Wat zou er gebeuren als dat kind gewoon eens even lekker onder die kapstok bleef zitten? En wat als er dan een ander kindje komt om te vragen of ze/hij komt spelen (ik heb dit bijna letterlijk meegemaakt, waar mijn dochter overigens dat kindje ging halen - is ze niet geweldig?!?-)? En weet je toen mijn dochter eens een ongeluk had toen ik haar ging halen bij het KDV was dat zielige meisje degene die haar kwam troosten. Lossen dit soort problemen zich soms niet ook gewoon op zonder ingrijpen van ouders? Juist door ingrijpen kun je 'raar/moeilijk' gedrag versterken. Soms is juist geen aandacht voor het afwijkende gedrag, maar aandacht voor het andere een oplossing. Wij denken wel eens altijd maar wat te moeten doen en maken onszelf daarmee belangrijker dan het kind zelf.quote:Op dinsdag 7 februari 2017 16:26 schreef Twinkly het volgende:
[..]
Dit is waarschijnlijk het ideaalbeeld van iedere ouder en dat zal ook iedere ouder in dit topic voor zijn of haar kind willen. Maar kun je je ook inleven in ouders waarvan het kind met de handen op de oren in de gang onder de kapstok gaat zitten omdat er teveel prikkels zijn? Of de ouders van een kind dat zo druk wordt van alle prikkels dat het niet meer aanspreekbaar is op zijn gedrag?
Kun je je voorstellen dat die ouders dan misschien proberen om daar een oplossing voor te vinden? Dat ze bijvoorbeeld eerst kijken en overleggen met het kind waar het zich in geval van teveel prikkels even terug kan trekken of dat ze overleggen om wat eerder naar huis te gaan voordat het het kind allemaal teveel wordt?
Want daar gaat dit topic over. Wij willen net als iedereen dat onze kinderen klaar zijn voor de niet altijd even aardige buitenwereld.
Tja, ik ben het gewoon helemaal hier mee eens.quote:Op dinsdag 7 februari 2017 16:45 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Ik kan me absoluut voorstellen dat dat bij elk kind anders is. Maar uiteindelijk zijn kinderen het product van hun ouders. Niet alleen genetisch, maar juist ook qua opvoeding en gedrag. Wat mijn persoonlijke ervaring is, is dat een kind gewoon jou nadoet. Dus als jij je aan je kind vastklampt en je eigenwaarde daaruit haalt, doet dat kind dat bij jou.
Zelf ben ik helemaal geen 'normaal' mens en zijn mijn kinderen dat ook niet. Ze zullen toch moeten leren leven in een 'normale' wereld. Iedereen heeft zo zijn moeilijkheden en problemen, daar ontken ik niets van.
En ja, op een bepaalde manier sta ik wel een 'doe-maar-normaal' opvoeding voor. Want er zijn straks 9 miljard mensen op deze aarde, waarvan mijn kinderen er 2 zijn. Zo speciaal zijn ze nu ook weer niet, ikzelf ook niet. Dus een opvoeding waarbij het kind 'god's gift to humanity' is, daar ben ik niet voor. Overigens ben ik niet zo extreem hoor, als ouder wil je dat je kinderen gelukkig zijn en daar doen wij samen ons uiterste best voor.
Maar de invloed van ouders / de opvoeding is niet 100% he. Ik heb een zoon voor wie jouw benadering prima zou werken. Maar ik heb ook een zoon die wat anders in elkaar steekt. Dat heeft niks te maken met overbescherming of dat wij hem als 'gods gift to humanity' behandelen. De wereld overweldigt hem, hij beleeft alles heel intens, dreigt soms te verzuipen in alle indrukken. Net zoals ik een kind dat niet kan zwemmen niet in het diepe gooi, zou ik mijn kind niet met zijn handen over zijn oren onder de kapstok achterlaten (om maar even te linken aan dit voorbeeld).quote:Op dinsdag 7 februari 2017 16:45 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Ik kan me absoluut voorstellen dat dat bij elk kind anders is. Maar uiteindelijk zijn kinderen het product van hun ouders. Niet alleen genetisch, maar juist ook qua opvoeding en gedrag. Wat mijn persoonlijke ervaring is, is dat een kind gewoon jou nadoet. Dus als jij je aan je kind vastklampt en je eigenwaarde daaruit haalt, doet dat kind dat bij jou.
Zelf ben ik helemaal geen 'normaal' mens en zijn mijn kinderen dat ook niet. Ze zullen toch moeten leren leven in een 'normale' wereld. Iedereen heeft zo zijn moeilijkheden en problemen, daar ontken ik niets van.
En ja, op een bepaalde manier sta ik wel een 'doe-maar-normaal' opvoeding voor. Want er zijn straks 9 miljard mensen op deze aarde, waarvan mijn kinderen er 2 zijn. Zo speciaal zijn ze nu ook weer niet, ikzelf ook niet. Dus een opvoeding waarbij het kind 'god's gift to humanity' is, daar ben ik niet voor. Overigens ben ik niet zo extreem hoor, als ouder wil je dat je kinderen gelukkig zijn en daar doen wij samen ons uiterste best voor.
Voor jóu klinkt het extreem en als een behoorlijk groot probleem. Als je het nog nooit hebt meegemaakt en dus niet kent kan het zo voelen, dat begrijp ik.quote:Op dinsdag 7 februari 2017 16:38 schreef groofskendezoveelste het volgende:Ik denk dat mijn kinderen niet heel gemiddeld zijn, maar als het zo extreem is als jij het beschrijft, dan klinkt het me toch wel als een behoorlijk groot probleem in de oren en niet zozeer als een wat lastige karaktertrek.
En dat is volgens mij heel normaal en voor mij ook herkenbaar. Je gaat om met de mensen waarmee je aansluiting hebt en dat verandert gedurende je leven.quote:Op dinsdag 7 februari 2017 17:31 schreef Loj het volgende:
Ja ik ben heel veel vrienden kwijt geraakt en heb eigenlijk alleen nog wat moeders als vriendinnen.
Guttegut zeg.. iemand zegt iets op internet waar je het niet mee eens bent (of misschien legt 'ie juist wel de vinger op de zere plek?) in plaats van allemaal lieve woordjes. En wat is je reactie? Boe-hoe, nou ik ga weg hoor!quote:Op dinsdag 7 februari 2017 17:31 schreef Loj het volgende:
Spanky, je hebt echt geen idee he...
Je hebt geen idee wie ik ben (en verder heb je volgens mij nooit ergens op mij gereageerd)
Ik ben absoluut niet onzeker over hoe ik ben als ouder en waar ik voor sta. En je hebt geen idee hoe ik om ga met mijn kinderen.
Lees maar eens terug in andere topics...
En ik wou hier alleen even kwijt dat ik me onwijs kut voel omdat m'n oudste zo'n verdriet heeft bij de bso...dat hij al dagen van te voren loopt te huilen, alleen om een bso...
En jij gaat ff doen alsof je het weer beter weet....
Maar weet je prima: ik houd m'n mond hier wel, ben je er al eentje kwijt. Dat is toch wat je wil! En weet je, misschien bereik je nu wel dat ik toch een onzekere helicoptermoeder ga worden, want jij zorgt er nu voor dat er nu niemand meer is die me andere begripvolle inzichten kan geven....
Dus dank!
oké, ietsje overdrevenmaar ben nu gewoon boos
![]()
Maar ik houd het wel bij enkele fok moeders die ik op fb messenger heb ipv hier
En groofs, ik doe alles voor mijn kinderen ja... maar dat kan echt wel met een eigen leven hebben hoor.
Ja ik ben heel veel vrienden kwijt geraakt en heb eigenlijk alleen nog wat moeders als vriendinnen. Maar ik werk iedere week met heel veel plezier en ga regelmatig weg zonder kids en laat ze bij opa en oma waar ze zich fijn voelen. En willen ze niet, ga ik een week later... daar voelen vriendje en ik ons prima bij.
Met dat kind ga je dus wel extra vaak zwemmen Ipv krampachtig zelf te gaan zwemmen als het kind niet durft.quote:Op dinsdag 7 februari 2017 17:11 schreef Mevr_Mus het volgende:
[..]
Maar de invloed van ouders / de opvoeding is niet 100% he. Ik heb een zoon voor wie jouw benadering prima zou werken. Maar ik heb ook een zoon die wat anders in elkaar steekt. Dat heeft niks te maken met overbescherming of dat wij hem als 'gods gift to humanity' behandelen. De wereld overweldigt hem, hij beleeft alles heel intens, dreigt soms te verzuipen in alle indrukken. Net zoals ik een kind dat niet kan zwemmen niet in het diepe gooi, zou ik mijn kind niet met zijn handen over zijn oren onder de kapstok achterlaten (om maar even te linken aan dit voorbeeld).
Ik zie het als mijn taak als ouder om mijn kinderen te ondersteunen zodat hij zich uiteindelijk staande kunnen houden in de maatschappij. En mijn ene zoon maakt die stappen richting zelfstandigheid nou eenmaal makkelijker en vooral met grotere stappen dan de andere.
Nou, dit. Elke ouder die ik ken kan hier over mee praten. Je ontwikkelt als mens, ook als je geen kinderen krijgt. Sommigen ontwikkelen in dezelfde richting mee, anderen gaan een andere kant op dan jij. Laten we vooral niet doen alsof het heel bijzonder is dat je leven er niet meer uitziet zoals het deed toen je nog geen kinderen had.quote:Op dinsdag 7 februari 2017 17:54 schreef Twinkly het volgende:
[..]
En dat is volgens mij heel normaal en voor mij ook herkenbaar. Je gaat om met de mensen waarmee je aansluiting hebt en dat verandert gedurende je leven.
Ja, ik ken de situatie niet exact, maar mijn kinderen hebben afscheid nemen ook niet altijd leuk of makkelijk gevonden. Dat gaat in perioden, met name dan op het kdv. Na een vakantie is het weer lastiger dan als je in het ritme zit.quote:Op dinsdag 7 februari 2017 19:53 schreef AwayTL het volgende:
Spanky, hoewel ik het niet geheel (maar ook echt voor een groot deel wel) met je eens ben, wilde ik even zeggen dat ik je posts dit keer echt veel constructiever vond dan de vorige keer.
Maar in het kort over de bso situatie. Zou jij jouw kind daar dan gewoon heen laten gaan en elke dag/keer dat het opspeelt dealen met de situatie totdat het over gaat?
Hoe zou je dan met jouw kind om gaan? Zou je er mee praten, zo ja wat zeg je dan? En verwacht je dan dat het beter gaat of geef je alleen uitleg over dat de situatie gewoon zo is en dat je moet werken, punt uit, sorry?
Wat zou dan voor jou het punt zijn om er wat mee te gaan doen? Is dat in tijd uit te drukken of in een punt waarbij jij denkt dat het de spuigaten uitloopt? (In de hypothetische situatie dat de situatie zichzelf niet oplost)
Dit is oprechte interesse, want ik merk bij mezelf ook wel dat ik af en toe te veel invul voor de oudste, omdat ik denk dat hij het spannend vind. Zo was er laatst een situatie dat hij bij een nieuw kindje ging spelen en hij mij vroeg daar te blijven met hem. Nou oke, als hij het spannend vind prima. Na een uurtje waren ze nog niet echt aan het spelen en toen heb ik maar voorgesteld dat ik zou gaan en of hij dan wilde blijven. Dat was ook prima ineens en hebben ze heerlijk samen gespeeld.
Ik geef toe dat ik echt wel eens denk dat ik hem moet beschermen terwijl het gewoon na een uurtje wel los loopt. Dat vind ik best een lastige grens.
Ze gaan bij ons thuis wel gewoon naar alles mee en ze logeren ook bij vrienden van ons terwijl wij er niet zijn. Wij zijn de eerste en enige met kinderen in onze vriendengroeppen dus dat ze ons af en toe aankijken alsof we gestoord zijn als hij een druftbui heeft neem ik maar voor lief.
Hier denk ik ook regelmatig over na, soms n.a.v. wat ik hier op het forum lees, maar ook heel vaak na gesprekken met ouders op school over hun kinderen. Ik had laatst ook nog zo'n gesprek, over een jongen die helemaal is vastgelopen in de examenklas en niet meer naar school komt wegens psychosomatische klachten. Al een paar jaar probeer ik met de ouders te praten over wat mij opvalt bij hem en welke gedrags- en denkpatronen daarachter zitten. Maar mijn conclusie is dat de ouders deze problematische patronen in stand hebben gehouden en eigenlijk zelfs mede de bron ervan zijn. En wat is het verschrikkelijk moeilijk om dat de ouders te laten inzien, want inzicht hebben in je eigen patronen, die je ook overdraagt op je kind, is gigantisch moeilijk.quote:Op dinsdag 7 februari 2017 15:40 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Maar Loi, je spreekt zelf ook nogal in extremen. Je doet alles voor ze, probeert ze in alles te volgen, je bent (al je?) vrienden kwijtgeraakt... Poeh, ik schrik daar ook van hoor. Zou het niet zo kunnen zijn dat je je kinderen te zeer centraal stelt in je leven? Zou het niet heel gezond zijn voor ze om te zien dat mama ook nog een leven naast haar gezin en kinderen heeft? dat ze zien dat mama plezier maakt met vrienden, af en toe even vergeet dat haar kinderen er ook nog omheen drentelen?
Misschien dat dat niet direct een concreet antwoord is op je vragen van nu (het bso-verhaal), maar ik kan me wel voorstellen dat jouw levensinstelling (of hoe noem ik dat?) bepaald gedrag wel in de hand werkt of in stand houdt bij je kinderen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |