Doorontwikkeld met een motor die anderhalf keer zo krachtig is als het type wat goedkeuring heeft gekregen...quote:Op maandag 1 oktober 2018 17:35 schreef Loekie1 het volgende:
Hij bevestigt dat de Stint is doorontwikkeld na de eerste keuring in 2011. Toen bepaalde de minister dat de elektrische kar waar maximaal tien kinderen in vervoerd kunnen worden, de weg op mocht. Hij ontkent dat de Stint opnieuw gekeurd had moeten worden, omdat er geen sprake is van een nieuw voertuig. ,,Het is niet alsof we een nieuwe aandrijving hebben gebouwd.''
Wel is bijvoorbeeld het vermogen van de kar iets verhoogd.
En vervolgens lijken best wat problemen met kracht of warmte te maken te hebben bij de eerste tests;quote:Geconstateerd is dat er Stints zijn met een elektromotor DC 800 watt en
Stints met een elektromotor AC 1200 watt. De fabrikant van de Stint heeft
aangegeven dat hij in mei 2014 is overgegaan van DC 800 watt-motoren naar
AC 1200 watt-motoren
En juist die 0 kabel zorgt voorquote:De bestuurder kan dan nog ingrijpen met de handrem, maar gebleken is dat
die niet krachtig genoeg om de Stint dan te laten stoppen.
Uit het onderzoek blijkt verder dat de bekabeling dik is en er komt een grote
stroom (16 ampère) door de behuizing waar de kabels inzitten. Dit
veroorzaakt hitte, die niet goed weg kan. Dat kan mogelijk tot problemen
leiden, wat een oorzaak kan zijn voor het losraken van de bovengenoemde 0-
stroomkabel.
En dan heb je als gevolgquote:Uit de testen blijkt dat een enkele onderbreking/verstoring in een stroompad
(doordat de “0-stroomkabel” in het motorsysteem losraakt, breekt of
anderszins contact verliest) kan leiden tot het versnellen van het voertuig tot
de hoogst ingestelde snelheid.
Nou ben ik geen technische recherche of TNO onderzoeker maar zo op een rijtje lijkt die "aanpassing" niet echt verstandig te zijn, zeker als je de noodstop ook laat verdwijnen.quote:In dat geval blijkt dat de bestuurder dan geen mogelijkheid meer heeft om de
snelheid met het rechterhandvat (de "gashendel") te regelen dan wel te
matigen. De aandrijving blijft dan in de hoogste versnelling (stand 5, max.
17,2 km) staan.
Ook de gasveer kan voor problemen zorgen. Deze kan afbreken waardoor
eenzelfde situatie ontstaat.
Ook kan de bestuurder nog ingrijpen via het contactslot. Dit is in een
panieksituatie geen natuurlijke handeling. De contactsleutel zit aan de
linkerkant van de Stint, waar ook de handrem zit. In een panieksituatie is het
onnatuurlijk om de rem los te laten om het contact te verbreken; terwijl het
contact (links) verbreken met de rechterhand niet gemakkelijk lijkt.
Ik heb de tekst iets verduidelijkt, maar had je iets hoger ingeschat dan anderen, je begreep prima waar ik op doelde.quote:Op maandag 1 oktober 2018 22:14 schreef daNpy het volgende:
[..]
Dat hoop ik toch wel. Zoals al diverse malen vermeld mag je met rijbewijs B niet meer dan 9 personen (incl bestuurder) vervoeren. Op rijbewijs-vrije vervoersmiddelen is dit in principe onbeperkt. Beetje vreemd imo.
[..]
Dat stond er niet
En wat is veilig? Een plastic bak met personen erin is gewoon niet veilig als je het op moet nemen tegen een vrachtwagen of trein. Maar de meeste auto's redden dat ook niet.
Het is allemaal maar relatief.
[..]
Ik ben benieuwd.
Absoluut waar. Het lijkt wel een beetje alsof een veilige Stint door alle aanpassingen juist onveilig is geworden. Ik vond het wel bizarre constateringen om eerlijk te zijn.quote:Op maandag 1 oktober 2018 22:15 schreef YuckFou het volgende:
[..]
Doorontwikkeld met een motor die anderhalf keer zo krachtig is als het type wat goedkeuring heeft gekregen...
[..]
En vervolgens lijken best wat problemen met kracht of warmte te maken te hebben bij de eerste tests;
[..]
En juist die 0 kabel zorgt voor
[..]
En dan heb je als gevolg
[..]
Nou ben ik geen technische recherche of TNO onderzoeker maar zo op een rijtje lijkt die "aanpassing" niet echt verstandig te zijn, zeker als je de noodstop ook laat verdwijnen.
Zo bekeken lijkt me het idee van verbieden tot dit is uitgezocht zeker op z'n plaats.
Je moet ook niet in discussie gaan met mensen die een iq van een appel hebben en onrealistische onaannemelijke variabelen verzinnen om hun mening opgelegd te krijgenquote:Op zaterdag 29 september 2018 11:52 schreef matspontius het volgende:
[..]
Die toon van je elke keer begint me aardig de keel uit te hangen.
Door getuigen werd gesuggereerd dat de remmen het niet deden. Dan was de noodknop een uitkomst geweest. Pas na het onderzoek zal de exacte oorzaak hopelijk bekend zijn. Voor nu moeten het doen met getuigenverklaringen en daar ga je dan vanuit. Duidelijk genoeg?
quote:Op maandag 1 oktober 2018 22:19 schreef GereDathan het volgende:
Absoluut waar. Het lijkt wel een beetje alsof een veilige Stint door alle aanpassingen juist onveilig is geworden. Ik vond het wel bizarre constateringen om eerlijk te zijn.
Dit vind ik toch wel het meest schrijnende, het ding is nota bene ontwikkeld voor kindervervoer, er dan zo maar een veel krachtiger motor in plaatsen zonder keuring is dan behoorlijk onverantwoordelijk.quote:De Stint is de eerste elektrische bolderwagen met ruimte voor tien kinderen en één bestuurder. Onlangs erkend door de RDW. Speciaal ontworpen voor de buitenschoolse opvang (BSO). bronntetje
Ff snel gegoogled;quote:Op maandag 1 oktober 2018 22:33 schreef Physsic het volgende:
Waarom zou van een DC-motor zijn opgestapt naar een AC-motor?
Naast de andere verschillen is DC regelbaar door de stroom te verminderen, zoiets doe je in de regel met een regelbare weerstand (denk volumeknop) die een schakeling aanstuurt, een frequentie veranderen is meer een volumeregeling met drukknopjes, een voor - een voor +, met een stukje elektronica erachter wat vervolgens weer de schakeling aanstuurt, voor beiden geldt dat ze tussen de stroomvoorziening en de motor zitten en lullig maar waar, domme elektronica stopt (meestal) met functioneren als de stroom wegvalt of minder wordt, elektronica kan in zo'n geval ook prima stoppen, maar ook op hol slaan, en dat helpt niet mee bij de problemen die nu omhoog komen...quote:While both A.C. and D.C. motors serve the same function of converting electrical energy into mechanical energy, they are powered, constructed and controlled differently. 1 The most basic difference is the power source. A.C. motors are powered from alternating current (A.C.) while D.C. motors are powered from direct current (D.C.), such as batteries, D.C. power supplies or an AC-to-DC power converter. D.C wound field motors are constructed with brushes and a commutator, which add to the maintenance, limit the speed and usually reduce the life expectancy of brushed D.C. motors. A.C. induction motors do not use brushes; they are very rugged and have long life expectancies. The final basic difference is speed control. The speed of a D.C. motor is controlled by varying the armature winding’s current while the speed of an A.C. motor is controlled by varying the frequency, which is commonly done with an adjustable frequency drive control.bron
Een must? Ga toch weg... De stint voegt echt bijzonder weinig toe.quote:Op maandag 1 oktober 2018 22:03 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Het is te hopen dat er snel een oplossing gevonden wordt voor de problemen, en dat er niet meer problemen gevonden worden.
De Stint heeft een hoop problemen opgelost, er was niet voor niets een grote vraag naar. Een veilig vervoermiddel zoals de Stint bedoeld was, is absoluut een must in Nederland.
De initiele stint had een typegoedkeuring, maar de fabrikant/ maker/ bedenker weet ik het vond het nodig om van alles aan dat ding te verbouwen zonder dat apparaat opnieuw te laten keuren.quote:Als er geen oplossingen komen of het bedrijf redt het niet, dan zal er ongetwijfeld een ander bedrijf opstaan. Hopelijk wordt er dan wel direct kritisch gekeken naar de apparaten voor ze een goedkeuring krijgen.
Persoonlijk geen fan van die dingen hoor, maar op BNR hoorde ik iemand van ik meen een BSO zeggen dat de stints hen 8000,- kostte en een taxibedrijf al gauw 35.000-40.000 per jaar.quote:Op maandag 1 oktober 2018 23:17 schreef AchJa het volgende:
Een must? Ga toch weg... De stint voegt echt bijzonder weinig toe.
Dat is natuurlijk een "probleem" wat ergens anders is ontstaan. Als je het als ouder(s) al niet eens kunt opbrengen/ plannen/ regelen om je eigen kind naar de opvang te brengen en te halen is er iets grondig mis. Dat het allemaal lekker makkelijk is dat er zo'n bakfiets voor de deur stopt waar je je kind aan meegeeft is natuurlijk pure gemakzucht.quote:Op maandag 1 oktober 2018 23:28 schreef YuckFou het volgende:
Persoonlijk geen fan van die dingen hoor, maar op BNR hoorde ik iemand van ik meen een BSO zeggen dat de stints hen 8000,- kostte en een taxibedrijf al gauw 35.000-40.000 per jaar.
Daarnaast is een groot verschil in steden dat de stint op een fietspad en trottoir kan en een busje niet eenvoudig voor de BSO kan stilstaan of parkeren om die kinderen eruit te laten.
Betere performantie? Meer koppel bij hogere snelheid.quote:Op maandag 1 oktober 2018 22:33 schreef Physsic het volgende:
Waarom zou van een DC-motor zijn overgestapt naar een AC-motor?
Het gaat bij een BSO dan ook niet om vervoer van en naar huis, maar van en naar school. Ouders brengen hun kinderen zelf van en naar de BSO.quote:Op maandag 1 oktober 2018 23:45 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk een "probleem" wat ergens anders is ontstaan. Als je het als ouder(s) al niet eens kunt opbrengen/ plannen/ regelen om je eigen kind naar de opvang te brengen en te halen is er iets grondig mis. Dat het allemaal lekker makkelijk is dat er zo'n bakfiets voor de deur stopt waar je je kind aan meegeeft is natuurlijk pure gemakzucht.
Bij het woordje groen ontstaat er bij veel mensen een soort waas voor de ogen. Voor een snorscooter moeten mensen een rijbewijs hebben maar in een open bak, zonder deugdelijke verlichting,10 kinderen vervoeren is geen probleem al heb je geen enkele verkeerservaring. Het is om moe van te worden hoe vaak je in de filmpjes op YT wel niet moet horen dat deze plastickbak op wielen duurzaam is. Dit zullen helaas niet de enige doden zijn die de klimaatreligie gaat veroorzaken.quote:Op maandag 1 oktober 2018 22:24 schreef SOG het volgende:
[..]
Je moet ook niet in discussie gaan met mensen die een iq van een appel hebben en onrealistische onaannemelijke variabelen verzinnen om hun mening opgelegd te krijgen
Conclusie: het is chinese goedkope meuk wat voor woekerprijzen wordt verkocht en waar iedereen voor in de rij staat, enkel vanwege winstmaximalisatie onder het mom van dat alles groen moet. En omdat alles groen moet, zijn er geen restricties om rond te rijden met een bak vol met 10 kinderen. Goed bezig Nederland.
Denk aan de wettelijke (aansprakelijkheid), er kan zo maar een andere drijfveer achter deze reactie zitte: als de ondernemer direct toegeeft dat zijn ontwerp niet klopt erkent hij indirect (deels) aansprakelijk te zijn.. Wellicht is hem dat ontraden?quote:Op dinsdag 2 oktober 2018 07:36 schreef Fer het volgende:
Dodemansknop onder je voet
Bestaande rem ombouwen tot noodrem, die bij inknijpen de stint ook stroomloos maakt
Nieuwe hydraulische schijfrem op de andere hand
Schijnbaar wilde de ondernemer dit niet, alsnog implementeren.
De Stint is ter ziele ...... terecht ..quote:Op maandag 1 oktober 2018 22:07 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Denk dat de stint het niet gaat overleven. Misschien voor pakjes, maar niet voor personenvervoer.
[..]
De stint is niet veilig.
Voor mij zou de stint nog steeds de ebike versie van onderstaande kunnen zijn.quote:Op dinsdag 2 oktober 2018 07:52 schreef matspontius het volgende:
[..]
De Stint is ter ziele ...... terecht ..
Handig, 2 kinderen mee kunnen nemen.quote:Op dinsdag 2 oktober 2018 08:31 schreef winterapfel het volgende:
[..]
Voor mij zou de stint nog steeds de ebike versie van onderstaande kunnen zijn.
Als we maar zorgen dat we hiervan leren en de stint veiliger maken..
[ afbeelding ]
In tegenstelling tot sommige in dit topic weet ik wel waar een Stint voor bedoeld is. Daarvoor hoef je ze niet te verkopen, dat noemen ze algemene kennis. Als je je daarin eens zou verdiepen, dan zou je geen onzin uitslaan. Zeggen dat een Stint bijzonder weinig toevoegde is hetzelfde als beweren dat de AED een groot fabeltje is en enkel een marketing stunt.quote:Op maandag 1 oktober 2018 23:17 schreef AchJa het volgende:
[..]
Een must? Ga toch weg... De stint voegt echt bijzonder weinig toe.
Maar nu vraag ik me ondertussen toch echt af wat jouw belang hierin is... Ben je verkoper van die dingen ofzo?
Het was allang duidelijk in dit topic dat dat ongewenst en onverstandig is geweest. En dat mede om die reden de Stint nu terecht stilgezet is. Gebaseerd op feiten. Blijf je nu als een hangende plaat dit herhalen of niet?quote:De initiele stint had een typegoedkeuring, maar de fabrikant/ maker/ bedenker weet ik het vond het nodig om van alles aan dat ding te verbouwen zonder dat apparaat opnieuw te laten keuren.
Als er een vliegtuig op je Tiger tank valt, ga je ook dood. Geen enkele optie zal 100 procent veilig worden, maar laten we in ieder geval zorgen dat het voertuig zelf zo veilig mogelijk is.quote:Op maandag 1 oktober 2018 22:17 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Ik heb de tekst iets verduidelijkt, maar had je iets hoger ingeschat dan anderen, je begreep prima waar ik op doelde.
[quote]
Ja dat is mooi, maar je bent in dit topic nogal bezig over "feiten", dan moet je je beweringen ook wel duidelijk opschrijven. Het stond er gewoon niet, dus vandaar. No hard feelings verder.
zet je alu hoedje maar snel op dan. de klimaatreligie is de oorzaak... zucht.quote:Op dinsdag 2 oktober 2018 07:15 schreef the-eye het volgende:
[..]
Bij het woordje groen ontstaat er bij veel mensen een soort waas voor de ogen. Voor een snorscooter moeten mensen een rijbewijs hebben maar in een open bak, zonder deugdelijke verlichting,10 kinderen vervoeren is geen probleem al heb je geen enkele verkeerservaring. Het is om moe van te worden hoe vaak je in de filmpjes op YT wel niet moet horen dat deze plastickbak op wielen duurzaam is. Dit zullen helaas niet de enige doden zijn die de klimaatreligie gaat veroorzaken.
_!quote:Op dinsdag 2 oktober 2018 08:36 schreef GereDathan het volgende:
Want feiten, daar heb ik je tot op heden nog niet op betrapt. Enkel op emotionele betogen zonder verder 1 feit. Het blijft schrijnend dat ikzelf de feiten op tafel moest gooien.
Dan nog blijf ik achter mijn opmerking staan. Het wil er bij mij niet in dat je als ouder niet kunt regelen om je kind zelf naar school te brengen en te halen.quote:Op dinsdag 2 oktober 2018 04:46 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Het gaat bij een BSO dan ook niet om vervoer van en naar huis, maar van en naar school. Ouders brengen hun kinderen zelf van en naar de BSO.
'Ik stel me voor' ≠ 'In feite'.quote:Op dinsdag 2 oktober 2018 06:17 schreef Loekie1 het volgende:
Hoe gaat dat? Er zijn geen wetten. De kar blijkt toch wel moeite te hebben om bruggetjes te nemen. Oplossing: een zwaardere motor. Overleg: opnieuw laten keuren? Tja tja tja tja, tnee. Ik stel me voor dat het zo gegaan kan zijn.
In feite is overheid in gebreke gebleven door dit vervoermiddel niet te blijven controleren.
Dat heet prioriteiten stellen. Kinderen op de 1e plaats staat niet in ieders agenda ....quote:Op dinsdag 2 oktober 2018 10:40 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dan nog blijf ik achter mijn opmerking staan. Het wil er bij mij niet in dat je als ouder niet kunt regelen om je kind zelf naar school te brengen en te halen.
Maar goed, dat is een hele andere discussie natuurlijk.
Regels maken die niet te buigen zijn ook niet meer voor de overheid zelf!quote:Op dinsdag 2 oktober 2018 10:44 schreef Eix het volgende:
[..]
'Ik stel me voor' ≠ 'In feite'.
Bij mijn weten moet je constructiewijzigingen melden bij het RDW. Als een fabrikant of importeur besluit om de regels te negeren/buigen, hoe maakt dat de overheid in gebreke?
Wat dacht je van een uitgebreide controle bij een nieuwe of aangepaste versie, is blijkbaar niet gebeurd ...quote:Op dinsdag 2 oktober 2018 10:44 schreef Eix het volgende:
[..]
'Ik stel me voor' ≠ 'In feite'.
Bij mijn weten moet je constructiewijzigingen melden bij het RDW. Als een fabrikant of importeur besluit om de regels te negeren/buigen, hoe maakt dat de overheid in gebreke?
Overheid blijft in gebreke door geen APK te hebben voor dit soort voertuigen.quote:Op dinsdag 2 oktober 2018 10:46 schreef matspontius het volgende:
[..]
Wat dacht je van een uitgebreide controle bij een nieuwe of aangepaste versie, is blijkbaar niet gebeurd ...
APK niet doorgevoerd door de RDW stelt niks voor vind ik.quote:Op dinsdag 2 oktober 2018 11:02 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Overheid blijft in gebreke door geen APK te hebben voor dit soort voertuigen.
En hoe kon die aangepaste versie met een hogere snelheid en zonder noodstop de weg op zonder uitvoerige controle?quote:Op dinsdag 2 oktober 2018 11:02 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Overheid blijft in gebreke door geen APK te hebben voor dit soort voertuigen.
Ik wil het uiterlijk van die mensen weleens zien, die zoiets doen. Ik heb wel een idee...quote:Op maandag 1 oktober 2018 17:22 schreef kalinhos het volgende:
[..]
Daags na 30 april in Apeldoorn kregen ook bestuurders van zwarte Suzuki Swifts boze opmerkingen
Hoe buigt 'de overheid' de regel dat een fabrikant of importeur zelf een cw moet melden?quote:Op dinsdag 2 oktober 2018 10:45 schreef john2406 het volgende:
[..]
Regels maken die niet te buigen zijn ook niet meer voor de overheid zelf!
Fietsen en brommers hebben dat ook niet.quote:Op dinsdag 2 oktober 2018 11:02 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Overheid blijft in gebreke door geen APK te hebben voor dit soort voertuigen.
En het is de schuld van de overheid dat dit niet gebeurd is? Als je als fabrikant of importeur afwijkt van de verleende goedkeuring en het nalaat je aan de regels te houden en die wijziging te melden, dan maakt dat in mijn boek de overheid niet nalatig.quote:Op dinsdag 2 oktober 2018 10:46 schreef matspontius het volgende:
[..]
Wat dacht je van een uitgebreide controle bij een nieuwe of aangepaste versie, is blijkbaar niet gebeurd ...
Hoe was het mogelijk dat militairen met zwaar metalen verf aan de gang gingen onbeschermd.quote:Op dinsdag 2 oktober 2018 11:17 schreef Eix het volgende:
[..]
Hoe buigt 'de overheid' de regel dat een fabrikant of importeur zelf een cw moet melden?
[..]
Omdat er geen wetgeving is voor dit soort voertuigen. Deze elektrische holderdebolderkar waarin 10 kinderen kunnen, valt onder de categorie 'bijzondere bromfiets'. Hij had zelfs 25 km per uur gemogen.quote:Op dinsdag 2 oktober 2018 11:10 schreef matspontius het volgende:
[..]
En hoe kon die aangepaste versie met een hogere snelheid en zonder noodstop de weg op zonder uitvoerige controle?
Want daar was 'de overheid' als in RDW of ILT bij betrokken?quote:Op dinsdag 2 oktober 2018 11:19 schreef john2406 het volgende:
[..]
Hoe was het mogelijk dat militairen met zwaar metalen verf aan de gang gingen onbeschermd.
Of met mortieren die eigenlijk misschien over datum waren?
Daar geef ik ze groot gelijk in - bij dit soort voertuigen moeten er veel striktere richtlijnen komen - je vervoert er nota bene tot max 10 kleine kinderen in en dat op de openbare weg. Indien de overheid striktere richtlijnen had opgesteld was dit ongeluk niet gebeurd. Dat maakt het drama nog droeviger dan het al is ...quote:Op dinsdag 2 oktober 2018 11:19 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Omdat er geen wetgeving is voor dit soort voertuigen. Deze elektrische holderdebolderkar waarin 10 kinderen kunnen, valt onder de categorie 'bijzondere bromfiets'. Hij had zelfs 25 km per uur gemogen.
https://www.anwb.nl/exper(...)et-het-aan-wetgeving
https://stintum.com/docum(...)angewezen-bromfiets/
Ik zie nog gebeuren dat de ouders van de slachtoffers de overheid gaan aanklagen.
Lijkt me dan meer een politieke zaak - de politiek maakt immers de regels.quote:Op dinsdag 2 oktober 2018 11:30 schreef matspontius het volgende:
[..]
Daar geef ik ze groot gelijk in - bij dit soort voertuigen moeten er veel striktere richtlijnen komen - je vervoert er nota bene tot max 10 kleine kinderen in en dat op de openbare weg. Indien de overheid striktere richtlijnen had opgesteld was dit ongeluk niet gebeurd. Dat maakt het drama nog droeviger dan het al is ...
Jep, dan kan je de hele BSO wel opheffen. Is helaas niet haalbaar voor veel mensen in het lage inkomen.quote:Op dinsdag 2 oktober 2018 10:40 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dan nog blijf ik achter mijn opmerking staan. Het wil er bij mij niet in dat je als ouder niet kunt regelen om je kind zelf naar school te brengen en te halen.
Maar goed, dat is een hele andere discussie natuurlijk.
Klopt, maar je mag van de overheid wel verwachten dat het vervoer van kleine kinderen door een BSO of KDV aan strikte regels moet voldoen. Dan hadden ze de typeringen van de voertuigen moeten aanpassen ....quote:Op dinsdag 2 oktober 2018 11:37 schreef Eix het volgende:
[..]
Lijkt me dan meer een politieke zaak - de politiek maakt immers de regels.
Probleem is dat er steeds meer voertuigen bijkomen die niet goed in het klassieke plaatje passen - zoals die achterop het rijbewijs staan. Zie ook de high speed pedelec. Maar een voertuig zal toch beoordeeld moeten worden op die bestaande regels. Een ambtenaar kan niet een beetje gaan vingerverven en wel doen wat hijzelf goeddunkt.
School begint om iets van 8.30 uur en is iets van 16 uur klaar?quote:Op dinsdag 2 oktober 2018 10:40 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dan nog blijf ik achter mijn opmerking staan. Het wil er bij mij niet in dat je als ouder niet kunt regelen om je kind zelf naar school te brengen en te halen.
Maar goed, dat is een hele andere discussie natuurlijk.
Daar kan je wel afspraken over maken met je werkgever. Prioriteiten stellen!quote:Op dinsdag 2 oktober 2018 11:40 schreef Molo het volgende:
[..]
School begint om iets van 8.30 uur en is iets van 16 uur klaar?
En hoe denk jij dat dit prima te doen is in combinatie met werk?
Iets regelen om je kind op school te krijgen kan ook inhouden een professionele instantie inhuren die je kind erheen begeleidt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |