abonnement Unibet Coolblue
pi_176753907
Een topic voor en door ouders van kinderen in de kleuterleeftijd. Voor het delen van ervaringen en meer!
pi_176753958
Zijn er hier vrouwen die gestopt zijn met werken toen ze moeder werden en de partner kostwinner werd?
pi_176753979
Laatste post van Goitske
Morgen net groep 1/2 naar Kröller Muller museum. Ik ben benieuwd... Ook wel een beetje bang wie in mijn groepje komen :@

Kon niet meer quoten. :{
pi_176753993
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 januari 2018 09:33 schreef vencodark het volgende:
Zijn er hier vrouwen die gestopt zijn met werken toen ze moeder werden en de partner kostwinner werd?
Ik, vijf jaar geleden.
Ik werd na m'n verlof terug gezet naar een veel lager niveau qua werk, dit heb ik 2 dagen volgehouden. Het had niet zoveel zin om voor de kinderopvang aan het werk te móeten, dus ben ik gestopt.
pi_176754029
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 januari 2018 09:36 schreef Poes. het volgende:

[..]

Ik, vijf jaar geleden.
Ik werd na m'n verlof terug gezet naar een veel lager niveau qua werk, dit heb ik 2 dagen volgehouden. Het had niet zoveel zin om voor de kinderopvang aan het werk te móeten, dus ben ik gestopt.
En hoe bevalt dat? Wat vond je de voordelen en nadelen?
pi_176754065
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 januari 2018 09:38 schreef vencodark het volgende:

[..]

En hoe bevalt dat? Wat vond je de voordelen en nadelen?
Voordelen; ik kon er zijn voor m'n baby.
Nadelen; in ons geval niet veel, ik verdiende sowieso minder dan mijn ex-man, hij was altijd al kostwinner.

Ik hád een leuke functie, die had ik graag willen blijven vervullen, ook na m'n verlof. Nu ging ik er zowel in functie als salaris op achteruit en heb ik de afweging gemaakt om thuis te blijven voor m'n zoon.
pi_176754109
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 januari 2018 09:41 schreef Poes. het volgende:

[..]

Voordelen; ik kon er zijn voor m'n baby.
Nadelen; in ons geval niet veel, ik verdiende sowieso minder dan mijn ex-man, hij was altijd al kostwinner.

Ik hád een leuke functie, die had ik graag willen blijven vervullen, ook na m'n verlof. Nu ging ik er zowel in functie als salaris op achteruit en heb ik de afweging gemaakt om thuis te blijven voor m'n zoon.
En qua sociale contacten, daginvulling, eigenwaarde (deelname maatschappij of geen eigen geld hebben).
Hoe ervaar je dat? :)
pi_176754165
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 januari 2018 09:45 schreef vencodark het volgende:

[..]

En qua sociale contacten, daginvulling, eigenwaarde (deelname maatschappij of geen eigen geld hebben).
Hoe ervaar je dat? :)
Haha, tja.. Er is de afgelopen 5 jaar veel gebeurd, waardoor ik volgende week pas weer echt aan het werk ga.
Het belangrijkste vind ik om weer onder de mensen te zijn, volwassenen. Niet altijd op kleuterniveau gesprekken voeren. Zelfontplooiing? Noem maar op. En binnen redelijke termijn weer zelfvoorzienend te worden qua financiën.

5 jaar terug was het overigens geen probleem, mijn ex-man heeft ons al die tijd onderhouden en daar hadden we beide geen problemen mee.
  vrijdag 26 januari 2018 @ 09:49:39 #9
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_176754209
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 januari 2018 09:33 schreef vencodark het volgende:
Zijn er hier vrouwen die gestopt zijn met werken toen ze moeder werden en de partner kostwinner werd?
Ja ik. Ik had (heb) een eigen bedrijf, na de geboorte van de tweede is dat op zo'n laag pitje beland dat ik per 1 januari jl er vrijwel helemaal mee gestopt ben. Ik heb officieel nog 2-3 klanten, maar die worden zodra ik helemaal stop overgenomen door het bedrijf van mijn man.
KuikenGuppy
  vrijdag 26 januari 2018 @ 09:52:52 #10
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_176754267
Geen eigen geld hebben vind ik nog wel een dingetje. Maar is hier wel een heel bewuste keuze. Het is ook tijdelijk, ik ga voor mijn man werken en als de jongste naar de psz gaat ga ik ook weer iets nieuws opzetten (voor mezelf).
Qua sociaal, ik ben sowieso niet zo heel erg sociaal handig. Wat dat betreft mis ik wel collega's, maar ik heb nu vooral contacten via de kinderen.
KuikenGuppy
  vrijdag 26 januari 2018 @ 10:07:34 #11
231121 Sylver_
Gooi mielies!
pi_176754457
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 januari 2018 09:33 schreef vencodark het volgende:
Zijn er hier vrouwen die gestopt zijn met werken toen ze moeder werden en de partner kostwinner werd?
Oh! Crosspost vanuit het babytopic. Het past beter hier, want kleuter was ook de reden :)

quote:
1s.gif Op vrijdag 26 januari 2018 10:00 schreef Sylver_ het volgende:

[..]

Yep! Maar dan vanwege de oudste. Ze gaat vanaf september '17 naar school en ik wilde niet dat ze op woensdag naar de naschoolse opvang moest. Ik wilde mijn werkdag ruilen, maar dat bleek niet mogelijk.
Na een paar maanden pappen en nathouden waarin íedereen ongelukkig was toch besloten te stoppen.
Ik heb het er wel even heel moeilijk mee gehad. Ik hou van mijn werk en ik had zulke leuke collega's.
Maar wel vrede mee als ik zie hoe veel gelukkiger mijn oudste is en hoeveel rust het brengt in het gezin.
Nu moet ik wel zeggen dat Ella nog naar de crčche gaat (mag je dit jaar nog 3 maanden doorlaten gaan met behoud van toeslag), dus ik heb momenteel nog 1,5 dag waarin ik even iets anders kan doen dan kinderen (al is dat het huishouden, het is toch makkelijker en rustiger zonder kinderen om je heen). Vanaf april ga ik ervaren hoe het is om 24/7 kind(eren) om me heen te hebben.

Ik kijk nog wel laagdrempelig rond of er een baan is in mijn vakgebied waarbij de dagen beter aansluiten op de behoeften van ons gezin, maar ik voel me wel gezegend dat we de mogelijkheid hebben om deze keuze te maken.
Ignorance is bliss, but knowledge is power.
  vrijdag 26 januari 2018 @ 10:17:22 #12
231121 Sylver_
Gooi mielies!
pi_176754595
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 januari 2018 09:45 schreef vencodark het volgende:

[..]

En qua sociale contacten, daginvulling, eigenwaarde (deelname maatschappij of geen eigen geld hebben).
Hoe ervaar je dat? :)
Sociale contacten zit wel goed hier. Ik was daar ook bang voor, want vrienden werken wel allemaal. Maar ik heb inmiddels al weer nieuwe contacten opgedaan via de school van kleuter. En daarnaast zijn er net als anders de weekenden er nog :)

Daginvulling is hier ook geen probleem. Dankzij de baby is de dag sowieso snel om en het is al weer tijd om kleuter te halen.

Eigenwaarde was wel een dingetje. Het idee dat ik dan financieel afhankelijk ben van mijn man en geen bijdrage lever aan de samenleving vond ik moeilijk. Maar ik heb het er samen met man uitgebreid over gehad en hij ziet het helemaal niet zo. Het is een keuze die we maken in het belang van ons gezin. En ik merk ook echt dat iedereen het er veel beter op doet.
Bovendien is het niet dat ik nooit meer aan het werk wil/ga. Het is heel goed mogelijk dat er een baan is die wel goed aansluit.

Geen eigen geld is niet zo'n punt bij ons, het zat toch al op 1 hoop :)
Ignorance is bliss, but knowledge is power.
  vrijdag 26 januari 2018 @ 10:31:23 #13
231121 Sylver_
Gooi mielies!
pi_176754862
Nog gefeliciteerd Kyara met je meiden! *O* *O*

Lees het net pas in het vorige topic :)

En R van Omen is inmiddels ook 5 las ik met het teruglezen :@ Nog gefeliciteerd *O*

Volgens mij heb ik best veel gemist :D :@

Iedereen die jarig was gefeliciteerd! :+ *O*

smiley overkill 😌
Ignorance is bliss, but knowledge is power.
pi_176754869
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 januari 2018 10:27 schreef vencodark het volgende:
Leuk om die ervaringen als ‘thuisblijfmoeder’ te lezen.
Ook om welke redenen hiervoor gekozen is. :)
Even een spoiler want lang verhaal. :P

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dus ik zit de voordelen en nadelen tegen elkaar te zetten.
Daarom lees ik graag hoe sommige van jullie dit ervaren. :)
Vanuit het babytopic. :P
  vrijdag 26 januari 2018 @ 10:35:37 #15
231121 Sylver_
Gooi mielies!
pi_176754924
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 januari 2018 10:32 schreef vencodark het volgende:

[..]

Vanuit het babytopic. :P
Je overwegingen zijn zooooo herkenbaar!
Ik heb ook bijna 8 jaar voor deze werkgever gewerkt en mijn collega's (en het werk) zijn zo tof.
Ik was ook bang dat ik me zou vervelen, maar dat heb ik eigenlijk helemaal niet.
Sowieso zijn er genoeg dingen te doen met baby en zodra kleuter vrij is wil ze heel vaak (met mij) bij een vriendinnetje spelen, waardoor ik ook weer veel contact heb met andere ouders. De dagen vliegen echt om.
Ignorance is bliss, but knowledge is power.
pi_176754951
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 januari 2018 10:17 schreef Sylver_ het volgende:

[..]

Sociale contacten zit wel goed hier. Ik was daar ook bang voor, want vrienden werken wel allemaal. Maar ik heb inmiddels al weer nieuwe contacten opgedaan via de school van kleuter. En daarnaast zijn er net als anders de weekenden er nog :)

Daginvulling is hier ook geen probleem. Dankzij de baby is de dag sowieso snel om en het is al weer tijd om kleuter te halen.

Eigenwaarde was wel een dingetje. Het idee dat ik dan financieel afhankelijk ben van mijn man en geen bijdrage lever aan de samenleving vond ik moeilijk. Maar ik heb het er samen met man uitgebreid over gehad en hij ziet het helemaal niet zo. Het is een keuze die we maken in het belang van ons gezin. En ik merk ook echt dat iedereen het er veel beter op doet.
Bovendien is het niet dat ik nooit meer aan het werk wil/ga. Het is heel goed mogelijk dat er een baan is die wel goed aansluit.

Geen eigen geld is niet zo'n punt bij ons, het zat toch al op 1 hoop :)
Je schrijft wel dingen die ik herken. Qua geld zit bij ons alles ook op 1 hoop. Dus misschien is het vooral een gevoelskwestie dat het niet meer van mij vandaan komt.
En ik denk wel dat ik het moet zien als een belangrijke rol als moeder en die zo goed mogelijk uitvoeren. Of qua huishouden en koken.
Ik vind het thuis zitten met verlof nu zo heerlijk.
Voelt wel alsof ik daar aan kan wennen.

Echt leuk vind ik mijn werk niet. Meer van: het moet en is wat het is.

Qua daginvulling zou ik misschien ook eens wat voor de school kunnen betekenen en op die manier een meer sociale kring hebben ofzo.
Of vrijwilligerswerk ergens.
Ik kan wel oppas krijgen overdag maar voor mijn werk moet ik vooral oppas hebben in de avond en dat is soms zooo stressvol. :(

Mijn gedachte is ook dat ik thuis kan blijven tot ook de jongste naar school gaat.
Die is nu 5 weken dus hebben we het over minstens 4 jaar thuis zijn.
  vrijdag 26 januari 2018 @ 10:41:26 #17
231121 Sylver_
Gooi mielies!
pi_176755036
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 januari 2018 10:37 schreef vencodark het volgende:

[..]

Je schrijft wel dingen die ik herken. Qua geld zit bij ons alles ook op 1 hoop. Dus misschien is het vooral een gevoelskwestie dat het niet meer van mij vandaan komt.
En ik denk wel dat ik het moet zien als een belangrijke rol als moeder en die zo goed mogelijk uitvoeren. Of qua huishouden en koken.
Ik vind het thuis zitten met verlof nu zo heerlijk.
Voelt wel alsof ik daar aan kan wennen.

Echt leuk vind ik mijn werk niet. Meer van: het moet en is wat het is.

Qua daginvulling zou ik misschien ook eens wat voor de school kunnen betekenen en op die manier een meer sociale kring hebben ofzo.
Of vrijwilligerswerk ergens.
Ik kan wel oppas krijgen overdag maar voor mijn werk moet ik vooral oppas hebben in de avond en dat is soms zooo stressvol. :(

Mijn gedachte is ook dat ik thuis kan blijven tot ook de jongste naar school gaat.
Die is nu 5 weken dus hebben we het over minstens 4 jaar thuis zijn.
Als ik jouw dingen lees zou ik (kan natuurlijk niet voor jou de keuze maken) er voor kiezen om voorlopig thuis te blijven.
Persoonlijk was mijn grootste struikelblok dat ik echt van mijn werk hou en of ik nog wel mijn ei kwijt kan als ik 24/7 kinderen om me heen heb.
Maar zeker als je wel voor overdag oppas kan vinden voor de momenten dat je echt even iets voor jezelf moet doen, zou ik makkelijker die keuze kunnen maken :)

Maar het is wel echt een keuze die je zelf weloverwogen moet maken :Y
Ignorance is bliss, but knowledge is power.
pi_176755044
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 januari 2018 10:35 schreef Sylver_ het volgende:

[..]

Je overwegingen zijn zooooo herkenbaar!
Ik heb ook bijna 8 jaar voor deze werkgever gewerkt en mijn collega's (en het werk) zijn zo tof.
Ik was ook bang dat ik me zou vervelen, maar dat heb ik eigenlijk helemaal niet.
Sowieso zijn er genoeg dingen te doen met baby en zodra kleuter vrij is wil ze heel vaak (met mij) bij een vriendinnetje spelen, waardoor ik ook weer veel contact heb met andere ouders. De dagen vliegen echt om.
Nou ja, echt vervelen doe ik mij nooit. Ik ben graag alleen en zoek heus wel iemand op als ik wil maar ben niet het type dat altijd mensen om zich heen wilt hebben.
Meer dat ik de leuke gesprekken mis of bepaalde mensen van werk. Sommige ken ik al zo lang.
Maar nu mis ik hen ook niet ofzo.
En ik denk soms: straks ga ik mij toch lui voelen en mijn eigenwaarde zakt.
Met het idee van: ach, die zit toch hele dagen thuis. Voert geen flikker uit.
Weet ik veel. :@
  vrijdag 26 januari 2018 @ 10:44:03 #19
231121 Sylver_
Gooi mielies!
pi_176755088
Oh, en hier worden zo vaak ouders gevraagd voor dingen op school. Maar vaak kan ik jiet omdat ik geen verdere opvangmogelijkheden heb voor baby. Maar als jij dat wel hebt is het wel een goede manier om productief (en maatschappelijk verantwoord :+) bezig te zijn en daarnaast ook nog andere ouders te ontmoeten.
Ignorance is bliss, but knowledge is power.
pi_176755162
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 januari 2018 10:41 schreef Sylver_ het volgende:

[..]

Als ik jouw dingen lees zou ik (kan natuurlijk niet voor jou de keuze maken) er voor kiezen om voorlopig thuis te blijven.
Persoonlijk was mijn grootste struikelblok dat ik echt van mijn werk hou en of ik nog wel mijn ei kwijt kan als ik 24/7 kinderen om me heen heb.
Maar zeker als je wel voor overdag oppas kan vinden voor de momenten dat je echt even iets voor jezelf moet doen, zou ik makkelijker die keuze kunnen maken :)

Maar het is wel echt een keuze die je zelf weloverwogen moet maken :Y
Nou ja, ik roep al jaren dat ik het liefst thuis zou blijven.
Nachtdiensten zijn echt klote als je kinderen hebt en je man ‘s morgens ook al de deur uit is.
Sta je daar met 3 uurtjes slaap. De moeheid is dan echt killing.
En regelmatig diensten gehad die overlappen met die van man en op een hele lastige tijd ‘s avonds een oppas moeten regelen.
Ik ga niet met tegenzin naar werk, als ik er eenmaal ben is het wel leuk maar dan heb ik dus een goede oppasregeling of man is dan thuis.
Zonder die stress, zou ik niet stoppen.
pi_176755194
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 januari 2018 10:44 schreef Sylver_ het volgende:
Oh, en hier worden zo vaak ouders gevraagd voor dingen op school. Maar vaak kan ik jiet omdat ik geen verdere opvangmogelijkheden heb voor baby. Maar als jij dat wel hebt is het wel een goede manier om productief (en maatschappelijk verantwoord :+) bezig te zijn en daarnaast ook nog andere ouders te ontmoeten.
Mijn schoonouders zijn altijd thuis en mijn moeder werkte ook slechts parttime.
Die heeft nu geen baan dus is momenteel ook altijd thuis.
En ze wonen allemaal bij ons in het dorp. :P
  vrijdag 26 januari 2018 @ 10:53:23 #22
231121 Sylver_
Gooi mielies!
pi_176755235
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 januari 2018 10:41 schreef vencodark het volgende:

[..]

Nou ja, echt vervelen doe ik mij nooit. Ik ben graag alleen en zoek heus wel iemand op als ik wil maar ben niet het type dat altijd mensen om zich heen wilt hebben.
Meer dat ik de leuke gesprekken mis of bepaalde mensen van werk. Sommige ken ik al zo lang.
Maar nu mis ik hen ook niet ofzo.
En ik denk soms: straks ga ik mij toch lui voelen en mijn eigenwaarde zakt.
Met het idee van: ach, die zit toch hele dagen thuis. Voert geen flikker uit.
Weet ik veel. :@
Herkenbaar hoor. Maar in de praktijk krijg ik eigenlijk alleen maar positieve reacties.
En het is opzich natuurlijk wel fijn áls je die keuze kunt maken om er volledig voor je gezin te zijn. Een vriendin van mij wil dat ook graag, maar financieel lukt dat gewoon niet.

Verder is het natuurlijk helemaal geen probleem als je wel graag werkt en niet graag thuisblijf-moeder zou willen zijn.
Kinderen gaan er heus niet stuk van. Maar als er een andere keuze mogelijk is en gewenst is, niks mis mee.
Dat maakt je niet een minder mens :N
Ignorance is bliss, but knowledge is power.
  vrijdag 26 januari 2018 @ 10:55:49 #23
231121 Sylver_
Gooi mielies!
pi_176755279
Ik vond nachtdiensten echt de hel op aarde. Die had ik gelukkig niet met baby..

En de hele stress mbt het regelen van opvang idd, er is nu zoveel meer rust.
Ignorance is bliss, but knowledge is power.
pi_176755333
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 januari 2018 10:53 schreef Sylver_ het volgende:

[..]

Herkenbaar hoor. Maar in de praktijk krijg ik eigenlijk alleen maar positieve reacties.
En het is opzich natuurlijk wel fijn áls je die keuze kunt maken om er volledig voor je gezin te zijn. Een vriendin van mij wil dat ook graag, maar financieel lukt dat gewoon niet.

Verder is het natuurlijk helemaal geen probleem als je wel graag werkt en niet graag thuisblijf-moeder zou willen zijn.
Kinderen gaan er heus niet stuk van. Maar als er een andere keuze mogelijk is en gewenst is, niks mis mee.
Dat maakt je niet een minder mens :N
Ik zie het zelf ook niet zo. Meer wat anderen ervan kunnen vinden.
En ik zou wel proberen het thuis zo goed mogelijk te doen en de boel netjes op orde houden.
Ik denk dat ik er wel ontspannen van zou zijn. Geen werk-gedoe meer.
Toevallig wilt mijn collega hetzelfde maar zij redden dat financieel sowieso niet.
Zij draait zoveel nachten terwijl haar man alleen maar nachten draait. Die brengt de helft van de tijd haar eigen kind ook niet naar bed.
Dus samen staan we vaak te mopperen over hoe kut het allemaal is. :')
pi_176755337
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 januari 2018 10:41 schreef vencodark het volgende:

[..]

Met het idee van: ach, die zit toch hele dagen thuis. Voert geen flikker uit.
Weet ik veel. :@
Hoeveel ouders roepen wel niet dat ze BLIJ zijn dat ze weer aan het werk mogen na het weekend/vakantie? ;)
Fulltime ouder zijn is een baan an sich.
pi_176755345
Ik vrees dat ik door hierop te reageren weer in mijn oude feministische stokpaardjes verval. Dus ik beperk het maar even tot gewoon mijn ervaring van de afgelopen tijd.

Ik ben nu al erg lang met verlof: vanaf april vorig jaar en het duurt tot 15 maart.
Voordelen:
De overgang naar twee kinderen hebben we nu rustig kunnen maken en aan kunnen wennen. Zeker voor peuter was het heel fijn dat ik er steeds was en dat ik daardoor ook nog genoeg tijd had voor haar.Ook nu met haar verjaardag en de overstap naar de basisschool.

Maar, nu Y acht maanden is en I straks naar school gaat, begint het echt erg te kriebelen. Ik ben blij dat ik de afgelopen maanden wel bezig ben geweest met een eigen onderzoeksprojectje en daarover schrijf. Het is in ieder geval echt niets voor mij om alle dagen thuis te zijn en volledig de focus te hebben op huis en kinderen. Ik vind het saai.

Ik mis dat ik bezig ben waar ik goed in ben: voor de klas staan, mijn liefde voor mijn vak overdragen, de uitwisseling en interactie. Ook: ergens moeten zijn. Nu liggen de dagen wel erg open voor me, en alles is zo vrijblijvend. Ik vind de discipline en structuur die werk me geeft prettig. Als moeder en zeker als 'huisvrouw' voel ik me veel onzekerder en hoe meer thuis ik zit hoe meer tijd ik heb om over dingen lang na te denken. Dat is niet goed voor mij. Ik heb ook echt een gruwelijke hekel aan huishoudelijke karweitjes. Dus voor mijn eigenwaarde is het ook beter dat ik kan doen waar mijn kwaliteiten liggen.

Ook merk ik dat het nu soms lijkt alsof ik onmisbaar ben thuis, maar ik weet uit de ervaring van de vorige keer met I dat dit niet helemaal klopt. Natuurlijk ben ik heel belangrijk, maar als we weer in een ander ritme zitten waarbij ik vaker weg ben, dan is iedereen daar ook zo weer aan gewend. Dat werkt ook weer bevrijdend voor mij, want dat fulltime moeder zijn vind ik af en toe echt benauwend.

Maar ja, niet iedereen ervaart dat zo. Ik kan me door hoe ik zelf ben soms moeilijk verplaatsen in mensen die dat wel allemaal heerlijk vinden. :+ .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  vrijdag 26 januari 2018 @ 11:20:23 #27
231121 Sylver_
Gooi mielies!
pi_176755759
quote:
2s.gif Op vrijdag 26 januari 2018 10:59 schreef Franny_G het volgende:
Ik mis dat ik bezig ben waar ik goed in ben: voor de klas staan, mijn liefde voor mijn vak overdragen, de uitwisseling en interactie. Ook: ergens moeten zijn. Nu liggen de dagen wel erg open voor me, en alles is zo vrijblijvend. Ik vind de discipline en structuur die werk me geeft prettig. Als moeder en zeker als 'huisvrouw' voel ik me veel onzekerder en hoe meer thuis ik zit hoe meer tijd ik heb om over dingen lang na te denken. Dat is niet goed voor mij. Ik heb ook echt een gruwelijke hekel aan huishoudelijke karweitjes. Dus voor mijn eigenwaarde is het ook beter dat ik kan doen waar mijn kwaliteiten liggen.
Sowieso is het voor iedereen anders denk ik, maar ik merk dat sinds de oudste naar school is dat we juist wel erg veel structuur hebben. Inmiddels hebben we een best vast ritme, terwijl ik juist meer een flierefluiter ben :P
Standaard is het al kleuter naar school brengen, dan om 09.00u boodschappen of andere 'verplichting' doen, even thuis wat rommelen, 12.00u lunch en niet veel later naar bed, (soms meeslapen als drama nacht was), beetje huishouden/eten voorbereiden of Yolo! Fok!ken :+, kleuter halen, beetje aandacht voor kleuter, eten, kinderbedtijd, vrije avond met man.
De dag is echt om voor ik het door heb.

quote:
Ook merk ik dat het nu soms lijkt alsof ik onmisbaar ben thuis, maar ik weet uit de ervaring van de vorige keer met I dat dit niet helemaal klopt. Natuurlijk ben ik heel belangrijk, maar als we weer in een ander ritme zitten waarbij ik vaker weg ben, dan is iedereen daar ook zo weer aan gewend. Dat werkt ook weer bevrijdend voor mij, want dat fulltime moeder zijn vind ik af en toe echt benauwend.
Dat herken ik zeer zeker! Iedereen leunt nu op mij. Aan de andere kant heb ik het idee dat ik ook aan alles moest denken, maar daarnaast nog 20 uur aan het werk was. Dat zegt wellicht meer over onze rolverdeling :P Maar ik vind het nu wel rustiger nu die 20 uur wegvalt.

Ik heb daarnaast wel nodig dat ik met mijn hersenen bezig ben, dus in mijn vrije avonden of als man een dag in het weekend overneemt ben ik wel bezig met mijn vakgebied.

Het hoeft dus zeker niet zo te zijn dat je omdat je niet werkt verder geen ambities of tijd ervoor (nodig) hebt.
Wat dat betreft is werk niet zaligmakend :)
Ignorance is bliss, but knowledge is power.
  vrijdag 26 januari 2018 @ 11:23:52 #28
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_176755828
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 januari 2018 10:32 schreef vencodark het volgende:

[..]

Vanuit het babytopic. :P
Je baby is nog heel jong hč. Je zit nog midden in de aardverschuiving die dat te weeg heeft gebracht. Dat je nu amper alles rond krijgt en geen idee hebt hoe je er straks ook nog eens bij zou moeten gaan werken, is heel logisch, maar gaat over een paar weken al weer heel anders zijn als je een draai hebt gevonden met elkaar.
Als jij graag wilt stoppen met werken om voor je gezin thuis te zijn, dan moet dát de reden zijn, niet omdat je het qua 'hoe doen we dat' niet ziet zitten. Als dat laatste de enige reden is, zou ik dat dus ook niet nu al beslissen maar gewoon nog een tijdje laten liggen.
KuikenGuppy
pi_176756204
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 januari 2018 11:20 schreef Sylver_ het volgende:

Sowieso is het voor iedereen anders denk ik, maar ik merk dat sinds de oudste naar school is dat we juist wel erg veel structuur hebben. Inmiddels hebben we een best vast ritme, terwijl ik juist meer een flierefluiter ben :P
Standaard is het al kleuter naar school brengen, dan om 09.00u boodschappen of andere 'verplichting' doen, even thuis wat rommelen, 12.00u lunch en niet veel later naar bed, (soms meeslapen als drama nacht was), beetje huishouden/eten voorbereiden of Yolo! Fok!ken :+, kleuter halen, beetje aandacht voor kleuter, eten, kinderbedtijd, vrije avond met man.
De dag is echt om voor ik het door heb.
Zo zien mijn dagen er ook ongeveer uit, want I gaat drie dagen in de week naar kdv en ik breng en haal haar dan. Ook voor de baby is het wel fijn om wat regelmaat te hebben. Dus de dagen vliegen in die zin ook wel om bij mij, maar toch vind ik het saai. Want het is allemaal een beetje van hetzelfde. Boodschapjes doen en thuis wat rommelen vind ik af en toe leuk en ontspannend, maar niet dagelijks. De scherpte die ik nodig heb als ik moet lesgeven aan een examenklas bijvoorbeeld, die is niet nodig en dat is wat ik mis.

Natuurlijk hoeft niet werken niet te betekenen dat je verder niets doet (gelukkig maar), maar wat in de avonduren doen of in een weekend vind ik niet te vergelijken. Dat doe ik nu ook voor mijn onderzoek maar dat vind ik af en toe al wat frustrerend omdat ik meer tijd zou willen hebben. Nouja, kortom, het is duidelijk dat ik niet gelukkig zou worden op die manier. Mocht het in de toekomst voor onze kinderen toch noodzakelijk zijn dan zullen mijn vriend en ik dat echt samen proberen op te lossen. Dus dan zou hij ook minder gaan werken bijvoorbeeld. Dat ik volledig zou stoppen met werken, zou voor ons allebei een no go zijn.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_176756587
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 januari 2018 11:23 schreef Burdie het volgende:

[..]

Je baby is nog heel jong hč. Je zit nog midden in de aardverschuiving die dat te weeg heeft gebracht. Dat je nu amper alles rond krijgt en geen idee hebt hoe je er straks ook nog eens bij zou moeten gaan werken, is heel logisch, maar gaat over een paar weken al weer heel anders zijn als je een draai hebt gevonden met elkaar.
Als jij graag wilt stoppen met werken om voor je gezin thuis te zijn, dan moet dát de reden zijn, niet omdat je het qua 'hoe doen we dat' niet ziet zitten. Als dat laatste de enige reden is, zou ik dat dus ook niet nu al beslissen maar gewoon nog een tijdje laten liggen.
Dit is wat ik ook wilde zeggen. Je zit nu nog zo in die bubbel... Ik moet begin maart weer werken en daar kijk ik op dit moment nog heel erg tegenop, terwijl ik dol ben op mijn werk.

En verder gewoon alles wat Franny zegt. Ik zou het niet kunnen en willen, maar als jij en je gezin er gelukkig van worden, is dat toch prima?
Still a little bit of your face I haven't kissed.
pi_176757055
Ik ben anderhalf jaar werkeloos geweest. En het fulltime aanwezig zijn voor R vond ik wel heel fijn.

Maar wat ik merk nu ik weer een baan heb. Werken is zoveel meer dan geld verdienen. Het doet mij enorm goed om weer te werken.
Wat mij ook blij maakt is dat ik nu een heerlijke balans heb tussen werk en privé. Ik werk 28 uur per week.
pi_176761090
Vandaag met de kleuterklas van Jan naar het Kröller Muller museum geweest. Zag er wel tegenop met 4 van die guppen in de auto en in het museum zouden die ook bij je blijven.
1 van de kindjes kende ik al dat is een vriendje en heel druk. Jan zelf en 2 die ik niet kende. Maar heel gezellig gehad en het viel mij heel erg mee. Ze luisterden goed en bleven overal vanaf als ik zei niet aankomen hč!

Mooi museum helaas geen tijd gehad voor de beeldentuin
pi_176761133
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 januari 2018 12:30 schreef Omentielvo het volgende:
Ik ben anderhalf jaar werkeloos geweest. En het fulltime aanwezig zijn voor R vond ik wel heel fijn.

Maar wat ik merk nu ik weer een baan heb. Werken is zoveel meer dan geld verdienen. Het doet mij enorm goed om weer te werken.
Wat mij ook blij maakt is dat ik nu een heerlijke balans heb tussen werk en privé. Ik werk 28 uur per week.
fijn dat je weer die balans gevonden hebt!
Ik zeg ook doordat ik werk ben ik ook een leukere moeder. Die uren dat ik werk doe ik iets wat ik leuk vind zonder even de mama van te zijn. De jongens hebben het bij de opvang leuk en als ik thuis ben geniet ik ook echt van de dingen met hun doen *O*
pi_176762533
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 januari 2018 09:33 schreef vencodark het volgende:
Zijn er hier vrouwen die gestopt zijn met werken toen ze moeder werden en de partner kostwinner werd?
Ik raakte werkloos tijdens mijn zwangerschap en ik zou na de bevalling wel weer gaan solliciteren...Ze wordt bijna 8 en ben nog thuis.

Voordelen zijn dat je er echt voor ze bent, je niet als gezin in bochten moet wringen bij ziektes, vakanties etc., je tijd hebt voor activiteiten op school en daardoor ook een goede band kunt opbouwen met de leerkrachten (en dat is echt fijn om even snel wat te vragen of te regelen voor je kind zonder dat het gelijk een officiëel gesprek is).

Nadelen zijn de afhankelijkheid van 1 salaris, pensioen/cv-gat, een "klein" wereldje voor jezelf qua geestelijke uitdaging.
pi_176762684
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 januari 2018 17:34 schreef MrsDuck het volgende:

[..]

Ik raakte werkloos tijdens mijn zwangerschap en ik zou na de bevalling wel weer gaan solliciteren...Ze wordt bijna 8 en ben nog thuis.

Voordelen zijn dat je er echt voor ze bent, je niet als gezin in bochten moet wringen bij ziektes, vakanties etc., je tijd hebt voor activiteiten op school en daardoor ook een goede band kunt opbouwen met de leerkrachten (en dat is echt fijn om even snel wat te vragen of te regelen voor je kind zonder dat het gelijk een officiëel gesprek is).

Nadelen zijn de afhankelijkheid van 1 salaris, pensioen/cv-gat, een "klein" wereldje voor jezelf qua geestelijke uitdaging.
Nou dat even regelen op school kan ik ook ookal werk ik. Ik kan op woensdag en vrijdag helpen wat makkelijker als Teun straks ook naar school gaat. Maar heel eerlijk heb ik geen zin om bij alles te helpen. Heb nu Kröller Muller museum gedaan en heb aangegeven tijdens Koningsspelen inzetbaar te zijn waar nodig na half 9 tot de kinderen weer mee naar huis gaan
pi_176763413
Voor mij ook afhankelijk welk werk je doet. Mijn laatste baan was totaal niet waar ik een diploma voor had behaald. Dat was wel meer om gewoon geld te verdienen. Niet dat ik het helemaal niet leuk vond, maar het was niet mijn passie.
pi_176763508
Na de oudste ben ik 5 mnd thuisgeweest. Na het verlof van de jongste heb ik nog 1 mnd gewerkt en daarna niet meer. Het werk stopte. Ik kon overstappen naar n andere organisatie voor minder uren en minder salaris. Dat heb ik dus niet gedaan

Wel "werk" ik de ene week 1 ochtend en andere week 2 ochtenden zwart.. Helpen op school wanneer ik kan, huishouden, met de jongste vanalles doen etc.

Soms als t slecht weer is en iedereen moe is, denk ik wel eens.. Is dit het? Maar over het algemeen vind ik het zo erg fijn
pi_176763825
quote:
2s.gif Op vrijdag 26 januari 2018 11:43 schreef Franny_G het volgende:

[..]

Zo zien mijn dagen er ook ongeveer uit, want I gaat drie dagen in de week naar kdv en ik breng en haal haar dan. Ook voor de baby is het wel fijn om wat regelmaat te hebben. Dus de dagen vliegen in die zin ook wel om bij mij, maar toch vind ik het saai. Want het is allemaal een beetje van hetzelfde. Boodschapjes doen en thuis wat rommelen vind ik af en toe leuk en ontspannend, maar niet dagelijks. De scherpte die ik nodig heb als ik moet lesgeven aan een examenklas bijvoorbeeld, die is niet nodig en dat is wat ik mis.

Natuurlijk hoeft niet werken niet te betekenen dat je verder niets doet (gelukkig maar), maar wat in de avonduren doen of in een weekend vind ik niet te vergelijken. Dat doe ik nu ook voor mijn onderzoek maar dat vind ik af en toe al wat frustrerend omdat ik meer tijd zou willen hebben. Nouja, kortom, het is duidelijk dat ik niet gelukkig zou worden op die manier. Mocht het in de toekomst voor onze kinderen toch noodzakelijk zijn dan zullen mijn vriend en ik dat echt samen proberen op te lossen. Dus dan zou hij ook minder gaan werken bijvoorbeeld. Dat ik volledig zou stoppen met werken, zou voor ons allebei een no go zijn.
Mee eens :Y Voor mij is werken niet alleen 'bezig zijn' maar ook presteren, uitgedaagd worden, uit je comfort zone stappen, jezelf ontwikkelen, kritisch naar jezelf kijken, nieuwe dingen en mensen leren kennen. Ik ben op mijn dag thuis druk bezig en vind het ook vermoeiend, maar van bovenstaande zit er maar weinig in. En ik vind het wel een belangrijk onderdeel in mijn leven. Maar niet voor iedereen heeft een baan die invulling en ook niet iedereen hecht daar waarde aan.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
  vrijdag 26 januari 2018 @ 20:09:12 #39
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_176765261
Leuk om zo al jullie verhalen en ideeën te lezen trouwens :).
KuikenGuppy
pi_176765337
Dat hele presteren/carriere maken /uitdaging heb ik helemaal niet. Nooit gehad eigenlijk. Als ik het werk maar niet met tegenzin doe.
pi_176766204
Nou carričre maken hoeft van mij ook niet. Ik heb een leuke baan, gezellige lieve collega's en vermaak mij prima. Vind het heerlijk om mensen te helpen. En werk niet alleen voor de lol natuurlijk het is financieel ook nodig.
Maar doordat ik het op mijn werk leuk heb ben ik thuis ook leuker. Vind het heerlijk om thuis te zijn, lekker met de jongens leuke dingen doen, beetje in huis klooien etc maar vind het ook fijn om "die andere persoon te zijn" op mijn werk.

En straks zitten ze beide op school ja wat moet ik dan. Hele dagen het huis poetsen? Wordt het misschien wel eens wat netter hier.. denk heel wat netter maar of ik daar gelukkig van wordt. En bij alles op school staan te helpen is ook niet mijn ding. Vind het best leuk om wat te doen en dat blije hoofd van Jan toen hij zei: mama juf zei dat jij mee gaat naar het museum? En heb een week een blij kind gehad want mama gaat mee is heel fijn. Zal ook wel wat meer gaan doen maar niet alles, dat wordt dan ook zo gewoon
pi_176769153
Leuk om al die verschillende meningen over werken te lezen.

Ik ben zo'n loedermoeder die 40 uur per week werkt. :P Mijn man werkt wel minder overigens. Ik vind werken heerlijk en zou er niet aan moeten denken om minder te werken. Ik heb het geprobeerd in het verleden, maar het lukte me niet. Ik zat daardoor helemaal niet lekker in mijn vel en had het gevoel dat ik zakelijk en thuis steken liet vallen. Ik vind het af en toe wel pittig, 40+ uur werken en daarnaast de zorg voor 3 kinderen hebben, maar ik zou toch echt niet anders willen momenteel. Misschien dat het in de toekomst nog gaat veranderen, maar voorlopig ben ik gewoon erg blij met mijn financiële onafhankelijkheid, mijn mogelijkheden om te ontwikkelen, de leuke collega's waar ik mee werk en het feit dat ik een leukere moeder ben als ik wel werk dan als ik niet werk. :) Dat andere ouders daardoor vaker opdraaien voor schoolactiviteiten vind soms wel lastig, maar aan de andere kant zou ik het ook doen als ik er tijd voor zou hebben. Nu beperkt mijn inzet zich tot af en toe speelgoed wassen thuis en één keer per jaar mee naar een museum of iets dergelijks. Schoolreizen zijn aan mij sowieso niet besteed, maar gek genoeg staan er altijd rijen ouders te trappelen om mee te gaan, dus daar voel ik me totaal niet schuldig over. :')
pi_176769210
Ik ben van een veeleisende baan naar fulltime thuis gegaan toen de kinderen echt klein waren. Dat was voor dat moment heel erg fijn. Ik ben thuis geweest tot de oudste naar school ging. Het was heel fijn om met ze thuis te zijn en we hebben een heleboel leuke en fijne dingen gedaan. Maar ik ben ook wel tegen het plafond opgevlogen. Ik voelde voor mij bij vlagen alsof ik buiten de maatschappij stond. Terwijl ik ook vrijwilligerswerk deed en ook heus wel mensen sprak. Maar toch was ik in die tijd eigenlijk alleen maar mama. En dat ging 24/7 door. Dat vond ik best wel eens heftig. Terug naar weer een veeleisende baan wilde ik niet.

Ik heb de mazzel dat ik nu een baan heb gevonden waarbij nog steeds de prioriteit bij thuis ligt. Ik kan elke dag de kinderen naar school brengen en ook op school helpen kan nog steeds. Ik kan gemakkelijk vanuit huis werken en dan even op en neer naar school en mijn uren later inhalen of een dag wisselen. Die flexibiliteit vind ik heel erg fijn. Als de kinderen wat groter zijn wil ik misschien wel weer meer uit mijn werk halen maar ben nu erg blij met de balans tussen werk en gezin.
pi_176773256
Dat laatste herken ik ook wel Kyara. Ik heb een baan die best veel van me vraagt, qua inzet en energie. Maar de omstandigheden zijn fijn; vaak kan ik flexibel zijn en bijna al mijn collega's hebben kinderen. Iedereen zet zich hard in op het werk maar onze gezinnen gaan voor en als het nodig is vangen we dingen voor elkaar op. En ik heb een shitload aan vrije dagen en ik beheer mijn eigen agenda, dus als ik op school iets wil doen, kan dat gewoon geregeld worden.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_176773365
Pff afdeling snotterig en griep hier. Iedereen is hier verkouden, bijna kleuter is ziek, kleuter wil van alles maar behoorlijk verkouden, man is met verhoging naar het werk en ik functioneer nog net met mijn snotkop. -O-
pi_176773386
Overigens kijk ik wel rond naar vacatures. Mocht ik iets voor max 2 dgn tegenkomen wat echt past bij ons gezin, laat ik dat niet schieten. Vind ik wat, dan is het goed. Vind ik niets, dan is dat ook prima.

De jongste is nu ruim 2. Als zij ook naar school gaat, wil ik niet alleen maar thuis zijn hoor. Dan wilik toch wel iets meer gaan doen. Of dat werk, hobby, sport of vrijwilligerswerk is.. Dat zien we dan wel weer.

Die griep heerst ook echt nog overal hoor! Blugh
pi_176773427
Een ideale baan zou voor 2 á 3 keer van 9:00-1300 zijn maar dat komt nooit voor natuurlijk. :P
Ik vind zelf naar school kunnen brengen en zelf naar bed brengen gewoon heel belangrijk.
Vooral dat laatste trouwens. Dat eerste is vooral vanwege praktische overwegingen.
pi_176773464
Ik werk 32 uur en zou (nu) niet minder willen. Sterker nog, op mijn vrije woensdag werk ik vaak nog een paar uurtjes in de ochtend :+. Ook ga ik in september starten met een HBO bachelor.
Mezelf blijven ontwikkelen (mentaal en fysiek), samen naar een doel werken en het functioneren in/van een team vind ik heel fijn en belangrijk.
Als mijn dag er elke dag hetzelfde uit zou zien, zou ik enorm rusteloos worden.

Het fijne is dat mijn werk ook heel flexibel is en op 5 minuten fietsen van de basisschool. Als er iets is, kan ik altijd m'n laptop inpakken, T. ophalen en thuis verder werken. Werktijden zijn ook redelijk flexibel. 'Het nieuwe werken' vind ik wel een harde eis, gezin staat altijd op 1.

Wat betreft schoolactiviteiten voel ik me af en toe een tikje schuldig, maar ik weet ook dat er bijzonder veel gezinnen op school zijn waarvan 1 partner thuis is en dolgraag schoolactiviteiten doen. Daarnaast lijkt het me nu nog te verwarrend voor T. als ik naar zijn school kom, maar hij daarna niet met mij mee mag.
  zaterdag 27 januari 2018 @ 13:11:02 #49
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_176776660
Ik werk 28 uur (in de praktijk 24 om 32), en zou niet minder willen. Ik ben echt geen thuisblijfmoeder, heb een hekel aan huishouden, en trek het ook niet om dagenlang alleen met de kinderen te zijn. Omdat ik in het onderwijs werk heb ik dezelfde vakanties als J, en die vind ik af en toe al zo ontzettend lang duren :@ Ik was blij dat de zomervakantie afgelopen was...

Vanaf september ga ik zelf weer naar school (nóg een master doen), en ik heb er nu al zin in. Ik sta al veel te lang stil qua werk. Praktijk wordt dan 24 uur (3 dagen) werken, 1 dag school/ studie + nog wat uren in de avonden studeren.
pi_176787101
Nou, we hebben officieel een kleuter in huis. En wat voor eentje. :D . Eentje die sinds een week probeert te schrijven, sowieso alleen nog maar aan tafel zit te kleuren, plakken, knippen of puzzelen en als ze dat niet aan het doen is als een prinses rondhopst. Ons voortdurend verbaal de baas probeert te zijn (Vandaag zei mijn vriend "Nee is nee" en I "ja maar, ja maar. Ja is ja!!"). Eentje die nu al anderhalf jaar stug volhoudt dat roze haar lievelingskleur is en dan met name donkerroze. Eentje die vandaag een eenhoorn pakje kreeg. En roze oorwarmers. En haar allereerste echte zilveren ringetje in de vorm van een vlindertje. O+ . Eentje die vandaag roze nagellak op mocht, tot haar grote vreugde. En met haar vriendjes/vriendinnetjes maskers ging kleuren en beplakken. *O* . Ze kreeg ook nog een prinsessentaart, gewoon die van de Hema, maar die had een vriendinnetje ook gehad dus die moest het worden. _O_ .

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
O+ .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_176787440
Wat een heerlijk mooi kind Franny O+
gefeliciteerd met jullie dame!
♥ J & S
pi_176790063
Franny. Wat is ze leuk. Gefeliciteerd met je mooie kleuter. O+
pi_176790140
Oh wat leuk Franny! O+. Die oorwarmers O+.
Gefeliciteerd met je kleuter. En welkom in deze wereld.

Onze kleuter is zo pienter. Hij wordt in maart pas 6 maar is er al zo druk mee bezig. Binnenkort ook weer oudergesprekje op school. Ben erg benieuwd. Hij doet veel op school wat hij thuis totaal niet laat zien volgens mij. Kleuren, knutselen. Dat vindt hij geen bal aan. Lezen, wat hij heel graag doet, doet ie op het moment ook niet meer thuis. -O-. Hij lijkt in een boooored-periode te zitten ofzo.
I am the root of all that is evil, but you can call me Kuukske.
[i]All that hurts me makes me stronger[/i] - MR
pi_176790142
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 januari 2018 08:24 schreef vencodark het volgende:
Een ideale baan zou voor 2 á 3 keer van 9:00-1300 zijn maar dat komt nooit voor natuurlijk. :P
Ik vind zelf naar school kunnen brengen en zelf naar bed brengen gewoon heel belangrijk.
Vooral dat laatste trouwens. Dat eerste is vooral vanwege praktische overwegingen.
Jawel! In de thuiszorg :)
pi_176790144
Franny, van harte!
pi_176790301
Franny gefeliciteerd
pi_176790302
Gefeliciteerd, Franny! O+.
Still a little bit of your face I haven't kissed.
pi_176790390
Gefeliciteerd Franny!
pi_176790410
quote:
14s.gif Op zondag 28 januari 2018 07:30 schreef Kuukske het volgende:
Oh wat leuk Franny! O+. Die oorwarmers O+.
Gefeliciteerd met je kleuter. En welkom in deze wereld.

Onze kleuter is zo pienter. Hij wordt in maart pas 6 maar is er al zo druk mee bezig. Binnenkort ook weer oudergesprekje op school. Ben erg benieuwd. Hij doet veel op school wat hij thuis totaal niet laat zien volgens mij. Kleuren, knutselen. Dat vindt hij geen bal aan. Lezen, wat hij heel graag doet, doet ie op het moment ook niet meer thuis. -O-. Hij lijkt in een boooored-periode te zitten ofzo.
vaak laten ze op school meer zien dan thuis

Mijn 5 jarige kwam thuis met een papier dat ze moesten naschrijven en opeens stond hij een woord zelf te lezen dat ik dat wtf
Het boeit hem thuis niet
Vertellen over school doet hij ook bijna niet soms kunnen we er wat uit trekken en weet hij opeens van alles over schilders bijv
pi_176790421
Gefeliciteerd franny 🎉
Wat een heerlijk meisje en die eenhoorn haarband O+
pi_176791470
Gefeliciteerd! O+
pi_176791477
Gefeliciteerd Franny!
pi_176791583
Ahh Franny wat een leuk meisje is het toch ook. Wat heeft ze lange haren!
Gefeliciteerd met je kleutertje!
pi_176791632
Gefeliciteerd met je kleuter Franny
  zondag 28 januari 2018 @ 10:29:29 #65
101840 Rijstebuiltje
Du Hast.. Du Hast mich
pi_176791690
Wow, dat betekent dat wij ook over niet al te lange tijd mogen aanschuiven... Gefeliciteerd met I, Franny. Een hele meid al O+ *O*
Wir müssen leben, bis wir sterben!
pi_176802299
Dank voor de felicitaties!
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  zondag 28 januari 2018 @ 19:50:39 #67
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_176804542
Gefeliciteerd Franny!!! O+
KuikenGuppy
pi_176819894
Even een kwestie waar ik mee zit en graag wat advies/ideeën over wil.

Mijn zoon is 4,5 en zit in groep 1. A is een erg enthousiaste, zelfverzekerde, lieve jongen die tegen iedereen eigenlijk gedag zegt en positief benaderd.
Daarnaast is hij ook wel erg druk, aanwezig, onhandig en begrijp ik best dat hij nogal ‘in your face’ is. Zeker als andere kinderen hem daarin teveel vinden.

Anyway: ik hoor de laatste weken verhalen van hem uit school dat hij politie-boefje speelt met een groepje jongens. Hij vertelt dat hij dan op de grond wordt gegooid, geschopt is laatst, achterna gezeten wordt, in de modder geduwd, tegen de grond gehouden wordt zodat hij niet op kan staan.
Vandaag dus ook weer met de toevoeging dat een jongen hem tegen de grond hield en tegen hem zegt dat hij zijn mond moet houden.
Hij verteld dit niet dagelijks maar sinds eind november nu een keer of 3. Dus hoe vaak het werkelijk gebeurt, weet ik niet. Qua dagen is dat voor hem ook nog moeilijk te vertellen.

Boys will be boys...maar hoever gaat dit nou? Ik heb dit laatst al een keer besproken met de juf en ik begrijp best dat die niet alles kan zien. Ze heeft de jongens er al eens op aangesproken.
Ook wordt er altijd in de klas benoemd dat er lief gespeeld moet worden etc.
Toch maak ik mij zorgen. Hoe erg is het werkelijk, zijn het korte momenten, is het gestoei.
Hoe leer ik mijn zoon hiermee omgaan?
Ergens ben ik ook bang dat ik het in mijn hoofd groter maak dan het werkelijk is.
A. zegt dat ze het alleen bij hem doen...
Over 2 weken zijn er weer oudergesprekken dus dan wil ik het zeker benoemen, ik wil alleen niet ‘afgescheept’ worden met: we zien ook niet alles’.

A. heeft wel altijd zin in school en komt vrolijk de klas in en uit.
Hij vertelt ook wel dat hij het niet leuk vindt en zegt dat ze ermee op moeten houden maar dat gebeurt dan blijkbaar niet echt.

Ik zit er wel echt mee want ik wil natuurlijk niet dat hij gepest wordt of als pispaaltje buiten wordt mishandeld of iets.
pi_176820232
Dat is inderdaad moeilijk, venco en logisch dat je bezorgd bent.
Ik weet niet in hoeverre je zoon een makkelijke prater is, maar ik zou nog wat meer proberen los te peuteren. Over hoe vaak precies, hoe gaan die jongens verder met hem om, hoe is de sfeer in de klas. Dus niet alleen focussen op die incidenten, maar de verhouding tussen hem en die andere jongens in het algemeen. Als hij namelijk echt een soort pispaaltje is, of als er spanningen zijn en ruzies onderling waarbij hij het moet ontgelden, dan moet dat vaker tot uiting komen en niet alleen bij het boefje spelen.

Heeft hij ook echt vriendjes in de klas? Kinderen met wie hij het extra goed kan vinden? Doen die ook mee met die spelletjes?

Ik zou die sociale dynamiek een beetje proberen te doorgronden. En dit ook weer bespreken met de juf. Want je hebt eigenlijk een totaal plaatje nodig om te weten of dat politie-boefje spelen onschuldig is met af en toe een ontsporing in de zin van boys will be boys, of dat er echt iets aan de hand is.

Verder kun je bespreken of het mogelijk is dat hij niet meedoet met die spelletjes, als hij het vervelend vindt. Kan hij dan misschien met andere kinderen spelen?
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_176833192
Ik probeer goed met hem te praten zonder dat ik hem onbewust woorden in de mond leg of hem dingen aanpraat.

Hij zegt dat het in de klas verder gezellig is. Als ik hem breng gaat hij eigenlijk prima met zijn klasgenoten om. Er is er wel 1 die zn mond niet open trekt en al vaker lelijke dingen tegen hem zei en tegen mij zelfs over A.
Hij was ook degen die hem gisteren blijkbaar tegen de grond hield en hem gekrabd heeft in zijn oor.
Ik heb tegen mijn zoon gezegd dat hij maar gewoon bij die jongen weg moet blijven.
Wat A vandaag luid en duidelijk tegen de juf zei. :') Misschien ook niet mijn juiste aanpak.
Is trouwens ook toevallig een jongetje uit een vluchtelingengezin dus straks ben ik de racistische moeder. :P

Anyway: ik heb het vandaag kort bij de juf benoemd wat ik had gehoord. Ze zei dat ze daar de jongens de afgelopen weken al vaker over aangesproken heeft want het is geen leuk spel.
Maar..dat A hen zelf ook uitdaagt door te roepen dat ze hem moeten pakken.
Dus ook A heeft ze al gezegd dat hij dat niet moet doen.
Ze zou er weer aandacht aan besteden.
Ik heb nu ook tegen A gezegd dat hij ee dan tikkertje van moet maken of gewoon andere spelletjes.
Want ja...als hij hen vraagt om hem te pakken kan dat natuurlijk al snel te serieus worden genomen.

Hij heeft wel wat vriendjes in de klas maar echt ergens speen gebeurt niet vaak. Aiden vraagt het zelf nooit en geen ouder komt naar mij.
Ik weet niet waar hm dat in zit. Misschien moet ik daar zelf ook meer mijn best voor doen maar ben zelf ook vrij verlegen tegenover ouders. :@
pi_176833297
quote:
1s.gif Op zondag 28 januari 2018 07:32 schreef gestreeptestoel het volgende:

[..]

Jawel! In de thuiszorg :)
Gekeken maar verdiend dan weer geen drol.
Minder dan mijn cateringbaan en dan nog is het ook weer spannend om wat anders te doen want heb nu een vaste baan.
Wel goeie tip van je! :)
pi_176833930
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 januari 2018 09:03 schreef vencodark het volgende:

[..]

Gekeken maar verdiend dan weer geen drol.
Minder dan mijn cateringbaan en dan nog is het ook weer spannend om wat anders te doen want heb nu een vaste baan.
Wel goeie tip van je! :)
Ik deed dit voorheen ook. Het salaris vond ik nog meevallen.. Totdat iedereen n schaal omlaag ging.. Toen ben ik gestopt.
pi_176886936
Vraagje; ik ben laatst overgestapt van baby naar kleuter tandpasta, 5+. Nu heb ik 3 soorten geprobeerd en vind ze allemaal stinken :@ Kan ik m'n kleuter al laten poetsen met volwassen tandpasta? Hij slikt het niet door, spuugt het netjes uit.

Overigens nog steeds een compleet melkgebit.
pi_176887116
Geen idee, maar elmex junior smaakt gewoon naar normale tandpasta.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_176887161
Ik houd nog de tandpasta 0-5 aan zolang ze nog haar melkgebit heeft.
pi_176887720
quote:
1s.gif Op donderdag 1 februari 2018 17:12 schreef Vanyel het volgende:
Geen idee, maar elmex junior smaakt gewoon naar normale tandpasta.
Zet ik die op m'n lijstje ^O^
pi_176888925
quote:
0s.gif Op donderdag 1 februari 2018 17:02 schreef Poes. het volgende:
Vraagje; ik ben laatst overgestapt van baby naar kleuter tandpasta, 5+. Nu heb ik 3 soorten geprobeerd en vind ze allemaal stinken :@ Kan ik m'n kleuter al laten poetsen met volwassen tandpasta? Hij slikt het niet door, spuugt het netjes uit.

Overigens nog steeds een compleet melkgebit.
ik heb die van prodent met SpongeBob op de verpakking die smaakt naar normale tandpasta.ik zou niet met die voor volwassenen poetsen dit ivm de hoeveelheid fluoride

Ik had de 0-5 ook van prodent vond ik ook het minste stinken en de kinderen vonden die het lekkerste daar staat Woezel en Pip op
pi_176889022
Ik vind de elmex junior ook vrij zoet in vergelijking met tandpasta voor volwassenen. Maar hij smaakt wel normaal vergeleken met al die andere kindertandpasta's die naar aardbeiensiroop met poedersuiker smaken ja.
pi_176889204
Ik vind de Prodent juist heel zoet, hij gaat er van uit z'n mond ruiken :@ En met mijn tandpasta ruikt het juist lekker fris.
Maar niet aan te raden dus ivm de fluoride.. Hmm.. dan even verder zoeken.
pi_176889607
quote:
0s.gif Op donderdag 1 februari 2018 18:57 schreef Poes. het volgende:
Ik vind de Prodent juist heel zoet, hij gaat er van uit z'n mond ruiken :@ En met mijn tandpasta ruikt het juist lekker fris.
Maar niet aan te raden dus ivm de fluoride.. Hmm.. dan even verder zoeken.
nou niet aan te raden. Meer niet doen is slecht voor hem.
Ik vind de prodent een van de betere
Elmex niet getest
De 0-5 van prodent ruikt idd wel zoet maar heb daar ook in lopen zoeken van mierzoet tot dat ik die redelijk vond en de kinderen lekker
Jan vond de prodent eerst scherp is er nu aan gewend. Komt bij gewone prodent qua geur. Ik poets zelf met prodent of colgate anderen krijg ik zelf een spuugreflex van ben ik heel gevoelig voor.
pi_176890122
Ik zou eventueel de tandarts bellen voor advies?

Even de eerste ervaringen delen van I die nu hele dagen (tot 16:00) naar school gaat, en vandaag ook voor het eerst naar de BSO.

Ik vind het zo knap hoe ze het doet. Duidelijk nog aan het wennen en aftasten. Vooral naar de andere kindjes toe is ze af en toe nog behoorlijk verlegen, maar ik zie haar per dag losser worden. Er zijn ook een paar lieve meisjes in de klas die haar al in hun armen hebben gesloten. O+ .
Tegelijkertijd horen we ook al zoveel nieuwe dingen die ze leert. Bijvoorbeeld over de juf die had uitgelegd dat je beter niet met je benen/voeten over elkaar kunt zitten. Maar netjes met twee benen naast elkaar en beide voetjes op de grond. Dus nu mogen wij ook niet meer zo zitten. :P .
Een verhaal over de gymles en dat meester John, de gymmeester, jarig was en ze gingen zingen voor hem en dat I tegen de juf had gezegd dat ze niet alleen 'lang zal ze leven' moeten zingen, maar ook 'twee violen en een trommel en een fluit' want dat doen ze op het kdv ook. Dus dat deden ze vervolgens. O+ . Kortom, ze wordt al haar bijdehante zelf.

Ze stort vaak wel even in, als ze mij ziet. En thuis ook af en toe even een uitbarsting. Ook valt ze sneller in slaap. Maar de vermoeidheid valt me mee tot nu toe. Ze vindt het ook elke keer leuk om weer naar school te gaan. O+ . Ik vind het gewoon zo ongelooflijk hoe snel die ontwikkeling gaat. Hoe ze nu praat en doet, en hoe ze zich staande houdt in al die nieuwe dingen, is zo'n verschil met een half jaar geleden. :o .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_176890294
Jan heeft zijn portfolio gekregen (dit ipv een rapport)

En het is een stuk positiever dan de vorige keer. *O*
Gedrag beter, doet zijn opdrachten beter en heeft een brede interesse. Soms nog wat hulp nodig met opdrachten kiezen want hij zit liever in de bouw hoek. Geef hem eens ongelijk _O-
Verder is hij wat minder met letters en cijfers bezig.
Ik ben benieuwd naar het 10 minuten gesprek
  donderdag 1 februari 2018 @ 23:14:24 #83
231121 Sylver_
Gooi mielies!
pi_176895340
quote:
0s.gif Op donderdag 1 februari 2018 17:02 schreef Poes. het volgende:
Vraagje; ik ben laatst overgestapt van baby naar kleuter tandpasta, 5+. Nu heb ik 3 soorten geprobeerd en vind ze allemaal stinken :@ Kan ik m'n kleuter al laten poetsen met volwassen tandpasta? Hij slikt het niet door, spuugt het netjes uit.

Overigens nog steeds een compleet melkgebit.
Kleuter hier poetst het liefst met onze tandpasta, daarom hebben we peutertandpasta van Aquafresh. Dat was de enige is die we konden vinden met muntsmaak.
Ze hebben ook Aquafresh Junior, die is geloof ik ook met muntsmaak.
Ignorance is bliss, but knowledge is power.
  donderdag 1 februari 2018 @ 23:16:37 #84
231121 Sylver_
Gooi mielies!
pi_176895390
Franny, bizar hoe snel ze groeien van school he.

Gelukkig een positievere portfolio, Goitske!
Ignorance is bliss, but knowledge is power.
pi_176897813
Wat lang tot 16.00 school. Hier is alles tot 14.00/14.30
Apart he hoe snel je verandering ziet, zodra ze naar school gaan.

L gebruikt tandpasta vd DM drogist Duitsland. Die heeft rood wit blauw gestreepte tandpasta. Net als die je in Nl hebt, van Aquafresh? Zo smaakt het
pi_176897823
L. Heeft vandaag schooldisco! De school bestaat 25 jaar. Thema is neon en knalkleuren, dus ik heb n neon kleur veters voor hem. Van die gedraaide die je niet hoeft te strikken. Blauwe blouse en van die lichtgevende armbandjes.

Het begint om 16.00. Hopelijk valt ie dan niet om vd slaap.
pi_176897874
Bedankt voor de tandpasta tips, ik ga straks even een paar halen.

Veel plezier voor je zoon GS!

Goitske, goed bezig hoor ^O^

Franny, fijn om te horen dat ze zich zo snel thuis voelt O+
pi_176897990
GS wat leuk! Inderdaad hopen dat hij het vol kan houden zo aan het einde van de week. Vaak peppen ze zich wel op voor zoiets is mijn ervaring (en storten daarna in)
pi_176899965
Franny, wat fijn dat het zo goed gaat. O+

Gs, ik ben benieuwd hoe L het gaat vinden. O+
pi_176901128
Hij was vanmorgen heel vroeg wakker en vervelend.. Dus dat wordt wat.. Hij had er wel zin in, dus ben benieuwd.
pi_176901218
Franny klinkt goed, ze worden zo snel wijs op school.
Goitske klinkt als een goed portfolio
Tandpasta wij wisselen div merken af. Elmex en zendium schijnen het beste te zijn qua Floride verhouding al dus een tandartsassistente. Sac heeft nog de 0-5 Ean de junior.

Catering vond ik leuk werk toen ik dat als bijbaan deed. Hier weer met mijn hand en duim in een spalk voor 6 weken :(
pi_176924345
Mijn tandarts gaf als advies om te poetsen met elmex junior. Dan zou de overstap straks naar gewone tandpasta niet zo groot zijn. Maar ik heb wel eens per ongeluk de verkeerde tandpasta gepakt en dat smaakt toch wel heel anders hoor :X

Franny super om die ontwikkeling te zien he. Hier gaat het ook ontzettend snel ineens.
De eerste 3 weken was hij helemaal niet moe, maar nu wel. Het eind van de week is hij helemaal kapot ondanks dat hij elke avond vroeg in bed ligt en goede nachten heeft.

Goitske wat fijn dat het beter gaat. Merk je thuis ook verschil?
pi_176935377
Ik vind die oranje Elmex wel lekker!

De disco was geslaagd. L was alleen helemaal uitgeput! Ouders mochten niet mee naar binnen. Bij t hek was n pad gemaakt maar de deur. 1 voor 1 mocht n kind naar binnen. Bij t hek werden ze al geteld. Binnen in de hal moesten ze hun naam doorgeven n werd t nog s geteld. Bij t naar huis gaan weer en niemand mocht dat paadje verlaten voor ze echt de ouders gezien hadden. Top geregeld! Echte dj! (1 uit t programma Adam & Eva) :7
pi_176936409
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 februari 2018 11:50 schreef ikke_84 het volgende:
Mijn tandarts gaf als advies om te poetsen met elmex junior. Dan zou de overstap straks naar gewone tandpasta niet zo groot zijn. Maar ik heb wel eens per ongeluk de verkeerde tandpasta gepakt en dat smaakt toch wel heel anders hoor :X

Franny super om die ontwikkeling te zien he. Hier gaat het ook ontzettend snel ineens.
De eerste 3 weken was hij helemaal niet moe, maar nu wel. Het eind van de week is hij helemaal kapot ondanks dat hij elke avond vroeg in bed ligt en goede nachten heeft.

Goitske wat fijn dat het beter gaat. Merk je thuis ook verschil?
Hij is iets meer spraakzaam over school maar verder niet echt. Hij was thuis prima en op de BSO ook, was blijkbaar een trigger in de klas wat het ook geweest is

[ Bericht 0% gewijzigd door Goitske op 04-02-2018 11:09:11 ]
pi_176946102
Kinderen logeerden bij opa en oma omdat de midwinter marathon is

Waren vandaag buurman en buurman er
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_176946270
Knappe krullies heb je! O+
pi_176949102
Ooh wat leuk!
pi_176949540
Thanks! Ze waren helemaal blij dat ze met buurman en buurman op de foto zijn geweest
pi_176949599
quote:
1s.gif Op zondag 4 februari 2018 15:52 schreef Goitske het volgende:
Thanks! Ze waren helemaal blij dat ze met buurman en buurman op de foto zijn geweest
Super leuk, mooi voor in het plakboek ;-)
  maandag 5 februari 2018 @ 12:29:54 #100
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_176968715
Even een kort vraagje, is het gebruikelijk om als je op school begint te trakteren voor je 4e verjaardag? Nee toch? Kuiken trakteert ook al afscheidscadeautjes op de PSZ.
KuikenGuppy
pi_176968996
quote:
0s.gif Op maandag 5 februari 2018 12:29 schreef Burdie het volgende:
Even een kort vraagje, is het gebruikelijk om als je op school begint te trakteren voor je 4e verjaardag? Nee toch? Kuiken trakteert ook al afscheidscadeautjes op de PSZ.
Idd niet. Naar school is al spannend genoeg.
pi_176969161
Bij ons mag het zelfs niet.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_176969696
quote:
1s.gif Op maandag 5 februari 2018 12:55 schreef Vanyel het volgende:
Bij ons mag het zelfs niet.
Bij ons mag het ook niet. Dat zou hier ook geen succes geweest zijn met al de spanning die er sowieso al is.
E.
pi_176970644
Idem, met 4 getrakteerd op het kdv en met 5 pas op school.
pi_176970895
Het mag bij ons wel. Ik heb overlegd met de juf en die raadde het af ivm spanningen die er al zijn.
Kind krijgt wel gewoon de verjaardagskroon maar niet alle heisa er omheen
pi_176970900
Bij ons stond het ook duidelijk vermeld in het informatieboekje, dat het niet de bedoeling is. Ik zou er zelf ook niet opgekomen zijn. Ze kent de kinderen in de klas nog niet en het is inderdaad al spannend genoeg. Al durft I geloof ik al redelijk de aandacht naar zich toe te trekken.

In de Nieuwsbrief van school stond een proefles aangekondigd voor de Rots & Water training. Een juf van school doet dat en als je de hele training volgt (zo'n 15 keer) op zaterdag dan moet je dat wel zelf betalen. Ik heb I nu opgegeven voor de proefles. Via mijn werk ken ik Rots en Water al en ik vind het zo goed wat ze doen. I is alleen nog wel heel jong.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_176971494
quote:
2s.gif Op maandag 5 februari 2018 14:31 schreef Franny_G het volgende:
Bij ons stond het ook duidelijk vermeld in het informatieboekje, dat het niet de bedoeling is. Ik zou er zelf ook niet opgekomen zijn. Ze kent de kinderen in de klas nog niet en het is inderdaad al spannend genoeg. Al durft I geloof ik al redelijk de aandacht naar zich toe te trekken.

In de Nieuwsbrief van school stond een proefles aangekondigd voor de Rots & Water training. Een juf van school doet dat en als je de hele training volgt (zo'n 15 keer) op zaterdag dan moet je dat wel zelf betalen. Ik heb I nu opgegeven voor de proefles. Via mijn werk ken ik Rots en Water al en ik vind het zo goed wat ze doen. I is alleen nog wel heel jong.
Bij ons op school doen alle klassen de training. Dat loopt het hele jaar door. Wat ik ervan gelezen heb, is het een mooi programma inderdaad. Ik hoor I. er eigenlijk nooit over, maar toen ik er een keer naar vroeg, kreeg ik wel een uitleg waaruit bleek dat hij er in ieder geval iets van snapte :+.
Venus in pocketformaat
Š loveli
pi_176975292
Zijn jullie kleuters al met ''verliefdheid'' bezig?
Billy heeft twee meisjes achter zich aan, inclusief mooie tekeningen en knuffels geven. Een meisje vindt hij ook wel leuk en hij beweert met haar te willen gaan trouwen O+
  maandag 5 februari 2018 @ 18:30:36 #109
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_176976194
J is verliefd op P (meisje), L (meisje ) en J (jongen). Ik geloof dat L ook op hem is. Maar nog niets exclusiefs dus :P Ik vind t wel schattig O+
pi_176976300
quote:
0s.gif Op maandag 5 februari 2018 17:44 schreef Poes. het volgende:
Zijn jullie kleuters al met ''verliefdheid'' bezig?
Billy heeft twee meisjes achter zich aan, inclusief mooie tekeningen en knuffels geven. Een meisje vindt hij ook wel leuk en hij beweert met haar te willen gaan trouwen O+
nee meisjes zijn stom volgens Jan. Op de BSO speelt hij hele middagen met meisje S _O-
pi_176976417
quote:
1s.gif Op maandag 5 februari 2018 18:30 schreef mousemicky het volgende:
J is verliefd op P (meisje), L (meisje ) en J (jongen). Ik geloof dat L ook op hem is. Maar nog niets exclusiefs dus :P Ik vind t wel schattig O+
Goedzo, kansen verspreiden! :D
quote:
1s.gif Op maandag 5 februari 2018 18:36 schreef Goitske het volgende:

[..]

nee meisjes zijn stom volgens Jan. Op de BSO speelt hij hele middagen met meisje S _O-
De mijne is gek op meisjes :D Maar wel lief dat er toch eentje is met wie hij wil spelen.
  maandag 5 februari 2018 @ 18:47:05 #112
231121 Sylver_
Gooi mielies!
pi_176976474
quote:
0s.gif Op maandag 5 februari 2018 17:44 schreef Poes. het volgende:
Zijn jullie kleuters al met ''verliefdheid'' bezig?
Billy heeft twee meisjes achter zich aan, inclusief mooie tekeningen en knuffels geven. Een meisje vindt hij ook wel leuk en hij beweert met haar te willen gaan trouwen O+
Yep! Ze is helemaal verliefd op S 😁

Helaas snapt S nog weinig van meisjes en heeft ie geen idee wat hij met de tekeningen van haar moet :P

En ze valt nu al op oudere jongens, want S is al 6 :o :+
Ignorance is bliss, but knowledge is power.
  maandag 5 februari 2018 @ 18:56:09 #113
101840 Rijstebuiltje
Du Hast.. Du Hast mich
pi_176976666
quote:
0s.gif Op maandag 5 februari 2018 17:44 schreef Poes. het volgende:
Zijn jullie kleuters al met ''verliefdheid'' bezig?
Billy heeft twee meisjes achter zich aan, inclusief mooie tekeningen en knuffels geven. Een meisje vindt hij ook wel leuk en hij beweert met haar te willen gaan trouwen O+
Mijn bijna kleutermeisje is verliefd op J en vice versa. Als ze elkaar weer zien vliegen ze elkaar om de nek en geven ze elkaar een knuffel en een kus, zo schattig! O+

Ze hebben het thuis ook over elkaar dat ze elkaar missen enzo. Ze spelen wekelijks met elkaar op de peuterspeelzaal en ook om de week bij elkaar. Heel gezellig hoor :)

Ik had vroeger ook zo'n maatje, nu zijn we al bijna 31 jaar bevriend.. :)
Wir müssen leben, bis wir sterben!
pi_176976827
Wat een lieve verhalen O+
pi_176977087
T. kwam donderdag thuis uit school:
'Ik heb een koekje aan M gegeven, want ik vind haar de allerallerliefste O+'
Vrijdag:
'Ik ging met I spelen, maar dat vond M niet leuk.. Maar ik vind I zo lief!'

:') O+
  maandag 5 februari 2018 @ 19:22:08 #116
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_176977204
quote:
0s.gif Op maandag 5 februari 2018 17:44 schreef Poes. het volgende:
Zijn jullie kleuters al met ''verliefdheid'' bezig?
Billy heeft twee meisjes achter zich aan, inclusief mooie tekeningen en knuffels geven. Een meisje vindt hij ook wel leuk en hij beweert met haar te willen gaan trouwen O+
Ja, mijn zoon heeft een maand of 2 verkering gehad _O- O+ ze waren ook écht gek op elkaar en heel knuffelig. Ineens waren ze weer "gewoon vrienden" :D. Hij spreekt sowieso veel meer met meisjes af dan met jongens.

Ik vind die kalverliefde zo hilarisch :D en vooral dat bij het veranderen van de windrichting weer hun nieuwe voorkeuren hebben.

Bij ons op school is het vieren van de 4e verjaardag ook niet gebruikelijk, maar mijn zoon heeft het vorig jaar wel gevierd omdat hij een nogal moeizame start had op school en hij ook moest huilen omdat hij dacht dat hij zijn verjaardag had mogen vieren. Dus toen hebben ze toch een feestje gevierd.
pi_176977306
Hier mag het normaal ook niet. Maar sac is van eind september maar was bij start schooljaar al begonnen. Ze zat al bijna een mnd op school en er waren al wat verjaardagen geweest.
pi_176977386
Hij was vanmiddag bij haar spelen, ze zaten uit weg naar school al te ''zoenen'' op de achterbank :') Dat heeft moeder maar even afgeremd.
Vanavond nog even een klein gesprekje over gehad, dat een kusje op de wang best mag (maar met mate...) en dat kusjes op de mond alleen voor heit en mem bestemd zijn.
  maandag 5 februari 2018 @ 19:38:53 #119
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_176977539
Oh ik vind dat niet zo'n punt eigenlijk. Mijn dochter en haar vriendinnetjes geven elkaar ook wel eens een kus op de mond omdat ze elkaar lief vinden. En mijn zoon en zijn verkering destijds ook wel eens.
pi_176977601
quote:
1s.gif Op maandag 5 februari 2018 19:38 schreef Spees_Eend het volgende:
Oh ik vind dat niet zo'n punt eigenlijk. Mijn dochter en haar vriendinnetjes geven elkaar ook wel eens een kus op de mond omdat ze elkaar lief vinden. En mijn zoon en zijn verkering destijds ook wel eens.
Het punt is dat de mijne geen grenzen kent, vandaar de ''regel'' alleen voor ons. :Y
pi_176977632
Jan vind kusjes vies dus dat is geen probleem. Is meer een knuffel kind
  maandag 5 februari 2018 @ 19:57:17 #122
231121 Sylver_
Gooi mielies!
pi_176977990
Hier doen ze op school blijkbaar aan 'jongens pakken' en geven dan kusjes. Ik heb wel een gesprekje gevoerd over dat het belangrijk is om geen kusjes te geven als iemand dat niet wil (en dat anderen dat dus ook niet bij haar mogen dan).
Het zijn wel kusjes op het hoofd/wang.

Verder geeft ze consensual kusjes (bij vriendinnetjes dan vooral) wel altijd op de mond. Zolang het maar consensual is ;)
Ignorance is bliss, but knowledge is power.
pi_176979597
Bij het kennismakingsgesprek met de juf van I vertelde we dat I nogal van het knuffelen is. Maar daar maakte de juf toen meteen over duidelijk dat ze op school heel erg zijn van de regel dat je niet zomaar iedereen kunt gaan knuffelen. :') . Stond ik vanmiddag bij het ophalen even door het raam te kijken naar de laatste minuten van de les. Zie ik hoe twee meisjes naar I lopen die op haar stoeltje zat en haar tegelijk gingen knuffelen. Groepshug. *; .

Wat betreft dat 'jongens pakken' en dan kusjes geven, lijkt me wel dat een leraar daar ook op moet letten.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_177141216
W heeft ineens een enorme stap gemaakt. Waar ze nooit iets over school vertelde kletst ze nu ineens honderd uit. Over de olympische spelen gymles, het werkje dat ze gemaakt had, de pauze en zelfs wat de letter van de week is :o :) Ik vind het leuk!

Verder heeft ze bedacht dat ze wil dat het sinterklaas is. <O) En omdat de beste man in Spanje zit kan ze toch best haar schoen zetten en er dan zelf iets indoen? Ze heeft sinterklaasinpakpapier gevonden en pakt nu elke avond voor zichzelf een kleurboek en voor L een auto in. Die stopt ze in haar schoen samen met een snoepje dat ze voor haar zakgeld heeft gekocht (en L krijgt er ook 1). <O)
pi_177145014
Wat heerlijk, watmoeikkiezen. Het is inderdaad leuk als je wat hoort over school.

I is een echte kletser, maar ik merk dat ze nu zoveel meemaakt op school en zoveel nieuwe indrukken dat ze daardoor moeite heeft het allemaal na te vertellen. Op bed vlak voor het slapengaan komen er soms ineens wel weer wat dingen uit die ik nog niet had gehoord.

Ik ben wel echt supertrots op haar. Omdat ze op haar school van die verlengde schooldagen hebben tot 16:00 met allerlei andere lessen erbij, zoals judo en drama, heeft ze best wat verschillende juffen en meesters. Maar gisterenmiddag kwam ik haar drama meester tegen en die zei dat je echt niet kunt merken dat ze nog maar zo kort op school zit, want ze doet al zo goed mee.

We hebben nu ook twee keer geoefend met overblijven, omdat ik over een maandje weer aan het werk ga. Vandaag wilde ik haar voor de lunch wel ophalen, maar dat wilde ze zelf niet. Stoere. :o .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_177151647
Wmik. Wat leuk dat ze zoveel zelf gaat vertellen. O+

Franny, ik snap dat je helemaal trots bent op I. O+

Mijn kleuter kwam gisteren thuis met een geheim van de juf. Een leuk geheim voor mij. En ze heeft het echt niet verteld. :D
pi_177161380
Dat is echt knap, Omen! Ik zou echt heel erg nieuwsgierig worden. :D .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_177162705
Een geheim bewaren is zeer moeilijk voor veel kinderen!
pi_177184823
Het geheimpje was een valentijnskaart. O+

Ik lees net Assepoester voor en mijn kleuter kwam echt met een waarom vraag die me verbaasde. Ze vroeg: "Waarom veranderen haar glazen muiltjes niet terug?" :D
  woensdag 14 februari 2018 @ 19:47:46 #130
231121 Sylver_
Gooi mielies!
pi_177185090
Wat lief Omen O+

En wat een goede vraag! Wat heb je geantwoord? :P
Mijn man stelde laatst dezelfde vraag _O-
Ignorance is bliss, but knowledge is power.
pi_177186167
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2018 19:37 schreef Omentielvo het volgende:
Het geheimpje was een valentijnskaart. O+

Ik lees net Assepoester voor en mijn kleuter kwam echt met een waarom vraag die me verbaasde. Ze vroeg: "Waarom veranderen haar glazen muiltjes niet terug?" :D
nou dat vraag ik mij ookal jaren af als ik het voorlees!
pi_177186287
Wij hebben as vrijdag 10 minuten gesprek over Jan dus ik ben benieuwd.
Ook hebben we bericht voor Teun over starten en wendagen op school. Hij mag 3 en 9 april een ochtend wennen en dan de maandag na zijn verjaardag starten in 1/2b.

Jan zit in 1/2a dus niet bij elkaar in de klas al was dat waarschijnlijk voor maar een maand of 2/3 zijn. Maar ik weet ook niet of wij nu het advies horen naar groep 3 of nogmaals 2 dien aangezien hij van oktober is. Dan kijken ze of hij er klaar voor is. Of dat hij beter toch nog een jaar kan kleuteren
  woensdag 14 februari 2018 @ 20:38:58 #133
231121 Sylver_
Gooi mielies!
pi_177186310
Mijn theorie is dat het muiltje niet veranderd omdat ze 'm niet aan had toen de klok 12u sloeg :+
Ignorance is bliss, but knowledge is power.
pi_177186449
Ik had het een tijdje terug ook opgezocht. (Ik kwam meer dan 30 jaar later op die vraag dan mijn dochter. :o ).
Maar volgens mij was het dat die schoentjes een cadeau waren en geen onderdeel uitmaakte van de betovering.
Zo heb ik het nu uitgelegd aan kleuter. Dat het een beetje fout in het boek staat. :D
pi_177189076
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2018 20:44 schreef Omentielvo het volgende:
Ik had het een tijdje terug ook opgezocht. (Ik kwam meer dan 30 jaar later op die vraag dan mijn dochter. :o ).
Maar volgens mij was het dat die schoentjes een cadeau waren en geen onderdeel uitmaakte van de betovering.
Zo heb ik het nu uitgelegd aan kleuter. Dat het een beetje fout in het boek staat. :D
De rest van de spullen zijn omgetoverd vanuit een ander voorwerp.
De muiltjes kwamen als glas pas tevoorschijn.
Die kunnen dus niet terug veranderen, I guess.
pi_177233207
Vanmorgen met Teun naar het CB voor de laatste keer dus nu echt bijna kleuter! De oefendagen zijn al bekend in april dus een echte kleuter to be incl draakgedrag

Jan zijn 10 minuten gesprek gehad en die was positief alleen echt een jongen qua interesse en dus vooral geen interesse in de school opdrachten en letters/cijfers. Juf gaf aan dat hij over gaat naar groep 3 en die structuur ook waarschijnlijk fijn voor hem is.
Ze zei ook dat hij het fijn vind om regelmatig gewoon even alleen bezig te zijn. Dus ik zei gelijk dat verbaast mij niks. Dus ze had gelijk zoiets van jullie hebben dat allebei ook? _O-
pi_177271058
Ik snap dan weer niet zo goed waar de juf het vandaan haalt dat het “typisch jongens” is om niet geinteresseerd te zijn in werkjes en letters enzo.

Speels, jong, ja. Maar jongens? En dan dus juist door naar groep drie ipv nog een jaar spelen?

Overigens no problem als jullie dat ook een fijn idee vinden he?

Maar ik word er gewoon zo sad van dat ik mijn kind straks aflever aan mensen die op zo’n manier naar kinderen kijken. :@ als we met zijn allen in het onderwijs gaan roepen dat jongens minder schoolse interesse hebben, dan kweek je toch juist dat jongensprobleem waar over geschreven wordt?
Kwak
pi_177271185
Dat. Ik kan niet zo goed met uitspraken over "typisch jongensgedrag". Typisch allerlei, maar dat steeds toeschrijven aan t geslacht :N
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_177271281
quote:
0s.gif Op zondag 18 februari 2018 09:52 schreef kwakz0r het volgende:
Ik snap dan weer niet zo goed waar de juf het vandaan haalt dat het “typisch jongens” is om niet geinteresseerd te zijn in werkjes en letters enzo.

Speels, jong, ja. Maar jongens? En dan dus juist door naar groep drie ipv nog een jaar spelen?

Overigens no problem als jullie dat ook een fijn idee vinden he?

Maar ik word er gewoon zo sad van dat ik mijn kind straks aflever aan mensen die op zo’n manier naar kinderen kijken. :@ als we met zijn allen in het onderwijs gaan roepen dat jongens minder schoolse interesse hebben, dan kweek je toch juist dat jongensprobleem waar over geschreven wordt?
Als je kijkt naar hun klas de meisjes hebben interesse in letters, schrijven en een aantal werken daarin mee in groep 3. De jongens doen dat allemaal niet. Die zijn bezig met andere dingen.

Ik geloof wel dat er jongens gedrag is en meisjes gedrag. Dat zit automatisch in een kind en natuurlijk heb je jongens die zachter zijn en meisjes die halve jongens zijn (zo eentje was/ben ik zelf ook)
Maar netzo dat veel jongens niks met poppen hebben en veel meisjes weinig met autos

Jan zijn interesse ligt niet bij knutselen, kleuren en letters/cijfers zijn interesse ligt bij bouwen, ruimtevaart, vliegtuigen, auto's etc. Hij wil weten hoe een schietstoel werkt, hoe een raket de ruimte in gaat, waarom je zweeft in de ruimte etc
  zondag 18 februari 2018 @ 10:49:37 #140
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_177271889
Het klopt ook totaal niet met hoe de verdeling is in de klas van mijn zoon. Hij is al sinds erg jong geďnteresseerd in letters/woorden en hij zit sinds een tijd wekelijks in een apart "klasje" waarbij hij extra uitgedaagd wordt op het gebied van lezen en taal, en hierbij zitten nog 5 andere kleuterkindjes waarvan 4 jongens. Dat bij voorbaat onderscheid maken op geslacht staat mij ook wel tegen en ik hoop dat zulke ideeën ook niet leven bij basisschoolleerkrachten ivm bias/self fulfilling prophecy.
  zondag 18 februari 2018 @ 10:55:12 #141
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_177271980
Ik weet ook niet zo goed waar ik mijn ruim driejarige dochter dan moet plaatsen, die houdt van paardjes, knuffels, roze, in de modder rollen, met modder gooien, yoghurt in haar haar smeren (of eigenlijk overal smeren), dino's, dansen, K3, Frozen, naar gevaarlijke hoogtes klimmen, stoeien, voetballen, lego en vlechtjes in haar haren. En die werkelijk niks om letters geeft behalve om de S.

;)
pi_177272032
Wauw, ik verbaas me wel wat over deze conclusies reacties nav Goitskes verhaal. Het gaat om 1 juf die iets tegen 1 ouder zegt over 1 kind en zijn klas he? En dan post die ene ouder dat hier ook maar in vijf woorden. Misschien! ligt het allemaal wel wat genuanceerder en ligt er niet meteen genderbias aan ten grondslag? Kortom, je hoeft niet overal wat in te lezen :D

[ Bericht 9% gewijzigd door Mineola op 18-02-2018 11:17:12 ]
  zondag 18 februari 2018 @ 11:06:18 #143
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_177272147
Ik trek dan ook geen conclusie, ik geef aan dat het bij de klas van mijn zoon in elk geval tegenovergesteld is en dat ik hoop dat die bias in het algemeen niet leeft bij leerkrachten.
pi_177272292
Conclusie, post, opmerking, tekst. Ik maak er wel reactie van :)

Hoe dan ook, dat van een opmerking van de juf tijdens een tienminutengesprek meteen de stap wordt gezet naar een mogelijke bias vind ik nogal kort door de bocht.
  zondag 18 februari 2018 @ 11:19:48 #145
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_177272356
Ik vind die stap op een forum juist heel logisch eigenlijk. Dat er wordt gediscussieerd over het onderwerp dat naar voren is gekomen. En er kwam nog een post na van Goitske waarin ze m.i. die woorden nog kracht bij zette, daar reageerde ik ook op.
pi_177273348
quote:
1s.gif Op zondag 18 februari 2018 10:59 schreef Mineola het volgende:
Wauw, ik verbaas me wel wat over deze conclusies reacties nav Goitskes verhaal. Het gaat om 1 juf die iets tegen 1 ouder zegt over 1 kind en zijn klas he? En dan post die ene ouder dat hier ook maar in vijf woorden. Misschien! ligt het allemaal wel wat genuanceerder en ligt er niet meteen genderbias aan ten grondslag? Kortom, je hoeft niet overal wat in te lezen :D
Genderbias zit niet in dat ene verhaal. Dat zit in onze hele maatschappij.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_177274424
En als juf vindt dat dat jongensgedrag is, zal ze er ook bewust of onbewust op aansturen.
pi_177276112
Ik was net ij de Mac en mijn kleuter speelde met twee jongetjes. En dan zie ik echt wel een verschil tussen jongens en meisjesgedrag.
Dus ik heb er nooit zo moeite mee. Waar ik wel mee moeite mee heb is als dingen verboden, omdat het gedrag (of kleding/speelgoed) niet bij het geslacht hoort.

In Goitskes voorbeeld had ik meteen een beeld van het type jongetje dat haar zoontje is.
Hier trouwens een meisje dat nu pas een beetje interesse krijgt in letters en cijfers. Maar vooral op haar manier.
pi_177276921
quote:
0s.gif Op zondag 18 februari 2018 13:33 schreef Omentielvo het volgende:
Ik was net ij de Mac en mijn kleuter speelde met twee jongetjes. En dan zie ik echt wel een verschil tussen jongens en meisjesgedrag.
Dus ik heb er nooit zo moeite mee. Waar ik wel mee moeite mee heb is als dingen verboden, omdat het gedrag (of kleding/speelgoed) niet bij het geslacht hoort.

In Goitskes voorbeeld had ik meteen een beeld van het type jongetje dat haar zoontje is.
Hier trouwens een meisje dat nu pas een beetje interesse krijgt in letters en cijfers. Maar vooral op haar manier.
Ik zou ze nooit iets verbieden. Poppen wilden ze beide niet maar staat hier wel een theeserviesje en dokterskoffertje. De knuffels gebruiken ze daarvoor

Teun is wat zachter die kan ook wel een tijdje bij je zitten knutselen of kleuren maar is ook het type raggen op zijn loopfiets door de bagger, komt als een zwijn van het voetbalveld etc
Ik geloof wel dat meisjes vaak andere interesses hebben dan jongens. En dat is niet iets slechts maar is blijkbaar een stukje natuur.
Ik heb de jongens nooit een kant opgestuurd en alles aangeboden. Hun neefje en nichtje precies zo. Ze hebben thuis veel meisjes speelgoed de oudste is een meisje en die had daarin de interesse. De jongste is een jongen laat het links liggen en gaat voor alles wat wielen heeft of bal is.
pi_177279425
Ik geloof ook echt wel dat er wat verschillen tussen meisjes en jongens zijn in aanleg, in hoe ze spelen. Nu heb ik zelf een meisje dat nogal voldoet aan alle clichés. Dat heeft wel voordelen wat school betreft, denk ik. Het valt me op dat in haar kleuterklas er vooral jongetjes zijn die bijvoorbeeld moeite hebben op een stoeltje te blijven zitten tijdens het kringgesprek. Terwijl I dan als jongste kleutertje zo heel recht en netjes zit en vooral alles goed wil doen voor de juf. En met haar handen over haar oren gaat zitten als de jongetjes teveel herrie maken.

Aan de andere kant zijn er ook een paar jongetjes in haar klas die dat net zo goed hebben. Dus zo heel duidelijk is het verschil geenszins.

Het benoemen van zo'n verschil vind ik in een gesprek op zich wel begrijpelijk, (je probeert een kind in een heel kort tijdbestek te typeren) maar interesse in kennis over letters en cijfers en 'schoolwerk' valt daar wat mij betreft niet onder. Want wat impliceer je dan? Dat leren tellen, lezen en schrijven 'meisjesdingen' zijn? 8)7 . Dat lijkt me een brug te ver en klopt ook niet. Je zou als wedervraag aan zo'n juf kunnen voorleggen hoe ze zulke 'typische jongetjes' dan wel prikkelt om met die dingen aan de slag te gaan. Het lijkt dan niet te gaan om inhoud maar om de manier waarop het wordt aangeboden.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_177280757
quote:
0s.gif Op zondag 18 februari 2018 13:33 schreef Omentielvo het volgende:
Ik was net ij de Mac en mijn kleuter speelde met twee jongetjes. En dan zie ik echt wel een verschil tussen jongens en meisjesgedrag.
Dus ik heb er nooit zo moeite mee. Waar ik wel mee moeite mee heb is als dingen verboden, omdat het gedrag (of kleding/speelgoed) niet bij het geslacht hoort.

In Goitskes voorbeeld had ik meteen een beeld van het type jongetje dat haar zoontje is.
Hier trouwens een meisje dat nu pas een beetje interesse krijgt in letters en cijfers. Maar vooral op haar manier.
Kende je die jongetjes?
Want in hoeverre weet je dat hun gedrag vanuit hun jongen-zijn komt, of in hoeverre ze bv opgevoed zijn met Ťjij bent een jongen en jij bent stoerť.

Ik vindhet kwalijk dat een kleuterjuf zulke woorden in haar woord neemt. Wat voor gedrag verwacht ze dan van een kind?

Mijn O was als eenjarige echt een poppenkind. S is als eenjarige echt een autokind.
O is nu als driejarige echt een autokind. En S houdt van kleuren. Maar meest van al houden ze van elkaar 😍😝 en spelen ze met whatever de ander mee speelt.

Maar veel is echt wel een self fulfilling proficy. Als op elk kledingstul een auto staat en je steeds een auto aangereikt krijgt om mee te spelen, dan is de kans bijzonder groot dat dat een favoriet wordt.
pi_177280928
ik kende die jongens niet. Maar dit gedrag zie ik eigenlijk alleen bij jongens. Het is de manier van rennen. De manier van doen.

Ik geloof zelf dat er echt wel verschillen zijn tussen jongens en meisjes zijn. En ik vind het zelf leuk dat die verschillen er zijn. Voor mij zit het probleem ook niet in die verschillen.
Wat ik wel kwalijk vind is als een kind dingen verboden wordt omdat het een bepaald geslacht heeft.
pi_177281004
Oh nog even een aanvulling. Ik ben wel erg voor wat de Hema doet. Het genderneutraal maken van de kledinglabeltjes.
Ik vertel mijn dochtertje al jaren dat je zowel als jongen als meisje een prinses kan zijn. Of dat speelgoed zowel voor jongens als meisjes is.
pi_177281115
Natuurlijk zijn er verschillen. Niemand ontkent dat ook ;)

Maar door een statement als Ťjongens zitten niet graag stilť geef je wel erg kleur aan hoe je naar kinderen kijkt. Het schept een verwachting, op basis van een generalisatie.
pi_177281222
quote:
0s.gif Op zondag 18 februari 2018 16:57 schreef Omentielvo het volgende:
ik kende die jongens niet. Maar dit gedrag zie ik eigenlijk alleen bij jongens. Het is de manier van rennen. De manier van doen.

Ik geloof zelf dat er echt wel verschillen zijn tussen jongens en meisjes zijn. En ik vind het zelf leuk dat die verschillen er zijn. Voor mij zit het probleem ook niet in die verschillen.
Wat ik wel kwalijk vind is als een kind dingen verboden wordt omdat het een bepaald geslacht heeft.
ja helaas kan ik nu niks meer in de plaatselijke HEMA vinden door die genderneutraal afdeling. Ik heb me laatst rot gezocht en op het laatst dacht ik bekijk het maar! Ga wel ergens anders heen
pi_177281302
quote:
1s.gif Op zondag 18 februari 2018 17:10 schreef Goitske het volgende:

[..]

ja helaas kan ik nu niks meer in de plaatselijke HEMA vinden door die genderneutraal afdeling. Ik heb me laatst rot gezocht en op het laatst dacht ik bekijk het maar! Ga wel ergens anders heen
:D
Wat zocht je dan? Want alleen het labeltje is veranderd he. Een broek heeft nog steeds twee pijpen en een trui nog steeds twee armen?!
  zondag 18 februari 2018 @ 17:17:35 #157
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_177281423
Geen idee of het aan het labeltje ligt, maar ook bij onze dorpshema is het assortiment veranderd, en kan ik niks leuks meer vinden. Waar er eerst broeken in 8 kleuren te vinden waren, vind ik nu alleen spijkerbroeken en een verdwaalde zwarte broek. Boring.
pi_177281427
quote:
2s.gif Op zondag 18 februari 2018 15:54 schreef Franny_G het volgende:
Ik geloof ook echt wel dat er wat verschillen tussen meisjes en jongens zijn in aanleg, in hoe ze spelen. Nu heb ik zelf een meisje dat nogal voldoet aan alle clichés. Dat heeft wel voordelen wat school betreft, denk ik. Het valt me op dat in haar kleuterklas er vooral jongetjes zijn die bijvoorbeeld moeite hebben op een stoeltje te blijven zitten tijdens het kringgesprek. Terwijl I dan als jongste kleutertje zo heel recht en netjes zit en vooral alles goed wil doen voor de juf. En met haar handen over haar oren gaat zitten als de jongetjes teveel herrie maken.

Aan de andere kant zijn er ook een paar jongetjes in haar klas die dat net zo goed hebben. Dus zo heel duidelijk is het verschil geenszins.

Het benoemen van zo'n verschil vind ik in een gesprek op zich wel begrijpelijk, (je probeert een kind in een heel kort tijdbestek te typeren) maar interesse in kennis over letters en cijfers en 'schoolwerk' valt daar wat mij betreft niet onder. Want wat impliceer je dan? Dat leren tellen, lezen en schrijven 'meisjesdingen' zijn? 8)7 . Dat lijkt me een brug te ver en klopt ook niet. Je zou als wedervraag aan zo'n juf kunnen voorleggen hoe ze zulke 'typische jongetjes' dan wel prikkelt om met die dingen aan de slag te gaan. Het lijkt dan niet te gaan om inhoud maar om de manier waarop het wordt aangeboden.
de juf gaf hiermee aan dit komt in groep 3 wel. De meisjes in zijn klas kiezen hiervoor. De jongens in zijn klas niet. In groep 3 is die keuze niet en is de optie tot spelen er veel minder ookal raffelt hij zijn werk af want dan is er een ander werkje. De structuur in groep 3 is voor hem straks beter dan een groep 1/2

Daarnaast flest meneer volgens mij de bende ze hebben een test gedaan en daarbij herkende hij een aantal letters niet. Zit meneer in de auto op de achterbank gilt hij heeeee mama de Gggggg van jou naam van Goitske en van gras en van groen en daar is de T van Teun en van trein.
Daar is de Rrrrrr van Ruben en van rood en de R zit ook in skatepark maar dan achteraan en niet vooraan!
Jaja meneer kent de G R en T niet.
pi_177281451
Of je bestelt online. Dan kan je op kleur selecteren.
pi_177281489
quote:
1s.gif Op zondag 18 februari 2018 17:13 schreef Roomsnoes het volgende:

[..]

:D
Wat zocht je dan? Want alleen het labeltje is veranderd he. Een broek heeft nog steeds twee pijpen en een trui nog steeds twee armen?!
ze hebben hier voor de lol de hele afdeling op de kop gegooid. De jongens en meisjes kleding hangt door elkaar Is geen touw meer aan vast te knopen
Ik zocht een bepaalde broek die goed bij een trui van hem past
pi_177281520
Omen, ik denk er net zo over als jij. Zoveel mensen, zoveel verschillen, en kies lekker wat je leuk vindt en wat bij je past. Speelgoed is voor alle kinderen en niet voor jongens of meisjes.

Ik vind het zelf het jammere van die hele genderdiscussie in de maatschappij dat er daardoor juist zoveel nadruk op komt te liggen. Want mensen zijn nu eenmaal verschillend. Ze vinden andere dingen leuk. Kunnen andere dingen goed. Etc. Ik ben ik en jij bent jij, en we zijn allemaal leuk :D

Misschien is die nadruk wel juist nodig om de maatschappij te veranderen, geen idee, maar we schieten daarin met zn alleen soms zo door heb ik het idee. Dat het benoemen van iets als jongensgedrag meteen wordt gezien als dat iemand misschien wel genderbiased is bijvoorbeeld.

Terwijl ik dat zelf simpelweg zie als het benoemen van gedrag wat juf vaker ziet bij bepaalde kinderen. Niks meer en niks minder. Maar ja. Misschien ben ik wel superidealistisch daarin en heeft ze wel een blauw handboek voor jongens en een roze voor meisjes :+
pi_177281521
quote:
0s.gif Op zondag 18 februari 2018 17:18 schreef Omentielvo het volgende:
Of je bestelt online. Dan kan je op kleur selecteren.
nee broeken koop ik niet online voor hem. Hij moet echt er bij zijn en even voor hem houden en kijken of hij zou passen
pi_177281606
Zo kocht ik laatst een leuk spijkerbroekje bij de kringloop. Kwam er na 2 weken pas achter dat er aan de binnenkant ''for girls'' stond :')
Whatever. Hij rockt die broek ^O^
pi_177281761
Maar als het puur gaat om het benoemen van het gedrag, dan kun je toch zeggen: 'ik zie een speels kind wat, als hij mag kiezen liever speelt dan een werkje. Maar ik verwacht dat in groep 3 vanzelf wel komt'? Wat is dan de meerwaarde om te zeggen: 'hij is een echt jongetje DUS hij kiest voor spelen en niet voor werken?' Ik zou het echt vervelend vinden als de juf van mijn zoon dat laatste zou zeggen. Gelukkig benoemt ze gewoon wat hoe ze het kind ziet in plaats van daar allerlei hokjes aan te verbinden.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
  zondag 18 februari 2018 @ 17:46:25 #165
101840 Rijstebuiltje
Du Hast.. Du Hast mich
pi_177282092
Mensen, wij mogen bijna aanschuiven hier..

Ik ben bezig met de cadeautjeslijst, wat voor cadeautjes kregen jullie 4 jarigen, waarvan je dacht: dát is nou leuk! We beschikken hier over veel knutsel- en tekenspul en een letter- en cijferdoos hebben we ook al.

Voor nu heb ik Electro op het lijstje gezet, maar ik ben even blanco. Van ons krijgt ze een fietsje.. :)

[ Bericht 0% gewijzigd door Rijstebuiltje op 18-02-2018 18:47:14 ]
Wir müssen leben, bis wir sterben!
pi_177282819
quote:
1s.gif Op zondag 18 februari 2018 17:21 schreef Mineola het volgende:
Ik vind het zelf het jammere van die hele genderdiscussie in de maatschappij dat er daardoor juist zoveel nadruk op komt te liggen. Want mensen zijn nu eenmaal verschillend. Ze vinden andere dingen leuk. Kunnen andere dingen goed. Etc. Ik ben ik en jij bent jij, en we zijn allemaal leuk :D

Misschien is die nadruk wel juist nodig om de maatschappij te veranderen, geen idee, maar we schieten daarin met zn alleen soms zo door heb ik het idee. Dat het benoemen van iets als jongensgedrag meteen wordt gezien als dat iemand misschien wel genderbiased is bijvoorbeeld.

Terwijl ik dat zelf simpelweg zie als het benoemen van gedrag wat juf vaker ziet bij bepaalde kinderen. Niks meer en niks minder. Maar ja. Misschien ben ik wel superidealistisch daarin en heeft ze wel een blauw handboek voor jongens en een roze voor meisjes :+
Volgens mij is het eerder andersom, dat de blauwe en roze handboeken zo alomtegenwoordig zijn, dat de meeste mensen ze niet meer zien en daarom vinden dat er overdreven veel nadruk op wordt gelegd als iemand anders het wél ziet.

Mijn superstoere zoon die ridder en prinses is, Ninjagofilms en my little pony kijkt, met een knuffelpoes naar je toe komt "voel eens hoe zacht" en met zijn schone kleren door de modder raust zit sinds een maand op school. Plotseling vindt hij stoer voor jongens en snoezig voor meisjes. Dat komt echt niet van binnen.
Ik ben ervan overtuigd dat dat komt doordat in onze hele cultuur die genderbias zo is ingebakken dat zelfs die kleutertjes al meekrijgen wat gewenst/normaal is.

Ook bij mensen die het ze niet uitmaakt waar hun kinderen mee spelen, zie je, als ze maar 1 geslacht in huis hebben, toch dat het meeste speelgoed al vanaf het begin 'past bij dat geslacht'. Daarmee begint het conditioneren al. Je moet wel heel sterk anders zijn of anders durven zijn om dan nog te bedenken én zeggen dat jij liever anders wil.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  zondag 18 februari 2018 @ 19:18:34 #167
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_177284022
Gut, ik zou me bijna schuldig gaan voelen dat ik twee jongens heb die ontzettend graag met auto's en treinen spelen, en niet geinteresseerd zijn in poppen en priegelwerk. En toch .... speelt J het liefst met de meisjes uit de klas :P. Met de auto's en treinen dus, of in de zandbak. Of buiten fietsen. Of ze bouwen een tent en spelen Paw Patrol.

Op kleuterleeftijd is jongen/meisje hier echt nog bijzaak, het gaat gewoon om een gedeelde interesse, en met bijna elk kind dat komt spelen kan J die tot nu toe prima benoemen (Guusje vindt de auto's en kleien leuk mama, en Elize de treinen, dus dan ga ik met Guusje met de auto's en met Elize met de treinen spelen, en op school ga ik met Lou in de zandbak, want wij kunnen goed graven).
pi_177284071
Rijstebuiltje. Wanneer is je bijna kleuter jarig?
Ik vraag vaak boekjes en verkleedspullen. Wat ik ook doe is vragen voor dingen die op dat moment favoriet zijn bij haar.

Ik vind het lastige aan de genderdiscussie dat het inderdaad niet te zeggen is wat nature of nurture is. Sommige dingen zitten er gewoon heel diep in. En ik denk ook dat de meeste mensen (onbewust) anders omgaan met een jongen of een meisje.
En voor mij hoeft dat ook niet eens allemaal gestopt worden. Als we maar zover komen dat de kindjes die anders dan gebruikelijk denken net zo geaccepteerd worden (jongen die prinses wil zijn of meisje dat wil voetballen). En dat laatste probeer ik dus wel in de opvoeding mee te geven. Dat geslacht niks zegt over wat je leuk vindt.
  zondag 18 februari 2018 @ 19:27:28 #169
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_177284227
Rijstebuiltje, qua kado's is mijn ervaring dat dat zo verschilt per kind. Waar de ene vierjarige helemaal gelukkig wordt van een letterdoos en puzzels, maak je de ander blij met lego of clics. Mijn zoons vallen in de laatste categorie, alle bouwmaterialen zijn goed. Puzzels kunnen ze dan weer niets mee helaas.

Wat tot nu toe wel bij alle bezoekende kinderen een succes is geweest: PlayDoh (een set met een pers doet t hier goed) en het boek van de Graffalo ^O^
pi_177284301
Jan zijn tekst is ik wil niet met meisjes spelen want die zijn stom

Met wie heb jij vandaag op de BSO gespeeld? Met meisje S.
Gisteren wat vond je het leukste vandaag? Spelen met meisje M _O-

Mij maakt het echt niet uit waarmee ze spelen, wat ze leuk vinden qua speelgoed. Ze zijn regelmatig Elsa en Rapunzel. Dan zijn ze de stoere Lego ninja's en ben ik de prins

Maar ik vind het zo fel reageren op een simpel zinnetje van het is jongens gedrag echt bizar. Er wordt niks verkeerds mee bedoeld. Ik zie ook wat bedoeld wordt en ik zie op mijn werk ook het zelfde terug komen.
Ik zie kinderen van 0-18 jaar voorbij komen en bij de allerkleinsten zie ik in de wachtkamer al waar ze op af rennen. De jongens vliegen hoe klein ze ook zijn naar de parkeergarage en de grote houten auto's
De meisjes komen om puntenslijper vragen en vertellen dat de kleurplaten op zijn.
Natuurlijk is het ook wel eens andersom maar grotendeels zie ik dit gebeuren en het is prima.
Hoe drukker wij ons maken over dat hele genderneutraal des te meer dat ik denk mensen maak je niet druk.

Mijn favoriete T-shirt van Teun was trouwens een roze met blauwe tekst can't west blue everyday!
pi_177284712
In allerlei onderzoeken (geen idee hoe onderbouwd die zijn, hoor) komt naar voren dat het onderwijs zo vrouwelijk is, dat meisjes en meisjesgedrag de standaard zijn (dingen als stil zijn en zitten, eerst luisteren en dan pas aan de slag, rustig met elkaar omgaan, enz). Dat is wat (vrouwelijke) leerkrachten willen zien en wat ze stimuleren. En daardoor valt bepaald gedrag wat veel jongens laten zien op.

Maar ik probeer als leerkracht altijd een kind te zien als kind en niet als meisje of jongen. En ik zou dat ook fijn vinden van de (toekomstige) leerkracht van mijn kind.

En ach ja, de Hema... In plaats van roze labels voor meisjes en blauwe voor jongens doen ze er nu neutrale grijze in en oh wat zijn ze maatschappelijk verantwoord. Terwijl er nog steeds dezelfde meisjeskleding is met lieve plaatjes en strikjes als tegenhanger van de stoere donkere kleuren. Niks nieuws onder de zon.
pi_177285066
quote:
0s.gif Op zondag 18 februari 2018 19:52 schreef Hupje het volgende:
In allerlei onderzoeken (geen idee hoe onderbouwd die zijn, hoor) komt naar voren dat het onderwijs zo vrouwelijk is, dat meisjes en meisjesgedrag de standaard zijn (dingen als stil zijn en zitten, eerst luisteren en dan pas aan de slag, rustig met elkaar omgaan, enz). Dat is wat (vrouwelijke) leerkrachten willen zien en wat ze stimuleren. En daardoor valt bepaald gedrag wat veel jongens laten zien op.

Precies dat ja. En daarom vind ik het écht kwalijk dat een juf gedrag stereotypeert waardoor het een soort predispositie wordt. ´Jongens houden niet van leren´. We weten ook allang dat kinderen zich zo gaan gedragen als leerkrachten ze zien. Geef ze aan het begin van een jaar een fictief IQ door van een aantal kinderen en de ´slimme´ kinderen presteren aan het eind van het jaar beter dan de ´domme´. Dus dan mag je me bizar vinden maar ik zou not amused zijn als mijn kind in groep 1 al in een hokje geduwd wordt. En ik kan me wel vinden in Kwak dat ze verdrietig wordt van dat idee. En onschuldig zinnetje, tja, juist als zo´n opmerking luchtig in een bijzin wordt geplaatst geeft dat wat mij betreft aan dat het verweven is in hoe ze kijkt naar kinderen.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_177285393
Ach kom op zeg jullie maken van een mug een olifant
  zondag 18 februari 2018 @ 20:32:41 #174
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_177285576
Ik denk dat het wel een maatschappelijke discussie is en dat soort opmerkingen, hoe onschuldig ze ook lijken, staan natuurlijk wel aan de basis van hoe we naar kinderen (kunnen) kijken.

Jongetjes en meisjes zijn er in allerlei soorten en maten. Mijn zoon vertoont geen stereotype jongensgedrag, al houdt hij wel van auto's en treinen. Mijn meiden hebben allebei het zelfde genetische pakketje en dezelfde opvoeding en ook daar zitten verschillen in voorkeuren en gedrag.
pi_177285745
quote:
1s.gif Op zondag 18 februari 2018 20:25 schreef Goitske het volgende:
Ach kom op zeg jullie maken van een mug een olifant
Of misschien hebben we wel een andere mening over wat we belangrijk vinden in de opvoeding.
Nooit eerder vertoond op Fok :o
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_177285878
quote:
1s.gif Op zondag 18 februari 2018 20:25 schreef Goitske het volgende:
Ach kom op zeg jullie maken van een mug een olifant
Dat de een iets niet als een probleem ervaart betekent niet dat een discussie door anderen erover niet legitiem is.

Volgens mij gaat het niet over of je wel of niet gelooft in stereotype jongens- of meisjesvoorkeuren. Of wat voor speelgoed je in huis hebt. Het gaat erom dat iemand 50% van de wereldbevolking als minder intellectueel wegzet. Gebaseerd op werkelijk geen enkele grond.

Zou je ook zo reageren als iemand meldde dat juf gezegd had dat haar kind nog niet zo goed kon rekenen, maar dat was ook wel te begrijpen want het kind heeft tenslotte blond haar. Of ach, mijn kind kent de letters nog niet zo goed, maar dat klopt ook wel want ze heeft tenslotte een top-10-naam? :?
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_177286153
quote:
0s.gif Op zondag 18 februari 2018 20:43 schreef Clubsoda het volgende:

[..]

Dat de een iets niet als een probleem ervaart betekent niet dat een discussie door anderen erover niet legitiem is.

Volgens mij gaat het niet over of je wel of niet gelooft in stereotype jongens- of meisjesvoorkeuren. Of wat voor speelgoed je in huis hebt. Het gaat erom dat iemand 50% van de wereldbevolking als minder intellectueel wegzet. Gebaseerd op werkelijk geen enkele grond.

Zou je ook zo reageren als iemand meldde dat juf gezegd had dat haar kind nog niet zo goed kon rekenen, maar dat was ook wel te begrijpen want het kind heeft tenslotte blond haar. Of ach, mijn kind kent de letters nog niet zo goed, maar dat klopt ook wel want ze heeft tenslotte een top-10-naam? :?
O+

Als ik niet al getrouwd was...
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_177286319
Ik haal helemaal niet uit dat ene zinnetje dat die juf bedoelde dat jongetjes minder intellectueel zouden zijn. :o

Ik heb dinsdag trouwens het tien minuten gesprek van mijn groep 1 kleuter. Ik ben benieuwd.
O+
pi_177286396
Ik vind dat je niet elk woord dat gezegd wordt op een weegschaal moet leggen. De juf zegt het uit goedheid en zegt echt niet het kind is debiel want het is een jongen. Ze zegt hij houdt van jongens dingen en niet stil zitten die stomzinnige plakwerkjes te doen en letters leren omdat het op een plaatje staat

Je moet tegenwoordig zo opletten wat je zegt en oh wee als je maar iets door laat schemeren wat de hele genderneutraal discussie op gang kan brengen.
Ik vind ook dat daarin een balans moet komen.
Prima als ze prinses willen zijn maar nee ik koop geen roze tutu om ze dagelijks naar school te laten gaan er is een balans en niet alles overtrekken als iets gezegd wordt
pi_177286423
quote:
0s.gif Op zondag 18 februari 2018 21:02 schreef Omentielvo het volgende:
Ik haal helemaal niet uit dat ene zinnetje dat die juf bedoelde dat jongetjes minder intellectueel zouden zijn. :o

Ik heb dinsdag trouwens het tien minuten gesprek van mijn groep 1 kleuter. Ik ben benieuwd.
O+
Hij is een jongetje dús hij houdt niet van schoolwerk. Ik weet echt niet hoe ik dan anders op kan vatten. Ja, lui of dom, maar dat vond ik nog onaardiger ;)
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_177286482
Het gaat dus niet om genderneutraal. Het gaat om bevooroordeeld naar een kind kijken. Op basis van naam, postcode, huidskleur, gezin van herkomst, moedertaal, karakter of in dit geval, geslacht. Ik vind dat ik van een professional mag verwachten dat dat niet gebeurt. Gewoon niet. Hoe lief ze verder ook is.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_177286484
Ik haalde uit dat zinnetje dat hij een doener is. Graag spelend wil ontdekken. En niet aan een tafeltje werkjes wil doen.
Geen interesse in cijfers en schoolwerk maakt iemand echt niet dom vind ik.
Er is zoveel meer dan alleen schoolwerk wat iemand slim of dom maakt.
pi_177286515
quote:
1s.gif Op zondag 18 februari 2018 21:06 schreef Clubsoda het volgende:

[..]

Hij is een jongetje dús hij houdt niet van schoolwerk. Ik weet echt niet hoe ik dan anders op kan vatten. Ja, lui of dom, maar dat vond ik nog onaardiger ;)
nee het LEZEN boeit hem geen ene reet.
Hij heeft een bouw opdracht een uur zitten doen. Hij houdt van typisch jongens dingen en niet van frutten met glitters, letters leren en schrijven, stil zitten in een kring. Hij is van het doen.
pi_177286539
quote:
0s.gif Op zondag 18 februari 2018 21:09 schreef Omentielvo het volgende:
Ik haalde uit dat zinnetje dat hij een doener is. Graag spelend wil ontdekken. En niet aan een tafeltje werkjes wil doen.
Geen interesse in cijfers en schoolwerk maakt iemand echt niet dom vind ik.
Er is zoveel meer dan alleen schoolwerk wat iemand slim of dom maakt.
_O_

Ze geeft ook aan hij heeft brede interesse, weet veel, kan hele uitleg of verhalen vertellen over onderwerpen. Lepelt ze de grote schilders op nav het kunstthema en kan de schilderijen in een museum aanwijzen en daar de schilder aan koppelen
pi_177286564
quote:
1s.gif Op zondag 18 februari 2018 21:10 schreef Goitske het volgende:

[..]

nee het LEZEN boeit hem geen ene reet.
Hij heeft een bouw opdracht een uur zitten doen. Hij houdt van typisch jongens dingen en niet van frutten met glitters, letters leren en schrijven, stil zitten in een kring. Hij is van het doen.
Je zegt zelf 'schoolwerk en letters en cijfers'.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_177286591
quote:
1s.gif Op zondag 18 februari 2018 21:12 schreef Clubsoda het volgende:

[..]

Je zegt zelf 'schoolwerk en letters en cijfers'.
ik heb het woord schoolwerk niet genoemd
pi_177286609
quote:
0s.gif Op zondag 18 februari 2018 21:09 schreef Omentielvo het volgende:
Ik haalde uit dat zinnetje dat hij een doener is. Graag spelend wil ontdekken. En niet aan een tafeltje werkjes wil doen.
Geen interesse in cijfers en schoolwerk maakt iemand echt niet dom vind ik.
Er is zoveel meer dan alleen schoolwerk wat iemand slim of dom maakt.
Daarom kies ik ook voor de benaming intellectueel.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_177286624
quote:
1s.gif Op zondag 18 februari 2018 21:13 schreef Goitske het volgende:

[..]

ik heb het woord schoolwerk niet genoemd
excuus, schoolopdrachten.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_177286685
Het is verder geen diskwalificatie van je kind hč, of van jou. Ik heb alleen een mening over de manier van verwoorden van deze juf en ik vind het een beetje flauw dat weg te zetten als genderneutraalgehypt.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_177286706
quote:
12s.gif Op zondag 18 februari 2018 20:54 schreef Vanyel het volgende:

[..]

O+

Als ik niet al getrouwd was...
:*
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_177286728
quote:
1s.gif Op zondag 18 februari 2018 21:10 schreef Goitske het volgende:

[..]

nee het LEZEN boeit hem geen ene reet.
Hij heeft een bouw opdracht een uur zitten doen. Hij houdt van typisch jongens dingen en niet van frutten met glitters, letters leren en schrijven, stil zitten in een kring. Hij is van het doen.
Het is in elk geval duidelijk dat jij en juf er hetzelfde in staan.
Mooi dat ze bij jou wel de juiste snaar wist te raken.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_177286757
quote:
0s.gif Op zondag 18 februari 2018 12:45 schreef WupWup het volgende:
En als juf vindt dat dat jongensgedrag is, zal ze er ook bewust of onbewust op aansturen.
Dat. Als meisjes veel geprezen worden om schools gedrag, en jongens om bouwen en ravotten, dan is dat een self-fulfilling prophecy.

Het ís nl geen jongens of meisjesgedrag. En die juf is echt niet de enige die op die manier naar de kinderen kijkt. De hele maatschappij doet daar aan mee.

Mijn jongetje is niet zacht, houdt van auto’s en bouwen, maar telt tot honderd en kent alle letters, probeert te spellen etc. Het slaat gewoon nergens op, en elke onderwijsprofessional moet dat weten.
Kwak
pi_177286809
Het punt zit 'em volgens mij ook niet in dat er verschil zit tussen jongens en meisjes in intellectuele interesse. Wat wel een punt is, zoals ik al eerder opmerkte, is hoe het wordt aangeboden. Want als een kind dat liever al doende leert inderdaad geacht wordt steeds stil te zitten en met kleine werkjes en boekjes bezig te zijn, dan werkt dat logischerwijs minder goed. Dit lijkt me gewoon echt een probleem van ons onderwijssysteem, dat nogal eenzijdig op die manier is ingericht. En ja, daar worden in verhouding vaker jongetjes de dupe van. Het probleem is dus niet 'jongetjesgedrag', maar ons onderwijs. Het probleem is niet het jongetje dat die interesse zogenaamd niet zou hebben, maar het gebrek aan verscheidenheid aan manieren waarop lesstof wordt aangeboden.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_177286868
quote:
1s.gif Op zondag 18 februari 2018 17:10 schreef Goitske het volgende:

[..]

ja helaas kan ik nu niks meer in de plaatselijke HEMA vinden door die genderneutraal afdeling. Ik heb me laatst rot gezocht en op het laatst dacht ik bekijk het maar! Ga wel ergens anders heen
Serieus? Hier hangt alles gewoon op kleur en collectie. Prima te vinden hoor.

De jongens en meidenkleding zijn nog steeds heel verschillend gestyled met een klein stukje overlap in t midden.

Ik wilde er overigens geen genderdiscussie van maken, ik baal er gewoon van als onderwijsprofessionals zulk soort dingen zeggen terwijl ze beter moeten weten.
Kwak
pi_177286904
Mijn vijfjarige kan tot tien tellen en herkent de letters R, M en O :D

Maar goed. Ik ben het wel met je eens dat de hele maatschappij meedoet aan het jongens en meisjesgedrag.
En ik zelf dus ook (zie mijn voorbeeld van vanmiddag).
Maar toch probeer ik mijn dochter zoveel mogelijk bij te brengen dat het niet uitmaakt of je een jongen of een meisje bent om bepaalde dingen te kunnen of te mogen.
pi_177286916
quote:
1s.gif Op zondag 18 februari 2018 21:20 schreef kwakz0r het volgende:
Het slaat gewoon nergens op, en elke onderwijsprofessional iedereen moet dat weten.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_177286993
Nou mijn broek is afgezakt ik ga slapen in mijn roze onderbroek want blauw is voor jongens!
pi_177287050
quote:
1s.gif Op zondag 18 februari 2018 21:32 schreef Goitske het volgende:
Nou mijn broek is afgezakt ik ga slapen in mijn roze onderbroek want blauw is voor jongens!
Trek al die pogingen om weloverwogen uit te leggen waarom mensen het een onwenselijke opmerking vinden vooral in het belachelijke, dat helpt enorm.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_177287079
quote:
1s.gif Op zondag 18 februari 2018 21:24 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

Serieus? Hier hangt alles gewoon op kleur en collectie. Prima te vinden hoor.

De jongens en meidenkleding zijn nog steeds heel verschillend gestyled met een klein stukje overlap in t midden.

Ik wilde er overigens geen genderdiscussie van maken, ik baal er gewoon van als onderwijsprofessionals zulk soort dingen zeggen terwijl ze beter moeten weten.
Terecht, wat mij betreft.

Een persoonlijker perspectief. Mijn kind kan faalangstig zijn. En reageert daarop met een hoop lawaai en doen alsof het hem niet kan schelen. Hij een jáár geen letters willen oefenen omdat eng en spannend en kans op gezichtsverlies. Goddank heeft hij een juf die dat, samen met ons, doorzag en wist aan te pakken. Inmiddels leest hij als een trein. Maar: hij had ook een juf (of ouders for that matter) kunnen treffen die dat weg had gezet als 'typisch jongens, boeit hem niet' en de angst niet had doorzien want jongens zijn tenslotte stoer en niet bang. En als ik me dan voorstel hoe dat zijn schoolcarričre zou kunnen beďnvloeden, dan word ik daar droevig van.

Hypothetisch, maar een leerkracht kan zó'n stempel drukken en school is zo wezenlijk. Daar mag je als ouder toch gewoon over in gesprek gaan?
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_177287100
quote:
2s.gif Op zondag 18 februari 2018 21:21 schreef Franny_G het volgende:
Het punt zit 'em volgens mij ook niet in dat er verschil zit tussen jongens en meisjes in intellectuele interesse. Wat wel een punt is, zoals ik al eerder opmerkte, is hoe het wordt aangeboden. Want als een kind dat liever al doende leert inderdaad geacht wordt steeds stil te zitten en met kleine werkjes en boekjes bezig te zijn, dan werkt dat logischerwijs minder goed. Dit lijkt me gewoon echt een probleem van ons onderwijssysteem, dat nogal eenzijdig op die manier is ingericht. En ja, daar worden in verhouding vaker jongetjes de dupe van. Het probleem is dus niet 'jongetjesgedrag', maar ons onderwijs. Het probleem is niet het jongetje dat die interesse zogenaamd niet zou hebben, maar het gebrek aan verscheidenheid aan manieren waarop lesstof wordt aangeboden.
Het jongensprobleem is overigens niet zozeer een probleem van leervoorkeuren of gefeminiseerd onderwijs; jongens doen het niet beter in de klas bij mannelijke docenten, en het onderwijs is niet heel erg veranderd.

Wat wel is veranderd is dat factoren die nodig zijn om goed te scoren op school ineens als meisjesachtig worden gezien (focusen, stilzitten, hard werken). Deze dingen worden minder gestimuleerd in jongens, en ze ontwikkelen dit minder.

Zelfde effect als op de arbeidsmarkt: als er meer vrouwen in een beroep komen daalt vanzelf se status en neemt het aandeel mannen af.

Is echt conditionering hoor, niks nature.
Kwak
pi_177287151
quote:
1s.gif Op zondag 18 februari 2018 21:35 schreef Vanyel het volgende:

[..]

Trek al die pogingen om weloverwogen uit te leggen waarom mensen het een onwenselijke opmerking vinden vooral in het belachelijke, dat helpt enorm.
Omdat het compleet uit z'n verband wordt getrokken. Ipv dat er wordt gekeken dat een kind het best goed op school doet valt iedereen hier over 1 zin en maakt daar een enorm drama van
En ja het is een jongen en vertoont ook het stereotype jongens gedrag en houdt van de dingen die mensen vaak zien als jongens dingen.
En dat mag blijkbaar niet meer zo benoemd worden tegenwoordig.
pi_177287165
Dat is toch wat er met het onderwijs is gebeurd? Ik herinner me dat ik daar laatst iets over gelezen had.
pi_177287181
quote:
0s.gif Op zondag 18 februari 2018 21:43 schreef Omentielvo het volgende:
Dat is toch wat er met het onderwijs is gebeurd? Ik herinner me dat ik daar laatst iets over gelezen had.
klopt is een heel onderzoek naar geweest dat school meer aansluit op meisjes dan op jongens
pi_177287195
Het punt is niet dat je niet mag benoemen wat er is, maar vooral dat het meer realiteit wordt omdat het steeds zo benoemd wordt.

Het gaat al lang niet meer over die ene zin van jouw juf, maar ook algemener over hoe kinderen worden gezien in het onderwijs en de maatschappij. En wat dat met ze doet. Waarom dat een onderwerp is om belachelijk over te doen is mij een raadsel.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_177287209
Ja. Maar dat stukje van Kwak.
Het komt niet doordat er zoveel juffen in het onderwijs zijn waardoor dit gebeurt. Maar echt door het onderwijs zelf.
Ik weet alleen niet meer waar ik het nou gelezen had. Was een keer op Facebook. :@
pi_177287210
quote:
0s.gif Op zondag 18 februari 2018 21:43 schreef Omentielvo het volgende:
Dat is toch wat er met het onderwijs is gebeurd? Ik herinner me dat ik daar laatst iets over gelezen had.
Was het op jouw school vroeger dan niet de bedoeling dat je stil zat en luisterde? Ik ga wel met kwak mee, dat de verandering meer te maken heeft met hoe die eigenschappen meer aan meisjes worden toegedicht dan met daadwerkelijke veranderingen in het onderwijs.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_177287235
quote:
1s.gif Op zondag 18 februari 2018 21:42 schreef Goitske het volgende:

[..]

Omdat het compleet uit z'n verband wordt getrokken. Ipv dat er wordt gekeken dat een kind het best goed op school doet valt iedereen hier over 1 zin en maakt daar een enorm drama van
En ja het is een jongen en vertoont ook het stereotype jongens gedrag en houdt van de dingen die mensen vaak zien als jongens dingen.
En dat mag blijkbaar niet meer zo benoemd worden tegenwoordig.
Jij maakt er een drama van. Met opmerkingen als deze. Echt niemand zegt dat, maar je wilt gewoon niet lezen wat we eigenlijk zeggen.

Fijn dat de juf op een lijn zit met je.
Kwak
pi_177287249
quote:
1s.gif Op zondag 18 februari 2018 21:44 schreef Goitske het volgende:

[..]

klopt is een heel onderzoek naar geweest dat school meer aansluit op meisjes dan op jongens
School sluit meer aan op waar we meisjes tegenwoordig meer in stimuleren dan jongens. Niet op aangeboren jongens of meisjesgedrag.

Dat is echt het hele punt van de discussie.
Kwak
pi_177287263
quote:
1s.gif Op zondag 18 februari 2018 21:47 schreef Vanyel het volgende:

[..]

Was het op jouw school vroeger dan niet de bedoeling dat je stil zat en luisterde? Ik ga wel met kwak mee, dat de verandering meer te maken heeft met hoe die eigenschappen meer aan meisjes worden toegedicht dan met daadwerkelijke veranderingen in het onderwijs.
Ik bedoelde het stukje dat als er meer vrouwen in een beroep komen dat de status dan afneemt en daardoor minder mannen het beroep kiezen.
pi_177287272
quote:
1s.gif Op zondag 18 februari 2018 21:51 schreef Omentielvo het volgende:

[..]

Ik bedoelde het stukje dat als er meer vrouwen in een beroep komen dat de status dan afneemt en daardoor minder mannen het beroep kiezen.
Dat is inderdaad een heel ander onderwerp, my bad.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_177287351
Hier een zeer goed onderbouwd (met linkjes) artikel van een sociologe:

http://hetkind.org/2016/0(...)nsprobleem-wat-waar/

quote:
Is er dan helemaal geen jongensprobleem? Toch wel, maar op een andere manier. De afgelopen dertig jaar is de klassieke tweedeling nature (aanleg) of nurture (opvoeding) weer doorgeslagen naar de biologie en aanleg. Het breindenken is daar een voorbeeld van. Dertig jaar geleden vond men nog dat kinderen vooral gevormd werden door hun opvoeding en omgeving. Meisjes čn jongens speelden gezamenlijk in tuinbroeken in het zand. Jongens speelden met poppen en keukens, meisjes klommen in bomen. Tegenwoordig zijn meisjesbaby’s al “lief” en jongensbaby’s al “stoer”[17] en in winkels zijn zowel kleertjes als speelgoed uitsluitend bedoeld voor meisjes of jongens. Terwijl –of misschien omdat- mensen denken dat jongens en meisjes fundamenteel van elkaar verschillen, worden ze enorm in hun sociale gender-rol bevestigd en gesocialiseerd. Van jongens wordt verwacht dat zij stoer zijn. Piraten in plaats van prinsessen.
Maar tot prinsessen en piraten worden zij vooral gemaakt[18]. Bij de geboorte van een baby is het brein nog helemaal niet af. Veel van de verschillen tussen jongens- en meisjesbreinen zijn dan ook vooral het resultaat van socialisatie[19]. Een voorbeeld: jongens hebben gemiddeld meer ruimtelijk inzicht. Dit is in de kindertijd enorm gestimuleerd door ruimtelijk speelgoed. Bij armere kinderen zonder speelgoed werd geen verschil in ruimtelijk inzicht tussen jongens en meisjes geconstateerd[20]. Tweede voorbeeld: meisjes zouden beter zijn in taal en meer gericht op communicatie dan jongens. Onderzoek heeft uitgewezen dat tegen jongensbaby’s van meet af aan minder wordt gepraat dan tegen meisjesbaby’s[21]. Op latere leeftijd worden de verschillen vooral versterkt doordat men bepaald gedrag van een jongen of meisje verwacht. Deze verwachtingen worden versterkt door de peer-group, in de vriendencultuur die vooral voor jongens niet aansluit bij de eisen van school[22]. Daarnaast blijkt ook telkens weer uit onderzoek dat de verschillen tussen jongens en de verschillen tússen meisjes onderling, véél groter zijn dan de verschillen tussen jongens en meisjes[23]. Iets om eens goed over na te denken. Bovendien leidt al die aandacht voor jongens enorm af van de meisjes, terwijl die in de les nog altijd minder aandacht krijgen.[24]
Jongensgedrag is in hoge mate het gevolg van de culturele en sociale verwachtingen van jongens – en dit geldt natuurlijk ook voor meisjes. We kunnen constateren dat de verwachtingen van jongens en daarmee van jongensgedrag, niet goed aansluiten bij de verwachtingen die het onderwijs stelt. Het onderwijs is de laatste decennia meer gaan verwachten van zelfsturing en regulering van het eigen gedrag. Dit heeft voor jongens niet goed uitgepakt. Voordat we nu allemaal gaan roepen dat we jongensgedrag weer moeten accepteren en stimuleren (het liefst door een meester voor de klas) moeten we goed bedenken dat deze eisen van het onderwijs aansluiten bij de veranderingen in de samenleving[25]. Deze vraagt juist om communicatie en zelfsturing. Het wordt dan ook tijd dat we dit ook bij jongens gaan bevorderen, in hun eigen belang. Voor wie denkt dat dit niet mogelijk is want tegennatuurlijk, lees dan het stuk hiervoor nog eens door. Juist die nadruk op stoerheid en het geloof in “echt jongensgedrag” is nadelig geweest voor de jongens. Ook zij kunnen – moeten! – leren communiceren en reflecteren. En dat kunnen ze best leren. Van de juf.
Kwak
pi_177287370
quote:
1s.gif Op zondag 18 februari 2018 21:38 schreef kwakz0r het volgende:

Het jongensprobleem is overigens niet zozeer een probleem van leervoorkeuren of gefeminiseerd onderwijs; jongens doen het niet beter in de klas bij mannelijke docenten, en het onderwijs is niet heel erg veranderd.

Wat wel is veranderd is dat factoren die nodig zijn om goed te scoren op school ineens als meisjesachtig worden gezien (focusen, stilzitten, hard werken). Deze dingen worden minder gestimuleerd in jongens, en ze ontwikkelen dit minder.

Zelfde effect als op de arbeidsmarkt: als er meer vrouwen in een beroep komen daalt vanzelf se status en neemt het aandeel mannen af.

Is echt conditionering hoor, niks nature.
Veel jongens kwamen vroeger al snel terecht in beroepsonderwijs. (Meisjes trouwens ook. Mijn twee oudste zussen die allebei een hekel aan leren hadden, gingen naar de Huishoudschool.) Nu 'moeten' alle kinderen zoveel mogelijk naar havo/vwo. Dat lijkt me ook een rol spelen. De mal waarin alle kinderen moeten passen, is veel smaller geworden. Ik geloof wel dat daardoor op school ook al jong veel van kinderen verwacht wordt (zoals dat stil kunnen zitten e.d.) en dat daardoor ook minder makkelijk wordt aanvaard dat sommige kinderen dat erg moeilijk vinden. En tja of jongens dit dan vanuit nature of nurture lastiger vinden, doet er dan niet eens zoveel toe. Het gaat om het effect. denk ik.

Waar ik vandaan kom (het Westland) werden dingen als stilzitten en boeken lezen van oudsher gezien als activiteiten voor luie donders en rare intellectuele kwasten waar je niet zoveel aan hebt. Dat geldt denk ik voor meer regio's in NL. Dus ik weet niet of je zo stellig een lijn kunt trekken in dat vroeger zulke 'eigenschappen' zonder waardeoordeel of gendervooroordeel werden bekeken en nu wel.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_177287392
@kwakzor: interessant, tnx.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_177287404
quote:
2s.gif Op zondag 18 februari 2018 21:57 schreef Franny_G het volgende:

[..]

Veel jongens kwamen vroeger al snel terecht in beroepsonderwijs. (Meisjes trouwens ook. Mijn twee oudste zussen die allebei een hekel aan leren hadden, gingen naar de Huishoudschool.) Nu 'moeten' alle kinderen zoveel mogelijk naar havo/vwo. Dat lijkt me ook een rol spelen. De mal waarin alle kinderen moeten passen, is veel smaller geworden. Ik geloof wel dat daardoor op school ook al jong veel van kinderen verwacht wordt (zoals dat stil kunnen zitten e.d.) en dat daardoor ook minder makkelijk wordt aanvaard dat sommige kinderen dat erg moeilijk vinden. En tja of jongens dit dan vanuit nature of nurture lastiger vinden, doet er dan niet eens zoveel toe. Het gaat om het effect. denk ik.

Waar ik vandaan kom (het Westland) werden dingen als stilzitten en boeken lezen van oudsher gezien als activiteiten voor luie donders en rare intellectuele kwasten waar je niet zoveel aan hebt. Dat geldt denk ik voor meer regio's in NL. Dus ik weet niet of je zo stellig een lijn kunt trekken in dat vroeger zulke 'eigenschappen' zonder waardeoordeel of gendervooroordeel werden bekeken en nu wel.
True, zie link en citaat hierboven.
Kwak
pi_177287421
quote:
2s.gif Op zondag 18 februari 2018 21:57 schreef Franny_G het volgende:

[..]

En tja of jongens dit dan vanuit nature of nurture lastiger vinden, doet er dan niet eens zoveel toe. Het gaat om het effect. denk ik.
Juist wel! Als het nurture is, kun je er iets aan doen.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_177287539
quote:
1s.gif Op zondag 18 februari 2018 21:59 schreef Vanyel het volgende:

[..]

Juist wel! Als het nurture is, kun je er iets aan doen.
Voor een docent die lesgeeft aan kinderen die kennelijk al zo geconditioneerd zijn, is het effect hetzelfde. Om het dus simpel te stellen, zoals veel mensen hier ook al zien en beamen: in de kleuterklas van mijn dochter is het al zo dat een clubje jongetjes echt moeite heeft met stil zitten en werkjes doen en dat een kind als mijn dochter dat wel allemaal makkelijk kan. De conditionering is kennelijk al geschied.

Natuurlijk kun je als docent die conditionering dan heel erg bevestigen of wat ombuigen, maar als het thuis en in de hele samenleving gebeurt, is dat heel lastig lijkt me. Ik zelf zou er dus wel voor pleiten om gevarieerder les te geven, dus dezelfde stof op andere manieren aan te bieden. Op de school van I doen ze dat trouwens wel goed, vind ik. Daar krijgen de kinderen bijvoorbeeld les in techniek & wetenschap waarbij de kinderen allerlei dingen gaan bouwen, proefjes doen etc.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_177287558
Interssant. Naarmate we dus meer naar gelijkheid zijn gegaan, worden de verschillen dus vooral via (onbewuste) opvoeding in stand gehouden? :o
pi_177287623
Ja, als moeder van dus een echt meisjesmeisje zit ik heel erg na te denken wat zij allemaal aan conditionering heeft meegekregen waardoor ze zo is. Dingen als een prinsessenjurk aan willen, dat is natuurlijk invloed van buiten. Maar wat betreft haar andere eigenschappen denk ik dat we dan op nature uitkomen, in de zin dat ze erg op mij lijkt. En dat ik zo ben, kan onmogelijk met nurture te maken hebben, want dat ik als kind het liefst zat te lezen en te kleuren werd dus niet bepaald aangemoedigd en gestimuleerd bij mij thuis. :') . 8)7 .

Ik ben wel heel benieuwd hoe onze zoon gaat uitpakken in dit opzicht. :D .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_177287722
Franny. Herkenbaar. Ik zit er ook vaak aan te denken. Ik weet dat haar prinsessenwens begonnen is met Super Mario op de Wii U. En het echt uit haar zelf gekomen is.
Echt nature dus is mijn gevoel.
pi_177287855
quote:
2s.gif Op zondag 18 februari 2018 22:09 schreef Franny_G het volgende:
Ja, als moeder van dus een echt meisjesmeisje zit ik heel erg na te denken wat zij allemaal aan conditionering heeft meegekregen waardoor ze zo is. Dingen als een prinsessenjurk aan willen, dat is natuurlijk invloed van buiten.
Ik las net een review van Cinderella ate my daughter, via een noot in het artikel van kwak. Is wel leuk om te lezen denk ik gezien bovenstaande tekst.
Ook voor Omentielvo.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_177287870
Maar heeft ze dat niet ook bij andere meisjes gezien?

I heeft het opgepikt van buurmeisjes, kinderen op het kdv, en mede onder die invloed wilde ze dan ook weer kijken naar filmpjes over prinsessen (prinses Lillifee, dat is echt helemaal het stereotype prinsesje) en in sprookjesboeken ging ze zich identificeren met de prinsessen in de mooie jurken. Als we door de stad lopen ziet ze in winkels ook voortdurend al die dingen. Kortom, ik kan wel zeggen dat ze daardoor is 'verpest', al zie ik het verder wel als onschuldig. Maar als ik dit actief had willen tegengaan, dan was dat heel heel moeilijk geweest. Dan had ik moeten verhuizen, denk ik. Haar van het kdv afhalen. Niet meer met buurmeisjes moeten laten spelen. Geen filmpjes meer kijken. Maar ja, dat gaat 'em allemaal niet worden hoor.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_177287911
quote:
2s.gif Op zondag 18 februari 2018 22:09 schreef Franny_G het volgende:
En dat ik zo ben, kan onmogelijk met nurture te maken hebben, want dat ik als kind het liefst zat te lezen en te kleuren werd dus niet bepaald aangemoedigd en gestimuleerd bij mij thuis. :') . 8)7 .

Ik ben wel heel benieuwd hoe onze zoon gaat uitpakken in dit opzicht. :D .
En nog een, had nog niet verder gelezen. Ik zou lezen zelf nooit als meisjesachtig hebben gelabeld of bedacht dat dat zo gezien kon worden. In mijn hoofd zit van vroeger uit meer lezen=leuk, kleuren=stom. Verder genderneutraal. Mijn kinderen hebben dus een miljard boeken en amper kleurspul. Ook niet helemaal eerlijk misschien ;)
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  zondag 18 februari 2018 @ 22:27:38 #223
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_177287982
Mijn meiden zijn nog wat jong en vinden nog wel veel hetzelfde leuk maar toch zien je ook veel eeneiige tweeling waarvan de een van jurken, roze en prinsessen is en de ander liever gaat voetballen en in de modder speelt. En zeker in dit licht ben ik ook erg benieuwd hoe zich dat bij ons gaat ontwikkelen. Het is sws leuk om te zien dat bepaalde dingen die niet/minder aan opvoeding liggen maar soms ook gewoon echt in het kind zelf zitten. En dat ondanks hetzelfde genenpakketje (wat natuurlijk ook niet 100% hetzelfde is, het zijn immers geen klonen).
pi_177288061
Nee. Toen ze begon met het prinses willen zijn zag ik dat niet bij de meisjes op de psz.
Op de psz wilden de meisjes allemaal poesjes zijn en dat zag ik wel terug.
pi_177288339
Dat vind ik wel heel interessant ook. Bij eeneiige tweelingen die dus inderdaad dezelfde opvoeding hebben, zie je dus sneller nature vs nurtere.

Dus het blijft gewoon heel lastig om te bepalen of dingen conditionering zijn of echt vanuit het kind zelf komen.

Bij mijn kleuter zullen bepaalde dingen gecondtioneerd zijn. Toen ze een werd kreeg ze echt vooral speelgoed dat als meisjesspeelgoed gezien wordt.
Maar ik geloof ook oprecht dat bepaalde dingen nature zijn.
pi_177289050
Het gaat mij niet zozeer om het conditioneren van je kind w.b. speelgoed ofzo.

Maar ik kijk wel uit dat ik meisjes niet complimenteer met alleen (als in: ook, maar niet uitsluitend) dingen als lief en mooi, en jongens met knap en stoer.

En ik hoop dat ik mijn zoon genoeg communicatieve en samenwerkingsvaardigheden kan meegeven om er in de moderne maatschappij wat aan te hebben.
Kwak
pi_177290678
Voor mij gaat het zowel om het conditioneren van speelgoed als die manier van complimenteren.
Ik probeer er op te letten. Al merk ik wel dat mijn kleuter zich nu al graag mooi aankleedt en dan echt voor mensen gaat staan om dat te laten zien.
En ik vertel haar regelmatig dat mooi zijn niet het belangrijkste is. En dan een lijst met dingen die ook belangrijk zijn.
Want dat is wel een angst van mij. Het zelfbeeld dat meisjes van zichzelf hebben. Ik probeer er op te letten. Maar aangezien mijn zelfbeeld ook niet altijd even stabiel is, vind ik dat best lastig.
pi_177291396
Interessante discussie zeg. :D
Al sinds wij hoorden dat we een meisje zouden krijgen, na het hebben van een jongen, zeggen mensen: meisjes zijn rustiger. Meisjes zijn anders. Met meisjes moet je zachter zijn. Etc etc.
Cliché na cliché.
En we zullen vast, al dan niet bewust, er zelf ook weleens aan meedoen hoor.
Maar ik probeer er wel alert op te zijn en vooral hen op dezelfde manier te behandelen en niet puur op geslacht te reageren.
Je merkt vanzelf waar hun interesse naar uit gaat als het gaat om activiteiten en speelgoed.
Wanneer ze naar school of opvang gaan, krijgen ze natuurlijk ook te maken met kinderen die ook weer op een bepaalde manier zijn opgevoed.

Zeker wat schoolinteresses betreft hoop ik ook niet dat een juf zich laat leiden door bepaalde dingen aan typisch jongens of typisch meisjes toe te schrijven en gewoon naar het kind te kijken.

Overigens wil ik wel iets anders kwijt mbt school
Ik heb laatst ook het 10-minuten gesprek gehad over mijn zoon in groep 1.
Lang verhaal dus spoiler. :)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Allemaal bekend voor ons natuurlijk. Wij kennen hem als een wildebras die echt goede sturing en structuur nodig heeft.

Kent iemand dit van hun eigen kind? Hoe gingen jullie kinderen in de klas om met drukte en allerlei indrukken?
Ik hoop dat jullie hier misschien een idee over hebben want ik vind het wel moeilijk hier mee om te gaan.
pi_177291467
Groep 1? 4?
Klinkt in mijn oren als doodnormaal gedrag voor een kind van die leeftijd. Zeker in een grote klas. Ik zou me zorgen maken als mijn vierjarige de hele tijd geconcentreerd aan het werk was.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_177291556
quote:
1s.gif Op maandag 19 februari 2018 08:32 schreef Vanyel het volgende:
Groep 1? 4?
Klinkt in mijn oren als doodnormaal gedrag voor een kind van die leeftijd. Zeker in een grote klas. Ik zou me zorgen maken als mijn vierjarige de hele tijd geconcentreerd aan het werk was.
Denk dat A. gemiddeld wel wat meer moeite heeft met alles dan je van zijn leeftijd wellicht mag verwachten of tegenover de rest van zijn klas.
Hij wordt in april 5.
Ik vind hem hartstikke leuk hoor! Maar ik zie ook wel dat hij wild is en bijzonder energiek.
Dus maakt zo’n juf zich terecht zorgen? Dat vind ik moeilijk te zeggen. Ik weet niet in hoeverre hij ‘afwijkt’ of dat het wel meevalt.
Ik wil het beoordelingsvermogen niet wegwuiven maar mij ook niet teveel zorgen maken.
pi_177291580
Venco, ik heb vrijdag Billy's rapport gehad en vanavond het tien-minuten gesprek. Veel ''matig'' gescoord, op vrijwel dezelfde punten als de jouwe.
Ben benieuwd wat juf zegt vanavond.
  maandag 19 februari 2018 @ 10:47:23 #232
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_177293773
Venco, ik zou me er in groep 1 nog niet zo heel druk om maken. In J's klas maken de groep 1 kleuters alleen werkjes als ze dat zelf willen (J maakt dus bijna nooit werkjes ;)). Hij hoeft pas over anderhalf jaar naar groep 3, waar concentratie, stilzitten etc wat belangrijker wordt.

Er kan nog zo veel veranderen als ze zo jong zijn. Hou gewoon zijn ontwikkeling in de gaten, hier gaat het vaak sprongsgewijs (van max. 5 minuten aan tafel kunnen zitten een half jaar geleden, tot rustig een half uur geconcentreerd een lego bouwpakket zelfstandig bouwen nu).
pi_177294532
quote:
1s.gif Op maandag 19 februari 2018 08:29 schreef vencodark het volgende:
Interessante discussie zeg. :D
Al sinds wij hoorden dat we een meisje zouden krijgen, na het hebben van een jongen, zeggen mensen: meisjes zijn rustiger. Meisjes zijn anders. Met meisjes moet je zachter zijn. Etc etc.
Cliché na cliché.
En we zullen vast, al dan niet bewust, er zelf ook weleens aan meedoen hoor.
Maar ik probeer er wel alert op te zijn en vooral hen op dezelfde manier te behandelen en niet puur op geslacht te reageren.
Je merkt vanzelf waar hun interesse naar uit gaat als het gaat om activiteiten en speelgoed.
Wanneer ze naar school of opvang gaan, krijgen ze natuurlijk ook te maken met kinderen die ook weer op een bepaalde manier zijn opgevoed.

Zeker wat schoolinteresses betreft hoop ik ook niet dat een juf zich laat leiden door bepaalde dingen aan typisch jongens of typisch meisjes toe te schrijven en gewoon naar het kind te kijken.

Overigens wil ik wel iets anders kwijt mbt school
Ik heb laatst ook het 10-minuten gesprek gehad over mijn zoon in groep 1.
Lang verhaal dus spoiler. :)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Allemaal bekend voor ons natuurlijk. Wij kennen hem als een wildebras die echt goede sturing en structuur nodig heeft.

Kent iemand dit van hun eigen kind? Hoe gingen jullie kinderen in de klas om met drukte en allerlei indrukken?
Ik hoop dat jullie hier misschien een idee over hebben want ik vind het wel moeilijk hier mee om te gaan.
Jan heeft ook moeite met als het druk is zijn concentratie te houden de juf zet hem dan vaak met nog een paar kindjes die dat fijn vinden bij haar aan een tafeltje beetje buiten de drukte. Daar presteert hij ook het beste. Hij mag er zelf voor kiezen om daar te gaan zitten en doet dit ook regelmatig
pi_177305387
10 minuten gesprek gehad;

De vele ''matigjes'' lagen puur aan z'n concentratie en prikkelverwerking (lees; niet. Overal wordt impulsief op gereageerd.)
Verder friemelt hij aan andere kinderen op momenten dat hij stil moet zitten en moet luisteren. Aangegeven dat hij thuis áltijd iets in z'n handen heeft, van baby af aan al. Wordt nu opgelost met een tangle.

Eind goed al goed :Y
  maandag 19 februari 2018 @ 20:35:09 #235
231121 Sylver_
Gooi mielies!
pi_177307408
Ik moest even Googlen wat een tangle is, maar wat een fijne oplossing Poes :)

Ik heb er geen ervaring mee venco, maar ik zou ook denken dat het nog vrij normaal kleutergedrag is.
Heb je misschien de mogelijkheid om eens een gesprekje hierover te plannen met de juf?

Wij hadden vandaag ook (ons eerste) 10 minuten gesprek.
Geen verrassingen gelukkig. Ze is een echt meisje-meisje
grapje! :+
Maar wat de juf ziet is ook wat ik had verwacht :)
Ignorance is bliss, but knowledge is power.
pi_177307498
quote:
1s.gif Op maandag 19 februari 2018 20:35 schreef Sylver_ het volgende:
Ik moest even Googlen wat een tangle is, maar wat een fijne oplossing Poes :)

Ik heb er geen ervaring mee venco, maar ik zou ook denken dat het nog vrij normaal kleutergedrag is.
Heb je misschien de mogelijkheid om eens een gesprekje hierover te plannen met de juf?

Wij hadden vandaag ook (ons eerste) 10 minuten gesprek.
Geen verrassingen gelukkig. Ze is een echt meisje-meisje
grapje! :+
Maar wat de juf ziet is ook wat ik had verwacht :)
Hopelijk heeft het effect :Y

Meisje-meisje O+

Nee ik ben blij dat ik een jongetje heb hoor, die zijn zoveel makkelijker te kleden en te stylen (wbt haar!) _O-
  maandag 19 februari 2018 @ 20:49:51 #237
231121 Sylver_
Gooi mielies!
pi_177307831
quote:
0s.gif Op maandag 19 februari 2018 20:37 schreef Poes. het volgende:

[..]

Hopelijk heeft het effect :Y

Meisje-meisje O+

Nee ik ben blij dat ik een jongetje heb hoor, die zijn zoveel makkelijker te kleden en te stylen (wbt haar!) _O-
Nee joh, kleden is makkelijk! Gewoon roze jurkjes, zit je altijd goed :+
Ignorance is bliss, but knowledge is power.
pi_177307858
quote:
12s.gif Op maandag 19 februari 2018 20:49 schreef Sylver_ het volgende:

[..]

Nee joh, kleden is makkelijk! Gewoon roze jurkjes, zit je altijd goed :+
Ja maar.. én een legging, én een shirtje, én een bolero.. Vergeet de bijpassende sokken en ondergoed niet. ;( En dan het haar.. :X Staartjes, vlechtjes, klipjes, speldjes. No thanks.
pi_177308112
quote:
0s.gif Op maandag 19 februari 2018 20:50 schreef Poes. het volgende:

[..]

Ja maar.. én een legging, én een shirtje, én een bolero.. Vergeet de bijpassende sokken en ondergoed niet. ;( En dan het haar.. :X Staartjes, vlechtjes, klipjes, speldjes. No thanks.
Ai en dan voor de kast maaaaam ik heb geen kleren -O-

Riep die van mij ook.. moest de was opruimen zijn kast was leeg _O-
pi_177308122
quote:
0s.gif Op maandag 19 februari 2018 19:01 schreef Poes. het volgende:
10 minuten gesprek gehad;

De vele ''matigjes'' lagen puur aan z'n concentratie en prikkelverwerking (lees; niet. Overal wordt impulsief op gereageerd.)
Verder friemelt hij aan andere kinderen op momenten dat hij stil moet zitten en moet luisteren. Aangegeven dat hij thuis áltijd iets in z'n handen heeft, van baby af aan al. Wordt nu opgelost met een tangle.

Eind goed al goed :Y
Klinkt bekend!
Zoonlief moet ook nog altijd overal aanzitten en beetpakken.
Hij is zo’n jongen waar je altijd spullen voor weg moet leggen want hij heeft het al vast voordat je met je ogen kunt knipperen. :')

Fijn dat zo’n tangle voor je zoon werkt!
Die van ons zou dat waarschijnlijk binnen 2 dagen kwijt zijn. Wel cool dat hij dat in de klas bij zich mag houden zeg. :)
  maandag 19 februari 2018 @ 21:03:50 #241
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_177308238
quote:
0s.gif Op maandag 19 februari 2018 20:50 schreef Poes. het volgende:

[..]

Ja maar.. én een legging, én een shirtje, én een bolero.. Vergeet de bijpassende sokken en ondergoed niet. ;( En dan het haar.. :X Staartjes, vlechtjes, klipjes, speldjes. No thanks.
_O- misschien weet ik nog niet wat me te wachten staat, maar bijpassend ondergoed de wens van een kleuter? _O-

Bij mij zijn zoon en dochter even makkelijk te kleden. Krijg eigenlijk nooit iets negatiefs te horen, van beiden, over wat ik uit de kast haal. Ze vragen ook nooit naar iets specifieks.

Desgevraagd zou dochter wel kiezen voor iets dat roze of rood is met een felgekleurde maillot maar daar blijft het wel bij.

Bring in the wacht-maars ~O>
pi_177308328
Zoon is best specifiek tegenwoordig met zn kleding.
Er zijn truien en shirts die hij vertikt aan te trekken. Daarbij wilt hij alleen broeken met een drukknoop aan. Die gewone krijgt hij nog niet open.
pi_177308757
Ik bemoei mij zo min mogelijk met Jan zijn kledingkeuze. Hij kiest smorgens zelf wat aan gaat. Ik zeg hooguit die trui niet want je hebt gym en dan is dat niet handig of geen joggingbroek gezien het weer.
Hij vind bijna alles prima qua kleding wat ik koop heeft wel zijn voorkeur.
pi_177309383
quote:
1s.gif Op maandag 19 februari 2018 21:03 schreef Spees_Eend het volgende:
misschien weet ik nog niet wat me te wachten staat, maar bijpassend ondergoed de wens van een kleuter?

Bijpassend is ook subjectief heb ik gemerkt... Als er Elsa op staat past het overal bij ;(
pi_177310127
quote:
2s.gif Op maandag 19 februari 2018 21:46 schreef Kyara het volgende:

[..]

Bijpassend is ook subjectief heb ik gemerkt... Als er Elsa op staat past het overal bij ;(
:X Check!
Of een hysterisch My Little Pony vest op totaal niet bijpassend jurkje :Y
I found myself alone,
Alone above the raging sea
That stole the only boy I loved
And drowned him deep inside of me
pi_177313661
quote:
1s.gif Op maandag 19 februari 2018 20:59 schreef vencodark het volgende:

[..]

Klinkt bekend!
Zoonlief moet ook nog altijd overal aanzitten en beetpakken.
Hij is zo’n jongen waar je altijd spullen voor weg moet leggen want hij heeft het al vast voordat je met je ogen kunt knipperen. :')

Fijn dat zo’n tangle voor je zoon werkt!
Die van ons zou dat waarschijnlijk binnen 2 dagen kwijt zijn. Wel cool dat hij dat in de klas bij zich mag houden zeg. :)
Ik weet nog niet of het gaat werken, moet nog worden getest. Maar het feit dat hij iets heeft te friemelen (ipv z'n klasgenootjes.. :@ ) zal wel helpen.

En die van mij laat zich nog kleden _O_ Alleen z'n uberschattige tuinbroek is geen favoriet, want moeilijk uit te trekken bij het plassen :D
pi_177313795
Oh, ik kies ook nog iedere ochtend de kleren voor mijn zoon uit. Hij vindt het allang best, hij heeft wel iets beters te doen dan kleren uitkiezen :+
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_177314030
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 07:18 schreef Clubsoda het volgende:
Oh, ik kies ook nog iedere ochtend de kleren voor mijn zoon uit. Hij vindt het allang best, hij heeft wel iets beters te doen dan kleren uitkiezen :+
Ik heb hem gewoon nooit gevraagd _O-
pi_177314537
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 06:48 schreef Poes. het volgende:

En die van mij laat zich nog kleden _O_ Alleen z'n uberschattige tuinbroek is geen favoriet, want moeilijk uit te trekken bij het plassen :D
Ja, dat snap ik. Om die reden koop ik ook (nog) geen tuinbroekje voor I, hoe leuk ik ze ook vind. Ik ga haar dat niet aandoen.

I laat zich ook nog prima kleden. Ze vindt het meestal goed wat ik uitzoek. Af en toe wil ze wel perse een rokje of jurkje aan. En soms ook heel specifiek een bepaald rokje of jurkje. Nou, prima. Verder laat ze zich ook vrij makkelijk overtuigen. Als het bijvoorbeeld heel koud is en ik zeg dat ze vandaag beter een warme broek aan kan doen. Dat vind ik wel fijn, die 'redelijkheid'. Ik neem haar alleen niet mee winkelen, want dan wil ze echt alleen de roze, glitter en Elsa dingen. Ik kan dat nu beperken tot een paar items.

Een dingetje is nog wel dat ik haar 's ochtends altijd aankleed, na het ontbijt, en even snel, om te zorgen dat ze op tijd klaar is voor school. Vanaf wanneer gingen jullie kinderen zichzelf 's ochtend aankleden? Op school doet ze het natuurlijk wel al zelf bij gym. Dus op zich kan ze het. Maar ja, macht der gewoonte.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_177314605
quote:
2s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 08:49 schreef Franny_G het volgende:

[..]

Ja, dat snap ik. Om die reden koop ik ook (nog) geen tuinbroekje voor I, hoe leuk ik ze ook vind. Ik ga haar dat niet aandoen.

I laat zich ook nog prima kleden. Ze vindt het meestal goed wat ik uitzoek. Af en toe wil ze wel perse een rokje of jurkje aan. En soms ook heel specifiek een bepaald rokje of jurkje. Nou, prima. Verder laat ze zich ook vrij makkelijk overtuigen. Als het bijvoorbeeld heel koud is en ik zeg dat ze vandaag beter een warme broek aan kan doen. Dat vind ik wel fijn, die 'redelijkheid'. Ik neem haar alleen niet mee winkelen, want dan wil ze echt alleen de roze, glitter en Elsa dingen. Ik kan dat nu beperken tot een paar items.

Een dingetje is nog wel dat ik haar 's ochtends altijd aankleed, na het ontbijt, en even snel, om te zorgen dat ze op tijd klaar is voor school. Vanaf wanneer gingen jullie kinderen zichzelf 's ochtend aankleden? Op school doet ze het natuurlijk wel al zelf bij gym. Dus op zich kan ze het. Maar ja, macht der gewoonte.
Tuinbroekjes! O+

Hier rond de vier jaar dacht ik. Wij staan altijd vroeg op, dus tijd zat om zelf de pyjama uit te doen en de kleding aan.
pi_177314687
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 08:57 schreef Poes. het volgende:

[..]

Tuinbroekjes! O+

Hier rond de vier jaar dacht ik. Wij staan altijd vroeg op, dus tijd zat om zelf de pyjama uit te doen en de kleding aan.
Wij zijn ook altijd heel vroeg. Ik ben voor half 7 gedoucht en maak hem dan ook wakker. Ontbijten en aankleden is dan voor half 8 gedaan. Moet pas rond 8:15 de deur uit.
Heb pas een baby gehad dus vandaar wat meer tijd uitgerekend.
Zoon kleedt zich deels zelf aan, maar ik moet hem wel constant sturen, anders gaat ie gewoon in zn blootje op zn kamer spelen.
Hemd aandoen lukt nooit en soms gaat zn broek niet dicht.
Meestal doe ik suggesties en dat valt soms goed en soms niet.
Wat ik zei: sommige dingen wilt hij echt niet aan dus wanneer ik weer kleding voor hem koop, moet hij meehelpen kiezen.
pi_177316856
Mijn peuter kleuter kleedt zich al een jaar ofzo aan. Daar hoef ik me echt niet mee te proberen te bemoeien. Met fantastische combinaties tot gevolg :')
pi_177317352
M. kleed zich zelf aan sinds hij 3,5 is ongeveer. Dat doet hij meestal terwijl ik onder de douche sta. Ik leg zn kleding 's avonds klaar zodat hij ook aan de slag kan als hij vroeg wakker is en ik nog even wil slapen. Ik moet soms wel even aansporen om ermee verder te gaan want soms is spelen met je hemd gek op je hoofd veel leuker. :')
Hij wil trouwens geen wijde broeken met cuffs meer aan want dan lijkt hij op een geestje (Shimmer en Shine) of R.iley uit z'n klas en die vindt hij niet leuk. :')
Verder kan ik nog vrijwel alles voor 'm klaarleggen.

Donderdag 10minuten gesprek op school. Volgens mij doet hij het prima maar ik ben wel benieuwd hoe hij zich in de klas gedraagd.
Thuis kan hij best wel snel beledigd zijn en huilen.
pi_177319046
Mijn peuters van bijna 4 kleden zichzelf sinds ongeveer een half jaar aan én kiezen elke avond zelf uit wat ze de volgende dag aan willen. Het was elke ochtend strijd en dit bleek de oplossing. Ik hoef me er niet mee te bemoeien, ze regelen het helemaal zelf. Sterker nog, ik mág me er niet mee bemoeien want wat ik voorstel of aangeef wordt steevast afgewezen.
Zelfs kleding kopen doen ze zelf. T houdt van winkelen en is dan heel serieus op zoek naar kleding die hij mooi vindt. Ik stuur hem alleen door bepaalde winkels te mijden, al lukt dat uiteraard niet altijd. :') T weet ook wat S mooi vindt (alles wat geel is) en kiest regelmatig iets voor zijn broer uit. Zo heeft T de winterjas van S uitgekozen. T en S hebben overigens een totaal andere smaak. S loopt het liefst altijd in een joggingbroek met dunne longsleeve erboven. Terwijl T van de gebreide kabeltruien en chino's/spijkerbroeken is. S maakt bij het uitkiezen van kleding de meest exotische combinaties, terwijl T op de details let en bedenkt of iets bij elkaar past. Bijvoorbeeld of zijn kolsjaaltje bij zijn trui past. Dat vraagt hij dan wel af en toe aan mij en dat is ook zo'n beetje het enige punt waarover ik een mening mag hebben als het om kleding gaat. :D
pi_177319972
Mijn kleuter wisselt. De ene keer gaat ze zelf kiezen. De andere keer leg ik een paar verschillende outfits en mag ze zo kiezen.
Qua kopen laat ik haar wel meebeslissen. In zoverre dat ik iets leuks zie en dan vraag hoe zij het vindt.

Zelf aankleden kan ze. Maar vaak doet ze het niet.
pi_177320285
Mijn kleuter had vanaf ca 3,5 een duidelijke mening over kleding.
De ene keer mag ik iets pakken en helpen aankleden, de andere keer doet ze t helemaal zelf. Soms idd verrassende combinaties: broek met rokje én jurk met daarover een strak shirtje bijvoorbeeld. Liefst in fel zwart, geel, roze en groen of iets anders niet bijpassend. Soms ook ineens heel goed gematched.
Zelf aankleden gaat prima, maar dat mag ook wel. op school hebben ze 4 keer per week gym en daar moet ze toch echt zelf voor omkleden..

Laatst grappig. Toen was ze aan t spelen dat ze en eenhoorn was en toen kwam ze ineens beneden met kleren die ze absoluut nooit aan wil. Blijkbaar vinden eenhoorns die kleren wél mooi :)
pi_177320371
Bij ons op scholen gymen de kleuters in hun eigen kleding.
  dinsdag 20 februari 2018 @ 13:41:42 #258
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_177320523
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 13:34 schreef Omentielvo het volgende:
Bij ons op scholen gymen de kleuters in hun eigen kleding.
Hier ook :) wel op gymschoenen.
Oh jongens, ik heb een schoolgaand kind :o. Hij is vanmorgen voor het eerst geweest en vond het fantastisch!
Ik moest wel ff een traantje weg pinken; hij was er duidelijk meer aan toe dan ik :').
KuikenGuppy
pi_177320920
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 13:41 schreef Burdie het volgende:

[..]

Hier ook :) wel op gymschoenen.
Oh jongens, ik heb een schoolgaand kind :o. Hij is vanmorgen voor het eerst geweest en vond het fantastisch!
Ik moest wel ff een traantje weg pinken; hij was er duidelijk meer aan toe dan ik :').
Tof dat hij het zo leuk vindt Burd! :)

Ik kreeg gisteren de eerste wendag bevestigd. Nog een kleine 2 weken en dan is het al zover. :X
pi_177321375
Fijn dat kuiken het zo leuk vond, Burdie. Bij I ging het de tweede keer wennen ineens niet zo goed. Soort terugslag. Dus dat kan ook nog gebeuren.

Ja, het doet wat met je he? Ik dacht dat ik met een kind dat al van baby af aan drie dagen in de week naar het kdv gaat wel wat gewend was. Maar ik was echt een zachtgekookt ei met dat naar school gaan.

Vandaag is ook wel een heftige dagje voor I. Vanochtend eerst met haar vader naar de tandarts, dan naar school, overblijven op school en daarna BSO tot 17:30. Eigenlijk is het overblijven en de BSO nog niet 'nodig' omdat ik nog een paar weken thuis ben tot ik weer ga werken, maar we willen dat ze daar alvast aan went.

Op basis van jullie verhalen gaan we dus het ochtendritueel ook aanpassen. Kleding klaarleggen en 's ochtends zelf aankleden. *O* .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_177322716
Grappig dat het toch weer de jongetjes zijn die zich láten kleden en de meisjes die graag zélf willen kiezen.

Hmm..

:+
pi_177323104
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 15:21 schreef Poes. het volgende:
Grappig dat het toch weer de jongetjes zijn die zich láten kleden en de meisjes die graag zélf willen kiezen.

Hmm..

:+
Leuke is, als ik A een trui afdwing die hij niet wilt, dan is het de keer erop zijn lievelingstrui. :')
pi_177323173
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 15:34 schreef vencodark het volgende:

[..]

Leuke is, als ik A een trui afdwing die hij niet wilt, dan is het de keer erop zijn lievelingstrui. :')
Ik heb tot nu toe 1x gehad dat hij resoluut ''nee, die vind ik stom! :( '' zei in de winkel. Was echt een hele leuke trui :o Toch laten hangen.

Verder boeit het hem echt niet, heerlijk zo makkelijk.
pi_177323700
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 15:36 schreef Poes. het volgende:

[..]

Ik heb tot nu toe 1x gehad dat hij resoluut ''nee, die vind ik stom! :( '' zei in de winkel. Was echt een hele leuke trui :o Toch laten hangen.

Verder boeit het hem echt niet, heerlijk zo makkelijk.
Ik had het gekocht in de tijd dat het inderdaad niks boeide en ineens wou ie hm niet meer aan.
En dat vind ik zonde dus hij moest. :@
Maar er is dus 1 shirt in de kast die hij eerst leuk vond maar nu vertikt ook maar 1 keer aan te doen.
Dat geeft dan niet.
pi_177323791
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 15:58 schreef vencodark het volgende:

[..]

Ik had het gekocht in de tijd dat het inderdaad niks boeide en ineens wou ie hm niet meer aan.
En dat vind ik zonde dus hij moest. :@
Maar er is dus 1 shirt in de kast die hij eerst leuk vond maar nu vertikt ook maar 1 keer aan te doen.
Dat geeft dan niet.
Snap ik, zou ik ook doen hoor ;) Je wilt als moeder zijnde toch dat je kind er een beetje leuk bijloopt.
De tuinbroek komt hier ook regelmatig aan, hij red zich inmiddels met de schouderbandjes, maar leuk vind ie het niet :+ Jammer joh, ding was duur én je ziet er vreselijk schattig uit in't ding O+
  dinsdag 20 februari 2018 @ 16:19:04 #266
349615 AwayTL
Guess whoohoo...
pi_177324177
Mijn jongen laat zich onder geen beding kleden.

Even om de discussie te voorkomen :+ .
Als je twijfelt aan bovenstaande tekst, neem dan contact op met je medisch specialist.
pi_177324535
Ik had het er net even met de BSO juf over; kinderen in de gymzaal, de jongens waren aan het rouwdouwen en de meisjes waren heel sierlijk in de ringen bezig. Ik noemde een van hen een ''typisch acro meisje.'' Bleek dat ze als jongetje te zijn geboren.
  dinsdag 20 februari 2018 @ 16:49:20 #268
129011 -Bubseltje-
absofuckinglutely!!
pi_177324592
Mijn dochter maakt het weinig uit wat ze aankrijgt :+. Maar dat is dan ook geen meisje-meisje *) ;)
pi_177324717
L kleed zich meestal zelf aan. Sinds kort lukken zijn sokken ook. Hij heeft ook echt voorkeur voor kleding. Een grijze trui is bijv maar saai! Hij wil graag een leuke kleur of leuke print.

Di 10 min gesprek.

Burd, fijn dat t goed ging. Ik heb wel s met tranen buiten op t plein gestaan.
  dinsdag 20 februari 2018 @ 17:02:04 #270
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_177324820
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 15:21 schreef Poes. het volgende:
Grappig dat het toch weer de jongetjes zijn die zich láten kleden en de meisjes die graag zélf willen kiezen.

Hmm..

:+
't Is toch weer een werkje waar jongens zich niet op kunnen concentreren :+.
KuikenGuppy
pi_177324879
Nou het maakt mij eigenlijk niet uit of W er leuk bijloopt. Als ze zelf een idioot exotische combi aantrekt prima! Ik let alleen wel op dat het voor het weertype geschikt is..

Oh en mijn peuter heeft ook al een duidelijke mening wat wél en niet. Vooral blauw en auto of iets met een poes.. of de roze paddenstoelenjurk van zuslief uiteraard..

Spannend weer hoor die wendagen! veel succes met de verse kleuters!
pi_177324885
quote:
12s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 17:02 schreef Burdie het volgende:

[..]

't Is toch weer een werkje waar jongens zich niet op kunnen concentreren :+.
En daardoor stromen ze allemaal af naar VMBO-BB :o
pi_177324900
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 17:05 schreef watmoetikkiezen het volgende:
Nou het maakt mij eigenlijk niet uit of W er leuk bijloopt. Als ze zelf een idioot exotische combi aantrekt prima! Ik let alleen wel op dat het voor het weertype geschikt is..

Oh en mijn peuter heeft ook al een duidelijke mening wat wél en niet. Vooral blauw en auto of iets met een poes.. of de roze paddenstoelenjurk van zuslief uiteraard..

Spannend weer hoor die wendagen! veel succes met de verse kleuters!
Over poezen gesproken; ik kan dus nergens leuke jongensshirts vinden met een frikkin' poes er op.Alleen tijgers en leeuwen _O- Waar haal jij ze?
pi_177324918
Hier vanavond tien minuten gesprek. O+

Poes, wat is een acro meisje? :D
pi_177324961
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 17:07 schreef Omentielvo het volgende:
Hier vanavond tien minuten gesprek. O+

Poes, wat is een acro meisje? :D
Nou, ik ben luizenmoeder, en we treffen altijd meisjes met superstrakke knotjes op die dagen. Meisjes hebben 's middags dan acro-gym of wedstrijden. Dus; acromeisje :7
pi_177324995
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 17:06 schreef Poes. het volgende:

[..]

Over poezen gesproken; ik kan dus nergens leuke jongensshirts vinden met een frikkin' poes er op.Alleen tijgers en leeuwen _O- Waar haal jij ze?
Nou, dat is dus inderdaad een probleem.. Hij heeft er 2. Een grijze van de hema, daar staat in roze in de binnenkant girls in en één die we gekregen hebben.. geen idee waarvan..
Loop me ook suf te zoeken naar nieuwe, maar kan niets vinden.. gewoon neutraal iets met een poes zou toch niet moeilijk moeten zijn? Maar overal moet dan een overduidelijk roze frutsel aan..
pi_177325038
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 17:12 schreef watmoetikkiezen het volgende:

[..]

Nou, dat is dus inderdaad een probleem.. Hij heeft er 2. Een grijze van de hema, daar staat in roze in de binnenkant girls in en één die we gekregen hebben.. geen idee waarvan..
Loop me ook suf te zoeken naar nieuwe, maar kan niets vinden.. gewoon neutraal iets met een poes zou toch niet moeilijk moeten zijn? Maar overal moet dan een overduidelijk roze frutsel aan..
Yup, veel frutsels en roze :D Labeltjes boeien me niet, maar er moeten geen pofmouwtjes aan zitten :')

Ik heb er laatst eentje laten bedrukken, gewoon een cartoon foto van een poes van Google geplukt.
pi_177325080
mm da's ook nog een idee ja.. misschien doe ik dat ook wel voor zn verjaardag..
pi_177325100
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 17:18 schreef watmoetikkiezen het volgende:
mm da's ook nog een idee ja.. misschien doe ik dat ook wel voor zn verjaardag..
Ik wil ze straks ook in t-shirt :Y Heb iemand gevonden op FB die het voor 2,50 (excl shirt) doet!
pi_177325197
quote:
2s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 14:26 schreef Franny_G het volgende:
Ja, het doet wat met je he? Ik dacht dat ik met een kind dat al van baby af aan drie dagen in de week naar het kdv gaat wel wat gewend was. Maar ik was echt een zachtgekookt ei met dat naar school gaan.
Voor wat tegenwicht: ik had niks van dat zachteiige toen M naar school ging. Ik was blij dat ie het leuk vond en trots dat ie het goed deed. Daar kwam echt geen treurnis, melancholie of traan bij kijken.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_177325222
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 15:21 schreef Poes. het volgende:
Grappig dat het toch weer de jongetjes zijn die zich láten kleden en de meisjes die graag zélf willen kiezen.

Hmm..

:+
Precies andersom hier w/
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_177325258
Bij mij op zich ook niet.. Tot zoon t verschrikkelijk eng vond en achter me aan kwam.. Aan mn benen ging hangen etc
pi_177326172
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 17:25 schreef Vanyel het volgende:

[..]

Voor wat tegenwicht: ik had niks van dat zachteiige toen M naar school ging. Ik was blij dat ie het leuk vond en trots dat ie het goed deed. Daar kwam echt geen treurnis, melancholie of traan bij kijken.
had ik ook helemaal geen last van. Nr 2 gaat over anderhalve maand ook naar school. Had ik ook niet bij eerste x gastouder enzo.

Enige waar ik wel een beetje moeite mee heb is dat Teun lactose intollerantie heeft. De gastouder is daarin mee gegroeid en straks moet ik op school en BSO vertrouwen dat ze daar op letten
pi_177326376
Allergisch kind hier. Dat laat inderdaad wel wat lastiger los :Y
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  dinsdag 20 februari 2018 @ 19:42:56 #285
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_177327530
Ik vond het wel even slikken, mijn oudste naar school. Vooral omdat hij het in de eerste anderhalve week erg moeilijk had, hij huilde heel erg bij het afzetten. En dat terwijl hij altijd fluitend naar het kdv ging.

En nu start mijn dochter direct na de zomervakantie op school en daar word ik al helemáál melancholisch van. Mijn baby naar school ;( O+

Hoe was het 10-minutengesprek Omen?
pi_177327969
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 18:24 schreef Goitske het volgende:
Enige waar ik wel een beetje moeite mee heb is dat Teun lactose intollerantie heeft. De gastouder is daarin mee gegroeid en straks moet ik op school en BSO vertrouwen dat ze daar op letten
Vooral heel duidelijk aangeven wat wel kan en wat niet, en wat de gevolgen zijn. Eventueel een trommeltje met vervangende traktatie op school zetten en afspreken dat de leerkracht bij twijfel kan bellen voor overleg.
Maar herkenbaar, ik ga dat tzt ook spannend vinden.
pi_177328048
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 18:37 schreef Vanyel het volgende:
Allergisch kind hier. Dat laat inderdaad wel wat lastiger los :Y
ik heb al van het werk de informatie meegenomen voor lactosebeperkt dieet en ga een bakje maken dat als hij iets niet mag bij traktaties dat hij dan daaruit mag kiezen

Gisteravond zelf een foutje gemaakt en hij heeft vannacht behoorlijk buikpijn gehad. Dus baal echt van mezelf.
Ik moet sowieso 2x per jaar provoceren om te kijken of hij er al overheen is maar vind het gewoon dom van mezelf dat ik niet opgelet heb
pi_177328105
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 20:02 schreef Hupje het volgende:

[..]

Vooral heel duidelijk aangeven wat wel kan en wat niet, en wat de gevolgen zijn. Eventueel een trommeltje met vervangende traktatie op school zetten en afspreken dat de leerkracht bij twijfel kan bellen voor overleg.
Maar herkenbaar, ik ga dat tzt ook spannend vinden.
het scheelt dat het niet bijvoorbeeld een pinda allergie is waar hij bijvoorbeeld een epipen heeft maar wel vervelend
pi_177328151
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 18:37 schreef Vanyel het volgende:
Allergisch kind hier. Dat laat inderdaad wel wat lastiger los :Y
gelukkig weet het het eea wel en geen erge gevolgen bij een misstap

Wat is bij jou de allergie?
  dinsdag 20 februari 2018 @ 20:09:46 #290
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_177328160
Misschien eens bij de leerkracht informeren wanneer er bepaalde feestjes zijn (zoals bijvoorbeeld paas/kerstontbijt, carnavalsfeestjes, einde schooljaar met ijskraam ofzo) waarbij het risico groter is en het voor hem sowieso eens fijn zou zijn om mee te doen? Dan zou je hem een lactasetabletje kunnen (mee)geven.
pi_177328245
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 20:09 schreef Spees_Eend het volgende:
Misschien eens bij de leerkracht informeren wanneer er bepaalde feestjes zijn (zoals bijvoorbeeld paas/kerstontbijt, carnavalsfeestjes, einde schooljaar met ijskraam ofzo) waarbij het risico groter is en het voor hem sowieso eens fijn zou zijn om mee te doen? Dan zou je hem een lactasetabletje kunnen (mee)geven.
school mag geen medicatie toedienen dus disolact ofzo is voor hem geen optie.
Voordeel is niet compleet lactose vrij maar lactosebeperkt dus hij kan bijna alles eten maar mag geen melkproducten, liga met melk er op, pannenkoeken met gewone melk (daar is het gisteren dus mis gegaan heb het verkeerde pak gepakt), geen kaas soorten, geen slagroom etc.

Hij kan wel gewone koekjes hebben, cupcakes mits er geen botercreme op zit, chippies, fruit en vlees
  dinsdag 20 februari 2018 @ 20:16:15 #292
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_177328342
Met een verklaring ofzo mag het toch wel neem ik aan?

Ik ken het dieet idd, maar omdat je aangaf dat hij door een foutje van jou al flink last had, leek me dat wel een optie om hem niet "uit te sluiten" van die typische eetfeestjes die ze (in elk geval bij ons) op school af en toe hebben. Lijkt me lastig voor een jonge kleuter om het overzicht te houden van wat wel en niet kan.
pi_177328361
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 17:25 schreef Vanyel het volgende:

[..]

Voor wat tegenwicht: ik had niks van dat zachteiige toen M naar school ging. Ik was blij dat ie het leuk vond en trots dat ie het goed deed. Daar kwam echt geen treurnis, melancholie of traan bij kijken.
Ik ben ook blij dat ze het leuk vindt en ben trots dat ze het goed doet. :? .

Even een creepy moment zojuist. Ik lag bij I in bed en zij staarde wat naar de muur (doet ze altijd voordat ze in slaapvalt) en ineens zegt ze: "Mama, ik zie een jongetje, met grote ogen en hij kijkt naar me." :o . Was natuurlijk iets met schaduwen, behang en alles, maar ze bleef het ook echt volhouden toen ik dat uitlegde. Mijn vriend toen ik het vertelde: "Ze bedoelt vast dat jongetje dat zelfmoord heeft gepleegd in die oude school hier vroeger." _O- .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  dinsdag 20 februari 2018 @ 20:18:58 #294
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_177328421
_O- ik zou helemaal de creeps krijgen van de "grote ogen" :D
pi_177328512
Zoon heeft dat echt al een paar keer gehad/gezegd. Hij verteld wel eens dat er iemand op zijn bed zit. Een opa. Als wij dan vragen van oh goh? Wat doet die dan? Dan zegt zoon: oh niks, gewoon zitten en dan gaat ie weer.
  dinsdag 20 februari 2018 @ 20:24:35 #296
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_177328573
Ik heb eens gehad dat Suus op haar bed zat en toen zei ze: er zit een eng meisje onder mijn bed. En toen keek ik onder haar bed en toen zag ik daar Suus die zei: "er zit een eng meisje op mijn bed"
  dinsdag 20 februari 2018 @ 20:32:42 #297
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_177328793
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 20:24 schreef Spees_Eend het volgende:
Ik heb eens gehad dat Suus op haar bed zat en toen zei ze: er zit een eng meisje onder mijn bed. En toen keek ik onder haar bed en toen zag ik daar Suus die zei: "er zit een eng meisje op mijn bed"
Jij wordt een fantastische groep8kampmoeder O+.
KuikenGuppy
pi_177328822
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 20:16 schreef Spees_Eend het volgende:
Met een verklaring ofzo mag het toch wel neem ik aan?

Ik ken het dieet idd, maar omdat je aangaf dat hij door een foutje van jou al flink last had, leek me dat wel een optie om hem niet "uit te sluiten" van die typische eetfeestjes die ze (in elk geval bij ons) op school af en toe hebben. Lijkt me lastig voor een jonge kleuter om het overzicht te houden van wat wel en niet kan.
nee toevallig in de schoolregels opgezocht. Als ik dat wil moet ik zelf naar school komen om het zelf te geven
Hij weet dat hij geen gewone melk mag alleen zijn speciale, geen slagroom en geen kaas. Verder kan hij natuurlijk niet bedenken
pi_177329236
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 20:24 schreef Spees_Eend het volgende:
Ik heb eens gehad dat Suus op haar bed zat en toen zei ze: er zit een eng meisje onder mijn bed. En toen keek ik onder haar bed en toen zag ik daar Suus die zei: "er zit een eng meisje op mijn bed"
_O-
pi_177330480
Franny, ik zou schrikken zeg.

Spees. :D

Hier een fijn gesprek.
Ze is een gezellig leerling om te hebben. Ze doet goed mee. Het is duidelijk dat we veel lezen. Ze kan ook na vertellen waar een verhaal over ging.
Op sommige momenten is ze heel scherp.
Waar ze vroeg of wij op willen letten is haar pengreep. Ze wil namelijk letters leren en dan is die pengreep belangrijk. Gaat de juf ook op letten.
En ze gaan oefenen op poppetjes tekenen.
Ik mag trots op haar zijn zei de juf.
  dinsdag 20 februari 2018 @ 21:42:22 #301
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_177331463
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 20:32 schreef Burdie het volgende:

[..]

Jij wordt een fantastische groep8kampmoeder O+.
_O- :7

Omen, dat klinkt als een fijn gesprek! Leuk dat ze al met lettertjes aan de slag wil :)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')