Regisseur van megahit De Luizenmoeder: ‘Goede comedy doet een beetje pijn’Megahit De Luizenmoeder zette het leven van regisseur Jan Albert de Weerd (49) totaal op z’n kop. Hij woont in Keulen voor de Duitse remake, in Nederland is seizoen 2 in productie. ,,Dit een absurd jaar.’’
Jarenlang liep De Weerd rond met het plannetje voor een comedyserie over de perikelen op een doodgewone basisschool. ,,Tijdens een tienminutengesprek van onze oudste zoon zei de lerares: 'Jullie kind heeft geen enkele vorm van zelfreflectie.' Hij was een jaar of 8. Pas in de auto keken mijn vrouw en ik elkaar aan - wát zei die juf nou eigenlijk over ons kind? We waren te verbijsterd er iets van te zeggen.''
De Weerd wist meteen: dit is gouden materiaal voor een serie. Maar pas toen hij op een filmset Ilse Warringa tegen het lijf liep, maakte hij er werk van. ,,Ik kon zelf nooit de goede toon treffen. Ik ben erg gecharmeerd van de Britse comedian Ricky Gervais; hoe hij absurditeit in het normale leven signaleert, en daar comedy van maakt. Dat deelde ik met Ilse. Zij stelde voor de serie samen te schrijven. We hebben alles samen uitgevogeld. Van de pilot hebben we denk ik wel twintig versies geschreven. Het moest steeds scherper.‘’
De comedyserie over een Nederlandse basisschool, met de lullige schooldirecteur Anton (Diederik Ebbinge), alleenstaande moeder Hannah (Jennifer Hoffman) en niet te vergeten de neurotische Juf Ank (Ilse Warringa), werd begin dit jaar onverwacht een megahit. Een 'participizza' werd een ingeburgerd begrip, en het welkomstliedje van juf Ank (Hallo, allemaal...) een landelijke oorwurm.
Na het gigantische succes in Nederland stonden verschillende landen in de rij voor een remake. De Belgische versie is net af, de Hongaarse al op tv. De twee grootste commerciële omroepen van Duitsland, Sat 1. en RTL, streden er zelfs om.
De leegstaande Martin-Luther-Schule voor speciaal onderwijs, in Elsdorf, een klein Duits dorpje ten westen van Keulen, is de filmset voor Die Läusemutter. Op een miezerige winterdag branden de tl-balken er volop, aan de kapstokken hangen gekleurde winterjassen, rugzakken en fietshelmpjes, aan de muren prijken vrolijke waterverftekeningen.
PaspoortGeboren: Deventer, 18 december 1969
Opleiding: Hotelmanagement, Leeuwarden.
Loopbaan
1996 - 1999 Goede Tijden, Slechte Tijden
1997 Oud Geld
2001 Rozengeur en Wodka Lime
2004 Zoop
2010 De avonturen van Kruimeltje
2011 De Groote Markt 30
2012 Verborgen Verhalen 5, Gerede Twijfel
2013 Malaika
2014 Het Verborgen Eiland, Verborgen Verhalen 6
2015 Het geheim van Eyck
2016 Lost in the Game
2017 Voetbalmaffia
2018 De Luizenmoeder, Zilveren Nipkowschijf voor De Luizenmoeder
2019 De Luizenmoeder seizoen 2, Die Läusemutter
GekkenhuisDe Weerd kan het nauwelijks geloven, vertelt hij op een bank in de lerarenkamer van Die Läusemutter, volledig ingericht met koffiemokken, kerststukjes en koektrommels. ,,Gekkenhuis. Mijn leven staat totaal op z'n kop. In januari was De Luizenmoeder voor het eerst op tv. In mei was de deal met Duitsland rond.''
,,Het script is eerst helemaal vertaald, en daarna aangepast naar Duitse gebruiken. Sommige verhalen kan je hier natuurlijk niet vertellen, zoals het sinterklaasverhaal. Luizenmoeders bestaan ook niet. Maar het klonk wel logisch zeiden ze hier, dus introduceren we ze in de eerste aflevering.
,,Een groot thema is hier het principe Inklusion; dat kinderen met een handicap naar reguliere scholen gaan. Schooldirecteur Anton wil natuurlijk ook Inklusion-kinderen, omdat hij weet dat het geld oplevert. En toch wordt hij dan boos omdat hij zijn parkeerplek moet inleveren voor een kind in een rolstoel. Dat wordt wel een heftige aflevering. Ik hoop maar dat de Duitsers de humor daarvan kunnen inzien.''
Twijfelt u daaraan?,,Dat is toch ook gezond? We doen dit op gevoel. Als de Duitse crew lacht, hoop ik maar dat we goed zitten. Humor is genadeloos, dat weet iedereen die weleens een mop heeft verteld die niet aankwam. Mensen laten lachen is verdomde lastig. Bovendien: met De Luizenmoeder hebben we iets heel leuks gemaakt, maar ik vind dat we misschien iets te veel eer hebben gekregen. Het werd allemaal veel groter gemaakt dan wij bedoelden. Een hype. Psychologen werden zelfs op de serie losgelaten om 'het geheim' te duiden.''
Wat vond u van de reacties? 'Een comedy waar Sylvana Simons rode vlekken van krijgt en types als Sunny Bergman het apezuur', schreef columnist van deze krant Angela de Jong.
,,We wilden een comedy maken over de realiteit, en goede comedy moet een beetje pijn doen. De grap lag altijd op: 'oeh, dat doet pijn. Maar zo gáát het wel.' Maar het maken van politiek incorrecte grappen is nooit ons uitgangspunt geweest, dat maakten anderen ervan.''
Wisten jullie dat jullie een hit in handen hadden?,,Nooit, nee, natuurlijk niet! Dat is waanzin om vooraf te zeggen. Er zijn zoveel mensen die mooie dingen maken, maar nooit doorbreken. Ook al lagen we regelmatig op de grond van het lachen, we waren toch bang dat niemand zou gaan kijken. De pilot was een omslagpunt. Toen ik die aan mijn zoon van 11 liet zien, en hij ook heel hard moest lachen, kreeg ik er wel een goed gevoel over. Vanaf die eerste aflevering explodeerden de cijfers, naar, uiteindelijk, vijf miljoen kijkers. Ik dacht: dit méén je niet.''
Hoe kijkt u op 2018 terug?,,Het was het absurdste jaar uit mijn leven. Op de tv-beurs in Cannes werden we door buitenlandse producenten in het Engels gefeliciteerd met ons succes, in Venetië wonnen we een prijs voor beste comedy. Hier kregen we de Zilveren Nipkowschijf voor het beste tv-programma van het jaar, een kneiter van een eer. Ilse heeft twee jaar terug nog gezongen op de begrafenis van mijn vader. En dan sta ik haar nu aan te kijken met zo'n prijs in m'n handen... zij was daar gewoon al voordat dit allemaal gebeurde.''
Het raakt u.,,Heel erg. Het succes van De Luizenmoeder is fantastisch. Maar terwijl de hele wereld over het succes van De Luizenmoeder sprak, moest ik heel vaak terugdenken aan dat moment tijdens de begrafenis. Er is een soort diepte tussen ons ontstaan, en een emotionaliteit, dat gaat nooit meer uit mijn hart.''
Klop-klop op de deur van de lerarenkamer; of De Weerd nu naar de set kan komen. De figuranten staan klaar om een van de meest spraakmakende scènes te repeteren: de ouderavond waarop een zwarte vader wordt aangezien voor schoonmaker. De figuranten zitten in een kring in het klaslokaal en zingen het kenmerkende liedje in koor, maar dan natuurlijk in het Duits. Hallo, klasse zwei, ein neuen Tag fängt an...
Dromen najagenIntussen worstelt de Duitse Juf Ank met het vinden van de juiste snaar. ,,Etwas stärker!'' roept De Weerd vanaf zijn regisseursstoel. ,,Drei, zwei, eins... Bitte!'' En Juf Ank waagt nog een poging haar Nederlandse regisseur tevreden te stellen. ,,Ilse speelt die rol zó goed; heel passief-agressief. Hier noemen ze dat Stock im Arsch."
Sinds augustus woont De Weerd hier, vertelt hij tussen twee happen boerenkool met worst door. De crew schuift de maaltijd naar binnen aan schooltafeltjes in een geïmproviseerde kantine. ,,Ik blijf zeker tot en met maart. Misschien nog wel langer, want de omroep heeft meteen twee seizoenen besteld. Soms moet ik mezelf knijpen dat ik hier nu zit. Ik wilde al jaren naar het buitenland en had niet verwacht dat het er nog van zou komen. Ik heb het er veel met mijn vrouw en zoons over gehad. Ze begrijpen heel goed dat ik dit nu moet doen. Ik probeer mijn jongens ook bij te brengen dat ze hun dromen achterna moeten jagen.''
Wat is er zo geweldig aan werken in het buitenland?,,Dit land is vijf keer groter dan Nederland. Dat is toch fantastisch? De mogelijkheden zijn hier groter, omdat er veel meer budget beschikbaar is. In Nederland moet je maar hopen dat je iets mág maken, en dan ook nog met weinig centen. Daar moet ik een aflevering in tweeënhalve dag schieten, nu heb ik er vier - plus een dag voor repetities. En in Nederland merk ik dat ik serieuzer word genomen. Ik mag eerder over nieuwe plannen komen praten, en ontwikkel nu samen met mijn vrouw een nieuwe serie voor AvroTros, die ook weer herkenbare aspecten uit het dagelijks leven zal belichten. Zonder De Luizenmoeder hadden we dat waarschijnlijk niet zo snel mogen maken.''
Ervaart u druk, na het overweldigende succes?,,Natuurlijk, want wat wordt het volgende dat ik ga doen? Wordt dat ook door vijf miljoen mensen bekeken? Of wil iedereen straks dat ik alleen nog maar dingen zoals De Luizenmoeder ga maken? Ik vind dat best heftig. Maar ach, morgen ben je weer vergeten, dat is ook de realiteit. Ik kom uit het Oosten. Als ik 's avonds in Gorssel een biertje drink, dan gaat het helemaal nergens meer over. Maar ik geniet er nu wel van, iedereen wil waardering."
En De Weerd moet weer aan de bak; de gerepeteerde ouderavondscène moet nu opgenomen worden. De figuranten en acteurs staan klaar in kostuum. De Weerd neemt plaats in zijn stoel. ,,Hallo, Klasse zwei, ein neuen Tag fängt an...''
https://www.ad.nl/show/re(...)eetje-pijn~ac0bcac1/