Maar je kiest voor je kind, dus ik neem aan dat jouw voorkeur, de beste voorkeur voor je kind is.quote:Op woensdag 25 januari 2017 21:16 schreef Loj het volgende:
Oh ik heb er dus wel serieus over nagedacht bij de schoolkeuze.
Ondanks dat ik zelf veel meer heb met dalton en montessori, heb ik Ow naar een reguliere school gestuurd.
Ow heeft hele duidelijke structuur nodig en moet niet teveel keuzes hoeven te maken, tot nu toe ben ik blijf dat ik Ow heb gevolgd ipv mijn voorkeur te volgen
Dat zie ik andersquote:Op woensdag 25 januari 2017 21:17 schreef AwayTL het volgende:
[..]
Maar je kiest voor je kind, dus ik neem aan dat jouw voorkeur, de beste voorkeur voor je kind is.
Wauw, wat snel. Wat een verschil kan een gevoel van veiligheid maken!quote:Op woensdag 25 januari 2017 08:03 schreef Madivi het volgende:
Twinkly, ik las over de autoritaire zwemlerares en wilde graag mijn ervaring delen, misschien kan je er iets mee. Ik had als kind ook een dergelijke zwemjuf en zat elke week met buikpijn voor de zwemles. Zij probeerde ook het onder water gaan te forceren maar dat werkte averechts. Uiteindelijk ben ik van zwemclub gewisseld en kwam ik bij een lieve man die heel positief was over wat ik wel kon en durfde, waardoor ik ineens binnen 5 lessen m'n B diploma had zonder moeite of buikpijn. Ik vond vooral de combinatie van het door een niet vertrouwd iemand aangeraakt worden en het iets niet durven/kunnen beangstigend. Wat voor mij zorgde voor een omgeving waarin ik niet meer over die drempel kón komen.
Vind het een interessant topic om te volgen.
In deze link staan wel goede tips over hoe je in gesprek kunt gaan met scholen om te ontdekken of je kind daar past. Vooral de vragen over wat ze doen als een kind niet in het systeem past. Hoogbegaafd kun je vervangen door gevoelig?quote:Op woensdag 25 januari 2017 22:23 schreef Chanty het volgende:
Veel stof om over na te denken. Ik kom hier nog op terug, eerst slaaps. Bedankt voor de reacties so far
Zo te zien hebben we al veel goede vragen gesteldquote:Op donderdag 26 januari 2017 20:29 schreef Twinkly het volgende:
[..]
In deze link staan wel goede tips over hoe je in gesprek kunt gaan met scholen om te ontdekken of je kind daar past. Vooral de vragen over wat ze doen als een kind niet in het systeem past. Hoogbegaafd kun je vervangen door gevoelig?
https://hoogbegaafdgroepe(...)-gesprek-met-school/
Dit inderdaad. Ik ken Jenaplan vanuit mijn eigen ervaringen maar M zou daar compleet in verzuipen denk ik. Wij zijn nog steeds erg blij met onze schoolkeuze.quote:Op woensdag 25 januari 2017 21:16 schreef Loj het volgende:
Oh ik heb er dus wel serieus over nagedacht bij de schoolkeuze.
Ondanks dat ik zelf veel meer heb met dalton en montessori, heb ik Ow naar een reguliere school gestuurd.
Ow heeft hele duidelijke structuur nodig en moet niet teveel keuzes hoeven te maken, tot nu toe ben ik blijf dat ik Ow heb gevolgd ipv mijn voorkeur te volgen
Het komt zeker voor een heel groot deel doordat ik al gewend was aan klassikaal onderwijs hoor! Ik denk dat als ik als kleuter al begonnen was met Montessori-onderwijs dat het heel anders gelopen was: ik vroeg als kleuter zelf om rekensommen en had mezelf leren lezen dus de intrinsieke motivatie was toen wel degelijk aanwezig om zelfstandig aan het werk te gaan en nieuwe dingen te proberen.quote:[b]
@twinkly: Bedankt voor je reactie. Werpt weer een heel ander licht op de zaak. Ik zou juist denken dat perfectionisme en faalangst minder getriggerd worden op montessori; zoals jij heb beleefd hebt, daar heb ik nooit bij stil gestaan. Denk wel dat het uitmaakt dat je zo "laat" bent overgestapt. Dat is sowieso al niet makkelijk, laat staan als het zo een andere onderwijsvorm is.
In ieder geval goed om na te gaan bij de scholen hoe ze omgaan met kinderen die wat sneller overprikkeld zijn en af en toe rust nodig hebben.
Morgen gesprek op de montessorischool. Ben heeeeeel erg benieuwd. Deze school is op loopafstand en dat vind ik toch ook een enorme pre.
jawel, maar hij wordt wakker als wij hem terug leggen.... ook al zeg ik dat van te voren.quote:Op maandag 30 januari 2017 11:31 schreef L-E het volgende:
Kan hij de nacht niet gewoon in jullie bed beginnen?
Wow, dit klinkt als precies Eva!quote:Op maandag 30 januari 2017 23:25 schreef Twinkly het volgende:
Ik kan alleen maar mijn eigen ervaring geven, maar ja, dat is wel een erg kleine steekproef van n=1![]()
N was een hele prikkelbare baby. Als jonge baby was hij een huilbaby, ook door reflux (maar achteraf vermoed ik dat spanning door prikkelgevoeligheid reflux ook verergert). Toen hij medicijnen kreeg werd hij vrijwel meteen vrolijk, sociaal en onderzoekend.
Hij was al vanaf de geboorte erg alert en nieuwsgierig en wilde absoluut niet liggen. Ook niet toen hij geen pijn meer had nadat hij medicijnen kreeg, want hij wilde alles zien en meemaken. Hij wilde vanaf het begin alleen maar rechtop tegen je aan en over je schouder kijken, later wilde hij alleen zitten en staan op schoot: hij lag nooit als een "echte" baby rustig in je armen. Ik herinner me nog heel goed de terugkomdag van Samen Bevallen: al die baby's die heel rustig en ontspannen bij hun ouders lagen
Buiten was hij alleen maar blij in de draagdoek, zodat hij goed rond kon kijken maar wel dichtbij was, in de wagen was het krijsen.
We konden maar 1 activiteit (boodschappen, bezoek, etc.) per dag plannen, want anders werd hij 's avonds helemaal in paniek wakker of duurde het uren voor hij sliep. Het ging hierbij niet om niet tegen veranderingen kunnen, want daar geniet en genoot hij juist van, maar om de extra prikkels. Toen hij dreumes werd ging het langzamerhand wel beter.
Kan deze echt copy pasten voor Lucas. Maar vind het met 2,5 ook nog te vroeg om het wel of geen hsp te noemen. Hij is gewoon erg gevoelig iig.quote:Op maandag 30 januari 2017 23:25 schreef Twinkly het volgende:
Ik kan alleen maar mijn eigen ervaring geven, maar ja, dat is wel een erg kleine steekproef van n=1![]()
N was een hele prikkelbare baby. Als jonge baby was hij een huilbaby, ook door reflux (maar achteraf vermoed ik dat spanning door prikkelgevoeligheid reflux ook verergert). Toen hij medicijnen kreeg werd hij vrijwel meteen vrolijk, sociaal en onderzoekend.
Hij was al vanaf de geboorte erg alert en nieuwsgierig en wilde absoluut niet liggen. Ook niet toen hij geen pijn meer had nadat hij medicijnen kreeg, want hij wilde alles zien en meemaken. Hij wilde vanaf het begin alleen maar rechtop tegen je aan en over je schouder kijken, later wilde hij alleen zitten en staan op schoot: hij lag nooit als een "echte" baby rustig in je armen. Ik herinner me nog heel goed de terugkomdag van Samen Bevallen: al die baby's die heel rustig en ontspannen bij hun ouders lagen
Buiten was hij alleen maar blij in de draagdoek, zodat hij goed rond kon kijken maar wel dichtbij was, in de wagen was het krijsen.
We konden maar 1 activiteit (boodschappen, bezoek, etc.) per dag plannen, want anders werd hij 's avonds helemaal in paniek wakker of duurde het uren voor hij sliep. Het ging hierbij niet om niet tegen veranderingen kunnen, want daar geniet en genoot hij juist van, maar om de extra prikkels. Toen hij dreumes werd ging het langzamerhand wel beter.
Dat klinkt heel goedquote:Op woensdag 1 februari 2017 10:43 schreef Chanty het volgende:
Waren bij de montessorischool en het klonk allemaal wel goed. Heel veel leren door het te zien, voelen, etc. Kinderen worden zintuiglijk enorm gestimuleerd ipv alles abstract te benaderen. Het was ook opvallend rustig in de klassen, helemaal geen chaos. Voor kinderen die af en toe zich willen afsluiten zijn er koptelefoons die geluiddicht zijn. En als een kind meer behoefte heeft aan structuur en begeleiding dan passen ze zich daarop aan.
Even een oprechte vraag: waarom zou je iets uit gaan zoeken als jij/jullie er (nog) geen last van ondervinden?quote:Op maandag 30 januari 2017 22:58 schreef hetzusjevan het volgende:
Hi! Ik heb de linkjes in de OP al aangeklikt maar veel 'kenmerken' zijn m.i. pas duidelijk als je kind al wat groter is (ik bedoel, bij een dreumes van 14 maanden is 'gelijk krijgen' is nog niet echt duidelijk aan de orde). Ik vroeg me af aan welke zaken je HSP/HSS kan herkennen bij kleinere kinderen?
Achtergrond info bij deze vraag: Onze KDV leidster heeft twee hooggevoelige kids en zegt heel veel te herkennen in E.
Ik wil niet direct een stempel op m'n dochter drukken omdat 1 persoon er iets in meent te zien, anderzijds, als het wel zo zou zijn dan zou ik het wel fijn vinden om me er in te verdiepen zodat ik weet hoe ik er evt mee om moet gaan als dat nodig zou zijn.
Dus ik zoek eigenlijk wat ervaringsverhalen / inschattingen - zijn er dingen die overduidelijk kenmerkend zijn bij jullie kids toen ze kleiner waren? Hoe stel je zoiets nou echt vast? Waar kan ik terecht met vragen en advies (behalve hier)?
alvast bedankt.
Dat klinkt prettigquote:Op woensdag 1 februari 2017 10:43 schreef Chanty het volgende:
Waren bij de montessorischool en het klonk allemaal wel goed. Heel veel leren door het te zien, voelen, etc. Kinderen worden zintuiglijk enorm gestimuleerd ipv alles abstract te benaderen. Het was ook opvallend rustig in de klassen, helemaal geen chaos. Voor kinderen die af en toe zich willen afsluiten zijn er koptelefoons die geluiddicht zijn. En als een kind meer behoefte heeft aan structuur en begeleiding dan passen ze zich daarop aan.
Ik heb ook altijd overlegd over de situatie met C bij het KDV. Tips uitgewisseld en we hadden een werkbare situatie..quote:Op woensdag 1 februari 2017 12:46 schreef AwayTL het volgende:
[..]
Even een oprechte vraag: waarom zou je iets uit gaan zoeken als jij/jullie er (nog) geen last van ondervinden?
Dan werkt wat je doet prima voor jouw kind. Dan kan je volstaan met terugkoppelen wat bij jullie werkt.
(Niet dat ik je weg wil jagen hoor! Als je herkenning, tips en tricks ziet waarmee jij/jullie geholpen zijn ben je hier aan het juiste adres, maar ik zou niet iets uit gaan zoeken als er geen barrieres zijn, omdat iemand iets in jouw kind herkent)
Ik herken dat erg van onze eerste indruk van M's schoolquote:Op woensdag 1 februari 2017 10:43 schreef Chanty het volgende:
Goede vraag. Eerste kindje en de onzekerheid die erbij hoort I guessquote:Op woensdag 1 februari 2017 12:46 schreef AwayTL het volgende:
[..]
Even een oprechte vraag: waarom zou je iets uit gaan zoeken als jij/jullie er (nog) geen last van ondervinden?
Dan werkt wat je doet prima voor jouw kind. Dan kan je volstaan met terugkoppelen wat bij jullie werkt.
(Niet dat ik je weg wil jagen hoor! Als je herkenning, tips en tricks ziet waarmee jij/jullie geholpen zijn ben je hier aan het juiste adres, maar ik zou niet iets uit gaan zoeken als er geen barrieres zijn, omdat iemand iets in jouw kind herkent)
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Jammer dat je je betoog met zo'n neerbuigende toon eindigt ("sneeuwvlokje"). Je hebt best een punt, maar als je wilt bijdragen, waarom geef je dan geen concrete tips. Hoe kan je dan doseren? Hoe kan je je kind leren wapenen? Wat zou jij doen als je kind elke keer zo moest huilen en opziet tegen de bso?quote:Op dinsdag 7 februari 2017 09:51 schreef Spanky78 het volgende:
De wereld veert ook niet altijd mee. Misschien een beetje doseren? Een moeder/vader die met alles meeveert maakt de landing in de echte wereld nogal hard....
Het gaat er volgens mij ook om dat je niet alleen elke wens van het kind inwilligt, maar een kind ook wapent tegen de hardheid en onverschilligheid die onze wereld kent. Dat kan best terwijl je zo veel mogelijk rekening houdt met het kind.
Een juf op school heeft er dertig, je kunt niet eisen dat die ieder sneeuwvlokje volledig apart behandelt... Ook al zijn alle kinderen anders, voor de juf lijken ze ook allemaal op elkaar.
Trek het maar in het belachelijke ja. Je zou ook kunnen overwegen om inhoudelijk te reageren, bijvoorbeeld.quote:Op dinsdag 7 februari 2017 13:03 schreef L-E het volgende:
Nou ik zet elke avond mijn kind vastgebonden in een donkere kamer terwijl ik hem op luid volume oorlogsgeluiden laat horen, zo went hij tenminste een beetje aan hoe keihard de wereld is. Kan het iedereen aanraden.
Dat inhoudelijk reageren is in dit draadje al talloze keren gedaan, zonder dat daar een constructief gesprek uit voortkwam met Spanky. Ik ben het gewoon intens oneens met het idee dat je kinderen maar moet leren om hard te zijn omdat ze het anders niet gaan redden in deze maatschappij. Ik geloof dat een kind zijn eigen tempo volgt, een eigen ontwikkeling doormaakt, en dat daarin dingen afdwingen meer kwaad dan goed doet. Natuurlijk geef je een kind handvatten mee om zich te wapenen, maar waarom er zo wordt ingezet op 'vooral geen rekening houden met de gevoelens van een kind want ach en wee daar worden het mietjes van' ontgaat me compleet.quote:Op dinsdag 7 februari 2017 13:16 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Trek het maar in het belachelijke ja. Je zou ook kunnen overwegen om inhoudelijk te reageren, bijvoorbeeld.
Spanky heeft gewoon een valide punt, maar het is niet allemaal kusjekroel![]()
![]()
en jullie zitten meteen bovenop de kast. Heeft 'ie een gevoelige snaar geraakt?
In deel 1 ging het net zo.
Hier is het in de vakantie veel rustiger op de BSO. Dat zou zomaar veel verschil kunnen maken.quote:Op dinsdag 7 februari 2017 09:35 schreef Loj het volgende:
Over drie weken is het ook vakantie en is er vakantieopvang. Zelf ben ik ook vrij, dus misschien kan ik daar nog iets mee..
Er wordt helemaal niet inhoudelijk gereageerd. Heb je überhaupt gelezen wat ik zeg?quote:Op dinsdag 7 februari 2017 13:24 schreef L-E het volgende:
[..]
Dat inhoudelijk reageren is in dit draadje al talloze keren gedaan, zonder dat daar een constructief gesprek uit voortkwam met Spanky. Ik ben het gewoon intens oneens met het idee dat je kinderen maar moet leren om hard te zijn omdat ze het anders niet gaan redden in deze maatschappij. Ik geloof dat een kind zijn eigen tempo volgt, een eigen ontwikkeling doormaakt, en dat daarin dingen afdwingen meer kwaad dan goed doet. Natuurlijk geef je een kind handvatten mee om zich te wapenen, maar waarom er zo wordt ingezet op 'vooral geen rekening houden met de gevoelens van een kind want ach en wee daar worden het mietjes van' ontgaat me compleet.
'quote:Op dinsdag 7 februari 2017 12:05 schreef Loj het volgende:
Spanky, alsjeblieft je hebt al meerdere keren je punt gemaakt.
Moet het nou echt iedere keer zo...
Echt, ik geef je gelijk... je kan niet altijd meeveren en daarom heb ik ook heel bewust gekozen voor een bso/kdv...
Nu zit ik ergens mee en vraag om herkenning en tips... Jouw laatste opmerking over sneeuwvlokjes geven mij juist weer een rotter gevoel, dat is toch niet wat je wil bereiken hiermee?
Oh en ik ben juf en zie ieder kind als uniek en ga ook zo met ze om. Ik veer met ze mee zover het werkzaam blijft voor mij... ik denk dat alle "goede" juffen dat ook proberen te doen..
Maar dat is toch precies waar Loj tips bij vraagt?quote:Op dinsdag 7 februari 2017 14:42 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Er wordt helemaal niet inhoudelijk gereageerd. Heb je überhaupt gelezen wat ik zeg?
Dat ik vind dat je een gulden middenweg moet opzoeken, waarbij je kind niet in een ijsbad hoeft te donderen zodra ze op school komen. Mijn mening is dat opvoeden ook gedoseerd loslaten is in inderdaad een behoorlijk harde wereld. Waartegen je je baby eerst 100% probeert te beschermen en daarna stapje voor stapje (en met pijn en moeite) je kind loslaat in de grote boze buitenwereld.
Een kind wordt ongelukkig als je ze niet enigzins wapent tegen wat er buiten gebeurt. En nee, je hoeft daarbij helemaal niet onaardig te doen, je kind te kwetsen oid. En ja, natuurlijk heb je thuis een enorm veilige omgeving en ben jij hopelijk het baken van rust en vertrouwen van jouw kind...
En mijn tip is dat je niet altijd moet meeveren.quote:Op dinsdag 7 februari 2017 14:59 schreef _Ophelia_ het volgende:
[..]
Maar dat is toch precies waar Loj tips bij vraagt?
/
/
Omdat je dus niet hebt gelezen dat ik al niet volledig mee veer omdat hij gewoon naar de bso moet...quote:Op dinsdag 7 februari 2017 15:14 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
En mijn tip is dat je niet altijd moet meeveren.
En waarom zo denigrerend reageren? Ik typ gewoon nederlands.
quote:Op zondag 5 februari 2017 20:35 schreef Loj het volgende:
Even een vraagje...
Zijn er hier ook kinderen die naar de bso gaan? En hoe gaat dat?
Het ie hier namelijk drama en vooral heel veel verdriet... en ik weet het even niet meer...
Ik heb volgende week al een gesprek gepland, maar ik weet niet of dat gaat helpen..
Gezeur en gezeik in een spoiler..Maar Loi, je spreekt zelf ook nogal in extremen. Je doet alles voor ze, probeert ze in alles te volgen, je bent (al je?) vrienden kwijtgeraakt... Poeh, ik schrik daar ook van hoor. Zou het niet zo kunnen zijn dat je je kinderen te zeer centraal stelt in je leven? Zou het niet heel gezond zijn voor ze om te zien dat mama ook nog een leven naast haar gezin en kinderen heeft? dat ze zien dat mama plezier maakt met vrienden, af en toe even vergeet dat haar kinderen er ook nog omheen drentelen?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Misschien dat dat niet direct een concreet antwoord is op je vragen van nu (het bso-verhaal), maar ik kan me wel voorstellen dat jouw levensinstelling (of hoe noem ik dat?) bepaald gedrag wel in de hand werkt of in stand houdt bij je kinderen.
Ik vond vroeger niks heerlijker dan als een soort aanhangsel van mijn ouders mee te gaan naar een bbq met al hun vrienden (en diens kinderen)... Zien leven doet leven (zien loslaten en genieten, doet loslaten en genieten wellicht?), ouder zijn is voorleven, nou ja, dat soort termen... je weet wel![]()
Ik vind Spankies bijdragen erg zinvol en vaak minder extreem dan wat hier vaak gesteld en verteld wordt.
Dit klinkt toch prima inlevend, reëel en gezond?quote:Op dinsdag 7 februari 2017 14:42 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Dat ik vind dat je een gulden middenweg moet opzoeken, waarbij je kind niet in een ijsbad hoeft te donderen zodra ze op school komen. Mijn mening is dat opvoeden ook gedoseerd loslaten is in inderdaad een behoorlijk harde wereld. Waartegen je je baby eerst 100% probeert te beschermen en daarna stapje voor stapje (en met pijn en moeite) je kind loslaat in de grote boze buitenwereld.
Een kind wordt ongelukkig als je ze niet enigzins wapent tegen wat er buiten gebeurt. En nee, je hoeft daarbij helemaal niet onaardig te doen, je kind te kwetsen oid. En ja, natuurlijk heb je thuis een enorm veilige omgeving en ben jij hopelijk het baken van rust en vertrouwen van jouw kind...
Nergens heb ik gezegd dat je geen rekening moet houden met gevoelens van je kind. Nergens heb ik het over je kind keihard opvoeden, a la Richard Krajicek. Nee. Ik heb het over liefdevol voorbereiden op een volwaardige plaats in de maatschappij.
Ik bedoelde hier letterlijk sneeuwvlokje, want een kind is uniek, maar voor de rest van de wereld zijn al die kinderen een pak sneeuw. En dat is prima. Wij hebben allebei de leukste en liefste en mooiste kinderen op de wereld. Maar de juf heeft er duizenden gezien. En ze zijn allemaal gewoon kleine mensjes, iets heel normaals. Met wat kleine verschillen in uiterlijk en karakter... met enorme verschillen in opvoeding. Mijns inziens heb ik helemaal niets denigrerends en verkeerds gezegds, het is jullie eigen interpretatie ervan.
Nogmaals wil ik maar weer aangeven dat volgens mij het gedrag van je kind een spiegel is van jezelf. Dus kijk in die spiegel en verander je eigen gedrag ipv je kind te willen veranderen.
Ik vermoed dat iedereen in dit topic het hier mee eens is. Ja, ook met het spiegelen.quote:Op dinsdag 7 februari 2017 14:42 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Er wordt helemaal niet inhoudelijk gereageerd. Heb je überhaupt gelezen wat ik zeg?
Nergens heb ik gezegd dat je geen rekening moet houden met gevoelens van je kind. Nergens heb ik het over je kind keihard opvoeden, a la Richard Krajicek. Nee. Ik heb het over liefdevol voorbereiden op een volwaardige plaats in de maatschappij.
Ik bedoelde hier letterlijk sneeuwvlokje, want een kind is uniek, maar voor de rest van de wereld zijn al die kinderen een pak sneeuw. En dat is prima. Wij hebben allebei de leukste en liefste en mooiste kinderen op de wereld. Maar de juf heeft er duizenden gezien. En ze zijn allemaal gewoon kleine mensjes, iets heel normaals. Met wat kleine verschillen in uiterlijk en karakter... met enorme verschillen in opvoeding. Mijns inziens heb ik helemaal niets denigrerends en verkeerds gezegds, het is jullie eigen interpretatie ervan.
Nogmaals wil ik maar weer aangeven dat volgens mij het gedrag van je kind een spiegel is van jezelf. Dus kijk in die spiegel en verander je eigen gedrag ipv je kind te willen veranderen.
Maargoed, jouw me uit, verketter me. Roep de mods erbij. Ik heb niets fout gedaan.
Dit is waarschijnlijk het ideaalbeeld van iedere ouder en dat zal ook iedere ouder in dit topic voor zijn of haar kind willen. Maar kun je je ook inleven in ouders waarvan het kind met de handen op de oren in de gang onder de kapstok gaat zitten omdat er teveel prikkels zijn? Of de ouders van een kind dat zo druk wordt van alle prikkels dat het niet meer aanspreekbaar is op zijn gedrag?quote:Ik vond vroeger niks heerlijker dan als een soort aanhangsel van mijn ouders mee te gaan naar een bbq met al hun vrienden (en diens kinderen)... Zien leven doet leven (zien loslaten en genieten, doet loslaten en genieten wellicht?), ouder zijn is voorleven, nou ja, dat soort termen... je weet wel
Die laatste alinea had je weg mogen latenquote:Op dinsdag 7 februari 2017 14:42 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Maargoed, jouw me uit, verketter me. Roep de mods erbij. Ik heb niets fout gedaan.
Het feit dat ik er een andere visie op nahoud dan jij, wil toch niet zeggen dat ik hem dan maar voor me moet houden omdat jij je daar wellicht ongemakkelijk bij voelt? Wat ik er mee wil bereiken is dat je nog eens nadenkt over andere manieren waarop het wellicht ook kan. Niet omdat het allemaal zo goed gaat, juist omdat je aangeeft problemen te zien in het gedrag van je kind. Je vraagt tenslotte om advies.quote:Op dinsdag 7 februari 2017 15:18 schreef Loj het volgende:
LE, met de donkere kamerik dacht het al
en Tnx en Oph ook... kusjekroel enzo!
Spanky, ik snap oprecht niet waarom je hier blijft posten terwijl je het zo anders ziet... Wat wil je ermee bereiken? Ik denk dat hier een groep ouders zitten die tegen dezelfde soort problemen aanlopen en daar graag over overleggen en ideeen uitwisselen. Sorry, maar ik heb jouw ideeen aandachtig doorgelezen en herken me hier niet in (en ik vermoed zo dat ik niet de enige ben), maar geef je ook echt niet op alle punten ongelijk.
Ik irriteer me wel aan de manier waarop je telkens weer hier jouw mening probeert door te drukken.
Oprechte vraag:
wat wil je hiermee bereiken?
Dat we het straks allemaal met je eens zijn?
Dat we het topic sluiten?
Dat er in de op een linkje staat naar jouw ideeen over het topic?
Of vind je het gewoon leuk om mensen telkens weer duidelijk te maken dat het hun eigen schuld is/om te rellen?
Natuurlijk zoek je naar een balans die voor iedereen werkzaam is. En ook ik ben wel eens eerder naar huis gegaan, heb me wel eens gefrustreerd gevoeld omdat het toch niet zo makkelijk ging als ik had gehoopt, ... Maar het heeft me eigenlijk nooit weerhouden om het gewoon weer te proberen, en nog eens, en nog eens... Ik denk dat mijn kinderen niet heel gemiddeld zijn, maar als het zo extreem is als jij het beschrijft, dan klinkt het me toch wel als een behoorlijk groot probleem in de oren en niet zozeer als een wat lastige karaktertrek.quote:Op dinsdag 7 februari 2017 16:26 schreef Twinkly het volgende:
[..]
Dit is waarschijnlijk het ideaalbeeld van iedere ouder en dat zal ook iedere ouder in dit topic voor zijn of haar kind willen. Maar kun je je ook inleven in ouders waarvan het kind met de handen op de oren in de gang onder de kapstok gaat zitten omdat er teveel prikkels zijn? Of de ouders van een kind dat zo druk wordt van alle prikkels dat het niet meer aanspreekbaar is op zijn gedrag?
Kun je je voorstellen dat die ouders dan misschien proberen om daar een oplossing voor te vinden? Dat ze bijvoorbeeld eerst kijken en overleggen met het kind waar het zich in geval van teveel prikkels even terug kan trekken of dat ze overleggen om wat eerder naar huis te gaan voordat het het kind allemaal teveel wordt?
Want daar gaat dit topic over. Wij willen net als iedereen dat onze kinderen klaar zijn voor de niet altijd even aardige buitenwereld.
Ik kan me absoluut voorstellen dat dat bij elk kind anders is. Maar uiteindelijk zijn kinderen het product van hun ouders. Niet alleen genetisch, maar juist ook qua opvoeding en gedrag. Wat mijn persoonlijke ervaring is, is dat een kind gewoon jou nadoet. Dus als jij je aan je kind vastklampt en je eigenwaarde daaruit haalt, doet dat kind dat bij jou.quote:Op dinsdag 7 februari 2017 16:21 schreef Twinkly het volgende:
[..]
Ik vermoed dat iedereen in dit topic het hier mee eens is. Ja, ook met het spiegelen.
Waaruit maak jij op dat wij het zo niet aanpakken? Kun je je ook voorstellen dat je bij bepaalde kinderen meer moeite moet doen om ze los te peuteren, dat het minder vanzelfsprekend gaat en dat dat vanuit het kind komt en niet per se vanuit een te beschermende opvoeding? Dat een doe-maar-gewoon-dan-doe-je-al-gek-genoeg aanpak niet altijd werkt?
Want als je je er niet in in kunt leven, dan heeft hier mee schrijven helemaal geen zin.
Wat zou er gebeuren als dat kind gewoon eens even lekker onder die kapstok bleef zitten? En wat als er dan een ander kindje komt om te vragen of ze/hij komt spelen (ik heb dit bijna letterlijk meegemaakt, waar mijn dochter overigens dat kindje ging halen - is ze niet geweldig?!?-)? En weet je toen mijn dochter eens een ongeluk had toen ik haar ging halen bij het KDV was dat zielige meisje degene die haar kwam troosten. Lossen dit soort problemen zich soms niet ook gewoon op zonder ingrijpen van ouders? Juist door ingrijpen kun je 'raar/moeilijk' gedrag versterken. Soms is juist geen aandacht voor het afwijkende gedrag, maar aandacht voor het andere een oplossing. Wij denken wel eens altijd maar wat te moeten doen en maken onszelf daarmee belangrijker dan het kind zelf.quote:Op dinsdag 7 februari 2017 16:26 schreef Twinkly het volgende:
[..]
Dit is waarschijnlijk het ideaalbeeld van iedere ouder en dat zal ook iedere ouder in dit topic voor zijn of haar kind willen. Maar kun je je ook inleven in ouders waarvan het kind met de handen op de oren in de gang onder de kapstok gaat zitten omdat er teveel prikkels zijn? Of de ouders van een kind dat zo druk wordt van alle prikkels dat het niet meer aanspreekbaar is op zijn gedrag?
Kun je je voorstellen dat die ouders dan misschien proberen om daar een oplossing voor te vinden? Dat ze bijvoorbeeld eerst kijken en overleggen met het kind waar het zich in geval van teveel prikkels even terug kan trekken of dat ze overleggen om wat eerder naar huis te gaan voordat het het kind allemaal teveel wordt?
Want daar gaat dit topic over. Wij willen net als iedereen dat onze kinderen klaar zijn voor de niet altijd even aardige buitenwereld.
Tja, ik ben het gewoon helemaal hier mee eens.quote:Op dinsdag 7 februari 2017 16:45 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Ik kan me absoluut voorstellen dat dat bij elk kind anders is. Maar uiteindelijk zijn kinderen het product van hun ouders. Niet alleen genetisch, maar juist ook qua opvoeding en gedrag. Wat mijn persoonlijke ervaring is, is dat een kind gewoon jou nadoet. Dus als jij je aan je kind vastklampt en je eigenwaarde daaruit haalt, doet dat kind dat bij jou.
Zelf ben ik helemaal geen 'normaal' mens en zijn mijn kinderen dat ook niet. Ze zullen toch moeten leren leven in een 'normale' wereld. Iedereen heeft zo zijn moeilijkheden en problemen, daar ontken ik niets van.
En ja, op een bepaalde manier sta ik wel een 'doe-maar-normaal' opvoeding voor. Want er zijn straks 9 miljard mensen op deze aarde, waarvan mijn kinderen er 2 zijn. Zo speciaal zijn ze nu ook weer niet, ikzelf ook niet. Dus een opvoeding waarbij het kind 'god's gift to humanity' is, daar ben ik niet voor. Overigens ben ik niet zo extreem hoor, als ouder wil je dat je kinderen gelukkig zijn en daar doen wij samen ons uiterste best voor.
Maar de invloed van ouders / de opvoeding is niet 100% he. Ik heb een zoon voor wie jouw benadering prima zou werken. Maar ik heb ook een zoon die wat anders in elkaar steekt. Dat heeft niks te maken met overbescherming of dat wij hem als 'gods gift to humanity' behandelen. De wereld overweldigt hem, hij beleeft alles heel intens, dreigt soms te verzuipen in alle indrukken. Net zoals ik een kind dat niet kan zwemmen niet in het diepe gooi, zou ik mijn kind niet met zijn handen over zijn oren onder de kapstok achterlaten (om maar even te linken aan dit voorbeeld).quote:Op dinsdag 7 februari 2017 16:45 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Ik kan me absoluut voorstellen dat dat bij elk kind anders is. Maar uiteindelijk zijn kinderen het product van hun ouders. Niet alleen genetisch, maar juist ook qua opvoeding en gedrag. Wat mijn persoonlijke ervaring is, is dat een kind gewoon jou nadoet. Dus als jij je aan je kind vastklampt en je eigenwaarde daaruit haalt, doet dat kind dat bij jou.
Zelf ben ik helemaal geen 'normaal' mens en zijn mijn kinderen dat ook niet. Ze zullen toch moeten leren leven in een 'normale' wereld. Iedereen heeft zo zijn moeilijkheden en problemen, daar ontken ik niets van.
En ja, op een bepaalde manier sta ik wel een 'doe-maar-normaal' opvoeding voor. Want er zijn straks 9 miljard mensen op deze aarde, waarvan mijn kinderen er 2 zijn. Zo speciaal zijn ze nu ook weer niet, ikzelf ook niet. Dus een opvoeding waarbij het kind 'god's gift to humanity' is, daar ben ik niet voor. Overigens ben ik niet zo extreem hoor, als ouder wil je dat je kinderen gelukkig zijn en daar doen wij samen ons uiterste best voor.
Voor jóu klinkt het extreem en als een behoorlijk groot probleem. Als je het nog nooit hebt meegemaakt en dus niet kent kan het zo voelen, dat begrijp ik.quote:Op dinsdag 7 februari 2017 16:38 schreef groofskendezoveelste het volgende:Ik denk dat mijn kinderen niet heel gemiddeld zijn, maar als het zo extreem is als jij het beschrijft, dan klinkt het me toch wel als een behoorlijk groot probleem in de oren en niet zozeer als een wat lastige karaktertrek.
En dat is volgens mij heel normaal en voor mij ook herkenbaar. Je gaat om met de mensen waarmee je aansluiting hebt en dat verandert gedurende je leven.quote:Op dinsdag 7 februari 2017 17:31 schreef Loj het volgende:
Ja ik ben heel veel vrienden kwijt geraakt en heb eigenlijk alleen nog wat moeders als vriendinnen.
Guttegut zeg.. iemand zegt iets op internet waar je het niet mee eens bent (of misschien legt 'ie juist wel de vinger op de zere plek?) in plaats van allemaal lieve woordjes. En wat is je reactie? Boe-hoe, nou ik ga weg hoor!quote:Op dinsdag 7 februari 2017 17:31 schreef Loj het volgende:
Spanky, je hebt echt geen idee he...
Je hebt geen idee wie ik ben (en verder heb je volgens mij nooit ergens op mij gereageerd)
Ik ben absoluut niet onzeker over hoe ik ben als ouder en waar ik voor sta. En je hebt geen idee hoe ik om ga met mijn kinderen.
Lees maar eens terug in andere topics...
En ik wou hier alleen even kwijt dat ik me onwijs kut voel omdat m'n oudste zo'n verdriet heeft bij de bso...dat hij al dagen van te voren loopt te huilen, alleen om een bso...
En jij gaat ff doen alsof je het weer beter weet....
Maar weet je prima: ik houd m'n mond hier wel, ben je er al eentje kwijt. Dat is toch wat je wil! En weet je, misschien bereik je nu wel dat ik toch een onzekere helicoptermoeder ga worden, want jij zorgt er nu voor dat er nu niemand meer is die me andere begripvolle inzichten kan geven....
Dus dank!
oké, ietsje overdrevenmaar ben nu gewoon boos
![]()
Maar ik houd het wel bij enkele fok moeders die ik op fb messenger heb ipv hier
En groofs, ik doe alles voor mijn kinderen ja... maar dat kan echt wel met een eigen leven hebben hoor.
Ja ik ben heel veel vrienden kwijt geraakt en heb eigenlijk alleen nog wat moeders als vriendinnen. Maar ik werk iedere week met heel veel plezier en ga regelmatig weg zonder kids en laat ze bij opa en oma waar ze zich fijn voelen. En willen ze niet, ga ik een week later... daar voelen vriendje en ik ons prima bij.
Met dat kind ga je dus wel extra vaak zwemmen Ipv krampachtig zelf te gaan zwemmen als het kind niet durft.quote:Op dinsdag 7 februari 2017 17:11 schreef Mevr_Mus het volgende:
[..]
Maar de invloed van ouders / de opvoeding is niet 100% he. Ik heb een zoon voor wie jouw benadering prima zou werken. Maar ik heb ook een zoon die wat anders in elkaar steekt. Dat heeft niks te maken met overbescherming of dat wij hem als 'gods gift to humanity' behandelen. De wereld overweldigt hem, hij beleeft alles heel intens, dreigt soms te verzuipen in alle indrukken. Net zoals ik een kind dat niet kan zwemmen niet in het diepe gooi, zou ik mijn kind niet met zijn handen over zijn oren onder de kapstok achterlaten (om maar even te linken aan dit voorbeeld).
Ik zie het als mijn taak als ouder om mijn kinderen te ondersteunen zodat hij zich uiteindelijk staande kunnen houden in de maatschappij. En mijn ene zoon maakt die stappen richting zelfstandigheid nou eenmaal makkelijker en vooral met grotere stappen dan de andere.
Nou, dit. Elke ouder die ik ken kan hier over mee praten. Je ontwikkelt als mens, ook als je geen kinderen krijgt. Sommigen ontwikkelen in dezelfde richting mee, anderen gaan een andere kant op dan jij. Laten we vooral niet doen alsof het heel bijzonder is dat je leven er niet meer uitziet zoals het deed toen je nog geen kinderen had.quote:Op dinsdag 7 februari 2017 17:54 schreef Twinkly het volgende:
[..]
En dat is volgens mij heel normaal en voor mij ook herkenbaar. Je gaat om met de mensen waarmee je aansluiting hebt en dat verandert gedurende je leven.
Ja, ik ken de situatie niet exact, maar mijn kinderen hebben afscheid nemen ook niet altijd leuk of makkelijk gevonden. Dat gaat in perioden, met name dan op het kdv. Na een vakantie is het weer lastiger dan als je in het ritme zit.quote:Op dinsdag 7 februari 2017 19:53 schreef AwayTL het volgende:
Spanky, hoewel ik het niet geheel (maar ook echt voor een groot deel wel) met je eens ben, wilde ik even zeggen dat ik je posts dit keer echt veel constructiever vond dan de vorige keer.
Maar in het kort over de bso situatie. Zou jij jouw kind daar dan gewoon heen laten gaan en elke dag/keer dat het opspeelt dealen met de situatie totdat het over gaat?
Hoe zou je dan met jouw kind om gaan? Zou je er mee praten, zo ja wat zeg je dan? En verwacht je dan dat het beter gaat of geef je alleen uitleg over dat de situatie gewoon zo is en dat je moet werken, punt uit, sorry?
Wat zou dan voor jou het punt zijn om er wat mee te gaan doen? Is dat in tijd uit te drukken of in een punt waarbij jij denkt dat het de spuigaten uitloopt? (In de hypothetische situatie dat de situatie zichzelf niet oplost)
Dit is oprechte interesse, want ik merk bij mezelf ook wel dat ik af en toe te veel invul voor de oudste, omdat ik denk dat hij het spannend vind. Zo was er laatst een situatie dat hij bij een nieuw kindje ging spelen en hij mij vroeg daar te blijven met hem. Nou oke, als hij het spannend vind prima. Na een uurtje waren ze nog niet echt aan het spelen en toen heb ik maar voorgesteld dat ik zou gaan en of hij dan wilde blijven. Dat was ook prima ineens en hebben ze heerlijk samen gespeeld.
Ik geef toe dat ik echt wel eens denk dat ik hem moet beschermen terwijl het gewoon na een uurtje wel los loopt. Dat vind ik best een lastige grens.
Ze gaan bij ons thuis wel gewoon naar alles mee en ze logeren ook bij vrienden van ons terwijl wij er niet zijn. Wij zijn de eerste en enige met kinderen in onze vriendengroeppen dus dat ze ons af en toe aankijken alsof we gestoord zijn als hij een druftbui heeft neem ik maar voor lief.
Hier denk ik ook regelmatig over na, soms n.a.v. wat ik hier op het forum lees, maar ook heel vaak na gesprekken met ouders op school over hun kinderen. Ik had laatst ook nog zo'n gesprek, over een jongen die helemaal is vastgelopen in de examenklas en niet meer naar school komt wegens psychosomatische klachten. Al een paar jaar probeer ik met de ouders te praten over wat mij opvalt bij hem en welke gedrags- en denkpatronen daarachter zitten. Maar mijn conclusie is dat de ouders deze problematische patronen in stand hebben gehouden en eigenlijk zelfs mede de bron ervan zijn. En wat is het verschrikkelijk moeilijk om dat de ouders te laten inzien, want inzicht hebben in je eigen patronen, die je ook overdraagt op je kind, is gigantisch moeilijk.quote:Op dinsdag 7 februari 2017 15:40 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Maar Loi, je spreekt zelf ook nogal in extremen. Je doet alles voor ze, probeert ze in alles te volgen, je bent (al je?) vrienden kwijtgeraakt... Poeh, ik schrik daar ook van hoor. Zou het niet zo kunnen zijn dat je je kinderen te zeer centraal stelt in je leven? Zou het niet heel gezond zijn voor ze om te zien dat mama ook nog een leven naast haar gezin en kinderen heeft? dat ze zien dat mama plezier maakt met vrienden, af en toe even vergeet dat haar kinderen er ook nog omheen drentelen?
Misschien dat dat niet direct een concreet antwoord is op je vragen van nu (het bso-verhaal), maar ik kan me wel voorstellen dat jouw levensinstelling (of hoe noem ik dat?) bepaald gedrag wel in de hand werkt of in stand houdt bij je kinderen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |