En de column:quote:Dijkhoff (VVD) haalt uit naar 'anti-vaxxers' en overweegt vaccinatieplicht
VVD-fractievoorzitter Dijkhoff denkt aan een vaccinatieplicht als in Nederland steeds meer ouders weigeren hun kind in te enten tegen dodelijke ziekten. De VVD'er maakt zich ernstige zorgen over het groeiende aantal ouders dat op basis van niet-wetenschappelijk argumenten besluit hun kind te onthouden van de vrijwillige preventie tegen ernstige ziekten, zoals de mazelen. Ook vindt Dijkhoff dat onderzocht moet worden of niet-ingeënte kinderen geweigerd mogen worden op de kinderopvang of naschoolse opvang.
In een column haalt Dijkhoff uit naar de groeiende groep 'anti-vaxxers', vaak hoogopgeleid, die op basis van "pseudo-interessant gemaakte bullshit" beweren dat inenten het gevaar op autisme verhoogt of dat er enge stoffen zitten in het vaccin. Ook vindt hij het onbegrijpelijk dat gezegd wordt dat inenten niet nodig is, omdat die ziektes er niet meer zijn. "Nee, Einstein, dat klopt," schrijft de prominent VVD'er. "Weet je waarom? Omdat we onze kinderen inenten."
Dijkhoff maakt zich zorgen omdat de dekkingsgraad in Nederland onder het veilige niveau van 95 procent is gekomen. Van de 2-jarige kinderen was vorig jaar 90,1 procent ingeënt tegen mazelen. De liberale VVD is doorgaans niet voor verplichten, maar Dijkhoff denkt er toch over na. Hij wil eerst dat ouders nadrukkelijker worden voorgelicht over de risico's van hun besluit. Niet alleen hun kind kan ziek worden, maar een baby of peutertje dat nog te jong is voor een inenting kan ziek worden.
"Hopelijk krijgen we dan snel de vaccinatiegraad weer boven de 95 procent", schrijft Dijkhoff. "Mocht dat niet lukken, dan moet ik als liberaal misschien toch maar gaan pleiten voor een vaccinatieplicht." In een toelichting zegt de VVD'er dat hij boos is. "Ik kan er met mijn pet niet bij dat het daalt. Daardoor is ook mijn dochter minder beschermd. Het is absurd dat de overheid maatregelen moet nemen."
Eigenlijk is het best triest dat er haast verplichte maatregelen nodig zijn omdat er zo'n grote groep is met mensen die liever luisteren naar wat gejengel op internet dan naar wetenschappelijk bewijs. Ik heb er weinig hoop in dat die groep zich laat ompraten, ze zijn vaak nog koppige dan die biblebelters, dus lijkt me een verplichting haast onvermijdelijk.quote:Klaas Dijkhoff over vaccinatie
Een paar weken geleden waren mijn vrouw en ik met ons dochtertje bij het consultatiebureau.
Wegen, meten, trots vertellen wat ze allemaal al kan en dat ze zo geweldig is.
Ja, eten doet ze ook goed, dankuwel mevrouw.
Oja, dan nog even ‘de prikjes’…
Op de een of andere manier hebben wij volwassenen bedacht dat het minder pijn doet als we verkleinwoordjes gebruiken. Aan de reactie van onze Linde te horen helpt dat voor geen meter.
Ik zal eerlijk zijn: ik vind het echt niet leuk, m’n dochter laten inenten. Je moet haar vasthouden terwijl ze er een naald insteken. En als ze pech heeft is het een dag voor twee prikken en moet het drama nog een keer terwijl ze al doorheeft wat er gaat gebeuren. Als het tegenzit, is ze er ook nog een dag (of twee) naar van met koorts en al en je kunt wel sussen, maar niet goed uitleggen waarom je haar dat toch hebt aangedaan. Want ja, ze is 1, dat kan ze nog niet snappen.
Gelukkig snappen wij volwassen wel heel goed waarom we dat onze kinderen aandoen. Omdat het verstandig is. Wat zeg ik, omdat wij mensen de geniale vondst hebben gedaan die vaccinatie heet. Zodra een land ook maar enigszins geld heeft voor zorg, is dat het eerste wat je doet: vaccineren. Het kleine leed van een prik valt in het niet bij de risico’s die kinderen anders lopen. Voor ons klinken de mazelen als iets uit een Lucky Luke-stripverhaal. In de realiteit zijn de mazelen een dodelijke ziekte. Het heeft de knapste koppen eeuwen gekost om te voorkomen dat er elk jaar veel baby’s aan doodgaan. Ik vind het prachtig dat ons dat gelukt is: wetenschap! Ik hou ervan!
Nog mooier is dat vaccinatie niet alleen per kind werkt. Hoe meer mensen er ingeënt zijn, hoe moeilijker het virus het heeft. Geen epidemieën, geen doden. Als 95% of meer van ons ingeënt is, dan zitten we goed. Als we daaronder zitten is dat niet alleen gevaarlijk voor de kinderen die niet ingeënt zijn, maar zelfs voor de kinderen die wel hun liefdevolle beschermende prik hebben gekregen.
Vaccinatie is een kwestie van onze kinderen beschermen en het is een kwestie van elkaars kinderen beschermen.
Het moment van de prik is voor geen kind leuk en voor geen ouder leuk, maar o zo nodig. Dat doen we allemaal, we zitten samen in hetzelfde schuitje. Je weet als ouder dat alle andere ouders het ook meemaken en samen houden we elkaar veilig.
Een kind voelt alleen de pijn van de prik, maar volwassenen begrijpen gelukkig hoe noodzakelijk die is.
Tenminste, dat dacht ik.
“Minder vaccinaties, veel meer mazelen in Europa.”
“Hoge sterfte in Europa door mazelen, WHO slaat alarm.”
Ook in Nederland:
“RIVM: Risico op mazelenuitbraak door te lage vaccinatiegraad.”
De vereiste veilige 95% waar ik het al over had? Zijn we in Nederland verloren. We zitten op 90,1% vaccinatiegraad mazelen voor kinderen op 2-jarige leeftijd.
Logisch dat mensen nu vragen wat “de politiek” vindt.
Wel, “de politiek” vindt dit moeilijk.
Nouja, een paar partijen vindt het makkelijk. Hun achterban rekent op de bescherming van de Heer en de Heer alleen en weigert inentingen. Ik zal me niet te veel in religieuze debatten mengen, maar mij lijkt dat de Heer door ons vaccins te laten ontdekken behoorlijk aan de weg timmert om onze kinderen te beschermen.
Voor de andere partijen, en zeker voor mijn liberale partij, is het lastig. Want wij houden niet van verplichten. Lang hoefden we die vraag ook helemaal niet te beantwoorden. Als we de weigeraars hun gang lieten gaan, bleven we toch nog boven de veilige 95% en voor verwijten van religieuze aard zijn we van oudsher nogal gevoelig. Een fijne polderoplossing dus. Bovendien was de verwachting dat minder en minder mensen zouden kiezen voor het weigeren van de beschermende inenting.
Helaas, er is een hele nieuwe groep vaccin-weigeraars bijgekomen. Ze worden ‘anti-vaxxers’ genoemd, zijn ook vaak hoogopgeleid, wordt er dan bij verteld. Wat maar weer eens aangeeft dat opleidingsniveau niet alles zegt. Ze weigeren niet op religieuze gronden, maar op grond van bronnen die beweren dat inenten het risico op autisme verhoogt (een claim gelegd door een inmiddels bewezen fraudeur), dat er enge stoffen bijzitten (er zitten stoffen in het vaccin die eng klinken, want in hoge dosering zijn ze schadelijk. Dat klopt wel, maar in te hoge dosering is water ook dodelijk. Het gaat er dus om hoeveel er van die stof in zit. Dat bepaalt of iets behulpzaam is, geen kwaad kan of schadelijk is. In onze vaccins zitten geen schadelijke doses) en andere pseudo-interessant gemaakte bullshit.
Het wrangste argument is nog wel ‘joh, dat is helemaal niet nodig, die ziektes zijn er helemaal niet meer, wanneer hoor je daar nou nog van?’. Nee, Einstein, dat klopt, die ziektes komen weinig voor en we hebben het virus er goed onder. Weet je waarom? Omdat we onze kinderen inenten. En omgekeerd, nu de mensen die het zelf beter weten dan eeuwen wetenschap zorgen voor minder vaccinatie, stijgt het aantal zieken en doden. Je verwacht het niet…
Er wordt mij vervolgens gevraagd daar respect voor te hebben. Nee, sorry, heb ik niet. Dat je kritisch bent is top, dat je veel vragen stelt voor je iets in de bloedbaan van je kind laat inbrengen, prima. Maar uiteindelijk is niet alles een mening, er zijn gewoon feiten. De wetenschap zit er vol mee.
Feit is dat je eigen kind en alle andere kinderen meer risico lopen als je inentingen weigert.
Feit is dat als een virus zoals de mazelen hierdoor weer meer ruimte krijgt, er kinderen ziek worden. En doodgaan.
En dat de kans bestaat dat dat jouw kind is. Of mijn kind.
Ik vind het dus eigenlijk te bizar voor woorden dat ik moet nadenken over overheidsmaatregelen. Maar goed, het is zover gekomen. De dekkingsgraad is onder het veilige niveau. Het aantal weigeraars stijgt. Het aantal gevallen van zieke mensen stijgt. Het aantal doden stijgt.
Laten we beginnen met betere voorlichting. Het gezond verstand van mensen moet worden wakker geschud. Laten we daar voor de veiligheid van onze kinderen maar flink wat PR-budget tegenaan knallen.
Ik zou nog een andere stap willen zetten. Niet omdat ik denk dat daarmee meer kinderen worden ingeënt, maar als directe bescherming voor kinderen. Op de kinderopvang zijn ook kinderen die nog te jong zijn voor de vaccinatie en ook voor de ingeënte kinderen is het veiliger als er geen andere kinderen zijn die ingeënt hadden kunnen worden, maar wiens ouders dit geweigerd hebben.
Ik snap dan ook heel goed dat ouders willen weten of er niet-ingeënte kinderen op de opvang zitten. Dat een kinderopvang wil weten of kinderen ingeënt zijn. Dat een kinderopvang tegen ouders wil kunnen zeggen ‘uw kind is welkom als u het vaccin niet weigert’. Dat moeten we wat mij betreft dan ook mogelijk maken, want dat mogen ze nu niet.
Moeten we nog verder gaan? “Geen inenting, geen kinderbijslag? Geen prik, geen pieken?” Tsja, op de een of andere manier lijkt me dit geen dossier voor een marktprikkel. Het kunnen ‘afkopen’ van bescherming van je eigen kind en daarmee alle andere kinderen vind ik een fout signaal.
Een andere optie is het verplichten van vaccinaties als voorwaarde voor toegang tot kinderopvang. Of naschoolse opvang. Dat is zeker het onderzoeken waard.
Maar ik kan er toch vooral met m’n pet niet bij dat ouders weigeren hun kinderen de beschermende prik te gunnen. Consultatiebureaus en artsen zouden het weigerende ouders ook niet makkelijk moeten maken. Geen ‘ok, ja, als u dat niet wilt, dan houdt het op’, maar wijzen op de risico’s die hun kinderen lopen. En alle andere kinderen ook.
Ouders erop wijzen dat er een verschil is tussen medische wetenschap en iets wat je op internet leest. En dat zo’n blog van een andere weigerouder je kind niet redt als het ziek wordt. Niet alleen op het moment van weigering, maar ook herhaaldelijk daarna. We moeten elkaar aanspreken op de gevolgen van niet-vaccineren. En de onzin van de redenen die daarvoor worden opgevoerd. Hopelijk krijgen we dan snel de vaccinatiegraad weer boven de 95%.
Mocht dat allemaal niet lukken, dan moet ik als liberaal misschien toch maar gaan pleiten voor een vaccinatieplicht. Met daarbij de liberaal John Stuart Mill aan mijn zijde (iemands vrijheid is niet onbeperkt. Ze eindigt waar schade aan anderen wordt berokkend). Als we volwassenen beboeten als ze zelf hun gordel niet omdoen, mogen ze ook bestraft worden als ze hun kinderen basale bescherming tegen dodelijke virussen ontzeggen.
In de VS komt dit niet zozeer van links, maar ook van conservatief rechts (het niet vaccineren).quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 09:29 schreef Vader_Aardbei het volgende:
[..]
Dit. Ik ben de afgelopen jaren totaal mijn vertrouwen in de academica kwijtgeraakt. Ze zijn niet allemaal gek, maar het is sinds enige tijd een broeinest van marxisme en pseudo-wetenschap.
https://nos.nl/artikel/22(...)uk-op-ouders-op.htmlquote:Vaccinatieplicht, kan dat wel? 'Nee, maar voer de druk op ouders op'
GISTEREN, 20:42 AANGEPAST GISTEREN, 21:34BINNENLAND, POLITIEK
Verplichte vaccinaties voor kinderen. VVD-fractievoorzitter Klaas Dijkhoff zegt daar in een column voorzichtig over na te denken nu de vaccinatiegraad voor mazelen is gedaald onder de 95 procent. Maar kan dat eigenlijk wel, ouders verplichten hun kind te laten vaccineren?
De onaantastbaarheid van het lichaam is in de grondwet (art. 11) vastgelegd, maar de overheid kan daar uitzonderingen op maken als de volksgezondheid in het geding is. In sommige landen gebeurt dat al. In België is bijvoorbeeld de poliovaccinatie verplicht. Ook Nederland heeft een wet die bij een mogelijke uitbraak van besmettelijke ziektes allerlei maatregelen mogelijk maakt, zegt hoogleraar gezondheidsrecht Joep Hubben: de wet publieke gezondheid.
Afhankelijk van de ernst van de ziekte kan de overheid een heel scala aan draconische maatregelen afkondigen. Er zijn vier categorieën, A, B1, B2 en C. Bij infectieziektes groep A, zoals pokken, gaan de bevoegdheden ver. "De overheid heeft zelfs de mogelijkheid om mensen van de straat te plukken en in quarantaine af te zonderen."
Bij categorie B1, waaronder bijvoorbeeld de pest en tuberculose vallen, is isolatie van patiënten ook mogelijk. Mazelen valt in groep B2. "Voor ziekten in die groep kun je mensen verbieden bepaalde beroepen uit te voeren."
Maar deze wet kan niet worden ingezet om ouders ertoe te bewegen hun kinderen in te laten inenten, want daarvoor moet er dus sprake zijn van een uitbraak.
Kinderbijslag
Beter eerst de druk op ouders opvoeren, voordat je naar dwang gaat kijken, stelt Hubben. "Vaccinatieplicht is een ingrijpend middel, het is een te snelle, te grote stap. Ik zou eerst minder ingrijpende maatregelen te nemen, zoals Dijkhoff zelf ook voorstelt in zijn column. Het is wel heel goed dat hij aandacht geeft aan dit probleem zodat we er een debat over voeren."
Dijkhoff noemt in zijn column ook de mogelijkheid dat kinderdagverblijven niet-gevaccineerde kinderen weigeren. Dat kunnen ze nu al, maar ze kunnen niet checken of ouders de waarheid vertellen over de inentingen bij hun kinderen.
Hoogleraar gezondheidsrecht Johan Legemaate van de Universiteit van Amsterdam vindt dat kinderdagverblijven niet ingeënte kinderen zouden moeten kunnen weigeren. "Omdat ze een zorgplicht hebben voor alle kinderen. Discussie daarover lijkt mij prima."
Het stoppen van de kinderbijslag voor ouders die hun kinderen niet laten vaccineren, waar de voorzitter van het Instituut voor Verantwoord Medicijngebruik eerder voor pleitte, gaat Hubben te ver. "Dat is geen beschermende maatregel meer die onder die categorie C valt. Dat valt buiten deze wet, dat zou elders moeten worden geregeld."
Dat gaat helaas alleen automatisch vanaf deel 3. Ik vraag me al jaren af waarom dat niet gewoon automatisch gebeurt bij deel 2.quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 09:33 schreef JeMoeder het volgende:
Kan een mod het topic even reeksen, ik dacht dat dat automatisch ging, ben dus vergeten het vorige topic ID in te voeren...
Ja en? Het zou toch raar zijn als het je als ouder niet uitmaakt als je kind onnodig dood gaat.quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 09:39 schreef Banaanvragen het volgende:
Dijkhof is bang dat zijn eigen baby de mazelen krijgt
Optie 3 verloopt ook via wetten. Namelijk de leerplicht.quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 09:44 schreef SpecialK het volgende:
Bij dit soort dingen zijn er altijd 3 opties:
1. Wetten aannemen om mensen hun vrijheden af te pakken
2. Mensen uitschelden, voor rotte vis uitmaken, mongolen noemen, etc...
3. Via goede eerlijke educatie over de voordelen, risico's etc.. van (niet-)vaccineren. (op school en aparte workshops) de gemeenschap in kwestie op niveau brengen.
Dijkhof denkt het met methode 1 en 2 wel even te kunnen doen? Dat werkt nooit. Het werkt vooral achterdocht richting de overheid in de hand. En je stoot mensen totaal af van het debat.
Exact datgene wat de anti-vaccinatie gemeenschap nodig heeft om te groeien. Goed werk, Dijkhoff!
Als je goed leest pleit hij voor optie 3 en als dat niet werkt voor optie 1.quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 09:44 schreef SpecialK het volgende:
Bij dit soort dingen zijn er altijd 3 opties:
1. Wetten aannemen om mensen hun vrijheden af te pakken
2. Mensen uitschelden, voor rotte vis uitmaken, mongolen noemen, etc...
3. Via goede eerlijke educatie over de voordelen, risico's etc.. van (niet-)vaccineren. (op school en aparte workshops) de gemeenschap in kwestie op niveau brengen.
Dijkhof denkt het met methode 1 en 2 wel even te kunnen doen? Dat werkt nooit. Het werkt vooral achterdocht richting de overheid in de hand. En je stoot mensen totaal af van het debat.
Exact datgene wat de anti-vaccinatie gemeenschap nodig heeft om te groeien. Goed werk, Dijkhoff!
Ik heb eerlijk gezegd geen enkele illusie dat optie 3 iets gaat veranderen aan de groep waar dit over gaat.quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 09:48 schreef spiritusbus het volgende:
[..]
Als je goed leest pleit hij voor optie 3 en als dat niet werkt voor optie 1.
Mjeh... Het is zoals ik het lees:quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 09:48 schreef spiritusbus het volgende:
[..]
Als je goed leest pleit hij voor optie 3 en als dat niet werkt voor optie 1.
Dit lijkt me eerder jouw vertaling van wat Dijkhoff zegt dan iets wat hij zelf zegt.quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 09:54 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Eerst eventjes optie 2...hopen dat mensen vatbaar zijn voor aantijgingen haha... JULLIE GELOVEN IN BULLSHIT, MENSEN... haha EINSTEIN!!! hahaha zijn jullie al van kant geswitched? Ik ben charmant, toch? Kijk mijn baard.
Het debat is het probleem. Het wekt de suggestie dat er twee meningen zijn en dat de waarheid wel ergens in het midden zal liggen. Maar dat is hier niet zo.quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 09:44 schreef SpecialK het volgende:
En je stoot mensen totaal af van het debat.
Debat is niet het probleem.quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 09:57 schreef Igen het volgende:
[..]
Het debat is het probleem. Het wekt de suggestie dat er twee meningen zijn en dat de waarheid wel ergens in het midden zal liggen. Maar dat is hier niet zo.
Kijk jou eens hier doen alsof je ergens liberale waardes hebt.quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 10:06 schreef speknek het volgende:
Dijkhoff. Zolang hij geen PVV corfee heeft de enige betrouwbare VVDer.
Wat mij betreft komt er een vaccinatieplicht, in ieder geval voor alles tot en met B1, met mazelen er ook bij. Mijn liberalisme houdt wel een beetje op als je moedwillig het leven van andere kinderen in gevaar brengt.
In ieder geval moeten de kinderopvang en scholen ze mogen weren. Laat ze elkaar maar lekker op hun vrije scholen doodziek maken.
In dat rijtje, dus ook verplichte chemische castratie voor pedofielen dan maar? Want dat is net zo'n grote inbreuk op iemands lichamelijke integriiteit als een vaccinatie... alles voor de veiligheid van de kinderen.quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 10:06 schreef speknek het volgende:
Wat mij betreft komt er een vaccinatieplicht, in ieder geval voor alles tot en met B1, met mazelen er ook bij. Mijn liberalisme houdt wel een beetje op als je moedwillig het leven van andere kinderen in gevaar brengt.
Een open discussie met Anti-vaxxers, heb je dat wel eens geprobeerd? Je kunt nog beter met Flat-earthers praten... Het beland altijd op het niveau van ik ken iemand bij wie het kind (insert heftige bijwerking) had na de vaccinatie. En wat blijkt die kennen ze via facebook of nog beter dat kwam voorbij in een mom-group op facebook.quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 10:00 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Debat is niet het probleem.
Het debat proberen kapot te drukken en ondergrond duwen is het probleem. Liever dat je er een open discussie van maakt. Beetje respect tonen voor de ander. Niet voor de standpunten per se maar je hebt het gewoon over mensen... mensen die zich zorgen maken over hun kinderen... roepen dat ze slechts bullshitgelovers zijn die met wetgeving eventjes aangepakt moeten worden... dat helpt echt he-le-maal niemand.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180823_03680253quote:Mazelen aan forse opmars bezig in Europa: “Ook in Vlaanderen is het extra opletten”
Vandaag om 03:00 door Jonas Mayeur - Print - Corrigeer
De mazelen zijn aan een forse opmars bezig in Europa, zozeer dat we ook in Vlaanderen extra moeten opletten. Dat zegt dr. Geert Top van het Agentschap Zorg & Gezondheid, bevoegd voor infectieziekten. De problemen in onder meer Frankrijk en Italië maken een besmetting op reis waarschijnlijker.
Nu al 41.000 besmettingen in Europa, het grootste aantal sinds 2010, ook al is het jaar nog maar halfweg. Drie sterfgevallen in Frankrijk in zes maanden tijd. Meer dan duizend infecties in Italië. En tegelijk: meer en meer mensen die openlijk twijfelen aan het nut van vaccinatie. De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) waarschuwde eerder deze week met recht en reden voor de opmars van de mazelen, ooit een bijna vergeten ziekte bij ons.
“Bijna vergeten maar zeker niet onschuldig”, zegt Geert Top, expert bij het Agentschap Zorg & Gezondheid. “Het virus is zeer besmettelijk én het kan dodelijk zijn.” De kans op overlijden is één op de duizend. “Toch kan één geval ook fataal aflopen. Dat risico is er bij elke besmetting.”
Onder de rode vlekken
Mazelen is een virale ziekte. Wie besmet raakt, is ongeveer twee weken ziek. Symptomen zijn rode vlekken over het hele lichaam, hoge koorts en lusteloosheid. Het virus wordt overgedragen door hoesten of niezen, of via contact met besmette handen of deurklinken. De ziekte verloopt meestal zonder ernstige complicaties, maar een bijkomende infectie op de longen of zelfs een hersenvliesontsteking zijn mogelijk.
Voorlopig blijft Vlaanderen buiten schot, met dit jaar nog maar 31 besmettingen. Ook relatief gezien, ten opzichte van het aantal inwoners, is dat weinig. Bovendien is hier al jaren niemand meer gestorven aan de ziekte. Door de hoge vaccinatiegraad circuleert het virus niet langer op zichzelf in ons land. Maar dat maakt ons niet immuun voor geïmporteerde besmettingen en uitbraken in kwetsbare groepen, zoals kinderen jonger dan één jaar en mensen van tussen grofweg 25 en 40 jaar.
“De boodschap aan jonge ouders is duidelijk”, zegt Top. “Zorg dat het hele gezin correct gevaccineerd is.” Bij kinderen gebeurt dat in principe eerst op twaalf maanden via Kind&Gezin en daarna op 10 of 11 jaar via het CLB. “Maar als je naar een probleemland reist, is het raadzaam de inentingen te vervroegen. Een eerste prik kan vanaf zes maanden, en de tweede dosis – nodig voor optimale bescherming – kan ook vóór het vijfde leerjaar.”
Ik zit op fok! Ik heb ze allemaal gehad.quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 10:14 schreef Karstman het volgende:
[..]
Een open discussie met Anti-vaxxers, heb je dat wel eens geprobeerd? Je kunt nog beter met Flat-earthers praten... Het beland altijd op het niveau van ik ken iemand bij wie het kind (insert heftige bijwerking) had na de vaccinatie. En wat blijkt die kennen ze via facebook of nog beter dat kwam voorbij in een mom-group op facebook.
Dit probleem heb je bij het androgene klimaatsverandering-debat ook. Door beide kanten evenveel spreektijd te geven, suggereer je dat ze allebei evenveel valide standpunten hebben. Iets wat pertinent onwaar is. Zodra je dat gaat doen, is het misschien respectvoller naar de mensen met wie je direct de open discussie hebt, maar de buitenstaander die meeluistert, krijgt daardoor het idee dat allebei goed zou kunnen.quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 10:00 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Het debat proberen kapot te drukken en ondergrond duwen is het probleem. Liever dat je er een open discussie van maakt. Beetje respect tonen voor de ander. Niet voor de standpunten per se maar je hebt het gewoon over mensen... mensen die zich zorgen maken over hun kinderen... roepen dat ze slechts bullshitgelovers zijn die met wetgeving eventjes aangepakt moeten worden... dat helpt echt he-le-maal niemand.
Mijn opa rookte als een schoorsteen en die werd ook 90!quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 10:23 schreef machtpen het volgende:
Wij werden vroeger ook niet gevaccineerd tegen mazelen en toen ging er ook niemand dood aan.
Het werkt niet zoals jij het je voorstelt.quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 10:22 schreef wolfjeamadeus het volgende:
[..]
Dit probleem heb je bij het androgene klimaatsverandering-debat ook. Door beide kanten evenveel spreektijd te geven, suggereer je dat ze allebei evenveel valide standpunten hebben. Iets wat pertinent onwaar is. Zodra je dat gaat doen, is het misschien respectvoller naar de mensen met wie je direct de open discussie hebt, maar de buitenstaander die meeluistert, krijgt daardoor het idee dat allebei goed zou kunnen.
Nee precies, toen kregen vrouwen vanwege de mazelen gewoon miskramen tijdens de zwangerschap en was je al dood voordat je een voelend mens was. Of je werd geboren als een mergooltje en dan lag het natuurlijk niet aan de mazelen.quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 10:23 schreef machtpen het volgende:
Wij werden vroeger ook niet gevaccineerd tegen mazelen en toen ging er ook niemand dood aan.
Ik zeg niet dat je ze voor gek moet uitmaken, ik zeg dat je ze niet moet uitnodigen bij serieuze discussies.quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 10:27 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Het werkt niet zoals jij het je voorstelt.
We hebben jaren lang geprobeerd climate-change-deniers weg te duwen.. te de-platformen, uit te maken voor idioten... etc... wat heeft dit opgeleverd?
Helemaal niks.
Wat hielp wel? YouTube kanalen zoals Potholer die gewoon door alle literatuur heen gaan en de opponenten kapot maakt. Niet door ze te vernederen met hippe manieren om mensen voor dom uit te maken maar door de feiten neer te leggen naast hun claims. Die online over-en-weer discussies houdt.
Potholer heeft in zijn eentje meer mensen weggetrokken uit dat kamp dan 100.000 tierende "ik ben slim, jullie zijn dom" roepende figuren hebben gedaan. Sterker nog. Ik kan me voorstellen dat dat gedrag extra irritant inwerkt op de standvastigheid.
Doe vooral die schade ook in dit land aanbrengen... I fucking dare you.
1 op de 200 ongeveerquote:Op vrijdag 24 augustus 2018 10:23 schreef machtpen het volgende:
Nee , hoor dat gebeurde dus niet. Je loopt je aan te stellen.quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 10:27 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Nee precies, toen kregen vrouwen vanwege de mazelen gewoon miskramen tijdens de zwangerschap en was je al dood voordat je een voelend mens was. Of je werd geboren als een mergooltje en dan lag het natuurlijk niet aan de mazelen.
Waarom zou ik respect moeten tonen voor mensen die levens in gevaar brengen?quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 10:00 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Niet gevaccineerd omdat u dat maar eng vind? Prima, dan behandelkosten voor eigen rekening.quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 10:34 schreef Igen het volgende:
[..]
Waarom zou ik respect moeten tonen voor mensen die levens in gevaar brengen?
Laat die ouders maar lekker vaccin-vrije kinderdagverblijven oprichten waar ze allemaal mekaar kunnen aansteken maar de rest van de samenleving zo veel mogelijk met rust laten.
Omdat het uiteindelijke effect is dat je die mensen (en anderen die jouw gedrag zien en concluderen dat JIJ de klootzak bent) weg duwt en je nog meer levens in gevaar brengt.quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 10:34 schreef Igen het volgende:
[..]
Waarom zou ik respect moeten tonen voor mensen die levens in gevaar brengen?
Ik was in de war met rodehond, ook zo'n ziekte waarvoor je je gewoon zou moeten inenten. In de orthodoxe gemeenschappen heeft dit flinke consequenties: of spontane abortus, of spontane vroeggeboorte of afwijkingen:quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 10:32 schreef machtpen het volgende:
[..]
Nee , hoor dat gebeurde dus niet. Je loopt je aan te stellen.
Ik denk eerder dat de overgrote meerderheid van Nederland de anti-vaxxers als een stel klootzakken ziet.quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 10:40 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Omdat het uiteindelijke effect is dat je die mensen (en anderen die jouw gedrag zien en concluderen dat JIJ de klootzak bent) weg duwt en je nog meer levens in gevaar brengt.
Als mensen bewust het risico willen nemen om dood te gaan, moeten ze dat vooral doen. Het gaat om de bescherming van de rest van de maatschappij.quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 10:40 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Omdat het uiteindelijke effect is dat je die mensen (en anderen die jouw gedrag zien en concluderen dat JIJ de klootzak bent) weg duwt en je nog meer levens in gevaar brengt.
Dit.quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 10:45 schreef spiritusbus het volgende:
[..]
Ik denk eerder dat de overgrote meerderheid van Nederland de anti-vaxxers als een stel klootzakken ziet.
Beetje de flat earth aanpak. Oogkleppen op en geen enkel argument dat je ongelijk zou kunnen bewijzen willen accepteren.quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 10:48 schreef Igen het volgende:
[..]
Als mensen bewust het risico willen nemen om dood te gaan, moeten ze dat vooral doen. Het gaat om de bescherming van de rest van de maatschappij.
Verder valt met anti-vaxxers niet te argumenteren. Kijk maar eens op de website van de Stichting Vaccinvrij. Die hebben hele bergen met geloofwaardig uitziend materiaal tegen vaccinatie en beweren dat juist de argumenten voor vaccinatie op 'pseudowetenschap' zijn gebaseerd, gesponsord door het grote geld van de medische industrie. Als je daar andere feiten tegenover zet, is het voor een normaal mens niet te doen om te analyseren wat waar en niet waar is.
Zelf zullen ze niet doorhebben dat zij een gezondheidsrisico zijn, niet alleen voor zichzelf maar ook voor de rest van het land.quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 10:45 schreef spiritusbus het volgende:
[..]
Ik denk eerder dat de overgrote meerderheid van Nederland de anti-vaxxers als een stel klootzakken ziet.
Ja, puur aanstellen. De griep is erger dan de mazelen, mazelen stelt niet zo heel erg veel voor.quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 10:44 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Daarnaast zijn de mazelen echt wel een probleem in Europa, en dan ook op de gezondheid en op kindersterfte, zie ook het stuk in Trouw van een paar dagen geleden:
https://www.trouw.nl/same(...)aat-alarm-~a19675ea/
Daarnaast verzwakken de mazelen het immuunsysteem van een (ex-)patient tot wel twee jaar lang:
https://nos.nl/artikel/20(...)-ruim-twee-jaar.html
Er is dus grotere kans op meer ziekte en de gevolgen daarvan, alleen omdat er een besmetting van de mazelen is geweest.
Noem dit soort dingen maar aanstellen...
Het gaat niet over meerderheid vs minderheid. Het gaat over groepen binnen gemeenschappen en hoe je die meetrekt.quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 10:45 schreef spiritusbus het volgende:
[..]
Het feit dat er nog een vaccinatiegraad is tussen de 90 en 95% zorgt ervoor dat het niet veel erger is. Maar goed, daar wil je niet aan natuurlijk. Fijne dag verder.quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 10:51 schreef machtpen het volgende:
[..]
Ja, puur aanstellen. De griep is erger dan de mazelen, mazelen stelt niet zo heel erg veel voor.
Dat inhoudelijke debat gaat nooit iets veranderen aan die groep.quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 10:52 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Het gaat niet over meerderheid vs minderheid. Het gaat over groepen binnen gemeenschappen en hoe je die meetrekt.
Dat doe je door inhoudelijk debat. Niet door een pistool op tafel te leggen.
Of healing stones.quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 10:52 schreef Karstman het volgende:
Misschien kunnen we etherische oliën gebruiken om de anti-vaxxers te genezen.
Exact. En daarom moet je slim zijn mbt hoe je deze gemeenschappen gaat overtuigen. En dat is sowieso niet door ze voor rotte vis uit te maken of door hardhandig met sociaal werkers mensen hun kinderen af te laten pakken... haha zie je dat al voor je? We komen uw kind ophalen, mevrouw (pakt de gummiknuppel er bij).. is dit een probleem?.quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 10:48 schreef Igen het volgende:
[..]
Als mensen bewust het risico willen nemen om dood te gaan, moeten ze dat vooral doen. Het gaat om de bescherming van de rest van de maatschappij.
Die stichtingen ga je ook niet overtuigen. Het gaat er om dat je ouders overtuigt. Dat je laat zien dat jouw argumenten beter zijn dan deze stichtingen. Dat je mensen uitlegt hoe medische wetenschap werkt. Hoe kwaliteitscontrole gaat... waarom dit anders is dan hoe deze mensen claimen dat het is met big pharma...quote:Verder valt met anti-vaxxers niet te argumenteren. Kijk maar eens op de website van de Stichting Vaccinvrij. Die hebben hele bergen met geloofwaardig uitziend materiaal tegen vaccinatie en beweren dat juist de argumenten voor vaccinatie op 'pseudowetenschap' zijn gebaseerd, gesponsord door het grote geld van de medische industrie. Als je daar andere feiten tegenover zet, is het voor een normaal mens niet te doen om te analyseren wat waar en niet waar is.
Eh, wie is daar voorstander van? Dijkhoff wil toch alleen regelen dat kinderdagverblijven geen juridische problemen hoeven te verwachten als ze vragen of ouders hun kind hebben ingeent?quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 10:55 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Exact. En daarom moet je slim zijn mbt hoe je deze gemeenschappen gaat overtuigen. En dat is sowieso niet door ze voor rotte vis uit te maken of door hardhandig met sociaal werkers mensen hun kinderen af te laten pakken... haha zie je dat al voor je? We komen uw kind ophalen, mevrouw (pakt de gummiknuppel er bij).. is dit een probleem?.
Heerlijk.
Bedankt nog voor het aandragen van Potholer, meteen op geabonneerd. Die man kan het heel goed ontrafelen en beargumenteren.quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 10:52 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Het gaat niet over meerderheid vs minderheid. Het gaat over groepen binnen gemeenschappen en hoe je die meetrekt.
Heb je het artikel gelezen? Hij geeft aan dat de volgende stap is om voor vaccinatieplicht te pleiten.quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 11:00 schreef Igen het volgende:
[..]
Eh, wie is daar voorstander van? Dijkhoff wil toch alleen regelen dat kinderdagverblijven geen juridische problemen hoeven te verwachten als ze vragen of ouders hun kind hebben ingeent?
"vaccinatieplicht" = "ze voor rotte vis uit te maken of door hardhandig met sociaal werkers mensen hun kinderen af te laten pakken... haha zie je dat al voor je? We komen uw kind ophalen, mevrouw (pakt de gummiknuppel er bij).. is dit een probleem?"quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 11:05 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Heb je het artikel gelezen? Hij geeft aan dat de volgende stap is om voor vaccinatieplicht te pleiten.
Ja, in het geval dat jouw voorkeursmethode niet blijkt te werken.quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 11:05 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Heb je het artikel gelezen? Hij geeft aan dat de volgende stap is om voor vaccinatieplicht te pleiten.
Wat hij ook vooral heel goed kan is lezen... lezen lezen lezen... een van de weinige wetenschapsjournalisten die HELE wetenschappelijke papers doorleest en snapt wat er wordt gezegd en vooral wat er niet wordt gezegd.quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 11:03 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Bedankt nog voor het aandragen van Potholer, meteen op geabonneerd. Die man kan het heel goed ontrafelen en beargumenteren.
Ik krijg uit zijn woorden niet het gevoel dat er veel geduld is voor dat pad. Hij vertrouw iemand die dit soort minachtende taal uit richting bezorgde ouders niet echt met zo'n klusje om eerlijk te zijn. Dat is iets wat jaren kan duren... dat vertrouwen opbouwen.quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 11:07 schreef Igen het volgende:
[..]
Ja, in het geval dat jouw voorkeursmethode niet blijkt te werken.
Laten we nou niet doen alsof deze discussie is begonnen met Dijkhoff. Hoeveel jaar moeten we met z'n allen afwachten of deze mensen van gedachten gaan veranderen voordat jij vindt dat er "voldoende geduld" is getoond?quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 11:09 schreef SpecialK het volgende:
Ik krijg uit zijn woorden niet het gevoel dat er veel geduld is voor dat pad.
Zit daar trouwens ook bij dat ouders op de een of andere manier verplicht zijn om aan te tonen dat hun kind ingeënt is? Nu wordt het ook al vaak genoeg gevraagd (zolang er nog niemand naar de Commissie Gelijke Behandeling is gestapt kan het nog) maar kunnen ouders simpelweg liegen zonder enige consequenties.quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 11:00 schreef Igen het volgende:
[..]
Eh, wie is daar voorstander van? Dijkhoff wil toch alleen regelen dat kinderdagverblijven geen juridische problemen hoeven te verwachten als ze vragen of ouders hun kind hebben ingeent?
Denk je niet dat dat nu al vaak genoeg gebeurd? Er worden bakken met informatie uitgestort over ouders, alleen is het probleem met complotgekkies dat het toch niet binnen komt omdat iedereen die hen argumenten verschaft die niet aansluiten bij hun wereldbeeld ook een insider zijn van het complot waartegen zij ageren en dus per definitie onbetrouwbaar.quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 10:55 schreef SpecialK het volgende:
Die stichtingen ga je ook niet overtuigen. Het gaat er om dat je ouders overtuigt. Dat je laat zien dat jouw argumenten beter zijn dan deze stichtingen. Dat je mensen uitlegt hoe medische wetenschap werkt. Hoe kwaliteitscontrole gaat... waarom dit anders is dan hoe deze mensen claimen dat het is met big pharma...
Zo doe je dat.
Ik weet het niet. Heb je een voorbeeld van hoe dit nu gaat? Oh en pamfletten air-droppen boven op een grefo gemeente lijkt mij niet een hands-on methode waarin je inhoudelijk in gaat op mensen hun zorgen en overtuigingen.quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 11:18 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Denk je niet dat dat nu al vaak genoeg gebeurd? Er worden bakken met informatie uitgestort over ouders, alleen is het probleem met complotgekkies dat het toch niet binnen komt omdat iedereen die hen argumenten verschaft die niet aansluiten bij hun wereldbeeld ook een insider zijn van het complot waartegen zij ageren en dus per definitie onbetrouwbaar.
En hij heeft gelijk. Ik zit er ook niet op te wachten dat mijn dochter wat oploopt door de betweterigheid van een ander.quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 09:39 schreef Banaanvragen het volgende:
Dijkhof is bang dat zijn eigen baby de mazelen krijgt
Verplicht het vaccinatieboekje mee nemen bij inschrijving.quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 11:13 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Zit daar trouwens ook bij dat ouders op de een of andere manier verplicht zijn om aan te tonen dat hun kind ingeënt is? Nu wordt het ook al vaak genoeg gevraagd (zolang er nog niemand naar de Commissie Gelijke Behandeling is gestapt kan het nog) maar kunnen ouders simpelweg liegen zonder enige consequenties.
Dit is geen onderwerp van een debat. Een debat suggereert namelijk dat beide partijen evenveel recht hebben op hun standpunten. En dat is hier niet aan de orde. Het ene standpunt brengt namelijk de volksgezondheid in gevaar en diskwalificeert zich daarmee van het debat.quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 10:52 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Goed punt. Wat wetenschappelijk gezien de feiten zijn kan niet het onderwerp zijn van een publiek debat.quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 11:37 schreef spiritusbus het volgende:
[..]
Dit is geen onderwerp van een debat. Een debat suggereert namelijk dat beide partijen evenveel recht hebben op hun standpunten. En dat is hier niet aan de orde. Het ene standpunt brengt namelijk de volksgezondheid in gevaar en diskwalificeert zich daarmee van het debat.
Mag dat wel, eigenlijk? Ik bedoel, mag een KDV die informatie op dit moment verstrekken aan derden?quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 10:48 schreef JeMoeder het volgende:
We hebben ook gevraagd om ons op de hoogte te brengen wanneer een dergelijk kind wordt aangemeld en geaccepteerd omdat we dan een ander KDV gaan zoeken.
Dat moet vast lukken. Als je er hard genoeg mee gooit.quote:
Dat lijkt me niet. Wel kan ik me iets voorstellen bij kinderdagverblijven die vaccinatie verplichten, zodat ouders alsnog gegarandeerd kan worden dat er geen niet-gevaccineerde kinderen in de opvang zitten.quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 11:39 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Mag dat wel, eigenlijk? Ik bedoel, mag een KDV die informatie op dit moment verstrekken aan derden?
1. Iedereen heeft recht op zijn eigen standpunten en overtuigingen. Punt uit.quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 11:37 schreef spiritusbus het volgende:
[..]
Dit is geen onderwerp van een debat. Een debat suggereert namelijk dat beide partijen evenveel recht hebben op hun standpunten. En dat is hier niet aan de orde. Het ene standpunt brengt namelijk de volksgezondheid in gevaar en diskwalificeert zich daarmee van het debat.
Onder bepaalde voorwaarden vervalt punt 1. Namelijk onder meer wanneer de volksgezondheid in gevaar wordt gebracht.quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 11:42 schreef SpecialK het volgende:
[..]
1. Iedereen heeft recht op zijn eigen standpunten en overtuigingen. Punt uit.
2. Debat suggereert helemaal niet dat een conclusie slechts een kwestie van smaak of mening is. Het suggereert dat er mensen zijn met misvattingen en mensen die die misvattingen willen rechtzetten en dat daar over-en-weer voor nodig is om dat recht te zetten. Niet per se tussen de debaters maar meer voor de toeschouwers.
Op het moment dat je met niet-wetenschappers een debat gaat voeren over wetenschap dan wek je inderdaad die indruk. Het debat wat je dan voorstelt is echt net zo zinloos als debatteren met Kent Hovind over evolutie en met Trump over klimaatverandering.quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 11:45 schreef SpecialK het volgende:
Ik heb nog nooit een serieus debat gezien over of Brahms beter is dan Beethoven. Het hele punt van een debat is JUIST dat er keiharde feiten zijn en dat er iets recht te zetten is bij minimaal 1 partij.
Denken dat debat het signaal uitgeeft dat iets een kwestie van smaak is.. is
Dat maak jij er van, ik heb het hier niet over smaak. Ik stel slechts vast dat het rechten op standpunten overtuigingen niet absoluut is. Of ja, je mag ze wel hebben, maar niet altijd ten uitvoer brengen.quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 11:45 schreef SpecialK het volgende:
Ik heb nog nooit een serieus debat gezien over of Brahms beter is dan Beethoven. Het hele punt van een debat is JUIST dat er keiharde feiten zijn en dat er iets recht te zetten is bij minimaal 1 partij.
Denken dat debat het signaal uitgeeft dat iets een kwestie van smaak is.. is
Ja? Jij denkt dat er zoiets is als de gedachtenpolitie?quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 11:46 schreef spiritusbus het volgende:
[..]
Onder bepaalde voorwaarden vervalt punt 1. Namelijk onder meer wanneer de volksgezondheid in gevaar wordt gebracht.
Niks mis met het hebben van bepaalde gedachten, maar wel bij het uitvoeren van die gedachten.quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 11:47 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ja? Jij denkt dat er zoiets is als de gedachtenpolitie?
Prima.quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 11:48 schreef spiritusbus het volgende:
[..]
Niks mis met het hebben van bepaalde gedachten, maar wel bij het uitvoeren van die gedachten.
Mwah, dat vind ik dan weer niet vreemd. Een verpleegkundige weet hoe hij/zij een vaccin moet toedienen. Alle ins en outs van het vaccin is overbodige informatie/ballast en daar hoeft hij/zij zich helemaal niet mee bezig te houden. Zelf nadenken in de zorg is er echt niet bij hoor.quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 11:27 schreef Bosbeetle het volgende:
Wat ik trouwens wel vreemd vond dat toen ik me heb laten inenten voordat ik op reis ging, en ik de prikmedewerker vroeg wat voor soort vaccin is dit nou (gebaseerd op een peptide of op een niet active variant of een levend vaccin) hij het antwoord niet had, dat heb ik toen later zelf maar even uitgezocht. Maar ik vind dat wel vreemd ik vind dat iemand die het medicijn toedient ook moet weten wat de werking is en welke bestandsdelen het bevat. Misschien dat daar ook wat aan gedaan kan worden.
Er is iets groters aan de hand denk ik. Er is een soort afkeer van experts en de mening van deze experts gekomen. Het is gemeengoed geworden dat de mening van een grote groep mensen boven die van een expert wordt gezien. Terwijl de geschiedenis meestal laat zien dat de grote massa vrijwel nooit "gelijk" heeft. De hele reden dat mensen expert op een gebied worden komt voort uit het gegeven dat je geen expertise op alles kunt hebben.quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 11:53 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Prima.
Dat is een kwestie van maatschappelijk debat. Willen wij het soort maatschappij wat (desnoods hardhandig) mensen hun kinderen uit de handen grist om ze in te enten? Onder het mom van "vertrouw altijd de overheid" Of willen we het soort maatschappij wat ouders op dit vlak meer vrijheid geeft?
Misschien. Dat hangt af van je politieke overtuigingen. Maar jij lijkt te doen alsof het allemaal zo klaar als een klontje is. Dat is het niet.
Ik zie liever een land met meer vrijheid waar de bevolking de informatie en intelligentie heeft om de verantwoordelijke beslissingen te nemen. Uitzonderingen hier en daar uiteraard... de menselijke psyche is een zooitje niet te vangen binnen een simpele symetrische politieke oplossing... maar ik denk liever vanuit een filosofie waarin je probeert zo veel mogelijk vrijheid te behouden... zodat als er ooit tijden komen waarin de overheid echt niet te vertrouwen is dat ze niet verregaande dingen met je kunnen uitvoeren want.. Gesetz ist Gesetz
Ze staan er een beetje in dubio in en dat begrijp ik ook wel. Het liefste willen ze geen kinderen die niet gevaccineerd zijn, maar die mogen ze niet weigeren.quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 11:39 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Mag dat wel, eigenlijk? Ik bedoel, mag een KDV die informatie op dit moment verstrekken aan derden?
Ik vroeg niet hoe het vaccin gemaakt was, of alle ins en outs, ik vroeg naar het basisbestandsdeel. Zelfs drogisterij medewerkers moeten weten wat de werkzame stof is van de medicijnen die ze verkopen. Dat kun je van een verpleger best verwachten.quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 12:00 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Mwah, dat vind ik dan weer niet vreemd. Een verpleegkundige weet hoe hij/zij een vaccin moet toedienen. Alle ins en outs van het vaccin is overbodige informatie/ballast en daar hoeft hij/zij zich helemaal niet mee bezig te houden. Zelf nadenken in de zorg is er echt niet bij hoor.
En in andere beroepsgroepen speelt dit trouwens ook. Zat zelf op de klantenservice van een energiemaatschappij. Mensen denken dat je verstand hebt van elektiriciteit enzo, maar ik moest echt al doende leren wat een 3x25-aansluiting is enzo. Maar hoe het nou technisch in elkaar zit? Nog steeds geen idee... Had ik dat moeten weten? Misschien, zou me wel een nog betere adviseur hebben gemaakt. Maar boeiend, mensen napraten is gewoon makkelijker en dan kan ik me richten op mijn kerntaak.
Het probleem is nu dat een dergelijke verplichting volgens mij niet mag op dit moment, dat valt namelijk onder de noemer discriminatie.quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 11:41 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat lijkt me niet. Wel kan ik me iets voorstellen bij kinderdagverblijven die vaccinatie verplichten, zodat ouders alsnog gegarandeerd kan worden dat er geen niet-gevaccineerde kinderen in de opvang zitten.
In het onderwijs lijkt dat me weer lastiger, omdat onderwijs algemeen toegankelijk dient te zien.
Dat is geen discriminatie, want het is mensen weigeren om een keuze die ze zelf (of hun ouders) hebben gemaakt.quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 12:07 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Het probleem is nu dat een dergelijke verplichting volgens mij niet mag op dit moment, dat valt namelijk onder de noemer discriminatie.
Het basisbestanddeel van een vaccin is ook moeilijk uit te leggen omdat dat een verzwakte vorm is van de ziekte waar je tegen probeert te beschermen. Maar dat is niet eens waar die antivaxxers zo bang voor zijn, dat gaat over een verhaaltje dat een bepaald conserveermiddel voor vaccins autisme veroorzaakt door het kwik wat er in wordt verwerkt.quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 12:06 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Ik vroeg niet hoe het vaccin gemaakt was, of alle ins en outs, ik vroeg naar het basisbestandsdeel. Zelfs drogisterij medewerkers moeten weten wat de werkzame stof is van de medicijnen die ze verkopen. Dat kun je van een verpleger best verwachten.
Volgens de definitie is dat ook discriminatie. Discrimineren is namelijk gewoon 'onderscheid maken', en dat doe je dan.quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 12:14 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Dat is geen discriminatie, want het is mensen weigeren om een keuze die ze zelf (of hun ouders) hebben gemaakt.
[..]
Nouja het is niet zo moeilijk om te zeggen of het een verzwakte vorm is of een dode vorm of eiwit of een stukje eiwit (peptide)...quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 12:14 schreef Stoney3K het volgende:
Het basisbestanddeel van een vaccin is ook moeilijk uit te leggen omdat dat een verzwakte vorm is van de ziekte waar je tegen probeert te beschermen. Maar dat is niet eens waar die antivaxxers zo bang voor zijn, dat gaat over een verhaaltje dat een bepaald conserveermiddel voor vaccins autisme veroorzaakt door het kwik wat er in wordt verwerkt.
Geloof is ook een keuze die je zelf of je ouders maakt, daar mag je ook niet op dicrimineren (gelukkig)quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 12:14 schreef Stoney3K het volgende:
Dat is geen discriminatie, want het is mensen weigeren om een keuze die ze zelf (of hun ouders) hebben gemaakt.
Maar je hebt niet het recht op je eigen feiten.quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 11:42 schreef SpecialK het volgende:
[..]
1. Iedereen heeft recht op zijn eigen standpunten en overtuigingen. Punt uit.
Mazelen vaccinatie is pas bij 14 maanden. Dus voor die tijd is je kind vatbaar voor die ziekte.quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 12:22 schreef girlnextdoor. het volgende:
Ik weet niet precies hoe het met vaccinaties zit, maar als je kind al is ingeent, dan hoe je je niet druk te maken dat het een van die ziektes krijgt toch? Want het is ingeent?? Of werken die vaccinaties niet hoe ze zouden moeten?
Mensen die hun kind niet vaccineren, zouden ook eens rekening moeten houden met wat ze hun kind aandoen qua sociaal leven. Als je kind namelijk door iedereen geweigerd wordt, gaat het een eenzame jeugd tegemoet en daar komen nog meer problemen van dan bijvoorbeeld een autisme. Gelul dus, op basis van autisme niet doen. Zullen trouwens dezelfde ouders zijn die van hun kind een speciaal sneeuwvlokje maken.
Nee, maar wel op de handelingen die je uit naam van je geloof uitvoert en daarmee een gevaar bent voor anderen. Of dat nu de extremist is die allahoe-akbar loopt te gillen, of de religekkie die zijn kinderen niet vaccineert.quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 12:18 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Geloof is ook een keuze die je zelf of je ouders maakt, daar mag je ook niet op dicrimineren (gelukkig)
Het klopt maar het grote effect komt door massa vaccinatie, als je namelijk gevaccineerd bent kun je nog wel geinfecteerd raken door de ziektebron, je eigen immuunsysteem kan het dan oplossen omdat dat voorbereid is door het vaccin (de ziektebron kan zich dus minder goed voortplanten in een gevaccineerde gastheer). Als iedereen gevaccineerd is zullen er minder en minder van de ziekteverwekkers komen waardoor je dus op een gegeven moment bijna niet meer geinfecteerd wordt. Met andere woorden naast dat je gewapend bent tegen ziekteverwekkers voorkom je door vaccinatie ook dat er meer van diezelfde ziekteverwekkers zijn.quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 12:22 schreef girlnextdoor. het volgende:
Ik weet niet precies hoe het met vaccinaties zit, maar als je kind al is ingeent, dan hoe je je niet druk te maken dat het een van die ziektes krijgt toch? Want het is ingeent?? Of werken die vaccinaties niet hoe ze zouden moeten?
Mensen die hun kind niet vaccineren, zouden ook eens rekening moeten houden met wat ze hun kind aandoen qua sociaal leven. Als je kind namelijk door iedereen geweigerd wordt, gaat het een eenzame jeugd tegemoet en daar komen nog meer problemen van dan bijvoorbeeld een autisme. Gelul dus, op basis van autisme niet doen. Zullen trouwens dezelfde ouders zijn die van hun kind een speciaal sneeuwvlokje maken.
Zeker wel. Als jij wilt zeggen dat bepaalde dingen feiten zijn en dat je het recht hebt om dat te vinden en te zeggen... dan heb je de volledige steun van de wet om dat zo te doen.quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 12:22 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Maar je hebt niet het recht op je eigen feiten.
Ik snap de punten hier ook wel, je gaat ook geen debat houden over de wet van de zwaartekracht. Of dat de aarde rond de zon draait. Wat ze vergeten vooral bij dat laatste punt dat die debatten er wel al geweest zijn. Het is aan het publieke debat om kennis over te brengen, als je daar mee stopt dan is het hek helemaal van de dam.quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 12:29 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Zeker wel. Als jij wilt zeggen dat bepaalde dingen feiten zijn en dat je het recht hebt om dat te vinden en te zeggen... dan heb je de volledige steun van de wet om dat zo te doen.
En terecht.
Ik denk dat als er een significant deel van de bevolking morgen gaat twijfelen aan het heliocentrische model dat het waarde heeft om weer eens lekker onze wetenschapskennis op te frissen.quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 12:31 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Ik snap de punten hier ook wel, je gaat ook geen debat houden over de wet van de zwaartekracht. Of dat de aarde rond de zon draait.
Ik denk dat het hek nog verder van de dam is als je als samenleving niet meer accepteert dat bepaalde zaken gewoon waar zijn. Aan de andere kant van de Atlantische Oceaan zijn ze daar al wat verder mee en we kunnen allemaal meekrijgen hoe goed dat loopt.quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 12:31 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Ik snap de punten hier ook wel, je gaat ook geen debat houden over de wet van de zwaartekracht. Of dat de aarde rond de zon draait. Wat ze vergeten vooral bij dat laatste punt dat die debatten er wel al geweest zijn. Het is aan het publieke debat om kennis over te brengen, als je daar mee stopt dan is het hek helemaal van de dam.
Nou nee. Chemische castratiequote:Op vrijdag 24 augustus 2018 10:13 schreef Stoney3K het volgende:
In dat rijtje, dus ook verplichte chemische castratie voor pedofielen dan maar? Want dat is net zo'n grote inbreuk op iemands lichamelijke integriiteit als een vaccinatie... alles voor de veiligheid van de kinderen.
Voor de openbare veiligheid. Potato, potato.quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 13:08 schreef speknek het volgende:
[..]
Nou nee. Chemische castratie
a) Is niet voor gezondheid
Nu wordt het alleen als straf opgelegd, ik had het dus over preventief handelen. Want think of the children!quote:b) wordt opgelegd als straf in plaats van een verbetering
Niet echt. Die twee dingen zijn ethisch en juridisch niet bepaald potato potatoquote:Op vrijdag 24 augustus 2018 13:12 schreef Stoney3K het volgende:
[Is niet voor gezondheid]
Voor de openbare veiligheid. Potato, potato.
Openbare veiligheid en volksgezondheid zijn niet vergelijkbaar? Het gaat allebei toch om het belang van anderen en van de gemeenschap in het algemeen.quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 13:15 schreef speknek het volgende:
[..]
Niet echt. Die twee dingen zijn ethisch en juridisch niet bepaald potato potato
En dit is een kwestie met bijzondere gevolgen.quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 12:43 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Ik denk dat het hek nog verder van de dam is als je als samenleving niet meer accepteert dat bepaalde zaken gewoon waar zijn. Aan de andere kant van de Atlantische Oceaan zijn ze daar al wat verder mee en we kunnen allemaal meekrijgen hoe goed dat loopt.
Idd hoe simpel kan het zijn....je autopapieren of rijbewijs moet je toch ook bij je hebben.quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 11:33 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Verplicht het vaccinatieboekje mee nemen bij inschrijving.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |