[/quote]quote:Teeven bekijkt verplicht DNA-onderzoek
DEN HAAG - Staatssecretaris Fred Teeven (Veiligheid en Justitie) laat onderzoeken of mensen die in de buurt van een misdrijf zijn geweest kunnen worden verplicht om mee te werken aan grootschalig DNA-onderzoek.
Het CDA had daar om gevraagd in een debat over nieuwe methoden van DNA-onderzoek.
Volgens Teeven betekent een plicht om mee te werken aan DNA-onderzoek geen breuk met het uitgangspunt dat een verdachte niet aan zijn eigen veroordeling hoeft mee te werken.
Hij wees erop dat ook op andere terreinen mensen mee moeten werken, bijvoorbeeld in de sociale zekerheid en bij belastingzaken.
Het CDA pleit al langer voor verplicht DNA-onderzoek onder bijvoorbeeld buurtbewoners omdat verdachten door niet mee te werken te lang buiten beeld kunnen blijven. Maar dan moet het wel gaan om de zwaarste delicten, zoals zedenmisdrijven.
Bepaald onderzoek
Het celmateriaal dat wordt afgenomen mag alleen voor een bepaald onderzoek worden gebruikt. Het moet na afloop meteen worden vernietigd.
Oppositiepartijen keerden zich tegen het idee van het CDA. Het voorstel zou een inbreuk op grondrechten zijn. Bovendien zou verplichte deelname aan grootschalig DNA-onderzoek een te ongerichte en omslachtige manier van onderzoeken zijn.
Kan dat niet andersom. Er zou dan toch DNA op de dader moeten zitten van 't slachtoffer.quote:
want anders ga je op de barricades?...quote:
Als dit gaat gebeuren ga ik op de barricades ja.quote:Op maandag 11 april 2011 08:36 schreef Re het volgende:
[..]
want anders ga je op de barricades?...
Half Nederland wil dit, geeft je tenminste gevoel van veiligheid
ik zou wel op de barricades willen hoor, daar niet van
Als er iets is wat de veiligheid onder onze poten trekt dan is dit DNA voorstel wel.quote:Op maandag 11 april 2011 08:36 schreef Re het volgende:
[..]
want anders ga je op de barricades?...
Half Nederland wil dit, geeft je tenminste gevoel van veiligheid
Ik ben normaal ook niet te betichten van stinkhippie-gedrag, maar als dat daadwerkelijk ingevoerd gaat worden dan ga ik met je mee naar de barricadesquote:Op maandag 11 april 2011 08:36 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Als dit gaat gebeuren ga ik op de barricades ja.
Ik zie Fred Teeven er nog wel voor aan om een dergelijke gast te mindcontrolen en te pushen tot een dergelijke daad zodat er weer een verzoek uit de bevolking komt van 'Wij willen veiligheid'. En floep daar is de fascistische wet. Stap voor stap wordt de bewijslast omgedraaid.quote:Op maandag 11 april 2011 08:37 schreef xyzyx het volgende:
Zouden ze dit ook in Alphen ad Rijn willen doen?
quote:Op maandag 11 april 2011 08:49 schreef Gemaskerde het volgende:
Ik snap er echt geen kut van.
Aan de ene kant willen mensen privacy, maar aan de andere kant veiligheid.
Dat gaat niet goed samen.
quote:They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety
Benjamin Franklin
We hebben al 1 van de veiligste maatschappijen ter wereld die kan bijna niet meer veiliger worden, en zeker niet door zulke maatregelen wordt deze niet veiliger, op zijn hoogste neemt de pakkans bij een incidenteel misdrijf iets toe. Maar die pakkans is sowieso al laag omdat de politie zich op andere dingen concentreert die veel belangrijker zijn, parkeerbonnen, en flitsen van hardrijders.quote:Op maandag 11 april 2011 08:49 schreef Gemaskerde het volgende:
Aan de ene kant willen mensen privacy, maar aan de andere kant veiligheid.
Count me in!quote:Op maandag 11 april 2011 08:36 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Als dit gaat gebeuren ga ik op de barricades ja.
Maar zou je het ook doen.quote:Op maandag 11 april 2011 08:36 schreef Re het volgende:
[..]
zekerquote:
Ik vraag me eigenlijk af waarom er in de politiek niet meer aandacht aan besteed wordt. Als ik zie hoeveel vragen het oproept bij mensen dan moet je daar toch wel een punt van kunnen maken waarmee je je weet te onderscheiden van andere partijen.quote:Op maandag 11 april 2011 09:21 schreef Re het volgende:
[..]
zeker, al zou het door middel van het blootleggen van veiligheidsmaatregelen van de databases zijn. Hoe vaak lees je niet dat er weer een of andere database in het openbaar gevonden wordt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |