abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_174728470
quote:
Het kabinet zal de uitslag van het referendum over de nieuwe wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten negeren.

Dat stelt CDA-leider Sybrand Buma in een interview in de Volkskrant. "Hier ga ik uiteindelijk de keuze maken dat we dit referendum niet beschouwen als een echt referendum."

"En ik wil dat die sleepwet doorgaat." Volgens Buma denkt de rest van de coalitie er ook zo over. Hij noemt het referendum "een rest uit het verleden" en ziet daarom ook niet goed hoe de uitslag moet worden overgenomen, "terwijl we eigenlijk al hebben afgesproken dat we van het raadgevend referendum af willen."

Volgens de CDA-leider leent het onderwerp zich ook niet voor een volksraadpleging. Hij noemt de wet een "buitengewoon ingewikkeld ding met enorme consequenties als het niet doorgaat". Buma vindt dat daar niet enkel met een ja of een nee over moet worden gestemd.

Referendum
Het referendum zal plaatsvinden in maart volgend jaar, tegelijk met de gemeenteraadsverkiezingen. Maar ook dat "klopt gewoon niet" volgens Buma. Niet in iedere gemeente vinden dan verkiezingen plaats. "Op sommige plekken krijgt je dus een opkomst van 10 procent voor het referendum en op andere plekken van 70 procent."

De aanvragers van het referendum spreken van de 'sleepwet', omdat de wet het mogelijk maakt om bij het volgen van verdachten ook de communicatie van onschuldige burgers af te tappen. Volgens de regering zijn er genoeg waarborgen ingebouwd om misbruik van die gegevens te voorkomen. Diverse instanties, waaronder de Raad van State en de Raad voor de Rechtspraak, hebben zich kritisch uitgelaten over de wet.
Buma is de grootste engnek die er is. Zo vol van zichzelf met z'n gepreek over de jeugd en normen en waarden, maar zelf geen greintje fatsoen in z'n donder.

https://www.nu.nl/politie(...)leepwet-negeren.html
Als je geen kop hebt kan je niet uit het raam kijken.
pi_174728473
Buma is een verstandig man die ver gaat komen.
pi_174728482
quote:
Volgens de CDA-leider leent het onderwerp zich ook niet voor een volksraadpleging. Hij noemt de wet een "buitengewoon ingewikkeld ding met enorme consequenties als het niet doorgaat". Buma vindt dat daar niet enkel met een ja of een nee over moet worden gestemd.
Waren ze met andere onderwerpen ook maar zo bijdehand geweest..
pi_174728525
Bewijst weer dan Nederland geen democratisch land is maar een dictatuur!

:X Over een jaar of 10 zal ik wel in een kamp belanden door deze forumpost.
pi_174728609
quote:
1s.gif Op zondag 29 oktober 2017 07:47 schreef Jonathon het volgende:
Bewijst weer dan Nederland geen democratisch land is maar een dictatuur!

:X Over een jaar of 10 zal ik wel in een kamp belanden door deze forumpost.
emigreer maar :W
pi_174728648
quote:
1s.gif Op zondag 29 oktober 2017 07:57 schreef Handleiding het volgende:

[..]

emigreer maar :W
Heeft iemand nog een hutje op de hei ergens in Zwitserland beschikbaar? *)
  zondag 29 oktober 2017 @ 08:33:12 #7
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_174728844
"En ik wil dat die sleepwet doorgaat."

Wat een raar ding om te roepen voor een democratisch verkozen leider. Jouw willetje is irrelevant. De wil van het volk dien je te gehoorzamen.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_174728918
Buma :')
pi_174728924
quote:
7s.gif Op zondag 29 oktober 2017 08:33 schreef SpecialK het volgende:
"En ik wil dat die sleepwet doorgaat."

Wat een raar ding om te roepen voor een democratisch verkozen leider. Jouw willetje is irrelevant. De wil van het volk dien je te gehoorzamen.
Parlementair..

Het volk kiest deze vorm van controle verlies, dus eigen schuld.
  zondag 29 oktober 2017 @ 08:47:03 #10
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_174728950
quote:
17s.gif Op zondag 29 oktober 2017 08:43 schreef Adept het volgende:

[..]

Parlementair..

Referenda maken onderdeel uit van onze rechtstaat dus wat dat betreft een raar ding van deze CDA-er om te roepen.

Wat mij betreft ook een signaal dat onze politici niet bang genoeg voor het volk zijn. Mijn vraag is hoe we dat kunnen veranderen.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_174729023
quote:
7s.gif Op zondag 29 oktober 2017 08:47 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Referenda maken onderdeel uit van onze rechtstaat dus wat dat betreft een raar ding van deze CDA-er om te roepen.

Wat mij betreft ook een signaal dat onze politici niet bang genoeg voor het volk zijn. Mijn vraag is hoe we dat kunnen veranderen.
Die zijn ook niet met het volk bezig in die zin, in werkelijkheid staan ze er zover vanaf dat men ook geen tijd heeft voor het volk. Maar voor het bedrijfsleven, instituten en mondiale mogendheden. Het volk hangt daar een beetje bij.

Het volk raadplegen is amper mogelijk als men vanuit onderbuik en emoties reageert, en een gebrek aan benodigde kennis en inzicht.

Dus in wezen ook niet altijd handig. Wil je als volk erkent worden en instemrechten verwerven dan moet er ook een zeker mate van informatieoverdracht plaatsvinden en begrip van die informatie. Politici zouden hier dan een geheel andere rol moeten gaan vervullen richting de burgerij.

Even gechargeerd ga je ook niet vragen aan een brugklasser hoe om te gaan binnenlandse veiligheidskwesties. Simpelweg omdat men er totaal geen kaas van gegeten heeft.
  zondag 29 oktober 2017 @ 08:59:15 #12
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_174729080
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2017 08:54 schreef Adept het volgende:

[..]

Die zijn ook niet met het volk bezig in die zin, in werkelijkheid staan ze er zover vanaf dat men ook geen tijd heeft voor het volk. Maar voor het bedrijfsleven, instituten en mondiale mogendheden. Het volk hangt daar een beetje bij.

Het volk raadplegen is amper mogelijk als men vanuit onderbuik en emoties reageert, en een gebrek aan benodigde kennis en inzicht.

Dus in wezen ook niet altijd handig. Wil je als volk erkent worden en instemrechten verwerven dan moet er ook een zeker mate van informatieoverdracht plaatsvinden en begrip van die informatie. Politici zouden hier dan een geheel andere rol moeten gaan vervullen richting de burgerij.

Even gechargeerd ga je ook niet vragen aan een brugklasser hoe om te gaan binnenlandse veiligheidskwesties. Simpelweg omdat men er totaal geen kaas van gegeten heeft.
Ik denk dat je dan voorbij een belangrijk punt gaat. Namelijk dat men niet vraagt "hoe om te gaan met binnenlandse veiligheidskwesties".

De vraag is "is het ok als we je computer, je TV, je telefoon etc.. hacken en die data bewaren voor god mag weten hoe lang.. en daarna ook nog eens gaan delen met mensen in de VS, dit alles zonder dat er ook maar 1 reden is om je te verdenken van iets.. want.. redenen".

Dat is een simpele morele vraag die zich perfect leent voor een referendum. Ik ben het met je eens dat referenda zich niet overal voor lenen. Zoals economische thema's waarbij het vaak het geheelplaatje van de overheid is waardoor een bepaalde wet noodzakelijk is. Maar als het gaat om sociale vraagstukken dan weten burgers heus wel wat ze zelf willen of niet.

Je hoeft geen master in political science te hebben om te begrijpen dat een overheid die jouw computertje mag hacken zonder bwangbevel een onwenselijk iets is.

Zoek maar een andere manier om om te gaan met binnenlandse veiligheidskwesties, is het antwoord.
pi_174729169
quote:
7s.gif Op zondag 29 oktober 2017 08:59 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Ik denk dat je dan voorbij een belangrijk punt gaat. Namelijk dat men niet vraagt "hoe om te gaan met binnenlandse veiligheidskwesties".

De vraag is "is het ok als we je computer, je TV, je telefoon etc.. hacken en die data bewaren voor god mag weten hoe lang.. en daarna ook nog eens gaan delen met mensen in de VS, dit alles zonder dat er ook maar 1 reden is om je te verdenken van iets.. want.. redenen".

Dat is een simpele morele vraag die zich perfect leent voor een referendum. Ik ben het met je eens dat referenda zich niet overal voor lenen. Zoals economische thema's waarbij het vaak het geheelplaatje van de overheid is waardoor een bepaalde wet noodzakelijk is. Maar als het gaan om sociale vraagstukken dan weten burgers heus wel wat ze zelf willen of niet.

Je hoeft geen universitair political science master student te zijn om te begrijpen dat een overheid die jouw computertje mag hacken een onwenselijk iets is.

Zoek maar een andere manier om om te gaan met binnenlandse veiligheidskwesties, is het antwoord.
Ik snap je zeer zeker. En je angst is dan ook gegrond. Er is geen ethisch kader om deze informatie te beschermen voor misbruik. Vandaag is het terrorisme en pedo netwerken, morgen is het sexuele voorkeur en verbale agressie, over morgen is het sexueel getinte communicatie en micro agressie... En dan is het de gedachtenpolitie, 1984 style. Dus het traject is duidelijk.

Alleen ligt het gevaar niet in de informatie en verworven kennis, maar in het gebruik ervan.
pi_174729276
pi_174729296
De Matrix sluit zich stapje voor stapje.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_174729312
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2017 09:16 schreef Dutchguy het volgende:
[ afbeelding ]
Hypocriet stuk vreten, zoals al die anderen.
Drop drop drop drop drop drop drop!!!! DROP!!! drop drop drop drop !!
  zondag 29 oktober 2017 @ 09:22:09 #17
406034 Bugno
Campione d. Mondo 91/92
pi_174729338
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2017 09:16 schreef Dutchguy het volgende:
[ afbeelding ]
Sybrandgod
Fitter. Happier. More productive
---------------------------------------------------
If you think in terms of a year, plant a seed; if in terms of ten years, plant trees; if in terms of 100 years, teach the people. - Confucius
pi_174729357
Over 3,5 jaar (of eerder) hebben we allen weer de kans om op de partij te stemmen die voor referenda is voor allerlei onderwerpen.
Ik kan nu al voorspellen dat het overgrote deel van de Nederlandse bevolking niet gaat stemmen voor die partijen.
Een Peppi en Kokki democratie is dan ook niet iets om naar uit te kijken.
pi_174729444
quote:
1s.gif Op zondag 29 oktober 2017 09:20 schreef JeSuisDroppie het volgende:

[..]

Hypocriet stuk vreten, zoals al die anderen.
Het is in ieder geval een opmerkelijke draai. Hij heeft iets uit te leggen tijdens het debat woensdag.
Ook opmerkelijk is de stilte van D66.
pi_174729557
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2017 09:31 schreef Dutchguy het volgende:

[..]

Het is in ieder geval een opmerkelijke draai. Hij heeft iets uit te leggen tijdens het debat woensdag.
Ook opmerkelijk is de stilte van D66.
D66 moet uitkijken ja. Want ook al is het referendum niet meer hun kroonjuweel, dan nog hebben ze zich ook sterk geprofileerd als partij die niet de kant van (schijn)veiligheid maar de kant van vrijheid en privacy kiest. De uitslag van een referendum negeren om een zeer controversiële, privacyschendende wet in te voeren zou dus wel heel erg tegen de D66-beginselen indruisen.
  zondag 29 oktober 2017 @ 09:44:40 #21
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_174729630
quote:
17s.gif Op zondag 29 oktober 2017 08:43 schreef Adept het volgende:

[..]

Parlementair..

'Wij' hebben die keuze nooit gemaakt natuurlijk. Maar slaap lekker verder.
And so is the past
pi_174729723
Wat een jokers allemaal.
pi_174730047
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2017 09:40 schreef Igen het volgende:

[..]

D66 moet uitkijken ja. Want ook al is het referendum niet meer hun kroonjuweel, dan nog hebben ze zich ook sterk geprofileerd als partij die niet de kant van (schijn)veiligheid maar de kant van vrijheid en privacy kiest. De uitslag van een referendum negeren om een zeer controversiële, privacyschendende wet in te voeren zou dus wel heel erg tegen de D66-beginselen indruisen.
Het is voor D66 ergens wel handig natuurlijk dat Buma het mikpunt is.
pi_174730384
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2017 10:14 schreef Dutchguy het volgende:

[..]

Het is voor D66 ergens wel handig natuurlijk dat Buma het mikpunt is.
Ja. Alhoewel ik me wel afvraag waaróm Buma dit nu zo zegt. Hij is toch een behoorlijke populist. Denkt hij dat het initiatief tegen de sleepwet van linkse SJW's komt en dat Henk en Ingrid zijn kant zullen kiezen als hij vanwege 'law and order' de sleepwet redt?
pi_174730420
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2017 10:35 schreef Igen het volgende:

[..]

Ja. Alhoewel ik me wel afvraag waaróm Buma dit nu zo zegt. Hij is toch een behoorlijke populist. Denkt hij dat het initiatief tegen de sleepwet van linkse SJW's komt en dat Henk en Ingrid zijn kant zullen kiezen als hij vanwege 'law and order' de sleepwet redt?
We zijn klaar met het kiezen van een kant. De verkiezingen zijn voorbij, Buma mag regeren, strikt genomen doet het er geen ruk meer toe wat Henk en Ingrid ervan vinden.

Het lijkt mij dat deze benadering een typisch kenmerk is van populisme. Het gaat niet over idealen, het is puur een middel om stemmen binnen te halen.

Op dit punt vind ik de houding van Pechtold veel opmerkelijker, eerlijk gezegd. Buma verbaast me niet.
Niet meer aanwezig in dit forum.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')