abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_168875932
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2017 14:23 schreef Ouder1 het volgende:
Ff googlen en daar heb je hem:

http://www.juridischburea(...)ng-stilstaande-auto/

[..]

Dit gaat ervan uit dat de auto daar mag parkeren en geen gevaar en/of hinder oplevert voor andere weggebruikers. Je zou dan net zo goed midden op de snelweg kunnen parkeren en daarvoor enkel een parkeerboete krijgen. Misschien maakt de wet hierin geen onderscheid, dat kan. Ik vind het een belangrijk verschil maar de wet blijkbaar niet. Het zij zo.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_168877354
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2017 16:14 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Dit gaat ervan uit dat de auto daar mag parkeren en geen gevaar en/of hinder oplevert voor andere weggebruikers. Je zou dan net zo goed midden op de snelweg kunnen parkeren en daarvoor enkel een parkeerboete krijgen. Misschien maakt de wet hierin geen onderscheid, dat kan. Ik vind het een belangrijk verschil maar de wet blijkbaar niet. Het zij zo.
Ja, want elke manoeuvre op de snelweg is net zo gevaarlijk als in de bebouwde kom. Je kletst echt uit je nek door totaal verschillende zaken met elkaar te vergelijken.
pi_168877599
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2017 01:41 schreef GX185 het volgende:
Lijkt me duidelijk dat de fietster hier verantwoordelijk is voor het ongeval. Dat het busje daar misschien niet had mogen staan doet daar niets aan af. Het busje heeft daar uren(?) gestaan en dochter van TS is de enige die er tegenaan is gereden, de rest van de weggebruikers lette namelijk wel op en reed er gewoon omheen.
Dit!
pi_168878157
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2017 16:14 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Dit gaat ervan uit dat de auto daar mag parkeren en geen gevaar en/of hinder oplevert voor andere weggebruikers. Je zou dan net zo goed midden op de snelweg kunnen parkeren en daarvoor enkel een parkeerboete krijgen. Misschien maakt de wet hierin geen onderscheid, dat kan. Ik vind het een belangrijk verschil maar de wet blijkbaar niet. Het zij zo.
Nee, dit gaat er vanuit dat een geparkeerde auto geen onderdeel uit maakt van het verkeer.

Daarnaast blijf jij er vanuit gaan dat de plaats waar het busje stond levensgevaarlijk was en een ongeval niet te vermijden in welk geval je wellicht nog een puntje zou kunnen hebben.

Echter: Het busje stond op een goed overzichtelijk punt. Naderend verkeer kon het busje zien staan op meer dan honderd meter afstand. Het stond op het fietspad dus het snelheidsverschil tussen het verkeer dat het hinderde (fietsers) en het busje was maar klein. Het enige mogelijke gevaar dat het busje hier op zou kunnen leveren was dat fietsers onoplettend om het busje heen zouden fietsen en in aanraking zouden kunnen komen met overig verkeer.
Hier was echter bij dit ongeval geen sprake van.

Hier was sprake van een puber die last had van de sneeuw die in haar gezicht kwam en de kou en daarom haar capuchon dusdanig over haar gezicht had getrokken dat haar zicht ernstig werd belemmerd. Zo ernstig dat zij niet meer kon remmen toen een geparkeerd busje eindelijk in haar zicht kwam. Dat lijkt er op te wijzen dat niet alleen de capuchon diep over haar hoofd getrokken was maar ze ook nog eens haar hoofd gebogen hield. Twee meter zicht misschien?

Wat er zich dan ook op dat fietspad had bevonden had ze aangereden. Ook als dat zich daar wel mocht bevinden.
pi_168879013
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2017 18:17 schreef Ouder1 het volgende:

[..]
Nee
Je bent niet vies van flink wat speculatie. Zoveel is zeker.

Ik vind dat de "geest" van de wet hier blijkbaar buiten beschouwing wordt gelaten dat houdt m.i. in waarom je niet mag parkeren op een fietsstrook. Dat is omdat het in ieder geval hinder en ook mogelijk gevaar kan opleveren: je kunt er dus tegenaan botsen maar je dient in ieder geval de fietsstrook te verlaten om uit te wijken wat ook gevaarlijk kan zijn. Helaas maakt de wet blijkbaar geen onderscheid tussen of hij daar mocht parkeren of niet. Het enige verschil is een mogelijke parkeerboete en dat vind ik ietsje te mager. Maar dat blijkt een wat aparte zienswijze te zijn. :)

[ Bericht 41% gewijzigd door Bart2002 op 13-02-2017 19:16:39 ]
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_168880713
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2017 10:49 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Wat jij geleerd hebt doet er niet toe.

Fietspad mag niet op geparkeerd worden.
Als een fietser op je knalt om wat voor reden dan ook, ligt het aan degene die dat busje daar foutief heeft geparkeerd.
Bus begaat inderdaad een overtreding. Fietser is echter aansprakelijk voor de schade.
Ik ben een sukkel voor de liefde, koning in de discotheek
pi_168881064
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2017 19:04 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Je bent niet vies van flink wat speculatie. Zoveel is zeker.

Ik vind dat de "geest" van de wet hier blijkbaar buiten beschouwing wordt gelaten dat houdt m.i. in waarom je niet mag parkeren op een fietsstrook. Dat is omdat het in ieder geval hinder en ook mogelijk gevaar kan opleveren: je kunt er dus tegenaan botsen maar je dient in ieder geval de fietsstrook te verlaten om uit te wijken wat ook gevaarlijk kan zijn. Helaas maakt de wet blijkbaar geen onderscheid tussen of hij daar mocht parkeren of niet. Het enige verschil is een mogelijke parkeerboete en dat vind ik ietsje te mager. Maar dat blijkt een wat aparte zienswijze te zijn. :)
Namens de wetgever wil ik excuses aan jou aanbieden omtrent het feit dat het wetboek te weinig rekening houd met blinde fietsers.

:')
“The problem with socialism is that you eventually run out of other people’s money.”
pi_168881560
quote:
1s.gif Op maandag 13 februari 2017 20:18 schreef IkBenDeBaas het volgende:

[..]

Bus begaat inderdaad een overtreding. Fietser is echter aansprakelijk voor de schade.
Zo blijkt inderdaad.

Ik heb zelf ook wat zitten googlen, stilstaande autos en schade (tenzij ze plots de deur opengooien of iets soortgelijks) is voor degene die er dan bovenop knalt.

Blijft ergens krom, maar enfin zo zit het blijkbaar.
  maandag 13 februari 2017 @ 21:41:34 #209
106942 Eix
Stranded here on planet earth
pi_168883150
Beetje vreemd topic dit. TS begint een verhaal met dat er tijdens sneeuwval een ongeval gebeurde. En vervolgens gaan we op basis van Google Streetview bepalen of het een fietsstrook is - dit aan de hand van de verkeerstekens die op het wegdek stonden. I dunnow, maar als de verkeerstekens niet meer waarneembaar zijn door sneeuwval dan kan dus ook op dat moment niet worden vastgesteld dat er sprake is van een fietsstrook. Hoe wil je dan artikel 23 van het rvv handhaven?

quote:
Artikel 23
1. De bestuurder mag zijn voertuig niet laten stilstaan: [...] op een fietsstrook of op de rijbaan langs een fietsstrook; [...]
quote:
fietsstrook: door doorgetrokken of onderbroken strepen gemarkeerd gedeelte van de rijbaan waarop afbeeldingen van een fiets zijn aangebracht;
Nu, laat ik voor het gemak even aannemen dat er sprake is van een fietsstrook. Ik zou me dan vervolgens afvragen of de weg voldoet aan de richtlijnen. Kan best zijn dat er aan het begin van de straat een (ondergesneeuwd) fietssymbool is aangebracht. Als verderop een zijstraat is dan moet dat symbool wel herhaald worden anders verandert de fietsstrook alsnog in een fietssuggestiestrook.

Als je vervolgens inderdaad hebt vastgesteld dat er juridisch sprake is van een fietsstrook en degene die daar geparkeerd had dit ook als zodanig had moeten herkennen, dan vraag ik me nog af in hoeverre de overtreding 'parkeren op een fietsstrook' je schuldig maakt aan dit ongeval. Ter vergelijk: als ik geen voorrang geef aan verkeer van rechts en iemand rijdt met 31 km/u uit een zijstraat terwijl de limiet 30km/u is, dan maakt dat die persoon ook niet gelijk schuldig omdat de snelheid met 1km/u werd overschreden.

Kortom, persoonlijk denk ik dat het erg lastig wordt een rechter te overtuigen dat de foutparkeerder schuldig is aan dit ongeval. Zowel omdat je vanwege de sneeuwval niet overtuigend kan betogen dat er sprake is van een fietsstrook. Daarmee is het hele foutparkeren al discutabel. En gevoelsmatig omdat je met foutparkeren niet gelijk het verkeer in gevaar brengt. Hoewel ik wel benieuwd ben naar jurisprudentie op dit vlak en in sommige situaties dit allicht wel zo is. zoals foutparkeren onderaan een berg in een onoverzichtelijke bocht oid. :s)

[ Bericht 0% gewijzigd door Eix op 13-02-2017 21:50:11 ]
Most people keep their brains
Between their legs
(Don't you find ?)
  maandag 13 februari 2017 @ 21:47:44 #210
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_168883331
Lijkt me gewoon de schuld van je dochter. Als je zo slecht oplet dat je op je fiets stilstaande objecten ter grootte van een bestelbus niet tijdig kunt ontwijken, dan moet je bij jezelf te rade gaan. Wees blij dat ze niet is geschept door een auto die uit een zijstraat kwam, want ook die had ze natuurlijk niet gezien toen ze naar de grond starend naar school of zo fietste.
pi_168883377
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2017 20:51 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Zo blijkt inderdaad.

Ik heb zelf ook wat zitten googlen, stilstaande autos en schade (tenzij ze plots de deur opengooien of iets soortgelijks) is voor degene die er dan bovenop knalt.

Blijft ergens krom, maar enfin zo zit het blijkbaar.
Dat is helemaal niet krom, je dient als verkeersdeelnemer goed op te letten zodat je in staat bent om te anticiperen op onverwachte situaties.
pi_168883415
quote:
1s.gif Op maandag 13 februari 2017 21:49 schreef madam-april het volgende:

[..]

Dat is helemaal niet krom, je dient als verkeersdeelnemer goed op te letten zodat je in staat bent om te anticiperen op onverwachte situaties.
Dat geldt meer voor automobilisten, juist omdat fietsers de zwakste deelnemers zijn op de weg.

Maar goed, ik vermoed dat we nooit meer iets zullen horen van TS, tenminste ik heb hem 9 paginas al niet meer gezien. :')
pi_168883712
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2017 21:50 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Dat geldt meer voor automobilisten, juist omdat fietsers de zwakste deelnemers zijn op de weg.

Maar goed, ik vermoed dat we nooit meer iets zullen horen van TS, tenminste ik heb hem 9 paginas al niet meer gezien. :')
Zwakke verkeersdeelnemers genieten speciale juridische bescherming, dit ontslaat hen echter geenszins van hun eigen verantwoordelijkheid om op een veilige en verantwoorde manier deel te nemen aan het verkeer.
pi_168884274
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2017 21:50 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Dat geldt meer voor automobilisten, juist omdat fietsers de zwakste deelnemers zijn op de weg.

Maar in dit geval was er geen sprake van een andere verkeersdeelnemer.
“The problem with socialism is that you eventually run out of other people’s money.”
  maandag 13 februari 2017 @ 22:51:57 #215
446591 Norma_Jeane
Some like it hot!
pi_168885111
Gevonden voor ts.
https://www.recht.nl/rech(...)L:KTGLEE:2001:AD6010

75/25 in het nadeel van de fietser. Het slechte zicht was in dat geval laagstaande zon ipv een capuchon.
It's great to be a blonde. With low expectations it's very easy to surprise people.
If someone shows you who they are, believe them the first time.
The best part of being blonde is forgivable momentary lapses of common sense.
pi_168885322
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2017 22:22 schreef hottentot het volgende:

[..]

Maar in dit geval was er geen sprake van een andere verkeersdeelnemer.
Precies. Een verkeersdeelnemer is altijd een persoon. Een voertuig zonder bestuurder is niets meer dan een statisch object.

(zelfrijdende voertuigen even buiten beschouwing gelaten)
pi_168885378
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2017 22:51 schreef Norma_Jeane het volgende:
Gevonden voor ts.
https://www.recht.nl/rech(...)L:KTGLEE:2001:AD6010

75/25 in het nadeel van de fietser. Het slechte zicht was in dat geval laagstaande zon ipv een capuchon.
Laagstaande zon kan een fietser niets aan doen, een capuchon wel..
  dinsdag 14 februari 2017 @ 00:16:38 #218
167941 hmmmz
Verlicht Despoot
pi_168886529
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2017 09:39 schreef Janneke141 het volgende:
Dat een auto stilstaat op een verkeerde plek, betekent niet dat je er dan maar tegenaan mag rijden. Fietser zit fout.
Dit dus.

(Al dat andere geneuzel over of die auto daar wel of niet mag staan is niet relevant)

Slotje.
Op vrijdag 12 juni 2015 21:03 schreef Danny het volgende:
Jup. Ben dan ook apetrots op je ;)
  Moderator dinsdag 14 februari 2017 @ 08:20:08 #219
1025 crew  Armani XL
Taggen heeft geen zin
pi_168887712
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2017 21:41 schreef Eix het volgende:
Beetje vreemd topic dit. TS begint een verhaal met dat er tijdens sneeuwval een ongeval gebeurde. En vervolgens gaan we op basis van Google Streetview bepalen of het een fietsstrook is - dit aan de hand van de verkeerstekens die op het wegdek stonden. I dunnow, maar als de verkeerstekens niet meer waarneembaar zijn door sneeuwval dan kan dus ook op dat moment niet worden vastgesteld dat er sprake is van een fietsstrook. Hoe wil je dan artikel 23 van het rvv handhaven?
Dus jij stelt dat als verkeerstekens niet meer zichtbaar zijn door sneeuw, dat ze dan maar niet meer gelden?
Don't be surprised what the night brings.
When you search the dark, you get dark things.
Wat wij kijken
pi_168888855
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 08:20 schreef Armani XL het volgende:

[..]

Dus jij stelt dat als verkeerstekens niet meer zichtbaar zijn door sneeuw, dat ze dan maar niet meer gelden?
Wat je niet ziet, kan je ook niet opvolgen..
Same Shit, Different Day
pi_168889409
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2017 22:51 schreef Norma_Jeane het volgende:
Gevonden voor ts.
https://www.recht.nl/rech(...)L:KTGLEE:2001:AD6010

75/25 in het nadeel van de fietser. Het slechte zicht was in dat geval laagstaande zon ipv een capuchon.
Dit is wel interessant. Ik voel me hierdoor gesterkt in mijn standpunt omdat gedaagde met hetzelfde verweer komt:

4. [gedaagde] heeft de vordering van Axa c.s. betwist. Hij stelt daartoe in de eerste plaats dat artikel 185 WVW 1994 van toepassing is op de onderhavige aanrijding. Als een bedrijfsauto op een fietspad geparkeerd staat, kan volgens [gedaagde] niet gesteld worden dat deze veilig buiten het verkeer tot stilstand is gekomen. De auto neemt dan nog aan het verkeer deel. Door de bedrijfsauto op het fietspad te parkeren heeft Groenrijk naar de mening van [gedaagde] een verkeersfout begaan, die haar zwaar dient te worden aangerekend.
(alles vanaf punt 4)

En er is dit (wat door zo'n beetje iedereen ontkend werd...):
Aan de andere kant dient de schuld aan de aanrijding niet volledig bij [gedaagde] gelegd te worden. Er is naar het oordeel van de kantonrechter namelijk sprake van een zekere mate van eigen schuld aan de aanrijding aan de zijde van Groenrijk. De schade is mede een gevolg van een omstandigheid die aan Groenrijk kan worden toegerekend, te weten het in strijd met de verkeersregels gedeeltelijk op een fietspad parkeren van een auto. Het is niet toegestaan om een auto, al dan niet gedeeltelijk, op een fietspad te parkeren; hiermee wordt door de bestuurder van de auto een gevaar in het leven geroepen voor passerende fietsers. Dit gevaar bestaat vooral in het mogelijk ontstaan van aanrijdingen. Ontstaat er vervolgens schade aan de auto door een aanrijding tussen een op dat fietspad rijdende fiets en de geparkeerde auto, dan is het redelijk om een deel van de schade voor rekening van de eigenaar van de auto te laten.

Het zou interessant zijn om een soortgelijke zaak te kennen waar de fietser zich dood gereden heeft of zwaar invalide is geraakt. De logica volgend zou zo'n zaak dan ook slechts gaan over de schade aan de fout geparkeerde auto. Wat toch een onbevredigd gevoel geeft.

[ Bericht 9% gewijzigd door Bart2002 op 14-02-2017 10:46:26 ]
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  dinsdag 14 februari 2017 @ 10:36:00 #222
106942 Eix
Stranded here on planet earth
pi_168889446
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 08:20 schreef Armani XL het volgende:

[..]

Dus jij stelt dat als verkeerstekens niet meer zichtbaar zijn door sneeuw, dat ze dan maar niet meer gelden?
Ja. Met de kanttekening dat je de belangrijkste (voorrangs) borden wel kan herkennen vanwege simpelweg de vorm. Een verkeersteken op het wegdek niet.
Most people keep their brains
Between their legs
(Don't you find ?)
pi_168889792
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2017 19:10 schreef hottentot het volgende:
Iets waarvoor hij een bekeuring kan krijgen, niet iets wat hem de aansprakelijkheid van de fout van een ander kan opleveren.
Blijkbaar dus wel zoals uit bovenstaande jurisprudentie blijkt. Weliswaar gedeeltelijk aansprakelijk maar dus niet volledig onaansprakelijk. Zo ziet men maar, het is allemaal niet zo zwart-wit.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_168889902
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 11:00 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Blijkbaar dus wel zoals uit bovenstaande jurisprudentie blijkt. Weliswaar gedeeltelijk aansprakelijk maar dus niet volledig onaansprakelijk. Zo ziet men maar, het is allemaal niet zo zwart-wit.
Dat het meisje zichzelf het zicht moedwillig had ontnomen is in jouw wereld gelukkig totaal niet van belang.

Heerlijk moet dat toch zijn om zo comfortabel in je eigen kinderlijke droomwereld te kunnen leven.
“The problem with socialism is that you eventually run out of other people’s money.”
pi_168889957
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 11:08 schreef hottentot het volgende:
Dat het meisje zichzelf het zicht moedwillig had ontnomen is in jouw wereld gelukkig totaal niet van belang.
Dat is voor het deel aansprakelijkheid inderdaad niet van belang zoals je kunt nalezen:

En er is dit (wat door zo'n beetje iedereen ontkend werd...):
Aan de andere kant dient de schuld aan de aanrijding niet volledig bij [gedaagde] gelegd te worden. Er is naar het oordeel van de kantonrechter namelijk sprake van een zekere mate van eigen schuld aan de aanrijding aan de zijde van Groenrijk. De schade is mede een gevolg van een omstandigheid die aan Groenrijk kan worden toegerekend, te weten het in strijd met de verkeersregels gedeeltelijk op een fietspad parkeren van een auto. Het is niet toegestaan om een auto, al dan niet gedeeltelijk, op een fietspad te parkeren; hiermee wordt door de bestuurder van de auto een gevaar in het leven geroepen voor passerende fietsers. Dit gevaar bestaat vooral in het mogelijk ontstaan van aanrijdingen. Ontstaat er vervolgens schade aan de auto door een aanrijding tussen een op dat fietspad rijdende fiets en de geparkeerde auto, dan is het redelijk om een deel van de schade voor rekening van de eigenaar van de auto te laten.

Zo gebeurt dat in "de echte wereld" waar ik wel blij mee ben. De echte wereld heeft toch opvallend veel overeenkomsten met "mijn kinderlijke droomwereld" zo blijkt. :)
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')