Professionals
pi_182572573
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 15:21 schreef VenusFlyTrap het volgende:
Daarbij kan het gezeik geven als je deukjes hebt (denk aan mensen die hun deur open gooien tegen jouw auto) ook al is het niet jouw schuld moet je er wel voor opdraaien met een prive lease overeenkomst.
Dit geldt natuurlijk net zo goed voor een eigen auto, is het niet?

quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 15:22 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

En die impact op je hypotheekmogelijkheden is echt flínk. Ik dacht dat een leaseauto van 249 349 euro per maand uiteindelijk rond de 60.000 euro minder hypotheek als resultaat heeft.

https://www.hypotheker.nl(...)/2016/private-lease/
Zeker iets om rekening mee te houden, maar daar ondervindt je alleen hinder van op het moment dat je de maximale hypotheek wilt afsluiten.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_182572583
Gewoon private lease doen! Heb het nu ook een jaar en het is echt top ondanks dat ik een skoda citigo rijdt welke lekker zuinig is. Geen stress meer als er iets stuk is.
  woensdag 17 oktober 2018 @ 15:28:52 #115
456899 VenusFlyTrap
vind alles leuk
pi_182572594
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 15:28 schreef baskick het volgende:

[..]

Dit geldt natuurlijk net zo goed voor een eigen auto, is het niet?
Met je eigen auto kan je beslissen of je het laat repareren of niet
pi_182572622
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 15:28 schreef VenusFlyTrap het volgende:

[..]

Met je eigen auto kan je beslissen of je het laat repareren of niet
Ja, dat wel (maar normaliter vergelijk ik appels met appels).
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  woensdag 17 oktober 2018 @ 15:33:33 #117
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_182572715
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 15:28 schreef baskick het volgende:

[..]

Dit geldt natuurlijk net zo goed voor een eigen auto, is het niet?

[..]

Zeker iets om rekening mee te houden, maar daar ondervindt je alleen hinder van op het moment dat je de maximale hypotheek wilt afsluiten.
Mwah, 60K verschil hoeft niet noodzakelijkerwijs een maximale hypotheek te betekenen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_182572738
Met de 2e hands auto's die ik de afgelopen jaren heb gehad mag je zonder meer ¤ 100 per maand opzij leggen voor onderhoud. Aanschaf ¤ 4000, restwaarde na 48 maanden ¤ 2000 (?), dus per maand ¤ 40 afschrijving. WA verzekering voor ¤ 25 per maand, wegenbelasting á ¤ 45 per maand, ¤ 200 per maand benzine. In totaal was ik dus ¤ 410 per maand kwijt aan autorijden.

Tegenwoordig heb ik private lease en zijn mijn kosten als volgt: ¤ 145 per maand benzine + ¤ 295 private lease, dus in totaal ¤ 440.

In totaal ben ik dus slechts ¤ 40 meer kwijt, maar rijd ik wel een gloednieuwe auto. Eerlijk is eerlijk, mijn 2e hands waren C segment, en nu heb ik een B segment, dus 2e hands rijden had nog wel een stukje goedkoper gekund.

Als nieuw kopen voor mij een optie was, dan had ik dat alsnog niet gedaan, omdat het niet eens zoveel scheelt: Aanschaf ¤ 19.200, afschrijving 12% (schatting, aan de lage kant) per jaar, dus ¤ 192 per maand, vervolgens wegenbelasting ¤ 35 en (all risk) autoverzekering voor ¤ 35 per maand, dan zit je al aan ¤ 262 per maand. Verschil dus slechts ¤ 33 per maand.

En ja, ik heb per schade een eigen risico, dus hopen dat ik geen schade rij/ andere schade aan de auto toebrengen. En ik heb al een prima huis, dus hypotheek heb ik voorlopig niet nodig. En daarnaast zijn mijn voorwaarden flexibel in geval van bv ontslag.

Het belangrijkste vind ik echter niet eens het rijden in een nieuwe auto, maar het rijden in een auto waarbij ik niet bij elk geluidje denk: shit, blijft die wel rijden, en wat gaat dit geintje me nou weer kosten. Dus het stukje onzekerheid dat het weg neemt. Tuurlijk kan ik nog steeds stilvallen, maar dan weet ik dat de leasemaatschappij het op mag lossen.

Ik ben dus pro private lease, maar maak wel goed je eigen rekensommetje, en vraag jezelf af of je de maandlasten zonder problemen kunt dragen/ je een stabiele baan hebt/ niet binnenkort een hypotheek wilt afsluiten waar je je volle inkomen voor nodig heb (als dat uberhaupt al verstandig is...).
pi_182572750
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 13:43 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

want als je 4k per jaar rijdt wil je geen fatsoenlijke auto?
Een tweedehandsje van een paar duizend euro kan geen 'fatsoenlijke' auto zijn?
pi_182572835
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 13:47 schreef zalkc het volgende:

[..]

Misschien zelfs al een oude
Je hebt van die verhuurbedrijven waar je voor 17,50 een dag een aygo kan huren. Als je dat elk weekend doet ben je 875 euro kwijt. Vraag me af of je niet met wegenbelasting en verzekering daar al overheen gaat.

Is wel een hoop gedoe
Ligt er aan hoever/hoelang je moet reizen om bij zo'n verhuurder te komen. Zit er eentje 'om de hoek' op een paar minuten fietsen, dan kan het zeker aantrekkelijk zijn. Moet je er eerst voor naar een andere plaats reizen, dan is het behoorlijk omslachtig.

Als er deel-auto's zoals Greenwheels in je wijk staan, is zo'n abonnement ook eventueel een optie.
pi_182572866
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 15:33 schreef Leandra het volgende:

[..]

Mwah, 60K verschil hoeft niet noodzakelijkerwijs een maximale hypotheek te betekenen.
Ik bedoelde dat de verlaging van hypotheek alleen problematisch is al die verder beperkt wordt dan wat je voor een huis wilt financieren.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_182572926
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 15:34 schreef jroz het volgende:
Met de 2e hands auto's die ik de afgelopen jaren heb gehad mag je zonder meer ¤ 100 per maand opzij leggen voor onderhoud. Aanschaf ¤ 4000, restwaarde na 48 maanden ¤ 2000 (?), dus per maand ¤ 40 afschrijving. WA verzekering voor ¤ 25 per maand, wegenbelasting á ¤ 45 per maand, ¤ 200 per maand benzine. In totaal was ik dus ¤ 410 per maand kwijt aan autorijden.
Ja, en dan bestaat er nog de kans dat de restwaarde op dag 1 nihil wordt als er iemand in de flank of achterop rijdt en zich niet meldt en de auto economisch total loss is. Of als je 'm zelf total loss rijdt...

[ Bericht 2% gewijzigd door baskick op 17-10-2018 16:11:42 ]
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  woensdag 17 oktober 2018 @ 15:47:19 #123
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_182572958
quote:
1s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 09:43 schreef halfway het volgende:
Hoe kan dat nou?
Het meest opvallende is dat de bedragen zoals afschrijving ed nog kloppen ook.
Waar zit het addertje?
Als je koopt is de auto van jou, bij lease is hij dat niet
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  Moderator woensdag 17 oktober 2018 @ 15:51:38 #124
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_182573033
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 15:28 schreef Lonsje het volgende:
Gewoon private lease doen! Heb het nu ook een jaar en het is echt top ondanks dat ik een skoda citigo rijdt welke lekker zuinig is. Geen stress meer als er iets stuk is.
Maar wel stressen over wonen en de prijzen van wonen :')

WGR / Vraag over huren en/of hypotheek
WGR / Waarom doet het kabinet niets aan de huidige woningmarkt?
Breitling - Instruments for Professionals
pi_182573046
quote:
1s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 15:47 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Als je koopt is de auto van jou, bij lease is hij dat niet
Ja duh.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  Moderator woensdag 17 oktober 2018 @ 15:53:59 #126
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_182573063
quote:
1s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 15:52 schreef halfway het volgende:

[..]

Ja duh.
Nou ja, lijkt me op zich wel belangrijk.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_182573161
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 12:12 schreef GereDathan het volgende:

[..]

De ANWB (en anderen) slaan nergens op qua afschrijving/onderhoud. Altijd veel hoger dan de werkelijke wereld. Waarschijnlijk gebaseerd op lease-tarieven bij de garage.
Die tamelijk hoge afschrijving en onderhoudskosten vallen mij ook vaak op.

Bij 10.000 km/jaar en 48 maanden lease, heb je behalve het jaarlijkse olie-beurtje à 150 euro geen onderhoudskosten.

Alles wat verder stuk gaat valt in principe onder garantie, APK komt pas na die 4 jaar aan de orde en als je normaal rijdt heb je in 40.000km ook geen nieuwe bandjes, remblokken of schokbrekers nodig.

Als je dan ook nog je incidentele kan ruitensproeiervloeistof meeneemt en halverwege je lease-periode een set ruitenwissers zijn de onderhoudskosten in praktijk voor een nieuwe A- of B-segmenter dus 15 euro per maand. De ANWB rekent er voor een Aygo in privé bezit het dubbele aan kosten voor.

Afschrijving is ook een zo'n leuk punt. Volgens de ANWB verliest een Aygo maandelijks 106 euro aan waarde. Over 48 maanden is dat 5.088 euro op een nieuwprijs van ¤12.500
Opmerkelijk is ook dat de ANWB de restwaarde van de nieuwe Aygo in haar vergelijking maar liefst 2000 euro lager inschat als de aanschafwaarde van de tweedehands Aygo waarmee wordt vergeleken.

In praktijk lijkt dat toch 500-1000 euro (ca 10-20 euro per maand) minder te zijn.

Maar het belangrijkste verschil in kosten zit hem in het moment dat de auto vervangen wordt. Auto's uit het A- en B-segment worden weliswaar regelmatig nieuw gekocht door particulieren, maar er zullen maar weinig mensen zijn die hun nieuw gekochte auto al met 40.000km op de teller weer inruilen.

Ook als je na die eerste 4 jaar nog een paar jaar door rijdt, zullen in de meeste gevallen de onderhoudskosten erg laag zijn, terwijl tegelijkertijd de afschrijving fors lager is en je niet opnieuw rentekosten maakt. Het niet hoeven inruilen van een nog zo goed als nieuwe auto is financieel de grootste winst voor de particulier.
pi_182573218
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 15:45 schreef baskick het volgende:

[..]

Ja, en dan bestaat er nog de kans dat de restwaarde op dag 1 nihil wordt als er iemand in de flank of achterop rijdt en de auto economisch total loss is.
Als er iemand achterop rijdt op dag 1 is de restwaarde gelijk aan de aanschafwaarde (tenzij je teveel betaald hebt voor de aanschaf).
  woensdag 17 oktober 2018 @ 16:01:32 #129
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_182573220
quote:
1s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 15:52 schreef halfway het volgende:

[..]

Ja duh.
Ik wou dat ik een euro kreeg voor iedereen die niet snapt dat dit een flink onderscheid is, of mensen die niet doorhebben dat de auto na de lease termijn niet van hun is.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_182573248
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 15:53 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Nou ja, lijkt me op zich wel belangrijk.
Het gaat om het totaalplaatje.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  Moderator woensdag 17 oktober 2018 @ 16:03:26 #131
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_182573262
quote:
1s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 16:02 schreef halfway het volgende:

[..]

Het gaat om het totaalplaatje.
Ja, en dat is dat je dan na....zeg 48 maanden x bedrag X je uiteindelijk niks hebt.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_182573297
quote:
1s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 16:01 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Als er iemand achterop rijdt op dag 1 is de restwaarde gelijk aan de aanschafwaarde (tenzij je teveel betaald hebt voor de aanschaf).
Er zit ook een stukje winst en garantiegeld in he?
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_182573323
quote:
1s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 16:01 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Als er iemand achterop rijdt op dag 1 is de restwaarde gelijk aan de aanschafwaarde (tenzij je teveel betaald hebt voor de aanschaf).
Zeg je nou dat een tweedehands auto die in puin ligt is evenveel waard als een deukloze tweedehands auto die nog rijdt?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  woensdag 17 oktober 2018 @ 16:07:22 #134
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_182573338
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 16:06 schreef baskick het volgende:
Zeg je nou dat een auto die in puin ligt is evenveel waard als een deukloze auto die nog rijdt?
Nee, Ivo denkt dat je van de verzekering de aanschafprijs terugkrijgt.
Tot nooit .......
pi_182573356
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 16:03 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Ja, en dat is dat je dan na....zeg 48 maanden x bedrag X je uiteindelijk niks hebt.
Nee zie het als een huurhuis, na 48 maanden heb je 48 maanden vervoer gehad, na aftrek van afschrijving, onderhoud, wegenbelasting, verzekering kom in zelfs op plus ¤1500 uit tov zelf die auto contant te betalen.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  woensdag 17 oktober 2018 @ 16:08:22 #136
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_182573358
quote:
1s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 16:01 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ik wou dat ik een euro kreeg voor iedereen die niet snapt dat dit een flink onderscheid is, of mensen die niet doorhebben dat de auto na de lease termijn niet van hun is.
Net zoals mensen niet snappen dat ze aan het eind van 30 jaar rente betalen voor hun aflossingsvrije hypotheek nog steeds een schuld aan de bank hebben....
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_182573366
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 16:07 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Nee, Ivo denkt dat je van de verzekering de aanschafprijs terugkrijgt.
Ja, als de dader bekend is (of getuigen). En wat als het je eigen schuld is? Die was in de post waar ik op reageerde even buiten beschouwing gelaten.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  woensdag 17 oktober 2018 @ 16:10:06 #138
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_182573382
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 16:07 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Nee, Ivo denkt dat je van de verzekering de aanschafprijs terugkrijgt.
Bij een aantal verzekeraars is dat de eerste 3 jaar ook zo bij een all-risk verzekering.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_182573397
quote:
1s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 15:47 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Als je koopt is de auto van jou, bij lease is hij dat niet
Dat is best een nadeel. Het ergste van een nieuwe auto kopen was het kwijtraken van de oude voor een redelijke prijs.

En dan een paar rondjes langs die Klerelijers van wijkopenautos enzo. Kost tijd, frustratie en meestal word je ook qua geld genaaid.

Conclusie van dit topic is voor mij: leasen is een paar procent duurder, zo rond de 5.

Maar daarmee loop je geen risico mbt dure reparatie, schade en het later weer verkopen.

Afhankelijk van je contract loop je wel het risico niet zomaar van je contract af te kunnen en het heeft gevolgen voor je leenmogelijkheden.

Ik zie auto als service opkomen. Nu met private lease, straks met abonnementen waarbij je ook van auto kunt wisselen wanneer je wilt. Een aygo voor boodschappen en kleine stukjes, maar een ruime station voor de vakantie naar Spanje.
Whatever...
  woensdag 17 oktober 2018 @ 16:11:42 #140
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_182573412
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 16:10 schreef Leandra het volgende:

[..]

Bij een aantal verzekeraars is dat de eerste 3 jaar ook zo bij een all-risk verzekering.
Ook bij een tweedehands?
Dat wist ik niet, klinkt wel interessant. Heb je namen?
Tot nooit .......
  woensdag 17 oktober 2018 @ 16:17:01 #141
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_182573502
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 16:11 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Ook bij een tweedehands?
Dat wist ik niet, klinkt wel interessant. Heb je namen?
Yep, Centraal Beheer
quote:
Binnen 3 jaar uw aanschafprijs terug
Uw auto binnen 3 jaar total loss of gestolen? U krijgt de aanschafprijs terug

Kocht u uw auto nog geen 3 jaar geleden? En heeft u een WA+ of een All Risk verzekering? Dan betalen wij het bedrag dat u voor de auto betaalde. Het maakt niet uit of u de auto nieuw of 2e hands kocht.

LET OP! Betaalde u meer dan ¤ 50.000,- voor uw auto? Dan krijgt u de dagwaarde plus 10%.

Kocht u uw auto langer dan 3 jaar geleden?
Dan betalen we de dagwaarde.

Wat is het verschil tussen aanschafwaarde en dagwaarde?
De aanschafwaarde is het bedrag dat u voor uw auto betaalde. De dagwaarde is het bedrag dat de auto vlak voor de schade of diefstal waard was.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  woensdag 17 oktober 2018 @ 16:19:10 #142
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_182573560
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 16:08 schreef Leandra het volgende:

[..]

Net zoals mensen niet snappen dat ze aan het eind van 30 jaar rente betalen voor hun aflossingsvrije hypotheek nog steeds een schuld aan de bank hebben....
Jep, en dat je dan 30 jaar over het gehele bedrag rente betaald, i.p.v. over de restschuld bij een linieaire hypotheek scheelt je al snel een 20-30 K per ton hypotheekschuld die je meer aan rente betaald over de gehele looptijd.
- ja maar, zei mijn aflossing vrije schoonzus, je huis wordt ook meer waard!
Dat is bij een hypotheek die je aflost ook zo, dus dat is een non argument.

Je hypotheek aflossen is trouwens ook belastingvrij sparen. Het bedrag wat je hebt afgelost hebt wordt niet belast met fictief rendement.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_182573604
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 10:02 schreef robijntjestralendwit het volgende:
Ik vond die 10.000 km per jaar altijd een mooi intuimertje, volgens mij hebben veel mensen geen idee hoe weinig dat is.
Niet alleen die 10k per jaar (Wat inderdaad ruim onder het gemiddelde ligt) maar vooral ook het feit dat je een maandbedrag betaald waar ook je "onderhoud" bij in zit, auto kost je een kleine 200 p/m..
Zeg mij eens wat voor onderhoud jij gaat krijgen aan een nieuwe auto die dat bedrag rechtvaard?

Heb zelf een oude auto, rij er nu bijna 4 maanden mee, heb er 8300 kilometer mee gereden en heb de distributieriem + waterpomp vervangen (kosten 48 euro) heb een setje remblokken vervangen (44 euro) en de gaskabel is een keer losgesprongen, was letterlijk een kwestie van vastklikken en aandraaien en sindsdien niet meer losgekomen.

Zitten we dus op 92 euro kosten over 4 maanden.
MRB is 18 euro. Verzekering 36. Dat is dus 54, ben ik dus totaal kwijt nu 216 + 92 euro, zitten we op 308 euro.

Met Private Lease ben je in die 4 maanden alleen al bijna het 3 dubbele kwijt aan een auto die A, geen onderhoud nodig gaat hebben de komende paar jaar op olie/bougies na (Want gloednieuw) en B, je mag de auto niet houden, oh en C, je mag maximaal 10,000 kilometer rijden en daarna kost het je 9 cent per kilometer extra..

Dan rij ik toch liever in een barreltje.
  Moderator woensdag 17 oktober 2018 @ 16:24:39 #144
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_182573675
quote:
1s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 16:08 schreef halfway het volgende:

[..]

Nee zie het als een huurhuis, na 48 maanden heb je 48 maanden vervoer gehad, na aftrek van afschrijving, onderhoud, wegenbelasting, verzekering kom in zelfs op plus ¤1500 uit tov zelf die auto contant te betalen.
Ja, maar die 1500 euro die je dan nog in je zak hebt, daarvoor heb je dan dus géén auto aan het eind van die 4 jaar.

Ik heb die 1500 euro wel uitgegeven, maar ik heb na die 4 jaar nog steeds een auto voor de deur staan. Niet dat dat op mij van toepassing is want zakelijk lease, maar even voor het idee.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_182573678
quote:
10s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 16:21 schreef Braddie het volgende:

[..]

Niet alleen die 10k per jaar (Wat inderdaad ruim onder het gemiddelde ligt) maar vooral ook het feit dat je een maandbedrag betaald waar ook je "onderhoud" bij in zit, auto kost je een kleine 200 p/m..
Zeg mij eens wat voor onderhoud jij gaat krijgen aan een nieuwe auto die dat bedrag rechtvaard?

Heb zelf een oude auto, rij er nu bijna 4 maanden mee, heb er 8300 kilometer mee gereden en heb de distributieriem + waterpomp vervangen (kosten 48 euro) heb een setje remblokken vervangen (44 euro) en de gaskabel is een keer losgesprongen, was letterlijk een kwestie van vastklikken en aandraaien en sindsdien niet meer losgekomen.

Zitten we dus op 92 euro kosten over 4 maanden.
MRB is 18 euro. Verzekering 36. Dat is dus 54, ben ik dus totaal kwijt nu 216 + 92 euro, zitten we op 308 euro.

Met Private Lease ben je in die 4 maanden alleen al bijna het 3 dubbele kwijt aan een auto die A, geen onderhoud nodig gaat hebben de komende paar jaar op olie/bougies na (Want gloednieuw) en B, je mag de auto niet houden, oh en C, je mag maximaal 10,000 kilometer rijden en daarna kost het je 9 cent per kilometer extra..

Dan rij ik toch liever in een barreltje.
Lekker representatief, ja.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  woensdag 17 oktober 2018 @ 16:25:01 #146
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_182573685
quote:
1s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 16:19 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Jep, en dat je dan 30 jaar over het gehele bedrag rente betaald, i.p.v. over de restschuld bij een linieaire hypotheek scheelt je al snel een 20-30 K per ton hypotheekschuld die je meer aan rente betaald over de gehele looptijd.
- ja maar, zei mijn aflossing vrije schoonzus, je huis wordt ook meer waard!
Dat is bij een hypotheek die je aflost ook zo, dus dat is een non argument.

Je hypotheek aflossen is trouwens ook belastingvrij sparen. Het bedrag wat je hebt afgelost hebt wordt niet belast met fictief rendement.
Dat niet alleen; momenteel levert extra aflossen op de hypotheek me meer op dan op de bankrekening laten staan.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  woensdag 17 oktober 2018 @ 16:28:09 #147
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_182573750
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 16:24 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Ja, maar die 1500 euro die je dan nog in je zak hebt, daarvoor heb je dan dus géén auto aan het eind van die 4 jaar.

Ik heb die 1500 euro wel uitgegeven, maar ik heb na die 4 jaar nog steeds een auto voor de deur staan. Niet dat dat op mij van toepassing is want zakelijk lease, maar even voor het idee.
Plus dat je dat hondenhokje dat je als private lease hebt (want het zijn altijd van die Up en Aygo gebakjes waar je amper 2 kinderen en een hond in kwijt kunt) nog helemaal niet zou inruilen als je hem gekocht zou hebben, terwijl de kosten de volgende 4 jaar ook nog reuze meevallen, zeker met een Aygo.
Dus daarmee zou je als eigenaar die forse afschrijving van de eerste 4 jaar behoorlijk compenseren.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_182573801
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 16:24 schreef baskick het volgende:

[..]

Lekker representatief, ja.
Misschien niet representatief, maar wel logischer.
Een bedrijfje waar ik een x aantal jaar geleden gewerkt heeft bezorgd ook spullen in een wat oudere Chrysler Voyager, ding is al 15 jaar oud maar ziet er uit om door een ringetje te halen.

Denk jij dat de gemiddelde klant het ook maar iets boeit met wat voor auto jij aankomt zetten? Als de auto er gewoon netjes uitziet, goed gepoetst/geen deuken/geen rare schades, dan boeit het mensen echt weinig.

Ligt natuurlijk ook aan de branche, maar over het algemeen staren mensen zich daar erg blind op.
  woensdag 17 oktober 2018 @ 16:30:01 #149
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_182573803
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 16:25 schreef Leandra het volgende:

[..]

Dat niet alleen; momenteel levert extra aflossen op de hypotheek me meer op dan op de bankrekening laten staan.
En, als je extra aflost gaat er daarna een groter deel van je vaste maandbedrag in aflossing omdat je minder restschuld rente betaald. Hierdoor daalt je restschuld sneller en betaal je nog minder rente over de looptijd, win-win
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 17 oktober 2018 @ 16:32:02 #150
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_182573845
quote:
10s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 16:21 schreef Braddie het volgende:

[..]

Niet alleen die 10k per jaar (Wat inderdaad ruim onder het gemiddelde ligt)
Is toch echt het gemiddelde voor particuliere benzineauto's volgens het CBS

quote:
maar vooral ook het feit dat je een maandbedrag betaald waar ook je "onderhoud" bij in zit, auto kost je een kleine 200 p/m..
Zeg mij eens wat voor onderhoud jij gaat krijgen aan een nieuwe auto die dat bedrag rechtvaard?
100 euro afschrijving + 20 euro wegenbelasting + 30 euro verzekering + 20 onderhoud. Zijn reële bedragen als je het zelf koopt.

quote:
Heb zelf een oude auto, rij er nu bijna 4 maanden mee, heb er 8300 kilometer mee gereden en heb de distributieriem + waterpomp vervangen (kosten 48 euro) heb een setje remblokken vervangen (44 euro) en de gaskabel is een keer losgesprongen, was letterlijk een kwestie van vastklikken en aandraaien en sindsdien niet meer losgekomen.

Zitten we dus op 92 euro kosten over 4 maanden.
MRB is 18 euro. Verzekering 36. Dat is dus 54, ben ik dus totaal kwijt nu 216 + 92 euro, zitten we op 308 euro.
Die reparaties kun jij zelf doen, ik niet. Bij de garage was je waarschijnlijk 500 kwijt.

quote:
Met Private Lease ben je in die 4 maanden alleen al bijna het 3 dubbele kwijt aan een auto die A, geen onderhoud nodig gaat hebben de komende paar jaar op olie/bougies na (Want gloednieuw) en B, je mag de auto niet houden, oh en C, je mag maximaal 10,000 kilometer rijden en daarna kost het je 9 cent per kilometer extra..

Dan rij ik toch liever in een barreltje.
Jouw auto heeft dus geen afschrijving? De reparaties hebben geen tijd gekost?
Dat je de auto niet mag houden is niet relevant, je kunt het ook zien als dat je voor hetzelfde bedrag weer een nieuwe kunt gaan uitzoeken. Ben niet getrouwd met die kar. De kilometers kun je aanpassen naar je eigen wensen (9ct is trouwens aan de lage kant voor meerkilometers, voor de eerste 1000 per jaar misschien daara gaat het snel naar de 18ct)
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
  woensdag 17 oktober 2018 @ 16:32:06 #151
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_182573848
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 16:29 schreef Braddie het volgende:

[..]

Misschien niet representatief, maar wel logischer.
Een bedrijfje waar ik een x aantal jaar geleden gewerkt heeft bezorgd ook spullen in een wat oudere Chrysler Voyager, ding is al 15 jaar oud maar ziet er uit om door een ringetje te halen.

Denk jij dat de gemiddelde klant het ook maar iets boeit met wat voor auto jij aankomt zetten? Als de auto er gewoon netjes uitziet, goed gepoetst/geen deuken/geen rare schades, dan boeit het mensen echt weinig.

Ligt natuurlijk ook aan de branche, maar over het algemeen staren mensen zich daar erg blind op.
Ligt ook aan het land waar je actief bent. In D wordt een consultant is een oude of goedkope auto niet serieus genomen, kom in Nederland in een nieuwe A8 of 7 serie aan en de klant is van mening dat je te duur bent, dat is zijn geld wat daar staat.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 17 oktober 2018 @ 16:32:13 #152
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_182573850
quote:
1s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 16:30 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

En, als je extra aflost gaat er daarna een groter deel van je vaste maandbedrag in aflossing omdat je minder restschuld rente betaald. Hierdoor daalt je restschuld sneller en betaal je nog minder rente over de looptijd, win-win
Klopt, het leningdeel waarop ik extra aflos (en waarvan ik het vaste bedrag wel vast heb laten staan) is inmiddels al bijna 50¤ meer aflossing dan het zonder die extra aflossingen zou zijn, en dat blijft maandelijks oplopen, dus ik vind het helemaal feest.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator woensdag 17 oktober 2018 @ 16:33:24 #153
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_182573875
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 16:28 schreef Leandra het volgende:

[..]

Plus dat je dat hondenhokje dat je als private lease hebt (want het zijn altijd van die Up en Aygo gebakjes waar je amper 2 kinderen en een hond in kwijt kunt) nog helemaal niet zou inruilen als je hem gekocht zou hebben, terwijl de kosten de volgende 4 jaar ook nog reuze meevallen, zeker met een Aygo.
Dus daarmee zou je als eigenaar die forse afschrijving van de eerste 4 jaar behoorlijk compenseren.
Neem een Kia Picanto als voorbeeld. Dat ding is er vanaf 11.895 euro, en die uitvoering kost 189 euro per maand in PL bij 48 maanden en 10k km per jaar.

Dan heb je dus na 4 jaar 48 x 189 = 9.072 euro betaald, waar je niets voor terug ziet na die 4 jaar, en dan heb je op 2.823 euro na die auto wel helemaal betaald :D
Breitling - Instruments for Professionals
  woensdag 17 oktober 2018 @ 16:33:31 #154
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_182573876
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 16:32 schreef zalkc het volgende:

[..]

Is toch echt het gemiddelde voor particuliere benzineauto's volgens het CBS

Gemiddeld tussen auto’s om naar het werk te gaan en op vakantie en kleine boodschappen auto’s
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 17 oktober 2018 @ 16:38:53 #155
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_182573953
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 16:33 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Neem een Kia Picanto als voorbeeld. Dat ding is er vanaf 11.895 euro, en die uitvoering kost 189 euro per maand in PL bij 48 maanden en 10k km per jaar.

Dan heb je dus na 4 jaar 48 x 189 = 9.072 euro betaald, waar je niets voor terug ziet na die 4 jaar, en dan heb je op 2.823 euro na die auto wel helemaal betaald :D
Misschien is de restwaarde na 4 jaar nog maar 3.000?
Het is wel een Kia natuurlijk :+
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  woensdag 17 oktober 2018 @ 16:40:44 #156
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_182573985
quote:
1s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 16:33 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Gemiddeld tussen auto’s om naar het werk te gaan en op vakantie en kleine boodschappen auto’s
Daar tellen auto's zoals die van mijn vader ook mee.... die in anderhalf jaar tijd 2.700 km gereden had :')
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator woensdag 17 oktober 2018 @ 16:45:54 #157
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_182574057
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 16:38 schreef Leandra het volgende:

[..]

Misschien is de restwaarde na 4 jaar nog maar 3.000?
Het is wel een Kia natuurlijk :+
Hahaha, och, ze hebben best mooie modellen hoor, vind ik :P Maar het punt is dat hij na 4 jaar weer met de Batavus mag, en ik nog steeds in die auto kan rondkoetsen (als ie nog rijdt, want ja, wel Kia natuurlijk ;) )
Breitling - Instruments for Professionals
pi_182574128
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 16:33 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Neem een Kia Picanto als voorbeeld. Dat ding is er vanaf 11.895 euro, en die uitvoering kost 189 euro per maand in PL bij 48 maanden en 10k km per jaar.

Dan heb je dus na 4 jaar 48 x 189 = 9.072 euro betaald, waar je niets voor terug ziet na die 4 jaar, en dan heb je op 2.823 euro na die auto wel helemaal betaald :D
Je vergeet denk ik dat je voor een auto ook onderhoud, verzekering en belasting betaalt.
4 jaar private lease weet je precies wat je betaalt. Bij het kopen van een auto voor 11k komt de rest er nog bij dus
pi_182574175
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 16:07 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Nee, Ivo denkt dat je van de verzekering de aanschafprijs terugkrijgt.
Als je de marktprijs voor je net één dag terug gekochte 2e hands auto hebt betaald, dan krijg je ook de aanschafprijs terug als een ander hem in puin rijdt.

Dat is namelijk de verplichting die de WA-verzekeraar heeft.

Alleen moet je ff volhouden, omdat de meeste verzekeraars je eerst proberen af te schepen met een zelf verzonnen lijstje waarop de "dagwaarde" staat. Met papieren dagwaarde heb je als consument echter niets te maken, de wet schrijft voor dat de WA-verzekeraar van de tegenpartij (indien de tegenpartij aansprakelijk is, uiteraard) bij total-loss de vervangingswaarde volledig dient te vergoeden. Dus de prijs waarvoor je zo'n auto opnieuw kunt aanschaffen.
  Moderator woensdag 17 oktober 2018 @ 16:54:04 #160
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_182574188
quote:
1s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 16:50 schreef Lonsje het volgende:

[..]

Je vergeet denk ik dat je voor een auto ook onderhoud, verzekering en belasting betaalt.
4 jaar private lease weet je precies wat je betaalt. Bij het kopen van een auto voor 11k komt de rest er nog bij dus
Dat is waar, dus betaal ik in dat opzicht meer, maar, die auto is dan wel direct van mij, en na 4 jaar nog steeds + dat ik geen toestanden heb met BKR registraties en hypotheken en zo. Goed, als je al een huis hebt gekocht is dat geen punt, maar voor jou is dit wel een dingetje.
Breitling - Instruments for Professionals
  woensdag 17 oktober 2018 @ 16:57:34 #161
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_182574245
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 14:24 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Met zo weinig kilometers is een Greenwheels (of andere variant) ook nog een optie.
Ja maar dat is hier volgens mij nog niet echt goed beschikbaar en ik gebruik mn auto opzich wel veel voor kleine ritjes nog.

Maar aan vaste lasten (dus ex. benzine) kost die me ongeveer 70,- per maand nu dus dat is eigenlijk niets.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
  woensdag 17 oktober 2018 @ 16:59:30 #162
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_182574266
quote:
1s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 16:10 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Ik zie auto als service opkomen. Nu met private lease, straks met abonnementen waarbij je ook van auto kunt wisselen wanneer je wilt. Een aygo voor boodschappen en kleine stukjes, maar een ruime station voor de vakantie naar Spanje.
Dat zou wel echt perfect zijn ja.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
  woensdag 17 oktober 2018 @ 17:03:20 #163
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_182574315
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 16:03 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Ja, en dat is dat je dan na....zeg 48 maanden x bedrag X je uiteindelijk niks hebt.
Als je dat ding zelf koopt en na 48 maanden op ongeveer hetzelfde maandbedrag uit wilt komen heb je ook niks meer.
  woensdag 17 oktober 2018 @ 17:05:09 #164
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_182574343
quote:
1s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 16:50 schreef Lonsje het volgende:

[..]

Je vergeet denk ik dat je voor een auto ook onderhoud, verzekering en belasting betaalt.
4 jaar private lease weet je precies wat je betaalt. Bij het kopen van een auto voor 11k komt de rest er nog bij dus
En ondertussen wel miepen dat het kopen van een huis een probleem is, waarbij je private lease auto een essentieel onderdeel van het probleem zal blijken.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  woensdag 17 oktober 2018 @ 17:09:13 #165
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_182574397
quote:
1s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 16:10 schreef Spanky78 het volgende:

[..]


Ik zie auto als service opkomen. Nu met private lease, straks met abonnementen waarbij je ook van auto kunt wisselen wanneer je wilt. Een aygo voor boodschappen en kleine stukjes, maar een ruime station voor de vakantie naar Spanje.
Dat laatste is er al in de vorm van huurauto’s
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_182574413
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 16:33 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Neem een Kia Picanto als voorbeeld. Dat ding is er vanaf 11.895 euro, en die uitvoering kost 189 euro per maand in PL bij 48 maanden en 10k km per jaar.

Dan heb je dus na 4 jaar 48 x 189 = 9.072 euro betaald, waar je niets voor terug ziet na die 4 jaar, en dan heb je op 2.823 euro na die auto wel helemaal betaald :D
Je vergeet even dat bij die 9.072 wegenbelasting en verzekering al in zit. Zal bij elkaar 50 euro per maand zijn? Dan gaat er dus nog 2400 vanaf en heb je voor puur voor die auto 6.672 betaald. Dan heb je ook nog eens geen rekening met onderhoud gehouden (zal in bedrag wel meevallen).
Verder, als de dealer na 4 jaar/ 40.000 km je nog ¤ 6000 geeft mag je blij zijn. Dan is private lease opeens een stuk aantrekkelijker. Nieuw is wel rendabeler dan private lease als je intentie is om de auto minimaal 8 jaar te rijden.
  woensdag 17 oktober 2018 @ 17:12:13 #167
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_182574439
quote:
1s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 17:09 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Dat laatste is er al in de vorm van huurauto’s
Kennissen van ons hebben idd geen auto (wonen ook in de binnenstad dus parkeren is altijd een probleem) en die huren voor vakanties idd een auto of camper en tussendoor huren ze ook nog wel eens een auto als ze er een nodig hebben, maar ze redden het verder prima zonder.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_182574829
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 17:05 schreef Leandra het volgende:

[..]

En ondertussen wel miepen dat het kopen van een huis een probleem is, waarbij je private lease auto een essentieel onderdeel van het probleem zal blijken.
Staat niet op mijn naam dus daarom niet genoemd aangezien het geen invloed heeft op die casus
  woensdag 17 oktober 2018 @ 17:43:20 #169
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_182574914
quote:
1s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 17:38 schreef Lonsje het volgende:

[..]

Staat niet op mijn naam dus daarom niet genoemd aangezien het geen invloed heeft op die casus
Als je op alleen jouw inkomen kunt kopen kan het dus ook geen probleem zijn.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_182575089
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 17:43 schreef Leandra het volgende:

[..]

Als je op alleen jouw inkomen kunt kopen kan het dus ook geen probleem zijn.
Jij zegt dat het een probleem is, niet ik.
  woensdag 17 oktober 2018 @ 17:52:20 #171
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_182575106
quote:
1s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 17:51 schreef Lonsje het volgende:

[..]

Jij zegt dat het een probleem is, niet ik.
Ik ben niet degene die "boehoe, de huizenmarkt" topics opent....
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_182575135
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 17:52 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ik ben niet degene die "boehoe, de huizenmarkt" topics opent....
Waarom post je dat in dit topic? Heeft TS toch niets aan?
  woensdag 17 oktober 2018 @ 17:55:45 #173
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_182575164
quote:
1s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 17:54 schreef Lonsje het volgende:

[..]

Waarom post je dat in dit topic? Heeft TS toch niets aan?
Wat heeft dat er mee te maken?
Private lease is fors van invloed op je hypotheekmogelijkheden, dus als je hier zit te roepen dat je zo blij bent met je private lease terwijl je ook meerdere "boehoe, de huizenmarkt" topics hebt geopend, dan liggen je prioriteiten misschien niet op het juiste punt.

En prioriteiten zijn met betrekking tot private lease wel van belang.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  woensdag 17 oktober 2018 @ 17:58:42 #174
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_182575211
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 11:45 schreef zalkc het volgende:
Ik heb heel bewust voor PL gekozen omdat ik een kneus ben.

Ik heb voor een simpele Astra station doorgerekend wat die mij ging kosten in de gevallen Nieuw/PL/2e hands op basis van 36.000 km per jaar. Als ik rekening hield met de gemiddelde kosten zoals door bijvoorbeeld ANWB of Autoweek werden gegeven kwam het erop neer dat het niks uitmaakte, de 2e hands werd even duur als nieuw door het hogere onderhoud en het hoger verbruik.

PL was een tientje of twee duurder in de maand maar wel met de zekerheid dat als het motorblok er morgen uitvalt dat er zonder extra kosten een dag later een andere auto staat.Die zekerheid van waar ik aan toe was en niet het zwaard van Damocles boven mijn hoofd hangend hebben van een "maandagochtendauto" gaf voor mij de doorslag.

Waarom zeg ik dan dat ik een kneus ben? Omdat ik niet de mazzel heb dat ik wel even een goedkoop 2e handsje met weinig kilometers op de kop tik waar nooit wat mee is en die ik later voor een goede prijs weer doorverkoop door mijn goede onderhandel skills. Dat ik niet in staat ben om zelf onderhoud uit te voeren, als een monteur zegt dat de bobine schijven roest hebben ben ik in staat dat blind te geloven.

Met PL weet ik gewoon waar ik aan toe ben zonder dat het veel meer kost. Het risico van zelf aanschaffen en daar een redelijk grote kans te hebben op een wisselend eindresultaat (het kan rustig 5000 mee of tegen vallen over de loop van 4 jaar) had ik geen zin in.
^O^

Leasemaatschappijen kunnen behoorlijk goedkoper regelen dan de consument en nemen de risico's. Als consument betekent dat dat je een bedrag betaalt, en dat betaal je. Een tweedehands is minder betrouwbaar en kan heel goedkoop zijn, maar ook heel duur. Een nieuwe auto heeft veel afschrijving en alsnog een risico op problemen. PL is rustiger aan je hoofd en kan alle kosten in overweging nemende ook qua prijs concurreren met de alternatieven.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_182575264
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 17:55 schreef Leandra het volgende:

[..]

Wat heeft dat er mee te maken?
Private lease is fors van invloed op je hypotheekmogelijkheden, dus als je hier zit te roepen dat je zo blij bent met je private lease terwijl je ook meerdere "boehoe, de huizenmarkt" topics hebt geopend, dan liggen je prioriteiten misschien niet op het juiste punt.

En prioriteiten zijn met betrekking tot private lease wel van belang.
Dus waarom haal je mij erbij? Staat niet op mijn naam dus Pl heeft geen invloed op mijn situatie
  woensdag 17 oktober 2018 @ 18:13:40 #176
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_182575524
quote:
1s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 18:01 schreef Lonsje het volgende:

[..]

Dus waarom haal je mij erbij? Staat niet op mijn naam dus Pl heeft geen invloed op mijn situatie
Dan heb jij dus ook geen Private Lease.

Wel grappig dat men dezelfde afkorting gebruikt als wat standaard de afkorting van Persoonlijke Lening was....
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_182575604
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 11:04 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Ik snap dat er een voorbeeld voor te bedenken is, maar waarom dan niet een 2e hands autootje van een 5000 euro ofzo.
Als jij geen verstand hebt van auto’s grote kans dat jij de inruiler van Mien koopt, die voor 2500¤ afgedankt is bij de dealer en via de handel en een poetsbeurt weer voor 5000¤ verkocht wordt.

Zolang je met de financiele verplichtingen en inflexibiliteit van een leasecontract kan omgaan, zie ik weinig bezwaar.
.
pi_182575612
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 18:13 schreef Leandra het volgende:

[..]

Dan heb jij dus ook geen Private Lease.

Wel grappig dat men dezelfde afkorting gebruikt als wat standaard de afkorting van Persoonlijke Lening was....
Ik betaal ervoor en rijd erin. Lijkt me dat je dan kunt zeggen dat je private lease hebt.
pi_182575959
voor mij is het niet goedkoper in ieder geval.

7-zitter met 30k per jaar aan kilometers... ik rij incl benzine/afschrijving/verzekeringen/etc voor 400 per maand.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_182576014
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 14:39 schreef Leandra het volgende:
Als men het in een keer zelf moet aftikken koopt nagenoeg niemand privé een nieuwe auto.
Iedereen ziet de vergelijking wel met zelf nieuw kopen, maar in feite zou niemand dat doen.
Maar goed, de consumentenbond en ANWB doen vrolijk mee aan de vergelijkingsberekeningen, en iedereen doet spontaan alsof zelf nieuw kopen werkelijk een alternatief zou zijn.
Het is wachten op het moment dat de Repo-man in NL zijn intrede doet.
ik ken ook niemand die een nieuwe auto heeft gekocht.
Ooit een keer iemand gesproken die zei dat het de grootste miskoop ooit was.

Nieuwe auto's gaan toch massaal naar leasemaatschappijen?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_182576219
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 18:31 schreef sjorsie1982 het volgende:
voor mij is het niet goedkoper in ieder geval.

7-zitter met 30k per jaar aan kilometers... ik rij incl benzine/afschrijving/verzekeringen/etc voor 400 per maand.
Bij een grote auto is kopen wel voordeliger maar voor een 6 jaar afgetrapte Aygo wordt rustig 5000¤ gevraagd en dan gaan er nog dingen stuk ook, door die matige bouwkwaliteit.

Dus als iemand de financiën op orde heeft, snap ik zo’n leaseconstructie wel.
.
pi_182576232
quote:
1s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 18:43 schreef Fer het volgende:

[..]

Bij een grote auto is kopen wel voordeliger maar voor een 6 jaar afgetrapte Aygo wordt rustig 5000¤ gevraagd en dan gaan er nog dingen stuk ook, door die matige bouwkwaliteit.

Dus als iemand de financiën op orde heeft, snap ik zo’n leaseconstructie wel.
dan koop je een fatsoenlijke auto.....
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_182576483
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 17:12 schreef Leandra het volgende:

[..]

Kennissen van ons hebben idd geen auto (wonen ook in de binnenstad dus parkeren is altijd een probleem) en die huren voor vakanties idd een auto of camper en tussendoor huren ze ook nog wel eens een auto als ze er een nodig hebben, maar ze redden het verder prima zonder.
Zo doen wij het ook. Abonnement op Greenwheels voor familiebezoek en incidenteel voor werk, luxe huurbak voor de zomervakantie, en verder fietsen en ov. Bevalt uitstekend.
  woensdag 17 oktober 2018 @ 19:09:56 #184
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_182576659
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 18:34 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

ik ken ook niemand die een nieuwe auto heeft gekocht.
Ooit een keer iemand gesproken die zei dat het de grootste miskoop ooit was.

Nieuwe auto's gaan toch massaal naar leasemaatschappijen?
Valt ook wel mee, heb sowieso zelf al 2 auto's nieuw gekocht.
Van de nieuwe auto's is 45% lease (zakelijk en prive). Die 55% zal toch echt privé gekocht zijn lijkt me. Op een aantal zakelijke kopers na uiteraard, maar zoveel zullen dat er nu ook weer niet zijn.

Bij consumenten zijn wel de kleinere auto's populair, zoals een Corsa, Aygo of Pikanto. Het nieuw kopen van een V60 gebeurt wel een stuk minder privé gok ik zo ;)

In dit hele verhaal is ook het eisenpakket van de gebruiker van groot belang.
Ik rij 36000 per jaar, als ik een 2e hands van 5000 koop is het maar de vraag of hij de 4 jaar haalt. Als je 5000 km per jaar rijd zal die het echt wel een paar jaar vol houden :)
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
pi_182576687
quote:
1s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 17:09 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Dat laatste is er al in de vorm van huurauto’s
Ja, maar ik zie de Netflix van vervoer nog we komen. Tov het huidige videobandenverhuur soort van auto huren.

Het werkt voor mij alleen als ik reis voor werk, want vliegveld.

Als ik een auto huur dan wil ik hem op loopafstand ophalen. En ik wil dat ze hem komen omwisselen voor het type dat ik op dat moment nodig heb.

Nu nog utopie, maar dit gaan we allemaal nog zien gebeuren.
Whatever...
pi_182577448
De afweging private lease vs kopen is alleen relevant als je concrete voorbeelden hebt. Nu is het vooral appels met peren vergelijken.
pi_182577464
quote:
1s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 19:11 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Ja, maar ik zie de Netflix van vervoer nog we komen. Tov het huidige videobandenverhuur soort van auto huren.

Het werkt voor mij alleen als ik reis voor werk, want vliegveld.

Als ik een auto huur dan wil ik hem op loopafstand ophalen. En ik wil dat ze hem komen omwisselen voor het type dat ik op dat moment nodig heb.

Nu nog utopie, maar dit gaan we allemaal nog zien gebeuren.
Essentieel verschil is dat een Netflix film altijd als nieuw is en geen vlekken en drop-outs zoals gebruikte VHS banden die hadden. Met een deelauto heb je hetzelfde.

Wellicht dat de leasecontracten nog flexibeler worden en er een levendiger (ruil)handel over ontstaat.Maar in de basis wel een “eigen” auto.
.
  woensdag 17 oktober 2018 @ 19:56:48 #188
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_182577655
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 19:09 schreef zalkc het volgende:

[..]

Valt ook wel mee, heb sowieso zelf al 2 auto's nieuw gekocht.
Van de nieuwe auto's is 45% lease (zakelijk en prive). Die 55% zal toch echt privé gekocht zijn lijkt me. Op een aantal zakelijke kopers na uiteraard, maar zoveel zullen dat er nu ook weer niet zijn.

Bij consumenten zijn wel de kleinere auto's populair, zoals een Corsa, Aygo of Pikanto. Het nieuw kopen van een V60 gebeurt wel een stuk minder privé gok ik zo ;)

In dit hele verhaal is ook het eisenpakket van de gebruiker van groot belang.
Ik rij 36000 per jaar, als ik een 2e hands van 5000 koop is het maar de vraag of hij de 4 jaar haalt. Als je 5000 km per jaar rijd zal die het echt wel een paar jaar vol houden :)
Ik denk dat je je verkijkt op het aantal mensen die een auto kopen op naam van de zaak.
Daar ken ik er meer van dan mensen die particulier nieuwe auto's kopen, maar ik ken beiden wel.
Maar als je een beetje vermogen in de zaak hebt zitten dan is dat een vrij gebruikelijke manier, en dat zijn dus geen particulieren, maar een fors deel van die 55%.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_182577849
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 19:09 schreef zalkc het volgende:

[..]

Valt ook wel mee, heb sowieso zelf al 2 auto's nieuw gekocht.
Van de nieuwe auto's is 45% lease (zakelijk en prive). Die 55% zal toch echt privé gekocht zijn lijkt me. Op een aantal zakelijke kopers na uiteraard, maar zoveel zullen dat er nu ook weer niet zijn.

Bij consumenten zijn wel de kleinere auto's populair, zoals een Corsa, Aygo of Pikanto. Het nieuw kopen van een V60 gebeurt wel een stuk minder privé gok ik zo ;)

In dit hele verhaal is ook het eisenpakket van de gebruiker van groot belang.
Ik rij 36000 per jaar, als ik een 2e hands van 5000 koop is het maar de vraag of hij de 4 jaar haalt. Als je 5000 km per jaar rijd zal die het echt wel een paar jaar vol houden :)
inderdaad, het aantal km telt flink mee.
Als ik mijn kms invul op een PL website dan stijgt de prijs explosief.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_182577926
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 16:57 schreef AQuila360 het volgende:

[..]

Ja maar dat is hier volgens mij nog niet echt goed beschikbaar en ik gebruik mn auto opzich wel veel voor kleine ritjes nog.

Maar aan vaste lasten (dus ex. benzine) kost die me ongeveer 70,- per maand nu dus dat is eigenlijk niets.
Greenwheels is inderdaad alleen interessant als ze er zijn, hier is er ook geen helaas.

Maar 70 is wel te overzien, ken mensen die in een weekend meer wegzuipen of per week meer wegroken.
  woensdag 17 oktober 2018 @ 20:11:25 #191
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_182577941
Maar om de vraag van OP te beantwoorden.
Met lease weet je waaraan toe bent.
Met koop is er meer variabel.

Maar dat kan twee kanten op werken, als jij door ander werk, kinderen, verhuizing, echtscheiding of wat dan ook in een andere situatie komt zit je vast aan het contract en is het lastig om er af te komen of aan te passen.
Aan de andere kant is het zo dat de auto die je koopt, 2e hands of nieuw, ook wat minder zekerheid kan bieden als het aankomt op onderhoud en afschrijving. De kosten zullen meestal tegen of meevallen maar niet snel wat je zelf had gedacht blijken. Uiteraard valt het bij iedereen die het erover heeft mee natuurlijk ;)

Mijn buurvrouw heeft de afgelopen 3 maanden 4 leuke 2e handsjes op de kop getikt. waarvan er 3 toch wat meer probleempjes hadden als dat ze dacht. Ik weet vrijwel zeker dat het voor haar nu goedkoper was geweest om te leasen ;)
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
pi_182577979
quote:
1s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 15:59 schreef Ivo1985 het volgende:
Alles wat verder stuk gaat valt in principe onder garantie, APK komt pas na die 4 jaar aan de orde en als je normaal rijdt heb je in 40.000km ook geen nieuwe bandjes, remblokken of schokbrekers nodig.
Je kan een maandagmorgen model hebben, maar schokbrekers en remblokken binnen 4 jaar zegt over het algemeen wel iets over de rijstijl.

quote:
Afschrijving is ook een zo'n leuk punt. Volgens de ANWB verliest een Aygo maandelijks 106 euro aan waarde. Over 48 maanden is dat 5.088 euro op een nieuwprijs van ¤12.500
Opmerkelijk is ook dat de ANWB de restwaarde van de nieuwe Aygo in haar vergelijking maar liefst 2000 euro lager inschat als de aanschafwaarde van de tweedehands Aygo waarmee wordt vergeleken.
Dat was mij ook al opgevallen. Vandaar dat ik ze niet zo serieus neem. Het is natuurlijk een richtlijn, maar daar houdt het voor mij ook bij op.

quote:
Ook als je na die eerste 4 jaar nog een paar jaar door rijdt, zullen in de meeste gevallen de onderhoudskosten erg laag zijn, terwijl tegelijkertijd de afschrijving fors lager is en je niet opnieuw rentekosten maakt. Het niet hoeven inruilen van een nog zo goed als nieuwe auto is financieel de grootste winst voor de particulier.
Vergeet ook het voordeel van de kennis niet. Als ik een 8 jaar oude auto koop, dan weet ik niet wat er in die 8 jaar gebeurd is. Bij een nieuwe weet ik dat na 8 jaar wel. Dat geeft ook een stuk zekerheid en vertrouwen. Zegt niet alles, maar het is in ieder geval een fatsoenlijke indicatie.

Dit werkt overigens alleen voor mensen die niet elke 4 jaar een grotere auto aan hun buurman willen showen.
pi_182581769
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 16:33 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Neem een Kia Picanto als voorbeeld. Dat ding is er vanaf 11.895 euro, en die uitvoering kost 189 euro per maand in PL bij 48 maanden en 10k km per jaar.

Dan heb je dus na 4 jaar 48 x 189 = 9.072 euro betaald, waar je niets voor terug ziet na die 4 jaar, en dan heb je op 2.823 euro na die auto wel helemaal betaald :D
Deze situatie had ik ook meegemaakt. Suzuki Alto ging uit het assortiment: Voor de instapprijs van 9.100 euro had je alle opties erbij als Celebration edition. Ik heb bij rond de 10 private lease aanbieders gekeken en goedkoper dan 250 euro p.m. voor dezelfde auto met basis opties had je niet.

Wanneer ik dit door rekende zou ik in 36 maanden: 250 x 36 = 9.000 euro betalen (praktisch de hele auto zou dan afbetaald zijn). En na die periode zou ik de auto weer moeten inleveren. Nu ruim 3 jaar later worden Alto's uit 2015 met mijn km stand nog aangeboden op auto sites voor rond de 6.500 euro. Een ander nadeel was dat je maar 10.000km per jaar mee mocht rijden. Anders rekenen ze een hoge opslag per extra km.

Reparatiekosten, verzekering, wegenbelasting is erg laag geweest in de jaren en is rond de 500 euro per jaar uitgekomen in totaal voor alles. Dus niet in alle gevallen is leasen beter dan kopen.

Ik zou eerst heel goed de rekensommen maken. Want ook bij koop heb je vaak constructies zoals 50/50 waarbij je een deel na x jaar betaald zonder rente waardoor je voor jezelf elke maand geld opzij kan zetten voor de terugbetaling. Ik snap dan wel dat ze private lease graag aansmeren. Het hele aankoopbedrag terugverdienen in de lease periode en dan de auto verkopen voor 70% van de aankoopwaarde. Plus dat de dealers belasting voordelen hebben bij leasecontracten en extra kortingen krijgen bij het afnemen van auto's bij auto merken.
pi_182582674
Ik ken trouwens iemand die een auto nieuw gekocht heeft en 6 jaar lang geen onderhoud gegeven heeft, en toen ingeruild en de dealer had niet na gecheckt of het wel onderhouden was, want eh 1e eigenaren zijn altijd trouw netjes in onderhoud, zijn bakkie had ruim 100.000 op de klok en werd wel netjes gewassen en schoon gehouden.

Enige wat hij deed is een litertje olie bijvullen na 3 jaar, voor de rest werkelijk niks gedaan bij zijn Megane.

Dat is pas goedkoop rijden :)

Zelf durf ik dat gewoonweg niet, overal zeggen garages als je langer door rijdt met de zelfde olie dan loopt je motor vast of je koelvloeistof koelt niet meer :{

Maar toch...
Interessant he ?
pi_182584035
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 17:05 schreef Leandra het volgende:

[..]

En ondertussen wel miepen dat het kopen van een huis een probleem is, waarbij je private lease auto een essentieel onderdeel van het probleem zal blijken.
Of je nu 200 euro per maand betaalt aan private lease, of je stopt 200 euro per maand in een auto die je zelf financiert spaart, onkosten aan betaalt maakt voor je hypotheek toch niet uit ?

Ik bedoel, in beide gevallen, kan je de 200 euro niet meer gebruiken voor hypotheek kosten ?
Honey ! Take me drunk, i am home !
  donderdag 18 oktober 2018 @ 06:05:10 #196
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_182584298
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2018 04:03 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]

Of je nu 200 euro per maand betaalt aan private lease, of je stopt 200 euro per maand in een auto die je zelf financiert spaart, onkosten aan betaalt maakt voor je hypotheek toch niet uit ?

Ik bedoel, in beide gevallen, kan je de 200 euro niet meer gebruiken voor hypotheek kosten ?
Zolang je die niet zelf financiert met een lening maakt dat zeker wel uit, het gaat om de betaalverplichting die bij een krediet hoort.

Het ene geeft wel een fors verschil op de hoogte van de hypotheek die je kunt krijgen, het ander niet.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_182584317
quote:
1s.gif Op donderdag 18 oktober 2018 06:05 schreef Leandra het volgende:

[..]

Zolang je die niet zelf financiert met een lening maakt dat zeker wel uit, het gaat om de betaalverplichting die bij een krediet hoort.

Het ene geeft wel een fors verschil op de hoogte van de hypotheek die je kunt krijgen, het ander niet.
Mijn punt is een beetje dat of je geeft 200 euro uit aan private lease, of je geeft 200 euro uit aan eigen financiering en onderhoud van een auto je in beide gevallen die 200 euro meer kan gebruiken voor een hypotheek.

Dat in het tweede geval (eigen financiering) het niet wordt "gezien" door de bank en je dus een hogere hypotheek kunt krijgen is dus echter maar schijn, aangezien je de 200 euro dus niet kunt gebruiken, want hij zit al in je autokosten uitgegeven.
Honey ! Take me drunk, i am home !
  donderdag 18 oktober 2018 @ 06:13:19 #198
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_182584323
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2018 06:10 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]

Mijn punt is een beetje dat of je geeft 200 euro uit aan private lease, of je geeft 200 euro uit aan eigen financiering en onderhoud van een auto je in beide gevallen die 200 euro meer kan gebruiken voor een hypotheek.

Dat in het tweede geval (eigen financiering) het niet wordt "gezien" door de bank en je dus een hogere hypotheek kunt krijgen is dus echter maar schijn, aangezien je de 200 euro dus niet kunt gebruiken, want hij zit al in je autokosten uitgegeven.
Het punt is dat je met de regels vam hypotheekbanken te maken hebt en die kijken naar je overige betalingsverplichtingen.
Private Lease kun je niet tussentijds beëindigen, je eigen auto kun je verkopen als je hem niet meer kunt betalen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_182584345
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 16:29 schreef Braddie het volgende:

[..]

Misschien niet representatief, maar wel logischer.
Een bedrijfje waar ik een x aantal jaar geleden gewerkt heeft bezorgd ook spullen in een wat oudere Chrysler Voyager, ding is al 15 jaar oud maar ziet er uit om door een ringetje te halen.

Denk jij dat de gemiddelde klant het ook maar iets boeit met wat voor auto jij aankomt zetten? Als de auto er gewoon netjes uitziet, goed gepoetst/geen deuken/geen rare schades, dan boeit het mensen echt weinig.

Ligt natuurlijk ook aan de branche, maar over het algemeen staren mensen zich daar erg blind op.
Met representatief bedoelde ik niet het uiterlijk van de auto, maar dat statistisch gezien de meeste oude auto's meer onderhoudskosten hebben en dat jouw situatie dus niet automatisch voor alle oude auto's geldt.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_182584397
Ik heb ooit eens een berekening gemaakt (anderhalf jaar terug, geloof ik) tussen een privelease en een goede 2de hands (8.000 euro). UItgaande van 20.000 km/jaar. En alles meegerekend, verzekering, ruim bedrag voor onderhoud enz. en 500 / 1000 euro inruil naar 4 jaar op de 2de hands.

Voor mij was het beter om de goede 2de hands te kopen.
pi_182584428
quote:
1s.gif Op donderdag 18 oktober 2018 06:13 schreef Leandra het volgende:

[..]

Het punt is dat je met de regels vam hypotheekbanken te maken hebt en die kijken naar je overige betalingsverplichtingen.
Private Lease kun je niet tussentijds beëindigen, je eigen auto kun je verkopen als je hem niet meer kunt betalen.
Dit het verhaal mbt het tussendoor beëindigen klopt niet helemaal. Bij Toyota bijv heb je nu regelmatig als je leased voor 4jr dat je na een jaar al kunt opzeggen.
pi_182584585
Iedereen bedankt voor jullie mening, is al met al toch een mooi topic geworden.
Ik kom met het volgende scenario, het geld ¤25000 heb ik liggen echter kan ik de auto financieren tegen 1,9% dat kost mij dus ¤475 per jaar x5=¤2375 totaal dus
En dan gooi ik die ¤25000 in de aflossing van mijn hypotheek van 4% kom ik dus op ¤1000x5=¤5000-2375=2725 winst gaat natuurlijk nog wel het hra verlies vanaf.
Klopt het zo een beetje aangezien ik er vanuit ga dat je de eerst 100.000 km bijna geen onkosten hebt aan een auto?
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_182584829
Net niet helemaal
5000 - 2375 = 2625, niet 2725.

Daarnaast vergeet je bij het aflossen van je hypotheek HRA mee te tellen.
Van je 4% betaalde rente krijg je 40% terug.

Als je het cash aflost op je hypotheek is het
1000 * 60% * 5 = 3000 - 2375 = 625

Optie is misschien om die 25k in het spaardeel te stoppen, dan krijg je nog net iets meer dan 4% door het rente-op-rente effect er van.

Nog beter is natuurlijk die 25k meenemen naar het casino en alles op Rood.
pi_182584947
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2018 07:54 schreef namliam het volgende:
Net niet helemaal
5000 - 2375 = 2625, niet 2725.

Daarnaast vergeet je bij het aflossen van je hypotheek HRA mee te tellen.
Van je 4% betaalde rente krijg je 40% terug.

Als je het cash aflost op je hypotheek is het
1000 * 60% * 5 = 3000 - 2375 = 625

Optie is misschien om die 25k in het spaardeel te stoppen, dan krijg je nog net iets meer dan 4% door het rente-op-rente effect er van.

Nog beter is natuurlijk die 25k meenemen naar het casino en alles op Rood.
Ik heb geen spaardeel maar los 100% af.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_182584977
quote:
1s.gif Op donderdag 18 oktober 2018 07:29 schreef halfway het volgende:
Iedereen bedankt voor jullie mening, is al met al toch een mooi topic geworden.
Ik kom met het volgende scenario, het geld ¤25000 heb ik liggen echter kan ik de auto financieren tegen 1,9% dat kost mij dus ¤475 per jaar x5=¤2375 totaal dus
En dan gooi ik die ¤25000 in de aflossing van mijn hypotheek van 4% kom ik dus op ¤1000x5=¤5000-2375=2725 winst gaat natuurlijk nog wel het hra verlies vanaf.
Klopt het zo een beetje aangezien ik er vanuit ga dat je de eerst 100.000 km bijna geen onkosten hebt aan een auto?
Nee, klopt zo niet.

Als je de 25k financiert, zal daar ook aflossing bij komen kijken, gespreid over 5 jaar. De betaalde rente over de hele looptijd is daarmee slechts net iets meer dan de helft van de jaarrente over het volledige bedrag.

Betaalde rente zal dus ca 1250 euro zijn over 5 jaar.

Maar wat mogelijk nog belangrijker is, is dat wanneer je de aflossing op je hypotheek doet, je niet meer zomaar over de 25k kunt beschikken, terwijl je wel maandelijks de financiering de auto moet betalen. Het voordeeltje op het maandbedrag van je hypotheek is natuurlijk vele malen kleiner dan het maandbedrag voor de financiering van je auto. Je hebt dus ook niet 'even snel' die 25k weer bij elkaar gespaard om over 5 jaar de badkamer te verbouwen.
  donderdag 18 oktober 2018 @ 08:16:52 #206
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_182585011
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2018 06:46 schreef zweefbij het volgende:
Ik heb ooit eens een berekening gemaakt (anderhalf jaar terug, geloof ik) tussen een privelease en een goede 2de hands (8.000 euro). UItgaande van 20.000 km/jaar. En alles meegerekend, verzekering, ruim bedrag voor onderhoud enz. en 500 / 1000 euro inruil naar 4 jaar op de 2de hands.

Voor mij was het beter om de goede 2de hands te kopen.
Jouw berekening gaat op twee manieren mank.
1) je vergelijkt een tweedehands met een nieuwe

2) je gaat uit van een restwaarde bij inruil die je niet kan weten.
• je weet de staat van de auto niet over 4 jaar
• je weet niet over er nog overheidsmaatregelen komen die de waarde van jouw auto doen dalen
• je moet nog iemand vinden die dat bedrag er voor over heeft
• zeker bij elektrische auto's zou de techniek van morgen jouw auto wel eens waardeloos kunnen maken (veel betere acceradius over 4 jaar? meer goedkope modellen? overheidssubsidie?)

3) onderhoudskosten kun je ruim nemen, maar een grote reparatie gooit direct roet in het eten.

Pas na 4 jaar kan je de balans opmaken
Hiermee neem je een bepaald risico dat bovenstaande punten meevallen en dat mag ook natuurlijk.
Het grote verschil is dat je bij PL dit risicio niet hoeft te nemen door per maand iets meer te betalen.
De een voelt zich er prettig bij (heeft niks met draagkracht te maken) en de ander niet.
Tot nooit .......
pi_182585557
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2018 08:16 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Jouw berekening gaat op twee manieren mank.
1) je vergelijkt een tweedehands met een nieuwe

2) je gaat uit van een restwaarde bij inruil die je niet kan weten.
• je weet de staat van de auto niet over 4 jaar
• je weet niet over er nog overheidsmaatregelen komen die de waarde van jouw auto doen dalen
• je moet nog iemand vinden die dat bedrag er voor over heeft
• zeker bij elektrische auto's zou de techniek van morgen jouw auto wel eens waardeloos kunnen maken (veel betere acceradius over 4 jaar? meer goedkope modellen? overheidssubsidie?)

3) onderhoudskosten kun je ruim nemen, maar een grote reparatie gooit direct roet in het eten.

Pas na 4 jaar kan je de balans opmaken
Hiermee neem je een bepaald risico dat bovenstaande punten meevallen en dat mag ook natuurlijk.
Het grote verschil is dat je bij PL dit risicio niet hoeft te nemen door per maand iets meer te betalen.
De een voelt zich er prettig bij (heeft niks met draagkracht te maken) en de ander niet.
Punt 1 ben ik het volledig met je eens, maar je ziet het vaker. Argumentatie is vaak dat het de keuze is tussen tweedehands of PL van een nieuwe auto, maar goed....

Punt 2 kun je wel een redelijke inschatting maken, doen uiteindelijk de lease-maatschappijen ook bij berekening van het lease-tarief.
pi_182585636
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2018 08:16 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

3) onderhoudskosten kun je ruim nemen, maar een grote reparatie gooit direct roet in het eten.

Welke dure reparatie zou je voor de kiezen kunnen krijgen die de eerste 4 jaar niet onder de garantie valt?
  donderdag 18 oktober 2018 @ 09:16:27 #209
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_182585684
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2018 09:09 schreef allegoedenickszijnop het volgende:

[..]

Punt 1 ben ik het volledig met je eens, maar je ziet het vaker. Argumentatie is vaak dat het de keuze is tussen tweedehands of PL van een nieuwe auto, maar goed....

Punt 2 kun je wel een redelijke inschatting maken, doen uiteindelijk de lease-maatschappijen ook bij berekening van het lease-tarief.
Dat doen ze veelal niet.
Ze maken vaak harde afspraken met een dealer die ze voor een vooraf bepaalde prijs moet inkopen. Daarbij schatten ze dit risico in en berekenen ze dat door in de leaseprijs, die daardoor iets hoger uitkomt. Het risico wordt zo verdeeld over de hele vloot.

Verder kan ik wel wat historische voorbeelden noemen die ook een leasemaatschappij niet zou voorzien:
- afschaffen grijs kenteken voor particulieren. Een busje met grijs kenteken was in een klap waardeloos bij doorverkoop.
- de recente dieselverboden in duitsland zijn bij duitse lease echt niet meeberekend in de restwaarde maar hebben we degelijk invloed.
Er zijn vast nog wel meer overheidsmaatregelen die stevig hebben ingehakt op de restwaarde van een auto.

Als je een auto koopt reken je dat risico niet mee en ga je uit van een vooraf verzonnen restwaarde.

Bedenkt je ook dat je als particulier alleen een fatsoenlijke prijs voor je auto krijgt als je ook een andere auto koopt. Als je echt van je auto af wilt zonder een nieuwe te kopen kom je of particulier of bij WijKopenAutosVoorHeelWeinig.nl en dan gelden er alweer andere prijzen.

[ Bericht 10% gewijzigd door Speekselklier op 18-10-2018 09:29:41 ]
Tot nooit .......
  donderdag 18 oktober 2018 @ 09:18:17 #210
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_182585716
quote:
1s.gif Op donderdag 18 oktober 2018 09:14 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Welke dure reparatie zou je voor de kiezen kunnen krijgen die de eerste 4 jaar niet onder de garantie valt?
Ik reageerde op iemand die een 4 jaar auto van 8000 euro (en laten we zeggen 80k op de tellert) vergelijkt met een nieuwe uit de lease.

Zal ik een lijstje maken met mankementen die tussen de 4 en 8 jaar aan een auto op kunnen treden. Of kan je die zelf verzinnen?
Tot nooit .......
pi_182585817
quote:
1s.gif Op donderdag 18 oktober 2018 09:14 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Welke dure reparatie zou je voor de kiezen kunnen krijgen die de eerste 4 jaar niet onder de garantie valt?
Distributieriem, waterpomp, roetfilter , egr klep, turbo, remschijven, lagers.

Beetje afhankelijk van de kilometers natuurlijk.

Maar de tweedehands auto’s die ik kocht had ik elk jaar flinke reparaties aan. De diesel maakte veel kilometers, die liep op 1500 per jaar aan reparaties. De kleine auto was minder duur, maar door de zuurvorming bleven we stukken uitlaat vervangen.

De nieuwe hebben niet zo veel nodig, alleen de afschrijving daarvan us wel bizar.
Whatever...
  donderdag 18 oktober 2018 @ 09:35:46 #212
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_182586029
quote:
1s.gif Op donderdag 18 oktober 2018 09:23 schreef Spanky78 het volgende:
Maar de tweedehands auto’s die ik kocht had ik elk jaar flinke reparaties aan.
En dan heb je ook nog reparaties die niks met kilometers te maken hebben.
Een onschuldig hoogtemotortje in de koplamp heeft me ooit 400 euro gekost omdat de hele unit daarvoor vervangen moest worden. Ook ken ik auto's met defecte electronica in het 5e jaar. Dat kunnen ook flinke kostenposten zijn.
Tot nooit .......
  donderdag 18 oktober 2018 @ 10:11:44 #213
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_182586506
Ik heb het gedaan voor de afstanden.
Heb nog een eigen auto waarmee ik veel afstanden heb gemaakt en daardoor toch veel stukken heb gehad.
De garantie was maar 2 jaar, binnen de garantie het kopje al mogen vlakken maar ben toch al tegen reparaties aan gekomen die 1700 euro kostten ex. beurten.
En dat was een nieuwe auto die ik kocht.

Nu er in het gezin meer kilometers gemaakt moesten gaan worden wilden we dit risico niet meer lopen en hebben we voor zekerheid gekozen.
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_182587020
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2018 06:46 schreef zweefbij het volgende:
Ik heb ooit eens een berekening gemaakt (anderhalf jaar terug, geloof ik) tussen een privelease en een goede 2de hands (8.000 euro). UItgaande van 20.000 km/jaar. En alles meegerekend, verzekering, ruim bedrag voor onderhoud enz. en 500 / 1000 euro inruil naar 4 jaar op de 2de hands.

Voor mij was het beter om de goede 2de hands te kopen.
In elke berekening zal die 2de hands er beter uitkomen t.o.v. nieuw of PL. Dat is geen vergelijk, de eerste 4 jaar schrijft een auto het hardste af (zeg 50%). Daarna gaat het een stuk geleidelijker.
  donderdag 18 oktober 2018 @ 12:57:33 #215
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_182589304
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2018 10:49 schreef GereDathan het volgende:

[..]

In elke berekening zal die 2de hands er beter uitkomen t.o.v. nieuw of PL. Dat is geen vergelijk, de eerste 4 jaar schrijft een auto het hardste af (zeg 50%). Daarna gaat het een stuk geleidelijker.
Als je het geld niet hebt om een nieuwe te kopen is dat wel de vergelijking die je zou moeten maken.
En anders moet je nog een berekening van een nieuwe auto met een lening meenemen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_182591257
quote:
1s.gif Op donderdag 18 oktober 2018 12:57 schreef Leandra het volgende:

[..]

Als je het geld niet hebt om een nieuwe te kopen is dat wel de vergelijking die je zou moeten maken.
En anders moet je nog een berekening van een nieuwe auto met een lening meenemen.
Zeker waar. Je moet alles doorrekenen.

Maar dat tweedehands er altijd goedkoper uitkomt is eigenlijk een vaststaand gegeven.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')