Thanks Moonah. Ik denk dat je helemaal gelijk hebt. Ik vind het echter zo verdomd moeilijk om mijn grenzen te stellen. De keren dat ik het strikt doe, en dat is best regelmatig, heeft dat extreme driftbuien tot gevolg (en de ander wordt dan boos op mij omdat ik boos ben op haar zus. Die roept: "in de hoek mama

Stout! In de hoek mama!" Dat is namelijk hun ultieme straf") Ik ben dan in conflict met mezelf: ben ik te streng? Ben ik te hard? En dat voelt ze hartstikke goed aan. Waardoor ik nog meer getest word.
Als ik haar laat kiezen tussen 2 dingen, bijv. 2 paar sokken 's ochtends, of 2 dingen op brood: kaas of zoet, dan kan ze bijna niet kiezen. En als ze dan gekozen heeft, en haar zus wil vervolgens wat anders, dan wil zij dat ook weer. Moet ik dan vasthouden aan haar eerste keuze? Ik vind van wel, want ze heeft gekozen. Maar als ik dat doe, is er weer een driftbui.
Vanochtend was het weer raak. Ik had de kat binnengelaten terwijl zij dat had willen doen. Gevolg: een half uur lang in een hoekje zitten mokken en huilen.
Sommige dingen passen bij hun peuterleeftijd, die ook niet makkelijk is voor hunzelf. Sommige dingen passen daar niet bij, waardoor ik vermoedens heb van HSS en HSP. Maar hoe kan je dat toetsen? Zeker op hun leeftijd lijkt me dat lastig.
Ik ben onlangs begonnen met de klok. Als de grote wijzer op de 9 staat, gaan we naar boven. Als de wijzer op de 11 staat, gaan we zus en zo... Dat lijkt te helpen en lijkt ze te begrijpen. Nog wel gemok, maar geen enorme strijd meer.
Ook tel ik vaak. 's Avonds na het eten gaan we naar boven om de pyjama aan te doen. Als ik tot 5 heb geteld moeten ze bij de trap zijn. Als ik tot 5 heb geteld moeten ze hun jas hebben gepakt. Als ik tot 5 heb geteld moeten ze in hun autostoeltje zitten. Enz. Dat helpt ook enigszins. Hoewel de moeilijke van de 2 de laatste tijd steeds weer haar grenzen opzoekt waardoor er weer een conflict komt. Ik heb tot 5 geteld en ze zit niet in haar stoeltje, dus zet ik haar er in. Woede! Boos! Driftbui! Zich zo stijf maken als een plank zodat ik de riempjes niet dichtkrijg. Want ze wil het zelf gedaan hebben. En ik voel me weer rot. Ga aan mezelf twijfelen, wat doe ik toch verkeerd? Zit ik met een jankend kind in de auto.
's Avonds voor het slapen gaan nemen we altijd de dag met ze door. Dat vinden ze fijn en ze luisteren daar graag naar. Ook nemen we dan de komende dag met ze door. Wat gaan we doen? En wanneer gaan we dat doen? Ook dat lijken ze te waarderen.
Goed idee om met pictogrammen te werken, daar ben ik nog niet aan begonnen. Misschien een idee om een uur-schema te maken zodat ze meer regelmaat hebben. Daar hebben ze blijkbaar enorm veel behoefte aan.
Bedankt voor het lezen van mijn epistels. Alleen al het van me afschrijven maakt dat ik me iets relaxter voel.