Omdat het compleet uit z'n verband wordt getrokken. Ipv dat er wordt gekeken dat een kind het best goed op school doet valt iedereen hier over 1 zin en maakt daar een enorm drama vanquote:Op zondag 18 februari 2018 21:35 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Trek al die pogingen om weloverwogen uit te leggen waarom mensen het een onwenselijke opmerking vinden vooral in het belachelijke, dat helpt enorm.
klopt is een heel onderzoek naar geweest dat school meer aansluit op meisjes dan op jongensquote:Op zondag 18 februari 2018 21:43 schreef Omentielvo het volgende:
Dat is toch wat er met het onderwijs is gebeurd? Ik herinner me dat ik daar laatst iets over gelezen had.
Was het op jouw school vroeger dan niet de bedoeling dat je stil zat en luisterde? Ik ga wel met kwak mee, dat de verandering meer te maken heeft met hoe die eigenschappen meer aan meisjes worden toegedicht dan met daadwerkelijke veranderingen in het onderwijs.quote:Op zondag 18 februari 2018 21:43 schreef Omentielvo het volgende:
Dat is toch wat er met het onderwijs is gebeurd? Ik herinner me dat ik daar laatst iets over gelezen had.
Jij maakt er een drama van. Met opmerkingen als deze. Echt niemand zegt dat, maar je wilt gewoon niet lezen wat we eigenlijk zeggen.quote:Op zondag 18 februari 2018 21:42 schreef Goitske het volgende:
[..]
Omdat het compleet uit z'n verband wordt getrokken. Ipv dat er wordt gekeken dat een kind het best goed op school doet valt iedereen hier over 1 zin en maakt daar een enorm drama van
En ja het is een jongen en vertoont ook het stereotype jongens gedrag en houdt van de dingen die mensen vaak zien als jongens dingen.
En dat mag blijkbaar niet meer zo benoemd worden tegenwoordig.
School sluit meer aan op waar we meisjes tegenwoordig meer in stimuleren dan jongens. Niet op aangeboren jongens of meisjesgedrag.quote:Op zondag 18 februari 2018 21:44 schreef Goitske het volgende:
[..]
klopt is een heel onderzoek naar geweest dat school meer aansluit op meisjes dan op jongens
Ik bedoelde het stukje dat als er meer vrouwen in een beroep komen dat de status dan afneemt en daardoor minder mannen het beroep kiezen.quote:Op zondag 18 februari 2018 21:47 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Was het op jouw school vroeger dan niet de bedoeling dat je stil zat en luisterde? Ik ga wel met kwak mee, dat de verandering meer te maken heeft met hoe die eigenschappen meer aan meisjes worden toegedicht dan met daadwerkelijke veranderingen in het onderwijs.
Dat is inderdaad een heel ander onderwerp, my bad.quote:Op zondag 18 februari 2018 21:51 schreef Omentielvo het volgende:
[..]
Ik bedoelde het stukje dat als er meer vrouwen in een beroep komen dat de status dan afneemt en daardoor minder mannen het beroep kiezen.
quote:Is er dan helemaal geen jongensprobleem? Toch wel, maar op een andere manier. De afgelopen dertig jaar is de klassieke tweedeling nature (aanleg) of nurture (opvoeding) weer doorgeslagen naar de biologie en aanleg. Het breindenken is daar een voorbeeld van. Dertig jaar geleden vond men nog dat kinderen vooral gevormd werden door hun opvoeding en omgeving. Meisjes èn jongens speelden gezamenlijk in tuinbroeken in het zand. Jongens speelden met poppen en keukens, meisjes klommen in bomen. Tegenwoordig zijn meisjesbaby’s al “lief” en jongensbaby’s al “stoer”[17] en in winkels zijn zowel kleertjes als speelgoed uitsluitend bedoeld voor meisjes of jongens. Terwijl –of misschien omdat- mensen denken dat jongens en meisjes fundamenteel van elkaar verschillen, worden ze enorm in hun sociale gender-rol bevestigd en gesocialiseerd. Van jongens wordt verwacht dat zij stoer zijn. Piraten in plaats van prinsessen.
Maar tot prinsessen en piraten worden zij vooral gemaakt[18]. Bij de geboorte van een baby is het brein nog helemaal niet af. Veel van de verschillen tussen jongens- en meisjesbreinen zijn dan ook vooral het resultaat van socialisatie[19]. Een voorbeeld: jongens hebben gemiddeld meer ruimtelijk inzicht. Dit is in de kindertijd enorm gestimuleerd door ruimtelijk speelgoed. Bij armere kinderen zonder speelgoed werd geen verschil in ruimtelijk inzicht tussen jongens en meisjes geconstateerd[20]. Tweede voorbeeld: meisjes zouden beter zijn in taal en meer gericht op communicatie dan jongens. Onderzoek heeft uitgewezen dat tegen jongensbaby’s van meet af aan minder wordt gepraat dan tegen meisjesbaby’s[21]. Op latere leeftijd worden de verschillen vooral versterkt doordat men bepaald gedrag van een jongen of meisje verwacht. Deze verwachtingen worden versterkt door de peer-group, in de vriendencultuur die vooral voor jongens niet aansluit bij de eisen van school[22]. Daarnaast blijkt ook telkens weer uit onderzoek dat de verschillen tussen jongens en de verschillen tússen meisjes onderling, véél groter zijn dan de verschillen tussen jongens en meisjes[23]. Iets om eens goed over na te denken. Bovendien leidt al die aandacht voor jongens enorm af van de meisjes, terwijl die in de les nog altijd minder aandacht krijgen.[24]
Jongensgedrag is in hoge mate het gevolg van de culturele en sociale verwachtingen van jongens – en dit geldt natuurlijk ook voor meisjes. We kunnen constateren dat de verwachtingen van jongens en daarmee van jongensgedrag, niet goed aansluiten bij de verwachtingen die het onderwijs stelt. Het onderwijs is de laatste decennia meer gaan verwachten van zelfsturing en regulering van het eigen gedrag. Dit heeft voor jongens niet goed uitgepakt. Voordat we nu allemaal gaan roepen dat we jongensgedrag weer moeten accepteren en stimuleren (het liefst door een meester voor de klas) moeten we goed bedenken dat deze eisen van het onderwijs aansluiten bij de veranderingen in de samenleving[25]. Deze vraagt juist om communicatie en zelfsturing. Het wordt dan ook tijd dat we dit ook bij jongens gaan bevorderen, in hun eigen belang. Voor wie denkt dat dit niet mogelijk is want tegennatuurlijk, lees dan het stuk hiervoor nog eens door. Juist die nadruk op stoerheid en het geloof in “echt jongensgedrag” is nadelig geweest voor de jongens. Ook zij kunnen – moeten! – leren communiceren en reflecteren. En dat kunnen ze best leren. Van de juf.
Veel jongens kwamen vroeger al snel terecht in beroepsonderwijs. (Meisjes trouwens ook. Mijn twee oudste zussen die allebei een hekel aan leren hadden, gingen naar de Huishoudschool.) Nu 'moeten' alle kinderen zoveel mogelijk naar havo/vwo. Dat lijkt me ook een rol spelen. De mal waarin alle kinderen moeten passen, is veel smaller geworden. Ik geloof wel dat daardoor op school ook al jong veel van kinderen verwacht wordt (zoals dat stil kunnen zitten e.d.) en dat daardoor ook minder makkelijk wordt aanvaard dat sommige kinderen dat erg moeilijk vinden. En tja of jongens dit dan vanuit nature of nurture lastiger vinden, doet er dan niet eens zoveel toe. Het gaat om het effect. denk ik.quote:Op zondag 18 februari 2018 21:38 schreef kwakz0r het volgende:
Het jongensprobleem is overigens niet zozeer een probleem van leervoorkeuren of gefeminiseerd onderwijs; jongens doen het niet beter in de klas bij mannelijke docenten, en het onderwijs is niet heel erg veranderd.
Wat wel is veranderd is dat factoren die nodig zijn om goed te scoren op school ineens als meisjesachtig worden gezien (focusen, stilzitten, hard werken). Deze dingen worden minder gestimuleerd in jongens, en ze ontwikkelen dit minder.
Zelfde effect als op de arbeidsmarkt: als er meer vrouwen in een beroep komen daalt vanzelf se status en neemt het aandeel mannen af.
Is echt conditionering hoor, niks nature.
True, zie link en citaat hierboven.quote:Op zondag 18 februari 2018 21:57 schreef Franny_G het volgende:
[..]
Veel jongens kwamen vroeger al snel terecht in beroepsonderwijs. (Meisjes trouwens ook. Mijn twee oudste zussen die allebei een hekel aan leren hadden, gingen naar de Huishoudschool.) Nu 'moeten' alle kinderen zoveel mogelijk naar havo/vwo. Dat lijkt me ook een rol spelen. De mal waarin alle kinderen moeten passen, is veel smaller geworden. Ik geloof wel dat daardoor op school ook al jong veel van kinderen verwacht wordt (zoals dat stil kunnen zitten e.d.) en dat daardoor ook minder makkelijk wordt aanvaard dat sommige kinderen dat erg moeilijk vinden. En tja of jongens dit dan vanuit nature of nurture lastiger vinden, doet er dan niet eens zoveel toe. Het gaat om het effect. denk ik.
Waar ik vandaan kom (het Westland) werden dingen als stilzitten en boeken lezen van oudsher gezien als activiteiten voor luie donders en rare intellectuele kwasten waar je niet zoveel aan hebt. Dat geldt denk ik voor meer regio's in NL. Dus ik weet niet of je zo stellig een lijn kunt trekken in dat vroeger zulke 'eigenschappen' zonder waardeoordeel of gendervooroordeel werden bekeken en nu wel.
Juist wel! Als het nurture is, kun je er iets aan doen.quote:Op zondag 18 februari 2018 21:57 schreef Franny_G het volgende:
[..]
En tja of jongens dit dan vanuit nature of nurture lastiger vinden, doet er dan niet eens zoveel toe. Het gaat om het effect. denk ik.
Voor een docent die lesgeeft aan kinderen die kennelijk al zo geconditioneerd zijn, is het effect hetzelfde. Om het dus simpel te stellen, zoals veel mensen hier ook al zien en beamen: in de kleuterklas van mijn dochter is het al zo dat een clubje jongetjes echt moeite heeft met stil zitten en werkjes doen en dat een kind als mijn dochter dat wel allemaal makkelijk kan. De conditionering is kennelijk al geschied.quote:Op zondag 18 februari 2018 21:59 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Juist wel! Als het nurture is, kun je er iets aan doen.
Ik las net een review van Cinderella ate my daughter, via een noot in het artikel van kwak. Is wel leuk om te lezen denk ik gezien bovenstaande tekst.quote:Op zondag 18 februari 2018 22:09 schreef Franny_G het volgende:
Ja, als moeder van dus een echt meisjesmeisje zit ik heel erg na te denken wat zij allemaal aan conditionering heeft meegekregen waardoor ze zo is. Dingen als een prinsessenjurk aan willen, dat is natuurlijk invloed van buiten.
En nog een, had nog niet verder gelezen. Ik zou lezen zelf nooit als meisjesachtig hebben gelabeld of bedacht dat dat zo gezien kon worden. In mijn hoofd zit van vroeger uit meer lezen=leuk, kleuren=stom. Verder genderneutraal. Mijn kinderen hebben dus een miljard boeken en amper kleurspul. Ook niet helemaal eerlijk misschienquote:Op zondag 18 februari 2018 22:09 schreef Franny_G het volgende:
En dat ik zo ben, kan onmogelijk met nurture te maken hebben, want dat ik als kind het liefst zat te lezen en te kleuren werd dus niet bepaald aangemoedigd en gestimuleerd bij mij thuis. . .
Ik ben wel heel benieuwd hoe onze zoon gaat uitpakken in dit opzicht. .
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |