abonnement Unibet Coolblue
  zondag 23 april 2017 @ 20:40:00 #1
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_170438240
Oorspronkelijke OP:

quote:
Er is in Nederland verwarring over de betekenis van het begrip 'neo-liberalisme'. Laat ik uiteenzetten wat de burger in Nederland is voorgehouden in de periode die daarbij hoort (1980 - 2010).

Het begon met de stelling dat de groep niet bestaat. Alle begrippen die daarmee samenhangen, zoals algemeen belang en solidariteit, zijn om die reden onzinnig. Zoals Thatcher het stelde: "De samenleving bestaat niet".

Vervolgens werd het begrip 'egoisme' geherdefinieerd. Tot die tijd betekende egoisme dat iemand zo'n groot ego heeft, dat hij onvoldoende rekening houdt met de anderen in de groep. Omdat de groep niet bestaat, was een nieuwe betekenis nodig. Egoisme betekent sindsdien dat je handelt naar je eigen motieven. Omdat ieder mens handelt naar zijn eigen motieven was daarmee iedereen een egoist. Een oplichter die de boel oplicht voor eigen gewin en een zorgzame mantelzorger zijn even egoistisch, daar ze beide handelen naar hun eigen motieven.

Vervolgens werd Andries Moberg de nieuwe CEO bij Ahold. Hij ging 10 miljoen gulden per jaar verdienen (een topsalaris). Iedereen gleed van verbazing van zijn stoel. Wat kon iemand doen dat zoveel geld waard was? De verklaring is, dat in een markteconomie iedereen exact verdient wat hij in de markt betaald krijgt. Dat volgt uit een economisch model dat veronderstelt dat de markt ideaal en in evenwicht is, en iedere deelnemer volledige kennis heeft van alles wat rondgaat. In dat geval zijn ook alle bedrijfswinsten nul. Maar de bedrijfswinsten waren niet nul. Een bezwaar dat met een alternatieve verklaring werd gepareerd: je bent gewoon jaloers.

Een daarmee verwante kwestie was het bonusbeleid. Men stelde dat dit een onontbeerlijk element was voor een goede bedrijfsvoering. Zo zouden resultaatgerichte medewerkers een specifieke prijsprikkel hebben bij het streven naar het gewenste doel. Het bonusbeleid veronderstelt dat een bedrijf de toekomst voldoende kan inschatten om het parcours uit te zetten, met vette worsten lang de gewenste route. Dat leidt tot een serieus informatieprobleem, dat iemand moet kunnen oplossen, en de rest is als een rat in het leerexperiment van een klassieke behaviorist.

Vervolgens werden we verrast met de gedachte dat de enige bestaansreden van een bedrijf is: winst maken, aandeelhouderswaarde creeren. Verbazing alom. Tot dan toe dacht iedereen dat bedrijven er waren om producten te maken. Maar nee, bedrijven zijn er alleen om mensen met geld de mogelijk te bieden om hun geld te vermeerderen.

Vervolgens werd het begrip 'verantwoordelijkheid' herzien. Omdat de groep niet bestaat, heb je geen verantwoordelijkheid naar anderen, maar alleen naar jezelf. Alleen eigen verantwoordelijkheid is de juiste opvatting van verantwoordelijkheid. Waar het ging om anderen, was dat hun eigen verantwoordelijkheid, niet de jouwe. Dat betekende concreet dat iedereen dat zijn eigen broek moest zien op te houden.

Niet iedereen slaag daar altijd in. Men stelde dat daarvoor geen goede reden kan bestaan, omdat iedere probleem teruggevoerd kan worden op een gebrek aan de juiste moraal. "Alles is gewoon een keuze" werd de nieuwe leuze. In dat geval heeft ook niemand een excuus. Iemand die toch zijn omgeving erbij betrekt, als hij zijn situatie wil verklaren, wordt slachtoffergedrag verweten.

De bevolking werd dit niet uitgelegd. Het kwam tot ons in de vorm van slogans, die eindeloos werden herhaald. Men dacht waarschijnlijk dat het klootjesvolk te stom is om het te kunnen begrijpen, zodat imprinting de enige haalbare manier was om deze inzichten over te dragen. Net zoals op de lagere school de tafels van 10 erin gestampt worden.

Het was raar, want wij dachten dat kennis en inzicht iets was dat je bij uitstek leert op een universiteit. Nu bleek dat de faculteit
- sociologie kon worden opgeheven (want de samenleving bestaat niet eens).
- psychologie kon worden opgeheven (want alles is gewoon een keuze)
- natuurkunde kon worden opgeheven (want wat is causaliteit?).
- etc ...

Zo is het neo-liberalisme in Nederland geintroduceerd. Een ideologisch programma, zo gebracht dat het nauwelijks mogelijk is om je tanden erin te zetten. Geen betogen of uiteenzettingen, maar propaganda die iedere analyse uitsluit. Daarom is het bovenstaande de beste definitie die ik van het begrip 'neo-liberalisme' kan geven.

Ik dacht daarover na, en concludeerde dat de bestuurselite zwakzinnig geworden was. Toen dacht ik er nog een keer over na, en besefte dat er nog een mogelijkheid was. Men begreep wel dat het ideologische onzin was, en manipuleerde daarmee moedwillig de bevolking plat. Toen dacht ik er nog een keer over na en realiseerde me dat het niet veel uitmaakt, of de bestuurselite intellectueel of moreel zwakzinnig is. Want in beide gevallen zijn ze ongeschikt voor hun functie.

Rest de vraag:
Kun je het interpreteren als een verkapte klassenstrijd?
De 5 delen die aan deel 1 vooraf gingen:
POL / Neo-liberalisme, wat houdt het in?
POL / Neo-liberalisme, wat houdt het in?
POL / Neo-liberalisme, wat houdt het in?
POL / Neo-liberalisme, wat houdt het in?

Wat antineoliberaal tegengif.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  zondag 23 april 2017 @ 20:40:11 #2
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_170438253
quote:
0s.gif Op zondag 23 april 2017 20:36 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Zeker. Maar je weet dus al al lang dat zo'n lijstje niet bestaat. Dan heeft het geen zin om de tegenstander te dwingen om zo'n lijstje te presenteren.
Een volledige en uitputtende lijst niet, maar een aantal voorbeelden met bedrijven die in de ogen van mijn discussiepartner onder Rijnlands kunnen worden geschaard, maken het wel handig. Tevens wil ik niet spreken van dwingen, net zo min als mijn discussiepartner mij dwingt om antwoord te geven op de vraag of Rijnlandse bedrijven niets overnemen.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  zondag 23 april 2017 @ 20:40:48 #3
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_170438277
quote:
1s.gif Op zondag 23 april 2017 20:38 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Jij voegt zelf een 'onwenselijkheid' (al dan niet vijandige overnames) eraan toe. En gebruikt zelf geregeld het Angelsaksische model als analytisch instrument. Voordat anderen daarmee beginnen.
Dat kan. Jij gebruikt zelf de persoonlijke aanval als instrument voordat anderen daarmee beginnen.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  zondag 23 april 2017 @ 22:05:57 #4
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_170442450
quote:
15s.gif Op zondag 23 april 2017 20:40 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Dat kan. Jij gebruikt zelf de persoonlijke aanval als instrument voordat anderen daarmee beginnen.
Pietverdriet doet niets anders en jij biedt ondersteuning. Jouw optreden (of handelen, zo u wilt) is als een sheriff in Mississippi.

En stop gewoon eens met die onoprechte discussie truukjes. Als jouw agenda is om mensen weg te jagen, dan is die helaas succesvol. Op dit forum een slecht figuur.

Jij maakte het onderscheid tussen Angelsaksische en Rijnlandse bedrijven, stelde dat Unilever daar niet onder valt, en jij voegde vervolgens de "onwenselijkheid" van vijandige overnames aan toe. Daar komt dan een concrete vraag op.

Bah. Veel slavendrijvers hier.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  zondag 23 april 2017 @ 22:25:44 #5
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_170443278
quote:
1s.gif Op zondag 23 april 2017 22:05 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Jij maakte het onderscheid tussen Angelsaksische en Rijnlandse bedrijven, stelde dat Unilever daar niet onder valt, en jij voegde vervolgens de "onwenselijkheid" van vijandige overnames aan toe. Daar komt dan een concrete vraag op.

Bah. Veel slavendrijvers hier.
Dat onderscheid werd niet door mij gemaakt, ik reageerde op een eerdere post.
Jouw reactie daarop was een vraag. Volgens mij zie je spoken.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  zondag 23 april 2017 @ 22:37:38 #6
165633 eriksd
The grand facade...
pi_170443808
quote:
15s.gif Op zondag 23 april 2017 22:25 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Dat onderscheid werd niet door mij gemaakt, ik reageerde op een eerdere post.
Jouw reactie daarop was een vraag. Volgens mij zie je spoken.
Vind jij dat het UWV tegen een vijandige overname beschermd moet worden?
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
  zondag 23 april 2017 @ 22:38:57 #7
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_170443874
quote:
15s.gif Op zondag 23 april 2017 22:37 schreef eriksd het volgende:

[..]

Vind jij dat het UWV tegen een vijandige overname beschermd moet worden?
Ik laat het graag over aan de aandeelhouders. Oftwel belastingbetalers.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_170446309
quote:
15s.gif Op zondag 23 april 2017 20:31 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Voordat ik antwoord kan geven op de vraag of Duitse Rijnlandse bedrijven internationaal gezien meer of minder bedrijven overnemen dan hun Angelsaksische of Nederlandse tegenhangers, wil ik eerst een lijstje van je met wie in jouw ogen Duits/Rijnlands genoemd mag worden.
Het punt was dat bij een beursgenoteerd bedrijf de aandeelhouder aandeelhouderswaarde laat prevaleren, en zo niet een externe partij dit met een overname bod kan afdwingen. Dat betekent dat alle beursgenoteerde bedrijven het Angelsaksisch model volgen. Alleen niet-beursgenoteerde bedrijven kunnen ook kiezen voor een Rijnlandsmodel. Of ze dat ook doen is een tweede.

Door de specifieke invulling van de relevante instituties te wijzigen, kun je kunnen deze situatie beinvloeden.
The view from nowhere.
  maandag 24 april 2017 @ 00:30:42 #9
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_170446464
quote:
15s.gif Op zondag 23 april 2017 22:38 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Ik laat het graag over aan de aandeelhouders. Oftwel belastingbetalers.
Premiebetalers.

Stakeholders.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  maandag 24 april 2017 @ 09:56:14 #10
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_170448607
quote:
0s.gif Op maandag 24 april 2017 00:17 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Het punt was dat bij een beursgenoteerd bedrijf de aandeelhouder aandeelhouderswaarde laat prevaleren, en zo niet een externe partij dit met een overname bod kan afdwingen. Dat betekent dat alle beursgenoteerde bedrijven het Angelsaksisch model volgen. Alleen niet-beursgenoteerde bedrijven kunnen ook kiezen voor een Rijnlandsmodel. Of ze dat ook doen is een tweede.

Door de specifieke invulling van de relevante instituties te wijzigen, kun je kunnen deze situatie beinvloeden.
Zouden beursgenoteerde familiebedrijven (zoals Heineken, Hyatt, Ford) niet ook een Rijnlandsmodel kunnen volgen? We kunnen de toepassing van het Rijnlandsmodel beoordelen op basis van de output (in welke mate is de familie in staat activistische aandeelhouders of vijandige overnames te blokkeren) of op basis van input (hoeveel pogingen worden er ondernomen door activistische aandeelhouders om een stake te verwerven in het eigendom van het bedrijf.

Het is niet evident dat alle beursgenoteerde bedrijven aandeelhouderswaarde (of kortetermijnwaarde en hoogte dividenduitkering) als hoogste doel zien, anders waren beursgenoteerde bedrijven binair of per definitie minder gericht op andere stakeholders. Dan zou een niet-beursgenoteerd arbitrage kunnen toepassen om werknemers over te halen voor hen te komen werken, of consumenten superieure producten kunnen aanbieden.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  maandag 24 april 2017 @ 10:35:10 #11
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_170449256
Even ter informering van de rest; als ik op GSbrder zijn schermafbeelding zoek dan krijg ik dit als resultaat.



Een kernaspect van neoliberalisme inderdaad.


Dat is inderdaad de agenda en het macchiavellistische ideaal dat door diverse lieden al jaren wordt verdedigt in allerlei bochten en kronkelingen. Tot het centrale bankenstelsel aan toe (neergezet als 'red vs blue pill').
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_170449281
quote:
4s.gif Op maandag 24 april 2017 10:35 schreef Klopkoek het volgende:
Even ter informering van de rest; als ik op GSbrder zijn schermafbeelding zoek dan krijg ik dit als resultaat.

[ afbeelding ]

Een kernaspect van neoliberalisme inderdaad.


Dat is inderdaad de agenda en het macchiavellistische ideaal dat door diverse lieden al jaren wordt verdedigt in allerlei bochten en kronkelingen. Tot het centrale bankenstelsel aan toe (neergezet als 'red vs blue pill').
how low can you go
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  maandag 24 april 2017 @ 10:38:12 #13
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_170449307
quote:
1s.gif Op maandag 24 april 2017 10:37 schreef bijdehand het volgende:

[..]

how low can you go
Nee hoor. Ik vroeg me af wat die afbeelding moest voorstellen :) (een afbeelding die al eerder werd gebruikt, vóór de Rutte afbeelding)
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  maandag 24 april 2017 @ 11:07:35 #14
66825 Reya
Fier Wallon
pi_170449686
quote:
4s.gif Op maandag 24 april 2017 10:35 schreef Klopkoek het volgende:
Even ter informering van de rest; als ik op GSbrder zijn schermafbeelding zoek dan krijg ik dit als resultaat.

[ afbeelding ]

Een kernaspect van neoliberalisme inderdaad.

Dat is inderdaad de agenda en het macchiavellistische ideaal dat door diverse lieden al jaren wordt verdedigt in allerlei bochten en kronkelingen. Tot het centrale bankenstelsel aan toe (neergezet als 'red vs blue pill').
Dit heeft natuurlijk weinig met het topic te maken. Beter om het op de inhoud te houden dan op de persoon te spelen.
  maandag 24 april 2017 @ 12:36:12 #15
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_170451575
quote:
2s.gif Op maandag 24 april 2017 11:07 schreef Reya het volgende:

[..]

Dit heeft natuurlijk weinig met het topic te maken. Beter om het op de inhoud te houden dan op de persoon te spelen.
OK, het is niet heel sjiek van me om zo te reageren, en het komt niet fraai over.

Toch wil ik nadrukkelijk kwijt dat ik het impliciet rugdekking verlenen van Pietverdriet, Paper_Tiger (die ook elkaar opzoeken) niet zo sjiek vind. Het is als een sheriff in Mississippi.

Ook ben ik lang niet de enige die vindt dat er niet met open vizier en open motieven wordt gediscussieerd, en een nogal flexibele moraal. De agenda om met discussietruukjes deze reeks te laten ontsporen en volgers weg te jagen is helaas succesvol. Deze dubbele agenda's, gesloten vizieren en het heen-en-weer gezwalk worden inzichtelijk wanneer op de symboliek van de UI wordt gewezen.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  maandag 24 april 2017 @ 13:32:29 #16
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_170452840
quote:
'Overheid heeft geen realistisch beeld van burger' | NOS

De overheid moet een realistischer beeld krijgen van de zelfredzaamheid van de burger. Dat is er nu niet, vindt de Wetenschappelijke Raad voor Regeringsbeleid (WRR). "Er bestaat een behoorlijk verschil tussen wat van de burgers wordt verwacht en wat zij daadwerkelijk kunnen doen", staat in het rapport Weten is nog geen doen.

Vooral bij tegenslag en stress zijn niet alle mensen in staat om hun leven goed op te rit te houden. Rationeel weten ze vaak wel wat ze moeten doen, maar met alle verleiding en tegenslagen is het vaak erg moeilijk om zich aan dat plan te houden.

Dat geldt volgens de WRR niet alleen voor de kwetsbare groepen in de maatschappij. "Ook mensen met een hoge opleiding en een goede maatschappelijke positie kunnen in situaties verzeild raken waarin hun redzaamheid ontoereikend is, zeker op momenten dat het leven tegenzit."

In het rapport maakt de WRR onderscheid tussen het doen- en denkvermogen van mensen. Daar blijken grote verschillen tussen te zitten. Zelfs als mensen rationeel weten wat ze moeten doen en wat er van hen wordt verwacht, kan je er niet van uitgaan dat ze daar naar kunnen handelen.

De WRR vindt dat de overheid daar meer rekening mee moet houden. "Een belangrijk onderdeel van een realistische benadering is het terugdringen van verleidingen, zodat mensen niet voortdurend een beroep hoeven te doen op hun zelfcontrole", schrijft de WRR.

Zo vindt de WRR het nodig dat goed gekeken wordt naar de hoeveelheid keuzemogelijkheden bij belangrijke financiële voorzieningen, zoals ziektekosten- en arbeidsongeschiktheidsverzekeringen en pensioenvoorzieningen.

En het moet persoonlijker. Een te star beleid, gecombineerd met geautomatiseerde beleidsuitvoering, kan "hele onaangename" gevolgen hebben, zegt het WRR. "De overheid legt bijvoorbeeld automatische boetes op als een burger niet betaalt. Wie even niet oplet, of verzuimt op tijd te betalen, ziet zijn boetes in korte tijd oplopen tot een enorm bedrag."

Sneller en persoonlijk contact bij onregelmatigheden moet leiden tot een beter onderscheid tussen de onwelwillende en de onkundige burger. Door in een vroeg stadium bij te sturen, hebben mensen nog genoeg mentale ruimte om helder na te denken en op de juiste manier in actie te komen.

Bron: nos.nl
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  maandag 24 april 2017 @ 13:36:48 #17
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_170452939
quote:
Dankzij legalisatie van wiet kan je minder goed mensen uitbuiten. Dat lijkt me alles behalve een probleem.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  maandag 24 april 2017 @ 13:42:00 #18
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_170453064
quote:
7s.gif Op maandag 24 april 2017 13:36 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Dankzij legalisatie van wiet kan je minder goed mensen uitbuiten. Dat lijkt me alles behalve een probleem.
Wordt vanzelf opgelost als wiet gelegaliseerd wordt in andere staten.
Nu krijg je toerisme en aan toeristen kun je meer verdienen dan aan locals.
De oplossing is dus: verdere legalisering.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  maandag 24 april 2017 @ 15:57:24 #19
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_170456264
Vóór het neoliberalisme was er liberalisme:

quote:
At the time of the Trespass in 1932, calls for a "right to roam" had been being made for years. This was at base a question of competing freedoms, and of course one of class: should the land-owners be able to prevent the common man and woman from traversing open country, or did the latter have a fundamental and basic right to enjoy the countryside as much as the former?

In the 18th and 19th centuries, various Enclosures Acts packaged up common land and moved it into privately-owned estates. Altogether, millions of acres of common land, which had been used by Britain’s rural population to graze cattle and grow crops, were privatised. This in turn robbed many of their livelihoods and way of life.

The first parliamentary demand for the right to roam was made in 1884. It was unsuccessful, as were the many subsequent calls.
http://www.newstatesman.c(...)ed-gates-countryside

Onteigening via de achterdeur:
https://www.nytimes.com/2(...)ml?ref=business&_r=1
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_170456505
Onder het 'socializing losses' van het neoliberalisme valt wat mij betreft ook het afschuiven van verantwoordelijkheden naar burgers die niet reëel zijn (óf: het in stand houden van verantwoordelijkheden van burgers die in een veranderend landschap niet meer van ze verwacht kunnen worden).

http://nos.nl/artikel/216(...)eeld-van-burger.html
"We do not measure a culture by its output of undisguised trivialities, but by what it claims as significant"
Neil Postman - Amusing Ourselves to Death
pi_170456642
quote:
15s.gif Op maandag 24 april 2017 13:42 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Wordt vanzelf opgelost als wiet gelegaliseerd wordt in andere staten.
Nu krijg je toerisme en aan toeristen kun je meer verdienen dan aan locals.
De oplossing is dus: verdere legalisering.
Eens. En als ze door de legalisering ook voldoende (omzet)belasting gaan afdragen (in Nederland dan, ik weet niet hoe dit in Colorado werkt) is de samenleving uiteindelijk per saldo beter af. Restaurants ook..
"We do not measure a culture by its output of undisguised trivialities, but by what it claims as significant"
Neil Postman - Amusing Ourselves to Death
  dinsdag 25 april 2017 @ 00:09:39 #22
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_170468286
Akzo Nobel valt ten prooi aan het Angelsaksische systeem, met Angelsaksische grootaandeelhouders (Elliott, Franklin Templeton, Causeway) die dichtbij de financieringsbronnen in Londen en New York staan.

Bij een casino wint het huis altijd
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  dinsdag 25 april 2017 @ 08:52:20 #23
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_170470529
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 april 2017 00:09 schreef Klopkoek het volgende:
Akzo Nobel valt ten prooi aan het Angelsaksische systeem, met Angelsaksische grootaandeelhouders (Elliott, Franklin Templeton, Causeway) die dichtbij de financieringsbronnen in Londen en New York staan.

Bij een casino wint het huis altijd
Dit sluit daar goed op aan:
POL / Neoliberalisme, wat houdt het in? #10
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  dinsdag 25 april 2017 @ 09:54:32 #24
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_170471531
quote:
Branko Milanovic over wereldwijde ongelijkheid

De Amerikaans-Servische econoom schreef een boek over de verschillen tussen arm en rijk op wereldniveau. ‘Technologie en globalisering zijn barsten in het systeem.’
Tim de Gier
21 april 2017

‘Op verschillende momenten in de geschiedenis van de mensheid zie je dat er schuldenverlichting nodig is om het systeem te redden”, zegt de Servisch-Amerikaanse onderzoeker en voormalig econoom van de Wereldbank Branko Milanovic. „Schuldenverlichting of in ieder geval een soort kwijtschelding bestond al in de Romeinse tijd. Of nog verder terug, in de Babylonische tijd. Wat Dijsselbloem en de Eurogroep nu met Griekenland doen is een historische poging om een kale kip te plukken, ‘to bleed a stone’ zoals wij zeggen.”

Branko Milanovic (1953) is in Amsterdam om zijn boek Wereldwijde ongelijkheid te promoten, dat vorig voorjaar verscheen als Global Inequality. Twee wapenfeiten maakten hem beroemd. Het eerste is zijn lovende recensie van Kapitaal in de 21ste eeuw van Thomas Piketty, die hij publiceerde terwijl de rest van de wereld het boek nog negeerde. Het tweede is de ‘olifant-curve’, de grafiek die laat zien hoe het inkomen van zo ongeveer iedereen ter wereld steeg sinds de jaren tachtig, behalve van de westerse middenklasse. De olifant-curve wordt door veel economen gebruikt om de woede van de middenklasse en de opkomst van Trump en Wilders te verklaren.

Milanovic is een opgetogen spreker. Maar zodra het over Griekenland gaat, zucht hij diep. „Als je de situatie van Griekenland vergelijkt met die van de Oost-Europese transitielanden uit de jaren negentig (die overgingen op een vrije markt-economie, red.), zoals Servië, dan staat Griekenland er nu veel slechter voor. De dip hoort kort te zijn. Maar voor de Grieken is er geen licht aan het einde van de tunnel. In juli hebben ze weer geld nodig van de trojka en dan wordt de crisis weer groter.”

In uw boek onderzoekt u ongelijkheid over de grenzen van landen heen, de verhoudingen tussen arm en rijk op mondiaal niveau. Waarom is ongelijkheid eigenlijk een probleem?

„Het is ten eerste een morele kwestie. Net als de politiek filosoof John Rawls ga ik er vanuit dat mensen fundamenteel gelijk zijn en dat elke stap verder weg van die gelijkheid verantwoord moet worden: komt het door inspanning, geluk, opleiding, intelligentie of iets anders.

„Ongelijkheid zou niet lukraak mogen bestaan. We moeten ervan uitgaan dat ongelijkheid een begrijpelijke oorzaak heeft. Daarnaast heb ik een instrumenteel bezwaar tegen te veel ongelijkheid. Empirisch onderzoek laat overtuigend zien hoe in een bepaalde context de economische groei van een land wordt tegengehouden door grote inkomensverschillen. Bijvoorbeeld wanneer de rijken in een samenleving zo geïsoleerd zijn van de rest dat ze hun interesse verliezen in openbaar onderwijs of gezondheidszorg. Daarmee remmen ze de ontwikkeling van zowel armere mensen als de samenleving als geheel af. De derde reden dat ik tegen grote ongelijkheid ben is dat die leidt tot een onverantwoorde concentratie van politieke macht bij de elite. De invloed van geld op de politiek is zo groot dat de rijken de regels bepalen van het spel waar ze zelf aan meedoen.”

Politiek lijkt het nu een strijd te zijn tussen economische en sociale rechtvaardigheid.

„Met die tegenstelling ben ik het oneens. Het een kan niet zonder het ander. Je kan deze situatie in de politiek niet begrijpen zonder economie én identiteit. De economische situatie van de middenklasse is in dertig jaar tijd sluipenderwijs verslechterd. Je merkt het pas als je ineens achterblijft en het land om je heen in een plutocratie is veranderd. De laatste jaren is er een kookpunt bereikt. De achtergebleven middenklasse grijpt naar zondebokken: migranten, buitenlanders, de opkomst van China.

„Stel je het tegenovergestelde voor, dat het alleen om identiteit zou draaien. Als economische motieven niets verklaren, zijn rijke mensen dan minder xenofoob? Natuurlijk niet. Maar de belangen van de rijke klasse vallen nu samen met het systeem. De rijken houden van reizen en van handelen, dus van open grenzen. De achtergebleven middenklasse profiteert niet van het systeem en wil verandering.”

Verklaart dat ook waarom de rijke landen nu zo’n ruk naar rechts maken?

„Ja, maar daarnaast voert links een hopeloze ideologische strijd. Een grote groep voelt zich bedreigd door het systeem en links heeft nauwelijks nieuwe voorstellen. Rechtse partijen stellen dingen voor die misschien niet werken of verkeerd zijn, maar het zijn in ieder geval níeuwe voorstellen. Links herhaalt telkens het liedje van de jaren negentig. Er zit niks bij voor de groep die niet profiteert van globalisering.”

Hoe verhoudt uw onderzoek zich tot Piketty’s ‘Kapitaal in de 21ste eeuw’?

„Ik vond zijn onderzoek geweldig. Maar Piketty onderzocht vooral wat er in rijke landen gebeurt. Op basis van een enorm aantal gegevens ontkracht hij de economische theorie dat ongelijkheid bij economische groei hoort en vanzelf afneemt. Piketty is genadeloos in zijn oordeel over de economische wetenschap. Ik ben minder streng.

„We hebben de beschikking over steeds meer data, waardoor we meer weten. In mijn boek laat ik zien hoe ongelijkheid zich op lange termijn in golven ontwikkelt, de zogenoemde Kuznetz-waves.

„Globalisering en industrialisering veroorzaakten enorme ongelijkheid aan het begin van de twintigste eeuw. Dan krijg je in de jaren zeventig, door de verwoestingen van de oorlog maar ook door beter onderwijs, een periode van afnemende ongelijkheid. Maar die neemt in de jaren tachtig weer toe. En die groei is fors, dankzij een combinatie van open grenzen, technologie en politieke keuzes. Het is een golf.”

U hebt het over ‘golven’ en niet over een ‘golf’? Gaat dit proces zo door?

„Helaas hebben we niet genoeg informatie om een lijn van vloeiende golven te tekenen over een periode van eeuwen in de geschiedenis. Dat zou prachtig zijn, maar ongelijkheid is nooit zo eenduidig. Een ander moment waarop je duidelijk een Kuznetz-golf ziet is tijdens de Middeleeuwen. De pest veranderde tijdelijk de verhoudingen tussen kapitaal en arbeid. Er was een tekort aan arbeidskrachten en daardoor gingen de lonen omhoog. Dat was tijdelijk, want toen de bevolking weer toenam, steeg ook de ongelijkheid weer. Erger nog, toen er genoeg arbeiders waren maakten de landheren van de gelegenheid gebruik om nog meer van ze te vragen dan daarvoor. Het verschil met de oude tijden is dat de golven toen vooral veroorzaakt werden door niet-economische omstandigheden.”

Welke economische omstandigheden veroorzaken nu die golven?

„Technologie en globalisering zijn barsten in het systeem. Die veroorzaken een impuls van economische groei. Tot 1820 kenden we dat niet. Toen groeide de economie langzamer. De introductie van stoomkracht, spoorwegen, elektriciteit veranderde alles. Dat geldt ook voor de iPhone. Na de introductie van deze technologieën neemt de ongelijkheid iets af, doordat nieuwe spelers de technologie kopiëren en goedkoper maker. Maar vergeet niet dat zij die er als eersten bij zijn niet alleen het grootste gedeelte van de winst opstrijken, maar ook enorme rentes. Een technologische revolutie in een systeem van open grenzen zorgt wereldwijd voor een grote kloof tussen rijk en arm.”

In ‘Kapitaal in de 21ste eeuw’ lijkt het steeds op vechten uit te draaien.

„Je moet vaststellen dat door de wereldoorlogen de ongelijkheid tijdelijk is afgenomen. Piketty zegt niet wát oorlog veroorzaakt. Je zou best kunnen zeggen dat een grote ongelijkheid daarmee samenhangt. Dat is een bekend argument van Lenin en van de Britse econoom Hobson, die een ongelijke inkomensverdeling als verklaring zagen voor WOI.”

Zie je zo’n dynamiek nu ook?

„Aan het eind van de negentiende eeuw zag je dat rijke landen hun kapitaal naar het buitenland verplaatsten, omdat je daar sneller winst kon maken. Een van de problemen was dat zo’n land failliet kon gaan en dat ze daardoor hun geld kwijtraakten. Rijke landen hielden onder meer om die reden een enorme vinger in de pap van de landen waarin ze investeerden. Nu hoef je daar niet meer zo bang voor te zijn. We hebben een ineen gevlochten internationale economie, met de Wereldbank, de Europese Unie en tal van handelsakkoorden.

„Toen het Ottomaanse Rijk dreigde in te storten, stuurden de Engelsen hun vloot om hun geld terug te krijgen. Nu hebben rijke landen zorgen over Griekenland, maar ze sturen niet meteen hun vloot eropaf. Er zijn andere middelen. De Europese Unie bijvoorbeeld.”

Levert deze opleving van onderzoek naar ongelijkheid nog iets op?

„Absoluut. Het is vooral belangrijk dat dit onderzoek niet alleen linkse onderzoekers interesseert. Ook het IMF doet steeds meer onderzoek naar ongelijkheid, net als de rechtse denktanks in Washington. Het is niet alleen maar torenkamertjes-research en dat is goed nieuws. Nu maar hopen dat de politiek er beleid van gaat maken.”
https://www.nrc.nl/nieuws(...)ter-8341992-a1555374
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  dinsdag 25 april 2017 @ 22:16:02 #25
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_170488077
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')