abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_173322841
Dank je. Zal het wel zijn idd. Staat niks op nee, ook geen 'oil'.

Mijn handleiding is in het Duits en de foto's erbij komen niet helemaal overeen met wat onder mijn motorkap ligt. Maar uit een tekening maak ik nu bij nadere bestudering op dat op die locatie die Öl Einfülöffnung zit :-)

Dus het het zit wel goed, blijf het alleen als totaal niet-technisch persoon altijd eng vinden als foto's en plaatjes er ander uitzien dat wat ik met mijn eigen ogen zie. Dan ga ik twijfelen.
  Moderator dinsdag 22 augustus 2017 @ 15:40:37 #177
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_173323476
Tja, misschien is dat wel wijsheid. Het zit er nog niet in.
pi_173336349
Mijn gele motormanagementlampje blijft branden. Omdat diverse apparaten het niet konden uitlezen ga ik er even van uit dat de boordcomputer zelf defect is.

Kom ik daar de APK mee door als de rest gewoon wel werkt?
pi_173336750
quote:
0s.gif Op woensdag 23 augustus 2017 07:58 schreef nanuk het volgende:
Mijn gele motormanagementlampje blijft branden. Omdat diverse apparaten het niet konden uitlezen ga ik er even van uit dat de boordcomputer zelf defect is.

Kom ik daar de APK mee door als de rest gewoon wel werkt?
Wie heeft uitgelezen, lukt het de dealer ook niet?
.
pi_173336780
quote:
1s.gif Op woensdag 23 augustus 2017 08:34 schreef Fer het volgende:

[..]

Wie heeft uitgelezen, lukt het de dealer ook niet?
De garage die mijn onderhoud doet, met drie verschillende apparaten geprobeerd maar er kwam steeds nix zinnigs uit. Ik stond er wel bij maar heb er niet echt verstand van. De conclusie dat de bc zelf dan stuk is is de mijne.
pi_173336890
quote:
0s.gif Op woensdag 23 augustus 2017 07:58 schreef nanuk het volgende:
Mijn gele motormanagementlampje blijft branden. Omdat diverse apparaten het niet konden uitlezen ga ik er even van uit dat de boordcomputer zelf defect is.

Kom ik daar de APK mee door als de rest gewoon wel werkt?
Wat voor auto is het? In vag groep komt het wel eens voor dat als je radio eruit haalt je de auto wel kan uitlezen.
pi_173337050
quote:
1s.gif Op woensdag 23 augustus 2017 08:43 schreef ColtZ40 het volgende:

[..]

Wat voor auto is het? In vag groep komt het wel eens voor dat als je radio eruit haalt je de auto wel kan uitlezen.
Een Cuore van 2012(?) maar met heel veel kilometers. Deze winter dus weer APK plichtig. Hij heeft wel een tijdje met een brakke accu gereden.
pi_173337292
quote:
0s.gif Op woensdag 23 augustus 2017 08:35 schreef nanuk het volgende:
De garage die mijn onderhoud doet, met drie verschillende apparaten geprobeerd maar er kwam steeds nix zinnigs uit. Ik stond er wel bij maar heb er niet echt verstand van. De conclusie dat de bc zelf dan stuk is is de mijne.
Wat bedoel je met "nix zinnigs uit"? Kun je geen verbinding maken met de motor-computer?
Of is er wel een foutmelding die niet begrepen wordt?
En als er geen verbinding gemaakt kan worden, is dat alleen met de motor-computer of is dat met alle aanwezige computers die uitgelezen kunnen worden (zoals ook ABS, Airbag, etc.)?

Het vervangen van de motor-computer is een prijzig grapje en dient ook nog eens bij de dealer gedaan te worden, vanwege het inleren. Dus ik zou dat niet zo maar gaan doen.
pi_173337504
quote:
0s.gif Op woensdag 23 augustus 2017 09:19 schreef oldford het volgende:

[..]

Het vervangen van de motor-computer is een prijzig grapje en dient ook nog eens bij de dealer gedaan te worden, vanwege het inleren. Dus ik zou dat niet zo maar gaan doen.
Vandaar ook mijn vraag of het een reden is om af te keuren voor APK, dan ga ik waarschijnlijk op zoek naar een andere auto. Wat noemen we prijzig trouwens?

De auto rijdt hier al meer dan een jaar prima mee en mn verbruik is ook niet veranderd.
pi_173337902
Ik zou hem eerst door een dealer laten uitlezen. En afwachten wat er uit komt. 2012 is best nieuw en kan ook dat een universele obd niet erop werkt.
.
pi_173338620
Als je antwoord geeft op mijn vragen, dan kan ik je vertellen of je wel of niet door de APK zou kunnen komen.
Of dat verstandig is met een brandende motorlamp is een ander verhaal.
pi_173338804
quote:
0s.gif Op woensdag 23 augustus 2017 09:19 schreef oldford het volgende:

[..]

Wat bedoel je met "nix zinnigs uit"? Kun je geen verbinding maken met de motor-computer?
Of is er wel een foutmelding die niet begrepen wordt?
En als er geen verbinding gemaakt kan worden, is dat alleen met de motor-computer of is dat met alle aanwezige computers die uitgelezen kunnen worden (zoals ook ABS, Airbag, etc.)?

De eerste keer stond er volgens de garage een wat vage vermelding, de melding werd gereset. Maanden later brandde het lampje weer. Nu meerdere pogingen nodig om een uitlezing te krijgen, met diverse uitlezers kwam er steeds geen verbinding of incomplete info. Resetten hielp nu minder dan een week. =Naar aanleiding daarvan is er toen een sensor vervangen voor 160 euro (niet de lambda). Binnen een dag brandde toe het lampje weer. Dat was afgelopen winter.

Geen idee of er nog meer computers in die auto zitten die ook uitgelezen kunnen worden.
Ik begrijp uit je opmerking dat die er dus wel zullen zijn.
pi_173339249
Daarom de dealer laten uitlezen, die kunnen de melding uitgebreider interpreteren. Een "boordcomputer" kan in de eigen taal (van de fabrikant, Daihatsu) veel beter vertellen wat er loos is.

De uitleescomputer van een universeel is vaak ook alleen maar "universeel"
.
pi_173339315
quote:
1s.gif Op woensdag 23 augustus 2017 11:08 schreef Fer het volgende:
Daarom de dealer laten uitlezen, die kunnen de melding uitgebreider interpreteren. Een "boordcomputer" kan in de eigen taal (van de fabrikant, Daihatsu) veel beter vertellen wat er loos is.

De uitleescomputer van een universeel is vaak ook alleen maar "universeel"
Dan moet ik eens op zoek naar een Daihatsu dealer, waar ik deze auto gekocht heb bestaat niet meer.
Dank voor je input. _O_
pi_173339360
quote:
0s.gif Op woensdag 23 augustus 2017 11:11 schreef nanuk het volgende:

[..]

Dan moet ik eens op zoek naar een Daihatsu dealer, waar ik deze auto gekocht heb bestaat niet meer.
Dank voor je input. _O_
Je kan een's een belletje wagen bij een Toyota dealer, horen sinds een aantal jaar bij elkaar. Misschien kunnen ze wat voor je betekenen.
.
pi_173339488
quote:
1s.gif Op woensdag 23 augustus 2017 11:13 schreef Fer het volgende:

[..]

Je kan een's een belletje wagen bij een Toyota dealer, horen sinds een aantal jaar bij elkaar. Misschien kunnen ze wat voor je betekenen.
Ik heb begrepen dat Daihatsu 100% Toyota dochter is. Maar Toyota produceert in Korea en Daihatsu in Japan zelf. Daarom zijn ze ook iets duurder in het segment. Eeuwig zonde dat ze in Europa niet meer verkopen. geweldige autootjes. ik zie dat er op twaalf km van mn huis nog een dealer zit. Zal ik eens langs rijden.
pi_173340649
quote:
0s.gif Op woensdag 23 augustus 2017 10:47 schreef nanuk het volgende:
met diverse uitlezers kwam er steeds geen verbinding of incomplete info.
Heb je de mazzel dat de uitlezer van het APK station geen verbinding kan maken, dan zou je door de APK kunnen komen als de uitlaatgas test goed is. Een half jaar doorrijden met een onbekende storing kan ertoe geleid hebben dat de katalysator het laat afweten en dan wordt je afgekeurd.
Heb je de pech dat de uitlezer tijdens de APK incomplete info geeft dan mag de auto NIET GEKEURD worden. Dat is dus geen afkeur, maar ook geen goedkeur.
pi_173340733
quote:
0s.gif Op woensdag 23 augustus 2017 12:23 schreef oldford het volgende:

[..]

Heb je de mazzel dat de uitlezer van het APK station geen verbinding kan maken, dan zou je door de APK kunnen komen als de uitlaatgas test goed is. Een half jaar doorrijden met een onbekende storing kan ertoe geleid hebben dat de katalysator het laat afweten en dan wordt je afgekeurd.
Heb je de pech dat de uitlezer tijdens de APK incomplete info geeft dan mag de auto NIET GEKEURD worden. Dat is dus geen afkeur, maar ook geen goedkeur.
Dus heb ik redelijke kans dat de computer en de katalysator stuk zijn. Met 180k op de teller kan ik dus beter tegen die tijd naar een ander autootje gaan zoeken. Deze heeft het prima gedaan maar dus tijd voor iets nieuws voor de keuringsdatum. Nogmaals dank.
pi_173373984
Hi,

Weet niet of dit in dit topic thuis hoort, maar om er nou een nieuw topic voor aan te maken vond ik ook wat overdreven.

Heb dus tweedehands wielenset gekocht (lichtmetaal + banden met 7mm profiel). Alles prima gegaan en ik zet ze er dit weekend onder. Nu keek ik vandaag nog eens goed en tot mijn verbazing viel me iets op:




Het bandprofiel is op alle vier de banden precies hetzelfde. Als ik ze dus monteer zit er links een ander profiel op dan rechts. Nu weet ik dat er asymetrische en directionele banden bestaan, maar dit vind ik alsnog raar.

Het gaat in dit geval om Goodyear Eagle NCT5 Runflats BMW (2014), blijkbaar met een asymmetrisch bandprofiel (want binnen en buitenkant anders). Die kerel voor me is er gewoon mee rondgereden natuurlijk, en misschien is dit ook de normaalste zaak van de wereld.

Kan me iemand hier iets zinnigs over vertellen?
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
  donderdag 24 augustus 2017 @ 22:51:49 #196
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_173375801
quote:
0s.gif Op donderdag 24 augustus 2017 22:13 schreef Hojdhopper het volgende:
Hi,

Weet niet of dit in dit topic thuis hoort, maar om er nou een nieuw topic voor aan te maken vond ik ook wat overdreven.

Heb dus tweedehands wielenset gekocht (lichtmetaal + banden met 7mm profiel). Alles prima gegaan en ik zet ze er dit weekend onder. Nu keek ik vandaag nog eens goed en tot mijn verbazing viel me iets op:

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Het bandprofiel is op alle vier de banden precies hetzelfde. Als ik ze dus monteer zit er links een ander profiel op dan rechts. Nu weet ik dat er asymetrische en directionele banden bestaan, maar dit vind ik alsnog raar.

Het gaat in dit geval om Goodyear Eagle NCT5 Runflats BMW (2014), blijkbaar met een asymmetrisch bandprofiel (want binnen en buitenkant anders). Die kerel voor me is er gewoon mee rondgereden natuurlijk, en misschien is dit ook de normaalste zaak van de wereld.

Kan me iemand hier iets zinnigs over vertellen?
Wat wil je weten..? Heeft te maken met centrifugaalkrachten... Staat waarschijnlijk wel een draairichting op..
De samenstelling van het rubber kan ook verschillend zijn trouwens, al is dat meer bij motorbanden.. (zijkanten zachter rubber door meer silica dan in het midden, dan plakt de band beter in de bochten en slijt ie niet zo snel op het middelste deel van het loopvlak)
pi_173375931
quote:
14s.gif Op donderdag 24 augustus 2017 22:51 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Wat wil je weten..? Heeft te maken met centrifugaalkrachten... Staat waarschijnlijk wel een draairichting op..
De samenstelling van het rubber kan ook verschillend zijn trouwens, al is dat meer bij motorbanden.. (zijkanten zachter rubber door meer silica dan in het midden, dan plakt de band beter in de bochten en slijt ie niet zo snel op het middelste deel van het loopvlak)
Sorry, misschien was ik niet duidelijk in mijn post.

Ik vind het vreemd dat links en rechts een andere profielrichting hebben als het ware. Er staat geen draairichting op de band, alleen inside en outside. En ze zijn dus goed gemonteerd. Maar aan de linker kant staan de groeven dus zo //// en rechts ook ////. Je zou verwachten dat ze links //// en rechts \\\\ zouden staan (zwaar overdreven natuurlijk).
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
  donderdag 24 augustus 2017 @ 22:59:44 #198
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_173376074
quote:
0s.gif Op donderdag 24 augustus 2017 22:55 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]

Sorry, misschien was ik niet duidelijk in mijn post.

Ik vind het vreemd dat links en rechts een andere profielrichting hebben als het ware. Er staat geen draairichting op de band, alleen inside en outside. En ze zijn dus goed gemonteerd. Maar aan de linker kant staan de groeven dus zo //// en rechts ook ////. Je zou verwachten dat ze links //// en rechts \\\\ zouden staan (zwaar overdreven natuurlijk).
Hier net zo.
F11 met Bridgestone RFT.
Duitse logica. :P
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_173376182
quote:
1s.gif Op donderdag 24 augustus 2017 22:59 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Hier net zo.
F11 met Bridgestone RFT.
Duitse logica. :P
Pfieuw... dus ik hoef me geen zorgen te maken. Maakt niets uit voor de wegligging?

Ik vind het maar vreemd.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
  donderdag 24 augustus 2017 @ 23:16:32 #200
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_173376541
quote:
0s.gif Op donderdag 24 augustus 2017 23:03 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]

Pfieuw... dus ik hoef me geen zorgen te maken. Maakt niets uit voor de wegligging?

Ik vind het maar vreemd.
Anders slinger je Bing aan. Kom je vast tegen waarom enzo. :P
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')