abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_181409079
quote:
14s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 21:38 schreef -mosrednA het volgende:

Precies. Ik snap de ophef ook niet. Iedereen gelijk in de brand weer :')
Niet? Het is natuurlijk precies dit alleen in andere bewoordingen:

quote:
Teeven bekijkt verplicht DNA-onderzoek

DEN HAAG - Staatssecretaris Fred Teeven (Veiligheid en Justitie) laat onderzoeken of mensen die in de buurt van een misdrijf zijn geweest kunnen worden verplicht om mee te werken aan grootschalig DNA-onderzoek.

Het CDA had daar om gevraagd in een debat over nieuwe methoden van DNA-onderzoek.

Volgens Teeven betekent een plicht om mee te werken aan DNA-onderzoek geen breuk met het uitgangspunt dat een verdachte niet aan zijn eigen veroordeling hoeft mee te werken.

Hij wees erop dat ook op andere terreinen mensen mee moeten werken, bijvoorbeeld in de sociale zekerheid en bij belastingzaken.

Het CDA pleit al langer voor verplicht DNA-onderzoek onder bijvoorbeeld buurtbewoners omdat verdachten door niet mee te werken te lang buiten beeld kunnen blijven. Maar dan moet het wel gaan om de zwaarste delicten, zoals zedenmisdrijven.
Bepaald onderzoek

Het celmateriaal dat wordt afgenomen mag alleen voor een bepaald onderzoek worden gebruikt. Het moet na afloop meteen worden vernietigd.

Oppositiepartijen keerden zich tegen het idee van het CDA. Het voorstel zou een inbreuk op grondrechten zijn. Bovendien zou verplichte deelname aan grootschalig DNA-onderzoek een te ongerichte en omslachtige manier van onderzoeken zijn.
nu.nl

Edit: Ook op Fok! door aluhoedje Lambiekje: MIS / DNA verplicht afstaan bij misdrijf in je buurt :P
  donderdag 23 augustus 2018 @ 21:43:44 #77
406944 SugeLucky
Heeft een snoeiharde ripple
pi_181409110
Eigenlijk willen ze gewoon van iedereen dna hebben en dit zijn perfecte aangelegenheden om als excuus te gebruiken.
pi_181409124
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 21:42 schreef AchJa het volgende:

[..]

Niet? Het is natuurlijk precies dit alleen in andere bewoordingen:

[..]

nu.nl
quote:
4s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 21:34 schreef -mosrednA het volgende:
Wat een bullshit dit. Hij wil het bespreekbaar maken en kijken of het überhaupt binnen de kaders van de wergeving mogelijk is. Het is zijn taak (on)mogelijkheden te onderzoeken als deze vraag via de politiek vanuit de maatschappij gesteld wordt.
pi_181409129
quote:
14s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 21:41 schreef -mosrednA het volgende:

[..]

Ah zo. Nee dat moet niet kunnen.

Overigens ben ik het er sowieso niet mee eens (alhoewel het me verder ook niet uit zou maken als het wél verplicht werd), maar iedereen vliegt grapjeshuis gelijk in de haren:'), terwijl dat imo nergens op slaat.

Als hij zou zeggen barst maar dat ga ik niet onderzoeken, dan zou ik me verbazen.
Het zou mij wel uitmaken, zelfde reden dat ik ook geen gps kastje van de overheid in mijn auto wil. Stukje autonomie en de mogelijkheid om niet gelijk een boete op de mat te krijgen na een licht vergrijp.
pi_181409188
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 21:44 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

Het zou mij wel uitmaken, zelfde reden dat ik ook geen gps kastje van de overheid in mijn auto wil. Stukje autonomie en de mogelijkheid om niet gelijk een boete op de mat te krijgen na een licht vergrijp.
Eens, aan jouw kant als het erop aankomt, maar mocht het zover komen dan slaap ik er geen seconde minder om.
pi_181409221
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 21:46 schreef AchJa het volgende:

[..]

Jaja, je gaat dus iets "bespreekbaar" maken voor niks verder... Natuurlijk.
Net als een duizend andere dingen in de politiek waarvan 99% langzaam doodbloed.

Alleen daar hoor je natuurlijk niets over. Tenzij het geld heeft gekost uiteraard :')
pi_181409314
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 11:39 schreef dimmak het volgende:
Ik vind Grapperhaus echt een hele nare man. Hele rare ideeën houdt die man er op na.
Alle justitie ministers na hirsch ballin zijn enge lieden geweest.

Deze dus ook weer.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_181409344
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 21:43 schreef SugeLucky het volgende:
Eigenlijk willen ze gewoon van iedereen dna hebben en dit zijn perfecte aangelegenheden om als excuus te gebruiken.
Tuurlijk. Ieder excuus zal aangegrepen worden zodat de publieke opinie ten faveure gaat vallen.
Proberen ze met veel privacy gerelateerde onderwerpen.

Eng, als een overheid zo denkt. Maar wij blijven op deze tinf stemmen.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  donderdag 23 augustus 2018 @ 22:07:35 #85
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_181409645
quote:
1s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 21:52 schreef Red_85 het volgende:

[..]

hirsch ballin
Zeer charmante en aardige kerel trouwens
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_181409732
Dat is nu iets waar ik niet aan mee zal werken.

Bij het onderzoek van MV ook geen DNA afgestaan overigens, je weet nooit zeker of het vernietigd wordt zoals toegezegd.
pi_181409914
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 22:10 schreef MaGNeT het volgende:
Dat is nu iets waar ik niet aan mee zal werken.

Bij het onderzoek van MV ook geen DNA afgestaan overigens, je weet nooit zeker of het vernietigd wordt zoals toegezegd.
Tja, als iets verplicht wordt gesteld kun je hoog of laag springen natuurlijk. Dan komen ze het gewoon halen.

Kan me echter niet voorstellen dat het ooit verplicht wordt voor iedereen. Denk niet dat dat haalbaar is, (grond)wettelijk gezien.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  donderdag 23 augustus 2018 @ 22:21:22 #88
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_181409934
En in de laatste twee zaken is beide keren gelukt zonder die verplichting. :')
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_181410005
quote:
1s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 22:20 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Tja, als iets verplicht wordt gesteld kun je hoog of laag springen natuurlijk. Dan komen ze het gewoon halen.

Kan me echter niet voorstellen dat het ooit verplicht wordt voor iedereen. Denk niet dat dat haalbaar is, (grond)wettelijk gezien.
Dat is nog weer wat anders, als ze echt huis-aan-huis gaan om iedereen te bezoeken die geen DNA wil afstaan zal de politie het nog druk krijgen denk ik... en ze hebben al weinig te doen :')

Maar vrijwillig er aan meewerken? Nooit.

Simpel voorbeeld: stel dat iemand bij de kapper een paar haren van de grond raapt, meeneemt en die bij z'n volgende inbraak achterlaat. Kan ik ineens gaan uitleggen wat mijn haren in een woning 30km verderop doen, terwijl ik normaal nooit in beeld was gekomen omdat ik daar niet geweest ben en men mijn DNA er niet aan kan linken.
pi_181410056
Ik snap dit plan niet zo goed.. Waarom wordt dit noodzakelijk geacht?

Er is nu drie keer een (groot) DNA-verwantschapsonderzoek gedaan, met (zeker in twee gevallen) een succesvol einde.

In het eerste verwantschapsonderzoek gaf de dader zelf gehoor aan de oproep en heeft zijn DNA vrijwillig afgestaan.

In het tweede verwantschapsonderzoek negeerden slechts twee personen de oproep, waaronder de dader. Door het negeren van de oproep kreeg deze persoon al extra aandacht. De politie is uiteindelijk toch bij hem uitgekomen, omdat een (ver) familielid wel vrijwillig DNA hadden afgestaan. Door de match met het (verre) familielid, kon de politie de man verplichten alsnog DNA af te staan.

In het derde, het huidige, verwantschapsonderzoek is nog niet helemaal duidelijk hoe het precies is gegaan, maar als het geven van DNA verplicht was geweest, had deze man er nog steeds vandoor kunnen gaan.. Zoals hij nu ook lijkt te hebben gedaan. De politie heeft uiteindelijk toch zijn DNA verkregen met behulp van persoonlijke spullen.

Is zo’n verplichting met het oog op deze geschiedenis dan niet wat overdreven?
pi_181410097
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 22:25 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Dat is nog weer wat anders, als ze echt huis-aan-huis gaan om iedereen te bezoeken die geen DNA wil afstaan zal de politie het nog druk krijgen denk ik... en ze hebben al weinig te doen :')

Maar vrijwillig er aan meewerken? Nooit.
Neu, dan verwacht ik eerder een systeem met geldboetes die oplopen naarmate je langer geen gehoor geeft, heeft het CJIB ook weer een leuke klus te doen :')

Met voor de echte weigeraars uiteindelijk automatische incasso van de bankrekening, gijzeling, etc, net als bij verkeersboetes.

Maar nogmaals, kan me niet voorstellen dat de juridische middelen er zijn om DNA afgifte te verplichten.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_181410286
De eenzijdige transparantie komt zo wel erg dichtbij.
pi_181411853
Wat voor gemene dingen kan de overheid met ons DNA?
"Ik heb nog met hem gekoerst"
pi_181412017
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 23:40 schreef ThePlaneteer het volgende:
Wat voor gemene dingen kan de overheid met ons DNA?
Er zijn genoeg voorbeelden genoemd.
Lees, zou ik zeggen.
pi_181412456
1984
It All Goes Back in the Box
pi_181412834
We smeken met zijn allen om een totalitaire staat omdat de gehele bevolking angstig is voor van alles en nog wat. 99% van die angst is ook nog eens irreëel. Gewoon alles uit handen geven mensen. ^O^
  vrijdag 24 augustus 2018 @ 00:16:18 #97
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_181412908
quote:
15s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 11:18 schreef Confetti het volgende:

Ik roep het hier en nu voor het nageslacht. Binnen 20 jaar wordt iedere nieuwgeborene gebrandmerkt zodat deze altijd identificeerbaar en volgbaar is. En natuurlijk verplicht DNA afstaan bij geboorte.

Ah, genetische selectie. Kunnen we misschien eindelijk iets maken van het menselijk ras. :)

https://nl.wikipedia.org/wiki/Minority_Report
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_181413009
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 00:16 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Ah, genetische selectie. Kunnen we misschien eindelijk iets maken van het menselijk ras. :)

https://nl.wikipedia.org/wiki/Minority_Report
Hoezo "we"? Denk dat jij een van de eersten bent die wordt afgemaakt.
  vrijdag 24 augustus 2018 @ 00:22:20 #99
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_181413064
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 00:20 schreef J0kkebr0k het volgende:

Hoezo "we"? Denk dat jij een van de eersten bent die wordt afgemaakt.
Dank voor het ondersteunen van mij stelling. :)
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_181413098
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 00:14 schreef J0kkebr0k het volgende:
We smeken met zijn allen om een totalitaire staat omdat de gehele bevolking angstig is voor van alles en nog wat. 99% van die angst is ook nog eens irreëel. Gewoon alles uit handen geven mensen. ^O^
Niet om het een of ander, maar op dat gebied ben je wel een bangepoeperd.

Niet dat ik niet kritisch ben of dingen zomaar accepeteer maar een totalitaire staat ontstaat niet zomaar.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')