Niet helemaal waar. Een betere vergelijking is "kaal' een "haarkleur" noemen.quote:Op dinsdag 15 november 2016 19:24 schreef Jigzoz het volgende:
Atheïsme een geloof noemen is net zoiets als niet sporten een sport noemen of geen maaltijd een maaltijd.
Ik denk niet dat hij doelt op absoluut zeker weten. Jezelf atheïst noemen suggereert dat je nagedacht hebt over zaken als religie, ontstaan, leven etc. 'Geen idee' is daarin automatisch geen optie. Een vaag/abstract idee of meerderen, zonder zekerheid, is wel een mogelijkheid.quote:Op donderdag 17 november 2016 11:16 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Waarom is dat verplicht ?
Neem een vraag als "Hoe is het universum ontstaan "?". We kiezen even wat antwoorden:
Antwoord A: Brahma besloot, samen met Vishnu en Shiva, dat het nodig was
Antwoord B: de koe Audhumla likte aan het eeuwige ijs tot zij de reus Ymir losliet
Antwoord C: de grote god Atum schiep eerst zichzelf, toen een berg om op te staan, waarna hij masturbeerde tot alles was ontstaan
Antwoord D: de almachtige Adonai sprak dat er licht moest zijn, en toen was er licht
Allemaal verschillende antwoorden van verschillende religies - en zo zijn er nog miljoenen.
Maar wat is er mis met het antwoord "Geen idee" of "Dat weet ik niet" of "Goede vraag... laten we dat onderzoeken" ? Waarom MOET je per se doen alsof je het absoluut zeker weet ? En waarom komt men dan vooral met verhalen die wel heel erg lachwekkend lijken ?
Atheïsten geloven/denken/nemen aan dat er geen reden is om in een god te geloven.quote:Op dinsdag 15 november 2016 19:24 schreef Jigzoz het volgende:
Atheïsme een geloof noemen is net zoiets als niet sporten een sport noemen of geen maaltijd een maaltijd.
Ik denk trouwens zeker te weten dat christengod niet bestaat. Op dezelfde manier dat ik zeker weet dat ik de komende tien jaar niet elke maand de Staatsloterij-jackpot ga winnen.
Maar als christengod morgen ineens bewezen wordt, dan ben ik zo om hoor.
"Ik weet het niet, maar ben er wel vrij zeker van dat het geen kaboutertjes die in paardebloemen leven waren" - kan dat wel ?quote:Op donderdag 17 november 2016 11:33 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Ik denk niet dat hij doelt op absoluut zeker weten. Jezelf atheïst noemen suggereert dat je nagedacht hebt over zaken als religie, ontstaan, leven etc. 'Geen idee' is daarin automatisch geen optie. Een vaag/abstract idee of meerderen, zonder zekerheid, is wel een mogelijkheid.
Dat kan, maar de overtuiging dat het geen kaboutertjes waren, is niet uit het niets ontstaan. Er is altijd een 'more likely' scenario.quote:Op donderdag 17 november 2016 11:37 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
"Ik weet het niet, maar ben er wel vrij zeker van dat het geen kaboutertjes die in paardebloemen leven waren" - kan dat wel ?
Maar in de bijbel staat bijvoorbeeld over het scheppingsverhaal dat op dag 3 planten ontkiemden etcetera en pas op dag 4 de zon, maan en sterren gemaakt werden. Het is toch van de zotte om heel je leven te gaan baseren op iets wat toch alleen maar symboliek is?quote:Op donderdag 17 november 2016 11:31 schreef erodome het volgende:
Niet elke religie heeft 1 scheppingsverhaal wat als grote waarheid wordt gebracht he?
Het hindoeisme bv kent 5 scheppingsverhalen bv, die dan ook weer elk verschillende varianten kennen. Om maar een enkel vb te noemen.
En zo lachwekkend zijn vele scheppingsverhalen niet, aangezien erg veel van die scheppingsverhalen niet letterlijk bedoeld zijn. In symboliek gevat zijn. Sinds dat we zo zijn gaan hangen op het geschreven woord zijn we het geschreven woord veel letterlijker gaan nemen, zo werkte de overlevering van verhalen vroeger niet, men was zich zeer bewust van de symboliek die toegepast werd die de rode lijn vormde en het "opleuken" eromheen om het interessant te maken zodat het onthouden zou worden.
Erg veel verhalen over processen die soms best wel lijken op de wetenschappelijke theorieen die we nu hebben. Bv een singulariteit waaruit het universum is voortgekomen, waarin ook een "oerknal" achtig idee zit, dus een uitdijend universum. Water als beginpunt voor het leven en dat soort zaken.
Niet zo raar, net als nu dachten mensen toen ook na over dit soort vragen en kwamen er theorieen over. Wat wel interessant is is hoe die ideeen best vaak aardig wat overeenkomst hadden met waar nu de wetenschap zich over buigt.
Natuurlijk zijn ze wat rudimentair en moet je de betekenis van de symboliek erin begrijpen, maar de overeenkomsten zijn vaak toch wel intrigerend.
Niet elk scheppingsverhaal is hetzelfde. Er bestaat een stuk meer dan alleen de bijbel.quote:Op donderdag 17 november 2016 11:39 schreef Habbezak het volgende:
[..]
Maar in de bijbel staat bijvoorbeeld over het scheppingsverhaal dat op dag 3 planten ontkiemden etcetera en pas op dag 4 de zon, maan en sterren gemaakt werden. Het is toch van de zotte om heel je leven te gaan baseren op iets wat toch alleen maar symboliek is?
Symboliek ? Hallooo... in 1000 v.C. wist men niet beter. Die dat geloven lopen dus minstens 3000 jaar achter.quote:Op donderdag 17 november 2016 11:39 schreef Habbezak het volgende:
Maar in de bijbel staat bijvoorbeeld over het scheppingsverhaal dat op dag 3 planten ontkiemden etcetera en pas op dag 4 de zon, maan en sterren gemaakt werden. Het is toch van de zotte om heel je leven te gaan baseren op iets wat toch alleen maar symboliek is?
Maar kan je niet hetzelfde zeggen over de rest van het boek?quote:Op donderdag 17 november 2016 11:43 schreef ATON het volgende:
[..]
Symboliek ? Hallooo... in 1000 v.C. wist men niet beter. Die dat geloven lopen dus minstens 3000 jaar achter.
Ik vermoed zelfs dat men geen direct verband zag tussen het licht en de zon. Als de zon immers niet zichtbaar is (wolken of vlak vóór zonsopkomt of na ondergang) is het tòch licht.quote:Op donderdag 17 november 2016 11:43 schreef ATON het volgende:
[..]
Symboliek ? Hallooo... in 1000 v.C. wist men niet beter. Die dat geloven lopen dus minstens 3000 jaar achter.
Natuurlijk. Sagen en legenden uit culturen wat zelfs de hunne niet zijn.quote:Op donderdag 17 november 2016 11:45 schreef Habbezak het volgende:
Maar kan je niet hetzelfde zeggen over de rest van het boek?
Toch nog beter dan nu al boeten voor de zonden van toekomstige entiteiten.quote:Op donderdag 17 november 2016 11:09 schreef Cockwhale het volgende:
Boeten voor de zonden van fictionele voorouders. Nog bizarrerder
Dat zegt meer over de mens dan over de eventuele mogelijkheid of er daadwerkelijk zoiets metafysisch is.quote:Op donderdag 17 november 2016 11:31 schreef erodome het volgende:
de overeenkomsten zijn vaak toch wel intrigerend.
Ik heb het dan ook in het geheel niet over de waarheid van het godsbeeld erachter. Ik heb het erover dat het vaak minder lachwekkend is als gedacht wordt door sommigen. Dat het soms (op een rudimentaire manier) verdomd dicht tegen de gangbare theorieen van nu aan schuurt.quote:Op donderdag 17 november 2016 14:25 schreef Mr_Belvedere het volgende:
[..]
Dat zegt meer over de mens dan over de eventuele mogelijkheid of er daadwerkelijk zoiets metafysisch is.
Niet iedereen gelooft, maar aannames van mensen vinden wel plaats op basis van geloof. Dat geldt ook voor het geloven van een wetenschappelijk onderzoek, ondanks dat wetenschap (of beter gezegd de behaalde resultaten in onderzoek) zelf niets met geloof van doen heeft.quote:Op donderdag 17 november 2016 14:36 schreef Fir3fly het volgende:
Hebben we het 'iedereen is gelovig' riedeltje ook weer gehad?
Zoals wat? En komt dat niet doordat het nogal vaag geformuleerd is zodat er heel veel interpretaties mogelijk zijn..quote:Op donderdag 17 november 2016 14:43 schreef erodome het volgende:
[..]
Ik heb het dan ook in het geheel niet over de waarheid van het godsbeeld erachter. Ik heb het erover dat het vaak minder lachwekkend is als gedacht wordt door sommigen. Dat het soms (op een rudimentaire manier) verdomd dicht tegen de gangbare theorieen van nu aan schuurt.
Daar kun je vrij lang over filosoferen inderdaadquote:Op donderdag 17 november 2016 14:43 schreef erodome het volgende:
[..]
Ik heb het dan ook in het geheel niet over de waarheid van het godsbeeld erachter. Ik heb het erover dat het vaak minder lachwekkend is als gedacht wordt door sommigen. Dat het soms (op een rudimantaire manier) verdomd dicht tegen de gangbare theorieen van nu aan schuurt.
Neuh.quote:Op donderdag 17 november 2016 14:45 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Niet iedereen gelooft, maar aannames van mensen vinden wel plaats op basis van geloof. Dat geldt ook voor het geloven van een wetenschappelijk onderzoek, ondanks dat wetenschap (of beter gezegd de behaalde resultaten in onderzoek) zelf niets met geloof van doen heeft.
Geloof gaat er per definitie van uit dat je iets aanneemt zonder bewijs. Dat is dus iets anders dan het aannemen van een uitslag van degelijk onderzoek.quote:
Blijkbaar is voor sommige mensen de definitie van bewijs niet duidelijk. Er zijn ook christenen die meerdere onafhankelijke verslagen van ooggetuigen uit het Jezus tijdperk als 'bewijs' zien.quote:Op donderdag 17 november 2016 14:50 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Geloof gaat er per definitie van uit dat je iets aanneemt zonder bewijs. Dat is dus iets anders dan het aannemen van een uitslag van degelijk onderzoek.
Hoe vaak moeten we deze onzin nog behandelen?
Zoals een uitdijend universum begonnen uit een singulariteit. Het water als het beginpunt van het leven. Een cyclus in het universum en het leven. Het "niets" of de "chaos" voor het ontstaan van het universum. Dat soort zaken.quote:Op donderdag 17 november 2016 14:45 schreef Habbezak het volgende:
[..]
Zoals wat? En komt dat niet doordat het nogal vaag geformuleerd is zodat er heel veel interpretaties mogelijk zijn..
Of neem de uitleg van de boeddhistische kosmos waar expansie en contractie van het universum zich in een cyclus beweegt, steeds weer overnieuw. Aangegeven met de tijdseenheid kappa:quote:Ginnungagap is dus de gapende leegte waarin de werelden zich spontaan condenseren en vormen vanuit het niets. Er is scheiding of polarisatie vanuit dat neutrale niets in het warme lichte, en het koude duistere. De oerstroom van wervelende deeltjes die uit het niets lijken op te borrelen differentieert zich daarbij en transformeert tot opeenvolgende vastere vormen van energie en materie in opeenvolgende werelden.
En nee, zo vaag is het meestal niet als je je verdiept in de symboliek die toegepast wordt. Wel moet je het natuurlijk in de tijdsgeest bekijken, met de beperking van minder mogelijkheden tot het vergaren van kennis.quote:In de Pali-canon van het Theravada-boeddhisme is de tijdeenheid voor zeer lange periodes de kappa. Een kappa is een periode van expansie en contractie van het universum, zoals dit in sommige versies van de bigbangtheorie beschreven wordt. De kappa is dan de periode tussen twee Big Bangs. Een periode van vijf kappa's is aldus de tijd die het duurt om vijf cycli van expansie en contractie van het universum te volbrengen.
Het universum heeft in het boeddhisme geen onderscheidbaar beginpunt. Het universum ondergaat een continue cyclische beweging van expansie en contractie, zonder aantoonbaar begin. Een Big Bang is in het boeddhisme slechts het punt waar de expansie weer opnieuw van voor af aan begint.
De eigenschappen van een nieuw universum worden bepaald door het karma van de (bewuste) levende wezens, en niet door een schepper-god.
Overigens bestaan er volgens het boeddhisme vele universa simultaan, in verschillende stadia van ontwikkeling.
Wat een onzinquote:Op donderdag 17 november 2016 14:50 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Geloof gaat er per definitie van uit dat je iets aanneemt zonder bewijs. Dat is dus iets anders dan het aannemen van een uitslag van degelijk onderzoek.
Hoe vaak moeten we deze onzin nog behandelen?
Ik ben niet zo heel erg thuis in het buddhisme en Hinduisme, volgens mij is hinduisme ook niet echt een geloof in hogere entiteiten. Maar er staat zo veel ontkrachte bullshit in het belangrijkste boek ter wereld, waardoor die ene goede aanname als toevallig beschouwd mag worden.quote:Op donderdag 17 november 2016 15:00 schreef erodome het volgende:
[..]
Zoals een uitdijend universum begonnen uit een singulariteit. Het water als het beginpunt van het leven. Een cyclus in het universum en het leven. Het "niets" of de "chaos" voor het ontstaan van het universum. Dat soort zaken.
Zie bv dit:
[..]
Of neem de uitleg van de boeddhistische kosmos waar expansie en contractie van het universum zich in een cyclus beweegt, steeds weer overnieuw. Aangegeven met de tijdseenheid kappa:
[..]
En nee, zo vaag is het meestal niet als je je verdiept in de symboliek die toegepast wordt. Wel moet je het natuurlijk in de tijdsgeest bekijken, met de beperking van minder mogelijkheden tot het vergaren van kennis.
Welke ene goede aanname heb je het dan over? Want ik heb het in het geheel niet over het scheppingsverhaal van de bijbel. Die gaat namelijk niet over de zaken waar ik over spreek.quote:Op donderdag 17 november 2016 15:06 schreef Habbezak het volgende:
[..]
Ik ben niet zo heel erg thuis in het buddhisme en Hinduisme, volgens mij is hinduisme ook niet echt een geloof in hogere entiteiten. Maar er staat zo veel ontkrachte bullshit in het belangrijkste boek ter wereld, waardoor die ene goede aanname als toevallig beschouwd mag worden.
Zijn we het erover eens dat zo'n boek als 'het woord van God' beschouwen volslagen idioot is.
Bewijs bewijst zichzelf.quote:Op donderdag 17 november 2016 15:01 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Wat een onzin![]()
De subjectieve overtuiging gaat altijd uit van geloofssystemen. Jouw geloof in bewijs ook.
Je hebt helemaal gelijk, maar het christendom alleen heeft 2.1 miljard volgers (jodendom nog niet meegeteld).. Er zijn veel bijbelse theologen die een evolutietheorie afleiden uit interpretaties uit verhalen in de bijbel.quote:Op donderdag 17 november 2016 15:09 schreef erodome het volgende:
[..]
Welke ene goede aanname heb je het dan over? Want ik heb het in het geheel niet over het scheppingsverhaal van de bijbel. Die gaat namelijk niet over de zaken waar ik over spreek.
Het eerste stukje wat ik citeer is trouwens de oude noorse religie, de mythologie van de schepping uit die religie...
Ik word echt een beetje moe van die abrahamistische focus...
En of iets verder onzin is of niet, het godsbeeld erachter of de claim of iets het woord van god is of wat dan ook is totaal niet waar ik het over heb.
Misschien je eens wel verdiepen in andere religie's, niet omdat je ze dan zal zien als de waarheid, maar om in te zien dat je blik nu echt heel erg beperkt is.
Erkenning van bewijs vereist een zekere overtuiging, oftewel geloof in 1/ wetenschap als betrouwbaar systeem, 2/ het experiment als daadwerkelijk uitgevoerd, 3/ eerlijke notering van resultaten, 4, 5, 6, 7, 8.......... Zo kan ik wel een tijdje doorgaan.quote:
Waar ook allemaal weer bewijs voor is.quote:Op donderdag 17 november 2016 16:27 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Erkenning van bewijs vereist een zekere overtuiging, oftewel geloof in 1/ wetenschap als betrouwbaar systeem, 2/ het experiment als daadwerkelijk uitgevoerd, 3/ eerlijke notering van resultaten, 4, 5, 6, 7, 8.......... Zo kan ik wel een tijdje doorgaan.
Toen de Dalai Lama in Nederland was (alweer een tijdje geleden) heeft hij ook een paar keer gesproken over dit soort zaken. Dat als je maar ver genoeg inzoomt uiteindelijk alleen het niets nog ziet.quote:Op donderdag 17 november 2016 15:00 schreef erodome het volgende:
Of neem de uitleg van de boeddhistische kosmos waar expansie en contractie van het universum zich in een cyclus beweegt, steeds weer overnieuw.
quote:Op donderdag 17 november 2016 16:28 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Waar ook allemaal weer bewijs voor is.
Dit is natuurlijk allemaal revisionisme. Je ziet het ook bij de christelijke apologisten, cherrypicken van passages die met wat hersengymnastiek naast wetenschappelijke theorien en hypotheses wordt gelegd. Ik neem aan dat niemand daar van onder de indruk is.quote:Op donderdag 17 november 2016 15:00 schreef erodome het volgende:
[..]
Zoals een uitdijend universum begonnen uit een singulariteit. Het water als het beginpunt van het leven. Een cyclus in het universum en het leven. Het "niets" of de "chaos" voor het ontstaan van het universum. Dat soort zaken.
Zie bv dit:
[..]
Of neem de uitleg van de boeddhistische kosmos waar expansie en contractie van het universum zich in een cyclus beweegt, steeds weer overnieuw. Aangegeven met de tijdseenheid kappa:
[..]
En nee, zo vaag is het meestal niet als je je verdiept in de symboliek die toegepast wordt. Wel moet je het natuurlijk in de tijdsgeest bekijken, met de beperking van minder mogelijkheden tot het vergaren van kennis.
Nee, ik heb het over geloof. Dat impliceert een aanname zonder (objectieve) onderbouwing.quote:Op donderdag 17 november 2016 16:29 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Jij hebt het over totaal iets anders dan ik. Ik heb het over cognitie, gedrag en psyche. Jij hebt het over externe objecten an sich, zij het abstracte entiteiten.
Jij hebt over 'het geloof' inderdaad, ik heb het over 'geloven.'quote:Op donderdag 17 november 2016 16:31 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Nee, ik heb het over geloof. Dat impliceert een aanname zonder (objectieve) onderbouwing.
Ja, maar je hebt het fout. Dat is het probleem.quote:Op donderdag 17 november 2016 16:32 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Jij hebt over 'het geloof' inderdaad, ik heb het over 'geloven.'
Het boeddhisme en het Hindoeisme zijn ook niet echt klein te noemen ofzo.quote:Op donderdag 17 november 2016 15:42 schreef Habbezak het volgende:
[..]
Je hebt helemaal gelijk, maar het christendom alleen heeft 2.1 miljard volgers (jodendom nog niet meegeteld).. Er zijn veel bijbelse theologen die een evolutietheorie afleiden uit interpretaties uit verhalen in de bijbel.
Het idee dat wetenschap en religie elkaar zo bijten is dan ook enkel zo als je inzoomt op bepaalde religie's. Het is geen wet van meden en perzen.quote:Op donderdag 17 november 2016 16:28 schreef Mr_Belvedere het volgende:
[..]
Toen de Dalai Lama in Nederland was (alweer een tijdje geleden) heeft hij ook een paar keer gesproken over dit soort zaken. Dat als je maar ver genoeg inzoomt uiteindelijk alleen het niets nog ziet.
Was best interessant, al vermoed ik dat de quantummechanica en donkere energie/materie toch wel gaat laten zien dat er altijd wel 'iets' is. Alleen wat dat 'iets' dan is, energie, materie, informatie, iets anders of gewoonweg onvoorstelbaar, dat weten we nu gewoon nog niet.
Maar inderdaad is het erg interessant hoe een dergelijke religie en wetenschap best hand in hand gaan. Het boeddhisme is in ieder geval één van de meest samenwerkende stromingen heb ik het idee.
Sorry, maar dat is niet geheel en al waar.quote:Op donderdag 17 november 2016 16:31 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dit is natuurlijk allemaal revisionisme. Je ziet het ook bij de christelijke apologisten, cherrypicken van passages die met wat hersengymnastiek naast wetenschappelijke theorien en hypotheses wordt gelegd. Ik neem aan dat niemand daar van onder de indruk is.
Ik raad je aan om je eens iets meer in de cognitie, psychologie, fenomenologie en filosofie studies te verdiepen, voordat je dergelijke koppigheid vertoont. Ik durf er geld op in te zetten dat je niet tot weinig wetenschappelijke artikelen vanuit deze velden hebt gelezen.quote:Op donderdag 17 november 2016 16:36 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Ja, maar je hebt het fout. Dat is het probleem.
Nogmaals, geloven vereist een afwezigheid van substantieel bewijs.
Al die taalspelletjes die mensen er mee proberen te spelen zijn irritant en leiden nergens naar.
Vertel hem dan wat hij niet weet. Daar heb je veel meer aan dan zo'n persoonlijke aanval. Het geeft een betere discussie en je komt zelf ook niet over als een pedante lul.quote:Op donderdag 17 november 2016 17:34 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Ik raad je aan om je eens iets meer in de cognitie, psychologie, fenomenologie en filosofie studies te verdiepen, voordat je dergelijke koppigheid vertoont. Ik durf er geld op in te zetten dat je niet tot weinig wetenschappelijke artikelen vanuit deze velden hebt gelezen.
Dat laatste valt nog te bezien... bijvoorbeeld je voorbeeld ' water als bron van leven' dat kan elke holbewoner bedenken, ook in de steentijd. Ieder mens ziet namelijk om zich heen dat alle dieren en planten uiteindelijk dood gaan zonder water, zelfs in waterrijke gebieden zullen primitieve voorouders daar vrij snel achter gekomen zijn.quote:Op donderdag 17 november 2016 17:28 schreef erodome het volgende:
Het boeddhisme is daar een erg mooi vb van, maar ook een vb van een religie die al erg oud is en al heel erg lang de kosmos poogt uit te leggen op een manier die echt heel dicht tegen de wetenschappelijke visie van nu aanschuurt.
Waarom is dat allemaal relevant? We hebben het hier simpelweg over een taalkwestie. En hoe mensen dat kunnen misbruiken om verwarring te zaaien in een discussie, om op die manier te proberen het standpunt van de ander minder coherent te maken.quote:Op donderdag 17 november 2016 17:34 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Ik raad je aan om je eens iets meer in de cognitie, psychologie, fenomenologie en filosofie studies te verdiepen, voordat je dergelijke koppigheid vertoont. Ik durf er geld op in te zetten dat je niet tot weinig wetenschappelijke artikelen vanuit deze velden hebt gelezen.
Dat komt omdat de twee dingen niets met elkaar te maken hebben.quote:Op donderdag 17 november 2016 17:31 schreef erodome het volgende:
[..]
Sorry, maar dat is niet geheel en al waar.
Als je het over die Noorse hebt zie je dat het wel degelijk op een "niets" gebouwd is. Dat dat idee niet geheel en al strookt met hoe wij het nu zien kan je ook duidelijk zien.
Ja, maar dat heeft natuurlijk niets te maken met de werkelijkheid. Het is cherrypicking, moving the goalposts. Wat nou als men met nieuwe ontdekkingen komt en blijkt dat het universum zich voor eeuwig zal blijven uitbreiden? Daar ga je dan met je contractie. Of kun je dan ergens anders in die 'oude geschriften' weer iets vinden waar dat dan weer een beetje of lijkt?quote:Als we het over het boeddhisme hebben dan wordt die expansie en contractie van het universum en de cyclische beweging daarvan gewoon letterlijk zo beschreven in echt serieus oude geschriften. Dat is geen vertaalslag, dat is de basis van de boeddhistische kosmos.
Als dat zo was hadden ze een punt.quote:Op donderdag 17 november 2016 14:53 schreef Habbezak het volgende:
[..]
Blijkbaar is voor sommige mensen de definitie van bewijs niet duidelijk. Er zijn ook christenen die meerdere onafhankelijke verslagen van ooggetuigen uit het Jezus tijdperk als 'bewijs' zien.
Ik zeg toch nergens dat het de grote waarheid is, ik zeg dat er een treffende overeenkomst is met theorieën op dat gebied waar we nu wetenschappelijk mee bezig zijn. Het is zeer interessant om te zien dat er dus mensen waren in de 5de eeuw voor Christus die al op soortgelijke ideeën kwamen.quote:Op donderdag 17 november 2016 18:26 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dat komt omdat de twee dingen niets met elkaar te maken hebben.
[..]
Ja, maar dat heeft natuurlijk niets te maken met de werkelijkheid. Het is cherrypicking, moving the goalposts. Wat nou als men met nieuwe ontdekkingen komt en blijkt dat het universum zich voor eeuwig zal blijven uitbreiden? Daar ga je dan met je contractie. Of kun je dan ergens anders in die 'oude geschriften' weer iets vinden waar dat dan weer een beetje of lijkt?
Weten wij veel of ze daar weinig tijd en ruimte voor hadden? Ik denk eerder dat ze daar zeeën van tijd voor hadden, zodra ze hun 1ste levensbehoeften een beetje stabiel op orde hadden, dus geen oorlog met de buren, geen voedsel tekort...quote:Op donderdag 17 november 2016 20:24 schreef erodome het volgende:
[..]
Ik zeg toch nergens dat het de grote waarheid is, ik zeg dat er een treffende overeenkomst is met theorieën op dat gebied waar we nu wetenschappelijk mee bezig zijn. Het is zeer interessant om te zien dat er dus mensen waren in de 5de eeuw voor Christus die al op soortgelijke ideeën kwamen.
En nee, snap niet waarom je me in een hoek probeert te drukken mbt creatief lezen. Daar gaat dit dus niet om.
Net als met dat Noorse verhaal, nergens zeg ik dat het totaal zo goed klopt, ik pak 1 enkel punt eruit die op zeer rudimentaire wijze een grove overeenkomst vertoont.
Dat er vele hele verschillende scheppingsverhalen zijn en dat dat soms best wel interessante gedachtegangen achter zitten. Het is best bijzonder om ook hier er weer eens over na te denken dat zo lang geleden mensen al verdomd serieus bedachten ove de oorsprong van het universum. Mensen die zo weinig mogelijkheden hadden tot het zoeken naar kennis, wiens leven hard was, met maar weinig ruimte om daarmee bezig te zijn.
Dat is intrigerend, niet lachwekkend.
Sommige mensen doen vervelend tegen andere mensen. Bel de politie.quote:Op donderdag 17 november 2016 20:59 schreef Frits_Teddy het volgende:
Een geloof kun je het niet noemen. Wel nemen sommige atheïsten dezelfde vervelende overtuiging van gelijk als sommige religieuze gekken ook doen. Respect voor de keuze van een ander ontbreekt vaak. In dat opzicht lijken nemen ze wel geloofstrekjes aan. Daarom zal ik mezelf nooit atheïst noemen.
Zijn zeker genoeg toffe lui. Zolang ze andere mensen in hun waarde laten. Ik ben zelf totaal niet gelovig, maar dat soort atheïsten irriteert mij mateloos.quote:Op donderdag 17 november 2016 21:14 schreef Perrin het volgende:
[..]
Sommige mensen doen vervelend tegen andere mensen. Bel de politie.
De meeste atheisten zijn toffe lui. In veel landen zijn ze de onderdrukte minderheid en verdienen alleen daarom al steun van hen die niet in boze goden geloven.
O, dan ben jij ook z'n atheïst ? Hoor jij bij die toffe of enge atheïsten ?quote:Op donderdag 17 november 2016 21:32 schreef Frits_Teddy het volgende:
[..]
Zijn zeker genoeg toffe lui. Zolang ze andere mensen in hun waarde laten. Ik ben zelf totaal niet gelovig, maar dat soort atheïsten irriteert mij mateloos.
Die vergelijking is compleet oninteressant. Dat er mensen met waanideeën rondliepen die toevallig wat overeenkomsten vertonen met wetenschappelijke hypotheses is niet gek. 99.9% van wat die mensen schreven is onzin. Bovendien, als er iets opgeschreven is dat in de verte wat overeenkomsten vertoont met wetenschappelijke theorieën of hypotheses dan is dat ook niet met dat doel opgeschreven. Die lui hadden totaal geen flauw idee over natuurkunde. We weten nog steeds heel weinig, en die mensen nog minder.quote:Op donderdag 17 november 2016 20:24 schreef erodome het volgende:
[..]
Ik zeg toch nergens dat het de grote waarheid is, ik zeg dat er een treffende overeenkomst is met theorieën op dat gebied waar we nu wetenschappelijk mee bezig zijn. Het is zeer interessant om te zien dat er dus mensen waren in de 5de eeuw voor Christus die al op soortgelijke ideeën kwamen.
En dat is dus puur toeval.quote:En nee, snap niet waarom je me in een hoek probeert te drukken mbt creatief lezen. Daar gaat dit dus niet om.
Net als met dat Noorse verhaal, nergens zeg ik dat het totaal zo goed klopt, ik pak 1 enkel punt eruit die op zeer rudimentaire wijze een grove overeenkomst vertoont.
Gewoon uit nieuwsgierigheid, maar waarom zouden we respect moeten opbrengen voor gebruiken, geloven, ideeën etc die zijn gebaseerd op kennis dat niet veel is veranderd sinds de bronstijd?quote:Op donderdag 17 november 2016 21:32 schreef Frits_Teddy het volgende:
[..]
Zijn zeker genoeg toffe lui. Zolang ze andere mensen in hun waarde laten. Ik ben zelf totaal niet gelovig, maar dat soort atheïsten irriteert mij mateloos.
Nou ja, hij zegt het wat fel maar zijn punt is wel valide. Aan de andere kant is het niet heel raar dat je ontstaan-mythes vergelijkt met de kennis die we nu hebben over het Universum, enkel om dat de mens nou eenmaal in zeer snel patronen herkent en vergelijkbare zaken makkelijk aan elkaar koppelt.quote:Op vrijdag 18 november 2016 07:44 schreef erodome het volgende:
En die toon is dus precies wat me echt irriteert aan atheisten zoals jij firefly.
Er valt niet normaal te praten, het is respectloos en veroordelend.
Ik doe echt steeds mijn best netjes en fatsoenlijk te antwoorden, maar jij en een aantal anderen zijn zeer dominant aanwezig om elke keer als enkel en alleen maar even te roeptoeteren dat alles van religie waanbeelden zijn, het slecht is, het stom is.
Ik durf te wedden dat je niet meer dan drieënhalve letter van het boeddhisme kent en niets van de ontwikkeling van dit soort ideeën binnen het boeddhisme. Maar toch moet je even je riedeltje afsteken.
Oh en nu ga je vast zeggen dat ik zo reageer omdat ik een gelovige ben, maar helaas voor je ben ik geen boeddhist.
quote:Op vrijdag 18 november 2016 07:44 schreef erodome het volgende:
En die toon is dus precies wat me echt irriteert aan atheisten zoals jij firefly.
Er valt niet normaal te praten, het is respectloos en veroordelend.
Ik doe echt steeds mijn best netjes en fatsoenlijk te antwoorden, maar jij en een aantal anderen zijn zeer dominant aanwezig om elke keer als enkel en alleen maar even te roeptoeteren dat alles van religie waanbeelden zijn, het slecht is, het stom is.
Ik durf te wedden dat je niet meer dan drieënhalve letter van het boeddhisme kent en niets van de ontwikkeling van dit soort ideeën binnen het boeddhisme. Maar toch moet je even je riedeltje afsteken.
Oh en nu ga je vast zeggen dat ik zo reageer omdat ik een gelovige ben, maar helaas voor je ben ik geen boeddhist.
Trek het je niet aan. Het is de stress niet waard en daarbij is het internet; Werkelijk iedere letter wordt verkeerd opgevat.quote:Op vrijdag 18 november 2016 07:44 schreef erodome het volgende:
subjectiefquote:Op donderdag 17 november 2016 23:57 schreef Fir3fly het volgende:
Die vergelijking is compleet oninteressant.
Ik denk niet dat er heel veel mensen zich moedwillig bezig houden met onzin opschrijven. De meeste primaire wetenschappers ging het echt om kennis vergaren en behouden. Alhoewel we vandaag de dag vele malen betere precieze methodes kunnen hebben worden sommige fundamentele dingen nog steeds gebruikt. Aristoteles bijvoorbeeld had op een hoop vlakken totaal ongelijk, maar op sommige was ie heel goed bezig. Er zijn ook mensen geweest die het helemaal correct hadden, bijvoorbeeld DaVinci, maar daar mee bijna hun eigen vroegtijdige dood veroorzaakten. Ook Darwin was religieus.quote:Dat er mensen met waanideeën rondliepen die toevallig wat overeenkomsten vertonen met wetenschappelijke hypotheses is niet gek. 99.9% van wat die mensen schreven is onzin.
Maar mensen die religieuze mythes opschrijven zijn geen wetenschappers. En proberen dat ook niet te zijn. Tel daarbij op dat de kennis die zijn opschrijven achterhaald of simpelweg onwaar is en ja, die mensen zijn toch echt onzin aan het opschrijven.quote:Op vrijdag 18 november 2016 09:25 schreef Mr_Belvedere het volgende:
[..]
Ik denk niet dat er heel veel mensen zich bezig houden met onzin opschrijven. De meeste primaire wetenschappers ging het echt om kennis vergaren en behouden.
Aristoteles was dan ook een proto-wetenschapper. Maar niets van wat hij heeft bedacht heeft te maken met de wetenschap die tegenwoordig bedreven wordt over het ontstaan van het universum. Hij had simpelweg de kennis niet. Dat kun je hem niet kwalijk nemen natuurlijk.quote:Alhoewel we vandaag de dag vele malen betere precieze methodes kunnen hebben worden sommige fundamentele dingen nog steeds gebruikt. Aristoteles bijvoorbeeld had op een hoop vlakken totaal ongelijk, maar op sommige was ie heel goed bezig.
Ook de woorden die je nu opschrijft kunnen over 4000 jaar tot een complete religie of tot complete lachwekkende onzin leiden. Die van mij ook trouwensquote:Op vrijdag 18 november 2016 09:31 schreef Fir3fly het volgende:
Maar mensen die religieuze mythes opschrijven zijn geen wetenschappers. En proberen dat ook niet te zijn. Tel daarbij op dat de kennis die zijn opschrijven achterhaald of simpelweg onwaar is en ja, die mensen zijn toch echt onzin aan het opschrijven.
En als je Aristoteles het gebrek aan kennis niet kwalijk kan nemen, waarom lukt je dat bij willekeurige andere mensen dan niet?quote:Aristoteles was dan ook een proto-wetenschapper. Maar niets van wat hij heeft bedacht heeft te maken met de wetenschap die tegenwoordig bedreven wordt over het ontstaan van het universum. Hij had simpelweg de kennis niet. Dat kun je hem niet kwalijk nemen natuurlijk.
Dat klopt. En het is best waarschijnlijk dat over 4000 jaar onze wetenschappelijke kennis ook heel erg veranderd is. Zodanig dat alle mythes die nu met enig creatief lezen voorspellend lijken te zijn dan ook weer onzin blijken te zijn. Dat is dus het punt, erodome claimt dat boeddhistische teksten het hebben over expansie en contractie van het universum en zij koppelt dit aan haar (gebrekkige) kennis uit wetenschap. Maar wat nou als contractie niet blijkt te kloppen? Gaat ze dan verder spitten in de teksten om iets proberen te vinden dat contractie tegenspreekt? Lijkt me duidelijk waar het probleem ligt hier.quote:Op vrijdag 18 november 2016 09:34 schreef Mr_Belvedere het volgende:
[..]
Ook de woorden die je nu opschrijft kunnen over 4000 jaar tot een complete religie of tot complete lachwekkende onzin leiden. Die van mij ook trouwens
Aristoteles had een gebrek aan kennis omdat die kennis er simpelweg niet was. Die is er nu wel. Geen kennis hebben is niet erg, iets leren is het mooiste dat er is. Maar als je net gaat doen alsof je die kennis wel hebt en er onzin mee komt verkondigen moet je niet gek opkijken dat iemand daar kritiek op heeft.quote:En als je Aristoteles het gebrek aan kennis niet kwalijk kan nemen, waarom lukt je dat bij willekeurige andere mensen dan niet?
Zo'n wereld zou ik best een jaartje in willen leven. En dan niet om uren en uren te peinzen, maar om gewoon eens even een tijdje te ervaren hoe het is om niet te leven in een totale information overload.quote:Op donderdag 17 november 2016 20:40 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
Weten wij veel of ze daar weinig tijd en ruimte voor hadden? Ik denk eerder dat ze daar zeeën van tijd voor hadden, zodra ze hun 1ste levensbehoeften een beetje stabiel op orde hadden, dus geen oorlog met de buren, geen voedsel tekort...
Ze hadden namelijk geen kunstmatig licht en zeer beperkte middelen voor recreatie in welke vorm dan ook... uren en uuuuuuuren de tijd om te peinzen en met elkaar te praten over al dat 'onbekende' ......
Ik zou zulke onhebbelijke trekjes niet koppelen aan atheisme, dat vertroebelt de discussie alleen naar.quote:Op donderdag 17 november 2016 20:59 schreef Frits_Teddy het volgende:
Een geloof kun je het niet noemen. Wel nemen sommige atheïsten dezelfde vervelende overtuiging van gelijk als sommige religieuze gekken ook doen. Respect voor de keuze van een ander ontbreekt vaak. In dat opzicht lijken nemen ze wel geloofstrekjes aan. Daarom zal ik mezelf nooit atheïst noemen.
Je kunt het vanuit huis al een beetje beleven door Walden van Thoreau te lezenquote:Op vrijdag 18 november 2016 10:45 schreef Molurus het volgende:
[..]
Zo'n wereld zou ik best een jaartje in willen leven. En dan niet om uren en uren te peinzen, maar om gewoon eens even een tijdje te ervaren hoe het is om niet te leven in een totale information overload.
Als er niet gelezen wordt houdt het idd op. Als er geen oprechte belangstelling is, maar er een rode waas verschijnt zodra het erop lijkt dat iemand wat positiefs zegt over religie ook.quote:Op vrijdag 18 november 2016 09:18 schreef Fir3fly het volgende:
[..]. De argumenten zijn op dus gaan we weer op de persoonlijke tour.
En ja, ik veroordeel slechte ideeën. Als je hier komt om onzin te verkondigen dan kun je verwachten dat die onzin aangevallen wordt.
Wat betreft het boeddhisme, waarom geef je geen antwoord op mijn vraag over contractie? Wat nou als dat niet meer strookt met wetenschappelijke kennis?
Vandaar dat ik het dus ook rudimentair noem en zeg dat je het in de tijdsgeest moet bekijken.quote:Op vrijdag 18 november 2016 07:56 schreef Semisane het volgende:
[..]
Nou ja, hij zegt het wat fel maar zijn punt is wel valide. Aan de andere kant is het niet heel raar dat je ontstaan-mythes vergelijkt met de kennis die we nu hebben over het Universum, enkel om dat de mens nou eenmaal in zeer snel patronen herkent en vergelijkbare zaken makkelijk aan elkaar koppelt.
Dat wilt natuurlijk niet zeggen dat het zo is...geen van de ontstaan-mythes lijken werkelijk op de huidige wetenschappelijke kennis over het Universum. De zaken lijken enkel zeer oppervlakkig op elkaar en vaak ook enkel als je de mythe nog eens flink gaat interpreteren aan de hand van die huidige kennis.
Dat men in de oudheid weinig tot niks wist van het Universum is ook helemaal geen probleem, het past prima in het plaatje dat kennis op doen een cumulatief iets is. Onze kennis van het Universum begon nou eenmaal met verkeerde inzichten...en staat nu waar het is (en over 100 jaar zal dit al weer flink gedateerd zijn...en ook dat geeft niet.)
Ontstaan-mythes zijn soms mooie verhalen, maar meer dan dat is het niet.
quote:Niet elke religie heeft 1 scheppingsverhaal wat als grote waarheid wordt gebracht he?
Het hindoeisme bv kent 5 scheppingsverhalen bv, die dan ook weer elk verschillende varianten kennen. Om maar een enkel vb te noemen.
En zo lachwekkend zijn vele scheppingsverhalen niet, aangezien erg veel van die scheppingsverhalen niet letterlijk bedoeld zijn. In symboliek gevat zijn. Sinds dat we zo zijn gaan hangen op het geschreven woord zijn we het geschreven woord veel letterlijker gaan nemen, zo werkte de overlevering van verhalen vroeger niet, men was zich zeer bewust van de symboliek die toegepast werd die de rode lijn vormde en het "opleuken" eromheen om het interessant te maken zodat het onthouden zou worden.
Erg veel verhalen over processen die soms best wel lijken op de wetenschappelijke theorieen die we nu hebben. Bv een singulariteit waaruit het universum is voortgekomen, waarin ook een "oerknal" achtig idee zit, dus een uitdijend universum. Water als beginpunt voor het leven en dat soort zaken.
Niet zo raar, net als nu dachten mensen toen ook na over dit soort vragen en kwamen er theorieen over. Wat wel interessant is is hoe die ideeen best vaak aardig wat overeenkomst hadden met waar nu de wetenschap zich over buigt.
Natuurlijk zijn ze wat rudimentair en moet je de betekenis van de symboliek erin begrijpen, maar de overeenkomsten zijn vaak toch wel intrigerend.
En de reactie daar op is simpel: die overeenkomsten zijn puur toeval. Ze hebben niets met elkaar te maken. Als je schiet met hagel raak je altijd wat. Cherrypicking. Etcetera.quote:Op vrijdag 18 november 2016 11:00 schreef erodome het volgende:
[..]
Vandaar dat ik het dus ook rudimentair noem en zeg dat je het in de tijdsgeest moet bekijken.
En op geen enkel moment zeg dat het waarheid is, of ik dat zelfs vermoed.
Dit is wat ik zei:
[..]
Degene die die myhes opschreven(begonnen), die dachten over dat universum waren wel "wetenschappers", tussen haakjes omdat het niet direct te vergelijken is met wetenschappers die volgens de wetenschappelijke methode van nu werken.quote:Op vrijdag 18 november 2016 09:31 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Maar mensen die religieuze mythes opschrijven zijn geen wetenschappers. En proberen dat ook niet te zijn. Tel daarbij op dat de kennis die zijn opschrijven achterhaald of simpelweg onwaar is en ja, die mensen zijn toch echt onzin aan het opschrijven.
[..]
Aristoteles was dan ook een proto-wetenschapper. Maar niets van wat hij heeft bedacht heeft te maken met de wetenschap die tegenwoordig bedreven wordt over het ontstaan van het universum. Hij had simpelweg de kennis niet. Dat kun je hem niet kwalijk nemen natuurlijk.
Ik beweer dat dat letterlijk genoemd wordt ja. Ik beweer ook dat het interessant is dat we daar op dit moment over buigen in de wetenschap, nou ja, om en nabij.quote:Op vrijdag 18 november 2016 09:40 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dat klopt. En het is best waarschijnlijk dat over 4000 jaar onze wetenschappelijke kennis ook heel erg veranderd is. Zodanig dat alle mythes die nu met enig creatief lezen voorspellend lijken te zijn dan ook weer onzin blijken te zijn. Dat is dus het punt, erodome claimt dat boeddhistische teksten het hebben over expansie en contractie van het universum en zij koppelt dit aan haar (gebrekkige) kennis uit wetenschap. Maar wat nou als contractie niet blijkt te kloppen? Gaat ze dan verder spitten in de teksten om iets proberen te vinden dat contractie tegenspreekt? Lijkt me duidelijk waar het probleem ligt hier.
Dat is allemaal heel leuk, maar het maakt wat zijn opschreven met de kennis van toen niet vergelijkbaar met wat men nu doet met de kennis van nu.quote:Op vrijdag 18 november 2016 11:05 schreef erodome het volgende:
[..]
Degene die die myhes opschreven(begonnen), die dachten over dat universum waren wel "wetenschappers", tussen haakjes omdat het niet direct te vergelijken is met wetenschappers die volgens de wetenschappelijke methode van nu werken.
De sterrengluurders, de nieuwschierigen naar antwoorden op andere vragen dan hoe komen we aan genoeg eten, de bouwers, de out of the box denkers. De "artsen", de leraren, de filosofen.
In die tijd waren dat de mensen die we in deze tijd wetenschappers zouden noemen, die in deze tijd daar hun heil hadden gezocht.
Het zijn om en nabij een zelfde soort theorieen, het boeddhisme is daar 1 van de duidelijkste voorbeelden van.quote:Op vrijdag 18 november 2016 11:02 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
En de reactie daar op is simpel: die overeenkomsten zijn puur toeval. Ze hebben niets met elkaar te maken. Als je schiet met hagel raak je altijd wat. Cherrypicking. Etcetera.
En daarom zijn ze oninteressant.
Nee, dat is niet interessant. Want het is simpelweg toeval. Je kunt het interessant vinden in de context van de tijd waarin het opgeschreven is, maar niet in de context van de huidige tijd. Dat verwar je.quote:Op vrijdag 18 november 2016 11:08 schreef erodome het volgende:
[..]
Ik beweer dat dat letterlijk genoemd wordt ja. Ik beweer ook dat het interessant is dat we daar op dit moment over buigen in de wetenschap, nou ja, om en nabij.
quote:En als het niet blijkt te kloppen, ik zal het nog een keer herhalen voor je. Dan helemaal niets, dan schuiven we dat gewoon aan de kant. Ik zeg niet kijk, daarom is het waarheid, dat wil jij erin lezen en dat is wat ik je kwalijk neem. De rode waas voor je ogen als het om religie gaat. Je leest niet goed erdoor, je trekt onmiddelijk conclusie's die er niet zijn.
Jij overschat ze. Hoe slim ze ook waren, ze hadden simpelweg de kennis en de middelen niet om daadwerkelijk wetenschappelijk onderzoek te doen, zoals men nu doet. En je moet oppassen met het woordje theorie, want een wetenschappelijke theorie is daadwerkelijk iets anders dan een religieuze mythe.quote:Op vrijdag 18 november 2016 11:11 schreef erodome het volgende:
[..]
Het zijn om en nabij een zelfde soort theorieen, het boeddhisme is daar 1 van de duidelijkste voorbeelden van.
Ik denk dat je de mensen van toen onderschat, hoeveel ze zich bv bezig hielden met naar de sterren te kijken.
Is het puur toeval dat hij de rest van de tijd op de foute tijd staat?quote:Neem bv de maya kalender, een kunststukje met die beperkte middelen. Ook puur toeval, de klok die iig een keer per dag op de goede tijd staat?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |