Hoi

Ik heb al vaak op het punt gestaan om hier wat te schrijven omdat ik er veel van herken, maar ik vind Ow veel te jong om te zeggen dat hij hooggevoelig is.
Maar hij is zeker weten een heel gevoelig jongetje.
Dat is prima en juist heel mooi, heb ik bijvoorbeeld zijn school op uitgekozen (veel structuur, zo had de juf ook vanochtend een werkje voor hem neergelegd. Zodat hij precies wist wat van hem werd verwacht en hij niet hoefde te zoeken naar "iets" te doen)
maar tegen twee dingen loop ik echt aan.
Nou eigenlijk ff een ding moet ik gewoon kwijt. Ik voelde me gisteren zo rot. Hij moest naar de kapper (hij zag niets meer

). Nu heb ik al een kapster bij wie ik thuis mag komen (minder prikkels) en knip ik het zo kort mogelijk, zodat ik pas over een maand of 3 weer hoef. Maar daarna moesten we naar huis en Ow zat echt intens verdrietig en machteloos te draaien en krijsend te huilen. Hij had kriebel overal.. hij was zo wanhopig en ik voelde me zo'n slechte moeder... maar ik weet niet hoe het anders te doen, thuis heb ik hem meteen onder de douche gezet, maar ik moet toch echt naar huis

Nou die moest ik ff kwijt maar hier loop ik echt tegen aan en vraag me af of het herkenbaar is (en zo ja of jullie tips hebben, bij de peuters kwamen er geen reacties op).
Ow is echt heel snel extreem angstig. En natuurlijk bij nieuwe dingen, drukte of spannende dingen. Dit vind ik niet erg en komt uiteindelijk meestal wel goed door te luisteren, serieus te nemen en bij hem te blijven.
Maar hij is ook heel snel angstig bij bijvoorbeeld boeken of tv. Zo kan hij gaan gillen en het boek dichtslaan als er een ijsje smelt of te gillen en weg te rennen als Nijntje een bal in de boom gooit. En nee, dan overdrijf ik echt niet.
Ik vind het zo lastig om hiermee om te gaan... ik verzin m'n eigen verhalen in de boeken, beeldscherm tijd blijft momenteel ook beperkt tot Nijntje en babytv. Maar nu gaat hij naar school, ik kan hem niet beschermen tegen alles wat hij daar hoort en ziet..
Trouwens, bedankt voor het lezen van jullie verhalen. Toch altijd fijn om te weten dat je "niet alleen" bent. En ik vind dat jullie hele mooie kinderen en inzichten hebben. Dank je wel daarvoor