Bedoel je daarmee de samenklontering van eigenschappen en gedragingen? Die we dan labelen? Klinkt niet veel anders dan wat hier gebeurd.quote:Op vrijdag 18 november 2016 18:42 schreef leeell het volgende:
[..]
Leuk dat je eigen onderzoek zegt dat het om een glijdende schaal gaat en dat iedereen in bepaalde mate hieraan onderhevig is. En dat de auteur zegt dat dit niets is wat op een bepaald persoon betrokken kan worden omdat dat weg kan nemen van echte psychologische stoornissen
Ik word dus wel boosquote:Op dinsdag 13 december 2016 01:12 schreef Twinkly het volgende:
Morretje, ik heb hetzelfde hoor! Ik heb een duidelijk hoogsensitief kind en een temperamentvol kind, wat heerlijk botst natuurlijken ik ben zelf ook hooggevoelig. Ik word alleen niet snel boos als ik overprikkeld ben, maar ik heb dan de neiging om me terug te trekken, wat natuurlijk helemaal niet kan als je jonge kinderen hebt.
Hij paniekt gewoon als ze in zijn mond zit te wroeten.. En als hij paniekt wil hij door zijn mond ademhalen en dat gaat natuurlijk niet.. Hij kan zich echt heel lang goed houden, dat ging met alleen de boventanden goed. Ook gaatje vullen ging net aan goed. Maar hij kon zich niet lang genoeg goed houden voor meer, en dat leek me psychologisch ook niet verantwoord. Hij kan dan echt dwars door angst/pijn heen goed houden, maar het geeft natuurlijk wel een stempel. (aan de ene kant succes, maar ook extra angst voor volgende keer).quote:Op dinsdag 13 december 2016 10:01 schreef Twinkly het volgende:
Deepfreeze, Chris is dus ook al zo bang voor het sealen
Ook herkenbaar. De reactie is hier iets minder heftig, maar dat soort dingen kunnen ze hier ook niet goed handelen. Ik vermoed dat ze dan zo in het verhaal zitten, zich inleven in de hoofdpersoon, dat ze helemaal voelen hoe de hoofdpersoon zich voelt of hoe zij zich zouden voelen als hen dat zou gebeuren.quote:Op dinsdag 13 december 2016 10:08 schreef Loj het volgende:
Ow is echt heel snel extreem angstig. En natuurlijk bij nieuwe dingen, drukte of spannende dingen. Dit vind ik niet erg en komt uiteindelijk meestal wel goed door te luisteren, serieus te nemen en bij hem te blijven.
Maar hij is ook heel snel angstig bij bijvoorbeeld boeken of tv. Zo kan hij gaan gillen en het boek dichtslaan als er een ijsje smelt of te gillen en weg te rennen als Nijntje een bal in de boom gooit. En nee, dan overdrijf ik echt niet.
Ik vind het zo lastig om hiermee om te gaan... ik verzin m'n eigen verhalen in de boeken, beeldscherm tijd blijft momenteel ook beperkt tot Nijntje en babytv. Maar nu gaat hij naar school, ik kan hem niet beschermen tegen alles wat hij daar hoort en ziet..
Trouwens, bedankt voor het lezen van jullie verhalen. Toch altijd fijn om te weten dat je "niet alleen" bent. En ik vind dat jullie hele mooie kinderen en inzichten hebben. Dank je wel daarvoor
Wat fijn om te lezen. Heel erg bedankt voor deze reactie. Het zit inderdaad in mij om voor alles een oplossing te zoeken.quote:Op woensdag 14 december 2016 22:20 schreef L-E het volgende:
danic, wij hebben door schade en schande geleerd om niet perse boven water willen hebben wat er mis is op dat moment. Wel vragen wat er is, maar weet hij het niet? Dan niet. Je kan ook troosten zonder dat je weet wat er is, niet alles hoeft opgelost. Dat heeft ons heel wat frustratie bespaard, denk ik. De speltherapeute legde uit dat het voor hem ook heel heftig kan voelen dat wij een uitleg vereisen bij een emotie terwijl hij het zelf ook niet weet.
Wat beschrijf je dat mooi! Het is zo waar, maar als ik zelf niet helemaal lekker in mijn vel zit vergeet ik het somsquote:Op woensdag 14 december 2016 22:20 schreef L-E het volgende:
danic, wij hebben door schade en schande geleerd om niet perse boven water willen hebben wat er mis is op dat moment. Wel vragen wat er is, maar weet hij het niet? Dan niet. Je kan ook troosten zonder dat je weet wat er is, niet alles hoeft opgelost. Dat heeft ons heel wat frustratie bespaard, denk ik. De speltherapeute legde uit dat het voor hem ook heel heftig kan voelen dat wij een uitleg vereisen bij een emotie terwijl hij het zelf ook niet weet.
Oh ja goede tip! Welke dekking moet je dan hebben? Weet je dat zo?quote:Op zaterdag 17 december 2016 13:46 schreef L-E het volgende:
Speltherapie werd hier voor een deel vergoed Away, loont het om je pakket uit te breiden?
Herkenbaar, wat je zegt over kleding. Ik heb lang (te lang..) in de 'doe nou normaal waarom is alles met jou zo moeilijk'-stand gestaan. (Niet trots op) Maar als je dat los laat en meer investeert in de basisvoorwaarden op orde hebben betaalt dat zich terug in een blijer en daardoor over de gehele linie flexibeler kind
Die stand is heel herkenbaar.quote:Op zaterdag 17 december 2016 13:46 schreef L-E het volgende:
Speltherapie werd hier voor een deel vergoed Away, loont het om je pakket uit te breiden?
Herkenbaar, wat je zegt over kleding. Ik heb lang (te lang..) in de 'doe nou normaal waarom is alles met jou zo moeilijk'-stand gestaan. (Niet trots op) Maar als je dat los laat en meer investeert in de basisvoorwaarden op orde hebben betaalt dat zich terug in een blijer en daardoor over de gehele linie flexibeler kind
De jogginbroeken van 4 Funky flavours.quote:Op zaterdag 17 december 2016 13:51 schreef AwayTL het volgende:
[..]
Oh ja goede tip! Welke dekking moet je dan hebben? Weet je dat zo?
Ook een goed punt over dat het zich terug betaald als wij ons ook flexibel opstellen naar hem toe.
Iemand nog tips voor smalle joggingbroekjes? De meisjesvariant van de action zitten prima, maar zijn zo snel verwassen.
Projecteer je hiermee niet jouw faalangst/onzekerheid op hem?quote:Op zaterdag 17 december 2016 23:48 schreef Kyara het volgende:
Wij lopen nu vooral tegen zijn faalangst/onzekerheid aan. Hij wil alles meteen in 1 keer kunnen en als dat niet zo is dan vindt hij het moeilijk en raakt hij gefrustreerd. Hij wil absoluut niet oefenen of proberen. En daar raak ik dan weer gefrustreerd van. En ik vind de balans zo lastig tussen enerzijds het laten gaan en hem volgen en anderzijds toch de wens om hem zo goed mogelijk mee te laten komen met zijn leeftijdsgenoten. => dat je het je alleen al bewust bent is al briljant!
Onze zoon zat in groep 1 regelmatig met zijn handen voor zijn oren tijdens het voorlezen. Nu in groep 2 heeft hij dat niet meer nodig en geniet hij van het voorlezen. Wat heel erg geholpen heeft is dat de juf hem heel serieus nam; ze bereidde hem voor op verhalen waarin S zich teveel zou kunnen inleven en zorgde altijd dat er zorgzaam kindje naast S zat. En als het echt te eng was mocht S in de leeshoek zelf een boekje gaan lezen.quote:Op zondag 18 december 2016 08:36 schreef Loj het volgende:
Dank Morretje nog op de reactie op de angsten. Ik ben "bang" hoe Ow straks op gewoon de prentenboeken gaat reageren. En terwijl ik dit schrijf denk ik: boeiend hoe mijn kind dan reageert, als ze hem maar serieus nemen. Tnx!
Dat doen wij ook heel veel! Ik probeer daar ook altijd 1 weekend-dag voor vrij te houden..quote:Op zondag 18 december 2016 08:36 schreef Loj het volgende:
Hier helpt hele dagen niets inplannen heel goed tegen de overprikkeling. Gewoon helemaal niets, nog geen boodschapje. Alleen met z'n viertjes.
Dank je welquote:Op zondag 18 december 2016 08:33 schreef Jopie78 het volgende:
[..]
Projecteer je hiermee niet jouw faalangst/onzekerheid op hem?
Je doet het goed! Laat de statistieken los, hij hoeft niet mee te komen, met niemand niet. Hij hoeft zich alleen comfortabel te voelen in elke situatie. Als je een paar jaar verder bent, komen zijn leeftijdsgenoten ook niet mee met hem..
Nogmaals, van een vreemde op het internet, die zich herkent in jouw (zoons) verhaal, JE DOET HET GOED!
Dat proberen wij ook, om in elk geval 1 dag in het weekend vrij te houden.quote:Op maandag 19 december 2016 21:35 schreef Skoap het volgende:
[..]
Dat doen wij ook heel veel! Ik probeer daar ook altijd 1 weekend-dag voor vrij te houden..
Daar knappen we allemaal weer van op
http://www.zorgwijzer.nl/vergoeding/speltherapiequote:Op zaterdag 17 december 2016 13:51 schreef AwayTL het volgende:
[..]
Oh ja goede tip! Welke dekking moet je dan hebben? Weet je dat zo?
Ook een goed punt over dat het zich terug betaald als wij ons ook flexibel opstellen naar hem toe.
Iemand nog tips voor smalle joggingbroekjes? De meisjesvariant van de action zitten prima, maar zijn zo snel verwassen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat ^quote:Op woensdag 21 december 2016 09:24 schreef Moonah het volgende:
Musique, ik heb je verhaal gelezen. Heftig.
Met het risico dat ik de plank volledig missla, is het eerste woord dat in mij opkomt "begrenzen".
Grenzen geven een kind ook duidelijkheid en veiligheid. Mijn aloude stokpaardje: Geef een kind de ruimte, maar niet de leegte.
Oftewel, ruimte is begrensd.
Mooie Moonah!quote:Op woensdag 21 december 2016 09:24 schreef Moonah het volgende:
Musique, ik heb je verhaal gelezen. Heftig.
Met het risico dat ik de plank volledig missla, is het eerste woord dat in mij opkomt "begrenzen".
Grenzen geven een kind ook duidelijkheid en veiligheid. Mijn aloude stokpaardje: Geef een kind de ruimte, maar niet de leegte.
Oftewel, ruimte is begrensd.
Ik weet het niet, ik denk dat iedereen anders reageert? N heeft ook wel eens verstopping bij spanning inderdaad. Ik heb zelf ook dat mijn darmen meteen reageren op spanning.quote:Op vrijdag 23 december 2016 21:53 schreef Musique het volgende:
Is diarree een teken van overprikkeld zijn Twinkly? Mijn meisje heeft ook vaak diarree. Of ze zit helemaal verstopt, dat gebeurt ook nog wel eens.
quote:Op woensdag 21 december 2016 00:53 schreef Musique het volgende:
Lang verhaal, voor wie het wil lezen, hieronder in spoilerMusique, ik herken heel veel van wat je schrijft van mijn I. Ze schelen in leeftijd ook heel weinig trouwens (I wordt over een maand 3 jaar). Het enige waarin I echt anders is, is dat zij altijd vol enthousiasme naar de opvang gaat. Van de opvang hebben wij de feedback gekregen dat ze een meisje is dat een erg sterke wil heeft, en ook heel duidelijk voor- en afkeuren heeft voor bepaalde kinderen en leidsters. Ze is ook behoorlijk haantje de voorste en tegelijkertijd kan ze ook ineens stil en teruggetrokken zijn.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wat volgens mij wel een dingetje kan zijn, zo kan ik me voorstellen, is dat jouw meisje onderdeel is van een tweeling en omdat haar zusje kennelijk anders is, lijkt zij er nu uit te springen en wellicht vaak ook op een negatieve manier omdat ze wat opvoeding betreft wat meer een uitdaging is. Omdat ik alleen I heb en dus niet kan vergelijken, heb ik ook niet het idee of het gevoel dat er iets bijzonders aan de hand is, in de zin dat ik niet beter weet eigenlijk, ze is 'gewoon' I. Van mijn omgeving, mijn familie bijvoorbeeld en dus ook het kdv, begrijp ik wel dat ze opvalt door haar sterke en uitgesproken karaktertje. Ook zien wij zelf, en ook dat krijgen we terug van onze omgeving, dat ze heel opmerkzaam is en heel veel registreert van haar omgeving.
Wat betreft de opvoeding.. ik merk dat I ook echt goed gedijt bij een duidelijke structuur. Nu hebben we vakantie en ze is ook echt van slag. Ook veel moeilijke momenten de afgelopen twee dagen, drift- en dramabuien. Dan ben ik 'stomme mama', gaat ze veel slaan, hysterisch reageren op een terechtwijzing, weigeren mee te merken etc. en zit ze zichzelf erg dwars. Daar tussendoor is ze dan weer heel zorgzaam, speelt ze moedertje over haar poppen en is ze heel aanhankelijk.
Wat ik merk is dat ze heel gevoelig is voor het benoemen van het positieve, want ze trekt het zich ook enorm aan als ik boos op haar ben of gewoon duidelijk grenzen aangeef. Het is heel belangrijk dat ik na zoiets ook meteen weer benoem dat ik haar wel echt lief vind en heel veel van haar houd. Vanavond op bed begon ik met benoemen wat ik allemaal fijn vond vandaag. Alle lieve en leuke dingen die zij heeft gedaan, en de dingen die we samen deden. Dat vond ze echt geweldig. Ik zou dus dat als 'tip' mee willen geven: heel veel positieve feedback geven en veel bevestiging."All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
Klopt helemaal!quote:Op dinsdag 27 december 2016 21:34 schreef Franny_G het volgende:
Wat volgens mij wel een dingetje kan zijn, zo kan ik me voorstellen, is dat jouw meisje onderdeel is van een tweeling en omdat haar zusje kennelijk anders is, lijkt zij er nu uit te springen en wellicht vaak ook op een negatieve manier omdat ze wat opvoeding betreft wat meer een uitdaging is.
Herkenbaar... onze I trekt het zich enorm aan als je boos bent of duidelijk grenzen aangeeft. Dan is het vaak huilen en wegkruipen. Ik blijf heel erg benoemen dat ik haar gedrag dan niet ok vindt maar dat ik haar een hele lieve fijne meid vindt.quote:Op dinsdag 27 december 2016 21:34 schreef Franny_G het volgende:
Wat ik merk is dat ze heel gevoelig is voor het benoemen van het positieve, want ze trekt het zich ook enorm aan als ik boos op haar ben of gewoon duidelijk grenzen aangeef. Het is heel belangrijk dat ik na zoiets ook meteen weer benoem dat ik haar wel echt lief vind en heel veel van haar houd. Vanavond op bed begon ik met benoemen wat ik allemaal fijn vond vandaag. Alle lieve en leuke dingen die zij heeft gedaan, en de dingen die we samen deden. Dat vond ze echt geweldig. Ik zou dus dat als 'tip' mee willen geven: heel veel positieve feedback geven en veel bevestiging.
Sinds wanneer is wetenschap en aantoonbaarheid onbelangrijk? Leuk al die ervaringen, maar natuurlijk vindt iedere moeder of vader zijn/haar kinderen geweldig en heel speciaal. Zo zijn mijn kinderen ook de beste ter wereld.quote:Op vrijdag 18 november 2016 18:42 schreef Stormqueen het volgende:
Maakt het wat uit of het allemaal wetenschappelijk is onderbouwd? Het gaat hier om situaties die ouders herkennen en daar graag ervaringen over uitwisselen. Niet om het innemen van een stelling om daar een fijn debat over te kunnen voeren. Graag dus de focus op ervaringen.
De belangrijkheid van een komma. Nu raap je je kinderen alleen maar op als het niet te gevaarlijk is om ze op te rapenquote:Op vrijdag 6 januari 2017 22:18 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Ik laat die van mij gewoon wel eens lekker op hun bek gaan, als het niet al te gevaarlijk is raap ik ze op, bedenk samen met ze hoe dat nou kon gebeuren en hoppa verder. Daar worden ze ook een stuk minder hoogsensitief van.. als je elk piepje gaat zitten voeden met Oeh's en Aah's dan krijg je van die onzelfstandige zeurkousen.
Godver. Scherpquote:Op vrijdag 6 januari 2017 23:14 schreef Omentielvo het volgende:
[..]
De belangrijkheid van een komma. Nu raap je je kinderen alleen maar op als het niet te gevaarlijk is om ze op te rapen
het gaat er om dat er kennelijk behoefte aan is om over ervaringen te praten. Daar is een forum voor. En als jij die behoefte niét hebt zijn we even goede vrienden natuurlijkquote:Op vrijdag 6 januari 2017 22:18 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Sinds wanneer is wetenschap en aantoonbaarheid onbelangrijk? Leuk al die ervaringen, maar natuurlijk vindt iedere moeder of vader zijn/haar kinderen geweldig en heel speciaal. Zo zijn mijn kinderen ook de beste ter wereld.
Structuur, regelmaat, liefde, echte aandacht en een beetje geduld, duidelijke regels met duidelijke consequenties. En dan maar hopen dat het goed komt.
En oja, iets meer mannelijke rolmodellen die de goedbedoelde maar verstikkende mutserigheid van veel lieve moeders in dit topic een beetje 'lcuhtiger' make. Want jeumig wat serieus allemaal.
Ik laat die van mij gewoon wel eens lekker op hun bek gaan, als het niet al te gevaarlijk is raap ik ze op, bedenk samen met ze hoe dat nou kon gebeuren en hoppa verder. Daar worden ze ook een stuk minder hoogsensitief van.. als je elk piepje gaat zitten voeden met Oeh's en Aah's dan krijg je van die onzelfstandige zeurkousen.
Noem het dan niet quasi-wetenschappelijk HSP of weetikhet. Noem het : jonge kinderen: hoe kan ik omgaan met hun gedragquote:Op vrijdag 6 januari 2017 23:19 schreef Stormqueen het volgende:
[..]
het gaat er om dat er kennelijk behoefte aan is om over ervaringen te praten. Daar is een forum voor. En als jij die behoefte niét hebt zijn we even goede vrienden natuurlijk
Maar het dan meteen weer op mutserigheid gooien vind ik echt weer een beetje jammer.
Best, maar is het dan niet handiger om niet van dat soort quasi-wetenschappelijke ttermen te gebruiken en gewoon over gedrag te spreken ipv een stoornis die niet bestaat of bewezen kan worden.quote:Op vrijdag 6 januari 2017 23:31 schreef Stormqueen het volgende:
Feiten doen er inderdaad niet altijd toe. Het ligt echt geheel aan het doel wat je voor ogen hebt.
Overigens heb ik zelf niets met hooggevoeligheid en dergelijken. Maar ik vind dat er ook een plaats mag zijn om zulke dingen te bespreken. Er hoeft niet altijd een wijze redder op te staan om de OUD-mutsen te behoeden voor zichzelf
Deels eens, behalve dat het verder gaat dan gedrag dat nog onder de noemer 'normaal' valt. Bij mij is het zo dat ik het gebruik als een google zoekterm om maar te kunnen voorkomen dat het gelabelt hoeft te worden. Ik denk namelijk dat mijn zoon best goed kan functioneren als IK maar mijn gedrag aan ga passen aan wat hij nodig heeft en hem handvatten kan geven om wel normaal door het leven te kunnen gaan. Om dat te kunnen doen moet ik anders handelen dan dat in mijn aard zit.quote:Op vrijdag 6 januari 2017 23:48 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Best, maar is het dan niet handiger om niet van dat soort quasi-wetenschappelijke ttermen te gebruiken en gewoon over gedrag te spreken ipv een stoornis die niet bestaat of bewezen kan worden.
Want wat dat betreft doen voor mij de feiten er wel toe. Je kunt vanalles roepen, maar een beetje gefundeerd mag het wel zijn. Als je praat over je eigen ervaring en gevoel prima. Maar hier heeft men het over hun kinderen met hoogsensitiviteit, dat ze dan nog een kekke 3 letterige afkorting bedenken... Echt enorm misleidend.
Dit dus.quote:Op vrijdag 18 november 2016 17:09 schreef Isdatzo het volgende:
.
Ik krijg hier een ernstig "mijn kutkoter is een 'special snowflake' gevoel" van. Strong willed kinderen.. jezus. Het zijn gewoon kinderen. Doe normaal.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |