Jij beweert iets (dat menselijke uitstoot niet vergelijkbaar is met vulkanische uitstoot), dan moet jij dus aantonen waarom dat waar is.quote:Op vrijdag 16 juni 2017 15:33 schreef Molurus het volgende:
[..]
"Another indication that human emissions dwarf those of volcanoes is the fact that atmospheric CO2 levels, as measured by sampling stations around the world set up by the federally funded Carbon Dioxide Information Analysis Center, have gone up consistently year after year regardless of whether or not there have been major volcanic eruptions in specific years. “If it were true that individual volcanic eruptions dominated human emissions and were causing the rise in carbon dioxide concentrations, then these carbon dioxide records would be full of spikes—one for each eruption,” says Coby Beck, a journalist writing for online environmental news portal Grist.org. “Instead, such records show a smooth and regular trend.”
Kortom, er is geen enkele reden om te denken dat wat je zegt waar is.
Vooralsnog is het een stukje speculatie dat zover ik kan zien op niets gebaseerd is. Wat dat betreft is de vraag van Zwoerd volledig terecht.quote:Op vrijdag 16 juni 2017 17:29 schreef -jos- het volgende:
[..]
Benger2 geeft een tegenvoorbeeld voor jouw bewering.
De (onbekende) schrijver is duidelijk wat bevooroordeeld betreffende het onderwerp, bijvoorbeeld hier:quote:NUcheckt: 'Topmeteoroloog' vindt menselijke klimaatverandering leugen
Gepubliceerd: 16 juni 2017 13:49 Laatste update: 16 juni 2017 14:41
NU.nl checkt dagelijks berichten die rondgaan op Facebook op hun betrouwbaarheid. Bewering: Een van de meest vooraanstaande meteorologen ter wereld, John Coleman, heeft gezegd dat het debat over klimaatverandering door menselijke handelen kan worden afgesloten, omdat er is bewezen dat het niet bestaat.
Beoordeling: Niet waar
Hier lijkt de onbekende schrijver zichzelf zelfs bijna tegen te spreken...quote:Wat betreft de ijsberen op de Noordpool, die het volgens Coleman nu beter doen dan op enig punt in de afgelopen honderd jaar, kunnen we kort zijn: van de negentien ijsberenpopulaties waarvan genoeg waarnemingen zijn, nemen er acht af in grootte en groeit er maar één. De groei van het totale aantal ijsberen sinds de jaren 70 was te danken aan een internationaal akkoord voor de bescherming van de diersoort, dat in 1973 werd gesloten en de jacht op ijsberen beperkte.
En zo'n bericht wordt dan veelvuldig gekopieerd voor iemand doorheeft dat het onzin is... zo werkt dat tegenwoordig helaas.quote:Op vrijdag 16 juni 2017 17:38 schreef -jos- het volgende:
Kwam vandaag een wat vreemd artikel tegen op NU.nl, over die Coleman waar ik laatst een filmpje van linkte bij CNN:
http://www.nu.nl/nucheckt(...)andering-leugen.html
[..]
De (onbekende) schrijver is duidelijk wat bevooroordeeld betreffende het onderwerp, bijvoorbeeld hier:
[..]
Hier lijkt de onbekende schrijver zichzelf zelfs bijna tegen te spreken...
Jouw redeneerlogica is als volgt:quote:Op vrijdag 16 juni 2017 17:33 schreef Molurus het volgende:
[..]
Vooralsnog is het een stukje speculatie dat zover ik kan zien op niets gebaseerd is. Wat dat betreft is de vraag van Zwoerd volledig terecht.
Inderdaad, wie stelt bewijst. Maar dat ben ik niet, dat is bengar2.quote:Op vrijdag 16 juni 2017 17:45 schreef -jos- het volgende:
[..]
Jouw redeneerlogica is als volgt:
- De aarde is hol van binnen!
-- Nee hoor, want xxx
- Dat is speculatie en op niets gebaseerd! Er is geen enkele reden om te denken dat de aarde niet hol is!
Wie stelt bewijst.
- Het argument is dat er in het verleden waarschijnlijk wel 100x meer CO2 uitstoot dan vandaag de dag is geweest.quote:Op vrijdag 16 juni 2017 17:48 schreef Molurus het volgende:
[..]
Inderdaad, wie stelt bewijst. Maar dat ben ik niet, dat is bengar2.
--> "Die hebben emissies die qua omvang waarschijnlijk vergelijkbaar zijn met de huidige menselijke emissies."
Hij geeft hiervoor geen enkel argument, noch data waaruit zoiets blijkt. Bovendien is het in directe tegenspraak met de data die er wel is.
Wat je hier zegt is in tegenspraak met wat er in het artikel op Scientific American wordt gezegd. Dat zou wel zichtbaar moeten zijn.quote:Op vrijdag 16 juni 2017 18:25 schreef -jos- het volgende:
[..]
- Het is niet in tegenspraak met data die er wel is omdat een historische schommeling van CO2 door vulkanische activiteit te kort is om te kunnen waarnemen.
Lees dit eensquote:Op vrijdag 16 juni 2017 15:33 schreef Molurus het volgende:
[..]
"Another indication that human emissions dwarf those of volcanoes is the fact that atmospheric CO2 levels, as measured by sampling stations around the world set up by the federally funded Carbon Dioxide Information Analysis Center, have gone up consistently year after year regardless of whether or not there have been major volcanic eruptions in specific years. “If it were true that individual volcanic eruptions dominated human emissions and were causing the rise in carbon dioxide concentrations, then these carbon dioxide records would be full of spikes—one for each eruption,” says Coby Beck, a journalist writing for online environmental news portal Grist.org. “Instead, such records show a smooth and regular trend.”
Kortom, er is geen enkele reden om te denken dat wat je zegt waar is.
De huidige periode is uitzonderlijk laag vergeleken met de hele geologische tijdschaal, uitgezonderd het perm en carboonquote:Op vrijdag 16 juni 2017 18:46 schreef Molurus het volgende:
[..]
Wat je hier zegt is in tegenspraak met wat er in het artikel op Scientific American wordt gezegd. Dat zou wel zichtbaar moeten zijn.
En op z'n best is dit een argument waarom er geen bewijs in de data is voor die bewering.
Dat de CO2 niveaus 600 miljoen jaar geleden substantieel hoger waren dan nu zal best kloppen, maar staat wat mij betreft geheel los van de discussie over vulkanen.
quote:Op vrijdag 16 juni 2017 15:23 schreef Benger2 het volgende:
[..]
Ik kan het wat concreter voorrekenen. Volgens het artikel wat je linkte komt er jaarlijks ca. 200 mln ton CO2 in de lucht uit vulkanen. Dat is een gemiddelde, waarbij er hooguit af en toe een paar VEI 6 vulkanen uitbreken. Er zijn de laatste paar honderd miljoen jaar meerdere VEI 8 vulkanen uitgebarsten (factor 100 zwaarder). Die hebben emissies die qua omvang waarschijnlijk vergelijkbaar zijn met de huidige menselijke emissies.
Ik heb een tijd zitten googlen om wat cijfers te vinden. De belangrijkste bron die gebruikt wordt in de discussie over CO2 emissie door vulkanen is het betoog van Gerlach van de USGS. Dat is vermoedelijk de achterliggende bron van de verwijzing naar de USGS in het artikel wat Molurus linkte.quote:Op vrijdag 16 juni 2017 16:57 schreef Zwoerd het volgende:
[..]
Heb je cijfers die die onderste bewering ondersteunen?
CO2 lost heel goed op in water, hoe kouder het water hoe beter, en het oceaanbodemwater is heel koud. Dat is trouwens de voornaamste reden waarom het co2niveau in de atmosfeer nu zo historisch laag is. Tijdens het krijt was de bodemtemperatuur 20 graden, tijdens het perm was er een ijstijd, en het atmosferisch co2 kelderde gelijk.quote:Op vrijdag 16 juni 2017 21:36 schreef MrRatio het volgende:
En hoeveel CO2 komt er tevoorschijn via onderzeese vulkanen?
De meeste CO2 vanuit de aarde komt via allerlei weinig spectaculaire manieren in de atmosfeer.
Zoals: https://phys.org/news/201(...)ons-continental.html
Jaarlijks 1 supervulkaan aan CO2 de lucht in vind ik best onnatuurlijk.quote:Op vrijdag 16 juni 2017 19:35 schreef Benger2 het volgende:
[..]
[..]
Ik heb een tijd zitten googlen om wat cijfers te vinden. De belangrijkste bron die gebruikt wordt in de discussie over CO2 emissie door vulkanen is het betoog van Gerlach van de USGS. Dat is vermoedelijk de achterliggende bron van de verwijzing naar de USGS in het artikel wat Molurus linkte.
Gerlach betoogt dat de huidige emissie van vulkanen veel lager is dan de menselijke emissie. Van supervulkanen schat hij dat de jaarlijkse menselijke emissie mogelijk groter is dan die van een supervulkaan. ("Interestingly, these calculations strongly suggest that present-day annual anthropogenic CO2 emissions may exceed the CO2 output of one or more supereruptions every year.") Dat komt redelijk overeen met mijn bewering dat ze 'qua omvang waarschijnlijk vergelijkbaar zijn'.
In het verleden waren dit soort vulkanen 1000den jaren actief, dus je hebt er maar 1 per 1000 jaar nodig.quote:Op zaterdag 17 juni 2017 02:09 schreef Zwoerd het volgende:
[..]
Jaarlijks 1 supervulkaan aan CO2 de lucht in vind ik best onnatuurlijk.
Het zijn ook niet de supervulkanen, maar de rustige basaltuitvloeiers die geologisch gezien de grootste CO2 bronnen waren.quote:Op zaterdag 17 juni 2017 02:09 schreef Zwoerd het volgende:
[..]
Jaarlijks 1 supervulkaan aan CO2 de lucht in vind ik best onnatuurlijk.
Zo staat het niet in het artikel. Daar staat letterlijk dit:quote:Op zaterdag 17 juni 2017 06:47 schreef Oud_student het volgende:
[..]
In het verleden waren dit soort vulkanen 1000den jaren actief, dus je hebt er maar 1 per 1000 jaar nodig.
En hoeveel CO2, kwam er jaarlijks bij zoiets vrij dan?quote:Op zaterdag 17 juni 2017 10:41 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Het zijn ook niet de supervulkanen, maar de rustige basaltuitvloeiers die geologisch gezien de grootste CO2 bronnen waren.
[ afbeelding ]
Siberian trapp basalt: 3 million cubic kilometers in volumequote:Op zaterdag 17 juni 2017 10:59 schreef Basp1 het volgende:
Dat valt blijkbaar tegen hoeveel vrij kwam in verhouding tot de 35 Gton per jaar die we als mensen produceren door de verbranding van fossiele brandstoffen.
http://bigthink.com/erupt(...)on-dioxide-emissions
In fact, if you did want to appeal to a volcanic source for 35 gigatons of carbon dioxide, the game becomes like those old Total cereal ads (see below). For one year of anthropogenic carbon dioxide emissions you would need (not individually, but all totaled together):
135 mid-ocean ridge systems!
135 Kilaueas!
9,500 active volcanoes!
540 cubic km of magma production - the equivalent of several average flood basalts.
Dat is de hoeveelheid lava, niet CO2.quote:Op zaterdag 17 juni 2017 11:36 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Siberian trapp basalt: 3 million cubic kilometers in volume
https://www.livescience.c(...)mass-extinction.html
Een uitbarsting die 1 miljoen jaar duurde dus maar 3 cubic kilometer gemiddeld per jaar voor co2 uitstoot.quote:Op zaterdag 17 juni 2017 11:36 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Siberian trapp basalt: 3 million cubic kilometers in volume
https://www.livescience.c(...)mass-extinction.html
Er is een piek in het triasquote:Op zaterdag 17 juni 2017 12:08 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Een uitbarsting die 1 miljoen jaar duurde dus maar 3 cubic kilometer gemiddeld per jaar voor co2 uitstoot.![]()
Als daar echt zoveel co2 zou moeten uitkomen als jij beweert zouden we in het Trias dan in de eerder geplaatst plaatje van jou een flinke piek moeten zien en waar is die dan opeens gebleven?
edit.quote:Op zaterdag 17 juni 2017 12:16 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Er is een piek in het trias
Waarom zou co2 een leidend gas geweest zijn in de klimaatverandering in die periode?quote:Op zaterdag 17 juni 2017 12:18 schreef Basp1 het volgende:
[..]
edit.
In die periode is co2 dus een van de leidende gassen geweest in de klimaat verandering,
Goede vraag. CO2 was tot nu een volger van klimaatwisselingen.quote:Op zaterdag 17 juni 2017 14:55 schreef Benger2 het volgende:
[..]
Waarom zou co2 een leidend gas geweest zijn in de klimaatverandering in die periode?
https://www.nature.com/ng(...)t/full/ngeo2973.htmlquote:In the early twenty-first century, satellite-derived tropospheric warming trends were generally smaller than trends estimated from a large multi-model ensemble. Because observations and coupled model simulations do not have the same phasing of natural internal variability, such decadal differences in simulated and observed warming rates invariably occur. Here we analyse global-mean tropospheric temperatures from satellites and climate model simulations to examine whether warming rate differences over the satellite era can be explained by internal climate variability alone. We find that in the last two decades of the twentieth century, differences between modelled and observed tropospheric temperature trends are broadly consistent with internal variability. Over most of the early twenty-first century, however, model tropospheric warming is substantially larger than observed; warming rate differences are generally outside the range of trends arising from internal variability. The probability that multi-decadal internal variability fully explains the asymmetry between the late twentieth and early twenty-first century results is low (between zero and about 9%). It is also unlikely that this asymmetry is due to the combined effects of internal variability and a model error in climate sensitivity. We conclude that model overestimation of tropospheric warming in the early twenty-first century is partly due to systematic deficiencies in some of the post-2000 external forcings used in the model simulations.
Interessant.quote:Op woensdag 21 juni 2017 16:28 schreef rthls het volgende:
Speciaal voor Molurus een echte wetenschappelijke bron.
[..]
https://www.nature.com/ng(...)t/full/ngeo2973.html
Zelfs Michael Mann accepteert dat de modellen afwijken van de observaties!
Basaltvulkanen komen niet voor op de VEI indexquote:Op vrijdag 16 juni 2017 15:23 schreef Benger2 het volgende:
[..]
Ik kan het wat concreter voorrekenen. Volgens het artikel wat je linkte komt er jaarlijks ca. 200 mln ton CO2 in de lucht uit vulkanen. Dat is een gemiddelde, waarbij er hooguit af en toe een paar VEI 6 vulkanen uitbreken. Er zijn de laatste paar honderd miljoen jaar meerdere VEI 8 vulkanen uitgebarsten (factor 100 zwaarder). Die hebben emissies die qua omvang waarschijnlijk vergelijkbaar zijn met de huidige menselijke emissies.
Dit geeft denk ik wel een aardig beeld.quote:Op woensdag 21 juni 2017 18:21 schreef Beathoven het volgende:
De focus staat hoofdzakelijk op Co2 en dat is logisch, maar In hoeverre spelen invloeden van de zon en andere factoren eigenlijk een rol in klimaatverandering?
Kijk maar eens héél goed naar de lengte van de onzekerheidbalkjes.quote:Op woensdag 21 juni 2017 22:55 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
Dit geeft denk ik wel een aardig beeld.
[ afbeelding ]Radiative forcing values are for the year 2005, relative to the pre-industrial era (1750).
Die is voor CO2 niet eens heel groot.quote:Op woensdag 21 juni 2017 23:12 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Kijk maar eens héél goed naar de lengte van de onzekerheidbalkjes.
Ja, dat is groot. Wat Molurus ook zegt komt dat zo bezien voor een heel belangrijk deel door het cloud albedo effect, wat met afnemende aerosolen wel zal afnemen. De betrekkelijk lage onzekerheid over de forcing door broeikasgassen zal je denk ik niet verbazen toch?quote:Op woensdag 21 juni 2017 23:12 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Kijk maar eens héél goed naar de lengte van de onzekerheidbalkjes.
Ik snap de scope van je vraag niet. De bron hiervoor is AR4, zie hier. Hun bronnen kun je er ook terug vinden en dan vind je het antwoord wat je zoekt.quote:
Top, bedanktquote:Op woensdag 21 juni 2017 22:55 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
Dit geeft denk ik wel een aardig beeld.
[ afbeelding ]Radiative forcing values are for the year 2005, relative to the pre-industrial era (1750).
Aerosolen worden als stoplap gebruikt om de klmaatmodellen te tunen: a) CO2 zorgt voor hoge temperatuur, dan koelen aerosolen de atmosfeer sterk af. b) CO2 is niet zo'n sterk broeikasgas, dat valt de koeling van aerosolen ook wel mee.quote:Op woensdag 21 juni 2017 23:15 schreef Molurus het volgende:
[..]
Die is voor CO2 niet eens heel groot.
Voor 'cloud albedo effect' is hij groot, wat leidt tot een grote onzekerheid in het eindresultaat. Maar dat eindresultaat is nog steeds significant groter dan 0.
Dat is hoe ik het lees in elk geval.
Dat lijkt me niet te rijmen met een kleine foutmarge op de invloed van CO2?quote:Op donderdag 22 juni 2017 06:28 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Aerosolen worden als stoplap gebruikt om de klmaatmodellen te tunen: a) CO2 zorgt voor hoge temperatuur, dan koelen aerosolen de atmosfeer sterk af. b) CO2 is niet zo'n sterk broeikasgas, dat valt de koeling van aerosolen ook wel mee.
Het IPCC is inderdaad redelijk zeker over wat CO2 zou doen.quote:Op donderdag 22 juni 2017 08:44 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat lijkt me niet te rijmen met een kleine foutmarge op de invloed van CO2?
Is ook niet zo vreemd, gezien de vele onafhankelijke bewijslijnen ervoor. De spectraallijnen van CO2 zijn bekend. De complexheid zit hem in het samenspel tussen alle factoren die het (regionale) klimaat vormen. (Heel simpel=eerste jaar universiteit, waar elke klimatologie student dit soort eerste orde klimaatmodellen als oefening maakt om bijv. de temperatuur van aarde, mars en de maan te modelleren.)quote:Op donderdag 22 juni 2017 09:06 schreef Benger2 het volgende:
[..]
Het IPCC is inderdaad redelijk zeker over wat CO2 zou doen.
Je haalt hier een paar zaken door elkaar. De 0.6 en 2.4 W/m2 is de netto TOA RF forcering (Top Of Atmosphere Radiative Forcing), dus het totaal stralingseffect van veranderingen in zowel zon, vulkanen, CO2, methaan, aerosols, albedo, etc. ten opzichte van 1750 in 2005. De onzekerheid zit hem in de -helaas- imperfect observatie van de aarde en onzekerheden ten opzichte van het gedrag van wolken in een opwarmend klimaat, zoals hiervoor 'besproken' is.quote:Het probleem is dat het vervolgens in modellen wordt gestopt die er onvoldoende in slagen om de werkelijkheid na te bootsen. Vandaar de grote foutmarge bij de schatting wat de menselijke invloed is: 95% zeker ergens tussen 0,6 en 2,4 W/m2. Dat roept bij sommige mensen vragen op of de theorie over CO2 wel correct is.
Zeker wel. Zelfs met de laagste klimaatgevoeligheid zullen we daar zonder maatregelen snel doorheen gaan. Bovendien zijn we er al bijna (wat overigens niet op een lage klimaatgevoeligheid wijst), 2016 was al ruim +1.6C en 2017 lijkt op ~+1.5 uit te komen.quote:Als er een akkoord is om voor maximaal 2 graden klimaatverandering te gaan is het gezien de grote onzekerheden mogelijk dat daar helemaal geen maatregelen nodig zijn.
Laten we het hopen maar daarvoor zal er heel wat moeten veranderen in de manier waarop en waarvan we nu energie gebruiken.quote:Nu we uit voorzorg mogelijke klimaatverandering proberen tegen te gaan, zullen we op een gegeven moment moeten evalueren of dat beleid nog zinvol is. De doelen voor 2050 moeten kunnen worden bijgesteld, naar boven, maar ik verwacht zelf dat het eerder naar beneden is.
Jammer dat het historische verloop van de gemiddelde temperatuur hier niet simpel en correct mee te modelleren is. Die 'correcte gemiddelde temperatuur' komt in de praktijk niet overeen met wat we zien gebeuren.quote:Op donderdag 22 juni 2017 15:37 schreef cynicus het volgende:
[..]
Is ook niet zo vreemd, gezien de vele onafhankelijke bewijslijnen ervoor. De spectraallijnen van CO2 zijn bekend. De complexheid zit hem in het samenspel tussen alle factoren die het (regionale) klimaat vormen. (Heel simpel=eerste jaar universiteit, waar elke klimatologie student dit soort eerste orde klimaatmodellen als oefening maakt om bijv. de temperatuur van aarde, mars en de maan te modelleren.)
Neem je alleen een stralingsbalans model dat het gemiddelde van de hele aarde simuleert en zonder rekening te houden met variabiliteit in de zon, vulkanen etc. dan is het heel simpel om correct de gemiddelde temperatuur uit te rekenen bij X ppm CO2.
Volgens mij noem ik meerdere zaken (CO2 en RF) zonder in te gaan op de onderlinge relatie tussen die zaken. Het is me op zich duidelijk wat het verschil is.quote:[..]
Je haalt hier een paar zaken door elkaar.
Bedankt voor de toelichting. Ik blijf voorzichtig optimistisch. Dat we nu één of twee warme jaren hebben lijkt deels ook te verklaren door natuurlijke variatie. Ik ga me pas echt zorgen maken als het volgend jaar weer zo warm is.quote:De 0.6 en 2.4 W/m2 is de netto TOA RF forcering (Top Of Atmosphere Radiative Forcing), dus het totaal stralingseffect van veranderingen in zowel zon, vulkanen, CO2, methaan, aerosols, albedo, etc. ten opzichte van 1750 in 2005. De onzekerheid zit hem in de -helaas- imperfect observatie van de aarde en onzekerheden ten opzichte van het gedrag van wolken in een opwarmend klimaat, zoals hiervoor 'besproken' is.
Maar, los daarvan, de klimaatgevoeligheid volgt niet alleen uit klimaatmodellen, de meeste informatie over de klimaatgevoeligheid hebben we gekregen uit geschiedenis van de aarde (Paleoclimatologie) en empirische metingen:
Voorbeeldje:
[ afbeelding ]
Zie ook bijv. dit samenvattingsartikel: Knutti&Hegerl 2009
Een andere zijdiscussie: de grote onzekerheid in aersol-cloud RF maakt ook klimaatgevoeligheid berekeningen op basis van recente temperaturen nogal onzeker. Dus als je een artikel leest waarin alléén verwezen wordt naar klimaatgevoeligheid op basis van directe temperatuurmetingen zonder de waarschuwing dat deze nogal onzeker is, dan weet je dat dit een verdacht zaakje is (Ik wijs o.a. naar jou, Marcel Crok!).
[..]
Zeker wel. Zelfs met de laagste klimaatgevoeligheid zullen we daar zonder maatregelen snel doorheen gaan. Bovendien zijn we er al bijna (wat overigens niet op een lage klimaatgevoeligheid wijst), 2016 was al ruim +1.6C en 2017 lijkt op ~+1.5 uit te komen.
[..]
Laten we het hopen maar daarvoor zal er heel wat moeten veranderen in de manier waarop en waarvan we nu energie gebruiken.
eendimensiole modellen hebben uiteraard geen interne klimaatvariabiliteit, ze modelleren alleen inkomende en uitgaande energie. Per definitie is het dus onmogelijk om hiermee zaken als ENSO te simuleren. En ook de onzerheid die onze aerosol uitstoot met zich mee brengt kun je daar niet mee reduceren. Het is ter lering ende vermaeck maar voldoen voor theoretische RF vraagstukken.quote:Op donderdag 22 juni 2017 16:31 schreef Benger2 het volgende:
[..]
Jammer dat het historische verloop van de gemiddelde temperatuur hier niet simpel en correct mee te modelleren is. Die 'correcte gemiddelde temperatuur' komt in de praktijk niet overeen met wat we zien gebeuren.
Mooi. Ik zag alleen dat je 0.6 - 2.4 W/m2 aanhaalt in een discussie over "de zekerheid van de CO2 invloed" terwijl over die periode de menselijke CO2-factor behoorlijk nauwkeurig is vastgesteld. Dus ik dacht dat je de klimaatgevoeligheid van CO2 bedoelde ipv de TOA RF balans. Maargoedquote:Volgens mij noem ik meerdere zaken (CO2 en RF) zonder in te gaan op de onderlinge relatie tussen die zaken. Het is me op zich duidelijk wat het verschil is.
Het zou kunnen dat het natuurlijke variatie is maar die warme jaren voldoen gewoon aan de verwachting wanneer je de trend zou doortrekken. Dus die verklaring vind ik logischer.quote:Bedankt voor de toelichting. Ik blijf voorzichtig optimistisch. Dat we nu één of twee warme jaren hebben lijkt deels ook te verklaren door natuurlijke variatie. Ik ga me pas echt zorgen maken als het volgend jaar weer zo warm is.
Leuke site. Ik heb er ook even mee zitten spelen. Check ook eens de trend sinds 1963:quote:Op donderdag 22 juni 2017 16:44 schreef cynicus het volgende:
[..]
eendimensiole modellen hebben uiteraard geen interne klimaatvariabiliteit, ze modelleren alleen inkomende en uitgaande energie. Per definitie is het dus onmogelijk om hiermee zaken als ENSO te simuleren. En ook de onzerheid die onze aerosol uitstoot met zich mee brengt kun je daar niet mee reduceren. Het is ter lering ende vermaeck maar voldoen voor theoretische RF vraagstukken.
[..]
Mooi. Ik zag alleen dat je 0.6 - 2.4 W/m2 aanhaalt in een discussie over "de zekerheid van de CO2 invloed" terwijl over die periode de menselijke CO2-factor behoorlijk nauwkeurig is vastgesteld. Dus ik dacht dat je de klimaatgevoeligheid van CO2 bedoelde ipv de TOA RF balans. Maargoed
[..]
Het zou kunnen dat het natuurlijke variatie is maar die warme jaren voldoen gewoon aan de verwachting wanneer je de trend zou doortrekken. Dus die verklaring vind ik logischer.
Dit is wat ik in een ander topic daarover schreef:
====
De werkelijke temperatuur mag dan wel wat op een neer wieberen door o.a. ENSO en tijdelijk wat koeler dan verwacht uitvallen maar de onderliggende trend door de opwarming stijgt gewoon door. Vroeg of laat zal dan zelfs in een ENSO-neutraal en inactief-zon jaar de temperatuur hoger uitvallen dan we gewend zijn.
Als 2017 een gemiddeld jaar wordt (ten opzichte van de trend) dan wordt het een top-3 jaar, puur omdat voor 2015 er een aantal koeler dan gemiddelde jaren waren en de onderliggende opwarming gewoon doorgaat.
Bijv. de lineaire trend van 1980 - 2010 is vrijwel gelijk aan de lineaire trend van 1980 - nu:
[ afbeelding ]
Bron
Ik ben blij dat je weer even uit je door CO2 warm gehouden safe space durft te komen!quote:Op donderdag 22 juni 2017 15:46 schreef cynicus het volgende:
Molurus, ik reageer alleen als er een serieuze discussie te voeren valt of serieuze vragen te beantwoorden. Ik ben de continue bullshit bingo van de_goedgelovige_atheist en rthls grondig zat.
De verkoop van Mars-en.quote:Op donderdag 22 juni 2017 17:15 schreef Benger2 het volgende:
[..]
Leuke site. Ik heb er ook even mee zitten spelen. Check ook eens de trend sinds 1963:
http://www.woodfortrees.o(...)temp/from:1980/trend
(Ja, dat is een datum cherrypicken, maar het levert wel een leuk plaatje op.)
De vraag is dan: is er iets veranderd rond 1960 waardoor we nu opeens deze trend hebben (bijvoorbeeld toenemend gebruik van kunstmest of CFK's)?
Wat bedoel je hier precies mee?quote:Op donderdag 22 juni 2017 16:44 schreef cynicus het volgende:
Mooi. Ik zag alleen dat je 0.6 - 2.4 W/m2 aanhaalt in een discussie over "de zekerheid van de CO2 invloed" terwijl over die periode de menselijke CO2-factor behoorlijk nauwkeurig is vastgesteld. Dus ik dacht dat je de klimaatgevoeligheid van CO2 bedoelde ipv de TOA RF balans. Maargoed
Nu lijkt mijn nickname misschien in structuur wat op de zijne, maar ik ben toch echt niet KrappeAuto.quote:Op donderdag 22 juni 2017 21:14 schreef cynicus het volgende:
en in (dezelfde) grafiek van KrappAuto een eindje hierboven.
Tja, maar dan weet je dus wat CO2 doet zonder indirecte effecten. Het probleem is dat die effecten er in de praktijk zijn en we dus nog steeds geen goed beeld hebben van wat er in de praktijk gebeurt als het CO2 gehalte toeneemt.quote:Op donderdag 22 juni 2017 21:14 schreef cynicus het volgende:
De directe RF van een dubbeling van CO2 (zonder feedbacks) is bekend (HITRAN) en breed geaccepteerd, ook in septische kringen, en is een getal dat volgt uit de theorie en wordt ondersteund door obervaties.
De totale antropogene uitstoot van CO2 is ook behoorlijk goed bekend, op basis van boekhouding, koolstof isotopen verhoudingen en zuurstof reductie.
Dus de totale CO2-RF vanaf 1750 is ook behoorlijk goed bekend en dat zie je terug in de grafiek achter de link in mijn post en in (dezelfde) grafiek van ExtraWaskracht een eindje hierboven.
Dat bedoel ik.
Inderdaad, de "forcing" is goed bekend van CO2 maar de "climate sensitivity" absoluut niet.quote:Op donderdag 22 juni 2017 23:37 schreef Benger2 het volgende:
[..]
Tja, maar dan weet je dus wat CO2 doet zonder indirecte effecten. Het probleem is dat die effecten er in de praktijk zijn en we dus nog steeds geen goed beeld hebben van wat er in de praktijk gebeurt als het CO2 gehalte toeneemt.
Daar wilde ik heen inderdaadquote:Op vrijdag 23 juni 2017 00:28 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Inderdaad, de "forcing" is goed bekend van CO2 maar de "climate sensitivity" absoluut niet.
Idd, dat was mijn punt al vele topics geleden. Ik kreeg dan altijd te horen dat je in een lab. dit netjes kon metenquote:Op vrijdag 23 juni 2017 00:28 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Inderdaad, de "forcing" is goed bekend van CO2 maar de "climate sensitivity" absoluut niet.
Van wie kreeg je dat dan te horen?quote:Op vrijdag 23 juni 2017 08:21 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Idd, dat was mijn punt al vele topics geleden. Ik kreeg dan altijd te horen dat je in een lab. dit netjes kon meten
Dus mensen die dit beweren hebben geen klimaatkennis ?quote:Op vrijdag 23 juni 2017 08:37 schreef cynicus het volgende:
Niemand met enige klimaatkennins zal ooit gezegd hebben dat je climate sensitivity kunt meten in een lab.
Tot zover weer de bullshit bingo.
Over wie heb je het nou eigenlijk?quote:Op vrijdag 23 juni 2017 09:06 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Dus mensen die dit beweren hebben geen klimaatkennis ?
Dat ga ik je later vertellen, eerst wil ik weten of je het eens bent met de uitspraak van Cynicus, die er op neer komt dat je je als klimaatkenner/wetenschapper/user/etc diskwalificeert als je beweert dat CO2 climate sensitivity kunt meten in een lab.quote:
Een voorbeeld en zo zijn er velen, een lab experiment is niet eens nodig, basis kennisquote:Op vrijdag 25 november 2016 08:43 schreef zeer het volgende:
En het is niet enkel CO2. Als men het heeft over meer CO2 in de lucht bedoelt men eigenlijk CO2-equivelent. Er zijn een hele serie broeikasgassen en omdat de impact van dit gas op de atmosfeer uit te drukken wordt de uitstoot van methaan, lachgas etc. etc. uitgedrukt in CO2-equivalent. Methaan heeft een CO2 equivalent van bijv. 23.
Vervolgens is het gewoon een simpel rekensommetje van hoeveelheid energie die de dampkring inkomt dmv straling uit de ruimte en hoeveel energie de dampkring weer uitgaat. Doordat wij zo veel broeikasgassen de atmosfeer inpompen die het vermogen hebben die energie weer terug te kaatsen krijg je temperatuur verhoging in de atmosfeer.
Mensen die anno 2016 nog twijfelen aan dit soort basis scheikunde/natuurkunde doen dat alleen maar omdat ze de benodigde kennis niet hebben om dat principe daadwerkelijk te begrijpen denk ik.
Voelt aan als een zorgvuldig gekozen stropop, maar dat lijkt mij een evidente waarheid ja. Je kunt niet een volledig klimaatsysteem en alle factoren die daarin meespelen nabootsen in een lab.quote:Op vrijdag 23 juni 2017 09:16 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Dat ga ik je later vertellen, eerst wil ik weten of je het eens bent met de uitspraak van Cynicus, die er op neer komt dat je je als klimaatkenner/wetenschapper/user/etc diskwalificeert als je beweert dat CO2 climate sensitivity kunt meten in een lab.
`quote:Op vrijdag 25 november 2016 21:56 schreef cynicus het volgende:
In de basis is de energiebalans van de aarde op basis van de eerste thermodynamische hoofdwet:
uitgaande infraroodstraling = inkomende zonne energie - gereflecteerde zonne energie
Dus, de zon warmt de aarde op en de aarde straalt die warmte weer uit als infrarood straling volgens de wet van Stefan-Bolzmann. Die IR-straling is de enige manier om de inkomende energie weer kwijt te raken.
Nu kun je die energiebalans op verschillende manieren beinvloeden, bijvoorbeeld doordat de zon meer of minder energie afgeeft, dat de aarde meer of minder zonlicht reflecteert of dat de atmosfeer meer of minder infrarood straling doorlaat. Bij elke temperatuurverandering van de aarde moet je kijken welke van die factoren er een rol spelen. Het is duidelijk dat sinds het midden van de vorige eeuw de doorzichtigheid van de atmosfeer voor ir straling is afgenomen door de toename van broeikasgassen en dat dit de belangrijkste oorzaak is van de waargenomen opwarming. Deze fysica is al bekend sinds het begin van de 19e eeuw door Joseph Fourier. Ja, die van de Fourier reeksen.
We weten al sinds ~1850 dat CO2 een broeikasgas is door metingen. Een broeikasgas is een gas dat IR straling kan onderscheppen en weer uit kan zenden. Dit is goed begrepen chemie. Breng meer broeikasgassen tussen het aardoppervlak en het heelal en IR-straling afkomstig van het aardoppervlak wordt vaker onderschept onderweg naar het heelal. Wanneer een CO2 molecuul een IR foton onderschept en later weer een foton uitzend doet hij dat in willekeurige richting en dus 50% gaat weer terug naar aarde.
Voeg meer CO2-moleculen toe aan de atmosfeer en je krijgt dus meer IR-straling uit de atmosfeer terug naar aarde en dus een hogere oppervlakte temperatuur. De temperatuur loopt op totdat de intensere uitstraling weer in balans is met de inkomende energie. Ook dit is standaard goed begrepen fysica die niet alleen door klimaatwetenschappers gebruikt wordt.
Nu we de fysica gehad hebben komt het makkelijke stuk, simpelweg de bewijslast bij elkaar optellen:
Door metingen weten we dat CO2 concentraties in de atmosfeer oplogen sinds de industriele revolutie. Dat fossiele CO2 de oorzaak is van de atmosferische toename is vast te stellen door de verandering in verhoudingen tussen (radioactieve) koolstofisotopen. Door simpel boekhouden weten we ook dat de mens reeds meer dan 30 gigaton fossiele CO2 per jaar uitstoot en dat circa de helft ervan in de atmosfeer achter blijft. De fossiele CO2 komt dus niet van vulkanen maar door menselijk handelen.
Daarnaast is er geen enkele andere mogelijke oorzaak gevonden die de snelle sterke opwarming kan verklaren, in de wetenschap van de bekende CO2 effecten.
Antropogene opwarming is dus een causale vaststelling op basis van goed begrepen fysica, chemie, waarnemingen en boekhoudkunde (en dat de correlatie er is helpt natuurlijk ook).
Wat een belachelijke vergelijking.quote:Op vrijdag 23 juni 2017 09:27 schreef Oud_student het volgende:
[..]
`
Lijkt mij ook duidelijk
Nog even voor de cursus logica, hoofdstuk drogredenen:
Daarnaast is er geen enkele andere mogelijke oorzaak gevonden die de snelle sterke opwarming kan verklaren, in de wetenschap van de bekende CO2 effecten......
dus moet het wel CO2 zijn
Vergelijk: Het menselijk oog is zo complex, er kan geen andere verklaring zijn dan die van een ontwerp en dus het bestaan van God
Het gaat om het redeneerschema, die maken beiden gebruik van dezelfde drogreden.quote:Op vrijdag 23 juni 2017 09:28 schreef Molurus het volgende:
[..]
Wat een belachelijke vergelijking.
Hint: van CO2 weten we dat het bestaat en hoe het zich gedraagt.
Iddquote:Op vrijdag 23 juni 2017 09:41 schreef Molurus het volgende:
Ok, weer genoeg bullshit voor mij vandaag. Ik ga weer ff wat nuttigs doen.
Ben benieuwd welke "verklaring" je hebt voor je eigen post van 25 nov 2016quote:Op vrijdag 23 juni 2017 10:17 schreef cynicus het volgende:
In de quote van user 'zeer', die Oud_student aanhaalt, gaat het over de Planck response, niet over Climate Sensitivity. Dus die quote is geen bewijs voor de eerdere bewering van Oud_student dat de wetenschaps-volgers beweren dat we Climate Sensitivity nauwkeurig kunnen berekenen. Jammer joh, nog even verder zoeken!
Weer genoeg bullshit bingo gespeeld voor vandaag.
Wellicht nog lastiger op te lossen echter.quote:Op vrijdag 23 juni 2017 11:17 schreef Lyrebird het volgende:
Bullshit bingo zou een mooie verklaring zijn.
Nou nee.quote:Op vrijdag 23 juni 2017 09:28 schreef Molurus het volgende:
[..]
Wat een belachelijke vergelijking.
Hint: van CO2 weten we dat het bestaat en hoe het zich gedraagt.
Er word zekerheid gesuggereerd, maar als je door de forcingzekerheid heen prikt is er grote onzekerheid. Zo groot zelfs dat de uitkomst van de variatie in de modelien ergens tussen TEOTWAWKI en een netto gunstig effekt ligt.quote:
Nee, zo simpel is het allemaal niet.quote:Op zaterdag 24 juni 2017 01:07 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Welk onderzoek haalt de fysieke eigenschappen van co2 onderuit?
In het kader van de cursus logica, hoofdstuk Drogredenen, moet ik even protesteren tegen een onterechte stropop die mijn opponent mij in de schoot werpt.quote:Op vrijdag 23 juni 2017 09:27 schreef Molurus het volgende:
[..]
Voelt aan als een zorgvuldig gekozen stropop, maar dat lijkt mij een evidente waarheid ja. Je kunt niet een volledig klimaatsysteem en alle factoren die daarin meespelen nabootsen in een lab.
Geldt trouwens ook voor zaken zoals evolutie en andersoortige chaotische systemen.
Het is mij een raadsel waar je nou eigenlijk heen wil, anders dan een bewering ontkrachten die - bij mijn weten - helemaal niemand doet.
Wie beweren dit dan?quote:Op zaterdag 24 juni 2017 08:45 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Wat ik wilde bewijzen is dat er een hele rits users zijn die dit impliciet of expliciet wel beweren.
Er word zekerheid gesuggereerd, maar als je door de forcingzekerheid heen prikt is er grote onzekerheid. Zo groot zelfs dat de uitkomst van de variatie in de modelien ergens tussen TEOTWAWKI en een netto gunstig effekt ligt.quote:Op zaterdag 24 juni 2017 01:07 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Welk onderzoek haalt de fysieke eigenschappen van co2 onderuit?
Door wie? Wat bedoel je eigenlijk met 'zekerheid'? Zekerheid tav wat precies?quote:Op zaterdag 24 juni 2017 09:37 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Er word zekerheid gesuggereerd,
Basp1 heeft het daar, corrigeer me als ik daarnaast zit, over de fysieke eigenschappen van CO2. Met andere woorden: Dat CO2 zich gedraagt als een broeikasgas in de zin dat het infrarood grotendeels absorbeert. Dat is dus iets anders dan 'CO2 climate sensitivity' of een uitspraak over de nauwkeurigheid van modellen die trachten tal van anderen factoren mee te wegen.quote:Op zaterdag 24 juni 2017 09:37 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
maar als je door de forcingzekerheid heen prikt is er grote onzekerheid. Zo groot zelfs dat de uitkomst van de variatie in de modelien ergens tussen TEOTWAWKI en een netto gunstig effekt ligt.
Er op hameren dat co2 toch wel infrarood absorbeert, is net zo iets als er op hameren dat water nat is en de lucht blauw.quote:Op zaterdag 24 juni 2017 09:48 schreef Molurus het volgende:
[..]
Door wie? Wat bedoel je eigenlijk met 'zekerheid'? Zekerheid tav wat precies?
[..]
Basp1 heeft het daar, corrigeer me als ik daarnaast zit, over de fysieke eigenschappen van CO2. Met andere woorden: Dat CO2 zich gedraagt als een broeikasgas in de zin dat het infrarood grotendeels absorbeert. Dat is dus iets anders dan 'CO2 climate sensitivity' of een uitspraak over de nauwkeurigheid van modellen die trachten tal van anderen factoren mee te wegen.
Ik vind het echt bijzonder hoe oud_student en jij bezig zijn om stropoppen op te werpen. De intellectuele integriteit is ver te zoeken.
Is het niet wat heel mal dat juist jij anderen van het gebruik van drogredenen beschuldigt?quote:Op vrijdag 23 juni 2017 09:31 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Het gaat om het redeneerschema, die maken beiden gebruik van dezelfde drogreden.
Jij bent toch gewoon ideologisch tegen klimaatverandering en verzint er daarom argumenten bij? Of is dat plots verandert?quote:Op zaterdag 24 juni 2017 01:29 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Nee, zo simpel is het allemaal niet.
Je kunt een glazen cilinder vullen met een CO2 gasmengsel, en dat blootstellen aan licht. Temperatuur meten.
Wat veel minder eenvoudig is, is om uit te vogelen wat meer CO2 met het klimaat doet.
De stelligheid waarmee dat laatste gebeurt is buitengewoon zeldzaam in de wetenschap, en daarom gaan bij mij alarmbellen af.
quote:Op zaterdag 24 juni 2017 10:26 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Is het niet wat heel mal dat juist jij anderen van het gebruik van drogredenen beschuldigt?
Of ook dat enkel om inhoudelijk de discussie niet aan te hoeven gaan?
Weer 2 pareltjes van drogredeneringen en retorische trucsquote:Op zaterdag 24 juni 2017 10:28 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Jij bent toch gewoon ideologisch tegen klimaatverandering en verzint er daarom argumenten bij? Of is dat plots verandert?
Leuk geleuter weer maar kan je inhoudelijk ook nog iets bijdragen? Hoe wil je belangrijkste theorieën rondom klimaatverandering bijvoorbeeld falsificeren?quote:Op zaterdag 24 juni 2017 10:31 schreef Oud_student het volgende:
[..]
[..]
Weer 2 pareltjes van drogredeneringen en retorische trucs![]()
Opgave voor de cursisten: welke zijn dat?
Tegenvraag: Zijn ze falsifieerbaar?quote:Op zaterdag 24 juni 2017 10:34 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Leuk geleuter weer maar kan je inhoudelijk ook nog iets bijdragen? Hoe wil je belangrijkste theorieën rondom klimaatverandering bijvoorbeeld falsificeren?
Het blijft dus bij domme trucjesquote:Op zaterdag 24 juni 2017 10:35 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Tegenvraag: Zijn ze falsifieerbaar?
Tegenvraag: kun jij neutraal formuleren wat de belangrijkste theorieën rondom klimaatverandering zijn?quote:Op zaterdag 24 juni 2017 10:35 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Tegenvraag: Zijn ze falsifieerbaar?
Je zet vraagtekens bij stellige uitspraken die niemand doet. Ook ik niet.quote:Op zaterdag 24 juni 2017 10:14 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Er op hameren dat co2 toch wel infrarood absorbeert, is net zo iets als er op hameren dat water nat is en de lucht blauw.
Molurus, je doet heel stellige uitspraken, en als ik stel dat je heel stellige uitspraken doet, zeg je heel stellig dat je geen stellige uitspraken doet.
Dat communiceert niet echt lekker.
Stropoppen? Nee, het zijn gewoon vraagtekens bij stellige uitspraken.
Net als jij dus.quote:Op zaterdag 24 juni 2017 10:36 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Het blijft dus bij domme trucjes.
Je gaat inhoudelijk dus weer niks bijdragen?
Natuurlijk Molurus, natuurlijk.quote:Op zaterdag 24 juni 2017 10:56 schreef Molurus het volgende:
[..]
Je zet vraagtekens bij stellige uitspraken die niemand doet. Ook ik niet.
Je kunt lullen als Brugman, maar dan zijn het echt stropoppen.
Indedaad, Molurus, heeft uitdrukkelijk gezegd niet inhoudelijk te willen reageren omdat hij "maar een leek is" en volledig vertrouwt op de klimaat mainstream. Hij is wel de eerste die alle drogreden uit de kast trekt om critici op die mainstream in discrediet de brengen. En dan heftig gaat ontkennen als je dat weer aan de kaak stelt.quote:Op zaterdag 24 juni 2017 10:58 schreef -jos- het volgende:
[..]
Net als jij dus.
Als ik een inhoudelijke post plaats reageert er niemand, maar discussies over wie wat beweert of wie welke drogredenering gebruikt zijn blijkbaar wel interessant.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |