abonnement Unibet Coolblue
  maandag 29 januari 2018 @ 05:38:03 #1
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_176812241
Welkom bij de FOK! Moestuin-topic reeks!
Discussieer hier over de groenten, fruit en kruiden die je in je eigen tuin teelt.
Ook kun je hier terecht met vragen over bemesting, ziekten en plagen en alle andere moestuingerelateerde onderwerpen.

Noemenswaardige topics:
sigme's moestuin
sigme's moestuin, 2e jaar

Handige sites met veel tips:
Sjefs Tuintips
Mooie moestuin
Makkelijke moestuin (vierkantemetertuin)
Diana's mooie moestuin
voorheen marcel.nl , tegenwoordig door het leven als marcel.de
  maandag 29 januari 2018 @ 05:39:56 #2
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_176812262
quote:
0s.gif Op zondag 28 januari 2018 21:11 schreef dodoria het volgende:

bedankt voor de tips allemaal! *O*
Ja graag gedaan. Volgende keer graag een nieuwe reeks openen als je de andere opvult. :7
voorheen marcel.nl , tegenwoordig door het leven als marcel.de
pi_176834727
quote:
0s.gif Op maandag 29 januari 2018 05:39 schreef marcel.de het volgende:

[..]

Ja graag gedaan. Volgende keer graag een nieuwe reeks openen als je de andere opvult. :7
Mijn welgemeende excuses...
  dinsdag 30 januari 2018 @ 16:50:52 #4
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_176841578
Die druppelsystemen zijn niet het walhalla.. Het verstopt erg snel.. komt aanslag in.. etc..
Heb wel eens wat geprobeerd.. maar gauw weer over naar de gieter..
Ik was op het eind van het liedje vaker aan het controleren dan dat ik met de hand water gaf..
pi_176958550
quote:
14s.gif Op dinsdag 30 januari 2018 16:50 schreef Zolderkamer het volgende: Die druppelsystemen zijn niet het walhalla.. Het verstopt erg snel.. komt aanslag in.. etc..
Heb wel eens wat geprobeerd.. maar gauw weer over naar de gieter..
Ik was op het eind van het liedje vaker aan het controleren dan dat ik met de hand water gaf..
Die gieter heb ik al lang geleden afgeschaft: emmer water en litermaat om het water te verdelen. Dan hoef je niet telkens vele kilo's water te tillen.
  zondag 4 februari 2018 @ 23:56:29 #6
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_176961349
Verdomme geen een van mijn pepers is tot nu toe ontkiemt.
  maandag 5 februari 2018 @ 03:35:21 #7
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_176963384
quote:
0s.gif Op zondag 4 februari 2018 21:48 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Die gieter heb ik al lang geleden afgeschaft: emmer water en litermaat om het water te verdelen. Dan hoef je niet telkens vele kilo's water te tillen.
Iets met een regenvat in de kas.. (8>
pi_176976087
Ja, emmer water vullen in de gootsteen of uit de regenput, die zet je neer op een strategisch punt en dan ga je water scheppen ipv dat hele gewicht op te tillen om de bakken langs te gaan.
pi_177009471
Heb de eerste paprika zaadjes alweer in de grond, straks gaan de puntpaprika zaadjes en de rode peper zaadjes in de grond.
  woensdag 7 februari 2018 @ 12:22:39 #10
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_177011274
Hier zijn de pepers ook gezaaid.
5 verschillende soorten. ^O^
  vrijdag 9 februari 2018 @ 18:26:47 #11
266972 govie
#Gio en VanGeel Oprotten!
pi_177061967
Heb gisteren een hazelaar aangeschaft voor ¤8,95,-- bij directplant.nl (gratis ophalen bij een kwekerij in de buurt). Is wel een koopje omdat andere sites wel bezorgkosten rekenen. Het is een gewone hazelnootstruik (zelfbevredigend) die ik in een pot ga doen van bijna 1 meter diameter. Kan hem over een week al ophalen.

Dit wordt geleverd (100cm hoog):


En hopelijk komt die er zo uit te zien maar dan uiteindelijk 5 meter in de hoogte over tig jaar!


Hazelnootjes zijn leuk voor in taarten enzo en misschien ook wel in de soep ipv amandelen. Daarnaast is het een van de makkelijkste notenbomen omdat 1) ze niet te groot worden 2) ze tegen vorst kunnen. In beginsel vind ik amandelen makkelijker toe te passen in mijn recepten maar dat vergt toch meer van de amateurnotenboer, en dat leek me geen goed plan. De hazelnoot komt in nederland van nature al voor dus dat wordt een makkie qua vorst en andere weersomstandigheden. Het wordt 2 m2 aardbeien+ 30 middelgrote potten met pomodoritomatenplanten (pizzasaus) + 12 potjes kruiden & 1 notenstruik komend seizoen.

[ Bericht 8% gewijzigd door govie op 09-02-2018 18:36:41 ]
When game is going full retard, you can only go with it. If you start going against it, if you start going half retard, you're done for!
pi_177074457
Wij hebben ook 2 hazelaars staan. Hopelijk kunnen we dit jaar wel wat oogsten. Ze staan nu voor het derde jaar.

Ik ga van de week maar eens beginnen met zaaien. Wil ook het een en ander in de kas gaan doen. Kijken of er wat bladgroenten zijn die het in een onverwarmde kas al willen doen.
  zaterdag 10 februari 2018 @ 11:05:09 #13
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_177075977
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 februari 2018 09:31 schreef Oceanonix het volgende:
Wij hebben ook 2 hazelaars staan. Hopelijk kunnen we dit jaar wel wat oogsten. Ze staan nu voor het derde jaar.

Ik ga van de week maar eens beginnen met zaaien. Wil ook het een en ander in de kas gaan doen. Kijken of er wat bladgroenten zijn die het in een onverwarmde kas al willen doen.
Slasoorten kun je al wel zaaien nu.. in de kas vriest het niet zo snel..
Helemaal als je op een tafel of verhoging werkt..
pi_177099614
Leuk Govie, ik heb ook 3 hazelaars geplant dit jaar. Vooral omdat ik erg van hazelnoten houd. Hazelnoten schuimtaart, of gewoon in salades, door de yoghurt, of zo uit het handje.
Mjam!
pi_177107621
In een dronken bui leek het mij een goed idee om paprikazaadjes in een koffiemok te doen had namelijk nog een zak tuinaarde staan.

We zijn 2 weken verder en verhip er komt zowaar een groen stronkje uit _O-
Hij staat nu gewoon op de vensterbank..af en toe een lepel water erin.

Moet ik hem nog afdekken ofzo met plastic ?

En natuurlijk een foto bij dit paprika avontuur !!



[ Bericht 8% gewijzigd door Geerd op 11-02-2018 14:13:57 ]
Ik zwaai naar dieren.
  zondag 11 februari 2018 @ 14:23:48 #16
266972 govie
#Gio en VanGeel Oprotten!
pi_177107950
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2018 07:37 schreef dodoria het volgende:
Leuk Govie, ik heb ook 3 hazelaars geplant dit jaar. Vooral omdat ik erg van hazelnoten houd. Hazelnoten schuimtaart, of gewoon in salades, door de yoghurt, of zo uit het handje.
Mjam!
Doet me denken aan nougatines, hier in het dorp zit de wereldkampioen nougatinebakken, lekker zijn die gebakjes van hun echt perfectie! Ziet er wel lekker uit zo'n hazelnoten schuimtaart!



Die sla ik op voor over een paar jaartjes. :9~
When game is going full retard, you can only go with it. If you start going against it, if you start going half retard, you're done for!
  † In Memoriam † zondag 11 februari 2018 @ 16:21:01 #17
230491 Zith
pls tip
pi_177111039
Tomaten jalapeños, pompoen, komkommer en courgettes voorgezaaid. Zelfde als vorig jaar eigenlijk.

Alleen ditjaar dezelfde, oude, zaden gebruikt, in potgrond... Hopelijk redden die kleine zaadjes het hierin.
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_177111219
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2018 16:21 schreef Zith het volgende:
Tomaten jalapeños, pompoen, komkommer en courgettes voorgezaaid. Zelfde als vorig jaar eigenlijk.

Alleen ditjaar dezelfde, oude, zaden gebruikt, in potgrond... Hopelijk redden die kleine zaadjes het hierin.
Nu al pompoen en courgette voorgezaaid?
pi_177122511
Ik heb de eerste paar tomaten geoogst. Een paar heb ik gewacht tot ze rood genoeg waren, maar bij de volste planten heb ik de tomaten geplukt die al wat oranje zagen. Hopelijk worden de anderen dan ook sneller rijp, want ik heb zo’n 100 groene tomaten hangen. Ooit moet ik toch maar een kas maken voor de tomaten en komkommers.

Ik heb trouwens ook weer een flinke lading zeewier van het strand geraapt. Om mestvloeistof van te brouwen en als mulch. Ik moet het alleen nog even versnipperen. Gebruikt iemand anders ook zeewier in de tuin?
  maandag 12 februari 2018 @ 06:44:01 #20
266972 govie
#Gio en VanGeel Oprotten!
pi_177122524
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2018 06:34 schreef dodoria het volgende:
Ik heb de eerste paar tomaten geoogst. Een paar heb ik gewacht tot ze rood genoeg waren, maar bij de volste planten heb ik de tomaten geplukt die al wat oranje zagen. Hopelijk worden de anderen dan ook sneller rijp, want ik heb zo’n 100 groene tomaten hangen. Ooit moet ik toch maar een kas maken voor de tomaten en komkommers.

Ik heb trouwens ook weer een flinke lading zeewier van het strand geraapt. Om mestvloeistof van te brouwen en als mulch. Ik moet het alleen nog even versnipperen. Gebruikt iemand anders ook zeewier in de tuin?
Jij woont niet in NL verwacht ik.
When game is going full retard, you can only go with it. If you start going against it, if you start going half retard, you're done for!
  maandag 12 februari 2018 @ 06:44:52 #21
266972 govie
#Gio en VanGeel Oprotten!
pi_177122526
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2018 16:21 schreef Zith het volgende:
Tomaten jalapeños, pompoen, komkommer en courgettes voorgezaaid. Zelfde als vorig jaar eigenlijk.

Alleen ditjaar dezelfde, oude, zaden gebruikt, in potgrond... Hopelijk redden die kleine zaadjes het hierin.
Courgette is echt een mooie plant met dikke opbrengst en weinig omkijken. Alleen jammer dat ze zoveel vierkante meters nodig hebben.
When game is going full retard, you can only go with it. If you start going against it, if you start going half retard, you're done for!
pi_177125803
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2018 06:44 schreef govie het volgende:

[..]

Courgette is echt een mooie plant met dikke opbrengst en weinig omkijken. Alleen jammer dat ze zoveel vierkante meters nodig hebben.
Daarom doe ik mijn courgetteplanten in een pot met een diameter van 50 cm.
Dit, dus.
  maandag 12 februari 2018 @ 11:35:05 #23
266972 govie
#Gio en VanGeel Oprotten!
pi_177125873
quote:
14s.gif Op maandag 12 februari 2018 11:31 schreef Buitendam het volgende:

[..]

Daarom doe ik mijn courgetteplanten in een pot met een diameter van 50 cm.
Ik ook, maar kleine achtertuin.
When game is going full retard, you can only go with it. If you start going against it, if you start going half retard, you're done for!
pi_177125891
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2018 11:35 schreef govie het volgende:

[..]

Ik ook, maar kleine achtertuin.
Juist dan potten gebruiken.
Dit, dus.
  maandag 12 februari 2018 @ 12:15:21 #25
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_177126877
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2018 14:07 schreef Geerd het volgende:
In een dronken bui leek het mij een goed idee om paprikazaadjes in een koffiemok te doen had namelijk nog een zak tuinaarde staan.

We zijn 2 weken verder en verhip er komt zowaar een groen stronkje uit _O-
Hij staat nu gewoon op de vensterbank..af en toe een lepel water erin.

Moet ik hem nog afdekken ofzo met plastic ?

En natuurlijk een foto bij dit paprika avontuur !!

[ afbeelding ]
Nee afdekken doe je eigenlijk als er nog niets te zien is.. Nu heeft je plantje verse lucht (c02) nodig, dus afdekken zou ik niet meer doen (als ie nou is de buitenlucht zou staan dan zou je nog kunnen afdekken en dan beluchtingsgaatjes aanbrengen, maar binnen is er al niet heel veel luchtverplaatsing, dus dat zou ik niet doen)

Je hebt hem wel veel te nat staan trouwens... (daarom is het plantje ook wat aan de gele kant)
Ik zou hem even verpotten in een pot met schotel.. en dan de schotel water geven zodat het medium zelf het water optrekt, en de wortels gestimuleerd worden om te gaan groeien..

Liever te droog dan te nat bij paprika's, tomaten, komkommers etc.. ze zoeken zelf wel het water op (in de volle grond) Dat moet je een beetje nabootsen in een pot.. als ze te nat staan dan heb je vrij snel wortelrot, maar iig remt het de wortelgroei en die miniplantjes kunnen nog niet zo heel veel hebben..

Oh enne.. haal je grond even door een zeef voor je zaait.. dan heb je een veel hogere opkomst..
Gewoon een laagje van een cm of 2 bovenop je gewone medium is al voldoende, ik meng er ook altijd wat scherp zand door (zeg anderhalve eetlepel op een vol bekertje gezeefde grond) dat helpt om de hoesjes van de zaadjes te verwijderen..

Waarom zeven? Omdat er vaak net een klompje bovenop een zaadje ligt.. en ook omdat houtig materiaal en oude wortels bepaalde stoffen afgeeft.. als dat net tegen een zaadje aan ligt dan komt dat zaadje vaak niet op.. dus het is dan puur geluk dat een zaadje vrij ligt..
Bemeste grond is (om dezelfde reden) ook niet aan te raden als zaaigrond..

Zo.. nu heb je eerst een pilsje nodig om dat allemaal te verwerken.. B:)B

[ Bericht 0% gewijzigd door Zolderkamer op 12-02-2018 12:42:06 ]
  maandag 12 februari 2018 @ 12:17:44 #26
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_177126935
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2018 16:21 schreef Zith het volgende:
Tomaten jalapeños, pompoen, komkommer en courgettes voorgezaaid. Zelfde als vorig jaar eigenlijk.

Alleen ditjaar dezelfde, oude, zaden gebruikt, in potgrond... Hopelijk redden die kleine zaadjes het hierin.
Oude zaden doe het het best als ze een temperatuurschok krijgen.. het liefst vanuit de vrieskou in beetje warme broeiende grond..
Maar liever een gezeefde molshoop (echt) dan potgrond om in te zaaien
  maandag 12 februari 2018 @ 12:26:27 #27
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_177127119
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2018 06:34 schreef dodoria het volgende:
Ik heb trouwens ook weer een flinke lading zeewier van het strand geraapt. Om mestvloeistof van te brouwen en als mulch. Ik moet het alleen nog even versnipperen. Gebruikt iemand anders ook zeewier in de tuin?
Ik gebruik soms visemulsie... dat heeft ruigweg dezelfde werking, maar dan met meer stikstof..
Ben er erg over te spreken, het geeft met name een gezondere sterke plant en bij visemulsie dus ook meststof (volgens mij bij wier ook een deel maar een stuk minder)...

Visemulsie stinkt echt zo erg dat je totaal geisoleerd raakt van elk sociaal contact, dus het is niet zo populair, het kost ook behoorlijk moeite om de geur van je handen af te krijgen, handschoenen aan te raden dus _O-

Verder ben ik ook erg te spreken over beender, veren, en of bloedmeel voor de lange termijn (meestal zie je het echte resultaat daarvan pas het jaar erop)
pi_177128345
quote:
14s.gif Op maandag 12 februari 2018 12:15 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Nee afdekken doe je eigenlijk als er nog niets te zien is.. Nu heeft je plantje verse lucht (c02) nodig, dus afdekken zou ik niet meer doen (als ie nou is de buitenlucht zou staan dan zou je nog kunnen afdekken en dan beluchtingsgaatjes aanbrengen, maar binnen is er al niet heel veel luchtverplaatsing, dus dat zou ik niet doen)

Je hebt hem wel veel te nat staan trouwens... (daarom is het plantje ook wat aan de gele kant)
Ik zou hem even verpotten in een pot met schotel.. en dan de schotel water geven zodat het medium zelf het water optrekt, en de wortels gestimuleerd worden om te gaan groeien..

Liever te droog dan te nat bij paprika's, tomaten, komkommers etc.. ze zoeken zelf wel het water op (in de volle grond) Dat moet je een beetje nabootsen in een pot.. als ze te nat staan dan heb je vrij snel wortelrot, maar iig remt het de wortelgroei en die miniplantjes kunnen nog niet zo heel veel hebben..

Oh enne.. haal je grond even door een zeef voor je zaait.. dan heb je een veel hogere opkomst..
Gewoon een laagje van een cm of 2 bovenop je gewone medium is al voldoende, ik meng er ook altijd wat scherp zand door (zeg anderhalve eetlepel op een vol bekertje gezeefde grond) dat helpt om de hoesjes van de zaadjes te verwijderen..

Waarom zeven? Omdat er vaak net een klompje bovenop een zaadje ligt.. en ook omdat houtig materiaal en oude wortels bepaalde stoffen afgeeft.. als dat net tegen een zaadje aan ligt dan komt dat zaadje vaak niet op.. dus het is dan puur geluk dat een zaadje vrij ligt..
Bemeste grond is (om dezelfde reden) ook niet aan te raden als zaaigrond..

Zo.. nu heb je eerst een pilsje nodig om dat allemaal te verwerken.. B:)B
Top !!! Bedankt
Ik zwaai naar dieren.
  Moderator maandag 12 februari 2018 @ 15:22:02 #29
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_177131970
Nu ik heb nu een week of 2 tig zaadjes staan van pepers. Er lijkt niets uit te komen. Nu weet ik dat het bij pepers erg lang kan duren. Dus ik hou nog even vol. Maar anders ga ik nieuwe zaden laten ontkiemen via de koffiefilter-methode. Ik snap eigenlijk niet waarom ik dit niet direct gedaan heb. Vorig jaar werkte dat ook super goed.

Anyway, het laten ontkiemen lijkt dus niet te gebeuren. Dit wijd ik denk ik aan mijn opstelling. Ik heb 2 verwarmingsmatten in een aquarium (provisorische kas inclusief verlichting) liggen. Direct op deze verwarmingsmatten heb ik van die kweekbakjes staan. Er staat geen thermostaat tussen. Dit betekent dat ik zeer regelmatig de boel moet bevochtigen anders droogt de aarde teveel uit. Dit heb ik dan ook trouw gedaan. Hoewel ik nu, de laatste dagen de stekker van de verwarmingsmatten er maar uit heb gehaald want er gaan dagelijks vele liters water doorheen. ( Ik heb zo'n 50 zaadjes geplant)

Wat ik nu dus wil gaan doen is ze volgens de koffiefilter manier gaan laten ontkiemen en dan wanneer er daadwerkelijk een plantje uit voortkomt, ik ze in mijn aquarium ga plaatsen. Dan wil ik ook weer de verwarmingsmatten in het leven gaan roepen.

Wat denken jullie? Tips/suggesties?

Welke pepers ik ga proberen te kweken :

• Congo SR gigantic yellow
• Devil's tongue Chocolate
• Fatalli Yellow
• Madame Jeanette
• Carolina Reaper (momenteel de heetste peper ter wereld)
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
pi_177132231
quote:
7s.gif Op maandag 12 februari 2018 15:22 schreef onlogisch het volgende:
Wat ik nu dus wil gaan doen is ze volgens de koffiefilter manier gaan laten ontkiemen en dan wanneer er daadwerkelijk een plantje uit voortkomt, ik ze in mijn aquarium ga plaatsen. Dan wil ik ook weer de verwarmingsmatten in het leven gaan roepen.

Wat denken jullie? Tips/suggesties?
Niet doen. Voor het kiemen wil je het warm maken, maar na de kieming minder.
Als je ze superwarm binnen in een aquarium zet, krijg je zielige slappe sprietjes die naar het licht strekken. Beter na de kieming max 20 graden in een raam. Hoe meer licht hoe beter.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  Moderator maandag 12 februari 2018 @ 15:34:41 #31
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_177132245
quote:
1s.gif Op maandag 12 februari 2018 15:33 schreef Vanyel het volgende:

[..]

Niet doen. Voor het kiemen wil je het warm maken, maar na de kieming minder.
Als je ze superwarm binnen in een aquarium zet, krijg je zielige slappe sprietjes die naar het licht strekken. Beter na de kieming max 20 graden in een raam. Hoe meer licht hoe beter.
Ik kan de verwarmingsmatten ook uitlaten :) Maar in mijn aquarium heb ik wel verlichting.
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
pi_177132272
Een lamp of een groeilamp? Gewone lampen geven volgens mij niet het ideale licht.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  Moderator maandag 12 februari 2018 @ 15:39:46 #33
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_177132366
quote:
1s.gif Op maandag 12 februari 2018 15:35 schreef Vanyel het volgende:
Een lamp of een groeilamp? Gewone lampen geven volgens mij niet het ideale licht.
Het is een lamp die speciaal zijn ontwikkeld voor aquariumplanten. Dus ik ga ervan uit dat het ook wel benefits heeft voor mijn peperplanten :)
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
  maandag 12 februari 2018 @ 15:40:40 #34
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_177132388
quote:
7s.gif Op maandag 12 februari 2018 15:22 schreef onlogisch het volgende:
Wat denken jullie?
Vochtige warmte lijd al snel tot compostering of rot..
Het moet ook eerder "niet koud" zijn dan echt warm zeg maar..

Op zich zou je voor het ontkiemen een laag bakje kunnen nemen dan kom je weg met alleen de warmte van de verlichting (al weet ik even niet wat voor verlichting je hebt, maar met TL gaat dat prima qua warmte..

Als je eenmaal plantjes hebt zou ik pas met verwarmingsmatten gaan werken.. Maar ik heb geen enkele ervaring met die matten dus kan je er niets zinnigs over melden verder..
pi_177133322
quote:
14s.gif Op maandag 12 februari 2018 12:15 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Nee afdekken doe je eigenlijk als er nog niets te zien is.. Nu heeft je plantje verse lucht (c02) nodig, dus afdekken zou ik niet meer doen (als ie nou is de buitenlucht zou staan dan zou je nog kunnen afdekken en dan beluchtingsgaatjes aanbrengen, maar binnen is er al niet heel veel luchtverplaatsing, dus dat zou ik niet doen)

Je hebt hem wel veel te nat staan trouwens... (daarom is het plantje ook wat aan de gele kant)
Ik zou hem even verpotten in een pot met schotel.. en dan de schotel water geven zodat het medium zelf het water optrekt, en de wortels gestimuleerd worden om te gaan groeien..

Liever te droog dan te nat bij paprika's, tomaten, komkommers etc.. ze zoeken zelf wel het water op (in de volle grond) Dat moet je een beetje nabootsen in een pot.. als ze te nat staan dan heb je vrij snel wortelrot, maar iig remt het de wortelgroei en die miniplantjes kunnen nog niet zo heel veel hebben..

Oh enne.. haal je grond even door een zeef voor je zaait.. dan heb je een veel hogere opkomst..
Gewoon een laagje van een cm of 2 bovenop je gewone medium is al voldoende, ik meng er ook altijd wat scherp zand door (zeg anderhalve eetlepel op een vol bekertje gezeefde grond) dat helpt om de hoesjes van de zaadjes te verwijderen..

Waarom zeven? Omdat er vaak net een klompje bovenop een zaadje ligt.. en ook omdat houtig materiaal en oude wortels bepaalde stoffen afgeeft.. als dat net tegen een zaadje aan ligt dan komt dat zaadje vaak niet op.. dus het is dan puur geluk dat een zaadje vrij ligt..
Bemeste grond is (om dezelfde reden) ook niet aan te raden als zaaigrond..

Zo.. nu heb je eerst een pilsje nodig om dat allemaal te verwerken.. B:)B
_O_ _O_ B:)B B:)B :B :B

Gedaan !!
Hoeveel water moet je ze geven dan ? 1x in de week ff een eetlepel water op het schoteltje ofzo ?
Ik zwaai naar dieren.
  maandag 12 februari 2018 @ 18:51:14 #36
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_177135722
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2018 16:28 schreef Geerd het volgende:

[..]

_O_ _O_ B:)B B:)B :B :B

Gedaan !!
Hoeveel water moet je ze geven dan ? 1x in de week ff een eetlepel water op het schoteltje ofzo ?
Das onmogelijk te zeggen.. ik til meestal de pot even op om te voelen hoe zwaar/licht ie is..
Voorlopig heeft ie niet zo veel nodig iig.. dus tegen droog aan is prima..
pi_177135764
quote:
14s.gif Op maandag 12 februari 2018 18:51 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Das onmogelijk te zeggen.. ik til meestal de pot even op om te voelen hoe zwaar/licht ie is..
Voorlopig heeft ie niet zo veel nodig iig.. dus tegen droog aan is prima..
Top !
Ik zwaai naar dieren.
pi_177136481
quote:
7s.gif Op maandag 12 februari 2018 15:22 schreef onlogisch het volgende:
Nu ik heb nu een week of 2 tig zaadjes staan van pepers. Er lijkt niets uit te komen. Nu weet ik dat het bij pepers erg lang kan duren. Dus ik hou nog even vol. Maar anders ga ik nieuwe zaden laten ontkiemen via de koffiefilter-methode. Ik snap eigenlijk niet waarom ik dit niet direct gedaan heb. Vorig jaar werkte dat ook super goed.

Anyway, het laten ontkiemen lijkt dus niet te gebeuren. Dit wijd ik denk ik aan mijn opstelling. Ik heb 2 verwarmingsmatten in een aquarium (provisorische kas inclusief verlichting) liggen. Direct op deze verwarmingsmatten heb ik van die kweekbakjes staan. Er staat geen thermostaat tussen. Dit betekent dat ik zeer regelmatig de boel moet bevochtigen anders droogt de aarde teveel uit. Dit heb ik dan ook trouw gedaan. Hoewel ik nu, de laatste dagen de stekker van de verwarmingsmatten er maar uit heb gehaald want er gaan dagelijks vele liters water doorheen. ( Ik heb zo'n 50 zaadjes geplant)

Wat ik nu dus wil gaan doen is ze volgens de koffiefilter manier gaan laten ontkiemen en dan wanneer er daadwerkelijk een plantje uit voortkomt, ik ze in mijn aquarium ga plaatsen. Dan wil ik ook weer de verwarmingsmatten in het leven gaan roepen.

Wat denken jullie? Tips/suggesties?

Welke pepers ik ga proberen te kweken :

• Congo SR gigantic yellow
• Devil's tongue Chocolate
• Fatalli Yellow
• Madame Jeanette
• Carolina Reaper (momenteel de heetste peper ter wereld)
Dat met die koffiefilters werkte hier zo goed dat ik veel te veel planten had :')

Die een shitload aan pepers produceerden. Alle 25.
  maandag 12 februari 2018 @ 20:45:46 #39
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_177138208
quote:
1s.gif Op maandag 12 februari 2018 19:24 schreef Mekamotut het volgende:

[..]

Dat met die koffiefilters werkte hier zo goed dat ik veel te veel planten had :')
[ afbeelding ]
Die een shitload aan pepers produceerden. Alle 25.
Dat benne verdomd mooie planten chef.. :Y
Twee vochtige wattenschijfjes met zaad ertussen en die weer tussen twee borden werkt ook goed..
pi_177138397
quote:
14s.gif Op maandag 12 februari 2018 20:45 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Dat benne verdomd mooie planten chef.. :Y
Twee vochtige wattenschijfjes met zaad ertussen en die weer tussen twee borden werkt ook goed..
Dank u, zaad was van zo'n peper uit een bamipakket.
Dat bord met wattenschijfjes ga ik dit jaar proberen, wel met minder zaadjes. Ik heb nu nog twee zakken pepers in de vriezer.
  maandag 12 februari 2018 @ 21:10:09 #41
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_177138768
quote:
1s.gif Op maandag 12 februari 2018 20:53 schreef Mekamotut het volgende:

[..]

Dank u, zaad was van zo'n peper uit een bamipakket.
Dat bord met wattenschijfjes ga ik dit jaar proberen, wel met minder zaadjes. Ik heb nu nog twee zakken pepers in de vriezer.
Ja zo simpel kan het zijn idd.. zaad winnen is niet zo moeilijk.. (bij zaden die nat liggen zoals komkommer of tomaat is het wat omslachtiger, de gelei is kiemwerend, dus de beste kiemkracht krijg je als het een keer gefermenteerd is)

Ik kocht meestal paprika en peperplanten vanwege de vorst.. maar dat is best aan de prijs (logisch ook met een verwarmde kas)
pi_177138979
Bij tomaten doe ik de zaadjes en dat ranzige jelly spul in een bakje en laat ik het weg schimmelen. Daarna was ik ze en plant ik ze.
Ik vind zaden veel te duur bij Intratuin en dergelijke. En zeker als je een flinke tuin hebt.
En planten kopen vind ik al helemaal te duur en ze gaan altijd dood bij mij.
Ik weet het, ik ben een vrek.
  maandag 12 februari 2018 @ 21:27:38 #43
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_177139203
quote:
1s.gif Op maandag 12 februari 2018 21:18 schreef Mekamotut het volgende:
Bij tomaten doe ik de zaadjes en dat ranzige jelly spul in een bakje en laat ik het weg schimmelen. Daarna was ik ze en plant ik ze.
Ik vind zaden veel te duur bij Intratuin en dergelijke. En zeker als je een flinke tuin hebt.
En planten kopen vind ik al helemaal te duur en ze gaan altijd dood bij mij.
Ik weet het, ik ben een vrek.
Ja precies.. dat is ook de manier zo ongeveer..
Je kan ook makkelijk eerst proeven.. dat is wel belangrijk vind ik.. Er zijn zoveel soorten op de markt..

Bij mij is het echt niet anders hoor... Als ik de tuin vol heb dan beslaat ie 750m2 tot 1000m2 ongeveer.. Als ik dan met biologische 2 euro zakjes moet gaan werken ben ik straatarm..
Die gekochte planten waren meestal een stuk of vijf tot tien voor in de kas..
pi_177139527
quote:
14s.gif Op maandag 12 februari 2018 21:27 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Ja precies.. dat is ook de manier zo ongeveer..
Je kan ook makkelijk eerst proeven.. dat is wel belangrijk vind ik.. Er zijn zoveel soorten op de markt..

Bij mij is het echt niet anders hoor... Als ik de tuin vol heb dan beslaat ie 750m2 tot 1000m2 ongeveer.. Als ik dan met biologische 2 euro zakjes moet gaan werken ben ik straatarm..
Die gekochte planten waren meestal een stuk of vijf tot tien voor in de kas..
Haha klopt, de tomaten eet ik zelf op.
En biologische zaden klinkt allemaal mooi maar ze zijn stervensduur.
Ik ga deze week pas beginnen met voorzaaien, ben aan de late kant dit jaar.
  maandag 12 februari 2018 @ 21:47:50 #45
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_177139703
quote:
1s.gif Op maandag 12 februari 2018 21:39 schreef Mekamotut het volgende:

[..]

Haha klopt, de tomaten eet ik zelf op.
En biologische zaden klinkt allemaal mooi maar ze zijn stervensduur.
Ik ga deze week pas beginnen met voorzaaien, ben aan de late kant dit jaar.
Ik wou zeggen.. halverwege volgende maand gaan de tuinbonen hier alweer de tuin in..
Pepers gaan vaak al in december in de verwarmde kas.. (bij mijn leverancier iig)
pi_177139826

Ik kom even meekijken. Ik heb zo’n bak gekregen (maar die van mij heeft een matte kap) en ben dus op zoek naar info over hoe ik hem het beste kan vullen en wat ik er in kan planten.

Ik heb al een flinke zak kleikorrels gekocht en een grote zak moestuingrond voor kweekbakken.
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_177139931
quote:
14s.gif Op maandag 12 februari 2018 21:47 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Ik wou zeggen.. halverwege volgende maand gaan de tuinbonen hier alweer de tuin in..
Pepers gaan vaak al in december in de verwarmde kas.. (bij mijn leverancier iig)
Tuinbonen zet ik niet, teveel luis.
Ik zet wel kelvedon wonders.
Die zijn echt zoveel lekkerder dan die diepvriesmeuk.
Dit jaar wel courgette, pompoen en wat tomaten. Ik hoop dat ik nog op tijd ben voor peper en paprika.
  Moderator / Redactie Sport / Devops maandag 12 februari 2018 @ 22:15:01 #48
176766 crew  zoem
zoemt
pi_177140475
quote:
1s.gif Op maandag 12 februari 2018 21:52 schreef valentijn101 het volgende:
[ afbeelding ]
Ik kom even meekijken. Ik heb zo’n bak gekregen (maar die van mij heeft een matte kap) en ben dus op zoek naar info over hoe ik hem het beste kan vullen en wat ik er in kan planten.

Ik heb al een flinke zak kleikorrels gekocht en een grote zak moestuingrond voor kweekbakken.
Daar kunnen zo te zien alleen lage gewassen in die dicht op elkaar kunnen staan. Dan denk ik gelijk aan allerlei (pluk)slasoorten, rucola, kruiden, radijs. De bak is relatief hoog/diep, dus bepaalde wortelgewassen (rode biet, wortels, ui) zouden in theorie ook passen, maar is wel minder gebruikelijk in zo'n bak. Had je zelf al iets in gedachten?
  maandag 12 februari 2018 @ 22:19:58 #49
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_177140551
quote:
1s.gif Op maandag 12 februari 2018 21:56 schreef Mekamotut het volgende:

[..]

Tuinbonen zet ik niet, teveel luis.
Ik zet wel kelvedon wonders.
Die zijn echt zoveel lekkerder dan die diepvriesmeuk.
Dit jaar wel courgette, pompoen en wat tomaten. Ik hoop dat ik nog op tijd ben voor peper en paprika.
Brandnetelgier werkt erg goed tegen luis.. (ook tegen mensen trouwens :|W )
Hier zijn kapucijners, peultjes, courgettes, rode bieten en een hoop slasoorten iig vaste prik..
Maar ik heb nog een doos vol zaden die ik even moet doorspitten om te zien wat er verder op het menu staat..

Gaat allemaal veel te snel.. ik ben nog aan het brandhout zagen... _O-
pi_177145369
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2018 22:15 schreef zoem het volgende:

[..]

Daar kunnen zo te zien alleen lage gewassen in die dicht op elkaar kunnen staan. Dan denk ik gelijk aan allerlei (pluk)slasoorten, rucola, kruiden, radijs. De bak is relatief hoog/diep, dus bepaalde wortelgewassen (rode biet, wortels, ui) zouden in theorie ook passen, maar is wel minder gebruikelijk in zo'n bak. Had je zelf al iets in gedachten?
Ik had een zakje rucula en rode pepertjes meegenomen. En verder dacht ik aan wat kruiden die ik veel gebruik. Tijn, rozemarijn, basilicum en zo.
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_177169444
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2018 06:44 schreef govie het volgende:

[..]

Jij woont niet in NL verwacht ik.
Jij gaat door voor de was machine!
Ik woon in een klimaat redelijk gelijk aan Nederland, alleen op het Zuidelijk halfrond, dus ik loop 6 maanden voor/achter op jullie.
pi_177169456
quote:
14s.gif Op maandag 12 februari 2018 12:26 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Ik gebruik soms visemulsie... dat heeft ruigweg dezelfde werking, maar dan met meer stikstof..
Ben er erg over te spreken, het geeft met name een gezondere sterke plant en bij visemulsie dus ook meststof (volgens mij bij wier ook een deel maar een stuk minder)...

Visemulsie stinkt echt zo erg dat je totaal geisoleerd raakt van elk sociaal contact, dus het is niet zo populair, het kost ook behoorlijk moeite om de geur van je handen af te krijgen, handschoenen aan te raden dus _O-

Verder ben ik ook erg te spreken over beender, veren, en of bloedmeel voor de lange termijn (meestal zie je het echte resultaat daarvan pas het jaar erop)
Klinkt heerlijk, die visemulsie. Ik heb ook wel gehoord van mensen die zweren bij het begraven van viskarkassen in de tuin. Die breken snel af, en dan heb je de stank niet, maar kun je alleen doen voordat je je planten hebt staan.
Mijn man is al niet blij met de geur van mijn zeewiergier, dus de visemulsie sla ik voor nu even over...
  woensdag 14 februari 2018 @ 07:16:03 #53
266972 govie
#Gio en VanGeel Oprotten!
pi_177170830
quote:
1s.gif Op woensdag 14 februari 2018 01:24 schreef dodoria het volgende:

[..]

Jij gaat door voor de was machine!
Ik woon in een klimaat redelijk gelijk aan Nederland, alleen op het Zuidelijk halfrond, dus ik loop 6 maanden voor/achter op jullie.
De wereld op zijn kop! 8-) dus je hebt eigenlijk ook hangplanten! :o
When game is going full retard, you can only go with it. If you start going against it, if you start going half retard, you're done for!
  vrijdag 16 februari 2018 @ 17:06:59 #54
266972 govie
#Gio en VanGeel Oprotten!
pi_177235429
Misschien een tip voor jullie, maar ik twijfel nog: 10 Liter gedroogde potgrond bij de action is deze week 59 cent en de Pokon is ¤1,05 per liter. Misschien is het wat om er een of 2 pakketjes van te halen, totdat de potgrondaanbiedingen weer verschijnen (maar die zijn vaak duurder dan 60 cent per 10 liter potgrond, uit mijn hoofd waren die zakken potgrond vorig jaar 10 euro voor 30 liter in de folders, staat mij bij).

https://www.action.com/nl-nl/nl/tuin--outdoor/

Altijd weer de uitdaging om koopjes te vinden anders kosten je zelfgekweekte tomaten nog meer als in de winkel bij appiehappie. :s)
When game is going full retard, you can only go with it. If you start going against it, if you start going half retard, you're done for!
pi_177235852
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 17:06 schreef govie het volgende:
Misschien een tip voor jullie, maar ik twijfel nog: 10 Liter gedroogde potgrond bij de action is deze week 59 cent en de Pokon is ¤1,05 per liter. Misschien is het wat om er een of 2 pakketjes van te halen, totdat de potgrondaanbiedingen weer verschijnen (maar die zijn vaak duurder dan 60 cent per 10 liter potgrond, uit mijn hoofd waren die zakken potgrond vorig jaar 10 euro voor 30 liter in de folders, staat mij bij).

https://www.action.com/nl-nl/nl/tuin--outdoor/

Altijd weer de uitdaging om koopjes te vinden anders kosten je zelfgekweekte tomaten nog meer als in de winkel bij appiehappie. :s)
Ik heb een tijdje geleden in Het kamerplanten topic eens een stuk of een, twee, drie, vier, vijf posts geplaatst over goedkope potgrond en regulier verkijgbare voedingsstoffen. Misschien vind je het interessant om mijn visie daarover eens te lezen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 16-02-2018 17:29:58 ]
  vrijdag 16 februari 2018 @ 17:35:42 #56
266972 govie
#Gio en VanGeel Oprotten!
pi_177235915
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 17:29 schreef Stratotanker het volgende:

[..]

Ik heb een tijdje geleden in Het kamerplanten topic eens een stuk of een, twee, drie, vier, vijf posts geplaatst over goedkope potgrond en regulier verkijgbare voedingsstoffen. Misschien vind je het interessant om mijn visie daarover eens te lezen.
Interessant ja, ga ik lezen! Je bent wel een diehard mol zeg! :+ Maar ik zoek even wat grond voor in de kweekbak voor mijn zaailingen. De tijd van zaailingen begint natuurlijk nu wel langzaam aan te breken. Daarnaast ben ik in bezit van een compostbak voor het grote werk buiten. De compostbak als side-project en die zit al sinds de herfst vol met bladermeuk, konijnenstront en groenteresten, dus ik hoop dit jaar dat tientje wat ik ervoor heb uitgegeven terug te verdienen met retegoeie vadsige pomodoritomaten en de rest! Ik had een compostboekje gehaald bij de bieb en wij hebben hier veels te veel blad door erg hoge bomen in de straat, dus de verhouding tussen groen en bruine organische materialen is netjes, ommeennabij volgens dat boekie (1 schep groen en dan minimaal 1 of meer scheppen bruin en tussendoor wat stront van mijn beest).

Ik zie heel de groentetuin ook meer als experimenteerprojectje, qua compost maar ook technologie etcetc. :+

[ Bericht 4% gewijzigd door govie op 16-02-2018 17:45:51 ]
When game is going full retard, you can only go with it. If you start going against it, if you start going half retard, you're done for!
  Moderator / Redactie Sport / Devops vrijdag 16 februari 2018 @ 18:35:13 #57
176766 crew  zoem
zoemt
pi_177236712
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 17:35 schreef govie het volgende:
De tijd van zaailingen begint natuurlijk nu wel langzaam aan te breken.
Ik wacht er nog even mee tot ergens in maart. Binnen voorzaaien doe ik eigenlijk niet meer, want onhandig. Buiten vind ik het voorlopig nog te koud, ook voor de koude kas. De komende 1-2 weken sowieso nog (nacht)vorst.
  vrijdag 16 februari 2018 @ 20:02:38 #58
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_177238562
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 17:06 schreef govie het volgende:
Misschien een tip voor jullie, maar ik twijfel nog: 10 Liter gedroogde potgrond bij de action is deze week 59 cent en de Pokon is ¤1,05 per liter. Misschien is het wat om er een of 2 pakketjes van te halen, totdat de potgrondaanbiedingen weer verschijnen (maar die zijn vaak duurder dan 60 cent per 10 liter potgrond, uit mijn hoofd waren die zakken potgrond vorig jaar 10 euro voor 30 liter in de folders, staat mij bij).

https://www.action.com/nl-nl/nl/tuin--outdoor/

Altijd weer de uitdaging om koopjes te vinden anders kosten je zelfgekweekte tomaten nog meer als in de winkel bij appiehappie. :s)
Geloof me.. groenten en fruit zelf telen is altijd duurder dan kopen..
In die tijd kun je namelijk ook voor een ander werken.. Koop je een kruiwagen tomaten per dag en hou je nog geld over..

Potgrond is altijd een euro of minder per 20 liter.. bij de Bauhaus of Aldi.. Heb ze wel eens voor 20 cent gehad zelfs..

Kun je beter de grond van een molshoop pakken.. Dat is een heel goed alternatief..
(of zitten alle mollen van NL alleen bij mij in de tuin ofzo.. }:| )

[ Bericht 1% gewijzigd door Zolderkamer op 16-02-2018 20:21:27 ]
  vrijdag 16 februari 2018 @ 20:24:20 #59
266972 govie
#Gio en VanGeel Oprotten!
pi_177239013
quote:
14s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 20:02 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Geloof me.. groenten en fruit zelf telen is altijd duurder dan kopen..
In die tijd kun je namelijk ook voor een ander werken.. Koop je een kruiwagen tomaten per dag en hou je nog geld over..
Ik doe het omdat ik het wel grappig vind, maar wel kostenneutraal met een betere groentesmaak wil proberen uit te komen. Ik kies in mijn 2de seizoen echt recepten uit en probeer "zooi" te telen die ik daarvoor nodig heb zodat ik liters ervan kan inwekken voor een jaar consumptie, meer hoeft niet voor mij (minder diversiteit in de groentetuin, maar wel meer kwantiteit). Dit is het eerste seizoen dat ik vooral probeer te focussen op een aantal recepten:

Recept 1: Pizzasaus Serious Eats (kan ik inwekken)
Hiervoor heb ik nodig:
Teveel Pomidoritomaten
Knoflook (is ook tegenwoordig best duur in de winkel, je verkijkt je daar echt op)
Basilicum
Uien

Recept 2: Gepofpte knoflooksoep (kan ik invriezen)
Hiervoor heb ik nodig:
Teveel knoflook
Ui
Laurier

Daarnaast ben ik toch nog van plan(t), om weer 2 courgetteplanten, 2 komkommers, 2 mais, wat bieslook, peterselie te nemen omdat ik er bijna geen omkijken naar heb behalve dan water geven. Dit naast mijn 2 tot 3 m2 aardbeien die er al grotendeels staan van vorig jaar dus dit seizoen hoop ik op een degelijk aantal kommetjes aardbeien want ik heb een inwekrecept gezien: "aardbeimayonaise", Leek me wel grappig en dit kan je dus ook inwekken (dus ook het hele jaar door gebruiken).

Dit jaar een totaal andere benadering, ben benieuwd welke van de seizoenen ik het meest tevreden over ga voelen. Zoals je ziet, valt het best mee, ik heb echt weinig diversiteit dit jaar dit komt ook omdat ik ziek werd van al die slakken op die kolen. Dat is toch vechten tegen de bierkaai als je buren er minder rekening mee houden. En ik had eigenlijk teveel verschillende dingetjes waardoor een aantal planten niet lekker uit de verf kwamen doot te weinig aandacht voor details zoals bijvoorbeeld mijn kolen, wortels en preitjes.

[ Bericht 1% gewijzigd door govie op 16-02-2018 20:29:35 ]
When game is going full retard, you can only go with it. If you start going against it, if you start going half retard, you're done for!
  vrijdag 16 februari 2018 @ 20:33:06 #60
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_177239198
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 20:24 schreef govie het volgende:

[..]

Ik doe het omdat ik het wel grappig vind, maar wel kostenneutraal met een betere groentesmaak wil proberen uit te komen. Ik kies in mijn 2de seizoen echt recepten uit en probeer "zooi" te telen die ik daarvoor nodig heb zodat ik liters ervan kan inwekken voor een jaar consumptie, meer hoeft niet voor mij (minder diversiteit in de groentetuin, maar wel meer kwantiteit). Dit is het eerste seizoen dat ik vooral probeer te focussen op een aantal recepten:

Recept 1: Pizzasaus Serious Eats (kan ik inwekken)
Hiervoor heb ik nodig:
Teveel Pomidoritomaten
Knoflook (is ook tegenwoordig best duur in de winkel, je verkijkt je daar echt op)
Basilicum
Uien

Recept 2: Gepofpte knoflooksoep (kan ik invriezen)
Hiervoor heb ik nodig:
Teveel knoflook
Ui
Laurier

Daarnaast ben ik toch nog van plan(t), om weer 2 courgetteplanten, 2 komkommers, 2 mais, wat bieslook, peterselie te nemen omdat ik er bijna geen omkijken naar heb behalve dan water geven. Dit naast mijn 2 tot 3 m2 aardbeien die er al grotendeels staan van vorig jaar dus dit seizoen hoop ik op een degelijk aantal kommetjes aardbeien want ik heb een inwekrecept gezien: "aardbeimayonaise", Leek me wel grappig en dit kan je dus ook inwekken (dus ook het hele jaar door gebruiken).

Dit jaar een totaal andere benadering, ben benieuwd welke van de seizoenen ik het meest tevreden over ga voelen.

Zoals je ziet, valt het best mee.
Ik heb zelf 35 jaar ervaring.. en ik heb het geleerd van mn opa en buur en kwamen uit 1936.. :7

Maar als je een Turkse groenteboer/supermarkt opzoekt dan heb je topkwaliteit voor een stuiver..
Bij de supermarkt: uien 2 kilo 1,09..
Bij de Turk een grote netzak van 20 kilo ofzo.. 1,35 voor de hele zak...
Paprika's 1 euro per kilo..
Bij de super: 3 stuks (smakeloze) voor 1,49.. enz enz..

Kijk als het alleen om het inmaken te doen is dan is dat een veel betere optie..
Als je het echt leuk vind om te tuinieren, dan is het wat anders zeg maar... ;)
  vrijdag 16 februari 2018 @ 20:40:58 #61
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_177239425
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 20:24 schreef govie het volgende:
ik heb echt weinig diversiteit dit jaar dit komt ook omdat ik ziek werd van al die slakken op die kolen. Dat is toch vechten tegen de bierkaai als je buren er minder rekening mee houden. En ik had eigenlijk teveel verschillende dingetjes waardoor een aantal planten niet lekker uit de verf kwamen doot te weinig aandacht voor details zoals bijvoorbeeld mijn kolen, wortels en preitjes.
Knoflookstrooisel helpt tegen slakken.. En ze vinden sla onweerstaanbaar.. dus ik zet meestal een paar rijen sla dicht op elkaar voor de slakken.. en verderop sla voor mezelf.. ;)
Ik heb toch altijd een miljoenmiljard slaplantjes..

Prei moet juist over de winter.. dat kan haast niet misgaan..
  vrijdag 16 februari 2018 @ 20:42:53 #62
266972 govie
#Gio en VanGeel Oprotten!
pi_177239495
quote:
14s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 20:33 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Ik heb zelf 35 jaar ervaring.. en ik heb het geleerd van mn opa en buur en kwamen uit 1936.. :7

Maar als je een Turkse groenteboer/supermarkt opzoekt dan heb je topkwaliteit voor een stuiver..
Bij de supermarkt: uien 2 kilo 1,09..
Bij de Turk een grote netzak van 20 kilo ofzo.. 1,35 voor de hele zak...
Paprika's 1 euro per kilo..
Bij de super: 3 stuks (smakeloze) voor 1,49.. enz enz..

Kijk als het alleen om het inmaken te doen is dan is dat een veel betere optie..
Als je het echt leuk vind om te tuinieren, dan is het wat anders zeg maar... ;)
Het is ook een beetje het back2basic gevoel. Tegenwoordig zijn we zo ridicuul bezig allemaal met die domme smartphones en mensen doen maar wat. Mijn groentetuintje is maar 3 vierkante meter, 1 hazelaar en 20 potten. Maar het geeft me genoeg om te doen en ik leer er ook veel van. Bijvoorbeeld beesssies! Ik heb afgelopen jaar een drakenlibelle ofzoiets in mijn kleine minituintje, dat is toch wat. Die zitten normaliter alleen maar bij grote plassen, behalve dan in mijn minimoestuintje!

Daarnaast ben ik nog steeds van plan een IoT projectje af te ronden, met een leerdoel. Hopelijk kan ik daarmee naast het opdoen van kennis, 2 tot 3 planten op afstand monitoren inzake parameters waar ik invloed op heb (licht/voeding/water). Dus het is eigenlijk zo dat een te klein moestuintje, toch zorgt voor gezonde impulsen in je vrije tijd. Ik haal meer plezier uit creatie dan uit alleen maar consumptie activiteiten en hoop via dit domme minimoestuintje een gezondere balans te vinden.
When game is going full retard, you can only go with it. If you start going against it, if you start going half retard, you're done for!
pi_177239570
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 20:24 schreef govie het volgende:
Leuk om per recept te kweken!

En euh, inwekken is geen woord. Het is wekken of inmaken ;)
Spoilers!
  vrijdag 16 februari 2018 @ 20:48:25 #64
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_177239708
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 20:42 schreef govie het volgende:

[..]

Het is ook een beetje het back2basic gevoel. Tegenwoordig zijn we zo ridicuul bezig allemaal met die domme smartphones en mensen doen maar wat. Mijn groentetuintje is maar 3 vierkante meter, 1 hazelaar en 20 potten. Maar het geeft me genoeg om te doen en ik leer er ook veel van. Bijvoorbeeld beesssies! Ik heb afgelopen jaar een drakenlibelle ofzoiets in mijn kleine minituintje, dat is toch wat. Die zitten normaliter alleen maar bij grote plassen, behalve dan in mijn minimoestuintje!

Daarnaast ben ik nog steeds van plan een IoT projectje af te ronden, met een leerdoel. Hopelijk kan ik daarmee naast het opdoen van kennis, 2 tot 3 planten op afstand monitoren inzake parameters waar ik invloed op heb (licht/voeding/water).
Ohja dat was jij idd... Ik heb in de jaren heel enthousiast verwarming.. vernevelaars.. druppelaars.. ph en ec meters.. tensiometers.. etc.. etc.. verzameld, gekregen en geprobeerd.. en het ligt allemaal stof te happen hier..

Maar voor jezelf erachter komen is altijd de beste leerweg idd.. en ieder zn ding ook ^O^
Beestjes zijn trouwens heel leuk.. behalve als het een kudde reeen van 26 tegelijk zijn die uit elke plant het hart uit komen eten... :')

En dan heb ik heb ik het maar niet over de hazen, slakken en andere volvraten :X
  vrijdag 16 februari 2018 @ 20:51:14 #65
266972 govie
#Gio en VanGeel Oprotten!
pi_177239820
quote:
14s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 20:40 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Knoflookstrooisel helpt tegen slakken.. En ze vinden sla onweerstaanbaar.. dus ik zet meestal een paar rijen sla dicht op elkaar voor de slakken.. en verderop sla voor mezelf.. ;)
Ik heb toch altijd een miljoenmiljard slaplantjes..

Prei moet juist over de winter.. dat kan haast niet misgaan..
ik had 30 zakjes verschillende zaden ofzoiets van zadenonline.nl plus ik schat 15 appie happie moestuintjes gezaaid op 6 vierkante meter. Veel is gewoon verpieterd door foute of te weinig aandacht (verwilderd of verzopen in de diversiteit). Opzich niet erg, mijn doel ermee was om gewoon eerst eens even te proeven hoeveel er bij ieder dingske kwam kijken. Ik heb veel geleerd van vorig jaar.
When game is going full retard, you can only go with it. If you start going against it, if you start going half retard, you're done for!
  vrijdag 16 februari 2018 @ 20:54:41 #66
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_177239946
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 20:51 schreef govie het volgende:

[..]

ik had 30 zakjes verschillende zaden ofzoiets van zadenonline.nl plus ik schat 15 appie happie moestuintjes gezaaid op 6 vierkante meter. Veel is gewoon verpieterd door foute of te weinig aandacht (verwilderd of verzopen in de diversiteit).
Ja dat spul van de AH zat toch in van die kartonnen dingen? Dat is altijd een drama.. of je nou eierdozen, wc rolletjes of ander papier neemt.. het schimmelt heel snel..

Ik ben totaal geen fan van die sets... ik plunder daar altijd alleen het zaad van.. de rest gebruik ik niet..

Maar hier gebeurt dat ook wel eens hoor.. of er is vorst.. of gewoon geen goed jaar voor bepaalde groenten.. (al is dat laatste verschillend per tuin)
  vrijdag 16 februari 2018 @ 20:58:13 #67
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_177240060
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 20:51 schreef govie het volgende:
Opzich niet erg, mijn doel ermee was om gewoon eerst eens even te proeven hoeveel er bij ieder dingske kwam kijken. Ik heb veel geleerd van vorig jaar.
Precies.. ik leer ook nog altijd bij hoor...
En ik ben niet zo heel strak en netjes..

Ik verbaas mn buurman altijd dat ik mooie oogsten tussen het onkruid wegtrek.. Die heeft zn hele leven de tuin superstrak bijgehouden.. elke dag iedere vorm van groen wat ie zelf niet gezaaid had weggeschoffeld.. en dan kijkt ie hoofdschuddend naar de bende van mij.. _O-

Ik heb zijn kas ook overgenomen.. maar die is echt op zn einde nu.. en ik heb van een bevriende boer een boogkas gekregen..
Dus zodra het heet weer is moet daar nog even plastic over.. (dan spant het beter)
Hij is 6 meter breed.. en ik heb genoeg materiaal voor een meter of 30.. (al is er ook wat schadespul bij) maar ik heb er maar 5 meter van neergezet..
  vrijdag 16 februari 2018 @ 21:08:36 #68
266972 govie
#Gio en VanGeel Oprotten!
pi_177240391
quote:
14s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 20:54 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Ik ben totaal geen fan van die sets... ik plunder daar altijd alleen het zaad van.. de rest gebruik ik niet..
Ik deed hetzelfde, ik heb niet voor niets 2 kweekbakken voor binnen/buiten. De beste zaadjes van de appie happie zijn echt de peultjes. Die waren echt lekker en had er totaal 0 omkijken naar. Ik heb een handvol dagen ervan mogen genieten tijdens bbq's. Die peultjes moet ik misschien ook toch nog maar even meenemen komend seizoen. Lekker was dat, zulke ouderwetse groente koop ik niet meer snel dus dan geniet ik er ook meer van.

quote:
14s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 20:58 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Precies.. ik leer ook nog altijd bij hoor...
En ik ben niet zo heel strak en netjes..

Ik verbaas mn buurman altijd dat ik mooie oogsten tussen het onkruid wegtrek.. Die heeft zn hele leven de tuin superstrak bijgehouden.. elke dag iedere vorm van groen wat ie zelf niet gezaaid had weggeschoffeld.. en dan kijkt ie hoofdschuddend naar de bende van mij.. _O-
het zijn ook hele basisdingen, bijvoorbeeld:

• Mijn paprikaplanten deden het wel, alleen gaf iedere plant er maar 1 misschien 2 paprika's omdat ze in onze achtertuin maar 3 uur per dag zon kregen, ga ik vanuit. Dat is gewoon te weinig en wil de oppervlakte efficiënter gebruiken. In plaats van die paprika doe ik gewoon extra tomatenplanten dit jaar. Die pomodori's deden het prima afgelopen jaar.
• Bloemkool/broccoli trok teveel slakken aan, en toen die op waren begonnen ze pas aan de zomerboerenkool. Dus ik ga gewoon geen kolen meer doen omdat ik op de slakken die vanaf beide buren komen weinig invloed heb. Niet de moeite m.i. om aan een dood paard te blijven trekken, zeker als ik maar circa 5 kolen op jaarbasis teel, want zo leuk is slakken en rupsen verwijderen echt niet. Als ik een stukje weiland zou pachten, dan zou ik wel kolen gaan telen maar voor mij is het echt meer een projectje nu, het moet wel leuk blijven.

[ Bericht 1% gewijzigd door govie op 16-02-2018 21:15:41 ]
When game is going full retard, you can only go with it. If you start going against it, if you start going half retard, you're done for!
  Moderator / Redactie Sport / Devops vrijdag 16 februari 2018 @ 21:39:35 #69
176766 crew  zoem
zoemt
pi_177241300
Kolen zijn imho goed te doen als je er een netje overeen spant. Ging hier afgelopen jaar best aardig met de bloemkool en broccoli. Alleen wat vraat aan het blad wat door het netje gegroeid was. Ik had juist vooral last van de warme dagen. Kolen zuipen water :{
pi_177241378
De overplanting is niet wat geworden.,...misschien had ik even moeten wachten.
Iig nu wel een goede pot..poging 2 !!!
Ik zwaai naar dieren.
pi_177247226
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 17:06 schreef govie het volgende:
Misschien een tip voor jullie, maar ik twijfel nog: 10 Liter gedroogde potgrond bij de action is deze week 59 cent en de Pokon is ¤1,05 per liter. Misschien is het wat om er een of 2 pakketjes van te halen, totdat de potgrondaanbiedingen weer verschijnen (maar die zijn vaak duurder dan 60 cent per 10 liter potgrond, uit mijn hoofd waren die zakken potgrond vorig jaar 10 euro voor 30 liter in de folders, staat mij bij).

https://www.action.com/nl-nl/nl/tuin--outdoor/

Altijd weer de uitdaging om koopjes te vinden anders kosten je zelfgekweekte tomaten nog meer als in de winkel bij appiehappie. :s)
Die gedroogde is kokos. Is vervuilender dan veengrond. En het trekt rouwmugjes aan.
  zaterdag 17 februari 2018 @ 08:48:48 #72
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_177248155
Ik heb het niet meer zo op veengrond: https://www.npo.nl/keurin(...)6-01-2014/KN_1655556
pi_177248201
quote:
14s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 20:54 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Ja dat spul van de AH zat toch in van die kartonnen dingen? Dat is altijd een drama.. of je nou eierdozen, wc rolletjes of ander papier neemt.. het schimmelt heel snel..

Ik ben totaal geen fan van die sets... ik plunder daar altijd alleen het zaad van.. de rest gebruik ik niet..

Maar hier gebeurt dat ook wel eens hoor.. of er is vorst.. of gewoon geen goed jaar voor bepaalde groenten.. (al is dat laatste verschillend per tuin)
Wc rollen heb ik ook eens geprobeerd, ik dacht dat ze zouden vergaan maar dat viel tegen.
  zaterdag 17 februari 2018 @ 09:14:44 #74
266972 govie
#Gio en VanGeel Oprotten!
pi_177248331
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 februari 2018 08:48 schreef Erasmo het volgende:
Ik heb het niet meer zo op veengrond: https://www.npo.nl/keurin(...)6-01-2014/KN_1655556
Heerlijke show:

Maar wanneer wordt grond dan potgrond? Stop de camera maar even zegt de landlordmedewerker. :+
En dan later zegt brillie van de tuinder dat nederland onder zeeniveau ligt omdat wij hier al het veen hadden opgestookt waarna we toen maar dijken om NL hebben gezet, haha hoe ridicuul kan je het maken als land! Slimme gast was dat :')
OK, ik ben om veengebruikers zijn moordenaars! :Y) Daar begin ik niet aan.

[ Bericht 12% gewijzigd door govie op 17-02-2018 09:32:20 ]
When game is going full retard, you can only go with it. If you start going against it, if you start going half retard, you're done for!
  Moderator zaterdag 17 februari 2018 @ 09:16:37 #75
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_177248352
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 februari 2018 08:48 schreef Erasmo het volgende:
Ik heb het niet meer zo op veengrond: https://www.npo.nl/keurin(...)6-01-2014/KN_1655556
De ontwaterde gebieden kun je beter ontginnen. Want die verrotten zo ook uit zichzelf.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  zaterdag 17 februari 2018 @ 10:06:17 #76
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_177249188
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 21:39 schreef zoem het volgende:
Kolen zijn imho goed te doen als je er een netje overeen spant. Ging hier afgelopen jaar best aardig met de bloemkool en broccoli. Alleen wat vraat aan het blad wat door het netje gegroeid was. Ik had juist vooral last van de warme dagen. Kolen zuipen water :{
Liever gaas dan net.. In netten verstrikken vogels zich.. Daar ben ik echt vanaf.. ;(
  Moderator zaterdag 17 februari 2018 @ 10:07:57 #77
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_177249223
quote:
14s.gif Op zaterdag 17 februari 2018 10:06 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Liever gaas dan net.. In netten verstrikken vogels zich.. Daar ben ik echt vanaf.. ;(
Over kool kun je ook vlies maken, raakt niets in verstrikt
Kranplätze müssen verdichtet sein
  zaterdag 17 februari 2018 @ 10:17:51 #78
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_177249356
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 februari 2018 10:07 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Over kool kun je ook vlies maken, raakt niets in verstrikt
Klopt idd... Al is dat hier niet zo'n optie met de buur die dan afgeleid word door het in de wind klapperende doek..
Hij moet natuurlijk wel naar buiten kunnen kijken en alles in de gaten houden.. :7

Ik heb frames van hout gemaakt waar gaas op gespannen zit.. daar maak ik een soort bak van...
En dan zit er een kraai voor die met een hoop gekwetter staat te springen van kwaadheid omdat ie niet bij die mooie rode aardbei kan komen.. _O-
  Moderator / Redactie Sport / Devops zaterdag 17 februari 2018 @ 10:39:32 #79
176766 crew  zoem
zoemt
pi_177249755
quote:
14s.gif Op zaterdag 17 februari 2018 10:06 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Liever gaas dan net.. In netten verstrikken vogels zich.. Daar ben ik echt vanaf.. ;(
Eigenlijk niet bij stilgestaan :@ Als ik de volgende keer in het tuincentrum ben zal ik er eens even naar kijken
  zaterdag 17 februari 2018 @ 10:43:32 #80
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_177249822
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 februari 2018 10:39 schreef zoem het volgende:

[..]

Eigenlijk niet bij stilgestaan :@ Als ik de volgende keer in het tuincentrum ben zal ik er eens even naar kijken
Ik toen ook niet hoor.. maar was er direct klaar mee..
Ben nu over op kuikengaas..
pi_177250602
Ik heb hier over de tuin van +- 10x5 meter gewoon netten gespannen, en aan de zijkanten wel gaas.
Maar de mussen snappen echt dat ze de door netten kunnen duiken :P

Verder heb ik in 4 jaar tijd 1 merel verstrikt gehad, de rest waagt zich er niet eens aan..
Vogels zijn slimmer dan we denken
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
  zaterdag 17 februari 2018 @ 11:24:40 #82
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_177250738
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 februari 2018 11:18 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Ik heb hier over de tuin van +- 10x5 meter gewoon netten gespannen, en aan de zijkanten wel gaas.
Maar de mussen snappen echt dat ze de door netten kunnen duiken :P

Verder heb ik in 4 jaar tijd 1 merel verstrikt gehad, de rest waagt zich er niet eens aan..
Vogels zijn slimmer dan we denken
Zolang je het maar strak spant, en geen losse delen hebt dan gaat het nog wel idd..
Maar het waren hier ook merels idd..

Vogels zijn wel echt dom hoor.. vliegen door een gaatje in de kas en vervolgens overal tegenop omdat ze er niet uit komen als je binnen stapt.. Dus neh.. slim zijn ze niet bepaald.. :N
  Moderator zaterdag 17 februari 2018 @ 12:48:01 #83
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_177252723
quote:
14s.gif Op zaterdag 17 februari 2018 10:17 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Klopt idd... Al is dat hier niet zo'n optie met de buur die dan afgeleid word door het in de wind klapperende doek..
Hij moet natuurlijk wel naar buiten kunnen kijken en alles in de gaten houden.. :7

Ik heb frames van hout gemaakt waar gaas op gespannen zit.. daar maak ik een soort bak van...
En dan zit er een kraai voor die met een hoop gekwetter staat te springen van kwaadheid omdat ie niet bij die mooie rode aardbei kan komen.. _O-
Vlies kun je op dezelfde manier doen.

Mijn opa had een groot stuk vlies, rolde hij aan alle kanten op een buis. Legde hij over de kool en als de kool weer wat was gegroeid rolde hij het vlies weer een stukje van die buizen
Kranplätze müssen verdichtet sein
  zaterdag 17 februari 2018 @ 12:51:43 #84
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_177252824
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 februari 2018 12:48 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Vlies kun je op dezelfde manier doen.

Mijn opa had een groot stuk vlies, rolde hij aan alle kanten op een buis. Legde hij over de kool en als de kool weer wat was gegroeid rolde hij het vlies weer een stukje van die buizen
Klopt.. maar vlies is geen porum als je een moestuin voor het huis hebt.. helemaal met de winterzon erop.. dan zie je andere dingen niet meer bewegen omdat het altijd wel wat klappert..
Vlies in een frame gespannen gaat heel snel stuk ook..
pi_177254405
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 17:35 schreef govie het volgende:

[..]

Interessant ja, ga ik lezen! Je bent wel een diehard mol zeg! :+ Maar ik zoek even wat grond voor in de kweekbak voor mijn zaailingen. De tijd van zaailingen begint natuurlijk nu wel langzaam aan te breken. Daarnaast ben ik in bezit van een compostbak voor het grote werk buiten. De compostbak als side-project en die zit al sinds de herfst vol met bladermeuk, konijnenstront en groenteresten, dus ik hoop dit jaar dat tientje wat ik ervoor heb uitgegeven terug te verdienen met retegoeie vadsige pomodoritomaten en de rest! Ik had een compostboekje gehaald bij de bieb en wij hebben hier veels te veel blad door erg hoge bomen in de straat, dus de verhouding tussen groen en bruine organische materialen is netjes, ommeennabij volgens dat boekie (1 schep groen en dan minimaal 1 of meer scheppen bruin en tussendoor wat stront van mijn beest).

Klinkt goed! Lekker bezig! Daar zullen je planten vast blij mee zijn! :)

quote:
Ik zie heel de groentetuin ook meer als experimenteerprojectje, qua compost maar ook technologie etcetc. :+
Herkenbaar, zo zie ik de hele wereld. :P
pi_177261153
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 februari 2018 08:48 schreef Erasmo het volgende:
Ik heb het niet meer zo op veengrond: https://www.npo.nl/keurin(...)6-01-2014/KN_1655556
Palmbomen worden gekweekt op veengrond, wat dus uit de moerasgebieden gehaald moet worden. Hoe meer vraag naar kokosaarde, hoe groter de palmkwekerijen worden. Verder groeit palm in zout water en moet daarom de kokosvezel gronding uitgespoeld worden.

Het is gewoon zaak om wat zuiniger om te springen met wat je hebt. Ik heb lang geleden geleerd om elk jaar schone grond te nemen. dat is niet nodig. Zorg voor goede compost, dan kan je daarmee de grond elk jaar aanvullen. De veen- en kokosgrond zijn vooral het substraat waarin de compost opgeslagen is.

Mijn ervaring op balkon is dat je het volgende jaar de veenpotgrond van 2 potten in eentje kan duwen. Doe ik vanwege planten waarvan nog afgewacht moet worden of ze het redden of jonkies in potten die voor wat anders nodig zijn, etc.
Op balkon heb ik ook de lege zak van een baal potgrond waarin het tuinafval voor verbranding gaat. Dat vult niet zo snel, want de inhoud slinkt langs natuurlijke weg. Het schone snoeiafval is voor de planten zelf of voor de gft-bak. Na een aantal jaar moet je toch wel de hele bak nieuwe aarde geven. Dan stort je de oude aarde in het plantsoen waar het weer opgaat in de kringloop.

Voor mensen met een tuin: in het najaar het afgevallen boomblad in een plastic zak verzamelen, dichtbinden, onderin gaatjes prikken en in een hoek wegzetten. Dat zal in 2 jaar mooie compost zijn, er gaan (o.a.) compostwormen in en uit. Compost kan ook in de herfst nuttig zijn, want de meeste bloembollen hebben rijke grond nodig. Blad uit eigen tuin hark je van het gras naar de perken. Mulch is goede winterbedekking. Het mag niet op het gras blijven liggen omdat gras het daglicht nodig heeft.
  zaterdag 17 februari 2018 @ 19:58:05 #87
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_177261361
Let wel op dat je compost boven de 60 graden is geweest.. anders is het een verzamelnest van (onkruid)zaden en ziektes..
  Moderator zondag 18 februari 2018 @ 11:31:41 #88
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_177272547
Eerste zaadjes lijken zich nu toch ontkiemd te hebben na zo'n 3 weken *O*

2 Carolina Reapers en een Madame Jeanette.

Op de overige 40/45 zaadjes in het nog wachten :)
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
pi_177274786
quote:
14s.gif Op zaterdag 17 februari 2018 19:58 schreef Zolderkamer het volgende:
Let wel op dat je compost boven de 60 graden is geweest.. anders is het een verzamelnest van (onkruid)zaden en ziektes..
Hoe weet je of de compost boven de 60 graden is geweest? Meet en log jij de temperatuur?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zondag 18 februari 2018 @ 12:58:36 #90
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_177274873
quote:
0s.gif Op zondag 18 februari 2018 12:56 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Hoe weet je of de compost boven de 60 graden is geweest? Meet en log jij de temperatuur?
Gewoon door te kijken.. Helemaal als je hem omzet of uitstrooit zie je het wel broeien, dat kunnen ze al jaren zonder te loggen of te meten... :P

pi_177274895
quote:
14s.gif Op zondag 18 februari 2018 12:58 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Gewoon door te kijken.. Helemaal als je hem omzet of uitstrooit zie je het wel broeien

[ afbeelding ]
Dus rookwolkjes is genoeg?
Wat als je dit niet hebt, hoe krijg je die dan alsnog?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zondag 18 februari 2018 @ 13:03:04 #92
266972 govie
#Gio en VanGeel Oprotten!
pi_177275004
quote:
0s.gif Op zondag 18 februari 2018 12:59 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Dus rookwolkjes is genoeg?
Wat als je dit niet hebt, hoe krijg je die dan alsnog?
Waarschijnlijk is tijd ook een factor. Lagere temperatuur composteert het ook maar langzamer. In een boekje wat ik had gehaald bij de bieb stond zelfs dat in de winter bij kou er nog steeds het proces plaatsvind, maar veel langzamer (echt heel langzamer). Je zou het even moeten nalezen maar hoe hoger de temperatuur, hoe sneller het composteerproces.
When game is going full retard, you can only go with it. If you start going against it, if you start going half retard, you're done for!
  zondag 18 februari 2018 @ 13:03:18 #93
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_177275013
quote:
0s.gif Op zondag 18 februari 2018 12:59 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Dus rookwolkjes is genoeg?
Wat als je dit niet hebt, hoe krijg je die dan alsnog?
Zorgen dat je een goede opbouw hebt.. en evt een starter in de vorm van een dood beest (maar daar zou ik mee oppassen)
Er zijn heel veel sites die daar veel meer over weten dan mij... (ik ben nooit zo met compost bezig, tenminste niet voor op de moestuin)

Het is trouwens geen rook maar damp door broei..
Je kan van broei wel weer brand krijgen trouwens..
pi_177275063
quote:
14s.gif Op zondag 18 februari 2018 13:03 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Zorgen dat je een goede opbouw hebt.. en evt een starter in de vorm van een dood beest (maar daar zou ik mee oppassen)
Er zijn heel veel sites die daar veel meer over weten dan mij... (ik ben nooit zo met compost bezig, tenminste niet voor op de moestuin)

Het is trouwens geen rook maar damp door broei..
Je kan van broei wel weer brand krijgen trouwens..
Een dood beest op je compost? Dan vraag je om ziektes... :Y
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zondag 18 februari 2018 @ 13:05:02 #95
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_177275086
quote:
0s.gif Op zondag 18 februari 2018 13:03 schreef govie het volgende:

[..]

Waarschijnlijk is tijd ook een factor. Lagere temperatuur composteert het ook maar langzamer. In een boekje wat ik had gehaald bij de bieb stond zelfs dat in de winter bij kou er nog steeds het proces plaatsvind, maar veel langzamer (echt heel langzamer). Je zou het even moeten nalezen maar hoe hoger de temperatuur, hoe sneller het composteerproces.
Over de winter gaat dat prima idd.. je wil juist geen hitte OP de composthoop.. het moet van binnenuit komen..

Je ziet op dit soort dagen vaak ook wel hoopjes blad dampen...
  zondag 18 februari 2018 @ 13:05:31 #96
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_177275100
quote:
0s.gif Op zondag 18 februari 2018 13:04 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Een dood beest op je compost? Dan vraag je om ziektes... :Y
Niet als het goed composteert...
  zondag 18 februari 2018 @ 13:06:55 #97
266972 govie
#Gio en VanGeel Oprotten!
pi_177275151
quote:
14s.gif Op zondag 18 februari 2018 13:05 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Niet als het goed composteert...
Ik zal het eens proberen met de buurtkatten. cradle2cradle. :Y)
When game is going full retard, you can only go with it. If you start going against it, if you start going half retard, you're done for!
  zondag 18 februari 2018 @ 13:10:19 #98
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_177275262
quote:
0s.gif Op zondag 18 februari 2018 13:06 schreef govie het volgende:

[..]

Ik zal het eens proberen met de buurtkatten. cradle2cradle. :Y)
Ik heb het wel eens met een vis midden tussen de hoop gezien... Denk dat die wat sneller verteren..
Maar net wat ik zeg.. het is best wel een dingetje.. en ik weet er niet zoveel van.. (Ik heb hier van nature een vrij hoog organische stofgehalte.. Dus ik gebruik het zelf nooit..)
  zondag 18 februari 2018 @ 13:11:05 #99
266972 govie
#Gio en VanGeel Oprotten!
pi_177275282
quote:
14s.gif Op zondag 18 februari 2018 13:10 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Ik heb het wel eens met een vis midden tussen de hoop gezien... Denk dat die wat sneller verteren..
Maar net wat ik zeg.. het is best wel een dingetje.. en ik weet er niet zoveel van.. (Ik heb hier van nature een vrij hoog organische stofgehalte.. Dus ik gebruik het zelf nooit..)
ik hou het mooi wel bij klimop/bladeren/groenteafval/eierschalen/koffiefilters en dan dit jaar even kijken hoe het gaat. Ik heb een tonnetje en dat is ik denk 400 liter ofzo, dus echt veel brandstof voor een hoge temperatuur is lastig maar de zon staat er wel een paar uur per dag op en de deksel zit erop (helpt denk ik).
Het proces is ook wel grappig want je vult de emmer vol tot aan de rand met zooi en dan een paar maand later zit het niveau tot de helft ofzo, dus dan weet dat er wel iets plaatsvind, ongeacht wat het dan is.
When game is going full retard, you can only go with it. If you start going against it, if you start going half retard, you're done for!
  zondag 18 februari 2018 @ 13:13:13 #100
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_177275346
quote:
0s.gif Op zondag 18 februari 2018 13:11 schreef govie het volgende:

[..]

ik hou het mooi wel bij klimop/bladeren/groenteafval/eierschalen/koffiefilters en dan dit jaar even kijken hoe het gaat. Ik heb een tonnetje en dat is ik denk 400 liter ofzo, dus echt veel brandstof voor een hoge temperatuur is lastig maar de zon staat er wel een paar uur per dag op (helpt denk ik).
Daar kunnen net zo hard ziekten in zitten.. fytoftora zit altijd wel op tomatenloof bijvoorbeeld..
Zon helpt wel.. maar het mag absoluut niet uitdrogen...

Klopt.. ik heb gewoon een oneindige bult aan blad, loof en ander spul.. De berg word over de jaren nooit groter.. maar die belucht ik niet ofzo.. ik doe er helemaal niets aan..

Ik heb wel het voordeel dat ik een behoorlijk grote tuin heb.. en dus geen (lees minder) last heb van verspreiding.. in een klein tuintje zou ik er mee oppassen

[ Bericht 3% gewijzigd door Zolderkamer op 18-02-2018 13:18:23 ]
pi_177287049
Ik heb jaren geleden lepelblad Cochlearia officinalis gezaaid en dat bleek winterhard te zijn. Er ontstaan pollen, waaruit je polletjes kan plukken om elders te planten, gewoon in vrijgekomen potten stoppen. Het bestaat uit steeltjes met één afgerond blaadje. Is in de winter op zijn best en dan pluk ik het voor door de sla.


Ik heb het hier gekocht: https://www.bolster.nl/lepelblad-cochlearia-officinalis/p117 't Is hun foto'tje.

Zie dat het tweejarig is. Waarschijnlijk zaait het zichzelf uit. In het voorjaar heeft hij witte schermbloempjes, die oogst je gewoon met het blad mee. Formeel moet je het in augustus zaaien en op mijn balkon willen ze in de zon staan.
  dinsdag 20 februari 2018 @ 08:39:46 #102
266972 govie
#Gio en VanGeel Oprotten!
pi_177314453
Ik heb een vraagje over de gevolgen van de poetin-vorst die komende week arriveert in Nederland. Maar internet geeft niet eenduidig antwoord....

1. Kan knoflookpoot die ik vandaag/morgen wilde planten tegen vorst van -10 als zijn topje net tegen/boven de toplaag van de grond zit?
2. kan een jonge/baby hazelaar van 50 centimeter hoog met een paar gele knopjes tegen -10 graden vorst?
When game is going full retard, you can only go with it. If you start going against it, if you start going half retard, you're done for!
pi_177314774
Jezus ik dacht dat we met een weekje -4 wel klaar waren. Mijn knoflook is al ruim boven, ik weet niet of die blij wordt van min 10, maar ik gooi er sowieso vliesdoek overheen dan. Zal wel loslopen.

Ik maak me meer zorgen over de stapels peultjes, tuinbonen en snijbiet die hier net ontkiemd zijn. Staan in een platte bak, maar ik betwijfel ook dat die een beetje lekker op temperatuur blijft.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_177314981
Ik ga ook maar eens m'n spul binnen zaaien :P
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
pi_177325873
quote:
14s.gif Op zondag 18 februari 2018 13:05 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Niet als het goed composteert...
Laat ik het zo zeggen: alle boeken en artikelen die ik gelezen hebben schrijven voor dat je geen vlees mag composteren ivm ziektes.
Goed composteren doe je met hoge temperaturen waarbij een composteerder dit regelt via het inblazen van warme lucht.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_177325887
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 09:10 schreef Vanyel het volgende:
Jezus ik dacht dat we met een weekje -4 wel klaar waren. Mijn knoflook is al ruim boven, ik weet niet of die blij wordt van min 10, maar ik gooi er sowieso vliesdoek overheen dan. Zal wel loslopen.

Ik maak me meer zorgen over de stapels peultjes, tuinbonen en snijbiet die hier net ontkiemd zijn. Staan in een platte bak, maar ik betwijfel ook dat die een beetje lekker op temperatuur blijft.
Je bent wel heel optimistisch, tot midden mei is de kans op vorst groot.
De voorspelde -10 is op 1.5m hoogte. Op de grond is het lager.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  dinsdag 20 februari 2018 @ 18:32:28 #107
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_177326295
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 18:02 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Laat ik het zo zeggen: alle boeken en artikelen die ik gelezen hebben schrijven voor dat je geen vlees mag composteren ivm ziektes.
Goed composteren doe je met hoge temperaturen waarbij een composteerder dit regelt via het inblazen van warme lucht.
Vooral het omzetten is belangrijk ook (dan belucht je het ook)
Vlees is idd niet handig.. vis doen ze nog wel eens..
pi_177326335
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 18:03 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Je bent wel heel optimistisch, tot midden mei is de kans op vorst groot.
De voorspelde -10 is op 1.5m hoogte. Op de grond is het lager.
Er is wel een verschil tussen een beetje vorst en -10. Dat beetje kan alles wat ik gezaaid heb prima hebben, zeker in platte bak (dus met deksel) en verhoogd bed.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  dinsdag 20 februari 2018 @ 18:36:16 #109
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_177326363
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 09:10 schreef Vanyel het volgende:
Jezus ik dacht dat we met een weekje -4 wel klaar waren. Mijn knoflook is al ruim boven, ik weet niet of die blij wordt van min 10, maar ik gooi er sowieso vliesdoek overheen dan. Zal wel loslopen.

Ik maak me meer zorgen over de stapels peultjes, tuinbonen en snijbiet die hier net ontkiemd zijn. Staan in een platte bak, maar ik betwijfel ook dat die een beetje lekker op temperatuur blijft.
Knoflook komt wel weer bij.. (het huidige loof niet maar er komt wel nieuwe als het warmer word..)

Je kan ook een emmer vol water naast je net ontkiemde plantjes neerzetten, dan slaat de vorst daar op.. Al zou ik er niet te veel van verwachten met echt klein spul.. dat kan niet veel hebben..

Nog een methode:
https://fruitmasters.nl/water-tegen-nachtvorst.html
  dinsdag 20 februari 2018 @ 18:51:16 #110
266972 govie
#Gio en VanGeel Oprotten!
pi_177326609
quote:
14s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 18:36 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Knoflook komt wel weer bij.. (het huidige loof niet maar er komt wel nieuwe als het warmer word..)

Je kan ook een emmer vol water naast je net ontkiemde plantjes neerzetten, dan slaat de vorst daar op.. Al zou ik er niet te veel van verwachten met echt klein spul.. dat kan niet veel hebben..

Nog een methode:
https://fruitmasters.nl/water-tegen-nachtvorst.html
Leuk bedacht voor een uurtje of 4 vorst in een gecontroleerde omgeving maar niet voor een poetinwinter in de buitenlucht denk ik. Ik zie wel, de knoflook wordt morgen/overmorgen gezaaid/gepoot op goed geluk en de aardbeien in mijn vierkante meter back gooi ik wat stro overheen want mijn konijn moet ook extra stro tegen de poetinwinter.
When game is going full retard, you can only go with it. If you start going against it, if you start going half retard, you're done for!
pi_177326838
quote:
14s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 18:36 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Knoflook komt wel weer bij.. (het huidige loof niet maar er komt wel nieuwe als het warmer word..)

Je kan ook een emmer vol water naast je net ontkiemde plantjes neerzetten, dan slaat de vorst daar op.. Al zou ik er niet te veel van verwachten met echt klein spul.. dat kan niet veel hebben..

Nog een methode:
https://fruitmasters.nl/water-tegen-nachtvorst.html
:D
Ik zie me al de hele nacht buiten staan sproeien in mijn kleine bakje.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_177329739
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 08:39 schreef govie het volgende: Ik heb een vraagje over de gevolgen van de poetin-vorst die komende week arriveert in Nederland. Maar internet geeft niet eenduidig antwoord....

1. Kan knoflookpoot die ik vandaag/morgen wilde planten tegen vorst van -10 als zijn topje net tegen/boven de toplaag van de grond zit?
2. kan een jonge/baby hazelaar van 50 centimeter hoog met een paar gele knopjes tegen -10 graden vorst?
Ik weet niet of je het weet, maar Poetin zit in midden-Rusland. Daar hebben ze een landklimaat met koude winters zoals wij ze niet krijgen. Het koudste wat ik voor de komende 2 weken zie staan voor Utrecht is di 27 febr 's nachts -9 en overdag 0. Dat is echt niet Russisch koud in een Nederlandse winter. Februari wordt geacht de koudste maand van het jaar te zijn en maart kan erg guur zijn, met maart roert zijn staart = eind maart kan er nog gewone vorst en sneeuw komen.

Maar die nachtvorst is natuurlijk wel erg vervelend en zal schade aanrichten.

In de koude bak kan je jutezakken, vliesdoek of kranten leggen, vooral langs de wanden, ook op de planten, maar dat doet waarschijnlijk weinig tegen de kou van de bevroren grond. Wie volgens de zaaikalenders zaait, heeft wel beginnende planten in de bak staan die tegen vorst kunnen.

Ik zag een foto van wijnhellingen waar 's nachts rijen waxinelichtjes brandden. Maar dat was meen ik in de nadagen, dus als je toch nog half mei waarschuwingen over stevige vorst krijgt. Onbewaakte vuurtjes neerzetten moet zeer doordacht gebeuren. Dus ergens in en zo geplaatst dat het niet omvallen zal, niet uit zichzelf en niet door rondspringende ongenode gasten, blije honden, jagende katten, uit hun holletje komende muizen/ratten of zo.

Overigens is half maart-half april de tijd om rozen te snoeien. Lichte vorst is geen probleem.
  dinsdag 20 februari 2018 @ 21:54:12 #113
348178 NotTheSame
& Never Be The Same Again
pi_177331954
Ik heb de knoflook (met 20cm loof, in november gepoot) afgedekt met een mini-tunnelkasje en met noppenfolie. De slaplantjes en aardbeienstekjes (pineberry <3 ) staan in onze serre, maar heb ik nu verplaatst van de buitenmuurkant naar de binnenmuur, waar ook een radiator hangt. Deze staat op vorstbeveiliging dus dat zal meer dan voldoende zijn dunkt me.

Voor de rest heb ik in januari enkel wat snoeppaprika (2 soorten), peper (Cayenne) en paprika (Yolo Wonder) gezaaid, maar die staan in huis.
De Yolo Wonder lijkt een slechte batch te zijn, want een opkomstscore van 25% bij zowel deno als in zaaigrond is wel erg karig.
  Moderator dinsdag 20 februari 2018 @ 22:18:52 #114
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_177332740
quote:
6s.gif Op zondag 18 februari 2018 11:31 schreef onlogisch het volgende:
Eerste zaadjes lijken zich nu toch ontkiemd te hebben na zo'n 3 weken *O*

2 Carolina Reapers en een Madame Jeanette.

Op de overige 40/45 zaadjes in het nog wachten :)
Er zijn ondertussen nog een paar zaden doorgekomen. Madame Jeanette en Carolina Reaper wederom. Ik heb ook nog 4 andere soorten maar die komen nog niet door. Ik hou hoop :)
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
  woensdag 21 februari 2018 @ 16:51:15 #115
266972 govie
#Gio en VanGeel Oprotten!
pi_177348883
Topics bestaan om info te delen. Ik heb bij de lidl 2 flessen organic plantfood gekocht, in totaal 2 liter voor 2,10 euro in totaal.





Als ik het goed begrijp geschikt voor landbouw. Dosering is per plant 10ml/week en zijn dus 2000 doseringen in totaal. Ik heb 10 of 11 tomatenplanten dus dat houdt in dat ik het 20 weken kan volhouden met deze flessen vloeribare voeding, waarna ik hopelijk voldoende compost kan halen uit de composttank. Dat die tomaten er voorop staan kan wel kloppen, want ergens gelezen dat tomaten kalium goed om te nassen vinden en er zit dus ook 6% kaliumoplossing in beide flessen. Of het wat is geen idee maar ik heb nog niet voldoende compost om mee te starten rond april, dus ik moest iets halen en dit was goedkoop met een tomatenfoto op de voorkant! :+ ... We zullen zien hoe het uitpakt, misschien hebben andere hiero ook baat bij vloeibare ovebruggingsbemesting voor weinig!

[ Bericht 8% gewijzigd door govie op 21-02-2018 16:58:23 ]
When game is going full retard, you can only go with it. If you start going against it, if you start going half retard, you're done for!
pi_177349858
Even een kort vraagje. Ik heb mijn kweekkas op pootjes gevuld met kleikorrels en daarbovenop een flinke laag potgrond voor kweekbakken. Daarin heb ik 2 dagen geleden wat basilicum en pluksla gezet. Water gegeven en de kap er op gedaan met de ventilatieschuifjes dicht. (blijft het lekker warm en vochtig was mijn idee) nu begint er idd iets te groeien *O* maar het lijkt of er een klein wit wolkje schimmel om de kiempjes groeit -O- Wat kan ik hier aan doen? De kap er af? Schuifjes open?
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
  woensdag 21 februari 2018 @ 20:31:11 #117
266972 govie
#Gio en VanGeel Oprotten!
pi_177352859
quote:
1s.gif Op woensdag 21 februari 2018 17:46 schreef valentijn101 het volgende:
Even een kort vraagje. Ik heb mijn kweekkas op pootjes gevuld met kleikorrels en daarbovenop een flinke laag potgrond voor kweekbakken. Daarin heb ik 2 dagen geleden wat basilicum en pluksla gezet. Water gegeven en de kap er op gedaan met de ventilatieschuifjes dicht. (blijft het lekker warm en vochtig was mijn idee) nu begint er idd iets te groeien *O* maar het lijkt of er een klein wit wolkje schimmel om de kiempjes groeit -O- Wat kan ik hier aan doen? De kap er af? Schuifjes open?
Brekerzand helpt tegen meeldauw/schimmelspul. Dat witte zand uit de bouw moet je de bodem mee bedekken (heel dunnetjes). Hele zware zak zand voor 2 euro ofzo, kan je de rest van je leven mee doen zo zwaar.

When game is going full retard, you can only go with it. If you start going against it, if you start going half retard, you're done for!
  woensdag 21 februari 2018 @ 20:43:15 #118
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_177353117
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2018 16:51 schreef govie het volgende:
Topics bestaan om info te delen. Ik heb bij de lidl 2 flessen organic plantfood gekocht, in totaal 2 liter voor 2,10 euro in totaal.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Als ik het goed begrijp geschikt voor landbouw. Dosering is per plant 10ml/week en zijn dus 2000 doseringen in totaal. Ik heb 10 of 11 tomatenplanten dus dat houdt in dat ik het 20 weken kan volhouden met deze flessen vloeribare voeding, waarna ik hopelijk voldoende compost kan halen uit de composttank. Dat die tomaten er voorop staan kan wel kloppen, want ergens gelezen dat tomaten kalium goed om te nassen vinden en er zit dus ook 6% kaliumoplossing in beide flessen. Of het wat is geen idee maar ik heb nog niet voldoende compost om mee te starten rond april, dus ik moest iets halen en dit was goedkoop met een tomatenfoto op de voorkant! :+ ... We zullen zien hoe het uitpakt, misschien hebben andere hiero ook baat bij vloeibare ovebruggingsbemesting voor weinig!
Ik zou niet alle planten ermee voeren.. dan kun je ook mooi het verschil zien (en hou je het risico op gescheurde (kapotgegroeide) tomaten nog wat binnen de perken.. (al valt het wel mee denk ik want tomaten zijn wel hongerig)

Staat er ook ergens een keurmerkje op de fles?
Skal of Demeter oid?
  woensdag 21 februari 2018 @ 20:47:05 #119
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_177353222
quote:
1s.gif Op woensdag 21 februari 2018 17:46 schreef valentijn101 het volgende:
Even een kort vraagje. Ik heb mijn kweekkas op pootjes gevuld met kleikorrels en daarbovenop een flinke laag potgrond voor kweekbakken. Daarin heb ik 2 dagen geleden wat basilicum en pluksla gezet. Water gegeven en de kap er op gedaan met de ventilatieschuifjes dicht. (blijft het lekker warm en vochtig was mijn idee) nu begint er idd iets te groeien *O* maar het lijkt of er een klein wit wolkje schimmel om de kiempjes groeit -O- Wat kan ik hier aan doen? De kap er af? Schuifjes open?
Met een kwastje oid voorzichtig wegvegen.. meestal red het plantje zich dan wel...
Die potgrond is waarschijnlijk bemest wat zorgt voor die schimmel.. beter ontkiem je in grond van een molshoop gemengd met een handje rivier/breker/scherpzand (wit zand wat verschillend in korrelgrote is, dus geen straatzand)
  woensdag 21 februari 2018 @ 21:00:21 #120
266972 govie
#Gio en VanGeel Oprotten!
pi_177353609
quote:
14s.gif Op woensdag 21 februari 2018 20:43 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Ik zou niet alle planten ermee voeren.. dan kun je ook mooi het verschil zien (en hou je het risico op gescheurde (kapotgegroeide) tomaten nog wat binnen de perken.. (al valt het wel mee denk ik want tomaten zijn wel hongerig)

Staat er ook ergens een keurmerkje op de fles?
Skal of Demeter oid?
Dat is een goede tip, zal ik doen ter vergelijk. Er zit een UPJ keurmerk op en het voldoet aan EU verordening 834/2007 en is toegestaan voor gebruik in biolandbouw.
When game is going full retard, you can only go with it. If you start going against it, if you start going half retard, you're done for!
  woensdag 21 februari 2018 @ 21:03:01 #121
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_177353697
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2018 21:00 schreef govie het volgende:

[..]

Dat is een goede tip, zal ik doen ter vergelijk. Er zit een UPJ keurmerk op en het voldoet aan EU verordening 834/2007 en is toegestaan voor gebruik in biolandbouw.
Als ik google op upj keurmerk krijg ik resultaten over een kromme penis.. :D _O-

Volgens mij hebben we hier alleen maar eko landbouw ofzo.. maar ach boeit niet.. het woord landbouw is al genoeg.. ^O^
  woensdag 21 februari 2018 @ 21:20:41 #122
266972 govie
#Gio en VanGeel Oprotten!
pi_177354297
quote:
14s.gif Op woensdag 21 februari 2018 21:03 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Als ik google op upj keurmerk krijg ik resultaten over een kromme penis.. :D _O-

Volgens mij hebben we hier alleen maar eko landbouw ofzo.. maar ach boeit niet.. het woord landbouw is al genoeg.. ^O^
Dan google jij vaak penis denk ik! :+ _O-
When game is going full retard, you can only go with it. If you start going against it, if you start going half retard, you're done for!
  woensdag 21 februari 2018 @ 21:22:20 #123
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_177354373
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2018 21:20 schreef govie het volgende:

[..]

Dan google jij vaak penis denk ik! :+ _O-
Nooit... :(
Derde hit.. de anderen gaan over urologie en sterilisatie.. _O-
  woensdag 21 februari 2018 @ 21:24:11 #124
266972 govie
#Gio en VanGeel Oprotten!
pi_177354441
quote:
14s.gif Op woensdag 21 februari 2018 21:22 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Nooit... :(
Derde hit.. de anderen gaan over urologie en sterilisatie.. _O-
Zal wel een paardenmiddel zijn dan! 8-)
When game is going full retard, you can only go with it. If you start going against it, if you start going half retard, you're done for!
  woensdag 21 februari 2018 @ 21:24:52 #125
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_177354465
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2018 21:24 schreef govie het volgende:

[..]

Zal wel een paardenmiddel zijn dan! 8-)
Je kan altijd een halve liter opdrinken.. (8>
  woensdag 21 februari 2018 @ 21:26:36 #126
266972 govie
#Gio en VanGeel Oprotten!
pi_177354529
quote:
14s.gif Op woensdag 21 februari 2018 21:24 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Je kan altijd een halve liter opdrinken.. (8>
Groeien die inhammen weer dicht. 8-)
When game is going full retard, you can only go with it. If you start going against it, if you start going half retard, you're done for!
  woensdag 21 februari 2018 @ 21:27:15 #127
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_177354561
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2018 21:26 schreef govie het volgende:

[..]

Groeien die inhammen weer dicht. 8-)
:Y :P
pi_177361356
Ahh, duidelijk. Thanks. Grond is idd bemest.

[ Bericht 31% gewijzigd door valentijn101 op 22-02-2018 10:43:20 ]
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
  donderdag 22 februari 2018 @ 14:07:24 #129
266972 govie
#Gio en VanGeel Oprotten!
pi_177368487
Net naar een heide gefietst en 1.5 Liter verloren witzand mee genomen naar huis, had iemand daar verloren denk ik, het voelde niet op zijn plaats op die vlakte tussen zijn soortgenoten. Ik heb even thuis maar bovenop mijn zaadjes gelegd met de kap erop, zo wordt het verloren witzand niet bevuild en blijft het lekker schoon. Als de rechtmatige eigenaar zichzelf niet binnen 2 maand meld, dan leg ik het wel weet terug op plaats delict. :+

(ik had echt geen zin om op de fiets met een 25kg brekerzandzak te gaan slepen en het is gratis)
When game is going full retard, you can only go with it. If you start going against it, if you start going half retard, you're done for!
pi_177369177
_O- _O- _O_ ^O^
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_177376598
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2018 21:00 schreef govie het volgende: [..]

Dat is een goede tip, zal ik doen ter vergelijk. Er zit een UPJ keurmerk op en het voldoet aan EU verordening 834/2007 en is toegestaan voor gebruik in biolandbouw.
Dat is dan bemest en bestrijdingsmiddeld, alles binnen de normen van de biologische teelt. Wat onkruid betreft, maakt het bij mijn balkontuin niet uit of ik reguliere of biologische grond gebruik. Wel zie ik in de biologische zeer sporadisch een worm. In de oude tijden toen potgrond nog bladaarde was, waren er altijd wormen in de grond.
  donderdag 22 februari 2018 @ 20:50:50 #132
266972 govie
#Gio en VanGeel Oprotten!
pi_177376921
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2018 20:38 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Dat is dan bemest en bestrijdingsmiddeld, alles binnen de normen van de biologische teelt. Wat onkruid betreft, maakt het bij mijn balkontuin niet uit of ik reguliere of biologische grond gebruik. Wel zie ik in de biologische zeer sporadisch een worm. In de oude tijden toen potgrond nog bladaarde was, waren er altijd wormen in de grond.
Ik heb hier gewoon leeggeputte potgrond in potten voor komend seizoen, ik had nog geen composthoop vorig jaar dus nu is het even schipperen met weinig voedingsstoffen in de potten. Ik moet wat natuurlijk, die tomaten hebben kalium nodig.
When game is going full retard, you can only go with it. If you start going against it, if you start going half retard, you're done for!
  Moderator donderdag 1 maart 2018 @ 18:56:57 #133
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_177533126
Mijn pepers groeien gestaag. Het gaat niet snel, maar dat wist ik. Langzaam maar zeker komen er meer en meer uit. Van de 48 zaadjes zijn er nu zo'n 17 uitgekomen.

Ze meten van 0.3 cm tot 1,5 cm hoogte. Wanneer wordt het tijd om ze over te potten? Ik snap dat ze nu nog veel te klein zijn. Maar ik water ze nagenoeg iedere dag(ook toen ze nog niet ontkiemd waren). Voor mijn gevoel raakt die potgrond een beetje zijn voeding kwijt? Of is dat iets waar ze weken op kunnen teren na het ontkiemen? (ik water ze al weken)

Ik neem aan dat ik ze nu in 'gewone aarde' kan plaatsen, of is op deze jonge leeftijd van die speciale voedingspotgrond nog gewenst?
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
pi_177534554
Je mag pepers verpotten zodra ze 2 tot 4 normale bladeren hebben.. Dat is nu nog niet het geval..
De potgrond raakt z'n voeding niet zo hard kwijt hoor, ben daar maar niet bang voor.

Als je ze over wil potten als ze wat groter zijn, zorg dan dat de aarde echt goed nat is, zodat je zoveel mogelijk de wortels intact laat. En nee, het geeft niet als er een paar beschadigen, maar neem de plant met een stuk kluit mee naar de volgende pot :)

En dan in gewone potgrond, en niet meteen speciale voeding toevoegen. Teveel voeding dood een plant namelijk ook ;)

Daarna goed in de potgrond zetten, goed aandrukken en weer een keer flink water geven. Dan herstellen de wortels zich het snelst :)
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
pi_177534860
Normale potgrond heeft voeding voor 6 weken. 6 weken plant dus, niet 6 weken zaad in het potje. Behalve als je liters water geeft.

Ik vind elke dag water geven aan nog niet gekiemde planten trouwens gevaarlijk vaak. Geen schimmel?
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_177535319
Als ze onder een verwarming staan (zoals hier), zijn ze echt elke avond kurkdroog.. Dus je moet dan ook water geven, maar niet gigantisch veel.

Schimmel kun je voorkomen door wat vermiculiet of brekerszand als bovenlaag te gebruiken :)
Zaadjes komen hier goed doorheen, en het houdt het daaronder iets vochter (anders is het hier 's middags al kurkdroog)
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
  Moderator donderdag 1 maart 2018 @ 21:15:13 #137
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_177536979
quote:
1s.gif Op donderdag 1 maart 2018 19:56 schreef Vanyel het volgende:
Normale potgrond heeft voeding voor 6 weken. 6 weken plant dus, niet 6 weken zaad in het potje. Behalve als je liters water geeft.

Ik vind elke dag water geven aan nog niet gekiemde planten trouwens gevaarlijk vaak. Geen schimmel?
quote:
0s.gif Op donderdag 1 maart 2018 20:11 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Als ze onder een verwarming staan (zoals hier), zijn ze echt elke avond kurkdroog.. Dus je moet dan ook water geven, maar niet gigantisch veel.

Schimmel kun je voorkomen door wat vermiculiet of brekerszand als bovenlaag te gebruiken :)
Zaadjes komen hier goed doorheen, en het houdt het daaronder iets vochter (anders is het hier 's middags al kurkdroog)
Trial and error :@

Ik heb vorig jaar 2 peper planten laten groeien en las toen iets over verwarmingsmatten. Die heb ik aangeschaft dit jaar. Ik heb de matten geplaatst in een aquarium. Dat dient nu een beetje als provisorische kas. De zaadjes zijn gezaaid in van die kleine kartonnenbakjes. Die staan direct op die verwarmingsmatten.

Daardoor droogde de aarde/potgrond dus snel uit. Hier ben ik redelijk snel mee gestopt want het werd echt gortdroog(100 euro betaald voor 2 van die matten :') ) vandaar de hoeveelheid water steeds. En nu hebben ze alleen warme van de 2 TL lampen die in mijn aquarium hangen.

Zoals gezegd. Een beetje trial and error. Al doende leert men. Ik heb weinig last van schimmel (denk ik?) ik heb alleen wat van die witte bolletjes in mijn aarde/potgrond. Maar dat is geen schimmel, toch? :')

Zijn harde, witte bolletjes. Die een beetje vergruizen als je ze fijn knijpt. Het is absoluut geen meeldauw. Het ligt immers op de aarde/potgrond en niet op de blaadjes.
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
pi_177542474
quote:
0s.gif Op donderdag 1 maart 2018 21:15 schreef onlogisch het volgende:

[..]

[..]
Zoals gezegd. Een beetje trial and error. Al doende leert men. Ik heb weinig last van schimmel (denk ik?) ik heb alleen wat van die witte bolletjes in mijn aarde/potgrond. Maar dat is geen schimmel, toch? :')

Zijn harde, witte bolletjes. Die een beetje vergruizen als je ze fijn knijpt. Het is absoluut geen meeldauw. Het ligt immers op de aarde/potgrond en niet op de blaadjes.
Alles is trial and error :D Ook voor de meer ervaren moestuinder..
Het ene jaar is het andere niet, en de kwaliteit van zaad is ook wisselend.

Je hebt denk ik zaaigrond gebruikt?
Want die witte bolletjes zoals jij beschrijft klinkt als vermiculiet.
Dat is om de grond luchtiger te houden. Dus daar is niets mis mee.
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
pi_177542570
quote:
0s.gif Op donderdag 1 maart 2018 20:11 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Als ze onder een verwarming staan (zoals hier), zijn ze echt elke avond kurkdroog.. Dus je moet dan ook water geven, maar niet gigantisch veel.

Schimmel kun je voorkomen door wat vermiculiet of brekerszand als bovenlaag te gebruiken :)
Zaadjes komen hier goed doorheen, en het houdt het daaronder iets vochter (anders is het hier 's middags al kurkdroog)
Hier houden ze het makkelijk 3 tot 5 dagen vol zonder nieuw water. Iets andere omstandigheden.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_177601537
Omdat het vandaag lente is ben ik ook begonnen met zaaien. In de kas sla en verschillende kolen gezaaid (in potten). En binnen de tomaten, pepers, paprika en aubergine.
En voor de snelle groenten ook direct begonnen aan tuinkers, tauge en alfafa.
Nu maar hopen dat de tuin snel ontdooid want zelf mijn potgrond is een grote klomp geworden. -O-
pi_177658643


Hier is mijn eerste poging tot groente kweken in mijn kweekbak op pootjes. De pluksla groeit goed. Maar nu valt ‘ie plat op de grond en rot dan weg :? Wat doe ik fout?
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_177659007
quote:
1s.gif Op woensdag 7 maart 2018 11:12 schreef valentijn101 het volgende:
[ afbeelding ]

Hier is mijn eerste poging tot groente kweken in mijn kweekbak op pootjes. De pluksla groeit goed. Maar nu valt ‘ie plat op de grond en rot dan weg :? Wat doe ik fout?
https://www.mooiemoestuin.nl/zaailingen-te-lang-en-te-dun/

Kijk hier eens.
pi_177659567
quote:
Ahhh, ja, dat is het denk ik. En het zakje zei dat ik het nu al kon zaaien :(
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_177663176
Zouden jullie bonen binnen voorzaaien of in mei straks gewoon in de volle grond zaaien?
pi_177672624
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2018 15:06 schreef Fripsel het volgende:
Zouden jullie bonen binnen voorzaaien of in mei straks gewoon in de volle grond zaaien?
Ik doe ze altijd in de volle grond. Veel makkelijker.
De tuinbonen zaai ik wel voor maar heeft ook te maken met het vroege voorjaar en de hongerige muizen.
pi_177672756
quote:
1s.gif Op woensdag 7 maart 2018 11:57 schreef valentijn101 het volgende:

[..]

Ahhh, ja, dat is het denk ik. En het zakje zei dat ik het nu al kon zaaien :(
Zal ook wel kunnen misschien, maar dan moet je ze wel koud houden. Als ze weinig licht en 25 graden hebben worden ze anders dan met weinig licht en 10 graden.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_177672831
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2018 15:06 schreef Fripsel het volgende:
Zouden jullie bonen binnen voorzaaien of in mei straks gewoon in de volle grond zaaien?
Afhankelijk van de boon denk ik? Ik zaai in elk geval mijn peulen voor, buiten onder glas. Dan kan ik lekker vroeg beginnen en een paar batches doen. Tuinbonen ook (voor het eerst dit jaar) en van de slabonen weet ik het nog niet.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_177672982
Pas na een paar radijzen is tot me doorgedrongen dat AH nu nog maar een miezerig assortiment moestuinzaden heeft. En als dat nou biologisch was, maar nee, platter dan dit is niet mogelijk.
pi_177679305
Bonen en peulen zaai ik alleen direct, maar inderdaad.. Dan kun je niet meerdere keren zaaien want dat haal je qua tijd en seizoen niet.

Maar tot nu toe is het alijd goed gegaan op deze manier
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
  zaterdag 10 maart 2018 @ 08:33:46 #150
266972 govie
#Gio en VanGeel Oprotten!
pi_177718274
Ik kon het op het internet niet echt vinden, maar nou hebben ze bij intratuin voor 3 euro een knoflookbol. Dus ik emailen naar intratuin wat het verschil is tussen buurtsuperknoflook en dure intratuin knoflook:



Wat is jullie ervaring t.a.v. knoflook? Ik wil het nu poten en dan ergens in eind zomer uit de grond trekken, waarna ik weer 21 tenen doe poten om te oogsten net na de winter. Ben ik beter uit met een buurtsuperbol van een euro per stuk of kan ik beter een knoflookbol kopen bij de intratuin van 3 euro per stuk.

[ Bericht 6% gewijzigd door govie op 10-03-2018 08:39:36 ]
When game is going full retard, you can only go with it. If you start going against it, if you start going half retard, you're done for!
pi_177726223
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2018 15:06 schreef Fripsel het volgende:
Zouden jullie bonen binnen voorzaaien of in mei straks gewoon in de volle grond zaaien?
Peulvruchten doe ik altijd in de volle grond.
Sperziebonen zaai ik altijd eind juni. Vroeger deed ik mei, maar dan is de opbrengst minder.
Peulen zaai ik altijd in eind maart.

Ik doe eigenlijk alles in de volle grond als het kan. Voorzaaien binnen ben ik vanaf, omdat het veel ruimte kost en bij het overzetten naar de volle grond gingen veel plantjes dood.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_177726265
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 maart 2018 08:33 schreef govie het volgende:
Ik kon het op het internet niet echt vinden, maar nou hebben ze bij intratuin voor 3 euro een knoflookbol. Dus ik emailen naar intratuin wat het verschil is tussen buurtsuperknoflook en dure intratuin knoflook:

[ afbeelding ]

Wat is jullie ervaring t.a.v. knoflook? Ik wil het nu poten en dan ergens in eind zomer uit de grond trekken, waarna ik weer 21 tenen doe poten om te oogsten net na de winter. Ben ik beter uit met een buurtsuperbol van een euro per stuk of kan ik beter een knoflookbol kopen bij de intratuin van 3 euro per stuk.
Ik heb gewoon een keer een teentje van de supermarkt in de grond gedaan en dat ging prima.

Zo doe ik meer dingen van de supermarkt in de grond, zoals tomatenzaadjes van een supermarkt tomaat, paprikazaadjes van een supermarktpaprika, etc. Het werkt prima. ^O^
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zaterdag 10 maart 2018 @ 18:00:25 #153
266972 govie
#Gio en VanGeel Oprotten!
pi_177727282
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 maart 2018 17:06 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Ik heb gewoon een keer een teentje van de supermarkt in de grond gedaan en dat ging prima.

Zo doe ik meer dingen van de supermarkt in de grond, zoals tomatenzaadjes van een supermarkt tomaat, paprikazaadjes van een supermarktpaprika, etc. Het werkt prima. ^O^
Ben net tegengekomen dat de welkoop voor 3 euro 4 pootente knoflookbollen verkoopt en intratuin staat niks bij dus waarschijnlijk is dat maar 1 bol. Ik kan ook wel over het internet kopen maar dan kost een netje bollen ook 3 euro excl bezorgkosten en die wil ik niet betalen, dat is te duur. Dus ik denk dat ik volgend weekend ffkes 20km fiets naar de welkoop. Misschien zijn die bollen van de welkoop ook wel behandeld tegen ziektes ter garantie van een redelijke oogst. Dat is wat ik heb gelezen over sommige pootnoflook op het internet, dat deze "worden behandeld" om bepaalde ziektes en tyfus te voorkomen.

https://www.welkoop.nl/wi(...)flook-4stuks_1214863

Edit ter info: Bij deze winkel kan je poot bestellen die een Warmte Behandeling gehad tegen evt. ziektes en is vrij van aaltjes en vanzelfsprekend NAK-T gekeurd. Maargoed wat dat waard is, is een tweede.


[ Bericht 6% gewijzigd door govie op 10-03-2018 18:35:50 ]
When game is going full retard, you can only go with it. If you start going against it, if you start going half retard, you're done for!
pi_177752453
ik had ooit een keer tomaten in de tuin staan. Die vielen er af en rotten.
Hetvolgende jaar kwamen ze vanzelf op!

Ook paprika zaden uit een paprika gezaaid, komt prima op.
Nadeel van de zaden bij een tuincentrum is dat het er zoveel zijn. Je hebt maar weinig nodig (als je slechts een paar m2 zoals ik hebt en dan wordt de rest te oud en verliest zijn kiemkracht.

quote:
1s.gif Op maandag 12 februari 2018 21:18 schreef Mekamotut het volgende:
Bij tomaten doe ik de zaadjes en dat ranzige jelly spul in een bakje en laat ik het weg schimmelen. Daarna was ik ze en plant ik ze.
Ik vind zaden veel te duur bij Intratuin en dergelijke. En zeker als je een flinke tuin hebt.
En planten kopen vind ik al helemaal te duur en ze gaan altijd dood bij mij.
Ik weet het, ik ben een vrek.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_177754648
Wat ik heb begrepen zijn de supermarkt knoflook bollen bespoten of vergast..
Dat betekent dat ze never nooit niet uit zullen schieten..

Als je knoflook wil en geen 3 euro voor 1 bol wil betalen, zul je ze gewoon online kunnen bestellen bij bijvoorbeeld vd Wal :)

edit; ik zag net dat ik een stuk antwoorden gemist had :')
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
pi_177757159
quote:
0s.gif Op zondag 11 maart 2018 20:05 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Wat ik heb begrepen zijn de supermarkt knoflook bollen bespoten of vergast..
Dat betekent dat ze never nooit niet uit zullen schieten..

Als je knoflook wil en geen 3 euro voor 1 bol wil betalen, zul je ze gewoon online kunnen bestellen bij bijvoorbeeld vd Wal :)

edit; ik zag net dat ik een stuk antwoorden gemist had :')
Garijns
Ik stop af en toe een biologisch teentje in de grond, omdat het goed voor de bodem zijn zou. Niet veel, want het bleek mieren aan te trekken en die zetten weer hun luizenkwekerijen op. Op een of andere manier komen ze vanzelf weer terug na de oogst. Oogsten is bij de stengel uit de pot halen, dan heb je meteen de nieuwe bol te pakken.
  maandag 12 maart 2018 @ 00:31:12 #157
266972 govie
#Gio en VanGeel Oprotten!
pi_177759136
quote:
0s.gif Op zondag 11 maart 2018 20:05 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Wat ik heb begrepen zijn de supermarkt knoflook bollen bespoten of vergast..
Dat betekent dat ze never nooit niet uit zullen schieten..

Als je knoflook wil en geen 3 euro voor 1 bol wil betalen, zul je ze gewoon online kunnen bestellen bij bijvoorbeeld vd Wal :)

edit; ik zag net dat ik een stuk antwoorden gemist had :')
Ik ga voor knoflookpoot niet meer verzendkosten betalen dan dat de knoflook kost. Die van de welkoop ziet er goed uit, die ga ik wel halen.
When game is going full retard, you can only go with it. If you start going against it, if you start going half retard, you're done for!
pi_177822601
quote:
0s.gif Op zondag 11 maart 2018 20:05 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Wat ik heb begrepen zijn de supermarkt knoflook bollen bespoten of vergast..
Dat betekent dat ze never nooit niet uit zullen schieten..

Als je knoflook wil en geen 3 euro voor 1 bol wil betalen, zul je ze gewoon online kunnen bestellen bij bijvoorbeeld vd Wal :)

edit; ik zag net dat ik een stuk antwoorden gemist had :')
Die knoflook van mij uit de supermarkt in ieder geval niet en het was geen biologische.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_177853495
Ik heb mijn moestuin weer eens even een opkikker gegeven. Ik heb een flinke zak gedroogde paardenmest door de grond geschept een paar weken geleden. En nu heb ik mn eerste winterzaailingen de grond in gedaan: rode kool, prei en bloemkool. de witlof zat er al een tijdje in.

Ik heb nog een paar van mijn zomergroenten staan om nog de laatste vruchten/zaden te kunnen oogsten. Ik heb nog een paar tomaten aande planten die ik graag nog rood zou willen zien worden. En verder heb ik sla, andijvie en broccoli laten doorschieten omdat ik de zaden wil oogsten. Heeft iemand daar ervaring mee? Ik heb papieren zakjes om wat van de bloeiende stengels gebonden,in de hoop dat de zaadjes daarin blijven zitten als ze van de bloemen komen. Maar ik heb ook ergens gelezen over de stengels afknippen op z'n kop boven een papiertje hangen. Wat is jullie ervaring?

Ik heb wel besloten het komend seizoen wat simpeler aan te pakken. Minder verschillende soorten en de planten meer ruimte geven en wat meer bijvoeden, in de hoop wat meer kwaliteit, ten opzichte van kwantiteit.
pi_177853537
oh ja, ik had nog een vraagje over aardbeien. Ik heb van mijn aardbeien planten de uitlopers afgelegd en deze zitten nu in kleine potjes waar ze wortel geschoten hebben. De winter komt er hier aan en ik vraag me af hoe ik ze het beste kan laten overwinteren. De winters zijn hier mild, maar wel met af en toe kanst op vorst 's nachts.
Kan ik nu het beste de aarbeien in de volle grond planten waar ik ze uiteindelijk wil hebben, of kan ik ze het beste in de potjes laten overwinteren? beiden kunnen met isolatiemateriaal wat warmer gehouden worden, maar de potjes kan ik natuurlijk makkelijker beschut zetten als het moet. Wat doen jullie?
  vrijdag 16 maart 2018 @ 07:28:46 #161
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_177856005
Jaartje minder actief geweest op dit Topic.
Aldi (Nord) in Duitsland had vanaf maandag zakjes pootaardappelen Annabelle. 2 kilo voor ¤2,99
Dat was een heel goede prijs ten opzichte van de verkoopprijs bij menig zaad/kweekhandel.
Is natuurlijk wel duurder dan kopen van zak gewone aardappels en die in de grond doen.

Bij een tuinzaak staan bakken pootaardappels en emmers waaruit zaden geschept kunnen worden. Er stond een emmer met zaden "Schnittkohl." Nooit eerder gezien. Ik heb wat meegenomen en thuis op Google gekeken. Blijkt Bremer Snijkool / Scheerkool te zijn.

We willen dit jaar toch een moestuin beginnen.
In 2016 afscheid genomen van ons huis en ons perceel land met een megagrote moestuin.
Als marcel.nl plaatste ik destijds nog berichten op dit topic.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Begin 2017 een huis gekocht over de grens in Duitsland. Huis met enorm veel werk, was redelijk afgewoond. Staat op een tuin met keiharde vette klei met daarop gras en riet, een oude stinkende vijver, deels aflopend van de dijk en een gedeelte onverzorgd bos. Met tot slot een schuur vol scheuren, een blokhut die bijna verwoest was en een koppel ganzen en wilde boskippen.
Kwamen daardoor verleden jaar niet toe aan moestuinieren. En nu een jaar later is huis nog lang niet af. Maar het kriebelt, er "moet" weer een moestuin komen. Al was het maar omdat het dichtstbijzijnde winkelgebied hier 14 kilometer vandaan is.

Nu we dan eenmaal de knoop hebben doorgehakt, gaan we gras en riet afsteken en ontginnen, en daaronder in de plakkerige klei de wortels proberen te verwijderen. Daarna grond los steken, mengen met wat zwarte grond welke we met een big bag lieten aanrukken, en daarna hopen dat de vorst van de komende dagen zijn werk gaat doen om het lossere teeltgrond te maken.

[ Bericht 24% gewijzigd door marcel.de op 16-03-2018 07:40:07 ]
voorheen marcel.nl , tegenwoordig door het leven als marcel.de
pi_177856587
Hoe gaat het met de ganzen en kippen?
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
  vrijdag 16 maart 2018 @ 08:52:47 #163
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_177856836
Wij hadden 9 ganzen. In praktijk waren het 2 stellen/families en 1 gehandicapte. De grootste familie, met 5 luidruchtige en waarschijnlijk 3 of 4 mannetjes, gingen weg. Twee witte, een bruine en de gehandicapte bleven. En daar hebben we erg veel plezier van.

De wilde boskippen; die sliepen in de bomen, levens deels nog. Er waren 2 hanen en 3 hennen. 1 hen werd ziek en stierf, 1 haan is gegrepen door een buizerd, 1 hen waaide uit de boom. Dus nog 1 hen en 1 haan. We willen in april nieuwe kopen.
Deze zomer trouwens een nieuw verblijf gebouwd voor hen. Maar die eigenwijzen bleven in de bomen slapen. Langzaam aan gingen zij dan in het nieuwe huisje.
Maar die ene hen is dus in januaristorm te pletter gewaaid.

Afgelopen winter een duif met afgerukte vleugel in huis gehad. Waarschijnlijk ook gegrepen door een roofvogel. De duif koerde gezellig in onze gang. De laatste weken ontsnapte hij steeds als het verblijf schoon werd gemaakt. Hij is door ons "gezond" verklaard en is dinsdag de wijde wereld weer in gevlogen.

Ons huis en de schuur boden ook onderdak aan muizen en ratten. En soms een marter. Dat proberen wij uit te bannen wat inmiddels aardig lukt
voorheen marcel.nl , tegenwoordig door het leven als marcel.de
pi_177856873
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 maart 2018 08:52 schreef marcel.de het volgende:
Wij hadden 9 ganzen. In praktijk waren het 2 stellen/families en 1 gehandicapte. De grootste familie, met 5 luidruchtige en waarschijnlijk 3 of 4 mannetjes, gingen weg. Twee witte, een bruine en de gehandicapte bleven. En daar hebben we erg veel plezier van.

De wilde boskippen; die sliepen in de bomen, levens deels nog. Er waren 2 hanen en 3 hennen. 1 hen werd ziek en stierf, 1 haan is gegrepen door een buizerd, 1 hen waaide uit de boom. Dus nog 1 hen en 1 haan. We willen in april nieuwe kopen.
Deze zomer trouwens een nieuw verblijf gebouwd voor hen. Maar die eigenwijzen bleven in de bomen slapen. Langzaam aan gingen zij dan in het nieuwe huisje.
Maar die ene hen is dus in januaristorm te pletter gewaaid.

Afgelopen winter een duif met afgerukte vleugel in huis gehad. Waarschijnlijk ook gegrepen door een roofvogel. De duif koerde gezellig in onze gang. De laatste weken ontsnapte hij steeds als het verblijf schoon werd gemaakt. Hij is door ons "gezond" verklaard en is dinsdag de wijde wereld weer in gevlogen.

Ons huis en de schuur boden ook onderdak aan muizen en ratten. En soms een marter. Dat proberen wij uit te bannen wat inmiddels aardig lukt
Ahhhhhh, een blog O+ Ik ga jullie volgen *O*
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_177866039
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 maart 2018 00:51 schreef dodoria het volgende:
oh ja, ik had nog een vraagje over aardbeien. Ik heb van mijn aardbeien planten de uitlopers afgelegd en deze zitten nu in kleine potjes waar ze wortel geschoten hebben. De winter komt er hier aan en ik vraag me af hoe ik ze het beste kan laten overwinteren. De winters zijn hier mild, maar wel met af en toe kanst op vorst 's nachts.
Kan ik nu het beste de aarbeien in de volle grond planten waar ik ze uiteindelijk wil hebben, of kan ik ze het beste in de potjes laten overwinteren? beiden kunnen met isolatiemateriaal wat warmer gehouden worden, maar de potjes kan ik natuurlijk makkelijker beschut zetten als het moet. Wat doen jullie?
aardbeien hebben kou nodig is het verhaal. Ik laat ze altijd hangen aan de schutting en verwijder in het nieuwe jaar het oude blad zodra het nieuwe begint te groeien.
  Moderator / Redactie Sport / Devops vrijdag 16 maart 2018 @ 17:41:08 #166
176766 crew  zoem
zoemt
pi_177867024
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 maart 2018 07:28 schreef marcel.de het volgende:
Jaartje minder actief geweest op dit Topic.
Aldi (Nord) in Duitsland had vanaf maandag zakjes pootaardappelen Annabelle. 2 kilo voor ¤2,99
Dat was een heel goede prijs ten opzichte van de verkoopprijs bij menig zaad/kweekhandel.
Is natuurlijk wel duurder dan kopen van zak gewone aardappels en die in de grond doen.
De Lidl heeft sinds gisteren ook een actie met plantuitjes, pootaardappelen en fruitstruiken voor een aantrekkelijke prijs. Dus daar heb ik al wat inkopen gedaan. Nu nog even wachten tot de aankomende vorstperiode weer weg trekt om eindelijk eens te beginnen buiten.
pi_177870585
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 maart 2018 00:51 schreef dodoria het volgende: oh ja, ik had nog een vraagje over aardbeien. Ik heb van mijn aardbeien planten de uitlopers afgelegd en deze zitten nu in kleine potjes waar ze wortel geschoten hebben. De winter komt er hier aan en ik vraag me af hoe ik ze het beste kan laten overwinteren. De winters zijn hier mild, maar wel met af en toe kanst op vorst 's nachts.
Kan ik nu het beste de aarbeien in de volle grond planten waar ik ze uiteindelijk wil hebben, of kan ik ze het beste in de potjes laten overwinteren? beiden kunnen met isolatiemateriaal wat warmer gehouden worden, maar de potjes kan ik natuurlijk makkelijker beschut zetten als het moet. Wat doen jullie?
Op deze wereldhelft moeten de uitlopers om de komende winter te doorstaan begin september goed geworteld zijn, dwz in de volle grond of in hun definitieve bak. Ze mogen niet uitdrogen, dus ook 's winters water geven in droge periodes. Ik geef in het voor jaar een verse laag gekochte groencompost (veengrond met echte compost). Als bruin blad op het groene blad ligt, wordt het weggeknipt omdat het bij nat weer gaat rotten. Verder blijft het bruine blad gewoon hangen, is beetje potbescherming tegen weer en wind. Wat in kleine potten staat (tot 15 cm doorsnee) krijgt evt. winterbescherming bij vorst van meer dan een paar graden.
Verpotten doe ik na de oogst, want in april beginnen ze al te bloeien, als je nog rekening met echte vorst moet houden. Dat is geen tijd om aan de planten te sjorren.

Volgens Jelle Medema van de Makkelijke Moestuin gaan ze 3 jaar mee: matig jaar, goed jaar, iets minder jaar. Aangezien je elk jaar uitlopers krijgt, kan je ze pijnloos na de 3e oogst doorschuiven naar de compostbak of ter plekke versnipperen en uitstrooien. Per plant maximaal 2 uitlopers laten uitgroeien.
pi_177933502
Ik heb ieder jaar wat in de tuin gezet (vooral tomaat) Maar bij gebrek aan een eigen tuin momenteel (wel zoekende maar duurt even in Eindhoven) wil ik nu zo'n bak kopen zodat ik ze straks bij een verhuizing gewoon mee kan nemen.

Ik heb nu wat moestuintjes van de AH staan (cherry tomaat, komkommer, radijs, wortel (en zonnebloem maar dat is geen groente)

Verder heb ik erwten, tomaat en paprika gezaaid maar dat is allemaal nog niet op. Misschien dat ik ook nog rode peper wil. Maar straks heb ik 10 van die bakken hier staan :')

Wil dat wel een beetje in zo'n bak op pootjes?
I solemnly swear i'm up to no good
pi_177942562
Paprika en peper wil zeker in een bak, zolang ze maar niet volle bak in de kou en regen komen te staan ;)

Tomaat in een bak kan wel, als het maar diep genoeg is.. Maar dat heb ik zelf nog nooit gedaan
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
pi_177943178
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2018 21:25 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Paprika en peper wil zeker in een bak, zolang ze maar niet volle bak in de kou en regen komen te staan ;)

Tomaat in een bak kan wel, als het maar diep genoeg is.. Maar dat heb ik zelf nog nooit gedaan
Ik zat aan zo'n elho bak te denken.. Of 2..3 :')
I solemnly swear i'm up to no good
pi_177949340
quote:
1s.gif Op maandag 19 maart 2018 21:44 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Ik zat aan zo'n elho bak te denken.. Of 2..3 :')
Oohhh
Tomaten zou ik daar niet in kweken :P Dat lukt denk ik niet zo, maar hey.. je kan het altijd proberen!
Paprika heb ik bij iemand gezien in elho bakken.. En dat werkte echt verdomd goed. Daarom ga ik ze dit jaar ook lekker dicht op elkaar zetten
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
pi_177949458
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 maart 2018 08:24 schreef PerryVogelbekdier het volgende:

[..]

Oohhh
Tomaten zou ik daar niet in kweken :P Dat lukt denk ik niet zo, maar hey.. je kan het altijd proberen!
Paprika heb ik bij iemand gezien in elho bakken.. En dat werkte echt verdomd goed. Daarom ga ik ze dit jaar ook lekker dicht op elkaar zetten
Even bedenken hoe ik dat dan ga doen met die tomaten dan haha.
I solemnly swear i'm up to no good
  dinsdag 20 maart 2018 @ 09:17:43 #173
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_177950220
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 maart 2018 08:34 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Even bedenken hoe ik dat dan ga doen met die tomaten dan haha.
Er zijn ook struiktomaatjes. Ik heb trouwens jarenlang hoge tomaten en komkommers gekweekt in grote potten. Ging prima.
Spoilers!
pi_177950306
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 maart 2018 09:17 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Er zijn ook struiktomaatjes. Ik heb trouwens jarenlang hoge tomaten en komkommers gekweekt in grote potten. Ging prima.
Mja ik heb al gezaaid _O- we zie wel hoe het gaat. Heb nog wel wat potten staan dat wel :)
I solemnly swear i'm up to no good
  dinsdag 20 maart 2018 @ 09:22:58 #175
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_177950353
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 maart 2018 09:21 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Mja ik heb al gezaaid _O- we zie wel hoe het gaat. Heb nog wel wat potten staan dat wel :)
Tomaatplantjes kan je prima verspenen als ze een paar blaadjes hebben. Hier staan ze ook nog in een kasje op de vensterbank.

[ Bericht 0% gewijzigd door Lucky_Strike op 20-03-2018 09:28:21 ]
Spoilers!
pi_177950413
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 maart 2018 09:22 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Tomaatplantjes kan je prima verspenen als ze een paar blaafjes hebben. Hier staan ze ook nog in een kasje op de vensterbank.
Bij mij ook nog in de vensterbank nu idd hoor. Cherry tomaat is al op de gewone tomaat nog niet. Staat lekker in het zonnetje haha.
I solemnly swear i'm up to no good
pi_177950692
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 maart 2018 09:21 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Mja ik heb al gezaaid _O- we zie wel hoe het gaat. Heb nog wel wat potten staan dat wel :)
Als je em in een wat grotere pot zet ipv een elho bakje, dan moet het wel lukken ;)
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
pi_177950925
Ik bedenk me ook net dat er nogal wat verschillende bakken van dat merk zijn.

Ik bedoel deze met kap.
I solemnly swear i'm up to no good
  dinsdag 20 maart 2018 @ 10:17:00 #179
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_177951336
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 maart 2018 09:54 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Ik bedenk me ook net dat er nogal wat verschillende bakken van dat merk zijn.

Ik bedoel deze met kap.
[ afbeelding ]
Dar kan je heel goed pepers, paprika, wortel, radijs, sla, kruiden of struiktomaatjes in kweken :Y
Spoilers!
  dinsdag 20 maart 2018 @ 10:27:39 #180
266972 govie
#Gio en VanGeel Oprotten!
pi_177951502
Ik heb de eerste tomatenstekkies in plastic bekertjes gedaan in mijn zelfgemaakte minikweekbak. De knoflookpoot van de welkoop is ook gehaald dus zodra de vorst ermee uit scheid, dan kan ik aan de (groente)bak!

Bij de aldi hebben ze zaterdag trouwens een mooie minikas voor 2 tientjes in de verkoop.

When game is going full retard, you can only go with it. If you start going against it, if you start going half retard, you're done for!
pi_177953768
Ik hoop dit jaar mijn moestuin kennis echt gigantisch uit te gaan breiden. :@ Ik ga proefdraaien voor vrijwilligerswerk op een plek met een gigantische moestuin, waar ze ook verbouwen voor de voedselbank.

Kan ik skills afkijken voor mijn eigen moestuin. Ik heb de tomaten al voorgezaaid boven op mijn vensterbank. Over 1 week wil ik met de komkommer en courgette gaan beginnen.
pi_177954080
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 maart 2018 09:54 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Ik bedenk me ook net dat er nogal wat verschillende bakken van dat merk zijn.

Ik bedoel deze met kap.
[ afbeelding ]
Prima bakkie voor alles! :D
Ik dacht dat je dit bedoelde:



En ik vorig jaar in zo'n klein ding paprika's zien kweken..
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
pi_177954938
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 maart 2018 12:17 schreef PerryVogelbekdier het volgende:

[..]

Prima bakkie voor alles! :D
Ik dacht dat je dit bedoelde:

[ afbeelding ]

En ik vorig jaar in zo'n klein ding paprika's zien kweken..
Oh nee denk niet dat dat allemaal gaan passen haha. Wel ideaal als je alleen een balkon hebt denk ik.
I solemnly swear i'm up to no good
pi_177954948
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 maart 2018 10:17 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Dar kan je heel goed pepers, paprika, wortel, radijs, sla, kruiden of struiktomaatjes in kweken :Y
Als dat geen feestmaal gaat worden dan *)
I solemnly swear i'm up to no good
  dinsdag 20 maart 2018 @ 17:35:20 #185
266972 govie
#Gio en VanGeel Oprotten!
pi_177961521
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 maart 2018 12:57 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Oh nee denk niet dat dat allemaal gaan passen haha. Wel ideaal als je alleen een balkon hebt denk ik.
Een kweekbak.
When game is going full retard, you can only go with it. If you start going against it, if you start going half retard, you're done for!
  Moderator / Redactie Sport / Devops dinsdag 20 maart 2018 @ 17:52:54 #186
176766 crew  zoem
zoemt
pi_177961935
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 maart 2018 10:27 schreef govie het volgende:
Ik heb de eerste tomatenstekkies in plastic bekertjes gedaan in mijn zelfgemaakte minikweekbak. De knoflookpoot van de welkoop is ook gehaald dus zodra de vorst ermee uit scheid, dan kan ik aan de (groente)bak!

Bij de aldi hebben ze zaterdag trouwens een mooie minikas voor 2 tientjes in de verkoop.

[ afbeelding ]
Hey, die heb ik vorig jaar gehaald :P Prima ding. Geen superduperkwaliteit, maar het volstaat. Je moet de hoekpunten wel verzwaren met stenen/haringen, want het weegt amper iets. In zo'n ding groeit het allemaal een stuk vlotter, zeker in het voorjaar.
  dinsdag 20 maart 2018 @ 17:58:30 #187
266972 govie
#Gio en VanGeel Oprotten!
pi_177962032
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 maart 2018 17:52 schreef zoem het volgende:

[..]

Hey, die heb ik vorig jaar gehaald :P Prima ding. Geen superduperkwaliteit, maar het volstaat. Je moet de hoekpunten wel verzwaren met stenen/haringen, want het weegt amper iets. In zo'n ding groei het allemaal een stuk vlotter, zeker in het voorjaar.
Ik gebruik zelf de kweekbakken van de lidl om stekkies te maken en dan heb ik een kartonnen doos met de exact zelfde hoogte als wegwerpbekertjes waarop dezelfde deksel past (eigen kweekbak na wat knippen en plakken). Als het mooi zonnig weer is >10 graden dan mogen ze buiten en dan s'avonds weer naar binnen. Die kleine bakken met deksel kan ik nog wel op de pergola zetten in de achtertuin voor meer zonuren maar dat kan ik niet met die kweekbak. Ook is de hoogte iets beperkter t.o.v. jouw kweekbak maar ik vind het prettig dat ik het gehele proces in de hand heb qua temperatuur. Mijn oplossing is echt voor een 2m2 groentetuintje met weinig zonlicht, maar met jouw kweekbak dan pakt je het direct gewoon wat professioneler aan.
When game is going full retard, you can only go with it. If you start going against it, if you start going half retard, you're done for!
  Moderator / Redactie Sport / Devops dinsdag 20 maart 2018 @ 18:07:58 #188
176766 crew  zoem
zoemt
pi_177962250
Ik heb hier ook 'maar' een 1.5m^2 moestuinbak staan hoor :P Maar ik doe daarnaast ook veel in grote bloembakken. Ik vind het wel fijn dat de kweekbak ruim is, dan kun je er tenminste nog wat in kwijt zonder dat alles op elkaar gepakt staat.

De kweekbak verhuis ik praktisch nooit. Die gaat met het voorjaar naar buiten en met het najaar naar binnen. Kiemplantjes kunnen wel tegen een (vorst)stootje. Het voordeel is dat het ook meteen beschermt tegen harde wind en ongedierte.
pi_177962363
Voor knoflook kan ik toch gewoon wat tenen in bekertjes stoppen of niet?

Ik heb knoflook die op uitlopen staat vandaar :@
I solemnly swear i'm up to no good
  dinsdag 20 maart 2018 @ 18:30:44 #190
266972 govie
#Gio en VanGeel Oprotten!
pi_177962819
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 maart 2018 18:13 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Voor knoflook kan ik toch gewoon wat tenen in bekertjes stoppen of niet?

Ik heb knoflook die op uitlopen staat vandaar :@
Als ik het goed heb onthouden moeten ze 15cm uit elkaar geplant worden, dus een potmaat die daar in de buurt komt zou moeten kunnen denk ik, niet? Ik heb zelf 3 rijen van een meter en doe 7 knoflook de meter (ik had die 15cm regel van een website gehaald). Ik hoop namelijk 21 knoflookbollen oogsten (voor pizzasaus en knoflooksoep voor minimaal een 3/4-jaar en 3 bolletjes wil ik dan weer poten voor 3 meter knoflook).

[ Bericht 3% gewijzigd door govie op 20-03-2018 18:43:40 ]
When game is going full retard, you can only go with it. If you start going against it, if you start going half retard, you're done for!
pi_177963355
quote:
1s.gif Op maandag 19 maart 2018 21:44 schreef Thinkk-Pinkk het volgende: [..]

Ik zat aan zo'n elho bak te denken.. Of 2..3 :')
Een grote. Ik had vroeger 3 kerstomaatjes in een lange bloembak van 17 cm hoog en 19 cm wijd. Daarin groeiden ze als kool. Ze houden hier niet zo van veenpotgrond en doen het nu minder goed. Ze moeten ieder jaar schone aarde, zijn gevoelig voor Phytophthora-besmetting en dat blijft in de grond zitten.

quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2018 15:05 schreef Thinkk-Pinkk het volgende: Ik heb ieder jaar wat in de tuin gezet (vooral tomaat) Maar bij gebrek aan een eigen tuin momenteel (wel zoekende maar duurt even in Eindhoven) wil ik nu zo'n bak kopen zodat ik ze straks bij een verhuizing gewoon mee kan nemen.

Ik heb nu wat moestuintjes van de AH staan (cherry tomaat, komkommer, radijs, wortel (en zonnebloem maar dat is geen groente)

Verder heb ik erwten, tomaat en paprika gezaaid maar dat is allemaal nog niet op. Misschien dat ik ook nog rode peper wil. Maar straks heb ik 10 van die bakken hier staan :')
(...)
Wil dat wel een beetje in zo'n bak op pootjes?
Opletten welke je neemt. Hout? Dan niet geïmpregneerd, want dat gif trekt in je planten. Douglas gaat langer mee dan grenen. Grenen gaat een paar jaar mee. Als je ze verft, dan met gifvrije verf, die met oog op kinderen verkocht wordt.
Bak moet minstens 16 cm diep zijn, 18 is beter.
Er zijn nu ook kunststof bloembakken op poten. Ik zag er een waarvan de bak doorgaat in de poten. Is dacht ik van Elho en heeft een doorzichtige, afneembare kap.
Het merk Keter heeft een handige kunststof bak voor 70 piek, die waarschijnlijk lang meegaat. De poten zijn waarschijnlijk van metaal. https://www.praxis.nl/tui(...)mer%E2%80%99/5596602


Je kan ook gewoon ruime bloembakken kopen en die op een balkontafel zetten. Ik heb Väddo van Ikea. Iets hoger dan een campingtafeltje, helemaal van kunststof, voor ik meen ¤ 30.
  dinsdag 20 maart 2018 @ 19:07:00 #192
266972 govie
#Gio en VanGeel Oprotten!
pi_177963560
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 maart 2018 18:59 schreef Teslynd het volgende:
Opletten welke je neemt. Hout? Dan niet geïmpregneerd, want dat gif trekt in je planten.
Ben benieuwd of er onafhankelijk onderzoek van is om de hoeveelheid extra opgenomen niet gewenste stoffen per seizoen. Ik heb het nog niet gevonden en ik betwijfel of de uiteindelijke hoeveelheid eigenlijk nog wel wat uitmaakt. Ik heb zelf een 1m2 moestuin en wat geverfde steigerplanken en ik leef nog.
When game is going full retard, you can only go with it. If you start going against it, if you start going half retard, you're done for!
pi_177963788
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 maart 2018 19:07 schreef govie het volgende: [..]

Ben benieuwd of er onafhankelijk onderzoek van is om de hoeveelheid extra opgenomen niet gewenste stoffen per seizoen. Ik heb het nog niet gevonden en ik betwijfel of de uiteindelijke hoeveelheid eigenlijk nog wel wat uitmaakt. Ik heb zelf een 1m2 moestuin en wat geverfde steigerplanken en ik leef nog.
Als je dat geïmpregneerde spul koopt, is het nattig en groen uitgeslagen. Van gewone verf vraag ik me af hoe snel er eventueel gifstoffen in de aarde en de planten kan trekken, maar bij dat geïmpregneerde hout denk ik dat de kansen wel duidelijker staan. Ik denk dat het vooral om het stapeleffect gaat.
  dinsdag 20 maart 2018 @ 19:16:22 #194
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_177963835
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 maart 2018 19:07 schreef govie het volgende:

[..]

Ben benieuwd of er onafhankelijk onderzoek van is om de hoeveelheid extra opgenomen niet gewenste stoffen per seizoen. Ik heb het nog niet gevonden en ik betwijfel of de uiteindelijke hoeveelheid eigenlijk nog wel wat uitmaakt. Ik heb zelf een 1m2 moestuin en wat geverfde steigerplanken en ik leef nog.
Ja, het is geen cyanide. Maar gezond is het natuurlijk niet.
Dit, dus.
  dinsdag 20 maart 2018 @ 19:17:12 #195
266972 govie
#Gio en VanGeel Oprotten!
pi_177963858
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 maart 2018 19:14 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Als je dat geïmpregneerde spul koopt, is het nattig en groen uitgeslagen. Van gewone verf vraag ik me af hoe snel er eventueel gifstoffen in de aarde en de planten kan trekken, maar bij dat geïmpregneerde hout denk ik dat de kansen wel duidelijker staan. Ik denk dat het vooral om het stapeleffect gaat.
Volgens mij is het een niet bestaand probleem doordat de verhoudingen zo klein zijn dat dat kleine beetje niet uitmaakt. Ik zie overal groene vinger websites dingen van elkaar overnemen, maar niemand staaft het met wetenschappelijk onderzoek, wel jammer.
When game is going full retard, you can only go with it. If you start going against it, if you start going half retard, you're done for!
pi_177963926
Ik heb een paar berichten terug de bakken gepost die ik wil kopen. Van kunstof. Zo'n grote :)
I solemnly swear i'm up to no good
pi_177963973
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 maart 2018 19:17 schreef govie het volgende: [..]

Volgens mij is het een niet bestaand probleem doordat de verhoudingen zo klein zijn dat dat kleine beetje niet uitmaakt. Ik zie overal groene vinger websites dingen van elkaar overnemen, maar niemand staaft het met wetenschappelijk onderzoek, wel jammer.
Wetenschappelijk onderzoek is ook niet waterdicht hoor. Het heeft ook niet geholpen dat universiteiten voor sponsors moeten zorgen. Van die in Wageningen is inmiddels bekend dat ze corrupt geworden zijn, maar ze staan wat duidelijker in de spotlights dan de andere.
  dinsdag 20 maart 2018 @ 19:24:47 #198
266972 govie
#Gio en VanGeel Oprotten!
pi_177964101
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 maart 2018 19:20 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Wetenschappelijk onderzoek is ook niet waterdicht hoor. Het heeft ook niet geholpen dat universiteiten voor sponsors moeten zorgen. Van die in Wageningen is inmiddels bekend dat ze corrupt geworden zijn, maar ze staan wat duidelijker in de spotlights dan de andere.
Eens. Maar omdat citygardening tegenwoordig zelfs door fokkers wordt uitgeoefend, heel veel mensen hebben een vierkante meter bak voor de kids bijvoorbeeld en de appie happie zaadjes. Dus eigenlijk is het wel interessant hoeveel en welke stoffen per seizoen in de opbrengst kruipt bij toepassing en vergelijking van verschillende materialen. Mooie afstudeeropdracht hoor, erg praktisch toepasbaar voor de maatschappij.
When game is going full retard, you can only go with it. If you start going against it, if you start going half retard, you're done for!
pi_177964767
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 maart 2018 19:24 schreef govie het volgende: [..]

Eens. Maar omdat citygardening tegenwoordig zelfs door fokkers wordt uitgeoefend, heel veel mensen hebben een vierkante meter bak voor de kids bijvoorbeeld en de appie happie zaadjes. Dus eigenlijk is het wel interessant hoeveel en welke stoffen per seizoen in de opbrengst kruipt bij toepassing en vergelijking van verschillende materialen. Mooie afstudeeropdracht hoor, erg praktisch toepasbaar voor de maatschappij.
Ja, dat zou goed zijn. Maar hoe moet het dan met die corruptie? Wie gaat dat controleren?
  Moderator / Redactie Sport / Devops dinsdag 20 maart 2018 @ 19:56:24 #200
176766 crew  zoem
zoemt
pi_177965116
Wetenschappelijke stukken worden normaliter onderworpen aan onafhankelijke peer reviews. "Sed quis custodiet ipsos custodes?"

M'n moestuinbak is volgens mij van Douglas. Die hele goedkope bakken zijn van slechte kwaliteitshout en rotten binnen een paar jaar weg. Voor dat ene tientje extra doe ik niet moeilijk.
  dinsdag 20 maart 2018 @ 19:57:09 #201
266972 govie
#Gio en VanGeel Oprotten!
pi_177965137
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 maart 2018 19:47 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Ja, dat zou goed zijn. Maar hoe moet het dan met die corruptie? Wie gaat dat controleren?
Niet zo druk over maken, ze moeten het altijd vermelden voor welke opdrachtgever men werkt en welke fondsen ze hebben ontvangen. Daarnaast testen men geen merk maar gewoon de afbraak van materialen door nattigheid en de doordringdiepte die de afgegeven stoffen dan hebben bij een vierkante meter bak opstelling vanaf lente tot eind herfst. Plastic, vuilniszakkenzeil, behandeld ijzer & hout, onbehandeld ijzer en hout, etcetcetc. Het zou zelfs door het praktische gehalte van de opdracht, een leuke zijn voor een scheikunde achtige hbo studie.
When game is going full retard, you can only go with it. If you start going against it, if you start going half retard, you're done for!
pi_177965449
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 maart 2018 19:57 schreef govie het volgende: [..]

Niet zo druk over maken, ze moeten het altijd vermelden voor welke opdrachtgever men werkt en welke fondsen ze hebben ontvangen. Daarnaast testen men geen merk maar gewoon de afbraak van materialen door nattigheid en de doordringdiepte die de afgegeven stoffen dan hebben bij een vierkante meter bak opstelling vanaf lente tot eind herfst. Plastic, vuilniszakkenzeil, behandeld ijzer & hout, onbehandeld ijzer en hout, etcetcetc. Het zou zelfs door het praktische gehalte van de opdracht, een leuke zijn voor een scheikunde achtige hbo studie.
Ok, dan is het een goede studie-opdracht voor diverse studies.
pi_177965545
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 maart 2018 19:19 schreef Thinkk-Pinkk het volgende: Ik heb een paar berichten terug de bakken gepost die ik wil kopen. Van kunstof. Zo'n grote :)
Yup, maar elke vraag is een groepsvraag die in groter verband getrokken kan worden.
Maar die Elho-bak die ik jaren geleden van dichtbij zag, heeft hij nog steeds die bak die doorloopt in de poten?
  woensdag 21 maart 2018 @ 06:41:59 #204
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_177976159
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 maart 2018 09:54 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Ik bedenk me ook net dat er nogal wat verschillende bakken van dat merk zijn.

Ik bedoel deze met kap.
[ afbeelding ]
zelfde of soortgelijke stonden niet zo lang geleden bij action
Sommige filialen hebben er misschien nog wat staan :7
voorheen marcel.nl , tegenwoordig door het leven als marcel.de
pi_177978977
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 maart 2018 20:10 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Yup, maar elke vraag is een groepsvraag die in groter verband getrokken kan worden.
Maar die Elho-bak die ik jaren geleden van dichtbij zag, heeft hij nog steeds die bak die doorloopt in de poten?
Ja :Y dacht daar eigenlijk iets van beton in te storten voor wat meer zwaarte.

Bakken zijn wel qua formaat veranderd. Langer en smaller. Eerst waren ze korter en breder. Vond de oude handiger.
I solemnly swear i'm up to no good
pi_177978992
quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2018 06:41 schreef marcel.de het volgende:

[..]

zelfde of soortgelijke stonden niet zo lang geleden bij action
Sommige filialen hebben er misschien nog wat staan :7
[ afbeelding ]
Thanks ik ga zo even langs de action als ik toch die richting op moet naar het stemlokaal _O-
I solemnly swear i'm up to no good
  donderdag 22 maart 2018 @ 07:59:48 #207
442280 Prisha
Moonshine!
pi_178004863
Ik had vorig jaar een buitenkas gebouwd. Goed bestand tegen de wind...na alle stormen stond ie nog mooi te staan. Maar niet aan sneeuw gedacht...m'n kas is compleet ingestort ;(

Weer aan de slag dan maar. Zal hem nu met ronde bogen maken, dat is denk ik uiteindelijk meer sneeuwproof.
Silence breaks apart, Brightness comes to life
Stream of sounds Wash away the darkness from my soul
pi_178004953
De bakken hadden ze helaas niet meer bij die action. Wel voor 80 cent van die bordjes gekocht.

Gisteren de radijs en komkommer verpot. Even kijken of ik vandaag tijd heb voor de wortel.

Prisha wat zonde van je kas. Hopelijk is hij enigzins makkelijk te maken.
I solemnly swear i'm up to no good
pi_178007681
quote:
0s.gif Op donderdag 22 maart 2018 07:59 schreef Prisha het volgende:
Weer aan de slag dan maar. Zal hem nu met ronde bogen maken, dat is denk ik uiteindelijk meer sneeuwproof.
Hoe was het nu gebouwd, heb je een foto?
Ronde bogen en bergen sneeuw is niet per definitie sterker.

Statisch gewicht wat erop komt kan heel erg veel zijn..
Het is puur de constructie die het moet kunnen dragen.
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
  donderdag 22 maart 2018 @ 13:40:59 #210
442280 Prisha
Moonshine!
pi_178010923
quote:
0s.gif Op donderdag 22 maart 2018 11:00 schreef PerryVogelbekdier het volgende:

[..]

Hoe was het nu gebouwd, heb je een foto?
Ronde bogen en bergen sneeuw is niet per definitie sterker.

Statisch gewicht wat erop komt kan heel erg veel zijn..
Het is puur de constructie die het moet kunnen dragen.
Ik heb alleen een foto van het ingestort geheel

Ik had hem stevig verankerd om tegen de wind te kunnen en het zo gemaakt dat het tegen een groot hoeveelheid regen kon. Het "dak" liep schuin af zodat het water er niet op bleef liggen. Maar wie denkt er nu aan Nederland en sneeuw :@

Ik was nu aan het denken dat met ronde bogen de sneeuw eerder geneigd is eraf te vallen.

Ach ja..nog een projectje erbij dit voorjaar. Wilde ook verder met mijn aquaponics opzet. Ben vorig jaar al begonnen met een gat te graven voor de IBC maar ik moet nog wat aan het ontwerp sleutelen. Genoeg te doen dus ;)
Silence breaks apart, Brightness comes to life
Stream of sounds Wash away the darkness from my soul
  donderdag 22 maart 2018 @ 18:51:22 #211
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_178017126
Lidl Duitsland had weer aardbeitjes. Ras Ostara is aanrader, doordragend en lekkere vruchten.
Aldi NL vanaf vandaag planten zoals vlinderstruik. Altijd leuk voor de bestuiving, al is het funest voor je koolplantjes
voorheen marcel.nl , tegenwoordig door het leven als marcel.de
  donderdag 22 maart 2018 @ 19:37:29 #212
266972 govie
#Gio en VanGeel Oprotten!
pi_178018578
Nou, knoflook is gepoot, maar had teveel. Dus in augustus heb ik 60 knoflook bolletjes (1m2 moestuin), waar ik nog even manieren voor moet opzoeken om deze te conserveren.
Morgen zaai ik de Basilicum/Bieslook/Peultjes/Courgettes in de kweekbak en dan ben ik er weer klaar mee voor een maandje ofzo.

[ Bericht 5% gewijzigd door govie op 22-03-2018 19:52:58 ]
When game is going full retard, you can only go with it. If you start going against it, if you start going half retard, you're done for!
pi_178019602
quote:
0s.gif Op donderdag 22 maart 2018 19:37 schreef govie het volgende:
Nou, knoflook is gepoot, maar had teveel. Dus in augustus heb ik 60 knoflook bolletjes (1m2 moestuin), waar ik nog even manieren voor moet opzoeken om deze te conserveren.
Morgen zaai ik de Basilicum/Bieslook/Peultjes/Courgettes in de kweekbak en dan ben ik er weer klaar mee voor een maandje ofzo.
gepofte knoflook op brood? :P
  donderdag 22 maart 2018 @ 20:21:41 #214
266972 govie
#Gio en VanGeel Oprotten!
pi_178019722
quote:
0s.gif Op donderdag 22 maart 2018 20:16 schreef Oceanonix het volgende:

[..]

gepofte knoflook op brood? :P
De recepten die heb ik wel: pizzasaus en knoflooksoep op basis van massa's gepofte knoflook is prima, maar 60 wegwerken is teveel. Dus ik ga andere manieren van conserveren aanwenden of allemaal uitproberen. Vergeet niet, een bolletje knoflook kost tegenwoordig ook al richting een eurotje (ook belachelijk), opzich is het wel aantrekkelijk omdat je met 1m2 bijna 1 jaarverbruik kan addresseren.
When game is going full retard, you can only go with it. If you start going against it, if you start going half retard, you're done for!
pi_178019837
quote:
0s.gif Op donderdag 22 maart 2018 20:21 schreef govie het volgende:

[..]

De recepten die heb ik wel: pizzasaus en knoflooksoep op basis van massa's gepofte knoflook is prima, maar 60 wegwerken is teveel. Dus ik ga andere manieren van conserveren aanwenden of allemaal uitproberen. Vergeet niet, een bolletje knoflook kost tegenwoordig ook al richting een eurotje (ook belachelijk), opzich is het wel aantrekkelijk omdat je met 1m2 bijna 1 jaarverbruik kan addresseren.
goed drogen, koel en droog weghangen. Dan kan je ze heel lang bewaren.
  Moderator / Redactie Sport / Devops donderdag 22 maart 2018 @ 20:26:30 #216
176766 crew  zoem
zoemt
pi_178019841
quote:
0s.gif Op donderdag 22 maart 2018 18:51 schreef marcel.de het volgende:
Ostara
Ik had eerst ook Ostara (doordragend), maar sinds ik vorig jaar eenmalig dragend heb gekocht (Elsanta) vind ik die veel beter. Mooiere en smaakvollere vruchten.
pi_178029649
Knoflook 7 jaar in azijn ondergedompeld en warm wegzetten.. :) (serieus ja!)
Dan worden ze heul zoet en kun je ze zo opeten..
Toen ik mijn vriendin vroeg of het echt 7 jaar moest, zei ze ja.. :P
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
pi_178029695
quote:
0s.gif Op donderdag 22 maart 2018 13:40 schreef Prisha het volgende:

[..]

Ik heb alleen een foto van het ingestort geheel

Ik had hem stevig verankerd om tegen de wind te kunnen en het zo gemaakt dat het tegen een groot hoeveelheid regen kon. Het "dak" liep schuin af zodat het water er niet op bleef liggen. Maar wie denkt er nu aan Nederland en sneeuw :@

Ik was nu aan het denken dat met ronde bogen de sneeuw eerder geneigd is eraf te vallen.
Je moet eigenlijk kijken hoe de draagkracht is van het geheel.
Een dak schuin af laten lopen is al een goed iets, maar voor sneeuw zul je het moeten ondersteunen.

Sneeuw plakt al gauw, dus bij ronde bogen blijft het ook liggen (zelfs op de netten blijft het hangen, en dan is het al snel dicht en zakt het in)

Beter kun je het er optijd afvegen, of de draag constructie ondersteunen.. Dan zal het niet instorten ;)
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
pi_178065549
quote:
1s.gif Op woensdag 21 maart 2018 10:36 schreef Thinkk-Pinkk het volgende: [..]

Ja :Y dacht daar eigenlijk iets van beton in te storten voor wat meer zwaarte.

Bakken zijn wel qua formaat veranderd. Langer en smaller. Eerst waren ze korter en breder. Vond de oude handiger.
Beton is wel zwaar. Kan je dan de bak nog verplaatsen? Ik bedoel: zonder dat er delen van de poten achterblijven? Ik denk dat je beter helemaal onderin zand en verder zand & piepschuim erin doet. Bovenste laag zand. Zand is óók zwaar, er zit 25 kg in een kleine zak.
  Moderator / Redactie Sport / Devops zaterdag 24 maart 2018 @ 22:22:56 #220
176766 crew  zoem
zoemt
pi_178065738
Vandaag de plantuitjes in de grond gedaan. Witte, gele en rode. Binnenkort ook maar de wortels zaaien, die hebben best even nodig.
pi_178065974
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 maart 2018 22:16 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Beton is wel zwaar. Kan je dan de bak nog verplaatsen? Ik bedoel: zonder dat er delen van de poten achterblijven? Ik denk dat je beter helemaal onderin zand en verder zand & piepschuim erin doet. Bovenste laag zand. Zand is óók zwaar, er zit 25 kg in een kleine zak.
Kan ook nog idd. Kijken dan wel even wat het beste is. Had er ook nog niet echt over nagedacht.
I solemnly swear i'm up to no good
pi_178065988
Paprika zaadjes die gewoon rechtstreeks uit een paprika komen zouden die het moeten doen of moet ik ze eerst drogen?
I solemnly swear i'm up to no good
  † In Memoriam † zaterdag 24 maart 2018 @ 22:59:30 #223
230491 Zith
pls tip
pi_178066657
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 maart 2018 22:31 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Paprika zaadjes die gewoon rechtstreeks uit een paprika komen zouden die het moeten doen of moet ik ze eerst drogen?
Neem de zaden eruit en laat deze binnenshuis op een warme droge plaats een weekje drogen op een schoteltje.

Maar als je de paprika uit de supermarkt hebt is het waarschijnlijk een F1 (waarvan alleen de eerste generatie -de vrucht die je koop- van gegarandeerde kwaliteit is), die doen het vaak niet goed maar zal wel een plantje worden.
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_178067108
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 maart 2018 22:59 schreef Zith het volgende:

[..]

Neem de zaden eruit en laat deze binnenshuis op een warme droge plaats een weekje drogen op een schoteltje.

Maar als je de paprika uit de supermarkt hebt is het waarschijnlijk een F1 (waarvan alleen de eerste generatie -de vrucht die je koop- van gegarandeerde kwaliteit is), die doen het vaak niet goed maar zal wel een plantje worden.
Gewoon uit de supermarkt idd. Had een paprika nodig en kwam zaadjes tegen en dacht die stop ik in de grond :')

Beter dus zaadjes kopen?
I solemnly swear i'm up to no good
  † In Memoriam † zaterdag 24 maart 2018 @ 23:21:18 #225
230491 Zith
pls tip
pi_178067142
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 maart 2018 23:19 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Gewoon uit de supermarkt idd. Had een paprika nodig en kwam zaadjes tegen en dacht die stop ik in de grond :')

Beter dus zaadjes kopen?
Paprika's hebben hitte en zon nodig, op een vensterbank op het zuiden kan, in een tuinkas kan ook, buiten in de tuin gaat niet echt. Maar idd, zakje zaadjes kopen! :)
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_178067538
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 maart 2018 23:21 schreef Zith het volgende:

[..]

Paprika's hebben hitte en zon nodig, op een vensterbank op het zuiden kan, in een tuinkas kan ook, buiten in de tuin gaat niet echt. Maar idd, zakje zaadjes kopen! :)
Ze staan op de vensterbank boven de verwarming in het zonnetje met een kapje over het bekertje om een kas effect te creëren. Maar zal weleens het tuincentrum binnen dwalen van de week. En dan weer met veel te veel thuis komen
I solemnly swear i'm up to no good
  zondag 25 maart 2018 @ 14:22:12 #227
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_178076455
Komende week bij Lidl Duitsland:

https://www.lidl.de/de/hochbeet-mit-abdeckung/p277819



(in sommige gevallen werkt de link niet. is ¤19,95)

Eigenschaften: Abdeckhaube mit 2 Beluftungsschiebern ermöglicht gute Durchluftung und Regulation der Luftfeuchtigkeit im Inneren Witterungsbeständig

Maße: ca. B 80 x H 88 x T 40 cm (inkl. Haube)
voorheen marcel.nl , tegenwoordig door het leven als marcel.de
  zondag 25 maart 2018 @ 14:27:44 #228
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_178076553
Staat (nog) niet op de Lidl Nederland webshop. En ook niet in de komende weekfolder
voorheen marcel.nl , tegenwoordig door het leven als marcel.de
pi_178076833
Had vorige week moeten zijn toen was ik toch in Duitsland
I solemnly swear i'm up to no good
pi_178089654
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 maart 2018 23:19 schreef Thinkk-Pinkk het volgende: [..]

Gewoon uit de supermarkt idd. Had een paprika nodig en kwam zaadjes tegen en dacht die stop ik in de grond :')

Beter dus zaadjes kopen?
Ik heb in de compost een kiemplant van zo'n groot ding, pompoen of meloen. Gewoon een deel van de zaadlijsten erin gedaan. Omdat het er maar één is, heeft het geen zin hem eruit te halen. Je hebt er minstens 2 nodig voor de bevruchting en daar heb ik dit jaar geen plaats voor. Ik denk dat het van de biologische pompoen van AH is.
pi_178098952
quote:
0s.gif Op zondag 25 maart 2018 14:40 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Had vorige week moeten zijn toen was ik toch in Duitsland
action heeft ook zoiets in het assortiment
  maandag 26 maart 2018 @ 17:51:48 #232
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_178103878
.

[ Bericht 99% gewijzigd door marcel.de op 26-03-2018 17:52:57 ]
voorheen marcel.nl , tegenwoordig door het leven als marcel.de
  maandag 26 maart 2018 @ 17:52:35 #233
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_178103896
quote:
0s.gif Op maandag 26 maart 2018 14:31 schreef Puala het volgende:

[..]

action heeft ook zoiets in het assortiment
Oh ja, echt?

quote:
0s.gif Op maandag 26 maart 2018 17:51 schreef marcel.de het volgende:

[..]

voorheen marcel.nl , tegenwoordig door het leven als marcel.de
pi_178118665
Net aarbeien stekjes gehaald voor in onze verticale moestuin. Wanneer kunnen deze gepland worden en hoeveel ruimte moet er tussen de plantjes overblijven?

Gaat om zoiets:
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_178119003
quote:
0s.gif Op maandag 26 maart 2018 14:31 schreef Puala het volgende:

[..]

action heeft ook zoiets in het assortiment
Stonden er vorige week niet. Kan van de week nog eens kijken.
I solemnly swear i'm up to no good
pi_178121933
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2018 10:27 schreef Patroon het volgende:
Net aarbeien stekjes gehaald voor in onze verticale moestuin. Wanneer kunnen deze gepland worden en hoeveel ruimte moet er tussen de plantjes overblijven?
Je mag ze nu al planten, maar hou het weer in de gaten. Als het nog erg hard gaat vriezen, moet je ze even afdekken.

Een cm of 20/30 afstand is opzich prima..
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
pi_178124054
Hebben jullie een tip voor me.
Ik kan niks laten ontkiemen in huis.
Geen zon in huis en enorm droge lucht.
Alles in de volle grond zetten en duimen maar?
Twiddel
  Moderator / Redactie Sport / Devops dinsdag 27 maart 2018 @ 20:07:47 #238
176766 crew  zoem
zoemt
pi_178130992
quote:
99s.gif Op dinsdag 27 maart 2018 14:26 schreef summer2bird het volgende:
Hebben jullie een tip voor me.
Ik kan niks laten ontkiemen in huis.
Geen zon in huis en enorm droge lucht.
Alles in de volle grond zetten en duimen maar?
Je kunt (sommige) zaden laten voorkiemen door ze in vocht papier te leggen. Je kunt ook goedkoop een (kleine) koude kas voor buiten fixen. Die van 'slap' plastic zijn <10 euro. De Aldi heeft nu een hardplastic koude kas van 1m*0.5m te koop voor 20 euro.

Wat voor soort zaden btw? Er zijn verschillende soorten kiemers namelijk.
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2018 10:27 schreef Patroon het volgende:
Net aarbeien stekjes gehaald voor in onze verticale moestuin. Wanneer kunnen deze gepland worden en hoeveel ruimte moet er tussen de plantjes overblijven?

Gaat om zoiets:
[ afbeelding ]
Mijn aardbeienplantjes staan de hele winter buiten. Met vorst, met sneeuw, en ze doen het nog steeds :) Maar inderdaad afdekken kan ze extra bescherming bieden.
pi_178152095
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2018 20:07 schreef zoem het volgende:

[..]

Je kunt (sommige) zaden laten voorkiemen door ze in vocht papier te leggen. Je kunt ook goedkoop een (kleine) koude kas voor buiten fixen. Die van 'slap' plastic zijn <10 euro. De Aldi heeft nu een hardplastic koude kas van 1m*0.5m te koop voor 20 euro.

Wat voor soort zaden btw? Er zijn verschillende soorten kiemers namelijk.

Ik heb heel veel zaden. Teveel om op te noemen haha.
Wss doe ik die van de aldi, bedankt!

Oh ja, over de aldi gesproken.
Morgen heeft Aldi deze plantjes in de aanbieding: https://www.aldi.nl/onze-(...)en-5738.article.html

Kunnen die meteen in de volle grond?
Twiddel
  † In Memoriam † woensdag 28 maart 2018 @ 17:49:20 #240
230491 Zith
pls tip
pi_178152753
Die planten kunnen niet tegen vrieskou, dan sterven ze. Daar zou ik dus nog even mee wachten. Het beste doen die planten het in een tuinkas of zonnige vensterbank.
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_178152780
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2018 17:49 schreef Zith het volgende:
Die planten kunnen niet tegen vrieskou, dan sterven ze. Daar zou ik dus nog even mee wachten. Het beste doen die planten het in een tuinkas of zonnige vensterbank.
Heh, jammer. Dan koop ik maar zo'n lavendelstam die morgen ook in de aanbieding is.
Twiddel
pi_178164731
quote:
0s.gif Op maandag 26 maart 2018 01:02 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Ik heb in de compost een kiemplant van zo'n groot ding, pompoen of meloen. Gewoon een deel van de zaadlijsten erin gedaan. Omdat het er maar één is, heeft het geen zin hem eruit te halen. Je hebt er minstens 2 nodig voor de bevruchting en daar heb ik dit jaar geen plaats voor. Ik denk dat het van de biologische pompoen van AH is.
Voor een pompoen/meloen of andere cucurbit heb je geen 2 planten nodig: een plant heeft zowel mannelijke als vrouwelijke bloemen.

Deze planten doen het vaak goed op composthopen. Zo lang je de vruchten maar niet direct op de compost laat liggen kan dat prima.
pi_178165307
Zou de kiwi plant het een beetje doen in NL buiten een kas?
I solemnly swear i'm up to no good
pi_178165420
quote:
0s.gif Op donderdag 29 maart 2018 09:10 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Zou de kiwi plant het een beetje doen in NL buiten een kas?
Als je de plant beschermt in de winter tegen de kou, dan zou het moeten kunnen..
Maar het wordt wel een flinke plant/boom..
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
  donderdag 29 maart 2018 @ 12:35:28 #245
266972 govie
#Gio en VanGeel Oprotten!
pi_178168147
Nou heb ik 7 dagen geleden 60 knoflooktenen gepoot op circa 5 cm diepte met het puntje omhoog. Hoe lang duurt het ongeveer voordat ik de eerste groene sprietjes zie bij het soort weer waar we nu inzitten?

Verders hoef ik nog alleen maar dille te voorzaaien binnen en dan mag alles binnenkort al naar buiten.
When game is going full retard, you can only go with it. If you start going against it, if you start going half retard, you're done for!
pi_178168570
quote:
0s.gif Op donderdag 29 maart 2018 09:20 schreef PerryVogelbekdier het volgende:

[..]

Als je de plant beschermt in de winter tegen de kou, dan zou het moeten kunnen..
Maar het wordt wel een flinke plant/boom..
Zullen er ook kiwi's aan komen?
I solemnly swear i'm up to no good
pi_178168582
quote:
0s.gif Op donderdag 29 maart 2018 12:35 schreef govie het volgende:
Nou heb ik 7 dagen geleden 60 knoflooktenen gepoot op circa 5 cm diepte met het puntje omhoog. Hoe lang duurt het ongeveer voordat ik de eerste groene sprietjes zie bij het soort weer waar we nu inzitten?

Verders hoef ik nog alleen maar dille te voorzaaien binnen en dan mag alles binnenkort al naar buiten.
Ik heb de mijne achter het glas staan en toen was er 2-3 dagen later al wat te zien. Maar dat is niet echt te vergelijken natuurlijk.
I solemnly swear i'm up to no good
  donderdag 29 maart 2018 @ 16:21:13 #248
266972 govie
#Gio en VanGeel Oprotten!
pi_178172253
quote:
1s.gif Op donderdag 29 maart 2018 13:05 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Ik heb de mijne achter het glas staan en toen was er 2-3 dagen later al wat te zien. Maar dat is niet echt te vergelijken natuurlijk.
Ik heb ze echt koud in de buitengrond zitten zonder glas, wss doet het zo niet veel en moet ik gewoon geduld hebben..
When game is going full retard, you can only go with it. If you start going against it, if you start going half retard, you're done for!
pi_178175144
Net een rozenstruik erin gezet en 2 vlinderstruiken van de aldi.
Totaalprijs 4 euro *O*
Twiddel
  Moderator / Redactie Sport / Devops donderdag 29 maart 2018 @ 19:38:15 #250
176766 crew  zoem
zoemt
pi_178175950
De beide Aldi's hier waren al redelijk geplunderd in de namiddag. Ik heb bijna alles wel kunnen halen wat ik wilde (sla, broccoli, bloemkool en paprika), behalve de (tros)tomatenplantjes. Misschien dat ze binnenkort nog aanvullen...
pi_178175985
quote:
0s.gif Op donderdag 29 maart 2018 19:38 schreef zoem het volgende:
De beide Aldi's hier waren al redelijk geplunderd in de namiddag. Ik heb bijna alles wel kunnen halen wat ik wilde (sla, broccoli, bloemkool en paprika), behalve de (tros)tomatenplantjes. Misschien dat ze binnenkort nog aanvullen...
Hier zijn er gelukkig 4 Aldi's *O*
Twiddel
  donderdag 29 maart 2018 @ 20:51:53 #252
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_178178153
quote:
0s.gif Op zondag 25 maart 2018 14:22 schreef marcel.de het volgende:
Komende week bij Lidl Duitsland:

https://www.lidl.de/de/hochbeet-mit-abdeckung/p277819

[ afbeelding ]

(in sommige gevallen werkt de link niet. is ¤19,95)

Eigenschaften: Abdeckhaube mit 2 Beluftungsschiebern ermöglicht gute Durchluftung und Regulation der Luftfeuchtigkeit im Inneren Witterungsbeständig

Maße: ca. B 80 x H 88 x T 40 cm (inkl. Haube)
Soort gelijk ding komende week in de aanbieding vanaf maandag bij Thomas Philipps, ook ¤19,95, voor Hochbeet.
Dus wanneer woonachtig in Noordoosten, dan loont het even de grens te passeren.
voorheen marcel.nl , tegenwoordig door het leven als marcel.de
pi_178180112
quote:
1s.gif Op donderdag 29 maart 2018 13:04 schreef Thinkk-Pinkk het volgende: [..]

Zullen er ook kiwi's aan komen?
Waarschijnlijk alleen als je hem in een boomgrote kas zet. Ik las ergens, weet niet meer waar, dat ze pas vruchten zetten als het een boom is.
pi_178180491
quote:
1s.gif Op donderdag 29 maart 2018 08:00 schreef dodoria het volgende: [..]

Voor een pompoen/meloen of andere cucurbit heb je geen 2 planten nodig: een plant heeft zowel mannelijke als vrouwelijke bloemen.

Deze planten doen het vaak goed op composthopen. Zo lang je de vruchten maar niet direct op de compost laat liggen kan dat prima.
Dat klinkt wel leuk, alleen neemt het momenteel te veel plaats in.
Belangerijker: er viel me in dat je niet moet zaaien met de zaden die je uit de pompoenachtigen haalt, omdat ze nogal makkelijk aan kruisbestuiving doen. Je weet niet of er gekruisd is met een van de giftige soorten. Yup, een paar jaar geleden is een ouder echtpaar overleden, vermoedelijk door de zelfgezaaide pompoenen die helaas door een foute soort bevrucht zijn.
pi_178180763
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2018 10:27 schreef Patroon het volgende: Net aarbeien stekjes gehaald voor in onze verticale moestuin. Wanneer kunnen deze gepland worden en hoeveel ruimte moet er tussen de plantjes overblijven?

Gaat om zoiets: [ afbeelding ]
Dat is wel een mooie bak, maar hij staat veel te vol. Kijk alleen al naar dat onderste rijtje slaplanten. Als je in de winkel salade tricolore koopt staan ze ook zo dicht op elkaar, maar die zijn door de opgejaagd, niet normaal gegroeid. Je kan ze met kluit en al in de koelkast zetten in afwachting van opeten. Sla hoeft sowieso niet in zo'n grote bak, die zet je ergens anders bij in.

In zo'n getrapte bak staan alle planten min of meer onder dezelfde omstandigheden. Dus daarin zet je ook planten die dezelfde omgevingswensen hebben. Sla houdt niet van de brandende zon, de Mediterrane planten juist wel.
pi_178181099
quote:
0s.gif Op donderdag 29 maart 2018 09:10 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Zou de kiwi plant het een beetje doen in NL buiten een kas?
Oh ja hoor. Hier vlakbij staat een kiwi boom die echt enorm wordt. Komen ook kiwi's aan. Wel hele kleine, voor de vogels. Maar dat ding groeit heel hard en in de winter wordt er niks aan gedaan.
Hij is vorig jaar drastisch kort gesnoeit want hij was zo groot geworden dat hij helemaal vervlochten was met het dak :')

Maar nu is er ook al weer 1 meter aan gegroeid, ding is niet stuk te krijgen :)
Twiddel
pi_178181161
Hij wordt wel enorm, daar moet je rekening mee houden. En wortel schieten kan hij ook erg goed.
Twiddel
pi_178181500
quote:
0s.gif Op donderdag 29 maart 2018 22:03 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Dat is wel een mooie bak, maar hij staat veel te vol. Kijk alleen al naar dat onderste rijtje slaplanten. Als je in de winkel salade tricolore koopt staan ze ook zo dicht op elkaar, maar die zijn door de opgejaagd, niet normaal gegroeid. Je kan ze met kluit en al in de koelkast zetten in afwachting van opeten. Sla hoeft sowieso niet in zo'n grote bak, die zet je ergens anders bij in.

In zo'n getrapte bak staan alle planten min of meer onder dezelfde omstandigheden. Dus daarin zet je ook planten die dezelfde omgevingswensen hebben. Sla houdt niet van de brandende zon, de Mediterrane planten juist wel.
Ik weet niet of je het door hebt, maar dit is een voorbeeld foto. Onze bakken zijn veel leger. Zal binnenkort eens een foto posten. Heb nu 3 aardbeienplanten in een meter bak.
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_178183092
quote:
1s.gif Op donderdag 29 maart 2018 22:22 schreef Patroon het volgende: [..]

Ik weet niet of je het door hebt, maar dit is een voorbeeld foto. Onze bakken zijn veel leger. Zal binnenkort eens een foto posten. Heb nu 3 aardbeienplanten in een meter bak.
Het is duidelijk dat ik jouw voorbeeldfoto als voorbeeld genomen heb over de hoeveelheid planten die je met succes in een bak kan doen. Je kan nog 2 slaplanten kwijt tussen die 3 aardbeien in. Leegte is namelijk ook niet gunstig. Of het moet een ouderwets iele bak zijn. Dan moet je zorgen voor bodembedekking tegen uitdrogen.
  vrijdag 30 maart 2018 @ 07:45:17 #261
138195 morgane
Omnomnomnivoor
pi_178186568
Ik heb 2 vierkante meter-moestuinbakken. Hier heb ik vorig jaar vanalles in gekweekt maar in de winter niets. Moet ik voor het nieuwe seizoen alle potgrond vervangen of bijv. mengen met nieuwe? Ik weet dat de tomatenplanten niet 2 jaar achter elkaar in dezelfde grond mogen. Maar kan iemand me helpen hoe ik dit verder het beste aan kan pakken?
pi_178189122
quote:
1s.gif Op donderdag 29 maart 2018 13:04 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Zullen er ook kiwi's aan komen?
Het zou moeten kunnen in theorie (in een kas is de kans groter natuurlijk), maar ik denk dat ze moeilijk rijp worden in ons klimaat, of je moet zo'n gigantisch lange zomer hebben. Want de oogst van kiwi's is richting het eind van het jaar (okt/nov)

Maar half rijp kun je ze ook plukken, en dan in huis laten afrijpen.

Daarnaast moet je kijken of je een zelfbestuivende kiwi plant/boom hebt..
Want je hebt ook soorten die zichzelf niet kunnen bestuiven
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
  vrijdag 30 maart 2018 @ 14:59:30 #263
266972 govie
#Gio en VanGeel Oprotten!
pi_178193999
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 maart 2018 07:45 schreef morgane het volgende:
Ik heb 2 vierkante meter-moestuinbakken. Hier heb ik vorig jaar vanalles in gekweekt maar in de winter niets. Moet ik voor het nieuwe seizoen alle potgrond vervangen of bijv. mengen met nieuwe? Ik weet dat de tomatenplanten niet 2 jaar achter elkaar in dezelfde grond mogen. Maar kan iemand me helpen hoe ik dit verder het beste aan kan pakken?
Ik ga gewoon deels in dezelfde grond doen en gebruik vloeibare tomatenplantenvoeding van de action (1 euro/liter) in de eerste periode tot aan midzomer. Hierna is de compostfabriek hopelijk instaat om deze bemesting over te nemen op basis van moestuinafval+boombladeren+konijnkeutels+etenresten van vorig jaar. Ik lees ook wel veel berichten op moestuinforum dat mensen dezelfde grond gebruiken, maar sommige ook niet. Volgens mij hangt het meer af van hoeveel ruimte en grond je hebt in je moestuin.

Op het moestuinforum zijn er ook topics over: http://www.moestuinforum.nl/wisselteelt-bij-tomaten-t206.html
When game is going full retard, you can only go with it. If you start going against it, if you start going half retard, you're done for!
  vrijdag 30 maart 2018 @ 15:14:11 #264
138195 morgane
Omnomnomnivoor
pi_178194234
Dankjewel! :)
pi_178207635
Mijn aardbeienuitlopers zitten in de grond in een nieuw gegraven aardbeienveldje. 40 stuks, dus hopelijk krijg ik volgende zomer wel de kans zelf ook wat aardbeien te eten, voordat mijn peuter ze allemaal oppeuzelt.
Ik heb het bed gevoed met lekker veel oude mest, wat compost en bladeren en twijgjes etc. en tussen de planten in heb ik nog een gros bloembollen gepoot omdat het oog ook wat wil natuurlijk.
Mijn offer aan Ostera zit er op deze pasen, behalve dan de chocolade eieren die ik morgenochtend in de tuin ga verstoppen....
pi_178207647
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 maart 2018 07:45 schreef morgane het volgende:
Ik heb 2 vierkante meter-moestuinbakken. Hier heb ik vorig jaar vanalles in gekweekt maar in de winter niets. Moet ik voor het nieuwe seizoen alle potgrond vervangen of bijv. mengen met nieuwe? Ik weet dat de tomatenplanten niet 2 jaar achter elkaar in dezelfde grond mogen. Maar kan iemand me helpen hoe ik dit verder het beste aan kan pakken?
Dat tomaten planten niet 2 jaar achter elkaar in dezelfde grond zouden mogen heeft met plantenziektes te maken, niet met verarming van de grond. Maar ik persoonlijk houd me niet aan die regel. Tenzij je natuurlijk een ziekte hebt gehad in je planten. Ik zou gewoon lekker veel organisch materiaal in graven. Bladeren, grasmaaisel, compost als je dat hebt, visgkarkassen doen het ook heel goed, kleingeknipt zeewier, mest. Alles om maar meer voedingsstoffen in de grond te krijgen. Daar zullen je volgende planten alleen maar profijt van hebben.
pi_178228062
Ja ik heb tomaten ook al een paar jaar in dezelfde grond staan. Alleen schep ik er elk jaar een berg compost in..
Zodra ik er ziektes in zou krijgen, wissel ik de grond wel om met de tuin :P
Ook hier is de ruimte achter het huis maar beperkt (slechts 40-50m2)
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
  zondag 1 april 2018 @ 09:34:18 #268
442280 Prisha
Moonshine!
pi_178228653
Heeft iemand hier ooit eens taugé gekweekt? Ik heb een zak mungbonen hier liggen.
Ik heb verschillende manieren gevonden, er komt geen tuinaarde aan te pas :o
Silence breaks apart, Brightness comes to life
Stream of sounds Wash away the darkness from my soul
pi_178228758
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 maart 2018 05:51 schreef dodoria het volgende:

[..]

Dat tomaten planten niet 2 jaar achter elkaar in dezelfde grond zouden mogen heeft met plantenziektes te maken, niet met verarming van de grond. Maar ik persoonlijk houd me niet aan die regel. Tenzij je natuurlijk een ziekte hebt gehad in je planten. Ik zou gewoon lekker veel organisch materiaal in graven. Bladeren, grasmaaisel, compost als je dat hebt, visgkarkassen doen het ook heel goed, kleingeknipt zeewier, mest. Alles om maar meer voedingsstoffen in de grond te krijgen. Daar zullen je volgende planten alleen maar profijt van hebben.
wisselteelt zou ik zeker wel aanraden.....hoeveel voeding je er ook in stopt
zelfs wij doen het met maar 23m2 en de redenen zijn vrij duidelijk:

Waarom vruchtwisseling

In de natuur groeit alles op, langs en door elkaar heen. Op een volkstuin willen we daar dan plotseling verandering in aanbrengen en allerlei nette rijtjes van dezelfde soorten planten telen. Dat is wel logisch, we willen tenslotte een leuke opbrengst van lekkere groenten. Maar probeer altijd rekening te houden met de natuur, of wees er in ieder geval op voorbereid.

De 2 belangrijkste redenen voor vruchtwisseling zijn bescherming en bemesting.

punt 1: Bescherming

Je gewassen blijven gezonder op het moment dat je niet elk jaar dezelfde gewassen op dezelfde plaats teelt. Als je in jaar 1 ergens aardappelen hebt geteeld en er is Phytophtora opgetreden kun je de aardappelen rooien en weggooien (opeten lijkt me niet verstandig - en al helemaal niet lekker). Maar de schimmel Phytophtora zit niet alleen in de aardappel maar ook in de grond. Ze is gek op aardappelen (en ook op tomaten trouwens). Als deze schimmel de winter overleeft en je poot er het jaar erop weer aardappelen maak je het de Phytophtora erg gemakkelijk; ze hoeft niet eens te zoeken naar aardappelen of tomaten - je biedt ze gratis op een presenteerblaadje aan. Ze zal je bedanken met een nog vroegere en nog ernstigere aantasting.

Heel bekend is ook Knolvoet (Plasmodiophora brassicae - een schimmel die een voorkeur heeft voor koolgewassen). Ze komt vooral op zandgronden voor. Knolvoet wil je graag vermijden, want als je haar eenmaal in je tuin hebt gehaald kan ze daar gemakkelijk 8 tot 10 jaar blijven wachten op het moment dat je weer eens koolgewassen zaait.

Een heel ander voorbeeld is de aantasting door insecten. Als je elk jaar op hetzelfde stukje worteltjes zaait maak je het de wortelvlieg wel erg gemakkelijk. Of de preivlieg bij preien. Maar ook emelten, aardvlooien, slakken, pissebedden, etc.; elk beestje heeft zijn eigen voorliefde voor een bepaalde groente, of voor een bepaalde bemesting, of een andere eigenschap die bij bepaalde groenten meer voorkomt dan bij andere groenten. Door elk jaar dezelfde groenten op dezelfde plaatsen te telen help je deze dieren om te overleven, zich te vermenigvuldigen en je oogst te laten mislukken.

Vruchtwisseling wortel en ui

Wat handig toch dat de wortelvlieg en de preivlieg (= uivlieg) elkaar niet aardig vinden en elkaar bestrijden. Dubbel handig is het dat uien en worteltjes beiden wortelgewassen zijn en dezelfde voedingsbehoeften hebben. Door rijtjes worteltjes en uien naast elkaar te zetten (zie foto) houd je je prima aan de vruchtwisseling, en zorg je ervoor dat de ene vlieg de andere weg jaagt.

Bijna elke plant maakt in de wortels remstoffen; dit maakt het jaar in - jaar uit telen van dezelfde groenten op dezelfde plaats steeds minder aantrekkelijker doordat die groenten het elk jaar wat minder goed doen. En dat heeft dan weer als gevolg dat de kleinere planten die niet goed groeien of bloeien vatbaarder worden voor ziekten, aantasting door insecten, minder weerstand tegen slechte weersinvloeden, etc., etc.

En tot slot: de bekende nematoden. Ze worden ook wel aaltjes genoemd en zijn heel klein (soms voor het menselijk oog niet zichtbaar). Er zijn goede en slechte aaltjes. De slechte aaltjes treden op na het meerdere jaren achter elkaar telen van alleen maar dezelfde groenten telen en veroorzaken zo "bodemmoeheid". Uiteindelijk gaan die groenten elk jaar minder goed groeien en planten kwijnen weg (als de bodem geen puf meer heeft deze groenten nog te verzorgen).

Deze ernstige aantasting komt gelukkig zelden voor op volkstuinen; je moet dan echt jaar na jaar alleen maar dezelfde groenten telen. In de beroepstuinderij is ze echter berucht, daar waar jaar na jaar dezelfde maïs, kool, aardappelen of wat dan geteeld worden. Er zijn allerhande bodemontsmettende middelen maar aaltjes zijn blijkbaar nog erg lastig te bestrijden. Wij volkstuinders moeten er vooral op letten in de kas - daar waar vruchtwisseling elk jaar echt lastig is.

Je kunt dus wel tegen de natuur vechten maar 9 van de 10 keer zal zij winnen. Beter is het om er over na te denken en haar manier na te bootsen. Het bespaart je veel ergernis en levert je lekkere groenten en een goede oogst op............mits alle andere benodigdheden (zoals bemesting, het weer, het ras van de groenten, etc., etc. ook in orde zijn).

punt 2: bemesting

Elke plant heeft zijn eigen mestbehoefte. Heel veel stikstof bij aardappelen geeft heel veel blad en weinig kleine aardappeltjes. Bonen willen weinig of geen mest, kool juist heel veel, etc. Door groepjes groenten te maken en die elk jaar ergens anders te zaaien/planten kun je die groepjes op de juiste manier bemesten, en ondertussen schimmels, etc. voorkomen. Dubbel handig dus.

Tot slot zijn er nog 2 iets minder bekende redenen om vruchtwisseling toe te passen: bodem en onkruid. Elke groente kan beter of slechter onkruid tegen gaan. Aardappel met het vele lof kan het prima, uien met niets anders dan 1 dubbele spriet is er heel slecht in. Door uien na aardappelen te telen zou je theoretische gezien tijdens de uientijd minder last van onkruid hebben. Helaas geldt dat alleen voor kortlevende onkruiden, er zijn ook soorten waarvan de zaden tientallen jaren kunnen slapen in de grond tot ze de juiste temperatuur, vochtigheid en licht treffen om te gaan kiemen - daar kan geen vruchtwisseling tegenop.

De structuur van de bodem zegt me heel wat meer. Het is bekend dat bieten diep wortelen en dat aardappelen en kolen een goede structuur achterlaten. Maak gebruik van die wetenschap door na deze groentesoorten soorten te zaaien die een goede bodemstructuur vereisen (zoals bijvoorbeeld worteltjes).

[ Bericht 15% gewijzigd door Predator38 op 01-04-2018 09:54:56 ]
  zondag 1 april 2018 @ 10:21:16 #270
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_178229399
^^ Copyright Diana's Mooie Moestuin.
Spoilers!
pi_178229546
Ik herkende ook al een hoop ja :)

Als je de natuur echt wil nabootsen, zet je natuurlijk gewoon als door elkaar. Dat probeer ik nu te doen, maar is ook nog wel wat meer werk dan gewoon alles bij elkaar flikkeren.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_178230485
quote:
1s.gif Op zondag 1 april 2018 10:21 schreef Lucky_Strike het volgende:
^^ Copyright Diana's Mooie Moestuin.
lekker belangrijk.......maar ik weet genoeg, i'm out
  zondag 1 april 2018 @ 11:10:18 #273
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_178230536
quote:
0s.gif Op zondag 1 april 2018 11:08 schreef Predator38 het volgende:

[..]

lekker belangrijk.......maar ik weet genoeg, i'm out
Rustig aan joh. Het was niet negatief bedoeld verder maar gewoon een toevoeging. Diana en jij hebben wat mij betreft helemaal gelijk over vruchtwisseling.
Spoilers!
  † In Memoriam † zondag 1 april 2018 @ 18:59:57 #274
230491 Zith
pls tip
pi_178241424
Hallon,

Ik heb een 25mm PE slang die ik wil verbinden met een 1/2 inch tuinslang...

Wat moet ik daarvoor gebruiken? :')
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_178245267
quote:
0s.gif Op zondag 1 april 2018 11:10 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Rustig aan joh. Het was niet negatief bedoeld verder maar gewoon een toevoeging. Diana en jij hebben wat mij betreft helemaal gelijk over vruchtwisseling.
Belangrijke toevoeging als je het mij vraagt.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  † In Memoriam † maandag 2 april 2018 @ 00:23:49 #276
230491 Zith
pls tip
pi_178248341
Kunnen de pepers en tomaten al in de tuinkas..? Gaat niet (echt hard) meer vriezen lijkt het.
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
  Moderator / Redactie Sport / Devops maandag 2 april 2018 @ 00:43:11 #277
176766 crew  zoem
zoemt
pi_178248725
Volgens Diana (ja echt :P ) kunnen de tomaten pas vanaf medio april onder koud glas en na ijsheiligen buiten. Voor peperplanten geldt ijsheiligen voor plaatsen in de kas.
  † In Memoriam † maandag 2 april 2018 @ 01:06:25 #278
230491 Zith
pls tip
pi_178249034
Okay.. naja, met de komende warme dagen zet ik de tomaten dinsdag wel in de kas. De pepers mogen dan nog even wachten (heb ruimte nodig :P )
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_178250414
Het kan wel eerder buiten, dan moet je alleen bereid zijn alles weer boven te halen als het toch nog gaat vriezen. Kan ook gedoe zijn.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_178293333
quote:
1s.gif Op maandag 2 april 2018 07:46 schreef Vanyel het volgende: Het kan wel eerder buiten, dan moet je alleen bereid zijn alles weer boven te halen als het toch nog gaat vriezen. Kan ook gedoe zijn.
Als ik fit genoeg ben, werk ik met een "mobiele kas" die bij nachtvorst ingepakt wordt. Dat is een transparante box met klemdeksel (wegens slakkengevaar). Het gaat binnenkort nog even nachtvriezen. Dat zal vooral beneden blijven hangen, dus dan doe ik alleen wat sinterklaaszakken eroverheen. Alleen heb ik dit jaar nog bijna niets gezaaid.
pi_178297086
M'n kruidenplantjes begonnen binnen dood te gaan dus heb ze maar alvast in de moestuin gezet.

Dit wordt mijn 2018 selectie:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_178297942
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2018 10:29 schreef KdwPPr het volgende:
M'n kruidenplantjes begonnen binnen dood te gaan dus heb ze maar alvast in de moestuin gezet. [ afbeelding ]

Dit wordt mijn 2018 selectie:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Heb jij ook gaten in het worteldoek zodat het water eruit kan? Of zit deze rechtstreeks op de aarde en geen tegels eronder?
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_178298071
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2018 11:17 schreef Patroon het volgende:

[..]

Heb jij ook gaten in het worteldoek zodat het water eruit kan? Of zit deze rechtstreeks op de aarde en geen tegels eronder?
Hmm kan er geen water door het worteldoek dan? Het is een makkelijke moestuinbak die op tegels staat. Ik heb geen last gehad dat er water in de bak bleef staan, als je dat bedoelt.

Dit is pas het tweede jaar dat ik dit doe, dus sta open voor tips ;) . Het groeide wel goed vorig jaar.
pi_178298341
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2018 11:23 schreef KdwPPr het volgende:
or het worteldoek dan? Het is een makkelijke moestuinbak die op tegels staat. Ik heb geen last gehad dat er water in de bak bleef staan, als je dat bedoelt.
Wij hebben zelf ook 2 van deze bakken gekocht en willen die ook op tegels zetten met worteldoek. Daarom vraag ik ook of er ook water doorheen kan. Maar jij weet het ook niet. Zitten hier vast mensen die er wat nuttigs over kunnen zeggen.
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_178298365
Ik had worteldoek in mijn grindbak maar volgens mij liep daar het water gewoon doorheen.
I solemnly swear i'm up to no good
pi_178298498
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2018 11:37 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Ik had worteldoek in mijn grindbak maar volgens mij liep daar het water gewoon doorheen.
Ah ik lees al dat worteldoek gewoon water doorlaat. Thnx, weer wat geleerd!
Maar ik kan 't mis hebben...
  woensdag 4 april 2018 @ 13:02:47 #287
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_178299922
Zolang het maar geen worstels door laat...
voorheen marcel.nl , tegenwoordig door het leven als marcel.de
  Moderator vrijdag 6 april 2018 @ 08:26:30 #288
351614 crew  ijs_beer
ijskoud de lekkerste
pi_178339856
quote:
11s.gif Op woensdag 4 april 2018 13:02 schreef marcel.de het volgende:
Zolang het maar geen worstels door laat...
Inderdaad, geeft zo'n ravage als er weer eens geworsteld is in de tuin. :(
Op donderdag 15 juni 2017 16:53 schreef Cyan9 het volgende:
IJsbeer is inderdaad officieel cute. :D
Op donderdag 30 juli 2020 16:27 schreef Guanabana het volgende:Houdt @:ijs_beer een beetje van ouder? En dan niet 40 jaar ouder, maar laten we zeggen bijvoorbeeld, iets van 5 jaar ouder?
  vrijdag 6 april 2018 @ 14:26:17 #289
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_178345885
:')
voorheen marcel.nl , tegenwoordig door het leven als marcel.de
pi_178359101
quote:
10s.gif Op vrijdag 6 april 2018 08:26 schreef ijs_beer het volgende: [..]

Inderdaad, geeft zo'n ravage als er weer eens geworsteld is in de tuin. :(
Waar je ook helemaal niet blij van wordt, is dat mensen menen dat het zo leuk is als hun hond blij door de perken heen dolt. De ravage willen ze dan niet zien.

[ Bericht 0% gewijzigd door Teslynd op 07-04-2018 20:59:44 ]
pi_178373494
fout
pi_178373550
Bakje staat. Heb ook aardbeien plantjes neergezet in een bakje. Komkommer planten en radijs weggegeven want ik kan het toch niet allemaal kwijt gezien er ook nog paprika en tomaat bij komt.
I solemnly swear i'm up to no good
  zaterdag 7 april 2018 @ 21:34:24 #293
266972 govie
#Gio en VanGeel Oprotten!
pi_178374529
Gewoon een tip, als je worteldoek toepast bij een vierkante meter moestuin, dan kan het interessant zijn om van kippengaas een bodem te leggen met behulp van krammen, zodat je de moestuintjes later kunt verplaatsen. Het is toch wel makkelijk hoor als ergens even bij wilt kunnen.

Verders hoef ik alleen nog maar dille en komkommers te zaaien, dan ben ik al weer klaar voor de opstart periode op water geven na dan. enige wat mij niet lijkt te lukken is een degelijke zaailingen produceren van bieslook en peterselie. Wel jammer, vorig jaar ook al en had express de taktieken al aangepast, maar helaas.
When game is going full retard, you can only go with it. If you start going against it, if you start going half retard, you're done for!
pi_178375446
Ik heb de moestuinbedbezettingstekeningen van de afgelopen 5 jaar omgezet naar Excel, er wat eenvoudige en wat ingewikkelde matrixformules op losgelaten en nu kan ik precies zien welke plantgroepen wel en niet in welk bed mogen.

En als ik dan invul wat ik in welk bed ga zetten, krijg ik nog een keer extra duidelijk te zien of dat wel mag :D
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  Moderator woensdag 11 april 2018 @ 15:38:13 #295
351614 crew  ijs_beer
ijskoud de lekkerste
pi_178449484
quote:
6s.gif Op zaterdag 7 april 2018 22:10 schreef sigme het volgende:
Ik heb de moestuinbedbezettingstekeningen van de afgelopen 5 jaar omgezet naar Excel, er wat eenvoudige en wat ingewikkelde matrixformules op losgelaten en nu kan ik precies zien welke plantgroepen wel en niet in welk bed mogen.

En als ik dan invul wat ik in welk bed ga zetten, krijg ik nog een keer extra duidelijk te zien of dat wel mag :D
[ afbeelding ]
Oeh. Lijstjes. :9~ Wel handig though. Zelf ben ik veel meer van de losse pols, en zal het af en toe voor komen dat iets binnen 5 jaar op dezelfde plek staat. :P
Op donderdag 15 juni 2017 16:53 schreef Cyan9 het volgende:
IJsbeer is inderdaad officieel cute. :D
Op donderdag 30 juli 2020 16:27 schreef Guanabana het volgende:Houdt @:ijs_beer een beetje van ouder? En dan niet 40 jaar ouder, maar laten we zeggen bijvoorbeeld, iets van 5 jaar ouder?
pi_178449852
Gisteren alles in de garage gezet.. Wat maar goed was ook. Damn wat een regen en hagel.
I solemnly swear i'm up to no good
  woensdag 11 april 2018 @ 15:58:03 #297
266972 govie
#Gio en VanGeel Oprotten!
pi_178449870
*O* *O* Zondag komt de hittegolf! Dan schieten alle stekkies naar pluto boven de 22 graden! *O* *O*
When game is going full retard, you can only go with it. If you start going against it, if you start going half retard, you're done for!
pi_178449964
Zou er nog vorst komen komende maanden?

Ik had vorige week de dahlia's erin gezet :')
Twiddel
pi_178454519
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2018 00:43 schreef zoem het volgende:
Volgens Diana (ja echt :P ) kunnen de tomaten pas vanaf medio april onder koud glas en na ijsheiligen buiten. Voor peperplanten geldt ijsheiligen voor plaatsen in de kas.
Ik doe tomaten als jaren vanaf midden april buiten in de volle grond.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  † In Memoriam † woensdag 11 april 2018 @ 22:27:49 #300
230491 Zith
pls tip
pi_178458984
quote:
99s.gif Op woensdag 11 april 2018 16:01 schreef summer2bird het volgende:
Zou er nog vorst komen komende maanden?

Ik had vorige week de dahlia's erin gezet :')
Ik heb dit weekend alles erin gezet. De Kas kan ik verwarmen maar bijv de pompoenen buiten niet) Zou de hele week warm worden en dan is het alweer bijna mei...
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
  vrijdag 13 april 2018 @ 20:07:26 #301
266972 govie
#Gio en VanGeel Oprotten!
pi_178496191
Ik wacht met het merendeel van mijn stekkies totdat ze de top van mijn zelfgemaakte kweekbakken bereiken. In zo'n bak kan de temperatuur veel hoger oplopen dan in de open lucht.

De tomaten hebben het altijd moeilijk, die hebben een hitteperiode nodig om sowieso te kickstarten volgens mij. De peultjes en courgettes zijn al dichtbij de buitenlucht, courgettes groeien zo snel ongelofelijk mooi gewas. De komkommer+dillezaden moet nog opkomen hiero.
When game is going full retard, you can only go with it. If you start going against it, if you start going half retard, you're done for!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')