https://nos.nl/artikel/21(...)keel-van-madrid.htmlquote:Honderdduizenden mensen in de Catalaanse hoofdstad Barcelona gingen er begin deze maand de straat voor op: 'Independència'. Het gevoel van onafhankelijkheid zit diep bij de Catalanen. Vandaag bereikte de relatie met de Spaanse overheid in Madrid een nieuw dieptepunt.
"Zonder Madrid zijn we beter af, is al jaren de gedachte in Catalonië", zegt correspondent Rop Zoutberg. Het regiobestuur van Catalonië gaat er op 1 oktober zelfs een referendum over houden: ja of nee tegen afscheiding van Spanje. De Spaanse regering wil zo'n referendum koste wat kost voorkomen. Het Constitutioneel Hof heeft de volksraadpleging inmiddels verboden en onwettig verklaard.
Volgens de Spaanse grondwet moet Spanje namelijk bijeen blijven. De regering in Madrid kondigde eerder al aan de financiën van het regiobestuur scherp in de gaten te houden. Geen cent mag er gaan naar de organisatie van het referendum.
Om die reden is vandaag de Spaanse politie verschillende kantoren van het Catalaanse regiobestuur binnengevallen. Ze zoeken naar documenten waaruit blijkt dat er tóch geld gaat naar het referendum. Twaalf mensen zijn aangehouden, onder wie de tweede man van het Catalaanse ministerie van Economische Zaken.
Video afspelen
00:57
Regiobestuurders Catalonië opgepakt
"Het is de zoveelste actie van Madrid om de Catalaanse onafhankelijkheid te dwarsbomen", zegt Zoutberg. "Eerder werd een website over het referendum al geblokkeerd en is propagandamateriaal in beslag genomen."
De strijd tussen het Catalaanse regiobestuur en de regering in Madrid is de laatste tijd heviger geworden. De Catalanen willen zelfbestuur, maar dat is niet nieuw. "De roep om onafhankelijkheid begon al driehonderd jaar geleden, toen Spanje Catalonië veroverde. De gevoelens bij de Catalanen komen en gaan. Vooral als het economisch slechter gaat, is de roep groter."
Helft is voorstander
Volgens peilingen is de helft van de Catalanen vóór afscheiding van Spanje. De rijkste deelstaat van Spanje heeft al een vergaande mate van autonomie: er is een politiemacht, eigen onderwijs en zorg. "Catalaanse bestuurders riepen altijd al om meer autonomie, maar nu willen ze echte onafhankelijkheid", zegt Zoutberg.
700 Catalaanse burgemeesters laten het referendum op 1 oktober doorgaan in hun steden. "Dat is 80 procent van het geheel, maar dus niet iedereen is voorstander", zegt Zoutberg.
Op 11 september demonstreerden honderdduizenden in Barcelona voor onafhankelijkheid AFP
Volgens peilingen wil driekwart van de Catalanen dat het referendum doorgaat. Dat zal niet snel minder worden. Volgens Zoutberg is het daarom de vraag of de politieacties van de Spaanse regering wel verstandig zijn. Vooral de separatisten zijn geholpen met het harde ingrijpen door de Spaanse politie, want dat zet kwaad bloed onder de Catalanen.
Ook het Catalaanse regiobestuur is op ramkoers. Ze hebben gezegd dat ze willen onderhandelen met de Spaanse regering. "Madrid wil daar niet aan, ze willen eerst het mes van de keel", zegt Zoutberg. "Niemand denkt nog na over de vraag wat er moet gebeuren op 2 oktober. Wat moet er gebeuren als Catalonië echt stemt voor onafhankelijkheid? Dat is nog onduidelijk."
Hij ziet dat er in Spanje nu een discussie is losgebarsten over de vraag hoe er moet worden omgegaan met de Catalaanse onafhankelijkheidswens. "Het merendeel van de Spanjaarden zegt vooralsnog: leer de Catalanen maar eens een lesje."
Die was haar rolstoel kwijtgeraakt in alle chaos dus die jongens hielpen haar even. Echt gebeurd.quote:
Dit deden wij vroeger ook wel eens op de basisschool. Gaf echt een binding!quote:
Zal ook wel meespelen dat een Valencia in een Catalaanse staat zwaar ondergeschikt aan Barcelona zal zijn? Ben je zelf (deels) Spaans trouwens?quote:Op maandag 2 oktober 2017 12:32 schreef Strani het volgende:
[..]
De gemiddelde Valenciaan zal je ten eerste vertellen dat Valencia geen Catalonie is. Ze delen wel een taal, hoewel die in Valencia 'Valenciaans' wordt genoemd en wel wat verschillen heeft met het pure Catalaans.
Hoewel er in Valencia wel wat steun is voor de zogenoemde 'Paisos Catalans' (Catalaanse Naties), is de overgrote meerderheid er fel tegen en worden de Catalanen regelmatig beschuldigd van expansiepolitiek. De meeste Valencianen voelen zich Valenciaans en Spaans, en slechts heel weinig Valencianen voelen zich Catalaans.
Er is overigens nooit een Catalaanse natie geweest, waar Valencia ook deel van zou hebben uitgemaakt. Er was slechts de Kroon van Aragon, dat (ongeveer) bestond uit Aragon zelf, Catalonie en Valencia.
Nee hoor, ik woon er alleen al vrij langquote:Op maandag 2 oktober 2017 12:48 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Zal ook wel meespelen dat een Valencia in een Catalaanse staat zwaar ondergeschikt aan Barcelona zal zijn? Ben je zelf (deels) Spaans trouwens?
quote:Under the Spanish Constitution, yesterday's vote in Catalonia was not legal.
For the European Commission, as President Juncker has reiterated repeatedly, this is an internal matter for Spain that has to be dealt with in line with the constitutional order of Spain.
We also reiterate the legal position held by this Commission as well as by its predecessors. If a referendum were to be organised in line with the Spanish Constitution it would mean that the territory leaving would find itself outside of the European Union.
Beyond the purely legal aspects of this matter, the Commission believes that these are times for unity and stability, not divisiveness and fragmentation.
We call on all relevant players to now move very swiftly from confrontation to dialogue. Violence can never be an instrument in politics. We trust the leadership of Prime Minister Mariano Rajoy to manage this difficult process in full respect of the Spanish Constitution and of the fundamental rights of citizens enshrined therein.
Ze hadden net zo goed niets kunnen zeggen, geen woord over het geweld door het GC tuig tegen onschuldige burgers.quote:Op maandag 2 oktober 2017 12:58 schreef Strani het volgende:
De verklaring van de Europese Commissie:
[..]
De laatste paragraaf haalt dat wel degelijk aan.quote:Op maandag 2 oktober 2017 13:10 schreef Harlon het volgende:
[..]
Ze hadden net zo goed niets kunnen zeggen, geen woord over het geweld door het GC tuig tegen onschuldige burgers.
quote:Op maandag 2 oktober 2017 12:46 schreef Strani het volgende:
[..]
Die was haar rolstoel kwijtgeraakt in alle chaos dus die jongens hielpen haar even. Echt gebeurd.
Bizar.quote:Op maandag 2 oktober 2017 13:30 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
En deze agent heeft een demonstrant gered van een giftige spin!
quote:Op maandag 2 oktober 2017 13:30 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Hij sprong gewoon van de trap naar beneden omdat hij gewend was dat ie dat vroeger nooit mocht op de basisschool, dus wilde hij een keer rebels zijn.quote:Op maandag 2 oktober 2017 13:30 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Is ook absurd dat iemand dan gewoon op de vloer gaat zitten he. Doe je thuis toch ook niet!?quote:Op maandag 2 oktober 2017 13:33 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Hij sprong gewoon van de trap naar beneden omdat hij gewend was dat ie dat vroeger nooit mocht op de basisschool, dus wilde hij een keer rebels zijn.
Is wel een onhandige plek ja, onderaan de trap gaan liggen. Dat ga je ook niet doen op perron 16 van Utrecht Centraalquote:Op maandag 2 oktober 2017 13:34 schreef Strani het volgende:
[..]
Is ook absurd dat iemand dan gewoon op de vloer gaat zitten he. Doe je thuis toch ook niet!?
Daar krijg je toch ook gewoon flying kick neigingen van?quote:Op maandag 2 oktober 2017 13:35 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Is wel een onhandige plek ja, onderaan de trap gaan liggen. Dat ga je ook niet doen op perron 16 van Utrecht Centraal
Vreedzaamheid is dan ook helemaal niet nodig. De overheid heeft het geweldsmonopolie en mag dat gebruiken wanneer nodig.quote:Op maandag 2 oktober 2017 13:40 schreef Strani het volgende:
Overigens is de (helaas veel gedeelde, omdat mensen dachten dat het van gisteren was) onderstaande video niet alleen van een paar jaar geleden, maar het toont ook hoe de Catalaanse politie zelf af en toe te werk gaat. Voor men gaat denken dat de Mossos een stel vredesactivisten zijn..
Zonder daarbij te overdrijven, natuurlijk. Maar mijn punt is dat de Catalaanse politie al jaren de faam heeft dat het bijzonder hard kan optreden.quote:Op maandag 2 oktober 2017 13:46 schreef Rangono het volgende:
[..]
Vreedzaamheid is dan ook helemaal niet nodig. De overheid heeft het geweldsmonopolie en mag dat gebruiken wanneer nodig.
Jaja via de smartphone zeker?quote:Op maandag 2 oktober 2017 13:44 schreef khochner het volgende:
De opkomt bij zo'n referendum is van cruciaal belang.
Er moet een systeem komen waarbij mensen makkelijker kunnen stemmen.
Met een opkomst van onder de 60% kun je mijn inziens niet heel veel
We zijn nogal snel verontwaardigd met ze alle. Wat gebeurd er nu daadwerkelijk in dat filmpje? een omstandige mevrouw krijgt een duw en een klap op haar been. Netjes? nee natuurlijk niet, maar laten we niet overdrijven zeg.quote:Op maandag 2 oktober 2017 13:47 schreef Strani het volgende:
[..]
Zonder daarbij te overdrijven, natuurlijk. Maar mijn punt is dat de Catalaanse politie al jaren de faam heeft dat het bijzonder hard kan optreden.
Het is onnodig geweld, daar gaat het om. De Catalaanse politie en de Spaanse politie staan wat dat betreft op hetzelfde niveau en het is onzinnig om dat te gebruiken als een soort 'Catalonie is heilig, Spanje is slecht'.quote:Op maandag 2 oktober 2017 13:49 schreef Rangono het volgende:
[..]
We zijn nogal snel verontwaardigd met ze alle. Wat gebeurd er nu daadwerkelijk in dat filmpje? een omstandige mevrouw krijgt een duw en een klap op haar been. Netjes? nee natuurlijk niet, maar laten we niet overdrijven zeg.
Ik vraag mij af, gaat dit nu werkelijk over de afscheiding van het Catalaanse volk of is dit niet gewoon een schreeuw naar de Spaanse regering dat het verwaarloosde Barcelona en Catalonië serieus genomen moet worden.quote:Op maandag 2 oktober 2017 08:35 schreef Ringo het volgende:
[..]
Het is de Catalaanse regering er inderdaad alles aan gelegen om die afscheiding van Spanje te framen als de wil van het volk.
Eens, maar ik vind ze beide niet 'slecht'. Op afstand is het makkelijk om het te bestempelen als 'buitenproportioneel', maar wanneer je onderdeel bent van het geheel is het al snel anders.quote:Op maandag 2 oktober 2017 13:51 schreef Strani het volgende:
[..]
Het is onnodig geweld, daar gaat het om. De Catalaanse politie en de Spaanse politie staan wat dat betreft op hetzelfde niveau en het is onzinnig om dat te gebruiken als een soort 'Catalonie is heilig, Spanje is slecht'.
Grotendeels met je eens, hoewel ik wel vind dat ME altijd getraind moet worden om niet willekeurig op mensen in te slaan, zoals hier het geval was.quote:Op maandag 2 oktober 2017 13:53 schreef Rangono het volgende:
[..]
Eens, maar ik vind ze beide niet 'slecht'. Op afstand is het makkelijk om het te bestempelen als 'buitenproportioneel', maar wanneer je onderdeel bent van het geheel is het al snel anders.
Ik ben van mening dat de Catalaanse regering verantwoordelijk is voor dit gebeuren. Het referendum is ongeldig en slechts gebruikt als opstap voor de verdeeldheid binnen Spanje.
Ja, eens wel.quote:Op maandag 2 oktober 2017 13:54 schreef Strani het volgende:
[..]
Grotendeels met je eens, hoewel ik wel vind dat ME altijd getraind moet worden om niet willekeurig op mensen in te slaan, zoals hier het geval was.
Verder heeft Catalonie dit inderdaad uitstekend uitgespeeld.
Ze worden niet verwaarloosd. Dat is het punt juist. Het zijn kinders.quote:Op maandag 2 oktober 2017 13:53 schreef MakkieR het volgende:
[..]
Ik vraag mij af, gaat dit nu werkelijk over de afscheiding van het Catalaanse volk of is dit niet gewoon een schreeuw naar de Spaanse regering dat het verwaarloosde Barcelona en Catalonië serieus genomen moet worden.
Overigens zie je door dit conflict het nationalisme echt terugkomen. Ik dacht dat dat volkomen verdwenen was in Spanje, maar niets is minder waar.quote:Op maandag 2 oktober 2017 13:54 schreef Strani het volgende:
[..]
Grotendeels met je eens, hoewel ik wel vind dat ME altijd getraind moet worden om niet willekeurig op mensen in te slaan, zoals hier het geval was.
Verder heeft Catalonie dit inderdaad uitstekend uitgespeeld.
Het Catalaanse nationalisme of het Spaanse? Dat laatste wordt inderdaad gevoed door het eerste, momenteel. Tot voor kort was het bijna 'not done' om een Spaanse vlag aan je balkon te hangen.quote:Op maandag 2 oktober 2017 13:56 schreef Rangono het volgende:
[..]
Overigens zie je door dit conflict het nationalisme echt terugkomen. Ik dacht dat dat volkomen verdwenen was in Spanje, maar niets is minder waar.
Inderdaad. Al moet ik zeggen dat ik wel het gevoel heb dat dat vooral gecreëerd is door wat figuren in hoge posities. De Spanjaarden die ik ken zouden immers vol trots cara al sol meezingen.quote:Op maandag 2 oktober 2017 14:05 schreef Strani het volgende:
[..]
Het Catalaanse nationalisme of het Spaanse? Dat laatste wordt inderdaad gevoed door het eerste, momenteel. Tot voor kort was het bijna 'not done' om een Spaanse vlag aan je balkon te hangen.
Verwaarloosd? Catalonië, met Barcelona voorop, is de meest welvarende regio van Spanje. De regio heeft verregaande autonomie en dopt al jaren met succes de eigen boontjes.quote:Op maandag 2 oktober 2017 13:53 schreef MakkieR het volgende:
Ik vraag mij af, gaat dit nu werkelijk over de afscheiding van het Catalaanse volk of is dit niet gewoon een schreeuw naar de Spaanse regering dat het verwaarloosde Barcelona en Catalonië serieus genomen moet worden.
Dat lijkt mij de enig juiste beslissing.quote:Op maandag 2 oktober 2017 14:23 schreef Confetti het volgende:
De Spaanse regering schijnt gezegd te hebben dat als de onafhankelijkheid wordt uitgeroepen ze de President van Catalonie gaan arresteren.
Want jij zit er middenin zeker?quote:Op maandag 2 oktober 2017 13:53 schreef Rangono het volgende:
[..]
Eens, maar ik vind ze beide niet 'slecht'. Op afstand is het makkelijk om het te bestempelen als 'buitenproportioneel', maar wanneer je onderdeel bent van het geheel is het al snel anders.
Ik ben van mening dat de Catalaanse regering verantwoordelijk is voor dit gebeuren. Het referendum is ongeldig en slechts gebruikt als opstap voor de verdeeldheid binnen Spanje.
Strani leeft onder de elite. Die krijgt daar niet veel van mee.quote:Op maandag 2 oktober 2017 14:09 schreef Rangono het volgende:
[..]
Inderdaad. Al moet ik zeggen dat ik wel het gevoel heb dat dat vooral gecreëerd is door wat figuren in hoge posities. De Spanjaarden die ik ken zouden immers vol trots cara al sol meezingen.
En jij bent 1 van de bijstandmoeders van catalonie die zwaar onderdrukt worden en bijna naar frankrijk vluchten ?quote:Op maandag 2 oktober 2017 14:42 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Strani leeft onder de elite. Die krijgt daar niet veel van mee.
Trotser dan Spanjaarden krijg je ze haast niet.
Een beetje spierpijn nog, her en der een zeer gewricht, algemeen katerig gevoel. Paar nachtjes goed slapen en ze zijn er wel weer bovenop!quote:
Duidelijkquote:Op maandag 2 oktober 2017 14:51 schreef Ringo het volgende:
[..]
Een beetje spierpijn nog, her en der een zeer gewricht, algemeen katerig gevoel. Paar nachtjes goed slapen en ze zijn er wel weer bovenop!
Wat een bullshit, dit vormt een groter gevaar voor de EU dan de Brexit, en ipv een initiatief te nemen steunen ze Rajoy. Hij heeft sinds hij aan de macht is getoond dat hij niet tot dialoog bereid is.quote:Op maandag 2 oktober 2017 12:58 schreef Strani het volgende:
[..]
We trust the leadership of Prime Minister Mariano Rajoy to manage this difficult process in full respect of the Spanish Constitution and of the fundamental rights of citizens enshrined therein.
Dus dat. Maar hier is men massaal verontwaardigd.quote:Op maandag 2 oktober 2017 14:51 schreef Ringo het volgende:
[..]
Een beetje spierpijn nog, her en der een zeer gewricht, algemeen katerig gevoel. Paar nachtjes goed slapen en ze zijn er wel weer bovenop!
Handig. Spanjaarden zijn blijkbaar dol op oorlog. Weer een burgeroorlog, waarom niet?quote:Op maandag 2 oktober 2017 14:23 schreef Confetti het volgende:
De Spaanse regering schijnt gezegd te hebben dat als de onafhankelijkheid wordt uitgeroepen ze de President van Catalonie gaan arresteren. Dat belooft nog wat.
Ja laten we lekker die man z'n gang gaan als hij de onafhankelijkheid wil uitroepen, dát is verstandig.quote:Op maandag 2 oktober 2017 15:13 schreef lao_tse het volgende:
[..]
Handig. Spanjaarden zijn blijkbaar dol op oorlog. Weer een burgeroorlog, waarom niet?
Laat lekker gaan. Catalanen willen graag onafhankelijkheid. Enorm 20e eeuws om ze dat niet te gunnen.quote:Op maandag 2 oktober 2017 15:14 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Ja laten we lekker die man z'n gang gaan als hij de onafhankelijkheid wil uitroepen, dát is verstandig.
Bron?quote:Op maandag 2 oktober 2017 15:21 schreef Slobeend het volgende:
[..]
Laat lekker gaan. Catalanen willen graag onafhankelijkheid. Enorm 20e eeuws om ze dat niet te gunnen.
Zij behoren dan tot de minderheid. In een democratie mag de meerderheid kiezen.quote:Op maandag 2 oktober 2017 15:21 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Bron?
Ik zal eens tegen mij familieleden die in Barcelona wonen zeggen dat 'zij onafhankelijkheid willen'. Die zullen het daar vast niet zo mee eens zijn.
Als je die uitslag als geloofwaardig betitelt heb je een ontzettend bord voor je kop.quote:Op maandag 2 oktober 2017 15:24 schreef Super_Fucker_II het volgende:
[..]
Zij behoren dan tot de minderheid. In een democratie mag de meerderheid kiezen.
De uitslag van het referendum is gisteren bekend gemaakt. Miljoenen zijn voor onafhankelijkheid, een paar honderdduizend zijn tegen.
Kom opquote:Op maandag 2 oktober 2017 15:21 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Bron?
Ik zal eens tegen mij familieleden die in Barcelona wonen zeggen dat 'zij onafhankelijkheid willen'. Die zullen het daar vast niet zo mee eens zijn.
De mensen die het referendum niet zulen erkennen zijn voornamelijk tegenstanders.quote:Op maandag 2 oktober 2017 15:29 schreef Slobeend het volgende:
[..]
Kom op.
Er is nooit sprake van 100% "voor" of "tegen". Maar zoals je best weet is de meerderheid voor, al zal je de uitslag niet vertrouwen?
Nog even expliciet benoemen dat dit zinnetje vreemd op mij overkomt. Is dit niet waar de Catalanen tegenaan lopen? Zij behoren tot de minderheid, maar willen toch gehoord worden. Maar wat de meerderheid van de Catalanen vindt is dan wel gewoon automatisch geldig.quote:Op maandag 2 oktober 2017 15:24 schreef Super_Fucker_II het volgende:
[..]
Zij behoren dan tot de minderheid. In een democratie mag de meerderheid kiezen.
Catalonië is een autonome gemeenschap. Zij voelen zich overheerst door de Spanjaarden.quote:Op maandag 2 oktober 2017 15:34 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Nog even expliciet benoemen dat dit zinnetje vreemd op mij overkomt. Is dit niet waar de Catalanen tegenaan lopen? Zij behoren tot de minderheid, maar willen toch gehoord worden. Maar wat de meerderheid van de Catalanen vindt is dan wel gewoon automatisch geldig.
Het ligt allemaal veel minder makkelijk dan dat je nu even stelt.
Je leeft op de planeet aarde weet je hoe landen hier gevormd worden. Ja dat weet je dat weet iedereen dat gaat dmv oorlog ( is er iig onderdeel van),bloed vergieten. De catalanen willen er met wat slap gerel onderuit komen. Zo werkt het nergens op de wereld.quote:Op maandag 2 oktober 2017 15:50 schreef Super_Fucker_II het volgende:
[..]
Catalonië is een autonome gemeenschap. Zij voelen zich overheerst door de Spanjaarden.
Zij willen niet bij Spanje horen.
Wat zou er gebeuren als de EU zegt tegen het VK, wij accepteren niet dat jullie uittreden, omdat de VK ook tot een minderheid behoort in de EU?
De grondwetten van de EU zijn anders dan die van Spanje en het is inderdaad ingewikkelde materie als je het over minderheden hebt in een bepaald grondgebied.
Als een groep mensen niet verder willen met anderen moeten zij volgens mij de vrijheid krijgen om zonder die anderen verder te gaan. Je kan mensen niet verplichten om bij elkaar te blijven.
Kortom, kappen met referenda en pak lekker de wapens op.quote:Op maandag 2 oktober 2017 15:55 schreef HendrikV het volgende:
[..]
Je leeft op de planeet aarde weet je hoe landen hier gevormd worden. Ja dat weet je dat weet iedereen dat gaat dmv oorlog ( is er iig onderdeel van),bloed vergieten. De catalanen willen er met wat slap gerel onderuit komen. Zo werkt het nergens op de wereld.
Wie zijn "zij" eigenlijk? Alle Catalanen? De huidige regering van Catalonië? Puigdemont en zijn separatistische trawanten? De demonstranten op straat? De ja-stemmers?quote:Op maandag 2 oktober 2017 15:50 schreef Super_Fucker_II het volgende:
Catalonië is een autonome gemeenschap. Zij voelen zich overheerst door de Spanjaarden.
Ik heb een idee: laat ze een referendum houden om dat goed in kaart te brengen.quote:Op maandag 2 oktober 2017 16:00 schreef Ringo het volgende:
[..]
Wie zijn "zij" eigenlijk? Alle Catalanen? De huidige regering van Catalonië? Puigdemont en zijn separatistische trawanten? De demonstranten op straat? De ja-stemmers?
Ah ja, zij willen er niet bij horen en qat de rest in het gebied wil bestaat niet.quote:Op maandag 2 oktober 2017 15:50 schreef Super_Fucker_II het volgende:
[..]
Wat zou er gebeuren als de EU zegt tegen het VK, wij accepteren niet dat jullie uittreden, omdat de VK ook tot een minderheid behoort in de EU?
De grondwetten van de EU zijn anders dan die van Spanje en het is inderdaad ingewikkelde materie als je het over minderheden hebt in een bepaald grondgebied.
Als een groep mensen niet verder willen met anderen moeten zij volgens mij de vrijheid krijgen om zonder die anderen verder te gaan. Je kan mensen niet verplichten om bij elkaar te blijven.
Heb me laten vertellen dat zoiets in 2014 gebeurd is.quote:Op maandag 2 oktober 2017 16:01 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ik heb een idee: laat ze een referendum houden om dat goed in kaart te brengen.
What the .... ?quote:Op maandag 2 oktober 2017 15:50 schreef Super_Fucker_II het volgende:
[..]
quote:Op maandag 2 oktober 2017 15:46 schreef B.R.Oekhoest het volgende:
Spanje het nieuwe Joegoslavie... wie had dat nou ooit gedacht.
Iets positief heb ik al wel gezien: die Guardia Civil is uitermate geschikt om Molenbeek in Brussel, de Haagse Schilderswijk, Kanaleneiland in Utrecht en Amsterdam West schoon te vegen.
Van mij hoeft het niet, maar om te denken dat je op een andere manier een stuk land van een ander land ( spanje) afsnoept is naief.quote:Op maandag 2 oktober 2017 15:56 schreef Perrin het volgende:
[..]
Kortom, kappen met referenda en pak lekker de wapens op.
Totaal andere situatie.quote:Op maandag 2 oktober 2017 16:12 schreef DrDentz het volgende:
Waarom spreken onze Europese leiders niet bij de protesten van de Catalanen? Zij verdedigen immers hun democratische rechten tegenover hun overheersende Spaanse regime. Ze steunen de Oekraïners hun 'cause' maar de Catalanen staan in de kou.
Appels met peren vergelijken. Daarnaast heeft de EU er belang bij dat Catalonië niet onafhankelijk wordt, ook zij zien in wat voor ellende dat kan veroorzaken (voor de EU).quote:Op maandag 2 oktober 2017 16:12 schreef DrDentz het volgende:
Waarom spreken onze Europese leiders niet bij de protesten van de Catalanen? Zij verdedigen immers hun democratische rechten tegenover hun overheersende Spaanse regime. Ze steunen de Oekraïners hun 'cause' maar de Catalanen staan in de kou.
En niet iedereen maakt die keuze. Sommigen willen liever wel hun eigen kleine eilandje. Wie ben jij om ze dat te verbieden?quote:Op maandag 2 oktober 2017 16:08 schreef Vallon het volgende:
Leven in een grotere samenleving is samen leven waarbij je wint door samen te zijn en daarbij soms wat moet weglaten van je oude vergane leven.
Het is een binnenlandse aangelegenheid van soeverein Spanje dat in de EU zit en de EU heeft totaal geen baat dat regiootjes (in de EU) zich ten koste van die eenheid gaan opsplitsen.quote:Op maandag 2 oktober 2017 16:12 schreef DrDentz het volgende:
Ja, dat zou niet uit moeten maken eigenlijk, de uitspraken die ze daar doen gelden universeel.quote:Op maandag 2 oktober 2017 16:15 schreef Dejannn het volgende:
[..]
Appels met peren vergelijken. Daarnaast heeft de EU er belang bij dat Catalonië niet onafhankelijk wordt, ook zij zien in wat voor ellende dat kan veroorzaken (voor de EU).
Je mag doen en laten wat je wilt maar niet ten koste van andermans vrijheden. Wat doe je met de belangen van hen die niet op dat eilandje willen zitten.quote:Op maandag 2 oktober 2017 16:16 schreef Perrin het volgende:
[..]
En niet iedereen maakt die keuze. Sommigen willen liever wel hun eigen kleine eilandje. Wie ben jij om ze dat te verbieden?
Met de bewoners van het flatgebouw waar ik in woon hebben we afgesproken dat we een nieuw land willen beginnen. Nou ja, de helft van de bewoners wil dat niet maar die helft vinden we niet zo belangrijk. Morgen is er een referendum en overmorgen ga ik de onafhankelijkheid verklaren. Like a boss.quote:Op maandag 2 oktober 2017 16:16 schreef Perrin het volgende:
[..]
En niet iedereen maakt die keuze. Sommigen willen liever wel hun eigen kleine eilandje. Wie ben jij om ze dat te verbieden?
Nee, juridisch heeft Catalonië zich verbonden veklaart met Spanje die verder geen afsplitsing toestaat. Het VK is totaal anders omdat het EU & VK statuut toestaat zich los te maken van de EU.quote:Op maandag 2 oktober 2017 16:18 schreef DrDentz het volgende:
[..]
Ja, dat zou niet uit moeten maken eigenlijk, de uitspraken die ze daar doen gelden universeel.
Je vindt het niet hypocriet om voor de 'rebellen' in Oekraïne te speechen omdat dit in jouw pro-EU plaatje past maar zodra een bevolkingsgroep zich binnen de EU afzet tegen het regime dit te verwerpen? Ik wel hoor.quote:Op maandag 2 oktober 2017 16:38 schreef Vallon het volgende:
[..]
Nee, juridisch heeft Catalonië zich verbonden veklaart met Spanje die verder geen afsplitsing toestaat. Het VK is totaal anders omdat het EU & VK statuut toestaat zich los te maken van de EU.
Wanneer Catalonië onafhankelijk wil zijn dient zij dat via de parlementaire weg, dwz Spaanse politiek, te regelen en een motie indienen. Heel Spanje kan vervolgens over herziening van de grondwet gaan stemmen en overgaan tot het bewerkstelligen van zelfstandigheid.
Het is een universeel recht te mogen zijn wie en waar je bent mits dat de belangen van de meerderheid die dat mogelijk moet maken, niet schaadt
Ik kan het verklaren en het is NIET hypocriet wanneer je je eigen EU gebied wilt uitbreiden zodat andere ook van -en in jouw geluk kunnen gaan meedelen.quote:Op maandag 2 oktober 2017 16:42 schreef DrDentz het volgende:
[..]
Je vindt het niet hypocriet om voor de 'rebellen' in Oekraïne te speechen omdat dit in jouw pro-EU plaatje past maar zodra een bevolkingsgroep zich binnen de EU afzet tegen het regime dit te verwerpen? Ik wel hoor.
Zegt wel wat natuurlijk. Er is best een groep voor die onafhankelijkheid.quote:Op maandag 2 oktober 2017 15:26 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Als je die uitslag als geloofwaardig betitelt heb je een ontzettend bord voor je kop.
Of wel-Catalanen die geen onafhankelijkheid willen.quote:Op maandag 2 oktober 2017 17:27 schreef bianconeri het volgende:
Zegt wel wat natuurlijk. Er is best een groep voor die onafhankelijkheid.
Er is echter ook best een groep niet Catalanenen in een wereldstad als dit.
De EU heeft zich nog nooit iets aangetrokken van de soevereiniteit van landen in het Midden-Oosten en als in Rusland of elders ter wereld vreedzame demonstranten door de politie worden neergeknuppeld struikelen ze in Brussel over elkaar om het als eerste te veroordelen. Nu het om een EU-lidstaat gaat is alles geoorloofd. De EU geeft alleen iets om mensenrechten als er politiek of financieel iets bij te winnen valt.quote:Op maandag 2 oktober 2017 16:18 schreef Vallon het volgende:
[..]
Het is een binnenlandse aangelegenheid van soeverein Spanje dat in de EU zit en de EU heeft totaal geen baat dat regiootjes (in de EU) zich ten koste van die eenheid gaan opsplitsen.
En hoeveel mensen hebben niet kunnen stemmen omdat dit belemmer werd ?quote:Op maandag 2 oktober 2017 13:44 schreef khochner het volgende:
De opkomt bij zo'n referendum is van cruciaal belang.
Er moet een systeem komen waarbij mensen makkelijker kunnen stemmen.
Met een opkomst van onder de 60% kun je mijn inziens niet heel veel
Dus omdat de EU zich niets aantrekt van de soevereiniteit van al die landen moet zij zich ook niets aantrekken van de Spaanse soevereiniteit ?quote:Op maandag 2 oktober 2017 17:37 schreef PalmRoyale het volgende:
[..]
De EU heeft zich nog nooit iets aangetrokken van de soevereiniteit van landen in het Midden-Oosten en als in Rusland of elders ter wereld vreedzame demonstranten door de politie worden neergeknuppeld struikelen ze in Brussel over elkaar om het als eerste te veroordelen. Nu het om een EU-lidstaat gaat is alles geoorloofd. De EU geeft alleen iets om mensenrechten als er politiek of financieel iets bij te winnen valt.
Ik hoor dat de Republikeinse Garde uit Syrie ook wel mee wil helpen In Spanje om opstanden tegen de regering neer te slaan.quote:Op maandag 2 oktober 2017 15:46 schreef B.R.Oekhoest het volgende:
Spanje het nieuwe Joegoslavie... wie had dat nou ooit gedacht.
Iets positief heb ik al wel gezien: die Guardia Civil is uitermate geschikt om Molenbeek in Brussel, de Haagse Schilderswijk, Kanaleneiland in Utrecht en Amsterdam West schoon te vegen.
Jij bent wel heel erg van klakkeloos bevelen opvolgen he ?quote:Op maandag 2 oktober 2017 16:08 schreef Vallon het volgende:
De grondwet verbied afsplitsing en is in 1978 ook door meer dan 90% van de Catalanen is goedgekeurd. Wanneer je vervolgens dan als burger of als Catalaans overheidsdienaar je niet houdt aan instructies van de nationale politie om overheidsgebouwen te ontruimen moet je niet gaan huilen dat je klappen krijgt of wordt weggesleurd omdat je de opdracht tot ordehandhaving frustreert.
Weer een fascist-roeper... Kap daar nou toch eens gewoon mee.quote:Op maandag 2 oktober 2017 18:05 schreef bluemoon23 het volgende:
[..]
Ik hoor dat de Republikeinse Garde uit Syrie ook wel mee wil helpen In Spanje om opstanden tegen de regering neer te slaan.
[..]
Jij bent wel heel erg van klakkeloos bevelen opvolgen he ?
Dat de Nederlandse politie tijdens WO2 joden oppakte en in de trein naar Westerbork stopte vind jij ook heel normaal zeker ?
Er is en was geen stemming noch uitslag anders dat de Spaanse overheid het gebruik van haar staatsmiddelen (scholen, websites etc.etc.) verbood om gebruikt te worden voor oproepen ofquote:Op maandag 2 oktober 2017 17:59 schreef bluemoon23 het volgende:
[..]
En hoeveel mensen hebben niet kunnen stemmen omdat dit belemmer werd ?
Ik zeg netjes, dat dit een verwerpelijke vergelijking is die kant noch wal maakt. Lees maar 's terug hoe je dat poneert. Ik daag je uit het als voorbeeld te verdedigen en te projecteren op de Catalaanse situatie.quote:Op maandag 2 oktober 2017 18:05 schreef bluemoon23 het volgende:
[..]
Ik hoor dat de Republikeinse Garde uit Syrie ook wel mee wil helpen In Spanje om opstanden tegen de regering neer te slaan.
[..]
Jij bent wel heel erg van klakkeloos bevelen opvolgen he ?
Dat de Nederlandse politie tijdens WO2 joden oppakte en in de trein naar Westerbork stopte vind jij ook heel normaal zeker ?
Ik zeg nergens dat elke Catalaan het wel wil.quote:Op maandag 2 oktober 2017 17:34 schreef Ringo het volgende:
[..]
Of wel-Catalanen die geen onafhankelijkheid willen.
Dat is die protofascistische mythe, dat "het volk" zijn eigen staat wil. En eenieder die dat niet wil, maakt geen deel uit van "het volk".
En ergens is er toch ontevredenheid over hoe het nu gaat, met verwaarlozing bedoel ik niet armoede, eerder dat de stad en de regio niet serieus wordt genomen door Spanje en Madrid in het bijzonder.quote:Op maandag 2 oktober 2017 14:19 schreef Ringo het volgende:
[..]
Verwaarloosd? Catalonië, met Barcelona voorop, is de meest welvarende regio van Spanje. De regio heeft verregaande autonomie en dopt al jaren met succes de eigen boontjes.
Dat geloof je zelf ook niet.quote:Op maandag 2 oktober 2017 18:15 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Ik zeg nergens dat elke Catalaan het wel wil.
Maar de meerderheid heeft gekozen.
Ook met 100% opkomst zal het nog niet anders zijn. Geen 90% ofc maar alsnog.
Simpele uitleg: omdat staatsmiddelen (scholen, zenders, websites, geld etc.etc.) door de Catalaanse overheid zijn ingezet voor iets waarvoor geen toestemming was.quote:Op maandag 2 oktober 2017 18:22 schreef PalmRoyale het volgende:
Rajoy heeft trouwens gezegd dat er nooit een referendum heeft plaatsgevonden. Maar als er nooit een referendum heeft plaatsgevonden dan is er ook geen wet overtreden. En als er geen wet is overtreden, waarom heeft Rajoy dan de Guardia Civil op de Catalanen afgestuurd? Misschien om die opstandige Catalanen een lesje te leren?
Er is niks gekozen, er is een onwettige poging gedaan om een referendum te houden, de uitslag daarvan kan gerust de prullenbak in.quote:Op maandag 2 oktober 2017 18:15 schreef bianconeri het volgende:
Ik zeg nergens dat elke Catalaan het wel wil.
Maar de meerderheid heeft gekozen.
Ook met 100% opkomst zal het nog niet anders zijn. Geen 90% ofc maar alsnog.
Onvrede met het centrale gezag is er tegenwoordig overal in Europa, dat is geen uniek Catalaans verschijnsel. Die onvrede is politiek goed te vermarkten. De Catalaanse separatisten doen dat heel handig door gebruik te maken van amper verwerkte anti-Spaanse sentimenten uit de Franco-tijd en die te onderbouwen met een allegaartje aan "historische" argumenten die het Catalaanse recht op onafhankelijkheid zouden onderschrijven. Er wordt door de separatisten driftig gebouwd aan een Catalaanse volksmythe. Het lijken godverdomme wel Spanjaarden.quote:Op maandag 2 oktober 2017 18:21 schreef MakkieR het volgende:
En ergens is er toch ontevredenheid over hoe het nu gaat, met verwaarlozing bedoel ik niet armoede, eerder dat de stad en de regio niet serieus wordt genomen door Spanje en Madrid in het bijzonder.
Nja, beetje raar. Als hij dat nu kan zeggen, dan had hij dat ook kunnen zeggen wanneer hij niet had ingegrepen. Dan waren er tenminste niet zoveel mensen gewond geraakt..quote:Op maandag 2 oktober 2017 18:22 schreef PalmRoyale het volgende:
Rajoy heeft trouwens gezegd dat er nooit een referendum heeft plaatsgevonden. Maar als er nooit een referendum heeft plaatsgevonden dan is er ook geen wet overtreden. En als er geen wet is overtreden, waarom heeft Rajoy dan de Guardia Civil op de Catalanen afgestuurd? Misschien om die opstandige Catalanen een lesje te leren?
Ik heb geen idee.quote:Op maandag 2 oktober 2017 17:59 schreef bluemoon23 het volgende:
[..]
En hoeveel mensen hebben niet kunnen stemmen omdat dit belemmer werd ?
Heb jij de stemlokalen gezien?quote:Op maandag 2 oktober 2017 18:27 schreef Vallon het volgende:
[..]
Dat geloof je zelf ook niet.
Niemand heeft gestemd, slecht een groep mensen die dit proces aangrijpt om te gaan rellen.
Van de mensen die wonen in Catalonië zelf is hooguit 40-50% voor (een verdere vorm van) onafhankelijkheid en dan nog met behoud van nu nog van kracht zijnde voordelen.
De schatting is dat hooguit 4% van de Catalanen echt volledig zelfstandig wil zijn met alles wat daarbij hoort dus ook uittreding EU etc.etc.
De meerderheid zijn niet de mensen die het hards roepen. Wanner er (ooit) een stemming is, geldt die sws voor heel Spanje en niet voor een opgejutte minderheidsgroep in een regio.
De meerderheid is voor onafhankelijkheid.quote:Op maandag 2 oktober 2017 18:57 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
Het catelaanse referendum en de acties van een minderheid van de catelanen om een onafhankelijke staat uit te roepen zijn verwerpelijk. Dit is geen democratie maar tirannie van de minderheid.
Nee met dat gedrag van Spanje kan er nooit wat gekozen worden.quote:Op maandag 2 oktober 2017 18:31 schreef Ringo het volgende:
[..]
Er is niks gekozen, er is een onwettige poging gedaan om een referendum te houden, de uitslag daarvan kan gerust de prullenbak in.
Andalusië, Galicië, Aragon en de Balearen zullen zich ook wel laten horen. Prima opgezet plan dit om 'madrid' te kakken te zetten.quote:Op maandag 2 oktober 2017 19:05 schreef Faraday01 het volgende:
Rajoy zal iets moeten met de gevoelens van de Catalanen en ook de Basken. Het is eindelijk relatief rustig in het Baskenland en als hij geen oplossing biedt die de lokale politici toe staat met opgeheven hoofd bij de achterban terug te keren dan loopt hij het risico op niet 1 maar 2 explosieve situaties.
Stel dat ik wel in alle stemlokalen was (die er niet waren, maar goed) en vaststel(de) dat een kennelijk (zelfs ook lokaal) een overtuigde minderheid is afgekomen, helpt dat jou of mij als argument ?quote:Op maandag 2 oktober 2017 19:00 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Heb jij de stemlokalen gezien?
Ik wel.
En ik kan je zeggen dat wat je nu zegt echt grote onzin is.
De gemiddelde stemmer is echt geen fanatiekeling maar gewoom een standaard burger. Van jong tot oud.
Staan gewoon rustig in de rij om te stemmen.
Het is puur sentiment wat speelt en dat nog los van de uitvoering zoals van wie is wat en hoe ga je de rekening opmaken.quote:4% om overal uit te gaan.
Ja maar de stemming ging niet om uit de EU te gaan bv.
Ik geloof wel dat de meerderheid er voor is om een staat te zijn. In elk geval echt veel te veranderen.
Logisch als je de Spaanse overheid bekijkt.
Zal geen grote meerderheid zijn maar ja wel een meerderheid.
Je zegt dus fuck democratie ? in 1978 is huidig Spanje gemaakt en onverdeeld verder gegaan.quote:Een stemming geldt voor 1 regio.
Je kunt niet heel Spanje vragen vragen om wat met Catalonië te doen.
Heel Spanje leeft van Catalonië. Zodra Catalonië weg is is het land failliet.quote:Op maandag 2 oktober 2017 19:19 schreef Vallon het volgende:
Je zegt dus fuck democratie ? in 1978 is huidig Spanje gemaakt en onverdeeld verder gegaan.
En waarom zou je dat (stemmen) de Spanjaarden niet kunnen vragen of zij dat ook OK vinden ? Catalonië is geen eiland die met niets en niemand iets te maken of te schaften heeft.
Ha, ga je zo beginnen.quote:Op maandag 2 oktober 2017 19:03 schreef bianconeri het volgende:
Er is dus gewoon een geldig referendum gehouden want er was kans om te stemmen.
Tegenstanders moeten niet zeiken. Er was kans om je mening te geven.
Je hebt het fascistoïde taalgebruik al aardig onder de knie.quote:Op maandag 2 oktober 2017 19:44 schreef Kassamiep het volgende:
Heel Spanje leeft van Catalonië. Zodra Catalonië weg is is het land failliet.
An sich dus begrijpelijk dat de regering dat niet wil. Aan de andere kant ook begrijpelijk dat Catalonië geen zin meer heeft in de parasieten.
Jij zegt dat al die stemmers een stel fanatiekelingen waren.quote:Op maandag 2 oktober 2017 19:19 schreef Vallon het volgende:
Stel dat ik wel in alle stemlokalen was (die er niet waren, maar goed) en vaststel(de) dat een kennelijk (zelfs ook lokaal) een overtuigde minderheid is afgekomen, helpt dat jou of mij als argument ?
Dat snappen ze hier ook wel.quote:Ahhhh, ik voel hem al.... onafhankelijk zijn en dan lekker ongewijzigd in de EU blijven zitten, alles houden wat je hebt met alle (financiële/export) voordelen die Spanje als land (en niet alleen Catalonië) daar heeft weten te verwerven.....
Juist dit referendum heeft alles met democratie te maken.quote:Je zegt dus fuck democratie ? in 1978 is huidig Spanje gemaakt en onverdeeld verder gegaan.
En waarom zou je dat (stemmen) de Spanjaarden niet kunnen vragen of zij dat ook OK vinden ? Catalonië is geen eiland die met niets en niemand iets te maken of te schaften heeft.
In geval dat Catalonië zichzelf toch tot land uitroept zal ook de EU en VN, en dat nog los van allerlei bedrijfssectoren, gaan bepalen en stemmen of dat wel zo zinnig is. Ik adviseer om alvast te gaan hamsteren.
Dat is exact waarom een onafhankelijkheidsverklaring een slecht, zeer slecht idee is.quote:Op maandag 2 oktober 2017 19:48 schreef PalmRoyale het volgende:
Stel dat de regionale regering van Catalonië onafhankelijkheid uitroept en Madrid de autonomie wil opschorten, dat zullen de Catalanen nooit accepteren, ook niet degenen die tegen onafhankelijkheid zijn. Het zou wel eens zo ver uit de hand kunnen gaan lopen dat Madrid het leger inzet tegen haar eigen volk en ik vraag me af wat de EU dan doet. Het lidmaatschap van Spanje moet in dat geval namelijk direct opgeschort worden.
Veel oefenen op FOKquote:Op maandag 2 oktober 2017 19:47 schreef Ringo het volgende:
[..]
Je hebt het fascistoïde taalgebruik al aardig onder de knie.
Nee dat kun je eerder jezelf noemen als voorstander van Rajoy.quote:Op maandag 2 oktober 2017 19:45 schreef Ringo het volgende:
Ha, ga je zo beginnen.
Die tegenstanders hadden zich moeten inlaten met een illegale activiteit, om duidelijk te maken dat ze het daarmee niet eens waren.
Laffe schoft.
Illegaal en derhalve ongeldig referendum. Punt.quote:Op maandag 2 oktober 2017 19:54 schreef bianconeri het volgende:
Nee dat kun je eerder jezelf noemen als voorstander van Rajoy.
Illegaal, man slaat nergens op dat je zoiets illegaal noemt.
Zo steekt het niet in elkaar en ik denk dat je dat zelf ook wel weetquote:Op maandag 2 oktober 2017 19:44 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
An sich dus begrijpelijk dat de regering dat niet wil. Aan de andere kant ook begrijpelijk dat Catalonië geen zin meer heeft in de parasieten.
Da's bullshit. Maar goed laten we daar 's op induiken.... Catalonië is goed bvoor 21% van het BNP van Spanje. Geen 100% en daarmee ook niet de meerderheid.quote:Op maandag 2 oktober 2017 19:44 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Het parasieten deel is overdreven. De rest klopt echter wel degelijk best aardig.quote:Op maandag 2 oktober 2017 19:58 schreef Dejannn het volgende:
[..]
Zo steekt het niet in elkaar en ik denk dat je dat zelf ook wel weet
Zucht.... ook Catalaanse media geven aan dat de meerderheid thuis is gebleven bij/met wat zij noemen stemmen. Degene die er dus wel waren is een minderheid.quote:Op maandag 2 oktober 2017 19:53 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Jij zegt dat al die stemmers een stel fanatiekelingen waren.
Terwijl je er zelf niet bij bent geweest, ik ben er toevallig wel bij geweest en dat is gewoon grote onzin.
De meerderheid is er gewoon voor en dat zijn gewoon normale mensen.
Ik heb niet de wijsheid maar ik vermoed dat ze dat niet begrijpen.quote:[..]
Dat snappen ze hier ook wel.
Ze willen wel in de EU komen. Maar snappen echt wel dat dat niet zo even gaat.
Hmmmmmm dus Catalonië distantieert zich van een grondwet waarvoor ook zijzelf met een overtuigende meerderheid (ook) voor heeft gekozen ?quote:[..]
Juist dit referendum heeft alles met democratie te maken.
Jij zegt juist fuck democratie. En Spanje zegt dat.
Heel Spanje heeft niets met het afscheiden van Catalonie te maken.
Dat gigantische veel geld is echt niet waar. Onderbouw dat maar 's. Ik ben benieuwd naar de cijfers. Los daarvan is (imho) het een plicht voor de samenleving als geheel dat de wat sterkeren de zwakkeren naar vermogen bijstaan. Geld of macht geeft geen recht op eigen recht, eerder op plicht.quote:Die krijgen gigantisch veel geld van die regio, en hebben sowieso niets met het Catalaanse gevoel te maken dus waarom zouden die ja of nee gaan zeggen.
En Beieren wil straks ook onafhankelijk. En padania, Groningen, Vlaanderen, Bretagne...quote:Op maandag 2 oktober 2017 19:18 schreef Deshain het volgende:
[..]
Andalusië, Galicië, Aragon en de Balearen zullen zich ook wel laten horen. Prima opgezet plan dit om 'madrid' te kakken te zetten.
Frankrijk kan ook weer aan de slag met Corsica...
Dat is wel een andere gedachte nl. op basis van aantal en daarmee lokaal belang per regio en nauwelijks op basis van vergroeide etniciteit, geschiedenis, cultuur, bnp en taal etc.etc.quote:Op maandag 2 oktober 2017 20:47 schreef Pietverdriet het volgende:
Heineken werd er de tent voor uitgelachen toen hij in 92 met zijn Europa van de regios kwam, maar als je het nu terug leest, was hij zo gek nog niet
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Eurotopia
Aragon onafhankelijkquote:Op maandag 2 oktober 2017 19:18 schreef Deshain het volgende:
[..]
Andalusië, Galicië, Aragon en de Balearen zullen zich ook wel laten horen. Prima opgezet plan dit om 'madrid' te kakken te zetten.
Frankrijk kan ook weer aan de slag met Corsica...
De democratische dood van de instellig eu.quote:Op maandag 2 oktober 2017 12:58 schreef Strani het volgende:
[..]
En wat leer je er van?quote:Op maandag 2 oktober 2017 20:43 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
En Beieren wil straks ook onafhankelijk. En padania, Groningen, Vlaanderen, Bretagne...
We schieten er geen hol mee op.
Natuurlijk mogen zij dit allemaal vinden. En ik vind het geweld van de politie compleet achterlijk.
Echter dat Madrid aangeeft dat Catalonië niet onafhankelijk zal worden is terecht en dat moeten ze zelf weten.
Het is net als de Brexit degenen die daarvoor gestemd hebben zijn straks ondanks de trots en het fijne nationale gevoel gewoon de lul op economisch vlak.
Wat zijn de roots van Catalanen?quote:Op maandag 2 oktober 2017 21:32 schreef Red_85 het volgende:
[..]
En wat leer je er van?
Mensen lijken terug te willen naar de eigen identiteit en cultuur. Ze lijken niet te zien in super naties en continentale politiek. Terug naar de roots. Waarmee je je kunt identificeren.
Catalunya. Zo blijkt, volgens hunzelf.quote:
Het ironische is dat 'Catalonië' zelf is vernoemd naar twee niet-Spaans (Latijn) binnenvallende volkeren.quote:Op maandag 2 oktober 2017 21:40 schreef Red_85 het volgende:
Catalunya. Zo blijkt, volgens hunzelf.
Gaan we slim lopen doen?
Vraag het al die 'afvallige' regio's zelf maar. Niet mij.
Inderdaad prima uitgelegd! Deze kwestie is er ook eentje van dromen versus realisme.quote:Op maandag 2 oktober 2017 20:47 schreef Dejannn het volgende:
https://nos.nl/artikel/21(...)gen-benen-staan.html
Prima stuk dit
twitter:Knack twitterde op maandag 02-10-2017 om 08:45:47Druk op Europa neemt toe na Catalaans referendum: 'Juncker moet opstappen' https://t.co/ohXvHB68pl https://t.co/g9d7ZEtIul reageer retweet
De Belgen hebben dan wel een beetje een grote mond..quote:Op maandag 2 oktober 2017 22:30 schreef Arthur_Spooner het volgende:
twitter:Knack twitterde op maandag 02-10-2017 om 08:45:47Druk op Europa neemt toe na Catalaans referendum: 'Juncker moet opstappen' https://t.co/ohXvHB68pl https://t.co/g9d7ZEtIul reageer retweet
Er is nu (niet onterecht) nogal wat kritiek op de manier waarop Spanje dit gisteren heeft afgehandeld, maar veel landen moeten erg voorzichtig zijn als ze niet willen dat hun eigen problemen op tafel komen.quote:De onverschilligheid van enkele Belgische rechters in zaken waarin onrechtmatig politiegeweld een rol speelt, is een systematisch probleem dat ervoor zorgt dat geweld blijft voorkomen.
Vonnissen van het EHRM serieus nemenquote:Op maandag 2 oktober 2017 22:35 schreef Strani het volgende:
[..]
De Belgen hebben dan wel een beetje een grote mond..
https://www.liberties.eu/nl/news/politiegeweld-belgie-evrm
[..]
Er is nu (niet onterecht) nogal wat kritiek op de manier waarop Spanje dit gisteren heeft afgehandeld, maar veel landen moeten erg voorzichtig zijn als ze niet willen dat hun eigen problemen op tafel komen.
Nou heb ik de afgelopen weken een beetje pro Catalonië gedaan, maar dit is wel een beetje erg optimistisch.quote:De economie van Catalonië mag dan goed draaien, de lokale overheid steekt mede door de crisis diep in de schulden. Die liepen vorig jaar op tot 76,7 miljard euro, volgens cijfers van het Catalaanse bureau voor statistiek. Dat komt neer op ruim een derde van het bnp van de regio.
Belangrijk detail: twee derde van dit geld leent de lokale overheid van de Spaanse staat. Jansen: "De Catalanen gaan er vanuit dat ze dat geld niet terug hoeven te betalen als ze onafhankelijk worden."
En wie bent u dan wel?quote:Op maandag 2 oktober 2017 22:40 schreef Confetti het volgende:
Vonnissen van het EHRM serieus nemen. Die laten hun moeder nog nemen door een terrorist.
Tja die artikel 155 procedure waarbij Catalonië onder curatele wordt gebracht, is iets wat niemand wil. De EU zal dat voor de bühne betreuren maar in principe niets ondernemen. Spanje heeft het soevereine recht haar onderdanen te beschermen met alle middelen die het heeft. En ja, ook inwoners en zo je wilt Spanjaarden in Catalonië, zijn deel van Spanje.quote:Op maandag 2 oktober 2017 19:48 schreef PalmRoyale het volgende:
Stel dat de regionale regering van Catalonië onafhankelijkheid uitroept en Madrid de autonomie wil opschorten, dat zullen de Catalanen nooit accepteren, ook niet degenen die tegen onafhankelijkheid zijn. Het zou wel eens zo ver uit de hand kunnen gaan lopen dat Madrid het leger inzet tegen haar eigen volk en ik vraag me af wat de EU dan doet. Het lidmaatschap van Spanje moet in dat geval namelijk direct opgeschort worden.
Het gaat ook om ik meen artikel 7, dat een EU staat geen militairen tegen haar eigen volk mag gebruiken. Dus Spanje mag dat niet tegen Catalanen.quote:Op maandag 2 oktober 2017 23:27 schreef Vallon het volgende:
[..]
Tja die artikel 155 procedure waarbij Catalonië onder curatele wordt gebracht, is iets wat niemand wil. De EU zal dat voor de bühne betreuren maar in principe niets ondernemen. Spanje heeft het soevereine recht haar onderdanen te beschermen met alle middelen die het heeft. En ja, ook inwoners en zo je wilt Spanjaarden in Catalonië, zijn deel van Spanje.
De rechten van individuen worden niet aangetast, slechts het muitende overheidspersoneel wordt tot de orde geroepen. En nee, het is geen recht een politieman aan te vallen of de wet te overtreden.
Het wordt dat wel wachten op de eerst zwaargewonden of moeder/kind die bloedig overlijdt om zo ach en wee te kunnen roepen. Ik heb het gevoel dat de Catalaanse dwarsliggers hopen op een dergelijk (tragisch) wonder.
Zelf vind ik de Catalaanse regering onverantwoord bezig. Dat je meer - ws. fiscaal om te kunnen geldharken - autonomie wilt,kan ik nog ergens volgen. Ik wil ook wel meer geld en wordt ook boos dat ik mijn buurman moet onderhouden en mijn belasting verkeerd wordt gespendeerd etc.etc. aan de ander kant bent ik blij dat een hoop zaken daarmee redelijk zijn geregeld.
En dan moet je nog begrijpen dat de Catalanen, net als een paar andere regio's, al heel veel autonomie hebben bijgeknabbeld en dan nog is het niet genoeg. Bijna niet voor te stellen dat zeg Noord-Holland z'n eigen politie heeft en onderwijssysteem mag bepalen.
twitter:thespainreport twitterde op maandag 02-10-2017 om 23:45:06A National Police trade union tweets video of crowd surrounding police station in Reus tonight.Via @cep_cepolicia https://t.co/fMtHlin0Ct reageer retweet
twitter:thespainreport twitterde op maandag 02-10-2017 om 23:34:43La Sexta reports Civil Guards who had to leave Calella are now in Pineda de Mar, where residents are currently protesting outside new hotel. reageer retweet
Je kunt misschien het referendum illegaal of ongeldig noemen, maar daarmee is het probleem nog niet verdwenen. Straks ga je ook nog zeggen dat de komende stakingen illegaal zijn en ongeldig of dat extremistische groeperingen spontaan uit het niets herrijzen, allemaal illegaal en ongeldig.quote:Op maandag 2 oktober 2017 19:56 schreef Ringo het volgende:
[..]
Illegaal en derhalve ongeldig referendum. Punt.
Want dingen kunnen niet veranderen?quote:Op maandag 2 oktober 2017 20:18 schreef Vallon het volgende:
Zucht.... ook Catalaanse media geven aan dat de meerderheid thuis is gebleven bij/met wat zij noemen stemmen. Degene die er dus wel waren is een minderheid.
Huh? Ik zeg toch ook nergens dat de opkomst boven de 50 was?
[quote]
Hmmmmmm dus Catalonië distantieert zich van een grondwet waarvoor ook zijzelf met een overtuigende meerderheid (ook) voor heeft gekozen ?
Geld is 1 ding. Wat daar gewoon veel binnenkomt.quote:Dat gigantische veel geld is echt niet waar. Onderbouw dat maar 's. Ik ben benieuwd naar de cijfers. Los daarvan is (imho) het een plicht voor de samenleving als geheel dat de wat sterkeren de zwakkeren naar vermogen bijstaan. Geld of macht geeft geen recht op eigen recht, eerder op plicht.
Ik hoop dat wanneer geld hèt argument is, je zelf ook wel zult zien dat het wat belachelijk is.
Zo niet, heeft een verdere discussie geen zin. Discussie is ook nutteloos omdat Catalonië nimmer en zelfstandig als kleine speler zal kunnen overleven in een grote omringende samenleving. Mensen gaan dan wel op vakantie in Valencia die ze dan graag zien komen en die HSL kan ook via mooi Aragon lopen.
En waarom iemand wel of niet erg tegen/voor zou stemmen is niet aan jou noch aan mij. Niemand hoeft een aan een ander z'n stem te rechtvaardigen. En idd grote kans dat de rest van Spanje niet wil dat Catalonië zich afsplitst net als omdat zij ws. hun opklimmende landwaarden willen laten voortbestaan.
Is idd een goede uitleg. Ze kunnen zich hier prima alleen redden.quote:Op maandag 2 oktober 2017 22:27 schreef Strani het volgende:
Inderdaad prima uitgelegd! Deze kwestie is er ook eentje van dromen versus realisme.
Hoop je erop dat deze vorm van muiterij overslaat naar andere regio's? Er zijn in Spanje wel belangrijkere issues dan dit luxehipsternationalisme.quote:Op dinsdag 3 oktober 2017 00:04 schreef MakkieR het volgende:
Je kunt misschien het referendum illegaal of ongeldig noemen, maar daarmee is het probleem nog niet verdwenen. Straks ga je ook nog zeggen dat de komende stakingen illegaal zijn en ongeldig of dat extremistische groeperingen spontaan uit het niets herrijzen, allemaal illegaal en ongeldig.
Dit probleem kan heel snel escaleren, als Madrid en jij je ogen sluit voor het probleem. Ja het is allemaal illegaal en ongeldig maar daarmee is het probleem wat in Spanje heerst nog niet weg.
Ik vraag mij dan ook af in hoever Catalonië, en solidair Baskenland etc, het hele land plat kan leggen als deze gebieden in zijn geheel gaan staken. Of moet de politie straks ook maar met geweld de Catalaanse bevolking aan het werk zetten.
Het is hoe je het wil zien..... Spanje kan gerust de Catalaanse overheid op non-actief zetten en wanneer die al of niet in verweer gaat met terreur acties, mag en kan Spanje uitstekend ter bescherming van haar bevolking, de boel beschermen. Je kondig desnoods, de noodtoestand af ( zoals in Frankrijk) and free as you go.quote:Op maandag 2 oktober 2017 23:49 schreef Glijdt_licht het volgende:
[..]
Het gaat ook om ik meen artikel 7, dat een EU staat geen militairen tegen haar eigen volk mag gebruiken. Dus Spanje mag dat niet tegen Catalanen.
Voel je hoe idioot het klinkt, of alleen een aantaal bepaald of je wel/niet rechten hebt.....quote:Verder is de vergelijking met noord Holland een beetje lachwekkend. Noord Holland is veel te klein op zich.. al heeft Friesland wel andere eisen op school..
Schotland is onvergelijkbaar, het VK systeem is nog een vele grotere (historische) puinhoop. In Duitsland heb je, met dank aan WOII ervaringen, gelukkig veel minder wrijving, de verschillen die er liggen zijn vooral gericht op behoud van streekgebruiken en taal speelt daar nauwelijks een rol. Wanneer je wilt vergelijken, doe dan De Walen en Vlamingen wat serieus schisma is.quote:Vergelijk het met Schotland, ook eigen onderwijs, zelfs eigen Ponden. Ook Bayern is weer heel anders dan NRW..
De haat zit diep... zelfs wanneer je rauwe bonen eet om je trots te voeden en kinderen een hopeloze toekomst hebben......quote:Op dinsdag 3 oktober 2017 00:18 schreef bianconeri het volgende:
Toch goed om te zien dat die de Guardia Civil weggepest worden op wat locaties.
[..]
Is idd een goede uitleg. Ze kunnen zich hier prima alleen redden.
Economie is erg sterk hier. Terwijl Spanje een bende is.
Er is wat onzekerheid over hoe dat loopt als ze uit EU wegvallen maar zelfs dat zal wel goed lopen.
Alles is beter dan bij een land als Spanje horen.
Je hebt het artikel niet echt gelezen he?quote:Op dinsdag 3 oktober 2017 00:18 schreef bianconeri het volgende:
Toch goed om te zien dat die de Guardia Civil weggepest worden op wat locaties.
[..]
Is idd een goede uitleg. Ze kunnen zich hier prima alleen redden.
Economie is erg sterk hier. Terwijl Spanje een bende is.
Er is wat onzekerheid over hoe dat loopt als ze uit EU wegvallen maar zelfs dat zal wel goed lopen.
Alles is beter dan bij een land als Spanje horen.
Heel irritant om te vermijden toe te geven dat je ook naar je eigen parlement kunt gaan om daar een motie in te dienen. Zorg er gewoon voor dat alle Catalanen in één unamieme partij zitten, ga stemmen en lobbyen om je vermeende (on)recht te halen.quote:Op dinsdag 3 oktober 2017 00:14 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Want dingen kunnen niet veranderen?
Kortzichtig hoor.
AH, die toer "De Catalanen hebben een uniek gevoel wat niet begrepen wordt", waar vervolgens een stukje übermensch gevoel van uitstraalt terwijl ze imho heel veel eigen mogelijkheden tot identiteit hebben.quote:[..]
Geld is 1 ding. Wat daar gewoon veel binnenkomt.
Maar het gaat ook om het gevoel die er hier is. Het Catalaans zijn.
Catalonie kan wel zelfstandig overleven hoor, wellicht met assistentie door de handel met EU landen. Maar ze zijn prima qua economie. Vergelijkbaar met vele landen.
Vanwege dit soort zaken kun je ook niet heel Spanje laten kiezen om de gevoelswaarde van een kleine groep. Die hebben niets met dat gevoel te maken en denken toch alleen egoistisch.
Eigenlijk heeft Spanje al het leger ingezet. De Guardia Civil is een eenheid onder het bevel van Defensie ...quote:Op maandag 2 oktober 2017 19:48 schreef PalmRoyale het volgende:
...en ministerie van Binnenlandse Zaken. Je kunt ze vergelijken met de Marechaussee. Ze zijn op militaire wijze georganiseerd en de specifieke inzetsrol bepaald onder welke ministerie ze vallen. Het zijn dus niet specifiek militairen.quote:Op dinsdag 3 oktober 2017 00:47 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
Eigenlijk heeft Spanje al het leger ingezet. De Guardia Civil is een eenheid onder het bevel van Defensie ...
Alleen voor 95% van hun taken vallen ze onder binnelandse zaken. Je hebt duidelijk geen idee wat de guardia civil allemaal doet. De baas anti terrorisme van europol is trouwens een guardia civil.quote:Op dinsdag 3 oktober 2017 00:47 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
Eigenlijk heeft Spanje al het leger ingezet. De Guardia Civil is een eenheid onder het bevel van Defensie ...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |