abonnement Unibet Coolblue
pi_180611104
Beste allemaal,
We zijn van plan om een studio te gaan kopen voor ons kind die gaat studeren. Eigenlijk met de reden dat het enorm lastig is om iets leuks te vinden voor een redelijke huurprijs. Over het financiële plaatje hebben we al contact gehad met verschillende adviseurs en de bank en we kunnen een hypotheek krijgen, dus dat zit goed.
Maar nu vragen we ons af, wat zijn dingen om om te letten als je zo'n studio koopt? De voor en nadelen tegenover huren? Is het ook een goede belegging?
Ik hoor graag ervaringen of tips van anderen.
Alvast bedankt.
pi_180613034
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 juli 2018 17:02 schreef noah0 het volgende:
Beste allemaal,
We zijn van plan om een studio te gaan kopen voor ons kind die gaat studeren. Eigenlijk met de reden dat het enorm lastig is om iets leuks te vinden voor een redelijke huurprijs. Over het financiële plaatje hebben we al contact gehad met verschillende adviseurs en de bank en we kunnen een hypotheek krijgen, dus dat zit goed.
Maar nu vragen we ons af, wat zijn dingen om om te letten als je zo'n studio koopt? De voor en nadelen tegenover huren? Is het ook een goede belegging?
Ik hoor graag ervaringen of tips van anderen.
Alvast bedankt.
Vaak zijn studio’s ‘opgeknipte woningen’. Dus lang niet alle hebben een eigen douche en keuken.
Je hebt ook recentere appartementen die echt gebouwd zijn als studio. Die zijn voor studenten erg geschikt. Maar ook gewild en dus duur. In Utrecht kost een 30-35 m2 appartement zo 170k. Daarbij komen nog VvE kosten, reken 50-100 per maand.
Het huren van zo’n studio is 800 pm.

Of het een goede investering is? Tsja. Lastig te zeggen. Het is afhankelijk van hoe de woningmarkt zich ontwikkeld. Ik denk wel dat je nu heel veel betaalt. Ik vergelijk altijd de huurprijs met de koopprijs. Met een koopprijs van 170k en huurprijs van 800 Pm betaal je nu om te kopen bijna 18 keer de huuropbrengst per jaar.
Ik vind dat echt fors.
In de crisis betaalde je 100k voor deze woningen dus het kan zeker zakken. Maar wie weet kan de huizenmarkt nog gekker. Ik zou niet verbaasd zijn als er een correctie komt en de prijzen weer dalen.
pi_180613345
Ik zou het niet doen, gewoon je kind zijn eigen weg laten vinden.
  vrijdag 20 juli 2018 @ 18:53:43 #4
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_180613430
Is de aankoop van een gewoon appartement geen optie? Ik ken de markt verder niet, dus geen idee of dat beschikbaar en in het kostenplaatje bereikbaar is.

Wat ben je van plan na de studieperiode van je kind? Ik zou in ieder geval berekenen welke kosten je hebt en wat het minimaal moet opbrengen om het ingebrachte bedrag break even te houden.
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_180613670
Bedankt voor antwoorden.
Huizenprijzen zijn op het moment inderdaad redelijk fors. Alleen de verwachting is wel dat de prijzen in grote (studenten) steden niet snel zakken. Ons kind zit daar zelf waarschijnlijk 5/6 jaar en misschien wel langer als die langer wilt blijven zitten. Daarna waarschijnlijk onderverhuren. De huurprijzen voor een kamer van 10-15 m2 zijn op het moment belachelijk hoog. (Denk aan 500 euro in een slechte of verre buurt) Aan een kamer in een goede wijk valt gewoon niet aan te komen op het moment.
Badkamer en keuken zijn inderdaad niet altijd voor jezelf, soms deel je ze met 1 ander iemand. Dat vind ons kind zeker niet erg, houdt ook wel van gezelligheid.
Een geheel appartement kopen doen we financieel gezien dan weer liever niet.
pi_180614282
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 juli 2018 19:06 schreef noah0 het volgende:
Daarna waarschijnlijk onderverhuren.
Als jullie kind eruit is ga je laten onderverhuren? Weet niet of dan nou zo slim is.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_180614339
We hebben hier verder geen ervaring mee, maar is dit risky ja? Je weet natuurlijk nooit wat je in huis haalt.
pi_180614620
Welke stad?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_180614668
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 juli 2018 19:39 schreef baskick het volgende:

[..]

Als jullie kind eruit is ga je laten onderverhuren? Weet niet of dan nou zo slim is.
Als je iets gekocht heb kun je het volgens mij alleen verhuren. Onderverhuur doe je vanuit huur. ;)
pi_180614669
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 juli 2018 19:39 schreef baskick het volgende:

[..]

Als jullie kind eruit is ga je laten onderverhuren? Weet niet of dan nou zo slim is.
Kan toch gewoon verhuren IPV onderverhuren. De studio is immers van jullie. Mogelijk wel een probleem met je hypotheekverstrekker.
pi_180615230
En wat als de studie cq stad van studie niet bevalt?
pi_180617646
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 juli 2018 19:56 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Als je iets gekocht heb kun je het volgens mij alleen verhuren. Onderverhuur doe je vanuit huur. ;)
Precies m'n punt. Als eigenaar zou ik onderverhuren niet toestaan.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_180617861
Vroeger kon je kamers kopen. kwam vooral ellende van. Dus ik zou het niet doen. Zeker niet als de studie niet bevalt of het kind na een paar jaar een ruimere woning wil. Zonde van het geld.
pi_180617869
Mijn ouders hebben in 2004 een studentenkamer voor mij gekocht en in 2012 voor 50% meer verkocht. Ging om een kamer van 16m2 in een groot studentenhuis waar alle kamers koopkamers zijn. Het is mij en m'n ouders goed bevallen. De kamer heeft uiteindelijk minder dan de maandelijkse servicekosten gekost.

Grootste nadeel is dat je niet weet of je kind er echt lang wil blijven wonen. Bij veel studies stopt zo ongeveer de helft van de studenten in het eerste jaar. Het zou ook kunnen zijn dat hij/zij sneller dan verwacht wil verhuizen, omdat het niet bevalt door de locatie, huisgenoten of bijvoorbeeld om te verhuizen naar een verenigingshuis. Wat doe je dan? Ga je het verhuren aan iemand anders, of direct weer verkopen?

Verder is het uiteraard geen garantie dat het een goede investering is. Het zou kunnen dat de markt weer in elkaar klapt. Zeker in grote steden zijn de prijzen absurd momenteel. Bij m'n ouders ging het om 30k, het zou me niet verbazen als je 2-3x zo veel neer moet tellen nu.

Andere nadelen zijn de gebruikelijke dingen bij het kopen van vastgoed: Wat is de staat, groot onderhoud nodig, VVE gedoe, etc.
pi_180618946
Bedankt voor reacties. Inderdaad wel punten om over na te denken. Ons kind is wel erg enthousiast over de stad/studie, maar het kan natuurlijk altijd tegenvallen. Al hoewel, als je iets huurt zit je ook bijna altijd vast aan een contract van minimaal een jaar. Is natuurlijk nog steeds wel anders dan iets kopen, maargoed. Qua dat onderhuren bedoelde ik inderdaad gewoon verhuren. Het blijft een lastige keuze, waar goed over nagedacht moet worden. We willen inderdaad nu niet iets voor een veel te hoge prijs kopen, wat over vijf jaar misschien 25% minder waard is. Dan zit je wel met een probleem.
pi_180618997
Een vriendin van mij heeft zo een tijd in Leiden in een gekochte studentenkamer gewoond aan de Boerhaavelaan in Leiden.

Ben er vaak op bezoek geweest, voordeel is dat iedereen ook eigenaar is (of de ouders) dus men heeft er ook belang bij dat het netjes blijft. Niet het gemiddelde studentenhuis dus ;)

http://bh24.net

[ Bericht 1% gewijzigd door TheFreshPrince op 20-07-2018 23:25:19 ]
pi_180619096
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 juli 2018 23:17 schreef noah0 het volgende:
Bedankt voor reacties. Inderdaad wel punten om over na te denken. Ons kind is wel erg enthousiast over de stad/studie, maar het kan natuurlijk altijd tegenvallen. Al hoewel, als je iets huurt zit je ook bijna altijd vast aan een contract van minimaal een jaar. Is natuurlijk nog steeds wel anders dan iets kopen, maargoed. Qua dat onderhuren bedoelde ik inderdaad gewoon verhuren. Het blijft een lastige keuze, waar goed over nagedacht moet worden. We willen inderdaad nu niet iets voor een veel te hoge prijs kopen, wat over vijf jaar misschien 25% minder waard is. Dan zit je wel met een probleem.
Je moet ook rekenen:

5 jaar een studentenkamer huren voor ¤500 in de maand is ook ¤30.000 down the drain...

Dus kopen kan op zich interessant zijn. Daarnaast geen gedoe met huisjesmelkers en omdat iedereen mede-eigenaar is is er ook een belang om het netjes te houden.
  vrijdag 20 juli 2018 @ 23:35:51 #18
189403 Mickytjuh
Flip flap floep
pi_180619283
Ik zou geen studio kopen maar een tweekamerappartement.
Om de doodsimpel reden dat dat na de studie ook nog onteressant is.

Je kan het dan verhuren aan je kind, kind kan huurtoeslag aanvragen én je kan 5000 euro per jaar schenken aan je kind.

Hiermee kan je kind zonder de hypotheek te hoeven overnemen al een groot deel aflossen op de woning.

In die zin, hij betaald jullie de huur waarmee ook weer de hypotheek afgelost wordt.

Deze aflossing last je ieder jaar beschrijven als gift en zodoende kan ter zijner tijd het huis gekocht worden voor een lager bedrag dan de marktwaarde omdat de gift in het huis zit

Dit was in ieder geval nog zo toen ik en mijn moeder dit uitzochten voor mijn twee zussen
Mercedes weet wat mijn beperking is
Groene zeep op je rug, en af laten glijden
pi_180624899
Er zijn zoals hierboven al gezegd twee grote risico's:

- Als het kind er daadwerkelijk 5-6 jaar blijft wonen, kan tegen die tijd de woningmarkt er compleet anders uitzien. En dat kan ook ten nadele zijn van mensen die op dat moment een woonruimte willen/moeten verkopen. In een markt met overschot, zal zo'n studio meestal het eerst en snelst in prijs dalen, want het is de minst aantrekkelijke soort woningen. Bijna niemand koopt een studio als een klein 2-kamer appartement (onder andere door prijsdalingen) ook binnen financieel bereik ligt.
- Het risico dat je kind er toch geen 5-6 jaar wil wonen, maar al voor het einde van het studiejaar weg wil uit de betreffende studentenstad. Je hebt dan veel eenmalige kosten gemaakt, veel tijd er in gestoken zonder dat het profijt van langdurig lagere woonlasten voor je kind er is geweest.


Verhuren nadat jullie kind er weer uit getrokken is, wordt nog wat, gezien jullie een hypotheek nodig hebben voor de aankoop. De meeste geldverstrekkers staan verhuur niet toe. Wanneer ze verhuur ontdekken kunnen ze per direct de hele openstaande hypotheek opeisen en wanneer je niet met dat geld over de brug komt, gaat de studio in de gedwongen verkoop (tegen een spotprijs) en mogen jullie vervolgens de restschuld ophoesten. Heb je daar op dat moment geen spaargeld voor, dan kan het wegens het niet nakomen van de hypotheekvoorwaarden wel eens heel lastig worden om voor die verwijtbare restschuld een lening af te sluiten en dat kan weer tot gevolg hebben dat ook jullie huidige woning verkocht zal moeten worden om de overwaarde op dat huis te verzilveren en daarmee de restschuld af te lossen.
pi_180631553
Bedankt voor nuttige antwoorden. Dat zijn inderdaad de grootste risico’s. Ons kind heeft over een paar weken een introweek, dus ben benieuwd hoe dat bevalt. Stel de studie zelf bevalt niet, zijn er gelukkig genoeg mogelijkheden voor wat anders in betreffende stad. Een appartement kopen zit er financiel waarschijnlijk niet (of net) in, al helemaal niet met de prijzen van nu.
Huren biedt natuurlijk gewoon meer vrijheid en minder risico, maar zoals ik zei op het moment valt er bijna niet aan een kamer te komen. Als het je al wel lukt betaal je 500+ voor een klein kamertje een stuk uit het centrum. Als de hypotheeklast dan gelijk of minder per maand is, voor een leuke studio in een goede buurt, klinkt dat idee beter. Binnenkort misschien eerst eens wat dingen bezichtigen om een beter beeld te krijgen van wat je nu koopt.
pi_180638542
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 juli 2018 19:54 schreef blomke het volgende:
Welke stad?
Daar ben ik ook wel benieuwd naar.
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
pi_180638615
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 juli 2018 18:48 schreef brulaap112 het volgende:
Ik zou het niet doen, gewoon je kind zijn eigen weg laten vinden.
Belangrijk aspect ja, wil je kind 't wel?
  zaterdag 21 juli 2018 @ 21:53:44 #23
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_180638816
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 juli 2018 23:27 schreef MaGNeT het volgende:
5 jaar een studentenkamer huren voor ¤500 in de maand is ook ¤30.000 down the drain...
Het is natuurlijk geen 500 euro down the drain. Je moet de kosten tegen elkaar uit zetten, want hij moet ergens wonen.

Laten we zeggen dat het verschil 100 euro in het voordeel is van een studio kopen. Dan is het 100 "down the drain", niet 500. En het is de vraag of je voor 100 euro per maand een hoop gedoe op de hals wilt halen.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_180638916
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juli 2018 21:53 schreef Hallmark het volgende:

[..]

Het is natuurlijk geen 500 euro down the drain. Je moet de kosten tegen elkaar uit zetten, want hij moet ergens wonen.

Laten we zeggen dat het verschil 100 euro in het voordeel is van een studio kopen. Dan is het 100 "down the drain", niet 500. En het is de vraag of je voor 100 euro per maand een hoop gedoe op de hals wilt halen.
Ligt er natuurlijk voornamelijk aan of je een hypotheek nodig hebt of het van spaargeld kan betalen ;)
pi_180642904
Het betreft Utrecht en ons kind is er zeker ook enthousiast over en we doen alles in overleg. Als we nu iets zouden kunnen kopen in een goede buurt, zit hij daar veel meer op zijn gemak dan in een slechte buurt een stuk uit het centrum. Daarnaast moet je bijna altijd hospiteren en in utrecht zijn er vaak zo veel aanmeldingen op een kamer, dat je daar bijna niet tussenkomt als je niet een hele vlotte babbel - of goede connecties hebt. Dus dat zou alleen al een reden zijn om wat te kopen, even los van het financiële plaatje gezien.
  zondag 22 juli 2018 @ 00:28:01 #26
256666 leeell
I know you're lonely
pi_180643018
Wat bemoei je je veel met je "kind" zeg.

Als hospiteren al een reden is om een huis voor je kind te kopen dan lijkt het me goed om hem/haar een keertje zelf(standig) wat te laten uitzoeken.
Op maandag 1 oktober 2012 18:45 schreef Chocolatebear het volgende:
Zei de man, terwijl hij een shaggie opstak en het gas open trok van zijn Tomos.
pi_180643332
quote:
13s.gif Op zondag 22 juli 2018 00:28 schreef leeell het volgende:
Wat bemoei je je veel met je "kind" zeg.

Als hospiteren al een reden is om een huis voor je kind te kopen dan lijkt het me goed om hem/haar een keertje zelf(standig) wat te laten uitzoeken.
Rt
  zondag 22 juli 2018 @ 00:59:56 #28
189403 Mickytjuh
Flip flap floep
pi_180644033
quote:
1s.gif Op zondag 22 juli 2018 00:25 schreef noah0 het volgende:
Het betreft Utrecht en ons kind is er zeker ook enthousiast over en we doen alles in overleg. Als we nu iets zouden kunnen kopen in een goede buurt, zit hij daar veel meer op zijn gemak dan in een slechte buurt een stuk uit het centrum. Daarnaast moet je bijna altijd hospiteren en in utrecht zijn er vaak zo veel aanmeldingen op een kamer, dat je daar bijna niet tussenkomt als je niet een hele vlotte babbel - of goede connecties hebt. Dus dat zou alleen al een reden zijn om wat te kopen, even los van het financiële plaatje gezien.
wow wow wat???

Slechte buurt... sow what...

En stuk uit het centrum? Ja daar wordt je niet slechter van hoor. Mijn nichtje is,vanwege de kosten, een stad verderop gaan wonen. Met de trein was je er zo en de kamers waren veel ruimer.

Waarom moet je dicht bij het centrum wonen?

Hospiteren? Ja lijkt me fijn dat het klikt met de huisgenoten...

Studeren gaat niet alleen over een opleiding. Maar ook over zelfstandig en zelfredzaam worden. En met deze redenen noemende lijkt het me juist goed dat je kersverse student dit allen mee gaat maken.
Mercedes weet wat mijn beperking is
Groene zeep op je rug, en af laten glijden
pi_180644095
Utrecht heeft geen slechte buurten meer, alles zit vol studenten. En als hij een stukje moet fietsen om in de stad te komen nou boehoe hoor. :')

Die knakker gaat nooit zelfstandig worden. Laat dat joch lekker los en dat hij het zelf maar uitzoekt. Daar word je groot en sterk van.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 22-07-2018 01:02:17 ]
  zondag 22 juli 2018 @ 01:19:45 #30
330313 Gary_Oak
Smell ya later!
pi_180644572
Een studio kopen voor je kind. :') Laat het lekker worstelen en zich bezeren, het is nu 18. Met deze verwennerij krijgt het nooit karakter.
pi_180646271
Wat is er mis met kind goede start meegeven, zodat deze zich volledig op studie kan storten? Dan ben je nog niet meteen verwend.
pi_180646326
quote:
1s.gif Op zondag 22 juli 2018 00:59 schreef Mickytjuh het volgende:

[..]

wow wow wat???

Slechte buurt... sow what...
Dit. Kanaleneiland is prima. Lekker dicht bij de meubelwinkels ook, altijd handig voor de inrichting. En dat ze thuis gaat komen met Mustafa - ach. Je bent toch geen racist TS ?

Praktisch: de woning is box 3, dus geen aftrek. De hypotheek zal waarschijnlijk ook gevestigd worden op je eigen woning,niet op de nieuwe. Dat kan een dingetje zijn als je wil verhuizen.
  zondag 22 juli 2018 @ 07:50:32 #33
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_180646340
Bijna altijd hospiteren? ALTIJD hospiteren. Onze oppas heeft een kamer in Utrecht gevonden na 35! keer hospiteren. Dat is normaal, zei ze, en ze had geluk daarmee...

quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juli 2018 21:57 schreef MaGNeT het volgende:
Ligt er natuurlijk voornamelijk aan of je een hypotheek nodig hebt of het van spaargeld kan betalen ;)
Er is meestal nog een derde optie, dat je het van je belegde vermogen kan betalen. Dan moet je het gemak en het rendement daarvan vergelijken met de opties van hypotheek en huren.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_180646344
quote:
13s.gif Op zondag 22 juli 2018 00:28 schreef leeell het volgende:
Wat bemoei je je veel met je "kind" zeg.

Als hospiteren al een reden is om een huis voor je kind te kopen dan lijkt het me goed om hem/haar een keertje zelf(standig) wat te laten uitzoeken.
Ben benieuwd wat TS doet als kindlief moet gaan solliciteren.
Drop drop drop drop drop drop drop!!!! DROP!!! drop drop drop drop !!
  zondag 22 juli 2018 @ 08:09:06 #35
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_180646400
Vriend van mij woonde tijdens zijn studententijd in een bescheiden driekamerwoning in Utrecht. Die woning was door zijn ouders gekocht en die bewoonde hij met zijn broer, die ook in Utrecht studeerde. Omgeving Wilhelminapark.

Voor de prijs van een studio (170k wordt hier genoemd) kun je in Utrecht ook een echte woning kopen. Daar kun je veel meer aan hebben, als er een partner komt of zelfs een kind kun je er lekker blijven wonen, ook nog na de studie.
pi_180648721
ik vond het als student juist erg fijn om met 3 andere meiden in een studentenhuis te wonen. T was een halve bouwval en echt super schoon en netjes was t ook niet. Maar hey heb er niets van gekregen hoor.
Net als kwartiertje oid fietsen naar college of andere activiteiten. Krijg je naast frisse lucht en beetje beweging ook niets van.

Ik denk als ik in mn uppie in een studio had gewoond, was ik in mn eenzaamheid weggekwijnd. Je hebt nu als ouder nu eenmaal de leeftijd dat je andere eisen hebt dan een jongere. (rust, privacy en complete woonruimte voor je zelf).
Bij studeren komt er meer kijken dan na dag college op je studio komen en braaf potje koken, huishouden doen en studeren. Het hele sociale aspect hoort er ook bij.
Net als los komen van je ouders...
pi_180650451
Overigens, ik weet niet in welke stad jullie kind gaat studeren, maar je hebt in sommige steden ook woningbouwverenigingen die studentenkamers verhuren. Ik had destijds (2004) in no time een kamer.
pi_180651067
quote:
13s.gif Op zondag 22 juli 2018 00:28 schreef leeell het volgende:
Wat bemoei je je veel met je "kind" zeg.

Als hospiteren al een reden is om een huis voor je kind te kopen dan lijkt het me goed om hem/haar een keertje zelf(standig) wat te laten uitzoeken.
  zondag 22 juli 2018 @ 13:48:17 #39
189403 Mickytjuh
Flip flap floep
pi_180651103
quote:
1s.gif Op zondag 22 juli 2018 13:10 schreef spiritusbus het volgende:
Overigens, ik weet niet in welke stad jullie kind gaat studeren, maar je hebt in sommige steden ook woningbouwverenigingen die studentenkamers verhuren. Ik had destijds (2004) in no time een kamer.
Ja nu je het zegt.

Boxtel, tilburg en den Bosch hebben dat ook.

Of je moet er studeren of naar mbo gaan of je moet er al wonen om er recht op te hebben.

Goed onderhouden en omdat het van de woningstichting is heb je ook een goede huisbaas.
Mercedes weet wat mijn beperking is
Groene zeep op je rug, en af laten glijden
pi_180651138
quote:
1s.gif Op zondag 22 juli 2018 08:09 schreef Lunatiek het volgende:
Vriend van mij woonde tijdens zijn studententijd in een bescheiden driekamerwoning in Utrecht. Die woning was door zijn ouders gekocht en die bewoonde hij met zijn broer, die ook in Utrecht studeerde. Omgeving Wilhelminapark.

Voor de prijs van een studio (170k wordt hier genoemd) kun je in Utrecht ook een echte woning kopen. Daar kun je veel meer aan hebben, als er een partner komt of zelfs een kind kun je er lekker blijven wonen, ook nog na de studie.
nou, voor die prijs wordt het op dit moment een klein 3-kamer appartementje in Overvecht of Kanaleneiland en je moet er snel bij zijn, ze verkopen als warme broodjes. Maar het is in mijn ogen inderdaad ook een beter plan, mijn ouders hebben het ook gedaan toen ik begin jaren 90 in Utrecht ging studeren, ik had 3 huisgenoten en na een paar jaar nog maar twee, zodat ik een aparte woon- en slaapkamer had. Ik heb er uiteindelijk ruim 10 jaar gewoond, toen wilden mijn ouders hun investering wel een keertje terug en ik kwam eindelijk in aanmerking voor een woning via woningnet
  zondag 22 juli 2018 @ 13:54:06 #41
167941 hmmmz
Verlicht Despoot
pi_180651182
quote:
13s.gif Op zondag 22 juli 2018 00:28 schreef leeell het volgende:
Wat bemoei je je veel met je "kind" zeg.

Als hospiteren al een reden is om een huis voor je kind te kopen dan lijkt het me goed om hem/haar een keertje zelf(standig) wat te laten uitzoeken.
Op vrijdag 12 juni 2015 21:03 schreef Danny het volgende:
Jup. Ben dan ook apetrots op je ;)
pi_180651381
Bedankt voor reacties. Het lijkt nu misschien net of wij alles gaan regelen en hij zelf niks doet, maar dat is zeker niet waar. Hij heeft zelf al heel veel gezocht via kamernet en daar schrok hij nogal van wat de huurprijzen op het moment zijn en wat je daarvoor krijgt. Hij moet het ook deels zelf gaan betalen, dus hij hoopt wel op iets waar die zich een beetje op zijn gemak voelt.
In de loop van tijd kregen we van wat vrienden verhaal te horen dat die wat gekocht hadden en dat goed bevallen was. In zo'n (studenten)huis zijn vaak alle studio's voor de verkoop. Dus zoals al gezegd werd wordt er vaak zuinig en met respect mee omgegaan. Verder is hij echt niet verwend en heeft die altijd gewoon voor zijn geld gewerkt. Dit is inderdaad meer een plan om te helpen dat die goed terecht komt.
pi_180651383
quote:
1s.gif Op zondag 22 juli 2018 01:02 schreef Myrr het volgende:
Utrecht heeft geen slechte buurten meer, alles zit vol studenten. En als hij een stukje moet fietsen om in de stad te komen nou boehoe hoor. :')
Nou, soms staan er ergens hangjongeren en dat zijn geen studenten :'( en soms gebruiken ze zelfs drugs en dan liggen er van die patronen nadien.

En juist je studententijd is een mooie tijd om eens buiten je eigen bubbel te wonen.
pi_180651408
quote:
0s.gif Op zondag 22 juli 2018 14:05 schreef noah0 het volgende:
Bedankt voor reacties. Het lijkt nu misschien net of wij alles gaan regelen en hij zelf niks doet, maar dat is zeker niet waar. Hij heeft zelf al heel veel gezocht via kamernet en daar schrok hij nogal van wat de huurprijzen op het moment zijn en wat je daarvoor krijgt. Hij moet het ook deels zelf gaan betalen, dus hij hoopt wel op iets waar die zich een beetje op zijn gemak voelt.
In de loop van tijd kregen we van wat vrienden verhaal te horen dat die wat gekocht hadden en dat goed bevallen was. In zo'n (studenten)huis zijn vaak alle studio's voor de verkoop. Dus zoals al gezegd werd wordt er vaak zuinig en met respect mee omgegaan. Verder is hij echt niet verwend en heeft die altijd gewoon voor zijn geld gewerkt. Dit is inderdaad meer een plan om te helpen dat die goed terecht komt.
Tegenwoordig gaat veel via Facebookgroepen, want meestal zetten de andere bewoners van het huis gewoon iets uit en Kamernet kost moneys, terwijl je met een berichtje in een fbgroep ook voldoende mensen bereikt voor een hospiteeravond.
pi_180652258
Als je het doet, doe het dan met je eigen geld en geen hypotheek. De hypotheekverstrekker kan behoorlijk lastig doen.

Ik ken 3 mensen die een appartement hebben gekocht voor hun studerende kind. Stel de huur vast onder de huurtoeslag grens, zodat je kind huurtoeslag krijgt, laat je kind de huur betalen en schenk het weer terug.

Een andere mogelijkheid is dat je kind het appartement koopt, dat jij de hypotheekverstrekker bent. Dan kan je kind hypotheekrente aftrek krijgen en dan schenk je de rente weer terug. Je kind moet dan alleen wel werken en niet studeren.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_180659492
Je kind kan zich ook inschrijven bij de ssh (stichting studenten huisvesting, klik voor hun site), daar heb je zat goedkopere kamers op prima plekken. Heb je alleen wel wat inschrijftijd nodig en moet je ook hospiteren, maar ja, dat moet overal. Handig om sowieso wel te doen, want ook als je kind nu wel iets vindt blijft de inschrijfduur gewoon staan en kan je kind evt over een jaar of twee jaar alsnog via de ssh iets anders huren als er dan een nieuwe kamer nodig of gewenst is.
pi_180670690
Bedankt voor de goede tip, ga meteen even inschrijven.
pi_180672913
.

[ Bericht 100% gewijzigd door Koewam op 23-07-2018 13:12:48 ]
pi_180673452
Hoi TS,

Ik zou je zoon/dochter eerst eens een jaar op kamers laten gaan. Dan maar in een wat "slechtere" of verdere buurt (er wonen ook heel veel studenten in Overvecht en Kanaleneiland, dus hij/zij zal niet de eerste zijn). In dat ene jaar kan je kind ervaren of de studie echt leuk is en of hij/zij hiermee door wil gaan (de meeste studenten stoppen in of na hun eerste jaar, en het is helemaal niet zeker dat hij/zij in dat geval ook in Utrecht wil blijven wonen).

Daarnaast kan het ook contacten opdoen via een sport- of studentenvereniging. Via die contacten is het vaak makkelijker om een kamer in een goed huis te krijgen (in een leuke buurt). Misschien heeft dat na een jaar namelijk wel de voorkeur boven alleen in een studio wonen.

Na dat ene jaar kun je altijd nog iets kopen. Ik zou wel kijken of dat dan een appartement kan zijn met 2 of 3 slaapkamers zodat hij/zij daar met 2 vriendinnen kan wonen. Dan betalen die namelijk ook huur en dat scheelt weer in de kosten. Plus, na de studie heeft je kind er ook nog wat aan.
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_180683511
Hoi, bedankt voor je tips. Doen we zeker wat mee. Het zou inderdaad zonde zijn als kind naar huis zou willen en we met een gekochte studio zouden zitten. Verhuren zal inderdaad niet zomaar gaan wegens de hypotheek. Wellicht aan een bekende of zwart, maar brengt ook weer risico’s mee. Na een jaar weer verkopen is natuurlijk enorm zonde van alle eenmalige kosten en eventueel verlies.
Kind zal in introweek en begin studie sowieso nog elders wonen. Misschien een student hotel/housing of een klein kamertje. Een huis kopen doe je niet 1, 2, 3 dus daar zouden sowieso wat maanden overheen gaan.
Bij een kamer huren heb je overigens ook altijd een contract van minimaal een jaar, dus daar zit je dan ook mee stel het lukt niet. Al is dat natuurlijk nog steeds anders dan iets kopen.
pi_180683783
Kamer kun je veel makkelijker onderverhuren. Meestal vindt de huisbaas dat ook gewoon prima.
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_180683890
quote:
1s.gif Op maandag 23 juli 2018 21:21 schreef noah0 het volgende:

Bij een kamer huren heb je overigens ook altijd een contract van minimaal een jaar, dus daar zit je dan ook mee stel het lukt niet. Al is dat natuurlijk nog steeds anders dan iets kopen.
Als er maar huur betaald wordt zal de huisbaas daar niet naar kraaien. Dus zo lang er maar weer een nieuwe huurder komt en alles wordt betaald doen ze daar niet moeilijk over en kun je daar in overleg vooraf vanaf wijken.
  maandag 23 juli 2018 @ 23:15:05 #53
469315 Kamelenteen
Lekkerste kont op FOK!
pi_180686080
Koop gewoon een goed huis in een misschien net wat minder geliefde wijk. Eentje met meerdere kamers en verhuur die kamers aan internationale studenten die er gegarandeerd na een jaartje weer uit zijn.
-Koter heeft zn huis.
-Hypotheek en kosten betalen de kamerbewoners
-Na zn studie heeft ie gratis gewoond en een woning waar ie nog even kan blijven wonen.
-Na zn studie heeft ie vakantieadressen in het buitenland :)
-Netto heeft koter gratis gewoond EN uitwonende stufi (waarvan ik even niet weet of dat tegenwoordig nou wel of niet meot worden terugbetaald allemaal.
pi_180686174
Waarom moet je per se in de stad zelf wonen? Utrecht is zowat niet te doen met kamers. Ik ken genoeg mensen die in een voorstad van Utrecht zijn gaan wonen en dat werkt prima. Alleen is dat ietsje verder per fiets of OV. Scheelt ook weer in de huurprijs.
pi_180688527
quote:
1s.gif Op maandag 23 juli 2018 21:21 schreef noah0 het volgende:
Bij een kamer huren heb je overigens ook altijd een contract van minimaal een jaar, dus daar zit je dan ook mee stel het lukt niet. Al is dat natuurlijk nog steeds anders dan iets kopen.
Jaarcontract is in de regel geen probleem als er gewoon een nieuwe huurder in kan. In mijn oude studentenhuis had iedereen ook jaarcontracten, maar vaak genoeg gingen huisgenoten eerder weg en als er dan gewoon een nieuwe huurder in kwam was dat allemaal prima.
pi_180692289
Persoonlijk vind ik dat een student tijdens zijn/haar studententijd zo weinig mogelijk verantwoording moet afleggen aan ouders. Dat zou voor mij een reden zijn om het hem dan maar 'ongemakkelijk' te laten hebben tijdens o.a. hospiteer avonden. Daar word je bovendien groot en sterk van.

quote:
0s.gif Op maandag 23 juli 2018 23:15 schreef Kamelenteen het volgende:
Koop gewoon een goed huis in een misschien net wat minder geliefde wijk. Eentje met meerdere kamers en verhuur die kamers aan internationale studenten die er gegarandeerd na een jaartje weer uit zijn.
-Koter heeft zn huis.
-Hypotheek en kosten betalen de kamerbewoners
-Na zn studie heeft ie gratis gewoond en een woning waar ie nog even kan blijven wonen.
-Na zn studie heeft ie vakantieadressen in het buitenland :)
-Netto heeft koter gratis gewoond EN uitwonende stufi (waarvan ik even niet weet of dat tegenwoordig nou wel of niet meot worden terugbetaald allemaal.
Als het dan toch moet zou ik het zo doen.
Bovendien zijn buitenlandse studenten - als je de juiste cultuur uitkiest - veel netter en breken ze de tent niet af.
Charity is injurious unless it helps the recipient to become independent of it.
Socialisten vechten allang niet meer tegen het kapitalisme maar tegen de realiteit.
pi_180719102
Het idee van een groter huis kopen klinkt goed, maar op dit moment financieel niet haalbaar. In utrecht kost een pand met 3/4 slaapkamers al gauw 5/6 honderd duizend euro, als het niet meer is.

Nog een ander vraagje, ik las ook dat je de hypotheek ook op naam kind kunt zetten, deze heeft dan wel recht op rente aftrek en als ouders sta je als ware garant als kind hypotheeklasten niet meer kan betalen. Dit klinkt gunstiger dan dat wij zelf een tweede hypotheek zouden nemen?
Weet iemand hier meer van af? Zullen wel andere risico’s aan kleven ben ik bang.
pi_180719163
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juli 2018 15:00 schreef noah0 het volgende:
Het idee van een groter huis kopen klinkt goed, maar op dit moment financieel niet haalbaar. In utrecht kost een pand met 3/4 slaapkamers al gauw 5/6 honderd duizend euro, als het niet meer is.

Nog een ander vraagje, ik las ook dat je de hypotheek ook op naam kind kunt zetten, deze heeft dan wel recht op rente aftrek en als ouders sta je als ware garant als kind hypotheeklasten niet meer kan betalen. Dit klinkt gunstiger dan dat wij zelf een tweede hypotheek zouden nemen?
Weet iemand hier meer van af? Zullen wel andere risico’s aan kleven ben ik bang.
Het kind zal dan ook zelf het geld moeten hebben om de hypotheek te kunnen betalen. Of je moet zelf elke maand geld schenken waarmee dit kan.
pi_180719284
Bedankt voor je reactie. Telt geld lenen bij Duo als eigen geld hebben? Zal wel niet, anders zou in principe bijna iedereen zoiets kunnen doen.
  woensdag 25 juli 2018 @ 15:07:58 #60
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_180719327
Er is nog een andere optie: laat je kind, die volwassen aan het worden is, het gewoon lekker zelf allemaal regelen.
pi_180719497
Waar slaat deze reactie op? Iemand van achtien kan toch niet in zijn eentje een huis kopen en alles wat daar bij komt kijken in zijn eentje regelen? Wat eerder gezegd is, als wij hem een fijn onderkomen kunnen bieden en hij bouwt hiermee ook wat geld op, wat die wellicht ook weer kan gebruiken om zijn studieschuld mee af te lossen, lijkt me dit gewoon een slimme zet. Het brengt wel risico’s met zich mee, die ook al eerder genoemd zijn, dus we moeten er gewoon goed over nadenken en ook of hij zeker daar wilt blijven wonen, ongeacht studie.
  woensdag 25 juli 2018 @ 15:19:36 #62
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_180719657
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juli 2018 15:06 schreef noah0 het volgende:
Bedankt voor je reactie. Telt geld lenen bij Duo als eigen geld hebben? Zal wel niet, anders zou in principe bijna iedereen zoiets kunnen doen.
Nee, geld dat je leent is geen vermogen of inkomen.
Ik heb ook geen vermogen van 450K omdat mijn huis dat waard is, de schuld moet daar nog vanaf.
Zou wel fantastisch zijn als dat wel mijn vermogen was uiteraard.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_180719777
Dacht ik al, bedankt voor je reactie! Dat wordt hem dan niet.
pi_180720044
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juli 2018 15:06 schreef noah0 het volgende:
Bedankt voor je reactie. Telt geld lenen bij Duo als eigen geld hebben? Zal wel niet, anders zou in principe bijna iedereen zoiets kunnen doen.
Als je dit moet vragen, vraag ik me oprecht af of het een goed idee is om een (tweede) hypotheek aan te gaan.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  woensdag 25 juli 2018 @ 15:39:40 #65
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_180720106
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juli 2018 15:36 schreef baskick het volgende:

[..]

Als je dit moet vragen, vraag ik me oprecht af of het een goed idee is om een (tweede) hypotheek aan te gaan.
Dit ook wel eigenlijk, en dan mag ik hopen dat de eigen woning ook voor een fors deel afgelost is, en niet alleen maar wat waardevermeerdering op een woning met een oude aflossingsvrije hypotheek.

Daarbij; Utrecht, je moet wel in een uithoek van NL wonen om daar niet binnen een acceptabele tijd met het OV te kunnen zijn.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_180720213
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juli 2018 15:00 schreef noah0 het volgende:
Het idee van een groter huis kopen klinkt goed, maar op dit moment financieel niet haalbaar. In utrecht kost een pand met 3/4 slaapkamers al gauw 5/6 honderd duizend euro, als het niet meer is.

Nog een ander vraagje, ik las ook dat je de hypotheek ook op naam kind kunt zetten, deze heeft dan wel recht op rente aftrek en als ouders sta je als ware garant als kind hypotheeklasten niet meer kan betalen. Dit klinkt gunstiger dan dat wij zelf een tweede hypotheek zouden nemen?
Weet iemand hier meer van af? Zullen wel andere risico’s aan kleven ben ik bang.
Het kind moet dan wel (voldoende) geld verdienen om de rente vanaf te kunnen trekken.

In de praktijk zal het daarom vaak fiscaal weinig uitmaken.
Charity is injurious unless it helps the recipient to become independent of it.
Socialisten vechten allang niet meer tegen het kapitalisme maar tegen de realiteit.
  woensdag 25 juli 2018 @ 16:12:16 #67
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_180720904
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juli 2018 15:14 schreef noah0 het volgende:
Waar slaat deze reactie op? Iemand van achtien kan toch niet in zijn eentje een huis kopen en alles wat daar bij komt kijken in zijn eentje regelen?
Waarom niet?
pi_180730351
Financieel kan het zeker, tot op zekere hoogte dan. (Dus geen hypotheek van 3-4 ton) Ik dacht al dat het niet met geleend Duo geld zou kunnen, maar ik dacht nooit geschoten is altijd mis, wellicht zijn er constructies voor.

Het feit of een kind van 18 zelf een huis kan kopen valt over te twisten, maar waarom zou je zoiets niet samen doen met begeleiding van financieel adviseurs en je ouders (die nota bene de hypotheek op zich nemen)? Zulke beslissingen in je leven doe je niet elke dag en er komt nogal wat bij kijken. Ons kind zou makkelijk zelf een pand kunnen uitkiezen (zoekt die overigens ook al zelf naar), maar het is meer dan het pand en de studio zelf. Is de prijs die ze vragen redelijk tegenover de waarde, licht het goed gelegen, is het een goede belegging? Etc etc. Laat dit toch liever over aan mensen die er verstand van hebben. Tuurlijk moet je je kinderen los laten en dingen zelfstandig laten regelen, maar het is geen vakantie die je eventjes boekt.
pi_180730688
Wat een zure reacties hier. FOK! op z'n smalst weer. Mijn ouders hadden toen ik ging studeren ook een studio voor me gekocht. Inmiddels met ruime winst weer doorverkocht, waarvan ik nu een ruimer appartement heb kunnen kopen samen met mijn vriend. Het enige 'nadeel' was dat ik bij het kopen van de studio ook gelijk lid werd van een VVE en de daarbij behorende rompslomp zoals jaarlijkse vergaderingen en dergelijken voor lief moest nemen. Maar het feit dat ik in die tijd amper kosten heb hoeven maken (alleen een gering bedrag aan servicekosten) heeft deze investering voor mij zeer gunstig uitgepakt. Ik weet alleen niet hoe de huidige markt is, ik heb geluk gehad door op een goed moment de boel weer in de verkoop te zetten.
pi_180730931
Mijn schoonfamilie heeft voor mijn nichtje in 2008 een studio in Nijmegen gekocht. Na afstuderen 4,5 jaar later, niet meer aan de straatstenen te slijten, terwijl de kosten gewoon doorliepen. Jaren leeggestaan en met ¤30000 verlies verkocht in 2015, net toen de prijzen gingen aantrekken.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_180731078
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juli 2018 22:43 schreef blomke het volgende:
Mijn schoonfamilie heeft voor mijn nichtje in 2008 een studio in Nijmegen gekocht. Na afstuderen 4,5 jaar later, niet meer aan de straatstenen te slijten, terwijl de kosten gewoon doorliepen. Jaren leeggestaan en met ¤30000 verlies verkocht in 2015, net toen de prijzen gingen aantrekken.
wel fijne schoonfamilie dan :D

Maja 50 maanden x 600 is ook al 30k dus valt opzich nog mee. en dat ding was niet te verhuren in studentenstad Nijmegen?
:]
pi_180731133
quote:
1s.gif Op woensdag 25 juli 2018 22:49 schreef wootahH het volgende:
Maja 50 maanden x 600 is ook al 30k dus valt opzich nog mee. en dat ding was niet te verhuren in studentenstad Nijmegen?
Mocht niet, contractueel vastgelegd dat alleen de dochter van m'n schoonfamilie erin mocht wonen. Stond ook op haar naam. Gaf nog flinke trammelant tussen nichtje en haar ouders: ouders hadden het betaald en zadelden dochter met het onverkoopbare product op.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_180731147
quote:
1s.gif Op woensdag 25 juli 2018 22:49 schreef wootahH het volgende:

Maja 50 maanden x 600 is ook al 30k dus valt opzich nog mee.
Wat dacht je van 50 maanden rente zonder noemenswaardige aftrek en VvE bijdrage?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  woensdag 25 juli 2018 @ 23:02:47 #74
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_180731415
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juli 2018 22:52 schreef blomke het volgende:

[..]

Wat dacht je van 50 maanden rente zonder noemenswaardige aftrek en VvE bijdrage?
Gelukkig is de rente laag.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_180731465
quote:
1s.gif Op woensdag 25 juli 2018 23:02 schreef Leandra het volgende:

[..]

Gelukkig is de rente laag.
toen vast niet maar dacht eigenlijk dat zijn schoonfamilie dat cash had afgetikt. mijn schoonfamilie gaat echt geen lening afsluiten voor een nichtje van mij :o
:]
  woensdag 25 juli 2018 @ 23:33:03 #76
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_180732141
quote:
1s.gif Op woensdag 25 juli 2018 23:04 schreef wootahH het volgende:

[..]

toen vast niet maar dacht eigenlijk dat zijn schoonfamilie dat cash had afgetikt. mijn schoonfamilie gaat echt geen lening afsluiten voor een nichtje van mij :o
Het waren natuurlijk gewoon de ouders van dat nichtje ;)

Het gebeurt vaker.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_180732400
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juli 2018 15:00 schreef noah0 het volgende:
Het idee van een groter huis kopen klinkt goed, maar op dit moment financieel niet haalbaar. In utrecht kost een pand met 3/4 slaapkamers al gauw 5/6 honderd duizend euro, als het niet meer is.

Nog een ander vraagje, ik las ook dat je de hypotheek ook op naam kind kunt zetten, deze heeft dan wel recht op rente aftrek en als ouders sta je als ware garant als kind hypotheeklasten niet meer kan betalen. Dit klinkt gunstiger dan dat wij zelf een tweede hypotheek zouden nemen?
Weet iemand hier meer van af? Zullen wel andere risico’s aan kleven ben ik bang.
Nou dat is ook niet helemaal waar, ja in wittevrouwen ofzo. Ik heb zelf jaren in zo’n constructie gewoond in Overvecht Zuid. Mijn ouders hebben goedkoop woning gekocht en ik verhuurde minimaal altijd 1 kamer door. Na die tijd is het huis voor meer verkocht. Was huis van 80m2, die gaan nu voor rond de 180k weg. Ja het is Overvecht, maar ook daar heb je nog best buurten die ok zijn. Ga er s avonds een blokje rond lopen en je weet of het wat is. Meeste stukken zijn prima.
pi_180732784
Bedankt voor reacties. Het kan inderdaad zoals je zegt een zeer slimme investering zijn, al weet je nooit wat de huizenmarkt doet natuurlijk. Op het moment zijn de prijzen wel aan hoge kant, maar studios valt nog mee in vergelijking met gezinswoningen. (Publiek is natuurlijk minder en anders bij studio’s)
pi_180736767
quote:
1s.gif Op woensdag 25 juli 2018 23:02 schreef Leandra het volgende:
Gelukkig is de rente laag.
In 2008 > 5%: https://www.berekenhet.nl(...)ente-historisch.html
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_180736793
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juli 2018 00:00 schreef noah0 het volgende:
Bedankt voor reacties. Het kan inderdaad zoals je zegt een zeer slimme investering zijn, al weet je nooit wat de huizenmarkt doet natuurlijk. Op het moment zijn de prijzen wel aan hoge kant, maar studios valt nog mee in vergelijking met gezinswoningen. (Publiek is natuurlijk minder en anders bij studio’s)
N.a.v. mijn schoonfamilieverhaal: spreek ook duidelijk met de bewoner af hoe je verder gaat als hij/zij klaar is met studeren, een inkomen heeft, ergens anders wil gaan werken&wonen en de studio leeg komt te staan. Wie draait voor welke lasten op? TEgen welke voorwaarden wordt gekocht en verkocht??
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  donderdag 26 juli 2018 @ 14:51:03 #81
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_180743663
quote:
1s.gif Op woensdag 25 juli 2018 22:20 schreef noah0 het volgende:
Financieel kan het zeker, tot op zekere hoogte dan. (Dus geen hypotheek van 3-4 ton) Ik dacht al dat het niet met geleend Duo geld zou kunnen, maar ik dacht nooit geschoten is altijd mis, wellicht zijn er constructies voor.

Het feit of een kind van 18 zelf een huis kan kopen valt over te twisten, maar waarom zou je zoiets niet samen doen met begeleiding van financieel adviseurs en je ouders (die nota bene de hypotheek op zich nemen)? Zulke beslissingen in je leven doe je niet elke dag en er komt nogal wat bij kijken. Ons kind zou makkelijk zelf een pand kunnen uitkiezen (zoekt die overigens ook al zelf naar), maar het is meer dan het pand en de studio zelf. Is de prijs die ze vragen redelijk tegenover de waarde, licht het goed gelegen, is het een goede belegging? Etc etc. Laat dit toch liever over aan mensen die er verstand van hebben. Tuurlijk moet je je kinderen los laten en dingen zelfstandig laten regelen, maar het is geen vakantie die je eventjes boekt.
Don't be butthurt ik leg gewoon een optie op tafel. Je kan hem / haar ook gewoon laten studeren en wanneer ze klaar is een ton op tafel leggen voor de hypotheek.
pi_180752028
quote:
10s.gif Op woensdag 25 juli 2018 22:32 schreef robijnwasverzachter het volgende:
Wat een zure reacties hier. FOK! op z'n smalst weer. Mijn ouders hadden toen ik ging studeren ook een studio voor me gekocht. Inmiddels met ruime winst weer doorverkocht, waarvan ik nu een ruimer appartement heb kunnen kopen samen met mijn vriend. Het enige 'nadeel' was dat ik bij het kopen van de studio ook gelijk lid werd van een VVE en de daarbij behorende rompslomp zoals jaarlijkse vergaderingen en dergelijken voor lief moest nemen. Maar het feit dat ik in die tijd amper kosten heb hoeven maken (alleen een gering bedrag aan servicekosten) heeft deze investering voor mij zeer gunstig uitgepakt. Ik weet alleen niet hoe de huidige markt is, ik heb geluk gehad door op een goed moment de boel weer in de verkoop te zetten.
Je hebt makkelijk praten lijkt me als het je allemaal in de schoot geworpen is. En dat is het zo te horen. Die "ruime winst" was ook voor jou blijkbaar. Soort gratis geld zeg maar.

De investering die jouw ouders hebben gedaan heeft voor jou heel gunstig uitgepakt maar dat heeft jou geen enkele moeite gekost, alleen af en toe zo'n saaie vergadering. :) Jouw casus is natuurlijk geen goed voorbeeld. Iedereen kan dat. Niets om trots op te zijn i.i.g.

En over jouw laatste zin: jouw geluk zat hem vooral in ouders die het konden en wilden betalen. De meesten moeten het echter op eigen kracht doen, vandaar die wat "zure" attitude. Het is ook nog eens zo dat rijke ouders de marktprijs opdrijven en zo degenen waar paps en mams niet over de brug komen kansloos laten. Daar wordt men wat zuur van inderdaad. :)
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_180752045
quote:
1s.gif Op woensdag 25 juli 2018 22:20 schreef noah0 het volgende:
Ons kind zou makkelijk zelf een pand kunnen uitkiezen (zoekt die overigens ook al zelf naar), maar het is meer dan het pand en de studio zelf. Is de prijs die ze vragen redelijk tegenover de waarde, licht het goed gelegen, is het een goede belegging? Etc etc. Laat dit toch liever over aan mensen die er verstand van hebben. Tuurlijk moet je je kinderen los laten en dingen zelfstandig laten regelen, maar het is geen vakantie die je eventjes boekt.
8)7 …toen ik dit las…. :X
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_180752131
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juli 2018 20:27 schreef blomke het volgende:

[..]

8)7 …toen ik dit las…. :X
Wantrouw en vermijd experts als de pest. :)
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  donderdag 26 juli 2018 @ 21:52:27 #85
469315 Kamelenteen
Lekkerste kont op FOK!
pi_180754043
Weet niet wat je zoon van plan is? Echt in het studentenleven storten en veel uitgaan. Of wil ie gewoon lekker rustig studeren en is het niet zo'n feestbeest en is de voornaamste reden om te gaan verhuizen om dagelijks minder te reizen. Kan me zo voorstellen dat als je in Utrecht gaat studeren maar vanuit huis 1.5uur moet reizen dat je daar geen zin in hebt, maar dat je dr geen moeite mee hebt om dagelijks een klein halfuurtje te reizen bijv.

Dan kan een huis in een dorpje/stad/buitenwijk van de Utrecht/universiteit ook interessant zijn als er goede verbindingen zijn. En een scootertje ernaast om dagelijks naar zn colleges te tuffen. Heb je een betaalbaarder, groter huis waar verhuren ook wel mogelijk is. Menig expat heeft ook gewoon een auto'tje en hoeft niet per se binnen 5 minuten op zn werk te zijn.

En voor huurders: meldt je aan op wat UU-gerelateerde facebookgroepen waar veel buitenlandse studenten ook lid van zijn. Zie dat hier in Delft en woonruimte; dr is een enorme vraag naar woonruimte in de directe omgeving en als jij uit bijv. China of Italie komt voor je studie stel je wat minder eisen dan de Nederlanders met OV die liever een paar maandjes op en neer blijven reizen tot ze dr ideale plekje hebben gevonden.
pi_180762112
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juli 2018 21:52 schreef Kamelenteen het volgende:

Dan kan een huis in een dorpje/stad/buitenwijk van de Utrecht/universiteit ook interessant zijn als er goede verbindingen zijn. En een scootertje ernaast om dagelijks naar zn colleges te tuffen. Heb je een betaalbaarder, groter huis waar verhuren ook wel mogelijk is. Menig expat heeft ook gewoon een auto'tje en hoeft niet per se binnen 5 minuten op zn werk te zijn.
Nieuwegein, Houten, Vianen etc. Allemaal prima te bereizen naar Utrecht.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_180794896
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juli 2018 15:00 schreef noah0 het volgende:
Het idee van een groter huis kopen klinkt goed, maar op dit moment financieel niet haalbaar. In utrecht kost een pand met 3/4 slaapkamers al gauw 5/6 honderd duizend euro, als het niet meer is.

Nog een ander vraagje, ik las ook dat je de hypotheek ook op naam kind kunt zetten, deze heeft dan wel recht op rente aftrek en als ouders sta je als ware garant als kind hypotheeklasten niet meer kan betalen. Dit klinkt gunstiger dan dat wij zelf een tweede hypotheek zouden nemen?
Weet iemand hier meer van af? Zullen wel andere risico’s aan kleven ben ik bang.
5 tot 6 ton? Doe ff normaal, ook in Utrecht zijn gewoon 4-kamerappartementen te koop rond de twee ton. Nee, niet aan een gracht, maar gewoon in de buitenwijken. Mijn oude appartement is toevallig een tijdje geleden weer verkocht voor minder dan ¤225.000, 4 kamerflat, dus je stopt er 3 medehuurders naast je kind in. En in de mindere wijken lukt het ook nog wel voor een stuk minder geld. Het hoeft geen luxe gezinshuis in Wittevrouwen te zijn he?
  zaterdag 28 juli 2018 @ 17:35:37 #88
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_180795652
quote:
ja precies, je moet er alleen wel snel bij zijn, maar dat was toen mijn ouders die flat in ‘92 kochten ook.
  zaterdag 28 juli 2018 @ 18:08:32 #90
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_180795817
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 juli 2018 17:56 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]

ja precies, je moet er alleen wel snel bij zijn, maar dat was toen mijn ouders die flat in ‘92 kochten ook.
Ik denk zelfs dat die in de Bilt nog interessanter is dan een hoop andere woningen in Utrecht.
Tuintje erbij zelfs.
En van de Bilt naar de Uithof is 3 keer vallen en je bent er.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_180800619
Bedankt voor reacties. Die 5/6 ton was inderdaad overdreven, dan zit je in erg goede buurten. Maar die huizen die je doorstuurde hebben in theorie dus 2/3 slaapkamers. Maar als je bij de afmetingen kijkt zie je dat het allemaal kamers zijn van 6-10 m2. Hier kun je in een mindere buurt misschien net 250/300 voor vragen. Eigen geld willen we er niet (veel) instoppen, dus dan zou je een hypotheek van een kleine twee ton moeten nemen. Per maand is dit al gauw 1000/1250 waarschijnlijk, plus dat je de rente niet kan aftrekken. Stel je zou dus 300 aan twee mensen kunnen vragen, betaal je zelf nog 400. En dan zit je met zijn drieën in een appartement van 60/70 m2. Ik weet persoonlijk niet of dit heel fijn wonen is. Ons kind is graag op zichzelf en we kijken meer naar een plekje voor hemzelf. We hoeven er ook geen geld aan te verdienen. Dus we zijn op het moment meer aan het rondkijken voor een kamer/studio van 15-25 m2.
pi_180800853
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2018 21:30 schreef noah0 het volgende:
Bedankt voor reacties. Die 5/6 ton was inderdaad overdreven, dan zit je in erg goede buurten. Maar die huizen die je doorstuurde hebben in theorie dus 2/3 slaapkamers. Maar als je bij de afmetingen kijkt zie je dat het allemaal kamers zijn van 6-10 m2. Hier kun je in een mindere buurt misschien net 250/300 voor vragen. Eigen geld willen we er niet (veel) instoppen, dus dan zou je een hypotheek van een kleine twee ton moeten nemen. Per maand is dit al gauw 1000/1250 waarschijnlijk, plus dat je de rente niet kan aftrekken. Stel je zou dus 300 aan twee mensen kunnen vragen, betaal je zelf nog 400. En dan zit je met zijn drieën in een appartement van 60/70 m2. Ik weet persoonlijk niet of dit heel fijn wonen is. Ons kind is graag op zichzelf en we kijken meer naar een plekje voor hemzelf. We hoeven er ook geen geld aan te verdienen. Dus we zijn op het moment meer aan het rondkijken voor een kamer/studio van 15-25 m2.
je hebt een sneeuwvlokje gekweekt, gefeliciteeerd. Er is niks mis mee om met 4 man in een 4kamerflat van max 80 m2 te wonen, ik had zelf de woonkamer als mijn kamer en mijn huisgenoten hadden ieder een van de drie slaapkamers, die gewone normale afmetingen hadden. Mijn ouders hadden de huurbetalingen van mijn 3 medebewoners en dat dekte de lasten prima.
En waarom zouden je hypotheeklasten zo absurd hoog zijn? Erg realistisch reken je niet, ook niet qua te vragen kamerhuur.
pi_180801018
Het was een grove schets, je zou er misschien wat aan kunnen verdienen dan, maar we hebben ook geen zin om huisbaas te spelen van een studentenhuis en onze zoon daar dan ook mee op te zadelen. De bank gaat het ook nooit goedkeuren dat je je huis zo gaat verhuren met flinke hypotheek. Als ze het met huurders erin moet verkopen, brengt het stuk minder op. Dus dat idee is volgens mij alleen interessant met veel eigen geld.
pi_180801043
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2018 21:30 schreef noah0 het volgende:
Bedankt voor reacties. Die 5/6 ton was inderdaad overdreven, dan zit je in erg goede buurten. Maar die huizen die je doorstuurde hebben in theorie dus 2/3 slaapkamers. Maar als je bij de afmetingen kijkt zie je dat het allemaal kamers zijn van 6-10 m2. Hier kun je in een mindere buurt misschien net 250/300 voor vragen. Eigen geld willen we er niet (veel) instoppen, dus dan zou je een hypotheek van een kleine twee ton moeten nemen. Per maand is dit al gauw 1000/1250 waarschijnlijk, plus dat je de rente niet kan aftrekken. Stel je zou dus 300 aan twee mensen kunnen vragen, betaal je zelf nog 400. En dan zit je met zijn drieën in een appartement van 60/70 m2. Ik weet persoonlijk niet of dit heel fijn wonen is. Ons kind is graag op zichzelf en we kijken meer naar een plekje voor hemzelf. We hoeven er ook geen geld aan te verdienen. Dus we zijn op het moment meer aan het rondkijken voor een kamer/studio van 15-25 m2.
Je hebt geen idee van werkelijke brutolasten en reële huurprijzen voor studentenkamers?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_180801226
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2018 21:47 schreef noah0 het volgende:
Het was een grove schets, je zou er misschien wat aan kunnen verdienen dan, maar we hebben ook geen zin om huisbaas te spelen van een studentenhuis en onze zoon daar dan ook mee op te zadelen. De bank gaat het ook nooit goedkeuren dat je je huis zo gaat verhuren met flinke hypotheek. Als ze het met huurders erin moet verkopen, brengt het stuk minder op. Dus dat idee is volgens mij alleen interessant met veel eigen geld.
dat eigen geld maak je uiteraard (deels) vrij door die hypotheek op je eigen huis te vestigen ipv op dat studentenpand.
Maar goed, succes voor je verwende sneeuwvlokje, ooit zal hij een beetje moeten afharden, maar jullie doen er nu alles aan om dat te voorkomen. En ja, ik speelde idd de huisbaas, ik ging ook naar de vergaderingen van de VVE, kleine moeite voor gratis wonen, ik vond het een verdraaid goeie deal eigenlijk.
pi_180801370
Waarom zomaar iemand een verwend sneeuwvlokje noemen? Komt nogal afgunstig over. Omdat wij hem een rustig plekje voor zichzelf willen meegeven is hij meteen verwend? Zoals eerder gezegd betaald hij zelf groot deel van de hypotheeklasten en de rest ook, totaal niet verwend dus, maargoed...
  zaterdag 28 juli 2018 @ 22:55:14 #97
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_180802776
Je wilt een hypotheek op dat pand zelf nemen, en niet de overwaarde van je eigen huis als onderpand gebruiken?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_180803193
Wat bedoel je precies? Misschien begrijp ik je verkeerd. Huidig huis heeft flinke overwaarde, maar dit kun je toch niet opnemen/gebruiken voor ander huis? Ik dacht dat de bank bedoelde dat we gewoon een losse tweede hypotheek zouden nemen voor een studio.
  zaterdag 28 juli 2018 @ 23:15:40 #99
405730 Spaardertje
Sparen, maar ook uitgeven!
pi_180803223
Mooi dat je dit voor je zoon doet! _O_

Kon mijn moeder dit ook maar voor mij doen.. ik ben nu starter op de woningmarkt en er is helaas vrijwel niets te krijgen. |:(
Student, 21 jaar, interesses: gezondheidszorg, reizen en crowdfunding. Tevens zeer gelukkig in de liefde! ❤️
pi_180804770
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2018 23:15 schreef Spaardertje het volgende:
Mooi dat je dit voor je zoon doet! _O_

Kon mijn moeder dit ook maar voor mij doen.. ik ben nu starter op de woningmarkt en er is helaas vrijwel niets te krijgen. |:(
Er is genoeg te krijgen maar je zult je wensen aan moeten passen. Iedereen wil wel een 4 kamer woning in het bruisende centrum met parkeerplek en ruime tuin. Maar helaas is de vraag groter dan het aanbod dus het niet realistisch dat iedereen zo’n plek krijgt.
pi_180804925
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2018 23:14 schreef noah0 het volgende:
Wat bedoel je precies? Misschien begrijp ik je verkeerd. Huidig huis heeft flinke overwaarde, maar dit kun je toch niet opnemen/gebruiken voor ander huis? Ik dacht dat de bank bedoelde dat we gewoon een losse tweede hypotheek zouden nemen voor een studio.
Je kunt de hypotheek op je huidige huis misschien wel verhogen en met het geld dat vrijkomt een compleet huis kopen zonder hypotheek...
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_180804932
Verder moet je maximaal profiteren van de huurtoeslag, als je daarvoor 700 euro moet vragen i.p.v. 500 moet je dat doen, dan schenk je gewoon 200 euro terug per maand.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_180804991
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juli 2018 15:00 schreef noah0 het volgende:
Het idee van een groter huis kopen klinkt goed, maar op dit moment financieel niet haalbaar. In utrecht kost een pand met 3/4 slaapkamers al gauw 5/6 honderd duizend euro, als het niet meer is.

Nog een ander vraagje, ik las ook dat je de hypotheek ook op naam kind kunt zetten, deze heeft dan wel recht op rente aftrek en als ouders sta je als ware garant als kind hypotheeklasten niet meer kan betalen. Dit klinkt gunstiger dan dat wij zelf een tweede hypotheek zouden nemen?
Weet iemand hier meer van af? Zullen wel andere risico’s aan kleven ben ik bang.
Welk inkomen wil je gebruiken voor die aftrek dan?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  zondag 29 juli 2018 @ 00:49:26 #104
405730 Spaardertje
Sparen, maar ook uitgeven!
pi_180805210
quote:
1s.gif Op zondag 29 juli 2018 00:25 schreef MisChrartin het volgende:

[..]

Er is genoeg te krijgen maar je zult je wensen aan moeten passen. Iedereen wil wel een 4 kamer woning in het bruisende centrum met parkeerplek en ruime tuin. Maar helaas is de vraag groter dan het aanbod dus het niet realistisch dat iedereen zo’n plek krijgt.
Hier gaat dat echt niet op. De huizen gaan voor veel meer dan de vraagprijs weg.
Student, 21 jaar, interesses: gezondheidszorg, reizen en crowdfunding. Tevens zeer gelukkig in de liefde! ❤️
pi_180807333
quote:
1s.gif Op zondag 29 juli 2018 00:49 schreef Spaardertje het volgende:

[..]

Hier gaat dat echt niet op. De huizen gaan voor veel meer dan de vraagprijs weg.
Ja dat is zo ongeveer in half Nederland. Dat maakt mijn voorbeeld nog niet onjuist. Nogmaals het is niet realistisch dat iedereen zomaar een ruim huis met tuin in een grote stad kan kopen. We moeten van dat idee af, het is niet een recht dat iedereen dat moet kunnen. Net zoals dat er geklaagd wordt dat basisschoolleraren en brandweermannen geen woonruimte in bijvoorbeeld Amsterdam kunnen vinden. Dan denk ik waarom moet dat dan? Dat is geen recht ofzo. Bovendien kun je op 20 autominuten wel een prima betaalbare woning krijgen.
pi_180807470
quote:
0s.gif Op zondag 29 juli 2018 00:39 schreef ludovico het volgende:

[..]

Welk inkomen wil je gebruiken voor die aftrek dan?
Haha dit ja.

Zonde van je aftrekbare jaren ook.
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_180808096
quote:
1s.gif Op zondag 29 juli 2018 08:46 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Haha dit ja.

Zonde van je aftrekbare jaren ook.
De stufi natuurlijk :')
Drop drop drop drop drop drop drop!!!! DROP!!! drop drop drop drop !!
  zondag 29 juli 2018 @ 10:40:07 #108
405730 Spaardertje
Sparen, maar ook uitgeven!
pi_180808852
quote:
1s.gif Op zondag 29 juli 2018 08:25 schreef MisChrartin het volgende:

[..]

Ja dat is zo ongeveer in half Nederland. Dat maakt mijn voorbeeld nog niet onjuist. Nogmaals het is niet realistisch dat iedereen zomaar een ruim huis met tuin in een grote stad kan kopen. We moeten van dat idee af, het is niet een dat iedereen dat moet kunnen. Net zoals dat er geklaagd wordt dat basisschoolleraren en brandweermannen geen woonruimte in bijvoorbeeld Amsterdam kunnen vinden. Dan denk ik waarom moet dat dan? Dat is geen recht ofzo. Bovendien kun je op 20 autominuten wel een prima betaalbare woning krijgen.
Haha jij snapt het echt niet. Jij doet net alsof ik naar iets kijk wat onmogelijk is.

Waar ik het over heb is dat wanneer ik een bod op iets doe, het dan alweer door een ander gekocht is.

Dat gaat dus totaal niet over of ik iets wel al dan niet kan betalen. ;)
Student, 21 jaar, interesses: gezondheidszorg, reizen en crowdfunding. Tevens zeer gelukkig in de liefde! ❤️
pi_180817069
quote:
1s.gif Op zondag 29 juli 2018 10:40 schreef Spaardertje het volgende:

[..]

Haha jij snapt het echt niet. Jij doet net alsof ik naar iets kijk wat onmogelijk is.

Waar ik het over heb is dat wanneer ik een bod op iets doe, het dan alweer door een ander gekocht is.

Dat gaat dus totaal niet over of ik iets wel al dan niet kan betalen. ;)
Dan ben je dus te traag met een marktconform bod..
  zondag 29 juli 2018 @ 17:35:37 #110
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_180817162
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2018 23:14 schreef noah0 het volgende:
Wat bedoel je precies? Misschien begrijp ik je verkeerd. Huidig huis heeft flinke overwaarde, maar dit kun je toch niet opnemen/gebruiken voor ander huis? Ik dacht dat de bank bedoelde dat we gewoon een losse tweede hypotheek zouden nemen voor een studio.
Niet? Je wilt dus een appartement kopen om te verhuren? Dat wordt een stevige hypotheekrente dan, plus dat je sowieso zo'n 30% zelf zult moeten ophoesten.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_180818866
quote:
1s.gif Op zondag 29 juli 2018 10:40 schreef Spaardertje het volgende:

[..]

Haha jij snapt het echt niet. Jij doet net alsof ik naar iets kijk wat onmogelijk is.

Waar ik het over heb is dat wanneer ik een bod op iets doe, het dan alweer door een ander gekocht is.

Dat gaat dus totaal niet over of ik iets wel al dan niet kan betalen. ;)
Nou blijkbaar doe je dan toch iets niet goed. Ik wil niet vervelend zijn maar zelf heb ik wel een leuk huis kunnen kopen in binnenstad van Utrecht een paar jaar terug dus ik snap oververhitte woningmarkt maar al te goed. Ook ik heb concessies gedaan, ik had graag een ruimer huis gewild. Daarnaast moet je snel moeten kunnen handelen en je zaakjes op orde hebben.
Lukt je dat niet, tsja, ligt dat dan aan jou of aan de anderen.
pi_180824480
quote:
0s.gif Op zondag 29 juli 2018 17:35 schreef Leandra het volgende:

[..]

Niet? Je wilt dus een appartement kopen om te verhuren? Dat wordt een stevige hypotheekrente dan, plus dat je sowieso zo'n 30% zelf zult moeten ophoesten.
Ik wil geen appartement kopen om te verhuren. Ik wil een kamer/studio voor ons kind kopen. Wij zullen de hypotheek “betalen”, alleen zal onze zoon met stufi groot deel aan ons teruggeven.
  zondag 29 juli 2018 @ 23:39:14 #113
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_180824780
quote:
1s.gif Op zondag 29 juli 2018 23:21 schreef noah0 het volgende:

[..]

Ik wil geen appartement kopen om te verhuren. Ik wil een kamer/studio voor ons kind kopen. Wij zullen de hypotheek “betalen”, alleen zal onze zoon met stufi groot deel aan ons teruggeven.
Je verhuurt het aan je kind dus.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_180829562
In de praktijk ja, maar het zal gewoon op onze naam staan en wij zullen ook deel betalen, dus niet officieel met echt een huurderscontract en dergelijke.
pi_180829951
Stufi is toch afgeschaft?
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
  maandag 30 juli 2018 @ 10:12:16 #116
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_180829982
quote:
0s.gif Op maandag 30 juli 2018 10:10 schreef Nielsch het volgende:
Stufi is toch afgeschaft?
Yep, is een lening geworden, maar ook toen het geen lening was was het geen inkomen voor de BD.
Geen aftrekpost dus, gelukkig is de hypotheekrente laag.... maar is de rente voor woningen die je niet zelf gaat bewonen een stuk minder laag.

Geld lenen zodat je huur aan je ouders kunt betalen die een appartement voor je willen kopen om je te "helpen" :D
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  maandag 30 juli 2018 @ 10:13:34 #117
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_180830004
quote:
0s.gif Op maandag 30 juli 2018 09:44 schreef noah0 het volgende:
In de praktijk ja, maar het zal gewoon op onze naam staan en wij zullen ook deel betalen, dus niet officieel met echt een huurderscontract en dergelijke.
Ah, de onnodig dure constructie, het is jouw geld lening.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_180830067
quote:
1s.gif Op zondag 29 juli 2018 23:21 schreef noah0 het volgende:
Ik wil geen appartement kopen om te verhuren. Ik wil een kamer/studio voor ons kind kopen. Wij zullen de hypotheek “betalen”, alleen zal onze zoon met stufi groot deel aan ons teruggeven.
Lijkt me relevant dat je e.e.a. duidelijk voor ogen hebt: op wiens naam staan de hypotheek en de studio, wie huurt van wie en wie betaalt de rente en de huur. Ook de VvE dient dat te accepteren, lijkt me.

En wat gebeurt er na de studie?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  maandag 30 juli 2018 @ 11:26:23 #119
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_180831086
quote:
1s.gif Op zondag 29 juli 2018 08:25 schreef MisChrartin het volgende:

[..]

Ja dat is zo ongeveer in half Nederland. Dat maakt mijn voorbeeld nog niet onjuist. Nogmaals het is niet realistisch dat iedereen zomaar een ruim huis met tuin in een grote stad kan kopen. We moeten van dat idee af, het is niet een recht dat iedereen dat moet kunnen. Net zoals dat er geklaagd wordt dat basisschoolleraren en brandweermannen geen woonruimte in bijvoorbeeld Amsterdam kunnen vinden. Dan denk ik waarom moet dat dan? Dat is geen recht ofzo. Bovendien kun je op 20 autominuten wel een prima betaalbare woning krijgen.
Omdat je dat soort mensen nodig hebt voor een leefbare stad. Er is een reden dat er nu weer huizen geregeld gaan worden voor bepaalde beroepsgroepen.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_180834029
quote:
0s.gif Op maandag 30 juli 2018 11:26 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Omdat je dat soort mensen nodig hebt voor een leefbare stad. Er is een reden dat er nu weer huizen geregeld gaan worden voor bepaalde beroepsgroepen.
Echt onzin. Jij woont dus ook naast je werk? Wat maakt het uit of een basisschoolleraar in de wijk woont of in een dorp ernaast?
En stel dat je gelijk hebt: als een stad daardoor ‘onleefbaar’ wordt dan dalen de prijzen toch? En dan kan iedereen er weer gaan wonen. Maar toch zie je dat effect niet.
  maandag 30 juli 2018 @ 14:03:24 #121
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_180834117
quote:
1s.gif Op maandag 30 juli 2018 13:58 schreef MisChrartin het volgende:

[..]

Echt onzin. Jij woont dus ook naast je werk? Wat maakt het uit of een basisschoolleraar in de wijk woont of in een dorp ernaast?
En stel dat je gelijk hebt: als een stad daardoor ‘onleefbaar’ wordt dan dalen de prijzen toch? En dan kan iedereen er weer gaan wonen. Maar toch zie je dat effect niet.
Het gevolg van de liberalisatie op de huizenmarkt heeft juist geleidt tot enorm hoge prijzen en geen bewoning van mensen die ook daadwerkelijk wonen in een stad.
  maandag 30 juli 2018 @ 14:14:36 #122
426093 Gentianella
dat is een bloem!
pi_180834382
quote:
1s.gif Op maandag 30 juli 2018 13:58 schreef MisChrartin het volgende:

[..]

Echt onzin. Jij woont dus ook naast je werk? Wat maakt het uit of een basisschoolleraar in de wijk woont of in een dorp ernaast?
En stel dat je gelijk hebt: als een stad daardoor ‘onleefbaar’ wordt dan dalen de prijzen toch? En dan kan iedereen er weer gaan wonen. Maar toch zie je dat effect niet.
In het voorbeeld van basisschoolleraren en Amsterdam is het zo dat Amsterdam een groot tekort heeft aan basisschooldocenten. Als een jonge leraar die net van de pabo komt, niet in Amsterdam kan wonen maar wel in Lelystad of weet ik veel waar, waarom zou hij dan wel per se in Amsterdam willen werken en niet lekker op fietsafstand in de plaats waar hij wel woont, waar ook docenten nodig zijn? Het is dus puur in het belang van Amsterdam dat die docenten er kunnen wonen, want dan willen ze er ook werken.

In het voorbeeld van de brandweermannen is het zo dat die bij een melding binnen een paar minuten in de kazerne moeten zijn, ook als ze 's nachts thuis in hun bed liggen. Die móeten dus wel dichtbij wonen. (Op internet lees ik 4 minuten.)
pi_180835281
quote:
0s.gif Op maandag 30 juli 2018 10:12 schreef Leandra het volgende:

[..]

Yep, is eeneen deel is een lening geworden, maar ook toen het geen lening was was het geen inkomen voor de BD.
Geen aftrekpost dus, gelukkig is de hypotheekrente laag.... maar is de rente voor woningen die je niet zelf gaat bewonen een stuk minder laag.

Geld lenen zodat je huur aan je ouders kunt betalen die een appartement voor je willen kopen om je te "helpen" :D
Even een kleine correctie.
pi_180838337
quote:
0s.gif Op maandag 30 juli 2018 10:12 schreef Leandra het volgende:

[..]

Yep, is een lening geworden, maar ook toen het geen lening was was het geen inkomen voor de BD.
Geen aftrekpost dus, gelukkig is de hypotheekrente laag.... maar is de rente voor woningen die je niet zelf gaat bewonen een stuk minder laag.

Geld lenen zodat je huur aan je ouders kunt betalen die een appartement voor je willen kopen om je te "helpen" :D
Wat een afgunst weer zeg, je kunt ook alles afzeiken. Ja tuurlijk, het is niet het meest perfect, maar of je nu bij duo leent om een dure kamer te huren of om je ouders een deel van de hypotheek te betalen. Lijkt me dat laatste stuk slimmer, aangezien je als je het verkoopt deels je betaalde geld weer terugziet.
pi_180838375
quote:
1s.gif Op maandag 30 juli 2018 17:41 schreef noah0 het volgende:

[..]

Wat een afgunst weer zeg, je kunt ook alles afzeiken. Ja tuurlijk, het is niet het meest perfect, maar of je nu bij duo leent om een dure kamer te huren of om je ouders een deel van de hypotheek te betalen. Lijkt me dat laatste stuk slimmer, aangezien je als je het verkoopt deels je betaalde geld weer terugziet.
man, man, man. Dat jij het zelf niet helemaal lijkt te begrijpen is uiteraard afgunst van de kant van Leandra (en mij)

[ Bericht 0% gewijzigd door Doedezemaar op 30-07-2018 17:58:59 ]
  maandag 30 juli 2018 @ 18:04:42 #126
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_180838666
quote:
1s.gif Op maandag 30 juli 2018 17:41 schreef noah0 het volgende:

[..]

Wat een afgunst weer zeg, je kunt ook alles afzeiken. Ja tuurlijk, het is niet het meest perfect, maar of je nu bij duo leent om een dure kamer te huren of om je ouders een deel van de hypotheek te betalen. Lijkt me dat laatste stuk slimmer, aangezien je als je het verkoopt deels je betaalde geld weer terugziet.
Afgunst? :D
Maak je geen zorgen over afgunst hoor :')

Maar wie ziet bij verkoop een deel van het betaalde geld terug?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_180838776
Ons kind, aangezien hij grootste deel hypotheek betaalt. Wie weet wilt hij er na studie nog blijven wonen, dus dat moeten we dan nader bekijken.
pi_180838963
quote:
0s.gif Op maandag 30 juli 2018 18:11 schreef noah0 het volgende:
Ons kind, aangezien hij grootste deel hypotheek betaalt. Wie weet wilt hij er na studie nog blijven wonen, dus dat moeten we dan nader bekijken.
Je wilt een huis kopen om je kind te helpen, maar het huis en de hypotheek komen wel op jouw naam te staan. Bij de verkoop krijg jij dus de betaalde ‘huur’ oftewel stufi van je kind.
Kortom: je denkt je kind te helpen, maar eigenlijk knijp je hem uit.
  maandag 30 juli 2018 @ 18:46:36 #129
103303 dikkedoelie
wie niet dik is moet eten.
pi_180839331
quote:
1s.gif Op zondag 22 juli 2018 20:13 schreef vlindertje89 het volgende:
Je kind kan zich ook inschrijven bij de ssh (stichting studenten huisvesting, klik voor hun site), daar heb je zat goedkopere kamers op prima plekken. Heb je alleen wel wat inschrijftijd nodig en moet je ook hospiteren, maar ja, dat moet overal. Handig om sowieso wel te doen, want ook als je kind nu wel iets vindt blijft de inschrijfduur gewoon staan en kan je kind evt over een jaar of twee jaar alsnog via de ssh iets anders huren als er dan een nieuwe kamer nodig of gewenst is.
Wat mij betreft het nuttigste antwoord in dit topic.

@TS: huren via de SSH is relatief goedkoop, geen gedoe met huisbazen (service van SSH is prima), en je hebt een maand opzegtermijn. Voor ¤350 - ¤400 per maand (ervan uitgaande dat je kind recht heeft op huurtoeslag) heb je een kamer in één van de nieuwe studentencomplexen (gebouwd na 2000) op de Uithof van 15-20m2, inclusief servicekosten, g/w/l, (snel) internet en tv.

Je moet inderdaad [bijna altijd] wel hospiteren. Wat mij betreft een goede oefening in sociale vaardigheden; je moet vooral jezelf kunnen presenteren en interesse tonen in de bewoners en het huis. Die skills komen later bij een sollicitatiegesprek goed van pas. Ik was zelf geen sociaal wonder, en heb nooit meer dan drie keer hospiteren nodig gehad om een kamer te vinden. Na meer dan 15 keer hospiteren kun je de SSH vragen om je ergens te laten plaatsen.

Nadeel: je komt niet direct overal voor in aanmerking, daarvoor heb je wat wachttijd nodig. Na een half jaar heb je wel kans op complex 'de Warande' in Zeist (richting de lente zijn er sowieso minder kamerzoekers, dus meer kans op succes).

Mijn advies: probeer deze route eerst. Kopen kan altijd nog als het echt niet lukt.

edit: zie hier het huidige aanbod in Utrecht/Zeist

[ Bericht 2% gewijzigd door dikkedoelie op 30-07-2018 19:00:27 ]
  maandag 30 juli 2018 @ 20:53:43 #130
469315 Kamelenteen
Lekkerste kont op FOK!
pi_180841785
Studio = huurtoeslag, dus betaalt de (r)overheid deels mee ;)
pi_180846213
quote:
1s.gif Op maandag 30 juli 2018 18:24 schreef Piraat01 het volgende:

[..]

Je wilt een huis kopen om je kind te helpen, maar het huis en de hypotheek komen wel op jouw naam te staan. Bij de verkoop krijg jij dus de betaalde ‘huur’ oftewel stufi van je kind.
Kortom: je denkt je kind te helpen, maar eigenlijk knijp je hem uit.
Ik zeg just precies het tegenovergestelde. Ons kind zal het geld krijgen wat na hypotheek aflossing overblijft. Iets beter lezen misschien..

Wat betreft SSH, bedankt voor tip. We hadden ons al ingeschreven, maar de wachttijden zijn helaas erg lang op het moment. Maar altijd slim voor de toekomst inderdaad.
  dinsdag 31 juli 2018 @ 12:01:20 #132
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_180851841
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 juli 2018 00:47 schreef noah0 het volgende:

[..]

Ik zeg just precies het tegenovergestelde. Ons kind zal het geld krijgen wat na hypotheek aflossing overblijft. Iets beter lezen misschien..

Wat betreft SSH, bedankt voor tip. We hadden ons al ingeschreven, maar de wachttijden zijn helaas erg lang op het moment. Maar altijd slim voor de toekomst inderdaad.
En al de markt ingestort is dan heeft je kind dus een schuld omdat jij een hypotheek bent aangegaan om hem te "helpen"?

En "we hadden ons al ingeschreven"?
Echt.... verbijsterend dit. Reageer dan verdorie op iedere woning die in die link staat!

Door deze zin krijg ik zelfs het idee dat TS eigenlijk de zoon is die hier argumenten zoekt om papa een appartement voor hem te laten kopen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_180885549
Ik verwacht niet dat de prijzen in steden als Amsterdam, Utrecht heel erg zullen gaan zakken. Eerder dat het zal door blijven stijgen. Beide steden blijven enorm veel studenten aantrekken en mensen die in amsterdam niks vinden of te duur vinden, trekken ook naar utrecht, wat het allemaal nog moeilijker maakt om aan wat te komen.

Over dat andere, verbijsterend? Misschien moet je je eerst wat beter inlezen voor je zulke oordelen schept. Op het begin van dit topic heeft iemand ons al aangeraden om “ons”, ja als in ouders en kind, daar in te schrijven. Dat hebben we toen meteen gedaan, alleen met een inschrijfduur van 1 maand maak je geen schijn van kans. (ook niet als je overal op reageert) Er zijn mensen die zich (slim) op hun 16de meteen inschrijven, zodat ze als ze 18 zijn al een flinke inschrijfduur hebben. Persoonlijk zou ik mensen dit adviseren, al weet je nog niet precies wat en waar je wilt studeren. Het kost niet veel en kan je t.z.t. veel opleveren blijkbaar.
pi_180885657
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 juli 2018 00:47 schreef noah0 het volgende:

[..]

Ik zeg just precies het tegenovergestelde. Ons kind zal het geld krijgen wat na hypotheek aflossing overblijft. Iets beter lezen misschien..

Wat betreft SSH, bedankt voor tip. We hadden ons al ingeschreven, maar de wachttijden zijn helaas erg lang op het moment. Maar altijd slim voor de toekomst inderdaad.
Fix nou maar gewoon dat huis, jezus, of je extra bonus wilt geven aan je kind als die wilt blijven wonen door het goedkoop aan hem te verkopen moet jij weten.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  woensdag 1 augustus 2018 @ 23:20:28 #135
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_180885872
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2018 23:07 schreef noah0 het volgende:
Ik verwacht niet dat de prijzen in steden als Amsterdam, Utrecht heel erg zullen gaan zakken. Eerder dat het zal door blijven stijgen. Beide steden blijven enorm veel studenten aantrekken en mensen die in amsterdam niks vinden of te duur vinden, trekken ook naar utrecht, wat het allemaal nog moeilijker maakt om aan wat te komen.

Over dat andere, verbijsterend? Misschien moet je je eerst wat beter inlezen voor je zulke oordelen schept. Op het begin van dit topic heeft iemand ons al aangeraden om “ons”, ja als in ouders en kind, daar in te schrijven. Dat hebben we toen meteen gedaan, alleen met een inschrijfduur van 1 maand maak je geen schijn van kans. (ook niet als je overal op reageert) Er zijn mensen die zich (slim) op hun 16de meteen inschrijven, zodat ze als ze 18 zijn al een flinke inschrijfduur hebben. Persoonlijk zou ik mensen dit adviseren, al weet je nog niet precies wat en waar je wilt studeren. Het kost niet veel en kan je t.z.t. veel opleveren blijkbaar.
Oh ja, ik zie het:
quote:
1s.gif Op zondag 22 juli 2018 20:13 schreef vlindertje89 het volgende:
Je kind kan zich ook inschrijven bij de ssh (stichting studenten huisvesting, klik voor hun site), daar heb je zat goedkopere kamers op prima plekken. Heb je alleen wel wat inschrijftijd nodig en moet je ook hospiteren, maar ja, dat moet overal. Handig om sowieso wel te doen, want ook als je kind nu wel iets vindt blijft de inschrijfduur gewoon staan en kan je kind evt over een jaar of twee jaar alsnog via de ssh iets anders huren als er dan een nieuwe kamer nodig of gewenst is.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_181374064
We zijn nu een tijdje verder en hebben al verschillende dingen bezichtigd. Onze eerste indrukken waren over het algemeen positief en we hebben ook goed naar de buurt gekeken. In Utrecht zijn die namelijk best verschillend.
Alleen nu het volgende puntje:
De meeste studio's zijn onderdeel van een woonvereniging. Dit houdt in dat je alleen economisch eigenaar bent van jouw gekochte studio, maar niet juridisch. Met de hele woonvereniging ben je samen juridisch eigenaar van het gehele pand. Hier zitten voor- en nadelen aan, maar er is een ding wat we ons vooral afvragen met betrekking op de financiering. Voor zulke constructies worden zogenoemde 'paraplu' hypotheken afgesloten, waar iedereen dus een eigen deel in de hypotheek heeft van zijn bewoonde studio, maar hoe gaat dit dan bij aan- en verkoop? Stel jij wilt er 20k meer voor vragen dan je destijds betaald hebt, hoe gaat dit dan bij het overnemen van zo'n hypotheek? Want ik neem aan dat de hypotheek bij aankoop van het gehele pand is vastgesteld en dat die vervolgens over de studio's van de vereniging is verdeeld. Het lijkt me dan vreemd dat jij zomaar 20k meer kan vragen, want dan klopt de verhouding in het geheel toch niet meer?
Nog geen duidelijk antwoord gehad van adviesbureau en makelaar, dus ik dacht misschien weet iemand hier er meer vanaf. Ik heb de statuten van verschillende verenigingen wel al ontvangen, maar zie hier niet duidelijk instaan hoe die financiering overnemen precies in zijn werk gaat. Ze schrijven alleen dat je je ''lidmaatschap'' dus verkoopt en dat iemand anders dan in de hypotheek terecht komt.
Alvast bedankt.
pi_181375266
Voor wat ik er vanaf weet...

Paraplu hypotheek is wel "vervelend"
- Stel iemand in de vereniging betaald niet dan kan de financier in principe het hele huis verkopen en iedereen met een rest schuld achter latende. Vaak eist een vereniging dan ook een borg of vooruitbetaling van x aantal maanden om wanbetaling te minimaliseren.
- meestal kan je als totaal bedrag minder lenen dan een gewone hypotheek, waar je voor een appartement van 200.000 euro gewoonlijk wel 200.000 euro kan lenen, zal je als lid van de vereniging dat 200.000 euro moet kosten meestal een zak duiten cash mee moeten nemen.

Daarnaast is het hypotheek gevestigd op het pand, stel het pand is 500.000 euro waard en 5 man hebben al een hypotheek van 100.000 euro dan wordt een 6e hypotheek (deel) lastig.

Meestal is een pand dan 500.000 euro waard met 10 eigenaren elk 50.000 euro, stel een verkoopt voor 60k dan wordt de totale hypotheek 510.000 euro. Meestal staat er al een hoger bedrag op de akte om zodoende ruimte te creeeren, overigens zo gek niet.... Veel hypotheken staan voor een hoger bedrag op de akte -al weten niet veel mensen dat-
1) extra opbrengsten links en rechts voor makelaar/notaris/bank / etc.
2) Extra zekerheid voor de bank (immers er wordt niet 500.000 euro bij het BKR geregistreerd, maar bijvoorbeeld 700.000 euro)
3) Voordeeltje voor de klant, je kan iets makkelijker je 2e hypotheek bij dezelfde bank nemen als je je overwaarde (als die er is) wil cashen voor een nieuwe keuken, aanbouw of wat al niet meer...
4) nadeeltje voor de klant, iets lastiger dezelfde 2e hypotheek bij een andere bank te krijgen ivm de hogere BKR
Formeel moet de vereniging akkoord geven voor verhoging van de hypotheek, en bovendien moet de bank er mee akkoord gaan ... als het totale hypotheek bedrag te hoog wordt zal er meer en meer cash mee moeten worden gebracht, al tellen natuurlijk ook de aflossingen van anderen ook weer positief mee... Stel alle 10 wonen er al 15 jaar, kan je verwachten/hopen (afhankelijk van hypotheek constructie) dat 50% al is afgelost (minus jou 1/10 deel natuurlijk) en dan is die extra 10k het problem niet.

Stel alle 10 wonen er een jaar en vragen 60k per stuk, de bank vind dat het pand nog maar 400k waard is... dan kan het dus zo zijn dat je per stuk maar 40k kan financieren middels de hypotheek en 20k elders vandaan moet halen. Aan de andere kant zal het ook niet zo zijn dat het pand nog maar 250k waard is en de 10 leden het voor 100.000 euro per stuk zullen proberen te verkopen, er zit meestal wel een "normale" ratio tussen. Met uitzonderingen natuurlijk, die ene studio met bladgoud aan de muren en 24 karaats gouden kranen in ingelegde diamanten in het werkblad van de keuken.... ja die is wel iets duurder dan die studio er naast het afgeleefde ikea keukentje.

Omdat zo een paraplu toch meer administratie e.d. mee brengt rekenen veel banken (als ze al zo een hypotheek geven) meer rente dan een "standaard" hypotheek. Vaak heb je ook niet echt keuze, de hypotheek loopt bij bank X en blijft daar. Jij als individu hebt daar weinig keuze in tenzij de hele vereniging met de hele hypotheek mee gaat.

Vaak is het ook zo dat je nog extra kosten hebt in de vorm van "service kosten" of iets dergelijks voor onderhoud van het "algemene deel" zoals het dak, OZB belasting, Opstal verzekering,etc. Net zoals je dat bij een appartement met een Vereniging van Eigenaren hebt.
pi_181376981
Heel erg bedankt voor je reactie, maakt het al wat helderder.
Ze vertelden ons inderdaad ook dat je het kleine risico loopt dat de bank het gehele pand kan verkopen als er iemand een grote achterstand opbouwt. Ze zeiden wel dat dit in praktijk nog nooit was gebeurd, omdat iedereen dus ook borg inlegt en in een grote stad kun je het waarschijnlijk vrij makkelijk verhuren voor hypotheekbedrag.
Hypotheek zit inderdaad allemaal bij dezelfde bank, dus je bent daar zelf niet complete vrijheid in, maar het was wel goed mogelijk zeiden ze. (in onze situatie dan) We twijfelen nog wel wat verstandig is, toch een deel eigen geld of bijna helemaal hypotheek? We zouden eventueel ook onze eigen hypotheek stuk kunnen ophogen en dat dan als 'eigen geld' gebruiken. (wegens anders alles in box 3)
Een van de studio's die we op het oog hebben is wel duidelijk te duur. Als je het adres googeld zie je andere studio's die verkocht zijn in de afgelopen jaren, scheelt toch wel 10-20k. Toen we dat aangaven bij eerste bezichtiging zeiden ze ook al dat er wel ruimte was, maar altijd lastig om in te schatten hoeveel dan en wat een goed eerste bod is.
pi_181384420
Ik zou oppassen met op die manier vergelijken met verkoopprijzen van de afgelopen jaren, want de markt is ook echt enorm krapper geworden en de huizenprijzen in Utrecht zijn in de afgelopen twee, drie jaar echt enorm gestegen.

Heb je een aankoopmakelaar? En rond welk budget zijn jullie nu aan het kijken?
pi_181384986
Klopt zeker, vooral bij gezinswoningen. Maar studio’s zijn toch wel voor een specifiek publiek, vaak studenten of starters dus die zijn qua prijs best stabiel. We hadden eerst 100k+ in gedachten, maar daarvoor koop je in utrecht bijna niks. Staan een paar kamers van 15/16 m2 voor die prijs erop. Dus we kijken nu voor max. 150k, maar het liefst rond de 125k.
We hebben trouwens (nog) geen aankoopmakelaar, wel een adviseur rondom de financiering en we kennen wel wat mensen die in het vastgoed ‘wereldje’ zitten, dus daar ook advies aan gevraagd.
pi_181388066
Dus dat wordt 150 k voor 25-30m2?
Tis maar een idee: verruim je blik, kijk naar iets meer buiten het centrum (Tolsteeg, Zuilen, Elinkwijk, Oog in Al etc) naar appartementen van rond de 180-200k en verhuur 2 van de 3 kamers door. Is financieel veel aantrekkelijker want je krijgt zo 700-800 aan huur per maand binnen.
pi_181391597
quote:
0s.gif Op woensdag 22 augustus 2018 18:26 schreef noah0 het volgende:
toch een deel eigen geld of bijna helemaal hypotheek? We zouden eventueel ook onze eigen hypotheek stuk kunnen ophogen en dat dan als 'eigen geld' gebruiken. (wegens anders alles in box 3)
Deel eigen geld of deel vanuit ophogen van je Eigen hypotheek maakt niet uit, de ophoging van je hypotheek wordt niet voor je Eigen huis gebruikt, dus valt zowiezo in box 3
  donderdag 23 augustus 2018 @ 08:53:10 #143
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_181391776
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 juli 2018 18:48 schreef brulaap112 het volgende:
Ik zou het niet doen, gewoon je kind zijn eigen weg laten vinden.
Juist niet. Gewoon een klein en deprimerend studiootje kopen. Stukje buiten de stad. Liefst op een lelijk industrie terrein.
En dan je kind gratis laten wonen. Vanwege de ellendige leefomgeving zal het kind snel mislukken in de studie. En dan met een uitkering hele dagen depressief in dat kloterige studiootje rondhangen.

Laat dit een paar jaar door rotten. Daarna kun je precies genoeg huur gaan vragen zodat het kind nog net genoeg geld overheeft voor eten/bier. Zo bouwt het kind dus niks op en blijft het voor altijd in het studiootje wonen. En ontvangt TS dus voor altijd huur.
pi_181395579
Ja klopt, het is dus behoorlijk veel geld voor de m2, maar je betaalt gewoon goed voor locatie. We kijken zeker ook naar ‘mindere’ buurten, maar ook daar is het aanbod erg weinig en vaak zijn dingen al weg voor ze op funda staan. (Al helemaal bij appartement in deze prijsklasse)
  donderdag 23 augustus 2018 @ 12:41:37 #145
138876 Andromache
PJ/De KastAlter Bridge-fan
pi_181396068
Wat vind je precies mindere buurten?
== houdt van sterke anekdotes voor op feesten en partijen ==
--- Ga van dat gas af! - Laat Groningen niet zakken ---
Don't give up Andro: https://www.youtube.com/watch?v=VjEq-r2agqc O+
*O* ESF-gekkie: justice for Elvana en justice for Keiino :'( *O*
pi_181396231
Kanaleneiland, bepaalde stukken van Overvecht. Maargoed je leest en hoort vooral dingen en zal misschien allemaal wat minder chique zijn, maar waarschijnlijk kun je ook daar gewoon prima wonen.
  donderdag 23 augustus 2018 @ 12:54:55 #147
138876 Andromache
PJ/De KastAlter Bridge-fan
pi_181396365
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 12:48 schreef noah0 het volgende:
Kanaleneiland, bepaalde stukken van Overvecht. Maargoed je leest en hoort vooral dingen en zal misschien allemaal wat minder chique zijn, maar waarschijnlijk kun je ook daar gewoon prima wonen.
Met je eens voor die buurten. Kanaleneiland is misschien wel te doen aan de buitenranden, de flats aan het kanaal lijken ook niet al te gek, er picknicken regelmatig roomblanke sneeuwvlokjes.

En je kind neemt zichzelf ook mee naar de buurt, zo kijk ik er altijd maar naar.
== houdt van sterke anekdotes voor op feesten en partijen ==
--- Ga van dat gas af! - Laat Groningen niet zakken ---
Don't give up Andro: https://www.youtube.com/watch?v=VjEq-r2agqc O+
*O* ESF-gekkie: justice for Elvana en justice for Keiino :'( *O*
  donderdag 23 augustus 2018 @ 12:55:37 #148
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_181396380
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 12:48 schreef noah0 het volgende:
Kanaleneiland, bepaalde stukken van Overvecht. Maargoed je leest en hoort vooral dingen en zal misschien allemaal wat minder chique zijn, maar waarschijnlijk kun je ook daar gewoon prima wonen.
Maar dat appartementje in de Bilt had je op voorhand al afgeschreven....
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_181396450
Het zijn hopelijk toch geen koopstudio constructies?


https://www.nrc.nl/nieuws(...)euro-1140559-a987753
pi_181397510
Volgens mij is dat het wel. Een kleine tien jaar terug was er een bedrijf die met het concept begon en ook geld toestopte zodat het toegankelijker voor studenten werd, dat je dan later weer moest terugbetalen als je het voor meer verkocht. Dat is toen misgegaan en bedrijf ging failliet, dus die mensen zitten nu nog met hypotheekschuld en dat extra gekregen geld. Het is nu minder een “hype”, maar worden nog wel verkocht.
pi_181398221
Koopstudio constructie was niet fijn inderdaad. Ik heb zelf een koopkamer in Utrecht. Zelf tijd (goedkoop) gewoond en nu al een hele periode in de verhuur.
pi_181400313
Is dat jou goed bevallen? En gaat verhuren makkelijk? Er is vraag zat, maar heb je geen vergunningen nodig voor het verhuren? Ik hoorde ook iets over een punten systeem en dat heel veel mensen teveel vragen.
pi_181400465
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 15:44 schreef noah0 het volgende:
Is dat jou goed bevallen? En gaat verhuren makkelijk? Er is vraag zat, maar heb je geen vergunningen nodig voor het verhuren? Ik hoorde ook iets over een punten systeem en dat heel veel mensen teveel vragen.
PM
pi_181402560
Meh, anderen zijn ook nieuwsgierig !
pi_181405532
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 17:17 schreef namliam het volgende:
Meh, anderen zijn ook nieuwsgierig !
In het kort: vergunning pas vereist bij verhuur woning >3 personen. Puntensysteem is in de praktijk alleen echt relevant bij kleinere kamers met zeer weinig faciliteiten in het huis.
pi_181416626
Vergunning? Je bedoeld een vergunning in het kader van Leegstandswet?
pi_181422379
Nog een vraagje, valt me op dat veel verkopers geen energieprestatiecertificaat ter beschikking stellen, wat houdt dit precies in?
pi_181423687
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 13:15 schreef noah0 het volgende:
Nog een vraagje, valt me op dat veel verkopers geen energieprestatiecertificaat ter beschikking stellen, wat houdt dit precies in?
Das een papiertje met wat uitleg over hoe energieefficient een woning is, incl een rating tussen A en G (een beetje zoals op een wasmachine dus). De verkoper is verplicht dat te leveren.
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
pi_181423779
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 juli 2018 20:25 schreef spiritusbus het volgende:
niet bevalt
Hondertweeentachtigmaal dit
pi_181424693
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 07:32 schreef namliam het volgende:
Vergunning? Je bedoeld een vergunning in het kader van Leegstandswet?
Nee, als je (in elk geval in Utrecht, andere steden weet ik niet) een woning wil verhuren aan >3 mensen dan mag dat alleen als je daar een vergunning voor hebt en dan moet je voldoen aan bepaalde veiligheidseisen en zo (voldoende vluchtmogelijkheden igv brand, dat soort dingen).
  zaterdag 1 september 2018 @ 14:05:21 #161
313769 ieniminimuis
Zo gek als een muis
pi_181620289
Tof dat je als ouders een plekje wil kopen voor je studerend kind. Toch is juist het wonen in een studentenhuis juist iets wat er bij hoort. Je leert met andere mensen omgaan. Je leert jezelf kennen.
Je leert wat je juist wel en wat juist niet wil. Je leert zelfstandig te zijn. Je bouwt een leven op zonder dat je ouders steeds mee kijken.
Het nadeel van "huren" van je ouders natuurlijk is dat je ouders je huurbazen zijn. Als student moet je dan voor huiselijke dingen verantwoordelijkheid afleggen aan je ouders.

Ik houd ontzettend van alleen zijn, heb ik in gedachten mijn huisgenoten allemaal wel eens vervloekt, maar ik had de tijd in mijn studentenhuis niet willen missen.

Houd er ook rekening mee dat studentenlawaai in niet studentenbuurten niet altijd gewaardeerd wordt. Houdt je kind van een feestje of mensen of de vloer? Dan kan hij/zij beter toch richting studentenhuis.
Het officiële liefje van @Monitor O+
Woont samen met de man van haar dromen: Robbie de robotstofzuiger
They think she is fragile like a flower, but she is fragile like a bomb
pi_181625290
Goede post. Een "eigen" huis kan nog lang genoeg. Tenminste voor degenen met kapitaalkrachtige ouders. Voor hen met een hoge studieschuld ziet de toekomst er somber uit. Wonen is heel duur en de salarissen en de uitzichten voor de student steeds lager en minder.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_181625827
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 13:15 schreef noah0 het volgende:
Nog een vraagje, valt me op dat veel verkopers geen energieprestatiecertificaat ter beschikking stellen, wat houdt dit precies in?
Energielabel. Geeft theoretisch aan hoe goed of slecht je pand presteert. In de praktijk zegt het weinig.
pi_181626135
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 september 2018 18:37 schreef MisChrartin het volgende:

[..]

Energielabel. Geeft theoretisch aan hoe goed of slecht je pand presteert. In de praktijk zegt het weinig.
Nou ja, zegt weinig... Als het er niet is is het doorgaans niet best. Best iets om rekening mee te houden. Scheelt je toch duizend(en) euro's per jaar.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_181626824
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 13:15 schreef noah0 het volgende:
Nog een vraagje, valt me op dat veel verkopers geen energieprestatiecertificaat ter beschikking stellen, wat houdt dit precies in?
Dacht trouwens dat je in overtreding bent als het bij de notaris (overdracht) niet beschikbaar is.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_181632517
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 september 2018 18:59 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Nou ja, zegt weinig... Als het er niet is is het doorgaans niet best. Best iets om rekening mee te houden. Scheelt je toch duizend(en) euro's per jaar.
Eh dat is echt onzin. Je vult wat vragen in en je krijgt een energielabel. Je kunt ook een energielabel hebben met een niet geïsoleerd huis met enkelglas. Dan krijg je een G label.
Maar nogmaals een label op zichzelf zegt niet zoveel. Als je de thermostaat op 25 zet krijg je in ieder huis een forse rekening.
En de ‘energiezuinige maatregelen’ zoals ventilatie met WTW kosten ook altijd energie (ventilatie staat altijd aan) terwijl natuurlijk ventileren slecht voor je energielabel is maar in de praktijk lager verbruik oplevert.
  zaterdag 1 september 2018 @ 23:51:49 #167
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_181632534
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 september 2018 14:05 schreef ieniminimuis het volgende:
Toch is juist het wonen in een studentenhuis juist iets wat er bij hoort. Je leert met andere mensen omgaan. Je leert jezelf kennen.
Je leert wat je juist wel en wat juist niet wil. Je leert zelfstandig te zijn. Je bouwt een leven op zonder dat je ouders steeds mee kijken.
[..]

Houd er ook rekening mee dat studentenlawaai in niet studentenbuurten niet altijd gewaardeerd wordt. Houdt je kind van een feestje of mensen of de vloer? Dan kan hij/zij beter toch richting studentenhuis.
Ik ben zo blij dat mijn ouders mij zo'n smerig studenthuis hebben bespaard. Niks aan gemist en snap er tot op de dag niks van dat mensen vrijwillig 100-en euro's voor een bezemkast neertellen.

En wat bezoek betreft, wist je dat mensen na hun studeren ook nog steeds feestjes geven en bezoek ontvangen?
So we just called him Fred
pi_181639778
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 juli 2018 21:40 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]

je hebt een sneeuwvlokje gekweekt, gefeliciteeerd. Er is niks mis mee om met 4 man in een 4kamerflat van max 80 m2 te wonen, ik had zelf de woonkamer als mijn kamer en mijn huisgenoten hadden ieder een van de drie slaapkamers, die gewone normale afmetingen hadden. Mijn ouders hadden de huurbetalingen van mijn 3 medebewoners en dat dekte de lasten prima.
Nee, er is niks mis mee. Heb het zelf ook jarenlang gedaan. Maar het verschil was wel dat ik nergens aan vast zat en dus altijd kon opstappen als ik er klaar mee was. Lijkt me maar niets om geketend te zijn aan je woning en dat je er vier jaar moet wonen omdat pa en ma 'm voor je gekocht hebben.
Somebody that I used to know
pi_181640630
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 september 2018 23:51 schreef FredvZ het volgende:

[..]

Ik ben zo blij dat mijn ouders mij zo'n smerig studenthuis hebben bespaard. Niks aan gemist en snap er tot op de dag niks van dat mensen vrijwillig 100-en euro's voor een bezemkast neertellen.

En wat bezoek betreft, wist je dat mensen na hun studeren ook nog steeds feestjes geven en bezoek ontvangen?
Ik had het juist niet willen missen, maar ik had dan ook weinig andere keus dan op kamers te gaan.

Overigens had ik een kamer van 18m2 en deelden we woonunit met in totaal drie personen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 02-09-2018 13:32:07 ]
pi_181643767
Studentenhuis…de tijd van m'n leven heb ik er gehad.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  User die het meest klaagt 2022 zondag 2 september 2018 @ 18:27:28 #171
414785 sirdanilot
pi_181646583
Dit is echt een dom idee

Ten eerste zijnde huizenprijzen momenteel extreem hoog
Ten tweede heb je niet eens genoeg geld voor een geheel appartement , dus zo rijk ben je niet. Dit risico is te hoog in het geval je kind besluit om opeens ergens anders te gaan studeren of als de huizenmarkt opeens klapt.
Ten derde maak je zo van je kind een papakindje dat verwend is en alles in de schoot geworpen krijgt in plaats van zelfstandig te zijn.

Het zou zin hebben als je een volledig huis of appartement zou kunnen betalen om daar je kind en een stel vrienden in te zetten. Dat appartement bus een goede lange termijn investering en je ontvangt zo ook al huur terwijl je kind erin zit. Als je echt een goede ouder bent dan laat je je kind zelf ook gewoon huur betalen
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  zondag 2 september 2018 @ 21:38:56 #172
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_181651506
quote:
0s.gif Op zondag 2 september 2018 18:27 schreef sirdanilot het volgende:
Dit is echt een dom idee

Ten eerste zijnde huizenprijzen momenteel extreem hoog
Ten tweede heb je niet eens genoeg geld voor een geheel appartement , dus zo rijk ben je niet. Dit risico is te hoog in het geval je kind besluit om opeens ergens anders te gaan studeren of als de huizenmarkt opeens klapt.
Ten derde maak je zo van je kind een papakindje dat verwend is en alles in de schoot geworpen krijgt in plaats van zelfstandig te zijn.

Het zou zin hebben als je een volledig huis of appartement zou kunnen betalen om daar je kind en een stel vrienden in te zetten. Dat appartement bus een goede lange termijn investering en je ontvangt zo ook al huur terwijl je kind erin zit. Als je echt een goede ouder bent dan laat je je kind zelf ook gewoon huur betalen
Deze post zit vol met ongefundeerde aannames.
2000 light years from home
pi_181670395
De huizenprijzen zijn inderdaad aan de hoge kant, maar zoals eerder gezegd geldt dit in mindere mate voor studio's, aangezien deze toch voor een specifieke publiek bedoeld zijn.
Hoe weet jij of we geen genoeg geld hebben voor een appartement en of we wel of niet 'rijk' zijn? Volgens mij heb ik dit ook nooit benoemd. Als je het hele topic had doorgelezen, had je gezien dat onze intentie is om ons kind gewoon een goede start mee te geven en dat hij totaal niet verwend is. Hij zal ons gewoon 'huur/hypotheek' betalen en gaat ook werken.

Dat laatste zou zeker waar een betere investering zijn, maar daar willen we niet aan beginnen omdat we geen huisbaas willen worden + alle dingen die erbij komen kijken. (vergunningen, betrouwbare huurders zoeken) Het is ook niet dat we hier op willen verdienen. Op dit moment, kijkende naar de huurprijzen en de moeilijkheid om überhaupt aan een kamer te komen, lijkt het ons gewoon een slimmer idee om iets te kopen wat groter is en wat eigen voorzieningen heeft en waar je niet veel meer kwijt voor bent in de maand dan een gehuurde bezemkast in Utrecht.
pi_182053822
Even een kleine update en een vraag. We hebben op het moment één studio appartement serieus op het oog, alleen we vinden het lastig om een goed openingsbod vast te stellen. Probleem is dat huidige prijs gewoon echt een stuk te hoog is en dat weet verkoper/verkopende makelaar zelf ook. Het staat ook al wel een tijdje te koop nu, maar heb het gevoel dat verkoper niet per se enorme haast heeft wegens goede verhuurprijzen. Een aankoopmakelaar inschakelen vinden we meteen weer heel drastisch, omdat bij een studio het toch lastig om nou precies te zeggen wat het nu waard is. Het is denk ik ook gewoon een gevoelskwestie en wat iemand er voor over heeft. Nu denken we er aan om een taxatie te laten doen, maar nu lees ik net dat dat sowieso al zou moeten na de koop. (Voor de hypotheek en de bank) Lijkt me wel een beetje krom? Je wilt toch voor je definitief wat koopt weten wat de waarde is?
We zijn overigens best bereid om wat meer dan de waarde te betalen, omdat het voor ons dus ook wel meespeelt dat ons kind goed terecht komt, maar lijkt me een te groot risico als je echt 20/25% meer gaat betalen als de waarde. Ik hoop dat iemand het wat duidelijker kan maken wat betreft zo’n taxatie en of dat een goed beeld geeft.
pi_182053877
-

[ Bericht 100% gewijzigd door noah0 op 21-09-2018 20:28:37 ]
  vrijdag 21 september 2018 @ 21:30:28 #176
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_182055122
Het staat je vrij om een bod te doen. Denk dst het voor de verkoper niet uit maakt of je je bod onderbouwd met een taxatierapport of niet.
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_182055899
Nee klopt dat denk ik ook, maar het geeft jezelf misschien wel wat meer gevoel over wat het nu waard is en hoeveel je eventueel zou moeten toeleggen. Stel je bod wordt dus geaccepteerd en je komt er later achter na de verplichte taxatie voor de bank dat de waarde stuk lager is, zul je dit deel zelf moeten ophoesten, toch? Lijkt me dan prettiger als je weet hoeveel dit ongeveer is voor je de koopovereenkomst tekent als daarna voor vervelende verassingen te komen staan. Stel je krijgt door zoiets de financiering niet rond, is dit natuurlijk voor koper en ook verkoper zuur.
pi_182062624
Aankoopmakelaar.
Alius aliud dicit
pi_182062672
Als je daar onzeker over bent, dan zou ik inderdaad ook een aankoopmakelaar voor in de hand nemen (en die lui kunnen je ook geld besparen)
Somebody that I used to know
pi_182062717
Precies.
Je hebt nog zoveel vragen en je weet best veel dingen niet (no offence) ik zou echt een aankoopmakelaar inschakelen.
Alius aliud dicit
pi_182064217
Als je denkt dat je teveel betaalt: hoeveel betaal je per m2. 4000? 5000? Geeft vaak wel aan hoe hoog je in de huidige markt zit.

En anders kun je kijken voor hoeveel vergelijkbare huizen verhuurd worden. Dan weet je de theoretische opbrengst en dan kun je kijken hoevaak je de jaaropbrengst betaalt. Is dat hoger dan 20x dan betaal je echt de hoofdprijs. Boven de 15 zou ik al achter mijn oor krabben of het zo’n goede investering is.

En studio’s zijn niet bepaald waardevast. Mijn vriendin had er een in Utrecht en die is verkocht voor 170k, ze doen nu 180k. In de crisis gingen ze weg voor onder de 100k. Dus een studio is geen garantie voor waardevastheid.
pi_182066246
Als je de huidige vraagprijs neemt kom je inderdaad op ruim 5000 euro per m2, maar deze is te hoog. De vraag is alleen hoeveel de verkoper is bereid te zakken en daarom vinden we het ook lastig om een goed openingsbod te doen. Je kunt natuurlijk een stuk lager beginnen, maar je wilt wel serieus genomen worden. 15%/20% minder bieden op zo'n studio is relatief natuurlijk ook een stuk meer, dan dat je dat op een huis van 500k zou doen. Aan de andere kant wil je ook niet meteen redelijk hoog inzetten, dan houd je weer weinig onderhandelingsruimte over.
Ik denk dat we toch een aankoopmakelaar moeten overwegen. Ik zie dat er ook redelijk veel werken met een no cure=no pay constructie, dus dat is ook gunstig als het toch niet door blijkt te gaan.
pi_182066703
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 september 2018 16:23 schreef noah0 het volgende:
Als je de huidige vraagprijs neemt kom je inderdaad op ruim 5000 euro per m2, maar deze is te hoog. De vraag is alleen hoeveel de verkoper is bereid te zakken en daarom vinden we het ook lastig om een goed openingsbod te doen. Je kunt natuurlijk een stuk lager beginnen, maar je wilt wel serieus genomen worden. 15%/20% minder bieden op zo'n studio is relatief natuurlijk ook een stuk meer, dan dat je dat op een huis van 500k zou doen. Aan de andere kant wil je ook niet meteen redelijk hoog inzetten, dan houd je weer weinig onderhandelingsruimte over.
Ik denk dat we toch een aankoopmakelaar moeten overwegen. Ik zie dat er ook redelijk veel werken met een no cure=no pay constructie, dus dat is ook gunstig als het toch niet door blijkt te gaan.
Hè hè.

Goede overweging. ^O^
Alius aliud dicit
pi_183517019
Paar maanden verder en hebben (eindelijk) wat leuks kunnen kopen. Deze week gaan we het koopcontract tekenen en zal de financiering in orde gemaakt moeten worden. Zoals ik al schreef zal het gaan om een deel eigen en geld en de rest door middel van overwaarde uit eigen huis. Het enige wat nog vaag blijft is hoeveel van deze ophoging in box 1 en box 3 gaat vallen. Niet al het geld wat we gaan opnemen, is voor de studio bedoelt. Een deel zal ook gebruikt gaan worden voor verbouwing thuis. Nu is de vraag: hoe wil de bank gaan controleren hoeveel geld we daadwerkelijk in de studio steken en hoeveel in de verbouwing? Het is natuurlijk gunstiger als er meer geld 'gebruikt' gaat worden voor de verbouwing, wegens box 1. Aangezien het een studio van een vereniging betreft, is er geen taxatie nodig van de studio voor de overwaarde van hypotheek. We zullen ons eigen huis juist moeten laten taxeren. De studio kopen we dus als ware gewoon met 'eigen geld' en de bank zal niet weten hoeveel we nu precies gaan betalen voor de studio. We hebben hier al deels vertrouwelijk over gesproken met financieel adviseur en iemand van bank en dat blijft toch redelijk vaag en dat het je eigen keuze en risico is.
Ik hoop dat iemand hier misschien meer over kan vertellen.
pi_183518099
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2018 17:06 schreef noah0 het volgende:
Paar maanden verder en hebben (eindelijk) wat leuks kunnen kopen. Deze week gaan we het koopcontract tekenen en zal de financiering in orde gemaakt moeten worden. Zoals ik al schreef zal het gaan om een deel eigen en geld en de rest door middel van overwaarde uit eigen huis. Het enige wat nog vaag blijft is hoeveel van deze ophoging in box 1 en box 3 gaat vallen. Niet al het geld wat we gaan opnemen, is voor de studio bedoelt. Een deel zal ook gebruikt gaan worden voor verbouwing thuis. Nu is de vraag: hoe wil de bank gaan controleren hoeveel geld we daadwerkelijk in de studio steken en hoeveel in de verbouwing? Het is natuurlijk gunstiger als er meer geld 'gebruikt' gaat worden voor de verbouwing, wegens box 1. Aangezien het een studio van een vereniging betreft, is er geen taxatie nodig van de studio voor de overwaarde van hypotheek. We zullen ons eigen huis juist moeten laten taxeren. De studio kopen we dus als ware gewoon met 'eigen geld' en de bank zal niet weten hoeveel we nu precies gaan betalen voor de studio. We hebben hier al deels vertrouwelijk over gesproken met financieel adviseur en iemand van bank en dat blijft toch redelijk vaag en dat het je eigen keuze en risico is.
Ik hoop dat iemand hier misschien meer over kan vertellen.
Je zult bij verbeteringen rekeningen moeten indienen als je tenminste je overwaarde cq een bouwdepot gaat gebruiken. En er zijn hypoverstrekkers die daarna nog een taxatie laten maken om te kijken of je niet met valse rekeningen hebt gewerkt, als het om grote bedragen gaat. Bij kleine bedragen zal dat geen probleem zijn.

[ Bericht 3% gewijzigd door Cherni op 03-12-2018 18:17:14 ]
pi_183518215
Je overwaarde op deze manier 'verzilveren' is ehm, laat ik het politiek correct zeggen, nogal dubieus en onverstandig.
pi_183518401
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2018 17:06 schreef noah0 het volgende:
l het geld wat we gaan opnemen, is voor de studio bedoelt. Een deel zal ook gebruikt gaan worden voor verbouwing thuis. Nu is de vraag: hoe wil de bank gaan controleren hoeveel geld we daadwerkelijk in de studio steken en hoeveel in de verbouwing? Het is natuurlijk gunstiger als er meer geld 'gebruikt' gaat worden voor de verbouwing, wegens box 1. Aangezien het een studio van een vereniging betreft, is er geen taxatie nodig van de studio voor de overwaarde van hypotheek. We zullen ons eigen huis juist moeten laten taxeren. De studio kopen we dus als ware gewoon met 'eigen geld' en de bank zal niet weten hoeveel we nu precies gaan betalen voor de studio. We hebben hier al deels vertrouwelijk over gesproken met financieel adviseur en iemand van bank en dat blijft toch redelijk vaag en dat het je eigen keuze en risico is.
Ik hoop dat iem
weet je zeker dat het fiscaal gezien gunstiger is dat de lening in Box I valt? Als je in box 3 belasting betaalt met je vermogen kan je de box 3 lening (minus een kleine drempel) van het vermogen afhalen, dat scheelt je (vroeger 1,2%) ook aanzienlijk, wellicht meer dan de HRA.

wanneer ga je passeren? dit jaar nog? er ligt een voorstel om de overdrachtsbelasting naar 10% te brengen vanaf 1 januari 2019 voor alle extra woningen naast je eigen woning (+1) die je koopt (https://www.flynth.nl/nie(...)naar-10-miv-1-1-2019), dat maakt nogal wat uit..
pi_183519109
quote:
1s.gif Op maandag 3 december 2018 18:19 schreef Linkse_krijger het volgende:
Je overwaarde op deze manier 'verzilveren' is ehm, laat ik het politiek correct zeggen, nogal dubieus en onverstandig.
Vanwaar is het onverstandig en dubieus? Na deze aankoop en verbouwing, ligt het gehele hypotheekbedrag nog steeds stuk onder marktwaarde van het eigen huis.

Er wordt inderdaad vaak met een depot gewerkt waar je recente bonnen moet indienen. Nu valt daar ook over te twisten, maar tienduizenden euro’s op die manier wegsluizen valt inderdaad op.

Ik denk dat er weinig anders opzit als gewoon vrijwel gehele bedrag van studio in box 3 te laten vallen.

We willen dit jaar nog passeren. Daarnaast betalen we ook geen 2% overdrachtsbelasting aangezien het dus een woonvereniging betreft, waar je met z’n allen eigenlijk eigenaar van het gehele pand bent,
pi_183520544
Is het een soort verbouwde woning waar je alleen een kamer hebt gekocht? En dan deel je de badkamer oid?
Ik zou daar nooit aan beginnen, wat als 1 bewoner niet betaalt? Lijkt me ook moeilijk verkopen, de kopersmarkt is redelijk beperkt naar mijn idee.
pi_183520940
Klopt, zoiets is het. Dit verschilt heel erg per pand en vereniging. De vereniging waar wij instappen is gezond en hebben voldoende reserves voor onderhoud. De meerderheid van de studio’s is ook met eigen geld gekocht. Het verbaasde ons nog hoeveel vraag er naar zulke dingen is. We zijn al bij redelijk veel studio’s wezen kijken en de meeste zijn inmiddels al verkocht. Voor een student of starter is het een goede mogelijkheid om relatief goedkoop nog wat te vinden, in steden als Utrecht en Amsterdam.
pi_183521553
https://www.belastingdien(...)l-ik-schenkbelasting
Hier lees ik net dat je maximaal 100.800 euro van een gulle gever geschonken zou kunnen krijgen voor aanschaf van een woning.
Zou je in praktijk dan van een vermogend iemand een flink bedrag kunnen lenen, onder het mom van schenken, en dat dan gewoon maandelijks of jaarlijks terugbetalen tegen een gunstige rente?
Je zou dan 2147 per jaar per persoon kunnen ‘schenken’ en dan onderhands gewoon een contract opstellen met bijvoorbeeld een rente van 1.75/2%
Zou qua rente al schelen als dit voor een deel zou kunnen.

[ Bericht 11% gewijzigd door noah0 op 03-12-2018 20:59:16 ]
pi_183521921
quote:
1s.gif Op maandag 3 december 2018 20:51 schreef noah0 het volgende:
https://www.belastingdien(...)l-ik-schenkbelasting
Hier lees ik net dat je maximaal 100.800 euro van een gulle gever geschonken zou kunnen krijgen voor aanschaf van een woning.
Zou je in praktijk dan van een vermogend iemand een flink bedrag kunnen lenen, onder het mom van schenken, en dat dan gewoon maandelijks of jaarlijks terugbetalen tegen een gunstige rente?
Je zou dan 2147 per jaar per persoon kunnen ‘schenken’ en dan onderhands gewoon een contract opstellen met bijvoorbeeld een rente van 1.75/2%
Zou qua rente al schelen als dit voor een deel zou kunnen.
Als je het cash hebt kan je het nog veel slimmer doen:

Laat jouw kind een hypotheek bij jou afnemen voor de maximale rente die marktconform is, zo benut je je maximaal de HRA.

Schenk de (in jouw ogen) te veel betaalde rente jaarlijks terug. Je mag bijna 500 euro per maand schenken aan een kind, dus ruimte genoeg.
pi_183522038
Klinkt slim, we hebben alleen zeker niet gehele bedrag van studio wat we kunnen missen. Die schenkmethode zou dan bij iemand anders zijn en dan zijn schenkregelingen toch al minder gunstig. Misschien dat het uiteindelijk dan een paar tientjes scheelt, maar je moet je afvragen of je dat op de hals wilt halen. Stel er gebeurt wat onderling, verpest je de relatie.
pi_183522069
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2018 21:09 schreef noah0 het volgende:
Klinkt slim, we hebben alleen zeker niet gehele bedrag van studio wat we kunnen missen. Die schenkmethode zou dan bij iemand anders zijn en dan zijn schenkregelingen toch al minder gunstig. Misschien dat het uiteindelijk dan een paar tientjes scheelt, maar je moet je afvragen of je dat op de hals wilt halen. Stel er gebeurt wat onderling, verpest je de relatie.
Maar het is geen schenking, het is een lening. Ik zou me niet wagen aan die ongein...
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_183522085
quote:
1s.gif Op maandag 3 december 2018 19:09 schreef noah0 het volgende:

[..]

Vanwaar is het onverstandig en dubieus? Na deze aankoop en verbouwing, ligt het gehele hypotheekbedrag nog steeds stuk onder marktwaarde van het eigen huis.

Er wordt inderdaad vaak met een depot gewerkt waar je recente bonnen moet indienen. Nu valt daar ook over te twisten, maar tienduizenden euro’s op die manier wegsluizen valt inderdaad op.

Ik denk dat er weinig anders opzit als gewoon vrijwel gehele bedrag van studio in box 3 te laten vallen.

We willen dit jaar nog passeren. Daarnaast betalen we ook geen 2% overdrachtsbelasting aangezien het dus een woonvereniging betreft, waar je met z’n allen eigenlijk eigenaar van het gehele pand bent,
Omdat je de overwaarde pas tastbaar is als je het pand waar de overwaarde op van toepassing verkoopt.

Ik ben ook benieuwd wat de bank daar van vindt. Ons huis is ook een ton meer waard dan toen we het kochten, maar om die ton dan in een ander pand te investeren is ronduit dom.
pi_183522119
Klopt, maar als je een onderhandse lening afsluit moet je volgens mij marktconforme rente vragen. Dat is al gauw 5-6% en dan is een hypotheek veel slimmer. Die schenkingsmethode zou dus kunnen werken als je onderling goede afspraken maakt, maar ik denk dat veel mensen dat toch te risky vinden.
pi_183522180
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2018 21:12 schreef noah0 het volgende:
Klopt, maar als je een onderhandse lening afsluit moet je volgens mij marktconforme rente vragen. Dat is al gauw 5-6% en dan is een hypotheek veel slimmer. Die schenkingsmethode zou dus kunnen werken als je onderling goede afspraken maakt, maar ik denk dat veel mensen dat toch te risky vinden.
Als je geld schenkt en het terug moet betalen is het een lening. Je moet dan elk jaar terugschenken (dat duurt een eeuwigheid). Ook geen HRA. En als je niks op papier zet loop je nog meer risico..
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_183526397
quote:
1s.gif Op maandag 3 december 2018 20:51 schreef noah0 het volgende:
https://www.belastingdien(...)l-ik-schenkbelasting
Hier lees ik net dat je maximaal 100.800 euro van een gulle gever geschonken zou kunnen krijgen voor aanschaf van een woning.
Zou je in praktijk dan van een vermogend iemand een flink bedrag kunnen lenen, onder het mom van schenken, en dat dan gewoon maandelijks of jaarlijks terugbetalen tegen een gunstige rente?
Je zou dan 2147 per jaar per persoon kunnen ‘schenken’ en dan onderhands gewoon een contract opstellen met bijvoorbeeld een rente van 1.75/2%
Zou qua rente al schelen als dit voor een deel zou kunnen.
Nee, dat kan niet. Het is lenen of schenken (of een combinatie, maar lenen en schenken zijn 2 verschillende constructies; het zijn geen synoniemen). Het is wel mogelijk om de rente te schenken, maar ook dan moet rekening gehouden worden met vrijstellingen/schenkbelasting.

Er mag overigens wel degelijk meer dan de vrijstelling geschonken worden, alleen is er dan schenkbelasting over het bedrag boven de vrijstelling verschuldigd :Y

Die verhoogde vrijstelling voor eigen woning geldt ook als er geen ouder/kind-relatie is (en niet alleen voor aanschaf, maar ook voor verbouwing).

[ Bericht 8% gewijzigd door baskick op 04-12-2018 09:56:35 ]
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_183537552
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2018 21:05 schreef FrituurVetPet het volgende:

[..]

Als je het cash hebt kan je het nog veel slimmer doen:

Laat jouw kind een hypotheek bij jou afnemen voor de maximale rente die marktconform is, zo benut je je maximaal de HRA.

Schenk de (in jouw ogen) te veel betaalde rente jaarlijks terug. Je mag bijna 500 euro per maand schenken aan een kind, dus ruimte genoeg.
kind heeft waarschijnlijk niks aan HRA want immers geen of heel laag inkomen om van af te trekken.
pi_183537709
quote:
1s.gif Op maandag 3 december 2018 21:11 schreef Linkse_krijger het volgende:

[..]

Omdat je de overwaarde pas tastbaar is als je het pand waar de overwaarde op van toepassing verkoopt.

Ik ben ook benieuwd wat de bank daar van vindt. Ons huis is ook een ton meer waard dan toen we het kochten, maar om die ton dan in een ander pand te investeren is ronduit dom.
Ik vind het zeker niet dom, Je kan met een historisch lage rente (2% voor 20jaar) lenen. Mocht je deze schuld in box3 kunnen aftrekken dan is de netto rente 0.7%(van uitgaand bij een box3 tarief van 1.3%). Dit is beduidend lager dan de inflatie, dus zelfs zonder aflossing word je schuld ieder jaar kleiner.
pi_183542033
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2018 20:08 schreef kareldekikker455 het volgende:

[..]

kind heeft waarschijnlijk niks aan HRA want immers geen of heel laag inkomen om van af te trekken.
ohja het was een studerend kind...
pi_183542098
Is het die ene studio /kamerdie net vandaag in Het funda-topic langskwam? :D zo klinkt het namelijk.
Somebody that I used to know
pi_183581824
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 december 2018 23:35 schreef Postbus100 het volgende:
Is het die ene studio /kamerdie net vandaag in Het funda-topic langskwam? :D zo klinkt het namelijk.
Welk Funda topic bedoel je?

Denk dat ik al gevonden heb wat je bedoelde, die kamer van 17 m2?
Nee, dat is hem niet. Ziet er opzicht wel prima uit, wel wat klein, maar betaal je ook voor.
Een ton voor zoiets klinkt misschien veel geld, maar ga maar proberen zoiets te huren voor 350/400 euro in Utrecht. (waarschijnlijk ben je zoiets aan hypotheek kwijt voor een ton) Als je het koopt en er over aantal jaren weer uitgaat, kun je het waarschijnlijk heel makkelijk weer verhuren aan iemand voor minimaal het hypotheekbedrag. Persoonlijk denk ik dat Utrecht in een stijgende lijn qua prijzen zal blijven en zoiets over 10 jaar misschien wel 120k waard is.

[ Bericht 18% gewijzigd door noah0 op 07-12-2018 12:00:22 ]
pi_183581959
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 december 2018 23:35 schreef Postbus100 het volgende:
Is het die ene studio /kamerdie net vandaag in Het funda-topic langskwam? :D zo klinkt het namelijk.
Dat dacht ik ook al :D
Alius aliud dicit
pi_183587134
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2018 11:51 schreef noah0 het volgende:

[..]

Welk Funda topic bedoel je?

Denk dat ik al gevonden heb wat je bedoelde, die kamer van 17 m2?
Nee, dat is hem niet. Ziet er opzicht wel prima uit, wel wat klein, maar betaal je ook voor.
Een ton voor zoiets klinkt misschien veel geld, maar ga maar proberen zoiets te huren voor 350/400 euro in Utrecht. (waarschijnlijk ben je zoiets aan hypotheek kwijt voor een ton) Als je het koopt en er over aantal jaren weer uitgaat, kun je het waarschijnlijk heel makkelijk weer verhuren aan iemand voor minimaal het hypotheekbedrag. Persoonlijk denk ik dat Utrecht in een stijgende lijn qua prijzen zal blijven en zoiets over 10 jaar misschien wel 120k waard is.
Die ja
Somebody that I used to know
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')