Voorlopig zit point-to-point nog behoorlijk in de lift en dalen de prijzen op een aantal trajecten door bijvoorbeeld Norwegian. Ook zie je dat er steeds meer vluchten voor de ultra lange afstanden gaan zoals in de toekomst vanuit Australië rechtstreeks naar Londen ipv met een tussenstop. Pas als het met de A350/787/777/747 niet meer lukt kun je aan de A380 denken.quote:Op donderdag 18 januari 2018 21:45 schreef inkjet het volgende:
[..]
Airbus verwacht nog steeds dat met de slotbeperkingen op verschillende vliegvelden de tijd voor de A380 nog komt. Tot die tijd willen ze terug naar zes toestellen per jaar.
Ik zou mij verbazen als niet om de A320neo serie voor AF en 737 MAX voor KLM zou gaan.quote:Op vrijdag 19 januari 2018 11:44 schreef Peterselieman het volgende:
Air France-KLM wil nog dit jaar besluiten over de vernieuwing van de Europese vloot.
https://www.luchtvaartnie(...)ese-vlootvernieuwing
Ben benieuwd met welke partij(en) het bedrijf in zee gaat
Het wachten is op de 797 voor Boeing en de A322/A323 voor Airbus. Die gaan de 757 en 767 definitief vervangen, al is deze markt op dit moment nog niet heel erg groot. Ik verwacht wel dat deze gaat groeien, gezien het aantal bestellingen voor de A321neo en de 737 Max10 bij elkaar opgeteld.quote:Op vrijdag 19 januari 2018 11:51 schreef Iemand91 het volgende:
Tja, ik weet niet.
De drukste luchthavens gaan de komende jaren verlichting krijgen.
London Heathrow krijgt een derde baan, Dubai gaat naar DWC, Beijing wordt gesplitst over twee luchthavens etc.
En wat hierboven ook al wordt genoemd, de 787/A350's van deze tijd openen nieuwe routes, LCC gaan nu ook steeds meer op long haul concurreren. A320neo's en 737 MAX's kunnen trans-Atlantisch worden gebruikt etc.
De CEO van Qantas heeft al aangegeven dat het goedkoper is om 2 787's achter elkaar aan te laten vliegen dan 1 A380. De kosten per stoel zijn lager en je hebt grotere flexibiliteit.
Maar goed met deze order staat de A380 productielijn weer voor jaren langer open en ik juich dat toe. Meer variatie vind deze aviation nerd alleen maar mooi.
Volgens gaat daar weinig verassend uitkomen dat AF met Airbussen blijft vliegen en Bobardiers bij gaat kopen voor vluchten van <150 pax.quote:Op vrijdag 19 januari 2018 11:44 schreef Peterselieman het volgende:
Air France-KLM wil nog dit jaar besluiten over de vernieuwing van de Europese vloot.
https://www.luchtvaartnie(...)ese-vlootvernieuwing
Ben benieuwd met welke partij(en) het bedrijf in zee gaat
Als FredvZ gewoon netjes een link naar het vorige deel had geplaatst in zijn OP (zoals je van een modje toch mag verwachten), had je het daar al kunnen lezenquote:Op zaterdag 20 januari 2018 08:53 schreef xcachet het volgende:
Airbus melde 2 dagen geleden dat zij 36 meer A380 kisten gaan maken voor Emirates. Vanaf 2020 komt er steeds wat bij is de planning. Wat een aantal...
Je weet toch hoe reeksen werken? Je kunt nu ook met één klik naar het vorige deelquote:Op zaterdag 20 januari 2018 12:17 schreef flipsen het volgende:
[..]
Als FredvZ gewoon netjes een link naar het vorige deel had geplaatst in zijn OP (zoals je van een modje toch mag verwachten), had je het daar al kunnen lezen
Gezien het grote aantal type ratings voor de 737 bij KLM en Transavia moet een andere leverancier wel heel erg voordelig aanbieden wil men een overstap maken. Dat zal ook gelden voor AF met de A320 serie.quote:Ben benieuwd met welke partij(en) het bedrijf in zee gaat
Bron: Guinness World Recordsquote:The fastest circumnavigation by scheduled flights through approx antipodal points is 55 hours 47 minutes and was achieved by Gil Azevedo (Portugal), in Shanghai, China, between 12 February and 14 February 2017.
Gil Azevedo decided to break this record because he is passionate about travelling, discovering new destinations and cultures and meeting new people.
He travelled from Shanghai to Auckland, Buenos Aires, Paris, Moscow to finish his trip in Shanghai, at the starting point.
Prachtig mooi vind ik dit soort fanatiekelingenquote:Op maandag 22 januari 2018 01:28 schreef Iemand91 het volgende:
Nutteloos weetje voor vandaag:
[ afbeelding ]
Momenteel is ene Andrew Fisher met KL702 onderweg van Buenos Aires naar Amsterdam waar hij om rond 09:30 uur zal aankomen: https://www.flightradar24.com/KLM702/103177b1
Daarna stapt hij over op China Eastern Airlines vlucht 772 naar Shanghai.
Hiermee wil hij het wereldrecord verbreken van Gil Azevedo om d.m.v. lijnvluchten zo snel mogelijk rond de aarde te vliegen. Dat record staat op 55 uur en 47 minuten:
[..]
Bron: Guinness World Records
Andrew Fisher wil dit met zo'n 3 uur vertbreken door rond te gaan van Shanghai naar Auckland, door naar Buenos Aires en Amsterdam en dan terug naar Shanghai waar hij dinsdagmorgen (lokale tijd) na zo'n 40.000 kilometer zal aankomen.
Hij is op zijn Twitter (enigszins) te volgen: https://twitter.com/AndrewFisherNZ
[ afbeelding ]
Had vannacht geen zin om uit te zoeken, maar ik heb net even zitten kijken welke vluchten hij neemt.quote:Op maandag 22 januari 2018 01:52 schreef NewHorizon het volgende:
Prachtig mooi vind ik dit soort fanatiekelingen
En nu maar hopen op geen vertragingen, die aansluitingen zullen vrij krap zijn..
Inmiddels vertrokken met 48 minuten vertraging. ETA op PVG 7:27 dus dat zou het totaal op 53 uur en 14 minuten brengen.quote:Op maandag 22 januari 2018 12:49 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Had vannacht geen zin om uit te zoeken, maar ik heb net even zitten kijken welke vluchten hij neemt.
Ik kom op (lokale tijden) het volgende:
Geplande tijden/echte tijden:
PVG-AKL: Air New Zealand 284 Boeing 787-9 ZK-NZJ
21/01 01:45 (02:13) uur -> 21/01 18:15 (18:03) uur
AKL-EZE: Air New Zealand 30 Boeing 777-200ER ZK-OKC
21/01 20:15 (20:40) uur -> 21/01 15:45 (15:37) uur
EZE-AMS: KLM KL702 Boeing 777-300ER PH-BVR
21/01 16:40 (16:57) uur -> 22/02 10:00 (09:39) uur
AMS-PVG: China Eastern MU772 Airbus A330-200 B-5968
22/01 12:40 uur -> 23/01 06:55 uur
Die laatste staat momenteel nog aan de gate: https://www.flightradar24.com/CES772/1032eeef
Als MU772 op geplande tijd aankomt; heeft hij er zo'n 52 uur en 42 minuten over gedaan.
twitter:AndrewFisherNZ twitterde op maandag 22-01-2018 om 23:59:37 52 hours 34 mins :-) new world record reageer retweet
Volgens mij is er geen sprake van een maximale hoogte anders dan wat technisch mogelijk is. De maximale hoogte waarop een verkeersvliegtuig kan functioneren dus. Ik denk dat je doelt op de vermeende drukte in de lucht. Die drukte is vooral rond luchthavens een probleem en dat los je niet per se op door het vliegplafond op te hogen.quote:Op donderdag 25 januari 2018 13:33 schreef TjjWester het volgende:
Wat is de maximale hoogte waarop gevlogen mag worden? Is het niet mogelijk om hoger te gaan vliegen waardoor alle lagen omhoog opschuiven.
Na weer een flinke vertraging lijkt er nu toch beweging in te zitten:quote:Op donderdag 25 januari 2018 00:24 schreef Iemand91 het volgende:
Haar laatste vlucht is een aantal keer uitgesteld, maar nu lijkt het er toch echt van te komen.
PH-BFF "City of Freetown" gaat haar laatste nacht in op Schiphol.
Gepland vertrek is om 11:30 uur en aankomst in Twente om 12:25 uur, maar dit kan eerder worden. Daar zal ze zich bij haar zusterschip -BFR en de 2 Air France A340-300's voegen:
Vandaag op Schiphol-Oost:
[ afbeelding ]
Bron:
Peter Agema @ Facebook
Waarom zijn die toestellen die gesloopt worden op Schiphol al ontdaan van naam,logo ed?quote:Op donderdag 25 januari 2018 00:24 schreef Iemand91 het volgende:
Haar laatste vlucht is een aantal keer uitgesteld, maar nu lijkt het er toch echt van te komen.
PH-BFF "City of Freetown" gaat haar laatste nacht in op Schiphol.
Gepland vertrek is om 11:30 uur en aankomst in Twente om 12:25 uur, maar dit kan eerder worden. Daar zal ze zich bij haar zusterschip -BFR en de 2 Air France A340-300's voegen:
Vandaag op Schiphol-Oost:
[ afbeelding ]
Bron:
Peter Agema @ Facebook
Niet meer eigendom van KLM en als vliegmaatschappij wil je niet geassocieerd worden met gesloopte toestellen.quote:Op donderdag 25 januari 2018 17:04 schreef Embraer89 het volgende:
Waarom zijn die toestellen die gesloopt worden op Schiphol al ontdaan van naam,logo ed?
Concorde vloog zo rond de 60.000 voet, dus een stuk hoger dan de Boeings en Airbussen van deze wereld. Op die hoogte is de lucht een stuk dunner, dus je moet sneller gaan om genoeg lucht per seconde over de vleugels te krijgen. Concorde lukt dat, straaljagers lukt dat, andere vliegtuigen een stuk minder. Het U2-spionagevliegtuig had ook heel veel lift en kon ook erg hoog vliegen, maar vliegen op die hoogte had als nadeel dat ze heel dicht tegen de topsnelheid aan moesten vliegen omdat ze anders alsnog naar beneden zouden gaan.quote:Op donderdag 25 januari 2018 13:33 schreef TjjWester het volgende:
Wat is de maximale hoogte waarop gevlogen mag worden? Is het niet mogelijk om hoger te gaan vliegen waardoor alle lagen omhoog opschuiven.
KLM is blijkbaar een van de weinige:quote:Op donderdag 25 januari 2018 18:22 schreef Iemand91 het volgende:
Niet meer eigendom van KLM en als vliegmaatschappij wil je niet geassocieerd worden met gesloopte toestellen.
In dit geval weet iedereen wel als ze langs Twente rijden en ze zien daar 2 grote blauwe 747's, dat die van KLM waren, maar als je bijvoorbeeld die hebt staan in de VS of Spanje o.i.d, dan (her)kennen de meeste mensen dan niet van welke maatschappij dit toestel was.
Omdat het in dit geval dat dus niet opgaat zal het waarschijnlijk vooral om de eerste reden zijn; niet meer in bezit van KLM dus die naam gaat er af.
Air France heeft er minder problemen mee; die kwamen in vol ornaat naar Twente.
Ik heb wel eens gelezen dat o.a. British Airways een heel aantal toestellen die opgeslagen staan nog in eigendom heeft. (wat op zich niet raar zou zijn met bijvoorbeeld de afgebeelde 747's).quote:Op donderdag 25 januari 2018 19:07 schreef FredvZ het volgende:
[..]
KLM is blijkbaar een van de weinige:
[ afbeelding ]
Maar veel maakt het imho niet uit, elke vliegtuigspotter weet wel dat alles wat blauw - donkerblauw - grijs/wit als livery heeft bij KLM vandaan komt.
Inderdaad, hier constant op de radio (in de UK) om vanaf Norwich te vliegen. Had ze nog niet eerder zo gehoord in het buitenland.quote:Op donderdag 25 januari 2018 19:28 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Ik heb wel eens gelezen dat o.a. British Airways een heel aantal toestellen die opgeslagen staan nog in eigendom heeft. (wat op zich niet raar zou zijn met bijvoorbeeld de afgebeelde 747's).
Dan valt er 1 reden af om alles af te plakken.
En jouw laatste zin maakt het direct ook duidelijk; de vliegtuigspotter weet het wel.
De gemiddelde persoon echter niet; die weet niet of hij in een 737 of 747 stapt en die heeft o.a. sneller het idee bij bovenstaande foto's dat er dan wel iets met de overgebleven toestellen aan de hand moet zijn.
Daarnaast is KLM in het buitenland ook lang niet altijd zo bekend; ze hadden juist een tijdje geleden een campagne om meer naamsbekendheid te krijgen.
Lijkt me deze Jumbo: The Plane that Changed the World documentaire van de BBC.quote:Documentaire over de Boeing 747. De ontwikkeling ervan was voor Boeing een gok van een miljard dollar. Brien Wygle was copiloot op de allereerste testvlucht en vertelt onder meer hoe het er tijdens die vlucht aan toeging.
De baanverlichting werkt nog in elk geval.quote:Op donderdag 25 januari 2018 16:44 schreef Pupp3t het volgende:
Tot hoe laat mogen ze eigenlijk landen op Twente ?
Tevens nummer twee die door KLM zelf is besteld, niet via de leasemaatschappij. De volgende twee zijn ook eigen bestellingen. Overigens werd de eerste wel via een financial lease constructie afgenomen.quote:787-9 nummertje 11 voor KLM is onderweg naar Amsterdam.
PH-BHN "Morning Star" komt iets voor 8 uur 's ochtends aan op Schiphol.
Zeker als er een full pax 747 uit Curacao naast staat... je hebt trouwens ook kans dat ze alleen tanken en vertrekken als de mist optrekt.quote:Op vrijdag 26 januari 2018 10:03 schreef Karstman het volgende:
Een volle dreamliner afhandelen op Rotterdam.. dat wordt druk in de bagagehal
Daar ben je als passagier ook niet blij mee waarschijnlijkquote:Op vrijdag 26 januari 2018 10:09 schreef inkjet het volgende:
[..]
Zeker als er een full pax 747 uit Curacao naast staat... je hebt trouwens ook kans dat ze alleen tanken en vertrekken als de mist optrekt.
Er zijn er gisteren inderdaad een aantal uitgeweken naar Brussel.quote:Op vrijdag 26 januari 2018 12:17 schreef GlennQuagmire het volgende:
Blijkbaar zijn er gisteren een aantal klm vluchten vanuit amerika uitgeweken naar Rotterdam, heb er nu al een paar vanuit m'n flat op 10 hoog laag over Delft zien vliegen.
Er is vandaag nog een 747 opgestegen van Rotterdam, die hoefde Amsterdam maar te halen. De baan in Groningen is langer dan die in Rotterdam, dus een 747 zal ook met iets meer brandstof vanuit Groningen Amsterdam wel halen.quote:Op vrijdag 26 januari 2018 17:35 schreef derLudolf het volgende:
Zitten de 747's voor de F1 tegen hun max startgewicht aan, iemand een idee?
Want Assen is stapje dichterbij een F1 race. Voor een volle 747 komt Eelde zo'n 600m te kort
Niet nodig. In Europa gaat alles via trucks.quote:Op vrijdag 26 januari 2018 17:35 schreef derLudolf het volgende:
Zitten de 747's voor de F1 tegen hun max startgewicht aan, iemand een idee?
Want Assen is stapje dichterbij een F1 race. Voor een volle 747 komt Eelde zo'n 600m te kort
Ik vind die stoelen behoorlijk aan de prijs! Op Marktplaats zijn ze onder de 100 euro te vinden per twee, hier gaan ze rustig voor 1000 of meerquote:Op zaterdag 27 januari 2018 00:07 schreef FredvZ het volgende:
Weer eens iets anders voor in de woonkamer:
[ afbeelding ]
Hier te koop
Nog meer Air Berlin hebbedingetjes in deze veiling
De champagne kan voorzichtig ontkurkt worden bij Bombardier en (met name) Airbus.quote:Boeing loses trade case over Bombardier passenger jets
In a surprise decision, the U.S. International Trade Commission has ruled against aerospace giant Boeing in a bitter trade case it brought against Bombardier over passenger jets its Canadian rival sold to Delta Air Lines.
The 4-0 decision is defeat for Boeing, which had argued that Bombardier's trade practices were illegal and harmful to its business and means that nearly 300 percent duties recommended by the Trump administration last year won't be applied to the planes.
Ik begrijp dat het vrijwel evenveel kost om een 737-7 te maken als dat het kost om een 737-8 te fabriceren. Dat betekent dat de marge op een -7 minder is. Of nul. Vooral als er veel minder van worden geproduceerd. Airbus heeft hetzelfde probleem met de A319.quote:Ergens best wel suf van Boeing dat de 717 en 757 hebben stopgezet.
Een 737-700 is toch wel heel wat anders dan een 717quote:Op zondag 28 januari 2018 11:27 schreef inkjet het volgende:
[..]
Ik begrijp dat het vrijwel evenveel kost om een 737-7 te maken als dat het kost om een 737-8 te fabriceren. Dat betekent dat de marge op een -7 minder is. Of nul. Vooral als er veel minder van worden geproduceerd. Airbus heeft hetzelfde probleem met de A319.
Een 717 wordt niet meer gemaakt omdat het een oud ontwerp is en daarmee ook te duur is geworden om te maken. Het gaat mij erom dat de kleinste versies van de 737 (en A320-serie) te duur zijn in verhouding tot kleinere toestellen als de C-serie of Embraers.quote:Een 737-700 is toch wel heel wat anders dan een 717
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 8% gewijzigd door G-Pier op 28-01-2018 21:29:56 ]Disregard taxi drivers offering unrequested services.
quote:Op zondag 28 januari 2018 21:22 schreef G-Pier het volgende:
Aangenomen als stagiair grondsteward bij een afhandelaar op Schiphol, joepie. Ben begonnen met het leren van de IATA-codes van airlines en dito bestemmingen.Gefeliciteerd en succesSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Kranplätze müssen verdichtet sein
Volgens mij kun je in theorie een typerating halen met een PPL, maar je mag dan uiteraard geen commerciële vluchten uitvoeren (daar is het CPL voor).quote:Op maandag 29 januari 2018 15:01 schreef TjjWester het volgende:
Heeft er iemand ervaring met een ppl?
Is het mogelijk om met een ppl te vliegen op een kleine zakenjet met straalmotor? Op de eene website lees ik dat het mogelijk is na halen van een rating terwijl een ander zegt dat het niet kan.
Ja dat kan als je naast je PPL ook een instrument rating en een multi engine rating hebt.quote:Op maandag 29 januari 2018 15:01 schreef TjjWester het volgende:
Heeft er iemand ervaring met een ppl?
Is het mogelijk om met een ppl te vliegen op een kleine zakenjet met straalmotor? Op de eene website lees ik dat het mogelijk is na halen van een rating terwijl een ander zegt dat het niet kan.
Een broer van mij heeft zijn ppl gehaald enkele jaren geleden en wil met zijn privejet van het bedrijf zelf gaan vliegen.quote:Op maandag 29 januari 2018 15:47 schreef El_Grando101 het volgende:
[..]
Ja dat kan als je naast je PPL ook een instrument rating en een multi engine rating hebt.
Zoals NewHorizon zegt mag je hier geen commerciële vluchten mee uitvoeren. Daarvoor heb je een CPL of ATPL brevet nodig.
Je hebt een suikeroom die nog een Citation heeft staan waar je op mag vliegen?
Wat je je bedoeling als ik vragen mag?
Ja! Vorig jaar. Op het eerste gezicht een degelijk toestel hoorquote:Op maandag 29 januari 2018 15:22 schreef J.B. het volgende:
Ik zag laatst een Soechoj Superjet 100 op Brussels Airport Zaventem staan afgelopen week. Tot mijn verbazing blijkt Brussels Airlines met 4 van die kisten te vliegen, heeft iemand hier er toevallig al in gevlogen?
Iemand een idee wat er loos is?quote:TUI FLY BEMANNINGSLID AANGEHOUDEN DOOR MARECHAUSSEE OP SCHIPHOL
RIJSWIJK - Een bemanningslid van TUI fly is zaterdag na een vlucht vanaf Curaçao op Schiphol aangehouden door de Koninklijke Marechaussee en overgedragen aan de politie.
De politie doet op dit moment nog onderzoek naar het voorval. TUI laat in een verklaring weten geen mededelingen te doen over het incident, ook omwille van de privacy van de betrokkenen.
"Vanzelfsprekend zullen wij alle medewerking verlenen aan het onderzoek mochten de autoriteiten hier om vragen", meldt een directiewoordvoerder aan Luchtvaartnieuws.nl.
quote:Op zondag 28 januari 2018 21:22 schreef G-Pier het volgende:
Aangenomen als stagiair grondsteward bij een afhandelaar op Schiphol, joepie. Ben begonnen met het leren van de IATA-codes van airlines en dito bestemmingen.Aviapartner?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op zaterdag 26 juli 2008 11:43 schreef Kali-Mist1 het volgende:
lucifer FTW!!!!
Nee, mag niet van de EU. "Frozen ATPL" is nodig. Zie https://www.easa.europa.eu/system/files/dfu/Part-FCL.pdf (pagina 826)quote:Op maandag 29 januari 2018 15:01 schreef TjjWester het volgende:
Heeft er iemand ervaring met een ppl?
Is het mogelijk om met een ppl te vliegen op een kleine zakenjet met straalmotor? Op de eene website lees ik dat het mogelijk is na halen van een rating terwijl een ander zegt dat het niet kan.
Dit, zolang je een typerating voor dat toestel hebt mag je erop vliegen.quote:Op maandag 29 januari 2018 15:19 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Volgens mij kun je in theorie een typerating halen met een PPL, maar je mag dan uiteraard geen commerciële vluchten uitvoeren (daar is het CPL voor).
Wellicht even mailen met ILenT? Dan weet je het zeker.
quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Disregard taxi drivers offering unrequested services.
Een type rating voor een jet ga je in de EU niet krijgen met alleen een PPL. Je hebt nodig:quote:Op dinsdag 30 januari 2018 00:04 schreef DaMook het volgende:
[..]
Dit, zolang je een typerating voor dat toestel hebt mag je erop vliegen.
quote:Op dinsdag 30 januari 2018 00:14 schreef G-Pier het volgende:Turkish afgelopen oktober, Qatar in juni.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Always coca co... naja, hoeft niet eens illegaal te zijn.quote:Op maandag 29 januari 2018 22:47 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Tweede gedachte is dat hij iets *extra's* wilde invoeren.
Dus als ik deze https://cirrusaircraft.com/aircraft/vision-jet/ koop als particulier/stichting/eigen bedrijf, dan mag ik er met PPL nog niet mee vliegen ? Is maar een voorbeeld had ook de Phenom 100 kunnen pakken.quote:Op dinsdag 30 januari 2018 00:34 schreef OEM het volgende:
[..]
Een type rating voor een jet ga je in de EU niet krijgen met alleen een PPL. Je hebt nodig:
Single pilot: alle theorie van ATPL, multi engine instrument rating
Multi pilot: idem + multi crew coordination
Eigenlijk ook wel logisch, moet je eigenlijk ook niet willen. PPL theorie is op veel vlakken toch redelijk beperkt.quote:Op dinsdag 30 januari 2018 00:34 schreef OEM het volgende:
[..]
Een type rating voor een jet ga je in de EU niet krijgen met alleen een PPL. Je hebt nodig:
Single pilot: alle theorie van ATPL, multi engine instrument rating
Multi pilot: idem + multi crew coordination
Volgens mij kan je naast je Single Engine Piston ook een Single Engine Turbine classrating halen op je PPL.quote:Op dinsdag 30 januari 2018 10:25 schreef DaMook het volgende:
[..]
Dus als ik deze https://cirrusaircraft.com/aircraft/vision-jet/ koop als particulier/stichting/eigen bedrijf, dan mag ik er met PPL nog niet mee vliegen ? Is maar een voorbeeld had ook de Phenom 100 kunnen pakken.
Ik moet de eerste alcohol controle ná de vlucht nog tegenkomen.quote:
In Nederland is de waarde die je mag invoeren niet beperkt, wel de drank en tabak.quote:Op dinsdag 30 januari 2018 00:40 schreef shiznuts het volgende:
[..]
Always coca co... naja, hoeft niet eens illegaal te zijn.
Weet niet hoe dat in NL geregeld is, maar hier mocht crew tijdenlang maar aan 20,- EUR vrij importeren... nu is dat het dubbele... jaja, 40 hele euros. Maar ja, een iPad uit Amerika meenemen bijvoorbeeld omdat 'ie daar goedkoper was, zit er dus 'officieel' niet in... verder van binnen de EU max: 800 cigaretten, etc, 10l booze met max 22%, 90l wijn & 110l bier. Maar daar wil je niet mee gezien worden in ieder geval bij de Scandinavische grenscontrole (als je ze tot de EU zou willen rekenen), die zijn niet zo weg van zulke praktijken.
zonder IFEquote:Op dinsdag 30 januari 2018 13:25 schreef Karstman het volgende:
Iedereen zich al opgegeven? https://www.upinthesky.nl(...)-transavia-op-halen/
Gratis naar Seatle en rondleiding bij Boeing. Enige catch is dat je de terugreis (dik 9 uur) opgesloten zit in een 737 in cattle class configuratie.
Helaas. Zijn allebei door easa geclassificeerd als "single-pilot high performance complex aeroplane". Frozen ATPL + ME-IRquote:Op dinsdag 30 januari 2018 10:25 schreef DaMook het volgende:
[..]
Dus als ik deze https://cirrusaircraft.com/aircraft/vision-jet/ koop als particulier/stichting/eigen bedrijf, dan mag ik er met PPL nog niet mee vliegen ? Is maar een voorbeeld had ook de Phenom 100 kunnen pakken.
Ja dat is waar er gingen maar 40 man mee terug. En je hebt kans dat ze nog wel iets met catering doen op die vlucht.quote:Op dinsdag 30 januari 2018 15:08 schreef FredvZ het volgende:
[..]
zonder IFE
Je hebt dan wel een stoel of 3 voor jezelf, armleuningen omhoog, schoenen uit, dan zit je overdwars ook goed.
Wat een leuk dingetjequote:Op dinsdag 30 januari 2018 10:25 schreef DaMook het volgende:
[..]
Dus als ik deze https://cirrusaircraft.com/aircraft/vision-jet/ koop als particulier/stichting/eigen bedrijf, dan mag ik er met PPL nog niet mee vliegen ? Is maar een voorbeeld had ook de Phenom 100 kunnen pakken.
quote:Op dinsdag 30 januari 2018 00:14 schreef G-Pier het volgende:
[..]In mijn geval geen ons. Ik werk niet bij AP, maar bij een andere afhandelaarSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op zaterdag 26 juli 2008 11:43 schreef Kali-Mist1 het volgende:
lucifer FTW!!!!
Hum. Grapsig. Mwa, als je dan weer hier kijkt: http://wetten.overheid.nl(...)Afdeling3_Artikel21b dan is wat geldt voor crew eigenlijk alleen een restrictievere uitzondering op het eerste lid, met name dan onderdelen b, c en d (net zoals de uitzonderingen genoemd bij lid 2 en 3). Dan zullen nog altijd die andere onderdelen, dus ook: ¤430 ingehouden moeten worden... en mag het geen handelskarakter hebben. Mwah, hoe dan ook, 't had erger gekund dan. Maar ben je nog altijd de sjaak als je denkt elektronica of weet ik het goedkoop denkt in te kopen en winst te pakken met de verkoop.quote:Op dinsdag 30 januari 2018 14:07 schreef The_stranger het volgende:
[..]
In Nederland is de waarde die je mag invoeren niet beperkt, wel de drank en tabak.
https://www.belastingdien(...)agage_beperking.html
Ok dat wist ik nog niet .quote:Op dinsdag 30 januari 2018 15:56 schreef OEM het volgende:
[..]
Helaas. Zijn allebei door easa geclassificeerd als "single-pilot high performance complex aeroplane". Frozen ATPL + ME-IR
Ja ik blijf hem gaaf vinden .quote:
Hier staat de hele lijst:quote:
Zo, 1900 bestellingen, das niet gering. Neem aan dat dit een Neo variant is?quote:Op donderdag 1 februari 2018 07:51 schreef FredvZ het volgende:
Lange afstand A321 voor het eerst de lucht in
* FredvZ droomt alvast van rechtstreekse intercontinentale vluchten vanaf Rotterdam
Jepquote:Op donderdag 1 februari 2018 12:32 schreef derLudolf het volgende:
Zo, 1900 bestellingen, das niet gering. Neem aan dat dit een Neo variant is?
Nee, dat was ooit de 757.quote:Heeft Boeing een antwoord hierop?
Maken ze de pootjes toch wat langerquote:Op donderdag 1 februari 2018 12:46 schreef FredvZ het volgende:
De 737 staat te laag op zijn pootjes om de motoren er onder te hangen die het mogelijk maken efficiënt langere afstanden af te leggen, voldoende brandstof en toch nog voldoende pax mee te kunnen nemen.
afaik krijg je dan ook een andere type rating, doordat zo'n toestel dan ook een ander gedrag gaat vertonen bij het opstijgen en landen.quote:Op donderdag 1 februari 2018 12:48 schreef flipsen het volgende:
[..]
Maken ze de pootjes toch wat langer
Dus een 737 zal nooit de Atlantische oceaan kunnen oversteken (met passagiers etc.)?quote:Op donderdag 1 februari 2018 12:55 schreef FredvZ het volgende:
[..]
afaik krijg je dan ook een andere type rating, doordat zo'n toestel dan ook een ander gedrag gaat vertonen bij het opstijgen en landen.
De 757 was ook eigenlijk al een 737 op hogere pootjes.
De 737 doet dat tegenwoordig alquote:Op donderdag 1 februari 2018 12:58 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Dus een 737 zal nooit de Atlantische oceaan kunnen oversteken (met passagiers etc.)?
Dat gebeurd nu al idd, maar in veel gevallen met een tussenstop/tankstop of met een overstap in bijvoorbeeld Reykjavik.quote:Op donderdag 1 februari 2018 12:58 schreef Nieuwschierig het volgende:
Dus een 737 zal nooit de Atlantische oceaan kunnen oversteken (met passagiers etc.)?
De nieuwe Lufthansa livery:quote:Op zaterdag 13 januari 2018 22:08 schreef Iemand91 het volgende:
Gisteravond heeft Lufthansa D-ABYA (747-8i) naar Rome gevlogen.
Het *lijkt* er op dat het slechts een lichte aanpassing zal zijn (voornamelijk de staart decal) maar wie weet.
Hoop persoonlijk dat ze weinig veranderen en niet de trend volgen van overal maar wavy lines te gaan zetten...
Begin februari schijnt de nieuwe livery onthuld te worden.
[ afbeelding ]
twitter:lufthansa twitterde op donderdag 01-02-2018 om 17:42:19 You heard about it: yes, we're working on it 😉First photo from the paint shop. #LufthansaBlue 💙 #ExploreTheNew reageer retweet
Eind 2022 moeten alle 747-8F's geleverd zijn.quote:UPS has exercised options to order 14 additional Boeing 747-8 Freighters, providing additional capacity in support of accelerating demand for U.S. and international air services.
The aircraft build on the company’s 2016 order of 14 Boeing 747-8Fs. UPS will also purchase 4 new Boeing 767 Freighters, adding capacity for customers on both U.S. and international routes.
“As we celebrate the 30th anniversary of UPS Airlines today, we are seeing unprecedented demand for our air products,” said UPS Airlines President Brendan Canavan. “The new freighters will allow us to continue upsizing aircraft on routes and will create a cascading effect that will boost capacity on regional routes around the world.”
“UPS has clearly tapped into the power and efficiency the 747-8 Freighter brings to the market,” said Boeing Commercial Airplanes president and CEO Kevin McAllister. “We’re impressed with how UPS is leveraging the airplane in its operations, and also excited to see them bring additional 767s into their fleet.”
twitter:flightradar24 twitterde op vrijdag 02-02-2018 om 05:39:26 #UA198, Los Angeles-Shanghai, is diverting to San Francisco with a technical issue. https://t.co/p5BTYakeid reageer retweet
Wat een koekwaus.quote:
Mag de baan wel worden verlengd. Begin maar vast want in Groningen duurde dat 30 jaar :-(quote:* FredvZ droomt alvast van rechtstreekse intercontinentale vluchten vanaf Rotterdam
Helaas is hier bijna niet op te handhaven. Zulke filmpjes worden anoniem gemaakt en geupload, die gasten weten namelijk dondersgoed dat ze verkeerd bezig zijn.quote:Op vrijdag 2 februari 2018 18:06 schreef El_Grando101 het volgende:
[..]
Wat een koekwaus.
Poging tot zware mishandeling/moord/doodslag. Klinkt overdreven, maar als een klein kistje dit ding door de vooruit krijgt grote kans dat het klaar is.
Als ik me niet vergis waren er 1-2 maanden geleden 2 daadwerkelijke botsingen in Buenos Aires met drones. Eentje werd er geloof ik een motor in gezogen. Zal straks wel even zoeken.quote:Op zaterdag 3 februari 2018 10:43 schreef NewHorizon het volgende:
Gelukkig is het voor zover ik weet nog nooit echt fout gegaan, maar risicovol is het absoluut.
Volgens de specs is de baan in Rotterdam lang genoegquote:Op zaterdag 3 februari 2018 10:38 schreef inkjet het volgende:
[..]
Mag de baan wel worden verlengd. Begin maar vast want in Groningen duurde dat 30 jaar :-(
De TODA is 2260 meter, dat is niet veel voor een widebody. Dan kun je wel vertrekken maar met relatief weinig brandstof.quote:Volgens de specs is de baan in Rotterdam lang genoeg
De A321LR is geen widebodyquote:Op zaterdag 3 februari 2018 14:51 schreef inkjet het volgende:
[..]
De TODA is 2260 meter, dat is niet veel voor een widebody. Dan kun je wel vertrekken maar met relatief weinig brandstof.
Een reguliere A321 schijnt met minder 2km baanlengte en een MTOW van 93t op te kunnen stijgen.quote:Op zaterdag 3 februari 2018 15:26 schreef inkjet het volgende:
[..]
Denk je dat als je 4000 NM wilt vliegen met een 321 dat hij geen widebody baan nodig heeft
En in het echt:quote:Op donderdag 1 februari 2018 19:49 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
De nieuwe Lufthansa livery:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Officiële onthulling is pas volgende week woensdag; naar verluidt vliegt het eerste toestel (de genoemde 747-8i D-ABYA) morgen al van Rome (paintshop) naar Frankfurt. Lufthansa deelde een paar uur geleden deze foto:[ afbeelding ]twitter:lufthansa twitterde op donderdag 01-02-2018 om 17:42:19 You heard about it: yes, we're working on it 😉First photo from the paint shop. #LufthansaBlue 💙 #ExploreTheNew reageer retweet
Herkenbaar?:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
En dan heb je nog Qantas, American Airlines, Alitalia, de Airbus standard livery...
Klopt, is ook lastig. Ik weet niet hoe het er mee staat maar ze wilden die zware varianten een registratie geven. In combinatie met een soort van mode S transponder lijkt me dat een goed plan.quote:Op zaterdag 3 februari 2018 10:43 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Helaas is hier bijna niet op te handhaven. Zulke filmpjes worden anoniem gemaakt en geupload, die gasten weten namelijk dondersgoed dat ze verkeerd bezig zijn.
Gelukkig is het voor zover ik weet nog nooit echt fout gegaan, maar risicovol is het absoluut.
Mooi, hoewel ik het gele nu al wel mis. Zo lekker herkenbaar vanaf hier op de grond als ze op 2000ft overkomen.quote:Op zaterdag 3 februari 2018 18:40 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
En in het echt:
(Landing in Hamburg vanuit Rome vandaag)
[ afbeelding ]
Dit was ze eerst:
[ afbeelding ]
Ironisch gezien LH-group-collega Brussels Airlines ook.quote:Op donderdag 1 februari 2018 19:49 schreef Iemand91 het volgende:
En dan heb je nog Qantas, American Airlines, Alitalia, de Airbus standard livery...
Hopelijk dan wel zo dat de mode-S niet uitgeschakeld kan worden en dat de code niet kan worden gewijzigd. Anders werkt het nog niet...quote:Klopt, is ook lastig. Ik weet niet hoe het er mee staat maar ze wilden die zware varianten een registratie geven. In combinatie met een soort van mode S transponder lijkt me dat een goed plan.
Lijkt erop dat vanaf het winterseizoen 2018/2019 de 747 wordt vervangen door de 777-300ER.quote:Op zondag 4 februari 2018 16:05 schreef Sunri5e het volgende:
Weet iemand hier wat KLM van plan is met de 747 op de route naar Curacao? Staat deze op de planning om op korte termijn te worden vervangen door een ander type?
Oke. Thnx! Geen 787 op de planning dus?quote:Op zondag 4 februari 2018 16:24 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Lijkt erop dat vanaf het winterseizoen 2018/2019 de 747 wordt vervangen door de 777-300ER.
Ik denk dat je dat beter in dit topic kan posten: TRV / Vragen over vliegen #53 (e-tickets, inchecken, bagage, etc)quote:Op zondag 4 februari 2018 16:25 schreef TjjWester het volgende:
Ik heb met de multi city formulier het volgende schema gemaakt [ afbeelding ]
Is het mogelijk dat b.a mijn bagage in een keer doorstuurt? Kun je dat gewoon vragen?
Vooralsnog niet. De 787-9 is natuurlijk ook een stuk kleiner dan de full pax 747.quote:Op zondag 4 februari 2018 16:28 schreef Sunri5e het volgende:
Oke. Thnx! Geen 787 op de planning dus?
Ja, sinds KLM overgestapt is op die kut 3-4-3 opstelling dan he...quote:Op zondag 4 februari 2018 16:38 schreef Iemand91 het volgende:
In de 777-300ER gaan precies evenveel passagiers mee als in de full pax 747, ook in bijna gelijke verdeling over de verschillende cabines, in business en economy (comfort).
Tja, aangezien nagenoeg elke maatschappij met de 777 dat doet kan KLM niet bepaald achterblijven. In hun positie zeker niet.quote:Op zondag 4 februari 2018 19:12 schreef flipsen het volgende:
Ja, sinds KLM overgestapt is op die kut 3-4-3 opstelling dan he...
quote:Op zondag 4 februari 2018 19:33 schreef Iemand91 het volgende:
Tja, aangezien nagenoeg elke maatschappij met de 777 dat doet kan KLM niet bepaald achterblijven. In hun positie zeker niet.
Als je gewend was aan de 3-3-3 bij KLM en je de keer daarop klem zit in een 3-4-3, ben je gewoon niet blij. Ik hou het wel bij A330/A340s van AirEuropa of voor mijn part Iberiaquote:Op zondag 4 februari 2018 19:47 schreef DeeBee het volgende:
Altijd dat haten op die 3-4-3 in een 777...
Geen idee wat voor stoelen KLM gebruikt, maar je zit écht wel klem daarin (en ik heb niet eens zo´n dikke reet).quote:Als je op nieuwe Recaro's zit dan heb je echt ruimte zat in die kist op die manier. Alles staat of valt met de stoelen, zo voelen de QR Dreamliners dramatisch aan met 3-3-3 vanwege de stoelen en plaatsing van de IFE rond de beenruimte.
Ik heb dat even opgezocht, werd spontaan duizelig van hoe 'vol' de cabine is.quote:Op zondag 4 februari 2018 19:47 schreef DeeBee het volgende:
Van het weekend overigens 2-2-2-2 'business class' gevlogen op BA in een 777, dat is pas een lachwekkende indeling.
Sodeknetter, dat is ook wel een flinke productiequote:Op dinsdag 6 februari 2018 20:33 schreef Peterselieman het volgende:
Airbus wil halverwege 2019 60 toestellen per maand van de A320 serie bouwen, maar kijkt nu al of die productie niet verder omhoog kan gezien de enorme backlog.
twitter:NaijaFlyingDr twitterde op woensdag 07-02-2018 om 08:50:49 Flew Dana. Exit door was unstable throughout the flight. As we touched down it fell off. Scary stuff. reageer retweet
Priority deboardingquote:Op donderdag 8 februari 2018 20:12 schreef FredvZ het volgende:
Bij Dana Air worden plaatsen bij de nooduitgang nu ook aangeboden met priority deboarding:twitter:NaijaFlyingDr twitterde op woensdag 07-02-2018 om 08:50:49 Flew Dana. Exit door was unstable throughout the flight. As we touched down it fell off. Scary stuff. [ afbeelding ] reageer retweet
Zou mooi zijn als KLM er ook nog eens een keer 20 zou bestellenquote:SILK WAY AIRLINES WIL NOG EENS TWINTIG BOEING 747-8F'S
BAKOE - Vrachtmaatschappij Silk Way Airlines heeft de komende tien jaar behoefte aan nog eens twintig Boeing 747-8F’s. Tijdens de viering van de innige samenwerking met Cargolux stelde topman Jahangir Askerov te hopen dat Boeing de productielijn van de Boeing 747 zo lang wil openhouden.
Boeing ziet de verkoop van de jumbojet al jaren stagneren. Nieuwe bestellingen voor de passagiersversie zijn er niet en ook voor de vrachtuitvoering lijkt de markt op te droegen. Vorige week kwam UPS nog met een nieuwe order, waardoor de productie de komende jaren nog wel gegarandeerd is.
Silk Way vliegt onder andere op Schiphol en Maastricht Aachen Airport en beschikt over vijf Boeing 747-8F’s en een 747-400F.
Doet me aan deze denken:quote:
quote:Op zaterdag 10 februari 2018 00:52 schreef Adrie072 het volgende:
Best bijzonder idd, vliegtuigfabrikant is?
quote:
748M?quote:Op donderdag 8 februari 2018 21:26 schreef Sunri5e het volgende:
[..]
Zou mooi zijn als KLM er ook nog eens een keer 20 zou bestellen
Datzelfde verbaasde mij ook, maar dan bij de 757-300. Toffe kist wel.quote:Op donderdag 1 februari 2018 12:50 schreef flipsen het volgende:
Zat trouwens vorig jaar in Brazilië in een 321, dat is best maf als je achterin zit en dat hele vliegtuig doorloopt, terwijl er toch maar 1 middenpad is.
Ik wou zeggen onder een Europees vliegtuig horen dan ook gewoon Europese motoren. Maar RollsRoyce is niet leverbaar onder de A320quote:Op zaterdag 10 februari 2018 14:50 schreef Peterselieman het volgende:
Opnieuw problemen met de P&W-motor van de A320neo
https://www.upinthesky.nl(...)ney-motoren-a320neo/
Dat is nog ‘echt’ vliegen in zon Il62quote:
Rollsroyce heeft anders een niet veel betere staat van dienst. De problemen met de trent1000 motoren onder de 787 zijn ook nog niet geheel opgelost.quote:Op zaterdag 10 februari 2018 19:10 schreef OEM het volgende:
Als je als Airbus en/of airline voor P&W kiest, dan is het natuurlijk ook gewoon een beetje je eigen schuld.
En kennelijk op een helicopter geknald las ik ergens andersquote:Op zondag 11 februari 2018 14:54 schreef cherrycoke het volgende:
Russisch vliegtuig met 71 mensen aan boord neergestort, 'geen overlevenden'
een Antonov-148
https://www.nu.nl/buitenl(...)en-overlevenden.html
En de MoU is omgezet in een firm order van 20 toestellen en opties voor nog eens 16.quote:Op donderdag 18 januari 2018 11:59 schreef Iemand91 het volgende:
[ afbeelding ]
Emirates signs agreement for up to 36 additional A380s
[..]
quote:Without anthropomorphising our aircraft too much, Sleeping Beauty, one of our former Airbus A340-600 aircraft has been fast asleep in storage in Tarbes, France since 2015. After this long hibernation, our engineering teams have woken her up, checked her over and she is rejoining our fleet again. To celebrate, she’s had a rather special paint job.
A sky-high thank you
Bringing an aircraft out of storage is a massive undertaking. After the myriad checks and tests, a mountain of paperwork and some very tough certification, G-VNAP was almost ready to greet her first customers. But before she did, we sent her to the paint shop of Air Livery in Manchester where she spent a week getting her new look. The result is a stunning ‘thank you’ to our people with a 7-foot by 152-foot message exclaiming ‘a big Virgin Atlantic thank you’ along the length of the very long fuselage of the A340-600. The paint scheme salutes the work of the 9,000 people around the world who keep our operation running 24/7 and includes a limited edition upright version of the ‘Flying Lady’, raising her glass to toast our people. This is only the second time this design has been used, the first being on our first Boeing 787 Dreamliner which entered the fleet in 2015.
Eigenlijk zijn daar maar 607 van gebouwd, maar als je de militaire versies en varianten die in Japan en de Sovjet-Unie werden gebouwd kom je op 16.079 toestellen.quote:Op donderdag 15 februari 2018 15:21 schreef flipsen het volgende:
Wow, zijn er dan zó veel DC3´s geproduceerd? Dacht dat de 737 wel vaker van de band zou zijn gerold, nu vliegen zoveel populairder en goedkoper is geworden
quote:PARIJS - Luchtvaartcombinatie Air France-KLM heeft boekjaar 2017 afgesloten met een operationele winst van 1,4 miljard euro. Dat is bijna 42 procent meer dan een jaar eerder. Maatregelen om de pensioenrisico’s te verkleinen zorgen echter onderaan de streep voor een nettoverlies van 274 miljoen euro.
Het aantal vervoerde reizigers kwam uit op 99 miljoen, een groei van dik 5,5 procent. Ook de relatief lage olieprijs had een gunstige invloed op de resultaten. De omzet steeg naar bijna 26 miljard euro.
KLM was met 910 miljoen euro opnieuw belangrijk in de operationele resultaten, waarbij de kanttekening moet worden geplaatst dat het personeelsbestand fors kleiner is dan bij Air France. "De resultaten van 2017 laten zien dat we op de goede weg zijn. Dankzij de inzet van alle KLM’ers en het vertrouwen van onze klanten en partners is nog niet eerder in de KLM-geschiedenis zo’n goed operationeel resultaat bereikt. KLM heeft over 2017 een record operationeel resultaat van 910 miljoen euro bereikt. Zeker als we ook kijken naar de verbetering van onze operationele marge van 6,9 procent naar 8,8 procent. De verbetering van 229 miljoen euro wordt voor een groot deel gedreven door hogere inkomsten per eenheid, vooral veroorzaakt door een gunstige marktontwikkeling. Ook onze medewerkers profiteren mee van deze resultaatverbetering, omdat hierdoor de winstuitkering nog hoger uitvalt dan vorig jaar. De 2017 resultaten laten zien dat de uitvoering van onze, eind 2014 ingezette, KLM strategie van kosten besparen enerzijds en investeren anderzijds, werkt. Dit betekent niet dat we achterover kunnen leunen. We zijn heel hard op de goede weg, ons huis staat, maar onze concurrenten bouwen wolkenkrabbers. Daarom is het noodzakelijk dat we blijven groeien en investeren, zodat we zélf het spel (mede) kunnen bepalen", aldus KLM-topman Pieter Elbers.
De kosten per gevlogen kilometer, afgezien van de uitgaven aan brandstof, bleven afgelopen jaar op nagenoeg hetzelfde peil als in 2016, Voor 2018 mikt Air France wel weer op een daling, met 1 tot 1,5 procent.
De schuld van Air France-KLM is afgelopen jaar gedaald van 3,7 miljard naar 1,7 miljard euro. Dat is mede te danken aan samenwerkingspartners Delta Air Lines en China Eastern, die afgelopen zomer allebei flink investeerden in ruil voor een belang.
De verbeterde financiële situatie biedt Air France-KLM ruimte om dit jaar bij elkaar 2 miljard tot 2,5 miljard euro ter investeren. KLM neemt daarvan ruim 1 miljard euro voor haar rekening. Dat geld wordt onder meer gestoken in vernieuwing van de vloot en digitalisering.
quote:SCHIPHOL - Om de veiligheid op Schiphol te verbeteren neemt de luchthaven samen met de luchtvaartsector en de overheid een serie maatregelen. Eén daarvan is een verdubbeling van de bestaande taxibaan die met een viaduct over de A4 gaat. Dat moet leiden tot een verminderingen van het aantal vliegtuigen dat de start- en landingsbanen kruist.
“Een verdubbeling van die taxibaan leidt ertoe dat we een dubbele rondweg rondom Schiphol voor vliegtuigen krijgen”, zei Schiphol-topman Jos Nijhuis vrijdagochtend.
De verdubbeling van de taxibaan tussen de Kaagbaan en de Zwanenburgbaan heeft de nodige voeten in de aarde. “Om dat te kunnen doen moet een aantal vrachtgebouwen wijken. Daarom moeten we nieuwe vrachtgebouwen creëren aan de zuidoostkant van de luchthaven. Dat is een aardige verschuiving, die in de komende jaren plaatsvindt.” Volgens Nijhuis is het project in 2021 gereed.
De Onderzoeksraad voor Veiligheid publiceerde vorig jaar een rapport, waarin aanbevelingen worden gedaan voor het verbeteren van de veiligheid op Schiphol. Om de risico’s beter te beheersen wordt een sectorbreed integraal veiligheidsmanagementsysteem ingericht.
“In een gezamenlijke roadmap safety improvement verzamelen we de acties die we nemen om veilige groei mogelijk te maken, bijvoorbeeld door het verminderen van het aantal baankruisingen”, zei Nijhuis.
Ik zie niet helemaal in hoe dat leidt tot een vermindering van baankruisingen eigenlijk.quote:Op vrijdag 16 februari 2018 22:43 schreef Iemand91 het volgende:
SCHIPHOL VERDUBBELT TAXIBAAN OVER A4 VOOR GROTERE VEILIGHEID
[..]
[ afbeelding ]
Dan zijn daar ook wat aanpassingen nodig, als je daar nog een tweede Q taxibaan bij tekent én je wil de mogelijkheid houden om op dat punt alle taxibanen bereikbaar te houden, dan wordt die kruising nóg ingewikkelder.quote:Op zaterdag 17 februari 2018 09:21 schreef inkjet het volgende:
Het gaat om het punt waar de Q op uitkomt aan de noordwestkant. Dat kruispunt is ingewikkeld en leidt tot misverstanden.
Wat gaat een dubbele baan bij Q helpen aan een ingewikkeld kruispunt?quote:Op zaterdag 17 februari 2018 09:21 schreef inkjet het volgende:
Het gaat om het punt waar de Q op uitkomt aan de noordwestkant. Dat kruispunt is ingewikkeld en leidt tot misverstanden.
Kost wel weer een spotplaats, tussen het gebouw met het witte dak en de Q. Iedereen kent de vele foto's wel vanaf die plek. Overigens geen nieuw idee. De tekeningen met een dubbele 'Q' en ook een stukje taxibaan op de kop van de 18L circuleren al jaren.
Ligt een beetje aan de parkeerpositie, de hele Cityhopper vloot die op het platform parkeren gaat sowieso via Q, want noord zou echt enorm omrijden zijn. In die configuratie zou het wel erg handig zijn als Q tweerichting is inderdaad.quote:Op zaterdag 17 februari 2018 22:17 schreef inkjet het volgende:
Maar als de 36L voor takeoff gebruikt wordt en de Center voor landen, dan gaan de gelande toestellen toch vaak om de noord?
Als ze de tweede Q aanleggen dan heb je 1 foutkans minder: de afslag naar de 36L missen en zo op de verlengde Center terechtkomen (de tweede afslag naar links). Je hebt naar links dan namelijk alleen de weg naar de 36L vanaf de nieuwe Q. Maar goed dit is misschien te ver gezocht. Kortom ik ben net als jullie benieuwd.
quote:Airbus has delivered the world’s first A350-1000 widebody airliner to launch customer Qatar Airways at a delivery event in Toulouse, France. The aircraft is the first of 37 A350-1000s ordered by the carrier and is the first ever Airbus aircraft fitted with the revolutionary new Qsuite seats, offering the first ever double bed in Business class. Qatar Airways is the world’s largest A350 XWB family customer with 76 aircraft on order and the largest A350-1000 customer.
quote:Schiphol is de afgelopen jaren sterk gegroeid en die trend zal in de komende jaren naar verwachting doorzetten. De nationale luchthaven is goed voor de economie en bovendien willen we ook massaal op vakantie. Maar er is een keerzijde. Sommige omwonenden ervaren (geluids)hinder en zitten niet te wachten op nog meer vluchten. Bovendien mag er rondom de luchthaven sinds kort ook makkelijker worden gebouwd. Maar hoe rijmen de groei van Schiphol en meer woningen met elkaar? Wat is de invloed van vliegtuiggeluid op mensen die er wonen en nog gaan wonen? En waarom moeten nieuwe bewoners tekenen dat ze zich bewust zijn van de mogelijke geluidshinder? Is dat slechts informatievoorziening of zit er meer achter?
QR3351 from Toulouse to Doha https://fr24.com/QTR3351/107e9a81quote:Op dinsdag 20 februari 2018 20:56 schreef Iemand91 het volgende:
Airbus delivers its first A350-1000 to launch customer Qatar Airways
[..]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Da´s bijna een heel jaarquote:Op donderdag 22 februari 2018 14:53 schreef Iemand91 het volgende:
...tussen 10 en 8 oktober ingepland.
Beetje afhankelijk waar ze naartoe gaan, maar het lijkt me stug.quote:Op vrijdag 26 januari 2018 17:35 schreef derLudolf het volgende:
Zitten de 747's voor de F1 tegen hun max startgewicht aan, iemand een idee?
Want Assen is stapje dichterbij een F1 race. Voor een volle 747 komt Eelde zo'n 600m te kort
's Werelds eerste commerciële Airbus A350-1000 vlucht is momenteel onderweg:quote:
Normaal gesproken alleen de piloot en de copiloot.quote:Op zaterdag 24 februari 2018 21:30 schreef Sunri5e het volgende:
Hoeveel bemanning en wat voor een soort bemanning gaat er eigenlijk mee op den cargovlucht?
Wat hierboven al gemeld werd, plus evt. grooms (paardenverzorgers) en sommige airlines staan ook staff toe (bijv. ingenieurs of personeel op zakenreis naar onbereikbare cargo velden).quote:Op zaterdag 24 februari 2018 21:30 schreef Sunri5e het volgende:
Hoeveel bemanning en wat voor een soort bemanning gaat er eigenlijk mee op den cargovlucht?
Dat klinkt niet echt praktisch. Lijkt me dat dat ook helemaal niet toegestaan is in een commercieel vliegtuig.quote:Op zondag 25 februari 2018 06:01 schreef DeeBee het volgende:
maar een MD11F heeft volgens mij 2 jumpseats middenin de cargo ongeveer.
Ja dit bedoel ik natuurlijk. Maar je zit nog steeds middenin 40 paarden als je pech hebt, plus het is super lawaaiig.quote:Op zondag 25 februari 2018 12:39 schreef OEM het volgende:
[..]
Dat klinkt niet echt praktisch. Lijkt me dat dat ook helemaal niet toegestaan is in een commercieel vliegtuig.
Bij de MD11F van Lufthansa heb je iig galley seats direct achter de cockpit:
[ afbeelding ]
Lekker jumpseatje pakken. Met een rechte hoek in je rug. Heel strak insnoeren en voorover hangen en je kan nog wel slapen!quote:Op zondag 25 februari 2018 12:46 schreef FredvZ het volgende:
Bij FedEx kom in je er in de A300 een stuk bekaaider vanaf als "pax":
[ afbeelding ]
Dan heb je eigenlijk wel een 4-puntsgordel nodig en volgens mij hebben deze jumpseats dat niet.quote:Op zondag 25 februari 2018 13:25 schreef DeeBee het volgende:
Lekker jumpseatje pakken. Met een rechte hoek in je rug. Heel strak insnoeren en voorover hangen en je kan nog wel slapen!
Vertaling voor wie het Japans niet kan lezen:twitter:kerotto twitterde op zondag 25-02-2018 om 08:30:27 中国南方航空CZ3539(広州→上海虹橋/ボーイング777)の搭乗中、乗客のカバンに入っていたモバイルバッテリーが発火。すぐ消し止められたため大きな被害はなかった模様。 https://t.co/zqU185iMj7 reageer retweet
quote:China Southern Airlines cz3539 (Guangzhou -> Shanghai Hongqiao/Boeing 777), the mobile battery in the passenger's bag ignited. Because it was extinguished immediately, there was no big damage.
Is dat boven de cockpit ofzo? Ziet er wel erg smal uit?quote:Op zondag 25 februari 2018 12:53 schreef FredvZ het volgende:
Bij de AN-225 kan je blijkbaar met zijn 18-en mee:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Achter de cockpit..quote:Op zondag 25 februari 2018 16:46 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Is dat boven de cockpit ofzo? Ziet er wel erg smal uit?
Die je kunt ombouwen in een full-flat bed:quote:Op zondag 25 februari 2018 12:39 schreef OEM het volgende:
[..]
Dat klinkt niet echt praktisch. Lijkt me dat dat ook helemaal niet toegestaan is in een commercieel vliegtuig.
Bij de MD11F van Lufthansa heb je iig galley seats direct achter de cockpit:
[ afbeelding ]
Nee:quote:Op zondag 25 februari 2018 13:25 schreef DeeBee het volgende:
Ja dit bedoel ik natuurlijk. Maar je zit nog steeds middenin 40 paarden als je pech hebt, plus het is super lawaaiig.
Als men wil rusten gaat men (buiten vertrek en landing) desnoods gewoon op de grond liggen.quote:Lekker jumpseatje pakken. Met een rechte hoek in je rug. Heel strak insnoeren en voorover hangen en je kan nog wel slapen!
Je kunt in principe op elk brevet elke type rating rating halen, maar dit is doorgaans minder nuttig. Een privebrevet met een 737 rating heeft voor de meeste mensen weinig zin aangezien je met een privebrevet geen geld mag verdienen. Maar in principe kan het wel. Een CPL of ATP is geen voorwaarde voor de typerating. Een multicrew certificaat voor sommigen types bijvoorbeeld weer wel.quote:Op zaterdag 24 februari 2018 23:49 schreef Carlos93 het volgende:
Misschien een beetje offtopic, misschien ook wel niet, maar ik vraag het hier toch maar aan de kenners.
Ik heb wel eens gehoord dat er mensen zijn die hun type rating halen, zonder dat ze hun (frozen) ATPL hebben behaald. Wat is het nut hiervan? En is dit überhaupt wel mogelijk? Het lijkt me, als dit al mogelijk is, dat het uiteindelijk toch geen nut kan hebben? Hoe zit dit?
Stel; je haalt een CPL, dan mag je wel geld verdienen toch? Of ben je dan nog steeds beperkt wat betreft bijvoorbeeld een 737?quote:Op dinsdag 27 februari 2018 09:16 schreef Sebby74 het volgende:
[..]
Je kunt in principe op elk brevet elke type rating rating halen, maar dit is doorgaans minder nuttig. Een privebrevet met een 737 rating heeft voor de meeste mensen weinig zin aangezien je met een privebrevet geen geld mag verdienen. Maar in principe kan het wel. Een CPL of ATP is geen voorwaarde voor de typerating. Een multicrew certificaat voor sommigen types bijvoorbeeld weer wel.
Ja, maar dan moet je nog steeds een MCC + ME IR halen, en de ATPL theorie kennen, dus dan heb je in feite gewoon je fATPL...quote:Op dinsdag 27 februari 2018 10:08 schreef Carlos93 het volgende:
[..]
Stel; je haalt een CPL, dan mag je wel geld verdienen toch? Of ben je dan nog steeds beperkt wat betreft bijvoorbeeld een 737?
Precies, ik begreep zelf ook al niet echt het nut van een PPL met een type rating. Maar dit maakt een hoop duidelijk, dank .quote:Op dinsdag 27 februari 2018 10:47 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Ja, maar dan moet je nog steeds een MCC + ME IR halen, en de ATPL theorie kennen, dus dan heb je in feite gewoon je fATPL...
Ik zie ook niet helemaal in waarom je überhaupt een PPL met 737 rating zou willen hebben... ga je dan een 737 huren voor rondvluchtjes met vrienden ofzo?
Nou ja, of hebt verschrikkelijk geld teveel en wil je eigen 737 kunnen vliegen bijvoorbeeld. Al kun je direct stellen dat het halen van een dergelijke rating op bijvoorbeeld een PPL waarschijnlijk net zoveel werk is al het halen van CPL of frozenATPL. met een dergelijke type rating.quote:
Is een mix-up. Gaat naar Singapore.quote:Op dinsdag 27 februari 2018 13:45 schreef biertapper het volgende:
Rare route richting Sao Paulo
https://www.flightradar24.com/KLM835D/108e5bff
Had al een vermoeden, zag later de normale KL791 gewoon de Atlantische Oceaan opvliegenquote:Op dinsdag 27 februari 2018 13:52 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Is een mix-up. Gaat naar Singapore.
In de woestijn worden ze toch helemaal gestript en de onderdelen hergebruikt, lijkt me aardig duurzaam.quote:Op donderdag 1 maart 2018 20:44 schreef FredvZ het volgende:
KLM en Corendon zijn goed bezig met "duurzame" imago: de een stuurt afgeschreven vliegtuigen naar de woestijn, terwijl de ander luchtwaardige toestellen tot hotel verwerkt...
In beide gevallen wordt het vliegtuig gerecycled, of in stukjes/delen (woestijn) of geheel (hotel).quote:Op donderdag 1 maart 2018 20:44 schreef FredvZ het volgende:
KLM en Corendon zijn goed bezig met "duurzame" imago: de een stuurt afgeschreven vliegtuigen naar de woestijn, terwijl de ander luchtwaardige toestellen tot hotel verwerkt...
quote:Op vrijdag 2 maart 2018 08:58 schreef The_stranger het volgende:
[..]
In beide gevallen wordt het vliegtuig gerecycled, of in stukjes/delen (woestijn) of geheel (hotel).
Hoe duurzaam wil je het hebben?
Een vliegtuig verplaatsen van A naar B om daar tot hotel om te bouwen en een soort gelijk toestel van B naar C verplaatsen om te ontmantelen is niet duurzaam.quote:Op donderdag 1 maart 2018 22:09 schreef Embraer89 het volgende:
In de woestijn worden ze toch helemaal gestript en de onderdelen hergebruikt, lijkt me aardig duurzaam.
Dan moeten de maatschappijen wel op tijd van elkaars plannen weten, er aan mee willen werken en het eens kunnen worden.quote:Op vrijdag 2 maart 2018 10:44 schreef FredvZ het volgende:
[..]
[..]
Een vliegtuig verplaatsen van A naar B om daar tot hotel om te bouwen en een soort gelijk toestel van B naar C verplaatsen om te ontmantelen is niet duurzaam.
Gebruik dan gewoon het toestel op locatie B direct als hotel.
Het is misschien niet de meest effciente manier, maar het zegt weinig over duurzaam.quote:Op vrijdag 2 maart 2018 10:44 schreef FredvZ het volgende:
[..]
[..]
Een vliegtuig verplaatsen van A naar B om daar tot hotel om te bouwen en een soort gelijk toestel van B naar C verplaatsen om te ontmantelen is niet duurzaam.
Gebruik dan gewoon het toestel op locatie B direct als hotel.
Net zoals het ridicuul is om een vliegtuig van Amsterdam naar Twente vliegen om daar te slopen en vervolgens uit Spanje onderdelen naar Amsterdam te halen voor onderwijs doeleinden.
KLM is dan ook geen non profit organisatie. Als het simpelweg teveel geld kost is duurzaam natuurlijk niet de beste optie. Als corendon bij wijze van spreken twee tientjes biedt voor je 747, maar je kan, zelfs na het vliegen naar de woestijn voor het karkas nog 100 euro krijgen, ben je gek als je de duurzame route neemt, dat houdt je dan niet lang vol als bedrijf...quote:Op vrijdag 2 maart 2018 10:44 schreef FredvZ het volgende:
[..]
[..]
Een vliegtuig verplaatsen van A naar B om daar tot hotel om te bouwen en een soort gelijk toestel van B naar C verplaatsen om te ontmantelen is niet duurzaam.
Gebruik dan gewoon het toestel op locatie B direct als hotel.
Net zoals het ridicuul is om een vliegtuig van Amsterdam naar Twente vliegen om daar te slopen en vervolgens uit Spanje onderdelen naar Amsterdam te halen voor onderwijs doeleinden.
quote:Het oorverdovende geluid van overvliegende Jumbo’s maakt het onmogelijk op mooie dagen in de tuin een gesprek te voeren. En Schiphol groeit maar door. Nu de uitbreiding van vliegveld Lelystad door gegoochel met cijfers tot in Overijssel en Gelderland tot verontwaardiging leidt, kijkt Andere Tijden naar de laatste uitbreiding van Schiphol: de Polderbaan.
Omwonenden en de gemeente vertellen over wat hen werd beloofd, oud-Schipholdirecteur Cerfontaine en oud-minister Netelenbos vertellen wat zij beloofden. Andere Tijden over de uitbreiding van Schiphol, nu het dossier Lelystad een kopie lijkt te worden.
Klopt. -BFC heeft inderdaad de meeste vlieguren ooit wereldwijd en de laatste KLM 747 zou na het zomerseizoen van 2021 weg gaan.quote:Op zondag 4 maart 2018 22:52 schreef Peterselieman het volgende:
Dat toestel is de nieuwe recordhouder met de meeste vlieguren toch?
Gelukkig vertrekt de laatste 747 pas medio 2021 hoorde ik.
quote:Op donderdag 22 februari 2018 14:53 schreef Iemand91 het volgende:
Het lijkt er op dat China Southern deze zomer weer tijdelijk met de A380 naar Schiphol komt.
Vooralsnog staat dit toestel tussen 10 juli en 8 oktober ingepland op de route Beijing - Amsterdam.
BFC is inderdaad de tiende die wordt uitgefaseerd, maar dan zijn er nog twaalf over: BFB/G/H/L/N/Y Full pax en BFI/S/T/U/V/W Combi.quote:PH-BFC Ze is de 10e 747-400 die vertrekt en na haar vertrek blijven er 13 over van de oorspronkelijke 22 over; 6 full pax en 7 combi toestellen.
Helemaal gelijk. Had klein detail nog niet aangepast in mijn virtuele papieren.quote:Op maandag 5 maart 2018 18:58 schreef inkjet het volgende:
[..]
BFC is inderdaad de tiende die wordt uitgefaseerd, maar dan zijn er nog twaalf over: BFB/G/H/L/N/Y Full pax en BFI/S/T/U/V/W Combi.
Ik vermoedde dat men zou wachten tot de BFW terug is van de C-Check, dat scheelt niet veel want de BFW is onderweg als KL9876 vanuit XMN.
Vandaag heeft Hawaiian Airlines bekend gemaakt dat ze een letter of intent hebben getekend voor de koop van 10 Boeing 787-9's met opties voor 10 meer.quote:Op dinsdag 6 februari 2018 23:45 schreef Iemand91 het volgende:
De eerste Airbus A330-800neo is uit de paintshop:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Airbus heeft slechts een order voor 6 toestellen van Hawaiian Airlines. En die schijnt al te kijken naar de 787 i.p.v. deze toestellen.
Waar haal je zulke informatie vandaan? Ik heb wel eens gezocht naar een overzicht van geplande routes en de toestellen die erop worden ingezet, maar nog niet gevonden...quote:Op donderdag 22 februari 2018 14:53 schreef Iemand91 het volgende:
Het lijkt er op dat China Southern deze zomer weer tijdelijk met de A380 naar Schiphol komt.
Vooralsnog staat dit toestel tussen 10 juli en 8 oktober ingepland op de route Beijing - Amsterdam.
[ afbeelding ]
https://www.airplane-pict(...)irlines-airbus-a380/
Fora, nieuwssites over luchtvaart, airlineroute.com e.d.quote:Op woensdag 7 maart 2018 09:03 schreef Hojdhopper het volgende:
Waar haal je zulke informatie vandaan? Ik heb wel eens gezocht naar een overzicht van geplande routes en de toestellen die erop worden ingezet, maar nog niet gevonden...
900 wordt toch gezegd?quote:Op dinsdag 6 maart 2018 22:11 schreef inkjet het volgende:
Als het de A350-1000 wordt is het helemaal een ander toestel. Qua aantal passagiers is er weinig verschil tussen een 787-10 en een A350-900. De -10 is goedkoper per vlucht op kortere routes, dat is dan het belangrijkste verschil. Ik ben benieuwd welk model het wordt.
Binnenkort gaan SunExpress en Pegasus ook naar dnata.quote:Op dinsdag 6 maart 2018 23:05 schreef G-Pier het volgende:
DNATA gaat lekker, na Aviapartner Cargo overgenomen te hebben en Onur Air binnengehaald te hebben doen zij sinds kort ook de passagiers- en bagageafhandeling van Royal Jordanian.
We gaan het zien, KLM had ook 21 787-9's besteld...quote:900 wordt toch gezegd?
quote:Op donderdag 15 februari 2018 15:12 schreef Iemand91 het volgende:
De romp voor de 10.000e Boeing 737 is onderweg van Wichita, Kansas naar de Boeing Renton Factory in Renton, Washington. Deze 737 MAX 8 zal als N8717M voor het Amerikaanse Southwest vliegen.
De maatschappij is de grootste 737 klant en heeft - inclusief al de al in gebruik zijnde geleverde toestellen - 1011 orders voor de 737.
Ze vliegen momenteel met 712 737's rond, waaronder 13 737 MAX 8.
Na de Douglas DC-3 is het de meest geproduceerde verkeersvliegtuig ooit.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
twitter:BoeingAirplanes twitterde op woensdag 07-03-2018 om 18:48:54 The 10,000th 737 just rolled off the assembly line and we are in awe. Thank you to our many customers! We love building 737s for you with excellence, pride and passion. #Boeing #avgeek reageer retweet
De Chinezen hebben City of Shanghai inderdaad een touch-up gegeven:quote:Op woensdag 28 februari 2018 22:41 schreef Iemand91 het volgende:
In other 747 news; de laatste KLM 747 vertrekt na het zomerseizoen van 2021.
Planning is dus iets opgeschoven; vooralsnog leek de laatste vlucht ergens tussen het einde van het zomerseizoen van 2020 en begin 2021 plaats te vinden.
PH-BFW staat sinds vorige week weer in Xiamen voor een C-check; in 2016 stond ze nog in Jakarta voor een D-check. Hopelijk kijken ze daar het lakwerk ook even na:
[ link | afbeelding ]KLM B747 by Ramon Kok, on Flickr
Beschermlaag tot de uiteindelijke paintjob erop gaat.quote:Op woensdag 7 maart 2018 22:54 schreef Carlos93 het volgende:
Waarom heeft Boeing eigenlijk hun vliegtuigen altijd in het groen in de fabriek?
Ja, dat heb ik inderdaad ook begrepen. PC gaat binnen twee weken nog switchen. Het gaat heel hard, het zou mij oprecht niks verbazen als dnata na een lange tijd een andere passagiersafhandelaar zou overnemen.quote:Op woensdag 7 maart 2018 20:32 schreef Lucifer_Doosje het volgende:
[..]
Binnenkort gaan SunExpress en Pegasus ook naar dnata.
twitter:JetPhotos twitterde op donderdag 08-03-2018 om 01:22:37 ‘Who’s a good 737?’ ‘You’re a good 737!’ https://t.co/sq0ATJrjka © Alexander Lebedev https://t.co/DV6b2oW3a8 reageer retweet
Helaas is dit geen grap, die groeperingen roepen hier al veel langer om.quote:Op maandag 12 maart 2018 12:00 schreef FredvZ het volgende:
De Telegraaf is vroeg met de 1 april grappen: https://www.telegraaf.nl/nieuws/1776798/schiphol-zoekt-zee-op
Vast wel, want Schiphol/LVNL/KLM zouden niets liever willen dan zonder geluidsrestricties opereren.quote:Op maandag 12 maart 2018 12:14 schreef Frozen-assassin het volgende:
Is er hier uberhaupt ooit naar gekeken qua kosten?
Daar zijn wel eens studies naar gedaan, het kost miljarden om het te bouwen en dan nog een jaarlijks tientallen miljoenen om het geheel op zijn plek te houden.quote:Op maandag 12 maart 2018 12:14 schreef Frozen-assassin het volgende:
Is er hier uberhaupt ooit naar gekeken qua kosten?
Morgen hebben die towerboyz daar op Eelde allemaal schoon ondergoed bij zichquote:Op maandag 12 maart 2018 18:23 schreef Pino112 het volgende:
https://www.rtvnoord.nl/n(...)ndt-op-Airport-Eelde
Rond 14.30 uur dinsdagmiddag, dan moet het gebeuren. Dan landt voor het eerst in de geschiedenis een Boeing 747 op Groningen Airport Eelde.
Morgen wordt een vliegtuig van Atlas Air verwacht dat wél zal landen. Het komt aangevlogen vanuit Portland en na de tussenstop op Eelde doorvliegt naar Koeweit.
Een woordvoerster van het vliegveld legt uit dat er passagiers aan boord zijn die speciaal hierom gevraagd hadden omdat ze bij een afspraak in Noord-Nederland moeten zijn: 'Het gaat om een privévlucht. En nee, het zijn geen bekende mensen.'
Geen idee of het een vaste ploeg is die daar zit, maar ze werken voor dezelfde baas als hun collega's op Schipholquote:Op maandag 12 maart 2018 19:04 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Morgen hebben die towerboyz daar op Eelde allemaal schoon ondergoed bij zich
MS niet. Google heeft hier in het noorden meerdere datacenters zittenquote:Op maandag 12 maart 2018 21:12 schreef DaMook het volgende:
Hadden MS en Google niet datacenter's in Groningen. Wie weet is het wel een delegatie van een van hun die langs onderdelen van het bedrijf gaan.
Jup.quote:Op dinsdag 13 maart 2018 13:46 schreef Pino112 het volgende:
Nu boven Schotland. Schijnen USAF-mensen te zijn, voor Frisian Flag.
Ik heb helaas niet van alle kisten echt actuale cijfers, maar met wat ik heb denk ik niet dat -BFB dit gaat overtreffen (ook omdat zij eind dit jaar eruit gaat)quote:Op dinsdag 13 maart 2018 19:19 schreef Peterselieman het volgende:
Per dag ruim 13 uren in de lucht en dat inclusief die lange stilstand, onderhoud en de tijd tussen de vluchten.
Zit de PH-BFB een beetje in de buurt qua aantal vlieguren of is er een andere 747 die het record van de PH-BFC kan bedreigen?
Lijkt me de Airbus Beluga:quote:Op woensdag 14 maart 2018 18:34 schreef ToT het volgende:
Okee het is baggerkwaliteit maar het vliegtuig was erg ver weg en erg hoog, maar enig idee wat dit voor eentje is?
[ afbeelding ]
Hij viel me op omdat hij ontzettend sterk glom. Op de foto te zien lijkt de glans van de motor af te komen.
(Foto is met een 600mm lens gemaakt; deze fucker was ECHT ver weg! )
Airbus Beluga zo te zien, flink lensjequote:Op woensdag 14 maart 2018 18:34 schreef ToT het volgende:
Okee het is baggerkwaliteit maar het vliegtuig was erg ver weg en erg hoog, maar enig idee wat dit voor eentje is?
[ afbeelding ]
Hij viel me op omdat hij ontzettend sterk glom. Op de foto te zien lijkt de glans van de motor af te komen.
(Foto is met een 600mm lens gemaakt; deze fucker was ECHT ver weg! )
quote:Op woensdag 14 maart 2018 18:40 schreef Sebastiaan92 het volgende:
[..]
Lijkt me de Airbus Beluga:
[ afbeelding ]
Donders! En dat vloog dan dus gezellig in de buurt van het Dwingelderveld!quote:Op woensdag 14 maart 2018 18:40 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Airbus Beluga zo te zien, flink lensje
-Spuit elf-
Ze komen zo goed als dagelijks over Nederland hoor. Zeker bij helder weer kun je ze direct herkennen.quote:Op woensdag 14 maart 2018 19:01 schreef ToT het volgende:
[..]
[..]
Donders! En dat vloog dan dus gezellig in de buurt van het Dwingelderveld!
Thx!
En @ lensje; een Tamron 150 - 600 G2.
quote:YAKUTSK - De enige start- en landingsbaan van de luchthaven van het Russische Yakutsk is tijdelijk dicht. De baan ligt bezaaid met goudstaven, platina en diamanten. Een vrachtvliegtuig verloor de kostbare lading tijdens de start.
Door nog onbekende oorzaak schoot de vrachtdeur van de Antonov An-12 van Nimbus Airlines tijdens de start open. Daardoor viel de lading uit het vliegtuig en belandde op de startbaan.
Er is een grote opruimactie gaande om de kostbaarheden van de baan te halen. Ook in de omgeving van de luchthaven zijn goud, diamanten en platina gevonden.
De Antonov week uit naar Magan, in de buurt van Yakutsk.
https://www.telegraaf.nl/(...)r-begon-te-druppelenquote:AMSTERDAM - Boeing moet mogelijk een hele serie Dreamliners aan de grond houden, omdat er een fabricagefout in de brandstoftank van deze populaire Boeing 787 zou zijn ontdekt.
Volgens een zegsvrouw van TUI is het lek in de tank van de Dreamliner het gevolg van een productiefout. Boeing wil daar nog niet op reageren.
De Nederlandse vakantievlieger TUI bevestigt aan De Telegraaf dat er vlak voor vertrek van een 787-vlucht van Schiphol naar de Cariben een brandstoflek in de tank is geconstateerd. Die begon ’te druppelen’. Zo’n ernstig gebrek kan tijdens de vlucht fataal uitpakken.
„We hebben toen uit veiligheidsoverwegingen besloten om niet meer met dit toestel te vliegen. We hebben onze passagiers, ook de wachtenden op de bestemming, in hotels ondergebracht en een ander vliegtuig ingehuurd. Dat zorgde voor een dag vertraging”, aldus de TUI-woordvoerster. Inmiddels is het toestel gerepareerd en weer in gebruik door TUI.
TUI beroept zich op overmacht, omdat een fout tijdens de bouw van deze Dreamliner haar niet toegerekend kan worden. „Dus hoeven we ook geen 600 euro schade aan de getroffen reizigers te betalen.”
Na uitgebreide inspectie bleek volgens de zegsvrouw van TUI dat de lekkage is ontstaan door een fout tijdens de productie van dit vliegtuig bij Boeing. „Onze andere twee Boeings 787 hebben we gelijk gecontroleerd, maar die blijken dit euvel niet te hebben.”
Boeing wil nog niet reageren op dit gevoelige juridische geschil. „We bevestigen noch ontkennen de oorzaak van het voorval. Dat wordt onderzocht”, aldus gisteravond de Nederlandse afdeling van de Amerikaanse fabriek. ’Geen commentaar’ om miljardenclaims te voorkomen, vrezen zevenhonderd gedupeerde passagiers.
Klacht
„Toch geloven we eerder dat TUI zich in alle bochten wringt om onder de wettelijke compensatieplicht uit te komen. Toeristen wijsmaken dat het hier zogenaamd om een fabrieksfout gaat, pikken we niet. We hebben een klacht ingediend bij de Nederlandse luchtvaartinspectie”, zegt de gedupeerde reizigster Ditte den Boer.
De Nederlandse luchtvaartinspectie ILT bevestigt dat zij deze klacht in onderzoek heeft. „We hebben zowel van de passagiers als van TUI een melding gekregen en we zoeken dit tot op de bodem uit”, aldus een woordvoerster.
Ook directeur Hendrik Noorderhaven van incassobureau EUclaim denkt niet dat er sprake is van een wanprestatie van Boeing.
„Wij gaan TUI voor de rechter slepen als ze niet over de brug komen. Ze moeten aantonen dat dit de schuld is van Boeing. Een technisch mankement is volgens de wet het risico van de vliegmaatschappij. Geen overmacht.”
De Boeing 787 is sinds 2012 het paradepaardje van de Amerikanen. Er zijn er meer dan 1300 van besteld, naast TUI bijvoorbeeld ook door Air France KLM.
Hij staat nu weer in Frankfurt.quote:Op zaterdag 17 maart 2018 14:06 schreef Iemand91 het volgende:
Lufthansa heeft vanmorgen hun eerste A380 van Frankfurt naar München gevlogen.
Toestel was D-AIMB "München" met vluchtnummer LH380: https://www.flightradar24.com/data/aircraft/d-aimb#10bd9d37
quote:ROTTERDAM - TUI fly maakt maandagmiddag een korte promotievlucht met de nieuwe Boeing 737 MAX 8. Het stille toestel wordt van Schiphol naar Rotterdam The Hague Airport gevlogen, met aan boord relaties en medewerkers.
Het in België geregistreerde toestel is het eerste van zeventig bestelde Boeing 737 MAX-toestellen dat tot 2023 aan de TUI Group wordt geleverd. Zowel de Belgische, Britse, Nederlandse als Zweedse dochtermaatschappijen gaan met het uiterst zuinige en stille type vliegen.
Vlucht OR7372 vertrekt maandag om 13.45 uur vanaf Schiphol en komt volgens planning om 14.15 uur aan op Rotterdam The Hague Airport.
Ja kut dus, ik dacht dat het 25 maart (volgende week zou zijn). Had al gepland te gaan spotten, zie ik gisteren ineens foto's hiervan op Facebook langs komen. :/quote:Op zaterdag 17 maart 2018 14:06 schreef Iemand91 het volgende:
Lufthansa heeft vanmorgen hun eerste A380 van Frankfurt naar München gevlogen.
Toestel was D-AIMB "München" met vluchtnummer LH380: https://www.flightradar24.com/data/aircraft/d-aimb#10bd9d37
Lufthansa stationeert vanaf deze zomer 5 A380's in München.
7 A340-600's verhuizen van München naar Frankfurt.
(En 2 A340-600's komen terug van winteropslag naar München)
Aankomst München in München:
[ afbeelding ]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |