Hoe verrassend... ook nog dietser.quote:Op zaterdag 9 juni 2018 18:46 schreef Harvest89 het volgende:
Dit topic is niet bedoeld voor een Vlamingen en Walen discussie.![]()
Ik heb trouwens een bloedhekel aan Walen.
Het is wel te hopen dat Nederland niet de kant op glijd zoals België en Frankrijk hebben gedaan. Die landen zijn hopeloos verloren. Jammer dat veel mensen daar nu pas achter beginnen te komen.
Maar er bestaat toch geen Belgische identiteit?quote:Op zaterdag 9 juni 2018 18:46 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Omdat het de mythe dat Vlaanderen onvrijwillig mee ging in de revolutie, ontkracht. Dat, en het gegeven dat er meer zogenoemde Vlamingen dan Walen vochten tijdens de Belgische Opstand.
Welke landen zijn niet hopeloos verloren?quote:Op zaterdag 9 juni 2018 18:46 schreef Harvest89 het volgende:
Dit topic is niet bedoeld voor een Vlamingen en Walen discussie.![]()
Ik heb trouwens een bloedhekel aan Walen.
Het is wel te hopen dat Nederland niet de kant op glijd zoals België en Frankrijk hebben gedaan. Die landen zijn hopeloos verloren. Jammer dat veel mensen daar nu pas achter beginnen te komen.
Juist wel, daardoor ontstond de revolutie.quote:Op zaterdag 9 juni 2018 18:47 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Maar er bestaat toch geen Belgische identiteit?
Nee, maar Vlaanderen heeft wel een identiteit.quote:Op zaterdag 9 juni 2018 18:47 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Maar er bestaat toch geen Belgische identiteit?
Raar, want je zegt dat de Nederlandse identiteit niet bestaat.quote:Op zaterdag 9 juni 2018 18:48 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Juist wel, daardoor ontstond de revolutie.
Gevormd eind 19e eeuw. Daarvoor heetten Vlamingen en Walen gewoon allemaal Belg.quote:Op zaterdag 9 juni 2018 18:48 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Nee, maar Vlaanderen heeft wel een identiteit.
Een identiteit bestaat wel, maar dat die eenduidig is dus niet. Dat blijkt alleen al uit onze geschillen in dit topic.quote:Op zaterdag 9 juni 2018 18:49 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Raar, want je zegt dat de Nederlandse identiteit niet bestaat.
Nederland heeft ook een opstand gekend tegen Spanje.
Niet meer of minder eenduidig dan de Belgische identiteit of de Franse.quote:Op zaterdag 9 juni 2018 18:50 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Een identiteit bestaat wel, maar dat die eenduidig is dus niet. Dat blijkt alleen al uit onze geschillen in dit topic.
Wie betwist dat?quote:Op zaterdag 9 juni 2018 18:51 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Niet meer of minder eenduidig dan de Belgische identiteit of de Franse.
Afijn, ik dreig te ver off-topic te gaan. Dit heeft weinig relatie tot de islamisering.
Wat Belgen?quote:Op zaterdag 9 juni 2018 18:49 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Gevormd eind 19e eeuw. Daarvoor heetten Vlamingen en Walen gewoon allemaal Belg.
Het leek te worden betwist dat er een Nederlandse identiteit bestond.quote:
Een groot deel van het huidige Wallonië ook.quote:Op zaterdag 9 juni 2018 18:53 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Wat Belgen?
Een groot deel van Vlaanderen bestond al in de middeleeuwen.
Nee, dat heeft het calvinisme niet. Dat geldt enkel voor Holland. Niet voor Brabant, Limburg en grote delen van Gelderland.quote:Op zaterdag 9 juni 2018 18:53 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Het leek te worden betwist dat er een Nederlandse identiteit bestond.
Of die nou eenduidig is of niet, dat er een identiteit bestaat die het Nederlandse volk kenmerkt en dat er culturele aspecten zijn (zoals de culturele impact van het calvinisme) die z'n stempel hebben achtergelaten op de volksaard.
Ben ik niet met je eens, maar dat kan natuurlijk. Kijk naar de verzuiling, wat een direct gevolg was van het neocalvinisme en die ook impact heeft gehad op Brabant, Limburg en Gelderland.quote:Op zaterdag 9 juni 2018 18:55 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nee, dat heeft het calvinisme niet. Dat geldt enkel voor Holland. Niet voor Brabant, Limburg en grote delen van Gelderland.
... omdat Brabant, Limburg en Gelderland zich niet verbonden voelden met het calvinisme, en Holland ze zag als eerst wingewest en daarna als eventuele bedreiging, zeker na de herinstelling van de bisschoppelijke hiërarchie. En toch allemaal één Nederland.quote:Op zaterdag 9 juni 2018 18:57 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Ben ik niet met je eens, maar dat kan natuurlijk.
Kijk naar de verzuiling, die een direct gevolg was van het neocalvinisme en die ook impact heeft gehad op Brabant, Limburg en Gelderland.
Dat gaat dan in op de religieuze definitie van het calvinisme en niet de culturele invloed. Je hoeft geen protestant te zijn om calvinistische trekjes te vertonen. Ik ben opgevoed beneden de rivieren, ondanks dat mijn voorouders van Noord-Nederland kwamen en gereformeerd waren. Dat Holland het centrum van Nederland was, werd feitelijk nauwelijks betwist sinds de Gouden Eeuw.quote:Op zaterdag 9 juni 2018 18:58 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
... omdat Brabant, Limburg en Gelderland zich niet verbonden voelden met het calvinisme, en Holland ze zag als eerst wingewest en daarna als eventuele bedreiging, zeker na de herinstelling van de bisschoppelijke hiërarchie. En toch allemaal één Nederland.
Zelfs in ons eigen wetten stelsel hebben we voldoende mogelijkheden om radicale invloeden in te perken.quote:Op zaterdag 9 juni 2018 17:15 schreef Arthur_Spooner het volgende:
Er zijn genoeg maatregelen te treffen om de radicale islamitische invloeden aan te pakken. Wat dat betreft zouden we eens goed naar Oostenrijk moeten kijken. Daar heeft men wetgeving die buitenlandse geldstromen en predikers verbieden met als gevolg dat er onlangs nog een aantal moskeeën zijn gesloten en haatpredikers zijn gedeporteerd. Zoiets zou al een stap in de goede richting zijn.
Klopt allemaal, maar het merendeel van wat thans Nederland heet te zijn is nooit overwegend calvinistisch geweest, laat staan orthodox.quote:Op zaterdag 9 juni 2018 19:01 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Dat gaat dan in op de religieuze definitie van het calvinisme en niet de culturele invloed. Je hoeft geen protestant te zijn om calvinistische trekjes te vertonen. Ik ben opgevoed beneden de rivieren, ondanks dat mijn voorouders van Noord-Nederland kwamen en gereformeerd waren. Dat Holland het centrum van Nederland was, werd feitelijk nauwelijks betwist sinds de Gouden Eeuw.
Dat hoeft ook niet om calvinistisch te zijn, dat is dus wat ik betoog.quote:Op zaterdag 9 juni 2018 19:02 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Klopt allemaal, maar het merendeel van wat thans Nederland heet te zijn is nooit overwegend calvinistisch geweest, laat staan orthodox.
quote:Vele Berbers hebben zich in de jaren 60 tot '80 van de 20e eeuw in West-Europa gevestigd, waaronder Nederland en België. Ironisch genoeg kregen vele arbeidsmigranten in Nederland door de overheid voorlichting die vanuit het Nederlands vertaald was in het Arabisch en dus niet in hun moedertaal - een van de Amazightalen - waardoor de Nederlandse overheid (wellicht onbewust) mee hielp met de arabisering van de Berbers.
Allemaal waar, maar wie de stelling inneemt dat er onoverkomelijke verschillen zijn tussen Hollanders en Brabanders, of dat er een even groot verschil zit tussen Nederlanders en Belgen, Fransen en/of Duitsers als tussen Nederlanders en Irakezen, Ghanezen en/of Maori is gewoon tegen zichzelf aan het liegen.quote:Op zaterdag 9 juni 2018 19:02 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Klopt allemaal, maar het merendeel van wat thans Nederland heet te zijn is nooit overwegend calvinistisch geweest, laat staan orthodox.
Dat vraagt ook niemand (meer) van je. En nee, die monocultuur heeft nooit bestaan. Ieder zijn zuil, weet je nog?quote:Op zaterdag 9 juni 2018 17:43 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Als katholiek lid worden van de SGP... nu niet, nooit niet. Daarbij acht ik het calvinisme de meest verwerpelijke variant van het christendom; toont ook meteen prima aan dat ik als Nederlandse aboriginal helemaal NIETS met het zogenaamd 'Hollands calvinisme' te maken heb noch wil hebben.
Die monocultuur waar Harvest naar verlangt heeft nooit bestaan. Ook hier niet.
Zeeuws-Vlaanderen trouwens is ook een landje apart.quote:Op zaterdag 9 juni 2018 18:55 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nee, dat heeft het calvinisme niet. Dat geldt enkel voor Holland. Niet voor Brabant, Limburg en grote delen van Gelderland.
Oh, dat waar wist men in Nazi-Duitsland wel raad mee en dat lijkt het recept van de TS ook te zijn, alles wat afwijkt van de willekeurige standard word met geweld de kop ingedrukt.quote:Op zaterdag 9 juni 2018 18:35 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
En hoe ga je precies individualisme met geweld bestrijden?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |