Driewerfquote:Op zondag 29 oktober 2017 17:13 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Nee dat is de EU niet. Met de EEG ging het ook uitstekend, niks mis mee. Zoals Baudet al zei; Handel drijven we al sinds de jaren 0 ook ZONDER de EU.
Ik begrijp waar je heen wilt maar zo werkt het niet. De letterlijke betekenis is de wil van het volk en niet de wil van het volk en het gaat verder, anders had de betekenis wel anders geweest.quote:Op zondag 29 oktober 2017 17:13 schreef BadderHaring het volgende:
[..]
Ja, maar nogmaals: 'de wil van het volk' is meer dan 'meeste stemmen gelden'. Dat is niet zo moeilijk om te snappen hoor.
Als wij willen dat mensen uit Polen hier komen werken dan regelen we dat, kan allemaal prima zonder een miljoenen kostende EU. Je vergeet dat wij allemaal voor bijna 25.000 per persoon garant staan voor Spanje en Italië.quote:
Nee, je snapt niet waar ik heen wil. 'De wil van het volk' houdt namelijk ook in dat we inmiddels verder zijn dan alleen dat wat de meerderheid wil op elk dossier.quote:Op zondag 29 oktober 2017 17:14 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Ik begrijp waar je heen wilt maar zo werkt het niet. De letterlijke betekenis is de wil van het volk en niet de wil van het volk en het gaat verder, anders had de betekenis wel anders geweest.
Dat laatste lijkt mij niet aangezien het merendeel van de zetels in het bezit is van mensen die dat niet willen. Je hebt angst voor PVV taferelen. Ze zijn niet voor niets niet de grootste dus je angst is nergens voor nodig.quote:Op zondag 29 oktober 2017 17:19 schreef BadderHaring het volgende:
[..]
Nee, je snapt niet waar ik heen wil. 'De wil van het volk' houdt namelijk ook in dat we inmiddels verder zijn dan alleen dat wat de meerderheid wil op elk dossier.
De wil van het volk is inmiddels ook dat er een vorm van bescherming is van minderheden. Ook als de meerderheid wil dat alle Moslims worden uitgezet naar land van herkomst, is dat daadwerkelijk uitvoeren geen democratie.
Juist in dat soort mechanismen is de parlementaire democratie een goede bestuursvorm.
Schrijf morgen een referendum uit en vraag of alle uitkeringen voor Marokkanen gestopt moeten worden en een meerderheid stemt voor. Dat kan niet de bedoeling zijn van democratie.
Mensen stemmen geen politieke partij op een enkel standpunt. Dat is echt een dom argument.quote:Op zondag 29 oktober 2017 17:21 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Dat laatste lijkt mij niet aangezien het merendeel van de zetels in het bezit is van mensen die dat niet willen. Je hebt angst voor PVV taferelen. Ze zijn niet voor niets niet de grootste dus je angst is nergens voor nodig.
Dus in Nederland hebben wij geen democratie.
Natuurlijk wel. Een representatieve democratie, in dit geval.quote:Op zondag 29 oktober 2017 17:21 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Dus in Nederland hebben wij geen democratie.
Dan is dat maar zo, wat dan nog? Omdat de uitslag je persoonlijk niet bevalt is het maar slecht? Aardig egoistisch.quote:Op zondag 29 oktober 2017 17:23 schreef BadderHaring het volgende:
[..]
Mensen stemmen geen politieke partij op een enkel standpunt. Dat is echt een dom argument.
De xenofobie en haat jegens niet-Nedrlandse 'profiteurs' is breed gedragen onder rechts. Maar ook in het midden. Ik denk dat het spannend zou worden.
Nee dat hebben we nietquote:
Dat is dan niet de democratie waar ik in wil leven. En gelukkig gaan we die ook nooit krijgen in Nederland.quote:Op zondag 29 oktober 2017 17:24 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Dan is dat maar zo, wat dan nog? Omdat de uitslag je persoonlijk niet bevalt is het maar slecht? Aardig egoistisch.
De meerderheid telt zo simpel is het. Dat is ook zo bij de landelijke verkiezingen en bij referenda is 50,1% voldoende.
Aha dus omdat het antwoord je niet bevalt, oke helder.quote:Op zondag 29 oktober 2017 17:25 schreef BadderHaring het volgende:
[..]
Dat is dan niet de democratie waar ik in wil leven. En gelukkig gaan we die ook nooit krijgen in Nederland.
Democratie =/= mob rule.quote:Op zondag 29 oktober 2017 17:24 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Dan is dat maar zo, wat dan nog? Omdat de uitslag je persoonlijk niet bevalt is het maar slecht? Aardig egoistisch.
De meerderheid telt zo simpel is het. Dat is ook zo bij de landelijke verkiezingen en bij referenda is 50,1% voldoende.
Die moeten er zelf alles aan doen dat mensen een ander antwoord kiezen. Het werkt zo bij verkiezingen (partijen komen met punten etc) en zo moet het ook bij referenda. BEIDEN moeten campagne voeren. Als je daar zelf te lui voor bent moet je niet gaan lopen janken dat je een minderheid bent etc.quote:Op zondag 29 oktober 2017 17:26 schreef Molurus het volgende:
[..]
Democratie =/= mob rule.
Het is belangrijk dat minderheden - minderheden van wat voor soort dan ook - worden beschermd tegen de dictatuur van de meerderheid. Dat is het punt dat BH probeert te maken volgens mij.
Wat een raar soort burgerangst. Ik heb de overtuiging dat mensen veel redelijker zijn dan je denkt. Mensen staren zich blind op 'populistische' partijen maar als je nou echt kijkt hoeveel die procentueel uit maken van het totale partij-aanbod is dat relatief klein.quote:Op zondag 29 oktober 2017 17:19 schreef BadderHaring het volgende:
Schrijf morgen een referendum uit en vraag of alle uitkeringen voor Marokkanen gestopt moeten worden en een meerderheid stemt voor. Dat kan niet de bedoeling zijn van democratie.
De EU is dan ook aardig op weg om een soort DDR 2.0 te bouwen en daar moeten we echt vanaf voordat het te laat is. Verder eens met de ondergrens qua handtekeningen etc.quote:Op zondag 29 oktober 2017 17:27 schreef Dutchguy het volgende:
[..]
Wat een raar soort burgerangst. Ik heb de overtuiging dat mensen veel redelijker zijn dan je denkt. Mensen staren zich blind op 'populistische' partijen maar als je nou echt kijkt hoeveel die procentueel uit maken van het totale partij-aanbod is dat relatief klein.
Wat wel breed leeft is een gevoel van 'ze luisteren toch niet', een soort onvrede met hoe het nu werkt in de politiek en daar is ook veel voor te zeggen als verkiezingsbeloften bijna meteen uitgewisseld worden bij de formatie. Maar dat vertaalt zich niet direct in een erg veranderlijk stemgedrag omdat mensen over het algemeen best redelijk zijn. Het blijft allemaal redelijk binnen bepaalde marges.
Een referendum kan een manier zijn om juist die onvrede weg te nemen en om te zetten in iets positiefs, maar dan moet de politiek het ook serieus nemen. Vergroot voor mijn part het aantal benodigde handtekeningen, daar kan altijd over gepraat worden. Maar eerst de het referendum min of meer als democratisch cadeau geven aan de burgers en het vervolgens weer totaal intrekken, dat is eerder alleen in de DDR gebeurd. En dat zegt iets.
Als alle stemgerechtigden zouden mogen stemmen over elk dossier, dan zou Nederland een echte democratie hebben. Zou ook minder gezeur van politici betekenen. Politici die ook niet meer de camera's van de media behoefden op te zoeken, om hun onbetrouwbaar gelaat gekend te krijgen.quote:Op zondag 29 oktober 2017 17:11 schreef BadderHaring het volgende:
[..]
Maar 'de wil van het volk' is meer dan per dossier meeste stemmen gelden'.
Dit inderdaad. Dat je het dan een ander naam wilt geven dan 'democratie', prima. We noemen het parlementaire democratie. Dat is de staatsvorm waarin 'meeste stemmen gelden' is geëvolueerd in een systeem waar de minderheid ook een stem heeft.quote:Op zondag 29 oktober 2017 17:26 schreef Molurus het volgende:
[..]
Democratie =/= mob rule.
Het is belangrijk dat minderheden - minderheden van wat voor soort dan ook - worden beschermd tegen de dictatuur van de meerderheid. Dat is het punt dat BH probeert te maken volgens mij.
En een faillissement van de staat binnen een jaar.quote:Op zondag 29 oktober 2017 17:30 schreef torentje het volgende:
[..]
Als alle stemgerechtigden zouden mogen stemmen over elk dossier, dan zou Nederland een echte democratie hebben. Zou ook minder gezeur van politici betekenen. Politici die ook niet meer de camera's van de media behoefden op te zoeken, om hun onbetrouwbaar gelaat gekend te krijgen.
Onderbuik etcquote:Op zondag 29 oktober 2017 17:32 schreef BadderHaring het volgende:
[..]
En een faillissement van de staat binnen een jaar.
Het is geen democratie, ook geen parlementaire democratie. Wat het wel is? Geen idee.quote:Op zondag 29 oktober 2017 17:31 schreef BadderHaring het volgende:
[..]
Dit inderdaad. Dat je het dan een ander naam wilt geven dan 'democratie', prima. We noemen het parlementaire democratie. Dat is de staatsvorm waarin 'meeste stemmen gelden' is geëvolueerd in een systeem waar de minderheid ook een stem heeft.
Dat er in dat systeem zaken verbeterd kunnen worden, lijkt me helder. En dat je daarbij kijkt naar een vorm van meer directe democratie, zonder dat je daarmee lange termijn plannen van een regering steeds moet herzien...nou prima.
Zeker niet. Mensen stemmen met hun portemonnee, zei je dat net niet zelf?quote:
De letterlijke betekenis van 'democratie' is 'het volk regeert'. Hoe dat in zijn werk gaat is invulling, geen kwestie van definitie. Jouw uitleg is in ieder geval niet erg in lijn met de algemeen geaccepteerde omschrijving.quote:Op zondag 29 oktober 2017 17:25 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Nee dat hebben we nietZoek de letterlijke betekenis op en dat hebben we dus niet. We kunnen er wel een ander woord voor verzinnen maar dat betekend niet dat we een democratie hebben.
Zeker doen ze dat maar het gaat om de meerderheid he en ik denk dat de meeste mensen slim genoeg zijn om te beseffen dat etc etcquote:Op zondag 29 oktober 2017 17:33 schreef BadderHaring het volgende:
[..]
Zeker niet. Mensen stemmen met hun portemonnee, zei je dat net niet zelf?
Dus belastingverlagingen gepaard met stijging van overheidsuitgaven. Je bent echt te naïef als je denkt dat de meerderheid het algemene belang boven het eigen belang stelt.
Komkom, nu niet met feiten aan komen zetten hè.quote:Op zondag 29 oktober 2017 17:34 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
De letterlijke betekenis van 'democratie' is 'het volk regeert'. Hoe dat in zijn werk gaat is invulling, geen kwestie van definitie. Jouw uitleg is in ieder geval niet erg in lijn met de algemeen geaccepteerde omschrijving.
De betekenis is van oudsher al; De wil van het volk en niet het volk regeert.quote:Op zondag 29 oktober 2017 17:34 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
De letterlijke betekenis van 'democratie' is 'het volk regeert'. Hoe dat in zijn werk gaat is invulling, geen kwestie van definitie. Jouw uitleg is in ieder geval niet erg in lijn met de algemeen geaccepteerde omschrijving.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |