Staan de randjes een beetje omhoog?quote:Op maandag 24 april 2017 14:37 schreef mpc007 het volgende:
Wat voor spul heb ik nodig om raamrubbers weer vast te zetten aan carrosserie? Gast dus niet om het glas zelf dus weet niet of ik gewoon 3m ruitenkit kan gebruiken.
Nouja de lijm tussen het rubber en het metaal is gewoon verweerd en laat daardoor los. De rubbers zelf zijn nog wel oké en helemaal vervangen vind ik het inderdaad niet waard. Ik heb zojuist even zo'n rolletje Bison Autotape (dubbelzijdig spul) gehaald en dat er op een paar plaatsen tussengestopt. Houdt nu wel weer mooi strak maar even afwachten of dat morgen / na een regenbui nog zo is.quote:Op maandag 24 april 2017 16:36 schreef vannelle het volgende:
[..]
Staan de randjes een beetje omhoog?
Dan zijn de rubbers gewoon uitgelubberd en zou je er beter nieuwe rubbers in kunnen zetten.
Maar ja, is je auto dat nog waard?
Als je gelijmde ruiten hebt misschien niet maar als ze geklemd zitten kun je het in principe zelf wel.
Hm, houdt dus niet aan de kant van het rubber, helaas. Spijtig, dat wordt dan toch lijm of kit. Weten jullie welke ik nodig heb, of kan ik beter 3M mailen?quote:Op maandag 24 april 2017 17:05 schreef mpc007 het volgende:
[..]
Nouja de lijm tussen het rubber en het metaal is gewoon verweerd en laat daardoor los. De rubbers zelf zijn nog wel oké en helemaal vervangen vind ik het inderdaad niet waard. Ik heb zojuist even zo'n rolletje Bison Autotape (dubbelzijdig spul) gehaald en dat er op een paar plaatsen tussengestopt. Houdt nu wel weer mooi strak maar even afwachten of dat morgen / na een regenbui nog zo is.
Je rubbers zijn vervormd, dat ga je niet goed krijgen met een lijm of een kit.quote:Op dinsdag 25 april 2017 14:56 schreef mpc007 het volgende:
[..]
Hm, houdt dus niet aan de kant van het rubber, helaas. Spijtig, dat wordt dan toch lijm of kit. Weten jullie welke ik nodig heb, of kan ik beter 3M mailen?
Hoezo vervormd? Ze zijn gewoon recht.. Wel uitgedroogd aan de binnenkant, maar niet vervormd. Lijkt me zonder het gezien te hebben nogal lastig vast te stellen ookquote:Op woensdag 26 april 2017 08:22 schreef vannelle het volgende:
[..]
Je rubbers zijn vervormd, dat ga je niet goed krijgen met een lijm of een kit.
Vervelend nieuws, dat begrijp ik, maar op deze manier gaat het je niet lukken om de boel goed of netjes te krijgen helaas.
Als ze eerst wel pasten en nu blijkbaar een beetje open staan en niet goed meer aansluiten dan is de vorm toch veranderd?quote:Op woensdag 26 april 2017 22:56 schreef mpc007 het volgende:
[..]
Hoezo vervormd? Ze zijn gewoon recht.. Wel uitgedroogd aan de binnenkant, maar niet vervormd. Lijkt me zonder het gezien te hebben nogal lastig vast te stellen ook
Ligt aan de speling... niet aan het uiterlijk..quote:Op dinsdag 2 mei 2017 15:44 schreef Carlos93 het volgende:
Wat zeggen jullie, APK afkeur met deze rubbers op de voorste draagarmen?
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Hier?quote:Op maandag 24 april 2017 18:57 schreef Oberkullie het volgende:
Iemand enig idee waar ik VW naafdoppen kan kopen met een klemmaat van 50mm? Kom er met Google niet uit.
Top, zal ik dan wel eventjes vervangen . Bedankt.quote:Op dinsdag 2 mei 2017 15:48 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Ligt aan de speling... niet aan het uiterlijk..
Maar je drukt er toch zo een paar nieuwe in met een bankschroef?
Whats the problem? Klein klusje.. klein prijsje.. groot genot...
Wel ff in de juiste stand monteren he..?
Thanks. In de beschrijving staat weer 56 mmquote:Op dinsdag 2 mei 2017 15:57 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Hier?
http://www.ebay.com/sch/i(...)vw+50mm&_sacat=43961
Even de verkoper vragen dus..quote:Op donderdag 4 mei 2017 15:24 schreef Oberkullie het volgende:
[..]
Thanks. In de beschrijving staat weer 56 mm
Waar woon je? Misschien dat ik je wel kan helpen, als we even goede afspraken erover maken Zo'n 1.4 TU-blokje heb ik op zich wel vaker gedaan. Zorg wel dat het setje met rekbouten is, en let er ook op dat in ieder geval je distributieriem (en set) vervangen moet worden. Beter ook een pakking voor de uitlaatpijp en uitlaatspruitstuk, ipv het uitlaatspruitstuk van de kop te schroeven. Die bouten willen nog wel eens goed vastzitten en afbreken in de kop, dus beter pak je de kop met uitlaatspruitstuk en al eraf als het even kan (wel zwaar).quote:Op vrijdag 5 mei 2017 00:18 schreef mpc007 het volgende:
Weten jullie of er ook handige Fokkers zijn die zichzelf bij wijze van verhuren voor arbeidsintensieve / lastige montageklussen (aan de auto )? Vermoedelijk is mn koppakking gaar maar de klus is net wat te ingrijpend voor mezelf, maar heb wel al het materiaal al liggen. Als er iemand een avondje of middagje zin heeft en 100 ekkies wil verdienen hoor ik het graag:)
Meestal zit ik in omgeving Leiden of omgeving Gouda maar heb t er best voor over een stukkie te rijden, ook omdat jij waarschijnlijk dat gereedschap allemaal hebt liggen (en ik niet). Ik zou t bij wijze van spreken prima vinden de juiste onderdelen te fixen (d riem en volledige pakkingsset had ik al bedacht inderdaad) die achterin de auto te gooien en naar jou (of iemand anders die interesse heeft) toe te karren. Je mag me wel PM'en wat je wilt hebben voor zo'n klusquote:Op vrijdag 5 mei 2017 10:14 schreef Dingest het volgende:
[..]
Waar woon je? Misschien dat ik je wel kan helpen, als we even goede afspraken erover maken Zo'n 1.4 TU-blokje heb ik op zich wel vaker gedaan. Zorg wel dat het setje met rekbouten is, en let er ook op dat in ieder geval je distributieriem (en set) vervangen moet worden. Beter ook een pakking voor de uitlaatpijp en uitlaatspruitstuk, ipv het uitlaatspruitstuk van de kop te schroeven. Die bouten willen nog wel eens goed vastzitten en afbreken in de kop, dus beter pak je de kop met uitlaatspruitstuk en al eraf als het even kan (wel zwaar).
Het is ook niet overdreven lastig om het zelf te doen, als je een Haynes hebt is het redelijk rechttoe rechtaan. Speciaal gereedschap:
- Vierkant plugje om de spanrol te ontlasten (vierkante dop, of de geleidepen van een huisdeurklink).
- Twee bouten oid van de juiste dikte om de nokkenaspoelie en het vliegwiel vast te zetten.
- Momentsleutel
- Gradenroos (aantrekken van de kop gat eerst op moment, en dan 2x 120 graden uit mijn hoofd)
- Inwendige torxdop voor de kopbouten
- Evt. voelermaat voor kleppenstellen
kijk je airco/kachel eens goed naquote:Op maandag 8 mei 2017 22:56 schreef slangpie het volgende:
Ik heb sinds vanmorgen als ik in de auto stap, dat er een gigantische azijn/siliconenkitgeur hangt, na 2 minuten is het weg. Zet ik auto 5 minuten uit, is de geur weer terug, en na 2 minuten weer weg. Iemand bekend hiermee?
Bedankt.quote:Op maandag 8 mei 2017 14:52 schreef vannelle het volgende:
Ik ben bang dat dat aan je schakelaar zelf ligt, de contactjes lijken elkaar alleen goed te raken als je zelf doorduwt.
Geen idee of die contactjes bereikbaar of evt. iets bij te buigen zijn maar als dat niet zo is vrees ik dat je de schakelaar moet vervangen.
Als je het zelf doet met een schakelaar van de sloop lukt dat wel met zo'n budget.quote:Op dinsdag 9 mei 2017 07:46 schreef deadly_kiss het volgende:
[..]
Bedankt.
Dan maar weer een paar tientjes er tegenaan knallen alles beter dan nu
Niks in kunnen vinden, en airco geeft toch een rotte eieren lucht als die verrot is? Inferieurfilter is onlangs nog vervangen..quote:
Doet het motortje nog wel iets?quote:Op zondag 14 mei 2017 12:55 schreef mpc007 het volgende:
Ik krijg ineens mijn linker elektrische ruit niet meer omhoog (Peugeot 106 3d). Rechter doet nog prima, zekerinQg vervangen maakt niet uit. Is er een manier de ruit handmatig te sluiten totdat ik het probleem gevonden heb?
quote:Op maandag 15 mei 2017 22:27 schreef Notorious_Roy het volgende:
n00b vraag, kan iemand de remlichten aanwijzen?
[ afbeelding ]
Heb vandaag mijn auto opgehaald van de APK maar hoorde iemand bij het stoplicht zeggen dat m'n linker remlicht achter niet werkt. Nu lukt het me niet om dit in m'n eentje na te kijken (heb geen baksteen in de auto helaas ) maar ik zou ook niet weten welke lamp het precies is
ps. dit is gewoon een foto van internet, niet mijn auto.
Hm, vreemd.. Had lange rit voor de boeg en ruim 80 kilometer gereden met een volledig open raam (klemmen gaat dan niet, raam zakt helemaal weg in de deur bij een 106) en na regelmatig op het knopje duwen ging 'ie na de Brienenoord ineens dicht! Blijkbaar niet de motor dus.. Verbaasde mij ook al want die ruit (best. zijde) gaat een stuk vlotter dicht dan de passagierszijde, dus zou eerder verwachten dat juist die er een keer mee zou kappen. Maar goed, thuis op de parkeerplaats wat zitten rommelen en het lukte het probleem te reproduceren. Naar beneden gaat altijd goed, maar op omhoog reageert de schakelaar dus gewoon niet altijd.. Wellicht dat er ergens een draadbreuk inzit oid? Bij een 106 zitten de schakelaars voor de elektr. ramen in de middentunnel achter de bak, net als bij veel cabrio's. Wellicht dat ik onder het plastic zie wat er aan de hand is. Kan ik verder nog dingen doen als ik daar niks zie? De auto gaat wss deze zomer weg en het zou toch wel een strop zijn als ik voor die tijd nog een raammechanisme moet gaan vervangen.. :/quote:Op zondag 14 mei 2017 19:03 schreef vannelle het volgende:
[..]
Doet het motortje nog wel iets?
Zo ja: 1 persoon bedient de schakelaar en een andere klemt de ruit tussen 2 handen en duwt het raam omhoog.
Anders zou ik het ook niet weten.
Iemand?quote:Op donderdag 11 mei 2017 11:59 schreef MartiniNL het volgende:
Ik rij een polo 1.2tsi uit 2011, nu werkt de achteruitrijverlichting niet. Andere sensor op de bak geprobeerd, lampje bekeken maar lijkt het beide niet te zijn. Als ik de bak in zn achteruit zet doen de parkeersensoren het wel gewoon. Iemand enig idee waar ik moet zoeken? Is er wellicht een aparte zekering voor, of is dit niet logisch omdat de sensoren bijvoorbeeld wel werken? Kon zo snel geen overzicht van de zekeringen in de auto vinden.
Bedankt alvast
Je kan zelf ook ff googelen naar een zekeringoverzicht... of je checkt ze stuk voor stuk even...quote:
Bij mij is die verlichting ook half uitgevallen. Is het lastig dat te vervangen?quote:Op woensdag 17 mei 2017 00:39 schreef Diqiu-Long het volgende:
Potverdorie mijn dashboard verlichting is weer stuk, althans het brand niet meer Dus ga ervanuit dat het stuk is.
Daarom heb ik besloten om leds te bestellen, die gaan in algemene zin langer mee dan traditionele lampjes. Want ik had die lampjes net 1 maand geleden vervangen, en nu mag ik dus weer aan de slag.
Daarom heb ik deze led besteld, maar nu wel eerst een maandje wachten ofzo dat het vanuit China bezorgd is.
http://www.ebay.com/itm/141996699054
Als die binnen een maand stuk zijn dan is er meer aan de hand natuurlijk. Bij een levertijd van steeds een maand heb je dus nu eens per twee maanden werk in plaats van eens per maand. Maar of het voordeliger is....quote:Op woensdag 17 mei 2017 00:39 schreef Diqiu-Long het volgende:
Want ik had die lampjes net 1 maand geleden vervangen, en nu mag ik dus weer aan de slag.
Nou online heeft mij iemand vertelt dat ze sneller doorbranden als je ze met vette vingers erin zet... en de lampjes kwamen van een Turk, waren geen Philips ofzo.quote:Op woensdag 17 mei 2017 09:11 schreef nanuk het volgende:
[..]
Als die binnen een maand stuk zijn dan is er meer aan de hand natuurlijk. Bij een levertijd van steeds een maand heb je dus nu eens per twee maanden werk in plaats van eens per maand. Maar of het voordeliger is....
Bij mijn 205 valt het nog wel mee: is puur veel schroefjes los halen, maar wel best een pokke klusje. Dus dat ga ik ook niet op stel en sprong doen, maar ze kunnen de auto erop afkeuren.quote:Op woensdag 17 mei 2017 06:28 schreef Notorious_Roy het volgende:
[..]
Bij mij is die verlichting ook half uitgevallen. Is het lastig dat te vervangen?
Halogeen verlichting mag je niet aankomen, dan springt het glas. Dashbord verlichting lijkt me geen halogeen. Gingen de lampjes gelijktijdig stuk of kort na elkaar?quote:Op woensdag 17 mei 2017 09:55 schreef Diqiu-Long het volgende:
[..]
Nou online heeft mij iemand vertelt dat ze sneller doorbranden als je ze met vette vingers erin zet... en de lampjes kwamen van een Turk, waren geen Philips ofzo.
Hoopte zelf dat het wat anders was, misschien een zekering. Maar dan zou de rest van de dashboard verlichting, radio enzo ook niet aan gaan.
Dus ja ik weet niet, al die tijd hebben ze gewerkt. Waarschijnlijk heb ik gewoon pech en als ik het toch weer open moet halen, dan kan ik net zo led erin zetten.
[..]
Bij mijn 205 valt het nog wel mee: is puur veel schroefjes los halen, maar wel best een pokke klusje. Dus dat ga ik ook niet op stel en sprong doen, maar ze kunnen de auto erop afkeuren.
Althans als ze het controleren, want dat schijnen ze niet echt te doen.
Nou dat laatste weet ik niet precies, want zolang het niet echt donker is zie je niet of ze stil zijn ja of nee. Maar blijkbaar werken ze beide niet, en ik vroeg mij eigenlijk af of het niet een zekering kan zijn?!quote:Op woensdag 17 mei 2017 11:15 schreef nanuk het volgende:
[..]
Halogeen verlichting mag je niet aankomen, dan springt het glas. Dashbord verlichting lijkt me geen halogeen. Gingen de lampjes gelijktijdig stuk of kort na elkaar?
Kinderslot erop gedaan?quote:Op vrijdag 26 mei 2017 20:11 schreef Carlos93 het volgende:
Even een vraag tussendoor. Heb een vw bora waarvan de linker achterdeur niet meer van het slot gaat.
Achterdeuren worden dmv centrale deurvergrendeling geregeld. Normaal gesproken kun je van binnenuit de deur dan openmaken als het niet meer automatisch gaat. Nu krijg ik hem echter niet meer open. Ook niet van binnenuit. Hoe kan ik hem weer open krijgen ?
denk eerder een stang losgeschotenquote:
Vanuit het slot was inderdaad een draad los geschoten waardoor het systeem de deur op slot hield. Zelfde geval dus als je een auto van buitenaf sluit en van binnenuit er uit probeert te komen. Lukt je ook niet .quote:
Je verwarming draait niet... je bedoeld de aanjager/blower denk ik..quote:Op donderdag 8 juni 2017 14:13 schreef Spooky4u het volgende:
Hoi,
heb sinds gisteren een Daewoo Nubira in bezit. Het was een koopje mag het ziet er goed uti en rijdt (vooralsnog) zonder problemen.
Ik heb alleen 1 ding gevonden wat me niet zint en volgens mij makkelijk op te lossen moet zijn.
Ik moet mijn verwarming echt op 0 zetten, anders blijft deze draaien zonder sleutel in het contact.
Geheid dat ik een keer vergeet deze uit te zetten en dan kan gaan duwen.
Iemand een idee hoe ik de stroomvoorziening via het contact kan laten lopen?
Ja klopt.quote:Op donderdag 8 juni 2017 14:33 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Je verwarming draait niet... je bedoeld de aanjager/blower denk ik..
Die zal wel eens stuk geweest zijn (is een apk eis) en rechtstreeks doorverbonden zijn.. kwestie van de draden volgen en je ziet vanzelf een bypass..
Heb je wel wat kennis voor nodig, maar het ligt ook een beetje aan de bende die ze ervan gemaakt hebben...quote:Op donderdag 8 juni 2017 14:36 schreef Spooky4u het volgende:
[..]
Ja klopt.
en dan is het makkelijk om weer vie het contact te laten lopen of heb je daar enige electronica kennis voor nodig?
Thanks, ik zal het allemaal eens gaan nalopen. Enig idee waar ik de draad van de aanjager kan vinden?quote:Op donderdag 8 juni 2017 14:44 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Heb je wel wat kennis voor nodig, maar het ligt ook een beetje aan de bende die ze ervan gemaakt hebben...
Kan vrij snel opgelost zijn, maar kan ook zijn dat je een hele bende werk van het uitzoeken hebt.. ligt er net aan hoe diegene tewerk gegaan is..
Maar deawoo is opel als ik het goed heb, en opels en contactsloten is een beetje een drama..
Maar als je het ding op een geschakelde draad kan krijgen ben je er ook..
eehm.. op de motor van de aanjager misschien?quote:Op donderdag 8 juni 2017 15:31 schreef Spooky4u het volgende:
[..]
Thanks, ik zal het allemaal eens gaan nalopen. Enig idee waar ik de draad van de aanjager kan vinden?
Uhm ja... zit zeker diep in het dashboard?quote:Op donderdag 8 juni 2017 15:32 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
eehm.. op de motor van de aanjager misschien?
Meestal. maar geen idee bij een Deawoo.. Iig is het handig als je lenig of dwerg bent...quote:Op donderdag 8 juni 2017 15:33 schreef Spooky4u het volgende:
[..]
Uhm ja... zit zeker diep in het dashboard?
37 jaar, stijf en 196cm... moet lukken.quote:Op donderdag 8 juni 2017 15:34 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Meestal. maar geen idee bij een Deawoo.. Iig is het handig als je lenig of dwerg bent...
O ja, das ook een goeie... k ga het allemaal eens goed bekijken.quote:Op donderdag 8 juni 2017 15:38 schreef ErkendFokker het volgende:
Je kan een relais via de geschakelde draad van je radio laten lopen, dat is de kortste klap denk ik.
aansluiten en zorgen dat er olie inzitquote:Op vrijdag 9 juni 2017 02:03 schreef Sjoegerd het volgende:
Is er een manier om een gebruikte aircopomp te testen?
Toch wel, dan maar eens op de gok eentje kopen. Nieuw zijn ze zo duur.quote:
Grille..quote:Op vrijdag 16 juni 2017 12:23 schreef mpc007 het volgende:
Weten jullie hoe bij een Peugeot 206 dat stukje bumperplaatwerk heet dat direct onder de motorkap maar boven de grotere 'stootbumper' zit?
En stel dat ik dat goedkoop wil laten spuiten, wat kost zoiets dan?
Ja maar zit natuurlijk enorm in zicht, dus als ik het dan verpest rijd ik voor lul. Dus vandaar dat ik ook even wil weten wat een spuitbeun voor zo\n klusje rekent. Het spuiten kan ik wel, maar mijn ervaring is dat die aersol bussen metallic nogal mat laten ogen (tenminste, bij mijn oude auto wel)quote:Op vrijdag 16 juni 2017 12:25 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Grille..
5 euro voor een spuitbus, 5 euro voor primer.. en een paar euro voor wat schuurpapier/ontvetter/poetsdoeken.. Moet je gewoon lekker zelf doen..
Na het spuiten even natschuren met een hele fijne korrel en evt blanke lak erover.. maar een los deel als een grille spuiten is vrij makkelijk..Het is immers maar een streepje..quote:Op vrijdag 16 juni 2017 12:30 schreef mpc007 het volgende:
[..]
Ja maar zit natuurlijk enorm in zicht, dus als ik het dan verpest rijd ik voor lul. Dus vandaar dat ik ook even wil weten wat een spuitbeun voor zo\n klusje rekent. Het spuiten kan ik wel, maar mijn ervaring is dat die aersol bussen metallic nogal mat laten ogen (tenminste, bij mijn oude auto wel)
Al even gekeken maar in NL is dit deel in deze kleur op dit moment niet te vinden. Denk vrij zeldzame tint ofzo (EKQ). Maar je zou dus deze volgorde aanhouden:quote:Op vrijdag 16 juni 2017 12:36 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Na het spuiten even natschuren met een hele fijne korrel en evt blanke lak erover.. maar een los deel als een grille spuiten is vrij makkelijk..Het is immers maar een streepje..
Let wel op dat het in geen geval matched met de kleur van de auto.. ook niet als je het laat spuiten..
Dan kun je beter ff naar een sloop rijden, ben je veel goedkoper uit en je zit niet met het kleurverschil
Nee joh daar is niets zeldzaams aan.. Ik weet niet in welke omgeving je woont, maar gewoon even ouderwets rondbellen moet je zo eentje opleveren..quote:Op vrijdag 16 juni 2017 12:58 schreef mpc007 het volgende:
[..]
Al even gekeken maar in NL is dit deel in deze kleur op dit moment niet te vinden. Denk vrij zeldzame tint ofzo (EKQ). Maar je zou dus deze volgorde aanhouden:
1) zelf spuiten
2) sloopdeel halen
3) laten spuiten
Geldt dat ook voor de motorkap of zou je dan wel laten doen?
Franse auto in Groningen heeft er ook wel eentje.. maar als je in Limburg woont is dat een beetje omslachtig..quote:Op vrijdag 16 juni 2017 13:52 schreef Sjoegerd het volgende:
Bel Bart Ebben in Malden eens. Die hebbeb mogelijk wel liggen wat je zoekt. Voor hun helemaal makkelijk als je het onderdeelnummer weet.
Verzenden is altijd een optie!quote:Op vrijdag 16 juni 2017 13:59 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Franse auto in Groningen heeft er ook wel eentje.. maar als je in Limburg woont is dat een beetje omslachtig..
Dure geschiedenis voor zo'n dingetje, en bij gebruikte delen kijk ik altijd liever eerst hoe netjes ie is of zoek de mooiste uit..quote:
Hm heb er eentje gevonden maar staat 1.9d bij. Verschillen die dingen echt per motor?quote:Op vrijdag 16 juni 2017 13:14 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Nee joh daar is niets zeldzaams aan.. Ik weet niet in welke omgeving je woont, maar gewoon even ouderwets rondbellen moet je zo eentje opleveren..
Ik ga als eerste naar de sloop, als je daar een beetje bekend mee bent betaal je een tientje.. daar kan ik niet voor werken.. Maargoed als je wat minder bekend bent betaal je wel wat meer, al loont het vaak wel..
Laten spuiten doe ik vrijwel nooit (als ik er al aan begin doe ik het zelf, in de spuitcabine op de sloop) zeker geen delen van een auto, en bij een 206 laat de blanke lak al vrij snel los, dus is het een gebed zonder einde.. En daarbij zijn het dusdanig oude brikkies dat ik het de moeite niet vind om het ding te spuiten..
Maar als je echt wil, dan zou ik hem dus helemaal spuiten omdat de lak niet meer de nieuwste is, en je altijd kleurverschil houd..
De vriendin van mn pa heeft trouwens ook die kleur 206, maar daar is de blanke lak over de hele auto, (met name het dak) verdwenen, als ik daar iets aan doe dan rol of wrap ik hem in een matte saharakleur.. alleen dat bakkie boeit niemand, dus blijft ie mooi zoals ie nu is
nee boeit niksquote:Op zaterdag 17 juni 2017 11:26 schreef Diqiu-Long het volgende:
Kan het veel kwaad om langdurig zonder wieldop rond te rijden? Ik ben eentje namelijk helaas verloren, en heb eigenlijk geen zin om een nieuwe ( of passende originele te kopen, gebruikt ).
maakt idd niet uit, volgende keer vastzetten met een tierappie.quote:Op zaterdag 17 juni 2017 11:26 schreef Diqiu-Long het volgende:
Kan het veel kwaad om langdurig zonder wieldop rond te rijden? Ik ben eentje namelijk helaas verloren, en heb eigenlijk geen zin om een nieuwe ( of passende originele te kopen, gebruikt ).
Nee zolang je geen (hoe heet zo'n limited ding) of een gti/cabrio hebt past dat.. Is gewoon een administratief dingetje..quote:Op zaterdag 17 juni 2017 11:24 schreef mpc007 het volgende:
[..]
Hm heb er eentje gevonden maar staat 1.9d bij. Verschillen die dingen echt per motor?
Hmm, goeie tip. Heb alleen wel een GTiquote:Op zaterdag 17 juni 2017 12:48 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Nee zolang je geen (hoe heet zo'n limited ding) of een gti/cabrio hebt past dat.. Is gewoon een administratief dingetje..
Maar zoals eerder aangegeven even bellen en je weet een stuk meer, en ook om teleurstellingen te voorkomen mbt tot steenslag, krassen etc.. zou ik niet zomaar een gebruikt lakdeel laten opsturen als je hem zo over wilt zetten zonder te spuiten..
En wat niet op internet staat kan vaak ook wat goedkoper..
Moet je heeeeeel goed bekijken volgens mij is ie anders en lijkt ie hetzelfde..quote:Op zaterdag 17 juni 2017 17:44 schreef mpc007 het volgende:
[..]
Hmm, goeie tip. Heb alleen wel een GTi
Maar echt de grille is volgens mij niet anders hoor.. Lastig lastig, heb iig de lak besteld voor wat kleinere plekjes die blank zijn en ik wel zelf aan durf te pakken. Schijnt dat die grille loskrijgen ook nog wel een klusje is.
Het gaat dus om de grille he, niet de bumperquote:Op zaterdag 17 juni 2017 17:51 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Moet je heeeeeel goed bekijken volgens mij is ie anders en lijkt ie hetzelfde..
Heb een keer zo'n dingetje aan de hand gehad tussen een schade Gran turismo waar een gti bumper (word dan wel dunner) op zou moeten passen.. dat lijkt te passen.. maar doet het niet.. (alle plaatwerk van zon ding is compleet anders terwijl het niet opvalt)
Dus ik zou ter plekke met de kap open gaan vergelijken... let vooral op de hoeken
Of informeer goed bij iemand die het zeker weet..
Dat weet ik..quote:Op zaterdag 17 juni 2017 18:43 schreef mpc007 het volgende:
[..]
Het gaat dus om de grille he, niet de bumper
Ha al mijn wieldoppen zaten vast met tyrips en desondanks heb ik toch een wieldop verloren, ookal heb ik nog geprobeerd de betreffende wieldop weer goed vast te zetten.quote:Op zaterdag 17 juni 2017 12:35 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
maakt idd niet uit, volgende keer vastzetten met een tierappie.
Ik heb geen idee maar als het past, dan past het, daar hoeft het niet eens specifiek een Sanden pomp voor te zijn..quote:Op maandag 19 juni 2017 21:41 schreef Sjoegerd het volgende:
Ik ben aan het shoppen voor een gebruikte aircopomp. Volgens het Peugeot systeem heb ik een Sanden SD6V12 compressor. Op de pomp staat ook nog een viercijferig nummer (bijv. 1438). Weet iemand of de nummers onderling verwisselbaar mits het een Sanden SD6V12 pomp is?
Besloten tijdelijk wat bij te vullen met de 10W40, voor de lange ritten in de zomer doe ik dan nog een volledige wissel met de aanbevolen Total Quartz 9000 5W40 Synthetic. Niet eens zo duur; op internet 5l voor ca 23 euro. Omgerekend vergelijkbaar met de 10W40 1L die ik altijd voor 4 euro bij de Action haalde.quote:Op zondag 18 juni 2017 16:31 schreef mpc007 het volgende:
Is er een manier om achter te komen wat voor olie in de auto zit? Heb bijna een 206 GTi gekocht en verkoper had pas wat bijgevuld maar weet niet meer precies met wat.. Het beste schijnt 5w40 volsyntheet te zijn en ik heb zelf nog 10w40 half staan maar dat durf ik er alleen bij te kieperen als er nu ook al half in zit. Iig tot de volgende volledige wissel.
Dat zou ik dus niet doen... Die blokken van de 206GTi hebben al problemen met klepstoters die kleven bij een koude start en dan pleur jij er vervolgens ook nog olie bij die met die koude start dikker is dan wat erin hoortquote:Op woensdag 21 juni 2017 00:54 schreef mpc007 het volgende:
[..]
Besloten tijdelijk wat bij te vullen met de 10W40, voor de lange ritten in de zomer doe ik dan nog een volledige wissel met de aanbevolen Total Quartz 9000 5W40 Synthetic. Niet eens zo duur; op internet 5l voor ca 23 euro. Omgerekend vergelijkbaar met de 10W40 1L die ik altijd voor 4 euro bij de Action haalde.
Door te sturen/remmen/gasgeven veranderd de druk of kracht op de homokineet. Daardoor veranderd het geluid.quote:Op vrijdag 23 juni 2017 18:52 schreef mpc007 het volgende:
Homokineet is toch dat ding tussen je as en je wiel, de verbinding zeg maar? Volgens mij is het wel zo dat het bij de Peug 206 praktisch aan elkaar vastzit dus dat je eigenlijk de hele as moet vervangen. Moest zojuist weer terug rijden en bij bepaalde snelheden is het echt een ongans kabaal, lijkt weer erger dan net. Dus ga het wel zsm laten oplossen. Als ik ergens een goede gereviseerde as (of een goedkope nieuwe) weet te vinden hoop ik dat de garage het er gelijk maandag op kan klussen.
Wel heel apart dat het geluid inderdaad afneemt of toeneemt als je stuurt, maar ook minder wordt als je gas geeft of juist remt. Rijdt heel irritant want gewoon recht met gelijk tempo levert dus het meeste lawaai op.. Wel bizar dat dat ineens zo de kop op kan steken, twee dagen terug was er nog niks aan de hand. Op zich logisch dat zo'n slijtagedeel bij mijn km-stand (275k) vervangen moet worden maar apart dat het zich zo onverwacht aandient.
Dat klinkt logisch idd. Ik zou ook zeggen dat het steeds erger wordt, maar heb het echt niet eerder kunnen merken. Uiteraard gebeurt dit weer net voor het weekend, als alles dicht isquote:Op vrijdag 23 juni 2017 19:00 schreef Sjoegerd het volgende:
[..]
Door te sturen/remmen/gasgeven veranderd de druk of kracht op de homokineet. Daardoor veranderd het geluid.
Normaal zou ik zeggen dat het niet onverwachts komt maar dat het steeds erger wordt.
Klopt dat PSA vaak niet aan losse homokineet doet. Arbeidstijd zou ik zo niet durven zeggen.quote:Op vrijdag 23 juni 2017 19:13 schreef mpc007 het volgende:
[..]
Dat klinkt logisch idd. Ik zou ook zeggen dat het steeds erger wordt, maar heb het echt niet eerder kunnen merken. Uiteraard gebeurt dit weer net voor het weekend, als alles dicht is
Ook al kan je er miss mee doorrijden is het geluid wel zo irritant (alsof iets de hele auto kapot bonkt / sloopt) dat ik dat zo min mogelijk wil. Stel dat ik zelf een vervangende as regel (want enkel homokineet schijnt dus niet echt te kunnen bij PSA-auto's) hoeveel tijd heeft de monteur dan nodig die erop te klussen? Kan ik daar even rekening mee houden..
Google vertelt dat het toch wel anderhalf uur werk is, dus dat betekent dat de totale fix geen tientjeswerk meer is maar snel rond een euro of 150 uit zal komen. Morgen ben ik de hele dag aan het werk dus dan geen tijd om een garage even te laten checken of het écht die rechteras is, en ook niet zo veel zin al een onderdeel te bestellen als dat nog niet 100% duidelijk is. Dus waarschijnlijk maandag pas nieuws en in de tussentijd max 100 km/h en geen snel bochtenwerkquote:Op vrijdag 23 juni 2017 20:25 schreef Sjoegerd het volgende:
[..]
Klopt dat PSA vaak niet aan losse homokineet doet. Arbeidstijd zou ik zo niet durven zeggen.
Verstandig!quote:Op vrijdag 23 juni 2017 20:54 schreef mpc007 het volgende:
[..]
Google vertelt dat het toch wel anderhalf uur werk is, dus dat betekent dat de totale fix geen tientjeswerk meer is maar snel rond een euro of 150 uit zal komen. Morgen ben ik de hele dag aan het werk dus dan geen tijd om een garage even te laten checken of het écht die rechteras is, en ook niet zo veel zin al een onderdeel te bestellen als dat nog niet 100% duidelijk is. Dus waarschijnlijk maandag pas nieuws en in de tussentijd max 100 km/h en geen snel bochtenwerk
Zonder gekheid: Hans Peugeot in Assen, kun je via Google wel vinden.quote:Op vrijdag 23 juni 2017 21:55 schreef Diqiu-Long het volgende:
Andere probleem, was dat bij de kentekenplaat verlichting een kapje dat over het lampje zit ontbreekt. Dus dat zoek ik ook nog, voor de rest is auto eigenlijk gewoon in orde.
En ik denk dat je nu iets te snel reageert op deze manier.quote:Op vrijdag 23 juni 2017 16:50 schreef mpc007 het volgende:
Wel erg apart dat ik jullie pas hoor zodra ik de beslissing genomen heb, de vraag stond al veel langer open. Gevalletje mosterd na de maaltijd.
Bedankt, ik hou het als optie open. Ik zou namelijk nog wat horen, van die man die mij het achteruitrijlicht gemaakt had. Die zou dat ook hebben liggen, maar kon het gisteren niet vinden.quote:Op zaterdag 24 juni 2017 06:26 schreef vannelle het volgende:
[..]
Zonder gekheid: Hans Peugeot in Assen, kun je via Google wel vinden.
5 euro voor een gloednieuw en origineel onderdeel.
Ik weet niet of hij aan verzenden doet maar anders wil ik er wel 1 voor je kopen en opsturen, laat maar weten.
Ik reageer helemaal niet te snel, ik concludeer enkel dat het bij sommigen hier lijkt of er enkel een negatief antwoord gegeven kan worden. Dat gaat irriteren. Als je geen antwoord hebt is dat helemaal prima, goed mogelijk natuurlijk, maar ga dan ook geen verwijten maken als ik zelf een conclusie trek. Met betrekking tot het raam; ook daar heb ik zelf wat op weten te vinden door wat met de kabeltjes te rommelen. Of het echt opgelost is weet ik niet, het probleem doet zich alleen niet meer voor.quote:Op zaterdag 24 juni 2017 06:38 schreef vannelle het volgende:
[..]
En ik denk dat je nu iets te snel reageert op deze manier.
Niet iedereen leest alles, ook jij niet.
Hoe is het bijvoorbeeld afgelopen met je elektrisch bedienbare raam?
Wellicht lees ik er zelf overheen en heb je wél de uitkomst laten weten maar dat laat dan alweer zien dat niet iedereen altijd alles leest.
Of de mensen die het wel lezen hebben geen goed antwoord en typen daarom ook niks.
En dat is altijd nog beter dan een antwoord dat mogelijk schade aan je motorblok oplevert.
Dus doe ff kalm of bel een garage, die mogelijkheid is er ook altijd nog.
Waarom vraag je dat niet aan hem op het moment dat hij dat zegt?quote:Op maandag 26 juni 2017 10:03 schreef Diqiu-Long het volgende:
Hoeveel kwaad kan het om zonder hitteschild rond te rijden? Mijn beunhaas stelde vast dat mijn hitteschild blijkbaar ontbrak, dus hij raadde mij aan om een terug te plaatsen zodra het winter werd.
Maar waarom is het juist zo belangrijk in de winter en in de zomer niet?
Jawel hij heeft mij dat vertelt Dat zou niet goed zijn in de winter, dus moest het voor de winter vervangen hebben. Ga dus eens neuzen op de slopen.quote:Op maandag 26 juni 2017 10:22 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Waarom vraag je dat niet aan hem op het moment dat hij dat zegt?
Hitteschilden zijn er niet voor niets..
Mij is verteld dat je de nieuwe banden het beste achter kan doen, omdat je geen controle hebt over deze banden.quote:Op maandag 26 juni 2017 15:15 schreef mpc007 het volgende:
Ik wil een setje nieuwe achterbanden want links achter zit op de slijtage-indicator en heeft wat uitdrogingsverschijnselen (de rechter is nog goed maar die bewaar ik dan wel als reserve). De vraag is, als ik twee nieuwe heb, kan ik die dan beter voor of achter laten monteren? Op internet lijken de meningen te verschillen, sommigen pleiten de beste banden voor, anderen weer achter. Het is een 206, dus voorwielaangedreven. De maat is op alle vier de banden identiek.
Alvast bedankt!
Bij een voorwielaandrijver altijd de beste banden op de vooras... Dat je geen controle op de achterbanden hebt is onzin.. dat heb je namelijk in de hand met de voorbanden... (grip, stuur en aandrijving) Met de voorbanden doe je alles wat effect heeft op de hele auto..quote:Op maandag 26 juni 2017 18:33 schreef mpc007 het volgende:
Nee, weet dat ze in de garage maar één keer willen installeren, dus dan kan ik er voor kiezen om achter te doen en daarna zelf voor en achter te wisselen OF de goede in één keer voor te zetten en dan zelf de oude voorbanden achter te zetten. Krijg je je oude banden gewoon mee als je dat wilt of moet je die verplicht afstaan?
Overigens zien jullie dus dat ook hier de meningen verschillen, want ErkendFokker zegt dus achter en jullie twee voor
Meten is weten.. Dus ff kijken tot waar de spanning komt..quote:Op maandag 26 juni 2017 18:53 schreef xaban06 het volgende:
De airco van mijn Nissan Note doet het niet. Vandaag de auto naar een airco specialist gebracht.
Ik hoopte op een lek of simpelweg bijvullen van vloeistof, maar helaas. De compressor schijnt niet te starten, maar als je er stroom van buiten af op zet doet de compressor het wel.
Monteur zei vandaag verder geen tijd te hebben om verder uit te zoeken. Over 2 weken kan ik weer langs, maar hij raadde min of meer aan om langs de dealer te gaan.
Iemand tips of suggesties? Zekering heeft de monteur al nagelopen.
Hm, maar wat is dan wijsheid? De nieuwe banden voor laten monteren? Dan zitten de voorbanden echter wel zonder lichtmetaal, dus kan ze niet zo zelf erachter op zetten want heb niet zo'n bandenloopapparaat natuurlijk..quote:Op maandag 26 juni 2017 18:43 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Bij een voorwielaandrijver altijd de beste banden op de vooras... Dat je geen controle op de achterbanden hebt is onzin.. dat heb je namelijk in de hand met de voorbanden... (grip, stuur en aandrijving) Met de voorbanden doe je alles wat effect heeft op de hele auto..
De achterkant komt altijd wel mee.. andersom is praktisch niet te corrigeren..
Dan is het nu drie tegen 1
Gewoon laten doen dan... beding je toch gewoon mee bij de aanschaf?quote:Op maandag 26 juni 2017 21:16 schreef mpc007 het volgende:
[..]
Hm, maar wat is dan wijsheid? De nieuwe banden voor laten monteren? Dan zitten de voorbanden echter wel zonder lichtmetaal, dus kan ze niet zo zelf erachter op zetten want heb niet zo'n bandenloopapparaat natuurlijk..
Nee, want koop ze niet bij de garage zelf. Bestel ze via internet en de garage is slechts 'montagepartner'. Dus dat tarief is wel redelijk uitonderhandeld.quote:Op maandag 26 juni 2017 21:30 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Gewoon laten doen dan... beding je toch gewoon mee bij de aanschaf?
Dan moet je nog maar eens rekenen incl extra montage.. let wel op dat de goedkoopste banden via internet vaak (niet altijd) ouder zijn..quote:Op maandag 26 juni 2017 21:41 schreef mpc007 het volgende:
[..]
Nee, want koop ze niet bij de garage zelf. Bestel ze via internet en de garage is slechts 'montagepartner'. Dus dat tarief is wel redelijk uitonderhandeld.
Nouja, tegen extra kosten zal 'ie ook de ouwe banden wel weer om de velgen willen leggen denk ik. Het punt is dat banden (ze zijn nieuw) via internet gewoon goedkoper zijn, en dan heb ik het niet eens over een goedkope maat, een heel debiel merk, of slechte energie/grip labels.quote:Op maandag 26 juni 2017 21:45 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Dan moet je nog maar eens rekenen incl extra montage.. let wel op dat de goedkoopste banden via internet vaak (niet altijd) ouder zijn..
Nee ik zeg het ook duidelijk toch? Dus je moet de extra kosten erbij tellen.. plus het feit dat hoe ouder een band, hoe goedkoper ie is..quote:Op maandag 26 juni 2017 23:46 schreef mpc007 het volgende:
[..]
Nouja, tegen extra kosten zal 'ie ook de ouwe banden wel weer om de velgen willen leggen denk ik. Het punt is dat banden (ze zijn nieuw) via internet gewoon goedkoper zijn, en dan heb ik het niet eens over een goedkope maat, een heel debiel merk, of slechte energie/grip labels.
Ik heb maatje 205/45/16, en bij Kwikfit willen ze daar ex montage dus minimaal 63 euro per stuk voor hebben (onbekend merk). Via internet, met een B/C label, 40 per stuk. Montage is ongeveer 15 per band dus is gewoon fors goedkoper.
Ja, duidelijk. Maar de prijs van een band hangt toch ook niet alleen van de leeftijd af lijkt me. Bovendien weet ik bij de bandenboer net zo goed niet hoe oud ze zijn. Het is een beetje pessimistisch om, als je het niet weet, er dan maar vanuit te gaan dat ze wel 5 jaar zullen liggen. Ik weet het niet, dus is het ook geen factor. Lijkt me logischer.quote:Op maandag 26 juni 2017 23:52 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Nee ik zeg het ook duidelijk toch? Dus je moet de extra kosten erbij tellen.. plus het feit dat hoe ouder een band, hoe goedkoper ie is..
Sommige sites geven de leeftijd aan.. maar sommige ook niet, en dan krijg je zomaar een 6 jaar oude "nieuwe" band die al die tijd op voorraad heeft gelegen.. waarmee je in Duitsland niet eens door de keuring komt...
Zeker wel.. het staat er op.. (vier cijfers.. en bij hele oude drie cijfers)quote:Op dinsdag 27 juni 2017 00:12 schreef mpc007 het volgende:
[..]
Ja, duidelijk. Maar de prijs van een band hangt toch ook niet alleen van de leeftijd af lijkt me. Bovendien weet ik bij de bandenboer net zo goed niet hoe oud ze zijn. Het is een beetje pessimistisch om, als je het niet weet, er dan maar vanuit te gaan dat ze wel 5 jaar zullen liggen. Ik weet het niet, dus is het ook geen factor. Lijkt me logischer.
Kijk, dat wist ik nog niet, dacht dat dat alleen bij dure merkbanden vermeld werd. Dank voor de info! En die andere info, zoals size code en design spec, moet je daar als consument ook nog wat mee?quote:Op dinsdag 27 juni 2017 00:16 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Zeker wel.. het staat er op.. (vier cijfers.. en bij hele oude drie cijfers)
De eerste twee cijfers staan voor de productieweek. De laatste twee cijfers staan voor het productiejaar.
Dus DOT 2505 staat voor week 25 jaar 2005 bijvoorbeeld..
[ afbeelding ]
Nee in principe niet..quote:Op dinsdag 27 juni 2017 00:21 schreef mpc007 het volgende:
[..]
Kijk, dat wist ik nog niet, dacht dat dat alleen bij dure merkbanden vermeld werd. Dank voor de info! En die andere info, zoals size code en design spec, moet je daar als consument ook nog wat mee?
Peugeot gaat bijna overal blauw in op een paar uitzonderingen na (107, 108 en misschien wat huidige modellen).quote:Op dinsdag 27 juni 2017 03:45 schreef mpc007 het volgende:
Kwam dit verhaal tegen over koelvloeistof, mensen daar bekend mee? Of is het nonsens?
"Dit schreef mijn Peugeot Specialist laatst over koelvloeistof:
er zijn 2 soorten als basis :
Groen of blauw , en roze .
Groen en blauw zijn mengbaar, rose is APART !
Tegenwoordig is er om het "makkelijk" te maken ook GELE koelvloeistof , deze mag zowel met groen / blauw, als ook met rose gemengd worden !
Normaal zit er in elke Peugeot groene of blauwe "standaard" koelvloeistof, maar sommigen, waaronder ik gebruik altijd rose, aangezien dat een "long life" is, van hogere kwaliteit .
Dus of je moet goed kijken wat er in zit , of je haalt gele koelvloeistof dan zit je altijd goed."
Even ter informatie, dat spul van de Action heb je in twee varianten, groen (wat dan wel G11 zal zijn) en roze (G12+). Dat laatste is longlife en schijnt in de buurt te komen van het officiële voorgeschreven spul, maar volgens bovenstaand verhaal mag ik dat dus niet in een Peug mikken waar het originele goedje nog in zit. Ik lees echter vooral spookverhalen maar geen echte bewijzen. Iemand met ervaringen?
Gewoon naar de Peug dealer gaan is niet zo makkelijk want de originele specificatie in de manual is nu met de moderne motoren heel anders dan in de tijd van de TU/XU blokken (en mijn afgeleide EW blok).
Ik heb een multimeter, maar geen idee waar ik allemaal moet metenquote:Op maandag 26 juni 2017 18:59 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Meten is weten.. Dus ff kijken tot waar de spanning komt..
Degene waar je het meeste kwijt bent, geld moet rollen!quote:Op dinsdag 27 juni 2017 07:38 schreef xaban06 het volgende:
[..]
Ik heb een multimeter, maar geen idee waar ik allemaal moet meten
Wat is wijsheid, terug naar de airco specialist voor een uitgebreider onderzoek of naar de dealer?
Hm ja, ergens vind ik het bizar dat het niet anders zou kunnen.. Maar ja, feit dat je omhoog zit te werken en ook nog eens weinig armslag hebt door alle aircoleidingen maakt het bijzonder moeilijk. Dat driepootje kan maar één kant op draaien, want als je de andere kant op draait draait je 'm 'open' zeg maar ipv strakker.. Als je die link ziet begrijp je me waarschijnlijk wel..!quote:Op maandag 10 juli 2017 15:40 schreef bokkepoot het volgende:
Eerste gedachte is idd schroevendraaier erin rammen en draaien.
Al zou ik eerst even controleren of je de goede richting opdraait.
Waterpomptang!quote:Op maandag 10 juli 2017 15:55 schreef mpc007 het volgende:
[..]
Hm ja, ergens vind ik het bizar dat het niet anders zou kunnen.. Maar ja, feit dat je omhoog zit te werken en ook nog eens weinig armslag hebt door alle aircoleidingen maakt het bijzonder moeilijk. Dat driepootje kan maar één kant op draaien, want als je de andere kant op draait draait je 'm 'open' zeg maar ipv strakker.. Als je die link ziet begrijp je me waarschijnlijk wel..!
Als ik nog iets over het hoofd zie of iemand een ander trucje weet hoor ik het graag
Kan niet, omdat het filter tussen allerlei delen van het blok en leidingen zit, waardoor je alleen recht naar beneden ruimte hebt. Inmiddels schroevendraaier doorheen geragd, en als je er dan met je voet heel veel kracht tegenaan zit draait 'ie iets, met een geluid alsof er een kilo zand tussenzit. Bij de vorige wissel is in ieder geval geen laagje olie op de schroefdraad gedaan, zoals aanbevolen. Inmiddels ook al een tweede gat geslagen, want zat verder nog steeds te weinig beweging in. Nu zo op naar het derde gat, dat arme filter hangt inmiddels totaal aan flardenquote:
Kun je ook niet zo'n filterdop er op zetten met een lange ratel ofzo? Niet degene met de 3 armen die je al had gebruikt.quote:Op maandag 10 juli 2017 18:37 schreef mpc007 het volgende:
[..]
Kan niet, omdat het filter tussen allerlei delen van het blok en leidingen zit, waardoor je alleen recht naar beneden ruimte hebt. Inmiddels schroevendraaier doorheen geragd, en als je er dan met je voet heel veel kracht tegenaan zit draait 'ie iets, met een geluid alsof er een kilo zand tussenzit. Bij de vorige wissel is in ieder geval geen laagje olie op de schroefdraad gedaan, zoals aanbevolen. Inmiddels ook al een tweede gat geslagen, want zat verder nog steeds te weinig beweging in. Nu zo op naar het derde gat, dat arme filter hangt inmiddels totaal aan flarden
Gooi ff wat kattebakkorrels (die absorberen de olie en kunnen mee met de oude olie naar de gemeente) op die olie die op straat gelekt is, ff een halve dag laten liggen en opvegen.. Kost niets en als je zelf sleutelt hoort een zak van dat spul bij je gereedschap.. Hou je de buurt ook tevreden en is het na de vijfde oliewissel niet zo'n bende op straat..quote:Op maandag 10 juli 2017 20:50 schreef mpc007 het volgende:
Is gelukt! Op een gegeven moment tijdens het derde gat kreeg ik 'm verder met de hand losgedraaid. Heeft me toch een paar uur gekost, voor zo'n simpel rotklusje. Inderdaad nu het nieuwe filter netjes ingevet met de verse olie (zowel de rubberen pakking als de schroefdraad). Zag t alweer gebeuren dat ik naar de garage gesleept moest worden, maar gelukkig niet
Mooi oud filter / gatenkaas
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
kan van alles zijn, gokwerk, zeker als je er niet bijvertelt om wat voor auto, motorisering en bouwjaar het gaat.quote:Op woensdag 19 juli 2017 16:09 schreef de_boswachter het volgende:
Vraag wellicht dat jullie me kunnen helpen;
M'n auto rijdt de laatste tijd schokkend op het moment dat ik meestal tussen de 1500 en 2500 toeren zit. Dus dan geef je gas, vervolgens schokt ie paar keer en gaat ie door. Ook lijkt het vermogen soms minder te zijn. Gistermorgen kreeg ik wagen niet gestart, maar na drie keer proberen deed hij het toch.
Zou het de nokassensors kunnen zijn? Eventueel bougies vervangen? EGR klep?
Iemand dit zelf eerder aan de hand gehad?
Leon, benzine, 2009.quote:Op woensdag 19 juli 2017 16:21 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
kan van alles zijn, gokwerk, zeker als je er niet bijvertelt om wat voor auto, motorisering en bouwjaar het gaat.
Gaat de storingslamp branden?quote:
Tijd terug is de storingslamp inderdaad gaan branden. Ook toen had ik er al langere tijd last van. Vervolgens uitgelezen en reset gedaan. Bobines gewisseld om te kijken of het daar in zat, maar bleek niet het geval. Bleef er last van houden maar lampje ging niet meer branden. Uitlezen gaf ook geen storingen aan. Wat vreemd is want eergisteren kreeg ik wagen pas na drie keer aan de praat. Vooral bij koude motor doet hij dit. Als ik langer op de snelweg rij heb ik er minder last van.quote:Op woensdag 19 juli 2017 17:36 schreef oldford het volgende:
[..]
Gaat de storingslamp branden?
Zo nee, dan is de kan op een defecte nokkenas sensor (of welke sensor dan ook) heel klein.
Zo ja, laat dan de foutcodes uitlezen.
Ik zou voorlopig even dat toerengebied van 1500 - 2500 rpm vermijden.
Anders loop je het risico op dure gevolgschades, zoals een verbrande klep of een defecte katalysator.
Als je twijvelt aan de bougies, dan is de vraag: hoe lang (in kilometers) zitten die er dan al in?
Oei, goede vraag. Weet het even zo snel niet meer Ik heb auto nu toch maar even weggebracht. Monteur gaf aan dat het wellicht nokassensors waren en de bougies. Ik twijfel hier over.quote:Op woensdag 19 juli 2017 18:24 schreef oldford het volgende:
Gewoon langer in een lagere versnelling blijven rijden, dan kun je de motor prima boven de 2500 rpm houden. En niet te vergeten bij afremmen op tijd (bij 2500 rpm) terug schakelen.
Wat waren de exacte foutcodes die uitgelezen zijn? Exacte omschrijving en/of het nummer?
Een (wegwerp)overall...quote:Op donderdag 27 juli 2017 13:03 schreef Hupje het volgende:
Hoort misschien niet helemaal hier, maar autokenners weten dit misschien: na het gebruiken van dat schuim voor een lekke autoband, heb ik vlekken in kleding. Ik heb al vanalles geprobeerd, maar krijg ze er niet uit. Iemand nog een goed idee naast huis tuin en keuken middeltjes of kan ik de (goede) kleren beter weggooien?
gooi maar weg, of gebruik een goede scherpe vlekkenschaar.. Die zooi gaat er niet meer uit.quote:Op donderdag 27 juli 2017 13:03 schreef Hupje het volgende:
Hoort misschien niet helemaal hier, maar autokenners weten dit misschien: na het gebruiken van dat schuim voor een lekke autoband, heb ik vlekken in kleding. Ik heb al vanalles geprobeerd, maar krijg ze er niet uit. Iemand nog een goed idee naast huis tuin en keuken middeltjes of kan ik de (goede) kleren beter weggooien?
Geloof me.. er is niemand die rekent op een lekke band..quote:
Gewoon de vulnozzle een beetje draaien voldoet vaak wel..quote:Op vrijdag 28 juli 2017 13:45 schreef deadly_kiss het volgende:
Ik geloofde er niet echt in dat het verschil zou maken....
Maar ik tank altijd met mijn cordoba uit 2000 gewoon bij argos 'normale' 95 ongelood...
Enkele maanden geleden heb ik eenmalig bij een bp getankt...je weet wel die active brandstof met zogenaamde miljoenen vuilvretende moleculen 🙄
Ja mijn auto leek meer km te rijden maar ook raakte mijn digitale brandstofmeter van slag.
Normaal bij volle tank staat die op 520km te gaan..
Nu bleef dit oplopen tot ruim 2400!!
De eerste weken bleef dit zo en hield ik de normale meter bij op het dashbord (die met pijltje)
Later zakte de digitale gelukkig dag bij dag een beetje lager totdat die weer gelijk liep.
Na die tijd kan ik mijn brandstoftank niet meer volledig vullen en slaat de pomp eerder af.
Het digitale pijl geeft 430 aan en de normale met wijzer houdt 1/8e in.
Zou dit echt door die pb zooi komen?
Tevens, als ik blijf tanken nadat die al 3x is afgeslagen omdat die denkt dat de tank vol zit kan die dan overlopen of stopt ie dan echt?
Dat maakt niet uit.. uit laten rollen.. net iets minder remmen etc..quote:Op vrijdag 28 juli 2017 16:17 schreef deadly_kiss het volgende:
Het is een automaat en rij elke week dezelfde routes ongeveer...
Tenzij ik ineens als een oma optrek..ja dan zal ik vast bezuinigen via mijn rijstijl maar dat zie ik niet gebeuren
Hoe kan ik de liters dan tellen..dan moet ik tot zn reserve rijden maar dat durf ik dus niet wegens afwijkende meters
Dat geeft de pomp toch aan? En de kilometers die je gereden hebt kun je via de dagteller zien als je die iedere keer bij het tanken op nul zet.quote:Op vrijdag 28 juli 2017 16:17 schreef deadly_kiss het volgende:
Hoe kan ik de liters dan tellen..dan moet ik tot zn reserve rijden maar dat durf ik dus niet wegens afwijkende meters
Je tankt em vol tot ie afslaat en noteert je kilometerstand.quote:Op vrijdag 28 juli 2017 16:17 schreef deadly_kiss het volgende:
Hoe kan ik de liters dan tellen..dan moet ik tot zn reserve rijden maar dat durf ik dus niet wegens afwijkende meters
quote:
Hou je geintjes maar voor je, het is wel duidelijk wat ik bedoel.quote:Op vrijdag 28 juli 2017 18:23 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Dan kun je direct je brandstoffilters gaan vervangen..
En na het tanken en 100 km rijden nog een keer..
Nee dat is het nu pas.. Het staat er echt nogal ongelukkig..quote:Op vrijdag 28 juli 2017 18:30 schreef vannelle het volgende:
[..]
Hou je geintjes maar voor je, het is wel duidelijk wat ik bedoel.
Mensen die weleens tanken weten precies wat ik bedoel.quote:Op vrijdag 28 juli 2017 18:33 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Nee dat is het nu pas.. Het staat er echt nogal ongelukkig..
Doe dat..quote:Op zaterdag 29 juli 2017 02:56 schreef vannelle het volgende:
[..]
Mensen die weleens tanken weten precies wat ik bedoel.
Jij blijkbaar niet dus neem ik aan dat je een fietser bent.
Ik kijk altijd op http://banden.autoweek.nl en lees daar de tests. Vaak is Michelin niet eens het beste.quote:Op zondag 6 augustus 2017 13:24 schreef Sjoegerd het volgende:
Ik ben eigenlijk toe aan andere banden (voorzijde is redelijk op en alle banden hebben kleine droogtescheurtjes), helaas laat mijn budget het niet toe om Michelins te monteren. Hebben jullie ervaring met goedkopere merken? Ik zoek een band die goed presteert in nat weer en die weinig rolgeluid heeft. Ik heb zelf liever banden met een wat zachtere wang voor het comfort.
Bandenmaat is 195/55R15, Michelins in die maat zijn online vaak boven de ¤80,- per stuk.quote:Op zondag 6 augustus 2017 13:52 schreef ErkendFokker het volgende:
[..]
Ik kijk altijd op http://banden.autoweek.nl en lees daar de tests. Vaak is Michelin niet eens het beste.
Heb zelf trouwens nexen n blue HD plus omdat die goed uit een test kwamen en die zijn bij droog weer iig best wel nice. Bij nat niet zo over te spreken. (maar ik denk dat dat ook aan de auto ligt)
Maar lees wat tests, en bestel ze online, zelfs Michelin is daar niet zo duur.
Wat is je bandenmaat? http://www.tyrereviews.co.uk/Tyre/Nexen/N-Blue-HD-Plus.htm
Weet hoe het werkt, zit zelf in de autobranche . Toch zijn banden online goedkoper te krijgen dan via het werk. Er is alleen zo verdomd veel keusquote:Op zondag 6 augustus 2017 14:22 schreef Zolderkamer het volgende:
Online wel even op de leeftijd letten (DOT code op de band) vaak zijn oudere banden wat goedkoper, uitleg over hoe je een DOT code moet lezen vind je wel via google
https://www.anwb.nl/auto/(...)dentest/195-65-r15-vquote:Op zondag 6 augustus 2017 14:14 schreef Sjoegerd het volgende:
[..]
Bandenmaat is 195/55R15, Michelins in die maat zijn online vaak boven de ¤80,- per stuk.
Ik wilde de dealer prijs voor je opzoeken om te kijken of ze daar heel duur zijn. Ze zijn alleen helaas niet meer leverbaar. Misschien heb je wat aan het onderdeelnummer? Dat is 866501quote:Op zaterdag 12 augustus 2017 14:26 schreef mpc007 het volgende:
Weten jullie waar je goedkoop logo's / emblemen voor op de auto kan bestellen? De originele dan, niet al die neppe aftermaket V8 en 16V bagger. Ik zoek nl het originele 206 GTi embleempje wat op de flanken zit.. deze:
http://images.esellerpro.com/2777/I/29/866501.jpg
Hm, ja, en bij alle Ebay resellers is 'ie ook niet meer leverbaarquote:Op zaterdag 12 augustus 2017 17:22 schreef Sjoegerd het volgende:
[..]
Ik wilde de dealer prijs voor je opzoeken om te kijken of ze daar heel duur zijn. Ze zijn alleen helaas niet meer leverbaar. Misschien heb je wat aan het onderdeelnummer? Dat is 866501
Wel bijzonder, de meeste emblemen zijn nog te krijgen maar precies die niet.quote:Op zaterdag 12 augustus 2017 23:49 schreef mpc007 het volgende:
[..]
Hm, ja, en bij alle Ebay resellers is 'ie ook niet meer leverbaar
Wie heeft uitgelezen, lukt het de dealer ook niet?quote:Op woensdag 23 augustus 2017 07:58 schreef nanuk het volgende:
Mijn gele motormanagementlampje blijft branden. Omdat diverse apparaten het niet konden uitlezen ga ik er even van uit dat de boordcomputer zelf defect is.
Kom ik daar de APK mee door als de rest gewoon wel werkt?
De garage die mijn onderhoud doet, met drie verschillende apparaten geprobeerd maar er kwam steeds nix zinnigs uit. Ik stond er wel bij maar heb er niet echt verstand van. De conclusie dat de bc zelf dan stuk is is de mijne.quote:Op woensdag 23 augustus 2017 08:34 schreef Fer het volgende:
[..]
Wie heeft uitgelezen, lukt het de dealer ook niet?
Wat voor auto is het? In vag groep komt het wel eens voor dat als je radio eruit haalt je de auto wel kan uitlezen.quote:Op woensdag 23 augustus 2017 07:58 schreef nanuk het volgende:
Mijn gele motormanagementlampje blijft branden. Omdat diverse apparaten het niet konden uitlezen ga ik er even van uit dat de boordcomputer zelf defect is.
Kom ik daar de APK mee door als de rest gewoon wel werkt?
Een Cuore van 2012(?) maar met heel veel kilometers. Deze winter dus weer APK plichtig. Hij heeft wel een tijdje met een brakke accu gereden.quote:Op woensdag 23 augustus 2017 08:43 schreef ColtZ40 het volgende:
[..]
Wat voor auto is het? In vag groep komt het wel eens voor dat als je radio eruit haalt je de auto wel kan uitlezen.
Wat bedoel je met "nix zinnigs uit"? Kun je geen verbinding maken met de motor-computer?quote:Op woensdag 23 augustus 2017 08:35 schreef nanuk het volgende:
De garage die mijn onderhoud doet, met drie verschillende apparaten geprobeerd maar er kwam steeds nix zinnigs uit. Ik stond er wel bij maar heb er niet echt verstand van. De conclusie dat de bc zelf dan stuk is is de mijne.
Vandaar ook mijn vraag of het een reden is om af te keuren voor APK, dan ga ik waarschijnlijk op zoek naar een andere auto. Wat noemen we prijzig trouwens?quote:Op woensdag 23 augustus 2017 09:19 schreef oldford het volgende:
[..]
Het vervangen van de motor-computer is een prijzig grapje en dient ook nog eens bij de dealer gedaan te worden, vanwege het inleren. Dus ik zou dat niet zo maar gaan doen.
De eerste keer stond er volgens de garage een wat vage vermelding, de melding werd gereset. Maanden later brandde het lampje weer. Nu meerdere pogingen nodig om een uitlezing te krijgen, met diverse uitlezers kwam er steeds geen verbinding of incomplete info. Resetten hielp nu minder dan een week. =Naar aanleiding daarvan is er toen een sensor vervangen voor 160 euro (niet de lambda). Binnen een dag brandde toe het lampje weer. Dat was afgelopen winter.quote:Op woensdag 23 augustus 2017 09:19 schreef oldford het volgende:
[..]
Wat bedoel je met "nix zinnigs uit"? Kun je geen verbinding maken met de motor-computer?
Of is er wel een foutmelding die niet begrepen wordt?
En als er geen verbinding gemaakt kan worden, is dat alleen met de motor-computer of is dat met alle aanwezige computers die uitgelezen kunnen worden (zoals ook ABS, Airbag, etc.)?
Dan moet ik eens op zoek naar een Daihatsu dealer, waar ik deze auto gekocht heb bestaat niet meer.quote:Op woensdag 23 augustus 2017 11:08 schreef Fer het volgende:
Daarom de dealer laten uitlezen, die kunnen de melding uitgebreider interpreteren. Een "boordcomputer" kan in de eigen taal (van de fabrikant, Daihatsu) veel beter vertellen wat er loos is.
De uitleescomputer van een universeel is vaak ook alleen maar "universeel"
Je kan een's een belletje wagen bij een Toyota dealer, horen sinds een aantal jaar bij elkaar. Misschien kunnen ze wat voor je betekenen.quote:Op woensdag 23 augustus 2017 11:11 schreef nanuk het volgende:
[..]
Dan moet ik eens op zoek naar een Daihatsu dealer, waar ik deze auto gekocht heb bestaat niet meer.
Dank voor je input.
Ik heb begrepen dat Daihatsu 100% Toyota dochter is. Maar Toyota produceert in Korea en Daihatsu in Japan zelf. Daarom zijn ze ook iets duurder in het segment. Eeuwig zonde dat ze in Europa niet meer verkopen. geweldige autootjes. ik zie dat er op twaalf km van mn huis nog een dealer zit. Zal ik eens langs rijden.quote:Op woensdag 23 augustus 2017 11:13 schreef Fer het volgende:
[..]
Je kan een's een belletje wagen bij een Toyota dealer, horen sinds een aantal jaar bij elkaar. Misschien kunnen ze wat voor je betekenen.
Heb je de mazzel dat de uitlezer van het APK station geen verbinding kan maken, dan zou je door de APK kunnen komen als de uitlaatgas test goed is. Een half jaar doorrijden met een onbekende storing kan ertoe geleid hebben dat de katalysator het laat afweten en dan wordt je afgekeurd.quote:Op woensdag 23 augustus 2017 10:47 schreef nanuk het volgende:
met diverse uitlezers kwam er steeds geen verbinding of incomplete info.
Dus heb ik redelijke kans dat de computer en de katalysator stuk zijn. Met 180k op de teller kan ik dus beter tegen die tijd naar een ander autootje gaan zoeken. Deze heeft het prima gedaan maar dus tijd voor iets nieuws voor de keuringsdatum. Nogmaals dank.quote:Op woensdag 23 augustus 2017 12:23 schreef oldford het volgende:
[..]
Heb je de mazzel dat de uitlezer van het APK station geen verbinding kan maken, dan zou je door de APK kunnen komen als de uitlaatgas test goed is. Een half jaar doorrijden met een onbekende storing kan ertoe geleid hebben dat de katalysator het laat afweten en dan wordt je afgekeurd.
Heb je de pech dat de uitlezer tijdens de APK incomplete info geeft dan mag de auto NIET GEKEURD worden. Dat is dus geen afkeur, maar ook geen goedkeur.
Wat wil je weten..? Heeft te maken met centrifugaalkrachten... Staat waarschijnlijk wel een draairichting op..quote:Op donderdag 24 augustus 2017 22:13 schreef Hojdhopper het volgende:
Hi,
Weet niet of dit in dit topic thuis hoort, maar om er nou een nieuw topic voor aan te maken vond ik ook wat overdreven.
Heb dus tweedehands wielenset gekocht (lichtmetaal + banden met 7mm profiel). Alles prima gegaan en ik zet ze er dit weekend onder. Nu keek ik vandaag nog eens goed en tot mijn verbazing viel me iets op:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Het bandprofiel is op alle vier de banden precies hetzelfde. Als ik ze dus monteer zit er links een ander profiel op dan rechts. Nu weet ik dat er asymetrische en directionele banden bestaan, maar dit vind ik alsnog raar.
Het gaat in dit geval om Goodyear Eagle NCT5 Runflats BMW (2014), blijkbaar met een asymmetrisch bandprofiel (want binnen en buitenkant anders). Die kerel voor me is er gewoon mee rondgereden natuurlijk, en misschien is dit ook de normaalste zaak van de wereld.
Kan me iemand hier iets zinnigs over vertellen?
Sorry, misschien was ik niet duidelijk in mijn post.quote:Op donderdag 24 augustus 2017 22:51 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Wat wil je weten..? Heeft te maken met centrifugaalkrachten... Staat waarschijnlijk wel een draairichting op..
De samenstelling van het rubber kan ook verschillend zijn trouwens, al is dat meer bij motorbanden.. (zijkanten zachter rubber door meer silica dan in het midden, dan plakt de band beter in de bochten en slijt ie niet zo snel op het middelste deel van het loopvlak)
Hier net zo.quote:Op donderdag 24 augustus 2017 22:55 schreef Hojdhopper het volgende:
[..]
Sorry, misschien was ik niet duidelijk in mijn post.
Ik vind het vreemd dat links en rechts een andere profielrichting hebben als het ware. Er staat geen draairichting op de band, alleen inside en outside. En ze zijn dus goed gemonteerd. Maar aan de linker kant staan de groeven dus zo //// en rechts ook ////. Je zou verwachten dat ze links //// en rechts \\\\ zouden staan (zwaar overdreven natuurlijk).
Pfieuw... dus ik hoef me geen zorgen te maken. Maakt niets uit voor de wegligging?quote:Op donderdag 24 augustus 2017 22:59 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Hier net zo.
F11 met Bridgestone RFT.
Duitse logica.
Anders slinger je Bing aan. Kom je vast tegen waarom enzo.quote:Op donderdag 24 augustus 2017 23:03 schreef Hojdhopper het volgende:
[..]
Pfieuw... dus ik hoef me geen zorgen te maken. Maakt niets uit voor de wegligging?
Ik vind het maar vreemd.
Geloof me, Google, Bing, Youtube geprobeerd... Niks tegengekomen. Of ik zoek met de verkeerde keywords.quote:Op donderdag 24 augustus 2017 23:16 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Anders slinger je Bing aan. Kom je vast tegen waarom enzo.
Als het een van deze is wel, anders mogelijk niet.quote:Op dinsdag 19 september 2017 20:27 schreef Notorious_Roy het volgende:
Als ik nieuwe ruitenwissers wil (die beter zijn dan de cheap ass Action wissers die ik vorige week kocht ), kan ik dan gewoon Bosch flatblades kopen bij een site als winparts.nl? Deze zouden moeten passen;
https://www.winparts.nl/r(...)-ar530u/p361907.html
Betreft een Mitsubishi Carisma.
Ah ja, ik zie dat ik m'n vraag wat verkeerd stel. Dat ze passen geloof ik wel, maar is die webshop betrouwbaar. Zijn er mensen die daar ervaring mee hebben?quote:Op woensdag 20 september 2017 08:29 schreef nanuk het volgende:
[..]
Als het een van deze is wel, anders mogelijk niet.
CARISMA (DA_) | 1995.07-2006.06 1.6 (DA1A) 4G92 (SOHC 16V)
CARISMA (DA_) | 1995.07-2006.06 1.8 (DA2A) 4G93 (SOHC 16V)
CARISMA (DA_) | 1995.07-2006.06 1.8 16V GDI (DA2A) 4G93 (GDI)
CARISMA (DA_) | 1995.07-2006.06 1.8 GDI (DA2A) 4G93 (GDI)
CARISMA (DA_) | 1995.07-2006.06 1.8 MSX - 16V (DA2A) 4G93 (DOHC 16V)
CARISMA (DA_) | 1995.07-2006.06 1.9 DI-D F9Q2
CARISMA (DA_) | 1995.07-2006.06 1.9 DI-D (DA5A) F9Q1
CARISMA (DA_) | 1995.07-2006.06 1.9 TD (DA4A) F8QT
Wist je dat het in de grote boze ekte ekte wereld wemelt van de automaterialenzaken die die dingen gewoon hebben liggen?quote:Op dinsdag 19 september 2017 20:27 schreef Notorious_Roy het volgende:
Als ik nieuwe ruitenwissers wil (die beter zijn dan de cheap ass Action wissers die ik vorige week kocht ), kan ik dan gewoon Bosch flatblades kopen bij een site als winparts.nl? Deze zouden moeten passen;
https://www.winparts.nl/r(...)-ar530u/p361907.html
Betreft een Mitsubishi Carisma.
Stiekem is er gewoon teveel keus. Halfords had al meerdere merken en soorten. En die zijn allemaal duurder dan die van Bosch bij bovengenoemde webshop.quote:Op woensdag 20 september 2017 22:01 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Wist je dat het in de grote boze ekte ekte wereld wemelt van de automaterialenzaken die die dingen gewoon hebben liggen?
Er is geen keus; er is er maar één de ekte en dat is Bosch. De rest is goedkope of dure namaak.quote:Op woensdag 20 september 2017 22:06 schreef Notorious_Roy het volgende:
[..]
Stiekem is er gewoon teveel keus. Halfords had al meerdere merken en soorten. En die zijn allemaal duurder dan die van Bosch bij bovengenoemde webshop.
Voor elektronica is er Tweakers (Pricewatch), voor auto-onderdelen ken ik geen vergelijkbare site Vandaar de vragen hier.
Nou, ik was voor een wiellager via internet toch ¤20 minder kwijt dan voor inkoop via de automaterialen toko.quote:Op woensdag 20 september 2017 22:57 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Er is geen keus; er is er maar één de ekte en dat is Bosch. De rest is goedkope of dure namaak.
Automaterialenzaak binnenlopen: 'ik wil Bosch wissers voor mijn voiture, merk, bouwjaar dit dat' afrekenen, zaak uitlopen. Case closed.
Als je dat drie keer bij dezelfde tent doet krijg je voortaan ook gewoon 30% korting, net als alle andere vaste klanten. Kan geen internetwebshop tegenop.
Mwa, autoonderdelen24 is toch aanzienlijk goedkoper. Ook voor een garagehouder met flinke korting .quote:Op woensdag 20 september 2017 22:57 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Er is geen keus; er is er maar één de ekte en dat is Bosch. De rest is goedkope of dure namaak.
Automaterialenzaak binnenlopen: 'ik wil Bosch wissers voor mijn voiture, merk, bouwjaar dit dat' afrekenen, zaak uitlopen. Case closed.
Als je dat drie keer bij dezelfde tent doet krijg je voortaan ook gewoon 30% korting, net als alle andere vaste klanten. Kan geen internetwebshop tegenop.
Onzin...quote:Op woensdag 20 september 2017 22:57 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Er is geen keus; er is er maar één de ekte en dat is Bosch. De rest is goedkope of dure namaak.
Automaterialenzaak binnenlopen: 'ik wil Bosch wissers voor mijn voiture, merk, bouwjaar dit dat' afrekenen, zaak uitlopen. Case closed.
Als je dat drie keer bij dezelfde tent doet krijg je voortaan ook gewoon 30% korting, net als alle andere vaste klanten. Kan geen internetwebshop tegenop.
Er is geen fatsoenlijke- of kwalitatief gelijke imitatie voor Bosch flatblades.. ik heb het over ruitenwissers want daar vroeg hij om, niet over knippers en koplampen en zulke shizzlequote:Op donderdag 21 september 2017 10:56 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Onzin...
Vrijwel alle eerste montage komt van Valeo (volgens mij maken die ook Bosch) en gaat gewoon op specificaties van de klant.. (de eerste montage op Mercedes gaat langer mee dan die van een goedkoper automerk, maar ze komen praktisch allemaal bij Valeo vandaan..)
Verder kunnen imitatiedelen beter zijn dan originele.. en andersom.. vraag dus altijd gewoon ff naar de beste ervaringen.. lui die er in doen weten vaak heel goed wat je wel en niet moet hebben..
Valeo Silencio X-trmquote:Op donderdag 21 september 2017 21:10 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Er is geen fatsoenlijke- of kwalitatief gelijke imitatie voor Bosch flatblades.. ik heb het over ruitenwissers want daar vroeg hij om, niet over knippers en koplampen en zulke shizzle
Ik zei niet dat er geen neppies waren, ik zei dat ze kwalitatief gewoon niet tippen aan Bosch Aerotwins.quote:
Die neppies zitten wel op je mercedes als je hem nieuw koopt..quote:Op donderdag 21 september 2017 22:51 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Ik zei niet dat er geen neppies waren, ik zei dat ze kwalitatief gewoon niet tippen aan Bosch Aerotwins.
Die neppies zitten helemaal niet op mijn Mercedes, sowieso koop ik nooit never geen nieuwe auto's.. Op de mijne horen gewone normale wissers origineel, dus flatblades is een modificatie, en die doe ik meestal direct als ik een andere auto koop. Ik had zelfs mijn achterwisser verwisseld voor een aerotwin, maar dat werkt niet goed met de arm. Dus daar zit sinds kort weer een normale (wel Bosch) op.quote:Op donderdag 21 september 2017 23:17 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Die neppies zitten wel op je mercedes als je hem nieuw koopt..
Heb je ze wel eens geprobeerd?
Kan nog steeds toch? Je hebt immers ook die winterdingen nog, die moeten ook een keertje op..quote:Op zondag 24 september 2017 22:27 schreef Sjoegerd het volgende:
Er is voor beide wat te zeggen, dat maakt het lastig. Als de winterbandenplicht er niet was in Duitsland had ik gewoon goede zomerbanden gekocht.
Zit wat in ja. Ga de winterbandjes maar eens bij mijn schoonvader ophalen en kijken in wat voor staat ze zijnquote:Op zondag 24 september 2017 22:38 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Kan nog steeds toch? Je hebt immers ook die winterdingen nog, die moeten ook een keertje op..
Ja, maar wel van een goed merk zoals Vredestein. Als je van die Chinese bandjes neemt, dan heeft dat niet veel zin.quote:Op zaterdag 23 september 2017 11:09 schreef Sjoegerd het volgende:
Zouden jullie all season banden overwegen voor 30k+ km per jaar? Ik ben toe aan twee nieuwe voorbanden, de achterbanden zullen misschien nog een jaar mee kunnen. Ik heb nog wel een set winterbanden maar die zijn afgelopen winterseizoen niet gebruikt (zijn ook al wat ouder, weet ook niet of ze qua profiel nog wat zijn). Ik kom af en toe wel in Duitsland ook in de winter, dus wettelijk gezien moet ik in de winter wel winterbanden of goedgekeurde all season banden hebben.
Bedankt voor je reactie, ik heb het blok een paar dagen geleden nog rondgedraaid, heeft alleen maar binnen gestaan. Heb hem rondgedraaid door middel van een sleutel op de poelie.quote:Op donderdag 28 september 2017 18:22 schreef Zolderkamer het volgende:
En hoeveel tijd zat er tussen het proberen of het blok nog draaide en het monteren?
Kan zoveel zijn.. Blok nat geweest en nu door corrosie vast? Of idem met de bak..
Of vol geregend door buitenstaan.. kromme krukas/nokkenas..
En trouwens: wat zit er vast? Heb je hem met de hand geprobeerd of met een sleutel op de poelie?
Als je er verder niet aan gesleuteld hebt, dan zou ik de bak losdraaien en kijken of ie dan wel draait..quote:Op donderdag 28 september 2017 19:32 schreef Liftdeur het volgende:
[..]
Bedankt voor je reactie, ik heb het blok een paar dagen geleden nog rondgedraaid, heeft alleen maar binnen gestaan. Heb hem rondgedraaid door middel van een sleutel op de poelie.
Kromme kruk- of nokkenas kan het dan toch nooit zijn als ik hem een paar dagen geleden toen deze nog niet in de auto lag nog wel kon ronddraaien?
Ik heb verder echt geen flauw idee, kan me ook niet voorstellen dat ik iets fout gemonteerd heb, aangezien het blok uiteraard maar op 1 manier op de bak past.
Ik ben op mijn Citroën C5 in 2014 overgegaan van normale Michelins naar Vredestein Quatrac Lite op de vooras. Beter in regen, stiller, zuiniger en hebben het "sneeuwvlok symbool" welke je in Duitsland nodig hebt.quote:Op zaterdag 23 september 2017 11:09 schreef Sjoegerd het volgende:
Zouden jullie all season banden overwegen voor 30k+ km per jaar? Ik ben toe aan twee nieuwe voorbanden, de achterbanden zullen misschien nog een jaar mee kunnen. Ik heb nog wel een set winterbanden maar die zijn afgelopen winterseizoen niet gebruikt (zijn ook al wat ouder, weet ook niet of ze qua profiel nog wat zijn). Ik kom af en toe wel in Duitsland ook in de winter, dus wettelijk gezien moet ik in de winter wel winterbanden of goedgekeurde all season banden hebben.
Ketting niet. Wat wel eens kan gebeuren is dat de kettingspanner slecht is uitgevoerd en het wel raadzaam is om deze te vervangen. Maar dat is maar bij bepaalde modellen en motoren.quote:Op maandag 20 november 2017 19:05 schreef Gutz het volgende:
Kort vraagje:
Een distributieketting moet je die nou ook preventief vervangen? Alles slijt ten slotte na verloop van tijd, maar ik lees vaak dat het niet nodig is. Wat is wijsheid?
Ketting is ook aan onderhoud gebonden, net als een riem.quote:Op maandag 20 november 2017 19:05 schreef Gutz het volgende:
Kort vraagje:
Een distributieketting moet je die nou ook preventief vervangen? Alles slijt ten slotte na verloop van tijd, maar ik lees vaak dat het niet nodig is. Wat is wijsheid?
Ligt aan de uitvoering en engineering van de kettingen. Ik heb Nissan blokken over de 5/6 ton zien raken met originele kettingen. En die werden niet al te lief onderhouden.quote:Op maandag 20 november 2017 19:15 schreef vannelle het volgende:
Ketting is ook aan onderhoud gebonden, net als een riem.
Alleen ben je bij een ketting een stuk minder snel aan de beurt maar vervangen zal na een hoog aantal kilometers toch écht moeten gebeuren.
Een ketting rekt namelijk en als je te lang wacht is hij zo gerekt dat de spanner de speling niet meer op kan heffen en de ketting dus dingen gaat raken die hij niet mág raken.
Ford Fiesta MK6.5 uit 2006. 1.3l benzine met 190k op teller.quote:Op maandag 20 november 2017 19:15 schreef bokkepoot het volgende:
[..]
Ketting niet. Wat wel eens kan gebeuren is dat de kettingspanner slecht is uitgevoerd en het wel raadzaam is om deze te vervangen. Maar dat is maar bij bepaalde modellen en motoren.
Wat is de KM-stand en wat voor wagen betreft het?
Het kan lang goed gaan.quote:Op maandag 20 november 2017 19:18 schreef bokkepoot het volgende:
[..]
Ligt aan de uitvoering en engineering van de kettingen. Ik heb Nissan blokken over de 5/6 ton zien raken met originele kettingen. En die werden niet al te lief onderhouden.
Zeker te weten een 1.3 en geen 1.25?quote:Op maandag 20 november 2017 19:19 schreef Gutz het volgende:
[..]
Ford Fiesta MK6.5 uit 2006. 1.3l benzine met 190k op teller.
Uiteindelijk was na 5 ton van de die blokken de nokkenas gebroken, en toen hebben we wel even de kop gelicht. Ketting was nog in perfecte staatquote:Op maandag 20 november 2017 19:21 schreef vannelle het volgende:
[..]
Het kan lang goed gaan.
Ik heb meegemaakt dat er slijtsporen door de ketting duidelijk zichtbaar waren in de afdekkap.
Jep, 100% de 1.3quote:Op maandag 20 november 2017 19:24 schreef bokkepoot het volgende:
[..]
Zeker te weten een 1.3 en geen 1.25?
Als je een 1.3 hebt, das een oude fossiel. De ketting die daarin zit is een prima exemplaar.
Als je gewoon normaal de auto laat onderhouden (olie verversen e.d.) zal de auto onder je wegrotten voordat de motor het opgeeft.
Kleppen stellen moet daarbij wel afentoe gebeuren.
maakt niet zo heel veel uit.. Over 15k moet er sosiewosie weer een nieuwe inquote:Op zondag 26 november 2017 10:12 schreef Miniem het volgende:
Hoi, ik zoek een luchtfilter voor mijn Mazda 121 uit 1992.
Nu zijn er verschillende merken. Maakt dat nog veel uit qua kwaliteit? AMC/Mann/Bosch/Knecht/Purflux. Prijs verschilt niet veel.
Thnx!quote:Op zondag 26 november 2017 12:48 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
maakt niet zo heel veel uit.. Over 15k moet er sosiewosie weer een nieuwe in
Heb zelf goede ervaring metquote:Op zondag 26 november 2017 16:31 schreef Miniem het volgende:
[..]
Thnx!
Nog een vraagje. Ik las hier laatst in PTA een topic van iemand die nieuwe autobanden zocht met de vraag waar hij ze het goedkoopste kon bestellen en laten monteren. Waren meerdere suggesties in dat topic maar kan het zo niet terugvinden.
Thnx, ik heb het nog gevonden.quote:Op zondag 26 november 2017 17:00 schreef bokkepoot het volgende:
[..]
Heb zelf goede ervaring met
https://www.autobanden-365.nl/
https://www.banden-popgom.nl/
Maar meestal bel ik voor ik bestel altijd even met mijn bandenboer, soms kan hij een leuke aanbieding doen i.c.m. uitlijnen
Een luchtfilter gaat minimaal 30000 km mee, bij sommige modellen zelfs 60000 of 90000 kmquote:Op zondag 26 november 2017 12:48 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
maakt niet zo heel veel uit.. Over 15k moet er sosiewosie weer een nieuwe in
En hoe is dat een onderhoudsvraag?quote:Op maandag 4 december 2017 14:52 schreef mrPanerai het volgende:
Ik zou van iemand een Volvo cabrio 2.0D met 150K op de teller willen overnemen.
Is dit nog een beetje acceptable stand? Geen idee hoe deze motors bekend staan.
Waar is het volvo topic?quote:Op maandag 4 december 2017 19:13 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
En hoe is dat een onderhoudsvraag?
Open een topic of zoek het Volvo topic ofzo, dat gaat vast beter werken.
Meestal draai je de peilstokbuis er zo af incl peilstok.. Weet alleen even niet uit mn hoofd of dat ook onder xsara's kap is..quote:Op dinsdag 5 december 2017 12:27 schreef Wim95 het volgende:
Hallo autovrienden,
Ik heb een citroën xsara uit 2001. Motorinhoud : 1.4
Hij gaat morgen voor de apk, alleen ik wou even mijn oliepeil controleren, en kwam erachter dat de indicator aan het einde van de stok afgebroken is. Nu maak ik me daar geen zorgen om, want dat houd het zeefje wel tegen. Maar ik krijg de peilstok niet meer door de buis heen. Een centimeter of 6-7 voor het einde blijft hij steken. Nu denk ik dat de indicator nog vast zit. Zijn er mensen die dit probleem ook wel eens hebben gehad en kan ik dit zelf makkelijk oplossen of maar even de garage ernaar laten kijken.
wil je een lmgtfy linkje of kun je zelfstandig typen?quote:
Euw, das niet zo mooi.. zit de peilbuis niet per ongeluk met 2 boutjes op het blok geschroefd? Dan kun je hem er vanaf sleutelen en doorprikken.quote:Op dinsdag 5 december 2017 12:27 schreef Wim95 het volgende:
Hallo autovrienden,
Ik heb een citroën xsara uit 2001. Motorinhoud : 1.4
Hij gaat morgen voor de apk, alleen ik wou even mijn oliepeil controleren, en kwam erachter dat de indicator aan het einde van de stok afgebroken is. Nu maak ik me daar geen zorgen om, want dat houd het zeefje wel tegen. Maar ik krijg de peilstok niet meer door de buis heen. Een centimeter of 6-7 voor het einde blijft hij steken. Nu denk ik dat de indicator nog vast zit. Zijn er mensen die dit probleem ook wel eens hebben gehad en kan ik dit zelf makkelijk oplossen of maar even de garage ernaar laten kijken.
ja graagquote:Op dinsdag 5 december 2017 12:42 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
wil je een lmgtfy linkje of kun je zelfstandig typen?
Ja precies, dat is idd een goeie. Ik zal er zo even naar kijken. Ik laat wel even weten wat het geworden is.quote:Op dinsdag 5 december 2017 12:45 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Euw, das niet zo mooi.. zit de peilbuis niet per ongeluk met 2 boutjes op het blok geschroefd? Dan kun je hem er vanaf sleutelen en doorprikken.
'nieuwe' peilstok fiks je voor een appel en een ei op de sloop/autodemo natuurlijk, want je wilt wel weten of je genoeg 710 in het carter hebt.
Kiss mi hinies broquote:
Omdat je ook niks op google vindt.quote:
Topic reeks met 30+ delen, kom op heejquote:Op dinsdag 5 december 2017 15:38 schreef mrPanerai het volgende:
[..]
Omdat je ook niks op google vindt.
Term PTA's redder in nood blijkt dan ook maar een loze kreet.
draait je startmotor wel?quote:Op dinsdag 12 december 2017 22:59 schreef de_boswachter het volgende:
Vraagje
Heb bij mijn auto af en toe dat hij niet wil starten. In eerste instantie dacht ik dat het de accu was, maar dat zou vreemd zijn aangezien ik een nieuwe er in heb laten plaatsen begin dit jaar.
Wat verder vreemd is dat de auto na aantal keren doorstarten toch weer aanslaat waardoor ik weer kan rijden. Er is ook geen regelmaat te herkennen; dan doet hij het een week niet, dan twee keer per dag dat ik moet ‘doorstarten’.
Nou zag ik al een aantal keren tijdens het doorstarten dat op de boordcomputer het ‘olie lampje’ brandde. Dat ging nadat motor weer aansloeg vanzelf weer uit. Oliepeil is echter gewoon ok.
Iemand een idee waar ik moet zoeken?
Maakt wel herrie. Maakt eigenlijk gewoon dezelfde herrie als dat er problemen zijn met een accu.quote:Op woensdag 13 december 2017 08:17 schreef oldford het volgende:
Dan maakt ie herrie.
Als de startmotor niet draait hoor je niets, misschien hooguit een klik.
Gezien het feit dat de motor uiteindelijk wel aanslaat bij dat "doorstarten", schijnt de startmotor wel te werken.
Over het oliedruk lampje hoef je je geen zorgen te maken.
Het starttoerental is gewoon te laag om voldoende oliedruk te genereren.
Wat voor een auto/motor hebben we het hier over?
Merk, model, bouwjaar, brandstof, inhoud?
dan hoor je een geluid dat klinkt als hengjengjengjengjengquote:Op woensdag 13 december 2017 07:04 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
Hoe check ik dat als het aan de hand is ?
Hij start wel, maar hij slaat niet aan.. motor gaat wel rond dus..quote:Op dinsdag 12 december 2017 22:59 schreef de_boswachter het volgende:
Vraagje
Heb bij mijn auto af en toe dat hij niet wil starten. In eerste instantie dacht ik dat het de accu was, maar dat zou vreemd zijn aangezien ik een nieuwe er in heb laten plaatsen begin dit jaar.
Wat verder vreemd is dat de auto na aantal keren doorstarten toch weer aanslaat waardoor ik weer kan rijden. Er is ook geen regelmaat te herkennen; dan doet hij het een week niet, dan twee keer per dag dat ik moet ‘doorstarten’.
Nou zag ik al een aantal keren tijdens het doorstarten dat op de boordcomputer het ‘olie lampje’ brandde. Dat ging nadat motor weer aansloeg vanzelf weer uit. Oliepeil is echter gewoon ok.
Iemand een idee waar ik moet zoeken?
Autosloop of onderdelenlijn.quote:Op zaterdag 23 december 2017 18:14 schreef Yasmin__x het volgende:
[ afbeelding ]
Ik zoek zo een nieuw zilveren ronde ding, weet iemand waar ik dit kan vinden?
Hoe heet zoiets?quote:Op zaterdag 23 december 2017 18:16 schreef bokkepoot het volgende:
[..]
Autosloop of onderdelenlijn.
Of de dealer als je geld teveel hebt.
Regelknop van de ventilatie ofzoquote:Op zaterdag 23 december 2017 18:43 schreef Yasmin__x het volgende:
Of de dealer als je geld teveel hebt.
Relais dat blijft plakken? of bedrading die rot is?quote:Op zaterdag 23 december 2017 18:41 schreef Miniem het volgende:
Vraagje, ik heb een Mazda 121 bolhoed (1992) Als ik de ruitenwissers aanzet blijven ze soms random hangen. Heel vervelend en gevaarlijk als het hard regent, contact uit en weer aan en ze gaan weer verder. Iemand een idee waar dit in zit / hoe ik dit op kan lossen?
Dat blijft plakken?quote:Op zaterdag 23 december 2017 18:58 schreef bokkepoot het volgende:
[..]
Relais dat blijft plakken? of bedrading die rot is?
Zekering is er meestal voor om te zorgen dat er geen stroom meer kan lopen.quote:Op zaterdag 23 december 2017 19:00 schreef Miniem het volgende:
[..]
Dat blijft plakken?
Zekering kan het niet zijn?
Voel het wel klikken ja.quote:Op zaterdag 23 december 2017 19:08 schreef Hyperdude het volgende:
Of de schakelaar/bediening ruitenwissers aan het stuur is kapot.
Voel je dat ding nog een beetje klikken?
Ik zou ook even naar de simpele weg kijken.. De massakabels van japanners zijn altijd wel corrosiegevoelig.quote:Op zaterdag 23 december 2017 20:45 schreef Miniem het volgende:
[..]
Voel het wel klikken ja.
Waar kan ik het relais vinden? Ergens in de stuurkolom? Of in de buurt van de zekeringenkast?
De massakabels zitten in de motorruimte? Of ook bij de zekeringenkast?quote:Op zondag 24 december 2017 00:47 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Ik zou ook even naar de simpele weg kijken.. De massakabels van japanners zijn altijd wel corrosiegevoelig.
Vooral op de bevestigingspunten.. even flink aan sjorren.. soms valt het op het eerste gezicht niet op, maar brokkelt ie zo af..
Je kan er de meest vreemde storingen en een punthoofd van krijgen..
En waarom bij Japanners? Om de simpele reden dat de meeste japanners geen olie lekken en er dus roest en corrosie ontstaat.. westerse merken zijn vaak voorzien van de nodige olie aan de onderkant
Even niet precies in beeld waar ze bij een 121 zitten, er is vast wel iemand die het exact kan vertellen, maar meestal zit er een platte gevlochten kabel van versnellingsbak (soms motor) naar carrosserie en eentje van de accu (min) naar carrosserie.. de eerste is vaak rot.. (onderkant vd auto)quote:Op zondag 24 december 2017 12:18 schreef Miniem het volgende:
[..]
De massakabels zitten in de motorruimte? Of ook bij de zekeringenkast?
Als je een complete wielset koopt, koop je complete wielen.. (vandaar ook dat het expliciet genoemd word..) montage zit er bij in..quote:Op zondag 24 december 2017 12:28 schreef xaban06 het volgende:
Hoort misschien niet helemaal in dit topic thuis, maar weet anders ook niet in welk topic wel.
Hebben jullie wel eens velgen + banden bij autobandenmarkt gekocht. Leveren ze het als een set, dus dat je ze direct onder je auto kan monteren of leveren ze de velgen los van je banden?
Zeer waarschijnlijk zijn de grijs/zwarte stripjes links en recht op de radio verwijderbaar.quote:Op donderdag 25 januari 2018 17:40 schreef valentijn7 het volgende:
Paar maanden geleden een Honda Civic II 1987 aangeschaft, nu is de taperecorder defect. Deze zou ik graag verwijderen, maar hoe doe ik dat? Dien ik hiervoor het gehele instrumentenbord te verwijderen?
[ afbeelding ]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |