Doorontwikkeld met een motor die anderhalf keer zo krachtig is als het type wat goedkeuring heeft gekregen...quote:Op maandag 1 oktober 2018 17:35 schreef Loekie1 het volgende:
Hij bevestigt dat de Stint is doorontwikkeld na de eerste keuring in 2011. Toen bepaalde de minister dat de elektrische kar waar maximaal tien kinderen in vervoerd kunnen worden, de weg op mocht. Hij ontkent dat de Stint opnieuw gekeurd had moeten worden, omdat er geen sprake is van een nieuw voertuig. ,,Het is niet alsof we een nieuwe aandrijving hebben gebouwd.''
Wel is bijvoorbeeld het vermogen van de kar iets verhoogd.
En vervolgens lijken best wat problemen met kracht of warmte te maken te hebben bij de eerste tests;quote:Geconstateerd is dat er Stints zijn met een elektromotor DC 800 watt en
Stints met een elektromotor AC 1200 watt. De fabrikant van de Stint heeft
aangegeven dat hij in mei 2014 is overgegaan van DC 800 watt-motoren naar
AC 1200 watt-motoren
En juist die 0 kabel zorgt voorquote:De bestuurder kan dan nog ingrijpen met de handrem, maar gebleken is dat
die niet krachtig genoeg om de Stint dan te laten stoppen.
Uit het onderzoek blijkt verder dat de bekabeling dik is en er komt een grote
stroom (16 ampère) door de behuizing waar de kabels inzitten. Dit
veroorzaakt hitte, die niet goed weg kan. Dat kan mogelijk tot problemen
leiden, wat een oorzaak kan zijn voor het losraken van de bovengenoemde 0-
stroomkabel.
En dan heb je als gevolgquote:Uit de testen blijkt dat een enkele onderbreking/verstoring in een stroompad
(doordat de “0-stroomkabel” in het motorsysteem losraakt, breekt of
anderszins contact verliest) kan leiden tot het versnellen van het voertuig tot
de hoogst ingestelde snelheid.
Nou ben ik geen technische recherche of TNO onderzoeker maar zo op een rijtje lijkt die "aanpassing" niet echt verstandig te zijn, zeker als je de noodstop ook laat verdwijnen.quote:In dat geval blijkt dat de bestuurder dan geen mogelijkheid meer heeft om de
snelheid met het rechterhandvat (de "gashendel") te regelen dan wel te
matigen. De aandrijving blijft dan in de hoogste versnelling (stand 5, max.
17,2 km) staan.
Ook de gasveer kan voor problemen zorgen. Deze kan afbreken waardoor
eenzelfde situatie ontstaat.
Ook kan de bestuurder nog ingrijpen via het contactslot. Dit is in een
panieksituatie geen natuurlijke handeling. De contactsleutel zit aan de
linkerkant van de Stint, waar ook de handrem zit. In een panieksituatie is het
onnatuurlijk om de rem los te laten om het contact te verbreken; terwijl het
contact (links) verbreken met de rechterhand niet gemakkelijk lijkt.
Ik heb de tekst iets verduidelijkt, maar had je iets hoger ingeschat dan anderen, je begreep prima waar ik op doelde.quote:Op maandag 1 oktober 2018 22:14 schreef daNpy het volgende:
[..]
Dat hoop ik toch wel. Zoals al diverse malen vermeld mag je met rijbewijs B niet meer dan 9 personen (incl bestuurder) vervoeren. Op rijbewijs-vrije vervoersmiddelen is dit in principe onbeperkt. Beetje vreemd imo.
[..]
Dat stond er niet
En wat is veilig? Een plastic bak met personen erin is gewoon niet veilig als je het op moet nemen tegen een vrachtwagen of trein. Maar de meeste auto's redden dat ook niet.
Het is allemaal maar relatief.
[..]
Ik ben benieuwd.
Absoluut waar. Het lijkt wel een beetje alsof een veilige Stint door alle aanpassingen juist onveilig is geworden. Ik vond het wel bizarre constateringen om eerlijk te zijn.quote:Op maandag 1 oktober 2018 22:15 schreef YuckFou het volgende:
[..]
Doorontwikkeld met een motor die anderhalf keer zo krachtig is als het type wat goedkeuring heeft gekregen...
[..]
En vervolgens lijken best wat problemen met kracht of warmte te maken te hebben bij de eerste tests;
[..]
En juist die 0 kabel zorgt voor
[..]
En dan heb je als gevolg
[..]
Nou ben ik geen technische recherche of TNO onderzoeker maar zo op een rijtje lijkt die "aanpassing" niet echt verstandig te zijn, zeker als je de noodstop ook laat verdwijnen.
Zo bekeken lijkt me het idee van verbieden tot dit is uitgezocht zeker op z'n plaats.
Je moet ook niet in discussie gaan met mensen die een iq van een appel hebben en onrealistische onaannemelijke variabelen verzinnen om hun mening opgelegd te krijgenquote:Op zaterdag 29 september 2018 11:52 schreef matspontius het volgende:
[..]
Die toon van je elke keer begint me aardig de keel uit te hangen.
Door getuigen werd gesuggereerd dat de remmen het niet deden. Dan was de noodknop een uitkomst geweest. Pas na het onderzoek zal de exacte oorzaak hopelijk bekend zijn. Voor nu moeten het doen met getuigenverklaringen en daar ga je dan vanuit. Duidelijk genoeg?
quote:Op maandag 1 oktober 2018 22:19 schreef GereDathan het volgende:
Absoluut waar. Het lijkt wel een beetje alsof een veilige Stint door alle aanpassingen juist onveilig is geworden. Ik vond het wel bizarre constateringen om eerlijk te zijn.
Dit vind ik toch wel het meest schrijnende, het ding is nota bene ontwikkeld voor kindervervoer, er dan zo maar een veel krachtiger motor in plaatsen zonder keuring is dan behoorlijk onverantwoordelijk.quote:De Stint is de eerste elektrische bolderwagen met ruimte voor tien kinderen en één bestuurder. Onlangs erkend door de RDW. Speciaal ontworpen voor de buitenschoolse opvang (BSO). bronntetje
Ff snel gegoogled;quote:Op maandag 1 oktober 2018 22:33 schreef Physsic het volgende:
Waarom zou van een DC-motor zijn opgestapt naar een AC-motor?
Naast de andere verschillen is DC regelbaar door de stroom te verminderen, zoiets doe je in de regel met een regelbare weerstand (denk volumeknop) die een schakeling aanstuurt, een frequentie veranderen is meer een volumeregeling met drukknopjes, een voor - een voor +, met een stukje elektronica erachter wat vervolgens weer de schakeling aanstuurt, voor beiden geldt dat ze tussen de stroomvoorziening en de motor zitten en lullig maar waar, domme elektronica stopt (meestal) met functioneren als de stroom wegvalt of minder wordt, elektronica kan in zo'n geval ook prima stoppen, maar ook op hol slaan, en dat helpt niet mee bij de problemen die nu omhoog komen...quote:While both A.C. and D.C. motors serve the same function of converting electrical energy into mechanical energy, they are powered, constructed and controlled differently. 1 The most basic difference is the power source. A.C. motors are powered from alternating current (A.C.) while D.C. motors are powered from direct current (D.C.), such as batteries, D.C. power supplies or an AC-to-DC power converter. D.C wound field motors are constructed with brushes and a commutator, which add to the maintenance, limit the speed and usually reduce the life expectancy of brushed D.C. motors. A.C. induction motors do not use brushes; they are very rugged and have long life expectancies. The final basic difference is speed control. The speed of a D.C. motor is controlled by varying the armature winding’s current while the speed of an A.C. motor is controlled by varying the frequency, which is commonly done with an adjustable frequency drive control.bron
Een must? Ga toch weg... De stint voegt echt bijzonder weinig toe.quote:Op maandag 1 oktober 2018 22:03 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Het is te hopen dat er snel een oplossing gevonden wordt voor de problemen, en dat er niet meer problemen gevonden worden.
De Stint heeft een hoop problemen opgelost, er was niet voor niets een grote vraag naar. Een veilig vervoermiddel zoals de Stint bedoeld was, is absoluut een must in Nederland.
De initiele stint had een typegoedkeuring, maar de fabrikant/ maker/ bedenker weet ik het vond het nodig om van alles aan dat ding te verbouwen zonder dat apparaat opnieuw te laten keuren.quote:Als er geen oplossingen komen of het bedrijf redt het niet, dan zal er ongetwijfeld een ander bedrijf opstaan. Hopelijk wordt er dan wel direct kritisch gekeken naar de apparaten voor ze een goedkeuring krijgen.
Persoonlijk geen fan van die dingen hoor, maar op BNR hoorde ik iemand van ik meen een BSO zeggen dat de stints hen 8000,- kostte en een taxibedrijf al gauw 35.000-40.000 per jaar.quote:Op maandag 1 oktober 2018 23:17 schreef AchJa het volgende:
Een must? Ga toch weg... De stint voegt echt bijzonder weinig toe.
Dat is natuurlijk een "probleem" wat ergens anders is ontstaan. Als je het als ouder(s) al niet eens kunt opbrengen/ plannen/ regelen om je eigen kind naar de opvang te brengen en te halen is er iets grondig mis. Dat het allemaal lekker makkelijk is dat er zo'n bakfiets voor de deur stopt waar je je kind aan meegeeft is natuurlijk pure gemakzucht.quote:Op maandag 1 oktober 2018 23:28 schreef YuckFou het volgende:
Persoonlijk geen fan van die dingen hoor, maar op BNR hoorde ik iemand van ik meen een BSO zeggen dat de stints hen 8000,- kostte en een taxibedrijf al gauw 35.000-40.000 per jaar.
Daarnaast is een groot verschil in steden dat de stint op een fietspad en trottoir kan en een busje niet eenvoudig voor de BSO kan stilstaan of parkeren om die kinderen eruit te laten.
Betere performantie? Meer koppel bij hogere snelheid.quote:Op maandag 1 oktober 2018 22:33 schreef Physsic het volgende:
Waarom zou van een DC-motor zijn overgestapt naar een AC-motor?
Het gaat bij een BSO dan ook niet om vervoer van en naar huis, maar van en naar school. Ouders brengen hun kinderen zelf van en naar de BSO.quote:Op maandag 1 oktober 2018 23:45 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk een "probleem" wat ergens anders is ontstaan. Als je het als ouder(s) al niet eens kunt opbrengen/ plannen/ regelen om je eigen kind naar de opvang te brengen en te halen is er iets grondig mis. Dat het allemaal lekker makkelijk is dat er zo'n bakfiets voor de deur stopt waar je je kind aan meegeeft is natuurlijk pure gemakzucht.
Bij het woordje groen ontstaat er bij veel mensen een soort waas voor de ogen. Voor een snorscooter moeten mensen een rijbewijs hebben maar in een open bak, zonder deugdelijke verlichting,10 kinderen vervoeren is geen probleem al heb je geen enkele verkeerservaring. Het is om moe van te worden hoe vaak je in de filmpjes op YT wel niet moet horen dat deze plastickbak op wielen duurzaam is. Dit zullen helaas niet de enige doden zijn die de klimaatreligie gaat veroorzaken.quote:Op maandag 1 oktober 2018 22:24 schreef SOG het volgende:
[..]
Je moet ook niet in discussie gaan met mensen die een iq van een appel hebben en onrealistische onaannemelijke variabelen verzinnen om hun mening opgelegd te krijgen![]()
Conclusie: het is chinese goedkope meuk wat voor woekerprijzen wordt verkocht en waar iedereen voor in de rij staat, enkel vanwege winstmaximalisatie onder het mom van dat alles groen moet. En omdat alles groen moet, zijn er geen restricties om rond te rijden met een bak vol met 10 kinderen. Goed bezig Nederland.
Denk aan de wettelijke (aansprakelijkheid), er kan zo maar een andere drijfveer achter deze reactie zitte: als de ondernemer direct toegeeft dat zijn ontwerp niet klopt erkent hij indirect (deels) aansprakelijk te zijn.. Wellicht is hem dat ontraden?quote:Op dinsdag 2 oktober 2018 07:36 schreef Fer het volgende:
Dodemansknop onder je voet
Bestaande rem ombouwen tot noodrem, die bij inknijpen de stint ook stroomloos maakt
Nieuwe hydraulische schijfrem op de andere hand
Schijnbaar wilde de ondernemer dit niet, alsnog implementeren.
De Stint is ter ziele ...... terecht ..quote:Op maandag 1 oktober 2018 22:07 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Denk dat de stint het niet gaat overleven. Misschien voor pakjes, maar niet voor personenvervoer.
[..]
De stint is niet veilig.
Voor mij zou de stint nog steeds de ebike versie van onderstaande kunnen zijn.quote:Op dinsdag 2 oktober 2018 07:52 schreef matspontius het volgende:
[..]
De Stint is ter ziele ...... terecht ..
Handig, 2 kinderen mee kunnen nemen.quote:Op dinsdag 2 oktober 2018 08:31 schreef winterapfel het volgende:
[..]
Voor mij zou de stint nog steeds de ebike versie van onderstaande kunnen zijn.
Als we maar zorgen dat we hiervan leren en de stint veiliger maken..
[ afbeelding ]
In tegenstelling tot sommige in dit topic weet ik wel waar een Stint voor bedoeld is. Daarvoor hoef je ze niet te verkopen, dat noemen ze algemene kennis. Als je je daarin eens zou verdiepen, dan zou je geen onzin uitslaan. Zeggen dat een Stint bijzonder weinig toevoegde is hetzelfde als beweren dat de AED een groot fabeltje is en enkel een marketing stunt.quote:Op maandag 1 oktober 2018 23:17 schreef AchJa het volgende:
[..]
Een must? Ga toch weg... De stint voegt echt bijzonder weinig toe.
Maar nu vraag ik me ondertussen toch echt af wat jouw belang hierin is... Ben je verkoper van die dingen ofzo?
Het was allang duidelijk in dit topic dat dat ongewenst en onverstandig is geweest. En dat mede om die reden de Stint nu terecht stilgezet is. Gebaseerd op feiten. Blijf je nu als een hangende plaat dit herhalen of niet?quote:De initiele stint had een typegoedkeuring, maar de fabrikant/ maker/ bedenker weet ik het vond het nodig om van alles aan dat ding te verbouwen zonder dat apparaat opnieuw te laten keuren.
Als er een vliegtuig op je Tiger tank valt, ga je ook dood. Geen enkele optie zal 100 procent veilig worden, maar laten we in ieder geval zorgen dat het voertuig zelf zo veilig mogelijk is.quote:Op maandag 1 oktober 2018 22:17 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Ik heb de tekst iets verduidelijkt, maar had je iets hoger ingeschat dan anderen, je begreep prima waar ik op doelde.
[quote]
Ja dat is mooi, maar je bent in dit topic nogal bezig over "feiten", dan moet je je beweringen ook wel duidelijk opschrijven. Het stond er gewoon niet, dus vandaar. No hard feelings verder.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |