Nog gewoon voor gas kiezen. Mijn ook heeft een groot bedrijf in warmtepompen voor industrie en de kassenbouw (40 man in dienst). Hij heeft dit jaar zelf een nieuw huis laten bouwen en daar heeft hij nog gewoon voor een gasaansluiting gekozen. Dat zegt genoeg lijkt mij.quote:Op donderdag 14 juni 2018 15:24 schreef BEFEM het volgende:
Hoi,
Ik heb een huis gekocht in één van de laatste nieuwbouwproejcten waar nog gas gebruikt mag worden. Nu kan ik tegen een prijs alsnog kiezen voor volledig electrisch zodat er geen gas nodig is.
Stel ik verkoop mijn huis over 20 jaar, is een gasinstallatie dan een selling point of juist niet denken jullie? Kan me voorstellen dat er mensen zijn die zweren bij op gas koken en tegen die tijd zijn er niet meer zoveel relatief nieuwe huizen die een gasaansluiting hebben. Aan de andere kant moet iedereen op een gegeven moment over natuurlijk.
Wat denken jullie?
NOM? of gewoon alles elektrisch?quote:Op donderdag 14 juni 2018 15:24 schreef BEFEM het volgende:
Hoi,
Ik heb een huis gekocht in één van de laatste nieuwbouwproejcten waar nog gas gebruikt mag worden. Nu kan ik tegen een prijs alsnog kiezen voor volledig electrisch zodat er geen gas nodig is.
Vast niet.quote:Stel ik verkoop mijn huis over 20 jaar, is een gasinstallatie dan een selling point of juist niet denken jullie?
Campinggaz heeft daar wat voor.quote:Kan me voorstellen dat er mensen zijn die zweren bij op gas koken en tegen die tijd zijn er niet meer zoveel relatief nieuwe huizen die een gasaansluiting hebben.
Dat dit 30 jaar langer gaat duren dan waar ze nu naar streven.quote:Aan de andere kant moet iedereen op een gegeven moment over natuurlijk.
Wat denken jullie?
Een prijs = ??quote:Op donderdag 14 juni 2018 15:24 schreef BEFEM het volgende:
Hoi,
Wat denken jullie?
30kquote:Op donderdag 14 juni 2018 16:09 schreef blomke het volgende:
[..]
Een prijs = ??
Wat betreft koken: ik denk dat koken op elektrisch het probleem niet zozeer is, veel meer de elektrische voeding van warmtepomp voor verwarming. Wat dat betreft zou ik gewoon die gasaansluiting nemen en t.z.t. (tussen 10 en 50 jaar vanaf nu) op biomassa overstappen.
Ik weet niet wat NOM is maar er wordt geen gas aangesloten. Ga dan een warmtepomp gebruiken met extra isolatie etc.quote:Op donderdag 14 juni 2018 15:52 schreef Deshain het volgende:
[..]
NOM? of gewoon alles elektrisch?
[..]
Vast niet.
[..]
Campinggaz heeft daar wat voor.
[..]
Dat dit 30 jaar langer gaat duren dan waar ze nu naar streven.
La me niet lachequote:Op donderdag 14 juni 2018 16:10 schreef BEFEM het volgende:
30k
Zit alles bij inbegrepen, warmtepomp, driedubbel glas ipv dubbel etc.
HR+++ glas zou al standaard moeten zijn (was het bij mijn woning van 8jr oud al)quote:Op donderdag 14 juni 2018 16:10 schreef BEFEM het volgende:
[..]
30k
Dat is ene pleidooi van een aantal belanghebbende partijen (installatiebranche, warmtepompproducenten). Nog verre van wettelijk vastgelegd. Denk eerder dat gas wordt uitgefaseerd dan de CV ketel.quote:Op donderdag 14 juni 2018 16:15 schreef damsco het volgende:
Ik heb voor gas gekozen (1,5 jaar geleden huis opgeleverd gekregen). Enige probleem is: cv ketels op gas worden binnenkort verboden (https://www.rtlnieuws.nl/(...)erbod-voor-cv-ketels). Dus je mag dan alleen je ketel nog laten repareren. Dus hoe dan ook kom je over 10/15 jaar op het punt dat je een warmtepomp moet gaan nemen.
Dat denk ik ook ja. En 30k is een hoop geld...quote:Op donderdag 14 juni 2018 16:16 schreef damsco het volgende:
Daarnaast staat de techniek nog redelijk in de kinderschoenen. Ik denk dat je over 15 jaar een betere, en veel goedkoper alternatief hebt. Dan heb je nu waarschijnlijk een verouderde techniek.
Warmtepomp bestaat al sinds koelmachines bestaan. En inderdaad: veel te hoge marge.quote:Op donderdag 14 juni 2018 16:16 schreef damsco het volgende:
Daarnaast staat de techniek nog redelijk in de kinderschoenen. Ik denk dat je over 15 jaar een betere, en veel goedkoper alternatief hebt. Dan heb je nu waarschijnlijk een verouderde techniek.
Ook als de salderingsregeling afloopt?quote:Op donderdag 14 juni 2018 16:13 schreef BEFEM het volgende:
Zit een hele rits dingen bij waardoor je op 0 energiekosten uitkomt, dus ook zonnepanelen.
Ja dat is waar, blijft beetje gokken dus (het is inderdaad nog niet zeker).quote:Op donderdag 14 juni 2018 16:17 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat is ene pleidooi van een aantal belanghebbende partijen (installatiebranche, warmtepompproducenten). Nog verre van wettelijk vastgelegd. Denk eerder dat gas wordt uitgefaseerd dan de CV ketel.
Maar op de radio zeiden ze wel dat het nu nog allemaal relatief duur is. Dat als de markt straks allemaal overstapt het vanzelf goedkoper gaat worden, en dat de technologische ontwikkeling ook niet stil staat. Of blijft de basis gewoon hetzelfde verwacht je?quote:Op donderdag 14 juni 2018 16:18 schreef blomke het volgende:
[..]
Warmtepomp bestaat al sinds koelmachines bestaan. En inderdaad: veel te hoge marge.
Klopt allemaal. Bij massaproductie daalt de prijs en wordt het product steeds goedkoper te produceren, na R&D steeds beter en efficiënter qua COP.quote:Op donderdag 14 juni 2018 16:20 schreef damsco het volgende:
Maar op de radio zeiden ze wel dat het nu nog allemaal relatief duur is. Dat als de markt straks allemaal overstapt het vanzelf goedkoper gaat worden, en dat de technologische ontwikkeling ook niet stil staat. Of blijft de basis gewoon hetzelfde verwacht je?
Tja, wat is je terugverdientijd? Als dat minder dan zeg, een jaar of 8 is, is het niet interessant. Kijk wel of je misschien een deel zou kunnen laten uitvoeren, zoals extra isolatie. Al vraag ik me wel of of ze in een heel project huizen verschillend gaan isoleren....quote:Op donderdag 14 juni 2018 16:13 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Zit een hele rits dingen bij waardoor je op 0 energiekosten uitkomt, dus ook zonnepanelen.
Vraag is ook wat het gasverbruik van zo'n moderne woning wordt (even de CV gasketel optie aangenomen). Zit je (schatting) op een verbruik van 500m3/jaar, dan is je terugverdientijd 100 jaar van die 30k¤ extra. Nog afgezien van het mogelijk afschaffen van de salderingsregeling. Met dat laatste houden de energiebedrijven al wel rekening.quote:Op donderdag 14 juni 2018 16:29 schreef goed_volk het volgende:
Tja, wat is je terugverdientijd? Als dat minder dan zeg, een jaar of 8 is, is het niet interessant. Kijk wel of je misschien een deel zou kunnen laten uitvoeren, zoals extra isolatie. Al vraag ik me wel of of ze in een heel project huizen verschillend gaan isoleren....
Precies. Dat soort regelingen zijn gemaakt om afgeschaft te wordenquote:Op donderdag 14 juni 2018 16:39 schreef blomke het volgende:
[..]
Vraag is ook wat het gasverbruik van zo'n moderne woning wordt (even de CV gasketel optie aangenomen). Zit je (schatting) op een verbruik van 500m3/jaar, dan is je terugverdientijd 100 jaar van die 30k¤ extra. Nog afgezien van het mogelijk afschaffen van de salderingsregeling. Met dat laatste houden de energiebedrijven al wel rekening.
wie wil die herrie nou niet aan de gevelquote:Op donderdag 14 juni 2018 17:55 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Gasgasgas. 30k + onderhoud om 150 pm te besparen?
Er zit nogal wat verschil in warmtepompen.quote:Op donderdag 14 juni 2018 18:01 schreef wootahH het volgende:
[..]
wie wil die herrie nou niet aan de gevel
Gas gaat naar verwachting de komende jaren flink duurder gemaakt worden om ons te stimuleren om over te stappen op alternatieven. Ik zou dus niet met ¤150 blijven rekenen.quote:Op donderdag 14 juni 2018 17:55 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Gasgasgas. 30k + onderhoud om 150 pm te besparen?
Die 30k haal je er dan ook nooit meer uit, zelfs 10k zal kritisch wordenquote:Op donderdag 14 juni 2018 16:18 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Dat denk ik ook ja. En 30k is een hoop geld...
quote:Op donderdag 14 juni 2018 18:25 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Gas gaat naar verwachting de komende jaren flink duurder gemaakt worden om ons te stimuleren om over te stappen op alternatieven. Ik zou dus niet met ¤150 blijven rekenen.
Naja, als ze de gaskraan dichtdraaien zal je wel moetenquote:
Een gasaansluiting houden voor alleen een wokbrander is niet heel rendabel.quote:Op donderdag 14 juni 2018 19:22 schreef Resistor het volgende:
Ik zou juist geen huis willen die geen gas heeft.
Al is het maar voor een wokbrander in het fornuis.
Er zijn zat wokbranders die ook op flessegas werken. Ik zou dan gasflesje nemen.quote:Op donderdag 14 juni 2018 19:22 schreef Resistor het volgende:
Ik zou juist geen huis willen die geen gas heeft.
Al is het maar voor een wokbrander in het fornuis.
Waarom zou je een BMW rijden als een Dacia je ook op de plek van bestemming brengt?quote:Op donderdag 14 juni 2018 19:25 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Een gasaansluiting houden voor alleen een wokbrander is niet heel rendabel.
Maar het zijn jouw pegels, niet de mijne.
Ik zeg toch, jouw pegels.quote:Op donderdag 14 juni 2018 20:45 schreef Resistor het volgende:
[..]
Waarom zou je een BMW rijden als een Dacia je ook op de plek van bestemming brengt?
Gas is voor mij een luxe, van een mooie gaskachel tot de wokbrander. En dat je er nog steeds heel erg efficiënt op kan verwarmen (dat je 's avonds echt kan voelen 'ha, de kachel brandt' en niet met een dikke trui aan de warmtepomp met LTV staat te vervloeken is ook lekker)
Mijn idee. Daarom zweer ik bij een (hout)kachel.quote:Op donderdag 14 juni 2018 20:45 schreef Resistor het volgende:
dat je 's avonds echt kan voelen 'ha, de kachel brandt' en niet met een dikke trui aan de warmtepomp met LTV staat te vervloeken is ook lekker
Mocht de stroom uitvallen dan kan ik ook terugvallen op een houtkachel.quote:Op donderdag 14 juni 2018 21:01 schreef blomke het volgende:
[..]
Mijn idee. Daarom zweer ik bij een (hout)kachel.
Verder dient ook de stroomconsumptie van de WP niet onderschat te worden. Bij lage temperaturen zit je zowat met een gloeispiraal. Nou zal elektrisch niet duurder worden gemaakt, maar bij differentiatie naar tijd, dikke kans dat het duurder wordt bij koud weer. Inderdaad: aannames.
Lijkt mij sterk dat achter 10/15 jaar geen ketel meer mag kopen. Al die bestaande koopappartementen waar ga je al die units plaatsen?quote:Op donderdag 14 juni 2018 16:15 schreef damsco het volgende:
Ik heb voor gas gekozen (1,5 jaar geleden huis opgeleverd gekregen). Enige probleem is: cv ketels op gas worden binnenkort verboden (https://www.rtlnieuws.nl/(...)erbod-voor-cv-ketels). Dus je mag dan alleen je ketel nog laten repareren. Dus hoe dan ook kom je over 10/15 jaar op het punt dat je een warmtepomp moet gaan nemen.
Het plaatsen van de units is nog het kleinste probleem, in warme landen raken ze de airco's ook wel kwijt aan de gevelquote:Op donderdag 14 juni 2018 21:26 schreef Cherni het volgende:
[..]
Lijkt mij sterk dat achter 10/15 jaar geen ketel meer mag kopen. Al die bestaande koopappartementen waar ga je al die units plaatsen?
Warmtepompen zijn flinke lawaaimakers. In projecten waar ze worden gebruik klaagt iedereen steen en been. Op supermarkten zijn koelsystemen al sinds jaar en dag overlastveroorzakers. Maakt mij niet uit, het is m'n werk om te helpen bij het terugdringen/voorkomen van geluidsoverlast - dus kom maar op met die dingen.quote:Op donderdag 14 juni 2018 18:23 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Er zit nogal wat verschil in warmtepompen.
Als ze voldoende capaciteit hebben, hoor je ze in de zomer amper. Ze hoeven dan alleen maar je warm water te maken.
In de winter werkt zo'n pomp wat harder en sommige modellen zijn dan luidruchtig, aan de andere kant zit er dan ook niemand buiten in de tuin.
Slimme plaatsing van zo'n buitenunit helpt wel mee.
Mijn buitenunit komt achter m'n vrijstaande garage en daarachter ligt een fietspad en een vijver. Daar zal niemand last van krijgen.
Hangt deels ook van het merk / type / capaciteit af.quote:Op donderdag 14 juni 2018 21:40 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Warmtepompen zijn flinke lawaaimakers. In projecten waar ze worden gebruik klaagt iedereen steen en been. Op supermarkten zijn koelsystemen al sinds jaar en dag overlastveroorzakers. Maakt mij niet uit, het is m'n werk om te helpen bij het terugdringen/voorkomen van geluidsoverlast - dus kom maar op met die dingen.
Inderdaad, slim plaatsen is het belangrijkste.
Nee beslist niet. Alleen jij en ikquote:Op donderdag 14 juni 2018 21:22 schreef MaGNeT het volgende:
Maar ik vermoed dat we niet naar een situatie willen waar heel Nederland op hout- of pelletkachels stookt.
Ik hou het bij m'n warmtepompjequote:Op vrijdag 15 juni 2018 08:10 schreef blomke het volgende:
[..]
Nee beslist niet. Alleen jij en ik, dat zou mooi genoeg zijn. Ook gunstig voor de houtprijs
Leuk al die aannames over een nog niet geplaatste installatie.quote:Op donderdag 14 juni 2018 18:17 schreef MaGNeT het volgende:
Nu nog een CV-ketel in je nieuwe woning plaatsen lijkt me niet slim.
En die extra isolatie, beter glas, vloerverwarming met 10cm afstand, etc ga je straks echt wel nodig hebben als je in de toekomst toch op een warmtepomp over wil.
Een warmtepomp haalt z'n hoogste rendement bij een lage aanvoertemperatuur. En wil je een lage aanvoertemperatuur, dan zal je goed moeten isoleren en een verwarmingssysteem moeten hebben dat geschikt is voor LTV.
Overigens: ook als je op gas stookt heb je voordeel van goede isolatie een lage aanvoertemperatuur, je verbruik wordt fors lager.
Mijn woning uit 2003 wordt deze maand voorzien van nieuwe Jaga Strada radiatoren, een Mitusibishi warmtepomp (die maken ze al sinds 1968... hoezo "kinderschoenen") en het dak vol zonnepanelen. Gasaansluiting gaat eruit.
Naar verwachting krijg ik straks zo'n ¤80 per maand terug van m'n energiemaatschappij en heb ik verder geen stookkosten. De vorige bewoners waren nog ¤170 per maand kwijt.
Subsidie op mijn warmtepomp is nu nog ¤2800 dus dat is ook mooi meegenomen.
Gedeeltelijk. Warmtepompen worden al decennia toegepast en zijn in wezen niet anders dan koelkasten en airco's.quote:Op vrijdag 15 juni 2018 10:21 schreef Klepper272 het volgende:
Leuk al die aannames over een nog niet geplaatste installatie.
Nog geen enkele praktijk ervaring en nu al de loftrompet blazen.
In geval van nieuwbouw: véél en véél te duur.quote:Op donderdag 14 juni 2018 16:10 schreef BEFEM het volgende:
[..]
30k
We hebben toch alles over om van Putins gas af te komen?quote:
Heb inmiddels al wat werkende installaties bekeken in oudere woningen dan die van mij.quote:Op vrijdag 15 juni 2018 10:21 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Leuk al die aannames over een nog niet geplaatste installatie.
Nog geen enkele praktijk ervaring en nu al de loftrompet blazen.
Hoelang gaat zo’n warmtepomp mee en hoe makkelijk is het om een gas installatie om te bouwen naar warmte?quote:Op donderdag 14 juni 2018 15:24 schreef BEFEM het volgende:
Hoi,
Stel ik verkoop mijn huis over 20 jaar, is een gasinstallatie dan een selling point of juist niet denken jullie? Kan me voorstellen dat er mensen zijn die zweren bij op gas koken en tegen die tijd zijn er niet meer zoveel relatief nieuwe huizen die een gasaansluiting hebben. Aan de andere kant moet iedereen op een gegeven moment over natuurlijk.
Wat denken jullie?
Warmtepompen bestaan al vrij lang, levensduur is zo'n 15 jaar.quote:Op zaterdag 16 juni 2018 06:42 schreef descon het volgende:
[..]
Hoelang gaat zo’n warmtepomp mee en hoe makkelijk is het om een gas installatie om te bouwen naar warmte?
Zou eens een excel gaan maken waarbij je rekening houd dat de gasprijs stevig zal gaan stijgen de komende tijd.
Voor wat ik er van weet, is een warmtepomp qua techniek simpeler dan een gasketel en gaat in principe oneindig lang mee, als de compressor het blijft doen. Af en toe het arbeidsmedium ontwateren/bijvullen/vervangen (zoals in een airco) en "that's it".quote:Op zaterdag 16 juni 2018 06:42 schreef descon het volgende:
Hoelang gaat zo’n warmtepomp mee en hoe makkelijk is het om een gas installatie om te bouwen naar warmte?
Zou eens een excel gaan maken waarbij je rekening houd dat de gasprijs stevig zal gaan stijgen de komende tijd.
Je vergeet even te melden dat de elektriciteitsprijzen eveneens stijgen.quote:Op zaterdag 16 juni 2018 09:18 schreef MaGNeT het volgende:
Overigens wel grappig om te zien dat er nu hetzelfde gebeurt als met het gloeilampverbod; je had een groep die omarmde de alternatieven en ging enthousiast kijken naar de mogelijkheden en je had een groep die giltde "ik sla gewoon nog 100 gloeilampen in, LED-lampen zijn kut, de overheid is kut bla bla bla".
En dat mag. Maar de gasprijs zal hoger worden, 1 juli is het eerste stapje.
Wij hebben juist meerdere malen aangedrongen op de optie om een warmtepomp te krijgen of op zijn minst een indicatie van wat dat extra zou kosten. Maar dat kregen we gewoon niet omdat de architect ons al kon vertellen dat het niets zou bijdragen aan het halen van de epc norm en dat het wel een flinke investering (>20k) zou worden. Dan haak je dus vanzelf af. We hebben dus wel gas, maar wel een zuinige ketel, vloerverwarming, wtw-units, een douche wtw en flink wat panelen. Mochten we van het gas af moeten (ik zie dat niet gebeuren binnen 10 jaar,) dan kan dat gewoon, de ketel hangt ongeveer naast de meterkast, dus die voorziening is er. Het is dus geen kwestie van niet willen, maar je moet ook maar net de mogelijkheden hebben (en krijgen!).quote:Op zaterdag 16 juni 2018 09:18 schreef MaGNeT het volgende:
Overigens wel grappig om te zien dat er nu hetzelfde gebeurt als met het gloeilampverbod; je had een groep die omarmde de alternatieven en ging enthousiast kijken naar de mogelijkheden en je had een groep die giltde "ik sla gewoon nog 100 gloeilampen in, LED-lampen zijn kut, de overheid is kut bla bla bla".
En dat mag. Maar de gasprijs zal hoger worden, 1 juli is het eerste stapje.
Goeie! Bron van de stijging: de hogere prijzen van de fossiele brandstoffen voor de centrales. Warmtepomp = extra elektriciteitsproductie = extra fossiele brandstof = extra ..O..quote:Op zaterdag 16 juni 2018 10:29 schreef Klepper272 het volgende:
Je vergeet even te melden dat de elektriciteitsprijzen eveneens stijgen.
https://www.nu.nl/geldzak(...)ijgen-weer-juli.html
Hetgeen aangeeft, hoeveel er nog moet gebeuren om de switch te maken. Als projectontwikkelaars en aannemers al gelijk beginnen met: "doen we niet", sta je als groene consument met lege handen.quote:Op zaterdag 16 juni 2018 11:07 schreef d.k. het volgende:
Wij hebben juist meerdere malen aangedrongen op de optie om een warmtepomp te krijgen of op zijn minst een indicatie van wat dat extra zou kosten. Maar dat kregen we gewoon niet omdat de architect ons al kon vertellen dat het niets zou bijdragen aan het halen van de epc norm en dat het wel een flinke investering (>20k) zou worden.
Mochten we van het gas af moeten (ik zie dat niet gebeuren binnen 10 jaar,) dan kan dat gewoon, de ketel hangt ongeveer naast de meterkast, dus die voorziening is er. Het is dus geen kwestie van niet willen, maar je moet ook maar net de mogelijkheden hebben (en krijgen!).
De bouwwereld wil (en kan, want geen personeel met de juiste kennis genoeg) nu helemaal niet meteen al het gas eruit gooien.
want je bent verplicht dat huis te kopen?quote:Op zaterdag 16 juni 2018 13:41 schreef blomke het volgende:
[..]
Hetgeen aangeeft, hoeveel er nog moet gebeuren om de switch te maken. Als projectontwikkelaars en aannemers al gelijk beginnen met: "doen we niet", sta je als groene consument met lege handen.
Als je ziet hoeveel gegadigden je hebt voor een nieuwbouwplan (althans hier in NH), dan mag je blij zijn dat je een huis bemachtigt, al is het zelfs met een Intergas CV ketel….quote:Op zaterdag 16 juni 2018 13:43 schreef Speekselklier het volgende:
want je bent verplicht dat huis te kopen?
Klopt die vervang je dan direct op dezelfde dag met een nefit ketel.quote:Op zaterdag 16 juni 2018 13:45 schreef blomke het volgende:
[..]
Als je ziet hoeveel gegadigden je hebt voor een nieuwbouwplan (althans hier in NH), dan mag je blij zijn dat je een huis bemachtigt, al is het zelfs met een Intergas CV ketel….
Why? Hier ook intergas, zijn het zulke drama dingen?quote:Op zaterdag 16 juni 2018 15:42 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Klopt die vervang je dan direct op dezelfde dag met een nefit ketel.
Overdrijven is ook een vak. Op gathering.tweakers.net zijn er inmiddels hele volksstammen die over zijn op diverse modellen lucht/water warmtepompen.quote:Op zaterdag 16 juni 2018 15:40 schreef sjorsie1982 het volgende:
Wat wordt er als alternatief geboden voor de verwarming?
Als het een lucht/water warmtepomp is dan zou ik voor gas gaan, want die dingen maken schrikbarend veel herrie (lees een bladblazer aan herrie). Het is dan ook hopen dat je buren ook gas kiezen.
De enige goede oplossing is een water/water warmtepomp, en die deel je meestal met een heel blok huizen.
Exact. Juist in nieuwbouwprojecten zou een water/water WP, waarbij 1 grote WP het hele blok verwarmt, een betere oplossing zijn dan een individuele lucht/water WP.quote:Op zaterdag 16 juni 2018 15:40 schreef sjorsie1982 het volgende:
Wat wordt er als alternatief geboden voor de verwarming?
Als het een lucht/water warmtepomp is dan zou ik voor gas gaan, want die dingen maken schrikbarend veel herrie (lees een bladblazer aan herrie). Het is dan ook hopen dat je buren ook gas kiezen.
De enige goede oplossing is een water/water warmtepomp, en die deel je meestal met een heel blok huizen.
Ook dat. Of een Remeha.quote:Op zaterdag 16 juni 2018 15:42 schreef sjorsie1982 het volgende:
Klopt die vervang je dan direct op dezelfde dag met een nefit ketel.
Maar vanwaar? Kan ik ellende verwachten dus? Als het 10 jaar meegaat vind ik het wel best.quote:Op zaterdag 16 juni 2018 21:05 schreef Leandra het volgende:
[..]
"Liever een winterjas dan een Intergas" zou een gezegde onder installateurs zijn.
Welnee, dat is oud zeer. Vroeger waren het budget ketels (ik heb er zelf ook 1 gehad) en zaten ze met onvervangbare onderdelen aan elkaar. Maar de huidige generatie HR Intergas, is een stuk beter.quote:Op zaterdag 16 juni 2018 21:16 schreef damsco het volgende:
Maar vanwaar? Kan ik ellende verwachten dus? Als het 10 jaar meegaat vind ik het wel best.
De meeste gemeenten willen liever geen biomassaketels/centrales in de bebouwde omgeving. Op basis van de kennis van nu stevenen we af op een mulit commodity systeem: full electric, warmtenet HT, LT, riothermie et cetera. Mogelijk in de toekomst ook waterstof, maar daarvoor is de BC nog te slecht.quote:Op donderdag 14 juni 2018 16:09 schreef blomke het volgende:
[..]
Een prijs = ??
Wat betreft koken: ik denk dat koken op elektrisch het probleem niet zozeer is, veel meer de elektrische voeding van warmtepomp voor verwarming. Wat dat betreft zou ik gewoon die gasaansluiting nemen en t.z.t. (tussen 10 en 50 jaar vanaf nu) op biomassa overstappen.
Bron? Genoeg huizen met biomassaverwarming; is zelfs een subsidieregeling voor.quote:Op zaterdag 16 juni 2018 21:34 schreef Tinkepink het volgende:
De meeste gemeenten willen liever geen biomassaketels/centrales in de bebouwde omgeving.
Interessant voor ruim vrijstaand of op het platteland, niet voor rijtjeswoningen in een drukke woonwijk.quote:Op zaterdag 16 juni 2018 21:36 schreef blomke het volgende:
[..]
Bron? Genoeg huizen met biomassaverwarming; is zelfs een subsidieregeling voor.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |