abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 29 oktober 2017 @ 16:53:15 #101
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_174737517
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2017 16:51 schreef Poepz0r het volgende:

[..]

Maar wie zegt mij dat CDA, VVD etc niet uit hun nek lullen ?
Da's nou juist m'n punt: ze lullen meer uit hun nek dan ooit. :D Dat is precies het probleem.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_174737541
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2017 16:53 schreef Molurus het volgende:

[..]

Da's nou juist m'n punt: ze lullen meer uit hun nek dan ooit. :D Dat is precies het probleem.
Dan zouden referenda toch ideaal zijn? Laat het aan ons over aangezien niemand capabel is in de kamer en kabinet.
  zondag 29 oktober 2017 @ 16:56:07 #103
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_174737585
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2017 16:53 schreef Poepz0r het volgende:

[..]

Dan zouden referenda toch ideaal zijn? Laat het aan ons over aangezien niemand capabel is in de kamer en kabinet.
Wat je lijkt te missen, en wat je je wel zou moeten afvragen, is: hoe komt het nou precies dat politici meer uit hun nek lullen dan voorheen?

Is dat omdat ze minder capabel zijn? Ik denk het niet namelijk.
  zondag 29 oktober 2017 @ 16:56:19 #104
435727 BadderHaring
Ik sla je op je bek
pi_174737587
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2017 16:53 schreef Poepz0r het volgende:

[..]

Laten we alle besluitvorming met een 'ja'/'nee' bij de bevolking neerleggen.

Ik geef het een maand voor ons land of compleet failliet is, of een dictatuur.
pi_174737630
quote:
1s.gif Op zondag 29 oktober 2017 16:56 schreef BadderHaring het volgende:

[..]

Volgens mij maar dat wil je niet lezen heb ik al gezegd dat enkel de grote punten behandelt zouden moeten worden. Of er ergens een kerk moet komen ja dan nee interesseert werkelijk niemand.

Ik geef het een paar jaar en de EU is failliet zoals het nu gaat. ECB blijft maar geld bijdrukken elke maand dusja ook dat werkt niet.
pi_174737636
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2017 16:56 schreef Molurus het volgende:

[..]

Wat je lijkt te missen, en wat je je wel zou moeten afvragen, is: hoe komt het nou precies dat politici meer uit hun nek lullen dan voorheen?

Is dat omdat ze minder capabel zijn? Ik denk het niet namelijk.
EU > baantjes > macht.
pi_174737638
quote:
1s.gif Op zondag 29 oktober 2017 16:56 schreef BadderHaring het volgende:

[..]

Zwitserland is echt een nare plek ja. En bij een nee mag een politicus gewoon geen nieuwe verbeterde wet maken dat staat in de kleine lettertjes van ieder referendum.
  zondag 29 oktober 2017 @ 17:01:04 #108
435727 BadderHaring
Ik sla je op je bek
pi_174737696
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2017 16:57 schreef Poepz0r het volgende:

[..]

Volgens mij maar dat wil je niet lezen heb ik al gezegd dat enkel de grote punten behandelt zouden moeten worden. Of er ergens een kerk moet komen ja dan nee interesseert werkelijk niemand.

Ik geef het een paar jaar en de EU is failliet zoals het nu gaat. ECB blijft maar geld bijdrukken elke maand dusja ook dat werkt niet.
Het afschaffen van de democratie en kiezen voor een groot leider is geen 'groot punt?'

Juist grote punten moet je niet overlaten aan de meerderheid. Het is gewoon zo dom om te denken dat de massa het juiste besluit neemt op essentiële internationale onderwerpen.

Tenzij, zoals ik eerder in dit topic al aangaf, je het een vaste plek geeft in de formatie/verkiezings periode.
  zondag 29 oktober 2017 @ 17:01:47 #109
435727 BadderHaring
Ik sla je op je bek
pi_174737708
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2017 16:58 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

Zwitserland is echt een nare plek ja. En bij een nee mag een politicus gewoon geen nieuwe verbeterde wet maken dat staat in de kleine lettertjes van ieder referendum.
Je snapt duidelijk geen hol van hoe het in Zwitserland is ingeregeld.
  zondag 29 oktober 2017 @ 17:02:11 #110
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_174737723
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2017 16:58 schreef Poepz0r het volgende:

[..]

EU > baantjes > macht.
Op z'n best is dat een gevolg, geen oorzaak.

Het centrale probleem is dat het succes van politici steeds minder wordt bepaald door de kwaliteit van het beleid en steeds meer door het in toenemende mate irreele beeld dat de burger heeft van de wereld.

Dat leidt tot een slechter functioneren van de politiek waardoor de burger steeds meer ontevreden wordt, de politiek haar uiterste best doet om aansluiting te zoeken bij het verneukte beeld dat de burger heeft van de wereld, het beleid nog slechter wordt, etc, etc. Vicieuze cirkel.
pi_174737733
quote:
1s.gif Op zondag 29 oktober 2017 17:01 schreef BadderHaring het volgende:

[..]

Het afschaffen van de democratie en kiezen voor een groot leider is geen 'groot punt?'

Juist grote punten moet je niet overlaten aan de meerderheid. Het is gewoon zo dom om te denken dat de massa het juiste besluit neemt op essentiële internationale onderwerpen.

Tenzij, zoals ik eerder in dit topic al aangaf, je het een vaste plek geeft in de formatie/verkiezings periode.
Dat dikgedrukte speelt toch helemaal niet dus hoezo haal je dat aan?

Nee laten we alles lekker overlaten aan tweede kamer leden die zichzelf 100 x per dag aftrekken op hun baantje en niet kunnen wachten op een baan in Brussel. Denk je nu werkelijk dat die mensen het goed met ons voor hebben? 1 groot toneelstuk.

Daarnaast gaat het in Zwitserland prima nietwaar?
pi_174737776
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2017 17:02 schreef Molurus het volgende:

[..]

Op z'n best is dat een gevolg, geen oorzaak.

Het centrale probleem is dat het succes van politici steeds minder wordt bepaald door de kwaliteit van het beleid en steeds meer door het in toenemende mate irreele beeld dat de burger heeft van de wereld.

Dat leidt tot een slechter functioneren van de politiek waardoor de burger steeds meer ontevreden wordt, de politiek haar uiterste best doet om aansluiting te zoeken bij het verneukte beeld dat de burger heeft van de wereld, het beleid nog slechter wordt, etc, etc. Vicieuze cirkel.
Burgers zien het liegen nu veel beter dankzij het internet onder andere. Geen cent meer naar Griekenland etc. De burger is dus niet dom, de kamerleden die zijn dom door publiekelijk te liegen en te bedriegen.

De daders van MH17 zullen worden berecht. Ik heb nieuws; Dat gaat nooit gebeuren > teveel belangen. Dat soort onzin dus.
pi_174737809
quote:
1s.gif Op zondag 29 oktober 2017 07:47 schreef Jonathon het volgende:
Bewijst weer dan Nederland geen democratisch land is maar een dictatuur!

:X Over een jaar of 10 zal ik wel in een kamp belanden door deze forumpost.
En dan klagen over Erdogan dat hij een dictator is.
'Hij die een slaaf bezit, is zelf ook een slaaf!'
  zondag 29 oktober 2017 @ 17:06:58 #114
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_174737845
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2017 17:04 schreef Poepz0r het volgende:

[..]

De burger is dus niet dom
Nogmaals, dat zeg ik nergens. Ik zeg alleen dat de burger buitengewoon slecht geinformeerd is.
pi_174737881
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2017 17:06 schreef Molurus het volgende:

[..]

Nogmaals, dat zeg ik nergens. Ik zeg alleen dat de burger buitengewoon slecht geinformeerd is.
De burger informeert zich tot datgene wat hij/zij interessant vind. Men is egoistisch en denkt aan de eigen portemonnee. Dat zien we ook bij de landelijke verkiezingen (VVD). Dat zal altijd zo blijven is dus geen argument. Mensen bepalen zelf of ze wel of niet geinformeerd willen worden. Democratie is de WIL van het volk nogmaals. Anders moet Den Haag Nederland geen Democratie meer noemen want dat is het niet.
  zondag 29 oktober 2017 @ 17:10:22 #116
435727 BadderHaring
Ik sla je op je bek
pi_174737920
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2017 17:02 schreef Poepz0r het volgende:

[..]

Dat dikgedrukte speelt toch helemaal niet dus hoezo haal je dat aan?

Nee laten we alles lekker overlaten aan tweede kamer leden die zichzelf 100 x per dag aftrekken op hun baantje en niet kunnen wachten op een baan in Brussel. Denk je nu werkelijk dat die mensen het goed met ons voor hebben? 1 groot toneelstuk.

Daarnaast gaat het in Zwitserland prima nietwaar?
Dat haal ik aan omdat ik dat eerder als voorbeeld gaf in een post waar jij op reageerde met 'dat het alleen voor grote zaken zou moeten gelden'.

Verder heeft men in de tweede kamer een veel beter overzicht van het totaalpakket aan maatregelen.

Zwitserland is een voorbeeld van hoe je het in zou kunnen regelen, dat ontken ik nergens. Maar het gaat daar wel wat verder dan af en toe een referendumpje als het wat mensen uitkomt. Daar doen ze het al meer dan een eeuw zo en is het hele politieke bestel er op ingeregeld. En zijn er ook waarborgen om idioterie zoals met Brexit of hier met die domme referenda die zijn gehouden, te voorkomen.
  zondag 29 oktober 2017 @ 17:11:06 #117
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_174737944
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2017 17:08 schreef Poepz0r het volgende:

[..]

De burger informeert zich tot datgene wat hij/zij interessant vind.
Bingo, dat is precies de reden dat die burger zo slecht geinformeerd is en zo'n verwrongen beeld heeft van wat de grote punten nu werkelijk zijn.

quote:

Mensen bepalen zelf of ze wel of niet geinformeerd willen worden.
Dat mensen dat zelf bepalen, helemaal prima. Maar als mensen zelf gaan bepalen wat de waarheid is dan wordt dat wel een probleem.
pi_174737953
quote:
1s.gif Op zondag 29 oktober 2017 17:10 schreef BadderHaring het volgende:

[..]

Dat haal ik aan omdat ik dat eerder als voorbeeld gaf in een post waar jij op reageerde met 'dat het alleen voor grote zaken zou moeten gelden'.

Verder heeft men in de tweede kamer een veel beter overzicht van het totaalpakket aan maatregelen.

Zwitserland is een voorbeeld van hoe je het in zou kunnen regelen, dat ontken ik nergens. Maar het gaat daar wel wat verder dan af en toe een referendumpje als het wat mensen uitkomt. Daar doen ze het al meer dan een eeuw zo en is het hele politieke bestel er op ingeregeld. En zijn er ook waarborgen om idioterie zoals met Brexit of hier met die domme referenda die zijn gehouden, te voorkomen.
Uiteraard zal dat geregeld moeten worden etc maar dat moet nu wel gaan gebeuren. Waarom Brexit idioot is is voor mij een raadsel aangezien de EU Unie de kanker is van dit moment. Daar moeten we heel snel mee stoppen voordat het helemaal verkeerd gaat.
  zondag 29 oktober 2017 @ 17:11:48 #119
435727 BadderHaring
Ik sla je op je bek
pi_174737961
quote:

[..]

De burger informeert zich tot datgene wat hij/zij interessant vind. Men is egoistisch en denkt aan de eigen portemonnee. Dat zien we ook bij de landelijke verkiezingen (VVD). Dat zal altijd zo blijven is dus geen argument. Mensen bepalen zelf of ze wel of niet geinformeerd willen worden. Democratie is de WIL van het volk nogmaals. Anders moet Den Haag Nederland geen Democratie meer noemen want dat is het niet.
Maar 'de wil van het volk' is meer dan per dossier meeste stemmen gelden'.
pi_174737964
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2017 17:11 schreef Molurus het volgende:

[..]

Bingo, dat is precies de reden dat die burger zo slecht geinformeerd is en zo'n verwrongen beeld heeft van wat de grote punten nu werkelijk zijn.

[..]

Dat mensen dat zelf bepalen, helemaal prima. Maar als mensen zelf gaan bepalen wat de waarheid is dan wordt dat wel een probleem.
Bij de verkiezingen is dat toch ook geen probleem?
pi_174737982
quote:
1s.gif Op zondag 29 oktober 2017 17:11 schreef BadderHaring het volgende:

[..]

Democratie betekend de wil van het volk. Het is heel simpel. Als dat niet zo mag zijn dan is er dus geen sprake van democratie. Een lepel is een lepel en geen vork.
  zondag 29 oktober 2017 @ 17:12:45 #122
435727 BadderHaring
Ik sla je op je bek
pi_174737986
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2017 17:11 schreef Poepz0r het volgende:

[..]

Uiteraard zal dat geregeld moeten worden etc maar dat moet nu wel gaan gebeuren. Waarom Brexit idioot is is voor mij een raadsel aangezien de EU Unie de kanker is van dit moment. Daar moeten we heel snel mee stoppen voordat het helemaal verkeerd gaat.
De EU is essentieel voor onze toekomst. Er moet alleen heel veel veranderen.
  zondag 29 oktober 2017 @ 17:12:58 #123
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_174737997
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2017 17:11 schreef Poepz0r het volgende:

[..]

Bij de verkiezingen is dat toch ook geen probleem?
Juist bij verkiezingen is dat een probleem.
pi_174738018
quote:
1s.gif Op zondag 29 oktober 2017 17:12 schreef BadderHaring het volgende:

[..]

De EU is essentieel voor onze toekomst. Er moet alleen heel veel veranderen.
Nee dat is de EU niet. Met de EEG ging het ook uitstekend, niks mis mee. Zoals Baudet al zei; Handel drijven we al sinds de jaren 0 ook ZONDER de EU.
  zondag 29 oktober 2017 @ 17:13:36 #125
435727 BadderHaring
Ik sla je op je bek
pi_174738019
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2017 17:12 schreef Poepz0r het volgende:

[..]

Democratie betekend de wil van het volk. Het is heel simpel. Als dat niet zo mag zijn dan is er dus geen sprake van democratie. Een lepel is een lepel en geen vork.
Ja, maar nogmaals: 'de wil van het volk' is meer dan 'meeste stemmen gelden'. Dat is niet zo moeilijk om te snappen hoor.
  zondag 29 oktober 2017 @ 17:14:03 #126
435727 BadderHaring
Ik sla je op je bek
pi_174738033
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2017 17:13 schreef Poepz0r het volgende:

[..]

Nee dat is de EU niet. Met de EEG ging het ook uitstekend, niks mis mee. Zoals Baudet al zei; Handel drijven we al sinds de jaren 0 ook ZONDER de EU.
Driewerf :')
pi_174738039
quote:
1s.gif Op zondag 29 oktober 2017 17:13 schreef BadderHaring het volgende:

[..]

Ja, maar nogmaals: 'de wil van het volk' is meer dan 'meeste stemmen gelden'. Dat is niet zo moeilijk om te snappen hoor.
Ik begrijp waar je heen wilt maar zo werkt het niet. De letterlijke betekenis is de wil van het volk en niet de wil van het volk en het gaat verder, anders had de betekenis wel anders geweest.
pi_174738081
quote:
1s.gif Op zondag 29 oktober 2017 17:14 schreef BadderHaring het volgende:

[..]

Driewerf :')
Als wij willen dat mensen uit Polen hier komen werken dan regelen we dat, kan allemaal prima zonder een miljoenen kostende EU. Je vergeet dat wij allemaal voor bijna 25.000 per persoon garant staan voor Spanje en Italië.

Handel drijven kan prima zonder EU. Immigratie kun je prima afspreken met omliggende landen zonder EU. Dus ik zie niet in waarom we de EU zoals hij NU is nodig hebben. EEG ging prima.
  zondag 29 oktober 2017 @ 17:19:45 #129
435727 BadderHaring
Ik sla je op je bek
pi_174738162
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2017 17:14 schreef Poepz0r het volgende:

[..]

Ik begrijp waar je heen wilt maar zo werkt het niet. De letterlijke betekenis is de wil van het volk en niet de wil van het volk en het gaat verder, anders had de betekenis wel anders geweest.
Nee, je snapt niet waar ik heen wil. 'De wil van het volk' houdt namelijk ook in dat we inmiddels verder zijn dan alleen dat wat de meerderheid wil op elk dossier.

De wil van het volk is inmiddels ook dat er een vorm van bescherming is van minderheden. Ook als de meerderheid wil dat alle Moslims worden uitgezet naar land van herkomst, is dat daadwerkelijk uitvoeren geen democratie.

Juist in dat soort mechanismen is de parlementaire democratie een goede bestuursvorm.

Schrijf morgen een referendum uit en vraag of alle uitkeringen voor Marokkanen gestopt moeten worden en een meerderheid stemt voor. Dat kan niet de bedoeling zijn van democratie.
pi_174738199
quote:
1s.gif Op zondag 29 oktober 2017 17:19 schreef BadderHaring het volgende:

[..]

Nee, je snapt niet waar ik heen wil. 'De wil van het volk' houdt namelijk ook in dat we inmiddels verder zijn dan alleen dat wat de meerderheid wil op elk dossier.

De wil van het volk is inmiddels ook dat er een vorm van bescherming is van minderheden. Ook als de meerderheid wil dat alle Moslims worden uitgezet naar land van herkomst, is dat daadwerkelijk uitvoeren geen democratie.

Juist in dat soort mechanismen is de parlementaire democratie een goede bestuursvorm.

Schrijf morgen een referendum uit en vraag of alle uitkeringen voor Marokkanen gestopt moeten worden en een meerderheid stemt voor. Dat kan niet de bedoeling zijn van democratie.
Dat laatste lijkt mij niet aangezien het merendeel van de zetels in het bezit is van mensen die dat niet willen. Je hebt angst voor PVV taferelen. Ze zijn niet voor niets niet de grootste dus je angst is nergens voor nodig.

Dus in Nederland hebben wij geen democratie.
  zondag 29 oktober 2017 @ 17:23:28 #131
435727 BadderHaring
Ik sla je op je bek
pi_174738258
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2017 17:21 schreef Poepz0r het volgende:

[..]

Dat laatste lijkt mij niet aangezien het merendeel van de zetels in het bezit is van mensen die dat niet willen. Je hebt angst voor PVV taferelen. Ze zijn niet voor niets niet de grootste dus je angst is nergens voor nodig.

Mensen stemmen geen politieke partij op een enkel standpunt. Dat is echt een dom argument.

De xenofobie en haat jegens niet-Nedrlandse 'profiteurs' is breed gedragen onder rechts. Maar ook in het midden. Ik denk dat het spannend zou worden.
  zondag 29 oktober 2017 @ 17:24:06 #132
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_174738279
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2017 17:21 schreef Poepz0r het volgende:

[..]

Natuurlijk wel. Een representatieve democratie, in dit geval.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_174738290
quote:
1s.gif Op zondag 29 oktober 2017 17:23 schreef BadderHaring het volgende:

[..]

Mensen stemmen geen politieke partij op een enkel standpunt. Dat is echt een dom argument.

De xenofobie en haat jegens niet-Nedrlandse 'profiteurs' is breed gedragen onder rechts. Maar ook in het midden. Ik denk dat het spannend zou worden.
Dan is dat maar zo, wat dan nog? Omdat de uitslag je persoonlijk niet bevalt is het maar slecht? Aardig egoistisch.

De meerderheid telt zo simpel is het. Dat is ook zo bij de landelijke verkiezingen en bij referenda is 50,1% voldoende.
pi_174738309
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2017 17:24 schreef Janneke141 het volgende:
Natuurlijk
Nee dat hebben we niet :) Zoek de letterlijke betekenis op en dat hebben we dus niet. We kunnen er wel een ander woord voor verzinnen maar dat betekend niet dat we een democratie hebben.
  zondag 29 oktober 2017 @ 17:25:17 #135
435727 BadderHaring
Ik sla je op je bek
pi_174738312
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2017 17:24 schreef Poepz0r het volgende:

[..]

Dan is dat maar zo, wat dan nog? Omdat de uitslag je persoonlijk niet bevalt is het maar slecht? Aardig egoistisch.

De meerderheid telt zo simpel is het. Dat is ook zo bij de landelijke verkiezingen en bij referenda is 50,1% voldoende.
Dat is dan niet de democratie waar ik in wil leven. En gelukkig gaan we die ook nooit krijgen in Nederland.
pi_174738325
quote:
1s.gif Op zondag 29 oktober 2017 17:25 schreef BadderHaring het volgende:

[..]

Dat is dan niet de democratie waar ik in wil leven. En gelukkig gaan we die ook nooit krijgen in Nederland.
Aha dus omdat het antwoord je niet bevalt, oke helder.
  zondag 29 oktober 2017 @ 17:26:05 #137
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_174738333
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2017 17:24 schreef Poepz0r het volgende:

[..]

Democratie =/= mob rule.

Het is belangrijk dat minderheden - minderheden van wat voor soort dan ook - worden beschermd tegen de dictatuur van de meerderheid. Dat is het punt dat BH probeert te maken volgens mij. :P
pi_174738358
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2017 17:26 schreef Molurus het volgende:

[..]

Democratie =/= mob rule.

Het is belangrijk dat minderheden - minderheden van wat voor soort dan ook - worden beschermd tegen de dictatuur van de meerderheid. Dat is het punt dat BH probeert te maken volgens mij. :P
Die moeten er zelf alles aan doen dat mensen een ander antwoord kiezen. Het werkt zo bij verkiezingen (partijen komen met punten etc) en zo moet het ook bij referenda. BEIDEN moeten campagne voeren. Als je daar zelf te lui voor bent moet je niet gaan lopen janken dat je een minderheid bent etc.
pi_174738362
quote:
1s.gif Op zondag 29 oktober 2017 17:19 schreef BadderHaring het volgende:
Wat een raar soort burgerangst. Ik heb de overtuiging dat mensen veel redelijker zijn dan je denkt. Mensen staren zich blind op 'populistische' partijen maar als je nou echt kijkt hoeveel die procentueel uit maken van het totale partij-aanbod is dat relatief klein.

Wat wel breed leeft is een gevoel van 'ze luisteren toch niet', een soort onvrede met hoe het nu werkt in de politiek en daar is ook veel voor te zeggen als verkiezingsbeloften bijna meteen uitgewisseld worden bij de formatie. Maar dat vertaalt zich niet direct in een erg veranderlijk stemgedrag omdat mensen over het algemeen best redelijk zijn. Het blijft allemaal redelijk binnen bepaalde marges.

Een referendum kan een manier zijn om juist die onvrede weg te nemen en om te zetten in iets positiefs, maar dan moet de politiek het ook serieus nemen. Vergroot voor mijn part het aantal benodigde handtekeningen, daar kan altijd over gepraat worden. Maar eerst de het referendum min of meer als democratisch cadeau geven aan de burgers en het vervolgens weer totaal intrekken, dat is eerder alleen in de DDR gebeurd. En dat zegt iets.
pi_174738414
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2017 17:27 schreef Dutchguy het volgende:

[..]

Wat een raar soort burgerangst. Ik heb de overtuiging dat mensen veel redelijker zijn dan je denkt. Mensen staren zich blind op 'populistische' partijen maar als je nou echt kijkt hoeveel die procentueel uit maken van het totale partij-aanbod is dat relatief klein.

Wat wel breed leeft is een gevoel van 'ze luisteren toch niet', een soort onvrede met hoe het nu werkt in de politiek en daar is ook veel voor te zeggen als verkiezingsbeloften bijna meteen uitgewisseld worden bij de formatie. Maar dat vertaalt zich niet direct in een erg veranderlijk stemgedrag omdat mensen over het algemeen best redelijk zijn. Het blijft allemaal redelijk binnen bepaalde marges.

Een referendum kan een manier zijn om juist die onvrede weg te nemen en om te zetten in iets positiefs, maar dan moet de politiek het ook serieus nemen. Vergroot voor mijn part het aantal benodigde handtekeningen, daar kan altijd over gepraat worden. Maar eerst de het referendum min of meer als democratisch cadeau geven aan de burgers en het vervolgens weer totaal intrekken, dat is eerder alleen in de DDR gebeurd. En dat zegt iets.
De EU is dan ook aardig op weg om een soort DDR 2.0 te bouwen en daar moeten we echt vanaf voordat het te laat is. Verder eens met de ondergrens qua handtekeningen etc.
pi_174738423
quote:
1s.gif Op zondag 29 oktober 2017 17:11 schreef BadderHaring het volgende:

[..]

Als alle stemgerechtigden zouden mogen stemmen over elk dossier, dan zou Nederland een echte democratie hebben. Zou ook minder gezeur van politici betekenen. Politici die ook niet meer de camera's van de media behoefden op te zoeken, om hun onbetrouwbaar gelaat gekend te krijgen.
  zondag 29 oktober 2017 @ 17:31:34 #142
435727 BadderHaring
Ik sla je op je bek
pi_174738444
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2017 17:26 schreef Molurus het volgende:

[..]

Democratie =/= mob rule.

Dit inderdaad. Dat je het dan een ander naam wilt geven dan 'democratie', prima. We noemen het parlementaire democratie. Dat is de staatsvorm waarin 'meeste stemmen gelden' is geëvolueerd in een systeem waar de minderheid ook een stem heeft.

Dat er in dat systeem zaken verbeterd kunnen worden, lijkt me helder. En dat je daarbij kijkt naar een vorm van meer directe democratie, zonder dat je daarmee lange termijn plannen van een regering steeds moet herzien...nou prima.
  zondag 29 oktober 2017 @ 17:32:04 #143
435727 BadderHaring
Ik sla je op je bek
pi_174738451
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2017 17:30 schreef torentje het volgende:

[..]

Als alle stemgerechtigden zouden mogen stemmen over elk dossier, dan zou Nederland een echte democratie hebben. Zou ook minder gezeur van politici betekenen. Politici die ook niet meer de camera's van de media behoefden op te zoeken, om hun onbetrouwbaar gelaat gekend te krijgen.
En een faillissement van de staat binnen een jaar.
pi_174738461
quote:
1s.gif Op zondag 29 oktober 2017 17:32 schreef BadderHaring het volgende:

[..]

Onderbuik etc
pi_174738482
quote:
1s.gif Op zondag 29 oktober 2017 17:31 schreef BadderHaring het volgende:

[..]

Dit inderdaad. Dat je het dan een ander naam wilt geven dan 'democratie', prima. We noemen het parlementaire democratie. Dat is de staatsvorm waarin 'meeste stemmen gelden' is geëvolueerd in een systeem waar de minderheid ook een stem heeft.

Dat er in dat systeem zaken verbeterd kunnen worden, lijkt me helder. En dat je daarbij kijkt naar een vorm van meer directe democratie, zonder dat je daarmee lange termijn plannen van een regering steeds moet herzien...nou prima.
Het is geen democratie, ook geen parlementaire democratie. Wat het wel is? Geen idee.

Wel ben ik ervan overtuigd dat je niet altijd rekening kunt houden met iedereen in een land met 17 miljoen mensen. Dat is dan jammer. De volgende keer bij een ander punt hebben hun weer een meerderheid etc. Continu dat warmhouden van iedereen daar wordt ik een beetje moe van. Zie o.a. het zwarte pieten dossier.
  zondag 29 oktober 2017 @ 17:33:57 #146
435727 BadderHaring
Ik sla je op je bek
pi_174738489
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2017 17:32 schreef Poepz0r het volgende:

[..]

Onderbuik etc
Zeker niet. Mensen stemmen met hun portemonnee, zei je dat net niet zelf?

Dus belastingverlagingen gepaard met stijging van overheidsuitgaven. Je bent echt te naïef als je denkt dat de meerderheid het algemene belang boven het eigen belang stelt.
  zondag 29 oktober 2017 @ 17:34:09 #147
346939 Janneke141
pi_174738494
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2017 17:25 schreef Poepz0r het volgende:

[..]

Nee dat hebben we niet :) Zoek de letterlijke betekenis op en dat hebben we dus niet. We kunnen er wel een ander woord voor verzinnen maar dat betekend niet dat we een democratie hebben.
De letterlijke betekenis van 'democratie' is 'het volk regeert'. Hoe dat in zijn werk gaat is invulling, geen kwestie van definitie. Jouw uitleg is in ieder geval niet erg in lijn met de algemeen geaccepteerde omschrijving.
pi_174738503
quote:
1s.gif Op zondag 29 oktober 2017 17:33 schreef BadderHaring het volgende:

[..]

Zeker niet. Mensen stemmen met hun portemonnee, zei je dat net niet zelf?

Dus belastingverlagingen gepaard met stijging van overheidsuitgaven. Je bent echt te naïef als je denkt dat de meerderheid het algemene belang boven het eigen belang stelt.
Zeker doen ze dat maar het gaat om de meerderheid he en ik denk dat de meeste mensen slim genoeg zijn om te beseffen dat etc etc
  zondag 29 oktober 2017 @ 17:34:58 #149
435727 BadderHaring
Ik sla je op je bek
pi_174738511
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2017 17:34 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

De letterlijke betekenis van 'democratie' is 'het volk regeert'. Hoe dat in zijn werk gaat is invulling, geen kwestie van definitie. Jouw uitleg is in ieder geval niet erg in lijn met de algemeen geaccepteerde omschrijving.
Komkom, nu niet met feiten aan komen zetten hè.
pi_174738512
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2017 17:34 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

De betekenis is van oudsher al; De wil van het volk en niet het volk regeert.
pi_174738524
Het woord democratie betekent ook letterlijk: heerschappij van het volk. Het is afgeleid van de Griekse woorden demos (volk) en kratos (heerschappij).

WIL van het volk. Dus geen idee hoe je bij het volk regeert komt, ergens in een links boek op school gelezen ofzo? Het woord democratie is altijd qua betekenis hetzelfde gebleven.
  zondag 29 oktober 2017 @ 17:36:08 #152
435727 BadderHaring
Ik sla je op je bek
pi_174738528
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2017 17:34 schreef Poepz0r het volgende:

[..]

Zeker doen ze dat maar het gaat om de meerderheid he en ik denk dat de meeste mensen slim genoeg zijn om te beseffen dat etc etc
Nee. Dat zijn ze niet. Dat is zo'n eng naïef mensbeeld dat zie je zelfs bij Groenlinks niet.
pi_174738543
quote:
1s.gif Op zondag 29 oktober 2017 17:36 schreef BadderHaring het volgende:

[..]

Nee. Dat zijn ze niet. Dat is zo'n eng naïef mensbeeld dat zie je zelfs bij Groenlinks niet.
Dat kun je dus niet weten want er is nog niks getest op dat vlak. Onderbuik opnieuw.
  zondag 29 oktober 2017 @ 17:36:46 #154
435727 BadderHaring
Ik sla je op je bek
pi_174738549
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2017 17:36 schreef Poepz0r het volgende:
Het woord democratie betekent ook letterlijk: heerschappij van het volk. Het is afgeleid van de Griekse woorden demos (volk) en kratos (heerschappij).

WIL van het volk. Dus geen idee hoe je bij het volk regeert komt, ergens in een links boek op school gelezen ofzo? Het woord democratie is altijd qua betekenis hetzelfde gebleven.
Heerschappij =/= wil
  zondag 29 oktober 2017 @ 17:36:54 #155
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_174738553
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2017 17:35 schreef Poepz0r het volgende:

[..]

De betekenis is van oudsher al; De wil van het volk en niet het volk regeert.
quote:
Het Nederlandse woord stamt af van de Griekse woorden δῆμος (dèmos), "volk" en κρατειν (kratein), "heersen, regeren" en betekent dus letterlijk "volksheerschappij".
https://nl.wikipedia.org/wiki/Democratie
pi_174738559
quote:
1s.gif Op zondag 29 oktober 2017 17:36 schreef BadderHaring het volgende:

[..]

Heerschappij =/= wil
Ja en dus niet het volk regeert.
  zondag 29 oktober 2017 @ 17:38:39 #157
346939 Janneke141
pi_174738598
quote:

Heersen en regeren zijn min of meer synoniemen. Heersen en willen zijn het zeker niet. Verder mag je je flauwekul over linkse boeken lekker voor je houden.
  zondag 29 oktober 2017 @ 17:38:52 #158
346939 Janneke141
pi_174738603
quote:
Dank u.
  zondag 29 oktober 2017 @ 17:39:17 #159
435727 BadderHaring
Ik sla je op je bek
pi_174738617
quote:

[..]

Dat kun je dus niet weten want er is nog niks getest op dat vlak. Onderbuik opnieuw.
Helaas, daar zijn al heel wat verhandelingen over geschreven en ook al heel wat (niet altijd ethisch verantwoorde) wetenschappelijke onderzoeken naar gedaan.
pi_174738629
quote:
1s.gif Op zondag 29 oktober 2017 17:39 schreef BadderHaring het volgende:

[..]

Helaas, daar zijn al heel wat verhandelingen over geschreven en ook al heel wat (niet altijd ethisch verantwoorde) wetenschappelijke onderzoeken naar gedaan.
Verhalen maar niets getest oftewel we weten het niet.
  zondag 29 oktober 2017 @ 17:40:44 #161
435727 BadderHaring
Ik sla je op je bek
pi_174738645
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2017 17:37 schreef Poepz0r het volgende:

[..]

Ja en dus niet het volk regeert.
https://synoniemen.net/index.php?zoekterm=heerschappij
  zondag 29 oktober 2017 @ 17:40:58 #162
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_174738649
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2017 17:38 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Dank u.
Natuurlijk werkt de parlementaire democratie wel iets anders. Het is niet het volk dat regeert maar een door het volk aangestelde volksvertegenwoordiging. Zeker de laatste decennia is het verschil tussen beide pijnlijk zichtbaar geworden.
  zondag 29 oktober 2017 @ 17:41:12 #163
435727 BadderHaring
Ik sla je op je bek
pi_174738651
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2017 17:40 schreef Poepz0r het volgende:

[..]

Verhalen maar niets getest oftewel we weten het niet.
Wetenschappelijk onderzoek zijn verhaaltjes?

Njaa, mkay.
pi_174738654
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2017 17:40 schreef Molurus het volgende:

[..]

Natuurlijk werkt de parlementaire democratie wel iets anders. Het is niet het volk dat regeert maar een door het volk aangestelde volksvertegenwoordiging. Zeker de laatste decennia is het verschil tussen beide pijnlijk zichtbaar geworden.
Sinds Fortuyn gaat het zo ongeveer de verkeerde kant op ja.
pi_174738674
quote:
1s.gif Op zondag 29 oktober 2017 17:41 schreef BadderHaring het volgende:

[..]

Wetenschappelijk onderzoek zijn verhaaltjes?

Njaa, mkay.
En die worden toevallig financieel ondersteund door het kabinet/kamer zeker? Dat soort onderzoekjes ken ik idd. Wij van WC-eend etc.

Je zou zoiets kunnen testen op een relatief nietszeggend referendum. Om eens te zien hoeveel mensen daadwerkelijk stemmen en hoe ze stemmen etc. Dat is namelijk nooit getest.
  zondag 29 oktober 2017 @ 17:43:32 #166
435727 BadderHaring
Ik sla je op je bek
pi_174738699
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2017 17:42 schreef Poepz0r het volgende:

[..]

En die worden toevallig financieel ondersteund door het kabinet/kamer zeker? Dat soort onderzoekjes ken ik idd. Wij van WC-eend etc.

Je zou zoiets kunnen testen op een relatief nietszeggend referendum. Om eens te zien hoeveel mensen daadwerkelijk stemmen en hoe ze stemmen etc. Dat is namelijk nooit getest.
:')

Houd een referendum:

Belastingverlaging:

Ja of nee.

Succes.
pi_174738718
quote:
1s.gif Op zondag 29 oktober 2017 17:43 schreef BadderHaring het volgende:

[..]

:')

Houd een referendum:

Belastingverlaging:

Ja of nee.

Succes.
Zulke referenda gaan er nooit komen weet jij ook. Je zou er van kunnen maken;

Vind u dat de belasting op levensmiddelen 6% moet zijn of 5%?

En dan moet het kamp 6% en het kamp 5% hun argumenten voeren waarom men daarop moet stemmen. Simpel toch?
  zondag 29 oktober 2017 @ 17:45:14 #168
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_174738732
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2017 17:41 schreef Poepz0r het volgende:

[..]

Sinds Fortuyn gaat het zo ongeveer de verkeerde kant op ja.
Begon misschien nog iets eerder, maar is wel ongeveer waar de grootste ellende begon ja. De opkomst van het populisme.
  zondag 29 oktober 2017 @ 17:45:46 #169
346939 Janneke141
pi_174738741
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2017 17:44 schreef Poepz0r het volgende:

[..]

En dan moet het kamp 6% en het kamp 5% hun argumenten voeren waarom men daarop moet stemmen. Simpel toch?
5%, want dat is minder.

Andere argumenten dan dat zijn voor de meeste stemmers echt niet interessant.
pi_174738743
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2017 17:45 schreef Molurus het volgende:

[..]

Begon misschien nog iets eerder, maar is wel ongeveer waar de grootste ellende begon ja. De opkomst van het populisme.
Populisme is er al sinds Filips hier eventjes de scepter zwaaide :P
  zondag 29 oktober 2017 @ 17:45:58 #171
435727 BadderHaring
Ik sla je op je bek
pi_174738747
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2017 17:44 schreef Poepz0r het volgende:

[..]

Het ging me niet over realistisch, het ging me om de test.

Maar die van jou is ook goed hoor. Wordt gewoon 5%, want eigen belang boven algemeen belang.
pi_174738752
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2017 17:45 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

5%, want dat is minder.

Andere argumenten dan dat zijn voor de meeste stemmers echt niet interessant.
En de VVDers stemmen 6% etc etc. Zo is er altijd voor beide antwoorden wat te zeggen.
pi_174738769
quote:
1s.gif Op zondag 29 oktober 2017 17:45 schreef BadderHaring het volgende:

[..]

Het ging me niet over realistisch, het ging me om de test.

Maar die van jou is ook goed hoor. Wordt gewoon 5%, want eigen belang boven algemeen belang.
Dat ligt eraan hoe 6% hun argumenten gaat uitleggen. Als hun mensen weten te overtuigen dat je toch echt 6% moet stemmen omdat er anders MEER belasting geheven wordt op je loon (ik noem maar wat) dan stemt toch echt iedereen 6 etc etc
  zondag 29 oktober 2017 @ 17:47:12 #174
435727 BadderHaring
Ik sla je op je bek
pi_174738771
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2017 17:46 schreef Poepz0r het volgende:

[..]

En de VVDers stemmen 6% etc etc. Zo is er altijd voor beide antwoorden wat te zeggen.
Nee hoor, de meerderheid van de VVD stemmers gaat ook voor 5%.
  zondag 29 oktober 2017 @ 17:47:31 #175
346939 Janneke141
pi_174738779
quote:

[..]

Sinds wanneer zijn VVD'ers voorstander van hogere belastingen?
pi_174738787
quote:
1s.gif Op zondag 29 oktober 2017 17:47 schreef BadderHaring het volgende:

[..]

Nee hoor, de meerderheid van de VVD stemmers gaat ook voor 5%.
Nee want die weten dat er dan ergens anders weer belasting geheven gaat worden etc. Een referendum is altijd afhankelijk van de ARGUMENTEN van beide kampen. Als je als Ja of Nee kamp het slecht uitlegt ja dan ga je niemand bewegen anders te stemmen.
  zondag 29 oktober 2017 @ 17:48:25 #177
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_174738796
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2017 17:45 schreef Poepz0r het volgende:

[..]

Populisme is er al sinds Filips hier eventjes de scepter zwaaide :P
Ik bedoel het hedendaagse populisme zoals dat er niet was voor ruwweg 1995. (Als we boer Koekoek even vergeten.)
pi_174738954
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2017 17:48 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ik bedoel het hedendaagse populisme zoals dat er niet was voor ruwweg 1995. (Als we boer Koekoek even vergeten.)
Jan Maat vergeten? Maar goed zonder internet dus ook geen populisme.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  zondag 29 oktober 2017 @ 17:58:30 #179
346939 Janneke141
pi_174738977
quote:
1s.gif Op zondag 29 oktober 2017 17:57 schreef halfway het volgende:

[..]

Hans Janmaat was geen populist maar een ouderwetse racist. Het hoeft niet altijd hand in hand te gaan.
  zondag 29 oktober 2017 @ 17:59:35 #180
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_174738993
quote:

[..]

Aan die kant van het politieke spectrum zijn ze doorgaans voor lagere belastingen en een kleinere overheid. Dus nee, die gaan ook geen 6% stemmen.
pi_174738997
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2017 17:47 schreef Poepz0r het volgende:

[..]

Dat ligt eraan hoe 6% hun argumenten gaat uitleggen. Als hun mensen weten te overtuigen dat je toch echt 6% moet stemmen omdat er anders MEER belasting geheven wordt op je loon (ik noem maar wat) dan stemt toch echt iedereen 6 etc etc
Etc etc
  zondag 29 oktober 2017 @ 18:00:49 #182
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_174739017
quote:
1s.gif Op zondag 29 oktober 2017 17:57 schreef halfway het volgende:

[..]

Ach ja, die zouden we nog bijna vergeten inderdaad. Maar ook die was geen groter succes dan boer Koekoek. De populisten hadden in die tijd vrij weinig succes.

Het succes van het populisme heeft met de komst van internet wel een enorme vlucht genomen.
pi_174739025
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2017 17:59 schreef Molurus het volgende:

[..]

Aan die kant van het politieke spectrum zijn ze doorgaans voor lagere belastingen en een kleinere overheid. Dus nee, die gaan ook geen 6% stemmen.
Bij wijze van. Het is afhankelijk van uitleg van beide kampen bij een referendum.
pi_174739048
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2017 18:00 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ach ja, die zouden we nog bijna vergeten inderdaad. Maar ook die was geen groter succes dan boer Koekoek. De populisten hadden in die tijd vrij weinig succes.

Het succes van het populisme heeft met de komst van internet wel een enorme vlucht genomen.
Toendertijd jaren 50-60-70 was het allemaal gemoedelijker. Weinig immigranten, weinig invloeden van buitenaf (EU en USA) etc.
  zondag 29 oktober 2017 @ 18:03:21 #185
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_174739087
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2017 18:01 schreef Poepz0r het volgende:

[..]

Toendertijd jaren 50-60-70 was het allemaal gemoedelijker. Weinig immigranten, weinig invloeden van buitenaf (EU en USA) etc.
Weinig immigranten? Hoe kom je daar in hemelsnaam bij?

Dit is precies wat ik bedoel met dat 'verwrongen beeld van de werkelijkheid'.
pi_174739107
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2017 18:03 schreef Molurus het volgende:

[..]

Weinig immigranten? Hoe kom je daar in hemelsnaam bij?

Dit is precies wat ik bedoel met dat 'verwrongen beeld van de werkelijkheid'.
De absolute aantallen bleven echter gering: in 1960 waren er 3291 gastarbeiders uit het middellandsezeegebied in Nederland.

Nu zijn het er op zijn minst 10.000+ per jaar. Logisch er wonen meer mensen op de wereld maar het waren er toch echt minder destijds.
pi_174739179
quote:
1s.gif Op zondag 29 oktober 2017 17:32 schreef BadderHaring het volgende:

[..]

Dat is de stemgerechtigden onnodige angst bezorgen.
  zondag 29 oktober 2017 @ 18:08:24 #188
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_174739194
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2017 18:04 schreef Poepz0r het volgende:

[..]

De absolute aantallen bleven echter gering: in 1960 waren er 3291 gastarbeiders uit het middellandsezeegebied in Nederland.

Nu zijn het er op zijn minst 10.000+ per jaar. Logisch er wonen meer mensen op de wereld maar het waren er toch echt minder destijds.
Tussen 1960 en 1974 groeide de economie zo hard dat er een 150.000 gastarbeiders werden geworven voor de industrie.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Immigratie_in_Nederland

Dat waren er meer dan 10.000 per jaar in een tijd dat de bevolking van Nederland nog maar 12 miljoen was.
pi_174739215
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2017 18:08 schreef Molurus het volgende:

[..]

Tussen 1960 en 1974 groeide de economie zo hard dat er een 150.000 gastarbeiders werden geworven voor de industrie.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Immigratie_in_Nederland

Dat waren er meer dan 10.000 per jaar in een tijd dat de bevolking van Nederland nog maar 12 miljoen was.
Ja en nu zijn het er nog meer. Vanaf de jaren 80 is dat begonnen zo'n beetje.
  zondag 29 oktober 2017 @ 18:10:42 #190
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_174739231
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2017 18:09 schreef Poepz0r het volgende:

[..]

Ja en nu zijn het er nog meer. Vanaf de jaren 80 is dat begonnen zo'n beetje.
Dat er weinig migranten en weinig invloeden van buitenaf waren in de jaren 60-70 is gewoon klinkklare nonsens. Meer kan ik er niet van maken.
pi_174739330
Maar goed. Is er hier iemand die er op vertrouwt dat onze nobele en wijze regering de gegevens die ze met de "sleepwet" zouden vergaren zodanig veilig kan bewaren dat kwaadwillenden er geen toegang toe hebben ?

Zoja, op basis waarvan ?
pi_174739375
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2017 18:16 schreef Kassamiep het volgende:
Maar goed. Is er hier iemand die er op vertrouwt dat onze nobele en wijze regering de gegevens die ze met de "sleepwet" zouden vergaren zodanig veilig kan bewaren dat kwaadwillenden er geen toegang toe hebben ?

Zoja, op basis waarvan ?
En wie zegt dat de regering de gegevens zelf niet gaat misbruiken ;)
  zondag 29 oktober 2017 @ 18:20:18 #193
435727 BadderHaring
Ik sla je op je bek
pi_174739406
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2017 17:47 schreef Poepz0r het volgende:

[..]

Zie mensen maar eens te overtuigen dat het voor hun individueel beter is om meer belasting te betalen.

Dat gaat niet lukken, prima, dat is dan de wil van het volk. En op 1 dossier is dat niet zo erg. Maar dat gaat dan op elk dossier gebeuren. Gevolg: staat failliet. En dan komt er een incidentenvoorstel om de boel te redden waarbij de minderheid in de samenleving de prijs zal betalen.

Joepie, meeste stemmen gelden. Een hogere vorm van democratie. :')
pi_174739412
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2017 11:14 schreef Molurus het volgende:

[..]

Denk je?

Mensen die naief genoeg waren om op Buma te stemmen doen dat volgende keer gewoon weer. Zijn verkiezingscampagne was wel het meest doorzichtige stukje populisme dat ik ooit heb gezien.
Als je ziet hoe in de loop van de tijden, van oprichting tot nu het aantal zetels van het CDA zich heeft ontwikkeld, dan zie je een continu dalende lijn.
Verklaring: heel simpel: Overlijden :)
Dus het CDA gaat vanzelf verdwijnen
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_174739420
quote:
1s.gif Op zondag 29 oktober 2017 18:20 schreef BadderHaring het volgende:

[..]

Zie mensen maar eens te overtuigen dat het voor hun individueel beter is om meer belasting te betalen.

Dat gaat niet lukken, prima, dat is dan de wil van het volk. En op 1 dossier is dat niet zo erg. Maar dat gaat dan op elk dossier gebeuren. Gevolg: staat failliet. En dan komt er een incidentenvoorstel om de boel te redden waarbij de minderheid in de samenleving de prijs zal betalen.

Joepie, meeste stemmen gelden. Een hogere vorm van democratie. :')
Lukt de VVD aardig laatste jaren. Wel eens dat je niet over alles referenda kunt houden maar het wordt wel tijd dat die bobo's gestuurd gaan worden.
  zondag 29 oktober 2017 @ 18:21:19 #196
435727 BadderHaring
Ik sla je op je bek
pi_174739421
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2017 17:48 schreef Poepz0r het volgende:

[..]

Nee want die weten dat er dan ergens anders weer belasting geheven gaat worden etc. Een referendum is altijd afhankelijk van de ARGUMENTEN van beide kampen. Als je als Ja of Nee kamp het slecht uitlegt ja dan ga je niemand bewegen anders te stemmen.
Nee, dat is geen onderdeel van dit referendum. Daar moet weer een nieuwe over gehouden worden. Exact de reden waarom het kansloos is.
  zondag 29 oktober 2017 @ 18:22:09 #197
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_174739435
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2017 18:16 schreef Kassamiep het volgende:

Zoja, op basis waarvan ?
Op dit moment slagen ze er niet eens in om deze uitbreiding van de bevoegdheden overtuigend te motiveren, dus dat ze daar zorgvuldig mee om kunnen gaan betwijfel ik. Vooralsnog is het toepassingsgebied van deze regeling ongelofelijk vaag gedefinieerd.
pi_174739436
quote:
1s.gif Op zondag 29 oktober 2017 18:21 schreef BadderHaring het volgende:

[..]

Nee, dat is geen onderdeel van dit referendum. Daar moet weer een nieuwe over gehouden worden. Exact de reden waarom het kansloos is.
Ik had het niet over dit referendum Ik had het over referenda in het algemeen. Politiek partijen moeten ook hun standpunten uitleggen dmv tv etc. Dat moeten de aanhangers en tegenhangers van referenda's dus ook.
  zondag 29 oktober 2017 @ 18:25:04 #199
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_174739484
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2017 18:22 schreef Poepz0r het volgende:

[..]

Politiek partijen moeten ook hun standpunten uitleggen dmv tv etc.
Strikt genomen hoeven ze dat helemaal niet. Als het gaat om de sleepwet heb ik zelfs nog geen enkele poging in die richting gezien.
  zondag 29 oktober 2017 @ 18:25:58 #200
435727 BadderHaring
Ik sla je op je bek
pi_174739501
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2017 18:22 schreef Poepz0r het volgende:

[..]

Ik had het niet over dit referendum Ik had het over referenda in het algemeen. Politiek partijen moeten ook hun standpunten uitleggen dmv tv etc. Dat moeten de aanhangers en tegenhangers van referenda's dus ook.
Ja, en bij het eerste voorbeeld kun je zelf al niet meer uitleggen hoe de samenhang met andere dossiers er uit moet zien.

Nee, dat wordt een succes.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')