abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 17 oktober 2017 @ 09:41:05 #1
293652 Habbezak
"I pity the fool"
pi_174465615
Hallo FOK!

Ik hou van de discussie, ik hou van filosoferen. Nou had ik laatst een gesprek met een streng gereformeerde jongeman over 'goed' en 'kwaad'. Ikzelf ben volledig Atheïst maar sta altijd open voor discussie.

We kwamen met het volgende vraagstuk: "Is dat wat 'goed' is (of dat wat 'kwaad' is) extern gedefinieerd? Of is het door de mens bepaald, veranderlijk over tijd? Is dat wat wij vroeger als 'goed' beschouwde nu 'kwaad'? Of was het altijd al kwaad?"

Ik denk dan bijvoorbeeld aan heksenvervolgingen in de middeleeuwen. Ik denk dat dat vaak met de vroomste/beste bedoeling gebeurde. Was het dan slecht?

Wat zijn uw opvattingen hierover?
I wonder what it's all about
pi_174465677
Dat je zo ver mogelijk van religie gebazel weg moet blijven is mijn mening.
pi_174465688
Goed en kwaad is door de mens bepaald en veranderlijk over de tijd.
  dinsdag 17 oktober 2017 @ 09:52:13 #4
293652 Habbezak
"I pity the fool"
pi_174465781
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 09:46 schreef 8777 het volgende:
Goed en kwaad is door de mens bepaald en veranderlijk over de tijd.
Sluit je hiermee het bestaan van een Goddelijke entiteit uit?
I wonder what it's all about
pi_174465849
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 09:52 schreef Habbezak het volgende:

[..]

Sluit je hiermee het bestaan van een Goddelijke entiteit uit?
Wat heeft dat met een goddelijke entiteit te maken ?????
Goed en kwaad is de beoordeling van culturele afspraken die gebonden zijn aan tijd en plaats.
( is hier anders wel al uitgebreid aan bod geweest )
pi_174465898
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 09:52 schreef Habbezak het volgende:

[..]

Sluit je hiermee het bestaan van een Goddelijke entiteit uit?
Daar ben ik nog niet over uit eerlijk gezegd.
Maar ik veronderstel dat mensen zelf bedenken wat goed en kwaad is en dat de gedachten daarover veranderen met de tijd.
  dinsdag 17 oktober 2017 @ 10:00:24 #7
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_174465920
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 09:59 schreef 8777 het volgende:

[..]

Daar ben ik nog niet over uit eerlijk gezegd.
Maar ik veronderstel dat mensen zelf bedenken wat goed en kwaad is en dat de gedachten daarover veranderen met de tijd.
Zekers. Als ik in tijden van nood een brood steel om mijn gezin te kunnen voeden is dat voor hen goed maar voor de bakker slecht.
  dinsdag 17 oktober 2017 @ 10:00:41 #8
293652 Habbezak
"I pity the fool"
pi_174465930
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 09:56 schreef ATON het volgende:

[..]

Wat heeft dat met een goddelijke entiteit te maken ?????
Goed en kwaad is de beoordeling van culturele afspraken die gebonden zijn aan tijd en plaats.
( is hier anders wel al uitgebreid aan bod geweest )
Omdat vaak geopperd wordt dat als je 'slecht' doet je naar de hel gaat, of als je 'goed' doet naar de hemel, thus beoordeeld wordt op goed of kwaad door deze goddelijke entiteit.

Heeft 'Hij' dan niet een ultiem goed en kwaad gedefinieerd?
m.a.w. gaat de moslim extremist naar de hel als hij en zijn omgeving ervan overtuigd is dat wat hij doet 'goed' is
I wonder what it's all about
pi_174465995
Goed en kwaad is verzonnen. Kijk naar de natuur en zie dat er geen goed en kwaad is.

Enkel intenties kunnen "goed of kwaad" zijn, en alsnog is het dan cultureel bepaald wat wel of niet goed is.

Maar buiten dat kan ik geen reden bedenken waarom moord "kwaad" zou zijn. Ik zie het liever niet gebeuren, maar kwaad? Dingen die veel mensen liever niet zien of meemaken noemen we slecht, dat werkt handig als je een samenleving opbouwt.

Maar spreken van een universeel "goed en kwaad" is op leugenachtige van ijze via religie ons wereldbeeld ingekomen. Je kunt enkel van universeel "goed en kwaad" spreken door onredelijke aannames te doen, zoals een zelfbewuste godheid.
pi_174466010
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 10:00 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Zekers. Als ik in tijden van nood een brood steel om mijn gezin te kunnen voeden is dat voor hen goed maar voor de bakker slecht.
Ow ik was nog bij de heksenvervolging, zouden de mensen die dat deden zichzelf niet afvragen of zij zelf nou ook slecht waren?
pi_174466060
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 10:00 schreef Habbezak het volgende:

[..]

Omdat vaak geopperd wordt dat als je 'slecht' doet je naar de hel gaat, of als je 'goed' doet naar de hemel, thus beoordeeld wordt op goed of kwaad door deze goddelijke entiteit.

Heeft 'Hij' dan niet een ultiem goed en kwaad gedefinieerd?
m.a.w. gaat de moslim extremist naar de hel als hij en zijn omgeving ervan overtuigd is dat wat hij doet 'goed' is
Deze vraag toont al dat het idee van een belonende en straffende godheid arrogant en onredelijk is.

Het is onmogelijk voor een godheid om alom rechtvaardig te zijn. Een godheid zou alleen rechtvaardig kunnen zijn voor een select groepje, en dat is uiteraard verachtelijk en totaal niet rechtvaardig.
  dinsdag 17 oktober 2017 @ 10:09:17 #12
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174466070
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 09:52 schreef Habbezak het volgende:

[..]

Sluit je hiermee het bestaan van een Goddelijke entiteit uit?
Een goddelijke entiteit kan los van goed/kwaad bestaan. Niet alle goden zijn straffende goden of beoordelen je daden. Denk bijvoorbeeld aan demiurgen die zich verder afzijdig houden.
  dinsdag 17 oktober 2017 @ 10:10:17 #13
293652 Habbezak
"I pity the fool"
pi_174466083
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 10:05 schreef 8777 het volgende:

[..]

Ow ik was nog bij de heksenvervolging, zouden de mensen die dat deden zichzelf niet afvragen of zij zelf nou ook slecht waren?
Goede vraag, ik denk het niet. Misschien komen we over 100? jaar wel tot nieuwe inzichten waardoor hoe wij met dieren omgaan totaal verandert. Dat wij met afschuw terugkijken op die mensen die vlees aten. "zouden de mensen die dat deden zichzelf niet afvragen of zij zelf nou ook slecht waren?" nee..
I wonder what it's all about
  dinsdag 17 oktober 2017 @ 10:10:55 #14
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174466095
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 10:00 schreef Habbezak het volgende:

[..]

Omdat vaak geopperd wordt dat als je 'slecht' doet je naar de hel gaat, of als je 'goed' doet naar de hemel, thus beoordeeld wordt op goed of kwaad door deze goddelijke entiteit.

Heeft 'Hij' dan niet een ultiem goed en kwaad gedefinieerd?
m.a.w. gaat de moslim extremist naar de hel als hij en zijn omgeving ervan overtuigd is dat wat hij doet 'goed' is
Je beperkt je erg met je goddelijke entiteiten als je alleen de christelijk/joods/islamitische god bekijkt. :{
  dinsdag 17 oktober 2017 @ 10:13:46 #15
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174466144
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 10:10 schreef Habbezak het volgende:

[..]

Goede vraag, ik denk het niet. Misschien komen we over 100? jaar wel tot nieuwe inzichten waardoor hoe wij met dieren omgaan totaal verandert. Dat wij met afschuw terugkijken op die mensen die vlees aten. "zouden de mensen die dat deden zichzelf niet afvragen of zij zelf nou ook slecht waren?" nee..
Eerder worden die malle vegetariërs die hun kinderen mishandelen veroordeeld.
Biologisch gezien is de mens omnivoor en daarom is vlees eten oké.
Hoe je aan dat vlees komt is een ander verhaal.
  dinsdag 17 oktober 2017 @ 10:14:19 #16
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_174466157
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 10:05 schreef 8777 het volgende:

[..]

Ow ik was nog bij de heksenvervolging, zouden de mensen die dat deden zichzelf niet afvragen of zij zelf nou ook slecht waren?
Misschien, misschien ook niet, wie zal't zeggen... Zelfde geldt voor moderne moslimterroristen die een vrachtwagen huren om te gaan cruisen in een drukke stad...
pi_174466179
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 10:10 schreef Habbezak het volgende:

[..]

Goede vraag, ik denk het niet. Misschien komen we over 100? jaar wel tot nieuwe inzichten waardoor hoe wij met dieren omgaan totaal verandert. Dat wij met afschuw terugkijken op die mensen die vlees aten. "zouden de mensen die dat deden zichzelf niet afvragen of zij zelf nou ook slecht waren?" nee..
We moeten af van het idee goed en kwaad. Het is leugenachtig.
Gezien oordeel over goed en kwaad met tijd en persoon verschilt, en er geen enkele aanleiding is om te geloven dat goedheid iets universeels is, zijn mensen die de waarheid hierover claimen te weten, gevaarlijke dogmatische leugenaars. Goed en kwaad bestaat niet.

Je kunt tegen dierenleed in de bioindustrie zijn, dat ben ik ook. Maar door de bioindustrie te benoemen als "universeel slecht" ben je een leugenachtige dogmaticus.

Wees gewoon eerlijk, en zeg dat je uit zelfbescherming de dingen die je zelf niet graag meemaakt, graag als algemeen verboden ziet.
  dinsdag 17 oktober 2017 @ 10:16:51 #18
293652 Habbezak
"I pity the fool"
pi_174466197
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 10:10 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Je beperkt je erg met je goddelijke entiteiten als je alleen de christelijk/joods/islamitische god bekijkt. :{
Eens. Ik beschouw ze als Atheïst hetzelfde. Als je daarin een keuze maakt, en mijn oorspronkelijke discussie was met een streng gereformeerde.
I wonder what it's all about
pi_174466227
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 10:16 schreef Habbezak het volgende:

[..]

Eens. Ik beschouw ze als Atheïst hetzelfde. Als je daarin een keuze maakt, en mijn oorspronkelijke discussie was met een streng gereformeerde.
Iemand die claimt de "goddelijke waarheid" te weten over concepten die puur biologisch-sociaal-cultureel zijn. Enge, leugenachtige mensen.
  dinsdag 17 oktober 2017 @ 10:25:57 #20
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_174466355
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 10:18 schreef PJR het volgende:

[..]

Iemand die claimt de "goddelijke waarheid" te weten over concepten die puur biologisch-sociaal-cultureel zijn. Enge, leugenachtige mensen.
De kwalificatie "leugenachtig" heeft in mijn optiek net zo'n lading als "slecht".
pi_174466401
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 10:25 schreef hoatzin het volgende:

[..]

De kwalificatie "leugenachtig" heeft in mijn optiek net zo'n lading als "slecht".
Voor mij niet. Zonder enige aanleiding, behalve autoriteitsargumenten, claimen de waarheid te weten kan ik niet anders dan leugenachtig noemen.
Leugenachtig is geen waardeoordeel, maar waarheid claimen zonder die waarheid daadwerkelijk te kennen is per definitie een leugen. "Slecht" is echt heel anders, ik zie niet hoe je dezelfde waarde hangt aan een begrip waarvan de betekenis in taal vastligt, en een begrip dat altijd een autoriteitsclaim nodig heeft om enige waarde te hebben.
  dinsdag 17 oktober 2017 @ 10:32:32 #22
293652 Habbezak
"I pity the fool"
pi_174466447
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 10:15 schreef PJR het volgende:

[..]

We moeten af van het idee goed en kwaad.
Dan stap je ook af van het bestaan van een hel. En in zekere zin van een hemel.

Het hele christendom is toch hierop gebaseerd?
I wonder what it's all about
  dinsdag 17 oktober 2017 @ 10:33:44 #23
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_174466461
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 10:29 schreef PJR het volgende:

[..]

Voor mij niet. Zonder enige aanleiding, behalve autoriteitsargumenten, claimen de waarheid te weten kan ik niet anders dan leugenachtig noemen.
Leugenachtig is geen waardeoordeel, maar waarheid claimen zonder die waarheid daadwerkelijk te kennen is per definitie een leugen. "Slecht" is echt heel anders, ik zie niet hoe je dezelfde waarde hangt aan een begrip waarvan de betekenis in taal vastligt, en een begrip dat altijd een autoriteitsclaim nodig heeft om enige waarde te hebben.
Diegene die de claim doet is (meestal) overtuigd van zijn/haar eigen waarheid. Ze hebben niet de intentie om leugens te verspreiden.
pi_174466533
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 10:32 schreef Habbezak het volgende:

[..]

Dan stap je ook af van het bestaan van een hel. En in zekere zin van een hemel.

Het hele christendom is toch hierop gebaseerd?
Ja.

Als er een hemel en hel zouden bestaan, dan is dit onmogelijk rechtvaardig te noemen.

God wordt in de geschriften alom rechtvaardig genoemd. Dit is per definitie onmogelijk. Hier wil ik later best dieper op ingaan, maar hemel en hel is niet te verenigen met rechtvaardigheid.
pi_174466612
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 10:33 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Diegene die de claim doet is (meestal) overtuigd van zijn/haar eigen waarheid. Ze hebben niet de intentie om leugens te verspreiden.
Je hoeft niet de intentie te hebben om onwaarheden te spreken om leugenachtig te zijn.

Als ik in volle overtuiging tegen jou zeg dat 9274 * 837 als oplossing 7762338, omdat dat zo fijn voelt, zonder dat ik het heb berekend of dat iemand anders het berekend heeft, en ik claim daarbij dat het waar is, omdat dat overeenkomt met mijn geestelijke wereldbeeld, dan ben ik leugenachtig bezig.
Als ik je met een berekening laat zien dat die uitkomst inderdaad klopt, dan ben ik niet leugenachtig bezig.

En aangezien bij het spreken over goed en kwaad die berekening altijd ontbreekt (het komt feitelijk niet verder dan "dit voelt zo voor mij" of boek/persoon x zegt dat") dat ben je leugenachtig bezig. Niet omdat wat je zegt per se onwaar is, maar omdat de waarheidsclaim vals is.
  dinsdag 17 oktober 2017 @ 10:48:33 #26
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_174466680
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 10:43 schreef PJR het volgende:

[..]

Je hoeft niet de intentie te hebben om onwaarheden te spreken om leugenachtig te zijn.
leugen: een bewering waarvan de spreker (of schrijver) weet dat die in strijd is met de waarheid.
quote:
Als ik in volle overtuiging tegen jou zeg dat 9274 * 837 als oplossing 7762338, omdat dat zo fijn voelt, zonder dat ik het heb berekend of dat iemand anders het berekend heeft, en ik claim daarbij dat het waar is, omdat dat overeenkomt met mijn geestelijke wereldbeeld, dan ben ik leugenachtig bezig.
Als je dat in volle overtuiging zegt ben je niet leugenachtig bezig. Dat je het verkeerd hebt is iets heel anders.

Zodra je al twijfelt aan je bewering maar hem toch doet, dan ben je imho leugenachtig bezig.
pi_174466730
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 10:04 schreef PJR het volgende:
Goed en kwaad is verzonnen. Kijk naar de natuur en zie dat er geen goed en kwaad is.

Sadisme, de drang om een ander te vernederen en pijn te doen is wel degelijk een vorm van een bewuste kwaadwillende intentie.
  dinsdag 17 oktober 2017 @ 10:53:03 #28
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_174466763
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 10:51 schreef Elzies het volgende:

[..]

Sadisme, de drang om een ander te vernederen en pijn te doen is wel degelijk een vorm van een bewuste kwaadwillende intentie.
Ja maar voor de sadist is of voelt het goed. Anders zou hij of zij het niet doen.
pi_174466834
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 10:48 schreef hoatzin het volgende:

[..]

leugen: een bewering waarvan de spreker (of schrijver) weet dat die in strijd is met de waarheid.

[..]

Als je dat in volle overtuiging zegt ben je niet leugenachtig bezig. Dat je het verkeerd hebt is iets heel anders. [q]
Ik noem, zoals een Nietzsche, een waarheidsclaim leugenachtig als deze niet gebaseerd is op feiten. Het gaat mij puur om de waarheidsclaim. Verder is dit een definitiekwestie, laat ik het dan niet-waarheid-sprekend noemen. Maar een waarheid claimen zonder die waarheid te kennen noem ik leugenachtig. De inhoud van die waarheid kan los daarvan waar of onwaar zijn. Of geen.

In het voorbeeld met de som is niet het antwoord van de som wat leugenachtig is, maar de claim dat je antwoord waar is.
pi_174466877
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 10:51 schreef Elzies het volgende:

[..]

Sadisme, de drang om een ander te vernederen en pijn te doen is wel degelijk een vorm van een bewuste kwaadwillende intentie.
En nog steeds zegt dat niets over een universeel kwaad.
  dinsdag 17 oktober 2017 @ 11:03:24 #31
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_174466948
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 10:57 schreef PJR het volgende:

[..]

Ik noem, zoals een Nietzsche, een waarheidsclaim leugenachtig als deze niet gebaseerd is op feiten. Het gaat mij puur om de waarheidsclaim. Verder is dit een definitiekwestie, laat ik het dan niet-waarheid-sprekend noemen. Maar een waarheid claimen zonder die waarheid te kennen noem ik leugenachtig. De inhoud van die waarheid kan los daarvan waar of onwaar zijn. Of geen.

Hiermee kwalificeer je (bijna) elke gelovige tot leugenaar. Of moet ik dan zeggen leugenachtig, want dat klinkt minder zwaar.
  dinsdag 17 oktober 2017 @ 11:04:40 #32
293652 Habbezak
"I pity the fool"
pi_174466977
Ik wilde hier ook Nietzsche quoten, "God is dood" we weten het alleen nog niet. Iets van 80% van de wereldbevolking meent toch dat er na dit leven een beoordeling komt? Ik zou graag van een overtuigd Christen horen hoe hij dit ziet.
I wonder what it's all about
pi_174467038
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 11:03 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Hiermee kwalificeer je (bijna) elke gelovige tot leugenaar. Of moet ik dan zeggen leugenachtig, want dat klinkt minder zwaar.
Ja, dat doe ik ook.

Een gelovige die claimt de waarheid over God te weten, noem ik leugenachtig. Of een leugenaar inderdaad. Want hij heeft niets anders dan het autoriteitsargument en zijn eigen gevoelsbelevenis om deze claim te staven.

Iemand die zegt dat wat zijn geloof predikt voor hem goed voelt, en hij het aannemelijk vindt dat het waar is, maakt een totaal andere claim. Maar is dat nog een gelovige te noemen? Ik vind van niet.
  dinsdag 17 oktober 2017 @ 11:08:48 #34
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174467055
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 10:15 schreef PJR het volgende:

[..]

We moeten af van het idee goed en kwaad. Het is leugenachtig.
Gezien oordeel over goed en kwaad met tijd en persoon verschilt, en er geen enkele aanleiding is om te geloven dat goedheid iets universeels is, zijn mensen die de waarheid hierover claimen te weten, gevaarlijke dogmatische leugenaars. Goed en kwaad bestaat niet.

Je kunt tegen dierenleed in de bioindustrie zijn, dat ben ik ook. Maar door de bioindustrie te benoemen als "universeel slecht" ben je een leugenachtige dogmaticus.

Wees gewoon eerlijk, en zeg dat je uit zelfbescherming de dingen die je zelf niet graag meemaakt, graag als algemeen verboden ziet.
Je zou ook niemamd meer willen straffwn, ongeacht zijn daden?
pi_174467059
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 11:04 schreef Habbezak het volgende:
Ik wilde hier ook Nietzsche quoten, "God is dood" we weten het alleen nog niet. Iets van 80% van de wereldbevolking meent toch dat er na dit leven een beoordeling komt? Ik zou graag van een overtuigd Christen horen hoe hij dit ziet.
Ga dan eens even alle topics door in F&L. Een miljoen topics daarover en zelfs twee miljoen over goed en kwaad.
  dinsdag 17 oktober 2017 @ 11:11:53 #36
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_174467109
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 11:07 schreef PJR het volgende:

[..]

Ja, dat doe ik ook.

Een gelovige die claimt de waarheid over God te weten, noem ik leugenachtig. Of een leugenaar inderdaad. Want hij heeft niets anders dan het autoriteitsargument en zijn eigen gevoelsbelevenis om deze claim te staven.

Iemand die zegt dat wat zijn geloof predikt voor hem goed voelt, en hij het aannemelijk vindt dat het waar is, maakt een totaal andere claim. Maar is dat nog een gelovige te noemen? Ik vind van niet.
Dit is dus het verschil tussen een gnosticus en een agnost(icus).
pi_174467151
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 10:00 schreef Habbezak het volgende:
Omdat vaak geopperd wordt dat als je 'slecht' doet je naar de hel gaat, of als je 'goed' doet naar de hemel, thus beoordeeld wordt op goed of kwaad door deze goddelijke entiteit.
Als je nog de Bijbel als norm gebruikt is het raadzaam je slaven goed te behandelen.

quote:
Heeft 'Hij' dan niet een ultiem goed en kwaad gedefinieerd?
m.a.w. gaat de moslim extremist naar de hel als hij en zijn omgeving ervan overtuigd is dat wat hij doet 'goed' is
Als hij volgens zijn geloof met richtlijnen uit de Koran handelt zal hij niet naar de hel gaan.

Uiteraard gaat er niemand naar de hemel of de hel. Enkel erin geloven dat beide bestemmingen bestaan is niet voldoende om ze te laten bestaan.
pi_174467185
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 11:08 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Je zou ook niemamd meer willen straffwn, ongeacht zijn daden?
Dat ligt eraan wat je onder het woord straffen verstaat. Iemand moet de gevolgen van zijn daden ondergaan.
Ik wil zo veilig mogelijk zijn tegen moordenaars, dus ik wil graag dat ze opgesloten zitten, uit de weg geruimd worden (iets anders dan doodstraf) of in ieder geval mij geen kwaad kunnen doen.
Ik ben geen voorstander van "wraakstraffen", hoewel ik er wel prima mee kan leven dat slachtoffers ook enige genoegdoening krijgen. Maar ik vind het verkeerd om te spreken van het straffen als een soort wraak vanuit het oogpunt dat de dader iets heeft gedaan wat als universeel kwaad bestempeld kan worden.

Zo ben ik tegen de doodstraf, maar kan ik me best vinden in het ruimen van mensen die gevaarlijk zijn voor de rest, en niet op een andere manier onschadelijk gemaakt zouden kunnen worden.
pi_174467197
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 11:11 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Dit is dus het verschil tussen een gnosticus en een agnost(icus).
Dat klopt.
pi_174467221
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 10:04 schreef PJR het volgende:
Goed en kwaad is verzonnen. Kijk naar de natuur en zie dat er geen goed en kwaad is.
Daar ben ik het niet mee eens. Als in een of andere kudde een dier de leefregels van die kudde niet respecteert wordt die afgestraft omdat dit voor die kudde kwaad betekend. Met de mens is dit niet anders.
  dinsdag 17 oktober 2017 @ 11:18:38 #41
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174467227
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 11:04 schreef Habbezak het volgende:
Ik wilde hier ook Nietzsche quoten, "God is dood" we weten het alleen nog niet. Iets van 80% van de wereldbevolking meent toch dat er na dit leven een beoordeling komt? Ik zou graag van een overtuigd Christen horen hoe hij dit ziet.
Je wilt een uitsluitend Christelijke benadering van het standpunt? Dan negeer je bewust alle bewijs dat je vraag uit de OP niet berust op feiten.

Het fundamentele goed en kwaad uit de Bijbel gaat over oordelingsvermogen, over het maken van keuzes en rede (ratio) om de "goede" keuze te maken.
Dat zie je bij moslims ook wel terug, het idee dat je zelf je verantwoording hebt over je daden en als je het zelf kunt beredeneren dan is dat "goed", je een mening door anderen laten opdringen aan de hand van hun definitie van goed wn kwaad is dat niet.
pi_174467242
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 10:10 schreef Habbezak het volgende:

[..]

Goede vraag, ik denk het niet. Misschien komen we over 100? jaar wel tot nieuwe inzichten waardoor hoe wij met dieren omgaan totaal verandert. Dat wij met afschuw terugkijken op die mensen die vlees aten. "zouden de mensen die dat deden zichzelf niet afvragen of zij zelf nou ook slecht waren?" nee..
Daar heb je zeker een punt !
  dinsdag 17 oktober 2017 @ 11:21:02 #43
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_174467255
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 11:14 schreef ATON het volgende:
Uiteraard gaat er niemand naar de hemel of de hel. Enkel erin geloven dat beide bestemmingen bestaan is niet voldoende om ze te laten bestaan.
Er in geloven kan je leven, en dat van anderen, tot een hel maken. }:|
  dinsdag 17 oktober 2017 @ 11:21:29 #44
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174467260
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 11:16 schreef PJR het volgende:

[..]

Dat ligt eraan wat je onder het woord straffen verstaat. Iemand moet de gevolgen van zijn daden ondergaan.
Ik wil zo veilig mogelijk zijn tegen moordenaars, dus ik wil graag dat ze opgesloten zitten, uit de weg geruimd worden (iets anders dan doodstraf) of in ieder geval mij geen kwaad kunnen doen.
Ik ben geen voorstander van "wraakstraffen", hoewel ik er wel prima mee kan leven dat slachtoffers ook enige genoegdoening krijgen. Maar ik vind het verkeerd om te spreken van het straffen als een soort wraak vanuit het oogpunt dat de dader iets heeft gedaan wat als universeel kwaad bestempeld kan worden.

Zo ben ik tegen de doodstraf, maar kan ik me best vinden in het ruimen van mensen die gevaarlijk zijn voor de rest, en niet op een andere manier onschadelijk gemaakt zouden kunnen worden.
Wie zegt dat het verkeerd is wat een moordenaar doet? Genoeg rationele argumenten om meer mensen dood te maken. Dus waarom vindt jij dat het niet goed is?
  dinsdag 17 oktober 2017 @ 11:22:39 #45
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174467287
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 11:18 schreef ATON het volgende:

[..]

Daar ben ik het niet mee eens. Als in een of andere kudde een dier de leefregels van die kudde niet respecteert wordt die afgestraft omdat dit voor die kudde kwaad betekend. Met de mens is dit niet anders.
Had dat dier ook de intentie om kwaad te doen, had het een rationele keuze kunnen maken tussen goed en kwaad handelen?
pi_174467333
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 10:53 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Ja maar voor de sadist is of voelt het goed. Anders zou hij of zij het niet doen.
Maar in de gemeenschap weet hij dat dit fout is gezien het indruist tegen de gangbare regels.
pi_174467341
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 10:59 schreef PJR het volgende:

[..]

En nog steeds zegt dat niets over een universeel kwaad.
Dat bestaat niet.
pi_174467466
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 11:21 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Wie zegt dat het verkeerd is wat een moordenaar doet? Genoeg rationele argumenten om meer mensen dood te maken. Dus waarom vindt jij dat het niet goed is?
Niets dus. Zoals ik aangaf wil ik zelf veilig zijn dus is het puur uit eigenbelang, egoïsme, dat ik een moordenaar opgesloten wil zien. Dat had je zelf ook uit mijn posts kunnen opmaken. :T
pi_174467476
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 11:22 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Had dat dier ook de intentie om kwaad te doen, had het een rationele keuze kunnen maken tussen goed en kwaad handelen?
Je snapt het nog steeds niet. Als een dier in zijn roedel of kudde zich niet houdt aan de gangbare leefregels doet dit kwaad, anders is het goed bezig. En het weet verdomd goed wanneer het wat fout doet. Nooit een huisdier gehad ? Dit gedrag ( leefregels ) wordt van kleins af aan erin getimmerd, nodig om grotere levenskansen te hebben. Net zo met de mens. Nog eens: Goed en kwaad is de beoordeling op de bestaande leefregels die tijd en plaats gebonden zijn.
pi_174467509
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 11:18 schreef ATON het volgende:

[..]

Daar ben ik het niet mee eens. Als in een of andere kudde een dier de leefregels van die kudde niet respecteert wordt die afgestraft omdat dit voor die kudde kwaad betekend. Met de mens is dit niet anders.
Je post onderstreept mijn punt alleen. Dat goed en kwaad een sociaal concept is namelijk.
Slecht voor de andere dieren, dus niet "slecht an sich".
  dinsdag 17 oktober 2017 @ 11:35:17 #51
293652 Habbezak
"I pity the fool"
pi_174467535
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 11:18 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Je wilt een uitsluitend Christelijke benadering van het standpunt? Dan negeer je bewust alle bewijs dat je vraag uit de OP niet berust op feiten.

Het fundamentele goed en kwaad uit de Bijbel gaat over oordelingsvermogen, over het maken van keuzes en rede (ratio) om de "goede" keuze te maken.
Dat zie je bij moslims ook wel terug, het idee dat je zelf je verantwoording hebt over je daden en als je het zelf kunt beredeneren dan is dat "goed", je een mening door anderen laten opdringen aan de hand van hun definitie van goed wn kwaad is dat niet.
Nee ik wil absoluut niet uitsluitend de christelijke benadering. Maar dat is wel een gangbare die er van uit gaat dat er een universeel goed en kwaad bestaat. nochtans reageren alleen maar mensen die menen dat dit niet bestaat.

En ook moslims geloven in een universeel goed en kwaad, misschien nog wel meer dan christenen, zij kennen ook regels en wetten voorgeschreven in een koran of sharia wetgeving.

vraag: Als je van mening bent dat 'goed' en 'kwaad' niet alleen tijd maar ook plaats afhankelijk is, een concept puur bedacht door mensen, sluit je daarmee het bestaan van een god uit?

zo nee, wat is dan het nut van deze god?
I wonder what it's all about
pi_174467541
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 11:33 schreef ATON het volgende:

[..]

Je snapt het nog steeds niet. Als een dier in zijn roedel of kudde zich niet houdt aan de gangbare leefregels doet dit kwaad, anders is het goed bezig. En het weet verdomd goed wanneer het wat fout doet. Nooit een huisdier gehad ? Dit gedrag ( leefregels ) wordt van kleins af aan erin getimmerd, nodig om grotere levenskansen te hebben. Net zo met de mens. Nog eens: Goed en kwaad is de beoordeling op de bestaande leefregels die tijd en plaats gebonden zijn.
Jij snapt het niet. Je gaat een discussie aan met de verkeerde personen in dit topic.
pi_174467576
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 11:34 schreef PJR het volgende:

[..]

Je post onderstreept mijn punt alleen. Dat goed en kwaad een sociaal concept is namelijk.
Slecht voor de andere dieren, dus niet "slecht an sich".
8)7 8)7 8)7
  dinsdag 17 oktober 2017 @ 11:38:07 #54
293652 Habbezak
"I pity the fool"
pi_174467605
Is slavernij zoals het geschiedde slecht?
I wonder what it's all about
pi_174467638
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 11:35 schreef Habbezak het volgende:
zo nee, wat is dan het nut van deze god?
Extra bewaker waar geen tegenspraak tegen in te brengen is om de leefregels binnen die cultuur te respecteren. Dit bedenksel van een opper-super-politieagent werkt nog steeds; :D
pi_174467792
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 11:38 schreef Habbezak het volgende:
Is slavernij zoals het geschiedde slecht?
Slecht voor de mensen die er nadeel van ondervonden. En ik zie niet graag slavernij in mijn wereld.

Maar slecht als in universeel slecht? Als in slecht, geldend voor elk levend wezen overal in het universum? Waarom? Ik kan exact nul redenen bedenken waarom dat zo zou zijn.
pi_174468074
Ligt er denk ik ook aan welke "vorm" van slavernij.
Dat wat onder andere de nederlanders daar in amerika of waar dan ook hebben gedaan was sowieso een slechte vorm van slavernij.
Die slaven hadden überhaupt geen rechten en hadden alleen verplichtingen.
en moesten 24/7 bijna aan het werk en owee als ze niet hard genoeg werkten dan ging de zweep er over.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
  dinsdag 17 oktober 2017 @ 12:38:40 #58
293652 Habbezak
"I pity the fool"
pi_174468691
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 12:03 schreef sjoemie1985 het volgende:
Ligt er denk ik ook aan welke "vorm" van slavernij.
Dat wat onder andere de nederlanders daar in amerika of waar dan ook hebben gedaan was sowieso een slechte vorm van slavernij.
Die slaven hadden überhaupt geen rechten en hadden alleen verplichtingen.
en moesten 24/7 bijna aan het werk en owee als ze niet hard genoeg werkten dan ging de zweep er over.
Volgens onze definitie van goed en kwaad, in deze plaats en tijd wel. Maar, was deze toentertijd niet anders?
I wonder what it's all about
pi_174468883
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 11:38 schreef Habbezak het volgende:
Is slavernij zoals het geschiedde slecht?
Toen niet.
pi_174468984
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 12:38 schreef Habbezak het volgende:

[..]

Volgens onze definitie van goed en kwaad, in deze plaats en tijd wel. Maar, was deze toentertijd niet anders?
was het voor die tijd wel geoorloofd om te doen dan?.
Dus mensen onderdrukken en uitbuiten etc?
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
  dinsdag 17 oktober 2017 @ 12:55:51 #61
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_174469014
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 11:24 schreef ATON het volgende:

[..]

Maar in de gemeenschap weet hij dat dit fout is gezien het indruist tegen de gangbare regels.
Hij zal dan ook ernstige cognitieve dissonantie hebben.
  dinsdag 17 oktober 2017 @ 12:59:01 #62
293652 Habbezak
"I pity the fool"
pi_174469093
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 12:54 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

was het voor die tijd wel geoorloofd om te doen dan?.
Dus mensen onderdrukken en uitbuiten etc?
wél als je er echt van overtuigd bent dat mensen van bepaalde huidskleur of afkomst of combinatie hiervan, ondergeschikte wezens zijn. We weten nu dat dat niet zo is, maar toen dachten ze oprecht dat de slaaf een ondergeschikt wezen was, zoals een dier dat voor je werkt.
I wonder what it's all about
  dinsdag 17 oktober 2017 @ 13:01:08 #63
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_174469148
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 12:54 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

was het voor die tijd wel geoorloofd om te doen dan?.
Dus mensen onderdrukken en uitbuiten etc?
Ja dat was geoorloofd. Of denk je dat de Nederlandse slavenhandelaars in de gevangenis werden gegooid? En...met de bijbel in de hand he? De bijbel veroordeelt slavernij niet dus is het goed.
  dinsdag 17 oktober 2017 @ 13:01:19 #64
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174469151
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 11:33 schreef ATON het volgende:

[..]

Je snapt het nog steeds niet. Als een dier in zijn roedel of kudde zich niet houdt aan de gangbare leefregels doet dit kwaad, anders is het goed bezig. En het weet verdomd goed wanneer het wat fout doet. Nooit een huisdier gehad ? Dit gedrag ( leefregels ) wordt van kleins af aan erin getimmerd, nodig om grotere levenskansen te hebben. Net zo met de mens. Nog eens: Goed en kwaad is de beoordeling op de bestaande leefregels die tijd en plaats gebonden zijn.
Ik geloof niet dat dieren overwegen of ze wel of niet tegen de regels in willen gaan, noch dat ze bewust tegen de regels ingaan. Als ze er tegeningaan, ga ik ervan uit dat er iets mis is met het dier, ziek, lichamelijk niet in orde, "kolder in de kop" of zo.

EDIT: ik ga er dus vanuit dat er ältijd een keuze is tussen "goed" en "kwaad"en dat dat een rationele keuze moet zijn om überhaupt van goed of kwaad te kunnen sprelen. Dieren kunnen die keuze niet rationeel maken en zijn dus niet onderworpen aan beoordelingen van goed en kwaad.
Dus kwaad doen, maar net zo goed goed doen, is altijd een bewuste keuze. Onbewuste keuzes, hoe ze ook uitvallen, zijn "dierlijk instinct".
pi_174469294
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 13:01 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Ja dat was geoorloofd. Of denk je dat de Nederlandse slavenhandelaars in de gevangenis werden gegooid? En...met de bijbel in de hand he? De bijbel veroordeelt slavernij niet dus is het goed.
in de bijbel werden er regels aan verbonden aan hoe men in sommige gevallen met een "slaaf" overweg moest gaan ;)
staat zelfs nog in en andere over in de 10 geboden ;)
Weet ook niet of in dit geval het woord slaaf in dit geval een goede benaming is.
Ik weet zo even niet wat er in de bron teksten staat geschreven.
Maar zoals de farao deed met het volk dat was een vorm van slechte omgang met slaven.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_174469329
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 13:01 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Ik geloof niet dat dieren overwegen of ze wel of niet tegen de regels in willen gaan, noch dat ze bewust tegen de regels ingaan. Als ze er tegeningaan, ga ik ervan uit dat er iets mis is met het dier, ziek, lichamelijk niet in orde, "kolder in de kop" of zo.

EDIT: ik ga er dus vanuit dat er ältijd een keuze is tussen "goed" en "kwaad"en dat dat een rationele keuze moet zijn om überhaupt van goed of kwaad te kunnen sprelen. Dieren kunnen die keuze niet rationeel maken en zijn dus niet onderworpen aan beoordelingen van goed en kwaad.
Dus kwaad doen, maar net zo goed goed doen, is altijd een bewuste keuze. Onbewuste keuzes, hoe ze ook uitvallen, zijn "dierlijk instinct".
In principe kan ieder mens zijn eigen regels over wat goed is en wat kwaad is maken.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
  dinsdag 17 oktober 2017 @ 13:14:12 #67
293652 Habbezak
"I pity the fool"
pi_174469425
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 13:09 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

In principe kan ieder mens zijn eigen regels over wat goed is en wat kwaad is maken.
Misschien ga ik er onterecht vanuit dat u christelijk religieus bent, maar zeg je nu dat 'de 10 geboden' niet vanuit hogere macht opgelegd zijn?
I wonder what it's all about
  dinsdag 17 oktober 2017 @ 13:16:29 #68
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174469473
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 11:35 schreef Habbezak het volgende:

vraag: Als je van mening bent dat 'goed' en 'kwaad' niet alleen tijd maar ook plaats afhankelijk is, een concept puur bedacht door mensen, sluit je daarmee het bestaan van een god uit?

zo nee, wat is dan het nut van deze god?
Dus: ik ben van mening dat goed en kwaad tijd- en plaats afhankelijk zijn als ze ze beschouwd binnen de sociale groep. De groep bepaalt wat goed en kwaad is. De groep beloond wie goed doet en straft wie kwaad doet.
Bij die maatschappelijke bewegingen heb je geen god nodig, omdat die god niet in het hier en nu kan straffen. In elk geval niet zoals de machtshebbers dat zouden willen hebben.

Daarnaast is er een "intern" ervaren van kwaad en goed, een individueel rechtvaardigheidssystem, wat je individuele beoordeling is. Gewoonlijk (in de mythologie) wordt je daar aan het einde van je leven op afgerekend. Na je dood, dus door wezens die na je dood kunnen oordelen. Dat zijn geen mensen en zeker geen mensen uit je sociale groep, want voor hen ben je dood.
Het kan een god zijn die dan oordeelt, als je daar in wilt geloven, maar dat hoeft niet. Er zijn mensen die ook iets hebben als "als ik goed leef, dan kan ik rustig sterven". Dat zie je ook bij mensen die aan het einde van hun leven van alles willen opbiechten om met een schoon geweten te kunnen sterven. Niet al die mensen geloven in een god. Niet eens in "iets" na de dood. Het is meer als dat je na het aangenaam verpozen niet de schillen en de dozen voor de volgende generaties achterlaat denk ik.

Het nut van "deze god": dat is dus waar ik het over had. Welke god bedoel je? Een god die de schepper is gaat misschien helemaal niet over het beoordelen en veroordelen van doden. Wat heeft een god die verantwoordelijk is voor de vruchtbaarheid daar te zoeken, of een oorlogsgod?
Nog los van hele pantheons die zich niet of nauwelijks met de mensheid bemoeien en die het weinig interesseert wat ze uitvreten. Het concept van "hemel" en "hel" is ook niet overal aanwezig, of in de vorm van het Middeleeuwse Christendom.
  dinsdag 17 oktober 2017 @ 13:17:38 #69
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174469496
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 12:03 schreef sjoemie1985 het volgende:
Ligt er denk ik ook aan welke "vorm" van slavernij.
Dat wat onder andere de nederlanders daar in amerika of waar dan ook hebben gedaan was sowieso een slechte vorm van slavernij.
Die slaven hadden überhaupt geen rechten en hadden alleen verplichtingen.
en moesten 24/7 bijna aan het werk en owee als ze niet hard genoeg werkten dan ging de zweep er over.
Wat is daar kwaad aan?
  dinsdag 17 oktober 2017 @ 13:17:54 #70
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_174469503
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 13:08 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

in de bijbel werden er regels aan verbonden aan hoe men in sommige gevallen met een "slaaf" overweg moest gaan ;)
staat zelfs nog in en andere over in de 10 geboden ;)
Weet ook niet of in dit geval het woord slaaf in dit geval een goede benaming is.
Ik weet zo even niet wat er in de bron teksten staat geschreven.
Maar zoals de farao deed met het volk dat was een vorm van slechte omgang met slaven.
Dat is godverdomme juist het punt!!!!

Als de bijbel het woord van God was dan had hij direct slavernij moeten verbieden! Dan was er heel veel leed bespaard gebleven. Mee eens of niet?

En begin nu aub niet weer met: ja maar toen was het een andere tijd. God weet alles, wist alles van tevoren en had dit van meet af aan moeten verbieden.
  dinsdag 17 oktober 2017 @ 13:18:52 #71
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174469528
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 12:54 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

was het voor die tijd wel geoorloofd om te doen dan?.
Dus mensen onderdrukken en uitbuiten etc?
Dat is altijd al geweest. Bijbel staat er vol mee, bijvoorbeeld. Het is ook bij ons gereguleerd. Slavernij is bijna overal en altijd heel normaal geweest.
pi_174469560
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 13:14 schreef Habbezak het volgende:

[..]

Misschien ga ik er onterecht vanuit dat u christelijk religieus bent, maar zeg je nu dat 'de 10 geboden' niet vanuit hogere macht opgelegd zijn?
bedoel dus meer te zeggen dat als je er vanuit zou gaan dat er geen god zou zijn dat dan ieder mens persoonlijk zijn eigen goed en kwaad kan bepalen, want wie heeft de zeggenschap om te zeggen wat voor mij goed of kwaad zou zijn?

Maar ik ben dus wel christelijk en gelovig en zeg dus dat God die 10 geboden heeft opgesteld.
en dat God dus voor een absoluut moraal zorgt.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
  dinsdag 17 oktober 2017 @ 13:21:27 #73
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174469585
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 12:59 schreef Habbezak het volgende:

[..]

wél als je er echt van overtuigd bent dat mensen van bepaalde huidskleur of afkomst of combinatie hiervan, ondergeschikte wezens zijn. We weten nu dat dat niet zo is, maar toen dachten ze oprecht dat de slaaf een ondergeschikt wezen was, zoals een dier dat voor je werkt.
Nee, zo werkt dat niet. Slavernij is niet huidskleur of afkomst gebonden. Daarom was er ook niets verkeerds aan om mensen(!) te versjouwen van het ene naar het andere continent, want dat was bekende handel. Mensenhandel was ook in Europa heel normaal - en daarbij waren blanken slaven van blanken, of van zwarten of in welke combinatie dan ook. De kleur maakte weinig uit.
Behalve in Constantinopel, daar hadden ze hun slaven liefst zo blank mogelijk. Hoewel ze ook Nubiërs als slaven hadden.
  dinsdag 17 oktober 2017 @ 13:21:59 #74
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_174469596
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 13:20 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Maar ik ben dus wel christelijk en gelovig en zeg dus dat God die 10 geboden heeft opgesteld.
en dat God dus voor een absoluut moraal zorgt.
Vreemd dan dat er 3 versies in omloop zijn, waarvan er eentje stelselmatig genegeerd wordt.
  dinsdag 17 oktober 2017 @ 13:22:49 #75
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174469620
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 13:17 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Dat is godverdomme juist het punt!!!!

Als de bijbel het woord van God was dan had hij direct slavernij moeten verbieden! Dan was er heel veel leed bespaard gebleven. Mee eens of niet?

En begin nu aub niet weer met: ja maar toen was het een andere tijd. God weet alles, wist alles van tevoren en had dit van meet af aan moeten verbieden.
Waarom zou god slavernij moeten verbieden?
  dinsdag 17 oktober 2017 @ 13:27:56 #76
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174469754
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 13:20 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

bedoel dus meer te zeggen dat als je er vanuit zou gaan dat er geen god zou zijn dat dan ieder mens persoonlijk zijn eigen goed en kwaad kan bepalen, want wie heeft de zeggenschap om te zeggen wat voor mij goed of kwaad zou zijn?

Maar ik ben dus wel christelijk en gelovig en zeg dus dat God die 10 geboden heeft opgesteld.
en dat God dus voor een absoluut moraal zorgt.
Dat denk ik juist niet.
De 10 geboden (en meer regels) zijn om het Volk te reguleren en van chaos weg te houden.
Maar belangrijker is de kennis van goed en kwaad. Dat elk mens voor zichzelf weet wat goed en kwaad is en daar naar kan handelen. Dat is iets anders dan domweg opgelegde regeltjes te volgen.
Het zijn de Joden die die regeltjes bestuderen, bijvoorbeeld dat ze geen varken mogen eten. Waarom niet? Door het beantwoorden van dat soort vragen proberen ze het wezen "God" beter te begrijpen. Vooralsnog is de consensus dat het een "test van God" is, er is niks mis met het eten van varken, maar God wil het niet om te testen of je hem wel volgt. Net als met de krankzinnige riders van sommige artiesten: als dit of dat niet in de kleedkamer staat, weten de artiesten dat hun contract niet goed is gelezen en is het oppassen geblazen wat er verder nog mis kan gaan.
  dinsdag 17 oktober 2017 @ 13:28:28 #77
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_174469766
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 13:22 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Waarom zou god slavernij moeten verbieden?
Minder slavernij?
  dinsdag 17 oktober 2017 @ 13:48:43 #78
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174470250
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 13:28 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Minder slavernij?
Wat is de zin daarvan binnen de discussie van goed en kwaad?
  dinsdag 17 oktober 2017 @ 14:04:00 #79
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_174470569
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 13:48 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Wat is de zin daarvan binnen de discussie van goed en kwaad?
Waarom denk je dat slavernij verboden is? Als je niet weet wat ik bedoel lees dan even mijn discussiepunten met Sjoem door ipv los in te haken.
pi_174470570
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 13:01 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Ik geloof niet dat dieren overwegen of ze wel of niet tegen de regels in willen gaan, noch dat ze bewust tegen de regels ingaan. Als ze er tegeningaan, ga ik ervan uit dat er iets mis is met het dier, ziek, lichamelijk niet in orde, "kolder in de kop" of zo.

EDIT: ik ga er dus vanuit dat er ältijd een keuze is tussen "goed" en "kwaad"en dat dat een rationele keuze moet zijn om überhaupt van goed of kwaad te kunnen sprelen. Dieren kunnen die keuze niet rationeel maken en zijn dus niet onderworpen aan beoordelingen van goed en kwaad.
Dus kwaad doen, maar net zo goed goed doen, is altijd een bewuste keuze. Onbewuste keuzes, hoe ze ook uitvallen, zijn "dierlijk instinct".
Ach, zit jij toch lekker fout. Ik laat het hierbij hoor.
  dinsdag 17 oktober 2017 @ 14:09:32 #81
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174470686
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 14:04 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Waarom denk je dat slavernij verboden is? Als je niet weet wat ik bedoel lees dan even mijn discussiepunten met Sjoem door ipv los in te haken.
Heb ik gelezen. Maar waarom zou slavernij fundamenteel kwaad of niet goed zijn? Dat moet je toch kunnen uitleggen.

Dat ik het niet oké vind (vermoedelijk omdat ik ben opgegroeid in een maatschappij die het niet oké vindt) wil niet zeggen dat het altijd en overal niet oké is.
Slavernij is helemaal niet verboden- tenminste niet overal.

En zoals ik al zei: met racisme heeft slavernij niets te maken.

Niet dat racisme per definitie "kwaad" is.
  dinsdag 17 oktober 2017 @ 14:10:25 #82
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174470706
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 14:04 schreef ATON het volgende:

[..]

Ach, zit jij toch lekker fout. Ik laat het hierbij hoor.
Als ik het zo vreselijk fout heb, heb je vast meer bewijs dan je eigen dikke duim.
  dinsdag 17 oktober 2017 @ 14:16:54 #83
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_174470828
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 14:09 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Heb ik gelezen. Maar waarom zou slavernij fundamenteel kwaad of niet goed zijn? Dat moet je toch kunnen uitleggen.
Als jij dat niet snapt geef ik het op. Je bent aan het chicaneren.
quote:
Dat ik het niet oké vind (vermoedelijk omdat ik ben opgegroeid in een maatschappij die het niet oké vindt) wil niet zeggen dat het altijd en overal niet oké is.
Slavernij is helemaal niet verboden- tenminste niet overal.
Nee op de maan niet. :+
quote:
En zoals ik al zei: met racisme heeft slavernij niets te maken.
Nee niet altijd maar vaak wel. Ik heb verslagen gelezen waarin men (Nederlanders) zich afvroegen of negers wel een ziel hadden. Als ze geen ziel hadden stonden ze bijna gelijk aan dieren, die namelijk ook geen ziel hebben. En kon je ze gelijk dieren behandelen.
quote:
Niet dat racisme per definitie "kwaad" is.
Ik ben racist en dat vind ik niet goed. Ik beschouw dit als een slecht trekje van mezelf. En dus als kwaad.
pi_174470959
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 14:09 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Heb ik gelezen. Maar waarom zou slavernij fundamenteel kwaad of niet goed zijn? Dat moet je toch kunnen uitleggen.

Dat ik het niet oké vind (vermoedelijk omdat ik ben opgegroeid in een maatschappij die het niet oké vindt) wil niet zeggen dat het altijd en overal niet oké is.
Slavernij is helemaal niet verboden- tenminste niet overal.

En zoals ik al zei: met racisme heeft slavernij niets te maken.

Niet dat racisme per definitie "kwaad" is.
Hoe durf je over goed en kwaad te spreken als je niet inziet dat het bezitten van een ander mens onder elke omstandigheid verkeerd is.
  dinsdag 17 oktober 2017 @ 14:28:29 #85
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_174471124
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 14:21 schreef arie_bc het volgende:

[..]

Hoe durf je over goed en kwaad te spreken als je niet inziet dat het bezitten van een ander mens onder elke omstandigheid verkeerd is.
@ Lunatiek

Zonder direct de vraag op te werpen wat precies onder goed en kwaad verstaan wordt aub.
  dinsdag 17 oktober 2017 @ 14:33:24 #86
293652 Habbezak
"I pity the fool"
pi_174471243
Oké laten we slavernij even voor wat het is, gaan we door met een ander voorbeeld:

Homoseksualiteit en het praktiseren daarvan, wordt in delen van de wereld bestraft en als slecht beoordeeld. Hier in Nederland als normaal / goed. Maar ooit was dit hier in Nederland ook verboden.

Ik observeer dat dat wat als 'slecht' beschouwt wordt anders is in tijd en plaats. Maar, en dan wend ik me even tot sjoem, als er een ultiem goed of kwaad is, extern gedefinieerd door een Goddelijk entiteit, dan is per definitie één van de twee opvattingen slecht. toch?
I wonder what it's all about
pi_174471922
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 14:33 schreef Habbezak het volgende:
Oké laten we slavernij even voor wat het is, gaan we door met een ander voorbeeld:

Homoseksualiteit en het praktiseren daarvan, wordt in delen van de wereld bestraft en als slecht beoordeeld. Hier in Nederland als normaal / goed. Maar ooit was dit hier in Nederland ook verboden.

Ik observeer dat dat wat als 'slecht' beschouwt wordt anders is in tijd en plaats. Maar, en dan wend ik me even tot sjoem, als er een ultiem goed of kwaad is, extern gedefinieerd door een Goddelijk entiteit, dan is per definitie één van de twee opvattingen slecht. toch?
Daar heb je helemaal gelijk in. Daarom snap ik ook niet hoe mensen kunnen denken dat er een absoluut goed en kwaad is.

Als je geen verregaande ongefundeerde aannames doet (een god bedenken, bijvoorbeeld) heeft het geen zin om te praten over fundamenteel goed en fundamenteel kwaad. Het probleem zit hem in de vraag, niet het antwoord. Praten over goed en kwaad, in een andere zin dan "ik wil dat wel of niet in mijn wereld hebben", heeft geen nut.

Behalve als je dus bijvoorbeeld denkt dat God bepaalt wat goed en wat kwaad is. Maar dan voer je dus een discussie over of er een god bestaat, en wat die god al dan niet als kwaad bestempelt. Wat mij betreft een nondiscussie, gezien je los van "de bijbel zegt dat" of "ik voel dat zo" geen argumenten hebt.
pi_174473106
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 14:33 schreef Habbezak het volgende:
Oké laten we slavernij even voor wat het is, gaan we door met een ander voorbeeld:

Homoseksualiteit en het praktiseren daarvan, wordt in delen van de wereld bestraft en als slecht beoordeeld. Hier in Nederland als normaal / goed. Maar ooit was dit hier in Nederland ook verboden.

Ik observeer dat dat wat als 'slecht' beschouwt wordt anders is in tijd en plaats. Maar, en dan wend ik me even tot sjoem, als er een ultiem goed of kwaad is, extern gedefinieerd door een Goddelijk entiteit, dan is per definitie één van de twee opvattingen slecht. toch?
Helaas zegt de bijbel niet veel over de geaardheid van mensen.
alleen dat het volgens mij niet goed is dat mannen met mannen slapen of vrouwen met vrouwen,
Maar het is wel tegen de natuur in bijbels gezien.
Want God schiep de mens mannelijk en vrouwelijk.
ook met het oog op de voortplanting etc.
2 mannen of 2 vrouwen kunnen samen niet voor nageslacht zorgen lijkt mij.
niet op de manier zoals het zou horen.

Maar het heeft allemaal met de zonde val te maken.
Maar ik wil absoluut niet zeggen dat anders geaarde mensen per definitie niet in de hemel zullen komen.
Maar als je je hier wel continue mee bezig bent richt je je dus eigenlijk meer op de hartstochten van het vlees zoals dat in de bijbel staat.
De bijbel noemt dit wandelen naar het vlees, Dus het bezig houden met aardse praktijken zoals overspel, hoererij etc etc,

Lees dit maar eens Galaten 5: 13 t/m 26

13 Want u bent tot vrijheid geroepen, broeders, alleen niet tot die vrijheid die aanleiding geeft aan het vlees; maar dien elkaar door de liefde.
14 Want de hele wet wordt in één woord vervuld, namelijk hierin: U zult uw naaste liefhebben als uzelf.
15 Maar als u elkaar bijt en verslindt, pas dan op dat u niet door elkaar verteerd wordt.
16 Maar ik zeg: Wandel door de Geest en u zult zeker de begeerte van het vlees niet volbrengen.
17 Want het vlees begeert tegen de Geest in, en de Geest tegen het vlees in; en die staan tegenover elkaar, zodat u niet doet wat u zou willen.
18 Als u echter door de Geest geleid wordt, bent u niet onder de wet.
19 Het is bekend wat de werken van het vlees zijn, namelijk overspel, hoererij, onreinheid, losbandigheid,
20 afgoderij, toverij, vijandschappen, ruzie, afgunst, woede-uitbarstingen, egoïsme, onenigheid, afwijkingen in de leer,
21 jaloersheid, moord, dronkenschap, zwelgpartijen, en dergelijke; waarvan ik u voorzeg, zoals ik ook al eerder gezegd heb, dat wie zulke dingen doen, het Koninkrijk van God niet zullen beërven.
De vrucht van de Geest
22 De vrucht van de Geest is echter: liefde, blijdschap, vrede, geduld, vriendelijkheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, zelfbeheersing.
23 Daartegen richt de wet zich niet.
24 Maar wie van Christus zijn, hebben het vlees met zijn hartstochten en begeerten gekruisigd.
25 Als wij door de Geest leven, laten wij dan ook door de Geest wandelen.
26 Laten wij geen mensen met eigendunk worden, elkaar niet uitdagen en benijden.

Maar als je je op Jezus en God richt wandel je naar de Geest.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
  dinsdag 17 oktober 2017 @ 16:25:12 #89
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_174473417
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 16:08 schreef sjoemie1985 het volgende:

2 mannen of 2 vrouwen kunnen samen niet voor nageslacht zorgen lijkt mij.

Da's een kwestie van tijd.
  dinsdag 17 oktober 2017 @ 16:27:50 #90
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_174473466
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 16:08 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

De bijbel noemt dit wandelen naar het vlees, Dus het bezig houden met aardse praktijken zoals overspel, hoererij etc etc,

Vergeet moorden op de meest barbaarse manieren niet. Met steenzagen en houwelen. Zoals de grote man naar Gods hart: David die zeker overspel en hoererij niet schuwde.

Ik neem aan dat ik die Bijbelverzen er niet bij hoef te zetten, deze vreselijke stukken uit de bijbel ken je natuurlijk.
pi_174473501
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 16:27 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Vergeet moorden op de meest barbaarse manieren niet. Met steenzagen en houwelen. Zoals de grote man naar Gods hart: David die zeker overspel en hoererij niet schuwde.

Ik neem aan dat ik die Bijbelverzen er niet bij hoef te zetten, deze vreselijke stukken uit de bijbel ken je natuurlijk.
Maar had david niet op een gegeven moment ook echt berouw van die daden?
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
  dinsdag 17 oktober 2017 @ 17:22:52 #92
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174474354
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 14:16 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Als jij dat niet snapt geef ik het op. Je bent aan het chicaneren.
Nee, ik probeer door vragen duidelijk te krijgen waarom jij het fundamenteel kwaad vindt. Maar als je blijft hangen in een "vind ik omdat ik dat vind" dan kun jij beter stoppen met de discussie.

quote:
Nee op de maan niet.
Dan liggen een hoop Afrikaanse en Aziatische landen op de maan.

quote:
Ik ben racist en dat vind ik niet goed. Ik beschouw dit als een slecht trekje van mezelf. En dus als kwaad.
Wat jij vind dat boeit niet echt. Daar gaat het hier niet om. Waarom is racisme "kwaad"?
  dinsdag 17 oktober 2017 @ 17:24:14 #93
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174474376
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 14:21 schreef arie_bc het volgende:

[..]

Hoe durf je over goed en kwaad te spreken als je niet inziet dat het bezitten van een ander mens onder elke omstandigheid verkeerd is.
Waarom is dat verkeerd? Welke beginselen van goed en kwaad liggen daaraan ten grondslag?

Het werd en wordt immers ongestraft gedaan, dus waarom wordt het niet algemeen als "kwaad" erkend?
  dinsdag 17 oktober 2017 @ 17:27:50 #94
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174474440
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 15:00 schreef PJR het volgende:

Wat mij betreft een nondiscussie, gezien je los van "de bijbel zegt dat" of "ik voel dat zo" geen argumenten hebt.
Daaar ben ik het mee eens.
  dinsdag 17 oktober 2017 @ 18:17:04 #95
330313 Gary_Oak
Smell ya later!
pi_174475275
Ah, de eeuwenoude discussie tussen de dogmatisten en de relativisten.
  woensdag 18 oktober 2017 @ 07:35:17 #96
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_174487328
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 16:29 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Maar had david niet op een gegeven moment ook echt berouw van die daden?
Hij deed een aantal van de gruwelen "in opdracht van God" dus ik denk het niet nee.
  woensdag 18 oktober 2017 @ 07:36:19 #97
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_174487335
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 17:22 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Wat jij vind dat boeit niet echt. Daar gaat het hier niet om.
Reageer dan aub niet.
  woensdag 18 oktober 2017 @ 09:15:44 #98
293652 Habbezak
"I pity the fool"
pi_174488120
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 16:08 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Helaas zegt de bijbel niet veel over de geaardheid van mensen.
alleen dat het volgens mij niet goed is dat mannen met mannen slapen of vrouwen met vrouwen,
Maar het is wel tegen de natuur in bijbels gezien.
Want God schiep de mens mannelijk en vrouwelijk.
ook met het oog op de voortplanting etc.
2 mannen of 2 vrouwen kunnen samen niet voor nageslacht zorgen lijkt mij.
niet op de manier zoals het zou horen.

Maar het heeft allemaal met de zonde val te maken.
Maar ik wil absoluut niet zeggen dat anders geaarde mensen per definitie niet in de hemel zullen komen.
Maar als je je hier wel continue mee bezig bent richt je je dus eigenlijk meer op de hartstochten van het vlees zoals dat in de bijbel staat.
De bijbel noemt dit wandelen naar het vlees, Dus het bezig houden met aardse praktijken zoals overspel, hoererij etc etc,

Lees dit maar eens Galaten 5: 13 t/m 26

13 Want u bent tot vrijheid geroepen, broeders, alleen niet tot die vrijheid die aanleiding geeft aan het vlees; maar dien elkaar door de liefde.
14 Want de hele wet wordt in één woord vervuld, namelijk hierin: U zult uw naaste liefhebben als uzelf.
15 Maar als u elkaar bijt en verslindt, pas dan op dat u niet door elkaar verteerd wordt.
16 Maar ik zeg: Wandel door de Geest en u zult zeker de begeerte van het vlees niet volbrengen.
17 Want het vlees begeert tegen de Geest in, en de Geest tegen het vlees in; en die staan tegenover elkaar, zodat u niet doet wat u zou willen.
18 Als u echter door de Geest geleid wordt, bent u niet onder de wet.
19 Het is bekend wat de werken van het vlees zijn, namelijk overspel, hoererij, onreinheid, losbandigheid,
20 afgoderij, toverij, vijandschappen, ruzie, afgunst, woede-uitbarstingen, egoïsme, onenigheid, afwijkingen in de leer,
21 jaloersheid, moord, dronkenschap, zwelgpartijen, en dergelijke; waarvan ik u voorzeg, zoals ik ook al eerder gezegd heb, dat wie zulke dingen doen, het Koninkrijk van God niet zullen beërven.
De vrucht van de Geest
22 De vrucht van de Geest is echter: liefde, blijdschap, vrede, geduld, vriendelijkheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, zelfbeheersing.
23 Daartegen richt de wet zich niet.
24 Maar wie van Christus zijn, hebben het vlees met zijn hartstochten en begeerten gekruisigd.
25 Als wij door de Geest leven, laten wij dan ook door de Geest wandelen.
26 Laten wij geen mensen met eigendunk worden, elkaar niet uitdagen en benijden.

Maar als je je op Jezus en God richt wandel je naar de Geest.
Het ging er mij even niet om wat dan goed of slecht is maar meer dat er een van de twee uiteindelijk slecht moet zijn. Uitgaande van een extern gedefinieerd ultiem goed en kwaad.

Nu is homo acceptatie iets wat we nog maar pas kennen. Wil dit zeggen dat al die mensen in generaties voor ons 'slecht' waren? Het klinkt zo ontzettend arbitrair..

In essentie is dit de godsvraag, bestaat God, dan is er een ultiem goed of kwaad, bestaat hij niet dan is goed/slecht een verzinsel van de mens, wat veranderd over tijd. Ik observeer het laatste.
I wonder what it's all about
  woensdag 18 oktober 2017 @ 09:22:33 #99
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174488177
quote:
0s.gif Op woensdag 18 oktober 2017 09:15 schreef Habbezak het volgende:

In essentie is dit de godsvraag, bestaat God, dan is er een ultiem goed of kwaad, bestaat hij niet dan is goed/slecht een verzinsel van de mens, wat veranderd over tijd.
Hoe kom je daar toch bij? Dat heeft meer met een uiterst bekrompen en beperkend godsbeeld te maken dan met logica.
Waarom volgt het een uit het ander?
  woensdag 18 oktober 2017 @ 09:36:56 #100
293652 Habbezak
"I pity the fool"
pi_174488342
quote:
1s.gif Op woensdag 18 oktober 2017 09:22 schreef Lunatiek het volgende:

[..]
Waarom volgt het een uit het ander?
Een afzijdige God? Waarom zou je daar rekening mee houden als je daden op aarde geen invloed hebben.
I wonder what it's all about
pi_174492246
quote:
0s.gif Op woensdag 18 oktober 2017 09:36 schreef Habbezak het volgende:

[..]

Een afzijdige God? Waarom zou je daar rekening mee houden als je daden op aarde geen invloed hebben.
Hoe zo zou God afzijdig zijn?
Het enigste wat je nog hoeft te doen is in Hem te geloven.
Verder niks.
Goede dingen doen heeft geen uitwerking op of je wel of niet in de hemel komt.
door geloof zal men behouden worden.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
  woensdag 18 oktober 2017 @ 14:42:10 #102
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_174493470
quote:
0s.gif Op woensdag 18 oktober 2017 13:29 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Hoe zo zou God afzijdig zijn?
Het enigste wat je nog hoeft te doen is in Hem te geloven.
Verder niks.
Goede dingen doen heeft geen uitwerking op of je wel of niet in de hemel komt.
door geloof zal men behouden worden.
Slechte ook niet he? Waar het op aankomt is dat je op het moment van sterven, of vlak daarvoor, oprecht berouw hebt. Dan is het enkeltje hemel nietwaar?

Wat heeft je hele leven dan voor zin gehad?
  woensdag 18 oktober 2017 @ 14:56:03 #103
293652 Habbezak
"I pity the fool"
pi_174493734
quote:
0s.gif Op woensdag 18 oktober 2017 13:29 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Hoe zo zou God afzijdig zijn?
Dit is iets wat Lunatiek oppert.

quote:
Het enigste wat je nog hoeft te doen is in Hem te geloven.
Verder niks.
Doe je 'slecht' als je niet in Hem gelooft en wordt je gestraft? Dan is er nog steeds een ultieme 'goed' / 'slecht' definitie.
I wonder what it's all about
pi_174493741
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 09:41 schreef Habbezak het volgende:
Hallo FOK!

Ik hou van de discussie, ik hou van filosoferen. Nou had ik laatst een gesprek met een streng gereformeerde jongeman over 'goed' en 'kwaad'. Ikzelf ben volledig Atheïst maar sta altijd open voor discussie.

We kwamen met het volgende vraagstuk: "Is dat wat 'goed' is (of dat wat 'kwaad' is) extern gedefinieerd? Of is het door de mens bepaald, veranderlijk over tijd? Is dat wat wij vroeger als 'goed' beschouwde nu 'kwaad'? Of was het altijd al kwaad?"

Ik denk dan bijvoorbeeld aan heksenvervolgingen in de middeleeuwen. Ik denk dat dat vaak met de vroomste/beste bedoeling gebeurde. Was het dan slecht?

Wat zijn uw opvattingen hierover?
In een documentaire zei een gevangene het volgende hierover: Of je nou een dier of een mens doodt, je zonden worden vergeven als je je bekeert tot het Christendom. Zonde is zonde, het maakt dus niet uit wie of wat je doodt. Zowel de Christenen als de moslims geloven in vergeving van de zonden om vervolgens het paradijs te beërven. Wat dat betreft: goed + kwaad = 0

Ik denk er anders hierover: In het leven maak je zowel goed als kwaad mee of je nou zelf vergeeft of vergeven wordt.
'Hij die een slaaf bezit, is zelf ook een slaaf!'
pi_174493877
quote:
0s.gif Op woensdag 18 oktober 2017 14:42 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Slechte ook niet he? Waar het op aankomt is dat je op het moment van sterven, of vlak daarvoor, oprecht berouw hebt. Dan is het enkeltje hemel nietwaar?

Wat heeft je hele leven dan voor zin gehad?
nee slechte ook niet ;)

Maar wat als je sterft voordat je berouw hebt kunnen tonen?
Of denk je nu al te kunnen weten wanneer je sterft?
Niemand weet wanneer die precies gaat sterven.
en wie staart er op dat moment überhaupt bij stil om dan ook nog even berouw te tonen etc?
en dan is het ook maar de vraag of God het als op recht ziet, Ik zeg niet dat het niet kan.
Maar ik zou het er niet op wagen.
Want waarom zou je nu dan niet al voor God kiezen als je het op je sterf bed ook nog denkt te kunnen en willen doen?
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
  woensdag 18 oktober 2017 @ 15:07:45 #106
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_174493927
quote:
0s.gif Op woensdag 18 oktober 2017 15:04 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

nee slechte ook niet ;)

Maar wat als je sterft voordat je berouw hebt kunnen tonen?
Of denk je nu al te kunnen weten wanneer je sterft?
Niemand weet wanneer die precies gaat sterven.
en wie staart er op dat moment überhaupt bij stil om dan ook nog even berouw te tonen etc?
en dan is het ook maar de vraag of God het als op recht ziet, Ik zeg niet dat het niet kan.
Maar ik zou het er niet op wagen.
Want waarom zou je nu dan niet al voor God kiezen als je het op je sterf bed ook nog denkt te kunnen en willen doen?
Nee het is wel even goed plannen inderdaad. Er zijn een hoop mensen die hun dood prima voelen aankomen overigens. Zelfs bij een ongeluk heb je vaak nog wel een paar seconden en daar heeft God natuurlijk genoeg aan.

Maar (nogmaals) wat heeft je hele leven voor zin als je "er maar op los kunt leven" (om maar een christelijke term te gebruiken) en dan in de laatste dagen/uren/minuten/seconden eventjes oprecht berouw tonen om "behouden te blijven"?
  Beste debater 2022 woensdag 18 oktober 2017 @ 15:09:03 #107
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_174493954
quote:
0s.gif Op woensdag 18 oktober 2017 15:07 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Nee het is wel even goed plannen inderdaad. Er zijn een hoop mensen die hun dood prima voelen aankomen overigens. Zelfs bij een ongeluk heb je vaak nog wel een paar seconden en daar heeft God natuurlijk genoeg aan.

Maar (nogmaals) wat heeft je hele leven voor zin als je "er maar op los kunt leven" (om maar een christelijke term te gebruiken) en dan in de laatste dagen/uren/minuten/seconden eventjes oprecht berouw tonen om "behouden te blijven"?
Dat is dan ook niet hoe de vroege christenen - en hun erfgenamen, de Katholieke en Orthodoxe kerken - het geloof zagen. Alle kerkvaders benoemen dat een geloof zonder werken dood is, ofwel, geloof alleen was zeker niet voldoende.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  woensdag 18 oktober 2017 @ 15:09:58 #108
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_174493975
quote:
0s.gif Op woensdag 18 oktober 2017 15:09 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Dat is dan ook niet hoe de vroege christenen - en hun erfgenamen, de Katholieke en Orthodoxe kerken - het geloof zagen. Alle kerkvaders benoemen dat een geloof zonder werken dood is, ofwel, geloof alleen was zeker niet voldoende.
Het gaat er niet om wat de RK kerk denkt of vindt, het gaat er om wat in de bijbel staat en wat Jezus zegt hierover.
  Beste debater 2022 woensdag 18 oktober 2017 @ 15:10:22 #109
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_174493984
quote:
0s.gif Op woensdag 18 oktober 2017 15:09 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Het gaat er niet om wat de RK kerk denkt of vindt, het gaat er om wat in de bijbel staat en wat Jezus zegt hierover.
Mattheüs 25,31-46 is vrij duidelijk.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  woensdag 18 oktober 2017 @ 15:11:29 #110
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_174494007
quote:
0s.gif Op woensdag 18 oktober 2017 15:10 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Mattheüs 25,31-46 is vrij duidelijk.
Johannes 7:38 ook.

Je kunt alle kanten op met het Woord. Joepie. *O*
  Beste debater 2022 woensdag 18 oktober 2017 @ 15:13:06 #111
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_174494035
quote:
0s.gif Op woensdag 18 oktober 2017 15:11 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Johannes 7:38 ook.

Je kunt alle kanten op met het Woord. Joepie. *O*
Als iemand dorst heeft, hij kome tot Mij; wie in Mij gelooft, hij drinke! Zoals de Schrift zegt: “Stromen van levend water zullen uit zijn binnenste vloeien.”

Ik zie hier niet waar 'geloof alleen leidt tot behoud' uit spreekt.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  woensdag 18 oktober 2017 @ 15:14:18 #112
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174494062
quote:
0s.gif Op woensdag 18 oktober 2017 09:36 schreef Habbezak het volgende:

[..]

Een afzijdige God? Waarom zou je daar rekening mee houden als je daden op aarde geen invloed hebben.
Jij veronderstelt iets dat God/een god iets specifieks is. Dat het een oordelende god is, een hemelse rechter of zo. Maar zo werken niet alle goden en ook niet alle godsbeelden (ook niet binnen het christendom).

Je kunt bijvoorbeeld de schepper (demiurg) eren door *goed* om te gaan met de schepping. Dat heeft geen gevolgen na je dood, maar het is in het hier en nu een fijn gevoel en je geeft je eigen nabestaanden iets moois mee.
Overigens kan die scheppende god allang dood zijn, dan is de schepping een nalatenschap, maar net zoals met een erfstuk van je overgrootouders ben je er zuinig mee omdat het uiterst kostbaar is.

In het Noords heidendom vind je geen oordelende goden. Degenen die oordelen zijn speciale wezens (Walküren) en die oordelen niet over goed of kwaad, alleen of je geschikt bent voor het slagveld aan het einde der tijden (Ragnarök). Er zijn geen straffen voor het hiernamaals, je wordt gewoon bij leven nog gestraft voor je daden.
pi_174494069
quote:
0s.gif Op woensdag 18 oktober 2017 15:07 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Nee het is wel even goed plannen inderdaad. Er zijn een hoop mensen die hun dood prima voelen aankomen overigens. Zelfs bij een ongeluk heb je vaak nog wel een paar seconden en daar heeft God natuurlijk genoeg aan.

Maar (nogmaals) wat heeft je hele leven voor zin als je "er maar op los kunt leven" (om maar een christelijke term te gebruiken) en dan in de laatste dagen/uren/minuten/seconden eventjes oprecht berouw tonen om "behouden te blijven"?
Ik kan niet voor God spreken, maar ben bang dat die persoon dan wel een heleboel seconden nodig heeft om al zijn zonden etc te benoemen.
Maar ik ben bang dat hij dan net als de 5 dwaze meisjes in de gelijkenis van de bijbel, te laat is.

En naast het geloven gaat het uit eindelijk ook om het kennen van Jezus en weten wie hij is en wat hij voor de mensheid gedaan heeft.
Anders leef je eigenlijk alleen voor je zelf.
na enkele generaties is men toch vergeten wie je bent, een enkeling houd het wat meer generaties vol "gekend" of "bekend" te zijn.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
  woensdag 18 oktober 2017 @ 15:15:04 #114
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_174494077
quote:
0s.gif Op woensdag 18 oktober 2017 15:13 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Als iemand dorst heeft, hij kome tot Mij; wie in Mij gelooft, hij drinke! Zoals de Schrift zegt: “Stromen van levend water zullen uit zijn binnenste vloeien.”

Ik zie hier niet waar 'geloof alleen leidt tot behoud' uit spreekt.
Ok, dan gaan we naadloos over op Johannes 11:25-26.
  woensdag 18 oktober 2017 @ 15:15:44 #115
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_174494095
quote:
0s.gif Op woensdag 18 oktober 2017 15:14 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Ik kan niet voor God spreken, maar ben bang dat die persoon dan wel een heleboel seconden nodig heeft om al zijn zonden etc te benoemen.
Maar ik ben bang dat hij dan net als de 5 dwaze meisjes in de gelijkenis van de bijbel, te laat is.

En naast het geloven gaat het uit eindelijk ook om het kennen van Jezus en weten wie hij is en wat hij voor de mensheid gedaan heeft.
Anders leef je eigenlijk alleen voor je zelf.
na enkele generaties is men toch vergeten wie je bent, een enkeling houd het wat meer generaties vol "gekend" of "bekend" te zijn.
Net als de moordenaar aan het kruis heb je maar een paar woorden nodig om God te overtuigen.
pi_174494099
quote:
0s.gif Op woensdag 18 oktober 2017 15:09 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Dat is dan ook niet hoe de vroege christenen - en hun erfgenamen, de Katholieke en Orthodoxe kerken - het geloof zagen. Alle kerkvaders benoemen dat een geloof zonder werken dood is, ofwel, geloof alleen was zeker niet voldoende.
Die werken komen voort uit geloof het is niet en/ en om het eeuwige leven te krijgen.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
  Beste debater 2022 woensdag 18 oktober 2017 @ 15:16:06 #117
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_174494105
quote:
0s.gif Op woensdag 18 oktober 2017 15:15 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Ok, dan gaan we naadloos over op Johannes 11:25-26.
Wederom zie ik geen discrepantie. Aangezien Mattheüs 25 heel duidelijk aangeeft waar dat geloof uit dient te bestaan.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  Beste debater 2022 woensdag 18 oktober 2017 @ 15:16:26 #118
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_174494115
quote:
0s.gif Op woensdag 18 oktober 2017 15:15 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Die werken komen voort uit geloof het is niet en/ en om het eeuwige leven te krijgen.
Geloof zonder werken is dood.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  woensdag 18 oktober 2017 @ 15:16:56 #119
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174494130
quote:
0s.gif Op woensdag 18 oktober 2017 14:56 schreef Habbezak het volgende:

Doe je 'slecht' als je niet in Hem gelooft en wordt je gestraft? Dan is er nog steeds een ultieme 'goed' / 'slecht' definitie.
Er zijn mensen die het verloochenen van God de ergste zonde vinden ja. Geloof in God en je zonden worden je vergeven.
  Beste debater 2022 woensdag 18 oktober 2017 @ 15:17:56 #120
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_174494158
quote:
0s.gif Op woensdag 18 oktober 2017 15:15 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Net als de moordenaar aan het kruis heb je maar een paar woorden nodig om God te overtuigen.
Geen woorden, maar werken: berouw.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_174494183
quote:
0s.gif Op woensdag 18 oktober 2017 15:15 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Net als de moordenaar aan het kruis heb je maar een paar woorden nodig om God te overtuigen.
Omdat die moordenaar wist wie Jezus was en is.

Maar hoe weet jij in die laatste seconden wie Jezus was en is, zonder dat jij hem dus in levende lijve hebt gezien en gehoord maar dus ook niet de bijbel hebt gelezen bestudeerd met anderen er over gehad.
Die moordenaar heeft Jezus meegemaakt in levende lijve meegemaakt in dit geval.
daarnaast kun je het dus ook verbruien in je laatste seconden van je leven zoals die andere moordenaar ;)
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
  woensdag 18 oktober 2017 @ 15:19:28 #122
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174494188
quote:
0s.gif Op woensdag 18 oktober 2017 15:04 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

nee slechte ook niet ;)

Maar wat als je sterft voordat je berouw hebt kunnen tonen?
Of denk je nu al te kunnen weten wanneer je sterft?
Niemand weet wanneer die precies gaat sterven.
en wie staart er op dat moment überhaupt bij stil om dan ook nog even berouw te tonen etc?
en dan is het ook maar de vraag of God het als op recht ziet, Ik zeg niet dat het niet kan.
Maar ik zou het er niet op wagen.
Want waarom zou je nu dan niet al voor God kiezen als je het op je sterf bed ook nog denkt te kunnen en willen doen?
Daarom zijn ze constant bezig met Memento Mori. Steeds biechten en boete doen, je weet immers niet of je morgen dood bent.
  woensdag 18 oktober 2017 @ 15:32:58 #123
39256 Bonobo11
Have a good time, all the time
pi_174494401
Feyenoord!!! * Barça
  woensdag 18 oktober 2017 @ 15:43:50 #124
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_174494622


[ Bericht 100% gewijzigd door hoatzin op 18-10-2017 15:44:17 ]
  woensdag 18 oktober 2017 @ 15:45:41 #125
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_174494655
quote:
0s.gif Op woensdag 18 oktober 2017 15:17 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Geen woorden, maar werken: berouw.
Je ziet dat je alle kanten op kunt zoals ik al zei.
  woensdag 18 oktober 2017 @ 15:47:17 #126
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_174494677
quote:
0s.gif Op woensdag 18 oktober 2017 15:19 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Omdat die moordenaar wist wie Jezus was en is.

Maar hoe weet jij in die laatste seconden wie Jezus was en is, zonder dat jij hem dus in levende lijve hebt gezien en gehoord maar dus ook niet de bijbel hebt gelezen bestudeerd met anderen er over gehad.
Die moordenaar heeft Jezus meegemaakt in levende lijve meegemaakt in dit geval.
daarnaast kun je het dus ook verbruien in je laatste seconden van je leven zoals die andere moordenaar ;)
Ja je moet het handig aanpakken en goed repeteren. Wij hebben Jezus niet gekend maar het is inmiddels één van de bekendste figuren in deze wereld. Ondanks dat iedereen weer een ander beeld van hem heeft.
pi_174512983
quote:
0s.gif Op woensdag 18 oktober 2017 15:47 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Ja je moet het handig aanpakken en goed repeteren. Wij hebben Jezus niet gekend maar het is inmiddels één van de bekendste figuren in deze wereld. Ondanks dat iedereen weer een ander beeld van hem heeft.
En wat als je morgen met je auto tegen een boom aan rijdt en opslag dood bent, of een ander ongeluk waarbij je opslag dood bent. Dan is het zeker van: pech gehad?
En denk je dat je er wat aan hebt als je het repeteerd?
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_174513071
quote:
1s.gif Op woensdag 18 oktober 2017 15:19 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Daarom zijn ze constant bezig met Memento Mori. Steeds biechten en boete doen, je weet immers niet of je morgen dood bent.
je kunt wel continue gaan biechten en boete doen, maar dat helpt je niet voor het eeuwige leven.
want wat als je nu iet zondigs doet en je overlijd voor je hebt kunnen biechten of boete doen?

Zoals ik al vaker heb gezegd gaat het om geloof en een relatie hebben met Jezus.
door te bidden en bijbel lezen.
Je moet bezig zijn met God en niet met die zogenaamde memento mori of wat voor zaken ook.
dit komt allemaal op een 2e of 3e plaats of zo.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
  donderdag 19 oktober 2017 @ 15:59:00 #129
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174515939
quote:
0s.gif Op donderdag 19 oktober 2017 13:55 schreef sjoemie1985 het volgende:

Je moet bezig zijn met God en niet met die zogenaamde memento mori of wat voor zaken ook.
dit komt allemaal op een 2e of 3e plaats of zo.
Maar dat lukt de meesten niet. Omdat ze God niet voelen, omdat ze die band niet hebben. Die is immers ook maar door de omgeving opgedrongen. En dan gaan ze star de regeltjes volgen, want ze zijn natuurlijk ook geïnfecteerd met het geloof van die nare hel als ze het verkeerd doen.
De zeven hoofdzonden kennen veel mensen, de zeven goede werken die ertegenoverstaan zijn veel minder bekend.
pi_174516400
Doordat je gelooft mag je juist weten dat er al voor al je zonden is betaald.
ook gelovigen zullen wel eens zondigen, maar als je gelooft geeft dat ook niet want je mag dan vragen om vergeving.
Maar je moet wel proberen om het dan niet weer te doen, of herkennen wat je eventuele valkuilen zijn.
100% zonder zondigen kan niemand leven.
Je moet je leven ook niet gaan richten op het voorkomen er van.
Zoals ik al zei richt je op God en Jezus, vraag Hem om hulp.
en wat bedoel je eigenlijk met de 7 goede werken?
Bedoel je niet de vrucht van de Geest? Goedheid, genade, liefde, etc?
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
  donderdag 19 oktober 2017 @ 16:36:06 #131
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
  vrijdag 20 oktober 2017 @ 10:34:15 #132
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_174533839
quote:
0s.gif Op donderdag 19 oktober 2017 13:50 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

En wat als je morgen met je auto tegen een boom aan rijdt en opslag dood bent, of een ander ongeluk waarbij je opslag dood bent. Dan is het zeker van: pech gehad?

Weet jij wat er in die laatste milliseconden gebeurt? Maar mijn laatste gedachten zullen niet God of zo zijn, ik geloof niet. Het zit simpelweg niet in mijn systeem.

Pech gehad? Mijn dood overkomt mij niet. Mijn dood overkomt anderen, mijn naasten. Ik heb daar geen weet van.
quote:
En denk je dat je er wat aan hebt als je het repeteerd?
Geen idee maar dat is wat veel gelovigen doen. Prevelen, bidden, herhalen, weer herhalen, zingen, nog eens zingen...
pi_174534515
quote:
wat betreft die deugden, komen die niet juist voort uit geloof.
En dan doe je zulke dingen vaak omdat je God er mee wilt eren, het helpen van anderen helpt je niet naar het eeuwige leven, dat kan alleen geloof.
en uit geloof doe je ter ere van God goede werken, zoals het helpen van daklozen bijvoorbeeld of het bezoeken van een gevangene etc
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_174534708
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 oktober 2017 10:34 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Weet jij wat er in die laatste milliseconden gebeurt? Maar mijn laatste gedachten zullen niet God of zo zijn, ik geloof niet. Het zit simpelweg niet in mijn systeem.

Pech gehad? Mijn dood overkomt mij niet. Mijn dood overkomt anderen, mijn naasten. Ik heb daar geen weet van.
Maar waarom zou iemand wel in zijn/ haar laatste minuten voor God kunnen kiezen en niet nu?
Als het dan kan, kan het nu ook we, niks moeilijks aan toch?

quote:
Geen idee maar dat is wat veel gelovigen doen. Prevelen, bidden, herhalen, weer herhalen, zingen, nog eens zingen...
en er zijn nog meer gelovigen, die niet alleen "repeteren" maar gewoon oprecht gelovige zijn, en bidden en zingen en loven en prijzen voor God. En lang niet iedereen bid alleen maar standaard gebedjes hoor ;)
Zolang je niet geloofd zul je ook niet echt zien wat geloof allemaal te weeg brengt aan goed dingen.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
  vrijdag 20 oktober 2017 @ 16:10:18 #135
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_174540807
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 oktober 2017 11:23 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Maar waarom zou iemand wel in zijn/ haar laatste minuten voor God kunnen kiezen en niet nu?
Als het dan kan, kan het nu ook we, niks moeilijks aan toch?
Mensen die op het laatste moment voor God kiezen, of Allah of nog een andere god die hebben altijd geloofd. Ze hebben misschien niet naar de wetten van het geloof geleefd maar hebben nooit getwijfeld aan het bestaan van God. Er is voor een ongelovige geen enkele reden om ineens voor God te gaan kiezen.

maar ik zat vroeger ook met die vraag. De dominee vertelde dat God altijd iemand vergeeft of aanneemt als die oprecht berouw heeft. Ik vroeg: gold dat dus ook voor de grootste boeven uit de geschiedenis? (types als Hitler en Stalin) Als ze in hun laatste seconden tot inkeer kwamen? De dominee beaamde dat. Ik vond dat nauwelijks te verkroppen, De mens heeft een ingebouwd gevoel voor rechtdoening, wraak en straf. Vandaar de hel waar ongelovigen zullen gepijnigd worden. Ik hoopte maar dat Hitler niet tot inkeer was gekomen en in de hel zat. Wat natuurlijk een zeer zondige gedachte is. (heb uw naaste lief enz..)
quote:
[..]

en er zijn nog meer gelovigen, die niet alleen "repeteren" maar gewoon oprecht gelovige zijn, en bidden en zingen en loven en prijzen voor God. En lang niet iedereen bid alleen maar standaard gebedjes hoor ;)
Zolang je niet geloofd zul je ook niet echt zien wat geloof allemaal te weeg brengt aan goed dingen.
Ik Zeg niet dat het niet oprecht is. Ik heb ook oprecht gebeden toen ik nog geloofde. En ook veel herhaald. De oude wet heeft afgedaan voor veel christenen, maar nog steeds worden elke zondag wel de 10 geboden opgedreund. Vreemd toch? Waarom die 10 nou juist weer wel? Die gelden blijkbaar wel ofschoon geen hond zich er aan houdt, gelovigen net zo min als ongelovigen.

Ik ben met je eens dat het geloof veel goeds voort kan brengen. Maar ook heel veel ellende.

[ Bericht 8% gewijzigd door hoatzin op 20-10-2017 16:25:55 ]
pi_174541144
Goed en kwaad bestaan zuiver in subjectiviteit.
Conscience do cost.
  vrijdag 20 oktober 2017 @ 16:27:19 #137
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_174541158
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 oktober 2017 16:26 schreef ems. het volgende:
Goed en kwaad bestaan zuiver in subjectiviteit.
Volgens mij was die conclusie al lang getrokken, maar bedankt. :)
pi_174541181
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 oktober 2017 16:27 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Volgens mij was die conclusie al lang getrokken, maar bedankt. :)
Volgens mij is niet iedereen het per definitie met die conclusie eens dus doe ik ook maar even mijn duit in het zakje.
Conscience do cost.
  vrijdag 20 oktober 2017 @ 16:31:12 #139
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_174541230
Ik denk dat ieder mens in z'n hart, zonder argumenten, heel goed weet wat goed en wat kwaad is.

Als je naar opsommingen van bijbelse wetten kijkt (even niet naar de straffen), welke vind je echt slecht?
  vrijdag 20 oktober 2017 @ 16:32:07 #140
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_174541244
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 oktober 2017 16:31 schreef Manke het volgende:
Ik denk dat ieder mens in z'n hart, zonder argumenten, heel goed weet wat goed en wat kwaad is.

Als je naar opsommingen van bijbelse wetten kijkt (even niet naar de straffen), welke vind je echt slecht?
Eert uw vader en uw moeder vind ik twijfelachtig. Wat nu als vader een notoire alcoholist is die zijn gezin regelmatig bont en blauw slaat. Is geen uitzondering.
pi_174541314
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 oktober 2017 16:31 schreef Manke het volgende:
Ik denk dat ieder mens in z'n hart, zonder argumenten, heel goed weet wat goed en wat kwaad is.
Vanzelfsprekend. Maar dan kan dat onderling per mens nog wel verschillen.
Conscience do cost.
  vrijdag 20 oktober 2017 @ 16:37:50 #142
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_174541377
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 oktober 2017 16:32 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Eert uw vader en uw moeder vind ik twijfelachtig. Wat nu als vader een notoire alcoholist is die zijn gezin regelmatig bont en blauw slaat. Is geen uitzondering.
Het is best een basic wet.
Daarom zeg ik ook puur kijkend naar de wet, oordelend vanuit je hart, zonder argumenten of omstandigheden.

Er is ook een wet die het zelfde zegt over de ouders naar de kinderen.
  vrijdag 20 oktober 2017 @ 16:39:45 #143
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174541410
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 oktober 2017 16:31 schreef Manke het volgende:
Ik denk dat ieder mens in z'n hart, zonder argumenten, heel goed weet wat goed en wat kwaad is.
Dat is geweten en dat geldt alleen voor het individu.

[ Bericht 0% gewijzigd door Lunatiek op 21-10-2017 05:07:25 ]
  vrijdag 20 oktober 2017 @ 16:43:57 #144
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_174541497
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 oktober 2017 16:37 schreef Manke het volgende:

[..]

Het is best een basic wet.
Daarom zeg ik ook puur kijkend naar de wet, oordelend vanuit je hart, zonder argumenten of omstandigheden.

Er is ook een wet die het zelfde zegt over de ouders naar de kinderen.
Vandaar dat voorbeeld. Verbod op echtbreuk vind ik ook onzin.

In de 10 geboden zit een aantal universele basiswetten. Daar is niets mis mee. Maar in Leviticus staan een aantal bizarre voorschriften.
  zaterdag 21 oktober 2017 @ 04:49:37 #145
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_174552484
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 oktober 2017 11:23 schreef sjoemie1985 het volgende:

Zolang je niet geloofd ....
Gelooft...met een 't'.

quote:
....zul je ook niet echt zien wat geloof allemaal te weeg brengt aan goed dingen.
Definieer 'goed'. Oh, wacht....
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  zaterdag 21 oktober 2017 @ 05:14:33 #146
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174552517
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 oktober 2017 16:43 schreef hoatzin het volgende:

In de 10 geboden zit een aantal universele basiswetten. Daar is niets mis mee.
Is dat zo? Waarom hebben we dan zoveel moeite om ons daaraan te houden?
Is het niet eerder onze basis omdat het hier al pakweg 1500 jaar door de strot wordt geduwd en we niet beter weten?

Wat zijn volgens jou die basiswetten?
pi_174555335
noties van goed en kwaad zijn in minder metafysische zin te omschrijven als pro-sociaal en anti-sociaal gedrag. Gedrag dat goed is voor de groep wordt als 'goed' gezien en gedrag dat slecht voor de groep is wordt als 'slecht' gezien.

De brave burger die 9/5 naar werk gaat (wat goed is voor de samenleving) en met liefde zijn kinderen opvoed en naar de hogeschool stuurt en anderen niet tot last is en ook nog vrijwilligerswerk doet wordt zo ongeveer als heilige gezien.

De seriemoordenaar wordt als het ultieme kwaad gezien.

De meeste mensen zijn geboren met een brein dat geprogrammeerd is voor pro-sociaal gedrag. De meeste mensen zijn dus van nature goed. Maar pro-sociaal gedrag kan wel tot kwaadaardigheid leiden naar mensen die niet binnen de groep vallen. Zie de holocaust.

Dat komt omdat mensen voor het overleven afhankelijk zijn van hun stam. Andere stammen zijn potentiële bedreigingen. De mens heeft dus empathie ontwikkeld voor in-group leden en verminderde empathie voor out-group leden. Empathie en liefde zijn ook belangrijk voor het vormen van gezinnen en het produceren en onderhouden van het nageslacht.

Als lid van een sociale diersoort (hogere sociale primaat in ons geval) ben je dus geboren met de capaciteit voor empathie,liefde en een geweten en een gevoel voor goed en kwaad omdat deze kenmerken evolutionair voordelig zijn (uitzondering hierop zijn de psychopaten, anti-sociale genen kunnen als voordeel hebben dat de egoïstische en val spelende mentaliteit met een gebrek aan angst een alternatieve overlevingsstrategie is tegenover de pro-sociale kenmerken van de meeste mensen).

Goed en kwaad denken is een noodzakelijke uitkomst in een sociale diersoort. Ook chimpansees behandelen pro-sociaal en anti-sociaal gedrag op dezelfde manier als wij doen.

Met God en hemel en hel heeft het in elk geval niks te maken.
  zaterdag 21 oktober 2017 @ 12:30:06 #148
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_174555747
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 oktober 2017 05:14 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Is dat zo? Waarom hebben we dan zoveel moeite om ons daaraan te houden?
Als dat niet zo was waren de wetten niet nodig. Er is een causaal verband
quote:
Is het niet eerder onze basis omdat het hier al pakweg 1500 jaar door de strot wordt geduwd en we niet beter weten?
Basiswetten zijn min of meer universeel. Veel ouder dan 1500 jaar.
quote:
Wat zijn volgens jou die basiswetten?
Een paar basiswetten zijn niet doodslaan en niet stelen.
  zaterdag 21 oktober 2017 @ 13:55:55 #149
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_174557119
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 oktober 2017 16:43 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Vandaar dat voorbeeld. Verbod op echtbreuk vind ik ook onzin.

In de 10 geboden zit een aantal universele basiswetten. Daar is niets mis mee. Maar in Leviticus staan een aantal bizarre voorschriften.
Priesterlijke en levitische voorschriften waarschijnlijk?
Echtscheiding is niet een van de 10 geboden, en wordt in de wet in meerdere gevallen toegestaan, om de hardheid van het hart, zei Jezus, en dat is meestal eigenlijk ook de oorzaak als men wil scheiden, het hart naar elkaar toe is verhard. Overspel is een van de 10, en in dat geval mocht echtbreuk ook, dacht ik.
  zaterdag 21 oktober 2017 @ 14:28:15 #150
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174557612
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 oktober 2017 12:30 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Als dat niet zo was waren de wetten niet nodig. Er is een causaal verband
Dat kun je dan vast wel uitleggen, want ik zie dat verband niet.

quote:
Een paar basiswetten zijn niet doodslaan en niet stelen.
Dat wordt volop gedaan en zelfs volgens Christenen is het niet per se fout. Het wordt nu en dan zelfs aangemoedigd.
Dat komt omdat goed en kwaad niet aan basiswetten zijn gebonden, maar aan tijd en cultuur (en omstandigheden). Zie die lap tektst hier vlak boven over kwaad=asociaal.
  zondag 22 oktober 2017 @ 11:06:15 #151
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_174572977
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 oktober 2017 14:28 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Dat kun je dan vast wel uitleggen, want ik zie dat verband niet.
je geeft zelf het antwoord hieronder.
quote:
[..]

Dat wordt volop gedaan en zelfs volgens Christenen is het niet per se fout. Het wordt nu en dan zelfs aangemoedigd.
Dat komt omdat goed en kwaad niet aan basiswetten zijn gebonden, maar aan tijd en cultuur (en omstandigheden). Zie die lap tektst hier vlak boven over kwaad=asociaal.
Ja dat was al geconcludeerd.
  zondag 22 oktober 2017 @ 11:16:58 #152
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174573146
quote:
0s.gif Op zondag 22 oktober 2017 11:06 schreef hoatzin het volgende:

[..]

je geeft zelf het antwoord hieronder.

[..]

Ja dat was al geconcludeerd.
Dus volgens jouw zijn er basiswetten om oerinstincten te onderdrukken, basiswetten bovendien waar de hogere lagen van de samenleving bij wet zich niet aan hoeven te houden, basiswetten die per cultuur en tijdperk verschillen? Wat is dan die basis?
  zondag 22 oktober 2017 @ 18:50:27 #153
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_174584104
quote:
1s.gif Op zondag 22 oktober 2017 11:16 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Dus volgens jouw zijn er basiswetten om oerinstincten te onderdrukken, basiswetten bovendien waar de hogere lagen van de samenleving bij wet zich niet aan hoeven te houden, basiswetten die per cultuur en tijdperk verschillen? Wat is dan die basis?
Je kunt altijd maar door blijven vragen: waarom? You tell me.
  zondag 22 oktober 2017 @ 22:56:50 #154
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174593098
quote:
0s.gif Op zondag 22 oktober 2017 18:50 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Je kunt altijd maar door blijven vragen: waarom? You tell me.
Jij komt met een concept van basiswetten, maar je weet blijkbaar niet wat je ermee bedoelt of hoe het samenhangt met goed en kwaad. Je idee is vaag, waardoor je het niet logisch uit kan leggen, waarschijnlijk ook omdat het in de basis niet klopt en je ongelijk hebt.
  maandag 23 oktober 2017 @ 07:45:51 #155
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_174597000
quote:
1s.gif Op zondag 22 oktober 2017 22:56 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Jij komt met een concept van basiswetten, maar je weet blijkbaar niet wat je ermee bedoelt of hoe het samenhangt met goed en kwaad. Je idee is vaag, waardoor je het niet logisch uit kan leggen, waarschijnlijk ook omdat het in de basis niet klopt en je ongelijk hebt.
Waarschijnlijk wel ja.
pi_174602545
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 oktober 2017 16:10 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Mensen die op het laatste moment voor God kiezen, of Allah of nog een andere god die hebben altijd geloofd. Ze hebben misschien niet naar de wetten van het geloof geleefd maar hebben nooit getwijfeld aan het bestaan van God. Er is voor een ongelovige geen enkele reden om ineens voor God te gaan kiezen.

maar ik zat vroeger ook met die vraag. De dominee vertelde dat God altijd iemand vergeeft of aanneemt als die oprecht berouw heeft. Ik vroeg: gold dat dus ook voor de grootste boeven uit de geschiedenis? (types als Hitler en Stalin) Als ze in hun laatste seconden tot inkeer kwamen? De dominee beaamde dat. Ik vond dat nauwelijks te verkroppen, De mens heeft een ingebouwd gevoel voor rechtdoening, wraak en straf. Vandaar de hel waar ongelovigen zullen gepijnigd worden. Ik hoopte maar dat Hitler niet tot inkeer was gekomen en in de hel zat. Wat natuurlijk een zeer zondige gedachte is. (heb uw naaste lief enz..)

[..]

Ik Zeg niet dat het niet oprecht is. Ik heb ook oprecht gebeden toen ik nog geloofde. En ook veel herhaald. De oude wet heeft afgedaan voor veel christenen, maar nog steeds worden elke zondag wel de 10 geboden opgedreund. Vreemd toch? Waarom die 10 nou juist weer wel? Die gelden blijkbaar wel ofschoon geen hond zich er aan houdt, gelovigen net zo min als ongelovigen.

Ik ben met je eens dat het geloof veel goeds voort kan brengen. Maar ook heel veel ellende.
Maar wat heb je er eigenlijk aan om te weten of Hitler ooit berouw heeft getoond?
En dus wel of niet in de hemel komt?
Is dit niet net zoiets als de 2 moordenaars naast Jezus aan het kruis?
Waarbij de 1 Jezus nog bespotte, maar de ander tot inkeer kwam?
Het kan je zelf op zich niet naar de hemel helpen.
Het gaat er om of je zelf gelooft of niet.
Dan kun je wel denken maar Hitler dit of dat, dat is uit eindelijk aan God om te bepalen of hij in de hemel komt of niet.
God velt eens het laatste oordeel.
Dat zul je dan dus ook pas zien als je beide in de hemel bent. ;)
Ik zou ook niet weten waarom ik mij nu druk zou moeten maken of Hitler wel of niet in de hemel komt?
Ik kan er niks aan veranderen en jij ook niet.
Jij kunt er sowieso wel wat aan doen om zelf in de hemel te komen, iedereen zal voor zich zelf die keuze moeten maken.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
  maandag 23 oktober 2017 @ 13:41:58 #157
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_174602762
quote:
0s.gif Op maandag 23 oktober 2017 13:31 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Maar wat heb je er eigenlijk aan om te weten of Hitler ooit berouw heeft getoond?
En dus wel of niet in de hemel komt?
Ik was een kind en wist niet beter. Ik geloofde in sprookjes.
quote:
Is dit niet net zoiets als de 2 moordenaars naast Jezus aan het kruis?
Waarbij de 1 Jezus nog bespotte, maar de ander tot inkeer kwam?
Het kan je zelf op zich niet naar de hemel helpen.
Het gaat er om of je zelf gelooft of niet.
Dan kun je wel denken maar Hitler dit of dat, dat is uit eindelijk aan God om te bepalen of hij in de hemel komt of niet.
God velt eens het laatste oordeel.
Dat zul je dan dus ook pas zien als je beide in de hemel bent. ;)
Ik zou ook niet weten waarom ik mij nu druk zou moeten maken of Hitler wel of niet in de hemel komt?
Ik kan er niks aan veranderen en jij ook niet.
Jij kunt er sowieso wel wat aan doen om zelf in de hemel te komen, iedereen zal voor zich zelf die keuze moeten maken.
Verhalen over mensen die rustig over en weer keuvelend aan het kruis gespijkerd hangen moet je met grote emmers zout nemen. Ademhalen was al bijna onmogelijk, laat staan hele volzinnen uitspreken.
pi_174604474
quote:
0s.gif Op maandag 23 oktober 2017 13:41 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Ik was een kind en wist niet beter. Ik geloofde in sprookjes.

[..]

Verhalen over mensen die rustig over en weer keuvelend aan het kruis gespijkerd hangen moet je met grote emmers zout nemen. Ademhalen was al bijna onmogelijk, laat staan hele volzinnen uitspreken.
bijna onmogelijk is niet geheel onmogelijk ;)
Maar er waren vele mensen bij die dit meegemaakt hebben en enkelen hebben op geschreven zoals zij het beleefd hebben.
maar van belangrijke gebeurtenissen in je leven weet jij toch ook wel hoe die ongeveer zijn gegaan en wat sommige mensen zeiden?

Maar om de rest van mijn tekst draai je heen of heb je blijkbaar niks te zeggen.
vraag me soms af of ik jouw teksten ook niet soms met een flinke korrel zout moet nemen.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
  maandag 23 oktober 2017 @ 15:15:25 #159
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_174605072
quote:
0s.gif Op maandag 23 oktober 2017 14:49 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

bijna onmogelijk is niet geheel onmogelijk ;)
Fijn dat je toch nog een klein lichtpuntje ziet.
quote:
Maar er waren vele mensen bij die dit meegemaakt hebben en enkelen hebben op geschreven zoals zij het beleefd hebben.
maar van belangrijke gebeurtenissen in je leven weet jij toch ook wel hoe die ongeveer zijn gegaan en wat sommige mensen zeiden?
Nou nee, ik weet in grote lijnen wat er gebeurd is maar wie wat precies zei ben je na een paar minuten alweer vergeten.
quote:
Maar om de rest van mijn tekst draai je heen of heb je blijkbaar niks te zeggen.
vraag me soms af of ik jouw teksten ook niet soms met een flinke korrel zout moet nemen.
Waar draai ik omheen? Ik heb al gezegd dat ik niet geloof en dus ook niet in de hemel kom. Dus het heeft geen zin daar op in te gaan. Het is een mooi en aandoenlijk idee maar daar houdt het mee op. Er is geen laatste oordeel. Er is geen hemel. Dood is dood.

Moeilijk te accepteren he?
pi_174606629
quote:
0s.gif Op maandag 23 oktober 2017 15:15 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Fijn dat je toch nog een klein lichtpuntje ziet.

[..]

Nou nee, ik weet in grote lijnen wat er gebeurd is maar wie wat precies zei ben je na een paar minuten alweer vergeten.

[..]

Waar draai ik omheen? Ik heb al gezegd dat ik niet geloof en dus ook niet in de hemel kom. Dus het heeft geen zin daar op in te gaan. Het is een mooi en aandoenlijk idee maar daar houdt het mee op. Er is geen laatste oordeel. Er is geen hemel. Dood is dood.

Moeilijk te accepteren he?
Wat valt er aan te accepteren.
Ik geloof dat die dingen er wel zijn of gaan gebeuren etc.
We zullen het ooit mee maken of het wel of niet zo is.
Dan heb ik zelf liever dat ik wel geloofd heb en dat het waar is.
Dan dat ik niet geloofd heb en het blijkt waar te zijn.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
  maandag 23 oktober 2017 @ 16:23:34 #161
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_174606867
quote:
0s.gif Op maandag 23 oktober 2017 16:15 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Wat valt er aan te accepteren.
Ik geloof dat die dingen er wel zijn of gaan gebeuren etc.
We zullen het ooit mee maken of het wel of niet zo is.
Dan heb ik zelf liever dat ik wel geloofd heb en dat het waar is.
Dan dat ik niet geloofd heb en het blijkt waar te zijn.
Je maakt het niet mee als het niet zo is. ;) Dus er zal nooit iemand vanuit een hiernamaals naar jou roepen: hou maar op, er is niets.

En zo houden we de moed er in! *O*
  maandag 23 oktober 2017 @ 20:34:23 #162
293652 Habbezak
"I pity the fool"
pi_174612555
Sjoemie, denk jij dat wat "goed' of "fout" is, in de loop der tijd ander is/was? Dat een moordenaar in de prehistorie anders beoordeeld wordt dan nu?
I wonder what it's all about
pi_174615072
quote:
0s.gif Op maandag 23 oktober 2017 20:34 schreef Habbezak het volgende:
Sjoemie, denk jij dat wat "goed' of "fout" is, in de loop der tijd ander is/was?
Ik denk het wel. Moet je de geschiedenis er eens op naslaan.
pi_174647091
quote:
0s.gif Op maandag 23 oktober 2017 20:34 schreef Habbezak het volgende:
Sjoemie, denk jij dat wat "goed' of "fout" is, in de loop der tijd ander is/was? Dat een moordenaar in de prehistorie anders beoordeeld wordt dan nu?
Dat ligt er aan wie of wat bepaalde wat goed of fout was in die tijd ;)
over de prehistorie valt weinig te zeggen, ten zij iemand mij kan vertellen hoe het er aan toe zou zijn gegaan in die tijd.
ben bang dat ze weinig benul hadden van goed en kwaad.
Recht van de sterkste denk ik.
en in hoeverre kon je al spreken van "mensen", waren er toen wel moordenaars zoals jij het noemt en daarbij dan de vraag wat is in dit geval de definitie van moordenaar?
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_174647322
quote:
0s.gif Op woensdag 25 oktober 2017 12:54 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

ben bang dat ze weinig benul hadden van goed en kwaad.
Natuurlijk hadden ze compleet 'benul' van goed en kwaad.
Conscience do cost.
pi_174648087
quote:
0s.gif Op woensdag 25 oktober 2017 13:05 schreef ems. het volgende:

[..]

Natuurlijk hadden ze compleet 'benul' van goed en kwaad.
dan waren het dus goed ontwikkelde wezens die hooguit alleen gereedschappen konden maken van bijvoorbeeld steen, en waarom zouden die voor onze historie geleefd moeten hebben?
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_174648334
quote:
0s.gif Op woensdag 25 oktober 2017 13:41 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

dan waren het dus goed ontwikkelde wezens die hooguit alleen gereedschappen konden maken van bijvoorbeeld steen
Al konden ze dat niet, ze hadden alsnog een notie van goed en kwaad. Uiteraard afhankelijk van de factoren die in die tijd relevant waren.
quote:
, en waarom zouden die voor onze historie geleefd moeten hebben?
Waarom ze geleefd zouden moeten hebben :?
Conscience do cost.
pi_174648666
quote:
0s.gif Op woensdag 25 oktober 2017 13:53 schreef ems. het volgende:

[..]

Al konden ze dat niet, ze hadden alsnog een notie van goed en kwaad. Uiteraard afhankelijk van de factoren die in die tijd relevant waren.

[..]

Waarom ze geleefd zouden moeten hebben :?
hele tekst lezen, er staat VOOR onze historie voor heeft meerdere betekenissen of wist je dat nog niet?
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_174649040
quote:
0s.gif Op woensdag 25 oktober 2017 14:08 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

hele tekst lezen, er staat VOOR onze historie voor heeft meerdere betekenissen of wist je dat nog niet?
Ja, ik begrijp gewoon niet zo goed wat je punt precies is met die vraag. Met en zonder 'voor'.
Conscience do cost.
  woensdag 25 oktober 2017 @ 14:58:21 #170
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_174649596
quote:
0s.gif Op woensdag 25 oktober 2017 14:08 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

hele tekst lezen, er staat VOOR onze historie voor heeft meerdere betekenissen of wist je dat nog niet?
Prehistorie, voorgeschiedenis of oertijd is een periode in de menselijke geschiedenis. De mens (als soort) is dus "ontstaan" in de prehistorie.
pi_174652353
maar dan moet je je afvragen welke periode zich de oertijd afspeelde.
Dus op welk moment eindigde die?
houd dat dus bijvoorbeeld het moment in waarop zogenaamd de neanderthalers of welke andere mensen soort over ging in de huidige homosapiens?
volgens mij is daar geen duidelijk antwoord op.

Dus wat is de menselijke geschiedenis?
vallen daar al die zogenaamde aap achtigen ook onder?
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
  donderdag 26 oktober 2017 @ 07:47:44 #172
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_174664290
quote:
0s.gif Op woensdag 25 oktober 2017 17:02 schreef sjoemie1985 het volgende:
maar dan moet je je afvragen welke periode zich de oertijd afspeelde.
Dus op welk moment eindigde die?
houd dat dus bijvoorbeeld het moment in waarop zogenaamd de neanderthalers of welke andere mensen soort over ging in de huidige homosapiens?
volgens mij is daar geen duidelijk antwoord op.

Dus wat is de menselijke geschiedenis?
vallen daar al die zogenaamde aap achtigen ook onder?
Google het even, je hebt een toetsenbord.

Neandertalers zijn niet overgegaan in homo sapiens maar uitgestorven. Jij weet echt niet veel he?

https://nl.wikipedia.org/wiki/Neanderthaler
  donderdag 26 oktober 2017 @ 07:55:39 #173
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_174664351
Goed en fout is wat in de wet staat afgesproken met nog wat ongeschreven regels erbij die veel lastiger af te bakenen zijn...
pi_174693575
quote:
0s.gif Op donderdag 26 oktober 2017 07:55 schreef Mishu het volgende:
Goed en fout is wat in de wet staat afgesproken met nog wat ongeschreven regels erbij die veel lastiger af te bakenen zijn...
Maar wat in de Nederlandse wet staat hoeft niet in de wet van bijvoorbeeld Amerika te staan ;)

en is goed en fout inherent aan goed en kwaad of aan dingen die wel en niet mogen?

In Nederland mag je bijvoorbeeld geen wapen op zak hebben, terwijl dit in Amerika wel mag.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_174696589
De hele notie van goed en kwaad is cultureel subjectief bepaald. Dat kan zelfs verschillen van buurt tot buurt. Bovendien is het nog aan verandering met het verstrijken van de tijd onderhevig.

"Goed"? "Kwaad"? Geef mij eens een sluitende definitie zonder een voorbeeld te noemen?

"Goed" en "kwaad" meten we aan de hand van onze normen en waarden. Al het sociaal onaanvaardbare gedrag noemen wij "kwaad". Al het gedrag waarmee wij anderen helpen, noemen wij "goed". Maar, daarmee zijn beide termen niet objectief gedefinieerd want, een andere cultuur kan weleens andere ideeën over "goed" en "kwaad" hebben. Zodoende vallen die twee termen niet te definiëren.
pi_174704800
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 19:01 schreef Telefoonvork het volgende:
De hele notie van goed en kwaad is cultureel subjectief bepaald. Dat kan zelfs verschillen van buurt tot buurt. Bovendien is het nog aan verandering met het verstrijken van de tijd onderhevig.

"Goed"? "Kwaad"? Geef mij eens een sluitende definitie zonder een voorbeeld te noemen?

"Goed" en "kwaad" meten we aan de hand van onze normen en waarden. Al het sociaal onaanvaardbare gedrag noemen wij "kwaad". Al het gedrag waarmee wij anderen helpen, noemen wij "goed". Maar, daarmee zijn beide termen niet objectief gedefinieerd want, een andere cultuur kan weleens andere ideeën over "goed" en "kwaad" hebben. Zodoende vallen die twee termen niet te definiëren.
Het valt wel te definieren, net zoals van alles wat al gedefinieerd is. Betekent alleen niet dat de definitie klopt.

Maar afgezien daarvan, je post lijkt voor mij correct. Maar je kon ermee voorzien dat goed en kwaad subjectief is. Iedereen die dat niet echt begrijpt in de meest complexe situaties verdient geen uitleg vind ik. Maar ja weinig mensen begrijpen echt wat dergelijke dingen inhouden als er ook maar een beetje van emotie bij komt kijken
Fylax is op televisie geweest
pi_174714280
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 23:34 schreef jodelahity het volgende:

[..]

Het valt wel te definieren, net zoals van alles wat al gedefinieerd is. Betekent alleen niet dat de definitie klopt.

Maar afgezien daarvan, je post lijkt voor mij correct. Maar je kon ermee voorzien dat goed en kwaad subjectief is. Iedereen die dat niet echt begrijpt in de meest complexe situaties verdient geen uitleg vind ik. Maar ja weinig mensen begrijpen echt wat dergelijke dingen inhouden als er ook maar een beetje van emotie bij komt kijken
Je kunt ook stellen dat een definitie van kwaad, of immoraliteit ook slechts bezien en begrepen kan worden vanuit begrip en ervaring van een dergelijke act.

Grof gezegd is er een onderscheid te maken op basis van het beschadigen van iets of iemand, dus werkelijke persoonlijk schade, of persoonlijk schaden van een immaterieel iets.
pi_174738474
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 oktober 2017 16:15 schreef Adept het volgende:

[..]

Je kunt ook stellen dat een definitie van kwaad, of immoraliteit ook slechts bezien en begrepen kan worden vanuit begrip en ervaring van een dergelijke act.

Grof gezegd is er een onderscheid te maken op basis van het beschadigen van iets of iemand, dus werkelijke persoonlijk schade, of persoonlijk schaden van een immaterieel iets.
Ik snap dit stuk tekst niet.
Fylax is op televisie geweest
pi_174738491
quote:
Vond je clip over justice wel mooi en duidelijk en een goede toevoeging. Deze 2 nog niet gekeken, ga ik ook nog niet doen vanavond, maar wou dat in ieder geval even melden aangezien je wel doorpost blijkbaar
Fylax is op televisie geweest
pi_174738789
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2017 17:34 schreef jodelahity het volgende:

[..]

Vond je clip over justice wel mooi en duidelijk en een goede toevoeging. Deze 2 nog niet gekeken, ga ik ook nog niet doen vanavond, maar wou dat in ieder geval even melden aangezien je wel doorpost blijkbaar
Dank je vond ze ook erg duidelijk en prettig om naar te kijken die laatste 2 :)
pi_174750578
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2017 17:33 schreef jodelahity het volgende:

[..]

Ik snap dit stuk tekst niet.
Oké, wanneer is iets immoreel?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')