Dit gaat ervan uit dat de auto daar mag parkeren en geen gevaar en/of hinder oplevert voor andere weggebruikers. Je zou dan net zo goed midden op de snelweg kunnen parkeren en daarvoor enkel een parkeerboete krijgen. Misschien maakt de wet hierin geen onderscheid, dat kan. Ik vind het een belangrijk verschil maar de wet blijkbaar niet. Het zij zo.quote:Op maandag 13 februari 2017 14:23 schreef Ouder1 het volgende:
Ff googlen en daar heb je hem:
http://www.juridischburea(...)ng-stilstaande-auto/
[..]
Ja, want elke manoeuvre op de snelweg is net zo gevaarlijk als in de bebouwde kom. Je kletst echt uit je nek door totaal verschillende zaken met elkaar te vergelijken.quote:Op maandag 13 februari 2017 16:14 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dit gaat ervan uit dat de auto daar mag parkeren en geen gevaar en/of hinder oplevert voor andere weggebruikers. Je zou dan net zo goed midden op de snelweg kunnen parkeren en daarvoor enkel een parkeerboete krijgen. Misschien maakt de wet hierin geen onderscheid, dat kan. Ik vind het een belangrijk verschil maar de wet blijkbaar niet. Het zij zo.
Dit!quote:Op maandag 13 februari 2017 01:41 schreef GX185 het volgende:
Lijkt me duidelijk dat de fietster hier verantwoordelijk is voor het ongeval. Dat het busje daar misschien niet had mogen staan doet daar niets aan af. Het busje heeft daar uren(?) gestaan en dochter van TS is de enige die er tegenaan is gereden, de rest van de weggebruikers lette namelijk wel op en reed er gewoon omheen.
Nee, dit gaat er vanuit dat een geparkeerde auto geen onderdeel uit maakt van het verkeer.quote:Op maandag 13 februari 2017 16:14 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dit gaat ervan uit dat de auto daar mag parkeren en geen gevaar en/of hinder oplevert voor andere weggebruikers. Je zou dan net zo goed midden op de snelweg kunnen parkeren en daarvoor enkel een parkeerboete krijgen. Misschien maakt de wet hierin geen onderscheid, dat kan. Ik vind het een belangrijk verschil maar de wet blijkbaar niet. Het zij zo.
Je bent niet vies van flink wat speculatie. Zoveel is zeker.quote:
Bus begaat inderdaad een overtreding. Fietser is echter aansprakelijk voor de schade.quote:Op zondag 12 februari 2017 10:49 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Wat jij geleerd hebt doet er niet toe.
Fietspad mag niet op geparkeerd worden.
Als een fietser op je knalt om wat voor reden dan ook, ligt het aan degene die dat busje daar foutief heeft geparkeerd.
Namens de wetgever wil ik excuses aan jou aanbieden omtrent het feit dat het wetboek te weinig rekening houd met blinde fietsers.quote:Op maandag 13 februari 2017 19:04 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Je bent niet vies van flink wat speculatie. Zoveel is zeker.
Ik vind dat de "geest" van de wet hier blijkbaar buiten beschouwing wordt gelaten dat houdt m.i. in waarom je niet mag parkeren op een fietsstrook. Dat is omdat het in ieder geval hinder en ook mogelijk gevaar kan opleveren: je kunt er dus tegenaan botsen maar je dient in ieder geval de fietsstrook te verlaten om uit te wijken wat ook gevaarlijk kan zijn. Helaas maakt de wet blijkbaar geen onderscheid tussen of hij daar mocht parkeren of niet. Het enige verschil is een mogelijke parkeerboete en dat vind ik ietsje te mager. Maar dat blijkt een wat aparte zienswijze te zijn.![]()
Zo blijkt inderdaad.quote:Op maandag 13 februari 2017 20:18 schreef IkBenDeBaas het volgende:
[..]
Bus begaat inderdaad een overtreding. Fietser is echter aansprakelijk voor de schade.
quote:Artikel 23
1. De bestuurder mag zijn voertuig niet laten stilstaan: [...] op een fietsstrook of op de rijbaan langs een fietsstrook; [...]
Nu, laat ik voor het gemak even aannemen dat er sprake is van een fietsstrook. Ik zou me dan vervolgens afvragen of de weg voldoet aan de richtlijnen. Kan best zijn dat er aan het begin van de straat een (ondergesneeuwd) fietssymbool is aangebracht. Als verderop een zijstraat is dan moet dat symbool wel herhaald worden anders verandert de fietsstrook alsnog in een fietssuggestiestrook.quote:fietsstrook: door doorgetrokken of onderbroken strepen gemarkeerd gedeelte van de rijbaan waarop afbeeldingen van een fiets zijn aangebracht;
Dat is helemaal niet krom, je dient als verkeersdeelnemer goed op te letten zodat je in staat bent om te anticiperen op onverwachte situaties.quote:Op maandag 13 februari 2017 20:51 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Zo blijkt inderdaad.
Ik heb zelf ook wat zitten googlen, stilstaande autos en schade (tenzij ze plots de deur opengooien of iets soortgelijks) is voor degene die er dan bovenop knalt.
Blijft ergens krom, maar enfin zo zit het blijkbaar.
Dat geldt meer voor automobilisten, juist omdat fietsers de zwakste deelnemers zijn op de weg.quote:Op maandag 13 februari 2017 21:49 schreef madam-april het volgende:
[..]
Dat is helemaal niet krom, je dient als verkeersdeelnemer goed op te letten zodat je in staat bent om te anticiperen op onverwachte situaties.
Zwakke verkeersdeelnemers genieten speciale juridische bescherming, dit ontslaat hen echter geenszins van hun eigen verantwoordelijkheid om op een veilige en verantwoorde manier deel te nemen aan het verkeer.quote:Op maandag 13 februari 2017 21:50 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Dat geldt meer voor automobilisten, juist omdat fietsers de zwakste deelnemers zijn op de weg.
Maar goed, ik vermoed dat we nooit meer iets zullen horen van TS, tenminste ik heb hem 9 paginas al niet meer gezien.
Maar in dit geval was er geen sprake van een andere verkeersdeelnemer.quote:Op maandag 13 februari 2017 21:50 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Dat geldt meer voor automobilisten, juist omdat fietsers de zwakste deelnemers zijn op de weg.
Precies. Een verkeersdeelnemer is altijd een persoon. Een voertuig zonder bestuurder is niets meer dan een statisch object.quote:Op maandag 13 februari 2017 22:22 schreef hottentot het volgende:
[..]
Maar in dit geval was er geen sprake van een andere verkeersdeelnemer.
Laagstaande zon kan een fietser niets aan doen, een capuchon wel..quote:Op maandag 13 februari 2017 22:51 schreef Norma_Jeane het volgende:
Gevonden voor ts.
https://www.recht.nl/rech(...)L:KTGLEE:2001:AD6010
75/25 in het nadeel van de fietser. Het slechte zicht was in dat geval laagstaande zon ipv een capuchon.
Dit dus.quote:Op zondag 12 februari 2017 09:39 schreef Janneke141 het volgende:
Dat een auto stilstaat op een verkeerde plek, betekent niet dat je er dan maar tegenaan mag rijden. Fietser zit fout.
Dus jij stelt dat als verkeerstekens niet meer zichtbaar zijn door sneeuw, dat ze dan maar niet meer gelden?quote:Op maandag 13 februari 2017 21:41 schreef Eix het volgende:
Beetje vreemd topic dit. TS begint een verhaal met dat er tijdens sneeuwval een ongeval gebeurde. En vervolgens gaan we op basis van Google Streetview bepalen of het een fietsstrook is - dit aan de hand van de verkeerstekens die op het wegdek stonden. I dunnow, maar als de verkeerstekens niet meer waarneembaar zijn door sneeuwval dan kan dus ook op dat moment niet worden vastgesteld dat er sprake is van een fietsstrook. Hoe wil je dan artikel 23 van het rvv handhaven?
Wat je niet ziet, kan je ook niet opvolgen..quote:Op dinsdag 14 februari 2017 08:20 schreef Armani XL het volgende:
[..]
Dus jij stelt dat als verkeerstekens niet meer zichtbaar zijn door sneeuw, dat ze dan maar niet meer gelden?
Dit is wel interessant. Ik voel me hierdoor gesterkt in mijn standpunt omdat gedaagde met hetzelfde verweer komt:quote:Op maandag 13 februari 2017 22:51 schreef Norma_Jeane het volgende:
Gevonden voor ts.
https://www.recht.nl/rech(...)L:KTGLEE:2001:AD6010
75/25 in het nadeel van de fietser. Het slechte zicht was in dat geval laagstaande zon ipv een capuchon.
Ja. Met de kanttekening dat je de belangrijkste (voorrangs) borden wel kan herkennen vanwege simpelweg de vorm. Een verkeersteken op het wegdek niet.quote:Op dinsdag 14 februari 2017 08:20 schreef Armani XL het volgende:
[..]
Dus jij stelt dat als verkeerstekens niet meer zichtbaar zijn door sneeuw, dat ze dan maar niet meer gelden?
Blijkbaar dus wel zoals uit bovenstaande jurisprudentie blijkt. Weliswaar gedeeltelijk aansprakelijk maar dus niet volledig onaansprakelijk. Zo ziet men maar, het is allemaal niet zo zwart-wit.quote:Op zondag 12 februari 2017 19:10 schreef hottentot het volgende:
Iets waarvoor hij een bekeuring kan krijgen, niet iets wat hem de aansprakelijkheid van de fout van een ander kan opleveren.
Dat het meisje zichzelf het zicht moedwillig had ontnomen is in jouw wereld gelukkig totaal niet van belang.quote:Op dinsdag 14 februari 2017 11:00 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Blijkbaar dus wel zoals uit bovenstaande jurisprudentie blijkt. Weliswaar gedeeltelijk aansprakelijk maar dus niet volledig onaansprakelijk. Zo ziet men maar, het is allemaal niet zo zwart-wit.
Dat is voor het deel aansprakelijkheid inderdaad niet van belang zoals je kunt nalezen:quote:Op dinsdag 14 februari 2017 11:08 schreef hottentot het volgende:
Dat het meisje zichzelf het zicht moedwillig had ontnomen is in jouw wereld gelukkig totaal niet van belang.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |