abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 2 september 2017 @ 10:42:19 #201
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_173539902
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 september 2017 23:56 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Nee er zijn namelijk geen uitzonderingen op de regel dat het voedingspatroon moet passen bij het kind en je niet als school kunt gaan beslissen wat voor volgens jou de overgrote meerderheid goed is. Een kind dat heel actief is heeft veel meer energie nodig dan een kind dat veel stil zit, kinderen groeien ook in verschillend tempo. De regels die de school stelt zijn dus per definitie onjuist zelfs als ze toevallig op die school op de meerderheid van toepassing zouden kunnen zijn. Kinderen met overgewicht kunnen ook nog steeds ondervoed zijn omdat ze bijv. te weinig eiwitten binnen krijgen. Een boterham bevat ook maar 4 gram eiwit.
Gezond eten is iets anders dan zoveel mogelijk suiker/calorieën weren dat lijkt deze school niet te begrijpen.
Je doet nu net alsof hele volksstammen een enorme afwijking hebben ten opzicht van het gemiddelde, en alsof het enige wat ze op de hele dag binnenkrijgen die lunch op school is. Daarnaast kunnen ouders met een kind dat een afwijkende behoefte heeft gewoon de school in alle redelijkheid benaderen. Dat zijn namelijk precies de ouders die zich bewust zijn en moeten zijn van jouw verhaal van verschillende behoeften of alternatieve voedselbronnen.

Of eigenlijk is het zo dat de ouders zelf de energiebehoefte van hun kind goed inschatten. Ik heb hier een fruitmonster dat weinig brood eet, een ander die eet als een muis maar dan wel van alles wat en eentje die brood per kilo naar binnen schuift en niet van melkproducten houdt behalve karnemelk. Hun lunchboxjes zien er allemaal anders uit omdat ze verschillende behoeften hebben. En het past allemaal binnen het beleid van de school ondanks de variatie. Ik heb er nooit uit arrenmoede een boterkoek in gedaan of Wicky meegegeven. Dat krijgen ze echt wel soms, maar een lunch op school is daar niet de gelegenheid voor.

Om het weer heel ontopic te houden: een kind dat geen water "lust" is geen reden om dan appelsap toe te staan. Er is geen enkel principe van "behoefte" of "voedingsstoffen" in dat verhaal van de vader.
pi_173540083
Het zou mij als docent op een lagere school heel erg storen als kleine kinderen van huis uit als lunch een boterkoek mee krijgen.
Wat een geestelijke armoede.
Begrijpen die ouders wel wat een normaal gezond voedingspatroon is voor een opgroeiend kind?
Make my day!
pi_173540146
Goeie actie. Water is gezond, beter dan al die rotzooi met suiker.
pi_173540148
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 september 2017 10:57 schreef agter het volgende:
Het zou mij als docent op een lagere school heel erg storen als kleine kinderen van huis uit als lunch een boterkoek mee krijgen.
Wat een geestelijke armoede.
Begrijpen die ouders wel wat een normaal gezond voedingspatroon is voor een opgroeiend kind?
Wat is er mis met boterkoek?
  Spellchecker zaterdag 2 september 2017 @ 11:03:55 #205
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_173540167
quote:
10s.gif Op zaterdag 2 september 2017 11:02 schreef Faeroer het volgende:

[..]

Niks met af en toe een stukje ...
pi_173540368
quote:
10s.gif Op zaterdag 2 september 2017 11:02 schreef Faeroer het volgende:

[..]

Niks mis met af en toe een hele boterkoek.
pi_173540435
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 september 2017 11:20 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Slecht voor je hersenen al die suikerzooi en tevens zo slecht voor rest van je lichaam. Decadentie generatie.
pi_173540436
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 september 2017 11:20 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Maar dan wel zelf gemaakt met zelf gemaakte boter van rauwe verse vette melk!!!!
pi_173540462
Melk is voor baby kalfjes... niet voor mensen
pi_173540470
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 september 2017 11:25 schreef Xan21 het volgende:

[..]

Slecht voor je hersenen al die suikerzooi en tevens zo slecht voor rest van je lichaam. Decadentie generatie waar we in leven.
Ik eet 800gr koolhydraten per dag, ga ik nu dood?
pi_173540478
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 september 2017 11:25 schreef Chai het volgende:

[..]

Maar dan wel zelf gemaakt met zelf gemaakte boter van rauwe verse vette melk!!!!
en liters honing
pi_173540497
quote:

[..]

Slecht voor je hersenen al die suikerzooi en tevens zo slecht voor rest van je lichaam. Decadentie generatie.
Alsof jij zonder suiker zoveel beter presteert :')

Al een paper gepubliceerd?
pi_173540609
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 september 2017 10:42 schreef Qarrad het volgende:

[..]

Of eigenlijk is het zo dat de ouders zelf de energiebehoefte van hun kind goed inschatten. Ik heb hier een fruitmonster dat weinig brood eet, een ander die eet als een muis maar dan wel van alles wat en eentje die brood per kilo naar binnen schuift en niet van melkproducten houdt behalve karnemelk. Hun lunchboxjes zien er allemaal anders uit omdat ze verschillende behoeften hebben. En het past allemaal binnen het beleid van de school ondanks de variatie. Ik heb er nooit uit arrenmoede een boterkoek in gedaan of Wicky meegegeven. Dat krijgen ze echt wel soms, maar een lunch op school is daar niet de gelegenheid voor.
Het gaat hier toch ook niet over de lunch..? Het gaat om de 'kleine pauze'. Dus het pakje drinken en koekje in de ochtend, nog voor de middagpauze.
  Spellchecker zaterdag 2 september 2017 @ 11:42:03 #214
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_173540614
Het gaat om deze buurt
Dan zouden ze toch blij moeten zijn dat de school meewerkt? :D

quote:
TILBURG - De kilo's vliegen er af in de Vogeltjesbuurt in Tilburg. Bewoners zijn al anderhalve maand gezond aan het leven en dat gaan ze vieren. Zonder bitterballen, dat dan wel.

Vijf teams met ieder vijf deelnemers, die allemaal uit de Vogeltjesbuurt komen, begonnen begin september met gezond eten en met sporten. Tenminste honderd dagen eten zij geen friet, hamburgers of Royke's worstenbroodjes.

Hoe staan ze er nu voor?
De bewoners zijn nu anderhalve maand verder. Tijd om eens naar de stand van zaken te vragen. En dus belden wij met organisator Pien Rosmalen. Want houden ze het allemaal nog wel vol daar?

Ja, zo beaamt Pien. "Eén team heeft er met z'n allen al 25 kilo afgetraind", vertelt ze trots. De komende dagen staan ook de andere bewoners op de voorheen gevreesde weegschaal. Volgens Pien zijn ook de andere teams ieder zeker 25 kilo kwijt.

Iets gezonder
Het massale gewichtsverlies betekent dat de Tilburgse Vogeltjesbuurt weer iets gezonder is. En dat was hard nodig, want de bewoners leefden ongezond. Vorig jaar bleek uit onderzoek dat in de wijk beduidend meer kanker, luchtwegaandoeningen en overgewicht voorkwamen. Voor een groot deel van de bewoners wat dit het zetje om er iets aan te doen.

Volgende week dinsdag is er vast een feestje om het project te vieren in de Vogeltjesbuurt, de buurt die nationaal bekend werd door stylist Roy Donders. Dat gebeurt, logischerwijs, zonder bitterballen. "We hebben goedgevulde soepen. Daar zal de snackbar wel van balen", lacht Pien.
bron
pi_173540712
quote:

quote:
0s.gif Op zaterdag 2 september 2017 11:27 schreef Xan21 het volgende:
Wat mogen we nog wel van jou? Zeewier, brandnetel thee en dat soort dingen? :')
pi_173540755
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 september 2017 11:49 schreef AchJa het volgende:

[..]

[..]

Wat mogen we nog wel van jou? Zeewier, brandnetel thee en dat soort dingen? :')
Wiet ook
pi_173540761
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 september 2017 11:27 schreef Xan21 het volgende:
Maar vrouwen laten zich zo slecht melken ;(
Tap tap tap
pi_173540763
Wel benieuwd hoe men hier zonder glycogeen het leven doorgaat. Er zijn hier schijnbaar enkelen die denken dat wij even goed zijn in het omvormen van vet in glucose net als een stel beren in het wild. Oh wacht, vet mocht ook al niet. Dat houden wij alleen eiwitten over, maar teveel eiwitten is weer slecht voor onze nieren. ;( Dan maar alleen water drinken en lichtstralen van de zon opnemen, net als een bloem.
pi_173540792
Maar goed, als de kinderen net als vroeger gewoon tussen de middag thuis eten (want toen was er gewoon een ouder thuis ipv dat ze beide moeten werken voor de 5 vakanties per jaar om de buren de ogen uit te steken) hadden we deze discussie helemaal niet gehad en had de school totaal geen weet gehad van wat de kinderen tussen de middag naar binnen schuiven en hadden ze er al helemaal geen invloed op.
pi_173540802
quote:
10s.gif Op zaterdag 2 september 2017 11:54 schreef Faeroer het volgende:
Wel benieuwd hoe men hier zonder glycogeen het leven doorgaat. Er zijn hier schijnbaar enkelen die denken dat wij even goed zijn in het omvormen van vet in glucose net als een stel beren in het wild. Oh wacht, vet mocht ook al niet. Dat houden wij alleen eiwitten over, maar teveel eiwitten is weer slecht voor onze nieren. ;( Dan maar alleen water drinken en lichtstralen van de zon opnemen, net als een bloem.
Af en toe een zure aardbei of een groene banaan mag
pi_173540897
quote:
10s.gif Op zaterdag 2 september 2017 11:54 schreef Faeroer het volgende:
Ik word een beetje moe van al die voedsel nazi's met hun jaarlijkse "wat is gezond" en "wat je vooral niet mag eten" geouwehoer... Daarbij zijn die do's en dont's van ze nog veranderlijker dan het weer... :')

Gewoon, volkoren brood, volle melk, roomboter, vlees, vis en dat soort voedsel eten. Dat gaat al duizenden jaren goed.

[ Bericht 0% gewijzigd door AchJa op 02-09-2017 12:15:11 ]
pi_173540899
Ik kreeg vroeger van mijn moeder witte boterhammen met speculaas mee naar school. Op school kregen we toen nog schoolmelk. En ik was helemaal niet dik en hartstikke gezond. Omdat er toen nog buiten gespeeld werd en niet alleen maar de hele dag tv gekeken en ge-ipad.
pi_173540936
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 september 2017 12:01 schreef bloodymary1 het volgende:
Ik kreeg vroeger van mijn moeder witte boterhammen met speculaas mee naar school. Op school kregen we toen nog schoolmelk. En ik was helemaal niet dik en hartstikke gezond. Omdat er toen nog buiten gespeeld werd en niet alleen maar de hele dag tv gekeken en ge-ipad.
Schoolmelk? Van de juf?
pi_173540939
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 september 2017 10:35 schreef Elzies het volgende:

[..]

Dit is een grappige topic. Geen water lusten. Inderdaad, één dag geen vocht en ze gaan erom smeken. Wat een verschrikkelijke verwen-generatie. Daar winnen we toch nooit een oorlog mee.
Steek die hele sarcastische attitude voor de gein eens heel diep in je reet, en laat me daarna eens weten hoe het was.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_173540950
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 september 2017 12:01 schreef bloodymary1 het volgende:
Dit dus, maar het is weer typisch Nederlands dat wat aan de gevolgen doen en vervelen we iedereen daar maar mee (ook de leerlingen die gewoon een gezond gewicht hebben en voldoende bewegen) ipv dat we de oorzaak aanpakken...

Gewoon naar buiten met de jeugd en leer maar weer analoog spelen.
pi_173540960
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 september 2017 12:04 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Schoolmelk? Van de juf?
Haha, nee, toen was de algemene mening dat melk heel gezond was en kreeg je elke dag een pakje melk op school, verstrekt door de overheid dus. Joris Driepinter campagne en zo (drie glazen melk per dag) Is best wel lang geweest. Eind jaren 70, begin jaren 80.
pi_173540973
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 september 2017 11:56 schreef AchJa het volgende:
Maar goed, als de kinderen net als vroeger gewoon tussen de middag thuis eten (want toen was er gewoon een ouder thuis ipv dat ze beide moeten werken voor de 5 vakanties per jaar om de buren de ogen uit te steken) hadden we deze discussie helemaal niet gehad en had de school totaal geen weet gehad van wat de kinderen tussen de middag naar binnen schuiven en hadden ze er al helemaal geen invloed op.
Nee hoor, dat had niets uitgemaakt. Het gaat hier namelijk niet over de middagpauze, maar over de kleine pauze. Die breng je gewoon op school door.
pi_173540985
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 september 2017 12:07 schreef Physsic het volgende:

[..]

Nee hoor, dat had niets uitgemaakt. Het gaat hier namelijk niet over de middagpauze, maar over de kleine pauze. Die breng je gewoon op school door.
Je hebt gelijk... :@
pi_173540989
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 september 2017 12:07 schreef Physsic het volgende:

[..]

Dat had ik ook niet begrepen, maar niet alles heel goed gelezen. Maar dan vind ik het eigenlijk helemaal stom. Zo'n kleine pauze is dan toch juist voor iets lekkers. En dan bij de lunch gewoon normaal eten.
pi_173541006
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 september 2017 12:05 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]

Haha, nee, toen was de algemene mening dat melk heel gezond was en kreeg je elke dag een pakje melk op school, verstrekt door de overheid dus. Joris Driepinter campagne en zo (drie glazen melk per dag) Is best wel lang geweest. Eind jaren 70, begin jaren 80.

pi_173541012
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 september 2017 12:01 schreef AchJa het volgende:

[..]

Ik word een beetje moet van al die voedsel nazi's met hun jaarlijkse "wat is gezond" en "wat je vooral niet mag eten" geouwehoer... Daarbij zijn die do's en dont's van ze nog veranderlijker dan het weer... :')

Gewoon, volkoren brood, volle melk, roomboter, vlees, vis en dat soort voedsel eten. Dat gaat al duizenden jaren goed.
Dit ja. Al die chia-zaad etende konijnen zijn vaak moe, flinterdun, volledig verneukte hormoonhuishouding, geen tieten en spieren, regelmatig ziek en depressief. Gewoon normaal doen.
pi_173541019
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 september 2017 08:46 schreef crystal_meth het volgende:

[..]

Dus als het leidt tot meer ongezond eten dan vind jij dat ok?
weet je al op voorhand dat dat het geval is dan?
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
pi_173541025
quote:
10s.gif Op zaterdag 2 september 2017 12:10 schreef Faeroer het volgende:

[..]

Dit ja. Al die chia-zaad etende konijnen zijn vaak moe, flinterdun, volledig verneukte hormoonhuishouding, geen tieten en spieren, regelmatig ziek en depressief. Gewoon normaal doen.
_O- Je hebt gelijk hoor, maar heel grappig omschreven. Vergeet ook niet dat ze meestal zuur en kutchagrijnig zijn.
pi_173541073
quote:
Het gaat om pauzesnackjes toch? Niet om de lunch.
pi_173541094
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 september 2017 12:08 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]

Dat had ik ook niet begrepen, maar niet alles heel goed gelezen. Maar dan vind ik het eigenlijk helemaal stom. Zo'n kleine pauze is dan toch juist voor iets lekkers. En dan bij de lunch gewoon normaal eten.
Meer voor een appel of een banaan. Niet een homp boterkoek.
pi_173541097
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 september 2017 12:14 schreef mootie het volgende:

[..]

Het gaat om pauzesnackjes toch? Niet om de lunch.
Dat had ik er in de eerste instantie niet uitgehaald, maar zoals je kan zien was ik daar al op gewezen.
pi_173541113
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 september 2017 12:08 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]

Ik vind het een lastige discussie..

Ik kreeg vroeger ook altijd iets lekkers mee voor die kleine pauze: cheese dippers, prince koekjes, suikerwafel, oid en daarnaast een beker drinken. Tussen de middag ging ik gewoon naar huis om brood te eten. 's Avonds geen chips, want dat mocht alleen in het weekend, maar vaak een schaaltje fruit.

Mijn basisschool besloot toen ik in groep 7 zat ook plotseling dat er alleen nog maar fruit meegenomen mocht worden voor de kleine pauze, geen koekjes dus. Ik weet nog dat ik dat toen echt niet leuk vond. Vooral omdat ik thuis al 'gezond' bezig was, fruit at ik al elke dag en ik was eerder te licht dan te zwaar.

Maar goed, ik zie ook wel dat de tijden inmiddels zijn veranderd. Kinderen worden dikker en dikker en de ouders zijn kennelijk niet in staat er iets aan te doen of merken het niet eens op. Of dit nou de manier is om dat probleem op te lossen.. Ik weet het niet. Dat ene koekje op school zal het probleem niet zijn, waarschijnlijk gaat het vooral om het ongezond eten ná schooltijd.
Wel jammer voor de kinderen waarvan de ouders het wel hebben begrepen.
pi_173541114
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 september 2017 12:05 schreef AchJa het volgende:

[..]

Dit dus, maar het is weer typisch Nederlands dat wat aan de gevolgen doen en vervelen we iedereen daar maar mee (ook de leerlingen die gewoon een gezond gewicht hebben en voldoende bewegen) ipv dat we de oorzaak aanpakken...

Gewoon naar buiten met de jeugd en leer maar weer analoog spelen.
Dat lijkt me bij het jongetje in kwestie ook een van de problemen. Krijgt voor zijn verjaardag een x-box met GtaV en pa post op Fb iets in de trant van: Lol, daar hebben we ook geen last meer van.
pi_173541119
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 september 2017 12:17 schreef AchJa het volgende:

[..]

Een stuk Wieger Ketellapper mag wel?
Lijkt me een betere keuze.
pi_173541122
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 september 2017 12:16 schreef mootie het volgende:

[..]

Wat neem jij dan bij de koffie als tussendoortje?
pi_173541132
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 september 2017 12:18 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]

Wat neem jij dan bij de koffie als tussendoortje?
Ik ben geen kind van 6. En ik neem sowieso niks bij de koffie, ben niet van de koekjes.
pi_173541133
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 september 2017 12:16 schreef mootie het volgende:

[..]

Een banaan idd.
Wie geeft zijn kind nou een stuk boterkoek mee naar school 8)7
pi_173541148
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 september 2017 12:17 schreef mootie het volgende:

[..]

Dat lijkt me bij het jongetje in kwestie ook een van de problemen. Krijgt voor zijn verjaardag een x-box met GtaV en pa post op Fb iets in de trant van: Lol, daar hebben we ook geen last meer van.
Dat had ik gelezen ja maar omdat je een paar van die luiwammesen op school hebt zitten betekent natuurlijk niet dat je collectief het geheel op dieet gaat zetten, ben je belazerd... Wat hebben mijn kinderen te maken met de vreetgewoonten van een ander?

[ Bericht 0% gewijzigd door AchJa op 02-09-2017 12:55:11 ]
pi_173541152
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 september 2017 12:17 schreef Physsic het volgende:

[..]

Ik vind het een lastige discussie..

Ik kreeg vroeger ook altijd iets lekkers mee voor die kleine pauze: cheese dippers, prince koekjes, suikerwafel, oid en daarnaast een beker drinken. Tussen de middag ging ik gewoon naar huis om brood te eten. 's Avonds geen chips, want dat mocht alleen in het weekend, maar vaak een schaaltje fruit.

Mijn basisschool besloot toen ik in groep 7 zat ook plotseling dat er alleen nog maar fruit meegenomen mocht worden voor de kleine pauze, geen koekjes dus. Ik weet nog dat ik dat toen echt niet leuk vond. Vooral omdat ik thuis al 'gezond' bezig was, fruit at ik al elke dag en ik was eerder te licht dan te zwaar.

Maar goed, ik zie ook wel dat de tijden inmiddels zijn veranderd. Kinderen worden dikker en dikker en de ouders zijn kennelijk niet in staat er iets aan te doen of merken het niet eens op. Of dit nou de manier is om dat probleem op te lossen.. Ik weet het niet. Dat ene koekje op school zal het probleem niet zijn, waarschijnlijk gaat het vooral om het ongezond eten ná schooltijd.
Wel jammer voor de kinderen waarvan de ouders het wel hebben begrepen.
Het is inderdaad het geheel wat er mis is. Als je op vakantie bijvoorbeeld Nederlanders met kinderen ziet en die beginnen te jengelen, worden er alleen maar ijsjes in gestopt, dan zijn ze stil (niet alleen bij Tokkies hoor). Soms wel drie, vier op een dag. Thuis zal dat ook wel zo gaan. Maar als je gewoon normaal eet, dan is zo'n kleine pauze juist een moment voor iets lekkers.
En het nauwelijks bewegen is ook een grote oorzaak van de dikheid van de kinderen tegenwoordig.
Ik schrik daar echt van als je op vakantie bent. Kinderen van 5 die al vetrolletjes hebben.
pi_173541158
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 september 2017 12:20 schreef AchJa het volgende:

[..]

Dat had ik gelezen ja maar omdat je een paar van die luiwammessen op school hebt zitten betekent natuurlijk niet dat je collectief het geheel op dieet gaat zetten, ben je belazerd... Wat hebben mijn kinderen te maken met de vreetgewoonten van een ander?
Je kind wordt er niet slechter van als hij of zij iets gezonds eet in de pauze.
pi_173541160
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 september 2017 12:19 schreef aloa het volgende:

[..]

Een banaan idd.
Wie geeft zijn kind nou een stuk boterkoek mee naar school 8)7
Mijn moeder deed dat vroeger ook wel. Of een roze koek of zo. Nooit iets van geleden, en ook nooit dik geworden.
pi_173541169
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 september 2017 12:21 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]

Het is inderdaad het geheel wat er mis is. Als je op vakantie bijvoorbeeld Nederlanders met kinderen ziet en die beginnen te jengelen, worden er alleen maar ijsjes in gestopt, dan zijn ze stil (niet alleen bij Tokkies hoor). Soms wel drie, vier op een dag. Thuis zal dat ook wel zo gaan. Maar als je gewoon normaal eet, dan is zo'n kleine pauze juist een moment voor iets lekkers.
En het nauwelijks bewegen is ook een grote oorzaak van de dikheid van de kinderen tegenwoordig.
Ik schrik daar echt van als je op vakantie bent. Kinderen van 5 die al vetrolletjes hebben.
Je zou toch eerder zeggen dat het moment voor iets lekkers thuis is. Als je uit school komt bijvoorbeeld.
pi_173541173
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 september 2017 12:21 schreef mootie het volgende:

[..]

Je kind wordt er niet slechter van als hij of zij iets gezonds eet in de pauze.
Ik geloof niet dat het aan de school is om te bepalen wat mijn kinderen wel of niet eten.
pi_173541174
quote:
Ok jij moet wel van voor 1960 zijn.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')