Met een verbod op het vuurwerk wat nu legaal is heb je uiteraard niet direct invloed op slachtoffers van illegaal vuurwerk.quote:Op maandag 4 december 2017 15:33 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Ja want men steekt natuurlijk nooit illegaal vuurwerk af.
Wat voor kruid? Brandnetels?quote:Op maandag 4 december 2017 15:41 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
Met een verbod op het vuurwerk wat nu legaal is heb je uiteraard niet direct invloed op slachtoffers van illegaal vuurwerk.
Dan moet je dat ook beter aanpakken (strengere controles etc).
Zulke gevallen als dit is sowieso al lastiger te voorkomen als men zelf besluit met kruid te gaan kloten.
Nee natuurlijk niet. Als het eenmaal verboten is is al het vuurwerk op miraculeuze wijze verdwenen... Net zoals er ook nooit te hard gereden wordt...quote:Op maandag 4 december 2017 15:33 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Das gek ik kom uit een hoogopgeleide middenklasse omgeving en bijna ieder gezin had wel een ''tokkie'' die vuurwerk kocht.quote:Op maandag 4 december 2017 15:50 schreef Stabiel het volgende:
Vuurwerk is al decennia een tokkie-aangelegenheid. De IQ-minder bedeelden die elk jaar honderden euro's over tafel gooien om legaal en illegaal vuurwerk aan te schaffen. Wellicht is het tijd om de stoppen met deze idioterie waarbij elk jaar tientallen gewonden vallen en straalbezopen proleten rondlopen met gevaarlijk explosief spul.
Dat is geen argument om legaal vuurwerk niet ook te verbieden.quote:Op maandag 4 december 2017 15:33 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Ik vind het niet leuk dus niemand heeft het leuk te vinden! Verbieden!quote:Op maandag 4 december 2017 15:50 schreef Stabiel het volgende:
Vuurwerk is al decennia een tokkie-aangelegenheid. De IQ-minder bedeelden die elk jaar honderden euro's over tafel gooien om legaal en illegaal vuurwerk aan te schaffen. Wellicht is het tijd om de stoppen met deze idioterie waarbij elk jaar tientallen gewonden vallen en straalbezopen proleten rondlopen met gevaarlijk explosief spul.
Laat mensen lekker 1 dag in het jaar van hun vuurwerk genieten.quote:Op maandag 4 december 2017 15:53 schreef westwoodblvd het volgende:
[..]
Dat is geen argument om legaal vuurwerk niet ook te verbieden.
Ja, en dat al vele jaren. En het helpt geen ene ruk.quote:Op maandag 4 december 2017 13:53 schreef maily het volgende:
Het komt elk jaar voor dat vuurwerkslachtoffers toestemming geven om de schokkende foto's te laten zien. "Als hiermee andere slachtoffers voorkomen kunnen worden ... "
Waar haal je dat uit mijn reactie vandaan?quote:Op maandag 4 december 2017 15:54 schreef AchJa het volgende:
Ik vind het niet leuk dus niemand heeft het leuk te vinden! Verbieden!
Dat is hetzelfde kul-argument die de wapenfanaten in de VS aanhalen als mensen tegen de wapenwet zijn. 'Maar messen doden ook' en 'in het verkeer vallen ook doden'. Van door soort drogredenen en nonsense argumenten.quote:Op maandag 4 december 2017 15:53 schreef westwoodblvd het volgende:
[..]
Dat is geen argument om legaal vuurwerk niet ook te verbieden.
Dat is dus niet waar. Het aantal vuurwerkslachtoffers is sterk onderhevig aan de intensiteit van de campagnes.quote:Op maandag 4 december 2017 15:55 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Ja, en dat al vele jaren. En het helpt geen ene ruk.
Ik weet niet welke campagnes er allemaal zijn geweest, volgens Wikipedia elk jaar sinds 1975. En toch zijn er van die runderen die die plaatjes van afgerukte lichaamsdelen niet snappen. Het heeft dus geen enkele zin. Meer nog, men zou beter kappen met die heldenstatus van dit soort klapjosties die "zo dapper zijn om toestemming te geven blah blah..."
Gewoon aan de schandpaal die idioot. En er dan met rotjes naar gooien, misschien gaat het bij anderen dan eens doordringen dat vuurwerk niet stoer is.
Guns don't kill. People do.quote:Op maandag 4 december 2017 16:05 schreef Stabiel het volgende:
[..]
Dat is hetzelfde kul-argument die de wapenfanaten in de VS aanhalen als mensen tegen de wapenwet zijn. 'Maar messen doden ook' en 'in het verkeer vallen ook doden'. Van door soort drogredenen en nonsense argumenten.
Dat dus bij uitstek het argument moet zijn waarom wapentuig in handen van mensen een verkeerd idee is.quote:
Wat is daar nonsense aan? Ik ga iedere dag op de fiets er maar blind vanuit dat geen van die honderden langsrijdende bestuurders een gekkie is. Ik vertrouw mensen net zoveel met een auto als met een vuurwapen.quote:Op maandag 4 december 2017 16:05 schreef Stabiel het volgende:
[..]
Dat is hetzelfde kul-argument die de wapenfanaten in de VS aanhalen als mensen tegen de wapenwet zijn. 'Maar messen doden ook' en 'in het verkeer vallen ook doden'. Van door soort drogredenen en nonsense argumenten.
Als de politiemacht in jouw land in toenemende mate steeds verder militariseert en de overheidsspionage van het eigen volk steeds krankzinniger vormen aanneemt, dan kan ik mij voorstellen dat je krampachtig vast wil houden aan The Second Amendment.quote:Op maandag 4 december 2017 16:12 schreef Stabiel het volgende:
[..]
Dat dus bij uitstek het argument moet zijn waarom wapentuig in handen van mensen een verkeerd idee is.
Omdat het verkeer een groot socio-economisch doel dient: mensen rijden naar hun werk, is instrumenteel in het bedrijven van handel, zorgt ervoor dat mensen mobiel zijn en in contact staan met hun directe omgeving.quote:Op maandag 4 december 2017 16:16 schreef Glazenmaker het volgende:
Wat is daar nonsense aan? Ik ga iedere dag op de fiets er maar blind vanuit dat geen van die honderden langsrijdende bestuurders een gekkie is. Ik vertrouw mensen net zoveel met een auto als met een vuurwapen.
Gast! Medeleven? Kom op zeg, het gaat de burger al genoeg kosten.quote:Op maandag 4 december 2017 14:02 schreef Ruruzzz het volgende:
[..]
Ik kan gewoon niet tegen dat het nieuws het wat groter probeert te maken en ik weet als geen ander wat er van scahde is aangericht alleen probeer duidelijk te maken dat we wel eens wat meer medeleven of respect mogen tonen en niet blij zijn dat het zo’n iemand is gebeurt. Denk even na als het jezelf was overkomen en hoe je dit had gevonden (en niet zeggen ja maar ik zou zoiets doms nooit doen want ik denk dat jijzelf ook fouten maakt zoals te hard rijden in de auto, lampen niet aan op de fiets, niet alle stekkers uit stopcontact haalt als je het huis verlaat etc.)
Je kunt net zo goed van vuurwerk genieten als het door een ander (bv. professionals) aangestoken wordt. Zo doe ik het al jaren, ik ben er geen geld aan kwijt maar krijg wel het sfeertje mee.quote:Op maandag 4 december 2017 15:54 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Laat mensen lekker 1 dag in het jaar van hun vuurwerk genieten.
Verder gewoon handhaven.
Dit is echt onzin. Leuk dat het voor jou een optie is, maar 90% heeft daar geen zin in/ gaat het gewoon niet.quote:Op maandag 4 december 2017 16:22 schreef westwoodblvd het volgende:
[..]
Je kunt net zo goed van vuurwerk genieten als het door een ander (bv. professionals) aangestoken wordt. Zo doe ik het al jaren, ik ben er geen geld aan kwijt maar krijg wel het sfeertje mee.
Iedere malloot met een dronken kop kan nu met oud en nieuw met explosieven de straat op. Elk jaar vallen er doden en gewonden. Het is gewoon levensgevaarlijk en onnodig.
Je opmerking strookt niet met de feiten. Een minderheid van Nederland hecht waarde aan het zelf afsteken van vuurwerk met oud en nieuw, en een meerderheid is ervoor als er overal centrale vuurwerkshows komen en particulier vuurwerk verboden wordt. Dat komt al jaren uit lokale en landelijke peilingen.quote:Op maandag 4 december 2017 16:23 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Dit is echt onzin. Leuk dat het voor jou een optie is, maar 90% heeft daar geen zin in/ gaat het gewoon niet.
Een door-de-gemeente georganiseerde vuurwerkshow biedt iedereen de mogelijkheid om hierbij aanwezig te zijn.quote:Op maandag 4 december 2017 16:23 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Dit is echt onzin. Leuk dat het voor jou een optie is, maar 90% heeft daar geen zin in/ gaat het gewoon niet.
Ahh dus als er maar knaken mee verdient kunnen worden mag een gevaarlijk ding wel in de handen van het domme klootjesvolk komen. Mensen hebben plezier met vuurwerk. Mogen mensen die werkzaam zijn in de entertainment industrie nog wel met de auto naar het werk? Zo ja waarom?quote:Op maandag 4 december 2017 16:22 schreef Stabiel het volgende:
[..]
Omdat het verkeer een groot socio-economisch doel dient: mensen rijden naar hun werk, is instrumenteel in het bedrijven van handel, zorgt ervoor dat mensen mobiel zijn en in contact staan met hun directe omgeving.
Daar staat tegenover een compleet nietszeggende vuurwerk-traditie die intrinsieke geen enkele socio-economische waarde heeft.
Is dit een zwakke poging tot een Rutte imitatie of heb je daadwerkelijk geen valide argumentenquote:Op maandag 4 december 2017 16:30 schreef Hexagon het volgende:
Ah ze beginnen weer met hun verbodsgedram. Pleur op.
Niet iedereen is als jij en niet iedere gemeente kan dat goed doen.quote:Op maandag 4 december 2017 16:28 schreef Stabiel het volgende:
[..]
Een door-de-gemeente georganiseerde vuurwerkshow biedt iedereen de mogelijkheid om hierbij aanwezig te zijn.
Dat mensen daar geen zin in hebben is pas flauwekul. Over de hele wereld trekken dergelijke georchestreerde vuurwerkshows massa mensen. Enkel hier in Nederland probeert men krampachtig vast te houden aan een traditie dat elk jaar talloze gewonden veroorzaskt en voor tientallen miljoenen euro's aan schade zorgt.
Inderdaad. Als de gevaren en schade niet opwegen tegen de maatschappelijke voordelen dan tolereren we het. Dat is sprake bij het verkeer, en niet bij vuurwerk.quote:Op maandag 4 december 2017 16:29 schreef Glazenmaker het volgende:
Ahh dus als er maar knaken mee verdient kunnen worden mag een gevaarlijk ding wel in de handen van het domme klootjesvolk komen. Mensen hebben plezier met vuurwerk. Mogen mensen die werkzaam zijn in de entertainment industrie nog wel met de auto naar het werk? Zo ja waarom?
Goede valide argumenten voor een verbod!quote:Op maandag 4 december 2017 16:32 schreef westwoodblvd het volgende:
[..]
Is dit een zwakke poging tot een Rutte imitatie of heb je daadwerkelijk geen valide argumenten
Niet iedereen is zoals iedereen. Bij elke beslissing worden mensen teleurgesteld. Dat is bij handhaven van de huidige vuurwerk-traditie niet anders.quote:Op maandag 4 december 2017 16:33 schreef Nattekat het volgende:
Niet iedereen is als jij en niet iedere gemeente kan dat goed doen.
Ik maar denken dat al dat illegale vuurwerk uit het buitenland komt waar ze dezelfde traditie hebben, maar ik zal wel niks van de wereld weten.quote:Op maandag 4 december 2017 16:28 schreef Stabiel het volgende:
[..]
Een door-de-gemeente georganiseerde vuurwerkshow biedt iedereen de mogelijkheid om hierbij aanwezig te zijn.
Dat mensen daar geen zin in hebben is pas flauwekul. Over de hele wereld trekken dergelijke georchestreerde vuurwerkshows massa mensen. Enkel hier in Nederland probeert men krampachtig vast te houden aan een traditie dat elk jaar talloze gewonden veroorzaskt en voor tientallen miljoenen euro's aan schade zorgt.
Vindt je jezelf niet een beetje eng? Ik vind curling echt een domme sport, dus heb ik geen curlingsschoenen in de kast. Toch ga ik die sport niet proberen te verbieden ondanks dat er jaarlijks vele mensen botten breken op het ijs of doodgaan op weg naar de training of wedstrijd. Zo ook met mountainbiken en racen.quote:Op maandag 4 december 2017 16:33 schreef Stabiel het volgende:
[..]
Inderdaad. Als gevaren en schade niet opwegen tegen de maatschappelijke voordelen dan tolereren we het. Dat is sprake bij het verkeer, en niet bij vuurwerk.
- Ongelukken door vuurwerk (zowel legaal als illegaal) zorgen elk jaar voor doden en gewonden. Een verbod zal vuurwerkgebruik terugdringen en daarmee levens redden;quote:Op maandag 4 december 2017 16:33 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Goede valide argumenten voor een verbod!
Waarom moet het vuurwerkplezier van velen worden afgepakt omdat enkele hersendoden met illegaal vuurwerk op een illegaal moment gaan lopen stunten?quote:Op maandag 4 december 2017 16:32 schreef westwoodblvd het volgende:
[..]
Is dit een zwakke poging tot een Rutte imitatie of heb je daadwerkelijk geen valide argumenten
Je curlingvergelijking slaat als een tang op een varken. Curling veroorzaakt geen merkbare overlast - althans niet buiten de curlingbaan.quote:Op maandag 4 december 2017 16:39 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Ik maar denken dat al dat illegale vuurwerk uit het buitenland komt waar ze dezelfde traditie hebben, maar ik zal wel niks van de wereld weten.
[..]
Vindt je jezelf niet een beetje eng? Ik vind curling echt een domme sport, dus heb ik geen curlingsschoenen in de kast. Toch ga ik die sport niet proberen te verbieden ondanks dat er jaarlijks vele mensen botten breken op het ijs of doodgaan op weg naar de training of wedstrijd. Zo ook met mountainbiken en racen.
Wat geeft jou A het recht om voor anderen te beslissen dat die dingen wel verboden moeten worden en B de behoefte om dat te doen?
Ja... Dat gaat echt niet zomaarquote:Op maandag 4 december 2017 16:35 schreef Stabiel het volgende:
[..]
Niet iedereen is zoals iedereen. Bij elke beslissing worden mensen teleurgesteld. Dat is bij handhaven van de huidige vuurwerk-traditie niet anders.
Hoe wilt de gemeente dat precies verkloten? Het inhuren van een externe partij voor een vuurwerkshow is niet zo moeilijk.
In de meeste landen worden vuurwerkshows door de lokale gemeente geregeld.quote:Op maandag 4 december 2017 16:39 schreef Glazenmaker het volgende:
Ik maar denken dat al dat illegale vuurwerk uit het buitenland komt waar ze dezelfde traditie hebben, maar ik zal wel niks van de wereld weten.
Nee. Curling zorgt nauwelijks voor maatschappelijke reuring. De mogelijke schade beschouwen we als acceptabel.quote:Vindt je jezelf niet een beetje eng? Ik vind curling echt een domme sport, dus heb ik geen curlingsschoenen in de kast. Toch ga ik die sport niet proberen te verbieden ondanks dat er jaarlijks vele mensen botten breken op het ijs of doodgaan op weg naar de training of wedstrijd. Zo ook met mountainbiken en racen.
Wat geeft jou A het recht om voor anderen te beslissen dat die dingen wel verboden moeten worden en B de behoefte om dat te doen?
Je gaat voorbij aan het feit dat een meerderheid van de vuurwerkslachtoffers het niet zelf heeft aangestoken. Of is het dan ook het probleem van die mensen zelf omdat ze te dicht bij de afsteker in de buurt stonden? Hoelang kun je nog volhouden dat iets eigen verantwoordelijkheid is, als de weggeblazen vingers door de straten vliegen?quote:Op maandag 4 december 2017 16:40 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Waarom moet het vuurwerkplezier van velen worden afgepakt omdat enkele hersendoden met illegaal vuurwerk op een illegaal moment gaan lopen stunten?
We moeten niet altijd maar ieder risico willen wegverbieden. Wie loopt te stunten met vuurwerk loopt de kans zn vingers kwijt te raken. Dat is Joey zn eigen probleem.
Omdat het plezier van heel veel mensen niet opwegen tegen de immense gevaren en schade die het elk jaar veroorzaakt.quote:Op maandag 4 december 2017 16:40 schreef Hexagon het volgende:
Waarom moet het vuurwerkplezier van velen worden afgepakt omdat enkele hersendoden met illegaal vuurwerk op een illegaal moment gaan lopen stunten?
We moeten niet altijd maar ieder risico willen wegverbieden. Wie loopt te stunten met vuurwerk loopt de kans zn vingers kwijt te raken. Dat is Joey zn eigen probleem.
Het getuigt vooral van egoisme om het tegenovergestelde te stellen, daar jij je met je medestanders tot een minderheid moet rekenen.quote:Op maandag 4 december 2017 16:45 schreef Nattekat het volgende:
Het getuigt vooral van heel veel egoïsme om het te willen verbieden. "Ik vind het niet leuk, dus moet verboden worden"
Flauwekul. Vuurwerkshows trekken altijd hordes mensen. In binnen- en buitenland.quote:Op maandag 4 december 2017 16:45 schreef Hexagon het volgende:
En die lui die staatsvuurwerk van de gemeente willen![]()
Ten eerste wil niemand helemaal naar het stadscentrum moeten gaan voor vuurwerk
En ten tweede is het ook gewoon niet leuk. De lol is deels ook je eigen inbreng te kunnen geven
Zo rolt inderdaad wel de gemiddelde burger bij alles dat niet in zn plaatje past tegenwoordigquote:Op maandag 4 december 2017 16:45 schreef Nattekat het volgende:
Het getuigt vooral van heel veel egoïsme om het te willen verbieden. "Ik vind het niet leuk, dus moet verboden worden"
Alsof de voorstanders van vuurwerk het om louter altruïstische redenen doen.quote:Op maandag 4 december 2017 16:45 schreef Nattekat het volgende:
-Ik beslis voor mijzelf wel of ik gered moet worden.quote:Op maandag 4 december 2017 16:39 schreef westwoodblvd het volgende:
[..]
- Ongelukken door vuurwerk (zowel legaal als illegaal) zorgen elk jaar voor doden en gewonden. Een verbod zal vuurwerkgebruik terugdringen en daarmee levens redden;
- Het massaal afsteken van vuurwerk veroorzaakt smog en vervuiling; mensen met bijv. astma kunnen met oud en nieuw niet eens meer de straat op;
- Heel Nederland ligt in de weken erna onder het vuurwerkafval omdat veel mensen die het afsteken te beroerd zijn hun zooi op te ruimen;
- Tradities kunnen veranderen, zo ook deze. Meerderheid van de mensen ziet particulier vuurwerk graag verboden;
- Het zorgt anderszins voor veel schade aan gebouwen en eigendommen van mensen, die die schade onmogelijk kunnen verhalen (prullenbakken, brievenbussen etc.)
- Als vuurwerk geheel verboden is, is het veel makkelijker om op te treden tegen vuurwerk dat nu al illegaal is en zelfs de voorstanders van vinden dat het verboden zou moeten zijn.
Mountainbiken en racen gelukkig wel.quote:Op maandag 4 december 2017 16:40 schreef westwoodblvd het volgende:
[..]
Je curlingvergelijking slaat als een tang op een varken. Curling veroorzaakt geen merkbare overlast - althans niet buiten de curlingbaan.
Ehhhh... nee. Niet echt. Tolerantie betekent dat je zo nu en dan wat toe staat wat je niet leuk vind. Je kan gewoon tolereren dat het 1x per jaar zo is.quote:Op maandag 4 december 2017 16:46 schreef westwoodblvd het volgende:
[..]
Het getuigt vooral van egoisme om het tegenovergestelde te stellen, daar jij je met je medestanders tot een minderheid moet rekenen.
Hier.quote:Op maandag 4 december 2017 16:44 schreef Stabiel het volgende:
[..]
In de meeste landen worden vuurwerkshows door de lokale gemeente geregeld.
Waar beslis ik voor anderen? Ik heb een mening, maar nergens stel ik dat ik die tegen elke kost wilt opleggen aan anderen.
[..]
We beschouwen vuurwerk als acceptabel.quote:Nee. Curling zorgt nauwelijks voor maatschappelijke reuring. De mogelijke schade beschouwen we als acceptabel.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |