Er is wel degelijk een eenheid geweest.quote:Op zaterdag 9 juni 2018 18:24 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
En dus is er geen eenduidig Nederlands 'imago' en geen eenheid.
En toch Nederlander.quote:Op zaterdag 9 juni 2018 18:27 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Dat is er voor niet-Nederlanders wel, alleen zal een katholieke Brabander zich daar minder in herkennen. Je bent een minderheid die afwijkt van het stereotype.
Is er een volk waar wel een eenheid bestaat?quote:Op zaterdag 9 juni 2018 18:28 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
En toch Nederlander.
Ergo: geen eenheid
Volgens mij niet. Maar ik pleit dan ook niet voor een gewelddadige remigratie om een niet bestaande uniciteit te herstellen.quote:Op zaterdag 9 juni 2018 18:30 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Is er een volk waar wel een eenheid bestaat?
Wanneer dan?quote:Op zaterdag 9 juni 2018 18:28 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Er is wel degelijk een eenheid geweest.
Jarenlange diversiteit, individualisering, en amerikanisering hebben dat de das om gedaan.
Nu komen er ineens nog twee zaken bij: individualisering en amerikanisering. Gaan we dat ook met geweld terugdringen?quote:Op zaterdag 9 juni 2018 18:28 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Jarenlange diversiteit, individualisering, en amerikanisering hebben dat de das om gedaan.
Daar pleit ik ook niet voor, mijn toevoeging was slechts dat het calvinisme voor de perceptie van de Hollandse identiteit (dus hoe een buitenstaander ons land ziet) belangrijk is geweest. Net zoals religieuze tolerantie belangrijk is voor hoe de Nederlander wordt bekeken, terwijl dit topic laat zien dat het ver heen is als het gaat om niet-christelijke tolerantie.quote:Op zaterdag 9 juni 2018 18:30 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Volgens mij niet. Maar ik pleit dan ook niet voor een gewelddadige remigratie om een niet bestaande uniciteit te herstellen.
Precies. Hollandse. Niet Nederlandse.quote:Op zaterdag 9 juni 2018 18:32 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Daar pleit ik ook niet voor, mijn toevoeging was slechts dat het calvinisme voor de perceptie van de Hollandse identiteit (dus hoe een buitenstaander ons land ziet) belangrijk is geweest. Net zoals religieuze tolerantie belangrijk is voor hoe de Nederlander wordt bekeken, terwijl dit topic laat zien dat het ver heen is als het gaat om niet-christelijke tolerantie.
Een Amerikaan, Chinees, Rus of Afrikaan ziet het verschil niet.quote:Op zaterdag 9 juni 2018 18:32 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Precies. Hollandse. Niet Nederlandse.
Dat kan wel zo wezen, het toont simpelweg aan dat eenheid een illusie is, een stereotype, inderdaad.quote:Op zaterdag 9 juni 2018 18:33 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Een Amerikaan, Chinees, Rus of Afrikaan ziet het verschil niet.
Dat is alsof een Texaan zegt dat 'ie heel anders is dan iemand uit Arizona.
Vind ik een goed idee van je.quote:Op zaterdag 9 juni 2018 18:31 schreef EttovanBelgie het volgende:
Gaan we dat ook met geweld terugdringen?
Prima, maar er zijn ook gradaties in eenheid.quote:Op zaterdag 9 juni 2018 18:34 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dat kan wel zo wezen, het toont simpelweg aan dat eenheid een illusie is, een stereotype, inderdaad.
En hoe ga je precies individualisme met geweld bestrijden?quote:
... maar me meer verbonden voelen met een Belg.quote:Op zaterdag 9 juni 2018 18:35 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Prima, maar er zijn ook gradaties in eenheid.
Jij hebt niet dezelfde culturele kenmerken als iemand uit Friesland, maar staan jullie met z'n tweeen op een camping zul je de ander wel herkennen als Nederlander.
Dat kan. Dan ben je waarschijnlijk wel een minderheid in ons land.quote:Op zaterdag 9 juni 2018 18:35 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
... maar me meer verbonden voelen met een Belg.
Tja, had ook niet veel gescheeld of Noord-Brabant en Limburg waren gewoon Belgisch geworden.quote:Op zaterdag 9 juni 2018 18:37 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Dat kan. Dan ben je waarschijnlijk wel een minderheid in ons land.
De kans is ook aanwezig dat de gemiddelde Nederlander meer eenheid voelt met Vlamingen dan met Wallonen en meer met Belgen dan met Afghanen.
Je vergeet ontzuiling. Verder eens.quote:Op zaterdag 9 juni 2018 18:28 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Of Belgie was gewoon onderdeel van Nederland geworden.quote:Op zaterdag 9 juni 2018 18:38 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Tja, had ook niet veel gescheeld of Noord-Brabant en Limburg waren gewoon Belgisch geworden.
Die proef was gedaan, en faalde. En terecht.quote:Op zaterdag 9 juni 2018 18:39 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Of Belgie was gewoon onderdeel van Nederland geworden.
Het had gekund, kleine duwtjes in onze geschiedenis hebben voor een andere uitkomst gezorgd.
Andere tijden, andere machtsverhoudingen.quote:Op zaterdag 9 juni 2018 18:40 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Die proef was gedaan, en faalde. En terecht.
Beter nog, er werd niet eens over Vlamingen en Walen gesproken, slechts Belgen.quote:Op zaterdag 9 juni 2018 18:42 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Andere tijden, andere machtsverhoudingen.
Toen was Vlaanderen nog francofieler en Wallonie economisch sterker.
Waarom is dat beterquote:Op zaterdag 9 juni 2018 18:43 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Beter nog, er werd niet eens over Vlamingen en Walen gesproken, slechts Belgen.
Omdat het de mythe dat Vlaanderen onvrijwillig mee ging in de revolutie, ontkracht. Dat, en het gegeven dat er meer zogenoemde Vlamingen dan Walen vochten tijdens de Belgische Opstand.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |